Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik logistyk
  • Kwalifikacja: SPL.01 - Obsługa magazynów
  • Data rozpoczęcia: 3 maja 2025 12:18
  • Data zakończenia: 3 maja 2025 12:25

Egzamin zdany!

Wynik: 22/40 punktów (55,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Zlecanie usług transportowych zewnętrznemu operatorowi oznacza

A. zbieranie należności za sprzedany towar
B. dostarczanie ładunku do odbiorcy
C. przechowywanie przesyłki
D. realizację sprzedaży przesyłki
Odpowiedź, którą zaznaczyłeś, jest jak najbardziej trafna. Outsourcing transportu to nic innego jak powierzenie zadania przewozu towarów specjalistom z zewnątrz. Dzięki temu firmy mogą lepiej skupić się na tym, co robią najlepiej, czyli np. na produkcji albo sprzedaży. Operatorzy transportowi planują trasy i zarządzają flotą, co naprawdę może poprawić wydajność. Weźmy na przykład firmę, która sprzedaje różne produkty. Zamiast samodzielnie organizować dowóz, może korzystać z firm kurierskich – dzięki temu oszczędza czas i pieniądze, a jednocześnie lepiej obsługuje swoich klientów. Współpraca z profesjonalnymi firmami transportowymi, szczególnie takimi, które działają zgodnie z normami ISO 9001, to naprawdę krok w dobrą stronę.

Pytanie 2

Kto zajmuje się planowaniem, realizacją i kontrolą efektywnego oraz sprawnego obiegu strumieni materialnych, informacyjnych i decyzyjnych?

A. wytwórca
B. firmowy spedytor
C. logistyk
D. handlowiec
Logistyka to dziedzina zajmująca się planowaniem, realizowaniem oraz kontrolowaniem sprawnego i efektywnego przepływu strumieni rzeczowych, informacyjnych i decyzyjnych. Logistyk, jako specjalista, ma za zadanie zarządzać procesami związanymi z transportem, magazynowaniem oraz dystrybucją towarów. Efektywna logistyka przyczynia się do obniżenia kosztów operacyjnych oraz zwiększenia satysfakcji klienta poprzez terminowe dostarczanie produktów. Przykładem zastosowania logistyki jest optymalizacja łańcucha dostaw, gdzie logistyk analizuje dane dotyczące zapasów, prognoz sprzedaży oraz tras transportowych, aby zminimalizować czas dostawy i koszty. Dobre praktyki w logistyce, jak np. wdrożenie systemów zarządzania magazynem (WMS) oraz wykorzystanie technologii RFID, umożliwiają lepszą kontrolę nad przepływem towarów. Warto także zauważyć, że logistyk współpracuje z innymi działami firmy, takimi jak produkcja czy sprzedaż, co pozwala na lepsze koordynowanie działań i optymalizację procesów.

Pytanie 3

Wyznacz optymalną wielkość dostawy, biorąc pod uwagę planowany roczny popyt na poziomie 40 000 sztuk, koszt realizacji jednego zamówienia wynoszący 500,00 zł, cenę jednostkową równą 100,00 zł oraz wskaźnik rocznego kosztu utrzymania zapasów wynoszący 0,1.

A. 1 415 szt.
B. 200 szt.
C. 2 000 szt.
D. 20 000 szt.
Podczas analizy błędnych odpowiedzi warto zwrócić uwagę na kilka kluczowych elementów, które mogą prowadzić do mylnych obliczeń. W przypadku odpowiedzi, które sugerują zbyt małe ilości, takie jak 200 szt. czy 1 415 szt., można zauważyć, że te wartości nie uwzględniają rzeczywistych kosztów związanych z utrzymaniem zapasów oraz częstości zamówień. Zbyt niska wielkość zamówienia może prowadzić do zwiększenia całkowitych kosztów logistycznych związanych z częstymi zamówieniami, co jest sprzeczne z celem optymalizacji kosztów. Z kolei odpowiedź sugerująca 20 000 szt. ignoruje zasadę, że większa ilość zamówienia powoduje znaczny wzrost kosztów utrzymania, co również negatywnie wpływa na efektywność gospodarowania zapasami. W rzeczywistości, model EOQ koncentruje się na równowadze pomiędzy kosztami zamówienia a kosztami utrzymania, co otwiera drogę do bardziej zrównoważonego podejścia w zarządzaniu zapasami. Zrozumienie tych aspektów jest kluczowe dla skutecznego planowania i realizacji strategii zarządzania zapasami, a także dla poprawy zyskowności przedsiębiorstwa.

Pytanie 4

Na podstawie danych zawartych w tabeli, oblicz procentowy udział opóźnionych dostaw w łącznej liczbie dostaw w roku 2013.

LataŁączna liczba dostawLiczba dostaw nieopóźnionychLiczba dostaw opóźnionych
2011504010
2012453015
2013604515

A. 85%
B. 33%
C. 75%
D. 25%
Poprawna odpowiedź wynosi 25%, co oznacza, że opóźnione dostawy stanowią 1/4 całkowitych dostaw w roku 2013. Obliczenie to wykonujemy, dzieląc liczbę opóźnionych dostaw (15) przez łączną liczbę dostaw (60), a następnie mnożąc przez 100, aby uzyskać procent. W praktyce, zarządzanie dostawami i ich terminowością jest kluczowe dla efektywności operacyjnej firm. W wielu branżach, takich jak logistyka i sprzedaż detaliczna, monitorowanie i analiza wskaźników dostaw jest częścią strategii zarządzania jakością. Przykładowo, zgodnie z normą ISO 9001, organizacje powinny regularnie oceniać swoje procesy, aby identyfikować obszary wymagające poprawy. Ponadto, analizując dane dotyczące opóźnień, można wprowadzić działania korygujące, takie jak optymalizacja tras dostaw, wybór bardziej niezawodnych partnerów logistycznych czy usprawnienie procesów magazynowych, co może znacząco wpłynąć na poprawę terminowości i satysfakcji klientów.

Pytanie 5

Zastosowanie wielkości obrotu towarowego podczas planowania układu towarów w magazynie ma na celu

A. wyszukiwanie dostępnych miejsc do transportu towarów
B. uproszczenie procesu kompletacji zamawianych towarów
C. zapewnienie stałych miejsc do transportu towarów
D. skrócenie odległości przemieszczania towarów w magazynie
Planowanie rozmieszczenia towarów w magazynie z uwzględnieniem wielkości obrotu ma na celu nie tylko poprawę efektywności, ale także skuteczne zarządzanie przestrzenią magazynową. Utrzymywanie stałych miejsc transportu towarów to podejście, które niekoniecznie sprzyja elastyczności i skuteczności operacyjnej. W praktyce, stałe przypisanie towarów do konkretnych lokalizacji może prowadzić do dłuższego czasu skanowania i pobierania produktów, co nie jest optymalne w kontekście zmiennych potrzeb rynku. Z kolei wyszukiwanie wolnych miejsc transportu może być mylące, ponieważ efektywne rozmieszczenie towarów powinno opierać się na ich rotacji, a nie na dostępności przestrzeni. Uproszczenie kompletacji zamawianego towaru, mimo że ważne, nie wystarczy samo w sobie; kluczowe jest, aby te działania były zgodne z zasadami efektywnego zarządzania zapasami oraz rozważania przestrzenne. Powszechnym błędem jest zakładanie, że samo przypisanie towaru do wyznaczonej lokalizacji wystarczy, aby zminimalizować koszty i czas operacji. W rzeczywistości, odpowiednie rozmieszczenie towarów powinno opierać się na ich charakterystyce, rotacji oraz sezonowości, co wymaga analizy danych i elastyczności w zarządzaniu. Dobre praktyki sugerują, że optymalizacja w magazynie powinna być dynamiczna, z uwzględnieniem zmieniających się potrzeb i obrotów, co prowadzi do zwiększenia wydajności i niskich kosztów operacyjnych.

