Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik mechanizacji rolnictwa i agrotroniki
  • Kwalifikacja: ROL.02 - Eksploatacja pojazdów, maszyn, urządzeń i narzędzi stosowanych w rolnictwie
  • Data rozpoczęcia: 26 maja 2025 16:09
  • Data zakończenia: 26 maja 2025 16:30

Egzamin zdany!

Wynik: 37/40 punktów (92,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Na którym biegu powinien pracować ciągnik współpracujący z siewnikiem o szerokości 3 m, aby agregat uzyskał wydajność teoretyczną 3 ha/godzinę?

Tabela: Prędkości jazdy ciągnika na poszczególnych biegach
Nr. bieguIIIIIIVV
Prędkość [km/godz.]7101525

A. II
B. III
C. V
D. IV
Aby osiągnąć teoretyczną wydajność 3 ha/godzinę przy pracy z siewnikiem o szerokości 3 m, ciągnik musi poruszać się z prędkością 10 km/h. To z kolei jest zgodne z danymi technicznymi dla biegu III, gdzie ta prędkość jest osiągana przy optymalnych obrotach silnika. Użycie odpowiedniego biegu jest kluczowe, aby zachować efektywność paliwową i nie przeciążać silnika. W praktyce, ciągnik pracujący na biegu III przy takiej prędkości zapewnia stabilną i płynną pracę siewnika, minimalizując ryzyko zatorów czy nierównomiernego wysiewu. Warto również zauważyć, że optymalizacja prędkości i biegu jest zgodna z zaleceniami producentów maszyn rolniczych, co przekłada się na długowieczność sprzętu oraz oszczędności w kosztach eksploatacji. Dodatkowo, utrzymanie stałej prędkości roboczej przy odpowiednim biegu pozwala na osiągnięcie lepszych rezultatów w uprawach, co jest istotne w kontekście nowoczesnego rolnictwa.

Pytanie 2

Ogławiacz oraz zespoły wyorujące, transportujące i czyszczące korzenie to kluczowe komponenty kombajnu do zbioru

A. ziemniaków
B. zielonek
C. kukurydzy
D. buraków
Kombajn do zbioru buraków cukrowych to naprawdę skomplikowane urządzenie. Składa się z kilku ważnych części, jak ogławiacz, zespoły wyorujące, czyszczące i transportujące. Ogławiacz ma za zadanie to, żeby ściągnąć liście z buraków, co potem znacznie ułatwia resztę zbioru. Zespoły wyorujące wydobywają buraki z ziemi, a to wymaga sporo precyzji, żeby ich nie uszkodzić. Potem przychodzą do akcji zespoły czyszczące, które pozbywają się wszelkich zanieczyszczeń, jak ziemia czy resztki roślinne – to ważne, bo chcemy mieć jak najlepszą jakość zbioru. Na końcu buraki są transportowane do zbiorników, co pozwala szybko je dostarczyć do przetwórni. Używanie nowoczesnych kombajnów zdecydowanie zwiększa wydajność zbiorów, co w dzisiejszych czasach jest mega ważne, biorąc pod uwagę rosnące zapotrzebowanie na buraki. Fajnie jest też zwrócić uwagę na standardy techniczne tych maszyn, bo to zapewnia bezpieczeństwo i sprawną pracę.

Pytanie 3

Rozdrabniacz bijakowy, stosowany do przygotowania pasz, napędzany silnikiem elektrycznym o mocy 10 kW, przetwarza ziarno z efektywnością 800 kg/h. Oblicz koszt energii elektrycznej potrzebnej do rozdrobnienia 8 000 kg ziarna, jeśli cena 1 kWh wynosi 0,50 zł?

A. 50,00 zł
B. 25,00 zł
C. 15,00 zł
D. 40,00 zł
Zgadza się, poprawna odpowiedź to 50,00 zł! To wynika z obliczeń związanych z tym, ile energii zużywa rozdrabniacz bijakowy. Pracuje on na silniku o mocy 10 kW i ma wydajność 800 kg na godzinę. Więc żeby przerobić 8 000 kg ziarna, potrzeba 10 godzin (8 000 kg dzielone przez 800 kg/h to 10 h). W tym czasie silnik weźmie 10 kW pomnożone przez 10 h, co daje 100 kWh energii. A przy cenie energii wynoszącej 0,50 zł za kWh, wychodzi 100 kWh razy 0,50 zł, czyli 50,00 zł. Tego typu wyliczenia są naprawdę ważne w firmach zajmujących się produkcją, zwłaszcza w przemyśle paszowym. Tam, gdzie chodzi o oszczędności, ważne jest, żeby wiedzieć, jakie są koszty, no bo to dobrze wpływa na plany produkcyjne oraz zarządzanie budżetem.

Pytanie 4

Który zespół w kombajnie zbożowym powinien być poddany wyrównaniu statycznemu i dynamicznemu przed jego zamontowaniem po dokonaniu naprawy?

A. Kłosownik-żubrownik
B. Wytrząsacz klawiszowy
C. Klepisko młocarni
D. Bęben młócący
Bęben młócący w kombajnie zbożowym jest kluczowym elementem odpowiedzialnym za oddzielanie ziarna od słomy. Aby zapewnić jego prawidłowe funkcjonowanie, przed zamontowaniem do maszyny po naprawie musi być wyrównoważony zarówno statycznie, jak i dynamicznie. Wyrównoważenie statyczne polega na usunięciu wszelkich nierówności masy, które mogą prowadzić do drgań w stanie spoczynku, natomiast wyrównoważenie dynamiczne dąży do eliminacji drgań podczas pracy. Niewłaściwie wyrównoważony bęben młócący może prowadzić do szybszego zużycia elementów maszyny, zwiększonego oporu, a nawet uszkodzenia podzespołów. W praktyce, operatorzy powinni stosować techniki takie jak użycie wag elektronicznych, aby precyzyjnie określić rozmieszczenie masy na bębnie oraz wykorzystać maszyny do wyrównoważania, które pomogą w identyfikacji i korekcie nierówności. Dobre praktyki wskazują, że regularne kontrole wyrównoważenia bębna młócącego są niezbędne dla utrzymania efektywności maszyn rolniczych, co przekłada się na niższe koszty eksploatacyjne i dłuższą żywotność sprzętu.

