Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Opiekunka dziecięca
  • Kwalifikacja: SPO.04 - Świadczenie usług opiekuńczych i wspomagających rozwój dziecka
  • Data rozpoczęcia: 24 kwietnia 2025 17:50
  • Data zakończenia: 24 kwietnia 2025 18:10

Egzamin niezdany

Wynik: 7/40 punktów (17,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Udostępnij swój wynik
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Niemowlę wydaje dźwięki, aby przyciągnąć uwagę, reaguje na podstawowe polecenia oraz na swoje imię, a także poszukuje wzrokiem przedmiotów, które były określone przez dorosłych. Jakie dziecko jest opisane?

A. dziewięciomiesięcznego
B. siedmiomiesięcznego
C. sześciomiesięcznego
D. pięciomiesięcznego
Wybór odpowiedzi dotyczących pięciomiesięcznego, sześciomiesięcznego lub siedmiomiesięcznego dziecka jest niepoprawny, ponieważ nie uwzględnia kluczowych etapów rozwoju komunikacyjnego, które zachodzą w wieku dziewięciu miesięcy. Dzieci w wieku pięciu miesięcy są na etapie intensywnego odkrywania zmysłów, ale nie wykazują jeszcze umiejętności gaworzenia ani ograniczonej reakcji na imię. Gaworzenie, które jest ważnym krokiem w rozwoju językowym, pojawia się zazwyczaj później, a w wieku pięciu miesięcy dzieci mogą jedynie wydawać różne dźwięki, ale nie są w stanie łączyć ich w formie komunikatu. Sześciomiesięczne niemowlęta, choć mogą wykazywać większą aktywność, pozostają na wczesnym etapie przyswajania dźwięków i nie są w stanie rozumieć poleceń ani reagować na imię. Podobnie, siedmiomiesięczne dzieci mogą już wykazywać pewne oznaki interakcji, ale wciąż nie osiągają pełnej zdolności do szukania wzrokiem przedmiotów na podstawie nazw. Najważniejszym błędem myślowym w tych odpowiedziach jest niedocenienie znaczenia wieku dziewięciu miesięcy jako punktu zwrotnego w rozwoju umiejętności komunikacyjnych, które są kluczowe dla dalszego rozwoju językowego i społecznego dziecka. W praktyce, zrozumienie tych etapów jest niezbędne dla rodziców i opiekunów do wspierania prawidłowego rozwoju ich dzieci, zwłaszcza w kontekście komunikacji i interakcji z otoczeniem.

Pytanie 2

Jeśli dziewczynka znajduje się na 65. centylu siatki centylowej, to co to oznacza?

A. 65% dziewczynek ma wzrost równy lub mniejszy, a 35% ma wzrost równy lub większy
B. 35% dziewczynek ma wzrost równy lub mniejszy, a 65% ma wzrost równy lub większy
C. 35% dziewczynek waży równą lub mniejszą masę, a 65% waży równą lub większą
D. 65% dziewczynek ma masę ciała równą lub mniejszą, a 35% ma masę ciała równą lub większą
Odpowiedź jest poprawna, ponieważ 65 centyl oznacza, że 65% dziewczynek w danym wieku i populacji ma masę ciała równą lub mniejszą niż ta dziewczynka, a 35% ma masę ciała równą lub większą. Centyle są używane w pediatrii do oceny rozwoju dzieci, a ich analiza pozwala na określenie, jak masa ciała danej dziewczynki porównuje się do grupy referencyjnej. Na przykład, jeśli badamy populację dziewczynek w wieku 10 lat, a dziewczynka waży 30 kg, to oznacza, że 65% dziewczynek w tym wieku waży 30 kg lub mniej, co jest zgodne z normami dla tej grupy. Takie dane są niezwykle ważne w praktyce klinicznej, ponieważ mogą pomóc w identyfikacji dzieci, które mogą być zagrożone niedożywieniem lub otyłością. Wartości centylowe są też wykorzystywane w programach zdrowotnych i profilaktycznych, a ich prawidłowa interpretacja jest kluczowa dla zapewnienia zdrowego rozwoju dzieci.

Pytanie 3

W jadłospisie malucha w wieku 3 lat z cukrzycą powinno się ograniczyć

A. złożone węglowodany
B. tłuszcze pochodzenia roślinnego
C. proste węglowodany
D. białko pochodzenia zwierzęcego
Węglowodany proste, takie jak cukry jednocukrowe i dwucukrowe, mają zdolność szybkiego wchłaniania do krwiobiegu, co prowadzi do nagłych skoków poziomu glukozy we krwi. U dzieci z cukrzycą, kontrola poziomu glukozy jest kluczowa dla zapobiegania poważnym powikłaniom zdrowotnym. Ograniczenie węglowodanów prostych w diecie dziecka jest więc podstawowym elementem zarządzania cukrzycą. Przykłady węglowodanów prostych obejmują słodycze, napoje gazowane oraz białe pieczywo. Zamiast nich, zaleca się wprowadzenie węglowodanów złożonych, takich jak pełnoziarniste produkty zbożowe, warzywa i owoce, które dostarczają energii stopniowo i nie powodują gwałtownego wzrostu glukozy we krwi. Warto również kłaść nacisk na edukację dzieci dotyczącej zdrowego żywienia oraz świadomego wyboru produktów spożywczych, co jest zgodne z zasadami dietetyki klinicznej. Dostosowanie diety do potrzeb zdrowotnych dziecka powinno być realizowane w konsultacji z dietetykiem specjalizującym się w cukrzycy dziecięcej.

Pytanie 4

Wprowadzenie zajęć plastycznych, które polegają na formowaniu masy solnej lub plasteliny, powinno mieć miejsce podczas zabaw z maluchami?

A. w I kwartale drugiego roku życia
B. w III kwartale trzeciego roku życia
C. w IV kwartale trzeciego roku życia
D. w IV kwartale drugiego roku życia
Wybór zajęć plastycznych w IV kwartale trzeciego roku życia, I kwartale drugiego roku życia, czy III kwartale trzeciego roku życia nie jest optymalny z perspektywy rozwoju dziecka. W przypadku IV kwartału trzeciego roku życia, dzieci są bardziej rozwinięte pod względem zdolności motorycznych i oczekują bardziej skomplikowanych zadań, co może prowadzić do frustracji, jeśli wprowadza się je w zbyt wczesnym etapie. Z kolei I kwartał drugiego roku życia to czas, kiedy dzieci są jeszcze w fazie eksploracji podstawowych umiejętności manualnych. Zajęcia plastyczne, które wymagają precyzyjnego ugniatania, mogą być dla nich zbyt trudne, co ograniczy ich chęć do uczestnictwa w takich aktywnościach. III kwartał trzeciego roku życia może wydawać się odpowiedni, ale dzieci w tym wieku mogą już mieć inne zainteresowania i preferencje, co sprawia, że takie zajęcia mogą być mniej atrakcyjne. Wprowadzenie plasteliny lub masy solnej odpowiednio wcześniej, w IV kwartale drugiego roku życia, stwarza dzieciom możliwość bezpiecznej eksploracji, a także rozwijania ich zdolności manualnych, co jest fundamentem dla dalszego rozwoju kreatywności. Kluczowe jest, aby zajęcia plastyczne były dostosowane do etapu rozwoju dziecka, co podkreśla znaczenie obserwacji i znajomości etapu rozwoju wprowadzanych aktywności.