Pytanie 6

Zapasami, które są tworzone z powodu ryzyka wystąpienia nieoczekiwanych zdarzeń w celu utrzymania ciągłości produkcji, są zapasy

A. bezpieczeństwa
B. bieżące
C. cykliczne
D. nadmierne
Zapasy bezpieczeństwa to zapasy gromadzone celem ochrony przed nieprzewidzianymi okolicznościami, takimi jak opóźnienia w dostawach surowców czy nagłe wzrosty popytu. Ich głównym celem jest zapewnienie ciągłości produkcji, co jest kluczowe w wielu branżach, w tym w przemyśle motoryzacyjnym czy elektronicznym. Przykładem zastosowania zapasów bezpieczeństwa może być sytuacja, gdy producent samochodów gromadzi dodatkowe części zamienne na wypadek opóźnień w dostawach z fabryk. W standardach zarządzania zapasami, takich jak metoda Just-In-Time (JIT), zapasy bezpieczeństwa odgrywają istotną rolę, ponieważ pozwalają zminimalizować ryzyko przestojów produkcyjnych. Dobrą praktyką jest regularna analiza poziomów zapasów bezpieczeństwa oraz dostosowywanie ich do zmieniających się warunków rynkowych, co pozwala na optymalizację kosztów i zwiększenie efektywności operacyjnej.

Pytanie 7

Podczas przeprowadzonej inwentaryzacji wykazano niedobór niezawiniony wynoszący 1 650 kg cukru, ewidencjonowanego po 2,00 zł/kg. Jaką wartość ma niedobór niezawiniony przekraczający normę ubytków naturalnych, jeśli limit ubytków wynosi 1% średniego rocznego obrotu magazynowego, który to obrót wynosi 300 000,00 zł?

A. 3 000,00 zł
B. 300,00 zł
C. 6 300,00 zł
D. 3 300,00 zł
Analizując błędne odpowiedzi, można zauważyć, że wiele z nich opiera się na nieprawidłowym obliczeniu wartości niedoboru niezawinionego. W przypadku wartości 3 000,00 zł, mogą one sugerować, że użytkownik błędnie zrozumiał zasadę dotyczącą limitu ubytków naturalnych, myśląc, że to całkowita kwota niedoboru. Według normy, jedynie 1% średniego rocznego obrotu magazynowego powinien być traktowany jako naturalny ubytek, a wszelkie nadwyżki powinny być traktowane jako ubytek niezawiniony. Odpowiedzi takie jak 6 300,00 zł są wynikiem pomyłki w obliczeniach lub niepoprawnej interpretacji wartości liczbowych. Użytkownicy mogą mylić wartość stwierdzonego niedoboru z jego wartością w kontekście normy, co prowadzi do nadinterpretacji danych. Zrozumienie, że niedobór niezawiniony może być mniejszy niż przyjęta norma, a nie zawsze jej równy lub większy, jest kluczowe w zarządzaniu zapasami. Prawidłowe podejście do obliczeń i zrozumienie zasad dotyczących ubytków naturalnych jest niezbędne do minimalizowania strat oraz efektywnego zarządzania magazynem, co jest fundamentem dobrych praktyk w logistyce.

Pytanie 8

Jaki będzie wskaźnik kosztów związanych z utrzymaniem powierzchni magazynowej, jeśli
- pojemność magazynu: 5 000 m3
- powierzchnia użytkowa magazynu: 1 000 m2
- stałe wydatki na magazynowanie w analizowanym okresie - 5 tys. zł
- zmienne wydatki na magazynowanie w analizowanym okresie - 15 tys. zł
?

A. 15 zł/m2
B. 20 zł/m2
C. 4 zł/m3
D. 3 zł/m3
Analizując niepoprawne odpowiedzi, można zauważyć, że wiele z nich opiera się na błędnych założeniach dotyczących obliczeń kosztów magazynowania. Na przykład, odpowiedzi takie jak 4 zł/m3 czy 15 zł/m2 wskazują na nieprawidłowe interpretacje przestrzeni magazynowej. Koszty utrzymania powinny być zawsze obliczane w odniesieniu do powierzchni użytkowej, a nie objętości magazynu. Ustalenie wskaźnika kosztów na podstawie m³ prowadzi do mylnego obrazu efektywności kosztowej, ponieważ nie uwzględnia rzeczywistych kosztów związanych z przestrzenią, która jest aktywnie wykorzystywana. Ponadto, przyjęcie błędnych kosztów jednostkowych, jak w przypadku 15 zł/m², nie uwzględnia pełnych kosztów operacyjnych, co może prowadzić do niedoszacowania wydatków. W zarządzaniu magazynem istotne jest zrozumienie, że efektywność kosztowa wymaga dokładnego uwzględnienia zarówno kosztów stałych, jak i zmiennych, a także precyzyjnego odniesienia do rzeczywistej powierzchni. Prawidłowe podejście do obliczeń kosztów magazynowych ma kluczowe znaczenie w kontekście podejmowania strategicznych decyzji zarządzających, optymalizacji zasobów oraz planowania finansowego w przedsiębiorstwie.

Pytanie 9

Zapas elementów instalacji gazowej, montowanej na specjalne życzenie klienta w warsztacie samochodowym, powinien być zamawiany według systemu

A. partia na partię.
B. stałej dostawy.
C. ciągłego przeglądu.
D. min-max.
Zastosowanie systemu min-max nie jest idealnym rozwiązaniem w przypadku zamawiania podzespołów na życzenie klienta, ponieważ opiera się na ustaleniu minimalnego i maksymalnego poziomu zapasów, co może prowadzić do nadmiernych stanów magazynowych i nieefektywnego gospodarowania zasobami. Metoda stałej dostawy również nie spełnia oczekiwań, gdyż zakłada regularne dostawy niezależnie od realnych potrzeb, co w dłuższym okresie może zwiększać koszty i ryzyko przestarzałości części. Podejście ciągłego przeglądu, choć bardziej elastyczne, wciąż nie odpowiada na dynamiczne zmiany w zapotrzebowaniu na podzespoły, które są często unikalne dla specyficznych modyfikacji pojazdów. Kluczowe jest zrozumienie, że w branży motoryzacyjnej zapotrzebowanie na części często zmienia się w wyniku indywidualnych specyfikacji klientów oraz różnych trendów rynkowych. Dlatego też, przyjmowanie statycznych modeli zamówień prowadzi do typowych błędów myślowych, związanych z założeniem, że potrzeby klientów są stałe. W praktyce jednak, każda modyfikacja czy modernizacja pojazdu wymaga dostosowania procesu zamawiania, co najlepiej realizuje się przez system partii na partię, pozwalający na precyzyjne dopasowanie dostaw do aktualnych wymagań rynku.

Pytanie 10

Rozwiązanie systemowe eliminujące błędy powstające w wyniku ręcznego zarządzania zapasami to

A. WMS
B. ERP
C. CMI
D. RIFID
System zarządzania magazynem (WMS) jest kluczowym narzędziem w nowoczesnej logistyce, mającym na celu optymalizację procesów związanych z przechowywaniem i dystrybucją towarów. WMS pozwala na automatyzację wielu aspektów zarządzania stanami magazynowymi, co minimalizuje błędy wynikające z ręcznego wprowadzania danych. Przykładem zastosowania WMS może być firma zajmująca się dystrybucją artykułów spożywczych, która wykorzystuje system do śledzenia lokalizacji produktów w czasie rzeczywistym. Dzięki technologii RFID i skanowaniu kodów kreskowych, WMS umożliwia błyskawiczne aktualizowanie stanów magazynowych oraz analizę rotacji towarów. Wdrożenie WMS zgodnie z najlepszymi praktykami branżowymi, takimi jak standardy GS1 dla identyfikacji towarów, umożliwia zwiększenie efektywności operacyjnej, zmniejszenie kosztów przechowywania oraz poprawę obsługi klienta. Warto również zauważyć, że systemy WMS mogą integrować się z innymi rozwiązaniami, takimi jak systemy ERP, co pozwala na jeszcze lepszą synchronizację procesów biznesowych w całej organizacji.

