Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik grafiki i poligrafii cyfrowej
  • Kwalifikacja: PGF.04 - Przygotowywanie oraz wykonywanie prac graficznych i publikacji cyfrowych
  • Data rozpoczęcia: 19 maja 2025 22:29
  • Data zakończenia: 19 maja 2025 22:38

Egzamin zdany!

Wynik: 23/40 punktów (57,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Ile oraz jakiego rodzaju arkuszy należy zastosować do wydrukowania 10 000 okładek w formacie B4, przy założeniu, że drukowanie odbywa się na maszynie cyfrowej w formacie B2?

A. 2 500 arkuszy formatu B2
B. 1 250 arkuszy formatu B2
C. 5 000 arkuszy formatu B1
D. 625 arkuszy formatu B1
Odpowiedź 2 500 arkuszy formatu B2 jest prawidłowa, ponieważ aby wydrukować 10 000 okładek o formacie B4 na maszynie cyfrowej B2, należy najpierw określić, ile okładek można uzyskać z jednego arkusza B2. Arkusz B2 ma wymiary 500 mm x 707 mm, a format B4 to 250 mm x 353 mm. Z jednego arkusza B2 można umieścić 4 arkusze formatu B4 (dwa wzdłuż i dwa wszerz), co oznacza, że z jednego arkusza B2 można uzyskać 4 okładki B4. Dlatego, aby uzyskać 10 000 okładek, potrzebujemy 10 000 / 4 = 2 500 arkuszy B2. Takie podejście jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży poligraficznej, gdzie optymalizacja materiałów i efektywność produkcji odegrają kluczową rolę w obniżeniu kosztów i zwiększeniu wydajności. Warto również pamiętać, że druk cyfrowy pozwala na elastyczność w zakupu arkuszy oraz dostosowywanie produkcji do bieżących potrzeb.

Pytanie 2

Jaką liczbę separacji barwnych należy przygotować do wykonania form drukowych w technologii offsetowej dla druku o kolorystyce 4+2?

A. 4 separacje
B. 8 separacji
C. 2 separacje
D. 6 separacji
Odpowiedź 6 separacji jest prawidłowa, ponieważ w druku offsetowym o kolorystyce 4+2 mamy do czynienia z drukowaniem w pełnym kolorze oraz dodatkowymi kolorami specjalnymi. Standardowe kolory w druku offsetowym to CMYK (Cyan, Magenta, Yellow, Key/Black), które odpowiadają za uzyskanie szerokiej gamy kolorów. W przypadku kolorystyki 4+2, oznacza to, że oprócz tych czterech podstawowych farb, przygotowujemy także dwie dodatkowe separacje, które mogą być użyte do zwiększenia zakresu kolorów, takich jak kolory Pantone lub inne odcienie, które są kluczowe dla ostatecznego efektu wizualnego. Tego typu podejście jest powszechnie stosowane w projektach wymagających precyzyjnego odwzorowania kolorów, co zapewnia większą atrakcyjność graficzną i zgodność z wymaganiami klientów. W praktyce oznacza to dodatkowe etapy w procesie produkcji, takie jak przygotowanie form drukowych oraz dobór odpowiednich farb, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży druku.

Pytanie 3

Oprogramowaniem służącym do tworzenia wielostronicowego katalogu z grafiką i tekstem, a także do generowania pliku PDF zgodnego ze standardem do druku, jest

A. IrfanView
B. Adobe Bridge
C. Gimp
D. Adobe InDesign
Adobe InDesign to profesjonalne oprogramowanie do składu publikacji, które jest szczególnie cenione w branży wydawniczej za swoje zaawansowane funkcje. Program ten umożliwia tworzenie wielostronicowych dokumentów, takich jak katalogi ofertowe, magazyny czy broszury, które mogą zawierać zarówno tekst, jak i grafikę. Dzięki wsparciu dla standardów PDF, Adobe InDesign pozwala na generowanie plików PDF o wysokiej jakości, które są zgodne z wymaganiami drukarskimi. Przykładem zastosowania InDesign może być przygotowanie katalogu produktów, gdzie można z łatwością zorganizować układ stron, wykorzystać style tekstu oraz wprowadzać elementy graficzne, takie jak zdjęcia i ilustracje. Program oferuje także możliwości współpracy z innymi aplikacjami Adobe, co pozwala na jeszcze większą elastyczność w pracy nad projektami. Dzięki narzędziom takim jak 'Master Pages' czy 'Styles', użytkownicy mogą utrzymać spójność wizualną w całym dokumencie, co jest kluczowe w profesjonalnych publikacjach. Warto dodać, że Adobe InDesign jest powszechnie stosowany w agencjach reklamowych i wydawnictwach, co potwierdza jego znaczenie w branży kreatywnej.

Pytanie 4

Podczas tworzenia projektu graficznego, który ma być użyty do naświetlania form drukowych offsetowych, stosuje się nadruk elementów

A. koloru czarnego
B. o co najmniej dwóch składowych kolorystycznych
C. wszystkich barw o nasyceniu koloru powyżej 50
D. przeznaczonych do lakierowania wybiórczego
Odpowiedź, że nadruk w projekcie graficznym do naświetlania form drukowych offsetowych powinien być koloru czarnego, jest zgodna z powszechnie akceptowanymi standardami w branży poligraficznej. Kolor czarny stosuje się w procesie naświetlania nie tylko ze względu na jego doskonałe właściwości kryjące, ale również dlatego, że jest to kolor, który najłatwiej odwzorować w technologii druku offsetowego. W praktyce oznacza to, że czarny nadruk doskonale współgra z innymi kolorami, a także zapewnia odpowiedni kontrast, co jest kluczowe dla czytelności i estetyki końcowego produktu. Przykładowo, w projektach, gdzie wykorzystuje się czcionki lub elementy graficzne, czarny kolor zapewnia wyrazistość, co jest istotne w materiałach reklamowych czy publikacjach drukowanych. Dodatkowo, w procesie przygotowania do druku, czarny kolor może być używany jako kolor bazowy, który następnie podlega zadrukowi innymi kolorami według modelu CMYK, co znacząco ułatwia uzyskanie pożądanych efektów wizualnych.

Pytanie 5

Wektorowy logotyp, którego rozmiar można zmieniać bez utraty jakości, powinien być zapisany w formacie pliku z rozszerzeniem

A. AI
B. PHP
C. PSD
D. JPEG
Odpowiedź AI jest poprawna, ponieważ pliki z tym rozszerzeniem są tworzone w programie Adobe Illustrator, który jest standardowym narzędziem do projektowania grafiki wektorowej. Grafika wektorowa jest oparta na matematycznych równaniach, co pozwala na skalowanie bez utraty jakości, w przeciwieństwie do grafiki rastrowej, która w przypadku powiększenia traci na ostrości. Przykładowo, logotypy, które mają być używane w różnorodnych formatach, od wizytówek po ogromne banery, powinny być zapisane w formacie wektorowym, aby zapewnić ich doskonałą jakość w każdym zastosowaniu. Dodatkowo, pliki AI mogą być łatwo eksportowane do innych formatów, takich jak PDF czy SVG, co zwiększa ich wszechstronność w różnych projektach graficznych oraz aplikacjach webowych. W branży designu, korzystanie z odpowiednich formatów plików jest kluczowe dla zachowania jakości i efektywności pracy. Warto również pamiętać, że wiele programów graficznych obsługuje pliki AI, co czyni je szeroko akceptowanymi w profesjonalnych środowiskach.

