Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik przemysłu mody
  • Kwalifikacja: MOD.03 - Projektowanie i wytwarzanie wyrobów odzieżowych
  • Data rozpoczęcia: 15 maja 2025 12:00
  • Data zakończenia: 15 maja 2025 12:20

Egzamin zdany!

Wynik: 22/40 punktów (55,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

W przedsiębiorstwie odzieżowym podczas końcowej inspekcji gotowych produktów sprawdza się zgodność ich wykonania z dokumentacją

A. planistyczną i wzorem wyrobu
B. techniczną i rysunkami technicznymi
C. techniczną i zatwierdzonym modelem
D. konstrukcyjną i zamówieniem
Odpowiedzi zawierające pojęcia takie jak "konstrukcyjna i zamówieniem", "planistyczna i wzorem wyrobu" oraz "technologiczna i rysunkami technicznymi" nie uwzględniają kluczowego aspektu, jakim jest zgodność z modelem zatwierdzonym, co jest istotne w kontekście ostatecznej kontroli wyrobów odzieżowych. Pierwsza z omówionych koncepcji, odnosząca się do dokumentacji konstrukcyjnej, zasugerować może, że kontrola opiera się jedynie na ogólnych założeniach dotyczących struktury produktu, co nie jest wystarczające. Zamówienia mogą dotyczyć specyfikacji, ale niekoniecznie odpowiadają szczegółowym wymaganiom technicznym wyrobu, które są kluczowe na etapie kontroli. Z kolei planistyczne podejście, które kładzie nacisk na procesy planowania, nie uwzględnia, że ostateczna kontrola powinna opierać się na rzeczywistych wymogach technicznych i modelach, które określają dokładne parametry wyrobu. Ostatnia z odpowiedzi, dotycząca rysunków technicznych, również nie jest właściwa, gdyż rysunki te są jedynie narzędziem, które wspiera proces produkcji, ale nie dostarczają informacji o zgodności produktu z rzeczywistym modelem. Takie podejścia mogą prowadzić do mylnych założeń, że kontrola jakości może być ograniczona do tych dokumentów, co w rezultacie może prowadzić do wypuszczania na rynek wyrobów, które nie spełniają wymaganych standardów jakościowych, co jest niebezpieczne w kontekście ochrony marki oraz odpowiedzialności regulatorów.

Pytanie 2

Aby wydłużyć zbyt krótkie nogawki w klasycznych spodniach damskich, można je przedłużyć poprzez doszycie do końców

A. falban
B. frędzli
C. lamówek
D. mankietów
Mankiety to elementy krawieckie, które są doszywane na dolnej części nogawek spodni, co pozwala na ich wydłużenie. W kontekście klasycznych spodni damskich mankiety pełnią nie tylko funkcję estetyczną, ale również praktyczną, zapewniając większy komfort użytkowania oraz poprawiając dopasowanie do sylwetki. Przykładowo, mankiety mogą być wykonane z tego samego materiału co spodnie, co pozwala na zachowanie jednolitego wyglądu, lub z materiału kontrastowego, co może dodać charakteru całej stylizacji. W krawiectwie, stosowanie mankietów jako metody wydłużania nogawek jest zgodne z dobrymi praktykami, zwłaszcza gdy spodnie są zbyt krótkie w stosunku do proporcji ciała. Dodatkowo, mankiety mogą być wykończone na różne sposoby: od prostego zszycia po bardziej skomplikowane techniki, takie jak podwinięcie i przeszycie, co wpływa na ostateczny efekt wizualny i trwałość wykończenia. Warto również zaznaczyć, że mankiety w klasycznych spodniach mogą być stosowane w różnych stylizacjach, od formalnych po casualowe, co czyni je uniwersalnym rozwiązaniem w szafie każdej kobiety.

Pytanie 3

W bluzce, która ma być poprawiona, zaszewki piersiowe są zszyte zbyt nisko. Który wymiar powinno się zmierzyć na sylwetce klientki, aby naprawić ten błąd?

A. opx
B. SySvXp
C. ot
D. XlXl
Odpowiedź SySvXp jest jak najbardziej trafna! Chodzi o to, że ten pomiar pokazuje odległość między szwami piersiowymi a zaszewkami, co jest naprawdę ważne przy szyciu. Kiedy zszywamy zaszewki za nisko, ten pomiar pomoże nam zrozumieć, jak wysoko powinny być, żeby bluzka lepiej leżała na sylwetce. W praktyce, robiąc ten pomiar, dobrze jest pamiętać o naturalnych krzywiznach ciała. Różne kształty i rozmiary mają wpływ na to, gdzie te zaszewki powinny być umiejscowione. Fajnym trikiem jest zaznaczenie na sylwetce miejsca, w którym powinny się znaleźć zaszewki, bo to mega ułatwia szycie. Warto też zauważyć, że dla różnych typów sylwetek, jak A czy V, wysokość zaszewek może się różnić, przez co ten pomiar jest jeszcze ważniejszy. Wiedza o tym, jak mierzyć i zastosowanie tych technik ma ogromne znaczenie, bo odpowiednie dopasowanie odzieży zwiększa satysfakcję klienta oraz jakość gotowego produktu.

Pytanie 4

Jaką najwyższą temperaturę prasowania należy ustawić do wygładzenia sukni damskiej uszytej z elany?

A. 150°C
B. 90°C
C. 200°C
D. 110°C

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Maksymalna temperatura prasowania sukni damskiej wykonanej z elany powinna wynosić 150°C. Elana to materiał syntetyczny, często stosowany w odzieży, który charakteryzuje się dużą elastycznością oraz odpornością na zagniecenia. Ustalając temperaturę prasowania, kluczowe jest, aby nie przekroczyć wartości zalecanej przez producenta, ponieważ zbyt wysoka temperatura może prowadzić do uszkodzenia włókien, co objawia się ich stopieniem lub deformacją. Przykładem zastosowania tej wiedzy jest wyprasowanie sukienki przed ważnym wydarzeniem, gdzie wygląd jest priorytetem. Prasując elanę w odpowiedniej temperaturze, zapewniamy, że materiał będzie wyglądał świeżo i estetycznie, a jego właściwości zachowają się w nienaruszonym stanie. Warto również pamiętać o używaniu pary wodnej lub odpowiednich osłon prasujących, co dodatkowo zabezpieczy tkaninę przed ewentualnymi uszkodzeniami. Przestrzeganie tych zasad jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży odzieżowej.

Pytanie 5

Aby przerobić spódnicę wykonaną z czterech klinów z rozmiaru 164/100/72 na rozmiar 164/96/68, trzeba wykonać zwężenie

A. szwy boczne z obu stron po 1,0 cm
B. szwy boczne z obu stron po 0,5 cm
C. wszystkie szwy z obu stron po 0,5 cm
D. wszystkie szwy z obu stron po 1,0 cm
Odpowiedź 'każdy szew obustronnie po 0,5 cm' jest prawidłowa, ponieważ przy przejściu z rozmiaru 164/100/72 na 164/96/68 zmiana obwodu w pasie wynosi 4 cm (100 cm - 96 cm), a w biodrach 4 cm (72 cm - 68 cm). Przerabiając spódnicę uszytą z czterech klinów, zmiany te powinny być rozłożone na wszystkie szwy w równy sposób, aby zachować symetrię i estetykę. Zmniejszenie o 0,5 cm na każdym szwie obustronnie (czyli o 1 cm na szew) sumuje się do 4 cm w obwodzie, co odpowiada wymaganym zmianom. W praktyce, takie podejście pozwala na zachowanie struktury klinów, co jest kluczowe dla ich prawidłowego układania i komfortu noszenia. Standardy krawieckie zalecają równomierne zwężanie materiału, aby uniknąć deformacji kształtu odzieży, co jest szczególnie istotne w przypadku spódnic, gdzie linia bioder i talii musi pozostać w harmonii z całością sylwetki.