Pytanie 11

Huta stali w ramach optymalizacji gospodarki surowcami rozpoczęła działania mające na celu stworzenie projektu

A. przepływu informacji
B. przepływu dokumentów
C. wykorzystania materiałów
D. eksploatacji hałdy z odpadami
Wybór odpowiedzi dotyczących obiegu dokumentacji, zagospodarowania materiałów oraz obiegu informacji odzwierciedla pewne nieporozumienia dotyczące kluczowych aspektów zarządzania odpadami w przemyśle stalowym. Obieg dokumentacji, choć istotny w kontekście zarządzania procesami, nie odnosi się bezpośrednio do kwestii fizycznego zarządzania odpadami. Sposoby archiwizacji i przepływu informacji w przedsiębiorstwie są ważne, jednak to nie one przyczyniają się do efektywnego zagospodarowania odpadów i surowców wtórnych. Z kolei zagospodarowanie materiałów jest zbyt ogólnym pojęciem, które nie wskazuje na konkretne działania związane z recyklingiem odpadów stalowych. W kontekście huty stali, kluczowe jest skoncentrowanie się na konkretnych technologiach i metodach, które umożliwiają skuteczną eksploatację hałd z odpadami. Ostatnia propozycja, dotycząca obiegu informacji, również nie odnosi się bezpośrednio do praktycznych działań związanych z odzyskiem materiałów. Wszystkie te odpowiedzi mogą prowadzić do mylnego wniosku, że zarządzanie odpadami jest tylko kwestią administracyjną, podczas gdy w rzeczywistości kluczowe są konkretne działania mające na celu minimalizację odpadów oraz wykorzystanie ich potencjału. Efektywne zarządzanie odpadami w hucie stali wymaga zatem konkretnego podejścia do eksploatacji hałd, by zrealizować cele zrównoważonego rozwoju i promować efektywność materiałową.

Pytanie 12

W magazynie znajduje się 80 t bieżącego zapasu, 10 t zapasu zabezpieczającego, 3 t zapasu zbędnego i 7 t zapasu nadmiarowego. Jaki procent całkowitego zapasu zgromadzonego w magazynie stanowi zapas nierotujący?

A. 3%
B. 80%
C. 17%
D. 20%
Udział zapasu nierotującego w całkowitym zapasie zgromadzonym w magazynie jest często mylnie interpretowany przez osoby zajmujące się gospodarką magazynową. Wybór odpowiedzi 17% lub 3% wynika z błędnego określenia, jakie rodzaje zapasów należy uwzględnić w obliczeniach. Udział zapasu zabezpieczającego oraz zbędnego powinien być analizowany razem, gdyż oba te elementy wpływają na całkowity zapas nierotujący. Z kolei jeśli ktoś wybiera 80%, to może wynikać z nieporozumienia co do tego, jakie zapasy są uznawane za nierotujące. Każdy z tych błędów wskazuje na potrzebę lepszego zrozumienia definicji zapasów oraz ich klasyfikacji. Standardowe podejście do analizy zapasów sugeruje, że firmy powinny regularnie przeprowadzać inwentaryzację oraz analizę rotacji zapasów. W praktyce oznacza to, że zarządzający powinni stosować techniki, takie jak ABC analizy, które pozwalają na klasyfikację zapasów według ich wartości oraz częstotliwości obrotu. Zrozumienie tych zasad i regularne aktualizowanie danych pozwala uniknąć takich nieporozumień oraz podejmować lepsze decyzje dotyczące zarządzania zapasami.

Pytanie 13

Na terminal kontenerowy transportem kolejowym dostarczono 16 kontenerów. Jaki będzie całkowity koszt manipulacji* i składowania tych kontenerów na terminalu przez 16 dni?

Cennik usług świadczonych przez Terminal Kontenerowy
UsługaStawka [zł]Jednostka
Załadunek lub wyładunek ładunku z/do kontenera180,00kontener
Przeniesienie kontenera:kontener
1. statek – plac lub odwrotnie84,00
2. plac – wagon lub odwrotnie85,00
3. plac – środek transportu drogowego lub odwrotnie81,00kontener
Składowanie kontenerów:
6-dniowy okres składowania kontenerów pustych i pełnych wliczony do stawki przeładunkowej.
Po w/w okresie obowiązuje opłata w wysokości: 6,00 zł/kontener na dzień

A. 7 120,00 zł
B. 6 544,00 zł
C. 2 704,00 zł
D. 3 664,00 zł
Odpowiedź 3 664,00 zł jest prawidłowa, ponieważ całkowity koszt manipulacji i składowania 16 kontenerów na terminalu przez 16 dni wynosi 5 136,00 zł. Koszt ten zawiera opłaty za załadunek oraz wyładunek ładunku z kontenerów, przeniesienie kontenerów na środek transportu oraz składowanie, które jest naliczane po 6-dniowym okresie. W praktyce, przy obliczaniu kosztów terminalowych, istotne jest uwzględnienie wszystkich potencjalnych wydatków, takich jak opłaty manipulacyjne i składowe, które mogą się różnić w zależności od rodzaju kontenerów oraz specyfiki operacji. Dobre praktyki w zarządzaniu kosztami transportowymi sugerują, aby z góry zaplanować wszystkie etapy operacji, co pozwala na optymalizację kosztów. Warto również zwrócić uwagę na standardy branżowe, które regulują takie operacje, zapewniając, że wszystkie wymagania są spełnione i nie wystąpią dodatkowe opłaty. Zrozumienie tych elementów jest kluczowe dla efektywnego zarządzania logistyką w transporcie kolejowym.

Pytanie 14

Zalecana ilość farby potrzebna na pomalowanie jednego stołu wynosi 0,2 litra. Nie planuje się zapasu bezpieczeństwa. Ile litrów farby trzeba zamówić, aby zrealizować zamówienie na 100 sztuk stołów, mając w magazynie: farbę - 3 litry oraz 45 pomalowanych stołów?

A. 20 litrów
B. 11 litrów
C. 8 litrów
D. 9 litrów
W wielu przypadkach, przy obliczaniu ilości materiałów potrzebnych do realizacji zamówienia, występują błędy wynikające z niewłaściwego zrozumienia norm zużycia oraz sposobu zarządzania zapasami. Przykładowo, niektóre osoby mogą nie uwzględniać ilości farby już posiadanej w magazynie lub pomylić się w obliczeniach, co prowadzi do nieprawidłowych wniosków. Jeśli ktoś obliczy, że potrzeba 20 litrów farby na 100 stołów, nie uwzględniając, że 45 z nich już zostało pomalowanych, może dojść do wniosku, że należy zamówić tę pełną ilość, co jest nieefektywne. Podobnie, pomijanie już pomalowanych stołów może również prowadzić do nadmiernego zamówienia materiałów, co skutkuje nie tylko zwiększonymi kosztami, ale także trudnościami z magazynowaniem nadmiaru produktów. W praktyce istotne jest, aby przy planowaniu produkcji uwzględniać wszystkie dostępne zasoby, co jest kluczowym elementem efektywnego zarządzania procesami produkcyjnymi oraz optymalizacji kosztów. Dobrą praktyką w branży jest stosowanie dokładnych arkuszy obliczeniowych do analizy zapotrzebowania materiałowego oraz regularna aktualizacja stanów magazynowych, co pozwala uniknąć zarówno niedoborów, jak i nadmiarów materiałów.

Pytanie 15

Korzystając z informacji zawartych w tabeli, wskaż jak należy postąpić z zużytym olejem.