Pytanie 6

Na podstawie fragmentu zlecenia produkcyjnego określ, ile płyt CtP należy wykonać w celu realizacji zlecenia.

ZLECENIODAWCAPPHU ZIBI S.A. OPOCZNO
TYTUŁ/NAZWAPLAKAT jednostronny
NAKŁAD NETTO GOTOWEGO WYROBU2 000
DATA PRZYJĘCIA05.06.2015
DATA I MIEJSCE ODBIORU10.08.2015 – wysyłka do klienta
PRZYGOTOWALNIA
LICZBA PŁYT?
DRUK
MASZYNAHeidelberg Speedmaster CD 102-4
PAPIERpapier 200 g/m², B1 jednostronnie powlekany
FORMAT DRUKUB1
ILOŚĆ UŻYTKÓW2
FORMAT UŻYTKÓWA2
KOLORYSTYKA4 + 0
NAKŁAD ARKUSZY NETTO1 000
NAKŁAD ARKUSZY BRUTTO1 080

A. 4 szt
B. 8 szt
C. 1 szt
D. 2 szt
Odpowiedź '4 szt' jest poprawna, ponieważ w druku offsetowym dla każdego z używanych kolorów niezbędna jest osobna płyta CtP (Computer to Plate). W przypadku jednostronnego plakatu, w którym używa się standardowej palety kolorów CMYK (cyjan, magenta, żółty, czarny), konieczne jest przygotowanie czterech oddzielnych płyt. Każda płyta jest odpowiedzialna za jeden z kolorów, co zapewnia ich precyzyjne nałożenie w procesie druku. Taki sposób produkcji jest zgodny z najlepszymi praktykami w branży druku, co przekłada się na wysoką jakość końcowego produktu. Przykładowo, w przypadku druku reklamowego czy materiałów promocyjnych, prawidłowe przygotowanie płyt CtP jest kluczowe, aby uzyskać żywe i dokładne odwzorowanie kolorów. Należy również pamiętać, że w przypadku zmiany projektu, na przykład dodania nowego koloru, konieczne będzie przygotowanie dodatkowej płyty, co może zwiększyć koszty produkcji. Zrozumienie tego procesu jest kluczowe dla efektywnego zarządzania projektami w branży druku.

Pytanie 7

Na co wpływa wielkość wcięcia akapitowego?

A. stopnia pisma i szerokości kolumny
B. kroju pisma oraz wysokości łamu
C. liczby łamów w kolumnie
D. liczby akapitów na stronie
Poprawna odpowiedź, czyli stopień pisma i szerokość kolumny, ma kluczowe znaczenie dla określenia wielkości wcięcia akapitowego. Stopień pisma odnosi się do wielkości czcionki, co wpływa na czytelność tekstu. Większe czcionki wymagają często szerszych wcięć, aby zachować estetykę i przejrzystość dokumentu. Z kolei szerokość kolumny ma istotny wpływ na kompozycję tekstu. W szerszych kolumnach, aby nie przytłaczać czytelnika, wcięcia mogą być mniejsze, natomiast w węższych kolumnach mogą być większe, aby wyróżnić akapity. W praktyce, projektanci graficzni i typografowie stosują zasady typografii, takie jak zasady odległości i wcięć akapitowych, aby poprawić doświadczenia użytkownika. Dobrą praktyką jest także stosowanie wcięć w zgodzie z wytycznymi dotyczącymi dostępności, które zapewniają, że tekst jest nie tylko estetyczny, ale również łatwy do odczytania dla osób z różnymi potrzebami. W ten sposób, odpowiednie wcięcia akapitowe wspierają zarówno czytelność, jak i estetykę dokumentu.

Pytanie 8

Jakie będą koszty składu tomiku wierszy liczącego 30 stron, w którym ilustracje zajmują 15 stron, jeśli cena składu jednej strony bez ilustracji to 40 zł, a strona z ilustracją jest droższa o 20%?

A. 1 320 zł
B. 1 160 zł
C. 1 000 zł
D. 1 480 zł
Wiele osób może błędnie obliczyć całkowity koszt składu tomiku, co prowadzi do nieporozumień w zakresie planowania budżetu na publikację. Przykładowo, niektórzy mogą pomyśleć, że koszt wszystkich stron jest taki sam, ignorując różnice w cenie między stronami z i bez ilustracji. Inna nieprawidłowość to obliczanie kosztu składania wszystkich stron jako takiego samego, co wprowadza w błąd, gdyż pomija kluczowy element, jakim jest wyższy koszt strony z ilustracją. Ważne jest, aby przyjąć właściwe podejście do kalkulacji, biorąc pod uwagę różne stawki za różne typy stron. Dodatkowo, niektórzy mogą zignorować fakt, że ilustracje w publikacji nie tylko zwiększają koszty składu, ale także wpływają na postrzeganą wartość publikacji. Dlatego prawidłowe zrozumienie kosztów składu jest kluczowe dla efektywnego zarządzania projektem wydawniczym. Umożliwia to nie tylko oszacowanie kosztów, ale także lepsze planowanie i podejmowanie decyzji, które mogą wpłynąć na ostateczną jakość i sukces publikacji. Ostatecznie, dokładne obliczenia kosztów składu stanowią fundament dla każdej publikacji, co podkreśla znaczenie właściwego podejścia do kalkulacji i budżetowania w branży wydawniczej.

Pytanie 9

Do wykonania 15 000 wielobarwnych ulotek reklamowych A4 złamywanych do A5 należy użyć następującego zestawu maszyn i urządzeń:

prooferstanowisko DTPstanowisko DTPskaner bębnowy
kopioramanaświetlarka CtPnaświetlarka CtPnaświetlarka CtF
2-kolorowa maszyna offsetowa zwojowa4-kolorowa arkuszowa maszyna offsetowa4-kolorowa maszyna sitodrukowa8-kolorowa maszyna rotograwiurowa
krajarka krążkowakrajarka jednonożowakrajarka trójnożowanożyce introligatorskie
złamywarka kasetowo-nożowazłamywarka kasetowabigówko-perforówkazłamywarka nożowa
A.B.C.D.

A. B.
B. C.
C. A.
D. D.
W odpowiedziach, które nie zostały wybrane, są jakieś spore błędy odnośnie tego, jakie maszyny są potrzebne do robienia ulotek. Na przykład odpowiedź A sugeruje użycie 2-kolorowej maszyny offsetowej, co bardzo ogranicza możliwości druku. To na pewno nie jest dobre, bo ulotki muszą wyglądać atrakcyjnie, a użycie tylko dwóch kolorów na pewno nie pomoże w tym. Odpowiedź C wskazuje na maszynę sitodrukową, która nie nadaje się do produkcji ulotek. Sitodruk jest fajny, ale głównie do materiałów tekstylnych, a nie do takich detali, jakie są potrzebne w ulotkach. Z kolei odpowiedź D ma maszynę 8-kolorową, ale korzysta z technologii rotograwiuru, co jest bardziej do dużych nakładów jak gazety czy opakowania. Nie za bardzo pasuje do ulotek, które muszą zmieniać format i mają mniejsze nakłady. Podsumowując, kluczowe błędy wynikają z tego, że nie wybrano odpowiednich technologii druku do zadania, co ostatecznie wpływa na jakość druku.