Pytanie 5

Prezentując dzieciom teatrzyk kukiełkowy, opiekunka przede wszystkim wspiera rozwój obszaru

A. poznawczego
B. fizycznego
C. biologicznego
D. motorycznego
Prezentowanie teatrzyku kukiełkowego dzieciom stymuluje przede wszystkim sferę poznawczą, ponieważ angażuje ich wyobraźnię, zachęca do analizy i interpretacji sytuacji przedstawionych w spektaklu. Dzieci obserwując kukiełki, uczą się rozpoznawania emocji, rozwijają umiejętności językowe poprzez dialogi oraz rozwijają zdolność krytycznego myślenia, analizując treści i postawy bohaterów. Przykładem praktycznego zastosowania może być wprowadzenie do dyskusji po przedstawieniu, co pobudza dzieci do formułowania własnych opinii oraz zadawania pytań. Dobrą praktyką w edukacji wczesnoszkolnej jest wykorzystanie teatru w celu wspierania rozwijania empatii, co jest kluczowym elementem w procesie edukacyjnym. Zgodnie z wytycznymi pedagogiki, takie działania wspierają wszechstronny rozwój dziecka, przyczyniając się do lepszego przyswajania wiedzy oraz umiejętności interpersonalnych. Teatrzyk kukiełkowy może również stanowić narzędzie do wprowadzenia tematów dotyczących społecznych norm, wartości oraz różnorodności kulturowej, co jeszcze bardziej rozwija sferę poznawczą dzieci.

Pytanie 6

W grupie dzieci trzyletnich jedno z maluchów niszczy zabawki i wykazuje agresywne zachowania wobec innych. Jaki sposób działania powinna wybrać opiekunka, aby wyeliminować jego niepożądane zachowania?

A. Pomijanie niewłaściwych zachowań
B. Prowadzenie rozmów z dzieckiem o jego zachowaniu
C. Oddzielanie niegrzecznego dziecka od innych dzieci
D. Wprowadzanie kar i zakazów
Przeprowadzanie rozmów z dzieckiem na temat jego zachowania jest najskuteczniejszym sposobem na eliminowanie niewłaściwych postaw w grupie rówieśniczej. W kontekście rozwoju emocjonalnego trzylatków, komunikacja odgrywa kluczową rolę, ponieważ dzieci w tym wieku zaczynają rozumieć związki przyczynowo-skutkowe oraz społeczny kontekst swoich działań. Opiekunka powinna zatem stworzyć bezpieczną przestrzeń do rozmowy, w której dziecko będzie mogło wyrazić swoje uczucia i myśli, a także zrozumieć, jak jego zachowanie wpływa na innych. Na przykład, można zaproponować zabawę w odgrywanie ról, gdzie dziecko będzie miało okazję zobaczyć sytuację z perspektywy rówieśników. Taki interaktywny sposób nauki sprzyja rozwijaniu empatii i umiejętności społecznych. Dodatkowo, warto wprowadzać pojęcia takie jak współpraca i wspólne zabawy, co może przyczynić się do lepszego zrozumienia przez dziecko, że jego działania mają znaczenie dla grupy. Zgodnie z wytycznymi dotyczącymi pracy z dziećmi, kluczowe jest podejście konstruktywne, które promuje pozytywne zachowania poprzez zrozumienie, a nie karanie.

Pytanie 7

Zajęcia artystyczne, w których do formowania, zgniatania oraz rozrywania używana jest plastelina, powinny być wprowadzane podczas zabaw z dziećmi

A. w I kwartale drugiego roku życia
B. w III kwartale trzeciego roku życia
C. w IV kwartale drugiego roku życia
D. w II kwartale trzeciego roku życia
Odpowiedzi w pierwszym, drugim i trzecim kwartale trzeciego roku życia są niepoprawne, ponieważ nie uwzględniają kluczowych aspektów rozwoju dzieci w tym wieku. W pierwszym kwartale drugiego roku życia dzieci wciąż intensywnie rozwijają swoje podstawowe umiejętności, takie jak chodzenie i mówienie, co sprawia, że ich zdolności manualne są jeszcze w fazie rozwoju. Wprowadzenie plasteliny w tym czasie może być nieefektywne, ponieważ dzieci mogą nie być w stanie w pełni zrozumieć, jak manipulować tym materiałem. W drugim kwartale drugiego roku życia, gdy dzieci zaczynają być bardziej sprawne manualnie, z pewnością można by rozpocząć takie zabawy, jednak optymalnym czasem na to są właśnie ostatnie miesiące tego roku, gdy ich umiejętności manualne są bardziej rozwinięte. Przyjmuje się, że w IV kwartale drugiego roku życia dzieci są na etapie, w którym potrafią skutecznie ugniatać, gnieść i rwać plastelinę, co pozwala im na twórcze wyrażanie swoich pomysłów i wyobraźni. Wprowadzenie plasteliny w pierwszych trzech kwartałach trzeciego roku życia, mimo że dzieci mogą mieć lepsze umiejętności manualne niż w poprzednich etapach, może być spóźnione, ponieważ w tym czasie ich zainteresowania mogą się zmieniać, a one same mogą poszukiwać bardziej zaawansowanych form wyrazu artystycznego, co podkreśla znaczenie wczesnego wprowadzania takich materiałów już w końcu drugiego roku życia.

Pytanie 8

W którym etapie rozwoju myślenia dziecka zaczyna się kształtować pojęcie stałości przedmiotu, czyli zdolność do dostrzegania, że obiekty znikające z pola widzenia nadal istnieją?

A. W drugim kwartale pierwszego roku życia
B. W drugim kwartale drugiego roku życia
C. W czwartym kwartale pierwszego roku życia
D. W czwartym kwartale drugiego roku życia
Odpowiedzi wskazujące na drugi kwartał pierwszego roku życia, czwarty kwartał drugiego roku życia oraz drugi kwartał drugiego roku życia są nieprawidłowe, ponieważ nie uwzględniają etapu rozwoju poznawczego, który jest kluczowy w kształtowaniu świadomości stałości przedmiotu. W przypadku drugiego kwartału pierwszego roku życia, dziecko koncentruje się głównie na odkrywaniu zmysłowym, a jego zdolności poznawcze są wciąż w fazie wczesnego rozwoju. Dzieci na tym etapie mogą reagować na bodźce, ale nie są jeszcze w stanie zrozumieć, że obiekty mogą istnieć poza ich obecnością. W drugim kwartale drugiego roku życia oraz czwartym kwartale drugiego roku życia, dziecko zazwyczaj już potrafi manipulować przedmiotami, jednak zdolność do rozumienia, że przedmioty mogą znikać i wciąż istnieć, nie jest jeszcze w pełni rozwinięta. Takie podejście do stałości przedmiotu wykazuje typowe błędy myślowe, gdzie nie uwzględnia się różnicy między percepcją a rzeczywistością. Psychologia rozwojowa dostarcza narzędzi umożliwiających zrozumienie tego procesu, a przykłady i eksperymenty Piageta pokazują, że dopiero około 8. miesiąca życia dzieci zaczynają rozwijać stałość przedmiotu. Dlatego kluczowe jest, aby rozumieć etapy rozwoju dziecka oraz odpowiednie dla nich umiejętności, co ma wpływ na edukację i interakcje w środowisku wychowawczym.

Pytanie 9

Jakie osiągnięcie rozwojowe występuje u dziecka w wieku 3 miesięcy, które prawidłowo się rozwija?