Zestawienie rodzajów odpadów i metod ich unieszkodliwiania
Lp.Rodzaje odpadówMetody unieszkodliwiania odpadów
OdzyskiwanieSpalanieObróbka fizykochemiczna lub biologiczna
1.Odpady ciekłe podobne do ściekówX
2.Odpady zawierające metale ciężkieX
3.Odpady zawierające organiczne substancje chemiczneXXX
4.Zużyte oleje i rozpuszczalnikiXX
5.Zużyte kleje i farbyXX
6.PCB i węglowodory chlorowaneX
7.Przeterminowane środki ochrony roślinXX

A. Odzyskać i spalić.
B. Odzyskać i poddać obróbce biologicznej.
C. Spalić i poddać obróbce fizykochemicznej.
D. Poddac obróbce fizykochemicznej lub biologicznej.
Zgodnie z informacjami zawartymi w tabeli, odpowiedź "Odzyskać i spalić" jest prawidłowa, ponieważ wskazuje na dwie kluczowe metody zarządzania zużytymi olejami. Odzyskiwanie polega na przywracaniu tych substancji do użyteczności poprzez procesy takie jak filtracja, destylacja czy rafinacja, co pozwala na ponowne wykorzystanie olejów w różnych zastosowaniach przemysłowych. Spalanie natomiast, stanowi metodę unieszkodliwiania, która nie tylko zmniejsza objętość odpadów, ale także pozwala na wydobycie energii, co jest szczególnie istotne w kontekście zrównoważonego rozwoju i efektywności energetycznej. W branży istnieją wytyczne, takie jak normy ISO 14001 dotyczące systemów zarządzania środowiskowego, które zalecają te metody jako najlepsze praktyki w obszarze gospodarki odpadami. Podejmując takie działania, przedsiębiorstwa nie tylko przestrzegają przepisów prawa, ale także przyczyniają się do ochrony środowiska.

Pytanie 16

Jak powinno się postąpić z towarem, który jest przygotowywany do magazynowania, a jego opakowanie zostało uszkodzone przez gryzonie?

A. Poddać dezynfekcji
B. Przepakować
C. Natychmiast wyrzucić
D. Skierować do ponownego przerobu
Uszkodzone opakowanie towaru, szczególnie w wyniku działania gryzoni, stwarza poważne zagrożenie dla bezpieczeństwa przechowywanych produktów. W takich sytuacjach niezbędne jest natychmiastowe usunięcie towaru z obiegu, aby zapobiec ewentualnemu skażeniu lub zainfekowaniu innych produktów. W przypadku, gdy opakowanie jest naruszone, istnieje ryzyko, że szkodniki mogły przedostać się do wnętrza, co może prowadzić do rozwoju bakterii, pleśni czy innych patogenów. Standardy HACCP (Hazard Analysis and Critical Control Points) zalecają dokładne monitorowanie i kontrolowanie procesów przetwarzania oraz składowania, aby zminimalizować ryzyko zanieczyszczenia. Przykładem dobrych praktyk jest prowadzenie regularnych audytów jakości, które obejmują inspekcje stanu opakowań i magazynów. Przykłady zastosowania tej zasady można znaleźć w branży spożywczej, gdzie surowce muszą być przechowywane w odpowiednich warunkach, aby nie narażać zdrowia konsumentów. Dlatego natychmiastowe usunięcie uszkodzonego towaru jest kluczowym krokiem w zapewnieniu ciągłości działań i przestrzegania norm jakości.

Pytanie 17

Sprzętem, który pozwala na przechowywanie towarów z zachowaniem określonej wysokości nad podłożem, są

A. stojaki
B. wieszaki
C. podkłady
D. regały
Wybór wieszaków, stojaków czy regałów jako metod składowania asortymentów nie jest odpowiedni w kontekście wymagania dotyczącego zachowania określonej odległości od podłoża. Wieszaki, które są zaprojektowane głównie do zawieszania odzieży lub innych lekkich przedmiotów, nie zapewniają stabilności niezbędnej do składowania większych ilości towaru. Z kolei stojaki, mimo że mogą być użyteczne do przechowywania różnorodnych produktów, często są ograniczone pod względem wysokości i pojemności, co utrudnia efektywne składowanie. Regały są bardziej stabilne, ale ich konstrukcja zazwyczaj nie uwzględnia konieczności składowania towarów w określonej wysokości, co może prowadzić do problemów z dostępem do dolnych poziomów. W praktyce, wykorzystanie tych rozwiązań często prowadzi do stagnacji procesów składowania, zwiększa ryzyko uszkodzeń towarów i może rodzić trudności w ich identyfikacji oraz lokalizacji. Kluczowe jest zrozumienie, że każde urządzenie składowe powinno być dobierane na podstawie specyficznych wymagań dotyczących rodzaju i charakterystyki przechowywanych asortymentów, a także standardów bezpieczeństwa i efektywności operacyjnej. Dlatego ważne jest, aby znać różnice między tymi urządzeniami oraz ich zastosowanie w kontekście magazynowania.

Pytanie 18

Klient zrealizował zakup 220 sztuk towarów w cenie 35,00 zł/szt. netto. Produkty te podlegają 23% VAT. Jaką całkowitą kwotę brutto będzie zawierała faktura dla klienta?

A. 7 700,00 zł
B. 9 471,00 zł
C. 6 260,00 zł
D. 5 929,00 zł
Poprawna odpowiedź to 9 471,00 zł. Aby obliczyć wartość brutto faktury, należy najpierw obliczyć wartość netto zakupionych produktów. W tym przypadku klient zakupił 220 sztuk po 35,00 zł za sztukę netto. Obliczamy wartość netto: 220 szt. * 35,00 zł/szt. = 7 700,00 zł. Następnie, aby uzyskać wartość brutto, musimy dodać podatek VAT. Stawka VAT wynosi 23%, co oznacza, że wartość VAT to: 7 700,00 zł * 0,23 = 1 771,00 zł. Wartość brutto to zatem: 7 700,00 zł + 1 771,00 zł = 9 471,00 zł. Takie obliczenia są zgodne z obowiązującymi przepisami podatkowymi w Polsce, które wymagają, aby na fakturach zawsze była podana wartość brutto, co umożliwia klientom i przedsiębiorcom łatwe zrozumienie całkowitych kosztów zakupu. Dobrą praktyką jest również uwzględnienie na fakturze zarówno wartości netto, jak i VAT, co zapewnia pełną transparentność transakcji.

Pytanie 19

Jakie oprogramowanie wspiera i automatyzuje procesy związane z zarządzaniem relacjami z klientami?

A. EDI
B. WMS
C. CRM
D. ERP
Wybór odpowiedzi bez dokładnego przemyślenia tematu może prowadzić do błędnych wniosków. Na przykład, WMS, czyli System Zarządzania Magazynem, głównie skupia się na tym, jak lepiej zarządzać zapasami i dostawami, a nie na relacjach z klientami. Z kolei ERP, czyli System Planowania Zasobów Przedsiębiorstwa, to narzędzie, które łączy różne funkcje w firmie, jak księgowość czy zarządzanie pracownikami, ale jego focus nie jest bezpośrednio na kliencie. EDI, czyli Elektroniczna Wymiana Danych, to technologia do automatyzacji przesyłania dokumentów między firmami, również niezwiązana z obsługą klienta. Często te różnice są mylone i prowadzą do pomyłek, dlatego dobrze jest uczyć się, jak działają te systemy, żeby móc je odpowiednio stosować w różnych sytuacjach biznesowych.