Pytanie 5

Aby osiągnąć maksymalną efektywność oraz minimalne uszkodzenia ziarna, w przypadku pionowego transportu zboża, należy wykorzystać przenośnik

A. taśmowy
B. wstrząsowy
C. kubełkowy
D. ślimakowy
Przenośnik kubełkowy jest optymalnym rozwiązaniem do transportu zboża w pionie, co wynika z jego konstrukcji i sposobu działania. Budowa kubełkowa umożliwia skuteczne i delikatne podnoszenie ziarna, minimalizując uszkodzenia i straty. Kubełki są zaprojektowane tak, aby ziarno było w nich zabezpieczone, co redukuje ryzyko kruszenia i łamania. Przenośniki kubełkowe są szeroko stosowane w branży rolniczej oraz przemysłowej, szczególnie w młynach, gdzie transport zboża odbywa się na dużą wysokość. Warto również zauważyć, że są one zgodne z normami jakości, które zalecają minimalizację strat podczas transportu. W praktyce, ich zastosowanie efektywnie zwiększa wydajność całego procesu logistycznego, a także wpływa na jakość finalnego produktu. Dzięki ich elastyczności, można je stosować w różnych aplikacjach, co czyni je niezwykle wszechstronnym rozwiązaniem w transporcie materiałów sypkich.

Pytanie 6

Jakie są przyczyny uszkodzeń ziarna podczas zbioru zboża za pomocą kombajnu?

A. Zbyt niska prędkość obrotowa bębna młócącego
B. Nierówna transmisja zboża przez zespół żniwny
C. Zbyt mała szczelina omłotowa
D. Zbyt wysoka prędkość obrotowa nagarniacza
Zbyt mała szczelina omłotowa jest jedną z kluczowych przyczyn uszkodzeń ziarna podczas zbioru. Odpowiednia regulacja szczeliny omłotowej jest istotna, ponieważ zbyt mała przestrzeń może prowadzić do intensywnego nacisku na ziarno, co skutkuje jego kruszeniem i uszkodzeniem. W praktyce, należy dostosować szczelinę do rodzaju i wilgotności zbiorów. Na przykład, przy zbiorze pszenicy, której ziarna są twardsze, szczelina powinna być nieco większa, aby zminimalizować ryzyko uszkodzeń. Ponadto, stosowanie technologii monitorowania i automatycznej regulacji omłotu w nowoczesnych kombajnach zbożowych może znacznie poprawić jakość zbiorów, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży. Zrozumienie wpływu szczeliny omłotowej na jakość ziarna jest fundamentalne w optymalizacji procesów zbioru, co przyczynia się do zwiększenia efektywności i rentowności działalności rolniczej.

Pytanie 7

Zanim przystąpimy do wymiany uszkodzonego gniazda hydrauliki zewnętrznej w ciągniku rolniczym, należy

A. upewnić się, że gniazdo nie jest pod ciśnieniem
B. skontrolować poziom oleju hydraulicznego
C. usunąć olej z systemu hydraulicznego ciągnika
D. odpowietrzyć instalację hydrauliki zewnętrznej
Zanim zaczniesz wymieniać uszkodzone gniazdo hydrauliki, ważne jest, żeby sprawdzić, czy układ nie jest pod ciśnieniem. Wiesz, jak to jest – to naprawdę kluczowy krok. Jak jest ciśnienie, a ty zaczynasz coś robić, to może być niebezpiecznie. Przykład? Jeśli ciśnienie jest wysokie i nie zwrócisz na to uwagi, to przy odłączaniu gniazda może nastąpić nagły wyrzut oleju, co zagraża bezpieczeństwu ludzi w okolicy. Dlatego zawsze najlepiej najpierw zredukować ciśnienie, na przykład przez odpowietrzenie układu. W branży rolniczej jest to standard, więc każdy mechanik powinien być dobrze przeszkolony w kwestii bezpieczeństwa przy pracy z hydrauliką. Moim zdaniem, to naprawdę kluczowa umiejętność, która może uratować zdrowie.

Pytanie 8

Podczas montażu sworznia tłokowego łącząc tłok z korbowodem, co należy zrobić?

A. ochłodzić tłok oraz sworzeń tłokowy
B. podgrzać tłok
C. podgrzać sworzeń tłokowy
D. podgrzać zarówno tłok, jak i sworzeń tłokowy
Podgrzewanie tłoka przed montażem sworznia tłokowego jest kluczowym procesem, który ułatwia prawidłowe połączenie tych dwóch elementów. W momencie podgrzania, materiał tłoka rozszerza się, co pozwala na łatwiejsze wsunięcie sworznia. Taki zabieg minimalizuje ryzyko uszkodzenia zarówno sworznia, jak i tłoka, który mógłby ulec deformacji w wyniku niewłaściwego montażu. Dobrą praktyką jest osiągnięcie temperatury około 80–100°C, co jest zgodne z normami i standardami w mechanice i inżynierii materiałowej. Po zakończeniu montażu, elementy schłodzą się do temperatury roboczej, co skutkuje ich właściwym dopasowaniem. Przykładem zastosowania tej metody jest produkcja silników spalinowych, gdzie precyzyjny montaż sworznia odnosi się do poprawy efektywności działania i zmniejszenia tarcia. Warto także pamiętać, że nieodpowiednie metody montażu mogą prowadzić do awarii, co podkreśla znaczenie przestrzegania najlepszych praktyk branżowych.

