Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik logistyk
  • Kwalifikacja: SPL.01 - Obsługa magazynów
  • Data rozpoczęcia: 1 kwietnia 2025 18:24
  • Data zakończenia: 1 kwietnia 2025 18:41

Egzamin zdany!

Wynik: 29/40 punktów (72,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 2

Do szkodników, które mają negatywny wpływ na przechowywane zapasy, zalicza się

A. grzyby
B. pleśnie
C. myszy
D. bakterie
Myszy są jednym z najczęstszych szkodników wpływających negatywnie na przechowywane zapasy, zwłaszcza w magazynach i piwnicach. Ich obecność nie tylko prowadzi do bezpośrednich strat materiałowych, takich jak zniszczenie towarów, ale także stwarza zagrożenie dla zdrowia publicznego, ponieważ mogą być nosicielami chorób. Zgodnie z wytycznymi dotyczącymi bezpieczeństwa żywności oraz dobrymi praktykami w zarządzaniu magazynami, kluczowe jest wdrożenie strategii zapobiegających infestacji przez te gryzonie. Przykładem takich działań może być regularne inspekcje obiektów, stosowanie pułapek oraz zapewnienie odpowiednich warunków przechowywania, które ograniczają dostęp do jedzenia i schronienia dla gryzoni. Właściwe zabezpieczenie przestrzeni magazynowej oraz odpowiednie procedury zachowania czystości są fundamentem w ochronie przechowywanych zapasów. W przypadku wykrycia myszy, zaleca się natychmiastowe podjęcie kroków w celu eliminacji problemu, co może obejmować współpracę z profesjonalnymi usługami zwalczania szkodników.

Pytanie 3

Jaką wadą charakteryzuje się transport lotniczy?

A. częstotliwość przewozu
B. wysoki koszt przewozu
C. szybkość obsługi celnej
D. szybkość przewozu
Wysoki koszt przewozu jest istotną cechą ujemną transportu lotniczego, która wpływa na decyzje przedsiębiorstw dotyczące logistyki i wyboru środka transportu. Koszty lotów są często znacznie wyższe niż w przypadku transportu drogowego czy morskiego, co może ograniczać dostępność tego typu usług dla niewielkich firm oraz klientów indywidualnych. Przykładowo, w przypadku dostawy towarów o wysokiej wartości, jak elektronika czy farmaceutyki, wybór transportu lotniczego może być uzasadniony, pomimo wyższych kosztów, ze względu na szybkość i niezawodność dostawy. W praktyce to właśnie w sytuacjach, gdzie czas dostawy jest kluczowy, firmy decydują się na transport lotniczy, jednak muszą być świadome związanych z tym wydatków. Zgodnie z normami branżowymi, przedsiębiorstwa często analizują całkowity koszt posiadania (TCO), biorąc pod uwagę nie tylko cenę samego transportu, ale również opóźnienia i straty związane z czasem oczekiwania na dostawę. Dlatego zrozumienie kosztów transportu lotniczego jest kluczowe dla efektywnego zarządzania łańcuchem dostaw.

Pytanie 4

Dostawcy, analizując stan zapasów u swoich klientów w oparciu o przewidywania dotyczące sprzedaży, stosują w tym celu system

A. VMI
B. CMI
C. ADR
D. DRP
Odpowiedzi ADR, DRP oraz CMI, mimo że mogą wydawać się podobne do koncepcji VMI, nie są właściwymi rozwiązaniami w kontekście monitorowania zapasów na podstawie prognoz sprzedaży. ADR (Advanced Demand Recovery) skupia się głównie na odzyskiwaniu popytu, co oznacza, że jest bardziej ukierunkowane na reagowanie na zmiany popytu niż na proaktywne zarządzanie zapasami. Z kolei DRP (Distribution Requirements Planning) jest systemem planowania zapotrzebowania na dystrybucję, który koncentruje się na procesach dostaw i alokacji zasobów, ale nie angażuje dostawcy w bezpośrednie zarządzanie zapasami odbiorcy, co jest kluczowym elementem VMI. CMI (Collaborative Planning, Forecasting, and Replenishment) to model współpracy między partnerami w łańcuchu dostaw, ale w przeciwieństwie do VMI nie zakłada, że to dostawca ma pełną kontrolę nad poziomem zapasów. Zrozumienie różnic między tymi systemami jest kluczowe, aby unikać błędów w analizie i implementacji strategii zarządzania zapasami. Często myli się je z VMI, co prowadzi do nieefektywnego zarządzania i zwiększenia kosztów utrzymania zapasów.

Pytanie 5

Ile czasu potrzeba na rozładunek jednego pojazdu z 34 paletowymi jednostkami ładunkowymi (pjł) przy użyciu dwóch wózków widłowych pracujących równocześnie, jeśli cykl podstawowy związany z rozładunkiem jednej pjł wózkiem wynosi 1,5 min, a podjazd samochodu pod rampę oraz przygotowanie go do rozładunku zajmie 10,5 minut?

A. 60,0 minut
B. 36,0 minut
C. 61,5 minut
D. 25,5 minut
Wielu uczestników testów może nie dostrzegać istotnych elementów obliczeń związanych z czasem rozładunku, co prowadzi do błędnych wniosków. Czas rozładunku jednostek ładunkowych jest często mylony z całkowitym czasem operacji. Na przykład niektórzy mogą sądzić, że sumaryczny czas rozładunku jednostek ładunkowych powinien być równy czasowi rozładunku wszystkich jednostek bez uwzględnienia podziału pracy pomiędzy dwa wózki widłowe. W rzeczywistości, gdy dwa wózki pracują jednocześnie, czas rozładunku jest dzielony, co znacznie przyspiesza cały proces. Ponadto, nieuwzględnienie dodatkowego czasu na podjazd samochodu pod rampę oraz przygotowanie do rozładunku jest typowym błędem, który może prowadzić do niedoszacowania całkowitego czasu operacji. Ważne jest, aby w takich zadaniach uwzględnić wszystkie elementy związane z logistyka, co pokazuje, jak kluczowe jest zrozumienie cykli operacyjnych oraz efektywności pracy wózków widłowych. Dobre praktyki w logistyce zalecają dokładne planowanie i prognozowanie czasu potrzebnego na wszystkie etapy operacji, co może pomóc w unikaniu błędów i zwiększeniu wydajności w procesach rozładunkowych.

Pytanie 6

Oblicz liczbę zamówień w ciągu roku w firmie SPORTEKS, jeśli całkowita sprzedaż wyniosła 260 000 zł, a wartość jednego zamówienia to 20 000 zł?

A. 12 zamówień
B. 50 zamówień
C. 13 zamówień
D. 80 zamówień
Poprawna odpowiedź to 13 zamówień. Aby obliczyć liczbę zamówień w ciągu roku, należy podzielić całkowitą wartość sprzedaży przez wartość jednego zamówienia. W tym przypadku sprzedaż wynosi 260 000 zł, a wartość jednego zamówienia to 20 000 zł. Obliczenia przedstawiają się następująco: 260 000 zł / 20 000 zł = 13. Taka kalkulacja jest kluczowa w zarządzaniu przedsiębiorstwem, ponieważ pozwala na oszacowanie liczby transakcji, co z kolei jest istotne dla planowania zapasów, produkcji i logistyki. W praktyce, zrozumienie tej metody jest niezbędne dla efektywnego zarządzania finansami i operacjami w firmach handlowych czy usługowych. W standardach zarządzania przedsiębiorstwem, takich jak Lean Management, umiejętność analizy danych sprzedażowych i podejmowania decyzji na ich podstawie jest jednym z kluczowych elementów strategii operacyjnej.

