Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik reklamy
  • Kwalifikacja: PGF.08 - Zarządzanie kampanią reklamową
  • Data rozpoczęcia: 22 maja 2025 08:11
  • Data zakończenia: 22 maja 2025 08:28

Egzamin zdany!

Wynik: 25/40 punktów (62,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Przygotowanie skondensowanej, zazwyczaj symbolicznej formy wyrażenia wyjątkowej propozycji, mającej na celu wywołanie potrzeby zakupu produktu lub skorzystania z usługi, polega na stworzeniu

A. kampanii reklamowej
B. spotu reklamowego
C. sloganu reklamowego
D. strategii reklamowej
Wybór strategii reklamowej, spotu reklamowego czy kampanii reklamowej jako odpowiedzi na to pytanie jest błędny, ponieważ te pojęcia odnoszą się do szerszych aspektów marketingu, które obejmują więcej elementów niż tylko zwięzłą formę wyrażenia unikatowej propozycji. Strategia reklamowa to długoterminowy plan działania, który definiuje cele, grupę docelową, oraz metody realizacji kampanii reklamowej. Określenie strategii jest kluczowe, ale nie odnosi się bezpośrednio do konkretnego wyrażenia, jakim jest slogan. Spot reklamowy to natomiast forma wizualnej komunikacji, która łączy obraz i dźwięk, mająca na celu przyciągnięcie uwagi widza, ale nie jest to samo co slogan, które jest tekstowym hasłem. Kampania reklamowa to szereg działań organizowanych w określonym czasie, polegających na promocji produktu lub usługi, co również wykracza poza ograniczenia sloganu. Typowym błędem jest mylenie tych pojęć z hasłem reklamowym, co prowadzi do nieporozumień dotyczących funkcji poszczególnych elementów marketingu. Kluczowe jest zrozumienie, że slogan jest istotnym elementem w ramach szerszej strategii, ale nie jest tym samym co ogólny plan reklamowy czy konkretna kampania.

Pytanie 2

Aby prowadzić agencję reklamową, trzeba najpierw

A. zarejestrować nazwę przedsiębiorstwa
B. uzyskać zezwolenie
C. uzyskać koncesję
D. zarejestrować działalność gospodarczą
Jak ktoś chce otworzyć agencję reklamową, to pierwszym krokiem, który warto zrobić, jest zarejestrowanie działalności gospodarczej. To pozwala na normalne działanie firmy na rynku. Proces rejestracji polega na złożeniu kilku dokumentów w urzędach, w Polsce głównie w CEIDG. Zarejestrowanie działalności to nie tylko formalność, ale to także klucz do uzyskania numerów NIP i REGON. Bez tego ciężko prowadzić księgowość i robić interesy. Agencje reklamowe często muszą wystawiać faktury i zajmować się podatkami, więc to jest ważne. Dodatkowo, jak jesteś zarejestrowany, to możesz starać się o różne dotacje czy wsparcia, co w dzisiejszych czasach jest istotne, bo branża reklamowa się rozwija. Klienci też wolą współpracować z firmami, które mają wszystko formalnie ogarnięte, więc to zwiększa szanse na zdobycie nowych kontraktów i rozwój.

Pytanie 3

Dźwiękowy sygnał używany w reklamach radiowych, który jest charakterystyczny dla marki bądź produktu, to

A. dżingiel
B. junior page
C. pop up
D. frontlight
Dżingiel to krótki, chwytliwy sygnał dźwiękowy, który jest często wykorzystywany w reklamie radiowej oraz telewizyjnej w celu identyfikacji marki lub produktu. Jego główną funkcją jest przyciągnięcie uwagi słuchacza oraz stworzenie pozytywnego skojarzenia z marką. Dżingiele są zazwyczaj proste, melodyjne i łatwe do zapamiętania, co sprzyja ich rozpoznawalności. Przykładem zastosowania dżingla może być popularna reklama radiowa, gdzie dżingiel towarzyszy głównemu komunikatowi, co zwiększa jego skuteczność. W branży reklamowej dżingiel stanowi integralną część strategii brandingowej, ponieważ pozwala na utrwalenie identyfikacji marki w świadomości konsumentów. Zgodnie z najlepszymi praktykami, dżingiel powinien być zgodny z tonem i wartościami marki, a także harmonizować z treściami reklamowymi, co wzmacnia spójność komunikacyjną. Dobrze zaprojektowany dżingiel ma potencjał do stania się sygnałem rozpoznawczym, co wielokrotnie obserwujemy w kampaniach dużych firm.

Pytanie 4

Firma zajmująca się produkcją proszku do prania, który ma niską cenę jednostkową oraz informacyjny charakter, powinna według siatki FCB zastosować w reklamie przekaz

A. tworzący nawyk
B. dający satysfakcję
C. moralny
D. emocjonalny
Wybór odpowiedzi emocjonalny, moralny czy dający satysfakcję nie jest odpowiedni w kontekście siatki FCB dla produktów o niskiej cenie jednostkowej. Reklamy emocjonalne często odwołują się do głębokich uczuć konsumentów, co może być skuteczne w przypadku dóbr luksusowych lub produktów, które mają silne związek z osobistymi wartościami. Jednak proszki do prania są produktami codziennego użytku, gdzie emocje nie odgrywają kluczowej roli w procesie decyzyjnym. Moralne podejście do reklamy koncentruje się na kwestiach etycznych i odpowiedzialności społecznej, co w przypadku produktów takich jak proszki do prania może nie być istotne dla konsumentów, którzy kierują się przede wszystkim ceną i funkcjonalnością. Z kolei reklama dająca satysfakcję może koncentrować się na natychmiastowych korzyściach, które są mniej znaczące w kontekście regularnego zakupu artykułów codziennego użytku. Często reklamy te są bardziej efektywne w komunikacji wartości dodanej, co nie zawsze jest kluczowe dla produktów, które klienci kupują regularnie i nawykowo. W związku z tym, koncentrowanie się na tworzeniu nawyków zakupowych jest znacznie bardziej zrozumiałą i efektywną strategią w przypadku proszków do prania.

Pytanie 5

Sprzedawca oferujący produkty i usługi reklamowe musi zdawać sobie sprawę, że zasady dotyczące umieszczania reklamy zewnętrznej w pobliżu pasa drogowego są określone przez prawo

A. gospodarcze
B. cywilne
C. handlowe
D. budowlane
Odpowiedź z budowlane to strzał w dziesiątkę! Regulacje dotyczące reklam w pasie drogowym rzeczywiście są zawarte w prawie budowlanym. Jak mówi ustawa, każdy obiekt budowlany, w tym reklamy, potrzebuje pozwolenia na budowę. To ważne, bo chodzi o bezpieczeństwo i to, żeby nasze miasto dobrze wyglądało. Weźmy na przykład billboardy – często trzeba mieć zgodę, żeby je postawić blisko drogi, i to wszystko reguluje lokalne planowanie przestrzenne. Fajnie jest też, jak sprzedawcy współpracują z organami administracyjnymi, dzięki czemu reklamy nie zasłaniają widoczności na drogach, a to wpływa na bezpieczeństwo ruchu. Warto znać te zasady, bo ułatwiają życie i pomagają unikać kłopotów prawnych. Swoją drogą, przydaje się to też przy prowadzeniu skutecznych kampanii reklamowych.