Pytanie 9

Jakie kołowe środki transportu wewnętrznego występują w gospodarstwie rolnym?

A. pneumatyczne urządzenia transportowe
B. wózki i taczki ręczne
C. wciągarki kołowrotowe
D. samochody dostawcze i ciężarowe
Wózki i taczki ręczne stanowią istotny element kołowych środków transportu wewnętrznego w gospodarstwie rolnym. Ich podstawową funkcją jest ułatwienie transportu materiałów, takich jak nawozy, zboża, narzędzia czy produkty rolnicze, w obrębie gospodarstwa. Wózki ręczne są dostępne w różnych wariantach, od prostych modeli do bardziej zaawansowanych konstrukcji z dodatkowymi funkcjami, takimi jak regulacja wysokości czy opcje składania. Taczki ręczne z kolei są niezwykle wszechstronne, umożliwiając transport zarówno lekkich, jak i ciężkich ładunków na różnych typach terenu. Coraz więcej gospodarstw rolnych wdraża również zasady ergonomii, aby zminimalizować ryzyko urazów przy ich użyciu, co jest zgodne z dobrymi praktykami w zakresie BHP. Warto również zauważyć, że wózki i taczki są bardziej ekologiczne w porównaniu do mechanicznych środków transportu, co jest istotne w kontekście zrównoważonego rozwoju rolnictwa.

Pytanie 10

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 11

Podczas przeglądu układu chłodzenia silnika ciągnika rolniczego okazało się, że konieczna jest wymiana termostatu, paska napędu pompy wodnej oraz kompletnego zbiorniczka wyrównawczego. Na podstawie danych zawartych w tabeli oblicz kwotę jaką zapłaci klient za tą usługę.

Lp.Nazwa częściCena [ zł/szt. ]Koszt wymiany [zł ]
1Termostat150,00100,00
2Uszczelka termostatu10,00-
3Pasek napędu pompy50,0030,00
4Zbiornik wyrównawczy (surowy)120,0050,00
5Korek zbiornika wyrównawczego20,00-

A. 330,00 zł
B. 410,00 zł
C. 530,00 zł
D. 520,00 zł
Poprawna odpowiedź to 530,00 zł, co odzwierciedla całkowity koszt wymiany termostatu, paska napędu pompy wodnej oraz zbiorniczka wyrównawczego. W kontekście serwisowania układów chłodzenia, kluczowe jest zrozumienie, że wymiana tych elementów jest niezbędna dla prawidłowego funkcjonowania silnika. Wartości kosztów części oraz robocizny powinny być dokładnie obliczone, aby uniknąć nieporozumień w końcowych rozrachunkach. W tym przypadku, łączny koszt części wynosił 320,00 zł, a koszt wymiany to 180,00 zł, co daje łączną kwotę 500,00 zł. Należy jednak zwrócić uwagę na dodatkowe koszty, które mogą pojawić się w trakcie realizacji usługi, takie jak ewentualne usługi dodatkowe czy podatki. Praktyką dobrą jest zawsze informowanie klienta o możliwych dodatkowych kosztach, co zwiększa przejrzystość usług serwisowych oraz satysfakcję klienta, a także zgodność z obowiązującymi standardami w branży serwisowej.

Pytanie 12

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 13

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 14

Ile wyniesie koszt osuszenia 30 ton kukurydzy o wilgotności 30% do 15%, jeśli cena usługi to 10 zł za osuszenie 1 tony o 1% wilgotności?

A. 9 000 zł
B. 4 500 zł
C. 6 500 zł
D. 3 000 zł
Aby obliczyć koszt wysuszenia 30 ton kukurydzy z wilgotności 30% do 15%, musimy najpierw zrozumieć, ile procent wilgotności będziemy musieli usunąć. Różnica między 30% a 15% wynosi 15%. Oznacza to, że musimy usunąć 15% wilgotności z każdej tony kukurydzy. W przypadku 30 ton, całkowita ilość wilgotności do usunięcia wynosi 30 ton * 15% = 4,5 tony. Koszt wysuszenia 1 tony o 1% wilgotności wynosi 10 zł, więc koszt wysuszenia 4,5 ton wilgotności wyniesie 4,5 tony * 10 zł = 45 zł. Tak więc, łączny koszt wysuszenia 30 ton kukurydzy do 15% wilgotności wyniesie 4 500 zł. To podejście jest zgodne z praktykami stosowanymi w branży rolniczej, gdzie precyzyjne obliczenia kosztów operacyjnych są kluczowe dla efektywności finansowej produkcji. Warto także zauważyć, że odpowiednie zarządzanie wilgotnością ziarna jest kluczowe dla zapewnienia jego jakości i długotrwałego przechowywania.

Pytanie 15

Na podstawie danych zawartych w tabeli określ, którą przyczepę należy zastosować do transportu 3 500 kg pszenicy, jeżeli masa przyczepy wraz z ładunkiem nie może przekraczać 5 000 kg.

