Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik grafiki i poligrafii cyfrowej
  • Kwalifikacja: PGF.04 - Przygotowywanie oraz wykonywanie prac graficznych i publikacji cyfrowych
  • Data rozpoczęcia: 3 kwietnia 2025 20:47
  • Data zakończenia: 3 kwietnia 2025 21:11

Egzamin niezdany

Wynik: 13/40 punktów (32,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Udostępnij swój wynik
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Jaki jest koszt złamania 1 arkusza w formacie B1 na składkę 16-stronicową, jeśli cena za jeden złam wynosi 2 grosze?

A. 5 gr
B. 6 gr
C. 3 gr
D. 4 gr
Wybór niepoprawnych odpowiedzi może wynikać z błędnych założeń dotyczących liczby złamów potrzebnych do uzyskania 16 stron z arkusza B1. Niektóre z odpowiedzi, takie jak 4 grosze, 5 groszy czy 3 grosze sugerują, że obliczenia były oparte na niewłaściwej liczbie złamów lub błędnym rozumieniu kosztów jednostkowych. Niezrozumienie tego, jak oblicza się koszty w kontekście produkcji drukarskiej, prowadzi do błędnych wniosków. Przy 16 stronach i przyjmując, że każde złamanie wymaga konkretnego kosztu jednostkowego, kluczowe jest, aby zrozumieć, że aby uzyskać 16 stron, potrzeba 6 złamów. Tylko wtedy można obliczyć całkowity koszt w sposób adekwatny do rzeczywistości. W praktyce nie jest to jedynie kwestia arytmetyki, ale także zrozumienia procesu i jego wpływu na efektywność kosztową. Brak znajomości tych zasad może prowadzić do nieporozumień, co w konsekwencji wpływa na finanse projektu i oceny ryzyka. Dlatego warto podjąć działania edukacyjne, aby zrozumieć, jak obliczenia te wpływają na całą produkcję i jak mogą być wykorzystywane w codziennej pracy w branży poligraficznej. Użytkownik powinien również mieć na uwadze, że znajomość standardów i praktyk w branży poligraficznej jest niezbędna do efektywnego zarządzania projektem i kontrolowania kosztów.

Pytanie 2

Naświetlanie formy drukarskiej bezpośrednio z pliku graficznego na formę drukarską w poligrafii jest oznaczane skrótem?

A. CMS
B. CtP
C. CtF
D. CIP
Odpowiedź CtP, czyli Computer to Plate, odnosi się do nowoczesnej technologii w poligrafii, która polega na bezpośrednim naświetlaniu form drukowych z plików graficznych. W odróżnieniu od starszych metod, takich jak CtF (Computer to Film), CtP eliminuje potrzebę pośredniego etapu tworzenia filmu, co znacząco zwiększa efektywność produkcji. Dzięki temu proces staje się szybszy oraz dokładniejszy, co jest kluczowe w kontekście druku komercyjnego, gdzie czas i jakość mają ogromne znaczenie. Przy zastosowaniu CtP, możliwe jest uzyskanie wysokiej precyzji w odwzorowaniu detali i kolorów, co jest niezbędne w przypadku pracy z projektami o dużej skali, jak plakaty czy czasopisma. Dodatkowo, technologia ta wspiera zrównoważony rozwój, redukując odpady związane z filmami i chemikaliami. W branży poligraficznej, CtP stało się standardem, który przyczynił się do radykalnej poprawy wydajności produkcji oraz jakości finalnych produktów.

Pytanie 3

Zadanie, którego celem jest wykonanie próbnej odbitki o zadanej jakości, to

A. impozycja
B. proofing
C. montaż
D. naświetlanie
Montaż w kontekście druku odnosi się do procesu łączenia różnych elementów graficznych i tekstowych w jedną całość, co jest istotne, ale nie ma na celu sporządzenia odbitki próbnej o określonej jakości. Jest to bardziej techniczny etap, który może występować po etapie proofingu, a nie przed nim. Naświetlanie, z kolei, to proces, w którym światło jest używane do naświetlenia materiałów światłoczułych, takich jak klisze, i także nie odnosi się do przygotowywania odbitek próbnych. Choć naświetlanie jest kluczowe w procesie druku, jego celem jest stworzenie formy drukowej, a nie ocena jakości wydruku. Impozycja to z kolei technika układania stron w odpowiedniej kolejności na arkuszu papieru przed drukowaniem; jest to proces finalizujący, który także nie dotyczy bezpośrednio odbitek próbnych. Często mylące mogą być te terminy, ponieważ wszystkie odnoszą się do różnych etapów procesu druku, jednak tylko proofing odnosi się bezpośrednio do tworzenia odbitek próbnych, które pozwalają na ocenę i zatwierdzenie jakości przed rozpoczęciem produkcji. Warto zrozumieć, że każdy z tych procesów ma swoje unikalne miejsce w cyklu produkcyjnym, a nieodpowiednie zrozumienie ich ról może prowadzić do nieefektywności i błędów w wydruku.

Pytanie 4

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 5

Przed przystąpieniem do procesu naświetlania form drukarskich z wielokolorowego pliku graficznego, należy wykonać

A. usunięcie kanału alfa
B. buforowanie pliku
C. separację barwną
D. kalibrowanie monitora
Separacja barwna to naprawdę ważny proces w druku wielobarwnym. Chodzi o to, że musimy podzielić kolory z pliku graficznego na różne warstwy, które później wykorzystamy w trakcie drukowania. Zwykle korzystamy z modelu barw CMYK, czyli cyjan, magenta, żółty i czarny. Każdy z tych kolorów traktuje się osobno, co daje możliwość uzyskania fajnych odcieni i tonacji. Na przykład, w druku offsetowym, każdy kolor jest naświetlany osobno, co daje świetne efekty. Takie standardy jak ISO 12647 pokazują, jak ważna jest ta dokładna separacja barwna, żeby wszystko wyglądało spójnie w różnych procesach produkcji. Warto też zapamiętać, że jeśli separacja nie będzie odpowiednia, to mogą pojawić się błędy z odwzorowaniem kolorów, co może znacznie pogorszyć jakość finalnego produktu. Dlatego zanim zaczniemy naświetlać formy, warto sprawdzić, czy wszystkie kolory są dobrze oddzielone i przygotowane do druku.

Pytanie 6

Który program jest stworzony do przygotowywania wielostronicowych materiałów graficzno-tekstowych?

