Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik logistyk
  • Kwalifikacja: SPL.01 - Obsługa magazynów
  • Data rozpoczęcia: 8 maja 2025 09:55
  • Data zakończenia: 8 maja 2025 10:11

Egzamin zdany!

Wynik: 21/40 punktów (52,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

W celu przetransportowania partii towaru do jednego odbiorcy zaplanowano użycie czterech pojazdów. Z tego powodu nadawca ma wystawić

A. jeden list przewozowy
B. dwa listy przewozowe
C. cztery listy przewozowe
D. trzy listy przewozowe
Wybór niewłaściwej liczby listów przewozowych w kontekście przewozu ładunków może prowadzić do poważnych nieporozumień i trudności w zarządzaniu transportem. Na przykład, wybór tylko jednego lub dwóch listów przewozowych dla czterech pojazdów sugeruje, że wszystkie pojazdy transportują ten sam ładunek w tym samym czasie, co jest rzadkością w praktyce logistycznej. W rzeczywistości, każdy pojazd zazwyczaj ma różne trasy, ładunki i terminy dostaw. Użycie jednego listu przewozowego w takim przypadku nie zapewnia odpowiedniego śledzenia poszczególnych transportów, co może prowadzić do utraty informacji w razie jakichkolwiek problemów, takich jak opóźnienia czy uszkodzenia ładunku. Ponadto, w sytuacji, gdy każdy pojazd przewozi różne partie ładunku, jeden list przewozowy może nie zawierać wszystkich wymaganych informacji dla każdego z tych transportów. Takie podejście jest również niezgodne z wymogami prawnymi, które przewidują jasne określenie warunków przewozu dla każdego transportu. W branży transportowej przestrzeganie procedur oraz standardów dokumentacji jest kluczowe dla efektywności operacyjnej i uniknięcia problemów związanych z odpowiedzialnością przewoźnika. Dlatego, stosowanie czterech listów przewozowych w tej sytuacji jest nie tylko zgodne z normami, ale również niezbędne dla prawidłowego zarządzania i monitorowania każdego transportu z osobna.

Pytanie 2

Dokument dołączony do zamówienia na dostawę towarów, który potwierdza wcześniej ustalone warunki dostaw oraz płatności, to

A. faktura proforma
B. faktura konsularna
C. list towarzyszący
D. specyfikacja
Faktura proforma jest dokumentem, który ma charakter oferty handlowej. Przedstawia ona warunki sprzedaży, ale nie jest formalnym potwierdzeniem zamówienia ani dokumentem dostawy towaru. Głównym celem faktury proforma jest informowanie nabywcy o kosztach i warunkach zakupu przed finalizacją transakcji. Często stosuje się ją w sytuacjach, gdy przedpłata jest wymagana lub gdy klient potrzebuje informacji do celów walutowych lub celnych. Rzeczywiście, faktura proforma jest ważnym narzędziem w międzynarodowym handlu, ale nie jest tym samym co list towarzyszący, który towarzyszy przesyłce towaru. Faktura konsularna to z kolei dokument wymagany w niektórych krajach do celów celnych, który również nie zawiera potwierdzenia ustalonych warunków dostawy i płatności w kontekście samego zamówienia. Specyfikacja natomiast to dokument, który precyzuje szczegóły techniczne towaru, ale nie jest związany z formalnościami dostawy. Zrozumienie różnic między tymi dokumentami jest kluczowe w zarządzaniu operacjami logistycznymi i handlowymi, ponieważ pozwala na uniknięcie nieporozumień oraz zapewnia zgodność z obowiązującymi standardami i procedurami.

Pytanie 3

Kanał dystrybucyjny, w którym uczestnicy nie są związani stałymi umowami i działają na różnych poziomach, to kanał

A. kontaktowy
B. administrowany
C. zintegrowany
D. konwencjonalny
Kanał dystrybucji konwencjonalny to taki, w którym uczestnicy, tacy jak producenci, hurtownicy i detalisti, działają niezależnie, bez stałych umów i powiązań. Każdy z uczestników ma swoje cele oraz strategię, co pozwala na elastyczność w podejmowaniu decyzji. W praktyce oznacza to, że producent może współpracować z różnymi hurtownikami i detalistami, co sprzyja dywersyfikacji kanałów sprzedaży. Przykładem może być producent odzieży, który sprzedaje swoje wyroby zarówno w sklepach stacjonarnych, jak i w internecie, współpracując z różnymi detalistami. Warto zauważyć, że w konwencjonalnych kanałach dystrybucji kluczowe jest zarządzanie relacjami oraz efektywna logistyka, aby zaspokoić potrzeby klientów. Dobry przykład praktyki w tej dziedzinie to stosowanie strategii omnichannel, gdzie konsumenci mogą doświadczać spójnej obsługi niezależnie od wybranego kanału. W standardach branżowych, takich jak model dystrybucji ściśle określony w marketingu, kanał konwencjonalny jest często preferowany przez mniejszych producentów, którzy chcą zbudować swoją markę w różnych środowiskach rynkowych.

Pytanie 4

Układ asortymentowy materiałów wykorzystywanych w firmie przemysłowej jest powiązany z logistyką działań

A. zakupu
B. dystrybucji
C. informacji
D. produkcji
Wybór odpowiedzi dotyczących produkcji, dystrybucji lub informacji wskazuje na pewne nieporozumienia związane z rolą logistyki w zarządzaniu materiałami. Proces produkcji, choć ściśle związany z materiałami, koncentruje się na przekształcaniu surowców i komponentów w gotowe wyroby. Nie bierze pod uwagę struktury asortymentowej materiałów, która jest kluczowa w fazie zakupu. W kontekście dystrybucji, błędne jest myślenie, że struktura asortymentowa odnosi się głównie do organizacji transportu gotowych produktów. Logistyka dystrybucji zajmuje się tym, jak dotrzeć do klienta, a nie tym, jakie materiały są potrzebne do produkcji. Odpowiedź związana z informacją sugeruje, że struktura asortymentowa jest bardziej kwestią danych, co jest nieprecyzyjne. Informacja wspiera procesy logistyczne, ale sama w sobie nie definiuje potrzeb zakupowych. Kluczowym błędem myślowym jest pominięcie faktu, że struktura asortymentowa jest fundamentem dla zakupów. Optymalizacja procesów zakupowych jest kluczowa dla efektywności operacyjnej, a dobry system zakupowy powinien zintegrować wszystkie aspekty zarządzania materiałami, aby zminimalizować ryzyko przestojów w produkcji.

Pytanie 5

Nośność gniazda regałowego, przystosowanego do przechowywania 3 paletowych jednostek ładunkowych (pjł), wynosi 4 000 kg. Jaki jest wskaźnik wykorzystania nośności tego gniazda, jeżeli znajduje się w nim 2 pjł, z których każda ma masę brutto 1 t?

A. 0,80
B. 0,50
C. 0,25
D. 0,75
Poprawna odpowiedź to 0,50. Wskaźnik wykorzystania nośności gniazda regałowego oblicza się jako stosunek łącznej masy ładunków umieszczonych w gnieździe do jego maksymalnej nośności. W tym przypadku, mamy dwie paletowe jednostki ładunkowe, każda o masie brutto 1 t (czyli 1000 kg). Łączna masa ładunków wynosi więc 2 t (2000 kg). Nośność gniazda wynosi 4000 kg. Obliczając wskaźnik, dzielimy 2000 kg przez 4000 kg, co daje nam 0,50. Oznacza to, że wykorzystujemy 50% dostępnej nośności, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w zakresie magazynowania, gdzie dąży się do optymalizacji przestrzeni i zabezpieczenia towarów. W praktyce, odpowiednie monitorowanie wskaźnika wykorzystania nośności jest kluczowe w zarządzaniu zapasami oraz w zapewnieniu bezpieczeństwa operacji magazynowych.