Pytanie 10

Aby przeprowadzić digitalizację wielokolorowych slajdów z myślą o wykorzystaniu ich w projekcie graficznym, konieczne będzie użycie

A. naświetlarki CtP
B. spektrofotometru
C. skanera bębnowego
D. drukarki wielkoformatowej
Naświetlarka CtP (czyli Computer to Plate) to urządzenie, które używa się do naświetlania form introligatorskich, które potem idą do druku. Chociaż trzeba znać, jak to działa, to nie ma to nic wspólnego z digitalizowaniem slajdów. Ta naświetlarka nie potrafi uchwycić detali wizualnych, które bez problemu dostaniesz ze skanera. A spektrfotometr? To raczej narzędzie do analizy kolorów. Może przydać się do kalibracji i oceniania jakości druku, ale nie skanuje obrazów. Z kolei drukarka wielkoformatowa służy do reprodukcji obrazów, które już istnieją, więc nie użyjesz jej do skanowania slajdów. Często ludzie mylą skanowanie z drukowaniem, co prowadzi do błędnych wniosków. Żeby dobrze ogarnąć te sprawy z digitalizacją, warto znać różnice między urządzeniami wykorzystywanymi w różnych etapach produkcji graficznej. Dobrze dobrany sprzęt do digitalizacji naprawdę wpływa na jakość projektu, więc znajomość narzędzi w tej branży to podstawa.

Pytanie 11

Który element wizytówki należy wykonać nadrukiem?

Ilustracja do pytania
A. Napis OŚRODEK INTERWENCJI KRYZYSOWEJ.
B. Adres.
C. Numer telefonu.
D. Napis BEZPŁATNIE/CAŁODOBOWO.
Zdecydowanie umieszczenie numeru telefonu na wizytówce to dobry pomysł, bo to kluczowa sprawa w kontakcie z klientami. Numer telefonu to pierwsza rzecz, którą ktoś będzie chciał znaleźć, więc musi być mega wyraźny, czytelny i łatwo dostępny. W nagłych wypadkach, jak te związane z Ośrodkiem Interwencji Kryzysowej, osoby w trudnych sytuacjach muszą mieć błyskawiczny dostęp do pomocy. Wizytówki powinny mieć te ważne informacje w dobrze widocznych miejscach, bo inaczej może być trudno je znaleźć. Z mojego doświadczenia, fajnie jest używać wyraźnych czcionek i dobrego kontrastu kolorów, żeby wszystko było łatwe do odczytania. Nie zapominajmy też o estetyce – np. umieszczając numer telefonu w górnej części wizytówki, można poprawić wrażenie profesjonalizmu. Wizytówki to nie tylko sposób na identyfikację, ale także na budowanie zaufania i dobrego wizerunku.

Pytanie 12

Włókna w papierowej etykiecie, która ma być przyklejana do butelki, powinny być ustawione w

A. prostopadłym do wysokości etykiety
B. równoległym do wysokości etykiety
C. ukośnym w stosunku do wysokości etykiety
D. dowolnym kierunku w odniesieniu do wysokości etykiety
Wybór kierunku włókien w papierowej etykiecie jako równoległego do wysokości etykiety jest kluczowy dla zapewnienia jej trwałości i estetyki. Włókna papieru mają swoją naturalną orientację, co wpływa na jego wytrzymałość mechaniczną oraz sposób, w jaki etykieta zachowuje się podczas aplikacji na butelkę. Równoległe ułożenie włókien do wysokości etykiety pozwala na lepsze przyleganie, co jest szczególnie ważne w kontekście etykietowania produktów, które mogą być narażone na wilgoć lub zmiany temperatury. W praktyce oznacza to, że etykiety nie będą się odrywać ani wyginać, co jest istotne dla zachowania prezentacji produktu. Dobre praktyki branżowe, takie jak normy ISO dotyczące jakości opakowań, wskazują na konieczność dbania o orientację włókien, aby zapewnić odpowiedni poziom trwałości i estetyki. Dodatkowo, w kontekście druku, równoległe włókna minimalizują ryzyko zniekształceń obrazu, co ma istotne znaczenie dla brandingowych aspektów etykiety.

Pytanie 13

W jakim oprogramowaniu zrealizujemy impozycję arkusza do druku?

A. PDF Organizer
B. Acrobat Reader
C. Distiller
D. Adobe Bridge
PDF Organizer to naprawdę fajne narzędzie, które pomaga ogarnąć dokumenty PDF, zwłaszcza jak chcemy je przygotować do druku. W impozycji strony układa się w przejrzysty sposób, co jest mega ważne, żeby później druk wyszedł tak, jak sobie zaplanowaliśmy. Dzięki PDF Organizer możemy nie tylko robić impozycję, ale też zarządzać wieloma plikami PDF jednocześnie, co jest super przydatne w branży poligraficznej. Na przykład, kiedy robimy broszury, musimy mieć strony złożone w odpowiedni sposób, żeby po złożeniu wszystko się zgadzało i było estetycznie. To na pewno pozwala zaoszczędzić papier i lepiej zarządzać całym procesem drukowania, co pasuje do dzisiejszych ekologicznych trendów. Co więcej, PDF Organizer daje możliwość ustawienia różnych rzeczy jak marginesy, formaty stron czy kolory, co pomaga spełnić oczekiwania drukarni i mieć pewność, że efekt końcowy będzie na wysokim poziomie. Narzędzie to też wspiera standardy PDF/X, co jest ważne dla profesjonalnego druku, ponieważ dba o kolory i typografię.

Pytanie 14

Wskaż najodpowiedniejsze materiały do druku dwustronnej, kolorowej ulotki reklamowej?

A. Tektura introligatorska o gramaturze 1200 g/m2
B. Papier offsetowy o gramaturze 70 g/m2
C. Karton jednostronnie powlekany o gramaturze 300-315 g/m2
D. Papier dwustronnie powlekany o gramaturze 135-170 g/m2
Papier dwustronnie powlekany o gramaturze 135-170 g/m2 jest najlepszym wyborem do wydruku dwustronnej, wielobarwnej ulotki reklamowej, ponieważ charakteryzuje się wysoką jakością oraz doskonałymi właściwościami drukarskimi. Jego dwustronne powlekanie pozwala na uzyskanie intensywnych i wyrazistych kolorów, co jest kluczowe w przypadku materiałów reklamowych, gdzie estetyka ma duże znaczenie. Dodatkowo, gramatura w przedziale 135-170 g/m2 zapewnia odpowiednią sztywność ulotki, co sprawia, że jest ona bardziej trwała i odporna na zagięcia. W praktyce, ulotki wykonane z tego typu papieru lepiej prezentują się w rękach odbiorców, a ich jakość może zwiększyć postrzeganą wartość oferty. Użycie papieru dwustronnie powlekanego jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży poligraficznej, co potwierdzają standardy takie jak ISO 12647, które definiują właściwości barwne i jakość wydruków. Dlatego wybór tego podłoża jest korzystny zarówno z perspektywy technicznej, jak i marketingowej.

Pytanie 15

Czym jest akapit?

A. część tekstu znajdująca się pomiędzy wierszem akapitowym a końcem
B. pionowy blok przeznaczony dla tekstu, umiejscowiony w kolumnie
C. odsunięcie początkowego wiersza tekstu od brzegu strony
D. krótkie słowo lub końcówka przeniesionego wyrazu w ostatnim wierszu
Odpowiedź, że akapit to fragment tekstu pomiędzy wierszem akapitowym, a końcowym, jest poprawna, ponieważ akapit to podstawowa jednostka tekstowa w pisaniu, zaprojektowana w celu organizacji treści w czytelny sposób. Akapity są używane do oddzielania różnych myśli lub tematów, co ułatwia czytelnikowi zrozumienie tekstu. W praktyce każdy akapit zazwyczaj zawiera główną ideę, wspierane przez szczegóły, przykłady lub argumenty. W standardach typograficznych i edytorskich, takich jak zasady stylu APA lub Chicago, akapity powinny być wyraźnie oznaczane przez odstępy między nimi, co zwiększa czytelność i estetykę tekstu. Używanie akapitów pozwala zatem na logiczną strukturację treści, co jest niezbędne w profesjonalnym pisaniu oraz w publikacjach akademickich. Dobrą praktyką jest również, aby pierwszy wiersz akapitu był odsunięty od lewego marginesu, co ułatwia jego identyfikację.