A. wyciąganie rąk do dobrze znanych dorosłych
B. rozróżnianie osób znajomych od obcych
C. gaworzenie na zasadzie naśladowania
D. uśmiechanie się na widok drugiej osoby
Uśmiechanie się na widok drugiej osoby jest kluczowym osiągnięciem rozwojowym dla 3-miesięcznego dziecka, ponieważ świadczy o rozwoju społeczno-emocjonalnym oraz nawiązywaniu więzi z otoczeniem. W tym etapie życia, dzieci zaczynają rozwijać umiejętności interakcji z innymi, co jest fundamentalne dla ich przyszłego rozwoju społecznego. Uśmiech jest nie tylko formą mimiki, ale także pierwszym krokiem do nawiązywania relacji. Badania dowodzą, że dzieci, które regularnie uśmiechają się w odpowiedzi na widok znanych osób, lepiej radzą sobie w późniejszych interakcjach społecznych. W praktyce, rodzice mogą wspierać ten proces poprzez częste interakcje z dzieckiem, odpowiadając na jego uśmiechy i wprowadzając zabawy, które angażują twarz oraz wzrok. Praktyka ta jest zgodna z zaleceniami psychologów dziecięcych, którzy podkreślają znaczenie pozytywnych emocji w rozwoju dziecka, a także wspierają tworzenie bezpiecznych relacji w pierwszych miesiącach życia.

Pytanie 10

Odpowiednia liczba oddechów w spoczynku dla noworodków oraz niemowląt to około

A. 40-50/min
B. 12-19/min
C. 20-30/min
D. 60-70/min
Prawidłowa liczba oddechów w spoczynku u noworodków i niemowląt wynosi 40-50 na minutę, co jest zgodne z aktualnymi wytycznymi dotyczącymi monitorowania i oceny stanu zdrowia dzieci. Noworodki i małe dzieci mają znacznie wyższą częstość oddechów w porównaniu do dorosłych, co wynika z ich mniejszych płuc oraz wyższego metabolizmu. Wyższa częstość oddechów jest niezbędna do zapewnienia odpowiedniego poziomu tlenu oraz usunięcia dwutlenku węgla. W praktyce, podczas oceny noworodków, pielęgniarki i lekarze korzystają z pomiarów częstości oddechów jako jednego z kluczowych parametrów życiowych, które pozwalają na szybką ocenę stanu zdrowia dziecka. Ponadto, zrozumienie tych wartości ma istotne znaczenie w kontekście diagnozowania ewentualnych patologii, takich jak infekcje układu oddechowego czy niewydolność oddechowa, które mogą być krytyczne w pierwszych miesiącach życia. Warto także pamiętać, że różne czynniki, takie jak temperatura otoczenia, aktywność fizyczna, czy stan emocjonalny, mogą wpływać na częstość oddechów, dlatego należy monitorować parametry w kontekście całkowitego stanu zdrowia dziecka.

Pytanie 11

Jaką zabawę rozwijającą umiejętność nawlekania powinna zaproponować opiekunka dzieciom w drugiej połowie trzeciego roku życia?

A. Układanie wieży z foremek.
B. Dwustronne sznurowanie drewnianego bucika.
C. Nawlekanie nitki na igłę i przewlekanie przez nią koralików
D. Budowanie piramidki PIKO.
Wybór innych zabaw, takich jak budowanie wieży z foremek, układanie piramidki PIKO czy nawlekanie nitki na igłę, może wydawać się atrakcyjny, jednak nie są one tak skuteczne w rozwijaniu umiejętności nawlekania, które są kluczowe w tym wieku. Budowanie wieży z foremek polega na układaniu klocków, co rozwija umiejętności motoryczne, ale nie angażuje w sposób porównywalny z sznurowaniem. Układanie piramidki PIKO, chociaż również wspiera rozwój koordynacji, koncentruje się bardziej na percepcji wzrokowej i logicznym myśleniu, a nie na precyzyjnym ruchu rąk. Nawlekanie nitki na igłę, mimo że jest również związane z umiejętnościami manipulacyjnymi, może być zbyt skomplikowane dla dzieci w wieku trzech lat, które mogą mieć trudności z uchwyceniem igły oraz z precyzyjnym przewlekaniem nitki. Tego typu zadania mogą prowadzić do frustracji i zniechęcenia, zamiast sprzyjać pozytywnemu rozwojowi umiejętności manualnych. Dlatego ważne jest, aby dobierać zabawy manipulacyjne odpowiednio do wieku i poziomu rozwoju dzieci, stawiając na aktywności, które są dostosowane do ich aktualnych możliwości.

Pytanie 12

Nauczycielka zaproponowała dzieciom technikę artystyczną, która polega na odciskaniu struktury liści na papierze poprzez intensywne pocieranie ołówkiem. Jaką technikę wykorzystała nauczycielka podczas zajęć z grupą?

A. Wydrapywankę
B. Frottage
C. Wydzierankę
D. Collage
Frottage to technika plastyczna, która polega na odciskaniu faktur z powierzchni różnych materiałów, w tym liści, na papierze. W tym przypadku opiekunka zaproponowała dzieciom mocne pocieranie ołówkiem po liściach, co jest klasycznym przykładem frottage. Technika ta pozwala na uzyskanie interesujących efektów wizualnych, a także na rozwijanie umiejętności obserwacji i kreatywności u dzieci. Frottage może być stosowane w różnych kontekstach edukacyjnych, zachęcając dzieci do eksperymentowania z różnymi teksturami oraz kształtami. W praktyce można wykorzystać tę technikę do tworzenia muralów, prac zbiorowych, czy indywidualnych projektów artystycznych. Standardy i dobre praktyki w edukacji artystycznej sugerują, aby wprowadzać dzieci w różnorodne techniki plastyczne, co sprzyja ich wszechstronnemu rozwojowi oraz kształtowaniu wyobraźni. Frottage, jako technika łącząca sztukę z naturą, ma również na celu uświadamianie dzieciom wartości otaczającego je świata przyrody.

Pytanie 13

W przypadku wystąpienia atopowego zapalenia skóry u niemowląt, co powinna zrobić opiekunka?

A. kąpać dziecko w wodzie z dodatkiem szarego mydła
B. nakładać ciepłe okłady na obszary objęte wysypką
C. myć dziecko w wodzie z emolientami
D. stosować miejscowe kortykosteroidy zaraz po zauważeniu wysypki
Wykonywanie ciepłych okładów na miejsca objęte wysypką może prowadzić do dalszego podrażnienia skóry niemowlęcia. Ciepło może zwiększać świąd oraz nasilać proces zapalny, co jest szczególnie niepożądane w przypadku atopowego zapalenia skóry. Wody z dodatkiem szarego mydła nie należy stosować, ponieważ mogą one zawierać substancje drażniące oraz wysuszające, co jest przeciwieństwem zalecanej pielęgnacji, która powinna koncentrować się na nawilżeniu i ochronie skóry. Zastosowanie kortykosteroidów miejscowych tuż po pojawieniu się wysypki, chociaż w niektórych przypadkach może być właściwe, nie jest pierwszym krokiem w pielęgnacji. Stosowanie tych leków powinno być zarezerwowane dla sytuacji, gdy inne metody, takie jak nawilżanie, nie przynoszą efektów. Wprowadzenie leczenia farmakologicznego bez wcześniejszego nawilżania skóry może prowadzić do niewłaściwego zarządzania objawami oraz do ryzyka działań niepożądanych. Właściwe podejście do atopowego zapalenia skóry wymaga zrozumienia, że kluczowa jest długoterminowa strategia nawilżania, a nie jednorazowe interwencje, które mogą pogorszyć stan skóry. Właściwe użycie emolientów oraz odpowiednia pielęgnacja powinny być zawsze priorytetem w zarządzaniu tym schorzeniem.

Pytanie 14

Czym jest spowodowane występowanie ciemieniuchy u dzieci?