A. Audacity
B. Adobe InDesign
C. Puzzle Flow
D. Painter
Adobe InDesign to profesjonalne oprogramowanie do projektowania, które jest szczególnie cenione w branży graficznej za swoje zaawansowane możliwości tworzenia i edytowania wielostronicowych publikacji. Program ten umożliwia użytkownikom łatwe zarządzanie tekstem i grafiką, co jest kluczowe przy projektowaniu książek, magazynów, broszur oraz innych materiałów drukowanych. Dzięki funkcjom takim jak style tekstowe, układ siatki i zaawansowane opcje typograficzne, użytkownicy mają pełną kontrolę nad estetyką i funkcjonalnością swoich projektów. InDesign wspiera także standardy branżowe, takie jak PDF/X, co zapewnia wysoką jakość druku oraz zgodność z wymaganiami wydawniczymi. Przykładowo, wydawcy mogą wykorzystać InDesign do zaprojektowania magazynu, tworząc spójny układ na wielu stronach, efektywnie zarządzając treścią i obrazami, co znacząco przyspiesza proces produkcji i zwiększa profesjonalizm końcowego produktu.

Pytanie 7

W przypadku, gdy nakład etykiet drukowanych techniką offsetową zostanie zmniejszony o 50%, jaki będzie wpływ na jednostkowy koszt druku?

A. zwiększy się
B. nie da się tego przewidzieć
C. zmniejszy się
D. pozostanie bez zmian
Jak ktoś myśli, że zmniejszenie nakładu etykiet drukowanych metodą offsetową o połowę zmniejszy lub utrzyma koszty na tym samym poziomie, to jest mocno w błędzie. To zresztą dość powszechne myślenie, które bierze się z braku zrozumienia, jak działają koszty w druku offsetowym. W tym przypadku to raczej stałe koszty dominują, a nie zmienne. Kiedy nakład jest mniejszy, te stałe koszty - jak przygotowanie form, wynajem maszyn czy wynagrodzenie dla operatorów - są rozkładane na mniejszą liczbę etykiet, co sprawia, że jednostkowe koszty rosną. Wiele osób myśli, że zmniejszenie nakładu od razu oznacza niższe koszty, nie zdając sobie sprawy, że część kosztów zostaje bez zmian. Jeszcze innym błędem jest założenie, że koszty zmienne, takie jak materiały czy atrament, są najważniejsze w całej układance, a to nie jest prawda w kontekście druku offsetowego. W rzeczywistości te zmienne są jedynie częścią całości, a ich wpływ jest dużo mniejszy niż tych stałych. Żeby lepiej zrozumieć, jak kalkulować koszty w druku offsetowym, warto się przyjrzeć wszystkim kosztom i ich wpływowi na całość produkcji.

Pytanie 8

W pracowni poligraficznej, przy przygotowywaniu dyplomu dwustronnego, realizuje się następujące czynności:

A. jednostka drukarska, impozycję, opracowanie layoutu
B. naświetlanie płyty fleksograficznej, przygotowanie pliku PDF o kompozytowej strukturze
C. adiustację tekstu, łamanie, tworzenie layoutu, impozycję
D. zalewkowanie, przetwarzanie bitmap, łamanie, kontrola wydruków
Twoja odpowiedź jest całkiem trafna. W przygotowalni poligraficznej zachodzi kilka kluczowych rzeczy, które są istotne przy tworzeniu dwustronicowego dyplomu. Najpierw mamy adiustację tekstu, czyli wprowadzanie korekt, które sprawiają, że wszystko gra stylistycznie i językowo. Później przychodzi czas na łamanie, gdzie dobrze dzielimy treść na strony – to mega ważne, zwłaszcza przy czymś, co ma więcej niż jedną stronę. Layout to następny krok, w którym projektujemy, jak wszystko ma wyglądać – teksty, zdjęcia i inne rzeczy graficzne muszą być rozmieszczone w sposób, który przyciągnie wzrok i będzie czytelny. Na końcu mamy impozycję, czyli układanie stron w odpowiedniej kolejności przed drukiem. Jeśli chodzi o standardy, to w branży poligraficznej obowiązują konkretne zasady, jak ISO 12647, które pomagają w utrzymaniu wysokiej jakości wydruku.

Pytanie 9

Jaką rozdzielczością powinno się zeskanować zdjęcie, przy założeniu, że podczas drukowania jego wymiary będą czterokrotnie większe?

A. 2 400 dpi
B. 300 dpi
C. 1 200 dpi
D. 600 dpi
Wybór 600 dpi na poziomie skanowania fotografii przy 4-krotnym powiększeniu nie jest wystarczający dla uzyskania akceptowalnej jakości druku. Skanując w tej rozdzielczości, uzyskujemy 150 dpi w finalnym wydruku, co jest zbyt niską wartością dla większości zastosowań, zwłaszcza w kontekście druku profesjonalnego. Rozdzielczość 300 dpi, będąca popularnym standardem w branży druku, również prowadzi do tej samej sytuacji przy czwórnym powiększeniu, gdzie końcowy wynik osiąga tylko 75 dpi. Przekroczenie tej granicy skutkuje widocznymi pikselami oraz utratą detali, co jest nieakceptowalne w kontekście wydruków artystycznych i fotografii. Z kolei 2400 dpi, mimo że teoretycznie oferuje wysoką jakość, jest często niepraktyczne ze względu na nadmierny rozmiar pliku oraz większe obciążenie dla sprzętu skanującego, co nie jest konieczne w codziennym zastosowaniu. Nieprawidłowe rozumienie tych parametrów może prowadzić do nadmiernych oczekiwań wobec jakości wydruku, co w rezultacie obniża satysfakcję z efektu końcowego. Warto również pamiętać, że dobór rozdzielczości powinien być dostosowany do konkretnego przypadku użycia, a nie oparty na ogólnych zasadach.

Pytanie 10

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 11

Przygotowując materiały do druku offsetowego z nadrukiem, należy wykonać elementy

A. koloru żółtego
B. drukowane farbami Pantone
C. wypełnione gradientem
D. koloru czarnego
Odpowiedź 'koloru czarnego' jest prawidłowa, ponieważ w procesie druku offsetowego kluczowym elementem przygotowania materiałów jest użycie koloru czarnego jako koloru bazowego. W druku CMYK, który jest standardem w druku offsetowym, kolor czarny (K) pełni rolę koloru nadrzędnego, który jest używany do uzyskiwania ciemniejszych odcieni oraz detali w projektach graficznych. Przykładami są ilustracje, tekst czy linie, które muszą być ostre i wyraźne. W praktyce, zastosowanie czarnego koloru umożliwia uzyskanie najlepszej jakości druku, minimalizując ryzyko rozmyć i zapewniając kontrast. Dodatkowo, druki, w których kolor czarny jest wykorzystywany jako nadruk, zazwyczaj wymagają mniejszej ilości farb, co może wpłynąć na koszt produkcji oraz czas realizacji. W branży drukarskiej stosuje się powszechnie zasady dotyczące przygotowania plików do druku, które wskazują, że tekst i detale powinny być zawsze w kolorze czarnym, aby zapewnić ich najlepszą widoczność i czytelność.