Charakterystyczne cechy przyczep dwuosiowych
TypMasa własna
[t]
Ładowność
[t]
Objętość skrzyni
ładunkowej [m3]
D46A1,784,04,4
D46B1,644,54,4
T0581,44,05,0*
N2351,74,03,6
*z nadstawkami

A. D 46B
B. D 46A
C. T 058
D. N 235
Odpowiedź T 058 jest poprawna, ponieważ ta przyczepa, w przeciwieństwie do pozostałych opcji, oferuje możliwość zwiększenia ładowności dzięki zastosowaniu nadstawek. W przypadku transportu 3 500 kg pszenicy, maksymalna dopuszczalna masa całkowita wynosi 5 000 kg. Oznacza to, że ładowność przyczepy musi wynosić co najmniej 1 500 kg. Przyczepy D 46A, N 235 oraz D 46B nie spełniają tego wymogu, gdyż ich maksymalne ładowności są niewystarczające do przewozu wspomnianego ładunku. W praktyce, przyczepa T 058, dzięki nadstawkom, może zwiększyć swoją ładowność, co czyni ją jedyną opcją, zdolną do transportu takiego ładunku. Takie podejście jest zgodne z dobrymi praktykami w branży transportowej, które zalecają wykorzystywanie rozwiązań elastycznych, dostosowujących się do zmieniających się potrzeb przewozowych. Warto także zaznaczyć, że przyczepy powinny być zgodne z normami bezpieczeństwa, co podkreśla znaczenie odpowiedniego doboru sprzętu transportowego.

Pytanie 16

Który komponent układu napędowego pojazdu umożliwia kołom jezdnym obracanie się z różnymi prędkościami obrotowymi podczas pokonywania zakrętu?

A. Przegub kulowy
B. Mechanizm różnicowy
C. Przekładnia końcowa planetarna
D. Przekładnia końcowa walcowa
Mechanizm różnicowy jest kluczowym elementem układu napędowego, który pozwala na różnicowanie prędkości obrotowej kół jezdnych w trakcie pokonywania zakrętów. Jego główną funkcją jest umożliwienie wewnętrznemu kołu w zakręcie obracania się z mniejszą prędkością niż koło zewnętrzne, co jest niezbędne do zapewnienia stabilności i przyczepności pojazdu. W praktyce, gdy pojazd skręca, różnice te mogą osiągać znaczne wartości, co wprowadza mechanizm różnicowy w ruch. Pozwala to na uniknięcie poślizgu kół, co może prowadzić do niebezpiecznych sytuacji. Mechanizmy różnicowe są standardem w większości nowoczesnych pojazdów, od samochodów osobowych po ciężarowe, i są projektowane zgodnie z normami inżynieryjnymi, aby zapewnić optymalną wydajność i bezpieczeństwo. Przykładem zastosowania może być pojazd terenowy, który w trudnym terenie korzysta z mechanizmu różnicowego, aby dostosować prędkości kół i utrzymać stabilność na nierównym podłożu.

Pytanie 17

Który z silników o nominalnym ciśnieniu sprężania wynoszącym 30 bar można uznać za sprawny, wiedząc, że spadek ciśnienia na żadnym z cylindrów nie może przekroczyć 20% wartości nominalnej?

Ciśnienie sprężania [bar]Numer silnika
S1S2S3S4
Cylinder 122252528
Cylinder 224232625
Cylinder 323252726
Cylinder 426262823

A. S4
B. S2
C. S1
D. S3
Silnik S3 jest poprawną odpowiedzią, ponieważ jego ciśnienie sprężania wynosi 25 barów, co jest zgodne z wymaganiami dotyczącymi minimalnego ciśnienia sprężania. Aby ocenić sprawność silnika, należy uwzględnić nominalne ciśnienie sprężania wynoszące 30 barów oraz maksymalny dopuszczalny spadek ciśnienia na cylindrze, który nie powinien przekraczać 20% wartości nominalnej. W tym przypadku 20% z 30 barów to 6 barów, co oznacza, że minimalne dopuszczalne ciśnienie wynosi 30-6=24 bary. Silnik S3 spełnia ten warunek, a jego ciśnienie sprężania jest większe niż 24 bary, co potwierdza jego sprawność. W praktyce, przeprowadzając testy ciśnienia sprężania, technicy mogą szybko ocenić kondycję silnika, co ma kluczowe znaczenie dla diagnostyki i planowania serwisowego. Zastosowanie takich testów jest standardową praktyką w branży motoryzacyjnej, ponieważ pozwala na wczesne wykrycie problemów, co z kolei przyczynia się do dłuższej żywotności silnika oraz zmniejszenia kosztów eksploatacji.

Pytanie 18

Jak często powinny być przeprowadzane techniczne kontrole okresowe ciągników rolniczych?

A. 4 lata
B. 1 rok
C. 3 lata
D. 2 lata
Okresowe badania techniczne ciągników rolniczych powinny być przeprowadzane co 2 lata, co jest zgodne z przepisami prawa dotyczącymi dopuszczenia pojazdów do ruchu. Regularne badania techniczne są kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa zarówno operatorów maszyn, jak i osób postronnych. W ramach takich badań kontrolowane są kluczowe elementy, takie jak układ hamulcowy, układ kierowniczy, a także stan ogumienia i elementy osprzętu. Przykładowo, w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości w układzie hamulcowym, maszyna może być wycofana z użytkowania do momentu naprawy, co zmniejsza ryzyko wypadków. Dodatkowo, regularne kontrole techniczne przyczyniają się do wydłużenia żywotności maszyny, co jest korzystne z ekonomicznego punktu widzenia. Systematyczne podejście do konserwacji i przeglądów technicznych jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży rolniczej, które zalecają nie tylko przestrzeganie przepisów, ale także proaktywne zarządzanie stanem technicznym pojazdów, co w efekcie prowadzi do zwiększenia efektywności pracy na farmie.

Pytanie 19

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 20

Który zakład naprawczy oferuje najlepszą ofertę regeneracji wału korbowego silnika?