Pytanie 6

Agencja reklamowa zmniejszyła koszt stworzenia strategii reklamowej z 40 000,00 zł na 30 000,00 zł, co oznacza redukcję o

A. 20%
B. 15%
C. 30%
D. 25%
Tak, 25% to właściwa odpowiedź! Aby to obliczyć, stosujemy wzór na procentową zmianę, który wygląda tak: Procentowa zmiana = (Stara cena - Nowa cena) / Stara cena * 100% W tym przypadku mamy: Procentowa zmiana = (40 000,00 zł - 30 000,00 zł) / 40 000,00 zł * 100% = 10 000,00 zł / 40 000,00 zł * 100% = 25%. Obniżenie ceny z 40 000,00 zł na 30 000,00 zł to spora zmiana, i to może przyciągnąć uwagę klientów. Moim zdaniem, znajomość procentów jest mega ważna w marketingu i przy podejmowaniu decyzji finansowych w firmach. Szczególnie w reklamie, jeśli potrafisz jasno pokazać klientowi, co zyskuje na obniżce, to zdecydowanie zwiększysz swoją konkurencyjność. Dobre praktyki mówią, że jasne przedstawienie korzyści z niższej ceny jest kluczem do przyciągnięcia klientów i wzrostu sprzedaży.

Pytanie 7

Jaką czynność należy przeprowadzić w stworzonym arkuszu kalkulacyjnym z bazą danych, aby zobaczyć jedynie dane o zleceniu dla danego klienta, które zostało zrealizowane w określonym miesiącu i odnosi się do projektu wyznaczonych nośników reklamowych?

A. Filtrowanie.
B. Analiza.
C. Zestawianie.
D. Układanie danych.
Filtrowanie w arkuszu kalkulacyjnym to proces, który umożliwia wyświetlenie tylko tych danych, które spełniają określone kryteria. W kontekście pytania, aby uzyskać informacje o zleceniu dla konkretnego klienta, zrealizowanym w określonym miesiącu i dotyczącym projektu wybranych nośników reklamowych, konieczne jest zastosowanie mechanizmu filtrowania. Przykładem może być użycie funkcji filtrowania w Excelu, gdzie można ustawić różne warunki, takie jak 'Klient = XYZ', 'Miesiąc = Styczeń' oraz 'Nośnik = Telewizja'. Dzięki temu użytkownik otrzymuje jedynie te rekordy, które pasują do wszystkich zdefiniowanych kryteriów. Jest to zgodne z dobrymi praktykami analizy danych, które zalecają selektywne podejście do obróbki informacji, umożliwiające szybsze podejmowanie decyzji oraz bardziej efektywne zarządzanie danymi.

Pytanie 8

Reklamowa agencja, która promuje swoje usługi bez pośredników, korzysta z kanału dystrybucji nazwanego

A. bezpośredni
B. pośredni
C. innowacyjny
D. klasyczny
Agencja reklamowa, która stosuje kanał dystrybucji bezpośredniej, ma możliwość dotarcia do swoich klientów bez konieczności angażowania pośredników. Dzięki temu proces komunikacji z klientem jest szybszy i bardziej efektywny. Bezpośredni kanał dystrybucji pozwala na lepsze zrozumienie potrzeb klientów, co z kolei umożliwia bardziej precyzyjne dopasowanie ofert do ich oczekiwań. Przykładem takiego podejścia mogą być agencje, które prowadzą kampanie online, wykorzystując platformy reklamowe, takie jak Google Ads lub Facebook Ads, gdzie mogą bezpośrednio kierować swoje reklamy do wybranych grup docelowych. Tego typu strategia odpowiada na rosnącą potrzebę personalizacji usług w marketingu, co jest zgodne z obecnymi trendami w branży reklamowej, gdzie klienci coraz częściej oczekują indywidualnego podejścia do swoich potrzeb. Ponadto, stosując kanał bezpośredni, agencje mogą łatwiej monitorować skuteczność swoich działań, co sprzyja ciągłemu doskonaleniu ofert i strategii marketingowych.

Pytanie 9

W trakcie procesu sprzedaży klient może poczuć się zlekceważony. Może to wynikać z

A. braku przerw w konwersacji między sprzedającym a klientem.
B. zbyt częstych i szczegółowych ustaleń pomiędzy sprzedającym a klientem.
C. zadawania sprzedającemu krótkich i rzeczowych pytań.
D. niedostatecznej liczby kontaktów wzrokowych pomiędzy sprzedającym a klientem.
Zbyt rzadki kontakt wzrokowy między sprzedającym a kupującym może prowadzić do poczucia lekceważenia, ponieważ wzrok jest kluczowym elementem komunikacji niewerbalnej. W kontekście sprzedaży, nawiązywanie odpowiedniego kontaktu wzrokowego tworzy atmosferę zaufania i zaangażowania. Kiedy sprzedający unika patrzenia na klienta, może to być odczytywane jako brak zainteresowania czy empatii, co w konsekwencji wpływa na postrzeganą wartość relacji handlowej. Przykładem dobrych praktyk jest utrzymywanie kontaktu wzrokowego przez 50-70% czasu rozmowy, co pozwala klientowi poczuć się zauważonym i ważnym. Standardy branżowe podkreślają znaczenie aktywnego słuchania, do którego należy także adekwatny kontakt wzrokowy. W sytuacjach sprzedażowych warto także dostosować intensywność kontaktu wzrokowego do kulturowych norm danego klienta, co może znacząco poprawić jakość interakcji.

Pytanie 10

W końcowej fazie tworzenia reklamy telewizyjnej, zwanej postprodukcją, realizuje się czynności związane

A. z kontrolą dekoracji
B. z dubbingowaniem
C. z wyborem strojów
D. z weryfikacją lokalizacji do kręcenia
Dubbingowanie jest kluczowym elementem postprodukcji w produkcji reklam telewizyjnych oraz filmów. W tym etapie ścieżka dźwiękowa jest wzbogacana o nagrania głosów aktorów, które są synchronizowane z obrazem, aby stworzyć spójną i profesjonalną całość. Dubbingowanie ma na celu nie tylko poprawę jakości dźwięku, ale także dostosowanie treści do różnych rynków, co jest szczególnie ważne w przypadku globalnych kampanii reklamowych. Często w procesie tym używa się technik takich jak synchronizacja ruchu warg oraz dopasowanie tonalności głosu do emocji postaci na ekranie. Praktyczne zastosowanie dubbingowania w reklamach jest szerokie - pozwala na eliminację szumów tła, poprawę wyrazistości dialogów oraz dodanie efektów dźwiękowych, które wzmacniają przekaz reklamowy. Dobrym przykładem są reklamy, w których oryginalne nagranie może być zastąpione lokalnym dubbingiem, aby lepiej oddać kulturę i język docelowej grupy odbiorców. W branży filmowej oraz reklamowej standardy dubbingowe są ściśle określone, a profesjonalne studia postprodukcyjne korzystają z zaawansowanego oprogramowania do edycji audio oraz wysokiej jakości mikrofonów, aby zapewnić najwyższą jakość dźwięku.