Pytanie 12

Podaj wymiary brutto dla listu gratulacyjnego, gdy format netto to A4, a spady wynoszą 2 mm?

A. 214 × 297 mm
B. 216 × 303 mm
C. 210 × 297 mm
D. 214 × 301 mm
Właściwy format brutto listu gratulacyjnego, gdy format A4 jest formatem netto z spadami wynoszącymi 2 mm, to 214 × 301 mm. Format A4 ma wymiary 210 × 297 mm. Aby uzyskać format brutto, należy dodać spady do wymiarów netto. Spady to dodatkowy margines, który jest dodawany do projektu w celu zapewnienia, że żadne istotne elementy graficzne nie zostaną ucięte podczas procesu cięcia. W przypadku spadów wynoszących 2 mm, należy dodać 4 mm do każdej z wymiarów (2 mm z każdej strony). Dlatego 210 mm + 4 mm = 214 mm, a 297 mm + 4 mm = 301 mm. Znajomość obliczeń związanych z formatami wykorzystywanymi w druku jest kluczowa, zwłaszcza w kontekście przygotowań do projektów graficznych, które muszą być zgodne z wymaganiami drukarni. Praktyka ta jest zgodna z branżowymi standardami, które podkreślają znaczenie spadów w projektowaniu graficznym, aby zapewnić profesjonalny wygląd finalnego produktu.

Pytanie 13

Przygotowując materiały do druku offsetowego, elementy nadruku powinny być w kolorze

A. żółtym
B. z wypełnieniem gradientowym
C. czarnym
D. zastosowując farby Pantone
Odpowiedź "koloru czarnego" jest prawidłowa, ponieważ w druku offsetowym wszystkie teksty oraz elementy graficzne, które mają być reprodukowane z najwyższą jakością, powinny być przygotowane w kolorze czarnym. Wynika to z faktu, że czarny kolor zapewnia najlepszy kontrast oraz czytelność na większości podłoży. W praktyce, przy tworzeniu plików do druku offsetowego, stosuje się z reguły model kolorów CMYK, w którym czarny (K) jest kluczowym kolorem, używanym do nadawania głębi i wyrazistości. Nadrukowanie elementów w kolorze czarnym jest również zgodne z zasadą, że czarny jest najczęściej stosowanym kolorem w tekstach, co znacznie ułatwia ich odczyt. W przypadku projektów wykraczających poza standardowe zastosowania, czarny jest również używany do podkreślenia innych kolorów, co jest istotne przy tworzeniu tła oraz elementów graficznych. Przykładem może być layout broszur, gdzie czarny tekst na białym tle zapewnia najlepszą dostępność i zrozumiałość treści dla odbiorcy.

Pytanie 14

Jaką powierzchnię folii potrzeba do jednostronnego laminowania 1 000 arkuszy formatu A3?

A. 130 m2
B. 110 m2
C. 115 m2
D. 125 m2
Obliczenia związane z ilością folii do laminowania arkuszy mogą być mylące, jeśli nie uwzględnimy dokładnych wymiarów arkuszy oraz sposobu ich laminowania. W przypadku folii, kluczowe jest rozumienie, że każda odpowiedź, która nie uwzględnia rzeczywistej powierzchni laminowanej, prowadzi do nieprawidłowych wniosków. Na przykład, wybór wartości 115 m2 może wynikać ze zbyt ogólnych założeń dotyczących powierzchni laminowanej, co ignoruje rzeczywiste wymiary arkuszy A3. Z kolei odpowiedzi takie jak 130 m2 czy 110 m2 mogą sugerować zawyżenie lub zaniżenie potrzebnej ilości folii, co jest efektem błędnych kalkulacji opartych na innych formatach lub na niepełnych danych. Często, przy takich zadaniach, użytkownicy mylnie przyjmują przeliczenia na inne jednostki miary lub nie dokonują odpowiednich przeliczeń na metry kwadratowe, co prowadzi do błędnych ustaleń. Zachęcam do zwrócenia uwagi na standardy branżowe dotyczące obliczeń materiałowych, które podkreślają potrzebę precyzyjnego uwzględnienia wymiarów produktu końcowego oraz dodatkowych marginesów, które mogą być wymagane w procesie laminowania.

Pytanie 15

Na projekcie opakowania, oznaczone na szkicu symbolem X, niezadrukowane fragmenty podłoża pozostawia się w celu

Ilustracja do pytania
A. zaznaczenia, od której strony następuje bigowanie.
B. umożliwienia prawidłowego wnikania kleju w podłoże.
C. umieszczenia w tym miejscu znaków akcyzy.
D. wskazania miejsca lakierowania wybiórczego.
Wybór odpowiedzi, że niezadrukowane fragmenty podłoża na projekcie opakowania pozostawia się w celu umożliwienia prawidłowego wnikania kleju w podłoże, jest jak najbardziej trafny. W praktyce, niezadrukowane miejsca są projektowane z myślą o zapewnieniu, że klej ma odpowiednią powierzchnię do penetracji, co jest kluczowe dla uzyskania trwałego połączenia dwóch elementów opakowania. Wiele standardów branżowych podkreśla znaczenie tego aspektu, zwłaszcza w kontekście trwałości i funkcjonalności opakowań. Przykładem może być produkcja pudełek kartonowych, gdzie niewłaściwe przygotowanie stref klejenia może prowadzić do osłabienia struktury opakowania i ostatecznie do jego uszkodzenia w trakcie transportu lub użytkowania. Wiedza na temat odpowiednich technik klejenia oraz właściwego projektowania stref klejenia jest niezbędna, aby zapewnić jakość i efektywność opakowań. Warto również zauważyć, że w przypadku braku takich stref, klej może wnikać w zadrukowane miejsca, co wpływa negatywnie na estetykę oraz może prowadzić do problemów z jej trwałością.

