Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik programista
  • Kwalifikacja: INF.04 - Projektowanie, programowanie i testowanie aplikacji
  • Data rozpoczęcia: 9 stycznia 2025 08:04
  • Data zakończenia: 9 stycznia 2025 08:17

Egzamin niezdany

Wynik: 18/40 punktów (45,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Udostępnij swój wynik
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Który z wymienionych mechanizmów pozwala na monitorowanie stanu użytkownika w trakcie sesji w aplikacji internetowej?

A. CSS Selectors
B. HTTP Headers
C. Sesje (Sessions)
D. HTML Forms
Nagłówki HTTP (HTTP Headers) przesyłają podstawowe informacje między klientem a serwerem, ale nie przechowują długoterminowych danych użytkownika ani nie pozwalają na zarządzanie stanem sesji. Formularze HTML (HTML Forms) służą do przesyłania danych na serwer, ale nie zarządzają stanem użytkownika w aplikacji. CSS Selectors to narzędzie służące do stylizacji elementów interfejsu, a nie mechanizm do śledzenia sesji użytkownika, co oznacza, że nie mają zastosowania w zarządzaniu stanem użytkownika w aplikacji webowej.

Pytanie 2

Jak przedstawia się liczba dziesiętna 255 w systemie szesnastkowym?

A. FE
B. FF
C. EF
D. 100
Liczba dziesiętna 255 jest reprezentowana w systemie szesnastkowym jako FF. Aby zrozumieć, dlaczego tak jest, należy przyjrzeć się procesowi konwersji z systemu dziesiętnego na szesnastkowy. System dziesiętny oparty jest na podstawie 10, co oznacza, że używa dziesięciu cyfr od 0 do 9. W systemie szesnastkowym, który ma podstawę 16, używane są cyfry od 0 do 9 oraz litery od A do F, gdzie A odpowiada 10, B - 11, C - 12, D - 13, E - 14, a F - 15. Aby przeliczyć 255 na system szesnastkowy, dzielimy tę liczbę przez 16. Pierwsza operacja daje nam 15 jako wynik całkowity oraz 15 jako resztę, co w systemie szesnastkowym jest reprezentowane literą F. Dalsze dzielenie 15 przez 16 daje wynik 0 oraz resztę 15, co również jest reprezentowane jako F. Zatem, zapisując reszty w odwrotnej kolejności, otrzymujemy FF. Taki zapis jest używany w różnych standardach, takich jak HTML i CSS, gdzie kolory są przedstawiane w formacie szesnastkowym. Przykładem może być kolor czerwony, którego zapis to #FF0000, co oznacza maksymalną wartość czerwonego składnika i zera dla niebieskiego oraz zielonego. Warto znać te konwersje, zwłaszcza w programowaniu i projektowaniu stron internetowych, gdzie często pracuje się z wartościami szesnastkowymi.

Pytanie 3

Przedstawione kody zawierają realizację funkcji oraz jeden zdefiniowany test automatyczny, który weryfikuje działanie funkcji w przypadku, gdy argumentem jest liczba ujemna. W miejscu kropek trzeba dodać drugi test, który sprawdzi funkcjonalność funkcji, kiedy argumentem jest liczba dodatnia. Który z poniższych kodów jest odpowiedni do tego testu?

Ilustracja do pytania
A. Odpowiedź B
B. Odpowiedź C
C. Odpowiedź A
D. Odpowiedź D
Błędne odpowiedzi A B oraz D wynikają z niepoprawnego zrozumienia działania funkcji fun1 która przekształca wartość ujemną na dodatnią ale nie zmienia wartości dodatnich Odpowiedź A sugeruje że funkcja powinna dodać 1 do wartości co nie jest zgodne z jej definicją Funkcja nie wykonuje operacji arytmetycznych poza mnożeniem ujemnych liczb przez -1 co w odpowiedzi A nie ma zastosowania Wynik testu oczekiwany jako result+1 nie odzwierciedla poprawnego działania funkcji Odpowiedź B natomiast błędnie zakłada że funkcja przekształca dodatnie liczby w ujemne co nie jest prawdą Funkcja jedynie zmienia znak dla ujemnych wartości więc test oczekujący że 2 przekształci się w -2 jest niepoprawny Odpowiedź D z kolei zakłada że funkcja zmienia znak liczby dodatniej 1 do wartości -1 co również nie jest zgodne z założeniami funkcji Fun1 powinna zwracać tę samą wartość dla liczby dodatniej Funkcje jednostkowe są kluczowym narzędziem do zapewnienia niezawodności kodu i ich prawidłowe zrozumienie jest niezbędne do skutecznego testowania oprogramowania W kontekście tego pytania jedynie odpowiedź C prawidłowo odzwierciedla poprawne zachowanie funkcji dla wartości dodatnich co jest zgodne z jej implementacją

Pytanie 4

Jakie metody można wykorzystać do przechowywania informacji o użytkownikach w aplikacji mobilnej na systemie Android?