A. zbyt intensywna aktywność gruczołów łojowych
B. zmniejszona aktywność gruczołów ślinowych
C. osłabiona aktywność gruczołów trawiennych
D. wzmożona aktywność gruczołów potowych

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Ciemieniucha, znana także jako łojotokowe zapalenie skóry, jest schorzeniem dermatologicznym, które występuje u niemowląt na skutek nadmiernej aktywności gruczołów łojowych. Gruczoły te produkują sebum, naturalny olej, który ma za zadanie nawilżać skórę i chronić ją przed bakteriami. U niemowląt, które są w fazie intensywnego wzrostu, gruczoły te mogą działać nadmiernie, co prowadzi do gromadzenia się sebum na skórze głowy, a tym samym do powstawania charakterystycznych żółtawych łuszczyków. Ważne jest, aby rodzice i opiekunowie wiedzieli, że ciemieniucha nie jest zaraźliwa i nie wpływa na zdrowie dziecka w długoterminowej perspektywie. W praktyce, właściwe nawilżenie oraz regularne mycie głowy niemowlęcia mogą pomóc w złagodzeniu objawów. Stosowanie delikatnych szamponów oraz nawilżających olejków, zgodnych z zaleceniami pediatrów, może znacząco przyspieszyć proces zdrowienia. W przypadku bardziej nasilonych objawów, konsultacja z dermatologiem dziecięcym może być konieczna.

Pytanie 15

W przypadku stwierdzenia alergii u noworodka karmionego mlekiem modyfikowanym, w celu profilaktyki, zaleca się stosowanie mieszanki oznaczonej symbolem

A. AR
B. R
C. GR
D. HA

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź, którą zaznaczyłeś, dotyczy mieszanek mlecznych uznawanych za hipoalergiczne. Takie mieszanki są stworzone specjalnie dla niemowlaków, które mogą mieć skłonności do alergii. Ich formuła jest dostosowana do potrzeb dzieci, które mogą być wrażliwe na białka mleka krowiego. Ciekawostka – w mieszankach HA białka są poddawane hydrolizowaniu, co znaczenie zmniejsza ryzyko wystąpienia reakcji alergicznych. Z praktyki wiem, że dobrze jest zawsze konsultować wybór mieszanki z pediatrą lub specjalistą od alergii, bo nie każde dziecko z alergiami potrzebuje tych preparatów. Dobrze jest też monitorować, jak dziecko reaguje na nowe pokarmy, żeby szybko zauważyć potencjalne alergeny i odpowiednio dostosować jego dietę. Warto pamiętać, że mieszanka HA to nie wszystko i nie powinna zastępować diety eliminacyjnej, zwłaszcza gdy alergia jest już stwierdzona, a raczej powinna być częścią szerszej strategii zapobiegawczej.

Pytanie 16

Podczas edukacyjnej zabawy "worek czarodziejski", prowadzonej z dziećmi, które prawidłowo się rozwijają w dwunastym miesiącu życia, co należy włożyć do worka?

A. wyłącznie nowe, nieznane dziecku przedmioty
B. wyłącznie znane dziecku przedmioty
C. wielobarwne obrazki
D. narzędzia muzyczne

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Wybór odpowiedzi, że do worka czarodziejskiego należy włożyć wyłącznie znane dziecku przedmioty, jest zgodny z zasadami rozwoju poznawczego małych dzieci. Wiek 12 miesięcy to czas, gdy dzieci zaczynają eksplorować świat, a jednocześnie potrzebują poczucia bezpieczeństwa, które zapewniają znajome przedmioty. Wprowadzenie znanych obiektów do zabawy, takich jak ulubione zabawki czy przedmioty codziennego użytku, sprzyja stymulacji ich ciekawości oraz rozwija umiejętności poznawcze. Dzieci uczą się poprzez zabawę i interakcję z otoczeniem, dlatego prezentowanie im znajomych przedmiotów ułatwia proces nauki. Przykładem może być użycie klocków, które dziecko już zna, aby wzmocnić umiejętności motoryczne, oraz rozpoznawanie kształtów i kolorów. Warto również zauważyć, że zgodnie z teorią Piageta o rozwoju poznawczym dzieci, na tym etapie rozwoju kluczowe jest zrozumienie obiektów i ich funkcji, co można osiągnąć jedynie poprzez interakcję z przedmiotami, które są im znane i rozumiane.

Pytanie 17

Aby ocenić rozwój psychomotoryczny dziecka, należy zastosować

A. morfogram
B. siatkę centylową
C. inwentarz rozwojowy
D. skalę Apgar

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Inwentarz rozwojowy to narzędzie, które umożliwia systematyczną ocenę rozwoju psychomotorycznego dziecka. Jest to zestaw pytań lub zadań, które pomagają specjalistom w identyfikacji osiągnięć rozwojowych na różnych płaszczyznach, takich jak motoryka, mowa, umiejętności społeczne czy poznawcze. Użycie inwentarzy rozwojowych jest zgodne z najlepszymi praktykami w dziedzinie psychologii dziecięcej i pediatrii, gdzie regularne monitorowanie rozwoju ma kluczowe znaczenie dla wczesnej interwencji i wsparcia. Przykładowym inwentarzem jest Denver Developmental Screening Test, który pozwala na ocenę rozwoju dzieci od urodzenia do 6. roku życia. Inwentarze te są oparte na normach rozwojowych, co pozwala na porównanie indywidualnych osiągnięć dziecka z populacją. Właściwe zastosowanie inwentarzy rozwojowych przyczynia się do skutecznej diagnozy i planowania interwencji, co jest istotne w zapewnieniu dziecku optymalnych warunków do rozwoju.

Pytanie 18

Aby rozwijać u dzieci w wieku trzech lat zdolność naśladowania codziennych działań, opiekunka powinna zorganizować zabawy

A. ruchowe
B. konstrukcyjne
C. tematyczne
D. twórcze

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Zabawy tematyczne są kluczowym narzędziem w rozwijaniu umiejętności naśladowania u dzieci w trzecim roku życia, ponieważ pozwalają na wcielenie się w różnorodne role i sytuacje z życia codziennego. Dzieci na tym etapie rozwoju uczą się poprzez naśladownictwo, co jest podstawą ich rozwoju społecznego i emocjonalnego. Przykłady zabaw tematycznych mogą obejmować odgrywanie scenek z codziennych czynności, takich jak zakupy w sklepie, gotowanie w kuchni czy wizyty u lekarza. Takie aktywności nie tylko zachęcają do naśladowania dorosłych, ale także rozwijają umiejętności językowe, kreatywność oraz zdolność do współpracy w grupie. W praktyce, organizowanie takich zabaw pozwala dzieciom zrozumieć kontekst społeczny i kulturowy, w jakim funkcjonują, co jest zgodne z zaleceniami programów edukacyjnych dla najmłodszych, jak np. podstawy programowe MEN. Warto też zauważyć, że zabawy tematyczne sprzyjają samodzielności dzieci, ponieważ dają im możliwość podejmowania decyzji oraz rozwiązywania problemów w bezpiecznym i wspierającym środowisku.

Pytanie 19

W jakim miesiącu życia zdrowego niemowlęcia karmionego piersią można wprowadzać dania z warzyw i mięsa lub warzyw i ryb?

A. W 11-12. miesiącu życia
B. W 7-8. miesiącu życia
C. W 5-6. miesiącu życia
D. W 9-10. miesiącu życia

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź wskazująca na wprowadzenie dań warzywno-mięsnych lub warzywno-rybnych w 7-8. miesiącu życia niemowlęcia jest zgodna z zaleceniami specjalistów w dziedzinie żywienia dzieci. W tym okresie układ pokarmowy niemowlęcia staje się bardziej rozwinięty, co pozwala na wprowadzenie do diety różnorodnych pokarmów stałych. Warto zaznaczyć, że już w 6. miesiącu życia, zgodnie z wytycznymi takich instytucji jak WHO, dzieci mogą zacząć otrzymywać pokarmy uzupełniające, jednak wkładanie do diety białka zwierzęcego, takiego jak mięso czy ryby, powinno nastąpić nie wcześniej niż w 7. miesiącu. Przykładowo, purée z mięsa drobiowego lub ryb morskich wzbogaca dietę o niezbędne aminokwasy oraz żelazo, które są kluczowe w procesie wzrostu i rozwoju dziecka. Zastosowanie tych produktów powinno odbywać się stopniowo, zaczynając od niewielkich ilości, co ułatwia obserwację ewentualnych reakcji alergicznych. Wprowadzenie takich składników w odpowiednim momencie jest zgodne z dobrą praktyką w żywieniu dzieci i wspiera ich zdrowy rozwój.