Pytanie 16

Aby zabezpieczyć publikację stworzoną w programie InDesign przed utratą niektórych danych (takich jak fonty czy połączone obrazy) podczas otwierania jej do edycji na innym komputerze, należy

A. zrobić zrzuty ekranu
B. stworzyć pakiet
C. zapisć ją w formacie PDF
D. przenieść jedynie plik INDD
Kopiowanie tylko pliku INDD nie jest wystarczające do zabezpieczenia publikacji, ponieważ ten plik zawiera jedynie informacje o układzie i elementach użytych w dokumencie, ale nie obejmuje fontów ani wszystkich połączonych grafik. W przypadku przeniesienia takiego pliku na inny komputer, jeśli nie ma tam zainstalowanych tych samych fontów lub jeśli brak jest powiązanych plików graficznych, dokument może nie wyświetlać się prawidłowo, co prowadzi do problemów z jego edytowaniem i finalizacją. Wykonywanie screenów również nie jest skutecznym rozwiązaniem, ponieważ obrazy te nie są edytowalne i nie zachowują oryginalnych właściwości dokumentu, co uniemożliwia dalszą pracę na nim. Z kolei zapisanie dokumentu jako PDF, chociaż może być przydatne do prezentacji lub archiwizacji, nie umożliwia edycji pliku w InDesign w przyszłości, co czyni tę opcję niewłaściwą w kontekście dalszej pracy nad dokumentem. Typowym błędem myślowym w tym przypadku jest założenie, że wystarczy przenieść sam dokument INDD, co prowadzi do niekompletnych lub niepoprawnych rezultatów. Właściwym podejściem jest tworzenie pakietów, co zapewnia pełną integrację niezbędnych zasobów do prawidłowego funkcjonowania projektu.

Pytanie 17

Grafiki wektorowej nie można stworzyć w aplikacji

A. Inkscape
B. PostScript
C. Illustrator
D. Corel Draw
PostScript to język opisu strony, który jest używany do definiowania grafiki wektorowej, jednak sam w sobie nie jest programem graficznym. To oznacza, że nie można w nim bezpośrednio przygotować grafiki wektorowej, lecz służy do opisu i renderowania obrazów, które mogą być interpretowane przez drukarki oraz aplikacje graficzne. Przykładowo, dokumenty zapisane w formacie PostScript mogą być używane w profesjonalnym druku, gdzie precyzyjne odwzorowanie kolorów i detali jest kluczowe. Zastosowanie PostScript w workflow druku pozwala na osiągnięcie wysokiej jakości wydruków, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży graficznej. W kontekście grafiki wektorowej, programy takie jak Illustrator, Corel Draw i Inkscape są narzędziami, które umożliwiają tworzenie i edytowanie wektorów, co sprawia, że PostScript, będąc językiem opisu, nie jest miejscem, gdzie grafiki wektorowe są tworzone, lecz zapisywane. Tak więc, wybór PostScript jako odpowiedzi na to pytanie jest poprawny, ponieważ nie jest on aplikacją do tworzenia grafiki wektorowej.

Pytanie 18

Oblicz koszt przygotowania form drukarskich potrzebnych do produkcji akcydensów w kolorze 2 + 0, jeśli cena wykonania jednej formy wynosi 35 zł.

A. 140 zł
B. 105 zł
C. 70 zł
D. 35 zł
Poprawna odpowiedź to 70 zł, co wynika z konieczności wykonania dwóch form drukowych w przypadku kolorystyki 2 + 0. Każda forma kosztuje 35 zł, więc całkowity koszt będzie wynosić 2 * 35 zł = 70 zł. W praktyce, w druku offsetowym, kolorystyka 2 + 0 oznacza, że na jednej stronie drukowane są dwa kolory, a na odwrocie nie ma druku. Zastosowanie dwóch form jest standardową praktyką, aby uzyskać pożądany efekt kolorystyczny na wydruku. W projektach graficznych, takich jak broszury czy ulotki, odpowiednie przygotowanie form drukowych jest kluczowe dla jakości druku. Warto też zaznaczyć, że koszt formy jest jedynie częścią całkowitych wydatków na produkcję, które mogą obejmować także papier, tusze oraz robociznę. Dlatego zrozumienie kosztów związanych z formami drukowymi jest istotne dla zarządzania budżetem w projektach graficznych i poligraficznych.

Pytanie 19

Który z systemów wystawowych umożliwia prezentację przenośnej pionowej reklamy na materiale frontlite o wymiarach 1 x 2 m?

A. Gablota szklana
B. Potykacz B2
C. Cityscroll
D. Roll Up
Gablota szklana to elegancka forma wystawiennicza, która służy głównie do eksponowania statycznych materiałów, takich jak plakaty czy ulotki. Jej główna funkcja polega na ochronie wyświetlanych treści przed zewnętrznymi czynnikami, co nie jest odpowiednie dla przenośnej reklamy, której celem jest łatwe przemieszczanie oraz szybka zmiana miejsca ekspozycji. Cityscroll to system, który łączy elementy reklamy z informacją miejską, a jego konstrukcja nie jest dostosowana do przenośnych reklam o specyficznych wymiarach, jak 1 x 2 m. Potykacz B2, choć może być wykorzystywany do prezentacji reklam na zewnątrz, ma ograniczenia w zakresie mobilności i zabezpieczenia treści, a jego wymiary są zazwyczaj dostosowane do mniejszych ogłoszeń. Niezrozumienie różnicy pomiędzy tymi systemami a roll-upem często prowadzi do błędnych wniosków dotyczących ich zastosowania. Kluczowe jest zrozumienie, że roll-upy są projektowane z myślą o mobilności i efektywności wizualnej, co czyni je idealnym rozwiązaniem dla zmieniających się warunków wystawienniczych. Wybór odpowiedniego systemu wystawienniczego powinien opierać się na analizie specyficznych potrzeb reklamowych, a także na praktycznym zastosowaniu, co często pomija się, wybierając bardziej statyczne rozwiązania.

Pytanie 20

Jaką długość drutu introligatorskiego należy przygotować do oprawy 100 broszur (z użyciem 3 zszywek każda), jeśli długość rozłożonej zszywki wynosi 20 mm?

A. 6 metrów
B. 2 metry
C. 30 metrów
D. 20 metrów
Odpowiedź 6 metrów jest prawidłowa, ponieważ aby obliczyć potrzebną długość drutu introligatorskiego do oprawy 100 broszur, musimy uwzględnić liczbę zszywek oraz długość jednej zszywki. W tym przypadku, każda broszura jest zszywana w trzech miejscach, co daje łącznie 300 zszywek (100 broszur x 3 zszywki). Długość rozłożonej zszywki wynosi 20 mm, co oznacza, że na jedną zszywkę potrzebujemy 20 mm drutu. Zatem całkowita długość drutu wynosi 300 zszywek x 20 mm = 6000 mm, co odpowiada 6 metrom. W praktyce, w branży introligatorskiej ważne jest precyzyjne obliczenie materiałów, aby zminimalizować odpady i zrealizować produkcję w sposób efektywny. Dobre praktyki wymagają także uwzględnienia marginesu na ewentualne błędy podczas cięcia i zszywania, co może również wpłynąć na finalne zapotrzebowanie na drut. Warto pamiętać, że odpowiednie przygotowanie i obliczenia są kluczowe dla jakości końcowego produktu i satysfakcji klienta.

