Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik fotografii i multimediów
  • Kwalifikacja: AUD.02 - Rejestracja, obróbka i publikacja obrazu
  • Data rozpoczęcia: 14 maja 2025 08:45
  • Data zakończenia: 14 maja 2025 09:06

Egzamin zdany!

Wynik: 32/40 punktów (80,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Ile bitów głębi ma obraz w systemie RGB, który dysponuje 16,7 milionami kolorów?

A. 24 bit/piksel
B. 8 bit/piksel
C. 16 bit/piksel
D. 32 bit/piksel
Wybór niewłaściwej głębi bitowej wskazuje na nieporozumienie dotyczące sposobu reprezentacji kolorów w systemach RGB. Na przykład, stwierdzenie, że obraz ma 16 bitów na piksel, jest błędne, ponieważ oznaczałoby to, że każdy z kolorów RGB zostałby zakodowany za pomocą 5 bitów dla czerwonego, 6 bitów dla zielonego i 5 bitów dla niebieskiego, co w sumie daje 16 bitów (5+6+5). Taki system obsługuje jedynie 65,536 kolorów (2^16), co jest znacznie mniej niż 16,7 miliona dostępnych w standardzie 24-bitowym. Z kolei odpowiedź 32 bit/piksel sugeruje, że obraz mógłby mieć kanał alfa, co jest używane do reprezentacji przezroczystości, ale w kontekście samego RGB, nie jest to poprawne. Ponadto, wybór 8 bitów na piksel sugeruje, że obraz ma jedynie 256 kolorów (2^8), co jest niewystarczające dla większości nowoczesnych zastosowań graficznych i jest stosowane głównie w starszych systemach lub w formatach monochromatycznych. Zrozumienie głębi bitowej jest kluczowe dla jakości obrazu oraz efektywności jego przetwarzania, dlatego ważne jest, by przy wyborze formatu graficznego bazować na standardach, które zapewniają odpowiednią jakość wizualną oraz zgodność z szeroką gamą urządzeń i aplikacji.

Pytanie 2

Z jakiej odległości powinien fotograf oświetlić obiekt, jeśli wykorzystuje lampę błyskową o LP=42, przy ISO 100 oraz przysłonie f/8?

A. Około 30 m
B. Około 15 m
C. Około 1 m
D. Około 5 m
Aby obliczyć optymalną odległość fotografowania obiektu przy użyciu lampy błyskowej o liczbie przewodniej (LP) 42, przy wartości ISO 100 i przysłonie f/8, należy zastosować odpowiednią formułę. Liczba przewodnia odnosi się do maksymalnej odległości, z jakiej lampa jest w stanie oświetlić obiekt w danych warunkach. Przy przysłonie f/8, można wykorzystać wzór: Odległość (m) = LP / (ISO / 100) / f-stop. W tym przypadku obliczenia będą wyglądały następująco: Odległość = 42 / (100 / 100) / 8 = 42 / 8 = 5.25 m. Dlatego optymalna odległość to około 5 m. Taka praktyka jest zgodna z dobrymi standardami w fotografii, ponieważ pozwala na uzyskanie odpowiedniej ekspozycji i jakości zdjęcia. Warto pamiętać, że zbyt bliskie podejście do obiektu może prowadzić do prześwietlenia oraz efektu 'przeźroczy', natomiast zbyt daleka odległość skutkuje niedoświetleniem. W praktyce, znajomość liczby przewodniej lampy błyskowej oraz ustawień aparatu jest kluczowa dla uzyskania profesjonalnych rezultatów.

Pytanie 3

Który z formatów umożliwia zapis obrazu z matrycy aparatu cyfrowego bez procesu interpolacji danych?

A. JPEG
B. TIFF
C. PNG
D. NEF
NEF (Nikon Electronic Format) to format plików surowych, który umożliwia zapis obrazu z matrycy aparatu fotograficznego bez jakiejkolwiek interpolacji danych. Oznacza to, że plik NEF zawiera wszystkie informacje zarejestrowane przez matrycę, co pozwala na zachowanie najwyższej jakości obrazu oraz większą elastyczność przy późniejszej edycji. Użytkownicy, którzy pracują w branży fotograficznej, doceniają ten format za możliwość precyzyjnego dostosowania parametrów takich jak ekspozycja, balans bieli czy kontrast, bez utraty jakości obrazu. Dodatkowo, format NEF korzysta z kompresji bezstratnej, co oznacza, że zminimalizowane są rozmiary plików bez wpływu na ich jakość. Ten typ plików jest często stosowany przez profesjonalnych fotografów, którzy wymagają maksymalnych możliwości postprodukcji. Zastosowanie formatów surowych, takich jak NEF, jest standardem w profesjonalnej fotografii i umożliwia uzyskanie najlepszych rezultatów w pracy twórczej.

Pytanie 4

Błąd obrazu, którego nie można skorygować w trakcie edycji cyfrowej, to błąd

A. perspektywy
B. kadru
C. ostrości
D. balansu bieli
Odpowiedź "ostrości" jest poprawna, ponieważ błąd ostrości w obrazie jest błędem, którego nie można skorygować podczas obróbki cyfrowej. Ostry obraz jest kluczowy w fotografii, ponieważ wpływa na percepcję detali i ogólną jakość obrazu. Gdy zdjęcie jest nieostre, najczęściej wynika to z niewłaściwego ustawienia ostrości w momencie wykonywania zdjęcia, co skutkuje utratą informacji o detalach. W przeciwieństwie do błędów kadrowania, balansu bieli czy perspektywy, które można poprawić za pomocą programów do edycji zdjęć, błąd ostrości skutkuje trwale gorszą jakością obrazu. Chociaż istnieją techniki do prób poprawy nieostrych zdjęć, takie jak zwiększenie kontrastu lub użycie narzędzi do wyostrzania, nie przywracają one pierwotnych szczegółów. Przykładem może być zastosowanie filtru wyostrzającego, który może poprawić postrzeganą ostrość, lecz nie przywróci utraconych detali. Ważne jest, aby unikać sytuacji prowadzących do nieostrości, poprzez odpowiednie ustawienie aparatu, użycie statywu w przypadku długich czasów otwarcia migawki oraz dbanie o prawidłowe naświetlenie. Zrozumienie tego aspektu jest kluczowe dla fotografów, którzy pragną uzyskać jak najwyższą jakość swoich prac.

Pytanie 5

Jaki obiektyw umożliwia uchwycenie szerokiego fragmentu przestrzeni obiektów bez konieczności oddalania się od fotografowanej budowli?