Pytanie 7

Po przeprowadzonej inwentaryzacji stwierdzono niedobór zapasów o wartości 3 500,00 zł. Zgodnie z umową o wspólnej odpowiedzialności materialnej pani Patrycja Wolna zostanie obciążona kwotą

UMOWA O WSPÓLNEJ ODPOWIEDZIALNOŚCI MATERIALNEJ
(fragment)
1.Pracownicy przyjmują łącznie wspólną odpowiedzialność materialną za szkody spowodowane niedoborem w powierzonym mieniu z obowiązkiem wyliczenia się.
2.Odpowiedzialność materialna pracowników w odniesieniu do każdego poszczególnego odpowiedzialnego materialnie pracownika wynosi
Katarzyna Borowska – 35% poniesionej przez Pracodawcę szkody.
Patrycja Kowalska – 30% poniesionej przez Pracodawcę szkody.
Danuta Nowak – 15% poniesionej przez Pracodawcę szkody.
Patrycja Wolna – 20% poniesionej przez Pracodawcę szkody.

A. 700,00 zł
B. 525,00 zł
C. 1 050,00 zł
D. 1 225,00 zł
Zgadzasz się, że 700,00 zł to dobra odpowiedź, bo wynika z umowy o wspólnej odpowiedzialności. Patrycja Wolna odpowiada za 20% szkody, a wartość niedoboru zapasów to 3 500,00 zł, więc prosto mówiąc: 3 500,00 zł razy 20% daje właśnie 700,00 zł. To całkiem sensowne podejście, bo takie umowy są tu po to, żeby chronić interesy pracodawcy, a jednocześnie sprawiedliwie ocenić sytuację, gdy ktoś z pracowników odpowiada za mienie firmy. Przykład? Na przykład, gdy pracownik zarządza magazynem i coś tam się zgubi - wtedy można łatwo obliczyć, ile tak naprawdę jest winny, co wydaje mi się super sprawiedliwe.

Pytanie 8

Jaką wartość ma średni wskaźnik wykorzystania strefy składowania w magazynie o całkowitej objętości 8 760 m3, gdy strefa ta zajmuje 75% całkowitej powierzchni, a średni objętościowy ładunek wynosi 5 256 m3?

A. 80%
B. 60%
C. 75%
D. 40%
Współczynnik wykorzystania strefy składowania jest kluczowym wskaźnikiem efektywności operacyjnej w magazynach. Obliczając ten wskaźnik, ważne jest zrozumienie, że nie chodzi tylko o procent powierzchni zajmowanej przez ładunki, ale o relację pomiędzy objętością składowanych produktów a dostępną przestrzenią magazynową. Odpowiedzi wskazujące na 75% oraz 60% bazują na niewłaściwych założeniach dotyczących proporcji dostępnej przestrzeni, co może prowadzić do błędnych wniosków. W przypadku 75%, można odnieść wrażenie, że dostępna strefa składowania jest wykorzystywana w całości, co nie jest zgodne z danymi. Procent 60% mógłby sugerować, że tylko część strefy składowania jest wykorzystywana, co przy podanych wartościach również jest błędnym podejściem. Natomiast 40% to ekstremalnie niski wynik, który sugerowałby nieefektywne zarządzanie przestrzenią w magazynie. Niewłaściwe interpretacje mogą wynikać z niepełnego zrozumienia podstawowych zasad logistyki oraz znaczenia efektywnego wykorzystania przestrzeni. Warto zauważyć, że standardy branżowe zalecają dążenie do jak najwyższego współczynnika wykorzystania, jednak nie mogą one przekraczać pewnych granic, aby nie wpłynęło to na bezpieczeństwo i dostępność ładunków. Przykłady dobrych praktyk obejmują regularne audyty przestrzeni magazynowej oraz zastosowanie nowoczesnych technologii, takich jak systemy zarządzania magazynem (WMS), które mogą pomóc w optymalizacji wykorzystania przestrzeni.

Pytanie 9

Pojazd mechaniczny, którego zadaniem jest transportowanie naczep nieposiadających przednich kół, określamy mianem ciągnika

A. siodłowym
B. ciężarowym
C. specjalnym
D. uniwersalnym
Ciągnik siodłowy to pojazd mechaniczny przystosowany do transportu naczep, które nie mają przednich kół. Jego konstrukcja pozwala na efektywne połączenie z naczepą za pomocą specjalnego systemu zaczepowego, co zapewnia stabilność i bezpieczeństwo podczas jazdy. W przypadku ciągników siodłowych, ich znaczenie w transporcie drogowym jest nie do przecenienia – stanowią podstawowy element floty transportowej, umożliwiając przewożenie ciężkich ładunków na dużych odległościach. Przykładowo, w branży logistycznej wykorzystywane są do transportu towarów w kontenerach, co wymaga wysokiej wydajności oraz elastyczności w operacjach załadunkowych i rozładunkowych. Zgodnie z normami branżowymi, ciągniki siodłowe powinny spełniać określone standardy emisji spalin oraz normy bezpieczeństwa, co czyni je nie tylko funkcjonalnymi, ale także ekologicznymi. Dobrą praktyką jest również regularne przeprowadzanie przeglądów technicznych, co zapewnia ich niezawodność i minimalizuje ryzyko awarii w trakcie transportu.

Pytanie 10

Jakie jest wrażenie wskaźnika kosztów utrzymania powierzchni magazynowej, jeżeli roczne wydatki na magazynowanie wynoszą 300 000 zł, a powierzchnia użytkowa magazynu to 600 m2?

A. 0,02 zł/m2
B. 500 zł/m2
C. 50 zł/m2
D. 0,002 zł/m2
Wiesz, obliczenie wskaźnika kosztów utrzymania powierzchni magazynowej to nic trudnego. Po prostu dzielimy roczne koszty magazynowania przez powierzchnię użytkową. W naszym przykładzie mamy 300 000 zł rocznych kosztów i 600 m² powierzchni. Więc robimy takie proste dzielenie: 300 000 zł podzielone przez 600 m² daje nam 500 zł/m². Ten wskaźnik jest bardzo istotny w praktyce, bo pokazuje, jak efektywnie zarządzamy kosztami magazynów. Dzięki temu menedżerowie mogą lepiej planować budżety i decydować, czy warto inwestować w nowe magazyny lub modernizować te, które już mamy. Poza tym, to także wpływa na negocjacje z dostawcami usług magazynowych i ceny wynajmu. Zrozumienie tego wskaźnika to podstawa dobrego zarządzania łańcuchem dostaw, co jest kluczowe, żeby firma mogła konkurować na rynku.

