Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik programista
  • Kwalifikacja: INF.04 - Projektowanie, programowanie i testowanie aplikacji
  • Data rozpoczęcia: 8 stycznia 2025 21:54
  • Data zakończenia: 8 stycznia 2025 22:13

Egzamin zdany!

Wynik: 22/40 punktów (55,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Które z wymienionych praw autorskich nie wygasa po pewnym czasie?

A. Prawa pokrewne
B. Autorskie prawa majątkowe
C. Autorskie prawa osobiste
D. Licencje wolnego oprogramowania
Autorskie prawa osobiste to rodzaj praw autorskich, które nie wygasają po upływie określonego czasu i są bezterminowe. Obejmują one prawo do autorstwa, oznaczania dzieła swoim nazwiskiem oraz sprzeciwiania się wszelkim zmianom, które mogłyby naruszać reputację twórcy. Prawa osobiste są niezbywalne, co oznacza, że nie można ich przenieść na inną osobę ani sprzedać. Nawet po śmierci twórcy, prawo do ochrony integralności jego dzieła jest respektowane. W praktyce oznacza to, że choć prawa majątkowe mogą wygasnąć (np. po 70 latach od śmierci autora), prawo do bycia uznanym za twórcę trwa wiecznie.

Pytanie 2

Jakie narzędzie może zostać wykorzystane do automatyzacji testów aplikacji internetowych?

A. Visual Studio Code
B. Blender
C. Selenium
D. Postman
Postman to narzędzie do testowania API, umożliwiające wysyłanie zapytań HTTP i analizowanie odpowiedzi serwera, ale nie jest narzędziem do testowania interfejsów użytkownika w przeglądarce. Blender to narzędzie do modelowania 3D i animacji, które nie ma zastosowania w testowaniu aplikacji webowych. Visual Studio Code to edytor kodu źródłowego, który może być używany do pisania i debugowania kodu, ale samo w sobie nie jest narzędziem do automatycznego testowania aplikacji webowych, jak Selenium.

Pytanie 3

Jakie elementy powinny być ujęte w dokumentacji programu?

A. Szczegóły dotyczące konfiguracji serwera
B. Opis funkcji, klas i zmiennych w kodzie
C. Strategia marketingowa aplikacji
D. Zestawienie błędów zidentyfikowanych w trakcie testów
Opis funkcji, klas i zmiennych w kodzie to kluczowy element dokumentacji programu. Tego rodzaju dokumentacja pozwala na lepsze zrozumienie struktury aplikacji, jej logiki biznesowej oraz wzajemnych zależności pomiędzy poszczególnymi komponentami. Dokumentacja techniczna obejmuje szczegółowe informacje na temat implementacji, interfejsów API, schematów baz danych oraz sposobów integracji z innymi systemami. Dzięki niej programiści mogą szybciej wdrażać się w projekt, a błędy i niejasności są minimalizowane. Kompleksowa dokumentacja zawiera także przykłady użycia poszczególnych funkcji, co dodatkowo ułatwia rozwój i rozbudowę aplikacji. W dobrze prowadzonym projekcie dokumentacja kodu jest na bieżąco aktualizowana, co zwiększa jego przejrzystość i wspiera proces refaktoryzacji.

Pytanie 4

Kod przedstawiony w języku XML/XAML określa

Ilustracja do pytania
A. suwak
B. przełącznik
C. stepper
D. listę rozwijaną
Kod XML/XAML definiuje przełącznik (Switch), który jest standardową kontrolką używaną do reprezentowania dwustanowego wyboru (włącz/wyłącz). Jest to często stosowane w aplikacjach mobilnych i desktopowych do aktywowania i dezaktywowania funkcji. W XAML przełącznik jest łatwy do skonfigurowania za pomocą atrybutu 'IsToggled', co umożliwia programistom szybkie zarządzanie stanem kontrolki.

Pytanie 5

Jaką liczbę warstw zawiera model TCP/IP?