Pytanie 6

Jaki będzie całkowity koszt wyładunku kontenerów na terminalu, jeżeli stawka za maszynogodzinę suwnicy wynosi 105,00 zł, wynagrodzenie operatora za godzinę pracy to 45,00 zł, a czas wyładunku to 4,5 godziny?

A. 472,50 zł
B. 675,00 zł
C. 150,00 zł
D. 202,50 zł
Koszt wyładunku kontenerów na terminalu wynosi 675,00 zł, co obliczamy poprzez dodanie kosztów za maszynogodziny suwnicy oraz stawki za pracę operatora. Aby to obliczyć, najpierw obliczamy koszt maszynogodziny: 105,00 zł za godzinę pomnożone przez 4,5 godziny, co daje 472,50 zł. Następnie obliczamy koszt pracy operatora: 45,00 zł za godzinę pomnożone przez 4,5 godziny, co daje 202,50 zł. Sumując te dwa wyniki, otrzymujemy 472,50 zł + 202,50 zł = 675,00 zł. W praktyce, przy planowaniu operacji wyładunkowych, kluczowe jest dokładne obliczenie kosztów, aby prawidłowo oszacować budżet operacyjny oraz zyski z działalności. Sprawne zarządzanie kosztami jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży logistycznej, w której dokładność i efektywność finansowa są kluczowymi elementami sukcesu.

Pytanie 7

Kompletacja z użyciem głosu, w której pracownik magazynu otrzymuje polecenia przez słuchawki, a ich realizację musi potwierdzić poprzez odczyt cyfr i liter znajdujących się w miejscu, do którego został skierowany, dotyczy systemu

A. pick by voice
B. pick by point
C. pick by light
D. pick by frame
Odpowiedź 'pick by voice' jest prawidłowa, ponieważ ten system polega na korzystaniu z poleceń głosowych, które magazynier otrzymuje przez słuchawki. Pracownik musi potwierdzić wykonanie zadania poprzez odczyt zdań lub cyfr umieszczonych w lokalizacji, do której został wysłany. System ten znacząco zwiększa efektywność kompletacji, ponieważ pozwala na jednoczesne wykonywanie innych czynności, a także redukuje ryzyko błędów wynikających z nieczytelnych etykiet. W praktyce, w magazynach wykorzystujących 'pick by voice', pracownicy często otrzymują instrukcje takie jak: 'Wybierz 5 sztuk z lokalizacji A1, następnie potwierdź odczytując numer 1234'. Technologia ta opiera się na rozwoju systemów rozpoznawania mowy oraz intuicyjnych interfejsów użytkownika. Zgodnie z dobrymi praktykami branżowymi, takie rozwiązania są rekomendowane w logistyce i magazynowaniu, ponieważ zwiększają wydajność i poprawiają bezpieczeństwo pracy.

Pytanie 8

Na podstawie zamieszczonego cennika oblicz wartość netto przewozu 48 paletowych jednostek ładunkowych na odległość 210 km.

Cennik przedsiębiorstwa przewozowego BETA
Ilość paletowych jednostek ładunkowych szt.Cena jednostkowa netto za kilometr zł
1÷203,00
21÷403,50
41÷604,00
powyżej 604,50

A. 630,00 zł
B. 945,00 zł
C. 735,00 zł
D. 840,00 zł
Poprawna odpowiedź na pytanie o wartość netto przewozu 48 paletowych jednostek ładunkowych na odległość 210 km to 840,00 zł. Obliczenia opierają się na cenniku, który przewiduje stawkę 4,00 zł za kilometr dla przedziału 41-60 palet. Aby uzyskać całkowity koszt, mnożymy liczbę kilometrów, czyli 210 km, przez stawkę jednostkową 4,00 zł/km. W ten sposób otrzymujemy: 210 km * 4,00 zł/km = 840,00 zł. Tego rodzaju kalkulacje są kluczowe w branży transportowej, gdzie precyzyjne określenie kosztów przewozów ma bezpośredni wpływ na rentowność działalności. Dobrą praktyką jest również znanie cennika oraz parametrów dotyczących jednostek ładunkowych, co pozwala na szybsze podejmowanie decyzji oraz lepsze planowanie logistyki. Wartości netto przewozów są istotne nie tylko dla właścicieli firm transportowych, ale również dla klientów, którzy chcą oszacować koszty przed nawiązaniem współpracy. W przypadku wykorzystania cennika w praktyce należy zawsze upewnić się, że jest on aktualny i odzwierciedla rzeczywiste warunki rynkowe.

Pytanie 9

Obiekt przestrzenny z odpowiednią organizacją oraz infrastrukturą, który pozwala na przeładunek jednostek transportowych przy użyciu różnych środków transportu to

A. terminal przeładunkowy nieintermodalny
B. intermodalny terminal przeładunkowy
C. magazyn regionalny
D. magazyn lokalny
Nieintermodalny terminal przeładunkowy to miejsce, które tylko obsługuje jeden typ transportu. To sprawia, że jest mniej funkcjonalny i wydajny. Jak mówimy o transporcie intermodalnym, to taki terminal po prostu nie spełnia dzisiejszych standardów w logistyce. Magazyny, zarówno ponadregionalne jak i lokalne, raczej koncentrują się na trzymaniu towarów, a nie na ich przeładunku. Magazyn ponadregionalny może mieć dużo towarów, ale nie ma tych wszystkich funkcji do wymiany między różnymi środkami transportu. A lokalny magazyn jest nastawiony na mniejsze dostawy, więc też nic z tego nie ma. Często mylimy magazynowanie z przeładunkiem i nie znamy zasad, jak działają systemy intermodalne. Bez zrozumienia roli takich terminali, nie da się ogarnąć efektywnej logistyki w globalnych łańcuchach dostaw. To po prostu kluczowa wiedza dla kogoś, kto chce pracować w transporcie.

Pytanie 10

Firma, która stosuje w zarządzaniu zapasami metodę, w której dostawca dokonuje zamówień na towary w imieniu odbiorcy, ponosi pełną odpowiedzialność za zapewnienie dostępności towaru i wykorzystuje system

A. PnP
B. CMI
C. EWZ
D. VMI
Odpowiedzi takie jak PnP, EWZ oraz CMI nie oddają istoty zarządzania zapasami w taki sposób, jak VMI. PnP (Planowanie i Prognozowanie) koncentruje się na prognozowaniu popytu i nie przewiduje aktywnej roli dostawcy w zarządzaniu zapasami, co może prowadzić do błędnego oszacowania zapotrzebowania i w efekcie do nadmiaru lub niedoboru towarów. Podobnie, model EWZ (Edukacja Wzorcowa Zapasu) zazwyczaj nie obejmuje bezpośredniego zaangażowania dostawcy i koncentruje się na edukacji odbiorców w zakresie efektywnego zarządzania własnymi zapasami, co ogranicza możliwości optymalizacji całego procesu. CMI (Collaborative Managed Inventory) może sugerować współpracę, ale nie zapewnia pełnej odpowiedzialności dostawcy za dostępność towaru, co jest kluczowym elementem modelu VMI. W rezultacie, wybór niewłaściwego modelu zarządzania zapasami może prowadzić do zwiększenia kosztów operacyjnych oraz obniżenia satysfakcji klienta, ponieważ brak odpowiedniego zarządzania może skutkować przestojami w produkcji oraz opóźnieniami w realizacji zamówień. Dobrą praktyką jest zrozumienie różnic między tymi modelami oraz ich praktycznymi implikacjami w kontekście współpracy z dostawcami.