Pytanie 11

W sytuacji produkcji na zamówienie oraz konieczności zakupu materiału o znacznej wartości, rozwiązaniem na zmniejszenie wydatków na nabycie materiałów oraz koszty magazynowania jest system zamówień oparty na metodzie

A. ekonomicznej wielkości dostawy
B. uzgodnionej wielkości dostawy
C. partia na partię
D. zmiennej wielkości dostawy
Metody zamawiania uzgodnionej wielkości dostawy oraz zmiennej wielkości dostawy, choć mogą wydawać się atrakcyjne dla przedsiębiorstw, które chcą zaoszczędzić na kosztach materiałów, często prowadzą do problemów z efektywnością operacyjną. Uzgodniona wielkość dostawy wiąże się z zamówieniami na stałe ilości, które mogą być nieadekwatne do zmieniających się potrzeb produkcyjnych. Taki sztywny system może prowadzić do nadprodukcji lub braków materiałów, co nie tylko zwiększa koszty magazynowania, ale także obniża zdolność reagowania na zmiany w zamówieniach klientów. Z drugiej strony, metoda zmiennej wielkości dostawy polega na dostosowywaniu ilości zamówień do aktualnych potrzeb, co wymaga bardziej skomplikowanego zarządzania i może prowadzić do nieefektywności w planowaniu dostaw. W praktyce, te podejścia często opierają się na prognozach, które mogą być błędne, co skutkuje zarówno zwiększonym ryzykiem finansowym, jak i operacyjnym. Właściwe podejście w zarządzaniu zapasami powinno dążyć do zminimalizowania kosztów poprzez elastyczne i oparte na danych decyzje zakupowe, co jest lepiej osiągane przez metodę partii na partię. Kluczowe jest, aby przedsiębiorstwa przywiązywały dużą wagę do monitorowania i analizy swoich potrzeb, aby unikać pułapek związanych z nadmiernym lub niewystarczającym zaopatrzeniem.

Pytanie 12

Jaką maksymalną liczbę warstw ładunku o wymiarach 400 x 500 x 100 mm (dł. x szer. x wys.) i wadze 40 kg można ułożyć na palecie EUR o wymiarach 1200 x 800 x 144 mm i wadze 25 kg, biorąc pod uwagę, że maksymalna wysokość pjł. nie może wynosić więcej niż 1000 mm, a masa brutto pjł. to 800 kg, przy tym opakowań nie należy obracać?

A. 4 warstwy
B. 6 warstw
C. 8 warstw
D. 2 warstwy
Wybór większej liczby warstw niż cztery może wynikać z nie do końca zrozumienia wymagań odnośnie maksymalnej wysokości ładunku i lżejszej masy brutto. Na przykład, jeśli ktoś myśli o 6 albo 8 warstwach, to pomija, że maksymalna wysokość nie może być większa niż 1000 mm. Dla 6 warstw mamy całkowitą wysokość 600 mm, co pasuje do limitu, a masa to 240 kg (6 razy 40 kg), co również jest w porządku. Ale przy 8 warstwach już wysokość to 800 mm, a masa to 320 kg – niby ok, tylko że zapomina się o stabilności. Kluczowy błąd to nie branie pod uwagę rzeczywistych warunków transportu, bo ładunki powinny być stabilne i bezpieczne. Jeżeli warstwy są za wysokie, to może być ryzyko, że wszystko się przewróci w drodze. Więc trzymanie się standardów co do liczby warstw to nie tylko kwestia przepisów, ale też ochrona towarów przed uszkodzeniami i lepsze wykorzystanie przestrzeni do załadunku.

Pytanie 13

W magazynie przed przyjęciem znajdowało się 1 500 szt. towaru, a po przyjęciu 17 500 szt. Oblicz, jaka jest wartość średniego zapasu cyklicznego w tym magazynie, jeśli stanowi ona połowę wartości dostawy?

A. 8 000 szt.
B. 750 szt.
C. 9 000 szt.
D. 8 750 szt.
Wiesz, poprawna odpowiedź opiera się na obliczeniu średniego zapasu cyklicznego w magazynie, który to jest połową wielkości dostawy. W tym wypadku, najpierw musimy ustalić, ile wynosi ta dostawa. Różnica między zapasem przed dostawą, a po dostawie to 17 500 minus 1 500, czyli 16 000 sztuk. Więc jeżeli chcemy obliczyć średni zapas cykliczny, dzielimy tę wartość przez dwa, co daje 8 000 sztuk. To jest taki standard w logistyce, bo ważne jest, żeby mieć odpowiedni poziom zapasów, bo to pomaga zaspokoić popyt i zminimalizować koszty. Używanie średniego zapasu cyklicznego jest naprawdę przydatne w prognozowaniu potrzeb magazynowych oraz w optymalizacji zaopatrzenia.

Pytanie 14

Aby ujednolicić oznaczenia na opakowaniach zbiorczych, wprowadzono etykietę logistyczną EAN-UCC. Jest to przykład

A. znaku towarowego w transporcie
B. kodu towarowego w spedycji
C. międzynarodowego standardu
D. identyfikatora centrum logistycznego
Odpowiedzi sugerujące, że etykieta logistyczna EAN-UCC jest znakiem towaru w transporcie, kodem towarowym w spedycji lub identyfikatorem centrum logistycznego są nieprecyzyjne i nie oddają rzeczywistego znaczenia tego standardu. Znak towarowy w transporcie odnosi się do oznaczenia produktów lub usług, które są chronione prawnie, a nie do systemu identyfikacji towarów. Kod towarowy w spedycji może wskazywać na różne systemy identyfikacji, które niekoniecznie są zgodne ze standardem EAN-UCC. Z kolei identyfikator centrum logistycznego to termin, który nie odnosi się bezpośrednio do etykiety, lecz do lokalizacji, gdzie produkty są składowane i przetwarzane. Te odpowiedzi mogą wprowadzać w błąd, ponieważ nie uwzględniają faktu, że EAN-UCC jest międzynarodowym standardem, który działa na poziomie globalnym, a nie tylko lokalnym czy sektorowym. Użytkownicy mogą pomylić te pojęcia, myśląc, że każdy system identyfikacji w logistyce jest równoważny z systemem EAN-UCC, co jest błędne. Kluczowe jest zrozumienie, że standard EAN-UCC ułatwia identyfikację towarów na całym świecie i jest kluczowym elementem efektywnego zarządzania łańcuchem dostaw. Dzięki niemu, zarządzanie zapasami oraz komunikacja między partnerami handlowymi stają się bardziej efektywne, co jest istotne dla każdej organizacji zajmującej się logistyką i dystrybucją.

Pytanie 15

Międzynarodowy dokument przewozowy CMR oznacza zawarcie umowy dotyczącej transportu towarów w formie

A. samochodowym
B. lotniczym
C. kolejowym
D. morskim
Międzynarodowy list przewozowy CMR (Convention relative au contrat de transport international de marchandises par route) jest kluczowym dokumentem w transporcie drogowym, który formalizuje umowę przewozu towarów między nadawcą a przewoźnikiem. Jego zastosowanie jest ściśle związane z międzynarodowym transportem drogowym i zgodne z regulacjami ustanowionymi przez Konwencję CMR, która weszła w życie w 1956 roku. List CMR pełni funkcję dowodu zawarcia umowy przewozu oraz potwierdzenia przyjęcia towaru przez przewoźnika. Zawiera istotne informacje takie jak dane nadawcy, odbiorcy, szczegóły dotyczące towaru oraz warunki przewozu. Dzięki jednolitym przepisom międzynarodowym, list CMR ułatwia transgraniczny handel, minimalizując ryzyko sporów prawnych. Przykładem praktycznego zastosowania jest sytuacja, w której przewoźnik chce udowodnić, że odpowiednio zrealizował zadanie przewozowe, co może być kluczowe w przypadku ewentualnych roszczeń. Warto także zwrócić uwagę, że list CMR powinien być sporządzony w co najmniej trzech egzemplarzach, co zapewnia odpowiednią dokumentację dla wszystkich stron zaangażowanych w proces przewozowy.