A. Wyłącznie w zewnętrznych bazach danych
B. Za pomocą plików SharedPreferences
C. Tylko w pamięci RAM
D. W rejestrze systemu
Przechowywanie danych w rejestrze systemu jest typowe dla aplikacji desktopowych działających na systemach Windows i nie znajduje zastosowania w środowisku Android. Zewnętrzne bazy danych są używane do przechowywania dużych ilości danych, ale nie są optymalnym rozwiązaniem dla prostych preferencji użytkownika, ponieważ wymagają bardziej skomplikowanej konfiguracji. Przechowywanie danych wyłącznie w pamięci RAM jest rozwiązaniem tymczasowym – dane te są tracone po zamknięciu aplikacji lub ponownym uruchomieniu urządzenia, co czyni je niepraktycznymi do przechowywania trwałych ustawień użytkownika.

Pytanie 5

Termin ryzyko zawodowe odnosi się do

A. zagrożenia wypadkowego, które może wystąpić w miejscu pracy
B. ciężkości skutków niepożądanych zdarzeń związanych z pracą
C. prawdopodobieństwa, że zdarzenia niepożądane związane z pracą spowodują straty, w szczególności negatywne skutki zdrowotne dla pracowników
D. efektów zagrożeń wypadkowych, jakie występują w miejscu zatrudnienia
Ryzyko zawodowe to prawdopodobieństwo wystąpienia niepożądanych zdarzeń związanych z pracą, mogących prowadzić do strat zdrowotnych lub materialnych. Ocena ryzyka to kluczowy element zarządzania bezpieczeństwem pracy.

Pytanie 6

Jakie znaczenie ma polimorfizm w programowaniu obiektowym?

A. Dzieli program na klasy oraz obiekty
B. Ogranicza dostęp do atrybutów klasy
C. Pozwala na tworzenie obiektów z wielu różnych klas równocześnie
D. Umożliwia jednej metodzie działać w różnorodny sposób w zależności od klasy, do której należy
Polimorfizm to zdolność obiektów do używania tej samej metody lub interfejsu, ale z różnymi implementacjami, w zależności od klasy obiektu. Dzięki polimorfizmowi można wywołać metodę `obiekt.wyswietl()`, która zachowuje się inaczej w klasie `Samochod` i inaczej w klasie `Motocykl`, mimo że nazwa metody pozostaje taka sama. Polimorfizm ułatwia rozbudowę aplikacji, ponieważ nowe klasy mogą być dodawane bez modyfikacji istniejącego kodu, co zwiększa elastyczność i rozszerzalność programu. Jest to jedna z najważniejszych zasad programowania obiektowego, obok dziedziczenia i hermetyzacji.

Pytanie 7

Błędy w interpretacji kodu stworzonego za pomocą React.js lub Angular można wykryć dzięki

A. kompilatorowi języka JavaScript
B. wbudowanemu debuggerowi w danym środowisku
C. narzędziom zainstalowanym po stronie serwera aplikacji
D. konsoli przeglądarki internetowej
Wbudowany debugger w IDE jest całkiem pomocny, zwłaszcza w debugowaniu, ale czasami może nie zauważać błędów, które wybuchają później, jak działasz w przeglądarce. Narzędzia serwerowe są bardziej nastawione na błędy backendu, a więc nie pomogą, gdy zamierzasz analizować, co się dzieje w frontendzie. No i tak, JavaScript jest interpretowany, nie kompilowany, więc nie ma tradycyjnego kompilatora.

Pytanie 8

Jaką kategorię reprezentuje typ danych "array"?

A. Typ logiczny
B. Typ wskaźników
C. Typ danych prosty
D. Typ danych złożony
Prosty typ danych odnosi się do typów takich jak 'int', 'char' czy 'bool', które przechowują pojedyncze wartości, a nie zestawy danych. Typ wskaźnikowy przechowuje adresy pamięci, a nie kolekcje wartości, jak to ma miejsce w przypadku tablic. Typ logiczny (boolean) przechowuje wartości 'true' lub 'false', ale nie jest przeznaczony do przechowywania wielu elementów. Tablice różnią się od typów prostych tym, że pozwalają na jednoczesne przechowywanie wielu elementów i dostęp do nich za pomocą indeksów.

Pytanie 9

Jaką nazwę nosi framework CSS, który służy do definiowania wyglądu stron internetowych i którego klasy są użyte w przedstawionym przykładzie?

Ilustracja do pytania
A. Symfony
B. Bootstrap
C. Yaml
D. Angular
Bootstrap jest jednym z najpopularniejszych frameworków CSS używanych do tworzenia responsywnych aplikacji internetowych. Jest to zestaw narzędzi open-source, który oferuje gotowe klasy CSS oraz komponenty JavaScript, ułatwiające projektowanie interfejsów użytkownika. W podanym przykładzie klasy takie jak 'col-sm-3' 'col-md-6' i 'col-lg-4' odnoszą się do siatki Bootstrapowej, która umożliwia elastyczne rozplanowanie elementów na stronie w zależności od rozmiaru ekranu. Klasa 'btn-primary' stosowana jest w Bootstrapie do stylizacji przycisków w sposób, który pasuje do domyślnych kolorów motywu. Z kolei 'dropdown-toggle' jest używana do obsługi rozwijanych list. Dzięki Bootstrapowi można z łatwością tworzyć nowoczesne i estetyczne aplikacje, które są zgodne z zasadami responsywnego web designu, co jest kluczowym standardem w dzisiejszej branży. Użycie Bootstrapu przyspiesza proces developmentu, pozwalając skupić się na funkcjonalności i logice aplikacji, zamiast na ręcznym stylizowaniu elementów.