Pytanie 11

Podczas przedstawiania propozycji sprzedażowej zademonstrowano sposób działania produktu oraz przeprowadzono jego test jakościowy. W związku z tym zastosowano metodę prezentacji nazywaną

A. demonstracja
B. gra słów
C. dowód naukowy
D. zalecenie
Demonstracja jest techniką prezentacji, która polega na praktycznym pokazaniu działania produktu lub usługi, co pozwala potencjalnym klientom zobaczyć, jak produkt funkcjonuje w rzeczywistości. W kontekście oferty handlowej, demonstracja może obejmować na przykład pokazywanie działania sprzętu, prezentacje aplikacji czy symulacje procesów. Główna zaleta tej techniki polega na tym, że klienci mogą naocznie ocenić korzyści płynące z użytkowania danego produktu, a także zyskać pewność co do jego jakości. Stosowanie demonstracji jest zgodne z zasadami efektywnej sprzedaży, które sugerują, że klienci najlepiej zapamiętują informacje, gdy są one prezentowane w formie wizualnej i interaktywnej. Przykłady zastosowania tej techniki można znaleźć w branży technologicznej, gdzie demonstracje produktów, takich jak smartfony czy oprogramowanie, są kluczowe dla decyzji zakupowych. Warto również zauważyć, że demonstracja może być używana jako element szkoleń dla pracowników, aby lepiej zrozumieli produkt, który oferują. Rekomendacje branżowe sugerują, aby każda prezentacja sprzedażowa zawierała elementy demonstracyjne, co zwiększa szanse na skuteczne zamknięcie sprzedaży.

Pytanie 12

Jaką formę powinna mieć umowa między agencją a nabywcą zgodnie z poniższymi klauzulami?

Klauzule umowy:
— Przedmiotem umowy jest wykonanie folderów reklamowych.
— Istnieje możliwość skorzystania z usług fotografa jako podwykonawcy.
— Agencja odpowiada za ostateczny efekt.
— Nabywcy przysługuje prawo reklamacji.

A. O dzieło.
B. O pracę.
C. Zlecenia.
D. Handlową.
Wybór umowy handlowej, umowy o pracę, czy umowy zlecenia w kontekście współpracy między agencją a nabywcą jest nieadekwatny do specyfiki zadania, które polega na wykonywaniu konkretnego dzieła, jakim są foldery reklamowe. Umowa handlowa, choć regulująca wiele aspektów współpracy, nie definiuje jednoznacznie odpowiedzialności za jakość końcowego produktu. Umowa o pracę wiąże się z nawiązaniem stosunku pracy, co nie jest możliwe w przypadku zleceń projektowych, gdzie agencja działa na zasadzie niezależności. Umowa zlecenia może być odpowiednia dla niektórych rodzajów prac, jednak również nie zapewnia takich samych gwarancji dotyczących efektów końcowych ani obowiązków związanych z jakością dzieła. Te formy umowy mogą prowadzić do niejasności w zakresie odpowiedzialności za wykonanie zadania oraz prawa do reklamacji. Często, osoby wybierające te nieodpowiednie formy umowy mylą pojęcia związane z odpowiedzialnością wykonawcy za efekt końcowy, co jest kluczowe w projektach kreatywnych. Warto pamiętać, że nieodpowiedni wybór umowy może prowadzić do problemów prawnych oraz niezadowolenia klientów, co jest sprzeczne z dobrymi praktykami w branży. W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych usług oraz ochrony interesów obu stron, kluczowe jest stosowanie umowy o dzieło w odpowiednich okolicznościach.

Pytanie 13

Jeśli cena brutto reklamy wideo trwającej 15 sekund, emitowanej w pętli przez 5 minut na ekranach LCD w centrum miasta, wynosi 2 583,00 zł, to jaka jest jej cena netto (stawka VAT 23%)?

A. 594,09 zł
B. 2 100,00 zł
C. 1 988,91 zł
D. 483,00 zł
Wszystkie odpowiedzi inne niż 2 100,00 zł są błędne. Aby zrozumieć, dlaczego tak się dzieje, warto przyjrzeć się zastosowanej metodzie obliczeń. Często błędne odpowiedzi wynikają z niepoprawnego zastosowania wzoru na cenę netto lub z niezrozumienia, jak działa VAT. Przy zliczaniu wartości netto z kwoty brutto, nie można po prostu odjąć 23% od ceny brutto, ponieważ to nie uwzględnia faktu, że VAT jest doliczany do ceny netto, a nie odejmowany. Dla przykładu, wartość brutto zawiera wartość netto oraz podatek VAT, co oznacza, że kwota netto jest w rzeczywistości mniejsza niż kwota brutto, pomniejszona o wartość VAT. Błędne kalkulacje mogą wynikać także z mylnego założenia, że stawka VAT powinna być stosowana bezpośrednio do ceny brutto. W praktyce oznacza to, że błąd w obliczeniach może prowadzić do znacznych różnic w wycenie usługi reklamowej, co ma bezpośredni wpływ na rentowność kampanii reklamowych. Zrozumienie metodologii obliczeń oraz umiejętność ich prawidłowego zastosowania jest kluczowe dla każdej osoby zajmującej się marketingiem i reklamą.

Pytanie 14

W reklamie Fanta - niesamowity smak pomarańczy użyto

A. personifikację
B. porównanie
C. aliterację
D. oksymoron
Slogan 'fantastyczny smak pomarańczy' nie może być interpretowany jako oksymoron, ponieważ oksymoron to figura retoryczna, w której zestawione są dwa sprzeczne ze sobą pojęcia, tworząc zaskakujący efekt. Przykładem oksymoronu może być wyrażenie 'cicha burza', które łączy przeciwstawne koncepcje. W przypadku sloganu Fanta nie występuje taki kontrast, dlatego ta odpowiedź jest błędna. Również nie możemy mówić o personifikacji, która polega na przypisaniu cech ludzkich rzeczom nieożywionym lub abstrakcyjnym pojęciom. W zdaniu tym nie ma elementu nadającego ludzkie cechy smakowi pomarańczy, co czyni tę interpretację niewłaściwą. Porównanie, z kolei, to figura retoryczna, która zestawia dwa różne elementy, zazwyczaj przy użyciu słów takich jak 'jak' lub 'niczym'. W sloganie Fanta nie występuje tego typu zestawienie, co dowodzi, że to również nie jest poprawna odpowiedź. Analizując te błędne koncepcje, można zauważyć, że często dochodzi do nieporozumień w interpretacji figur retorycznych, co prowadzi do mylnych wniosków. Kluczowe jest zrozumienie, że każda figura retoryczna ma swoje specyficzne cechy i zastosowanie, które powinny być dokładnie rozważane, aby uniknąć takich błędów analitycznych.

Pytanie 15

Projektant zapisuje swoje dzieła w formacie grafiki rastrowej, korzystając z kompresji bezstratnej. Które z poniższych rozszerzeń mogą być przypisane do tych plików?

A. JPEG 2000
B. PNG
C. JPEG
D. AI
Odpowiedzi takie jak JPEG 2000 oraz JPEG nie są poprawne, gdy mowa o formatach grafiki rastrowej z kompresją bezstratną. JPEG i JPEG 2000 są formatami, które przede wszystkim wykorzystują kompresję stratną, co oznacza, że podczas zapisywania obrazu w tych formatach dochodzi do utraty części informacji o kolorach i detalach. Kompresja stratna jest powszechnie stosowana w fotografii cyfrowej, gdzie zmniejszenie wielkości plików jest kluczowe, ale nie jest odpowiednia dla aplikacji wymagających pełnej wierności oryginałowi. Z kolei plik AI, który wskazuje na format Adobe Illustrator, jest wektorowym formatem grafiki, co oznacza, że nie jest on odpowiedni do przechowywania prac w formie rasterowej. Wektory są oparte na matematycznych równaniach, co pozwala na ich skalowanie bez utraty jakości, ale nie mają zastosowania, gdy mówimy o obrazach rastrowych z kompresją bezstratną. Typowe błędy myślowe, które mogą prowadzić do takich niepoprawnych wniosków, to brak zrozumienia różnic między formatami rastrowymi i wektorowymi oraz mylenie kompresji stratnej z bezstratną. W praktyce, dla grafiki wymagającej maksymalnej jakości i szczegółowości, kluczowe jest wybieranie odpowiednich formatów, takich jak PNG, które spełniają te wymagania.