Pytanie 11

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 12

Rysunek przedstawia wózek

Ilustracja do pytania
A. widłowy.
B. unoszący.
C. unoszący ręczny.
D. unoszący boczny.
Wybór odpowiedzi 'widłowy' jest prawidłowy, ponieważ na przedstawionym rysunku widoczny jest wózek widłowy, który jest kluczowym narzędziem w logistyce i magazynowaniu. Wózki widłowe, wyposażone w widły, są projektowane przede wszystkim do podnoszenia oraz transportowania ciężkich ładunków, takich jak palety z towarami. Ich zastosowanie jest niezwykle szerokie - używane są w magazynach, centrach dystrybucji oraz na placach budowy. Wózki widłowe umożliwiają efektywne zarządzanie przestrzenią, dzięki zdolności do transportu towarów na różne wysokości, co jest konieczne w środowisku o wysokiej intensywności pracy. Warto również zwrócić uwagę na normy bezpieczeństwa regulujące eksploatację wózków widłowych, takie jak OSHA (Occupational Safety and Health Administration) w Stanach Zjednoczonych, które wymagają regularnych szkoleń dla operatorów oraz odpowiedniej konserwacji sprzętu. Osoby pracujące z tymi maszynami muszą posiadać odpowiednie certyfikaty, co potwierdza ich umiejętności w bezpiecznym i efektywnym użytkowaniu wózków widłowych.

Pytanie 13

Tradycyjny model systemu składania zamówień oparty na poziomie informacji realizowany jest przy założeniu, że

A. wielkość zamówienia ustala się każdorazowo w porozumieniu z dostawcą
B. zamówienie realizowane jest w stałej wielkości, na przykład zgodnie z obliczoną ekonomiczną wielkością zamówienia
C. zamówienie składane jest, gdy poziom zapasu dostępnego jest równy lub wyższy od poziomu informacyjnego
D. wielkość zamówienia = zapas maksymalny - zapas dostępny
Wybór odpowiedzi, która stwierdza, że zamówienie składane jest wtedy, gdy stan zapasu dysponowanego jest równy lub wyższy od poziomu informacyjnego, jest mylny. W klasycznych modelach zamawiania na poziomie informacyjnym, zamówienia są składane w momencie, gdy zapas osiąga lub spada poniżej ustalonego poziomu, co jest przeciwnym do sugestii tej odpowiedzi. Kolejnym błędnym podejściem jest stwierdzenie, że wielkość zamówienia wynika z ustaleń z dostawcą. W rzeczywistości, zamówienia powinny być oparte na analizie wewnętrznych potrzeb firmy oraz na obliczeniach ekonomicznych, a nie na negocjacjach z dostawcą, które mogą prowadzić do nieoptymalnych decyzji zakupowych. Ostatnia nieprawidłowa odpowiedź sugeruje, że wielkość zamówienia jest obliczana na podstawie różnicy między zapasem maksymalnym a zapasem dysponowanym. To podejście nie uwzględnia dynamiki zapasów oraz rzeczywistych potrzeb operacyjnych. Stosowanie zapasów, które nie bazują na analizie kosztów i zapotrzebowania, może prowadzić do nadmiernych wydatków i trudności w zarządzaniu zapasami. Kluczowe w zarządzaniu zapasami jest przyjęcie podejścia opartego na danych oraz wykorzystanie standardowych metod, takich jak EOQ, co pozwala na optymalizację procesów i minimalizację kosztów.

Pytanie 14

Do zadań realizowanych w obszarze kompletacji zalicza się

A. weryfikacja dokumentów dostawy
B. zapewnienie ochrony dostawy zareklamowanej
C. pobieranie grup towarowych według zamówień
D. wyładunek dostawy ze środków transportu zewnętrznego
Pobieranie grup towarowych według zamówień jest kluczowym elementem procesu kompletacji zamówień w magazynach i centrach dystrybucyjnych. W tej strefie pracownicy są odpowiedzialni za zlokalizowanie, zebranie i przygotowanie towarów zgodnie z wymaganiami zamówienia, co ma na celu zapewnienie efektywności i dokładności w realizacji zleceń. Przykładem może być sytuacja, w której pracownik korzysta z systemu WMS (Warehouse Management System), który wskazuje konkretne lokalizacje produktów w magazynie. Dzięki temu proces kompletacji jest zautomatyzowany i znacznie szybszy, co wpływa na efektywność operacyjną. W kontekście standardów branżowych, wykorzystanie takich systemów odpowiada najlepszym praktykom w logistyce, które zakładają minimalizowanie błędów ludzkich i optymalizację czasów przygotowania zamówień. Zastosowanie technologii RFID lub kodów kreskowych w tym procesie znacznie podnosi dokładność kompletacji, co jest niezbędne do utrzymania wysokiej jakości obsługi klienta.

Pytanie 15

W zakładzie produkcyjnym opracowano plan wykorzystania przestrzeni magazynowej, który obejmuje następujące etapy. Do działań charakterystycznych dla etapu przyjęcia należą

A. wyładunek ze środków transportu, transport do strefy komplementacji
B. składowanie według przyjętej technologii, transport do strefy komplementacji
C. załadunek na środki transportu wewnętrznego, czynności przeładunkowe w strefie
D. wyładunek ze środków transportu, czynności przeładunkowe w strefie
Wybór odpowiedzi, które nie uwzględniają kluczowych czynności fazy przyjęcia, wskazuje na nieporozumienia dotyczące procesu logistycznego w magazynie. Odpowiedzi, które sugerują transport do strefy komplementacji lub załadunek na środki transportu wewnętrznego, głównie koncentrują się na procesach, które mają miejsce po zakończeniu etapu przyjęcia. Faza przyjęcia towarów obejmuje wyładunek oraz bezpośrednie czynności związane z ich przetwarzaniem na miejscu, co jest kluczowe dla właściwego zarządzania łańcuchem dostaw. Odpowiedzi opisujące składowanie według technologii są również nieadekwatne, ponieważ składowanie następuje po zakończeniu fazy przyjęcia, a nie w jej trakcie. Istotne jest, aby zrozumieć, że każda z tych odpowiedzi pomija fundamentalne elementy dotyczące kontroli jakości oraz identyfikacji towarów, co jest niezbędne dla uniknięcia błędów w późniejszych etapach. Zrozumienie tych procesów oraz ich poprawne wykonanie jest kluczowe dla efektywności operacji magazynowych, co podkreślają normy ISO 9001 dotyczące zarządzania jakością oraz standardy logistyczne, które wskazują na konieczność precyzyjnego zarządzania informacjami na temat stanu magazynowego.

Pytanie 16

Jak dużo czasu trzeba poświęcić na rozładunek jednego samochodu, który przewozi 34 paletowe jednostki ładunkowe (pjł) przy użyciu dwóch wózków widłowych, jeśli cykl podstawowy związany z rozładunkiem jednej pjł wózkiem wynosi 1,5 min, a podjechanie samochodu pod rampę oraz przygotowanie go do rozładunku zajmie 10,5 minut?