Pytanie 16

Jaki symbol oznacza format składu o wymiarach 860 × 610 mm?

A. RA2
B. RA1
C. A2
D. A1
Czasem ludzie mylą różne formaty, jak A2, A1 czy RA2, co wynika często z braku ogólnego zrozumienia tych oznaczeń. Format A2, który ma wymiary 594 × 420 mm, jest za mały w porównaniu do 860 × 610 mm, więc nie ma co go brać pod uwagę w tym zadaniu. A1, z wymiarami 841 × 594 mm, też nie pasuje, bo nie spełnia wymogu. Z kolei RA2, o wymiarach 610 × 430 mm, chociaż to poprawne oznaczenie, też nie jest odpowiednie. Mylenie standardów A z RA to częsty problem, a różnica w ich przeznaczeniu jest kluczowa. W pracy z formatami papieru warto znać wymiary i zastosowanie, bo to pozwala uniknąć błędów. Użycie odpowiedniego formatu jest ważne dla komunikacji wizualnej, dlatego dobrze znać normy, jak ISO 216.

Pytanie 17

Ulotka w formacie netto A4 ma jakie wymiary brutto, jeśli zastosowano spady o długości 5 mm?

A. 210 x 297 mm
B. 220 x 297 mm
C. 220 x 307 mm
D. 210 x 307 mm
Format netto A4 wynosi 210 x 297 mm. Zastosowanie spadów, czyli dodatkowego obszaru, który jest drukowany poza krawędzią dokumentu, jest standardową praktyką w druku, aby uniknąć białych marginesów po przycięciu. W przypadku zastosowania spadów wynoszących 5 mm z każdej strony, należy dodać 10 mm do szerokości i 10 mm do wysokości. W efekcie otrzymujemy format brutto 220 mm (210 mm + 10 mm) na 307 mm (297 mm + 10 mm). Przykładem praktycznego zastosowania tej wiedzy jest przygotowanie materiałów reklamowych, takich jak ulotki, gdzie spady są kluczowe, aby zapewnić estetyczny wygląd końcowego produktu. W branży poligraficznej powszechnie stosuje się spady, a ich właściwe uwzględnienie w projekcie graficznym jest niezbędne do uzyskania poprawnego wyniku druku. Warto także pamiętać, że różne typy dokumentów mogą mieć różne wymagania dotyczące spadów, w zależności od technologii druku i finalnego zastosowania.

Pytanie 18

Opracowanie materiału promocyjnego do ekspozycji na maszcie windera wymaga

A. przeszycia tunelu na tkaninie
B. zainstalowania stalowych oczek
C. nasączenia środkiem odpornym na działanie słońca
D. wzmocnienia krawędzi kapitałką
Przeszycie tunelu na tkaninie jest kluczowym procesem w przygotowaniu materiału reklamowego do ekspozycji na maszcie windera. Tworzenie tunelu umożliwia wprowadzenie masztu, co jest istotne dla stabilności i prawidłowego wyeksponowania reklamy. Użycie techniki przeszycia zapewnia trwałe połączenie, które lepiej znosi różnorodne warunki atmosferyczne, w tym silny wiatr. Dobre praktyki branżowe wskazują, że materiał powinien być wykonany z tkanin odpornych na działanie promieni UV, co także zwiększa jego żywotność. Przykładowo, w reklamach outdoorowych często stosuje się tkaniny poliestrowe z powłoką PVC, które nie tylko są elastyczne, ale również odporne na rozdarcia. Ponadto, przeszyty tunel pozwala na płynny ruch materiału na maszcie, co z kolei umożliwia optymalną ekspozycję reklamy oraz minimalizuje ryzyko uszkodzeń. Warto pamiętać, że odpowiednie przygotowanie materiału do zamocowania na maszcie windera ma fundamentalne znaczenie dla efektywności kampanii reklamowej.

Pytanie 19

Jakie urządzenie pozwala na digitalizację zdjęć z filmu?

A. skaner
B. aparat fotograficzny analogowy
C. naświetlarka
D. drukarka natryskowa
Aparat fotograficzny analogowy nie ma możliwości digitalizacji zdjęć z negatywu. Jego funkcja polega na rejestrowaniu obrazu na filmie, co jest procesem analogowym, a nie cyfrowym. W przeciwieństwie do skanera, aparat nie przekształca obrazu w postać cyfrową, lecz tworzy fizyczny negatyw, który następnie można wykorzystać do wywołania zdjęć. Naświetlarka, choć może być używana do naświetlania papieru fotograficznego, również nie jest narzędziem do digitalizacji. Jej główną funkcją jest tworzenie odbitek zdjęć na papierze, a nie przekształcanie negatywu w format cyfrowy. Drukarka natryskowa to urządzenie przeznaczone do reprodukcji już istniejących obrazów w formacie cyfrowym, a nie do skanowania negatywów. Wybór tych urządzeń w kontekście digitalizacji może wynikać z nieporozumienia dotyczącego ich funkcji. Właściwe zrozumienie różnic pomiędzy technologiami analogowymi i cyfrowymi jest kluczowe, aby uniknąć błędnych wniosków. Aby efektywnie digitalizować zdjęcia z negatywów, konieczne jest korzystanie z odpowiednich narzędzi, takich jak skanery, które są zaprojektowane z myślą o tej konkretnej funkcji, co zapewnia wysoką jakość i precyzję odwzorowania obrazu.

Pytanie 20

Podczas projektowania ulotki w formacie A5, jaki jest właściwy margines bezpieczeństwa?

A. 5 mm
B. 2 mm
C. 10 mm
D. 15 mm
Podczas projektowania ulotek i materiałów drukowanych, wybór odpowiedniego marginesu bezpieczeństwa jest kluczowy dla zachowania integralności projektu. Odpowiedzi, które wskazują na margines 10 mm lub większy, mogą być uważane za nadmierne w kontekście standardowego formatu A5. Choć większy margines może zwiększyć bezpieczeństwo, często prowadzi to do nieefektywnego wykorzystania przestrzeni na ulotce, co może być niekorzystne z punktu widzenia estetyki i kosztów produkcji. Z drugiej strony, margines wynoszący 2 mm jest zdecydowanie zbyt mały, co może prowadzić do problemów w produkcji, takich jak przycięcie tekstu lub ważnych elementów graficznych. Taka decyzja może wynikać z błędnego przekonania, że minimalizacja marginesu pozwoli na lepsze wykorzystanie powierzchni. W rzeczywistości, zbyt mały margines zwiększa ryzyko błędów drukarskich, co nie tylko wpływa na jakość końcowego produktu, ale także może prowadzić do dodatkowych kosztów związanych z koniecznością ponownego druku. Dlatego tak ważne jest stosowanie sprawdzonych standardów, które równoważą bezpieczeństwo projektu z jego estetyką i efektywnością produkcji.