Pytanie 6

Jakiego typu stół krojczy powinien znajdować się w krojowni w firmie zajmującej się szyciem produktów z materiałów puszystych, aby zminimalizować problem przesuwania tkanin podczas krojenia?

A. Stół z poduszką powietrzną
B. Stół krojczy zwykły
C. Stół ruchomy z serwokaterem
D. Stół próżniowy

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Stół próżniowy jest idealnym rozwiązaniem dla zakładów zajmujących się szyciem tkanin puszystych, ponieważ zapewnia stabilność materiału podczas krojenia. Dzięki systemowi próżniowemu, tkanina jest przyciągana do powierzchni stołu, co eliminuje ryzyko przesuwania się materiału, które jest powszechnym problemem przy tradycyjnych metodach krojenia. W praktyce, stół próżniowy pozwala na precyzyjne układanie wzorów oraz minimalizuje straty materiałowe. Przykładem może być sytuacja, gdy krojownia przygotowuje złożone wykroje z tkanin o wysokiej gramaturze, takich jak welur czy flanela. W takich warunkach materiał potrafi łatwo się przesuwać, co prowadzi do błędów w krojeniu. Stół próżniowy zapewnia również komfort pracy, ponieważ pozwala na przygotowanie większych arkuszy tkaniny bez obaw o ich przemieszczenie. Użycie tego typu stołu jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży odzieżowej, gdzie precyzja w krojeniu jest kluczowa dla jakości finalnego produktu.

Pytanie 7

Norma to dokument

A. umożliwiający wytworzenie produktu w przedsiębiorstwie państwowym
B. dobrowolny, zaakceptowany przez uznaną jednostkę normalizacyjną
C. określający sposób działania przedsiębiorstwa prywatnego
D. obowiązujący, przyjmowany przez najwyższe organy państwowe

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Norma, jako dokument regulacyjny, odgrywa kluczową rolę w organizacji i zarządzaniu procesami w przedsiębiorstwach, zwłaszcza w sektorze prywatnym. Odpowiedź wskazująca, że norma opisuje sposób prowadzenia działalności przez przedsiębiorstwo prywatne, jest trafna, ponieważ normy są ustalane w celu zapewnienia spójności, jakości oraz efektywności w działaniach przedsiębiorstw. Przykładem mogą być normy ISO, które definiują wymagania dla systemów zarządzania jakością, ochrony środowiska czy BHP. Wdrożenie norm pozwala firmom na zwiększenie konkurencyjności, zapewniając jednocześnie zgodność z oczekiwaniami klientów i regulacjami prawnymi. Przykładowo, przedsiębiorstwo zajmujące się produkcją żywności musi stosować się do norm HACCP, które określają zasady bezpieczeństwa żywności. Stosowanie norm sprzyja również optymalizacji procesów wewnętrznych, co ma bezpośredni wpływ na obniżenie kosztów operacyjnych oraz podniesienie jakości oferowanych produktów.

Pytanie 8

Przy obliczaniu normy zużycia materiału o szerokości 140 cm, który ma być użyty do wykonania płaszcza kąpielowego z kapturem, należy uwzględnić takie wymiary jak: długość płaszcza oraz

A. wzrost i obwód bioder
B. długość rękawa oraz obwód klatki piersiowej
C. wzrost oraz obwód klatki piersiowej
D. długość rękawa i wysokość kaptura
Odpowiedź "długość rękawa i wysokość kaptura" jest poprawna, ponieważ przy obliczaniu normy zużycia materiału na płaszcz kąpielowy kluczowe jest uwzględnienie wszystkich elementów konstrukcyjnych, które mają wpływ na ostateczny kształt i funkcjonalność odzieży. Długość rękawa jest istotna, ponieważ wpływa na komfort noszenia oraz na zakres ruchu, co jest szczególnie ważne w przypadku odzieży przeznaczonej do użytku wodnego. Wysokość kaptura z kolei ma znaczenie zarówno estetyczne, jak i praktyczne – dobrze zaprojektowany kaptur chroni przed wiatrem i wodą, co jest istotne w kontekście płaszczy kąpielowych. Przykładowo, w standardach produkcji odzieży sportowej, takich jak ISO 13688, zaleca się uwzględnianie takich wymiarów, aby produkt końcowy spełniał oczekiwania użytkowników. Uwzględniając te wymiary, projektant może bardziej precyzyjnie obliczyć ilość materiału potrzebną do produkcji, co prowadzi do optymalizacji kosztów i minimalizacji odpadów materiałowych.

Pytanie 9

Forma części powierzchni odzieży wytworzona zgodnie z projektem, a uzyskana poprzez modelowanie, to

A. forma modelowa
B. rysunek wzorcowy
C. konstrukcja kroju
D. szablon bazowy
Szablon podstawowy jest pojęciem związanym z częścią procesu projektowania odzieży, ale nie odnosi się bezpośrednio do kształtu, który powstaje na etapie modelowania. Szablon podstawowy to zazwyczaj uproszczony wzór, który służy jako punkt wyjścia do dalszej pracy nad bardziej skomplikowanymi formami modelowymi. Układ kroju to termin odnoszący się do sposobu, w jaki elementy odzieży są rozmieszczone na materiale. To pojęcie bardziej dotyczy procesu krojenia niż samego modelowania, a jego celem jest maksymalne wykorzystanie materiału oraz precyzyjne odwzorowanie formy modelowej na wyrobie. Rysunek modelowy to po prostu graficzna reprezentacja odzieży, która może zawierać różne detale, ale nie jest to kształt, który powstaje bezpośrednio w wyniku modelowania. Kluczowym błędem myślowym jest mylenie tych terminów oraz niezrozumienie ich ról w procesie projektowania odzieży. W rzeczywistości zrozumienie różnic między tymi pojęciami jest istotne dla efektywnego projektowania i produkcji wyrobów odzieżowych, ponieważ każdy z tych elementów pełni odmienną, ale ważną rolę w całym cyklu tworzenia odzieży.

Pytanie 10

Zbyt głęboki dekolt z przodu sukni to pomyłka wynikająca z niewłaściwego

A. wyboru fasonu do sylwetki
B. przeprowadzenia pomiarów krawieckich
C. doboru metod szycia
D. układania form sukni na materiale
Głęboki dekolt w przodzie sukni to jeden z typowych błędów, które mogą się zdarzyć przez źle przeprowadzone pomiary krawieckie. Każda sylwetka jest inna, więc mega ważne jest, żeby robić pomiary naprawdę dokładnie. Jak pomiary są zrobione nie tak, to można się łatwo pomylić z wymiarami, co później prowadzi do złego dopasowania. Przykład? Może być tak, że przy pomiarze obwodu szyi wynik jest za mały. Efekt – dekolt wyjdzie za głęboki, co nie wygląda za dobrze i może być niewygodne. W praktyce najlepiej korzystać z metod jak 'body mapping', gdzie odwzorowujemy kształty ciała na podstawie różnych punktów pomiarowych. Używanie miękkich miar krawieckich i spisywanie wyników w formie wykresów też jest polecane przez krawców. Jak będziesz przestrzegać tych podstawowych zasad, to uzyskasz lepsze wymiary, a tym samym lepsze dopasowanie sukni.