Pytanie 20

W każdym z procesów logistycznych działania związane z realizowaniem zamówień definiuje plan

A. operacyjny
B. strategiczny
C. taktyczny
D. roczny
Odpowiedź "operacyjny" jest poprawna, ponieważ plan operacyjny obejmuje szczegółowe działania związane z realizacją zamówień w codziennej działalności logistycznej. Plan operacyjny koncentruje się na krótkoterminowych celach oraz procedurach, które muszą być wdrożone, aby zapewnić efektywną obsługę zamówień, od przyjęcia do realizacji. Przykładowo, w kontekście zarządzania łańcuchem dostaw, plan operacyjny może określać, jak szybko zamówienia powinny być przetwarzane, jakie zasoby są potrzebne do realizacji dostaw oraz jakiego rodzaju systemy informatyczne wspierają te procesy. Standardy branżowe, takie jak SCOR (Supply Chain Operations Reference), wskazują na znaczenie efektywnego planowania operacyjnego jako kluczowego elementu sukcesu przedsiębiorstwa. Poprawne wdrożenie planu operacyjnego przyczynia się do zwiększenia satysfakcji klientów oraz optymalizacji kosztów operacyjnych.

Pytanie 21

Jaką skróconą nazwę nosi kategoria systemów informatycznych wspierających zarządzanie łańcuchami dostaw, która jest wspomagana przez EDI oraz ADC?

A. SCM
B. DSS
C. CRP
D. MRP
SCM, czyli Supply Chain Management, to zarządzanie łańcuchem dostaw, które ma na celu optymalizację procesów związanych z przepływem towarów, informacji oraz finansów od dostawcy do klienta. W kontekście EDI (Electronic Data Interchange) i ADC (Automatic Data Capture), SCM umożliwia efektywną wymianę danych między partnerami biznesowymi oraz automatyzację procesów zbierania danych. Przykładem zastosowania SCM może być wykorzystanie EDI do przesyłania zamówień i faktur w czasie rzeczywistym, co przyspiesza procesy transakcyjne, minimalizuje błędy i redukuje koszty operacyjne. Współczesne organizacje, wdrażając systemy SCM, opierają się na standardach takich jak APICS, które definiują najlepsze praktyki w zarządzaniu łańcuchami dostaw. Właściwe zastosowanie SCM prowadzi do zwiększenia elastyczności, redukcji zapasów oraz poprawy satysfakcji klienta, co jest kluczowe na konkurencyjnym rynku.

Pytanie 22

Ile maksymalnie opakowań zbiorczych o wymiarach (dł. × szer. × wys.) 400 × 200 × 250 mm można umieścić w jednej warstwie na palecie EUR 1 200 × 800 × 144 mm, zakładając, że wysokość opakowania odpowiada wysokości warstwy ładunku na palecie?

A. 18 sztuk
B. 15 sztuk
C. 12 sztuk
D. 21 sztuk
Aby obliczyć maksymalną liczbę opakowań zbiorczych, które można umieścić na palecie EUR, należy najpierw zwrócić uwagę na wymiary obu elementów. Paleta EUR ma wymiary 1200 mm x 800 mm, a opakowanie zbiorcze 400 mm x 200 mm x 250 mm. Obliczamy, ile opakowań mieści się w wymiarach palety. Wzdłuż długości palety (1200 mm) możemy zmieścić 3 opakowania (1200 mm / 400 mm = 3), a wzdłuż szerokości palety (800 mm) zmieści się 4 opakowania (800 mm / 200 mm = 4). Policzywszy obie wartości, otrzymujemy 3 x 4 = 12 opakowań w jednej warstwie na palecie. Zastosowanie takich obliczeń jest kluczowe w logistyce i zarządzaniu magazynem, ponieważ umożliwia efektywne planowanie przestrzeni oraz minimalizację kosztów transportu. Dobrze zaplanowana konfiguracja ładunku na palecie zapewnia stabilność i bezpieczeństwo w trakcie transportu, co jest zgodne z najlepszymi praktykami branżowymi.

Pytanie 23

Jaką jednostką organizacyjną zajmującą się normalizacją jest w Polsce?

A. Polski Komitet Miar i Wag.
B. Europejski Komitet Normalizacyjny.
C. Polski Komitet Normalizacyjny.
D. Międzynarodowy Komitet Norm.
Polski Komitet Normalizacyjny (PKN) jest kluczową jednostką organizacyjną w zakresie normalizacji w Polsce. Jego głównym zadaniem jest opracowywanie, wprowadzanie i koordynowanie standardów technicznych w różnych dziedzinach, co ma za zadanie zapewnienie jakości, bezpieczeństwa oraz interoperacyjności produktów i usług. PKN działa na rzecz promocji norm w przemyśle oraz ich implementacji w praktyce, co jest istotne dla podnoszenia konkurencyjności polskich firm na rynkach międzynarodowych. Przykładowo, przy wprowadzaniu nowego produktu na rynek, producent musi często dostosować się do odpowiednich norm, co gwarantuje, że wyroby spełniają określone wymagania jakościowe. PKN jest także członkiem Międzynarodowej Organizacji Normalizacyjnej (ISO) oraz Europejskiego Komitetu Normalizacyjnego (CEN), co umożliwia harmonizację norm na poziomie globalnym i europejskim. Dzięki tej współpracy, polskie normy są zgodne z międzynarodowymi standardami, co ułatwia przedsiębiorstwom ekspansję na rynki zagraniczne.

Pytanie 24

Zasady międzynarodowego transportu kolejowego towarów niebezpiecznych określa się jako

A. RID
B. ADR
C. DGR
D. ADN
Odpowiedzi ADN, DGR i ADR, mimo że dotyczą transportu towarów niebezpiecznych, nie są związane z przewozem kolejowym i dlatego nie są prawidłowymi odpowiedziami na to pytanie. ADN, czyli Umowa Europejska o Międzynarodowym Przewozie Drogowym Towarów Niebezpiecznych, odnosi się jedynie do transportu drogowego, co czyni ją niewłaściwą w kontekście regulacji dotyczących transportu kolejowego. DGR, czyli Przepisy dotyczące Przewozu Towarów Niebezpiecznych w Lotnictwie, koncentruje się na aspektach transportu lotniczego, co również nie ma zastosowania w przypadku transportu koleją. ADR, czyli Europejska Umowa dotycząca Międzynarodowego Przewozu Drogowego Towarów Niebezpiecznych, podobnie jak ADN, dotyczy transportu drogowego. W związku z tym, wybór tych odpowiedzi wskazuje na brak zrozumienia podziałów między różnymi środkami transportu, które mają swoje specyficzne regulacje. Kluczowym błędem myślowym jest mylenie przepisów dotyczących różnych rodzajów transportu, co może prowadzić do nieprawidłowego stosowania regulacji i w konsekwencji do naruszeń przepisów bezpieczeństwa. W praktyce, znajomość odpowiednich regulacji dla każdego środka transportu jest kluczowa, aby zapewnić zgodność z obowiązującymi normami i minimalizować ryzyko związane z przewozem towarów niebezpiecznych.

Pytanie 25

Który system definiuje moment złożenia zamówienia?

A. Planowania
B. Min-max
C. Lokalizacji
D. UPC-E
Odpowiedź 'Min-max' to strzał w dziesiątkę! System min-max to fajne podejście do zarządzania zapasami, bo pomaga ustalić, kiedy dokładnie zamówić więcej towaru. Działa to tak, że ustalamy dwa progi: minimalny i maksymalny. Na przykład, jeśli mamy minimalny poziom zapasów na 100 jednostek, a maksymalny to 500, to kiedy zapasy spadną poniżej 100, system sam generuje zamówienie, żeby uzupełnić zapasy do maksymalnego poziomu. Takie podejście jest naprawdę popularne w logistyce, bo pozwala zredukować ryzyko, że czegoś zabraknie, i zoptymalizować cały proces. Warto też pamiętać, że według standardów jak ISO 9001, zarządzanie zapasami to kluczowa część utrzymania jakości w firmie. Dobrze jest regularnie sprawdzać, jakie mamy zapasy, i dostosowywać te progi min-max w zależności od popytu czy sezonowości produktów.

Pytanie 26

Wybrane standardy jakości owoców i warzyw do obrotu hurtowego zgodne z wymaganiami klientów Która dostawa nie spełnia gentlemenS agreements co do wielkości zepsutych produktów?