A. 25,5 minut
B. 60,0 minut
C. 36,0 minut
D. 61,5 minut
Jeśli nie wskazałeś 36 minut, to pewnie w obliczeniach się coś pomieszało. Na przykład odpowiedź 25,5 minut odnosi się tylko do samego rozładunku palet, a nie uwzględnia czasu przygotowania samochodu. Czasami mylone jest także to, że niektóre obliczenia dotyczą wszystkich jednostek, a nie uwzględniają pracy dwóch wózków jednocześnie. Jeszcze inna sprawa to pominięcie podziału czasu na dwa wózki, co może sprawić, że całkowity czas wyjdzie za wysoki. W logistyce ważne jest, by zawsze myśleć o wszystkich etapach operacji i umiejętnie zarządzać czasem przygotowania i rozładunku. Błędne obliczenia mogą prowadzić do opóźnień w łańcuchu dostaw, a to nie jest na rękę, gdy chcemy działać efektywnie. Kluczem jest przemyślane planowanie operacji oraz dokładne kalkulowanie czasu pracy zasobów.

Pytanie 17

Jak bardzo ładunek może wystawać poza krawędź palety maksymalnie?

A. 40 mm na stronę
B. 60 mm na stronę
C. 80 mm na stronę
D. 20 mm na stronę
Wybór wartości większych niż 20 mm na stronę może prowadzić do poważnych konsekwencji zarówno dla bezpieczeństwa, jak i efektywności transportu. Przyjęcie limitów 60 mm, 40 mm lub 80 mm na stronę ignoruje podstawowe zasady dotyczące stabilności ładunku. Wystawienie ładunku poza krawędzie palety zwiększa ryzyko, że ładunek zostanie uszkodzony podczas transportu, szczególnie w przypadku nagłych manewrów czy wstrząsów. Ponadto, zbyt duża ekspozycja ładunku może powodować problemy z załadunkiem i rozładunkiem, co może prowadzić do opóźnień w dostawach. Kiedy ładunek wystaje, może zmniejszyć się także efektywność przestrzeni ładunkowej, co prowadzi do marnotrawstwa zasobów transportowych. Warto również zauważyć, że normy bezpieczeństwa i dobre praktyki branżowe, w tym wytyczne dotyczące transportu i logistyki, jasno określają maksymalne wymiary ładunku, aby zminimalizować ryzyko. Błędna interpretacja norm i założeń dotyczących wystawiania ładunku może prowadzić do nieefektywnego zarządzania łańcuchem dostaw oraz nieprzewidzianych kosztów związanych z uszkodzeniami towarów czy incydentami podczas transportu.

Pytanie 18

Gdy łączny koszt przechowywania wynosi 6 000 zł, a powierzchnia magazynu to 6 000 m , jaka jest wartość wskaźnika kosztu utrzymania powierzchni magazynowej?

A. 1,30 zł
B. 1,20 zł
C. 1,00 zł
D. 1,10 zł
Zobacz, jak się oblicza wskaźnik kosztu utrzymania powierzchni magazynowej. To jest proste: bierzesz całkowity koszt magazynowania i dzielisz go przez powierzchnię magazynu. W twoim przypadku mamy 6 000 zł jako koszt i 6 000 m² jako powierzchnię. Czyli obliczenia wyglądają tak: 6 000 zł podzielone przez 6 000 m² to wychodzi 1,00 zł/m². Taki wskaźnik jest naprawdę ważny, bo pozwala na szybką ocenę kosztów magazynu, czy to w różnych miejscach, czy na przestrzeni czasu. W praktyce, wiedza o tym koszcie może pomóc, gdy chcesz optymalizować przestrzeń, renegocjować umowy wynajmu albo myśleć o inwestycjach w magazyny. Fajnie jest też porównywać ten wskaźnik z innymi firmami w branży. To daje lepszy obraz konkurencyjności danej lokalizacji. Takie analizy są istotne, szczególnie jak planujesz budżet czy strategię operacyjną.

Pytanie 19

Jeśli nośność gniazda regałowego wynosi 2 700 kg, a gniazdo jest przeznaczone do składowania 3 paletowych jednostek ładunkowych (pjł), to maksymalna przeciętna masa brutto jednej pjł przechowywanej w tym gnieździe nie może być większa niż

A. 0,09 t
B. 0,27 t
C. 0,90 t
D. 0,81 t
Odpowiedź 0,90 t jest poprawna, ponieważ nośność gniazda regałowego wynosi 2 700 kg, co oznacza, że maksymalna masa brutto wszystkich składowanych paletowych jednostek ładunkowych (pjł) nie może przekraczać tej wartości. W przypadku, gdy gniazdo jest przystosowane do składowania 3 pjł, aby obliczyć średnią masę brutto jednej pjł, należy podzielić całkowitą nośność przez liczbę pjł: 2 700 kg / 3 pjł = 900 kg, co w przeliczeniu na tony daje 0,90 t. W praktyce, ta zasada jest kluczowa dla zapewnienia bezpieczeństwa i wydajności procesu składowania. Zbyt duża masa brutto jednostek ładunkowych może prowadzić do przeciążenia regałów, co z kolei może powodować ich uszkodzenie, a nawet wypadki. Zgodnie z normami branżowymi, jak PN-EN 15512, projektowanie systemów składowania powinno uwzględniać obliczenia nośności i przyjęte limity, co jest istotne dla utrzymania stabilności konstrukcji oraz efektywności operacyjnej całego magazynu.

Pytanie 20

Brak magazynów w łańcuchu dostaw może prowadzić do wydatków

A. zamrożenia kapitału
B. nadmiaru zapasu
C. utraconych korzyści
D. utrzymania zapasu
Koszty związane z brakiem zapasów w łańcuchu dostaw można błędnie interpretować jako koszty utrzymania zapasu, nadmiaru zapasu czy zamrożenia kapitału. Utrzymanie zapasu to koszty związane z przechowywaniem towarów, ich ubezpieczeniem oraz konserwacją. W przypadku braku zapasów, te koszty nie występują, co prowadzi do mylnego wniosku, że brak zapasów generuje podobne wydatki. Podobnie, nadmiar zapasu oznacza, że firma posiada więcej towarów niż potrzebuje, co prowadzi do wyższych kosztów przechowywania i potencjalnych strat. Natomiast brak zapasów zwykle skutkuje brakiem wpływów, a nie ich nadmiarem. Zamrożenie kapitału odnosi się do sytuacji, w której środki finansowe są inwestowane w towary, które nie przynoszą zysków. W kontekście braku zapasów, kapitał nie jest zamrożony, lecz istnieje ryzyko utraty potencjalnych zysków przez brak możliwości realizacji zamówień. Te błędne koncepcje mogą prowadzić do niewłaściwych strategii zarządzania zapasami, które nie tylko nie eliminują ryzyka, ale mogą je jeszcze pogłębiać. Kluczowe jest, aby firmy zrozumiały, że brak zapasów jest problemem, a nie sytuacją, którą można zignorować. Efektywne zarządzanie zapasami wymaga nie tylko monitorowania dostępności towarów, ale także umiejętności prognozowania popytu i elastycznego reagowania na zmiany w rynku.