A. 5
B. 4
C. 2
D. 7
Odpowiedzi wskazujące na 2, 5 i 7 warstw w modelu TCP/IP są niepoprawne z kilku powodów. Pierwsza z nich sugeruje, że model TCP/IP miałby jedynie dwie warstwy, co znacznie upraszczałoby jego złożoność i nie oddawałoby rzeczywistego podziału funkcji. W rzeczywistości, połączenie krótkometrażowych protokołów z różnych obszarów komunikacji wymaga bardziej rozbudowanego systemu, który może obsłużyć różnorodne aplikacje oraz środowiska sieciowe. Drugie podejście, zakładające pięć warstw, mogłoby sugerować dodatkową warstwę, taką jak warstwa sesji, znana z modelu OSI. Jednak model TCP/IP nie definiuje wyraźnie tej warstwy, zatem dodawanie jej do struktury modelu TCP/IP wprowadzałoby zamieszanie. Natomiast odpowiedź, która wskazuje na siedem warstw, jest jeszcze bardziej nieadekwatna, ponieważ nie ma takiego uznawania w kontekście standardów TCP/IP. Taki podział może wynikać z pomylenia z modelem OSI, który rzeczywiście posiada siedem warstw, ale jego złożoność nie znajduje odzwierciedlenia w prostocie modelu TCP/IP. Zrozumienie różnic między tymi modelami jest kluczowe dla osób pracujących w dziedzinie technologii informacyjnej oraz telekomunikacji.

Pytanie 6

Jakie jest podstawowe zadanie funkcji zaprzyjaźnionej w danej klasie?

A. Umożliwienie funkcji dostępu do prywatnych atrybutów klasy
B. Dodawanie nowych instancji do klasy
C. Generowanie kopii pól obiektu w innej klasie
D. Ograniczenie widoczności atrybutów klasy
Funkcja zaprzyjaźniona umożliwia dostęp do prywatnych i chronionych składowych klasy, z którą jest zaprzyjaźniona. To mechanizm, który pozwala na utrzymanie hermetyzacji, jednocześnie umożliwiając wybranym funkcjom lub klasom bezpośredni dostęp do wewnętrznych danych innej klasy. Funkcje zaprzyjaźnione często są stosowane do operacji, które wymagają dostępu do wewnętrznych danych klasy, ale nie powinny być jej metodami, np. operacje arytmetyczne lub porównawcze na obiektach tej klasy.

Pytanie 7

Który z poniższych aspektów najdokładniej określa cel realizacji projektu?

A. Zidentyfikowanie technologii, które mogą być zastosowane
B. Stworzenie harmonogramu działań
C. Określenie problemu i metody jego rozwiązania
D. Ocena postępów w czasie realizacji projektu
Przygotowanie harmonogramu działań jest istotne, ale to tylko jeden z elementów planowania projektu, a nie jego główny cel. Zidentyfikowanie technologii to krok wspierający, który pomaga w realizacji projektu, ale nie rozwiązuje bezpośrednio problemu użytkownika. Analiza postępów pracy to narzędzie monitorujące, które służy do oceny efektywności działań, jednak nie stanowi podstawowego celu projektu, lecz jest częścią zarządzania nim.

Pytanie 8

W jaki sposób można zmniejszyć liczbę danych zbieranych przez aplikacje mobilne?

A. Używać aplikacji bez sprawdzania ich źródła
B. Weryfikować i regulować uprawnienia aplikacji w ustawieniach
C. Nie blokować aplikacjom dostępu do lokalizacji oraz kontaktów
D. Udostępniać aplikacjom wszystkie niezbędne informacje
Dostosowanie uprawnień aplikacji w ustawieniach swojego telefonu to naprawdę dobry sposób na ograniczenie tego, co aplikacje mogą o nas wiedzieć. Wiele z nich, jak np. te do robienia zdjęć, prosi o dostęp do lokalizacji czy kontaktów, ale nie zawsze jest to potrzebne. Warto co jakiś czas sprawdzić, czy jakieś aplikacje nie mają za dużo uprawnień. Dzięki temu lepiej zabezpieczymy swoją prywatność i zmniejszymy ryzyko, że nasze dane wyciekną. Lepiej też unikać aplikacji z nieznanych źródeł, bo mogą one zbierać więcej informacji, niż byśmy chcieli.

Pytanie 9

Jakie działania mogą przyczynić się do ochrony swojego cyfrowego wizerunku w sieci?