Pytanie 21

Czy z zwiększeniem nakładu, koszt jednostkowy wykonania folderu

A. pozostaje bez zmian
B. waha się
C. rośnie
D. maleje
Wybrałeś odpowiedź 'maleje' i to jest całkiem słuszne. W przemyśle, jak na przykład w produkcji folderów, jednostkowy koszt wykonania rzeczywiście zazwyczaj maleje, gdy produkcja rośnie. To zjawisko nazywa się 'efektem skali'. Chodzi o to, że przy większych zamówieniach, koszty stałe, np. sprzętu czy wynajmu, są dzielone na więcej wyprodukowanych egzemplarzy. Dzięki temu, jak produkcja rośnie, jednostkowy koszt może się znacznie zmniejszyć, co sprawia, że firma staje się bardziej efektywna i konkurencyjna. W praktyce, na przykład drukarnia, przy dużych zamówieniach na foldery, ma szansę wynegocjować lepsze ceny za materiały, co obniża koszty jednostkowe. Rozumienie tego może mocno pomóc w zarządzaniu kosztami i podejmowaniu dobrych decyzji inwestycyjnych.

Pytanie 22

Jakie są wymiary brutto foldera, gdy wymiary netto wynoszą A3, a spady wynoszą 3 mm z każdej strony?

A. 297 × 426 mm
B. 303 × 426 mm
C. 303 × 420 mm
D. 297 × 430 mm
Analizując pozostałe odpowiedzi, można zauważyć, że nie uwzględniają one prawidłowo spadów, co prowadzi do błędnych wymiarów brutto. Na przykład odpowiedź 297 × 430 mm nie uwzględnia żadnych spadów, co jest fundamentalnym błędem w procesie przygotowania projektu do druku. Tego rodzaju podejście może skutkować wystąpieniem białych krawędzi na finalnym produkcie, co jest nieakceptowalne w profesjonalnym druku. Kolejna odpowiedź, 303 × 420 mm, dodaje tylko wymiar na szerokość, ale nie uwzględnia spadów na wysokość, co również jest błędne. W przypadku druku, gdzie materiały często są cięte na wymiar, kluczowe jest dodanie spadów zarówno do szerokości, jak i wysokości. Odpowiedź 297 × 426 mm także jest błędna, ponieważ nie dodaje odpowiedniego wymiaru do szerokości, co prowadzi do niedoszacowania wymaganego formatu brutto. Błędy te podkreślają znaczenie dokładnego rozumienia wymagań w zakresie przygotowania materiałów do druku, a także świadomego stosowania standardów branżowych, które zalecają uwzględnianie spadów w każdym projekcie graficznym. Warto pamiętać, że niedokładności w wymiarach mogą prowadzić do dodatkowych kosztów i opóźnień w produkcji, dlatego staranność przy obliczeniach jest kluczowa.

Pytanie 23

Które z poniżej wymienionych urządzeń stanowią cyfrowe wyjścia używane w poligrafii?

A. Cyfrowe kamery, naświetlarki CtP, kopioramy
B. Analogowe kamery, drukarki laserowe, proofery cyfrowe
C. Drukarki, plotery wielkoformatowe, naświetlarki CtF
D. Skanery, naświetlarki CtF, kopiarki stykowe
W tych odpowiedziach widać różne urządzenia, ale nie wszystkie z nich są cyfrowymi urządzeniami wyjścia w poligrafii. Cyfrowe aparaty i kopiarki mają swoje miejsce, ale nie są urządzeniami wyjścia, bo głównie służą do rejestrowania obrazów, a nie do drukowania na finalnym produkcie. Skanery czy kopiarki stykowe też raczej się w to nie wpisują, bo ich główną rolą jest skanowanie lub kopiowanie, a nie bezpośredni druk. Naświetlarki CtF to z kolei trochę inny temat, bo one naświetlają filmy do druku offsetowego, ale nie drukują bezpośrednio na papierze. Podobnie z analogowymi aparatami czy drukarkami laserowymi – one działają na innych zasadach. Warto więc te różnice chyba dobrze zrozumieć, żeby móc dobrać odpowiednie technologie do konkretnego projektu.

Pytanie 24

Wyróżnione na rysunku symbole umieszczone na szkicu wydawniczym oznaczają

Ilustracja do pytania
A. wielkość wysunięcia spadu.
B. numer ramki tekstowej.
C. ilość łamów na kolumnie.
D. szerokość marginesów wewnętrznych.
Poprawność odpowiedzi dotyczącej szerokości marginesów wewnętrznych wynika z analizy przedstawionych symboli na rysunku. Symbole '< 10 mm' w kontekście wydania graficznego bezpośrednio wskazują na maksymalną szerokość, jaką powinny mieć marginesy wewnętrzne. W projektowaniu materiałów drukowanych, odpowiednie marginesy mają kluczowe znaczenie dla estetyki oraz funkcjonalności dokumentu; wpływają na czytelność tekstu oraz umożliwiają zachowanie estetycznej harmonii w układzie graficznym. Standardy branżowe, takie jak ISO 12647 dotyczące jakości druku, podkreślają znaczenie odpowiednich marginesów dla zachowania integralności projektu. Ponadto, praktyka wskazuje, że marginesy wewnętrzne nie powinny być zbyt małe, aby uniknąć problemów związanych z odcinaniem tekstu w procesie druku. Warto również zauważyć, że różne typy publikacji mogą wymagać różnych szerokości marginesów, co powinno być uwzględnione na etapie projektowania.

Pytanie 25

Co oznacza termin 'proof' w kontekście druku?

A. Rodzaj farby drukarskiej
B. Specjalny papier do druku
C. Format pliku graficznego
D. Próbny wydruk do sprawdzenia
Rodzaj farby drukarskiej to całkowicie inna kwestia w procesie drukowania. Farby drukarskie są kluczowym elementem, ale nie odnoszą się do pojęcia 'proof'. Mylenie tych dwóch pojęć może wynikać z faktu, że zarówno proof, jak i farby są istotne dla końcowego efektu druku, jednak pełnią zupełnie różne funkcje. Farby odpowiadają za jakość i trwałość kolorów, podczas gdy proof jest kontrolą przed ostatecznym drukiem. Specjalny papier do druku również nie jest związany z pojęciem proof. Jest to materiał, na którym drukowane są dokumenty i publikacje, a jego wybór zależy od wymagań projektu. Choć proofing często odbywa się na specjalnym papierze, nie jest on jednoznaczny z samym pojęciem proof, które odnosi się do procesu próbnego drukowania. Format pliku graficznego to natomiast kwestia związana z przygotowaniem materiałów do druku, ale nie jest bezpośrednio związany z pojęciem proof. Formaty plików są ważne dla utrzymania jakości grafiki i kompatybilności z oprogramowaniem drukarskim, jednak proofing to krok dalej, który polega na fizycznym przetestowaniu tych plików na papierze. Mylenie proof z formatem pliku może wynikać z braku zrozumienia, jak różne elementy procesu produkcji druku współgrają ze sobą, ale to dwa różne etapy i pojęcia w całym procesie drukowania.

Pytanie 26

Stworzenie zdjęcia panoramicznego z kilku cyfrowych fotografii wymaga użycia polecenia w Adobe Photoshop, które określa się jako

A. photomerge
B. stykówką
C. korekcją obiektywu
D. scalaniem do HDR Pro
Odpowiedź "photomerge" jest poprawna, ponieważ jest to specjalistyczna funkcja w Adobe Photoshop, która umożliwia łączenie kilku zdjęć w jedną panoramę. Technika ta wykorzystuje algorytmy do analizy i łączenia zdjęć w sposób, który minimalizuje zniekształcenia i różnice w oświetleniu. Po wybraniu zdjęć, które mają być połączone, użytkownicy mogą skorzystać z opcji "Photomerge" w menu 'File', co automatycznie generuje obraz panoramiczny. Przykładem zastosowania może być tworzenie panoram z krajobrazów, gdzie zdjęcia są robione z różnych kątów. Technika ta jest niezwykle użyteczna w fotografii architektonicznej i krajobrazowej, gdzie szerokie ujęcia są istotne. W branży fotograficznej standardem jest stosowanie funkcji automatycznego łączenia zdjęć, aby uzyskać jak najlepszą jakość i szczegółowość obrazu.