WyszczególnienieZakład
A.B.C.D.
Cena regeneracji [zł]400,00650,00600,00450,00
Gwarancja [miesiące]9241812

A. A.
B. C.
C. B.
D. D.
Zakład B jest najlepszym wyborem w zakresie regeneracji wału korbowego silnika, oferując usługę w cenie 650,00 zł oraz najdłuższy okres gwarancji wynoszący 24 miesiące. Wyższy okres gwarancji świadczy o zaufaniu zakładu do jakości swoich usług, co jest kluczowym czynnikiem przy wyborze dostawcy. W branży mechaniki pojazdowej standardem jest oferowanie gwarancji na wykonane usługi, a dłuższy okres gwarancyjny jest zazwyczaj związany z wyższą jakością materiałów i technologii użytych w regeneracji. Zakład B może stosować bardziej zaawansowane techniki regeneracji, co przekłada się na lepszą trwałość wału korbowego po naprawie, co jest istotne dla zapewnienia niezawodności silnika. Warto również zwrócić uwagę, że cena nie zawsze jest najważniejszym czynnikiem, a jakość usługi oraz gwarancja powinny być priorytetami, gdyż wpływają na długoterminowe koszty eksploatacji pojazdu. Wybór oferty B może przynieść korzyści finansowe w dłuższym okresie, zmniejszając ryzyko kosztownych napraw w przyszłości.

Pytanie 21

Część układu zawieszenia, która chroni nadwozie pojazdu przed zbyt dużym przechyleniem w trakcie pokonywania zakrętów, to

A. resor
B. amortyzator
C. stabilizator
D. wahacz
Stabilizator, znany również jako stabilizator przechyłów lub drążek stabilizacyjny, jest kluczowym elementem układu zawieszenia, który ma na celu ograniczenie przechylania się nadwozia pojazdu podczas pokonywania zakrętów. Działa on poprzez minimalizację różnicy w wysokości między lewym a prawym kołem, co z kolei poprawia stabilność i kontrolę pojazdu. W praktyce, stabilizator łączy się z wahaczami i przenosi siły działające na zawieszenie, umożliwiając równomierne rozłożenie obciążenia. Dobre praktyki w zakresie projektowania układów zawieszenia zalecają stosowanie stabilizatorów w pojazdach osobowych oraz sportowych, aby zwiększyć ich osiągi i bezpieczeństwo. Przykładowo, w samochodach wyścigowych, stosowanie sztywnych drążków stabilizacyjnych pozwala na szybsze przechodzenie przez zakręty bez utraty przyczepności. Stabilizatory są również coraz częściej wykorzystywane w pojazdach elektrycznych, gdzie ich rola w zapewnieniu stabilności staje się kluczowa ze względu na różnice w rozkładzie masy.

Pytanie 22

Przed rozpoczęciem prac spawalniczych nad skrzynią ładunkową roztrząsacza obornika, co należy przede wszystkim wykonać?

A. zabezpieczyć elementy łatwopalne i topliwe przed uszkodzeniem
B. poluzować łańcuchy przenośnika podłogowego
C. zdjąć łańcuch napędowy adaptera
D. podłączyć roztrząsacz do ciągnika i podłączyć wtyczkę elektryczną
Demontaż łańcucha napędowego adaptera, poluzowanie łańcuchów przenośnika podłogowego czy podłączanie roztrząsacza do ciągnika i elektryczności może wyglądać na ważne, ale nie są to rzeczy, które powinny być priorytetem przed rozpoczęciem spawania. Najważniejsze to zapewnienie bezpieczeństwa, czyli pozbycie się wszelkich zagrożeń pożarowych. Zdemontowanie łańcucha napędowego może być potrzebne do konserwacji, ale nie wpływa bezpośrednio na bezpieczeństwo w trakcie spawania. Te inne czynności, jak poluzowanie łańcuchów przenośnika, też nie są związane z zabezpieczeniami przed ogniem. Podłączenie roztrząsacza to już krok, który powinno się zrobić dopiero po upewnieniu się, że wszystko jest bezpieczne. Ignorowanie zabezpieczeń przed pożarem może skończyć się naprawdę źle, z poważnymi konsekwencjami dla zdrowia i życia. Niestety, takie podejście nie bierze pod uwagę kluczowych zasad bezpieczeństwa, co może prowadzić do nieprzyjemnych sytuacji podczas spawania.

Pytanie 23

Jakie będą wydatki na wynajem sprzętu do zbioru i transportu 10 ha kukurydzy, mając na uwadze, że efektywność godzinowa sprzętu wynosi 4 ha, a koszt godziny jego pracy to 800 zł?

A. 1650 zł
B. 1800 zł
C. 2400 zł
D. 2000 zł
Aby obliczyć koszt wynajęcia zestawu do zbierania kukurydzy, należy najpierw zrozumieć, że wydajność godzinowa zestawu wynosi 4 ha. Oznacza to, że w ciągu jednej godziny zestaw jest w stanie zebrać 4 hektary kukurydzy. W przypadku wynajęcia zestawu do zebrania 10 ha, musimy obliczyć czas potrzebny na wykonanie tej pracy. Dzielimy powierzchnię 10 ha przez wydajność 4 ha/h, co daje 2,5 godziny. Ponieważ koszt wynajęcia zestawu wynosi 800 zł za godzinę, całkowity koszt wynajęcia zestawu wyniesie 2,5 godziny x 800 zł/h = 2000 zł. To podejście jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży rolniczej, gdzie precyzyjne obliczenia kosztów pracy maszyn są kluczowe dla efektywności finansowej. Warto pamiętać, że dokładne planowanie i oszacowanie kosztów może znacząco wpłynąć na rentowność całego przedsięwzięcia.

Pytanie 24

Który z poniższych olejów powinien być użyty do uzupełnienia miski w mokrym filtrze powietrza w ciągniku rolniczym?