A. Dzieleni się swoimi danymi dostępowymi z przyjaciółmi
B. Weryfikacja ustawień prywatności na platformach społecznościowych
C. Niepotwierdzanie źródeł publikowanych informacji
D. Zamieszczanie wszystkich szczegółów dotyczących swojego życia prywatnego
Sprawdzanie ustawień prywatności na portalach społecznościowych jest kluczowe dla ochrony cyfrowego wizerunku. Regularne aktualizowanie ustawień prywatności pozwala na kontrolowanie, kto ma dostęp do publikowanych treści, co chroni przed nieuprawnionym wykorzystaniem zdjęć, filmów i informacji osobistych. Dostosowanie widoczności postów oraz ograniczenie udostępniania danych osobowych minimalizuje ryzyko kradzieży tożsamości i cyberprzemocy. To proste działanie znacząco podnosi poziom bezpieczeństwa w sieci i pozwala utrzymać pozytywny wizerunek w internecie.

Pytanie 10

Ile kilobajtów (KB) znajduje się w jednym megabajcie (MB)?

A. 1024
B. 10
C. 100
D. 1000
Odpowiedzi, które wskazują na wartości 10, 100 i 1000 kilobajtów jako równowartość 1 megabajta, są błędne z perspektywy standardów komputerowych. Wartość 10 KB jest zdecydowanie zbyt mała, aby mogła odpowiadać wielkości 1 MB, which is a fundamental misunderstanding of data measurement. Tego rodzaju konwersja wprowadza w błąd, ponieważ nie uwzględnia potęg liczby 2, które są kluczowe w kontekście binarnego systemu liczenia. Z kolei 100 KB również nie jest właściwe, ponieważ jest to zaledwie 1/10 megabajta, co jest dalekie od rzeczywistej konwersji. Ponadto, traktowanie 1000 KB jako równowartości 1 MB jest nawiązaniem do systemu dziesiętnego, który jest używany przez niektóre branże, ale nie jest to standardowe podejście w obliczeniach komputerowych. Z technicznego punktu widzenia, przyjęcie, że 1 MB to 1000 KB, może prowadzić do błędnych obliczeń oraz problemów z zarządzaniem danymi w systemach operacyjnych, które stosują binarny system pomiaru pamięci. Dlatego kluczowe jest, aby zrozumieć różnice między tymi systemami, aby uniknąć nieporozumień w zakresie pojemności danych.

Pytanie 11

Który element dokumentacji technicznej jest istotny dla ustalenia metod ochrony danych w aplikacji?

A. Opis architektury klient-serwer
B. Koncepcja interfejsu użytkownika
C. System ochrony aplikacji
D. Harmonogram zarządzania zadaniami
System zabezpieczeń aplikacji to kluczowy element specyfikacji technicznej, który określa metody ochrony danych. Obejmuje on takie elementy jak szyfrowanie, kontrola dostępu, uwierzytelnianie oraz autoryzacja. Prawidłowo zaprojektowany system zabezpieczeń zapewnia ochronę przed atakami hakerskimi, nieautoryzowanym dostępem oraz utratą danych. W aplikacjach webowych i mobilnych systemy zabezpieczeń obejmują również techniki takie jak dwuskładnikowe uwierzytelnianie (2FA), zabezpieczenia API oraz regularne audyty bezpieczeństwa. Implementacja solidnych mechanizmów zabezpieczeń jest niezbędna, aby zapewnić zgodność z regulacjami prawnymi i zyskać zaufanie użytkowników.

Pytanie 12

Który z języków programowania jest powszechnie stosowany do tworzenia interfejsów użytkownika przy użyciu XAML?

A. C++
B. Java
C. C#
D. Objective-C
C++ jest często używany do tworzenia aplikacji desktopowych, ale w przypadku interfejsów użytkownika XAML jest bardziej związany z C#. Java jest językiem wykorzystywanym głównie do tworzenia aplikacji na Androida oraz aplikacji webowych i backendowych, ale nie jest typowo używany do programowania interfejsów w XAML. Objective-C to starszy język programowania dla systemów Apple i nie jest związany z XAML, który jest specyficzny dla technologii Microsoftu.

Pytanie 13

Jakie zagrożenie związane z użytkowaniem cyberprzestrzeni ma wpływ na zdrowie fizyczne?