Pytanie 11

W koszuli z kołnierzykiem zbyt mocno przylega on do szyi. Jakie może być źródło tego problemu?

A. Podkrój szyi jest zbyt głęboki
B. Kołnierz ma za dużą szerokość
C. Kołnierz jest nadmiernie długi
D. Podkrój szyi jest zbyt mały
Fajnie, że wybrałeś tę odpowiedź, bo to naprawdę dobrze pokazuje, że podkrój szyi powinien być odpowiednio dopasowany. Jak jest za mały, to kołnierz się za bardzo przylega do szyi i to jest po prostu niewygodne. W projektowaniu odzieży, zwłaszcza przy bluzkach koszulowych, to dopasowanie jest mega ważne. Kołnierz musi mieć trochę luzu, żeby można było swobodnie poruszać głową. Weźmy na przykład sytuację, w której krawiec musi zmierzyć obwód szyi klienta – to kluczowy krok, żeby dobrze wykroić koszulę. W branży mamy różne normy, jak na przykład ISO 8559, które mówią o tym, jak mierzyć odzież. Uwzględnienie różnych typów sylwetek pozwala na zrobienie czegoś, co naprawdę dobrze leży i jest komfortowe. To umiejętność, którą warto mieć, bo dobrze dopasowana odzież to klucz do zadowolenia klientów.

Pytanie 12

Jakim symbolem oznaczany jest pomiar ciała człowieka realizowany w kierunku pionowym od punktu ramiennego do punktu rylcowego bocznego?

A. RvNv
B. SyTy
C. RvRv
D. XcXc
Błędne odpowiedzi mogą wynikać z tego, że coś źle zrozumiałeś, jeśli chodzi o symbole w pomiarach. Na przykład, RvRv i XcXc to nie te punkty, które by pasowały do tego, co trzeba mierzyć od ramienia do boku w pionie. RvRv sugeruje pomiar w innym kierunku, a to już jest nie to, co chcemy. XcXc natomiast w ogóle nie odnosi się do żadnych standardowych punktów w anatomii, więc to czysta pomyłka. W kontekście RvNv trzeba wiedzieć, że każdy symbol ma swoje znaczenie, co jest ważne w takich dziedzinach jak fizjologia czy ergonomia. Pomiary ciała muszą być zgodne z normami, żeby uniknąć niejasności. Wybór złego symbolu, jak SyTy, to kolejny sygnał, że coś jest nie tak z rozumieniem konwencji, co może prowadzić do błędnych wyników. Może warto poszukać książek, które lepiej wyjaśniają te symbole i jak je stosować w praktyce?

Pytanie 13

Jaki materiał powinien być użyty na kaftaniki niemowlęce i dlaczego?

A. Len, z powodu możliwości wygotowywania
B. Poliester, z uwagi na jego uniwersalne cechy
C. Wełnę, ze względu na 'ciepłe' odczucie przy dotyku
D. Bawełnę, z racji na wysoką higroskopijność
Bawełna jest najlepszym materiałem do produkcji kaftaników niemowlęcych ze względu na swoją wysoką higroskopijność, co oznacza, że skutecznie wchłania wilgoć. Niemowlęta są szczególnie wrażliwe na zmiany temperatury i komfort noszenia, dlatego materiał, który skutecznie odprowadza pot i wilgoć, jest kluczowy. Bawełna jest także miękka i delikatna, co sprawia, że jest wygodna dla delikatnej skóry dziecka. Dodatkowo, bawełna jest materiałem naturalnym, co zmniejsza ryzyko wystąpienia alergii skórnych. W praktyce, bawełniane kaftaniki mogą być łatwo prane, co jest istotne w kontekście codziennej pielęgnacji niemowląt. Standardy dotyczące odzieży dziecięcej zalecają używanie materiałów, które są bezpieczne i komfortowe, a bawełna spełnia te kryteria, co czyni ją preferowanym wyborem w branży tekstylnej dla dzieci.

Pytanie 14

Wysokość mierzona w pionie od siódmego kręgu szyjnego do tylnego punktu talii odnosi się do wymiaru

A. SyTy
B. SySvXp
C. SySvXpTp
D. os
Pomiar od siódmego kręgu szyjnego do punktu tylnego talii odnosi się do wymiaru SyTy, który jest istotnym parametrem w analizie sylwetki i projektowaniu odzieży. SyTy, czyli wymiar stosunkowy, pozwala na określenie proporcji ciała, co ma kluczowe znaczenie w projektowaniu ubrań, które dobrze leżą na ciele i zapewniają komfort. W praktyce, dokładne pomiary tego rodzaju są wykorzystywane w przemyśle mody i krawiectwie, gdzie precyzyjne odwzorowanie wymiarów ciała jest niezbędne dla uzyskania odpowiedniego kroju. W kontekście standardów branżowych, pomiar ten może być zgodny z normami określonymi przez organizacje zajmujące się badaniami antropometrycznymi, co zapewnia rzetelność wyników i ich zastosowanie w różnych dziedzinach, takich jak odzież sportowa, formalna czy codzienna. Wiedza o tych wymiarach jest przydatna także w dziedzinie ergonomii, gdzie dostosowuje się produkty do ludzkiej anatomii, aby zwiększyć komfort użytkowania.

Pytanie 15

Przy tworzeniu modelu sukni damskiej typu princeska, gdzie należy przenieść konstrukcyjną zaszewkę piersiową?

A. podkroju pachy
B. podkroju szyi
C. boku
D. barku
No więc, odpowiedź "barku" to trafny wybór. Przeniesienie zaszewki piersiowej na linię barku w sukni princeski naprawdę poprawia dopasowanie i kształt sylwetki. Zaszewka piersiowa jest kluczowa, bo pozwala na ładne uformowanie biustu, a jak przeniesiemy ją na bark, to górna część sukni lepiej się układa. Dzięki temu nie ma zbędnych marszczeń, co przekłada się też na komfort noszenia. Dobrze umiejscowiona zaszewka podkreśla naturalne krzywizny ciała, co w modzie jest mega ważne – musi być ładnie i funkcjonalnie. Na przykład, w sukience wieczorowej zaszewka na linii barku sprawi, że dekolt będzie bardziej wyrazisty, a cała sylwetka zyska elegancji. Pamiętaj, że dobrze zaprojektowane zaszewki to coś, co trzyma się aktualnych standardów w szyciu, więc jakość wykonania będzie na wysokim poziomie.

Pytanie 16

Przyczyną marszczenia i ściągania się szwów bocznych oraz barkowych podczas szycia bluzki dziewczęcej z cienkiego batystu jest

A. nieprawidłowe zamocowanie igły
B. nadmierny docisk stopki
C. uszkodzone ostrze igły
D. błędne ustawienie chwytacza
Zbyt duży docisk stopki podczas szycia bluzek z cienkiego batystu jest kluczowym czynnikiem wpływającym na jakość szwów. W przypadku delikatnych tkanin, jak batyst, odpowiednie ustawienie docisku stopki jest niezbędne, aby uniknąć marszczenia się materiału. Nadmierny docisk może prowadzić do deformacji surowca, co skutkuje nierównomiernym szwem oraz estetycznymi defektami. W praktyce, zaleca się regulowanie docisku stopki w zależności od grubości i struktury materiału. Dla cienkich tkanin, takich jak batyst, optymalnym rozwiązaniem jest zmniejszenie docisku, co pozwala na swobodne przesuwanie się tkaniny pod stopką i uzyskanie równomiernych i gładkich szwów. Standardy szycia podkreślają, że dobór parametrów maszyny powinien być dostosowany do właściwości używanego materiału, co zapewnia zarówno estetykę, jak i trwałość wykonanej odzieży.