A. Fotogrametryczny
B. Standardowy
C. Szerokokątny
D. Makro
Obiektyw szerokokątny charakteryzuje się krótką ogniskową, co pozwala na uchwycenie szerszego kadru w porównaniu do obiektywów standardowych. Dzięki temu jest szczególnie użyteczny w fotografii architektonicznej, gdzie często zachodzi potrzeba uwiecznienia całych budynków z bliska. Zastosowanie obiektywu szerokokątnego eliminuje konieczność oddalania się od obiektu, co jest istotne w przestrzeniach miejskich, gdzie dostępność miejsca jest ograniczona. Przykładem zastosowania może być fotografowanie dużych budynków, takich jak katedry czy wieżowce, gdzie uchwycenie całej struktury w jednym kadrze może być trudne bez szerokokątnego obiektywu. Standardy branżowe zalecają stosowanie obiektywów szerokokątnych w takich sytuacjach, ponieważ pozwalają one również na uzyskanie efektu głębi w zdjęciach, co jest pożądane w architekturze. Warto również zauważyć, że obiektywy te mogą wprowadzać pewne zniekształcenia, dlatego istotne jest świadome ich użycie i ewentualna korekta w postprodukcji, co jest standardem w profesjonalnej fotografii.

Pytanie 6

Aby uzyskać na zdjęciu efekt sylwetkowy postaci, należy zastosować oświetlenie

A. przednie z ekspozycją na postać
B. górne z ekspozycją na głowę
C. tylne z ekspozycją na tło
D. boczne z ekspozycją na profil
Aby uzyskać efekt sylwetkowy postaci, kluczowe jest zastosowanie tylnego oświetlenia z odpowiednią ekspozycją na tło. Taki sposób oświetlenia pozwala na wyróżnienie konturów postaci, co nadaje zdjęciu dramatyzmu i głębi. Oświetlenie tylne, zwane także oświetleniem konturowym, powoduje, że postać staje się ciemniejsza lub nawet całkowicie czarna, podczas gdy tło zostaje jasno oświetlone. Przykładem mogą być sesje zdjęciowe w zachodzącym słońcu, gdzie promienie słoneczne tworzą efekt halo wokół postaci. W praktyce, warto eksperymentować z różnymi źródłami światła, aby uzyskać pożądany efekt. Warto pamiętać, że dobrze wykonany efekt sylwetkowy wymaga starannej kontroli nad ekspozycją, aby tło było wystarczająco jasne, a postać odpowiednio kontrastowała. Techniki te są szeroko stosowane w fotografii portretowej oraz w reklamie, gdzie celem jest przyciągnięcie uwagi na pierwszy plan, zachowując przy tym estetykę całości.

Pytanie 7

Aby uzyskać zdjęcie, na którym obiekty poruszające się będą widoczne jako rozmyte w ruchu, konieczne jest zastosowanie określonego czasu naświetlania migawki

A. 1/125 s
B. 1/500 s
C. 1/15 s
D. 1/1000 s
Czas otwarcia migawki 1/15 s jest optymalny do uzyskania efektu rozmycia ruchu w fotografii. Działa to na zasadzie, że przy dłuższym czasie ekspozycji na matrycę aparatu, poruszające się obiekty pozostawiają ślad, co prowadzi do efektu rozmycia. Krótsze czasy otwarcia migawki, jak 1/1000 s czy 1/500 s, rejestrują ruch zbyt szybko, co skutkuje wyraźnymi i ostrymi obrazami, eliminując pożądany efekt rozmycia. W praktyce, taki czas otwarcia jak 1/15 s jest często wykorzystywany w fotografii sportowej lub przy rejestrowaniu ruchu pojazdów, gdzie uchwycenie dynamiki jest kluczowe. Dodatkowo, zastosowanie tego parametru wymaga odpowiedniego poziomu stabilizacji, na przykład użycia statywu, aby uniknąć rozmycia tła, co mogłoby wpłynąć na końcowy efekt zdjęcia. Warto także pamiętać o doborze odpowiedniej wartości ISO oraz przysłony, aby uzyskać zamierzony efekt artystyczny. Techniki te są zgodne ze standardami branżowymi, które promują kreatywne podejście do rejestracji ruchu.

Pytanie 8

Jaką ogniskową powinien mieć obiektyw, aby najlepiej wykonać zdjęcie grupowe w niewielkim pomieszczeniu?

A. 120 mm
B. 18 mm
C. 80 mm
D. 50 mm
Wybór obiektywu o ogniskowej 18 mm do zdjęcia grupowego w małym pomieszczeniu jest optymalny, ponieważ pozwala na uchwycenie szerszego kadru, co jest niezbędne w ograniczonej przestrzeni. Obiektywy szerokokątne, takie jak 18 mm, są idealne do fotografii grupowej, ponieważ umożliwiają zbliżenie się do obiektów, jednocześnie zachowując ich pełny kontekst w kadrze. Użycie takiego obiektywu pozwala na właściwe ułożenie wszystkich uczestników zdjęcia oraz na uniknięcie problemów z obcinaniem krawędzi postaci. Dobrą praktyką przy fotografowaniu grup w małych pomieszczeniach jest również stosowanie wysokiej jakości obiektywów, które minimalizują zniekształcenia obrazu, co jest typowe dla tańszych szerokokątnych konstrukcji. Warto zwrócić uwagę na techniki takie jak ustawienie aparatu na poziomie oczu oraz odpowiednie rozplanowanie osób w kadrze, co dodatkowo zwiększa estetykę zdjęcia.

Pytanie 9

Jakiego koloru tusz jest niezbędny do wykonania druku zdjęcia o parametrach C0 M150 Y0 K0?

A. Żółty
B. Purpurowy
C. Turkusowy
D. Czarny
Odpowiedź purpurowy jest prawidłowa, ponieważ w systemie kolorów CMYK (Cyjan, Magenta, Żółty, Czarny) wartości C0 M150 Y0 K0 oznaczają brak cyjanu, maksymalną wartość magenty, brak żółtego oraz brak czarnego. W praktyce do uzyskania intensywnego purpurowego koloru, które występuje przy tej kombinacji, wykorzystuje się przede wszystkim tonację magenty, przy jednoczesnym wyeliminowaniu cyjanu oraz pozostałych barw. Wydruk w kolorze purpurowym jest powszechnie stosowany w różnych dziedzinach, począwszy od druku reklamowego, przez projektowanie graficzne, aż po produkcję materiałów promocyjnych. Przykładowo, firmy zajmujące się drukiem offsetowym często wykorzystują określone składy tuszy, aby uzyskać pożądane odcienie na podstawie zdefiniowanych przez klientów specyfikacji kolorystycznych. Warto również pamiętać, że zachowanie odpowiednich wartości kolorów w procesie druku jest kluczowe dla uzyskania spójności i jakości wizualnej, co jest zgodne z zaleceniami standardów branżowych, takich jak ISO 12647, które definiują wymagania dotyczące kolorystyki w druku.