A. Depresja spowodowana cyberprzemocą
B. Problemy z kręgosłupem wynikające z długotrwałego siedzenia
C. Uzależnienie od gier komputerowych
D. Rozpowszechnianie nieprawdziwych informacji
Z mojej perspektywy, tak, depresja związana z cyberprzemocą to spory problem, ale mówimy tu o zdrowiu psychicznym, a nie fizycznym. Rzeczywiście, uzależnienie od gier może wpłynąć na to, jak się czujemy psychicznie i jak odnajdujemy się w społeczeństwie. Ale to nie jest to samo, co zagrożenie dla zdrowia fizycznego.

Pytanie 14

Które z wymienionych stwierdzeń najtrafniej charakteryzuje klasę dziedziczącą?

A. Klasa, która wykorzystuje pola i metody innej klasy bez ich ponownej definicji
B. Klasa, która umożliwia wielokrotne dziedziczenie pól prywatnych
C. Klasa, która nie może posiadać konstruktorów ani destruktorów
D. Klasa, która dzieli swoje pola z klasami zaprzyjaźnionymi
Dziedziczenie w programowaniu obiektowym pozwala na tworzenie nowych klas na podstawie istniejących. Klasa dziedziczona (klasa pochodna) automatycznie uzyskuje dostęp do publicznych i chronionych pól oraz metod klasy bazowej, co eliminuje potrzebę ich ponownego definiowania. Dzięki dziedziczeniu można rozszerzać funkcjonalność istniejących klas, co prowadzi do bardziej efektywnego i modułowego kodu. Przykładem może być klasa 'Pojazd', po której dziedziczy klasa 'Samochód', zachowując wszystkie właściwości pojazdu i dodając specyficzne dla samochodu metody lub pola.

Pytanie 15

Która z funkcji powinna zostać zrealizowana w warstwie back-end aplikacji webowej?

A. sprawdzanie formularzy w czasie rzeczywistym
B. zarządzanie zdarzeniami elementów
C. zarządzanie bazą danych
D. wyświetlanie danych z formularza w przeglądarce
Obsługa bazy danych jest fundamentalną częścią warstwy back-end w aplikacjach internetowych. Backend odpowiada za przetwarzanie logiki biznesowej, przechowywanie i zarządzanie danymi, a także komunikację z bazą danych. Dane przesyłane z front-endu (interfejsu użytkownika) są walidowane i przetwarzane po stronie serwera, zanim trafią do bazy danych lub zostaną zwrócone użytkownikowi. W przypadku aplikacji dynamicznych, serwer pobiera informacje z bazy danych, przekształca je zgodnie z wymogami aplikacji i przesyła z powrotem na front-end. Właściwe zarządzanie danymi i bezpieczeństwo operacji na bazie danych to kluczowe zadania back-endu. Równie ważne jest zapobieganie wstrzykiwaniu SQL (SQL Injection) i zapewnienie integralności danych, co stanowi podstawę skalowalnych i bezpiecznych aplikacji.

Pytanie 16

Liczba A4 w zapisie heksadecymalnym ma odpowiadający jej zapis binarny

A. 10100010
B. 1011100
C. 10100100
D. 1010100
1010100 to niepełna reprezentacja, brakuje odpowiednich bitów dla pełnej liczby. 10100010 zawiera błędy w zamianie jednej z cyfr. 1011100 nie odpowiada poprawnemu przekształceniu szesnastkowego A4, co prowadzi do błędnych obliczeń.

Pytanie 17

Na ilustracji pokazano fragment emulacji iOS z elementem kontrolnym. Który fragment kodu XAML opisuje ten element?

Ilustracja do pytania
A.
B.
C.
D.
Kontrolkaw XAML to taki przełącznik. Ma dwa stany: włączony (true) i wyłączony (false). Można to porównać do zwykłego włącznika, tylko że w aplikacjach. Fajnie się z tego korzysta, bo pozwala szybko zmieniać ustawienia, nie trzeba nic więcej wpisywać. To jest dosyć intuicyjne dla użytkowników, więc można nim łatwo zarządzać funkcjami aplikacji.

Pytanie 18

Co to jest framework?