Pytanie 21

Ile arkuszy trzeba przygotować do druku, aby uzyskać 5 000 plakatów formatu A1, biorąc pod uwagę, że naddatek technologiczny na materiał do druku wynosi 5%?

A. 5 500 arkuszy
B. 5 350 arkuszy
C. 5 250 arkuszy
D. 5 100 arkuszy
W przypadku niepoprawnych odpowiedzi, można zauważyć, że błędne podejścia często wynikają z niewłaściwego zrozumienia koncepcji naddatku technologicznego. Przykładowo, odpowiedzi takie jak 5 100 arkuszy, 5 350 arkuszy czy 5 500 arkuszy mogą sugerować, że użytkownik nie zastosował odpowiedniego wzoru do obliczeń lub pomylił się przy uwzględnianiu naddatku. Kluczowym aspektem jest zrozumienie, że naddatek technologiczny działa na zasadzie procentu od całkowitej liczby plakatów, które muszą zostać wydrukowane, co prowadzi do potrzeby wydrukowania większej liczby arkuszy, aby sprostać wymaganiom produkcyjnym. Często występującym błędem jest również zaokrąglanie wartości przed zakończeniem obliczeń, co może prowadzić do niedoszacowania liczby potrzebnych materiałów. Wydaje się, że niektóre z proponowanych odpowiedzi mogą być wynikiem prostego pomylenia liczby plakatów netto oraz uwzględnienia naddatku, co prowadzi do mylnych wniosków. Kluczowe jest, aby podczas planowania produkcji zawsze stosować się do ustalonych standardów oraz dobrych praktyk, co pozwala uniknąć takich nieporozumień i zwiększa efektywność operacyjną.

Pytanie 22

Ile metrów kwadratowych folii trzeba przygotować do jednostronnego zalaminowania 200 arkuszy papieru o wymiarach 700 x 1 000 mm?

A. 400 m2
B. 200 m2
C. 280 m2
D. 140 m2
Aby obliczyć ilość folii potrzebnej do jednostronnego zalaminowania 200 arkuszy papieru formatu 700 x 1 000 mm, należy najpierw zrozumieć, że każdy arkusz papieru zajmuje 0,7 m x 1 m = 0,7 m². Przy jednostronnym zalaminowaniu, każdy arkusz wymaga jednej folii o tej samej powierzchni, co arkusz papieru. Zatem, aby obliczyć łączną powierzchnię folii potrzebnej do zalaminowania 200 arkuszy, mnożymy 0,7 m² przez 200, co daje 140 m². W praktyce oznacza to, że przy przygotowywaniu materiałów do druku lub prezentacji, należy precyzyjnie obliczać powierzchnię folii, aby uniknąć marnotrawstwa materiałów oraz zwiększyć efektywność kosztową procesu. Przestrzeganie takich obliczeń jest istotne zarówno w kontekście produkcji, jak i w działaniach reklamowych oraz promocyjnych, gdzie jakość i estetyka prezentacji mają kluczowe znaczenie.

Pytanie 23

Zjawisko "paskowania druku", które pojawia się podczas drukowania w dużych formatach, można zminimalizować przez

A. obniżenie kontrastu druku
B. zmianę używanych farb
C. zmniejszenie szybkości drukowania
D. zwiększenie wilgotności podłoża
W kontekście zjawiska paskowania druku, wiele osób może mylnie sądzić, że zmniejszenie kontrastu druku przyczyni się do poprawy jakości wydruku. W rzeczywistości kontrast jest kluczowym elementem definiującym widoczność i czytelność druku. Obniżenie kontrastu może prowadzić do utraty detali i nieczytelności, szczególnie w projektach, które wymagają wyrazistych różnic między kolorami. Inne podejście, takie jak zmniejszenie prędkości drukowania, wydaje się mniej intuicyjne, jednak ma swoje uzasadnienie w kontekście dokładności aplikacji atramentu. Z kolei zmiana stosowanych farb nie zawsze przynosi pożądany efekt - wiele farb funkcjonuje w określonych warunkach i ich zamiana może wprowadzić dodatkowe problemy, takie jak zmiana czasu schnięcia lub reakcji na podłoże. Zwiększenie wilgotności wprowadzanego podłoża może również wydawać się korzystne, jednak zbyt wysoka wilgotność może prowadzić do problemów z przyczepnością farby oraz widocznych defektów w druku. W branży druku wielkoformatowego kluczowe jest rozumienie interakcji między różnymi parametrami procesu drukowania, co pozwala na podejmowanie świadomych decyzji. Typowe błędy myślowe prowadzące do takich wniosków obejmują uproszczone postrzeganie problemu i pomijanie złożoności procesów chemicznych oraz fizycznych związanych z drukiem.

Pytanie 24

Jakiego wzoru używa się do szacowania przeliczenia jednostek metrycznych na typograficzne w systemie Didota?

A. Liczba punktów = 9/3 x liczba milimetrów
B. Liczba milimetrów = 3/9 x liczba punktów
C. Liczba punktów = 8/3 x liczba milimetrów
D. Liczba milimetrów = 3/8 x liczba punktów
Niestety, inne odpowiedzi są oparte na błędnych założeniach, jeśli chodzi o konwersje jednostek typograficznych na metryczne. Na przykład jedna z opcji mówi o stosunku 3/9, ale to nie ma sensu, bo nie jest zgodne z właściwymi przeliczeniami w systemie Didota. Widać, że tu można się pomylić w proporcjach, a to może prowadzić do niezłych wpadek w projektach, zwłaszcza w typografii, gdzie musimy trzymać się dokładności. W innej niepoprawnej odpowiedzi współczynnik 3/8 również nie oddaje realnych relacji między jednostkami. Warto pamiętać, że błędne przeliczenia mogą spowodować, że tekst będzie źle wyważony, co później wpływa na jego czytelność i wygląd publikacji. Potem jest jeszcze trzecia opcja, która sugeruje, że liczba punktów to przeliczenie 8/3 x liczba milimetrów. To wprowadza zamieszanie, bo to dokładnie odwrotność tego, co powinniśmy zrobić. Używanie takich błędnych wzorów w praktyce może prowadzić do poważnych błędów w druku i niezadowolenia klientów. Dlatego dla projektantów ważne jest, by wiedzieć, jak poprawnie robić te przeliczenia, żeby unikać takich pułapek i skutecznie realizować projekty.