Pytanie 16

Na wartość budżetu reklamowego nie oddziałuje

A. etap cyklu życia produktu
B. świadomość odbiorców
C. sytuacja wewnętrzna przedsiębiorstwa
D. częstotliwość przewidzianych działań reklamowych
Świadomość odbiorców, choć istotna w kontekście skuteczności działań marketingowych, nie wpływa bezpośrednio na wysokość budżetu reklamowego. Budżet reklamowy kształtowany jest przez różne czynniki strategiczne i operacyjne, takie jak faza cyklu życia produktu, sytuacja wewnętrzna firmy oraz częstotliwość planowanych działań reklamowych. Na przykład, w fazie wprowadzenia produktu na rynek, przedsiębiorstwo może zdecydować się na zwiększenie wydatków na reklamę, aby zbudować świadomość marki, co z kolei jest bardziej uzasadnione budżetowo. Wysoka świadomość marki wśród odbiorców może prowadzić do obniżenia kosztów akwizycji klientów w przyszłości, jednak sama w sobie nie jest czynnikiem decyzyjnym przy ustalaniu wartości budżetu. Przykładowo, kampania online skierowana do świadomych konsumentów może wymagać mniejszego budżetu, ponieważ klienci są już zorientowani w ofercie. Dlatego kluczowe jest uwzględnienie szerszego kontekstu i nie mylenie świadomości z konkretnym wpływem na budżet.

Pytanie 17

Graficzna część planu medialnego, zawierająca rozkład na dni, tygodnie albo miesiące i ukazująca okresy działań w różnych mediach, jest nazywana

A. flowchart
B. przepływ gotówki
C. krótki opis kreatywny
D. krótki opis reklamy
Brief reklamowy to dokument, który zawiera kluczowe informacje dotyczące kampanii reklamowej, takie jak cele, grupy docelowe oraz przekaz, jednak nie ma charakteru graficznego ani nie przedstawia harmonogramu działań w sposób wizualny. To narzędzie jest niezwykle ważne w procesie tworzenia kampanii, ale nie pełni roli związanej z graficzną częścią media planu. Cash flow odnosi się do przepływów finansowych firmy i nie ma związku z planowaniem aktywności medialnych. Obejmuje on analizę przychodów i wydatków, co jest istotne dla zarządzania budżetem, ale nie dostarcza informacji na temat harmonogramu działań w mediach. Brief kreatywny z kolei to dokument, który skupia się na koncepcji kreatywnej oraz ideach, które będą zrealizowane w kampanii, ale również nie odnosi się do aspektów wizualnych planowania mediów. W kontekście mediów, zastosowanie briefu kreatywnego jest kluczowe dla zrozumienia zamysłu twórczego, jednak nie ma żadnego związku z organizacją czasową kampanii. Typowe błędy myślowe, które mogą prowadzić do wyboru nieprawidłowej odpowiedzi, to pomylenie narzędzi analitycznych z narzędziami planistycznymi oraz nieodróżnianie dokumentów kreatywnych od graficznych przedstawień harmonogramów.

Pytanie 18

Jakiego rodzaju strategię produktowo-rynkową przyjęła agencja reklamowa wprowadzająca nowe towary na nowy rynek zbytu?

A. Rozwój rynku
B. Rozwój produktu
C. Penetracja rynku
D. Dywersyfikacja
Wybór strategii rozwoju produktu, rozwoju rynku czy penetracji rynku w kontekście wprowadzania nowych produktów na nowy rynek jest błędny, ponieważ każda z tych strategii odnosi się do innych aspektów wzrostu biznesowego. Rozwój produktu skupia się na wprowadzaniu nowych lub udoskonalonych produktów dla już istniejącego rynku. Przykładowo, firma może wprowadzać nowe smaki lodów, ale nie zmienia swojej grupy docelowej ani lokalizacji. Strategia rozwoju rynku natomiast koncentruje się na wprowadzaniu istniejących produktów na nowe rynki, co jest typowe dla firm, które chcą zdobyć nowe geograficzne obszary, ale nie zmieniają swoich produktów. W przypadku penetracji rynku, celem jest zwiększenie udziału w rynku w obrębie istniejących segmentów, co zazwyczaj realizuje się przez obniżenie cen lub intensyfikację działań promocyjnych. Te podejścia w stosunku do dywersyfikacji, w której nowy produkt jest wprowadzany na zupełnie nowy rynek, nie tylko pomijają kluczowe aspekty związane z nowymi trendami rynkowymi, ale także nie uwzględniają wyzwań związanych z wprowadzaniem innowacji w nieznanym środowisku. Typowym błędem myślowym jest założenie, że każda nowa inicjatywa musi być zgodna ze znanym schematem, co może prowadzić do ignorowania potencjalnych szans oraz ryzyka, jakie wiąże się z dywersyfikacją.

Pytanie 19

Wsparcie finansowe banku dla tegorocznego Festiwalu Piosenki Alternatywnej w Głogowie stanowi przykład sponsoringu

A. instytucjonalnego
B. osobowego
C. projektowego
D. emblematowego
Sponsoring projektowy to forma wsparcia finansowego lub rzeczowego, która koncentruje się na konkretnych wydarzeniach, takich jak festiwale, wystawy, czy inne projekty artystyczne. W przypadku Festiwalu Piosenki Alternatywnej w Głogowie, bank jako sponsor angażuje się bezpośrednio w organizację tego wydarzenia, co pozwala na promocję swojej marki w kontekście projektu, który jest ściśle określony zarówno w zakresie czasu, jak i celu. W praktyce, sponsoring projektowy umożliwia sponsorowi nawiązywanie relacji z uczestnikami wydarzenia, co daje szansę na dalszy rozwój marki w umysłach konsumentów. Dobrze zaplanowany sponsoring projektowy może również przynieść korzyści w postaci zwiększenia świadomości marki i wzmocnienia pozytywnego wizerunku firmy. W branży marketingowej jest to podejście rekomendowane, gdyż pozwala na spojrzenie na sponsoring jako narzędzie budowania długoterminowych relacji z klientami oraz społecznościami lokalnymi.

Pytanie 20

Cechą charakterystyczną dla reklamy jest jej duży zasięg, wysoka selektywność geograficzna i demograficzna oraz znaczna wiarygodność?