Pytanie 16

Ustal na podstawie danych zawartych w tabeli, który z magazynów nie zaspokoił potrzeb rynku w czerwcu.

MagazynPlanowana sprzedaż
w czerwcu
szt.
Rzeczywiste zapotrzebowanie
w czerwcu
szt.
Zapas magazynowy
na dzień 1 czerwca
szt.
A.505060
B.140130130
C.606560
D.95100100

A. D.
B. B.
C. C.
D. A.
Wybór odpowiedzi C jako niepoprawnej może wynikać z kilku typowych błędów myślowych związanych z analizą danych magazynowych. W sytuacjach, gdy dany magazyn nie zdaje się spełniać potrzeb rynku, kluczowe jest dokładne zrozumienie, jakie czynniki wpływają na jego wydajność. Inne odpowiedzi mogą sugerować, że magazyny A, B lub D były w stanie zaspokoić zapotrzebowanie, jednakże bez dokładnej analizy danych dotyczących każdego z nich, nie można stwierdzić, czy rzeczywiście tak było. Często pojawia się błędne przekonanie, że wystarczająca ilość zapasu wystarczy do zaspokojenia popytu, nie uwzględniając przy tym zmienności rynku. Ponadto, niewłaściwa interpretacja danych dotyczących planowanej sprzedaży i dostępnych zapasów prowadzi do fałszywych wniosków. To ważne, aby nie tylko porównywać dane liczbowe, ale również rozumieć kontekst ich zmiany. W przypadku magazynu C, istotnym było, że zapas magazynowy na początku miesiąca nie był wystarczający, co skutkowało niezaspokojeniem potrzeb rynku. Zrozumienie takich zależności ma kluczowe znaczenie dla efektywnego zarządzania magazynem oraz zapewnienia satysfakcji klientów. Dobrą praktyką jest regularne analizowanie danych i trendów, aby uniknąć takich sytuacji w przyszłości.

Pytanie 17

Podstawowe urządzenie przeznaczone do przechowywania towarów w magazynie o złożonej i wielopoziomowej konstrukcji to

A. stojak
B. wieszak
C. podkład
D. regał
Regał jest podstawowym urządzeniem wykorzystywanym do składowania towarów w magazynach, szczególnie w obiektach o przestrzennej i wielopoziomowej budowie. Jego konstrukcja pozwala na efektywne wykorzystanie dostępnej przestrzeni, umożliwiając szybki dostęp do składowanych produktów. Regały są projektowane zgodnie z różnymi normami, takimi jak PN-EN 15512, które określają wymagania dotyczące ich bezpieczeństwa i wytrzymałości. W praktyce, regały mogą mieć różne formy, takie jak regały paletowe, półkowe czy przesuwnowe, co pozwala na ich elastyczne dostosowanie do specyfiki przechowywanych towarów. Umożliwiają one organizację przestrzeni magazynowej w sposób, który sprzyja optymalizacji procesów logistycznych, takich jak załadunek, rozładunek i inwentaryzacja. Dzięki zastosowaniu regałów można również łatwo wprowadzać systemy zarządzania magazynem, takie jak FIFO (First In, First Out) czy LIFO (Last In, First Out), co zwiększa efektywność operacyjną.

Pytanie 18

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 19

Jakie są dozwolone wartości dźwiganych i przenoszonych ciężarów dla dorosłych przy pracy na stałe?

A. dla kobiet 26 kg, dla mężczyzn 45 kg
B. dla kobiet 4 kg, dla mężczyzn 20 kg
C. dla kobiet 12 kg, dla mężczyzn 30 kg
D. dla kobiet 27 kg, dla mężczyzn 55 kg
Odpowiedź wskazująca, że dla kobiet dopuszczalne obciążenie wynosi 12 kg, a dla mężczyzn 30 kg, jest zgodna z wytycznymi regulującymi zdrowie i bezpieczeństwo w miejscu pracy. Wartości te są ustalane na podstawie badań dotyczących ergonomii oraz wpływu dźwigania na zdrowie pracowników. Przy podnoszeniu ciężarów ważne jest uwzględnienie nie tylko ich wagi, ale także częstotliwości dźwigania oraz postawy ciała. Na przykład, w przypadku pracowników wykonujących powtarzalne ruchy, narażenie na kontuzje jest znacznie wyższe, dlatego wprowadzenie limitów obciążenia ma na celu ochronę zdrowia. Stosowanie tych wartości w praktyce pozwala na ograniczenie ryzyka urazów kręgosłupa oraz innych schorzeń związanych z pracą fizyczną. Wiele organizacji stosuje te standardy jako wytyczne do określenia odpowiednich metod pracy oraz szkoleń bhp, co przekłada się na lepszą organizację pracy oraz większe bezpieczeństwo w miejscu zatrudnienia.

Pytanie 20

Na rysunku przedstawiono kod kreskowy

Ilustracja do pytania
A. UPC-E
B. EAN-8
C. UPC-A
D. EAN-13
Kod kreskowy, który widzisz na obrazku, to EAN-13. To ważne, bo składa się z 13 cyfr, co wyróżnia go spośród innych kodów. EAN-13, czyli European Article Number, jest standardem, który stosuje się na całym świecie do oznaczania produktów, zwłaszcza w sklepach i w logistyce. Dzięki temu, kiedy kupujesz coś w sklepie, od razu można szybko zidentyfikować towar, co ułatwia zakupy i zarządzanie zapasami. Ponadto, każdy produkt ma unikalny kod, co znacznie zmniejsza ryzyko pomyłek, a to z kolei poprawia wydajność. Warto też wiedzieć, że EAN-13 działa z systemem UPC, co znaczy, że może być używany w różnych krajach. Oprócz handlu, EAN-13 jest przydatny także w zarządzaniu łańcuchem dostaw, co jest naprawdę istotne dla automatyzacji i śledzenia produktów.

Pytanie 21

Który rodzaj przenośnika przedstawia rysunek?

Ilustracja do pytania
A. Wałkowy.
B. Taśmowy.
C. Łańcuchowy.
D. Paskowy.
Odpowiedź "Taśmowy" jest poprawna, ponieważ na przedstawionym zdjęciu widoczny jest przenośnik taśmowy, który składa się z płaskiej taśmy transportowej. Przenośniki taśmowe są szeroko stosowane w różnych gałęziach przemysłu, w tym w logistyce, przemyśle spożywczym i produkcji, gdzie transportują materiały sypkie, takie jak ziarna, węgiel czy piasek, oraz towary sztukowe. Taśmy transportowe są projektowane z różnych materiałów, w zależności od rodzaju transportowanych materiałów i warunków pracy. Na przykład, taśmy gumowe są stosowane do transportu cięższych materiałów, podczas gdy taśmy tekstylne mogą być wykorzystywane do lżejszych aplikacji. Przenośniki taśmowe charakteryzują się wysoką efektywnością, niskimi kosztami eksploatacji oraz możliwością łatwej integracji z innymi systemami transportowymi, co czyni je niezwykle przydatnymi w nowoczesnych liniach produkcyjnych.