Pytanie 20

W ramach zajęć edukacyjnych, mających na celu rozwijanie u dzieci poczucia rytmu, muzykalności oraz umiejętności orientacji w przestrzeni, opiekunka powinna zasugerować zabawy

A. muzyczno-ruchowe
B. ogólnorozwojowe
C. twórcze
D. manipulacyjne

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź muzyczno-ruchowe jest prawidłowa, ponieważ tego typu zabawy są kluczowe dla rozwijania u dzieci poczucia rytmu, wyobraźni muzycznej oraz orientacji przestrzennej. Zajęcia muzyczno-ruchowe integrują elementy muzyki i ruchu, co sprzyja harmonijnemu rozwojowi dzieci. Dzieci uczestniczące w takich zajęciach uczą się synchronizacji ruchów z rytmem, co wspiera ich zdolności motoryczne oraz koordynację. Przykładami takich zabaw mogą być tańce do muzyki, zabawy z instrumentami perkusyjnymi, a także rytmiczne ćwiczenia wykorzystujące ciało jako instrument. W kontekście standardów edukacji przedszkolnej, zabawy te są zgodne z wytycznymi dotyczącymi wspierania rozwoju kompetencji muzycznych i ruchowych, co jest kluczowe dla wszechstronnego kształcenia dzieci. Integracja muzyki i ruchu w zajęciach przyczynia się do rozwoju społecznego dzieci, ich umiejętności współpracy i komunikacji. Dobrze zaplanowane zajęcia muzyczno-ruchowe mogą także pomóc w budowaniu pozytywnego obrazu ciała oraz wyrażaniu emocji przez ruch, co jest niezbędne w procesie edukacyjnym.

Pytanie 21

W ciągu pierwszego tygodnia życia waga zdrowego noworodka może zmniejszyć się w porównaniu do wagi urodzeniowej o

A. 12%
B. 14%
C. 10%
D. 16%

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
W pierwszym tygodniu życia noworodki mogą stracić na wadze w wyniku wielu naturalnych procesów, takich jak adaptacja do życia poza łonem matki oraz przystosowanie się do karmienia. Utrata masy ciała do 10% masy urodzeniowej jest uważana za normę u zdrowych noworodków. Jest to związane z utratą płynów oraz koniecznością dostosowania się do nowego środowiska. Po tym okresie noworodki zazwyczaj zaczynają przybierać na masie, co jest kluczowe dla ich dalszego rozwoju. W praktyce, monitorowanie masy ciała noworodka jest istotnym elementem oceny jego zdrowia; lekarze i pielęgniarki często wykorzystują te informacje do oceny, czy noworodek przyjmuje wystarczającą ilość pokarmu oraz czy jego rozwój przebiega prawidłowo. Standardy dotyczące monitorowania masy ciała noworodków są zgodne z wytycznymi takich organizacji jak American Academy of Pediatrics, które zalecają regularne pomiary oraz odpowiednie interwencje w przypadku niepokojących wyników. Warto również pamiętać, że każda sytuacja jest indywidualna, a niektóre noworodki mogą wymagać dodatkowej uwagi ze względu na różne czynniki ryzyka.

Pytanie 22

Osoba opiekująca się dziećmi, która angażuje je w pantomimiczne historie, umożliwia przedstawienie zadania przy użyciu

A. recytacji
B. ruchu
C. krzyku
D. śpiewu

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź "ruchu" jest prawidłowa, ponieważ pantomima opiera się na bezsłownym przedstawianiu treści poprzez gesty, mimikę i ruchy ciała. W opowieściach pantomimicznych, opiekunka wykorzystuje ruch, aby zobrazować historie, emocje i postacie, co angażuje dzieci i rozwija ich wyobraźnię. Przykładowo, podczas zabawy w pantomimę dzieci mogą odgrywać różne scenki, takie jak opisujące przygody zwierząt czy postaci z bajek, wykorzystując wyłącznie swoje ciała. Tego typu aktywności przyczyniają się nie tylko do kształtowania umiejętności komunikacyjnych, ale również wpływają na rozwój motoryki dużej oraz kreatywności. Warto również zwrócić uwagę na standardy pedagogiczne, które podkreślają znaczenie zabawy w procesie uczenia się – ruchowa forma nauki sprzyja lepszemu zapamiętywaniu i zrozumieniu przedstawianych treści. Przykładem dobrych praktyk w pracy z dziećmi jest wprowadzenie elementów pantomimy do codziennych zajęć, co nie tylko uczyni je bardziej interaktywnymi, ale również pomoże dzieciom w lepszym wyrażaniu siebie.

Pytanie 23

Jakie czynności należy wykonać podczas mycia noworodka, w jakiej kolejności?

A. oczu, twarzy, uszu, narządów płciowych, ciała dziecka
B. twarzy, oczu, uszu, narządów płciowych, ciała dziecka
C. oczu, uszu, twarzy, ciała, narządów płciowych dziecka
D. twarzy, oczu, uszu, ciała, narządów płciowych dziecka

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Poprawna odpowiedź wskazuje na właściwą kolejność mycia noworodka, która jest zgodna z zaleceniami specjalistów w dziedzinie pielęgnacji dzieci. Mycie oczu jako pierwsze jest kluczowe, ponieważ ich wrażliwa struktura wymaga szczególnej ostrożności. Oczy noworodków są podatne na podrażnienia, dlatego stosowanie czystej wody i jednorazowych gazików do ich oczyszczania jest zalecane. Następnie myjemy twarz, co pozwala na usunięcie resztek śliny czy mleka, a także zapobiega rozwojowi ewentualnych infekcji. Kolejnym krokiem jest pielęgnacja uszu, które również są wrażliwe na zanieczyszczenia. Mycie narządów płciowych jest istotne dla zapobiegania infekcjom, a na końcu mycie ciała dziecka zapewnia kompleksową higienę. Taka sekwencja mycia minimalizuje ryzyko przenoszenia bakterii z jednego obszaru ciała do drugiego oraz pozwala na zachowanie bezpieczeństwa i komfortu malucha, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w pediatrii.

Pytanie 24

Jaką substancję należy wykorzystać do przemywania oczu u dziecka cierpiącego na zapalenie spojówek, aby zapewnić maksymalne bezpieczeństwo?

A. soli fizjologicznej
B. mleka koziego
C. wody źródlanej
D. naparu z rumianku

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Sól fizjologiczna, czyli roztwór chlorku sodu w wodzie, jest najbezpieczniejszym i najskuteczniejszym rozwiązaniem do przemywania oczu, szczególnie u dzieci z zapaleniem spojówek. Jest to roztwór izotoniczny, co oznacza, że jego stężenie jest zgodne ze stężeniem naturalnych płynów ustrojowych, co minimalizuje ryzyko podrażnienia. Sól fizjologiczna skutecznie oczyszcza oczy, usuwając zanieczyszczenia, bakterie i inne potencjalnie szkodliwe substancje. Przykładem zastosowania jest przemywanie oczu w przypadku alergii, ciał obcych lub infekcji. Zgodnie z zaleceniami specjalistów, należy stosować jednorazowe ampułki z solą fizjologiczną, aby uniknąć zakażeń. Standardy opieki zdrowotnej podkreślają znaczenie stosowania sprawdzonych metod leczenia, a sól fizjologiczna jest powszechnie używana w medycynie, co potwierdza jej bezpieczeństwo oraz skuteczność w terapii okulistycznej. Ponadto, sól fizjologiczna jest dostępna w każdej aptece bez recepty, co czyni ją wygodnym i dostępnym narzędziem w przypadku potrzeby szybkiej interwencji.