Pytanie 17

Przy tworzeniu szablonów należy określić dodatki na szwy oraz podwinięcia. Wartość tych dodatków jest uzależniona od

A. rodzaju odzieży i typu figury
B. rodzaju figury oraz materiału
C. rodzaju materiału i metody łączenia elementów
D. przeznaczenia odzieży oraz aktualnych trendów w modzie
Wybór dodatków na szwy i podwinięcia jest naprawdę istotny, gdy szyjemy odzież. Dużo zależy od tego, z jakiego materiału jest zrobiona, bo różne tkaniny mają różne właściwości. Moim zdaniem, jeśli mamy do czynienia z elastycznym materiałem, jak jersey, to warto postawić na mniejsze dodatki, żeby dobrze przylegało do ciała. Natomiast przy sztywnych materiałach, jak denim, większe dodatki są konieczne, żeby całość miała stabilność. Te rzeczy wpływają nie tylko na to, jak ubranie wygląda, ale też na jego trwałość. Zwracanie uwagi na takie szczegóły, jak rodzaj szwu – płaski czy łańcuszkowy – to też ważna sprawa, bo decyduje o jakości i estetyce końcowego produktu. Przy odrobinie precyzji w przygotowaniu szablonów, można osiągnąć naprawdę fajny efekt i zapewnić komfort noszenia.

Pytanie 18

Podczas obliczania normy zużycia materiału gładkiego niezbędnego do uszycia odzieży w zakładzie krawieckim, należy uwzględnić na szwy i podwinięcia dodatek w wysokości około

A. 10% wyliczonej długości materiału
B. 5% wyliczonej długości materiału
C. 20% wyliczonej długości materiału
D. 15% wyliczonej długości materiału
Odpowiedź 10% obliczonej długości materiału jest prawidłowa, ponieważ w praktyce krawieckiej uwzględnienie dodatku na szwy oraz podwinięcia jest kluczowym elementem w obliczeniach norm zużycia materiału. Standardowe praktyki zakładów krawieckich wskazują, że 10% to optymalny margines, który pozwala na precyzyjne wykończenie krawędzi, co jest istotne dla estetyki oraz trwałości odzieży. Na przykład, przy szyciu bluzki z długim rękawem, dodatek 10% na szwy pozwala na uwzględnienie różnorodnych technik szycia, takich jak overlock czy ścieg zygzakowy, które wymagają dodatkowego materiału. Użycie właściwego dodatku jest ważne także w kontekście redukcji odpadów materiałowych, ponieważ precyzyjne obliczenia pozwalają na minimalizację strat w procesie produkcji. Podsumowując, 10% jest standardem w branży, który obrazuje zrozumienie procesu szycia oraz dbałość o szczegóły, co przekłada się na wysoką jakość finalnych wyrobów odzieżowych.

Pytanie 19

Jakiej operacji technologicznej nie można przeprowadzić na specjalistycznej maszynie wyposażonej w mechanizm zygzaka?

A. Wykończenia krawędzi wyrobu
B. Przyszycia zamka błyskawicznego
C. Mocowania kieszeni nakładanej
D. Przytwierdzenia aplikacji do elementu odzieżowego
Przyszycie zamka błyskawicznego na maszynie specjalnej wyposażonej w mechanizm zygzaka jest operacją, która nie może być skutecznie wykonana z powodu specyfiki tego mechanizmu. Mechanizm zygzaka jest przystosowany głównie do wykonywania prostych, powtarzalnych szwów, takich jak naszywanie aplikacji, wykańczanie brzegów czy zamocowanie kieszeni. Przyszycie zamka błyskawicznego wymaga jednak bardziej zaawansowanej kontroli nad przesuwem materiału oraz precyzyjnego ustawienia, co jest trudne do osiągnięcia przy użyciu maszyny z mechanizmem zygzaka. W praktyce, do szycia zamków błyskawicznych używa się maszyn z mechanizmami przemysłowymi, które oferują większą stabilność i możliwość regulacji, co pozwala na dokładne przeszycie ząbków zamka. W branży odzieżowej zastosowanie odpowiednich maszyn jest kluczowe, aby zapewnić wysoką jakość wyrobów oraz ich trwałość, co jest zgodne z normami branżowymi dotyczącymi produkcji odzieży.

Pytanie 20

Jaki materiał odzieżowy powinien być użyty do uszycia męskiej marynarki wełnianej na sezon jesienno-zimowy?

A. Żorżetę
B. Sukno
C. Loden
D. Tweed
Loden, sukno i żorżeta to materiały, ale niekoniecznie nadają się na marynarkę na zimę. Loden, choć ma niezłe właściwości izolacyjne, to często jest ciężki i mało elastyczny, co może utrudniać komfort noszenia. Jak się z tym zmagałem, to faktycznie czasem trudno go dopasować do nowoczesnych krojów. Sukno sprawdza się lepiej w płaszczach, bo jak jest za grube, to robi się za gorąco, a to nie jest fajne. Żorżeta to chyba jeszcze gorszy wybór, bo mimo że jest lekka i zwiewna, to w zimie nie da ci ciepła. Tak więc, wybierając materiał na marynarkę, warto myśleć nie tylko o tym jak wygląda, ale też o tym, jakie warunki będą panować w danym sezonie. Lepiej nie lekceważyć tych rzeczy, bo można się nieźle rozczarować w praktyce.

Pytanie 21

Jakie jest główne przeznaczenie nitów w jeansach?

A. Wzmacnianie kieszeni
B. Ozdobne elementy
C. Zabezpieczenie przed zniszczeniem
D. Łączenie różnych części

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Nity w spodniach typu jeans pełnią funkcję wzmocnienia kieszeni, co jest szczególnie istotne w kontekście intensywnego użytkowania tych elementów odzieży. Wzmacnianie kieszeni nitami zapobiega ich rozdarciu, co jest powszechnym problemem w przypadku noszenia ciężkich przedmiotów, takich jak portfele czy klucze. Zastosowanie nitów w miejscach narażonych na duże napięcia, jak rogi kieszeni, jest praktyką zgodną z branżowymi standardami produkcji odzieży. Dodatkowo, stosowanie nitów w jeansach to efekt przemyślanej koncepcji projektowania, która ma na celu przedłużenie żywotności produktu. Dzięki nitom, konstrukcja spodni staje się bardziej odporna na uszkodzenia mechaniczne, a także na zużycie w wyniku codziennego noszenia. W praktyce, wielu producentów odzieży wprowadza tego typu rozwiązania, aby sprostać oczekiwaniom klientów, którzy preferują odzież trwałą i funkcjonalną. Warto również zauważyć, że nity mogą mieć różne kształty i rozmiary, co pozwala na ich dostosowanie do specyficznych potrzeb projektowych, a ich obecność często podkreśla estetykę produktu.