A. Silnikowy
B. Przekładniowy
C. Napędowy
D. Hydrauliczny
Olej silnikowy jest przeznaczony głównie do smarowania silników spalinowych, ale w przypadku mokrego filtra powietrza w ciągniku rolniczym pełni również istotną funkcję. Wykorzystanie oleju silnikowego do napełnienia miski filtra powietrza zapewnia odpowiednie smarowanie elementów filtra, co wpływa na jego efektywność w oczyszczaniu powietrza. Olej silnikowy, dzięki swoim właściwościom, pozwala na eliminację zanieczyszczeń i zwiększa skuteczność filtracji, co przekłada się na wydajność pracy silnika. Przykładem zastosowania oleju silnikowego w filtrach powietrza są ciągniki, które pracują w trudnych warunkach, gdzie obecność pyłów i innych cząsteczek w powietrzu może znacząco wpływać na ich działanie. Praktyka stosowania oleju silnikowego w mokrych filtrach powietrza jest zgodna z zaleceniami producentów sprzętu rolniczego oraz standardami branżowymi, co potwierdza jego skuteczność i bezpieczeństwo w eksploatacji.

Pytanie 25

Jakie będą miesięczne wydatki na paliwo oraz smary dla ciągnika rolniczego, który zużywa 10 l paliwa na godzinę i pracuje przez 8 godzin dziennie przez 25 dni w miesiącu? Cena paliwa wynosi 4 zł za litr, a koszty smarów to 10% wydatków na paliwo?

A. 8 800 zł
B. 9 000 zł
C. 7 200 zł
D. 8 000 zł
Aby obliczyć miesięczny koszt paliwa i smarów dla ciągnika rolniczego, zaczynamy od wyliczenia całkowitego zużycia paliwa. Ciągnik zużywa 10 litrów paliwa na godzinę. Pracując 8 godzin dziennie przez 25 dni, całkowite zużycie wynosi: 10 l/h * 8 h/dzień * 25 dni = 2000 litrów paliwa. Przy cenie 4 zł za litr, koszt paliwa wynosi: 2000 l * 4 zł/l = 8000 zł. Koszt smarów stanowi 10% kosztów paliwa, więc wynosi on 8000 zł * 10% = 800 zł. Łączny miesięczny koszt paliwa i smarów to: 8000 zł + 800 zł = 8800 zł. Takie obliczenia są istotne w zarządzaniu kosztami operacyjnymi w rolnictwie, pozwalając na efektywne planowanie budżetów oraz podejmowanie decyzji dotyczących eksploatacji sprzętu. Dobrą praktyką jest regularne monitorowanie zużycia paliwa i smarów, co może pomóc w optymalizacji pracy maszyn oraz obniżeniu kosztów.

Pytanie 26

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 27

Podczas regulacji luzu w łożyskach stożkowych przy użyciu nakrętki, należy dokręcić ją do momentu, kiedy

A. pojawią się wyraźne opory przy obrocie, a następnie dokręcić nakrętkę o podany kąt
B. pojawią się wyraźne opory przy obrocie, a następnie odkręcić nakrętkę o podany kąt
C. nie pojawią się wyraźne opory przy obrocie, a następnie odkręcić nakrętkę o podany kąt
D. nie pojawią się wyraźne opory przy obrocie, a następnie dokręcić nakrętkę o podany kąt
Regulacja luzu w łożyskach stożkowych jest kluczowym etapem w zapewnieniu ich prawidłowego funkcjonowania oraz wydajności całego układu. Dokręcanie nakrętki łożyska do momentu wystąpienia wyraźnych oporów przy obrocie oznacza, że osiągnięto maksymalny luz, co jest istotne dla fizycznego kontaktu elementów tocznych w łożysku. Następnie odkręcenie nakrętki o podany kąt pozwala na uzyskanie optymalnego luzu, który zapewnia odpowiednią pracę łożyska bez nadmiernego zużycia czy przegrzewania. W praktyce, takie podejście jest zgodne z normami branżowymi, które podkreślają znaczenie właściwego luzu dla trwałości i niezawodności łożysk. Dobrą praktyką jest również monitorowanie temperatury łożysk po regulacji, aby upewnić się, że nie występują nadmierne straty ciepła, co może wskazywać na zbyt mały luz. Zastosowanie odpowiednich narzędzi do pomiaru momentu dokręcania oraz kontrola parametrów pracy maszyny po przeprowadzonej regulacji pozwala na długotrwałe i efektywne użytkowanie łożysk.

Pytanie 28

Weryfikacja poprawności funkcjonowania manometru w opryskiwaczu polowym bez jego demontażu odbywa się za pomocą manometru kontrolnego zainstalowanego w konstrukcji rozpylacza?

A. najdalej od zaworu regulacyjnego przy ciśnieniu 1, 3 i 5 barów
B. najbliżej zaworu regulacyjnego przy maksymalnym ciśnieniu roboczym
C. najdalej od zaworu regulacyjnego przy maksymalnym ciśnieniu roboczym
D. najbliżej zaworu regulacyjnego przy ciśnieniu 1, 3 i 5 barów
Pomiar poprawności działania manometru opryskiwacza polowego jest kluczowy dla zapewnienia efektywności i bezpieczeństwa pracy. Prawidłowa odpowiedź, czyli pomiar manometrem kontrolnym najbliżej zaworu sterującego przy ciśnieniu 1, 3 i 5 barów, odnosi się do praktyki monitorowania ciśnienia w różnych warunkach roboczych. Umiejscowienie manometru kontrolnego najbliżej zaworu sterującego pozwala uzyskać najdokładniejsze wyniki, gdyż w tym miejscu ciśnienie jest najbardziej reprezentatywne dla ciśnienia roboczego w systemie. Umożliwia to bowiem wykrycie wszelkich odchyleń w działaniu manometru zainstalowanego w systemie, co jest niezbędne dla precyzyjnego dawkowania środków chemicznych. Dodatkowo pomiary przy różnych wartościach ciśnienia, jak 1, 3 i 5 barów, pozwalają na zdiagnozowanie problemów, które mogą wystąpić w różnych zakresach pracy, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży, gdzie regularne kontrole ciśnienia są kluczowe dla optymalnego funkcjonowania sprzętu.