A. zewnętrznej
B. internetowej
C. radiowej
D. prasowej
Reklama internetowa, radiowa i zewnętrzna mają swoje unikalne cechy, ale nie spełniają wszystkich wymaganych kryteriów w kontekście wysokiego zasięgu, dużej selektywności geograficznej i demograficznej oraz wiarygodności. Reklama internetowa, mimo że ma szeroki zasięg i możliwość targetowania, może być postrzegana jako mniej wiarygodna przez niektórych użytkowników, ze względu na powszechne występowanie reklam, które mogą być uznawane za spam lub nieodpowiednie. Wiele osób ignoruje reklamy internetowe, co obniża ich skuteczność. W przypadku reklamy radiowej, chociaż oferuje ona dość dobrą selektywność demograficzną, nie zawsze może dotrzeć do konkretnych grup geograficznych, zwłaszcza w kontekście lokalnych stacji, które mogą być ograniczone zasięgiem. Dodatkowo, reklama radiowa opiera się na dźwięku, co może ograniczać percepcję i zapamiętywanie. Z kolei reklama zewnętrzna, taka jak billboardy, ma potencjał dotarcia do dużej liczby odbiorców, ale brakuje jej selektywności. Nie można precyzyjnie targetować przekazu do wybranych grup demograficznych, co może prowadzić do marnowania zasobów reklamowych. Obserwacja tych błędów i nieścisłości w podejściu do różnych form reklamy jest kluczowa dla efektywnego planowania kampanii reklamowych, które powinny opierać się na konkretnych celach biznesowych i znajomości preferencji odbiorców.

Pytanie 21

Łączny koszt produkcji gadżetów wynosi 100 zł, a planowany zysk producenta to 25 zł, z uwzględnieniem podatku VAT w wysokości 23%. Jaką kwotę brutto powinno się umieścić w cenniku gadżetów?

A. 125,00 zł
B. 153,75 zł
C. 148,00 zł
D. 92,25 zł
Wiele osób może mylnie sądzić, że cena brutto gadżetu powinna wynosić 125,00 zł, co jednak jest błędnym podejściem. Cena ta odpowiada jedynie wartości netto, bez uwzględnienia podatku VAT, który jest składnikiem ostatecznej ceny oferowanej klientowi. Niektórzy mogą również pomylić się, myśląc, że koszt całkowity, powiększony o zysk, stanowi już cenę brutto. Takie rozumowanie jest niewłaściwe, ponieważ VAT jest naliczany na cenę netto. Inna błędna odpowiedź, 148,00 zł, również może być efektem niewłaściwego ujęcia składników kosztowych lub błędnego przeliczenia stawki VAT. Ważne jest, aby w obliczeniach brać pod uwagę wszystkie elementy wpływające na ostateczną cenę, w tym dodatkowe koszty, które mogą nie być bezpośrednio związane z produkcją. Typowym błędem jest też pomijanie stawki VAT lub błędne jej naliczenie, co może prowadzić do poważnych problemów z urzędami skarbowymi. Dlatego kluczowe jest dokładne przemyślenie wszystkich aspektów związanych z ustalaniem cen, aby uniknąć nieporozumień i błędów, które mogą kosztować firmę znaczne sumy pieniędzy.

Pytanie 22

Aby poprawić efektywność jakościowych badań marketingowych, gdy uczestnik nie potrafi lub obawia się otwarcie ujawnić swoich myśli, emocji, potrzeb oraz motywów, należy zastosować technikę

A. projekcyjną
B. lingwistyczną
C. segregacji
D. trójkąta
Technika projekcyjna jest szczególnie użyteczna w sytuacjach, gdy respondenci mają trudności z wyrażeniem swoich myśli, uczuć czy motywów. W metodzie tej wykorzystuje się różne narzędzia, takie jak obrazki, tematy do dyskusji lub zadania, które mają na celu wywołanie reakcji emocjonalnych i skojarzeń, co pozwala respondentom na swobodniejsze wyrażanie swoich myśli. Przykładem może być użycie rysunków, które skłaniają do opowiadania historii związanych z danym tematem. Ta technika jest zgodna z najlepszymi praktykami w badaniach jakościowych, ponieważ umożliwia uzyskanie głębszego wglądu w motywacje i potrzeby konsumentów. W wielu sytuacjach, gdzie tradycyjne metody badawcze mogą okazać się niewystarczające, techniki projekcyjne, takie jak testy projekcyjne, są w stanie uchwycić subtelne niuanse myślenia respondentów. Warto zaznaczyć, że ta metoda jest również ceniona w psychologii oraz terapii, co potwierdza jej skuteczność w różnych kontekstach.

Pytanie 23

Dokument dokładnie definiujący wybrane nośniki reklamy, formaty reklam, daty i lokalizacje emisji, koszty związane z emisją oraz parametry medialne to

A. medium organizer
B. planner of media
C. media plan
D. media plaser
Fajnie, że wybrałeś odpowiedź 'media plan'. To rzeczywiście ten dokument, który ma wszystkie szczegóły na temat strategii mediowej dla kampanii reklamowych. W media planie znajdziesz informacje o tym, jakie nośniki reklamy będą użyte, w jakich formatach będą reklamy i kiedy będą emitowane. Ważne są też koszty i parametry medialne, jak zasięg czy częstotliwość, bo to wpływa na skuteczność kampanii. Na przykład, w kampanii reklamowej mogą ustalić, że reklama w telewizji leci na konkretnych kanałach w godzinach szczytu, a reklama w internecie na portalach społecznościowych. Dzięki temu szczegółowemu podejściu da się lepiej zarządzać budżetem i szukać, co działa. W branży reklamowej są pewne standardy w tworzeniu media planów, dzięki czemu nie przegapisz ważnych informacji, a to zwiększa szansę na sukces kampanii.

Pytanie 24

W trakcie cyklu produkcyjnego reklamy telewizyjnej w fazie przedprodukcyjnej odbędzie się

A. opracowanie budżetu
B. casting dla aktorów
C. nagranie demo muzycznego
D. wprowadzanie zmian graficznych
Opracowanie kosztorysu jest kluczowym elementem etapu przedprodukcyjnego w cyklu produkcyjnym reklamy telewizyjnej. Na tym etapie zespół produkcyjny analizuje wszystkie koszty związane z realizacją projektu, w tym wynagrodzenia dla członków ekipy, koszty wynajmu sprzętu, wynagrodzenia dla aktorów oraz wydatki na postprodukcję. Kosztorys powinien być dokładny i realistyczny, aby zapewnić, że projekt mieści się w ustalonym budżecie. Dobrym przykładem praktycznego zastosowania wiedzy o kosztorysowaniu jest wykorzystanie narzędzi do budżetowania, takich jak Movie Magic Budgeting, które są standardem w branży filmowej. Właściwe opracowanie kosztorysu minimalizuje ryzyko finansowe i pozwala na optymalizację wydatków, co jest zgodne z dobrymi praktykami zarządzania projektami. Niezbędne jest także, aby kosztorys był zatwierdzony przez wszystkie strony zaangażowane w produkcję, co pozwala na lepszą komunikację i uniknięcie nieporozumień w późniejszych etapach.

Pytanie 25

Które z wymienionych badań obejmuje analizę życia uczestników w naturalnych warunkach, np. w domach lub sklepach?

A. Omnibusowe
B. Ilościowe
C. Etnograficzne
D. Panelowe
Badania etnograficzne są metodą badawczą, która koncentruje się na analizie życia społecznego i kulturowego w naturalnych warunkach. Główna idea polega na bezpośredniej obserwacji i interakcji z uczestnikami w ich codziennym otoczeniu, co pozwala na uzyskanie głębszego zrozumienia ich zachowań, norm i wartości. Etnografia jako podejście badawcze jest szczególnie ceniona w socjologii i antropologii, ponieważ umożliwia badaczom uchwycenie złożoności ludzkiego doświadczenia. Przykładowo, badania etnograficzne mogą obejmować obserwację konsumentów w sklepach, gdzie badacz notuje, jak klienci podejmują decyzje zakupowe, jakie są ich interakcje z produktami i innymi klientami. Takie podejście dostarcza cennych informacji, które mogą być wykorzystane w marketingu i projektowaniu produktów, pozwalając na lepsze dostosowanie oferty do rzeczywistych potrzeb klientów. W kontekście dobrych praktyk etnograficznych istotne jest stosowanie technik dokumentacyjnych, takich jak notatki z obserwacji, nagrania audio czy wideo, co zwiększa rzetelność uzyskiwanych danych.