Pytanie 10

Jakie jest podstawowe środowisko do tworzenia aplikacji desktopowych przy użyciu języka C#?

A. NetBeans
B. MS Visual Studio
C. PyCharm
D. Eclipse
MS Visual Studio to potężne zintegrowane środowisko programistyczne (IDE) zaprojektowane przez firmę Microsoft, które oferuje pełne wsparcie dla języka C#. Dzięki bogatym funkcjom, takim jak IntelliSense, które ułatwia pisanie kodu poprzez podpowiadanie składni oraz dostępność narzędzi do debugowania, programiści mogą efektywnie rozwijać aplikacje desktopowe. MS Visual Studio obsługuje różne frameworki, takie jak .NET Framework oraz .NET Core, co pozwala na budowanie aplikacji o różnej architekturze. W praktyce, programiści mogą tworzyć aplikacje w oparciu o Windows Presentation Foundation (WPF) lub Windows Forms, co umożliwia tworzenie rozbudowanych interfejsów użytkownika. Dodatkowo, MS Visual Studio oferuje szereg narzędzi do współpracy zespołowej, integracji z systemami kontroli wersji oraz wsparcie dla testowania jednostkowego. Jako standard w branży, MS Visual Studio jest często preferowanym wyborem w projektach komercyjnych i korporacyjnych, z uwagi na jego wszechstronność oraz wsparcie ze strony społeczności programistycznej.

Pytanie 11

Jakie z wymienionych działań jest fundamentalne w modelu kaskadowym?

A. Zakończenie jednej fazy przed rozpoczęciem następnej
B. Iteracyjne wprowadzanie modyfikacji na każdym poziomie
C. Równoległe prowadzenie wielu etapów projektu
D. Przeprowadzanie testów systemu po zakończeniu każdej fazy
Równoległa realizacja kilku faz to cecha modelu przyrostowego lub iteracyjnego, który pozwala na pracę nad różnymi etapami jednocześnie. Iteracyjne wprowadzanie zmian to charakterystyczna cecha Agile, gdzie projekt rozwijany jest stopniowo. Testowanie po każdej fazie jest istotnym elementem w różnych metodykach, ale sam proces testowania nie definiuje modelu kaskadowego – tutaj testowanie odbywa się dopiero po zakończeniu implementacji całego systemu.

Pytanie 12

Jakie sformułowanie najlepiej oddaje złożoność obliczeniową algorytmu quicksort?

A. jest zawsze mniejsza niż złożoność jakiegokolwiek innego algorytmu sortowania
B. jest większa niż złożoność sortowania bąbelkowego
C. jest większa niż O(n2)
D. jest różna w zależności od wyboru elementu dzielącego
Twierdzenie, że złożoność quicksort jest wyższa niż sortowania bąbelkowego, jest błędne – bubble sort ma złożoność O(n²) niezależnie od danych wejściowych, co czyni go jednym z najwolniejszych algorytmów. Quicksort nigdy nie ma złożoności wyższej niż O(n²) w najgorszym przypadku, co oznacza, że jest zawsze bardziej efektywny niż bubble sort. Twierdzenie, że quicksort zawsze jest szybszy niż jakikolwiek inny algorytm, jest nieprawdziwe – algorytmy takie jak counting sort lub radix sort mogą działać szybciej w określonych przypadkach. Ostateczna wydajność quicksort zależy od implementacji oraz charakterystyki danych wejściowych.

Pytanie 13

Jaką nazwę kontrolki powinno się umieścić w początkowej linii kodu, w miejscu <???, aby została ona wyświetlona w podany sposób?

Ilustracja do pytania
A. Switch
B. RatinoBar
C. Spinner
D. SeekBar
Switch to kontrolka używana w Androidzie do stworzenia elementu interfejsu użytkownika, który pozwala użytkownikowi przełączać się między dwoma stanami. Domyślnie stany te są identyfikowane jako włączone i wyłączone, co jest szczególnie przydatne w przypadku funkcji wymagających prostego wyboru binarnego, jak na przykład włączanie lub wyłączanie ustawień. Kod XML użyty w pytaniu zawiera atrybuty android:textOff i android:textOn, które są typowe dla klasy Switch i pozwalają zdefiniować tekst, jaki ma być wyświetlany w stanie wyłączonym i włączonym. W praktyce Switch jest często stosowany w aplikacjach mobilnych do kontroli ustawień użytkownika, co pozwala na łatwą i intuicyjną obsługę. Dobrymi praktykami jest używanie Switch w kontekście jednoznacznego wyboru, aby nie wprowadzać użytkownika w błąd. Warto również zadbać o dostępność i odpowiednie etykietowanie kontrolki, co zapewnia jej zrozumiałość dla wszystkich użytkowników.