Pytanie 21

Termin określający sytuację, w której towar dostarczony do magazynu jest natychmiast przekazywany dalej do odbiorcy bez etapu składowania, brzmi

A. transportem całopojazdowym
B. tranzytem pośrednim
C. cross-docking
D. tranzytem bezpośrednim
Przewóz całopojazdowy odnosi się do transportu ładunków zajmujących pełną pojemność pojazdu, co nie oznacza jednak, że towar nie jest składowany. Koszty związane z przewozem całopojazdowym mogą być wyższe w przypadku, gdy towar jest przechowywany w magazynach przed dostawą, co stoi w opozycji do ideału cross-dockingu, który optymalizuje procesy. Tranzyt pośredni to proces, w którym towary są transportowane do tymczasowego punktu magazynowego przed dalszym przemieszczeniem, co również nie jest zgodne z zasadą cross-dockingu, który eliminuje składowanie na rzecz natychmiastowego przekazywania towarów. Z kolei tranzyt bezpośredni zakłada, że towar przemieszcza się z punktu A do punktu B bez żadnych przerw, jednak niekoniecznie wiąże się to z brakiem składowania, co jest kluczowym aspektem cross-dockingu. Typowym błędem myślowym w tym kontekście jest utożsamianie różnych metod transportu z brakiem składowania, co prowadzi do nieporozumień co do funkcji i korzyści, jakie niesie ze sobą cross-docking. Właściwe zrozumienie tych różnic jest kluczowe dla efektywnego zarządzania łańcuchem dostaw oraz optymalizacji kosztów i czasu dostawy.

Pytanie 22

Jakie obszary regulacji obejmuje norma ISO 14001?

A. higieny w miejscu pracy
B. przeciwpożarowej
C. bezpieczeństwa
D. środowiska
Odpowiedzi związane z bezpieczeństwem, higieną pracy oraz ochroną przeciwpożarową wskazują na mylne zrozumienie zakresu normy ISO 14001. Bezpieczeństwo i higiena pracy to tematyką, która odnosi się do standardów takich jak ISO 45001, które koncentrują się na zarządzaniu zdrowiem i bezpieczeństwem pracowników. Z kolei ochrona przeciwpożarowa obejmuje procedury i normy związane z zapobieganiem pożarom oraz skutkami ich wystąpienia, co nie jest głównym celem ISO 14001. Często występującym błędem jest mylenie różnych obszarów zarządzania, co prowadzi do nieprawidłowego przypisywania odpowiedzialności w ramach organizacji. Ważne jest zrozumienie, że każdy z tych obszarów wymaga specyficznych standardów, aby skutecznie zarządzać ryzykiem w danej dziedzinie. Na przykład, nieprzestrzeganie przepisów BHP może spowodować negatywne skutki nie tylko dla pracowników, ale także dla reputacji firmy. Zrozumienie i rozróżnienie tych standardów jest kluczowe dla skutecznego zarządzania organizacją oraz jej zgodności z wymaganiami prawnymi i branżowymi.

Pytanie 23

Maksymalna masa ładunków, które mogą być ręcznie podnoszone i przenoszone przez kobiety podczas stałej pracy, wynosi

A. 12 kg
B. 10 kg
C. 20 kg
D. 25 kg
Odpowiedź 12 kg jest poprawna, ponieważ zgodnie z przepisami prawa pracy oraz zaleceniami instytucji zajmujących się bezpieczeństwem i higieną pracy, maksymalny dopuszczalny ciężar, jaki może być ręcznie podnoszony przez kobiety w stałej pracy, wynosi właśnie 12 kg. W praktyce oznacza to, że w przypadku wykonywania czynności związanych z ręcznym przenoszeniem ładunków, należy przestrzegać tego limitu, aby zminimalizować ryzyko urazów mięśniowo-szkieletowych. W warunkach pracy, gdzie wymagane jest częste podnoszenie i przenoszenie ciężarów, istotne jest również wdrażanie systemów wsparcia, takich jak wózki transportowe czy podnośniki, które mogą znacznie zmniejszyć obciążenie pracowników. Przykładem mogą być magazyny, gdzie kobiety na co dzień zajmują się sortowaniem i przenoszeniem paczek. Zastosowanie tych zasad nie tylko chroni zdrowie pracowników, ale także zwiększa efektywność pracy, co jest istotne dla każdej organizacji.

Pytanie 24

Który typ regału przedstawiono na rysunku?

Ilustracja do pytania
A. Paletowy.
B. Przepływowy.
C. Przejezdny.
D. Półkowy.
Regał półkowy na zdjęciu jest naprawdę ważny, zwłaszcza kiedy chodzi o przechowywanie różnych rzeczy, zwłaszcza tych małych. Dzięki poziomym półkom można fajnie wykorzystać przestrzeń, co w magazynach jest super istotne. W przeciwieństwie do regałów paletowych, które są przystosowane do dużych towarów, regały półkowe dają większą elastyczność w układaniu produktów o różnych kształtach. Przykładem mogą być sklepy, gdzie takie regały służą do wystawiania towarów, albo biura, gdzie trzymamy dokumenty czy inne materiały. Fajnie jest też dostosować wysokość półek do tego, co chcemy przechowywać, bo to zdecydowanie ułatwia życie. Pamiętajmy też o normach ISO, które mówią o nośności półek – to ważne, żeby nic się nie uszkodziło, a wszystko było bezpieczne.

Pytanie 25

Pan Jan 26 kwietnia 2023 r. kupił telewizor. Sprzedawca dostarczył kupującemu telewizor 07 maja 2023 r. Określ, na podstawie fragmentu Kodeksu Cywilnego, do kiedy nabyty telewizor będzie podlegał gwarancji.

Fragment Kodeksu Cywilnego
DZIAŁ III
Gwarancja przy sprzedaży
§ 4. Jeżeli nie zastrzeżono innego terminu, termin gwarancji wynosi dwa lata licząc od dnia, kiedy rzecz została kupującemu wydana.

A. Do 7 maja 2025 r.
B. Do 27 kwietnia 2025 r.
C. Do 27 kwietnia 2024 r.
D. Do 7 maja 2024 r.
Zgadzasz się z poprawną odpowiedzią, która wskazuje, że telewizor będzie objęty gwarancją do 7 maja 2025 r. Zgodnie z Kodeksem Cywilnym, gwarancja na produkty konsumpcyjne zazwyczaj trwa dwa lata od daty wydania towaru. W przypadku Pana Jana, telewizor został dostarczony 7 maja 2023 r., co oznacza, że gwarancja rozpoczyna się od tej daty. Dlatego, dodając 24 miesiące do daty wydania, otrzymujemy datę końca gwarancji - 7 maja 2025 r. W praktyce oznacza to, że w ciągu dwóch lat od daty odbioru telewizora, Pan Jan ma prawo do zgłaszania wszelkich wad lub usterek, które pojawią się w urządzeniu. Ważne jest, aby zachować dowód zakupu, ponieważ może on być wymagany w przypadku reklamacji. Przykładami sytuacji, w których można skorzystać z gwarancji, są uszkodzenia techniczne, problemy z funkcjonowaniem urządzenia, czy defekty materiałowe. Pamiętaj, że gwarancja jest dobrowolnym zobowiązaniem sprzedawcy, więc szczegóły jej warunków mogą się różnić w zależności od producenta i sprzedawcy.

Pytanie 26

Ile palet o wymiarach 1200 x 800 x 144 mm jest potrzebnych do utworzenia ładunku złożonego z 72 kartonów wymiarach 400 x 400 x 400 mm każdy, jeśli maksymalna wysokość paletowej jednostki ładunkowej (pjł) wynosi 1600 mm?