Pytanie 22

Jakie pomiary powinny zostać wykonane na klientce w celu zaprojektowania form spódnicy kloszowej z półokręgu?

A. TD, ot
B. ZWo, obt, ot
C. ZKo, obt
D. ZTv, opx, ot
Aby prawidłowo zrozumieć, dlaczego pozostałe odpowiedzi są niepoprawne, warto przyjrzeć się poszczególnym pomiarom, które zostały zasugerowane. W przypadku odpowiedzi zawierających ZKo (zapięcie kołnierza) oraz obt (obwód bioder), należy zauważyć, że te pomiary nie mają zastosowania w kontekście spódnicy kloszowej. Zapięcie kołnierza dotyczy odzieży górnej, a nie dolnych części garderoby. Obwód bioder również nie jest kluczowy dla tego typu spódnicy, ponieważ kloszowa forma opiera się głównie na obwodzie talii, co wpływa na kształt spódnicy w dolnej części. Kolejnym błędnym podejściem jest uwzględnienie ZTv (zapięcia tył) i opx (obwód biustu), które są również niedostosowane do konstrukcji spódnicy kloszowej. Pamiętajmy, że spódnice tego rodzaju nie wymagają skomplikowanych rozwiązań konstrukcyjnych, jak ma to miejsce w przypadku odzieży górnej. Typowe błędy myślowe prowadzące do tych niepoprawnych wniosków często wynikają z niepełnego zrozumienia funkcji poszczególnych pomiarów oraz ich zastosowania w odniesieniu do specyficznych form odzieżowych. Aby skutecznie projektować odzież, ważne jest, aby dokładnie znać różnice między pomiarami i uwzględniać je w kontekście danego projektu.

Pytanie 23

Co może być przyczyną usterek w maszynie stębnowej, gdy nić górna przerywa się w trakcie szycia?

A. nieprawidłowe nawleczenie bębenka mechanizmu chwytacza
B. niewłaściwy nacisk stopki na zszywane warstwy materiału
C. nieprawidłowe zamocowanie igły w uchwycie
D. uszkodzone krawędzie sprężynki regulacyjnej w bębenku
Niewłaściwy docisk zszywanej warstwy materiału stopką może wpływać na jakość szycia, jednak nie jest bezpośrednią przyczyną zrywania nici górnej. Zbyt mały lub zbyt duży docisk może prowadzić do problemów z równomiernym prowadzeniem materiału, co może skutkować niedostatecznym napięciem nici. W sytuacji, gdy materiał nie jest odpowiednio dociskany, może być trudno osiągnąć zamierzony efekt szycia, ale to nie ma bezpośredniego związku z łamaniem nici. Niewłaściwe nawleczenie bębenka mechanizmu chwytacza również może prowadzić do problemów z szyciem, jednak bardziej dotyczy to zacięć nici i problemów z jej podawaniem, niż zrywaniem górnej nici. Wymaga to staranności w prawidłowym nawleczeniu zarówno bębenka, jak i górnej nici, aby uniknąć problemów. Uszkodzone krawędzie sprężynki regulacyjnej w bębenku mogą wpływać na napięcie nici, co również nie jest bezpośrednim powodem zrywania nici górnej. Takie uszkodzenia mogą prowadzić do niestabilności w napięciu nici, jednak w pierwszej kolejności sprawdzenie mocowania igły powinno być priorytetem. Zrozumienie przyczyn problemów z maszyną stębnową i ich związku z różnymi ustawieniami oraz komponentami jest kluczowe dla efektywnego szycia.

Pytanie 24

Aby stworzyć podstawowy krój damskiej spódnicy, konieczne są pomiary ciała oznaczone symbolami:

A. ZTv, TB, obt
B. ZWo, obt, ot
C. ZTv, ZKo, ot
D. ZWo, ou, obt
Wykonanie formy podstawowej spódnicy damskiej wymaga dokładności w pomiarach ciała. Poprawna odpowiedź to ZWo, obt, ot, ponieważ każdy z tych symboli odnosi się do kluczowych wymiarów, które są niezbędne do prawidłowego skonstruowania odzieży. ZWo oznacza obwód w talii, obt to obwód bioder, natomiast ot to długość spódnicy. Znajomość tych pomiarów pozwala na stworzenie formy, która idealnie dopasuje się do sylwetki oraz zapewni komfort noszenia. W praktyce, podczas wykonywania formy, należy dokładnie zmierzyć każdy wymiar, co pozwoli uniknąć błędów konstrukcyjnych. Przykładowo, jeśli obwód bioder zostanie źle zmierzony, spódnica może być zbyt ciasna, co wpływa na wygodę i estetykę. Dlatego ważne jest, aby każdy projektant mody lub krawiec miał na uwadze dokładność pomiarów, zgodność ze standardami branżowymi oraz umiejętność interpretacji wymiarów ciała klienta.

Pytanie 25

Jakiego przyrządu pomocniczego powinno się używać do pikowania kurtki ortalionowej?

A. Przyrządu do lamowania
B. Linijki odległościowej
C. Urządzenia do zwijania
D. Narzędzia do szycia szwów nakładanych
Wybór przyrządów pomocniczych do pikowania kurtki ortalionowej jest kluczowy dla uzyskania wysokiej jakości efektu końcowego. Przyrząd do szycia szwów nakładanych, mimo że ma swoje zastosowanie w technikach szycia, nie jest odpowiedni dla pikowania. Szycie szwów nakładanych skupia się na łączeniu dwóch warstw materiału w sposób, który nie wymaga precyzyjnego odmierzania odstępów. W kontekście pikowania, gdzie istotna jest regularność i estetyka, nie sprawdzi się on w praktyce. Lamownik, choć użyteczny w obróbce krawędzi materiałów, nie ma zastosowania w technice pikowania, gdzie kluczowe są równomierne odległości między szwami. Zwijacz również nie jest narzędziem dedykowanym do tej techniki; jego głównym celem jest zbieranie nadmiaru materiału podczas szycia, co nie ma związku z procesem pikowania. Nieprzemyślane wybory narzędzi mogą prowadzić do nierówności w pikowaniu, co z kolei negatywnie wpływa na estetykę i funkcjonalność wyrobu. Kluczowe w procesie szycia jest zrozumienie, które przyrządy są odpowiednie dla danych technik oraz jakich standardów należy przestrzegać, aby uniknąć typowych błędów, takich jak nierównomierne szwy czy nieestetyczne wykończenia.

Pytanie 26

Na której jednolitej tkaninie, wzory elementów odzieży, można układać jedynie w jednym kierunku?

A. Na drelichu
B. Na batyście
C. Na sztruksie
D. Na popelinie

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Sztruks to tkanina o charakterystycznej, wypukłej fakturze, co sprawia, że szwy i elementy odzieży muszą być układane w określonym kierunku, aby zachować estetykę oraz właściwości użytkowe. W przypadku sztruksu, najczęściej stosowaną praktyką jest układanie szablonów w kierunku wzdłuż włosia tkaniny. Takie podejście zapewnia, że odzież ma jednorodny wygląd, co jest istotne dla finalnego produktu. Ponadto, sztruks charakteryzuje się znakomitą trwałością, co czyni go popularnym wyborem w produkcji odzieży roboczej oraz zimowej. Niezgodność z kierunkiem włosia może prowadzić do problemów z estetyką, jak również do większej podatności na zużycie, co jest niepożądane w kontekście jakości i satysfakcji klienta. Zgodność z tymi zasadami jest kluczowym elementem podczas dopasowywania i układania elementów odzieży, co podkreślają branżowe standardy produkcji odzieży.