Pytanie 25

Koszt zadrukowania 1 m2 siatki mesh wynosi 30 zł. Jaki będzie całkowity wydatek na wydruk banera składającego się z dwóch pasów o wymiarach 300 x 150 cm każdy?

A. 540 zł
B. 270 zł
C. 58 zł
D. 90 zł
Wiele osób może błędnie obliczyć całkowity koszt zadrukowania banera z powodu nieprawidłowego podejścia do obliczania powierzchni. Często występującym błędem jest pomijanie przeliczeń jednostek, co prowadzi do niejasności. Przykład odpowiedzi 58 zł może wynikać z mylnego założenia, że koszt dotyczy tylko jednego pasa, zamiast uwzględnienia całkowitej powierzchni obu pasów. Z kolei odpowiedź 90 zł może sugerować, że obliczono jedynie koszt na podstawie zaniżonej powierzchni, nie uwzględniając, że potrzebujemy dwóch pasów. Warto zwrócić uwagę na konieczność starannego przeliczania jednostek oraz zrozumienia, jak obliczyć powierzchnię w metrach kwadratowych. Przy takich obliczeniach kluczowe znaczenie ma także znajomość standardów branżowych dotyczących konkretnego typu druku oraz materiałów, na których wykonuje się nadruk. Niezrozumienie tych aspektów może prowadzić do znacznych różnic w kosztach, a także do problemów z jakością wydruku. W praktyce, każdy projekt powinien zaczynać się od dokładnego obliczenia kosztów oraz analizy wymagań, co pozwala na uniknięcie nieporozumień oraz błędów w budżetowaniu. Dlatego tak istotne jest przyswojenie tych podstawowych zasad, aby efektywnie zarządzać projektami reklamowymi.

Pytanie 26

Oblicz całkowity koszt wykonania form drukarskich, które są niezbędne do wydruku jednokolorowego wkładu książkowego liczącego 160 stron w formacie A5 na maszynie półformatowej, wiedząc, że koszt stworzenia jednej formy to 35 zł.

A. 980 zł
B. 560 zł
C. 700 zł
D. 840 zł

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Koszt wykonania form drukowych jest uzależniony od liczby form potrzebnych do danego projektu. W przypadku wydruku jednokolorowego wkładu książkowego o objętości 160 stron formatu A5 na maszynie półformatowej, standardowo potrzebna jest jedna forma dla każdej strony, co oznacza, że dla 160 stron potrzebujemy 160 form. Koszt wykonania jednej formy wynosi 35 zł, zatem całkowity koszt wykonania form wyniesie 160 x 35 zł, co daje 5600 zł. Jednakże w praktyce, w przypadku druku wielostronicowego, często stosuje się podział na arkusze, co pozwala na zredukowanie liczby form. W przypadku, gdy materiał drukowany jest składany i cięty, optymalizacja może zmniejszyć liczbę wymaganych form, a zatem i koszt. Dobrą praktyką jest przygotowanie odpowiedniego projektu w oparciu o technologię druku, co pozwala na efektywne wykorzystanie form i zminimalizowanie kosztów. W tym przypadku odpowiedź 700 zł jest wynikiem zastosowania takiej optymalizacji i wydaje się być właściwa.

Pytanie 27

Który z podanych programów jest przeznaczony do realizacji impozycji użytków?

A. PuzzleFlow Organizer
B. Adobe InDesign
C. AutoCAD
D. Adobe Premiere
PuzzleFlow Organizer to dedykowane oprogramowanie, które umożliwia efektywną impozycję użytków, co jest kluczowym procesem w przygotowywaniu materiałów drukarskich. Impozycja polega na odpowiednim rozmieszczeniu elementów graficznych na arkuszu, aby maksymalnie wykorzystać przestrzeń i zminimalizować odpady. W praktyce, korzystając z PuzzleFlow Organizer, projektanci mogą łatwo układać różne formaty dokumentów, co jest szczególnie przydatne w przypadku zleceń druku offsetowego. Oprogramowanie to obsługuje różne formaty plików, co pozwala na integrację z innymi narzędziami graficznymi. Dobre praktyki w zakresie impozycji obejmują umiejętność dostosowywania marginesów, układania użytków w sposób zapewniający optymalne cięcie oraz wykorzystanie kolorów i typografii zgodnie z wytycznymi branżowymi. PuzzleFlow Organizer jest również zgodny z normami, takimi jak PDF/X, co zapewnia wysoką jakość wydruku i zgodność z wymaganiami technicznymi drukarni.

Pytanie 28

Jakie będą koszty jednorazowego druku arkusza w jednym kolorze na półformatowej drukarce, jeśli to wynosi 4 grosze? Ile trzeba zapłacić za wydruk 10 000 ulotek w formacie A5 w kolorze 1 + 0?

A. 50 zł
B. 70 zł
C. 40 zł
D. 60 zł

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Koszt jednostronnego wydrukowania arkusza w jednym kolorze na półformatowej maszynie drukującej wynosi 4 grosze. W przypadku ulotek formatu A5, które stanowią połowę formatu A4, konieczne jest wydrukowanie dwóch stron na jednym arkuszu A4, aby uzyskać dwie ulotki A5. Zatem, aby wydrukować 10 000 ulotek A5, potrzebujemy 10 000 / 2 = 5 000 arkuszy A4. Koszt wydruku jednego arkusza A4, przy jednostkowym koszcie 4 groszy za stronę, wynosi 4 grosze. Zatem całkowity koszt wydruku 5 000 arkuszy A4 będzie wynosił 5 000 * 4 grosze = 20 000 groszy, co po przeliczeniu na złote daje 20 000 / 100 = 200 zł. Jednakże w zadaniu pytano o koszt przy kolorystyce 1 + 0, co oznacza wydruk jednej strony w kolorze i drugiej strony w białym. Koszt jednostronnego wydruku w kolorze wynosi 4 grosze, a druga strona jest biała, więc nie generuje dodatkowych kosztów. Dlatego całkowity koszt wynosi 5 000 * 4 grosze = 20 000 groszy, co po przeliczeniu na złote daje 50 zł. W praktyce, właściwe zrozumienie kosztów jednostkowych jest kluczowe dla planowania budżetu na produkcję materiałów promocyjnych, a także dla efektywnego zarządzania procesem drukowania.

Pytanie 29

Jakie zasobniki tonerów w drukarce cyfrowej mogą wymagać uzupełnienia po wydrukowaniu apli o wartości C0 M20 Y0 K80?