Pytanie 29

Korzystając z danych zawartych w tabeli, określ koszt oleju silnikowego do wymiany, jeżeli cena 1 dm3oleju wynosi 25,00 zł.

Dane dotyczące silnika i oleju silnikowego
Rodzaj olejuSuperol CC 10W/30
Pojemność misy olejowej6 dm³
Częstotliwość wymiany250 mth

A. 150,00 zł
B. 175,00 zł
C. 170,00 zł
D. 155,00 zł
Poprawna odpowiedź to 150,00 zł, co wynika z prawidłowego zastosowania wzoru na koszt oleju silnikowego. Koszt ten obliczamy jako iloczyn pojemności miski olejowej, która w tym przypadku wynosi 6 dm³, oraz ceny 1 dm³ oleju, określonej na 25,00 zł. Wzór do obliczenia kosztu można zapisać jako: Koszt = Pojemność (dm³) * Cena za dm³. Zatem 6 dm³ * 25,00 zł/dm³ = 150,00 zł. W praktyce, takie obliczenia są niezwykle istotne przy serwisowaniu pojazdów, aby uniknąć błędów kosztowych i niepotrzebnych wydatków. W branży motoryzacyjnej istotne jest stosowanie odpowiednich norm jakościowych, takich jak API lub ACEA, które określają standardy olejów silnikowych. Prawidłowe obliczenia kosztów eksploatacyjnych pozwalają na lepsze zarządzanie budżetem na serwis i konserwację pojazdów, co jest kluczowe dla właścicieli flot samochodowych oraz warsztatów mechanicznych.

Pytanie 30

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 31

Zanim pozostawisz opryskiwacz na okres zimowy w otwartej wiacie, co powinieneś zrobić w pierwszej kolejności?

A. wymienić zużyte lub uszkodzone elementy robocze na nowe
B. usunąć ciecz roboczą ze zbiornika i pompy
C. starannie wyczyścić zewnętrzne powierzchnie
D. dokręcić wszystkie poluzowane połączenia gwintowe
Usunięcie cieczy roboczej ze zbiornika i pompy przed zimowym postojem opryskiwacza jest kluczowym krokiem w jego konserwacji. Pozostawienie resztek cieczy, zwłaszcza chemikaliów, może prowadzić do wielu problemów, takich jak zatykanie węży, uszkodzenie elementów wewnętrznych oraz korozja. W przypadku niskich temperatur, niewłaściwie zabezpieczone substancje chemiczne mogą zamarzać, co skutkuje uszkodzeniem pompy i innych komponentów. Standardy branżowe zalecają dokładne opróżnienie zbiornika oraz pompy, a następnie spłukanie ich wodą, aby usunąć wszelkie pozostałości. Na przykład, w przypadku stosowania pestycydów, resztki mogą prowadzić do niebezpiecznych reakcji chemicznych, co podkreśla znaczenie tego kroku. Regularne przestrzeganie tej procedury przyczynia się do dłuższej żywotności sprzętu oraz jego sprawności operacyjnej.

Pytanie 32

Regulację luzu zaworowego należy zacząć od

A. ustawienia tłoka pierwszego cylindra na początku suwu roboczego
B. demontażu (zdjęcia) pokrywy zaworów
C. ustawienia tłoka pierwszego cylindra w najniższym położeniu
D. pomiaru wartości luzu zaworowego
Demontaż pokrywy zaworów jest kluczowym pierwszym krokiem w regulacji luzu zaworowego, ponieważ umożliwia dostęp do mechanizmu zaworowego silnika. Zgodnie z dobrymi praktykami w branży motoryzacyjnej, przed przystąpieniem do pomiaru luzu, konieczne jest usunięcie przeszkód, które mogą utrudniać dokonanie dokładnych pomiarów. Po zdjęciu pokrywy zaworów, można z łatwością zlokalizować zawory i przeprowadzić pomiar luzu. Ważne jest, aby przed rozpoczęciem prac upewnić się, że tłok pierwszego cylindra znajduje się w górnym martwym punkcie, co jest warunkiem koniecznym dla uzyskania prawidłowych wartości luzu. Regularna kontrola luzu zaworowego jest niezbędna dla zapewnienia optymalnej pracy silnika oraz wydajności paliwowej, a także zmniejsza zużycie silnika. W praktyce, właściwa regulacja luzu zaworowego pozwala na wczesne wykrywanie problemów z układem rozrządu, co może uchronić przed poważnymi awariami i kosztownymi naprawami.

Pytanie 33

Którym smarem i z jaką częstotliwością należy smarować wałek wielowypustowy przekładni?

Tabela: Harmonogram smarowania wozu paszowego
Lp.Punkt smarnyIlość punktówRodzaj smaruCzęstotliwość
1Łożyska piast4A24M
2Oko cięgna dyszla1B14D
3Wałek wielowypustowy przekładni1B30 H
4Wałek wielowypustowy łącznika WOM2B20H
5Prowadnice okna zsypowego4C3M
6Ucha siłowników otwierania zasuw4A1M
7Cięgno obrotowe1B1M
Oznaczenia smarów: A-smar stały maszynowy (litowy, wapniowy), B-smar stały do elementów mocno obciążonych z dodatkiem MOS₂ lub grafitu, C-olej biodegradowalny.
Oznaczenia częstotliwości: M-miesiąc, D-dzień, H-godzina.