A. narzędzie przeznaczone do opracowywania, edytowania, testowania i uruchamiania oprogramowania
B. oprogramowanie, które za pomocą metody drag and drop pozwala na stworzenie interfejsu aplikacji
C. zbiór procedur, danych oraz złożonych typów danych używanych w kodzie źródłowym aplikacji
D. platforma programistyczna oferująca określone komponenty oraz narzucająca szkielet lub metodologię tworzenia aplikacji
Zbiór podprogramów – To raczej biblioteka, a nie framework. Drag and drop – Dotyczy narzędzi projektowania interfejsów, nie frameworków. Narzędzie do testowania – Testowanie to inna dziedzina, która nie jest bezpośrednio związana z definicją frameworka.

Pytanie 19

Który z wymienionych dokumentów jest najczęściej stosowany w zarządzaniu pracą zespołu Scrum?

A. Lista zasobów ludzkich
B. Specyfikacja techniczna
C. Product backlog
D. Diagram Gantta
Diagram Gantta jest fajnym narzędziem do pokazywania harmonogramu, ale nie ma go w zarządzaniu backlogiem. Specyfikacja techniczna to co innego – tam są szczegóły implementacyjne, a nie priorytety funkcji. Lista zasobów ludzkich to temat o zarządzaniu personelem, a nie o zadaniach i priorytetach w Scrumie. Więc tu bardziej musisz uważać na to, co do czego pasuje.

Pytanie 20

Który z wymienionych elementów interfejsu użytkownika jest charakterystyczny dla aplikacji działającej na komputerze?

A. API REST
B. Przycisk (Button)
C. Strona HTML
D. Routing
Przycisk, czyli ten mały element, co go klikamy w aplikacjach, to naprawdę ważna część interfejsu. Używamy go, żeby coś zainicjować, na przykład zapisać dane czy wywołać jakąś funkcję. Fajnie, że można go dowolnie ustawiać – zmieniać wygląd, rozmiar, a nawet to, jak się zachowuje. Dzięki temu pasuje do każdej aplikacji. W dzisiejszych programach, jak WPF, te przyciski mogą mieć różne kolorowe ikony albo nawet animacje, co sprawia, że aplikacja wygląda super. Generalnie, bez przycisków użytkownik by się w aplikacji nie połapał, bo to dzięki nim możemy nawigować, zatwierdzać formularze czy otwierać nowe okna dialogowe.

Pytanie 21

Jakie są różnice pomiędzy środowiskiem RAD a klasycznym IDE w kontekście aplikacji webowych?

A. RAD funkcjonuje tylko w systemach Windows
B. RAD koncentruje się wyłącznie na budowie frontendu aplikacji
C. RAD nie wspiera żadnych języków backendowych
D. RAD umożliwia szybsze prototypowanie i rozwój aplikacji dzięki narzędziom wizualnym
Rapid Application Development (RAD) to metodologia, która koncentruje się na szybkim prototypowaniu i iteracyjnym tworzeniu aplikacji. Dzięki narzędziom wizualnym RAD umożliwia programistom i projektantom szybkie budowanie interfejsów użytkownika oraz testowanie funkcjonalności aplikacji na wczesnym etapie rozwoju. RAD skraca czas potrzebny na dostarczenie gotowego produktu, co czyni go idealnym rozwiązaniem w dynamicznie zmieniających się projektach webowych. Narzędzia RAD umożliwiają także automatyczne generowanie kodu, co znacznie przyspiesza proces programowania.

Pytanie 22

Jakie środowisko deweloperskie jest najczęściej wykorzystywane do budowy aplikacji na platformę Android?

A. XCode
B. Visual Studio
C. Android Studio
D. PyCharm
Android Studio to oficjalne środowisko programistyczne (IDE) do tworzenia aplikacji na system Android. Zostało opracowane przez Google i zapewnia pełne wsparcie dla języków takich jak Java, Kotlin oraz C++. Android Studio oferuje narzędzia do projektowania interfejsu użytkownika (UI), emulatory urządzeń, a także debugger i profiler, które pozwalają na testowanie i optymalizację aplikacji. IDE to jest zintegrowane z Android SDK, co ułatwia dostęp do API systemu Android oraz narzędzi takich jak ADB (Android Debug Bridge). Android Studio to kluczowe narzędzie dla deweloperów mobilnych, umożliwiające szybkie wdrażanie aplikacji na różne urządzenia oraz publikację w Google Play Store.

Pytanie 23

Jaką wartość jest w stanie przechować tablica jednowymiarowa?