Pytanie 26

Introligator, który pragnie wydobyć z arkusza papieru logo firmy o złożonych kształtach, a nie ma możliwości osiągnięcia tego przy pomocy standardowego cięcia, zastosuje

A. falcowania
B. pasowania
C. sztancowania
D. bigowania
Bigowanie to technika, która polega na tworzeniu zgięć w papierze, co jest istotne w procesach introligatorskich, ale nie ma zastosowania w przypadku wycinania skomplikowanych kształtów. Technika ta jest szczególnie użyteczna przy przygotowywaniu składanych materiałów, takich jak broszury czy kartki, gdzie precyzyjne zgięcia są kluczowe dla estetyki oraz funkcjonalności finalnego produktu. Natomiast falcowanie odnosi się do procesu składania arkuszy papieru w określony sposób, często stosowanego w drukarniach do przygotowania produktów takich jak ulotki czy katalogi. Mimo że falcowanie jest niezbędne w wielu procesach introligatorskich, nie odpowiada na potrzebę wycinania złożonych kształtów. Pasowanie, z kolei, to proces, który ma na celu dopasowanie różnych elementów projektu, ale również nie jest adekwatny w kontekście wycinania. Wybór niewłaściwych technik, takich jak bigowanie, falcowanie czy pasowanie, może prowadzić do nieefektywności w produkcji oraz gorszej jakości finalnego produktu. Kluczowe jest zrozumienie, że każda z tych metod ma swoje specyficzne zastosowanie, a ich niewłaściwe użycie może ograniczyć możliwości kreatywne oraz praktyczne w introligatorce. Dlatego ważne jest, aby w kontekście skomplikowanych kształtów zawsze stosować sztancowanie, które zapewnia najwyższą precyzję i jakość.

Pytanie 27

Gdy podczas negocjacji warunków sprzedaży rozmówca mówi z zaciśniętymi zębami i ustami lub jedną z warg, to oznacza, że

A. akceptuje przedstawioną propozycję
B. potrzebuje chwili na przemyślenie warunków
C. nie zamierza zgodzić się na proponowane warunki
D. rozważa przyjęcie oferty
Zaciśnięte zęby i usta lub jedna z warg to sygnały, które mogą wskazywać na zablokowanie emocji lub wyrażanie niezadowolenia. W kontekście negocjacji, takie gesty często sugerują, że rozmówca jest w opozycji do proponowanych warunków. Gdy ktoś nie zgadza się na ofertę, może subconsciously przyjąć pozycję defensywną, co manifestuje się w napięciu w dolnej części twarzy. Takie zachowanie jest zgodne z teorią komunikacji niewerbalnej, która kładzie nacisk na to, że mimika i postawa ciała mogą dostarczać cennych informacji o emocjach i intencjach rozmówcy. Przykładami zastosowania tej wiedzy mogą być sytuacje w negocjacjach handlowych, gdzie odczytywanie sygnałów niewerbalnych ma kluczowe znaczenie dla osiągnięcia porozumienia. Współczesne standardy negocjacyjne zalecają, aby uczestnicy starali się być świadomi nie tylko swoich reakcji, ale również mowy ciała swoich partnerów, co może prowadzić do lepszego zrozumienia ich potrzeb i oczekiwań.

Pytanie 28

Właściciel butiku z luksusową odzieżą damską złożył zamówienie na reklamę w formie aranżacji wystawy sklepowej. W jaki sposób najlepiej zaprezentować projekt reklamy klientowi do zatwierdzenia?

A. Briefu reklamowego
B. Proofu cyfrowego
C. Proofu analogowego
D. Wizualizacji komputerowej
Wizualizacja komputerowa jest najskuteczniejszą formą przedstawienia projektu reklamy wystawienniczej, ponieważ pozwala na dokładne odwzorowanie wizji artystycznej w sposób, który jest zarówno estetyczny, jak i praktyczny. W kontekście butiku z ekskluzywną odzieżą damską, kluczowe jest, aby klient mógł zobaczyć, jak jego produkt będzie prezentowany w rzeczywistych warunkach. Wizualizacja komputerowa umożliwia modelowanie przestrzeni, zastosowanie odpowiednich kolorów, oświetlenia oraz tekstur, co daje pełniejszy obraz końcowego efektu. Dodatkowo, przy użyciu zaawansowanych narzędzi graficznych, możliwe jest przygotowanie animacji, które mogą zilustrować różne aranżacje i zmiany w czasie. Praktyczne przykłady takich zastosowań obejmują projekty w programach takich jak Adobe Dimension czy SketchUp, gdzie projektanci mogą tworzyć realistyczne wizualizacje, które łatwiej przekonują klientów do zaakceptowania propozycji. Stosowanie wizualizacji komputerowej jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży reklamy i designu, co podkreśla znaczenie profesjonalnego podejścia do prezentacji projektów.

Pytanie 29

Opracowanie układu w wybranym medium przez agencję reklamową odnosi się do

A. układu graficznego ogłoszenia prasowego
B. scenariusza spotu radiowego
C. strategii mediów w reklamie telewizyjnej
D. konstrukcji mediów w kampanii promocyjnej
Scenariusz reklamy radiowej, plan mediów w reklamie telewizyjnej oraz struktura mediów w kampanii reklamowej są ważnymi elementami strategii reklamowej, jednak nie są bezpośrednio związane z przygotowaniem layoutu. Scenariusz reklamy radiowej dotyczy dźwiękowych aspektów reklamy, koncentrując się na treści i narracji, co nie ma związku z wizualnym przedstawieniem informacji. Z kolei plan mediów w reklamie telewizyjnej odnosi się do strategii wyboru kanałów i czasów emisji reklamy, a nie do wizualizacji samego przekazu. Struktura mediów w kampanii reklamowej jest bardziej związana z organizacją i dystrybucją treści w różnych kanałach, co również nie dotyczy bezpośrednio pracy nad layoutem. W praktyce, osoby zajmujące się reklamą często mylą rodzaje mediów oraz ich zastosowania, co prowadzi do nieporozumień dotyczących ról, jakie pełnią poszczególne elementy kampanii reklamowej. Właściwe rozróżnienie tych elementów jest kluczowe dla skutecznego planowania i realizacji kampanii, ponieważ każdy aspekt, od treści po wizualizację, ma znaczący wpływ na finalny odbiór przez konsumentów.