A. Purpurowy, czarny
B. Niebieski, żółty
C. Niebieski, purpurowy
D. Purpurowy, żółty

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź 'Purpurowy, czarny' jest jak najbardziej słuszna. Widać to, bo analiza tonera pokazuje, że sporo się zużywa purpurowego i czarnego. C0 mówi, że nie ma zużycia niebieskiego, a M20 to wysokie zużycie purpurowego. Y0 oznacza, że żółty jest w porządku, a K80 pokazuje, że czarny tonera też sporo poszło. Tak więc, jak drukujesz coś, co jest głównie w tych kolorach, to właśnie te tonery będą wymagały uzupełnienia najszybciej. W branży druku cyfrowego mamy różne metody sprawdzania poziomów tonerów, jak czujniki czy systemy zarządzania, które mówią ci, kiedy trzeba wymienić zasobniki. Warto też zerknąć na stany tonerów przed większymi zadaniami, żeby nie było przestojów.

Pytanie 30

Który z poniższych materiałów graficznych nie jest poddawany digitalizacji?

A. Fotografia cyfrowa
B. Odbitka fotograficzna
C. Obwoluta książki
D. Obraz negatywowy

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Fotografia cyfrowa to materiał graficzny, który został stworzony w formacie cyfrowym, co oznacza, że jest już w postaci, która nadaje się do dalszego przetwarzania i udostępniania w formie elektronicznej. Digitalizacja odnosi się do procesu przekształcania analogowych obrazów, takich jak negatywy czy odbitki, na format cyfrowy. W przypadku fotografii cyfrowej proces ten nie jest potrzebny, ponieważ obraz jest już zapisywany jako ciąg danych cyfrowych. Przykładem zastosowania fotografii cyfrowej może być publikacja zdjęć w mediach społecznościowych czy tworzenie cyfrowych archiwów zdjęć, które są zgodne z standardami takimi jak JPEG czy TIFF. Praktyki te są szeroko stosowane w branżach takich jak fotografia, marketing czy sztuka, gdzie ważne jest utrzymanie wysokiej jakości obrazu oraz łatwości w dostępie i udostępnianiu treści graficznych. Standardy te podkreślają znaczenie fotografii cyfrowej jako kluczowego elementu współczesnej komunikacji wizualnej.

Pytanie 31

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 32

Do wykonania 15 000 wielobarwnych ulotek reklamowych A4 złamywanych do A5 należy użyć następującego zestawu maszyn i urządzeń:

prooferstanowisko DTPstanowisko DTPskaner bębnowy
kopioramanaświetlarka CtPnaświetlarka CtPnaświetlarka CtF
2-kolorowa maszyna offsetowa zwojowa4-kolorowa arkuszowa maszyna offsetowa4-kolorowa maszyna sitodrukowa8-kolorowa maszyna rotograwiurowa
krajarka krążkowakrajarka jednonożowakrajarka trójnożowanożyce introligatorskie
złamywarka kasetowo-nożowazłamywarka kasetowabigówko-perforówkazłamywarka nożowa
A.B.C.D.

A. B.
B. D.
C. C.
D. A.

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Wybrałeś odpowiedź B i to jest dobry wybór! W tej odpowiedzi mówimy o sprzęcie, który naprawdę nadaje się do produkcji 15 000 kolorowych ulotek A4, które będziemy składać do A5. Ważne jest, że mamy tu 4-kolorową maszynę offsetową, bo dzięki niej możemy drukować w pełnym kolorze. A to przecież kluczowe, gdy chcemy, żeby nasze ulotki były przyciągające dla oka. Do tego mamy krajarkę jednonożową, która precyzyjnie tnie papier, co jest super ważne, żeby każdy format był idealny. Zamywarka kasetowa też odgrywa swoją rolę, bo świetnie łamie ulotki, co czyni je bardziej estetycznymi i funkcjonalnymi. W poligrafii dobór odpowiednich maszyn jest niesamowicie istotny, żeby produkcja była efektywna i żeby finalny produkt był na naprawdę dobrym poziomie. Trzeba też pamiętać o standardach jakości, takich jak ISO 12647, które przypominają, jak ważne jest, żeby używać odpowiednich technologii, by osiągnąć świetne wyniki.

Pytanie 33

Ile oddzielnych kolorów trzeba przygotować do druku offsetowego w schemacie 2+4?

A. 6 oddzielnych kolorów
B. 3 oddzielne kolory
C. 8 oddzielnych kolorów
D. 2 oddzielne kolory

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź wskazująca na 6 separacji barwnych w kontekście druku offsetowego w kolorystyce 2+4 jest prawidłowa, ponieważ odnosi się do systemu kolorów używanego w tej technologii. W druku offsetowym najczęściej wykorzystuje się model kolorów CMYK (Cyan, Magenta, Yellow, Black), co daje 4 podstawowe barwy. Z kolei termin '2+4' sugeruje, że oprócz tych czterech kolorów, wykorzystuje się dodatkowe dwa kolory spotowe. Może to być na przykład kolor Pantone, który pozwala na dokładniejsze odwzorowanie specyficznych barw, które nie mogą być osiągnięte przez standardowe mieszanie CMYK. Stąd suma 4 kolorów podstawowych oraz 2 dodatkowych daje 6 separacji. W praktyce, takie podejście jest wykorzystywane w projektach, które wymagają większej precyzji w odwzorowaniu kolorów, takich jak materiały reklamowe, które muszą być zgodne z identyfikacją wizualną marki. Stosowanie separacji barwnych zgodnie z tą zasadą jest standardem w branży, co zapewnia wysoką jakość wydruku oraz zgodność z oczekiwaniami klientów.

Pytanie 34

Jakie urządzenie umożliwia certyfikację proofa?

A. Skaner.
B. Spektrofotometr.
C. Ekspozytory.
D. Kolorymetr.

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Spektrofotometr to urządzenie, które analizuje światło przechodzące przez substancję, mierząc jego intensywność w różnych długościach fal. Jest to kluczowe w procesie certyfikacji proofa, ponieważ pozwala na dokładne określenie właściwości optycznych materiałów. Umożliwia to pomiar parametrów takich jak współczynnik odbicia, przepuszczalność oraz barwa, co jest niezbędne w wielu zastosowaniach przemysłowych, od druku cyfrowego po produkcję farb i lakierów. Przykładem zastosowania spektrofotometru jest certyfikacja kolorów w procesie produkcji materiałów reklamowych, gdzie precyzyjna zgodność kolorystyczna jest niezbędna. Dobre praktyki branżowe wskazują na konieczność regularnej kalibracji spektrofotometrów oraz porównywania wyników z ustalonymi standardami, takimi jak ISO 12647, które określają kryteria jakości w druku. Dzięki zastosowaniu spektrofotometrów możliwe jest utrzymanie wysokiej jakości produktów oraz zgodności z wymaganiami klientów.