Pytanie 25

W celu oczyszczenia oczu i twarzy niemowlęcia powinno się stosować gaziki nasączone

A. wodą z mydłem
B. ostudzoną przegotowaną wodą
C. tonikiem bezalkoholowym
D. ostudzonym naparem z rumianku

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź 'ostudzoną przegotowaną wodą' jest poprawna, ponieważ przegotowana woda jest najbezpieczniejszym i najczystszym środkiem do mycia delikatnej skóry niemowlęcia. Woda przegotowana pozwala na eliminację potencjalnych patogenów, które mogą znajdować się w surowej wodzie. Ponadto, jej temperatura po ostudzeniu jest odpowiednia dla wrażliwej skóry, minimalizując ryzyko oparzeń czy podrażnień. Gaziki zwilżone wodą są łatwe w użyciu i zapewniają skuteczne oczyszczenie bez ryzyka wprowadzenia dodatkowych substancji chemicznych. Warto również wspomnieć, że wiele organizacji zdrowotnych, w tym Światowa Organizacja Zdrowia, zaleca stosowanie przegotowanej wody do pielęgnacji noworodków, co podkreśla bezpieczeństwo tego podejścia. W praktyce, mycie twarzy i oczu niemowlęcia należy wykonywać delikatnie, używając jednorazowych gazików, aby zapobiec rozprzestrzenieniu bakterii między różnymi częściami ciała.

Pytanie 26

U dziecka w wieku trzech lat przeważa rodzaj uwagi

A. losowa
B. stała
C. wybiórcza
D. mimowolna

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź 'mimowolna' jest prawidłowa, ponieważ w przypadku trzyletnich dzieci obserwuje się dominację uwagi mimowolnej. Uwaga ta jest automatyczna i nie wymaga świadomego wysiłku ze strony dziecka, co oznacza, że dziecko reaguje na bodźce z otoczenia bez potrzeby kierowania na nie swojej intencji. Przykładem może być sytuacja, w której dziecko zwraca uwagę na głośny dźwięk lub ruchomy obiekt, co jest charakterystyczne dla tego etapu rozwoju. W wieku trzech lat dzieci są w fazie intensywnego odkrywania świata, co skutkuje tym, że ich uwaga często koncentruje się na zewnętrznych bodźcach. W kontekście edukacji wczesnoszkolnej, nauczyciele powinni wykorzystać tę charakterystykę uwagi mimowolnej, aby przyciągnąć zainteresowanie dzieci, tworząc angażujące i zróżnicowane materiały dydaktyczne, które stymulują zmysły. Zrozumienie tego aspektu uwagi jest kluczowe w planowaniu skutecznych działań wychowawczych i edukacyjnych, zgodnych z najlepszymi praktykami w pedagogice wczesnoszkolnej.

Pytanie 27

Recytując wiersz, opiekunka wykonuje odpowiednie gesty, które pomagają dzieciom w zrozumieniu treści utworu. Następnie ponownie recytuje i umieszcza na tablicy rysunki ilustrujące treść wiersza. Jak opisane działania opiekunki wpływają na rozwój dzieci?

A. słuchu i koordynacji
B. motoryki małej
C. ruchu precyzyjnego
D. mowy i wyobraźni

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Recytacja wiersza przez opiekunkę, połączona z odpowiednimi gestami oraz ilustrowaniem treści rysunkami, ma kluczowe znaczenie dla kształtowania mowy i wyobraźni dzieci. Gesty wzmacniają przekaz werbalny, co jest zgodne z teorią wielorakich inteligencji Howarda Gardnera, która podkreśla rolę różnych kanałów percepcyjnych w procesie uczenia się. Dzieci, obserwując i angażując się w takie działania, rozwijają zdolność do interpretacji i ekspresji emocji, co wpływa na ich umiejętności komunikacyjne. Przykłady zastosowania takiej metody w praktyce mogą obejmować organizowanie zajęć, w trakcie których dzieci recytują wiersze, jednocześnie ilustrując je w formie rysunków lub ruchów, co sprzyja ich aktywności i kreatywności. Wspieranie rozwoju mowy i wyobraźni jest również zgodne z zaleceniami Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego, które podkreśla znaczenie integracji sztuki w edukacji wczesnoszkolnej. Właściwe wykorzystanie takich narzędzi może przyczynić się do lepszego zrozumienia tekstu i rozwijania wyobraźni dzieci, co jest niezbędne w ich dalszym rozwoju edukacyjnym i społecznym.

Pytanie 28

Mleko matki, które jest przeznaczone dla zdrowych dzieci, można przechowywać w chłodziarce?

A. do 3-5 dni
B. maksymalnie do 14 dni
C. do 6 godzin
D. do 12-14 godzin

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Mleko matki, przeznaczone dla zdrowych dzieci, można przechowywać w lodówce przez okres od 3 do 5 dni. Jest to zgodne z zaleceniami Amerykańskiej Akademii Pediatrii oraz Światowej Organizacji Zdrowia, które wskazują, że odpowiednie przechowywanie mleka matki w lodówce przy temperaturze poniżej 4°C zapewnia jego bezpieczeństwo i zachowanie wartości odżywczych. Praktycznie oznacza to, że mleko powinno być przechowywane w pojemnikach przystosowanych do kontaktu z żywnością, a po wyjęciu z lodówki powinno być użyte w ciągu 24 godzin, aby zminimalizować ryzyko rozwoju bakterii. Warto również pamiętać, że mleko matki można mrozić, co wydłuża jego trwałość do około 6 miesięcy. Ten sposób przechowywania jest szczególnie ważny dla matek, które wracają do pracy lub mają trudności z karmieniem piersią, ponieważ mrożone mleko zachowuje większość składników odżywczych i przeciwciał, które wspierają rozwój odporności dziecka.

Pytanie 29

Masa ciała 4-letniej dziewczynki plasuje się na 25 centylu, natomiast jej wysokość osiąga 90 centyl. Te dane wskazują, że rozwój fizyczny dziewczynki jest

A. poniżej normy
B. neharmonijny
C. harmonijny
D. powyżej normy

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź, że rozwój fizyczny dziewczynki jest nieharmonijny, jest prawidłowa z uwagi na znaczenie percentyli w ocenie wzrostu i masy ciała. Wartości percentylowe pokazują, jak dany parametr (w tym przypadku masa ciała i wysokość) odnosi się do populacji dzieci w tym samym wieku i płci. 25 centyl dla masy ciała wskazuje, że 25% dzieci w tej grupie wiekowej ma mniejszą masę, co oznacza, że dziewczynka jest poniżej średniej w tym zakresie. Natomiast wynik 90 centyla dla wysokości oznacza, że 90% dzieci jest niższych od niej. Taka rozbieżność pomiędzy masą a wysokością może sugerować problemy z odżywianiem lub innymi aspektami zdrowotnymi. W praktyce, neonatolodzy i pediatrzy często wykorzystują siatki centylowe do oceny harmonijności wzrostu i masy ciała dzieci. W przypadku stwierdzenia nieharmonijnego rozwoju, lekarze mogą zalecić dodatkowe badania lub interwencje, aby zapewnić prawidłowy rozwój dziecka.

Pytanie 30

Jakie są główne cele pomiarów antropometrycznych w kontekście oceny rozwoju?