Pytanie 10

Fotografia przedstawiająca jasny obiekt na jasnym tle została zrobiona techniką

A. cyjanotypii
B. low key
C. izohelii
D. high-key
Odpowiedź 'high-key' jest poprawna, ponieważ technika ta charakteryzuje się wykorzystaniem jasnego oświetlenia, które skutkuje dominacją jasnych tonów w obrazie. W fotografii high-key dąży się do minimalizacji kontrastów, co sprawia, że obiekt wyróżnia się na jasnym tle. Tego rodzaju kompozycje są często stosowane w portretach, reklamach oraz fotografii produktowej, gdzie celem jest uzyskanie lekkości i pozytywnego nastroju. Przykładem zastosowania techniki high-key mogą być sesje zdjęciowe dla dzieci, w których delikatne, jasne tła i oświetlenie podkreślają urok i radość. Należy pamiętać, że w tym stylu kluczowe jest odpowiednie ustawienie świateł, aby uzyskać pożądany efekt bez nadmiernej refleksji czy prześwietlenia. W branży fotograficznej technika ta jest uznawana za standard w tworzeniu estetycznych, przyjaznych dla oka obrazów.

Pytanie 11

Obiektyw, którego ogniskowa jest znacznie dłuższa niż przekątna matrycy, a kąt widzenia jest mniejszy od zakresu widzenia ludzkiego oka, nazywamy obiektywem

A. zmiennoogniskowym
B. standardowym
C. wąskokątnym
D. szerokokątnym
Obiektyw wąskokątny charakteryzuje się długą ogniskową w porównaniu do przekątnej matrycy, co skutkuje ograniczonym kątem widzenia. Kąty widzenia w obiektywach wąskokątnych są znacznie mniejsze niż kąt widzenia ludzkiego oka, który wynosi około 50 stopni. Obiektywy te są idealne do fotografowania odległych obiektów lub do uzyskiwania efektywnych ujęć portretowych, gdzie istotne jest wyodrębnienie tematu z tła. W praktyce, obiektywy wąskokątne, takie jak teleobiektywy, stosuje się w fotografii sportowej, przyrodniczej, a także w fotografii portretowej, gdzie można uzyskać efekt naturalnej perspektywy. Warto zwrócić uwagę, że stosując długi obiektyw, możliwe jest uzyskiwanie mniejszych zniekształceń perspektywy, co jest ważne w fotografii architektury oraz w sytuacjach wymagających precyzyjnego odwzorowania detali.

Pytanie 12

W fotografii produktowej, aby uzyskać jednolite oświetlenie obiektów, używa się

A. stołu bezcieniowego oraz lampy z soczewką Fresnela
B. strumienicy, tła i statywu
C. lampy błyskowej z wrotami
D. softboxów i białych blend
Wybór niewłaściwych narzędzi oświetleniowych do fotografii katalogowej może prowadzić do uzyskania niekorzystnych efektów wizualnych. Stół bezcieniowy, pomimo swojego zastosowania w niektórych technikach fotograficznych, nie jest idealnym rozwiązaniem do równomiernego oświetlenia. Jego konstrukcja, polegająca na umieszczaniu przedmiotów na przezroczystej powierzchni, często nie zapewnia oczekiwanej jednolitości w oświetleniu, a także może ograniczać kreatywność w kompozycji zdjęć. Strumienice, tło i statyw nie są narzędziami, które bezpośrednio wpływają na jakość oświetlenia, co czyni je mało przydatnymi w kontekście równomiernego oświetlenia. Oprócz tego, lampy błyskowe z wrotami mogą generować zbyt silne światło, co prowadzi do niepożądanych efektów przysłonięcia detali. Użycie tych narzędzi może stworzyć zbyt kontrastowe obrazy, co jest szczególnie niekorzystne w przypadku katalogowania produktów, gdzie celem jest ukazanie przedmiotu w sposób jak najbardziej realistyczny. Właściwe oświetlenie jest kluczowe w branży e-commerce, gdzie klienci oczekują dokładnych i wiernych przedstawień produktów, a błędne podejścia do jego organizacji mogą skutkować negatywnym odbiorem wizualnym oraz mniejszą sprzedażą.

Pytanie 13

Profile ICC w zarządzaniu kolorem służą do

A. zapewnienia spójności kolorów między różnymi urządzeniami
B. kompresji plików graficznych bez utraty jakości
C. przyspieszenia renderowania obrazu na ekranie
D. zwiększenia rozdzielczości wydruku
Profile ICC (International Color Consortium) w zarządzaniu kolorem mają kluczowe znaczenie dla zapewnienia spójności kolorów między różnymi urządzeniami, takimi jak monitory, drukarki czy skanery. Dzięki tym profilom możliwe jest dokładne odwzorowanie kolorów niezależnie od specyfiki konkretnego urządzenia. Na przykład, jeśli stworzysz grafikę na monitorze, który ma swoje własne ustawienia kolorów, to kolory mogą wyglądać inaczej na drukarce. Profile ICC pomagają w kalibracji tych urządzeń, co pozwala na zminimalizowanie różnic i uzyskanie jednolitego efektu kolorystycznego w różnych mediach. W praktyce, podczas pracy z grafiką, stworzenie profilu ICC dla danego monitora i użycie go podczas edytowania zdjęć sprawia, że kolory wydrukowane na papierze będą bardziej zbliżone do tych, które widzimy na ekranie. Stosowanie standardów ICC jest powszechne w branży wydawniczej, fotograficznej oraz w produkcji materiałów reklamowych, gdzie precyzyjne odwzorowanie kolorów jest kluczowe.