Pytanie 27

Aby wydrukować 10 000 plakatów o wymiarach 500 × 700 mm w kolorystyce 4 + 0, najlepszym rozwiązaniem będzie użycie

A. półformatowej, 4-kolorowej maszyny offsetowej
B. solwentowego plotera o szerokości druku 1,8 m
C. cyfrowej drukarki o formacie SRA3
D. szerokowstęgowej, 8-kolorowej maszyny fleksograficznej
Prawidłowym wyborem do wykonania 10 000 plakatów formatu 500 × 700 mm w kolorystyce 4 + 0 jest półformatowa, 4-kolorowa maszyna offsetowa. Druk offsetowy jest jedną z najpopularniejszych technologii druku dla dużych nakładów, ze względu na swoją efektywność kosztową oraz wysoką jakość wydruku. Maszyny półformatowe są w stanie zadrukować arkusze o wymiarach zbliżonych do potrzebnych, co pozwala na optymalne wykorzystanie materiału. Dzięki czterem kolorom (CMYK) można uzyskać pełną paletę barw, co jest kluczowe w przypadku plakatów, które muszą być atrakcyjne wizualnie. Ponadto, druk offsetowy zapewnia dużą stabilność kolorów oraz powtarzalność jakości w długich seriach, co jest istotne w produkcji reklamowej. Przykładem zastosowania może być produkcja materiałów promocyjnych dla eventów, kampanii marketingowych czy wystaw, gdzie wysoka jakość druku ma kluczowe znaczenie.

Pytanie 28

Podczas tworzenia publikacji cyfrowej, co oznacza termin 'spad'?

A. Zmniejszenie rozdzielczości obrazu
B. Obszar dwustronnego marginesu przeznaczony na odcięcie
C. Przesunięcie koloru w procesie druku
D. Rodzaj druku na papierze teksturowanym
Termin 'spad' odnosi się do obszaru, który wykracza poza docelowy format strony i jest przeznaczony do odcięcia. Jego celem jest zapewnienie, że tło lub obrazek sięga do samej krawędzi finalnego wydruku, eliminując ryzyko pojawienia się białych marginesów. Spad to kluczowy element w procesie przygotowywania materiałów do druku, zwłaszcza gdy pracujemy z projektami, które mają być przycięte do określonego formatu. Standardowo, spad wynosi zazwyczaj 3-5 mm, ale może się różnić w zależności od wymagań drukarni. W praktyce, projektanci graficzni zawsze powinni uwzględniać spady, projektując materiały do druku, by zapewnić profesjonalny i estetyczny wygląd finalnego produktu. Jest to szczególnie istotne przy projektach takich jak wizytówki, plakaty czy broszury, gdzie dokładność i estetyka są kluczowe.

Pytanie 29

Koszt wydrukowania 500 egzemplarzy ulotek w formacie A5 wynosi 150 zł netto. Jaka jest cena netto jednej ulotki?

A. 28 gr
B. 30 gr
C. 40 gr
D. 20 gr
Często popełnianym błędem jest nieprawidłowe obliczanie kosztów jednostkowych, co prowadzi do mylnych wniosków na temat cen produktów. W przypadku podanych odpowiedzi, niektóre z nich mogą wydawać się atrakcyjne, jednak w rzeczywistości są one wynikiem błędnych obliczeń. Na przykład, odpowiedzi takie jak 20 groszy lub 40 groszy mogą być podane przez osoby, które nie uwzględniły całkowitego kosztu produkcji lub pomyliły się w obliczeniach. Kluczowe jest, aby pamiętać, że aby obliczyć cenę jednostkową, należy całkowity koszt podzielić przez liczbę sztuk. W przypadku braku takiej kalkulacji, można łatwo wyciągnąć błędne wnioski, na przykład nie uwzględniając, że 150 zł to koszt za 500 ulotek, a nie za 100 lub inna ilość. Tego typu myślenie może prowadzić do nieefektywnego zarządzania budżetem w projektach, co jest szczególnie istotne w branży poligraficznej, gdzie koszty produkcji mają ogromny wpływ na końcowy zysk. Zrozumienie procesu kalkulacji i umiejętność przekształcania danych finansowych w praktyczne zastosowania stanowi fundament dobrego zarządzania projektem oraz podejmowania świadomych decyzji biznesowych.

Pytanie 30

Ile arkuszy papieru B3 powinno być przygotowanych do druku offsetowego 1 000 kalendarzy planszowych w formacie A4 z uwzględnieniem 20% zapasu technologicznego?

A. 1 200 sztuk
B. 1 000 sztuk
C. 500 sztuk
D. 600 sztuk
Wybór niewłaściwej liczby arkuszy papieru może wynikać z kilku nieprawidłowych obliczeń lub błędnych założeń dotyczących wymagań technologicznych. Na przykład, odpowiedź sugerująca 500 arkuszy nie uwzględnia naddatku technologicznego, co jest kluczowe w procesie druku offsetowego. Naddatek ten jest istotny, ponieważ pozwala na pokrycie strat związanych z cięciem, brudem lub innymi nieprzewidzianymi okolicznościami, które mogą wystąpić w trakcie produkcji. Odpowiedź sugerująca 1 200 arkuszy wydaje się być przesadna, co może wynikać z nieprawidłowego zrozumienia wymagań dotyczących pokrycia materiału, a także nadmiernego założenia w zakresie strat technologicznych. Z kolei wybór 1 000 arkuszy może sugerować mylne założenie, że każdy kalendarz wymaga jednego arkusza A4, bez uwzględnienia specyfiki formatu B3 i jego wydajności w procesie druku. W rzeczywistości, zrozumienie różnicy między formatami papieru oraz umiejętność dokładnych obliczeń matematycznych jest kluczowe w celu osiągnięcia optymalnych rezultatów w druku offsetowym. Kluczowym aspektem jest również znajomość specyfikacji technicznych i norm, które definiują, jak obliczać zapotrzebowanie na papier w zależności od formatu końcowego produktu oraz specyfikacji maszyn drukarskich, co czyni zrozumienie tego zagadnienia istotnym dla każdego profesjonalisty w branży.

Pytanie 31

Operacje związane z skalowaniem i kadrowaniem bitmap są typowe dla jakiego programu?