A. Smarem maszynowym, co 30 godzin.
B. Smarem do elementów mocno obciążonych z dodatkiem MOS2 lub grafitu, co 30 godzin.
C. Olejem biodegradowalnym, co 20 godzin.
D. Smarem do elementów mocno obciążonych z dodatkiem MOS2 lub grafitu, co 20 godzin.
Odpowiedź, że wałek wielowypustowy przekładni powinien być smarowany smarem do elementów mocno obciążonych z dodatkiem MOS2 lub grafitu co 30 godzin, jest prawidłowa. Taki smar charakteryzuje się wysoką odpornością na ścieranie oraz doskonałymi właściwościami smarnymi, co jest kluczowe w przypadku komponentów narażonych na duże obciążenia. Dodatek MOS2 (disulfid molibdenu) lub grafitu zwiększa efektywność smarowania, szczególnie w warunkach wysokiego ciśnienia. Przykładem zastosowania może być wałek w systemach przeniesienia napędu, gdzie ciągłe obciążenie powoduje szybkie zużycie standardowych smarów. Zgodnie z normami branżowymi, właściwe smarowanie wałków przekładniowych zapewnia nie tylko wydajność operacyjną, ale również wydłuża żywotność komponentów. Regularność smarowania co 30 godzin jest zgodna z zaleceniami producentów, co powinno być uwzględniane w planie konserwacji maszyn.

Pytanie 34

Jaki będzie koszt wymiany noży w kosiarce dyskowej o szerokości roboczej 2,20 m, jeżeli jeden nóż kosztuje 10 złotych brutto, a koszt robocizny przy jednym dysku wynosi 20 zł netto? VAT na naprawę maszyn rolniczych wynosi 8%.

Typ kosiarkiKDT 180KDT 220KDT 260KDT 300
Szerokość robocza [m]1,802,202,603,00
Liczba dysków [szt.]4567
Liczba noży [szt.]8101214

A. 200 zł
B. 120 zł
C. 208 zł
D. 216 zł
Jak to wygląda z wymianą noży w kosiarce dyskowej KDT 220? No cóż, żeby to dobrze policzyć, musimy wziąć pod uwagę cenę noży i koszty robocizny. Kosiarka ma 10 noży, a każdy z nich kosztuje 10 zł, więc łącznie za noże musimy zapłacić 100 zł. Teraz przechodzimy do robocizny – wymiana noży wiąże się z tym, że jeden dysk kosztuje 20 zł netto. Ponieważ ta kosiarka ma 5 dysków, to za robociznę zapłacimy 100 zł netto. Jak doliczymy VAT, to będzie już 108 zł brutto za robociznę. Podsumowując, za wymianę noży zapłacimy 208 zł (100 zł za noże i 108 zł za robociznę). To ważne, żeby tak dokładnie liczyć, bo w rolnictwie dobrze wiedzieć, ile będziemy musieli wydać, żeby móc lepiej planować wydatki na sprzęt. Dzięki temu szybciej podejmiemy decyzje o naprawach czy wymianie części maszyn, co w intensywnym użytkowaniu jest na wagę złota.

Pytanie 35

Aby uzyskać optymalne warunki spalania paliwa w silniku diesla, powinno się używać oleju napędowego o wartości liczby cetanowej w granicach

A. 100
B. 50
C. 20
D. 10
Oleje napędowe stosowane w silnikach wysokoprężnych charakteryzują się różnymi parametrami, z których liczba cetanowa jest jednym z najważniejszych. Liczba cetanowa to miara jakości paliwa, która opisuje łatwość, z jaką paliwo zapala się w silniku. Optymalna liczba cetanowa dla oleju napędowego wynosi około 50, co zapewnia efektywne i stabilne spalanie. Właściwy dobór paliwa o tej liczbie cetanowej minimalizuje ryzyko dymienia, hałasu oraz niepełnego spalania, co przekłada się na lepszą wydajność silnika i mniejsze emisje zanieczyszczeń. W praktyce, stosowanie paliwa o liczbie cetanowej poniżej 50 może prowadzić do problemów z uruchamianiem silnika, zwłaszcza w niskich temperaturach. Warto również zauważyć, że niektóre normy branżowe, takie jak EN 590, wskazują na wymogi dotyczące liczby cetanowej, co czyni ją kluczowym parametrem w doborze odpowiedniego paliwa w zastosowaniach motoryzacyjnych oraz przemysłowych.

Pytanie 36

Sprawnie działająca pompa w opryskiwaczu rolniczym powinna zapewnić przy standardowych obrotach WOM, przy włączonych wszystkich rozpylaczach i mieszadle osiągnięcie ciśnienia rzędu

A. 2,0 MPa
B. 0,5 MPa
C. 0,1 MPa
D. 2,5 MPa
Wybór odpowiedzi 2,0 MPa jest niepoprawny i odzwierciedla typowe nieporozumienia dotyczące ciśnienia roboczego pomp opryskiwaczy. Takie wysokie ciśnienie może prowadzić do niepożądanych skutków, jak zbyt drobne krople, które ulegają łatwiejszemu parowaniu, co może skutkować mniejszą skutecznością zabiegów ochrony roślin. Ponadto, ciśnienie 2,5 MPa, które również zostało wskazane, jest jeszcze bardziej ekstremalne, co może prowadzić do uszkodzenia sprzętu oraz zwiększenia zużycia cieczy roboczych, co jest nieekonomiczne. Odpowiedzi 0,1 MPa i 0,5 MPa z kolei nie odzwierciedlają standardowych wymagań dla nowoczesnych pompy, które powinny zapewniać odpowiednie ciśnienie dla efektywnego oprysku. Zbyt niskie ciśnienie, jak w przypadku 0,1 MPa, skutkuje niewystarczającym rozpyleniem cieczy, co prowadzi do niedostatecznego pokrycia roślin i może przyczynić się do nieefektywnych zabiegów ochrony roślin. W praktyce rolniczej kluczowe jest zrozumienie zależności między ciśnieniem a efektywnością oprysku, co pozwala na optymalizację użycia środków ochrony roślin oraz oszczędności ekonomiczne.

Pytanie 37

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 38

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 39

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 40

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.