Pytanie 14

Jaki numer telefonu należy wybrać, aby skontaktować się z pogotowiem ratunkowym w Polsce?

A. 113
B. 998
C. 112
D. 997
Numer 112 to europejski numer alarmowy, który działa we wszystkich krajach Unii Europejskiej, w tym w Polsce. Jego wybór pozwala na natychmiastowe połączenie się z dyspozytorem służb ratunkowych (pogotowie ratunkowe, straż pożarna, policja). Jest to uniwersalny numer, który można wybrać z dowolnego telefonu komórkowego lub stacjonarnego, nawet jeśli urządzenie nie ma karty SIM. Dzięki tej uniwersalności jest to najczęściej rekomendowany numer w nagłych wypadkach.

Pytanie 15

Wskaż algorytm sortowania, który nie jest stabilny?

A. sortowanie bąbelkowe
B. sortowanie przez wstawianie
C. sortowanie przez zliczanie
D. sortowanie szybkie
Sortowanie bąbelkowe (Bubble Sort) jest stabilne, ponieważ nie zmienia kolejności elementów o równej wartości. Sortowanie przez wstawianie (Insertion Sort) również zachowuje stabilność. Sortowanie przez zliczanie (Counting Sort) to algorytm stabilny, szczególnie efektywny dla danych o ograniczonym zakresie wartości.

Pytanie 16

Jakie jest najważniejsze działanie w trakcie analizy wymagań klienta przed rozpoczęciem realizacji projektu aplikacji?

A. Selekcja języka programowania
B. Stworzenie diagramu Gantta
C. Rozdzielenie ról w zespole projektowym
D. Zrozumienie potrzeb biznesowych i oczekiwań klienta
Fajnie, że zauważyłeś, jak ważne jest zrozumienie potrzeb biznesowych i oczekiwań klienta. To kluczowa sprawa przed rozpoczęciem pracy nad projektem aplikacji. Bez tego, nawet najfajniejszy kod może nie spełniać wymagań, a to byłoby szkoda, prawda? Analiza wymagań to nie tylko rozpoznanie celów, ale też spotkania z osobami zaangażowanymi w projekt i zbadanie rynku. Dzięki temu możemy stworzyć aplikację, która naprawdę odpowiada na specyficzne potrzeby, co czyni ją bardziej użyteczną i konkurencyjną. No i oczywiście, jak dobrze określimy, czego potrzebują użytkownicy, to mniej nieporozumień po drodze, a klienci będą bardziej zadowoleni, co zawsze jest na plus.

Pytanie 17

Jakie informacje zawiera zestaw instrukcji (ISA) danego procesora?

A. Metodę obsługi pamięci podręcznej
B. Instrukcje, które procesor jest w stanie wykonać
C. Typy danych, które są trzymane w pamięci
D. Układ połączeń między procesorem a innymi elementami
Zestaw instrukcji, znany jako ISA, to taki jakby słownik poleceń, które procesor potrafi zrozumieć i wykonać. To mega ważny element w projektowaniu komputerów, bo to właśnie od niego zależy, jak dobrze i szybko działa system. Mamy różne rodzaje instrukcji, na przykład te do wykonywania działań matematycznych, logicznych, czy do przenoszenia danych. Popularne zestawy jak x86 albo ARM pokazują, jak programy rozmawiają z procesorem. Jak zrozumiesz ISA, to będzie łatwiej pisać lepszy kod i dostosowywać aplikacje do różnych architektur. No i co ważne, ISA też mówi, jak procesor interpretuje te instrukcje i zarządza danymi, co ma ogromny wpływ na to, jak wydajnie wszystko działa.

Pytanie 18

Który z wymienionych elementów interfejsu użytkownika jest charakterystyczny dla aplikacji działającej na komputerze?

A. Routing
B. Przycisk (Button)
C. Strona HTML
D. API REST
Strona HTML to element bardziej webowy niż desktopowy, więc nie do końca pasuje tu. Jasne, teraz są technologie jak Electron, które pozwalają na robienie desktopów z HTML, ale to nie jest typowy sposób. Co do API REST, to jest do komunikacji aplikacji z serwerami, a nie do interfejsu użytkownika. A routing? No cóż, to działa w webowych aplikacjach, żeby ogarnąć nawigację między stronami, ale w klasycznych desktopach raczej tego nie znajdziesz, bo nie potrzebują trasowania adresów URL.

Pytanie 19

Jaką rolę odgrywa program Jira?

A. Planowanie, śledzenie oraz raportowanie zadań projektowych
B. Produkcja grafik 3D
C. Modyfikowanie arkuszy kalkulacyjnych
D. Zarządzanie edycjami systemu operacyjnego
Jira to jedno z najpopularniejszych narzędzi do zarządzania projektami, wykorzystywane głównie w metodykach Agile i Scrum. Umożliwia planowanie, monitorowanie i raportowanie zadań projektowych na różnych etapach ich realizacji. Dzięki elastycznym tablicom kanban i sprintom, Jira pozwala zespołom programistycznym śledzić postępy, zarządzać backlogiem oraz efektywnie przydzielać zasoby. Funkcjonalności takie jak automatyzacja procesów, śledzenie błędów (bug tracking) i integracja z innymi narzędziami (np. GitHub, Bitbucket) sprawiają, że Jira jest wszechstronnym rozwiązaniem do zarządzania nawet najbardziej złożonymi projektami. Dzięki generowanym raportom i wykresom burndown, menedżerowie mogą dokładnie analizować tempo pracy i podejmować decyzje w oparciu o dane.