A. Adobe Photoshop
B. Microsoft Word
C. PuzzleFlow Organizer
D. Adobe Dreamweaver
Wybór odpowiedzi spośród innych programów, takich jak Microsoft Word, PuzzleFlow Organizer czy Adobe Dreamweaver, może prowadzić do nieporozumień dotyczących funkcji i przeznaczenia tych narzędzi. Microsoft Word jest przede wszystkim edytorem tekstu, który umożliwia tworzenie dokumentów, ale nie jest zoptymalizowany do edycji grafiki rastrowej. Jego ograniczone możliwości dotyczące obrazów skupiają się głównie na wstawianiu i skalowaniu, ale brak mu zaawansowanych funkcji edytorskich, takich jak kadrowanie czy manipulacja pikselami, które są kluczowe w Photoshopie. PuzzleFlow Organizer to aplikacja do zarządzania projektami, a nie do edycji grafiki, więc nie ma związku z operacjami na bitmapach. Z kolei Adobe Dreamweaver jest narzędziem do tworzenia stron internetowych, które obsługuje kodowanie HTML, CSS i JavaScript, a jego funkcje związane z grafiką są minimalne i koncentrują się głównie na osadzaniu obrazów w projektach webowych. Zrozumienie różnic między tymi programami a Adobe Photoshop jest istotne, aby właściwie dobierać narzędzia w zależności od potrzeb projektowych. Typowym błędem jest założenie, że każde oprogramowanie może pełnić tę samą rolę, co prowadzi do niewłaściwych decyzji w zakresie wyboru narzędzi, co z kolei wpływa na jakość i efektywność pracy w dziedzinie projektowania i edycji grafiki.

Pytanie 32

Kiedy stosuje się proces offsetowy w poligrafii?

A. Do dużych nakładów druku
B. Do druku na materiałach tekstylnych
C. Do druku na żądanie
D. Do druku w małym formacie
Choć druk offsetowy jest wszechstronny, nie zawsze jest idealnym rozwiązaniem. Druk na żądanie, czyli szybka produkcja niewielkiej ilości egzemplarzy, częściej korzysta z technologii druku cyfrowego. Druk cyfrowy pozwala na elastyczność przy mniejszych nakładach, nie wymaga czasu na przygotowanie formy drukarskiej i umożliwia szybkie wprowadzanie poprawek. Jest to idealne rozwiązanie dla mniejszych firm lub przy druku personalizowanym. Druk w małym formacie również zazwyczaj korzysta z druku cyfrowego, zwłaszcza gdy chodzi o szybkie projekty, takie jak wizytówki czy mniejsze ulotki. Technologia cyfrowa jest szybka i efektywna przy takich zastosowaniach. Natomiast druk na materiałach tekstylnych zwykle nie wykorzystuje offsetu, ale specjalistyczne techniki takie jak druk sublimacyjny, sitodruk czy druk DTG (Direct to Garment). Te metody są zoptymalizowane pod kątem tekstyliów, zapewniając trwałość i odporność na pranie. Niekiedy można spotkać się z błędnym przekonaniem, że offset jest uniwersalny dla wszystkich typów druku, jednak każde medium wymaga odpowiedniej technologii dostosowanej do jego specyfiki. Zrozumienie różnic między tymi technikami pozwala na optymalne wykorzystanie zasobów i osiągnięcie najlepszych możliwych rezultatów jakościowych.

Pytanie 33

Na odwrocie "czwórki tytułowej" można umieścić

A. znak i nazwę wydawnictwa
B. imię oraz nazwisko twórcy
C. wakat lub frontyspis
D. numer ISBN oraz kolofon
Odpowiedź 'wakat lub frontyspis' jest rzeczywiście trafna. Druga strona czwartej strony tytułowej w książkach zazwyczaj zawiera wakat, czyli informację o miejscu, gdzie mogą się pojawić kolejne edycje lub reedycje. Frontyspis to z kolei spis treści, który pokazuje, jak jest zorganizowana książka. W praktyce, wakat przypomina czytelnikom o tym, że mogą być dostępne dodatkowe materiały, a frontyspis ułatwia im poruszanie się po całej treści. Obowiązujące zasady wydawnicze mówią, że warto zamieszczać te informacje na drugiej stronie czwartej strony tytułowej, bo to pomaga lepiej zrozumieć, co publikacja ma do zaoferowania. Dobrze zrobiona książka z jasnymi informacjami może przyciągnąć więcej czytelników i uprzyjemnić im lekturę. Dlatego ważne jest, żeby każdy, kto zajmuje się publikowaniem książek, wiedział, gdzie te elementy powinny się znaleźć.

Pytanie 34

Jaką metodę druku należałoby wybrać, aby wyprodukować 1 000 000 egzemplarzy gazety codziennej?

A. Fleksografię
B. Typooffset
C. Offset
D. Druk cyfrowy
Wybór innych technik druku, takich jak druk cyfrowy, fleksografia czy typografia, w kontekście produkcji dużych nakładów gazet codziennych, może prowadzić do nieoptymalnych rezultatów. Druk cyfrowy, mimo iż oferuje elastyczność i możliwość szybkiej produkcji małych nakładów, ma znacząco wyższe koszty jednostkowe przy dużych ilościach. Co więcej, jakość wydruku cyfrowego, zwłaszcza w kontekście dużych formatów i kolorów, może nie spełniać standardów wymaganych przez wydawców gazet. Fleksografia, z kolei, jest techniką bardziej odpowiednią dla drukowania na materiałach elastycznych, takich jak opakowania, a nie dla papierów gazetowych. Typografia, będąca jedną z najstarszych metod druku, także nie jest dostosowana do produkcji masowej, gdyż wymaga znacznego nakładu pracy i czasu, co czyni ją nieefektywną w kontekście dużych nakładów. Wybierając technikę druku, istotne jest zrozumienie charakterystyki zamówienia oraz materiałów, co pozwala uniknąć błędnych decyzji, które mogą skutkować wysokimi kosztami i niską jakością produktu końcowego. W branży druku, kluczowe jest stosowanie metod, które sprostają wymaganiom jakościowym oraz efektywnościowym, a druk offsetowy zdecydowanie spełnia te kryteria.

Pytanie 35

Jaki jest główny cel stosowania formatu PDF w publikacjach cyfrowych?

A. Zapewnienie zgodności wyświetlania na różnych urządzeniach
B. Poprawa jakości obrazu, co nie jest celem PDF, gdyż sam format skupia się na zachowaniu oryginalnego wyglądu dokumentu
C. Ułatwienie edytowania tekstu i grafiki, co nie jest głównym celem PDF, ponieważ format ten jest zaprojektowany jako końcowy, trudny do edycji
D. Zmniejszenie rozmiaru plików graficznych, choć PDF może czasami zwiększać rozmiar plików ze względu na wbudowane fonty i grafiki
Format PDF jest często mylnie rozumiany w kontekście jego zastosowań i właściwości. Jednym z powszechnych nieporozumień jest przekonanie, że stosowanie PDF ma na celu zmniejszenie rozmiaru plików graficznych. W rzeczywistości, choć PDF może kompresować zawartość, w wielu przypadkach może również zwiększać rozmiar plików z uwagi na wbudowywanie fontów i grafiki, aby zapewnić ich niezmienny wygląd na każdym urządzeniu. Innym błędnym przekonaniem jest to, że PDF ułatwia edytowanie tekstu i grafiki. W rzeczywistości, format ten został zaprojektowany jako końcowy format dystrybucji, co oznacza, że jest trudniejszy do edycji i często wymaga specjalistycznego oprogramowania do wprowadzenia zmian. To jest w przeciwieństwie do formatów takich jak DOCX czy ODT, które są przeznaczone do edycji. Kolejnym fałszywym rozumieniem jest przekonanie, że PDF poprawia jakość obrazu. Format PDF raczej koncentruje się na zachowaniu oryginalnego wyglądu dokumentu, w tym jakości obrazów, ale nie ma na celu poprawy ich jakości. W praktyce to autor dokumentu musi zadbać o to, aby materiały źródłowe były odpowiedniej jakości przed ich zapisaniem w formacie PDF. Te błędne koncepcje często wynikają z braku zrozumienia specyfikacji technicznych formatu PDF oraz jego pierwotnych celów i zastosowań.