A. dojrzewania społecznego
B. indywidualnego dorastania
C. wzrastania fizycznego
D. zróżnicowania psychicznego

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Prawidłowa odpowiedź to wzrastanie fizyczne, ponieważ pomiary antropometryczne, takie jak wysokość, masa ciała, obwód głowy czy długość kończyn, bezpośrednio odnoszą się do oceny rozwoju fizycznego jednostki. Wzrost i rozwój ciała są kluczowymi wskaźnikami ogólnego stanu zdrowia oraz postępów w rozwoju dzieci i młodzieży. Pomiary te są szczególnie istotne w kontekście monitorowania norm rozwoju w różnych grupach wiekowych. Przykładowo, w pediatrii lekarze regularnie wykonują pomiary antropometryczne, aby ocenić, czy dziecko rozwija się zgodnie z przyjętymi normami. Praktyki te są zgodne z wytycznymi Światowej Organizacji Zdrowia (WHO), która zaleca regularne monitorowanie wzrostu i masy ciała jako kluczowe elementy oceny zdrowia dzieci. Właściwa interpretacja tych danych pozwala na wczesne wykrywanie problemów zdrowotnych oraz interwencje, które mogą zapobiec późniejszym komplikacjom.

Pytanie 31

Aby uniknąć sporów o zabawkę wśród 2-letnich dzieci, opiekunka powinna

A. izolować dzieci, które przejawiają agresję
B. zapewnić dzieciom dostęp do różnorodnych zabawek
C. umieszczać zabawki w miejscu, do którego dzieci mają trudny dostęp
D. zapewnić dzieciom ciągły dostęp do takich samych zabawek

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Zapewnienie dzieciom stałego dostępu do identycznych zabawek jest kluczowym podejściem w zapobieganiu konfliktom między 2-letnimi dziećmi. W tym wieku dzieci często nie rozumieją jeszcze, czym jest dzielenie się, a posiadanie identycznych zabawek dla każdego dziecka zmniejsza ryzyko rywalizacji o jedną zabawkę. Przykładowo, jeśli w grupie bawi się troje dzieci, a każde z nich ma taką samą lalkę lub klocki, istnieje większa szansa, że dzieci będą mogły się skoncentrować na zabawie, zamiast walczyć o dostęp do konkretnego przedmiotu. Takie podejście jest zgodne z zasadami praktyki wczesnej edukacji, które podkreślają znaczenie interactywnej zabawy oraz współpracy w grupie. Umożliwia to również rozwijanie umiejętności społecznych poprzez wspólne zabawy, w których dzieci uczą się współdziałać i komunikować. Utrzymanie równych warunków sprzyja pozytywnemu doświadczeniu zabawy i minimalizuje frustracje, co jest istotne w tym wczesnym etapie rozwoju.

Pytanie 32

W jakich miesiącach życia dziecko, które rozwija się prawidłowo, potrafi siedzieć bez wsparcia?

A. 9-10
B. 2-3
C. 6-7
D. 4-5

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź 9-10 miesięcy jest poprawna, ponieważ to w tym okresie życia dziecko osiąga umiejętność samodzielnego siedzenia bez podparcia. W wieku około 9 miesięcy większość dzieci potrafi już stabilnie utrzymać tę pozycję, co jest kluczowym krokiem w ich rozwoju motorycznym. Umiejętność ta jest wynikiem wzmocnienia mięśni kręgosłupa, brzucha oraz nóg, które są niezbędne do utrzymania równowagi. Warto zauważyć, że umiejętność siedzenia bez wsparcia nie tylko ułatwia dziecku eksplorację otaczającego świata, ale także wpływa na rozwój ich zdolności poznawczych i społecznych. W tym okresie dzieci zaczynają być bardziej aktywne, co przyczynia się do ich rozwoju poprzez zabawę i interakcje z rówieśnikami. Zgodnie z wytycznymi Światowej Organizacji Zdrowia (WHO), monitorowanie rozwoju dzieci w tych kluczowych etapach jest istotne, aby zidentyfikować ewentualne opóźnienia i zastosować odpowiednie interwencje. Warto również pamiętać, że każde dziecko rozwija się w swoim tempie, a rodzice powinni obserwować postępy swojego malucha w kontekście jego indywidualnych możliwości.

Pytanie 33

Jaką pozycję powinno się przyjąć w przypadku napadu astmy oskrzelowej u dziecka?

A. Pozycję leżącą na plecach w płaszczyźnie poziomej
B. Pozycję siedzącą z nachyleniem w przód
C. Pozycję leżącą na boku w płaszczyźnie poziomej
D. Pozycję siedzącą z delikatnym nachyleniem w tył

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Pozycja siedząca z pochyleniem do przodu jest zalecana dla dzieci podczas napadu astmy oskrzelowej, ponieważ ułatwia wentylację płuc oraz poprawia przepływ powietrza do dróg oddechowych. Taka postawa minimalizuje ucisk na klatkę piersiową, co jest kluczowe, gdy dziecko ma trudności z oddychaniem. W tej pozycji, dziecko może łatwiej zrelaksować mięśnie oddechowe, co zwiększa komfort i może przyspieszyć działanie leków rozszerzających oskrzela. Rekomendacje dotyczące postępowania w astmie, takie jak te opracowane przez American Academy of Pediatrics, wskazują, że pozycja siedząca z pochyleniem do przodu jest korzystna, ponieważ dziecko może lepiej kontrolować oddech oraz łatwiej wydalać wydzielinę. W praktyce, rodzice i opiekunowie powinni być świadomi tej pozycji i przeszkoleni w jej stosowaniu, aby móc szybko zareagować w sytuacji kryzysowej. Dodatkowo, pomocne może być także zapewnienie dziecku spokoju oraz wsparcia emocjonalnego w trakcie napadu, co również przyczynia się do polepszenia stanu zdrowia.

Pytanie 34

Najskuteczniejszym sposobem na zapobieganie próchnicy butelkowej u dziecka jest

A. właściwa higiena jamy ustnej
B. staranna obróbka pokarmów stałych
C. odpowiedni wybór butelki
D. dobór właściwego smoczka

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Prawidłowa higiena jamy ustnej jest kluczowym elementem zapobiegania próchnicy butelkowej u dzieci. To schorzenie, znane również jako próchnica zębów mlecznych, najczęściej występuje, gdy cukry zawarte w pokarmach lub napojach pozostałych na zębach dziecka są fermentowane przez bakterie, co prowadzi do ich demineralizacji i ostatecznie do powstania ubytków. Dbanie o higienę jamy ustnej, w tym regularne szczotkowanie zębów dziecka co najmniej dwa razy dziennie, jest podstawą profilaktyki. Używanie odpowiedniego szczoteczka oraz pasty do zębów dostosowanej do wieku dziecka również odgrywa ważną rolę. Dobrą praktyką jest również ograniczanie podaży słodkich napojów i karmienie dziecka w sposób, który minimalizuje kontakt zębów z cukrem. Przykładem może być podawanie wody zamiast soków owocowych, które mogą być bogate w cukry. Rekomendacje stomatologiczne sugerują wizyty kontrolne u dentysty co najmniej raz w roku, co pozwala na wczesne wykrywanie problemów i edukację rodziców na temat właściwej pielęgnacji zębów ich dzieci.