Pytanie 14

Pliki HDR tworzy się w sytuacji, gdy

A. zakres tonalny motywu jest niższy niż zakres tonalny obsługiwany przez matrycę
B. wymagane jest użycie pliku RAW
C. niezbędne jest zastosowanie bracketingu
D. zakres tonalny motywu przewyższa zakres tonalny obsługiwany przez matrycę
Pliki HDR (High Dynamic Range) są używane w sytuacjach, gdy rozpiętość tonalna motywu, czyli zakres od najciemniejszych do najjaśniejszych partii w obrazie, przekracza możliwości matrycy aparatu, czyli zakres, który jest w stanie uchwycić w jednym ujęciu. W praktyce oznacza to, że w sytuacji o dużym kontraście, jak np. widok na krajobraz z jasnym słońcem i ciemnym cieniem, standardowe zdjęcie może nie oddać detali w najjaśniejszych i najciemniejszych fragmentach. Zastosowanie techniki HDR polega na wykonaniu kilku zdjęć o różnych ustawieniach ekspozycji, a następnie ich połączeniu w jeden obraz, który efektywnie łączy detale z różnych zakresów tonalnych. Dzięki temu uzyskujemy zdjęcia, które lepiej odwzorowują rzeczywistość oraz mają bogatsze kolory i detale. W branży fotograficznej technika HDR stała się standardem w celu uzyskania lepszej jakości obrazu w trudnych warunkach oświetleniowych, co jest szczególnie przydatne w fotografii krajobrazowej, architektonicznej oraz w sytuacjach, gdzie kontrola nad światłem jest kluczowa.

Pytanie 15

W celu zrównoważenia ekspozycji pomiędzy jasnym niebem a ciemnym pierwszym planem najlepiej zastosować

A. filtr połówkowy szary (ND Grad)
B. filtr polaryzacyjny
C. filtr UV
D. filtr ciepły
Filtr połówkowy szary (ND Grad) to niezwykle przydatne narzędzie w fotografii, szczególnie w sytuacjach, gdy chcemy zrównoważyć różnice w jasności między niebem a pierwszym planem. Jego struktura polega na tym, że jedna część filtra jest przeszklona, co pozwala na przepuszczenie większej ilości światła, a druga część jest ciemniejsza, redukując ekspozycję w jaśniejszych obszarach, takich jak niebo. Dzięki temu, gdy robimy zdjęcia krajobrazów, możemy uniknąć przepaleń w jasnych partiach nieba, jednocześnie zachowując szczegóły w ciemniejszym pierwszym planie. Na przykład, podczas fotografowania zachodu słońca, filtr ten pozwala uchwycić intensywne kolory nieba, jednocześnie dbając o to, by detale w terenie nie były zbyt ciemne. Użycie filtra połówkowego szarego jest uznawane za jedną z najlepszych praktyk w fotografii krajobrazowej i jest szeroko stosowane przez profesjonalnych fotografów. Takie filtry są dostępne w różnych odmianach, w zależności od stopnia zaciemnienia, co pozwala na dostosowanie ich do specyficznych warunków oświetleniowych.

Pytanie 16

W fotografii portretowej terminem określającym oświetlenie głównego obiektu zdjęcia jest światło

A. ogólne
B. konturowe
C. wypełniające
D. kluczowe
Oświetlenie kluczowe to główny źródło światła w fotografii, które kształtuje obraz i określa jego tonację. To właśnie za pomocą światła kluczowego twórca portretu definiuje charakterystyki modela, podkreślając cechy, takie jak kontury twarzy, tekstura skóry oraz emocje. W praktyce, użycie światła kluczowego polega na skierowaniu mocnego źródła światła w stronę modela, co powoduje powstawanie cieni i uwydatnia rysy. Standardowo do jego uzyskania wykorzystuje się lampy studyjne lub naturalne światło, które można modyfikować za pomocą modyfikatorów, takich jak softboxy, parasole czy reflektory. Kluczowe jest również rozmieszczenie źródła światła – najczęściej umieszczane jest pod kątem 45 stopni w stosunku do modela, co pozwala uzyskać subtelne cienie. W fotografii portretowej oświetlenie kluczowe może być stosowane w różnych stylach, takich jak klasyczny portret, gdzie światło skupione jest na twarzy, czy dramatyczny portret, gdzie kontrast między światłem a cieniem jest wyraźniejszy, co nadaje zdjęciu głębi i ekspresji.

Pytanie 17

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 18

Jaki typ oświetlenia przy robieniu zdjęć portretowych może doprowadzić do osiągnięcia na fotografii efektu porcelanowego, zbyt intensywnie rozjaśnionego, nienaturalnego odcienia skóry modela?

A. Z przodu
B. Od góry
C. Od dołu
D. Z boku
Oświetlenie z przodu jest jednym z najczęściej stosowanych w fotografii portretowej, jednak może prowadzić do uzyskania efektu porcelanowego, co jest efektem zbyt mocnego rozjaśnienia cieni na twarzy modela. Gdy światło pada bezpośrednio z przodu, eliminuje naturalne cienie, które dodają głębi i trójwymiarowości portretom. W rezultacie skóra może wydawać się nienaturalnie gładka i jednolita, co odbiega od rzeczywistego wyglądu. Dla uzyskania bardziej realistycznych efektów, warto rozważyć kierunki oświetlenia, które tworzą cień i uwydatniają teksturę skóry, np. oświetlenie boczne czy górne. W praktyce, aby uniknąć efektu porcelanowego, fotografowie często stosują dyfuzory lub odbłyśniki, które rozpraszają światło, co pozwala na uzyskanie bardziej naturalnego wyglądu. Zrozumienie, jak różne rodzaje oświetlenia wpływają na zdjęcia, jest kluczowe dla profesjonalnych wyników w fotografii portretowej.

Pytanie 19

Urządzenie peryferyjne służące do odwzorowywania kształtów obiektów rzeczywistych w celu stworzenia modeli graficznych w trzech wymiarach to skaner

A. do kodów kreskowych
B. do slajdów
C. bębnowy
D. przestrzenny
Urządzenia do kodów kreskowych, skanery do slajdów oraz bębnowe nie są odpowiednie do odwzorowywania kształtu obiektów w trzech wymiarach, co czyni je niewłaściwymi odpowiedziami na postawione pytanie. Skanery do kodów kreskowych są projektowane z myślą o odczytywaniu informacji zawartych w kodach kreskowych i nie mają zdolności do tworzenia modeli 3D. Ich zastosowanie ogranicza się do automatyzacji procesów sprzedażowych i zarządzania zapasami, a także do logistyki. Skanery do slajdów służą do digitalizacji zdjęć oraz slajdów, co również nie ma nic wspólnego z trójwymiarowym odwzorowaniem obiektów, a ich funkcjonalność skoncentrowana jest na konwersji mediów analogowych na formy cyfrowe. Z kolei skanery bębnowe, wykorzystywane w archiwizacji dokumentów lub skanowaniu materiałów drukowanych, również nie są w stanie tworzyć modeli 3D i działają na zasadzie skanowania powierzchni płaskich. Wybór tych urządzeń często wynika z nieporozumienia dotyczącego terminologii i zastosowania technologii skanowania, co pokazuje, jak istotne jest posiadanie dokładnej wiedzy na temat różnych typów skanowania i ich funkcji w różnych branżach. Właściwe zrozumienie tych różnic jest kluczowe dla efektywnego wykorzystania technologii w praktyce.