Pytanie 20

Które z poniższych twierdzeń najlepiej charakteryzuje bibliotekę w kontekście programowania?

A. Zbiór kodu źródłowego, który jest stosowany wyłącznie w fazie kompilacji aplikacji
B. Zbiór zmiennych globalnych, które są dostępne w trakcie działania aplikacji
C. Zestaw funkcji i klas, które mogą być wykorzystywane w aplikacjach
D. Plik wykonywalny, który funkcjonuje jako odrębny program
Biblioteka w programowaniu to taka paczka różnych funkcji i klas, które można wykorzystać w wielu projektach. Dzięki nim programiści mają łatwiej, bo korzystają z gotowych rozwiązań, co oszczędza czas na pisanie aplikacji. W bibliotekach można znaleźć przeróżne moduły – od prostych funkcji matematycznych po skomplikowane narzędzia do obsługi grafiki, sieci czy baz danych. Znam parę popularnych bibliotek, takich jak React.js w JavaScript, NumPy w Pythonie czy STL w C++. Używanie bibliotek sprawia, że praca programisty jest efektywniejsza, a tworzenie bardziej złożonych aplikacji idzie szybciej, bo nie musisz wszystkiego pisać od podstaw.

Pytanie 21

Oznaczenie ochrony przeciwpożarowej przedstawione na symbolu wskazuje na

Ilustracja do pytania
A. system alarmowy przeciwpożarowy
B. przełącznik zasilania
C. rozdzielnię elektryczną
D. punkt remote release
Ten symbol to alarm pożarowy. Jest naprawdę ważny w systemach przeciwpożarowych, bo pozwala szybko dać znać o zagrożeniu. Dzięki temu można dużo szybciej zadbać o bezpieczeństwo w różnych budynkach.

Pytanie 22

Podana deklaracja zmiennych w języku JAVA zawiera

Ilustracja do pytania
A. jedną zmienną typu tekstowego, jedną rzeczywistą, jedną całkowitą, jedną znakową oraz jedną logiczną
B. jedną zmienną typu tekstowego, dwie całkowite, jedną znakową i jedną logiczną
C. dwie zmienne typu tekstowego, dwie całkowite oraz jedną logiczną
D. dwie zmienne o typie strukturalnym
Deklaracja dwóch zmiennych typu napisowego lub strukturalnego nie odpowiada analizowanemu kodowi, ponieważ liczba i typy zmiennych są inne. Pominięcie zmiennej logicznej lub znakowej prowadzi do błędnej interpretacji deklaracji zmiennych w kodzie.

Pytanie 23

W sekcji, która odpowiada za obsługę wyjątku wygenerowanego przez aplikację, należy to zdefiniować

A. try
B. finally
C. catch
D. throw
Sekcja 'finally' służy do wykonania kodu niezależnie od tego, czy wystąpił wyjątek. 'Throw' generuje wyjątek, ale go nie obsługuje, natomiast 'try' oznacza blok kodu, w którym mogą wystąpić wyjątki, ale sam nie obsługuje ich bez 'catch'.

Pytanie 24

Co to jest wskaźnik w języku C?

A. Funkcja do dynamicznej alokacji pamięci
B. Typ danych do zapisywania tekstów
C. Zmienna przechowująca adres pamięci
D. Zmienna przechowująca wartość logiczną
Zmienne przechowujące wartości logiczne to typ bool (np. true/false) i nie mają związku z wskaźnikami. Funkcje dynamicznie alokujące pamięć, takie jak malloc(), zwracają adresy, ale same nie są wskaźnikami. Typ danych do przechowywania tekstów w C to tablica znaków (char[]) lub wskaźnik do char, ale to nie to samo co wskaźnik w sensie ogólnym, który może wskazywać na dowolny typ danych.

Pytanie 25

Jednym z elementów, które mają zostać zaimplementowane w aplikacji, jest możliwość cofnięcia ostatnich działań do 20 operacji wstecz (undo). Struktura danych, która jest odpowiednia do tego celu i pozwala na dostęp tylko do ostatnio dodanego elementu, to:

A. tablica
B. stos
C. drzewo
D. kolejka
Kolejka to struktura danych działająca na zasadzie FIFO (First In, First Out), co oznacza, że pierwszy dodany element jest pierwszym, który zostaje usunięty. Tego rodzaju organizacja danych nie nadaje się do implementacji funkcji cofania, ponieważ nie umożliwia łatwego dostępu do ostatnich operacji. W kontekście aplikacji umożliwiającej cofnięcie działań, kolejka nie zaspokaja potrzeb użytkownika, gdyż nie pozwala na usunięcie najnowszej operacji. Drzewo, jako bardziej złożona struktura, jest używane głównie do organizacji danych w hierarchicznej formie. Chociaż drzewa mogą być skuteczne w wyszukiwaniu i porządkowaniu danych, nie są odpowiednie do realizacji funkcji cofania ostatnich operacji, ponieważ nie oferują prostego dostępu do ostatnio dodanych elementów. Wreszcie, tablica jest statyczną strukturą danych, która przechowuje elementy w sekwencyjnej kolejności. Mimo że można by używać tablicy do przechowywania operacji, ich ograniczenia dotyczące rozmiaru i elastyczności sprawiają, że są mniej efektywne w porównaniu do stosu w kontekście cofania operacji. W związku z tym, ani kolejka, ani drzewo, ani tablica nie są odpowiednimi wyborami dla funkcjonalności cofania w aplikacji, co czyni stos jedynym logicznym rozwiązaniem.

Pytanie 26

Który z frameworków pozwala na tworzenie aplikacji z graficznym interfejsem użytkownika oraz obsługą wydarzeń?

A. Qt
B. TensorFlow
C. Django
D. Express.js
Django to framework do tworzenia aplikacji webowych w języku Python, a nie narzędzie do budowy aplikacji desktopowych z interfejsem graficznym. TensorFlow to biblioteka do uczenia maszynowego i sztucznej inteligencji, która nie ma bezpośredniego związku z projektowaniem GUI. Express.js to framework dla Node.js, który służy do budowy aplikacji serwerowych i API, ale nie jest narzędziem do projektowania interfejsów użytkownika w aplikacjach desktopowych.

Pytanie 27

Jakie działanie związane z klasą abstrakcyjną jest niedozwolone?

A. Definiowanie pól publicznych
B. Utworzenie instancji tej klasy
C. Rozszerzanie tej klasy
D. Określenie metody wirtualnej
Deklaracja pól publicznych w klasie abstrakcyjnej jest całkowicie dozwolona i może być używana do udostępniania danych w klasach pochodnych. Wprowadzenie pól publicznych w klasie abstrakcyjnej pozwala na określenie podstawowych atrybutów, które będą współdzielone przez wszystkie klasy dziedziczące. Może to być przydatne w kontekście encapsulacji i zarządzania danymi w aplikacjach. Deklaracja metody wirtualnej również jest prawidłowa, gdyż klasy abstrakcyjne mogą zawierać metody, które są zdefiniowane jako wirtualne, co umożliwia ich nadpisywanie w klasach pochodnych. Dzięki temu, programiści mogą budować bardziej elastyczne i modułowe aplikacje. Dziedziczenie po klasie abstrakcyjnej jest podstawowym stosowaniem tego typu klas, gdyż pozwala na tworzenie hierarchii, w której klasy pochodne muszą implementować abstrakcyjne metody zdefiniowane w klasie bazowej. Dziedziczenie wspiera ponadto zasady programowania obiektowego, takie jak ponowne wykorzystanie kodu i polimorfizm, co czyni je kluczowym elementem nowoczesnego programowania.

Pytanie 28

Jednym z kroków przy publikacji aplikacji mobilnej w sklepie Google Play są testy Beta, które charakteryzują się tym, że są one

A. przeprowadzane na podstawie dokumentu zawierającego przypadki testowe
B. przeprowadzane przez grupę docelowych użytkowników aplikacji
C. podzielone na testy funkcjonalne, wydajnościowe oraz skalowalności
D. realizowane przez zespół testerów zatrudnionych przez firmę Google
Testy Beta są kluczowym etapem w procesie publikacji aplikacji mobilnej w sklepie Google Play, ponieważ pozwalają na uzyskanie cennych informacji zwrotnych od rzeczywistych użytkowników aplikacji. W tej fazie aplikacja jest udostępniana ograniczonej grupie docelowych użytkowników, którzy są zainteresowani testowaniem oprogramowania przed jego oficjalnym wydaniem. Użytkownicy ci mają możliwość zgłaszania błędów, proponowania ulepszeń oraz oceny funkcjonalności, co jest niezwykle ważne, aby zapewnić, że produkt spełnia wymagania rynku. Przykładem zastosowania testów Beta może być aplikacja społecznościowa, która w pierwszej fazie testowania pozwala wybranej grupie użytkowników na dzielenie się swoimi doświadczeniami. Otrzymane dane są następnie analizowane w celu wprowadzenia niezbędnych poprawek przed pełnym wprowadzeniem aplikacji na rynek. Ponadto, przeprowadzanie testów Beta jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży oprogramowania, zgodnie z metodykami Agile, które podkreślają znaczenie interakcji z użytkownikami oraz ich wkładu w rozwój produktów.

Pytanie 29

Jaką rolę odgrywa destruktor w definicji klasy?