Pytanie 22

Aby utrzymać zamierzony standard obsługi klienta w łańcuchu dostaw oraz jednocześnie zredukować poziom zapasów, konieczne jest spełnienie warunku

A. konkurencyjności firm biorących udział w łańcuchu logistycznym.
B. nieprzypisywania żadnego przedsiębiorstwa do roli koordynatora.
C. używania różnych kodów do oznaczania i identyfikacji towarów, zaczynając od dostawcy.
D. automatycznego rejestrowania przepływu towarów i zbierania informacji na ich temat.
Automatyczna rejestracja ruchu towarów oraz gromadzenie informacji o nich jest kluczowym elementem efektywnego zarządzania łańcuchem dostaw. Umożliwia to ścisłe monitorowanie zapasów oraz ich lokalizacji w czasie rzeczywistym, co znacząco wpływa na poziom obsługi klienta. Przy pomocy nowoczesnych technologii, takich jak RFID (Radio Frequency Identification) czy kodów QR, przedsiębiorstwa mogą szybko i dokładnie rejestrować przyjęcia i wydania towarów, co pozwala na minimalizowanie błędów oraz redukcję stanów magazynowych. Przykładowo, firma zajmująca się dystrybucją produktów spożywczych może zautomatyzować proces śledzenia dat ważności towarów, co z kolei pozwala na efektywne zarządzanie rotacją produktów i unikanie strat. Ponadto, zbierane dane mogą być analizowane w celu prognozowania przyszłych potrzeb, co wpływa na lepsze planowanie zakupów i optymalizację stanów magazynowych. Wdrożenie takich rozwiązań jest zgodne z najlepszymi praktykami zarządzania łańcuchem dostaw, które kładą nacisk na przejrzystość, efektywność oraz satysfakcję klientów.

Pytanie 23

Jeśli strefa składowania ma długość 24 m, szerokość 4 m oraz powierzchnię zajmowaną przez towary wynoszącą 48 m2, to w jakim stopniu wykorzystana jest ta strefa składowania?

A. 40%
B. 200%
C. 100%
D. 50%
Strefa składowania o długości 24 m i szerokości 4 m ma całkowitą powierzchnię wynoszącą 96 m² (24 m * 4 m). Powierzchnia zajmowana przez towary wynosząca 48 m² stanowi połowę dostępnej powierzchni w tej strefie. Aby obliczyć wykorzystanie strefy składowania, należy podzielić powierzchnię zajmowaną przez towary przez całkowitą powierzchnię strefy, a następnie pomnożyć przez 100, co daje: (48 m² / 96 m²) * 100 = 50%. Tego rodzaju analiza jest kluczowa dla efektywnego zarządzania przestrzenią magazynową, co pozwala na optymalne wykorzystanie zasobów oraz zwiększenie efektywności operacyjnej. W praktyce, firmy często dążą do maksymalizacji wykorzystania stref składowania, stosując różne techniki, takie jak analiza ABC, która pomaga w identyfikacji kluczowych towarów i ich optymalnym rozmieszczeniu. Standardy branżowe, takie jak Lean Management, podkreślają znaczenie eliminacji marnotrawstwa przestrzeni, co bezpośrednio wpływa na koszty operacyjne oraz wydajność procesów magazynowych.

Pytanie 24

Które urządzenie jest przedstawione na rysunku?

Ilustracja do pytania
A. Układnica.
B. Suwnica.
C. Paletyzator.
D. Manipulator.
Układnica to urządzenie do automatycznego składowania i pobierania towarów, które jest kluczowym elementem magazynów wysokiego składowania. W kontekście nowoczesnych rozwiązań logistycznych, układnica przyczynia się do zwiększenia efektywności procesów magazynowych, minimalizując czas potrzebny na dostęp do towarów. Jej działanie polega na poruszaniu się wzdłuż korytarzy oraz na różnych poziomach regałów, co umożliwia efektywne wykorzystanie przestrzeni. Przykładowo, w dużych centrach dystrybucyjnych układnice są wykorzystywane do transportowania palet z towarami, co pozwala na szybkie i bezpieczne zarządzanie zapasami. Zgodnie ze standardami automatyzacji magazynów, układnice są często zintegrowane z systemami WMS (Warehouse Management System), co umożliwia dokładne śledzenie lokalizacji towarów oraz optymalizację procesów składowania. Ich zastosowanie w branży e-commerce oraz logistyce, przyczynia się do znacznego zwiększenia wydajności operacyjnej oraz redukcji błędów w procesie kompletacji zamówień.

Pytanie 25

Masa towarów transportowanych za pomocą środków transportowych w magazynie

A. powinna wynosić połowę masy środka transportu
B. nie powinna przekraczać ładowności środka transportu
C. powinna być identyczna z masą środka transportu
D. nie powinna przewyższać masy środka transportu
Masa ładunków transportowanych w magazynie nie powinna przekraczać ładowności środka transportu, aby zapewnić bezpieczeństwo i efektywność operacji logistycznych. Każdy środek transportu, czy to wózek widłowy, ciężarówka czy kontener, ma określoną ładowność, co oznacza maksymalną masę, którą może bezpiecznie przewozić. Przekroczenie tej masy może prowadzić do uszkodzeń sprzętu, awarii mechanicznych, a także stanowić zagrożenie dla bezpieczeństwa pracowników. Przykładowo, jeśli wózek widłowy o ładowności 1000 kg zostanie obciążony masą 1200 kg, może to doprowadzić do przewrócenia się maszyny lub uszkodzenia ładunku. Dlatego istotne jest, aby przed każdym transportem dokładnie oszacować masę ładunku, a także regularnie kontrolować stan techniczny środków transportu. Dobre praktyki w logistyce zalecają również prowadzenie ewidencji obciążeń, aby uniknąć przeładowania i związanych z tym konsekwencji.