Pytanie 20

Najbardziej odpowiednim formatem do bezstratnej kompresji pliku, który ma być wykorzystany w druku, jest

A. PNG
B. GIF
C. JPEG
D. TIFF
Format TIFF (Tagged Image File Format) jest uznawany za najlepszy wybór do profesjonalnego druku z kilku powodów. Przede wszystkim, TIFF obsługuje kompresję bezstratną, co oznacza, że obrazy zachowują pełną jakość i szczegółowość, co jest kluczowe w przypadku druku. Użycie tego formatu umożliwia przechowywanie danych w wysokiej głębi kolorów, co jest istotne w kontekście druku o wysokiej jakości, szczególnie dla obrazów wymagających dużej precyzji kolorystycznej, jak fotografie czy ilustracje. Przykładowo, w branży kreatywnej, gdzie grafika jest kluczowym elementem, TIFF jest często preferowanym formatem do archiwizacji i publikacji materiałów, ponieważ pozwala na zachowanie wszystkich detali. Dodatkowo, wiele profesjonalnych programów graficznych, takich jak Adobe Photoshop, wspiera format TIFF, co ułatwia jego edytowanie i modyfikowanie w procesie przygotowania do druku. W dobrych praktykach branżowych, warto również pamiętać o tym, że TIFF wspiera warianty CMYK, co jest istotne w kontekście druku offsetowego, gdzie odwzorowanie kolorów jest kluczowe.

Pytanie 21

Jak szybko zaznaczyć jednolitą kolorystycznie część obrazu w programie Adobe Photoshop?

A. zaznaczenie wielokątne.
B. lasso.
C. zaznaczenie magnetyczne.
D. różdżkę.
Różdżka (Magic Wand Tool) to narzędzie w programie Adobe Photoshop, które umożliwia szybkie zaznaczanie obiektów o jednolitej kolorystyce. Działa na zasadzie analizy kolorów pikseli, co pozwala na automatyczne zaznaczenie wszystkich pikseli, które mają podobny kolor do klikniętego punktu. Użytkownik może dostosować tolerancję narzędzia, co pozwala na precyzyjne określenie zakresu kolorów, które mają być zaznaczone. Przykładowo, podczas edycji zdjęcia krajobrazu, jeśli chcemy zaznaczyć niebo, wystarczy kliknąć w jego fragment, a różdżka automatycznie zaznaczy wszystkie piksele o podobnym odcieniu niebieskiego. To narzędzie jest szczególnie przydatne przy pracy z grafiką, gdzie kolorystyka obiektów jest spójna, co pozwala na szybkie i efektywne zaznaczenie. Użycie różdżki zgodnie z dobrymi praktykami pozwala na oszczędność czasu i zwiększa efektywność pracy. Warto również pamiętać, że po zaznaczeniu można wprowadzić dodatkowe korekty, na przykład za pomocą narzędzi do edycji kształtu zaznaczenia.

Pytanie 22

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 23

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 24

Która technika oświetleniowa jest najwłaściwsza do uwidocznienia faktury drewnianych mebli?

A. oświetlenie przednie rozproszone
B. oświetlenie górne rozproszone
C. oświetlenie tylne kierunkowe
D. oświetlenie boczne kierunkowe
Oświetlenie boczne kierunkowe to technika najczęściej stosowana do uwidocznienia faktury drewnianych mebli. Działa ono na zasadzie podświetlania powierzchni z boku, co pozwala na wydobycie szczegółów strukturalnych drewna poprzez cienie i refleksy. Dzięki tej metodzie faktura, słoje oraz ewentualne nierówności stają się wyraźniejsze, co jest kluczowe w kontekście aranżacji wnętrz. Przykładowo, w fotografii wnętrz, zastosowanie oświetlenia bocznego kierunkowego może znacznie zwiększyć atrakcyjność wizualną mebli, podkreślając ich unikalne cechy. W praktyce, ustawienie źródła światła pod kątem 45 stopni w stosunku do mebli często prowadzi do najlepszych rezultatów. Ważne jest również, aby stosować odpowiednią moc oraz barwę światła, które najlepiej oddadzą kolorystykę i teksturę drewna. W branży meblarskiej i wnętrzarskiej to podejście jest zgodne z dobrymi praktykami, które zalecają uwydatnianie walorów estetycznych materiałów wykończeniowych.

Pytanie 25

Metoda uchwytywania zdjęć, których zakres tonalny przewyższa zdolności matrycy aparatu cyfrowego to

A. HD
B. Ultra HD
C. DSLR
D. HDR
HDR, czyli High Dynamic Range, to technika, która pozwala na rejestrowanie obrazów o znacznie szerszej rozpiętości tonalnej, niż jest to w stanie uchwycić pojedyncza klatka aparatu. Dzięki HDR, możliwe jest uchwycenie zarówno jasnych, jak i ciemnych szczegółów w jednej kompozycji, co jest szczególnie przydatne w fotografii krajobrazowej czy architektonicznej, gdzie często występują duże różnice w oświetleniu. W praktyce HDR polega na wykonaniu kilku zdjęć tego samego obiektu z różnymi ustawieniami ekspozycji, a następnie połączeniu ich w programie graficznym, co pozwala uzyskać obraz z szerszym zakresem tonalnym. Zastosowanie HDR jest szerokie, od tradycyjnej fotografii po filmy, gdzie technika ta pozwala uzyskać bardziej realistyczne odwzorowanie sceny. Warto również wspomnieć, że wiele nowoczesnych aparatów i smartfonów ma wbudowane funkcje HDR, co znacząco upraszcza proces fotografowania i pozwala uzyskać lepsze rezultaty bez konieczności posiadania zaawansowanej wiedzy o edycji zdjęć. Zgodnie z dobrymi praktykami branżowymi, stosowanie HDR staje się standardem w fotografii profesjonalnej.