Pytanie 27

Oblicz wydatki na wykonanie spodni o długości 100 cm dla obwodu bioder (obt) 90 cm, zakładając, że cena 1 m materiału o szerokości 140 cm wynosi 50,00 zł, koszt usługi to 30,00 zł, a koszty zakładowe to 10,00 zł, natomiast wydatki na dodatki wynoszą 15,00 zł?

A. 130,00 zł
B. 120,00 zł
C. 110,00 zł
D. 100,00 zł
Wiele odpowiedzi, które mogą wydawać się logiczne na pierwszy rzut oka, mogą prowadzić do błędnych obliczeń z kilku powodów. Przykładem jest przyjęcie, że koszt tkaniny na spodnie o długości 100 cm jest zaniżony lub pominięty, co skutkuje niepoprawnym oszacowaniem całkowitych wydatków. Często zdarza się, że osoby obliczające koszty skupiają się wyłącznie na cenie samej tkaniny, ignorując inne istotne elementy, takie jak koszt usługi szycia czy koszty zakładowe. Również błędne założenie, że cena dodatków jest niewielka, może prowadzić do znacznego zaniżenia całkowitych kosztów. Właściwe podejście do wyceny powinno obejmować wszystkie składowe, ponieważ każdy z wymienionych elementów ma znaczący wpływ na ostateczną cenę. Z perspektywy standardów branżowych, pomijanie kosztów operacyjnych czy dodatkowych materiałów może skutkować poważnymi problemami finansowymi w dłuższym okresie. Dlatego kluczowe jest, aby zrozumieć, że całkowity koszt produkcji nie jest tylko prostą sumą cen materiałów, ale kompleksowym zestawieniem wszystkich wydatków związanych z danym projektem.

Pytanie 28

Aby naszyć skórzane łatki na dziecięcych dżinsach, które przetarły się na wysokości kolan, należy: brakujące elementy zastąpić skórzanymi.

A. spruć obręby, rozpruć szwy wewnętrzne oraz zewnętrzne, nastębnować łatki, zszyć i wykończyć nogawki
B. rozpruć kawałki szwów wewnętrznych, nałożyć i nastębnować łatki, zszyć oraz wykończyć szwy
C. rozpruć szwy wewnętrzne i zewnętrzne, wyciąć część nogawek przednich, uzupełnić
D. wykończyć brzegi łatek overlockiem, nafastrygować i nastębnować łatki na przody nogawek
Wiele podejść do naprawy odzieży opartych na błędnych odpowiedziach zakłada różne metody, które nie są zgodne z najlepszymi praktykami w branży szycia. Na przykład, wykończenie krawędzi łatek overlockiem, jak sugeruje jedna z opcji, może być niewłaściwe w kontekście aplikacji na dżinsowe spodnie. Overlock jest stosowany głównie do obrębiania tkanin, a nie do trwałego przyszywania elementów, co może skutkować osłabieniem struktury materiału podczas codziennego użytkowania. Rozprucie szwów w sposób, który nie uwzględnia ich ponownego zszycia, może prowadzić do dodatkowych uszkodzeń i trudności w eksploatacji odzieży. Z kolei sprucie obrębów to nieefektywna technika, gdyż obręby nie są bezpośrednio związane z miejscem przetarcia, a ich usunięcie może osłabić całą nogawkę. Ponadto, jeśli chodzi o zszywanie i wykończenie szwów, brak precyzyjnego zakończenia szwów może skutkować ich strzępieniem, co nie tylko wpływa na estetykę, ale również na trwałość spodni. Kluczowe w naprawie odzieży jest stosowanie metod, które nie tylko przywracają funkcjonalność, ale także zapewniają długotrwały efekt wizualny i strukturalny. Dlatego ważne jest stosowanie wzorców szycia oraz technik, które są uznawane za standardy w branży, aby naprawy były skuteczne i estetyczne.

Pytanie 29

Wskaż niezbędne pomiary krawieckie oznaczone symbolami do wykonania formy kamizelki damskiej.

A. ZWo, SyTy, SySvXp, SySvXpTp, RvNv, os, obt
B. SyTy, SySvXp, ZWo, SySvXpTp, opx, ot, obt, ou
C. PcPl, XlXl, Zwo, ZUo, opx, ot, os, SySvXp, SyTy
D. ZWo, SyTy, SySvXp, SySvXpTp, opx, ot, os, obt
Odpowiedź wskazująca na pomiary ZWo, SyTy, SySvXp, SySvXpTp, opx, ot, os, obt jest prawidłowa, ponieważ te miary są kluczowe w procesie konstrukcji kamizelki damskiej. ZWo, czyli szerokość w biuście, jest jednym z najważniejszych wymiarów, ponieważ decyduje o dopasowaniu w tej newralgicznej strefie. SyTy (szerokość talii) również odgrywa istotną rolę w kształtowaniu sylwetki i zapewnieniu komfortu noszenia. SySvXp i SySvXpTp odnoszą się do długości pleców, co jest istotne dla prawidłowego ułożenia kamizelki na sylwetce. Pozostałe pomiary, takie jak opx (obwód piersi), ot (obwód talii) oraz os (obwód bioder) są niezbędne do pełnego zrozumienia proporcji ciała i odpowiedniego dopasowania elementów kamizelki. W praktyce, korzystając z tych wymiarów, projektanci mogą tworzyć odzież, która nie tylko dobrze leży, ale także podkreśla atuty sylwetki. Standardy branżowe wskazują, że precyzyjne pomiary są fundamentem każdej konstrukcji odzieżowej, co wpływa na satysfakcję klientek oraz jakość końcowego produktu.

Pytanie 30

Montaż części bluzki damskiej z tkaniny bawełnianej powinien być realizowany ściegiem maszynowym?

A. stębnowym zygzakowym jednoigłowym dwunitkowym
B. stębnowym prostym jednoigłowym dwunitkowym
C. łańcuszkowym pokrywającym dwuigłowym czteronitkowym
D. łańcuszkowym prostym jednoigłowym jednonitkowym
Wybór łańcuszkowego prostego jednoigłowego jednonitkowego jako ściegu do montażu elementów bluzki jest niewłaściwy z kilku powodów. Ścieg łańcuszkowy, choć stosunkowo elastyczny, nie zapewnia takiej samej wytrzymałości jak ścieg stębnowy, co może prowadzić do szybkiego uszkodzenia szwów pod wpływem napięcia materiału. W kontekście szycia odzieży, szczególnie z tkanin bawełnianych, jednym z kluczowych wymagań jest trwałość szwów, a łańcuszkowy prosty nie spełnia tych norm. Podobnie, stębnowy zygzakowy jednoigłowy dwunitkowy, mimo że oferuje pewną elastyczność, może nie być wystarczająco stabilny dla szwów prostych, które są narażone na przeciążenia podczas użytkowania. Z kolei łańcuszkowy pokrywający dwuigłowy czteronitkowy, choć daje bardzo estetyczny efekt, jest bardziej skomplikowany i nie zawsze praktyczny w kontekście prostych elementów bluzki. Wybór niewłaściwego ściegu może prowadzić do problemów z trwałością, co w dłuższej perspektywie wpływa na jakość odzieży. Ponadto, niektóre z tych ściegów wymagają bardziej zaawansowanych maszyn oraz technik szycia, co może być niepraktyczne w standardowym szyciu bluzek. Kluczowym błędem w rozumieniu tego zagadnienia jest często skupienie się na wyglądzie ściegów, zamiast na ich funkcjonalności oraz wytrzymałości, co jest decydujące dla jakości wykonania odzieży.