Pytanie 35

Jaką długość drutu introligatorskiego należy przygotować do produkcji 6 000 broszur zszywanych przy użyciu trzech zszywek o długości 20 mm?

A. 120 m
B. 240 m
C. 600 m
D. 360 m

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Żeby policzyć, ile drutu introligatorskiego potrzebujemy na 6000 broszur zszywanych trzema zszywkami po 20 mm, najpierw musimy wiedzieć, ile drutu idzie na jedną broszurę. Każda wymaga 3 zszywek, więc mamy 60 mm drutu na jedną broszurę. Jak to pomnożymy przez 6000, dostajemy 360000 mm, co daje 360 metrów. W praktyce musimy pamiętać, żeby ogólnie mieć trochę zapasu drutu. Czasami w produkcji zdarzają się różne nieprzewidziane sytuacje, jak błędy w cięciu czy jakieś problemy z zszywkami. Wiedza o tym, jak to wszystko policzyć, naprawdę może pomóc w poprawie jakości broszur oraz w obniżeniu kosztów. Takie coś jest ważne, bo przy dużych zamówieniach każdy metr ma znaczenie.

Pytanie 36

Oznaczenie pokazane na ilustracji, które zamieszczone jest na opakowaniu substancji chemicznej stosowanej podczas drukowania cyfrowego przestrzega o pracy z substancją

Ilustracja do pytania
A. łatwopalną.
B. żrącą dla metali.
C. drażniącą oczy.
D. rakotwórczą.

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź "łatwopalną" jest jak najbardziej na miejscu, bo oznaczenie GHS02 rzeczywiście mówi o substancjach, które łatwo się zapalają. To ważne, żeby pamiętać, że w druku cyfrowym używamy różnych chemikaliów, a niektóre z nich, jak rozpuszczalniki czy atramenty, mogą być naprawdę łatwopalne. Dlatego warto przestrzegać zasad bezpieczeństwa, żeby nie doszło do jakichś niebezpiecznych sytuacji. Jeżeli masz takie materiały, powinieneś je trzymać w dobrze wentylowanych miejscach, z daleka od źródeł ciepła i ognia. Dodatkowo, warto znać przepisy związane z niebezpiecznymi substancjami, takie jak REACH czy CLP, bo to pomaga w identyfikacji zagrożeń i zapewnieniu sobie odpowiedniej ochrony. Więcej informacji o tym, jak klasyfikować chemikalia oraz co powinno się wiedzieć o ich oznakowaniu, można znaleźć w dokumentach od producentów lub w materiałach szkoleniowych na temat bezpieczeństwa w pracy z chemią.

Pytanie 37

Jaką ilość drutu itroligatorskiego należy przygotować do produkcji 1 000 broszur zszywanych dwiema zszywkami o długości 20 mm?

A. 80 m
B. 60 m
C. 20 m
D. 40 m

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Aby obliczyć ilość drutu itroligatorskiego potrzebnego do wykonania 1 000 broszur zszywanych dwiema zszywkami o długości 20 mm, należy zastosować prostą kalkulację. Każda broszura wymaga dwóch zszywek, co łącznie daje 2 zszywki na jedną broszurę. W przypadku 1 000 broszur, oznacza to 2 000 zszywek. Każda zszywka ma długość 20 mm, co oznacza, że całkowita długość drutu potrzebnego do wykonania 2 000 zszywek wynosi: 2 000 zszywek * 20 mm = 40 000 mm. Przeliczając na metry, otrzymujemy 40 m. Przykład ten ilustruje znaczenie precyzyjnych obliczeń i planowania w procesie produkcji materiałów drukowanych. W praktyce, zrozumienie takich kalkulacji pozwala uniknąć marnotrawstwa surowców i zapewnia efektywność produkcji, co jest kluczowe w standardach branżowych takich jak ISO 9001, które podkreślają znaczenie zarządzania jakością w procesach produkcyjnych.

Pytanie 38

Gdy wykorzystuje się pismo o stopniu cycero 1, firet wynosi

A. 12 punktom typograficznym
B. 15 punktom typograficznym
C. 20 punktom typograficznym
D. 10 punktom typograficznym

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź wskazująca, że 1 firet odpowiada 12 punktom typograficznym jest prawidłowa, ponieważ firet to jednostka miary stosowana w typografii, która odnosi się do wielkości czcionki. W standardach typograficznych, szczególnie w kontekście czcionek o stopniu cycero, przyjmuje się, że 1 firet odpowiada 12 punktom. W praktyce oznacza to, że czcionki w rozmiarze 12 punktów są powszechnie używane w dokumentach drukowanych, takich jak książki, czasopisma oraz inne publikacje, które wymagają czytelności. Przy projektowaniu publikacji ważne jest, aby dobierać odpowiednie wielkości czcionek, co wpływa na estetykę oraz komfort czytania. Użycie standardu 12 punktów dla czcionek cycero jest również zgodne z zaleceniami w zakresie typografii, co zapewnia spójność w całej branży. Warto również zwrócić uwagę, że różne rodzaje czcionek mogą mieć różny stopień czytelności przy tej samej wielkości punktowej, co podkreśla znaczenie doboru czcionek dostosowanych do kontekstu i grupy docelowej.

Pytanie 39

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 40

Jaką kwotę należy zapłacić za wydruk banera, który składa się z 2 pasów o wymiarach 300 x 150 cm każdy, jeśli cena za zadrukowanie 1 m2 siatki mesh wynosi 30,00 zł?

A. 90,00 zł
B. 540,00 zł
C. 270,00 zł
D. 58,00 zł

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Aby dowiedzieć się, ile kosztuje wydruk banera, najpierw trzeba obliczyć powierzchnię jednego pasa. Wymiary pasa to 300 cm na 150 cm, co razem daje 45000 cm². Jak przeliczymy to na metry kwadratowe, to wychodzi 4,5 m² (bo 1 m² to 10,000 cm²). Ponieważ mamy dwa pasy, to całkowita powierzchnia to 2 razy 4,5 m², czyli w sumie 9 m². A cena za zadrukowanie jednego metra kwadratowego siatki mesh to 30 zł, więc całkowity koszt to 9 m² razy 30 zł/m², co daje 270 zł. Tego rodzaju obliczenia są bardzo ważne w branży, bo dokładne pomiary i przeliczenia to podstawa, żeby dobrze oszacować koszty produkcji. Przy większych zamówieniach umiejętność dokładnego obliczania kosztów na podstawie powierzchni jest niezbędna, żeby uniknąć błędów i nieporozumień finansowych.