Pytanie 26

Jakie wartości parametrów ekspozycji powinny być zastosowane po nałożeniu filtru o krotności 4 na obiektyw, jeśli poprawne wartości bez filtru to: liczba przesłony 11 oraz czas naświetlania 1/500 s?

A. f/16 i 1/250 s
B. f/16 i 1/125 s
C. f/8 i 1/125 s
D. f/8 i 1/250 s
Wybór innej kombinacji wartości przysłony i czasu naświetlania może prowadzić do błędnej interpretacji zasad ekspozycji, co w konsekwencji skutkuje niedoświetleniem lub prześwietleniem zdjęcia. Na przykład, odpowiedź f/16 i 1/125 s, mimo że teoretycznie zmniejsza ilość światła docierającego do matrycy, nie kompensuje skutków zastosowanego filtru. W przypadku filtru o krotności 4, zmiana na f/16 powoduje, że ilość światła jest jeszcze bardziej ograniczona, co zwiększa ryzyko niedoświetlenia. Ponadto, wydłużenie czasu naświetlania do 1/125 s jest niewystarczające, aby zrekompensować oba ograniczenia związane z przysłoną i filtrem. Zdarza się, że początkujący fotografowie pomijają fakt, że każdy krok przysłony i czas naświetlania mają swoje zdefiniowane wartości związane z ekwiwalentem ekspozycji. Warto również podkreślić, że zastosowanie f/8 i 1/125 s również nie spełnia wymagań, gdyż nie otwiera przysłony wystarczająco, by zapewnić odpowiednie naświetlenie w obliczu wykorzystania filtru. Takie błędy mogą wynikać z niepełnego zrozumienia zasady działania przysłony i wpływu filtrów na światło, co prowadzi do niepoprawnych korekcji ustawień aparatu. Kluczowe jest zatem pamiętanie, że każda zmiana w jednym z parametrów ekspozycji wymaga odpowiedniej korekcji w pozostałych parametrach, aby uzyskać pożądany efekt wizualny.

Pytanie 27

W jakim formacie zapisywane są obrazy, aby zachować najwyższą jakość i elastyczność w postprodukcji?

A. PNG
B. JPEG
C. RAW
D. TIFF
Format RAW to nieprzetworzony format pliku, który zapisuje dane bezpośrednio z matrycy aparatu, co oznacza, że nie jest poddawany żadnej kompresji czy korekcji. Dzięki temu zachowuje pełną gamę tonalną i szeroki zakres dynamiczny, co jest kluczowe w postprodukcji. Fotografowie i edytorzy cenią RAW za możliwość późniejszej regulacji balansu bieli, ekspozycji, kontrastu i innych parametrów bez utraty jakości. Format ten pozwala na uzyskanie najwyższej jakości zdjęć, ponieważ wszystkie informacje z matrycy są zachowane. Z mojego doświadczenia wynika, że praca z plikami RAW to standard w profesjonalnej fotografii, zwłaszcza w przypadku sesji, w których kluczowa jest jakość i możliwość dostosowania obrazu do różnych potrzeb klienta. Obecnie większość profesjonalnych aparatów ma możliwość zapisu w tym formacie, co jest zgodne z branżowymi standardami, które promują maksymalizację potencjału sprzętu fotograficznego i możliwości twórczych.

Pytanie 28

Jakie prace konserwacyjne obejmują czynności związane z czyszczeniem monitora?

A. Czyszczenie wyświetlacza oraz sprawdzanie parametrów technicznych monitora
B. Mycie obudowy i wydmuchiwanie zanieczyszczeń z elementów elektronicznych monitora
C. Czyszczenie otworów wentylacyjnych i łączenie monitora z komputerem
D. Mycie obudowy oraz kalibracja monitora
Mycie obudowy i wydmuchiwanie brudu z wnętrza monitora to naprawdę ważne rzeczy, które pomagają utrzymać sprzęt w dobrym stanie. Regularne czyszczenie z zewnątrz zapobiega gromadzeniu się kurzu, co może wpływać na to, jak monitor wygląda, ale też jak działa. Wydmuchiwanie zanieczyszczeń z wentylacji jest super istotne, bo kurz może powodować przegrzewanie się podzespołów, co w dłuższej perspektywie może doprowadzić do uszkodzenia sprzętu. W branży często korzysta się ze sprężonego powietrza do usuwania kurzu z wnętrza, bo to naprawdę działa. Warto też używać odpowiednich środków czyszczących, żeby nie porysować ekranu. Plus, regularne sprawdzanie parametrów technicznych monitora również jest ważne, ale najważniejsze jest, żeby ekran i obudowa były czyste.

Pytanie 29

Aby przygotować kąpiel przerywacza dla procesu chemicznej obróbki czarno-białych zdjęć, należy wykonać wodny roztwór

A. kwasu octowego
B. węglanu sodu
C. bromku potasu
D. wodorotlenku sodu
Wodorotlenek sodu, bromek potasu i węglan sodu, mimo że są to związki chemiczne stosowane w różnych procesach chemicznych, nie nadają się do roli przerywacza w obróbce czarno-białych papierów fotograficznych. Wodorotlenek sodu, jako silny zasadowy reagent, prowadzi do dalszego rozwoju reakcji chemicznych, co skutkuje niepożądanym efektem prześwietlenia lub zniszczenia emulsji na papierze. Jego stosowanie w tym kontekście może prowadzić do znacznego pogorszenia jakości obrazu oraz utraty detali. Podobnie, bromek potasu, chociaż jest stosowany w niektórych procesach fotograficznych, nie spełnia roli przerywacza, ale raczej działa jako środek utrwalający lub w niektórych przypadkach jako środek wywołujący. Dlatego jego zastosowanie w kąpieli przerywacza byłoby nie tylko nieefektywne, ale wręcz szkodliwe. Węglan sodu, będący słabym zasadą, również nie jest odpowiedni w tej roli. Jego działanie w kąpieli przerywacza mogłoby prowadzić do niekontrolowanego wzrostu pH, co z kolei wpływałoby negatywnie na jakość uzyskiwanego obrazu. Typowym błędem myślowym, który prowadzi do wyboru tych substancji, jest nieprawidłowe zrozumienie roli, jaką każdy z tych związków chemicznych odgrywa w procesach fotograficznych. Ważne jest, aby zrozumieć, że każda chemikalia ma swoje specyficzne zastosowanie oraz odpowiednie warunki, w których może być używana, co w przypadku obróbki czarno-białych papierów fotograficznych ma kluczowe znaczenie dla uzyskania oczekiwanych rezultatów.