Pytanie 30

W ciągu trzech miesięcy po zakończeniu kampanii reklamowej skierowanej na wizerunek, zauważono 30% wzrost rozpoznawalności marki. Podana informacja pochodzi z badań

A. ilościowych
B. panelowych
C. jakościowych
D. dzienniczkowych
Wybór odpowiedzi związanych z badaniami dzienniczkowymi, panelowymi czy jakościowymi nie oddaje charakteru przedstawionego wzrostu rozpoznawalności marki. Badania dzienniczkowe polegają na rejestrowaniu przez respondentów swoich codziennych aktywności, co może być użyteczne w kontekście zrozumienia nawyków konsumenckich, ale nie dostarcza konkretnych danych liczbowych na temat wzrostu rozpoznawalności. Badania panelowe, które opierają się na długoterminowych obserwacjach grupy ludzi, również nie są odpowiednie w kontekście jednoznacznych wyników procentowych, ponieważ ich celem jest raczej analiza trendów w czasie niż natychmiastowa ocena skutków kampanii reklamowej. Natomiast badania jakościowe, które skupiają się na zrozumieniu postaw, opinii i emocji ludzi, wykorzystują metody takie jak wywiady czy grupy fokusowe i nie dostarczają danych liczbowych. To podejście jest cenne dla zrozumienia kontekstu, ale nie jest w stanie określić zmian w rozpoznawalności w kategoriach procentowych. W związku z tym, mylenie badań ilościowych z innymi metodami badawczymi prowadzi do nieporozumień i błędnych wniosków. Kluczowe jest zrozumienie różnicy między danymi jakościowymi a ilościowymi, aby prawidłowo interpretować wyniki badań i podejmować decyzje marketingowe oparte na rzetelnych podstawach.

Pytanie 31

Jaki model kolorów należy zastosować, tworząc prezentację multimedialną zawierającą ofertę sprzedażową?

A. CMYK
B. HSB
C. Lab
D. RGB
Wybór modelu kolorów RGB (Red, Green, Blue) jest najlepszym rozwiązaniem przy przygotowywaniu prezentacji multimedialnej, szczególnie gdy planujesz wyświetlanie na ekranach komputerowych lub projektorach. Model RGB opiera się na addytywnej mieszance światła, co oznacza, że kolory są tworzone przez łączenie trzech podstawowych barw: czerwonej, zielonej i niebieskiej. Przykładowo, mieszając wszystkie trzy kolory w równych proporcjach uzyskujemy biel, natomiast brak światła prowadzi do czerni. W kontekście przygotowywania prezentacji multimedialnych, standardy takie jak sRGB są powszechnie stosowane, co zapewnia spójność wyświetlania kolorów na różnych urządzeniach. W praktyce korzystając z RGB, można uzyskać żywe, dynamiczne kolory, które przyciągają wzrok i podnoszą atrakcyjność wizualną prezentacji. Warto również pamiętać, że podczas projektowania prezentacji, zgodność z normami kolorystycznymi pomoże uniknąć problemów z wizualizacją, jakie mogą wystąpić przy używaniu modeli takich jak CMYK, które są przeznaczone głównie do druku.

Pytanie 32

W jakim medium można zamieścić reklamę w postaci wklejki?

A. W radiu
B. W internecie
C. W prasie
D. W telewizji
Reklama w formie wklejki to technika marketingowa, która polega na umieszczaniu materiałów reklamowych w obrębie treści prasowych, w szczególności w gazetach i magazynach. Tego rodzaju reklama często przyjmuje formę dodatkowych stron lub wkładek, które są fizycznie wklejone do wydania publikacji. Przykłady zastosowania obejmują kampanie promocyjne, które wykorzystują wklejki do przekazywania szczegółowych informacji o produktach, kuponów rabatowych czy anonsów związanych z wydarzeniami. Tego rodzaju reklama jest szczególnie efektywna, gdy ma na celu dotarcie do specyficznej grupy odbiorców, która regularnie korzysta z danego medium. Z perspektywy branżowej, wklejki powinny być projektowane zgodnie z najlepszymi praktykami, uwzględniając estetykę i przejrzystość, aby przyciągnąć uwagę czytelników. Dodatkowo, ich skuteczność można zmierzyć poprzez analizę wyników sprzedaży lub badań rynku, które pokazują, jak konsumenci reagują na tego typu formy reklamy.

Pytanie 33

Który z wymienionych elementów umożliwia bezpieczne przycięcie projektu do finalnego formatu, zapewniając, że obszar druku sięga samej krawędzi po obcięciu arkusza?

A. Spad
B. Obszar cięcia
C. Wewnętrzny margines
D. Obszar druku
Spad to taki dodatkowy obszar, który dodajesz do swojego projektu graficznego, żeby mieć pewność, że kolor lub obraz dobrze pokrywa całą powierzchnię po przycięciu. Dzięki temu unikniesz sytuacji, w której po przycięciu pojawią się białe krawędzie, a to raczej nie wygląda ładnie. Praktyka pokazuje, że spad powinien wynosić od 3 do 5 mm, ale różnie to bywa, w zależności od drukarni. Dodanie spadu sprawia, że projekty wyglądają bardziej profesjonalnie, nawet jak coś nie wyjdzie idealnie podczas cięcia. W branży graficznej i drukarskiej te zasady są naprawdę ważne, bo jak coś pójdzie źle, to może to kosztować sporo pieniędzy i popsuje wizerunek marki. Dlatego pamiętaj, żeby zawsze dodawać spad w projektach, bez względu na to, co tworzysz – wizytówki, plakaty, cokolwiek. Fajnie też porozmawiać z drukarnią zanim skończysz projekt, żeby mieć pewność, że wszystko jest zgodne z ich wymaganiami.

Pytanie 34

Aby stworzyć szablony do rachunków i faktur, które będą zawierały formuły wspierające proces obliczeń, należy z nich skorzystać

A. z arkusza kalkulacyjnego
B. z oprogramowania CRM
C. z programu do edycji tekstu
D. z edytora tekstowego
Użycie arkusza kalkulacyjnego do opracowania szablonów dla rachunków i faktur jest najbardziej trafnym wyborem, ponieważ tego rodzaju oprogramowanie jest zaprojektowane do zarządzania danymi liczbowymi oraz wykonywania obliczeń automatycznych. Arkusze kalkulacyjne, takie jak Microsoft Excel czy Google Sheets, pozwalają na łatwe wprowadzanie danych, stosowanie formuł oraz generowanie dynamicznych raportów. W praktyce, można na przykład stworzyć szablon faktury, który automatycznie oblicza wartość brutto na podstawie wprowadzonej kwoty netto oraz stawki VAT. Dzięki możliwościom arkuszy kalkulacyjnych, użytkownicy mogą także stosować różne formaty warunkowe, co ułatwia wizualizację danych, a także automatyzację obliczeń w przypadku większej liczby pozycji na fakturze. Oprócz tego, arkusze kalkulacyjne umożliwiają import i eksport danych w różnych formatach, co jest standardem w branży finansowej oraz księgowości, zapewniając zgodność z wymaganiami prawnymi. W kontekście dobrych praktyk, warto również zwrócić uwagę na regularne aktualizowanie formuł oraz odpowiednie zabezpieczanie plików, aby uniknąć błędów oraz nieautoryzowanego dostępu do danych.

Pytanie 35

Ryzyko oderwania fragmentu obrabianego materiału może wystąpić podczas używania

A. plotera frezującego
B. plotera do folii
C. szlifierki
D. plotera oporowego
Wybór plotera do folii jako odpowiedzi jest niewłaściwy, ponieważ nie jest on przeznaczony do obróbki materiałów twardych, gdzie ryzyko odpryśnięcia jest istotne. Plotery do folii zazwyczaj zajmują się cięciem lub rysowaniem na elastycznych materiałach, co nie wiąże się z obróbką skrawaniem, a przez to nie stwarzają zagrożenia odpryśnięcia materiału. Ploter oporowy, z kolei, działa na zasadzie wycinania lub formowania materiału w oparciu o jego opór, co również nie generuje ryzyka odpryśnięcia, gdyż proces obróbczy nie prowadzi do powstawania dużych sił mechanicznych na obrabianym materiale. Szlifierki, choć są narzędziami do obróbki, zazwyczaj mają charakter bardziej delikatny niż frezarki, a ich działanie koncentruje się na wygładzaniu powierzchni, a nie na usuwaniu dużych fragmentów materiału. Wybór niewłaściwego narzędzia w kontekście obróbczej charakterystyki materiału prowadzi do błędnych wniosków. Osoby udzielające odpowiedzi powinny być świadome specyfiki każdego z wymienionych narzędzi i zastosowań, aby uniknąć takich nieporozumień. Kluczowe jest zrozumienie, że różne techniki obróbcze mają różne profile ryzyka, które należy odpowiednio oceniać i zarządzać nim w praktyce.