Pytanie 31

Odzież wodoodporną dla rybaków oraz żeglarzy należy produkować z materiałów

A. plecionych
B. dzianinowych
C. powlekanych
D. włókninowych
Odzież wodoodporna dla rybaków i żeglarzy powinna być wykonana z materiałów powlekanych, ponieważ te materiały charakteryzują się wysoką odpornością na wodę oraz zapewniają ochronę przed wilgocią. Powlekane tkaniny, takie jak poliester czy nylon, są pokrywane warstwą poliuretanu lub PVC, co znacząco zwiększa ich właściwości wodoodporne. Przykładem zastosowania takich materiałów są kurtki i spodnie używane podczas deszczu lub w trudnych warunkach atmosferycznych. W branży odzieży roboczej oraz outdoorowej, materiały te są zgodne z normami EN 343, które określają wymagania dotyczące ochrony przed deszczem. Dzięki zastosowaniu powlekanych tkanin, odzież nie tylko chroni użytkownika przed wodą, ale także zapewnia odpowiednią oddychalność, co jest kluczowe podczas długotrwałego użytkowania. Dobre praktyki branżowe wskazują również na konieczność stosowania materiałów z dodatkowymi właściwościami, takimi jak odporność na uszkodzenia mechaniczne, co zwiększa trwałość odzieży w trudnych warunkach pracy.

Pytanie 32

Jakiej technologicznej operacji nie można przeprowadzić na maszynie specjalistycznej, posiadającej mechanizm zygzakowy?

A. Naszycia aplikacji na elemencie odzieżowym
B. Zamocowania kieszeni naszywanej
C. Przyszycia zamka błyskawicznego
D. Wykończenia krawędzi produktu
Przyszycie zamka błyskawicznego na maszynie specjalnej z mechanizmem zygzakowym jest niewłaściwe, ponieważ ta operacja wymaga precyzyjnego i równomiernego stawiania szwów, co jest realizowane przez maszyny o stałym ściegu. Maszyny z mechanizmem zygzakowym, chociaż są wszechstronne i mogą wykonywać różne rodzaje ściegów, nie zapewniają stabilności potrzebnej do prawidłowego przyszycia zamka. Ponadto, zamki błyskawiczne najczęściej przyszywa się wzdłuż krawędzi, co wymaga idealnego dopasowania i braku rozciągania materiału. W standardowych praktykach szwalniczych używa się maszyn z mechanizmem prostym, które są bardziej odpowiednie do tej operacji, zapewniając odpowiednią kontrolę nad materiałem. Warto również zwrócić uwagę, że dla efektywnego przyszycia zamka często stosuje się specjalne stopki, które umożliwiają dokładne prowadzenie materiału przy zachowaniu jego odpowiedniej szerokości.

Pytanie 33

Aby stworzyć formę spódnicy z klinów, konieczne jest zmierzenie długości spódnicy oraz wzięcie pod uwagę wymiary oznaczone symbolami:

A. ZWo, ot, obt
B. ZKo, ot, obt
C. ZUo, ot, obt
D. ZWo, opx, ot
Odpowiedź ZWo, ot, obt. jest prawidłowa, ponieważ te wymiary są kluczowe w konstrukcji formy spódnicy z klinów. ZWo oznacza szerokość w pasie, ot to obwód talii, a obt to obwód bioder. Te trzy parametry są fundamentalne dla zapewnienia odpowiedniego dopasowania spódnicy, co jest niezwykle istotne dla komfortu użytkowania oraz estetyki odzieży. Na przykład, podczas projektowania spódnicy z klinów, należy dokładnie zmierzyć obwód talii i bioder, aby uniknąć nieprzyjemnych sytuacji, takich jak zbyt ciasna spódnica, która może ograniczać ruch. Dobrą praktyką jest również stosowanie dodatkowych zapasów, aby umożliwić ewentualne poprawki. Standardy branżowe, takie jak te określone przez ISO dla odzieży, podkreślają znaczenie dokładnych wymiarów w procesie projektowania i produkcji odzieży. Posiadanie odpowiednich miar jest także kluczowe w kontekście personalizacji odzieży, co staje się coraz bardziej popularne wśród konsumentów.

Pytanie 34

Aby właściwie przygotować wykroje odzieżowe na tkaninie rodzaju sztruks, formy powinny być ułożone

A. w jednym kierunku, z dopuszczalnym odchyleniem od nitki osnowy, nie wprowadzać naddatków na szwy i podwinięcia
B. w dwóch kierunkach przy zachowaniu nitki prostej, nie wprowadzać naddatków na szwy i podwinięcia
C. w jednym kierunku przy zachowaniu nitki prostej, dodać do form naddatki na szwy i podwinięcia
D. w dwóch kierunkach, z dopuszczalnym odchyleniem od nitki osnowy, dodać do form naddatki na szwy i podwinięcia

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź jest prawidłowa, ponieważ układanie wykrojów odzieżowych na tkaninie typu sztruks w jednym kierunku z zachowaniem nitki prostej jest kluczowe dla utrzymania estetyki i funkcjonalności odzieży. Sztruks jest materiałem o specyficznej strukturze, w której kierunek włosia wpływa na wygląd i chropowatość tkaniny. Ułożenie form w jednym kierunku zapewnia spójność wizualną oraz poprawia komfort noszenia, eliminując ryzyko nierównomiernego zużycia materiału oraz deformacji odzieży. Naddatki na szwy i podwinięcia są niezbędne, ponieważ pozwalają na precyzyjne wykończenie krawędzi oraz umożliwiają dostosowanie odzieży do indywidualnych wymagań. Przykładowo, przy szyciu spodni z sztruksu, dodanie naddatków pozwala na ich łatwe skrócenie lub dostosowanie szerokości nogawki. Dobre praktyki w szyciu zalecają także regularne sprawdzanie kierunku ułożenia włosia, aby uniknąć wizualnych defektów, takich jak różnice w kolorze czy fakturze między poszczególnymi elementami odzieży.

Pytanie 35

Jakie materiały używa się do uszycia worków kieszeniowych w spodniach jeansowych?

A. włókniteks
B. kolanówkę
C. kieszeniówkę
D. rękawówkę
Kieszeniówka to materiał, który wykorzystywany jest do produkcji worków kieszeniowych w spodniach jeansowych. Jest to tkanina charakteryzująca się wysoką odpornością na rozrywanie, co jest kluczowe w kontekście funkcjonalności tych kieszeni, które często służą do przechowywania przedmiotów codziennego użytku, takich jak portfele czy telefony komórkowe. Standardy branżowe wymagają, aby kieszenie były wykonane z materiałów, które zapewniają odpowiednią trwałość oraz estetykę. Przykładem zastosowania kieszeniówki jest produkcja spodni, które są eksploatowane w trudniejszych warunkach, na przykład w pracy w magazynach lub na budowach, gdzie narażone są na intensywne użytkowanie. Dobre praktyki w szyciu jeansów zakładają również odpowiednie podklejenie kieszeni, aby wzmocnić miejsca narażone na największe obciążenia. Umiejętność doboru odpowiednich materiałów oraz technik szycia jest niezbędna dla zapewnienia wysokiej jakości końcowego produktu.