Pytanie 30

Które z poniższych ustawień aparatu należy zastosować do fotografii gwiazd na nocnym niebie?

A. Średni czas naświetlania, lampa błyskowa, statyw
B. Krótki czas naświetlania, wysoka czułość ISO, z ręki
C. Długi czas naświetlania, niska czułość ISO, statyw
D. Tryb zdjęć seryjnych, wysoka czułość ISO, z ręki
Do fotografii gwiazd na nocnym niebie kluczowe jest zastosowanie długiego czasu naświetlania, niskiej czułości ISO oraz statywu. Długi czas naświetlania pozwala na uchwycenie wystarczającej ilości światła, co jest niezbędne w warunkach nocnych, gdzie dostępnych jest znacznie mniej światła niż w ciągu dnia. Niska czułość ISO minimalizuje szumy, które mogą pojawić się na zdjęciach, co jest szczególnie istotne w przypadku długich ekspozycji. Przy użyciu statywu stabilizujemy aparat, co zapobiega rozmyciu obrazu, które mogłoby powstać z powodu drgań ręki. W praktyce, dobrym przykładem może być ustawienie czasu naświetlania na około 15-30 sekund, ISO na wartość 800 lub 1600 oraz użycie obiektywu szerokokątnego, aby uchwycić jak największy fragment nieba. Ponadto, warto pamiętać o zastosowaniu trybu manualnego, aby mieć pełną kontrolę nad wszystkimi ustawieniami. W technice astrofotografii istnieje wiele standardów, które pomagają uzyskać jak najlepsze rezultaty, w tym zasada 500, która sugeruje maksymalny czas naświetlania w zależności od ogniskowej obiektywu, co również warto mieć na uwadze.

Pytanie 31

Który z poniższych formatów plików pozwala na osiągnięcie najwyższego poziomu kompresji?

A. JPEG
B. TIFF
C. PNG
D. PSD
Odpowiedź JPEG jest całkowicie na miejscu. Ten format wykorzystuje stratną kompresję, co pozwala na znaczne zmniejszenie rozmiaru pliku, a przy tym jakość obrazu jest wciąż akceptowalna. W praktyce JPEG jest mega popularny w fotografii cyfrowej i wszędzie tam, gdzie musimy wrzucać zdjęcia do internetu, bo wszyscy chcą, żeby strona ładowała się szybko, a miejsce na dysku też jest cennym towarem. Wiesz, zdjęcia w JPEG mogą mieć rozmiar od paru kilobajtów do kilku megabajtów, więc są naprawdę wygodne do używania w sieci. Ciekawe, że JPEG sprawdza się najlepiej przy obrazach z bogatymi kolorami i różnymi przejściami, ale jak mamy do czynienia z dużymi płaszczyznami jednolitych barw, to może warto pomyśleć o innym formacie, np. PNG. Standard JPEG, wymyślony przez grupę JPEG, jest jednym z najczęściej używanych formatów na świecie, co tylko pokazuje, że jest niezawodny i sprawdzony w praktyce.

Pytanie 32

Aby przypisać archiwizowanym zdjęciom atrybuty ułatwiające ich szybkie odnajdywanie, należy użyć aplikacji programu Adobe

A. Acrobat
B. Bridge
C. Flash
D. InDesign
Adobe Bridge to aplikacja stworzona z myślą o zarządzaniu i organizacji plików multimedialnych, w tym fotografii. Umożliwia użytkownikom przypisywanie atrybutów, takich jak słowa kluczowe, oceny czy metadane, które znacznie ułatwiają późniejsze wyszukiwanie i organizację zdjęć. Dzięki integracji z innymi aplikacjami Adobe, takimi jak Photoshop czy Lightroom, Bridge stanowi centralne miejsce do zarządzania zasobami kreatywnymi. Przykładem praktycznego zastosowania może być stworzenie złożonej biblioteki zdjęć, gdzie fotografie są systematycznie kategoryzowane i tagowane, co pozwala na szybkie odnalezienie ich w przyszłości. Co więcej, użycie Bridge jako narzędzia do archiwizacji i organizacji zdjęć jest zgodne z najlepszymi praktykami branżowymi, które zalecają stosowanie metadanych w celu zwiększenia efektywności i możliwości wyszukiwania w dużych zbiorach danych. Efektywne zarządzanie zdjęciami z wykorzystaniem Bridge może znacząco poprawić produktywność pracy kreatywnej.

Pytanie 33

Jakie urządzenie umożliwia zapis plików graficznych na nośnikach optycznych?

A. Naświetlarka
B. Drukarka
C. Nagrywarka
D. Skaner
Nagrywarka to urządzenie, które służy do zapisywania danych na nośnikach optycznych, takich jak płyty CD, DVD czy Blu-ray. W przeciwieństwie do drukarek, które przekształcają dane cyfrowe na obrazy na papierze, nagrywarki umożliwiają trwałe przechowywanie plików, w tym zdjęć, w formie cyfrowej na odpowiednich nośnikach. Nagrywarki działają na zasadzie laserowego naświetlania warstwy materiału wrażliwego na światło, co pozwala na zapis danych w postaci mikrodefektów. W praktyce, nagrywarka jest wykorzystywana w różnych zastosowaniach, takich jak archiwizacja danych, tworzenie kopii zapasowych oraz dystrybucja multimediów. W branży IT i fotografii cyfrowej, nagrywarki odgrywają kluczową rolę w zapewnieniu długoterminowej przechowalności plików. Dobre praktyki zalecają używanie wysokiej jakości nośników optycznych oraz regularne testowanie wypalonych płyt, aby upewnić się, że zapisane dane są w pełni dostępne i nieuszkodzone.

Pytanie 34

W fotografii studyjnej Beauty do modelowania światła na twarzy modelki najczęściej używa się

A. reflektora z soczewką Fresnela
B. strumienicy z filtrem czerwonym
C. czaszy beauty dish z honeycomb
D. softboxu prostokątnego 60×90 cm
Czasza beauty dish z honeycomb jest uznawana za jeden z najlepszych modyfikatorów światła w fotografii studyjnej beauty, ponieważ pozwala na bardzo precyzyjne modelowanie światła na twarzy modelki. Dzięki swojej charakterystycznej, spłaszczonej formie, beauty dish generuje miękkie, ale wyraźne cienie, co jest kluczowe w tym typie fotografii. Honeycomb, czyli siatka, która można założyć na czaszę, dodatkowo kieruje światło, ograniczając jego rozpraszanie i tworząc bardziej kontrolowane oświetlenie. To umożliwia lepsze podkreślenie rysów twarzy oraz uzyskanie efektu trójwymiarowości, co jest szczególnie ważne przy pracy z modelkami. W praktyce, używając takiego rozwiązania, możesz uzyskać bardzo atrakcyjne zdjęcia, które dobrze oddają zarówno detale makijażu, jak i naturalny blask skóry. Beauty dish z honeycomb jest więc standardem w branży, idealnie wpisującym się w potrzeby fotografów zajmujących się portretami i sesjami beauty.