Pytanie 26

Fragment Instrukcji wysyłkowej - eksport przedstawia część informacji dotyczących wysyłki towarów. Wskaż, której stacji dla przesyłek nie podano

INSTRUKCJA WYSYŁKOWA – EKSPORT
................
................
Opis ładunku: Dostawy wagonowe: towar należy wysłać do portu, aby nadszedł w dni robocze, tj. od poniedziałku do piątku, nr kontraktu oraz specyfikacji podany w instrukcji
Stacja przeznaczenia:
dla przesyłek morskich - Gdynia XXXXXXX-
dla przesyłek drobnicowych - Gdynia XXXXXXX
dla przesyłek wagonowych - Gdańsk XXXXXXX -
dla przesyłek morskich - Gdańsk XXXXXXX

A. wagonowych - Gdańsk port.
B. wagonowych - Gdynia port.
C. morskich - Gdańsk port.
D. morskich - Gdynia port.
Wybór odpowiedzi wagonowych - Gdynia port jest poprawny, ponieważ fragment instrukcji wysyłkowej - eksport rzeczywiście nie zawiera informacji o stacji dla przesyłek wagonowych w Gdyni. W analizowanej instrukcji wskazano stacje przeznaczenia dla przesyłek morskich i drobnicowych w Gdyni oraz dla przesyłek wagonowych i morskich w Gdańsku. Jest to szczególnie istotne w kontekście organizacji transportu, gdzie precyzyjne określenie punktów załadunku i rozładunku jest kluczowe dla efektywności logistycznej. Zgodnie z najlepszymi praktykami, dokumentacja wysyłkowa powinna być jasna i zrozumiała, aby uniknąć nieporozumień, które mogą prowadzić do opóźnień w dostawach. W przypadku transportu intermodalnego, gdzie różne środki transportu są łączone w jednej przesyłce, znajomość dostępnych stacji jest niezbędna do optymalizacji kosztów i czasu transportu. Dlatego też, biorąc pod uwagę przedstawione informacje, odpowiedź ta jest w pełni uzasadniona.

Pytanie 27

Jakie znaczenie ma skrót MRPII w kontekście wdrożonego systemu w przedsiębiorstwie?

A. planowanie zasobów wytwórczych
B. organizowanie zdolności produkcyjnych
C. prognozowanie zapotrzebowania dystrybucji
D. prognozowanie zapotrzebowania materiałowego
Planowanie zdolności produkcyjnych, planowanie zapotrzebowania dystrybucji i planowanie zapotrzebowania materiałowego to procesy, które, choć związane z zarządzaniem produkcją, nie oddają pełnego zakresu zadań, które realizuje MRPII. Planowanie zdolności produkcyjnych koncentruje się na określeniu, jakie zdolności produkcyjne są dostępne w danym czasie oraz jak można je optymalizować, aby zaspokoić zapotrzebowanie. To podejście, choć istotne, jest tylko częścią szerszego systemu zarządzania zasobami. Planowanie zapotrzebowania dystrybucji z kolei dotyczy strategii dostarczania produktów do klientów, a nie bezpośrednio zarządzania procesami produkcyjnymi. Podobnie, planowanie zapotrzebowania materiałowego, choć ważne dla zapewnienia ciągłości produkcji, nie angażuje wszystkich aspektów zasobów wytwórczych, jak na przykład zarządzanie ludźmi czy sprzętem. W rezultacie, wybór odpowiedzi dotyczących tych procesów może prowadzić do mylnego przekonania, że wszystkie aspekty zarządzania produkcją są uwzględnione w MRPII. Kluczową różnicą jest to, że MRPII integruje wszystkie te elementy w jedną całość, umożliwiając bardziej kompleksowe podejście do planowania, co jest niezbędne w dzisiejszym dynamicznym środowisku produkcyjnym.

Pytanie 28

Podkłady to urządzenia, które pozwalają na przechowywanie asortymentów

A. poprzez bezpośrednie zawieszanie asortymentu
B. z zachowaniem określonej odległości od podłoża
C. opierających się o elementy konstrukcyjne
D. poprzez pośrednie zawieszanie asortymentu
Odpowiedź dotycząca zachowania określonej odległości od podłoża jest prawidłowa, ponieważ podkłady są zaprojektowane do składowania asortymentów w sposób, który minimalizuje ryzyko uszkodzeń towarów oraz zapewnia ich łatwy dostęp. Utrzymanie odpowiedniej odległości od podłoża, zazwyczaj wynoszącej co najmniej 10 cm, jest zgodne z praktykami branżowymi, które mają na celu ochronę towarów przed wilgocią oraz umożliwienie skutecznej wentylacji. Dodatkowo, takie podejście wpływa na bezpieczeństwo pracy w magazynie, ponieważ pozwala na swobodny przepływ ruchu oraz załadunku i rozładunku towarów. W magazynach zgodnych z normami ISO i innymi standardami logistycznymi, precyzyjne zarządzanie przestrzenią składowania jest kluczowe dla efektywności operacyjnej. Przykładem zastosowania może być system regałów wysokiego składowania, gdzie zachowanie odległości od podłoża jest niezbędne do prawidłowego funkcjonowania sprzętu transportowego, takiego jak wózki widłowe, które muszą manewrować między regałami. Takie praktyki są istotne dla zwiększenia wydajności i bezpieczeństwa operacji magazynowych.

Pytanie 29

Na podstawie danych zamieszczonych w tabeli, przedstawiających stan zapasu magazynowego wyrobów gotowych i materiałów w przedsiębiorstwie, oblicz zapotrzebowanie netto tego przedsiębiorstwa na materiały niezbędne do realizacji zamówienia na 2 500 szt. długopisów, składających się z obudowy, sprężynki i wkładu.

WyszczególnienieZapas magazynowy [szt.]
Długopis100
Obudowa1 500
Sprężynka1 200
Wkład2 000

A. Obudowa - 2 400 szt., sprężynka - 2 400 szt., wkład - 2 400 szt.
B. Obudowa - 900 szt., sprężynka - 1 200 szt., wkład - 400 szt.
C. Obudowa - 2 500 szt., sprężynka - 2 500 szt., wkład - 2 500 szt.
D. Obudowa - 1 000 szt., sprężynka - 1 300 szt., wkład - 500 szt.
Dobra robota! Twoja odpowiedź pokazuje, że zrozumiałeś, jak obliczyć zapotrzebowanie na materiały do produkcji długopisów. Ważne jest, żeby wiedzieć, jak różnią się zapasy w magazynie od tego, co potrzebujemy do zrealizowania zamówienia. Patrząc na dane, mamy 1 500 obudów, 1 200 sprężynek i 2 000 wkładów, a zapotrzebowanie to odpowiednio 900, 1 200 i 400 sztuk. To świetny przykład, jak ważne jest planowanie produkcji i zarządzanie zapasami. Dzięki dobrym obliczeniom możemy lepiej kontrolować łańcuch dostaw i uniknąć przestojów w produkcji. Przy takim podejściu firma ma więcej szans, żeby zaspokoić potrzeby klientów i trzymać odpowiednie stany magazynowe.

Pytanie 30

Koszty dotyczące utrzymania zapasów to

– koszt energii elektrycznej działu zaopatrzenia,

– wynagrodzenie kierowcy,

– amortyzacja samochodu ciężarowego.

– koszt ubytków naturalnych,

– amortyzacja magazynu,

– wynagrodzenie magazyniera.

A.B.

– dzierżawa wyposażenia magazynowego

– wydatki na odczynniki do badania jakości

dostarczonych zapasów.

– opłata za wynajęcie dodatkowego magazynu przy

krótkotrwałym nadmiarze zapasu,

– opłata za przetrzymywanie kontenera.

C.D.