Pytanie 36

Podaj wymiary sukni damskiej, które są niezbędne do wyliczenia ilości materiału potrzebnego do jej uszycia?

A. Długość rękawa, szerokość sukni na linii bioder
B. Długość tylu sukni, długość przodu sukni
C. Długość sukni, długość rękawa
D. Długość sukni do linii talii, długość rękawa
Odpowiedź wskazująca na długość sukni oraz długość rękawa jest prawidłowa, ponieważ te wymiary są kluczowe w procesie obliczania zużycia materiału. Długość sukni określa, ile materiału potrzebujemy na dolną część odzieży, natomiast długość rękawa ma wpływ na ilość materiału wymagającego do stworzenia rękawów. W praktyce, projektanci i krawcy często korzystają z tabel wymiarów, które uwzględniają standardowe rozmiary, aby dokładnie oszacować potrzebną ilość tkaniny. Na przykład, jeśli planujemy uszyć suknię wieczorową, której długość wynosi 150 cm, a długość rękawa to 60 cm, można z dużą dokładnością obliczyć całkowite zużycie materiału, przyjmując dodatkowo margines na szwy i wykończenia. W branży odzieżowej istotne jest także uwzględnienie faktu, że różne tkaniny mają różne właściwości, co może wpływać na ostateczne obliczenia. Właściwe zrozumienie tych wymiarów przekłada się na efektywność produkcji oraz redukcję strat materiałowych.

Pytanie 37

Jakie włókna są najczęściej mieszane w produkcji tkanin przeznaczonych na garniturowe spodnie?

A. Poliakrylonitrylowe z lnem
B. Argon z wiskozą
C. Torlenu z bawełną
D. Poliesterowe z wełną
Mieszanki włókien, takie jak argon z wiskozą, poliakrylonitryl z lnem czy torlen z bawełną, nie są typowymi wyborami do produkcji tkanin na spodnie garniturowe. Argon, jako materiał syntetyczny, nie jest powszechnie stosowany w odzieży. Wiskozę, mimo że jest włóknem sztucznym, cechuje niska odporność na zagniecenia, co czyni tę mieszankę mało praktyczną na odzież formalną, jak spodnie garniturowe. Z kolei poliakrylonitryl, chociaż ma dobre właściwości izolacyjne, jest zbyt sztywny i niewygodny do noszenia na codzień, co ogranicza jego zastosowanie w eleganckiej odzieży. Len, chociaż naturalny i przewiewny, ma tendencję do gniecenia się, co jest niepożądane w garniturach, które powinny zawsze wyglądać schludnie i elegancko. Mieszanka torlen z bawełną również nie jest odpowiednia ze względu na różnice w właściwościach materiałów: torlen, jako materiał syntetyczny, w połączeniu z bawełną, naturalnym włóknem, może prowadzić do problemów związanych z różnorodnością zachowań tkanin w praniu oraz noszeniu. Kluczowe jest zrozumienie, że spodenki garniturowe powinny łączyć elegancję z funkcjonalnością, co najlepiej osiąga się poprzez stosowanie tkanin z poliesterem i wełną.

Pytanie 38

Jakie wymiary krawieckie są konieczne do uszycia spódnicy kloszowej?

A. Obwód talii oraz wysokość talii
B. Obwód talii oraz długość spódnicy
C. Obwód bioder oraz długość spódnicy
D. Obwód bioder oraz wysokość kolana
Obwód talii i długość spódnicy to kluczowe pomiary niezbędne do skonstruowania spódnicy kloszowej. Obwód talii pozwala na odpowiednie dopasowanie spódnicy w pasie, co jest istotne dla wygody noszenia oraz estetyki. Długość spódnicy określa, jak długa będzie gotowa spódnica, co wpływa na jej styl i przeznaczenie. Przykładowo, spódnica kloszowa może mieć różne długości, od mini po maxi, a każda długość wymaga dostosowania materiału oraz kroju. W praktyce, zmierzenie obwodu talii powinno się odbywać na poziomie, gdzie talia jest najwęższa, a długość spódnicy należy mierzyć od górnej krawędzi pasa do pożądanej długości. W kontekście standardów szycia, ważne jest również zaplanowanie zapasu materiału, aby spódnica mogła swobodnie się poruszać i dobrze układać. Właściwe przygotowanie takich pomiarów jest fundamentem do osiągnięcia wysokiej jakości efektu końcowego.

Pytanie 39

Aby wykonać ozdobny ścieg stębnówki, należy ustawić dźwignię regulującą długość ściegu na wartość

A. 1 mm
B. 4 mm
C. 3 mm
D. 2 mm
Odpowiedź 4 mm jest prawidłowa, ponieważ do wykonania ozdobnej stębnówki wymagane jest odpowiednie ustawienie skoku ściegu, które wpływa na jakość i estetykę szycia. W przypadku ozdobnych stębnówek, które często służą do wykańczania krawędzi materiałów, ważne jest, aby ścieg był wyraźny i równomierny. Ustawienie na 4 mm pozwala na uzyskanie szerszego zygzaka, co jest typowe dla tego rodzaju dekoracyjnych stębnówek. W praktyce, regulowanie skoku ściegu do 4 mm oznacza, że maszyna będzie tworzyć bardziej wyraziste, efektowne ściegi, które lepiej podkreślają detale wykończenia. Warto również pamiętać, że standardy branżowe sugerują, iż dla większości tkanin o średniej grubości, skok od 3 do 5 mm jest często rekomendowany, co potwierdza właściwe zastosowanie tej wartości w kontekście ozdobnych stębnówek. Wiedza o odpowiednich ustawieniach maszyny do szycia jest niezbędna, aby uzyskać pożądane efekty wizualne oraz trwałość szwów.

Pytanie 40

Koszt usługi szycia damskiego żakietu na podszewce w zakładzie krawieckim wynosi 200,00 zł. Do wykonania żakietu wykorzystano 2,00 m tkaniny wełnianej po 80,00 zł za 1,00 m oraz 1,20 m podszewki w cenie 15,00 zł za 1 m. Jaka jest całkowita wartość kosztów bezpośrednich związanych z realizacją tej usługi, w tym koszty materiałów, dodatków oraz robocizny?

A. 378,00 zł
B. 380,00 zł
C. 295,00 zł
D. 298,00 zł
Wiesz, obliczanie kosztów przy robieniu żakietu to ważna sprawa i musisz upewnić się, że wszystko uwzględniasz. Jak ktoś wybiera złą odpowiedź, to zazwyczaj chodzi o błędy w rachunkach albo nie do końca zrozumienie, co liczyć w kosztach. Może niektóre osoby pomijają koszt robocizny, a to jest bardzo istotne! Wiadomo, że do kosztów bezpośrednich wlicza się materiały, ale wynagrodzenie krawca też jest kluczowe. Końcowy koszt to suma wydatków na tkaniny, dodatki i robociznę. Czasem źle zrozumiane jednostki pomiarowe mogą prowadzić do błędnych wyliczeń. Ważne jest, żeby mieć pojęcie o strukturze kosztów, bo to pomaga w lepszym zarządzaniu finansami i podejmowaniu świadomych decyzji co do cen usług. Dlatego warto analizować każdy element kosztów przed ich podsumowaniem.