A. 3 palety
B. 6 palet
C. 4 palety
D. 5 palet
Wybór niewłaściwej liczby palet może wynikać z błędnych obliczeń dotyczących wymiarów kartonów lub niewłaściwego założenia co do ich ułożenia na paletach. Na przykład, niektóre odpowiedzi mogą sugerować, że palety pomieszczą więcej kartonów niż to ma miejsce w rzeczywistości. Przykładowo, zignorowanie wysokości palety i maksymalnego ograniczenia ładunku do 1600 mm prowadzi do błędnych wniosków o liczbie wymaganych palet. Z kolei koncepcja pakowania palet może być źle rozumiana, co skutkuje nadmiernym założeniem, że kartony mogą być układane w zbyt dużych ilościach na jednej palecie. W rzeczywistości, dobór odpowiednich metod pakowania musi uwzględniać zarówno wymiary przedmiotów, jak i ich maksymalną wysokość w celu zapewnienia stabilności i bezpieczeństwa ładunku. Niezrozumienie tych zasad prowadzi do nieefektywnego wykorzystania przestrzeni transportowej oraz potencjalnych problemów z bezpieczeństwem. Z kolei standardy branżowe, takie jak normy ISO dotyczące logistyki, wskazują na potrzebę dokładnych obliczeń oraz przestrzegania wytycznych, które optymalizują procesy związane z magazynowaniem i transportem.

Pytanie 27

Jak nazywa się zapas znajdujący się w systemie produkcyjnym podczas procesu obróbki?

A. Cykliczny
B. Zabezpieczający
C. W transporcie
D. Robót w toku
Odpowiedź "Robót w toku" odnosi się do zapasu, który jest w trakcie przetwarzania w systemie produkcyjnym. Ten typ zapasu obejmuje wszystkie materiały, które zostały rozpoczęte w procesie produkcyjnym, ale jeszcze nie zostały zakończone. Przykładowo, w zakładzie produkcyjnym zajmującym się montażem, komponenty, które są aktualnie montowane na linii produkcyjnej, są klasyfikowane jako roboty w toku. Zarządzanie tym rodzajem zapasu jest kluczowe dla optymalizacji procesów produkcyjnych, ponieważ zbyt duża ilość robót w toku może prowadzić do nieefektywności, zwiększenia kosztów oraz opóźnień w dostawach. W praktyce, firmy stosują różne metody, takie jak Just-In-Time (JIT) czy Lean Manufacturing, aby zminimalizować ilość robót w toku i poprawić płynność produkcji. Dbanie o odpowiedni poziom robót w toku jest zgodne z najlepszymi praktykami branżowymi, które skupiają się na eliminacji marnotrawstwa i optymalizacji procesów.

Pytanie 28

Materiały opakowaniowe charakteryzują się wrażliwością na: biodegradację, fotodegradację, rozpuszczanie w wodzie oraz utlenianie. Który z tych materiałów jest odporny na wszystkie wymienione procesy?

A. Celofan
B. Szkło
C. Kartka
D. Żelazo
Wybierając stal, papier lub celofan jako materiał opakowaniowy, można napotkać wiele problemów związanych z ich degradacją i interakcjami ze środowiskiem. Stal, choć jest materiałem trwałym, może korodować w wyniku utleniania, zwłaszcza w wilgotnych warunkach. To sprawia, że stalowe opakowania nie są idealnym rozwiązaniem dla produktów, które wymagają dłuższego okresu przechowywania bez kontaktu z powietrzem. Z kolei papier, będący materiałem organicznym, jest podatny na biodegradację, co może być korzystne w kontekście ekologicznego rozkładu, ale sprawia, że jest mniej trwały w porównaniu do szkła. Papierowe opakowania mogą również absorbować wilgoć, co prowadzi do utraty integralności strukturalnej. Celofan, jako materiał syntetyczny, może być odporny na działanie wody, jednak jego podatność na fotodegradację oznacza, że pod wpływem promieni UV może tracić swoje właściwości fizyczne. Zrozumienie właściwości tych materiałów jest kluczowe dla podejmowania właściwych decyzji w procesie wyboru odpowiednich opakowań, dlatego warto kierować się wytycznymi dobrych praktyk oraz normami branżowymi, które wskazują na korzyści płynące z użycia szkła w kontekście długoterminowej trwałości oraz zrównoważonego rozwoju.

Pytanie 29

Jakie dokumenty magazynowe są tworzone w związku z przyjęciem do magazynu wyrobów gotowych z linii produkcyjnej?

A. WZ
B. RW
C. PW
D. PZ
Dokument magazynowy PW (Przyjęcie Wewnętrzne) jest odpowiedzialny za rejestrację przyjęcia wyrobów gotowych z linii produkcyjnej do magazynu. Ten dokument odgrywa kluczową rolę w procesie zarządzania zapasami oraz logistyką wewnętrzną przedsiębiorstwa. Przyjęcie Wewnętrzne jest niezbędne do prawidłowego ujęcia w księgach rachunkowych oraz do zapewnienia dokładności poziomów zapasów. W praktyce, dokument PW powinien zawierać szczegółowe informacje dotyczące przyjmowanych towarów, takie jak nazwa wyrobu, numer partii, daty przyjęcia oraz ilości. Zastosowanie tego dokumentu pozwala na ścisłe monitorowanie stanu magazynowego oraz ułatwia późniejsze procesy związane z wydawaniem towarów. W branży produkcyjnej i logistycznej, przestrzeganie procedur związanych z dokumentacją magazynową stanowi standard dobrych praktyk, co wpływa na efektywność operacyjną i minimalizuje ryzyko błędów.

Pytanie 30

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 31

Znak umieszczony na samochodzie przeznaczonym do transportu towarów niebezpiecznych oznacza, że transportowane materiały są

Ilustracja do pytania
A. żrące.
B. promieniotwórcze.
C. wybuchowe.
D. samozapalne.
Znak umieszczony na samochodzie, który mówi o materiałach samozapalnych, to naprawdę ważny Element w kwestii bezpieczeństwa, gdy przewozimy niebezpieczne towary. To oznaczenie z płomieniem nad linią jest zgodne z międzynarodowymi standardami, takimi jak te od ONZ czy IMDG. Materiały samozapalne, a są to różne chemikalia i organiczne substancje, mogą się same zapalić, gdy dostaną się do powietrza lub pod wpływem ciepła. To stwarza poważne ryzyko w trakcie transportu. Na przykład, metale takie jak magnez czy niektóre oliwy roślinne mogą do tego prowadzić. Dlatego oznaczenie pojazdów, które przewożą te materiały, jest konieczne – informuje pracowników i innych ludzi o potencjalnym zagrożeniu. Przepisy mówią, że każdy transport niebezpiecznych towarów musi być odpowiednio oznaczony, co zwiększa bezpieczeństwo i zmniejsza ryzyko wypadków.