A. B.
B. D.
C. C.
D. A.
Wybierając odpowiedzi inne niż B, można nieprawidłowo zrozumieć, jakie elementy kosztów są kluczowe w kontekście utrzymania zapasów. Często popełnianym błędem jest mylenie kosztów operacyjnych z kosztami magazynowania. Niektóre odpowiedzi mogą sugerować, że koszty transportu czy zakupu towarów są bezpośrednio związane z utrzymywaniem zapasów, co jest błędnym podejściem. Koszty transportu są niewątpliwie ważne, ale są to wydatki związane z dostarczaniem towarów do magazynu, a nie ich przechowywaniem. Analizując temat, warto również przyjrzeć się koncepcji kosztów ukrytych, które mogą nie być bezpośrednio widoczne, a które mają istotny wpływ na całkowity koszt posiadania zapasów. Innym typowym błędem myślowym jest skupianie się na zewnętrznych wskaźnikach wydajności bez uwzględnienia wewnętrznych kosztów operacyjnych związanych z utrzymywaniem zapasów. Przykładem może być ignorowanie wpływu efektywności procesów magazynowych na całkowity koszt zapasów, co w dłuższej perspektywie może prowadzić do nieefektywności i wzrostu kosztów. Dlatego kluczowe jest zrozumienie, że koszty utrzymania zapasów to nie tylko wydatki na przechowywanie towarów, ale także wszystkie związane z nimi operacje, które mają na celu zapewnienie ciągłości działalności przedsiębiorstwa.

Pytanie 31

Firma logistyczna nabyła pojazd, który jest wyposażony w dwa znaki ostrzegawcze stojące, środki osobistej ochrony oraz sprzęt do ochrony układu oddechowego, planując transporty.

A. cieczy
B. osób
C. kwasów
D. zwierząt
Wybór opcji dotyczącej transportu kwasów jest zasadny, ponieważ przedsiębiorstwo logistyczne posiada środki ochrony indywidualnej i sprzęt do ochrony dróg oddechowych. Transportowanie substancji chemicznych, takich jak kwasy, wymaga stosowania odpowiednich procedur ochronnych zgodnych z regulacjami prawnymi, takimi jak Rozporządzenie REACH oraz Dyrektywa CLP. Kwasy są substancjami niebezpiecznymi i ich przewóz wymaga nie tylko zabezpieczenia pojazdu, ale także stosowania właściwych oznaczeń, aby zminimalizować ryzyko wypadków. Na przykład, w przypadku wycieku kwasu, odpowiednie środki ochrony osobistej są niezbędne do ochrony pracowników oraz otoczenia. Zastosowanie znaków ostrzegawczych na pojeździe również stanowi standardową praktykę, która informuje innych uczestników ruchu o przewożeniu niebezpiecznych ładunków. W kontekście logistyki chemicznej, wiedza na temat klasyfikacji i transportu substancji niebezpiecznych jest kluczowa, co podkreśla znaczenie odpowiednich szkoleń dla pracowników.

Pytanie 32

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 33

Dokument wysyłkowy "Routing order" jest przesyłany zagranicznemu eksporterowi w celu zrealizowania wysyłki towaru importowanego, przy czym odpowiedzialność za transport spoczywa na kupującym. Ta zasada odnosi się do formuły handlowej oznaczonej skrótem

A. EXW
B. XYZ
C. DES
D. ABC
Odpowiedź EXW (Ex Works) jest jak najbardziej na miejscu. To znaczy, że sprzedawca ma za zadanie oddać towar w swoim miejscu, na przykład w fabryce czy magazynie, a kupujący wtedy bierze na siebie transport, łącznie z wszystkimi sprawami związanymi z eksportem, jak odprawa celna. W kontekście dokumentu 'Routing order', sprzedawca kieruje info do eksportera, kto ma zająć się transportem, co jest istotne w tym modelu handlowym. Przykład? Wyobraź sobie, że producent w Polsce sprzedaje maszyny do Niemiec. Producent ma gotowe maszyny do odbioru, a niemiecka firma organizuje transport, co daje jej większą kontrolę nad logistyką i kosztami. EXW jest zgodne z Incoterms, więc wszystko trzyma się kupy w międzynarodowym handlu.

Pytanie 34

Przedstawiony znak oznacza nakaz stosowania ochrony

Ilustracja do pytania
A. twarzy.
B. głowy i twarzy.
C. słuchu i oczu.
D. głowy.
Poprawna odpowiedź to "głowy i twarzy", co wynika z treści przedstawionego znaku BHP. Tego typu oznaczenia są kluczowe w zapewnieniu bezpieczeństwa pracowników w miejscach, gdzie mogą występować różnorodne zagrożenia, takie jak odpryski, chemikalia czy wysokotemperaturowe materiały. W praktyce oznacza to, że każdy pracownik, który wykonuje prace w takich warunkach, powinien stosować odpowiednie środki ochrony osobistej, takie jak hełm ochronny oraz maski, które zabezpieczają zarówno głowę, jak i twarz. Zgodnie z polskimi przepisami prawa oraz normami BHP, stosowanie takich środków jest obowiązkowe w wielu branżach, na przykład w budownictwie, przemyśle chemicznym czy metalurgicznym. Wdrażanie zasad BHP przyczynia się nie tylko do ochrony zdrowia pracowników, ale także do zmniejszenia liczby wypadków w pracy, co powinno być priorytetem w każdym zakładzie pracy. Edukacja na temat znaczenia znaków BHP jest niezbędna, aby pracownicy byli świadomi ryzyk związanych z ich pracą.

Pytanie 35

Pracownik magazynu widząc w magazynie taki znak jest zobowiązany do stosowania środków ochrony

Ilustracja do pytania
A. głowy.
B. oczu.
C. uszu.
D. twarzy.
Odpowiedź "oczu" jest poprawna, ponieważ znak przedstawiony w magazynie symbolizuje ochronę oczu, co jest kluczowym elementem w zapewnieniu bezpieczeństwa pracy w środowisku magazynowym. Używanie okularów ochronnych jest normą zgodną z przepisami BHP, szczególnie w miejscach, gdzie istnieje ryzyko uszkodzenia wzroku spowodowanego czynnikami takimi jak pyły, odpryski czy intensywne światło. Wiele branż, w tym przemysł budowlany i produkcyjny, wymaga przestrzegania tych zasad, aby minimalizować ryzyko wypadków. Ponadto, stosowanie odpowiednich środków ochrony oczu nie tylko chroni zdrowie pracowników, ale również zmniejsza koszty związane z leczeniem urazów. Warto zaznaczyć, że zgodnie z normą EN 166, każde miejsce pracy powinno być ocenione pod kątem ryzyk, a odpowiednie środki ochrony osobistej powinny być dobierane na podstawie tej oceny. Pracownicy powinni być również przeszkoleni w zakresie poprawnego użytkowania tych środków ochrony, co przyczynia się do utrzymania wysokiego standardu bezpieczeństwa.

Pytanie 36

Zgodnie z przedstawionymi w tabeli warunkami składowania środków żywnościowych określ, w jakich warunkach należy przechowywać tłuszcze i czekolady.

