Kwalifikacja: SPO.01 - Udzielanie pomocy i organizacja wsparcia osobie niepełnosprawnej
Które z poniższych działań powinien podjąć asystent, aby wspierać samodzielność podopiecznego?
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Zachęcanie do podejmowania własnych decyzji i samodzielnych działań jest kluczowym elementem wspierania samodzielności osoby niepełnosprawnej. Asystent pełni rolę wspierającą, nie wyręczającą, co oznacza, że powinien motywować podopiecznego do rozwijania umiejętności niezbędnych do codziennego funkcjonowania. Moim zdaniem, osobiste doświadczenie w podejmowaniu decyzji pozwala na budowanie pewności siebie i niezależności. Warto pamiętać, że każda decyzja, nawet najmniejsza, przyczynia się do wzrostu autonomii podopiecznego. Ważne jest także, aby asystent dostarczał niezbędnych narzędzi i wsparcia w procesie podejmowania decyzji, ale nie narzucał swoich rozwiązań. Tym samym, wpływamy pozytywnie na poczucie sprawczości podopiecznego, co jest fundamentem ich samodzielności. W praktyce, może to oznaczać wspólne planowanie dnia, wybór zajęć czy podejmowanie decyzji dotyczących codziennych spraw, co w długim terminie przynosi korzyści zarówno dla podopiecznego, jak i jego asystenta.
Podejmowanie wszystkich decyzji za podopiecznego jest działaniem, które ogranicza jego rozwój oraz hamuje naturalną potrzebę samodzielnego podejmowania decyzji. Taki sposób działania prowadzi do utrwalania zależności, co w dłuższej perspektywie uniemożliwia rozwój umiejętności potrzebnych do samodzielnego życia. Również nie angażowanie podopiecznego w codzienne czynności jest błędnym podejściem, ponieważ osoby niepełnosprawne, tak jak wszyscy inni, potrzebują doświadczenia w wykonywaniu różnorodnych zadań, aby zdobyć pewność siebie i poczucie kompetencji. Ograniczanie aktywności podopiecznego do minimum jest sprzeczne z ideą wspierania jego samodzielności. Takie podejście może prowadzić do utraty umiejętności i poczucia własnej wartości. W pracy z osobami niepełnosprawnymi niezwykle istotne jest, aby stwarzać im warunki do aktywnego uczestnictwa w życiu społecznym i rozwijania swoich zainteresowań oraz umiejętności. W przeciwnym razie, ograniczamy ich możliwości rozwoju i samorealizacji, co stoi w sprzeczności z fundamentalnymi zasadami i standardami udzielania wsparcia osobom niepełnosprawnym.