Pytanie 32

Kierowca ciężarówki, który obsługuje cysternę, podczas wykonywania zadań transportowych dostrzegł wyciek przewożonego materiału (kwasu żrącego). O tym zdarzeniu w pierwszej kolejności powinien poinformować

A. swojego bezpośredniego przełożonego
B. specjalistę ds. BHP
C. pogotowie ratunkowe
D. jednostkę straży pożarnej
Wybór pogotowia ratunkowego, bezpośredniego przełożonego czy specjalisty ds. BHP jako pierwszych kontaktów w przypadku wycieku kwasu żrącego jest niewłaściwy. Pogotowie ratunkowe, mimo że ma za zadanie reagowanie na sytuacje medyczne, nie jest odpowiednią instytucją do radzenia sobie z substancjami chemicznymi. Ich główną rolą jest udzielanie pomocy medycznej osobom poszkodowanym, a nie neutralizacja zagrożenia chemicznego. Zgłoszenie incydentu do przełożonego, choć jest ważnym krokiem w procedurach BHP, nie jest wystarczające, aby skutecznie zareagować na sytuację zagrożenia. Przełożony może nie mieć odpowiednich kompetencji ani zasobów, by poradzić sobie z substancjami niebezpiecznymi, co może prowadzić do opóźnienia w podjęciu właściwych działań. Natomiast specjalista ds. BHP, mimo że zna przepisy i procedury dotyczące bezpieczeństwa, nie jest odpowiedzialny za działania w sytuacjach awaryjnych, takich jak wyciek substancji chemicznych. Zamiast tego, jego rola polega na prewencji i szkoleniu pracowników. W każdej sytuacji związanej z substancjami niebezpiecznymi kluczowe jest, aby pierwszym działaniem była komunikacja z jednostką straży pożarnej, która posiada odpowiednie wyposażenie i przeszkolenie do reagowania w takich przypadkach.

Pytanie 33

Średnie zapotrzebowanie miesięczne wynosi 100 kg. W pierwszym tygodniu zapotrzebowanie osiągnęło 110 kg, a w drugim 90 kg. Wskaźniki sezonowości dla tych tygodni przedstawiają się odpowiednio

A. 1,1 dla pierwszego, 0,9 dla drugiego
B. 0,8 dla pierwszego, 1,3 dla drugiego
C. 1,5 dla pierwszego, 0,8 dla drugiego
D. 0,5 dla pierwszego, 1,2 dla drugiego
W analizowanych odpowiedziach pojawiają się różne błędy w kalkulacji wskaźników sezonowości, które wynikają z nieprawidłowego zrozumienia podstawowych zasad ich obliczania. Wskaźnik sezonowości powinien odzwierciedlać stosunek rzeczywistego popytu do popytu średniego. W przypadku wartości takich jak 0,8 dla pierwszego tygodnia, sugeruje to, że popyt był o 20% niższy od średniej, co jest sprzeczne z danymi, gdyż rzeczywisty popyt wyniósł 110 kg, a nie 80 kg. W drugiej odpowiedzi, gdzie wskaźnik wynosi 0,9 dla drugiego tygodnia, to również jest nieprawidłowe, ponieważ rzeczywisty popyt wynosił 90 kg, co oznacza, że był on równy 90% średniego popytu, a nie odzwierciedlał zmiany w sezonowości. Kolejną powszechną pomyłką jest przyjęcie wartości wskaźnika wykraczających poza zakres 0,5-1,5, co jest typowe dla branż, gdzie wahania sezonowe są umiarkowane. Prawidłowa interpretacja danych dotyczących popytu jest kluczowa dla podejmowania decyzji w zakresie zarządzania zapasami oraz prognozowania, dlatego istotne jest zawsze dokładne przeliczenie wskaźników sezonowości w oparciu o rzeczywiste dane.

Pytanie 34

Część magazynu, która stanowi jego największą jednostkę oraz obejmuje przestrzeń przechowawczą dla zgromadzonych zapasów, określana jest jako strefa

A. przyjęć
B. wydań
C. składowania
D. kompletowania
Odpowiedź 'składowania' jest prawidłowa, ponieważ strefa składowania w magazynie rzeczywiście stanowi jego największą część, w której przechowywane są zapasy. Strefa ta jest kluczowa dla efektywnego zarządzania magazynem, ponieważ odpowiednia organizacja przestrzeni składowania wpływa na szybkość kompletacji zamówień oraz kontrolę stanów magazynowych. W praktyce, strefa składowania może być podzielona na różne sekcje, gdzie umieszczane są różne grupy produktów, co pozwala na optymalne wykorzystanie przestrzeni oraz ułatwia dostęp do towaru. Dobre praktyki w zakresie składowania obejmują m.in. stosowanie systemu FIFO (First In, First Out), co zapewnia, że starsze produkty są wydawane jako pierwsze, minimalizując ryzyko przeterminowania. Ponadto, zastosowanie odpowiednich technologii, jak zarządzanie za pomocą systemów WMS (Warehouse Management System), pozwala na dokładne śledzenie lokalizacji towarów w strefie składowania, co podnosi efektywność operacyjną magazynu.

Pytanie 35

Pracownik magazynu zajmujący się obsługą komory chłodniczej jest zobowiązany do używania środków ochrony indywidualnej w postaci

A. ochraniaczy słuchowych
B. rękawic ochronnych
C. ochraniaczy na kolana
D. ochraniaczy na twarz
Rękawice ochronne są niezbędnym środkiem ochrony indywidualnej dla pracowników obsługujących komory chłodnicze, ponieważ zapewniają one ochronę przed zimnem oraz potencjalnymi zagrożeniami mechanicznymi i chemicznymi. W środowisku chłodniczym, niskie temperatury mogą prowadzić do odmrożeń, a odpowiednie rękawice zapobiegają tym urazom, zapewniając odpowiednią izolację termiczną. Ponadto, rękawice chronią dłonie przed uszkodzeniami mechanicznymi, które mogą wystąpić podczas przenoszenia ciężkich lub ostrych przedmiotów. Wybierając rękawice, warto zwrócić uwagę na materiały, z których są wykonane, upewniając się, że są odpowiednie do pracy w niskich temperaturach oraz że oferują odpowiednią odporność na przecieranie. Zgodnie z wytycznymi BHP, wszystkie środki ochrony indywidualnej powinny być regularnie kontrolowane i wymieniane w razie zużycia, aby zapewnić maksymalne bezpieczeństwo pracowników. Przykładem mogą być rękawice termiczne, które często mają dodatkowe właściwości ochronne, takie jak odporność na przecięcia czy substancje chemiczne, co czyni je jeszcze bardziej uniwersalnym rozwiązaniem w trudnych warunkach magazynowych.

Pytanie 36

Korzystając z przedstawionego schematu, oblicz ile minimum kilogramów jabłek oraz marchwi należy zamówić, aby przedsiębiorstwo produkcyjne mogło zrealizować zamówienie na 1 500 sztuk soku w kartonie, jeżeli w magazynie znajduje się 150 szt. wyrobu gotowego oraz 13 kg jabłek.

Ilustracja do pytania
A. Jabłek – 675 kg, marchwi – 1 350 kg
B. Jabłek – 750 kg, marchwi – 1 500 kg
C. Jabłek – 662 kg, marchwi – 1 350 kg
D. Jabłek – 1 500 kg, marchwi – 1 500 kg
Wybór innych opcji wskazuje na błędne zrozumienie zarówno ilości wymaganych składników, jak i zasady zarządzania zapasami. W przypadku niektórych odpowiedzi, takich jak 1500 kg jabłek i marchwi, widoczny jest brak zastosowania proporcji składników, co prowadzi do nadmiernej ilości zamówienia, które jest nie tylko kosztowne, ale również nieefektywne w kontekście zarządzania produkcją. Inne odpowiedzi, takie jak 750 kg jabłek lub 675 kg jabłek w połączeniu z 1500 kg marchwi, również nie uwzględniają faktu, że w magazynie znajduje się już 13 kg jabłek, co oznacza, że konieczne jest zamówienie mniejszej ilości. Te podejścia ilustrują typowe błędy myślowe, takie jak niedocenianie znaczenia dokładnych obliczeń i analizy potrzeb w kontekście zamówień. W praktyce, każda produkcja wymaga starannego podejścia i analizy dostępnych zasobów, aby uniknąć nadprodukcji, która prowadzi do wzrostu kosztów operacyjnych i marnotrawstwa. Kluczowe jest zrozumienie, że skuteczne zarządzanie zapasami pozwala na optymalizację procesów produkcyjnych oraz redukcję kosztów, co jest zgodne z zasadami lean manufacturing, które promują eliminację marnotrawstwa oraz ciągłe usprawnianie procesów.