Pytanie 36

Bodźce generowane przez wnętrze sklepu (obrazy, dźwięki, zapachy), postrzegane i interpretowane przez klienta, klasyfikowane są jako

A. standaryzacji sklepu
B. pozycjonowania
C. merchandisingu
D. standów reklamowych
Merchandising to kluczowy element strategii sprzedażowej, który obejmuje wszystkie aspekty prezentacji produktów w sklepie, w tym bodźce wizualne, dźwiękowe i zapachowe. Jego celem jest stworzenie atrakcyjnej atmosfery zakupowej, która przyciąga klientów i wpływa na ich decyzje zakupowe. Przykłady zastosowania merchandisingu obejmują odpowiednie rozmieszczenie produktów na półkach, wykorzystanie oświetlenia do podkreślenia wybranych towarów, a także stosowanie przyjemnych zapachów, które mogą zwiększyć czas spędzony w sklepie. Dobre praktyki merchandisingowe uwzględniają także sezonowe zmiany w prezentacji produktów oraz promocje, które są atrakcyjnie eksponowane. Zrozumienie zasad merchandisingu pozwala na efektywne przyciąganie klientów oraz zwiększenie sprzedaży, co czyni go niezbędnym narzędziem w zarządzaniu sklepem.

Pytanie 37

Ceny psychologiczne to ceny

A. zaokrąglone lub równe wartości danej monety
B. ustalane na poziomie bliskim lub niższym od cen konkurencji
C. dostosowane do różnych segmentów i grup konsumentów
D. o nierównych końcówkach
W kontekście cen psychologicznych, zaokrąglone lub równe wartości określonej monety nie mają na celu wpływania na percepcję konsumentów w sposób, który zachęca do zakupu. Ustalając ceny w postaci okrągłych liczb, firmy mogą nieświadomie ograniczać swoją zdolność do oddziaływania na zachowania klientów. Przykładowo, cena ustalona na 100,00 zł nie wywołuje takich samych reakcji emocjonalnych jak cena 99,99 zł, co może prowadzić do niższej sprzedaży. Dostosowanie cen do poszczególnych segmentów, różnych grup konsumentów, to również podejście, które może być mylnie zrozumiane jako cena psychologiczna. Chociaż segmentacja cenowa jest kluczowym narzędziem w marketingu, nie jest to tożsame z psychologicznymi strategiami cenowymi. Różne grupy mogą wymagać różnych cen, ale nie oznacza to, że każdy pomysł na ustalenie ceny dla konkretnej grupy klientów ma na celu wywołanie efektu psychologicznego. Ustalanie cen na poziomie bliskim lub poniżej cen konkurencji, z kolei, skupia się bardziej na strategiach cenowych opartych na konkurencji, co jest innym podejściem do wyceny. Ostatecznie, kluczowym błędem myślowym jest utożsamianie różnych strategii cenowych z cenami psychologicznymi, co może prowadzić do niewłaściwego ustalania polityki cenowej oraz zmniejszenia efektywności kampanii sprzedażowych.

Pytanie 38

Producent obuwia planuje poprzez reklamę zbudować silniejsze przywiązanie klientów do swojej marki. W treści reklamy powinien nawiązywać do

A. substytucyjności
B. zadowolenia
C. lojalności
D. satysfakcji
Odpowiedź 'lojalności' jest poprawna, ponieważ lojalność klientów to długoterminowe przywiązanie do marki, które jest kluczowe dla jej sukcesu. W kontekście reklamy, budowanie lojalności oznacza nie tylko przyciąganie nowych klientów, ale także utrzymanie istniejących. Przykłady praktyczne obejmują działania takie jak programy lojalnościowe, które nagradzają klientów za powtarzające się zakupy, co zwiększa ich związek z marką. Firmy, które umiejętnie komunikują wartości marki, takie jak zrównoważony rozwój czy jakość, w swoich kampaniach reklamowych, mogą skutecznie budować lojalność. Standardy branżowe wskazują na znaczenie autentyczności i emocjonalnego zaangażowania w przekazie reklamowym, co przekłada się na zaufanie i lojalność klientów. Długofalowe relacje z klientami są nie tylko korzystne dla przychodów, ale również przyczyniają się do pozytywnego wizerunku marki w rynku.

Pytanie 39

System Customer Relationship Management to program komputerowy, który umożliwia zarządzanie

A. relacjami z klientami
B. stanami magazynowymi
C. pracownikami
D. procesem produkcji
Systemy zarządzania relacjami z klientami (CRM) są kluczowymi narzędziami dla organizacji, które pragną efektywnie zarządzać interakcjami z klientami. Dzięki nim przedsiębiorstwa mogą zbierać, analizować i interpretować dane o klientach, co pozwala na lepsze dostosowanie ofert do ich potrzeb oraz budowanie długotrwałych relacji. Przykłady zastosowania CRM obejmują automatyzację procesów sprzedaży, wsparcie dla działów marketingu oraz zarządzanie obsługą klienta. Dobre praktyki obejmują integrację systemów CRM z innymi narzędziami biznesowymi, co pozwala na uzyskanie holistycznego obrazu klienta. Standardy branżowe, takie jak ISO 9001, podkreślają znaczenie zarządzania jakością relacji z klientami, co bezpośrednio przekłada się na zadowolenie i lojalność klientów. Współczesne systemy CRM oferują także analitykę danych, co umożliwia przewidywanie zachowań klientów oraz identyfikację trendów rynkowych, co jest nieocenione w dynamicznym środowisku biznesowym.

Pytanie 40

Którego z opisanych konsumentów można nazwać nielojalnym?

A. Dumnym z bycia klientem danej marki.
B. Kierującym się przy wyborze produktów jedynie ceną
C. Robiącym zakupy w ulubionym sklepie dyskontowym.
D. Odpornym na działania promocyjne rywali.
Klient nielojalny to osoba, która kieruje się głównie ceną przy dokonywaniu zakupów, co oznacza, że nie jest przywiązana do żadnej marki ani sklepu. Taka postawa może wynikać z poszukiwania najlepszych okazji i promocji, co sprawia, że klienci ci są podatni na działania konkurencji. Z perspektywy marketingowej, nielojalność klientów stawia wyzwania przed firmami, które starają się zbudować długotrwałe relacje z konsumentami. W praktyce, organizacje powinny wdrażać strategie lojalnościowe, takie jak programy nagradzające stałych klientów, aby zwiększyć ich przywiązanie do marki. Prowadzenie analizy danych o zachowaniach zakupowych klientów może pomóc w identyfikacji nielojalnych konsumentów i dostosowywaniu ofert do ich potrzeb, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w zarządzaniu relacjami z klientami (CRM).