Kwalifikacja: AUD.01 - Przygotowanie i organizacja produkcji audiowizualnej
Jakie materiały powinny być przygotowane do realizacji postsynchronizacji?
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Taśma z dialogami nagranymi na planie jest mega ważna do przeprowadzenia postsynchronów. To właśnie ona pozwala na synchronizację dźwięku i obrazu. W postprodukcji, zwłaszcza gdy robimy filmy czy seriale, trzeba mieć nagrania dialogów, które były rejestrowane w czasie kręcenia zdjęć. Dzięki temu można idealnie dopasować dźwięk do ruchów ust aktorów w scenach. W praktyce, w studiu nagraniowym aktorzy często odtwarzają swoje kwestie, co daje lepszy dźwięk i eliminuje niechciane hałasy z planu. Dobrze jest trzymać te nagrania w formacie, co ułatwia ich odszukanie i edytowanie w programach do montażu dźwięku. Moim zdaniem, dobrze zrobione postsynchrony mogą naprawdę poprawić jakość całej produkcji, dlatego kluczowe jest, żeby mieć dostęp do taśm z nagranymi dialogami.
Przygotowanie do postsynchronów jest dość skomplikowane i wymaga, żeby dobrze wiedzieć, jakie materiały są w ogóle potrzebne. Taśma z playbackami, mimo że się jej używa, nie wystarczy do porządnych postsynchronów. Playbacki to tak naprawdę nagrania dźwięków, które lecą podczas kręcenia, ale nie mają w sobie rzeczywistych dialogów aktorów, a to właśnie one są kluczowe w późniejszej synchronizacji. Zresztą, kopia robocza z muzyką, mimo że czasem się przydaje, w kontekście postsynchronów nie wiele wnosi, bo nie ma tam dialogów. Właściwe podejście do tego tematu powinno też brać pod uwagę, że taśmy ze zmiksowanymi ścieżkami to efekt końcowy, a nie materiał do realizacji. Dużym błędem jest myślenie, że wystarczą tylko jakieś dźwięki, które nie oddają tego, co mówią aktorzy. Żeby dobrze przeprowadzić postsynchrony, trzeba mieć nagrania dialogów z planu, bo one są kluczowe do prawidłowej synchronizacji z obrazem. Bez tej wiedzy mogą się pojawić spore problemy w postprodukcji, jak brak spójności w narracji czy zawód widzów związany z jakością dźwięku.