Pytanie 37

Firma handlowa GROSZEK pragnąc rozpocząć współpracę z firmą produkcyjną ABC określiła cztery równo ważne kryteria: jakość, terminowość, cena, bezpieczeństwo. W trakcie realizacji zamówienia firma ABC nie zrealizowała kryterium dotyczącego czasu dostawy. Oblicz, na jakim poziomie wymagania postawione przez PH GROSZEK zostały zrealizowane.

A. 75%
B. 65%
C. 90%
D. 80%
Wybór innych odpowiedzi, takich jak 90%, 80% czy 65%, opiera się na błędnych założeniach dotyczących oceny spełnienia wymagań. Na przykład, odpowiedź 90% sugeruje, że przedsiębiorstwo ABC spełniło aż 3,6 kryteriów, co jest niemożliwe w kontekście czterech równych wymagań. W praktyce, nie można uznać, że niepełne spełnienie jednego z kryteriów może prowadzić do tak wysokiej oceny. Z kolei wybór 80% oraz 65% również nie uwzględnia prostego sposobu obliczenia, które opiera się na proporcji spełnionych kryteriów względem całkowitej liczby. Typowym błędem w takim rozumowaniu jest dodawanie procentów bez uwzględnienia ich właściwej proporcji. Standardy oceny dostawców wymagają realistycznego podejścia, które powinno uwzględniać nie tylko ilość spełnionych kryteriów, ale również ich znaczenie. Kluczowe jest zrozumienie, że każde kryterium ma równą wagę, co oznacza, że ​​jeden niespełniony warunek wpływa proporcjonalnie na końcowy wynik oceny. Warto również zauważyć, że w praktyce handlowej systematyczna ocena dostawców jest istotna, aby zidentyfikować obszary do poprawy i dążyć do optymalizacji procesów, co pozwala na zbudowanie trwałych relacji biznesowych.

Pytanie 38

Przedsiębiorstwo zdecydowało się zmienić umowę leasingu i wymienić dotychczasowe 10 samochodów ciężarowych na nową flotę pojazdów. Wymiana samochodów wiąże się z ponoszeniem dodatkowych kosztów leasingu w wysokości 1 000,00 zł miesięcznie na każdy nowy samochód. Zmiana umowy przyniosła przedsiębiorstwu zgodnie z danymi w tabeli

Charakterystyka samochodów ciężarowych
DotychczasoweNowe
Średnie spalanie 30 litrów /100 kmŚrednie spalanie 25 litrów /100 km
Średni miesięczny przebieg jednego samochodu – 10 000 km
Średnia cena oleju napędowego – 4,68 zł

A. zysk w wysokości 2 340,00 zł/miesiąc za jeden samochód.
B. zysk w wysokości 1 340,00 zł/miesiąc za jeden samochód.
C. stratę w wysokości 1 140,40 zł/miesiąc za jeden samochód.
D. stratę w wysokości 1 117,00 zł/miesiąc za jeden samochód.
Odpowiedź, która wskazuje na zysk w wysokości 1 340,00 zł/miesiąc za jeden samochód, jest prawidłowa ze względu na właściwe uwzględnienie oszczędności związanych z nową flotą pojazdów. Wartości te można przeanalizować poprzez prostą kalkulację: oszczędności na paliwie wynoszą 2 340 zł/miesiąc na samochód, natomiast dodatkowe koszty leasingowe to 1 000 zł/miesiąc. Ostatecznie, różnica daje zysk netto wynoszący 1 340 zł. W praktyce, przedsiębiorstwa często podejmują decyzje o wymianie floty w celu zmniejszenia kosztów eksploatacji, co jest zgodne z zasadami efektywności operacyjnej. Analiza kosztów i korzyści jest kluczowym elementem każdej decyzji inwestycyjnej, co potwierdzają standardy zarządzania finansami. Dobrą praktyką jest również monitorowanie wydatków na paliwo oraz inne koszty eksploatacyjne, co pozwala na podejmowanie lepszych decyzji w przyszłości.

Pytanie 39

Zaplanuj liczbę pojazdów na miesiąc luty wiedząc, że dostępność pojazdu wynosi 20 dni w miesiącu, średnia długość trasy 5 dni, a średnia ładowność 5 ton.

MiesiącZapotrzebowanie
przewozu
[w tonach]
Styczeń1500
Luty1800
Marzec2100

A. 90 pojazdów.
B. 95 pojazdów.
C. 55 pojazdów,
D. 85 pojazdów.
Odpowiedź 90 pojazdów jest prawidłowa, ponieważ oznacza, że po przeanalizowaniu dostępnych zasobów oraz wymagań transportowych, obliczenia wskazują na realistyczne i efektywne zarządzanie flotą pojazdów. W lutym, przy dostępności pojazdu przez 20 dni oraz średniej długości trasy wynoszącej 5 dni, każdy pojazd może wykonać 4 pełne kursy w miesiącu. Przy założeniu, że przewozimy ładunek o łącznej masie 450 ton, co można obliczyć jako 90 ton (średnia ładowność 5 ton pomnożona przez 90 pojazdów), potrzebujemy 90 pojazdów, aby zrealizować zapotrzebowanie w ciągu miesiąca. Takie podejście odpowiada praktykom w zarządzaniu logistyką, gdzie kluczowe jest nie tylko posiadanie odpowiedniej liczby pojazdów, ale także ich efektywne wykorzystanie, co prowadzi do redukcji kosztów eksploatacji oraz optymalizacji czasu transportu.

Pytanie 40

W magazynie znajduje się 80 t bieżącego zapasu, 10 t zapasu zabezpieczającego, 3 t zapasu zbędnego i 7 t zapasu nadmiarowego. Jaki procent całkowitego zapasu zgromadzonego w magazynie stanowi zapas nierotujący?

A. 3%
B. 20%
C. 17%
D. 80%
Udział zapasu nierotującego w całkowitym zapasie zgromadzonym w magazynie jest często mylnie interpretowany przez osoby zajmujące się gospodarką magazynową. Wybór odpowiedzi 17% lub 3% wynika z błędnego określenia, jakie rodzaje zapasów należy uwzględnić w obliczeniach. Udział zapasu zabezpieczającego oraz zbędnego powinien być analizowany razem, gdyż oba te elementy wpływają na całkowity zapas nierotujący. Z kolei jeśli ktoś wybiera 80%, to może wynikać z nieporozumienia co do tego, jakie zapasy są uznawane za nierotujące. Każdy z tych błędów wskazuje na potrzebę lepszego zrozumienia definicji zapasów oraz ich klasyfikacji. Standardowe podejście do analizy zapasów sugeruje, że firmy powinny regularnie przeprowadzać inwentaryzację oraz analizę rotacji zapasów. W praktyce oznacza to, że zarządzający powinni stosować techniki, takie jak ABC analizy, które pozwalają na klasyfikację zapasów według ich wartości oraz częstotliwości obrotu. Zrozumienie tych zasad i regularne aktualizowanie danych pozwala uniknąć takich nieporozumień oraz podejmować lepsze decyzje dotyczące zarządzania zapasami.