A. Realizuje testy jednostkowe klasy
B. Ustawia wartości pól klasy
C. Generuje nowe instancje klasy
D. Usuwa instancje i zwalnia pamięć
Destruktor to specjalna metoda klasy, która jest automatycznie wywoływana w momencie, gdy obiekt przestaje być używany. Jego zadaniem jest zwalnianie zasobów, takich jak pamięć dynamiczna, uchwyty do plików lub połączenia sieciowe. Destruktor ma tę samą nazwę co klasa, poprzedzoną symbolem `~` w C++ (`~Samochod()`). Destruktor zapobiega wyciekom pamięci i zapewnia, że wszystkie zasoby są poprawnie zwalniane po zakończeniu pracy obiektu. Jest to kluczowy element zarządzania cyklem życia obiektu w językach takich jak C++.

Pytanie 30

Wartość liczby 1AF, zapisana w systemie szesnastkowym, po przeliczeniu na system dziesiętny wynosi

A. 257
B. 6890
C. 431
D. 26
No, tutaj coś poszło nie tak. Wartość 6890 to chyba wynik jakiegoś błędnego przeliczenia, bo z potęgami szesnastkowymi coś się nie zgadza. Jeśli chodzi o 26, to pewnie źle poskładałeś te cyfry w liczbie szesnastkowej. A 257 to w ogóle nie to, co powinno wyjść, bo brakuje tam jakiejś cyfry w tej liczbie szesnastkowej.

Pytanie 31

Jaką nazwę elementu interfejsu należy wprowadzić w pierwszej linii kodu, na miejscu

Ilustracja do pytania
A. SeekBar
B. Switch
C. RatingBar
D. Spinner
Kontrolka 'Switch' to taki przycisk, który służy do zmiany stanu, na przykład włączania i wyłączania czegoś. W Androidzie mamy klasę Switch, która często jest używana do aktywacji lub dezaktywacji różnych funkcji w ustawieniach aplikacji. Moim zdaniem, to bardzo przydatne narzędzie, bo pozwala użytkownikom łatwo zarządzać opcjami.

Pytanie 32

Co to jest choroba związana z wykonywaniem zawodu?

A. Stan zdrowia, który uniemożliwia pracę przez okres krótszy niż tydzień
B. Każda choroba, która występuje w czasie pracy
C. Choroba występująca tylko w sektorze przemysłowym
D. Choroba wynikająca z warunków pracy lub związanych z nimi czynników
Choroba zawodowa to stan zdrowotny spowodowany warunkami pracy lub czynnikami związanymi z wykonywaną profesją. Najczęściej wynika z długotrwałego narażenia na szkodliwe substancje, hałas, promieniowanie, pyły lub wykonywanie powtarzalnych czynności. Przykładem chorób zawodowych są pylica płuc, głuchota zawodowa czy zespół cieśni nadgarstka. Kluczowym elementem w zapobieganiu chorobom zawodowym jest odpowiednia profilaktyka, szkolenia BHP oraz dostosowanie środowiska pracy do zasad ergonomii. Pracodawcy są zobowiązani do monitorowania warunków pracy i wdrażania rozwiązań minimalizujących ryzyko wystąpienia chorób zawodowych.

Pytanie 33

Co następuje, gdy błąd nie zostanie uchwycony przez blok catch?

A. Program zakończy działanie z błędem
B. Program kontynuuje działanie, pomijając błąd
C. Instrukcja throw zostanie automatycznie wykreślona
D. Błąd zostanie zignorowany przez kompilator
Program nie może kontynuować działania po wystąpieniu wyjątku bez jego obsługi – to mogłoby prowadzić do nieprzewidywalnych błędów. Wyjątek nie jest ignorowany przez kompilator – jeśli wyjątek wystąpi w czasie wykonywania programu, kompilator nie ma na to wpływu. 'Throw' nie jest automatycznie usuwane – to instrukcja zgłaszająca wyjątek, a jej wykonanie jest zależne od warunków w kodzie. Brak obsługi wyjątku prowadzi do natychmiastowego przerwania programu, a nie do pominięcia instrukcji.

Pytanie 34

Metoda tworzenia algorytmu polegająca na dzieleniu go na dwa lub więcej mniejszych podproblemów, aż do momentu, gdy ich rozwiązanie stanie się proste, jest techniką

A. komiwojażera
B. heurystyczną
C. najkrótszej ścieżki
D. dziel i zwyciężaj
Strategia znana jako 'dziel i zwyciężaj' to sposób, w jaki można podejść do rozwiązywania problemów w algorytmice. Chodzi o to, żeby rozdzielić większy problem na mniejsze kawałki, które są już łatwiejsze do ogarnięcia. Robimy to, aż każdy z tych kawałków da się rozwiązać bez większego trudu. Jak już mamy rozwiązania tych mniejszych problemów, to je łączymy, żeby uzyskać odpowiedź na nasz pierwotny problem. Przykłady? No to mamy algorytm sortowania szybkiego (Quicksort) oraz Mergesort, które świetnie sobie radzą z porządkowaniem danych, dzieląc je na mniejsze części. Jak patrzy się na to z perspektywy analizy algorytmów, to ta strategia często prowadzi do lepszej złożoności obliczeniowej, co sprawia, że jest naprawdę przydatna w praktyce, zwłaszcza w informatyce. W książce Cormena i innych, 'Introduction to Algorithms', można znaleźć sporo informacji na temat tych metod i ich zastosowań, co czyni je naprawdę istotnymi w obszarze programowania i analizy danych.