Pytanie 36

Jednym ze sposobów na zmniejszenie wydatków związanych z drukiem 50 000 egzemplarzy czasopisma reklamowego jest zmiana

A. przygotowania form CtF na CtP.
B. druku offsetowego na cyfrowy.
C. metody introligatorskiej.
D. wielkości czasopisma.
Zmiana formatu czasopisma, obróbki introligatorskiej oraz przygotowania form CtP na CtF nie przyczyni się do obniżenia kosztów wydruku w przypadku dużych nakładów. Zmiana formatu może wpłynąć na ilość używanego papieru, ale nie jest to rozwiązanie, które istotnie wpłynie na redukcję kosztów w kontekście druku offsetowego. Format mniejszy może na przykład zmniejszyć ilość papieru, ale wiąże się z innymi kosztami, takimi jak zwiększone koszty pracy przy cięciu czy dodatkowe uwarunkowania w zakresie introligatorstwa. Obróbka introligatorska, w tym składanie, zszywanie czy klejenie, również nie jest głównym czynnikiem wpływającym na koszty przy dużych nakładach. W rzeczywistości, zmiany w tym obszarze mogą prowadzić do zwiększenia kosztów, jeśli wymagają nietypowych procesów produkcyjnych. Z kolei przygotowanie form CtP (Computer to Plate) na CtF (Computer to Film) to przestarzała strategia, która jest rzadko stosowana w nowoczesnych zakładach drukarskich. Przechodzenie z CtP na CtF w ogóle nie sprzyja obniżeniu kosztów druku, ponieważ CtP jest bardziej efektywne i ekonomiczne przy produkcji dużych serii. W praktyce, wybór odpowiedniej technologii druku jest kluczowym elementem strategii optymalizacji kosztów, a ignorowanie tej zasady prowadzi do błędnych decyzji finansowych.

Pytanie 37

Jakie równanie wykorzystuje się do przybliżonego przeliczania miar typograficznych na metryczne?

A. liczba punktów = 8/3 x ilość milimetrów
B. liczba punktów = 9/3 x ilość milimetrów
C. liczba punktów = 3/9 x ilość milimetrów
D. liczba punktów = 3/8 x ilość milimetrów
Odpowiedzi, które podają nieprawidłowe zależności, opierają się na błędnym zrozumieniu konwersji między jednostkami miary. Można zauważyć, że każda z tych odpowiedzi zawiera błędny stosunek, co prowadzi do niepoprawnych przeliczeń. Przykładowo, odpowiedź "liczba punktów = 8/3 x ilość milimetrów" sugeruje, że jeden punkt odpowiada znacznie większej wartości w milimetrach niż to jest w rzeczywistości. To prowadzi do znacznych nieścisłości w wymiarach typograficznych, które są kluczowe w projektach graficznych. W rzeczywistości, takie mylenie jednostek może skutkować nieodpowiednią wielkością czcionki, co z kolei wpływa na czytelność tekstu. Typowym błędem myślowym jest przyjmowanie, że jednostki miary są całkowicie wymienne bez uwzględnienia ich rzeczywistych proporcji. Tego rodzaju pomyłki mogą się pojawić, gdy projektanci nie mają wystarczającej wiedzy o standardach typograficznych, co może prowadzić do nieefektywnej pracy lub konieczności poprawek w drukowanych materiałach. Aby uniknąć tych problemów, ważne jest, aby projektanci byli świadomi właściwych konwersji i potrafili stosować je w praktyce, co zwiększa jakość i profesjonalizm ich pracy.

Pytanie 38

Ile brutto arkuszy drukowych powinno się przygotować, jeśli rzeczywisty nakład wynosi 5 000 netto, a planowany naddatek technologiczny na materiał drukowy wynosi 5%?

A. 5 250 arkuszy
B. 5 050 arkuszy
C. 5 125 arkuszy
D. 5 500 arkuszy
Aby obliczyć ilość arkuszy drukowych brutto, musimy dodać naddatek technologiczny do nakładu netto. W tym przypadku mamy 5000 arkuszy netto oraz naddatek wynoszący 5%. Obliczamy naddatek: 5000 * 0,05 = 250. Następnie dodajemy naddatek do nakładu netto: 5000 + 250 = 5250 arkuszy brutto. Zastosowanie naddatku technologicznego jest kluczowe w procesie drukowania, ponieważ rekompensuje straty wynikające z nieodpowiednich cięć, błędów przy drukowaniu oraz innych czynników technologicznych. Przykładowo, jeśli podczas drukowania zdarzy się, że kilka arkuszy będzie uszkodzonych, naddatek pozwala na zrealizowanie zamówienia w pełnym wymiarze. W branży poligraficznej standardowym podejściem jest uwzględnianie naddatku, aby zapewnić pełne zaspokojenie potrzeb klienta, co jest zgodne z najlepszymi praktykami jakościowymi, takimi jak ISO 9001.

Pytanie 39

Przygotowując materiały do druku offsetowego, elementy nadruku powinny być w kolorze

A. zastosowując farby Pantone
B. żółtym
C. z wypełnieniem gradientowym
D. czarnym
Odpowiedź "koloru czarnego" jest prawidłowa, ponieważ w druku offsetowym wszystkie teksty oraz elementy graficzne, które mają być reprodukowane z najwyższą jakością, powinny być przygotowane w kolorze czarnym. Wynika to z faktu, że czarny kolor zapewnia najlepszy kontrast oraz czytelność na większości podłoży. W praktyce, przy tworzeniu plików do druku offsetowego, stosuje się z reguły model kolorów CMYK, w którym czarny (K) jest kluczowym kolorem, używanym do nadawania głębi i wyrazistości. Nadrukowanie elementów w kolorze czarnym jest również zgodne z zasadą, że czarny jest najczęściej stosowanym kolorem w tekstach, co znacznie ułatwia ich odczyt. W przypadku projektów wykraczających poza standardowe zastosowania, czarny jest również używany do podkreślenia innych kolorów, co jest istotne przy tworzeniu tła oraz elementów graficznych. Przykładem może być layout broszur, gdzie czarny tekst na białym tle zapewnia najlepszą dostępność i zrozumiałość treści dla odbiorcy.

Pytanie 40

Jakim akronimem określa się programy do identyfikacji tekstu w zeskanowanych plikach graficznych?

A. ZIP
B. RAR
C. RIP
D. OCR
Odpowiedź OCR oznacza Optical Character Recognition, co w tłumaczeniu na język polski oznacza rozpoznawanie znaków optycznych. Jest to technologia, która pozwala na przekształcanie tekstu zawartego w obrazach, np. w skanach dokumentów, na tekst edytowalny. Dzięki zastosowaniu OCR, osoby i organizacje mogą digitalizować swoje archiwa papierowe, co ułatwia zarządzanie informacjami oraz ich późniejsze przeszukiwanie. Technologia ta znajduje zastosowanie w różnych dziedzinach, takich jak archiwizacja dokumentów, procesy automatyzacji biurowej, a także w aplikacjach mobilnych, które umożliwiają skanowanie wizytówek lub dokumentów. Ważnym aspektem jest to, że nowoczesne systemy OCR wykorzystują sztuczną inteligencję oraz algorytmy uczenia maszynowego, co zwiększa ich dokładność i zdolność do rozpoznawania tekstu w różnych językach i czcionkach. Standardy branżowe, takie jak ISO/IEC 24790, definiują wymagania dla efektywności systemów OCR, co przyczynia się do ich stałego rozwoju i optymalizacji.