Kwalifikacja: SPO.01 - Udzielanie pomocy i organizacja wsparcia osobie niepełnosprawnej
Tworząc indywidualny plan współpracy z osobą z umiarkowaną niepełnosprawnością intelektualną, asystent ustala z podopiecznym cele, metody i środki ich osiągnięcia. Jaka zasada leży u podstaw tej interakcji?
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Odpowiedź "indywidualizacja" jest poprawna, ponieważ kluczowym elementem pracy asystenta z osobami z niepełnosprawnością intelektualną jest dostosowanie planu współdziałania do unikalnych potrzeb i możliwości podopiecznego. Indywidualizacja oznacza tworzenie spersonalizowanego podejścia, które uwzględnia specyfikę i kontekst życia danej osoby. W praktyce asystent może ustalać cele działania w oparciu o zainteresowania oraz umiejętności podopiecznego, co zwiększa motywację do działania i skuteczność wsparcia. Na przykład, w przypadku osoby z umiarkowaną niepełnosprawnością intelektualną, asystent może zaproponować cele związane z nauką samodzielności w codziennych czynnościach, takich jak gotowanie czy robienie zakupów, co przyczyni się do poprawy jakości życia. Takie podejście jest zgodne z najlepszymi praktykami w pracy z osobami z niepełnosprawnościami, które podkreślają znaczenie aktywnego uczestnictwa podopiecznych w procesie ustalania celów oraz metod ich realizacji.
Zarówno obiektywizm, neutralność, jak i poufność to ważne zasady etyczne i zawodowe, jednak w kontekście opracowywania indywidualnego planu współdziałania z osobami z niepełnosprawnością intelektualną ich zastosowanie jest niewłaściwe. Obiektywizm sugeruje, że asystent powinien oceniać sytuację i potrzeby podopiecznego w sposób bezstronny, co może prowadzić do zignorowania indywidualnych różnic i potrzeb. Polityka obiektywności często nie uwzględnia emocji czy osobistych doświadczeń, które są kluczowe w pracy z osobami z niepełnosprawnościami. Neutralność z kolei odnosi się do braku stronniczości w podejściu do podopiecznego, co może uniemożliwić nawiązanie bliskiej relacji i zrozumienia jego specyficznych potrzeb. W przypadku osób z niepełnosprawnością intelektualną kluczowe jest nawiązanie współpracy opartej na zaufaniu, co wymaga od asystenta aktywnego uczestnictwa i zaangażowania emocjonalnego. Poufność, chociaż istotna dla ochrony danych osobowych i prywatności podopiecznego, nie jest zasadą, która bezpośrednio wpływa na ustalanie celów i metod współdziałania. W praktyce asystent powinien skupić się na indywidualnych potrzebach podopiecznego, co czyni indywidualizację jedynym właściwym podejściem w tym kontekście.