Partia jest zgodna ze standardem, gdy więcej niż 90% zawartości wszystkich opakowań spełnia wymagania:

  • jakościowe, ale bez oznak zepsucia lub innych zmian, które czynią towar niezdatnym do spożycia,
  • wielkościowe, ale nie więcej niż o 10% od średniej deklarowanej wielkości.

Zgodnie z gentlemen's agreement (dżentelmeńska umowa) dopuszcza się u klienta do 2% zepsutych owoców i warzyw.

Wykaz zrealizowanych dostaw

Masa zepsutych produktów [kg]Wielkość dostawy
Dostawa 1.2240 skrzyń jabłek po 25 kg jabłek w skrzyni
Dostawa 2.1080 worków z ziemniakami po 50 kg ziemniaków w worku
Dostawa 3.314 pjł z kapustą pekińską po 600 kg kapusty na palecie
Dostawa 4.54240 kartonów z pomidorami po 15 kg pomidorów w kartonie

A. Dostawa 2.
B. Dostawa 3.
C. Dostawa 4.
D. Dostawa 1.
Wybór innych dostaw jako odpowiedzi na pytanie świadczy o pewnych nieporozumieniach dotyczących zasadności analizy jakości dostarczanych produktów. Zrozumienie, że każdy procent zepsutych owoców i warzyw ma znaczenie, jest kluczowe dla utrzymania norm jakościowych w obrocie hurtowym. Dwie pozostałe dostawy, które są błędnie wskazywane jako spełniające wymagania, mają masę zepsutych produktów poniżej 2%, co oznacza, że nie przekraczają limitu ustalonego w ramach gentlemen's agreements. Należy zauważyć, że ignorowanie istotnych wskaźników jakości, takich jak masa zepsutych produktów, może prowadzić do niekorzystnych konsekwencji, w tym do strat finansowych oraz utraty zaufania klientów. Typowym błędem myślowym jest mylenie zgodności z umowami z dopuszczalnymi odchyleniami od norm. Często pojawia się przekonanie, że niewielkie przekroczenie limitów nie ma istotnego wpływu na jakość, co jest mylnym założeniem. Każdy producent powinien być świadomy, że nieprzestrzeganie ustalonych standardów nie tylko wpływa na bezpośrednie wyniki finansowe, ale także może prowadzić do długotrwałych konsekwencji w postaci utraty klientów i negatywnego wizerunku na rynku. W związku z tym, kluczowe jest, aby dostawcy byli w pełni świadomi norm jakości i przestrzegali ich w każdej dostawie, aby zminimalizować ryzyko reklamacji i zwiększyć satysfakcję klientów.

Pytanie 27

Najczęściej wykorzystywane kody kreskowe to

A. EAN-8, EAN-10
B. EAN-8, EAN-13
C. EAN-8, EAN-9
D. EAN-8, EAN-12
Odpowiedź z EAN-8 i EAN-13 jest jak najbardziej na miejscu! Te kody kreskowe są naprawdę popularne na całym świecie, w różnych branżach. EAN-13, z 13 cyframi, to najczęściej spotykany kod przy produktach w sklepach. Dzięki niemu można łatwo zidentyfikować produkty w systemach sprzedaży, co jest super ważne dla efektywnego zarządzania zapasami. Zauważyłem, że skanowanie kodów EAN-13 w supermarketach naprawdę przyspiesza proces kasowania, co oszczędza czas i zmniejsza błędy. EAN-8 natomiast jest świetny do mniejszych produktów, lub gdy po prostu nie ma miejsca na większy kod. Ogólnie rzecz biorąc, dzięki tym standardom GS1 łatwiej wymieniać informacje między różnymi systemami. Kody EAN stanowią fundament dla logistyki, śledzenia produktów i zarządzania sprzedażą.

Pytanie 28

Jaką maksymalną liczbę kartonów o wymiarach 300 x 350 x 950 mm można ułożyć w jednej warstwie na palecie o wymiarach 1 200 x 1 000 x 150 mm?

A. 11 kartonów
B. 9 kartonów
C. 8 kartonów
D. 10 kartonów
Wybierając odpowiedzi inne niż 11 kartonów, można łatwo popełnić błąd w obliczeniach związanych z przestrzenią i układem kartonów. Na przykład, odpowiedzi wskazujące na 9, 10 lub 8 kartonów mogą wynikać z błędnego założenia dotyczącego wymiarów, a także niewłaściwego zrozumienia, jak obliczać efektywność układu na palecie. Często myśli się, że należy brać pod uwagę tylko jeden wymiar kartonu, co prowadzi do błędnych obliczeń. W rzeczywistości, aby efektywnie umieścić kartony na palecie, wszystkie wymiary powinny być brane pod uwagę, a także ich układ w przestrzeni. Standardy magazynowania sugerują, że przy optymalizacji układów powinno się brać pod uwagę nie tylko wymiary zewnętrzne, ale również ewentualne straty przestrzenne oraz sposób transportu. Niezrozumienie tych zasad może prowadzić do nieprawidłowych oszacowań. Dlatego tak ważne jest nie tylko wykonywanie obliczeń, ale także ich weryfikacja w kontekście praktycznych zastosowań w branży, co pozwala osiągnąć maksymalną efektywność i zminimalizować koszty.

Pytanie 29

Jeśli strefa składowania ma długość 24 m, szerokość 4 m oraz powierzchnię zajmowaną przez towary wynoszącą 48 m2, to w jakim stopniu wykorzystana jest ta strefa składowania?

A. 40%
B. 200%
C. 50%
D. 100%
Strefa składowania o długości 24 m i szerokości 4 m ma całkowitą powierzchnię wynoszącą 96 m² (24 m * 4 m). Powierzchnia zajmowana przez towary wynosząca 48 m² stanowi połowę dostępnej powierzchni w tej strefie. Aby obliczyć wykorzystanie strefy składowania, należy podzielić powierzchnię zajmowaną przez towary przez całkowitą powierzchnię strefy, a następnie pomnożyć przez 100, co daje: (48 m² / 96 m²) * 100 = 50%. Tego rodzaju analiza jest kluczowa dla efektywnego zarządzania przestrzenią magazynową, co pozwala na optymalne wykorzystanie zasobów oraz zwiększenie efektywności operacyjnej. W praktyce, firmy często dążą do maksymalizacji wykorzystania stref składowania, stosując różne techniki, takie jak analiza ABC, która pomaga w identyfikacji kluczowych towarów i ich optymalnym rozmieszczeniu. Standardy branżowe, takie jak Lean Management, podkreślają znaczenie eliminacji marnotrawstwa przestrzeni, co bezpośrednio wpływa na koszty operacyjne oraz wydajność procesów magazynowych.

Pytanie 30

Firma produkuje krzesła oraz stoły do szkół. Dzienne możliwości produkcyjne maszyn wynoszą 150 krzeseł lub 75 stołów. Oblicz, po ilu dniach zrealizowane zostanie zamówienie na 1 050 krzeseł oraz 525 stołów?

A. 21 dni
B. 14 dni
C. 5 dni
D. 7 dni
Kiedy odpowiadasz źle, może to być przez to, że źle zrozumiałeś dane o wydajności albo niepoprawnie obliczyłeś dni robocze. Na przykład, jeżeli myślisz, że produkcja jednego rodzaju mebli trwa krócej i próbujesz zrobić wszystko w 5 dni, to jest błąd. Wydaje się, że można by wyprodukować oba typy mebli szybciej, ale to prowadzi do złego zarządzania czasem i zasobami. Czas realizacji powinien uwzględniać różne rzeczy, jak dostępność surowców, przestoje maszyn czy niespodziewane problemy przy produkcji. W końcu, błędne obliczenia mogą sprawić, że oczekiwania będą zbyt wysokie, co skutkuje opóźnieniami i niezadowoleniem klientów. Dlatego dobrze jest wszystko dokładnie przeanalizować i spojrzeć na planowanie produkcji z szerszej perspektywy, biorąc pod uwagę różne zmienne wpływające na cały proces.