Pytanie 35

Które z wymienionych pól klasy można zainicjalizować przed stworzeniem obiektu?

A. Chronione pole
B. Publiczne pole
C. Static pole
D. Prywatne pole
Pola prywatne i chronione są związane z konkretnymi instancjami klasy, co oznacza, że nie mogą być inicjalizowane przed utworzeniem obiektu. Inicjalizacja takich pól następuje w konstruktorze klasy lub w trakcie tworzenia instancji. Publiczne pola, choć dostępne z dowolnego miejsca w programie, także wymagają istnienia konkretnej instancji obiektu, aby mogły zostać zainicjowane i użyte. Statyczność jest kluczowym czynnikiem pozwalającym na inicjalizację pola niezależnie od istnienia obiektu.

Pytanie 36

Który z wymienionych algorytmów najczęściej wykorzystuje rekurencję?

A. Sortowanie przez wstawianie
B. Sortowanie bąbelkowe
C. Wyszukiwanie liniowe
D. Obliczanie liczb Fibonacciego
Sortowanie bąbelkowe to algorytm iteracyjny, który działa na zasadzie porównywania sąsiednich elementów tablicy i zamiany ich miejscami. Nie korzysta on z rekurencji, ponieważ jego struktura nie wymaga podziału problemu na mniejsze części. Wyszukiwanie liniowe to prosty algorytm iteracyjny, który przeszukuje kolejne elementy tablicy i nie wykorzystuje rekurencji. Sortowanie przez wstawianie również jest algorytmem iteracyjnym, który działa na zasadzie wstawiania kolejnych elementów w odpowiednie miejsca i nie wymaga wywoływania funkcji rekurencyjnych.

Pytanie 37

Aby tworzyć aplikacje desktopowe w języku Java, można wybrać jedno z poniższych środowisk

A. Ms Visual Studio
B. PyCharm
C. NetBeans
D. SharpDevelop
SharpDevelop – Jest to narzędzie do programowania w C#. PyCharm – IDE dedykowane językowi Python, nie Java. Visual Studio – Obsługuje wiele języków, ale Java nie jest natywnie wspierana przez to środowisko.

Pytanie 38

Szablon MojaTablica oferuje funkcjonalność tablicy z indeksami oraz elementami różnych typów. W oparciu o pokazany kod, który wykorzystuje ten szablon do tworzenia tablicy asocjacyjnej, wskaż definicję, która posługuje się szablonem do zainicjowania tablicy, gdzie indeksami są liczby całkowite, a elementami są napisy?

Ilustracja do pytania
A. MojaTablica tab2 = new MojaTablica()
B. int tab2[] = new MojaTablica()
C. int tab2 = new MojaTablica()
D. MojaTablica tab2 = MOjaTablica()
Deklaracja int tab2[] = new MojaTablica(); jest nieprawidłowa, ponieważ int odnosi się do typów prostych, a nie do tablic asocjacyjnych. MojaTablica tab2 = MOjaTablica(); zawiera literówkę i nie inicjalizuje nowego obiektu. Int tab2 = new MojaTablica(); jest błędne, ponieważ tablica asocjacyjna nie może być przypisana do typu int – wymaga użycia typu zgodnego z definicją szablonu.

Pytanie 39

Co to jest automatyzacja testowania procesów?

A. Sprawdzaniem poprawności działania aplikacji na urządzeniach przenośnych
B. Kompilowaniem kodu w celu zwiększenia efektywności
C. Używaniem narzędzi oraz skryptów do wykonywania testów w sposób automatyczny bez udziału człowieka
D. Integracją testów w środowisku deweloperskim
Automatyzacja procesu testowania to zastosowanie narzędzi, skryptów i technologii do przeprowadzania testów oprogramowania w sposób zautomatyzowany, bez konieczności ciągłej ingerencji człowieka. Automatyzacja pozwala na szybkie i wielokrotne uruchamianie testów regresyjnych, co znacząco zwiększa efektywność testowania, redukuje czas potrzebny na wykrycie błędów i umożliwia jednoczesne testowanie wielu funkcji. Narzędzia takie jak Selenium, JUnit czy TestNG pozwalają na tworzenie skryptów testowych, które automatycznie weryfikują poprawność działania aplikacji na różnych urządzeniach i w różnych środowiskach. Automatyzacja testów to nie tylko oszczędność czasu, ale także wyższa dokładność i powtarzalność testów, co minimalizuje ryzyko przeoczenia krytycznych błędów.

Pytanie 40

Do zadań widoku w architekturze MVVM (Model_View-Viewmodel) należy

A. przechowywanie ściągniętych i przetworzonych informacji
B. zarządzanie logiką aplikacji - obejmuje wdrażanie algorytmów
C. przekazywanie danych do widoku oraz wymiana informacji z modelem
D. obsługa interakcji użytkownika, stworzenie UI
Logika aplikacji – To zadanie modelu lub ViewModel. Udostępnianie danych – To rola ViewModel, a nie widoku. Przechowywanie danych – Jest związane z modelem, nie widokiem, który zajmuje się prezentacją danych użytkownikowi.