Pytanie 35

Technika fotograficzna color grading stosowana w postprodukcji filmowej i fotograficznej polega na

A. automatycznej kalibracji kolorów według standardu Rec. 709
B. klasyfikacji obrazów według dominującej temperatury barwowej
C. kreatywnej modyfikacji kolorów dla uzyskania określonej estetyki lub nastroju
D. usuwaniu dominanty barwnej powstałej podczas fotografowania
Technika color gradingu to niezwykle istotny element zarówno w produkcji filmowej, jak i w fotografii. Jest to proces, który polega na kreatywnej modyfikacji kolorów obrazu w celu osiągnięcia określonej estetyki lub nastroju. Używa się go, aby nadać filmom czy zdjęciom spójną kolorystykę, która współgra z narracją lub emocjami, jakie chcemy wywołać u widza. W praktyce, color grading może obejmować manipulację kontrastem, nasyceniem kolorów, a także ich odcieniem. Przykładowo, w filmach dramatycznych często stosuje się chłodne odcienie, aby podkreślić napięcie, podczas gdy w romantycznych scenach dominują cieplejsze barwy, co sprzyja twórczej atmosferze. Warto również wspomnieć o tym, że color grading często stosuje się w połączeniu z innymi technikami postprodukcji, takimi jak korekcja kolorów. Dobrze wykonany grading może podnieść jakość produkcji na zupełnie nowy poziom, co jest szczególnie cenione w branży filmowej.

Pytanie 36

Podział obrazu na mniejsze fragmenty ułatwiające tworzenie stron internetowych realizowany jest przez narzędzie

A. pędzel korygujący
B. magiczna gumka
C. cięcie na plasterki
D. lasso wielokątne
Cięcie na plasterki to technika używana w projektowaniu stron internetowych, która polega na dzieleniu obrazu na mniejsze sekcje. Ta metoda jest niezwykle przydatna, ponieważ umożliwia efektywne zarządzanie grafiką na stronie, co prowadzi do optymalizacji wydajności ładowania. Na przykład, zamiast umieszczać jeden duży plik graficzny, możemy podzielić obraz na mniejsze fragmenty, co skraca czas ładowania i poprawia responsywność strony. Dodatkowo, w przypadku modyfikacji tylko jednej sekcji obrazu, wystarczy zaktualizować tylko fragment, co oszczędza czas i zasoby. W praktyce, cięcie na plasterki przyczynia się do lepszej organizacji kodu HTML i CSS, a także wspiera techniki takie jak sprity CSS, które mogą znacząco zwiększyć wydajność witryny. Zastosowanie tej techniki jest zgodne z aktualnymi standardami projektowania stron internetowych, takimi jak Responsive Web Design (RWD), co podkreśla jej znaczenie w nowoczesnym projektowaniu graficznym.

Pytanie 37

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 38

W fotografowaniu obiektów transparentnych i półprzezroczystych technika cross polarization polega na

A. fotografowaniu obiektu w dwóch różnych płaszczyznach polaryzacji
B. użyciu techniki HDR z filtrem polaryzacyjnym na obiektywie
C. umieszczeniu filtrów polaryzacyjnych zarówno na źródle światła, jak i na obiektywie
D. zastosowaniu dwóch źródeł światła o przeciwnych temperaturach barwowych
Zastosowanie dwóch źródeł światła o przeciwnych temperaturach barwowych w fotografii nie ma związku z techniką cross polarization. Idea polega na świeceniu na obiekt jednym źródłem światła, które jest odpowiednio spolaryzowane przez filtr polaryzacyjny. Użycie dwóch źródeł światła nie tylko nie rozwiązuje problemu z odbiciami i przejrzystością, ale może wprowadzać dodatkowe komplikacje, takie jak niejednorodność oświetlenia i zmiany w kolorystyce zdjęcia. Z kolei fotografowanie obiektu w dwóch różnych płaszczyznach polaryzacji, chociaż może wydawać się ciekawe, w rzeczywistości nie odpowiada rzeczywistej zasadzie działania filtrów polaryzacyjnych. Ta metoda nie jest praktykowana, ponieważ nie zapewnia jednoznacznych rezultatów w kontekście analizy obiektów transparentnych. Technika HDR z filtrem polaryzacyjnym na obiektywie skupia się na łączeniu różnych ekspozycji, co z kolei nie odnosi się do problemu odbić i przejrzystości, które są kluczowe w przypadku cross polarization. To podejście może prowadzić do nieczytelnych zdjęć oraz utraty szczegółów w jaśniejszych i ciemniejszych partiach obrazu. W praktyce, wiele osób mylnie interpretuje różne techniki jako alternatywy dla cross polarization, nie zdając sobie sprawy, że kluczowym elementem tej ostatniej jest wykorzystanie odpowiednich filtrów, a nie tylko różnice w temperaturze barwowej czy techniki łączenia zdjęć.

Pytanie 39

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 40

Aby naświetlić próbki materiału wrażliwego na światło i ocenić jego światłoczułość, należy zastosować

A. sensytometr
B. pehametr
C. termostat
D. densytometr
Sensytometr to ciekawe urządzenie, które mierzy, jak bardzo materiały, takie jak filmy fotograficzne, reagują na światło. Działa to w ten sposób, że naświetlamy próbki światłem o znanej intensywności i długości fali, a potem analizujemy, co się dzieje z materiałem. To ważne, bo dzięki temu możemy ocenić, jak dobrze materiał działa, co ma znaczenie w różnych zastosowaniach. Myślę, że w laboratoriach fotograficznych sensytometr byłby naprawdę przydatny. Umożliwia on dostosowanie czułości materiału do konkretnego usage. Dzięki niemu można uzyskać lepszą jakość zdjęć i oszczędzać materiały, bo precyzyjniej dobieramy ich właściwości. Na przykład, można lepiej dobrać czasy naświetlania w zależności od tego, jaki materiał jest używany, co pozwala na uzyskanie świetnych efektów wizualnych.