Pytanie 31

Cena formowania jednej paletowej jednostki ładunkowej (pjł) wynosi 1,60 zł. Na swoje usługi magazyn nakłada 25% zysku. Oblicz jednostkową cenę brutto formowania 1 pjł, zakładając, że usługa podlega 23% stawce VAT?

A. 1,97 zł
B. 1,48 zł
C. 2,00 zł
D. 2,46 zł
Aby obliczyć jednostkową cenę brutto formowania jednej paletowej jednostki ładunkowej (pjł), musimy wziąć pod uwagę koszty, narzut zysku oraz stawkę podatku VAT. Koszt formowania jednej pjł wynosi 1,60 zł. Do tego kosztu należy dodać 25% narzutu zysku. Obliczając narzut: 1,60 zł * 0,25 = 0,40 zł. Zatem cena netto po dodaniu narzutu wynosi 1,60 zł + 0,40 zł = 2,00 zł. Następnie, aby uzyskać cenę brutto, musimy dodać 23% VAT: 2,00 zł * 0,23 = 0,46 zł. Stąd cena brutto wynosi 2,00 zł + 0,46 zł = 2,46 zł. Praktyczne zastosowanie tej wiedzy jest istotne w obszarze logistyki i zarządzania magazynem, gdzie prawidłowe ustalanie cen usług jest kluczowe dla rentowności operacji. Utrzymywanie transparentności w kosztach oraz ich prawidłowe kalkulowanie są zgodne z najlepszymi praktykami branżowymi, co może mieć wpływ na strategię cenową firmy i jej konkurencyjność na rynku.

Pytanie 32

Podczas przeładunku przestrzeń ładunkowa pojazdu jest połączona z wnętrzem magazynu za pomocą

A. gniazda magazynowego
B. bramy wjazdowej
C. regału magazynowego
D. rampy przeładunkowej
Rampa przeładunkowa jest kluczowym elementem w procesie załadunku i rozładunku towarów w magazynach oraz centrach dystrybucyjnych. Jej głównym zadaniem jest zapewnienie płynnego i bezpiecznego połączenia między przestrzenią ładunkową pojazdu a wnętrzem hali magazynowej. Dzięki rampie, kontenery i ciężarówki mogą być łatwo i szybko załadowywane oraz rozładowywane, co znacznie zwiększa efektywność operacyjną. W praktyce, rampa przeładunkowa pozwala na minimalizację czasu potrzebnego na załadunek towarów, co jest kluczowe w dynamicznych środowiskach logistycznych. Ważnym aspektem ramp jest ich projektowanie zgodne z normami bezpieczeństwa, takimi jak PN-EN 1398, które określają wymagania dotyczące konstrukcji i użytkowania ramp. Użytkowanie rampy zapewnia również ergonomiczne warunki pracy dla pracowników, zmniejszając ryzyko urazów spowodowanych niewłaściwym podnoszeniem lub przenoszeniem ciężkich przedmiotów.

Pytanie 33

W skład kosztów ryzyka związanych z magazynowaniem zapasów wchodzi

A. kapitał zainwestowany w zapasy
B. opłaty podatkowe
C. polisy ubezpieczeniowe
D. spadek wartości
Podatki, ubezpieczenia oraz inwestycje w zapasy to pojęcia, które choć związane z kosztami działalności przedsiębiorstwa, nie są specyficznie związane z ryzykiem utraty wartości zapasów. Podatki są obligatoryjnymi opłatami na rzecz państwa, które nie mają bezpośredniego związku z naturą ryzyka związanego z zapasami, a ich wysokość jest określona przez regulacje prawne. Ubezpieczenia, z kolei, mogą zabezpieczać przedsiębiorstwo przed różnorodnymi ryzykami, ale nie eliminują samego ryzyka utraty wartości, a jedynie chronią przed finansowymi skutkami tych strat. Inwestycje w zapasy są działaniem mającym na celu zwiększenie potencjału sprzedażowego, a nie bezpośrednim kosztem ryzyka. Błędne jest zatem utożsamienie tych pojęć z kosztami ryzyka utrzymania zapasów. Właściwa analiza kosztów powinna skupiać się na dynamicznych aspektach zarządzania zapasami, takich jak obroty zapasów czy zmiany w popycie, co jest zgodne z nowoczesnymi metodami zarządzania. Ignorowanie tych kluczowych elementów prowadzi do nieefektywnego zarządzania i potencjalnych strat finansowych.

Pytanie 34

W jakim modelu organizacji transportu jeden pojazd w trakcie pojedynczej trasy dostarcza towar do kilku odbiorców, a po zrealizowaniu dostawy do ostatniego, wraca pusty do miejsca załadunku?

A. Wahadłowym
B. Promienistym
C. Sztafetowym
D. Obwodowym
Wybór innego modelu organizacji procesu transportowego może prowadzić do nieefektywności w realizacji dostaw. Model promienisty zakłada, że pojazd dostarcza ładunki do klientów w rozchodzący się sposób z jednego punktu. W praktyce oznacza to, że każdy transport jest realizowany w formie 'promieni', co może skutkować dłuższymi czasami dostaw i wyższymi kosztami. W modelu sztafetowym pojazdy przemieszczają się w zorganizowanej kolejce, gdzie jeden pojazd przekazuje ładunek innemu w określonej strefie, co również nie odpowiada przedstawionym wymaganiom, ponieważ nie zapewnia zwrotu do punktu załadunku po wszystkich dostawach. Z kolei w modelu wahadłowym pojazdy kursują regularnie między dwoma punktami, co ogranicza ich elastyczność i może prowadzić do nadmiaru pustych przebiegów. Tego typu podejścia często ignorują ważne aspekty, takie jak zmienność popytu czy specyfikę lokalnych rynków, a także nie uwzględniają najnowszych trendów w logistyce, takich jak zrównoważony rozwój czy efektywność energetyczna. Właściwa analiza potrzeb logistycznych oraz wybór odpowiedniego modelu jest kluczowy dla zwiększenia efektywności, redukcji kosztów oraz poprawy jakości usług transportowych.

Pytanie 35

Oznakowanie i pakowanie produktów gotowych to procesy

A. wykonawcze w obszarze logistyki zaopatrzenia
B. organizacyjne w obszarze logistyki dystrybucji
C. kontrolne w obszarze logistyki zaopatrzenia
D. wykonawcze w obszarze logistyki dystrybucji
Twoja odpowiedź, mówiąca, że pakowanie i oznakowanie to działania kontrolne w logistyce zaopatrzenia, jest trochę nietrafiona. W rzeczywistości te czynności dotyczą dystrybucji, a nie zaopatrzenia. W logistyce zaopatrzenia kontrola skupia się na jakości i ilości towarów od dostawców, co jest zupełnie inne od pakowania produktów. Mówienie, że pakowanie i oznakowanie to organizacyjne sprawy w dystrybucji, też nie do końca ma sens. Organizowanie pracy jest ważne, ale te czynności to bardziej wykonawcze działania, które mają bezpośredni wpływ na dostawy. W logistyce zaopatrzenia działania wykonawcze skupiają się głównie na przyjmowaniu towarów i ich składowaniu. To może prowadzić do nieporozumień, w których łączymy różne procesy, co w efekcie może spowodować problemy w zarządzaniu łańcuchem dostaw. Rozumienie różnic między tymi obszarami jest istotne, żeby poprawić procesy i oszczędzić na kosztach operacyjnych.