Pomieszczenia suche
(wilgotność względna 60%) przewiewne
Pomieszczenie wilgotne
(wilgotność względna 95%) przewiewne
Pomieszczenie suche
(wilgotność względna 60%)
Pomieszczenie wilgotne
(wilgotność względna 90%)
temp. 8÷10°Ctemp. 0÷5°Ctemp. 0÷4°Ctemp. -18 do -26°C
Artykuły higroskopijne:
– suche artykuły zbożowe
– pieczywo trwałe
– suche nasiona roślin
strączkowych
– cukier
– używki i przyprawy
– koncentraty
Artykuły o dużej zawartości
wody:
– warzywa
– owoce
– ziemniaki
Artykuły łatwo psujące się:
– tłuszcze
– czekolada
– chałwa
– mleko
– jaja
– mięso i wędliny
– drób
– orzechy
Artykuły zamrożone:
– mięso
– drób
– ryby
– mrożonki warzywne
i owocowe
– inne półprodukty
mrożone

A. W temperaturze od -5 do 0°C i wilgotności względnej 95%.
B. W temperaturze od -18 do -26°C i wilgotności względnej 90%.
C. W temperaturze od 0 do 4°C i wilgotności względnej 60%.
D. W temperaturze od 8 do 10°C i wilgotności względnej 60%.
Odpowiedź, w której mówisz o przechowywaniu tłuszczów i czekolady w temperaturze od 0 do 4°C oraz wilgotności 60% jest całkiem trafna. Te produkty łatwo psują się i te warunki naprawdę pomagają im dłużej zachować smak i aromat. Ważne jest, żeby unikać wyższych temperatur, bo to sprzyja namnażaniu się mikroorganizmów i złym reakcjom chemicznym. Dobre praktyki w przemyśle spożywczym mówią, że tłuszcze i czekolady najlepiej trzymać w chłodnych, suchych miejscach. Przykładem może być czekolada w chłodni w piekarni, gdzie wszystko się świetnie trzyma przez dłuższy czas. Dzięki temu możemy mieć pewność, że jedzenie, które spożywamy, jest bezpieczne i smaczne.

Pytanie 37

Cechą transportu jest zapewnienie, że towar zostanie dostarczony do odbiorcy w ustalonym przez nabywcę i sprzedawcę usług przewozowych czasie, co nazywamy

A. częstotliwością dostawy
B. terminowością dostawy
C. szybkością dostawy
D. regularnością dostawy
Częstotliwość dostawy odnosi się do liczby dostaw w określonym czasie, co nie jest równoznaczne z pewnością dostarczenia towaru w ustalonym terminie. Regularność dostawy sugeruje, że dostawy odbywają się w ustalonych odstępach czasowych, ale nie gwarantuje to, że towar dotrze dokładnie na czas. Szybkość dostawy natomiast skupia się na czasie, jaki zajmuje transport, ale nie uwzględnia aspektu, czy dostawa nastąpi w umówionym terminie. Wszystkie te aspekty mogą wpływać na ogólne zadowolenie klientów, lecz nie są one bezpośrednio związane z pojęciem terminowości. W praktyce, pomylenie tych terminów może prowadzić do nieporozumień oraz niezadowolenia klientów, gdyż mogą oni oczekiwać, że częste czy szybkie dostawy automatycznie są terminowe. Kluczowe jest zrozumienie, że terminowość to nie tylko kwestia dostarczenia towarów, lecz także spełnienia oczekiwań klientów związanych z czasem dostawy. W kontekście profesjonalnych praktyk logistycznych, terminowość jest często mierzona poprzez wskaźniki KPI, które umożliwiają monitorowanie i poprawę efektywności procesów dostawczych. Dbanie o terminowość w dostawach powinno być priorytetem dla każdej organizacji, aby uniknąć negatywnych skutków związanych z niezadowoleniem klientów oraz strat finansowych.

Pytanie 38

Jakim skrótem określa się system informatyczny wykorzystywany do zarządzania w dystrybucji?

A. SEM (Strategic Enterprise Managment)
B. CRM (Customer Relationship Management)
C. WMS (Warehouse Management System)
D. SCM (Supply Chain Managment)
SCM, czyli Supply Chain Management, odnosi się do zarządzania całym łańcuchem dostaw, obejmującym wszystkie etapy, od pozyskiwania surowców po dostarczenie gotowych produktów do klienta. W kontekście systemów informatycznych, SCM wspiera planowanie, monitorowanie i optymalizację procesów związanych z logistyką i dystrybucją. Przykłady zastosowania SCM obejmują automatyzację zamówień, zarządzanie zapasami oraz prognozowanie popytu. Dobre praktyki w SCM obejmują współpracę z dostawcami, integrację systemów i zastosowanie narzędzi do analizy danych, co pozwala na podejmowanie lepszych decyzji. Standardy branżowe, takie jak APICS, promują zintegrowane podejście do zarządzania łańcuchem dostaw, co zwiększa efektywność operacyjną i redukuje koszty. Wdrożenie systemu SCM przynosi korzyści w postaci zwiększonej przejrzystości procesów, lepszej reakcji na zmiany rynkowe oraz podniesienia poziomu obsługi klienta.

Pytanie 39

Kierownik magazynu jest odpowiedzialny m.in. za

A. przyjmowanie do magazynu materiałów oraz towarów
B. analizowanie wyników inwentaryzacji w magazynie
C. wysyłkę materiałów oraz towarów w zależności od potrzeb
D. ochranianie materiałów i towarów przed uszkodzeniami
Analizowanie wyników inwentaryzacji w magazynie jest kluczowym zadaniem kierownika magazynu, ponieważ pozwala na monitorowanie stanu zapasów, identyfikację różnic między zaplanowanym a rzeczywistym stanem towarów oraz wdrażanie działań korygujących. Proces ten nie tylko zwiększa efektywność zarządzania magazynem, ale także wpływa na optymalizację kosztów. Przykładowo, regularne przeprowadzanie inwentaryzacji oraz analiza wyników umożliwiają wykrycie nieprawidłowości, takich jak kradzieże czy błędy w przyjęciu towaru. W standardach branżowych, takich jak ISO 9001, podkreśla się znaczenie systematycznego zarządzania zasobami i kontrolowania ich stanu. W praktyce kierownik powinien wdrożyć procedury, które pozwolą na bieżąco kontrolować stany magazynowe oraz skutecznie reagować na wszelkie niezgodności. Warto także stosować nowoczesne systemy informatyczne, które automatyzują procesy inwentaryzacyjne oraz dostarczają szczegółowych raportów, co znacznie ułatwia podejmowanie decyzji.

Pytanie 40

Na której ilustracji jest przedstawiony magazyn otwarty?

Ilustracja do pytania
A. Na ilustracji C.
B. Na ilustracji A.
C. Na ilustracji B.
D. Na ilustracji D.
Ilustracja B została poprawnie zidentyfikowana jako przedstawiająca otwarty magazyn kontenerowy, co jest zgodne z definicją magazynu otwartego. W takich magazynach, kontenery są składowane na zewnątrz, a ich konstrukcja nie zapewnia zadaszenia ani dodatkowych ścian, co pozwala na łatwy dostęp i efektywność operacyjną. Magazyny otwarte są często wykorzystywane do przechowywania towarów, które są odporne na warunki atmosferyczne, jak np. materiały budowlane czy surowce. Zgodnie z dobrymi praktykami branżowymi, takie magazyny muszą być odpowiednio zaplanowane, aby zapewnić bezpieczeństwo przechowywanych towarów oraz efektywność ich załadunku i rozładunku. Warto zauważyć, że odpowiednie oznakowanie, systemy zarządzania magazynami oraz procedury kontroli dostępu są kluczowe dla utrzymania porządku i bezpieczeństwa w otwartych przestrzeniach magazynowych.