Pytanie 35

Botulizm u niemowląt może wystąpić w przypadku, gdy dziecko spożyje pokarm zanieczyszczony toksyną botulinową

A. miodu
B. kleiku ryżowego
C. kaszy manny
D. jogurtu

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Botulizm dziecięcy jest poważnym zagrożeniem dla zdrowia niemowląt, które może wystąpić w wyniku spożycia pokarmów zawierających toksynę botulinową, wytwarzaną przez bakterie Clostridium botulinum. Miód, jako naturalny produkt pszczeli, jest jednym z najczęstszych źródeł tej toksyny, co czyni go szczególnie niebezpiecznym dla dzieci poniżej 12. miesiąca życia. Niemowlęta mają niedojrzały układ pokarmowy, który jest bardziej podatny na kolonizację bakterii, co zwiększa ryzyko wystąpienia botulizmu. W praktyce oznacza to, że rodzice i opiekunowie powinni unikać podawania miodu małym dzieciom, aby zapobiec ewentualnym komplikacjom zdrowotnym. Warto znać tę informację, aby stosować się do zalecanych norm żywieniowych i przestrzegać zasad bezpieczeństwa żywności, co jest kluczowe w opiece nad niemowlętami. Wiedza na temat zapobiegania botulizmowi dziecięcemu powinna być integralną częścią edukacji zdrowotnej dla rodziców.

Pytanie 36

Zalecenie pediatrów dotyczące 10-13 godzin snu w ciągu doby dotyczy dziecka w wieku

A. 6 miesięcy
B. 36 miesięcy
C. 12 miesięcy
D. 18 miesięcy

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź dotycząca 36 miesięcy jest prawidłowa, ponieważ zgodnie z wytycznymi Amerykańskiej Akademii Pediatrii (AAP), dzieci w wieku od 1 do 3 lat powinny spać od 10 do 13 godzin dziennie. W tym okresie życia dzieci przechodzą intensywny rozwój fizyczny oraz psychiczny, co sprawia, że odpowiednia ilość snu jest kluczowa dla ich zdrowia i samopoczucia. Przykładem zastosowania tej wiedzy może być stworzenie rutyny snu, która obejmuje stałe godziny zasypiania oraz budzenia się, co pozwala na stabilizację biologicznego rytmu dziecka. Istotne jest także, aby rodzice obserwowali zachowanie swoich dzieci, ponieważ niewystarczająca ilość snu może prowadzić do problemów z zachowaniem, trudności z koncentracją oraz obniżonej odporności. Warto pamiętać, że każda rodzina jest inna, a niektóre dzieci mogą wymagać więcej lub mniej snu, jednak ogólne zalecenie AAP powinno być punktem odniesienia dla rodziców w planowaniu harmonogramu snu swoich dzieci.

Pytanie 37

Według zaleceń Polskiego Towarzystwa Gastroenterologii, Hepatologii i Żywienia Dzieci, stosowanie mleka modyfikowanego z dodatkiem substancji zagęszczających jest wskazane u niemowląt

A. w przypadku niedowagi
B. w przypadku zaparć
C. w przypadku refluksu
D. w przypadku nadwagi

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Zgodnie z zaleceniami Polskiego Towarzystwa Gastroenterologii, Hepatologii i Żywienia Dzieci, stosowanie mleka modyfikowanego zawierającego substancje zagęszczające jest wskazane u niemowląt z refluksem. Refluks żołądkowo-przełykowy jest schorzeniem, które często występuje u niemowląt i objawia się cofaniem się treści pokarmowej do przełyku, co może prowadzić do dyskomfortu i bólu. Mleko modyfikowane z dodatkiem zagęszczaczy, takich jak skrobia, pomaga zwiększyć viskoelastyczność pokarmu, co zmniejsza ryzyko refluksu przez spowolnienie opróżniania żołądka i poprawę stabilności treści pokarmowej w żołądku. Przykłady stosowania takich preparatów to sytuacje, gdy niemowlę wykazuje objawy refluksu, takie jak wymioty czy nadmierne ulewanie. W takich przypadkach, zastosowanie mleka modyfikowanego z substancjami zagęszczającymi może być kluczowe dla poprawy komfortu życia dziecka oraz zmniejszenia ryzyka powikłań związanych z refluksem, takich jak zapalenie przełyku. Warto jednak, aby zmiany w diecie niemowlęcia były konsultowane z pediatrą, który dobierze odpowiednie rozwiązanie do indywidualnych potrzeb malucha.

Pytanie 38

Jakie objawy są typowe dla dzieci cierpiących na ADHD?

A. Zaburzenia koncentracji, jąkanie, impulsywność
B. Impulsywność, tiki, nadruchliwość
C. Nadruchliwość, reakcje izolacyjne, impulsywność
D. Nadruchliwość, zaburzenia koncentracji, impulsywność

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź numer 1 jest jak najbardziej trafna! Nadruchliwość, zaburzenia koncentracji i impulsywność to rzeczywiście kluczowe objawy ADHD u dzieci. Nadruchliwość to taka nadmierna energia, która może objawiać się w bieganiu, skakaniu czy ciągłym poruszaniu się. Zaburzenia koncentracji oznaczają, że dziecko ma trudności w skupieniu się na zadaniach, co może być problematyczne w szkole. Impulsywność to z kolei brak kontroli nad reakcjami, co czasem prowadzi do nierozważnych decyzji. Wiedza o tych objawach jest ważna nie tylko dla rodziców, ale i nauczycieli, aby mogli rozpoznać dzieci z ADHD i wprowadzić odpowiednie wsparcie. Dobrze jest też pamiętać, że rozpoznanie ADHD powinno opierać się na dokładnej ocenie tych symptomów, co ułatwia dalsze leczenie i pomoc.

Pytanie 39

Kluczowym elementem Koncepcji Marii Montessori w pracy z dziećmi w wieku trzech lat jest

A. przygotowywanie do edukacji w szkole
B. umożliwienie dziecku osiągnięcia samodzielności
C. uczenie się liczenia
D. uczenie się czytania

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Koncepcja Marii Montessori kładzie ogromny nacisk na rozwój samodzielności dzieci, co jest kluczowe w edukacji przedszkolnej, szczególnie w przypadku trzyletnich maluchów. W metodzie Montessori, dzieci są zachęcane do działania samodzielnie, co sprzyja ich rozwojowi emocjonalnemu, społecznemu oraz intelektualnemu. Przykładem może być wyposażenie przedszkola w różnorodne materiały edukacyjne, które dzieci mogą samodzielnie wybierać i używać, co pozwala im uczyć się przez doświadczenie. Umożliwienie dzieciom podejmowania decyzji oraz rozwiązywania problemów w kontrolowanym środowisku sprzyja ich autonomii i pewności siebie. Takie podejście jest zgodne z najnowszymi standardami w pedagogice, które podkreślają znaczenie aktywnego uczestnictwa ucznia w procesie uczenia się oraz personalizacji edukacji. W praktyce, prowadzenie zajęć w duchu Montessori polega na tworzeniu przestrzeni, w której dzieci mogą eksplorować otoczenie, co jest fundamentem dla ich przyszłej niezależności oraz umiejętności życiowych.

Pytanie 40

Nabycie wymienionych umiejętności jest typowe dla prawidłowo rozwijającego się dziecka w wieku

A. 6 miesięcy
B. 12 miesięcy
C. 9 miesięcy
D. 3 miesięcy

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź 12 miesięcy jest całkiem trafna! W tym wieku dzieciaki zaczynają naprawdę dużo umieć. Na przykład, są w stanie samodzielnie siedzieć, raczkować i nawet stawiać pierwsze kroki. To taki fajny czas, bo maluchy zaczynają też rozumieć podstawowe polecenia i reagować na nie, co pokazuje ich rozwój. Co więcej, często już w tym okresie zaczynają mówić swoje pierwsze słowa – kawałek postępu w komunikacji! Również nawiązują interakcje z innymi, co widać, jak coś wskazują, dzielą się zabawkami albo naśladują dorosłych. Amerykańska Akademia Pediatrii mówi jasno, że w tym wieku dzieci powinny mieć te umiejętności, co jest w sumie kluczowe dla ich dalszego rozwoju społecznego i emocjonalnego.