Pytanie 36

Dokument celny, który w międzynarodowym transporcie drogowym pozwala na transport towarów bez kontroli celnej przy przejeżdżaniu przez granice krajów tranzytowych oraz na opłacanie ceł w miejscu docelowym towarów, to

A. CMR
B. TIR
C. CIT
D. SAD
Odpowiedź TIR jest poprawna, ponieważ odnosi się do Międzynarodowej Konwencji dotyczącej przewozu towarów w systemie TIR, która umożliwia transport towarów przez terytoria krajów tranzytowych bez konieczności przeprowadzania kontroli celnej na granicach. W ramach tego systemu, kierowcy posiadają specjalne dokumenty TIR, które upraszczają formalności celne. Dzięki temu, towary mogą być transportowane szybciej i efektywniej, co jest korzystne zarówno dla przedsiębiorców, jak i dla administracji celnej. Przykładem zastosowania systemu TIR może być przewóz towarów z Polski do Włoch przez Niemcy; dzięki dokumentowi TIR, transport może odbywać się bez dodatkowych przystanków w celu odprawy celnej w krajach tranzytowych. Warto zaznaczyć, że stosowanie systemu TIR zwiększa bezpieczeństwo transportu oraz umożliwia lepsze zarządzanie ryzykiem. Zastosowanie tego systemu ma oparcie w międzynarodowych standardach i dobrych praktykach w obszarze logistyki i transportu.

Pytanie 37

W którym magazynie najefektywniej wykorzystywana jest przestrzeń w strefie składowania?

Magazyn 1Magazyn 2Magazyn 3Magazyn 4
Pojemność strefy składowania:
4 000 m3

Przeciętna objętość ładunku:
3 000 m3
Pojemność strefy składowania:
3 000 m3

Przeciętna objętość ładunku:
2 100 m3
Pojemność strefy składowania:
12 000 m3

Przeciętna objętość ładunku:
7 200 m3
Pojemność strefy składowania:
9 000 m3

Przeciętna objętość ładunku:
8 100 m3

A. W magazynie 1.
B. W magazynie 2.
C. W magazynie 4.
D. W magazynie 3.
Zgadza się, magazyn 4 jest faktycznie najlepszy pod względem wykorzystania przestrzeni w strefie składowania. Kluczową sprawą jest to, że jego stosunek objętości ładunku do pojemności strefy składowania wynosi 90%, co jest naprawdę świetnym wynikiem. To oznacza, że miejsce jest tam używane bardzo efektywnie w porównaniu z innymi magazynami. W praktyce dobrze wykorzystana przestrzeń w magazynach jest kluczowa dla rentowności w logistyce. Warto tu podać przykład systemów WMS, które pomagają w lepszym zarządzaniu przestrzenią i lokalizowaniem towarów. W branży popularne jest też stosowanie metody ABC, gdzie towary są dzielone według tego, jak często się sprzedają. To ułatwia umieszczanie popularnych produktów w łatwo dostępnych miejscach. Generalnie, im lepiej zorganizowana przestrzeń magazynowa, tym szybciej można załatwiać zamówienia i tym niższe są koszty operacyjne. Widać, że magazyn 4 naprawdę może być wzorem do naśladowania!

Pytanie 38

Pojazd mechaniczny, którego zadaniem jest transportowanie naczep nieposiadających przednich kół, określamy mianem ciągnika

A. uniwersalnym
B. ciężarowym
C. specjalnym
D. siodłowym
Ciągnik siodłowy to pojazd mechaniczny przystosowany do transportu naczep, które nie mają przednich kół. Jego konstrukcja pozwala na efektywne połączenie z naczepą za pomocą specjalnego systemu zaczepowego, co zapewnia stabilność i bezpieczeństwo podczas jazdy. W przypadku ciągników siodłowych, ich znaczenie w transporcie drogowym jest nie do przecenienia – stanowią podstawowy element floty transportowej, umożliwiając przewożenie ciężkich ładunków na dużych odległościach. Przykładowo, w branży logistycznej wykorzystywane są do transportu towarów w kontenerach, co wymaga wysokiej wydajności oraz elastyczności w operacjach załadunkowych i rozładunkowych. Zgodnie z normami branżowymi, ciągniki siodłowe powinny spełniać określone standardy emisji spalin oraz normy bezpieczeństwa, co czyni je nie tylko funkcjonalnymi, ale także ekologicznymi. Dobrą praktyką jest również regularne przeprowadzanie przeglądów technicznych, co zapewnia ich niezawodność i minimalizuje ryzyko awarii w trakcie transportu.

Pytanie 39

Jaka jest pierwsza czynność podczas wydawania towaru z magazynu?

A. Etap pakowania towaru
B. Załadunek na środek transportu
C. Weryfikacja dokumentu rozchodu zewnętrznego
D. Kompletacja zamówienia
W magazynach, weryfikacja dokumentu rozchodu zewnętrznego jest kluczowym krokiem rozpoczynającym proces wydawania towaru. Przed przystąpieniem do jakiejkolwiek operacji fizycznej, należy upewnić się, że posiadamy wszystkie wymagane dokumenty prawne i logistyczne. Dokument rozchodu zewnętrznego jest czymś w rodzaju pozwolenia na wydanie towaru. Zawiera szczegółowe informacje o tym, jakie produkty mają zostać wydane, w jakiej ilości i dla jakiego odbiorcy. Bez poprawnej weryfikacji tego dokumentu, ryzykujemy błędami w zamówieniach, co może prowadzić do niepoprawnych dostaw i problemów dla klientów. Standardy branżowe podkreślają znaczenie dokładności i zgodności danych w dokumentacji, co wpływa na efektywność całego procesu logistycznego. Z mojego doświadczenia, weryfikacja dokumentów na tym etapie pozwala również na wykrycie ewentualnych niezgodności lub braków, co umożliwia ich szybkie skorygowanie, zanim towar opuści magazyn. To podejście nie tylko ułatwia zarządzanie magazynem, ale także buduje zaufanie klientów poprzez terminowe i dokładne realizacje zamówień.

Pytanie 40

W kontekście systemu ekologicznego "czystej produkcji poprzez ruch" nie powinno się podejmować działań, które wiążą się z

A. zmniejszeniem wpływu produktu na środowisko w trakcie całego cyklu życia, zaczynając od pozyskiwania surowców, poprzez procesy przetwarzania, aż do składowania lub wykorzystania zużytego produktu.
B. zwiększaniem jakości i funkcjonalności produktu kosztem środowiska.
C. udoskonalaniem procesów produkcyjnych z perspektywy ich wpływu na środowisko.
D. wykorzystywaniem technologii, które wytwarzają mniejsze ilości odpadów oraz szkodliwych emisji substancji do powietrza i wód.
Wszystkie pozostałe odpowiedzi wskazują na działania, które są zgodne z ideą czystej produkcji i zrównoważonego rozwoju. Stosowanie technologii, które generują mniej odpadów i emisji, jest kluczowym elementem w dążeniu do ograniczenia negatywnego wpływu produkcji na środowisko. Optymalizacja procesów produkcyjnych z uwagi na ich oddziaływanie na środowisko to praktyka, która nie tylko przynosi korzyści ekologiczne, ale również ekonomiczne - zmniejszenie kosztów operacyjnych poprzez efektywne wykorzystanie surowców. Ograniczenie oddziaływania produktu na środowisko w całym cyklu życia, w tym identyfikacja punktów krytycznych, w których można wdrożyć zmiany, to fundamentalna zasada w ekologii przemysłowej. Wiele firm stosuje analizy cyklu życia (LCA), aby zrozumieć, gdzie występują największe obciążenia dla środowiska i w jaki sposób można je zredukować. Niestety, często zdarza się, że w imię krótkoterminowych zysków, przedsiębiorstwa ignorują te zasady, co prowadzi do typowego błędu myślowego: myślenia liniowego, które nie uwzględnia długofalowych konsekwencji dla planety. Przykładem mogą być firmy, które decydują się na obniżenie kosztów produkcji poprzez stosowanie tańszych, lecz mniej ekologicznych materiałów, co w efekcie obniża jakość produktu i przyczynia się do zwiększenia odpadów i zanieczyszczenia.