A. Wartość logiczną true lub false
B. Wiele wartości pod różnymi indeksami
C. Jedną wartość
D. Wiele wartości pod tym samym indeksem
Tablica nie przechowuje tylko jednej wartości – od tego są typy proste, takie jak 'int' czy 'float'. Tablica nie przechowuje wielu wartości pod jednym indeksem – każda wartość zajmuje osobny indeks. Wartości logiczne, takie jak 'true' lub 'false', mogą być elementami tablicy, ale sama tablica nie ogranicza się do przechowywania tylko tych wartości. Kluczową cechą tablicy jest możliwość przechowywania wielu wartości, do których można odwoływać się za pomocą indeksów, co odróżnia je od typów pojedynczych wartości.

Pytanie 24

Jaką wartość dziesiętną reprezentuje liczba binarna 1010?

A. 14
B. 10
C. 8
D. 12
Odpowiedzi 8, 12 i 14 są błędne w kontekście konwersji liczby binarnej 1010 na wartość dziesiętną. Liczba 8 w systemie dziesiętnym odpowiada binarnej wartości 1000. W tym przypadku, 1 * 2^3 daje 8, co oznacza, że w zapisie binarnym nie ma cyfr odpowiadających wartościom 2^2, 2^1 oraz 2^0. Liczba 12 w systemie dziesiętnym jest reprezentowana jako 1100 w systemie binarnym, co oznacza, że ma ona 1 na pozycji 2^3, 1 na pozycji 2^2, a 0 na pozycjach 2^1 oraz 2^0. Natomiast liczba 14 jest reprezentowana jako 1110 w systemie binarnym, co wskazuje, że ma 1 na pozycjach 2^3, 2^2 oraz 2^1, a 0 na pozycji 2^0. W każdym z tych przypadków, niepoprawne odpowiedzi wynikają z błędnej interpretacji wartości binarnych oraz ich odpowiedników w systemie dziesiętnym. Zrozumienie systemów liczbowych jest kluczowe w informatyce i inżynierii, ponieważ liczby binarne są podstawą funkcjonowania komputerów oraz cyfrowych systemów obliczeniowych. Dlatego tak ważne jest precyzyjne wykonanie konwersji oraz znajomość reguł związanych z tym procesem.

Pytanie 25

W podanym fragmencie kodu Java wskaż, która zmienna może pomieścić wartość "T"

Ilustracja do pytania
A. zm4
B. zm2
C. zm1
D. zm3
Zmienna o nazwie zm3 została zadeklarowana jako typu char co oznacza że może przechowywać pojedynczy znak w tym przypadku wartość T. Typ char w języku Java jest używany do przechowywania znaków Unicode co czyni go idealnym do obsługi liter jako danych. Każdy znak jest przechowywany jako 16-bitowa wartość liczby całkowitej co umożliwia reprezentację szerokiego zakresu symboli w tym litery cyfry i inne znaki specjalne. Przykładowymi zastosowaniami typu char są przypadki gdzie konieczne jest przechowywanie i przetwarzanie liter np. w sytuacjach gdy aplikacja wymaga manipulacji pojedyńczymi znakami w tekście czy analizą ich wartości w kontekście porównywania danych. Dobre praktyki przy pracy z typem char obejmują świadome zarządzanie pamięcią i unikanie niepotrzebnych konwersji do innych typów danych co może prowadzić do strat precyzji lub nieoczekiwanych rezultatów. Ważne jest także zrozumienie jak znaki są kodowane i dekodowane szczególnie w kontekście międzynarodowym gdzie prawidłowa obsługa znaków Unicode jest kluczowa dla zapewnienia kompatybilności i poprawnego działania aplikacji w różnych językach.

Pytanie 26

Który z poniższych opisów najlepiej charakteryzuje system informatyczny?

A. Oprogramowanie wspierające jedynie zarządzanie danymi osobowymi
B. Sieć komputerowa, która umożliwia komunikację pomiędzy użytkownikami
C. Zespół ludzi, procedur, oprogramowania i sprzętu służący do przetwarzania danych
D. Zbiór urządzeń technicznych używanych w pracy biurowej
Pierwsza z niepoprawnych odpowiedzi definiuje system informatyczny jedynie jako zespół urządzeń technicznych używanych do pracy biurowej. Tego rodzaju podejście jest zbyt wąskie i nie obejmuje istotnych elementów, takich jak ludzie i procedury, które są kluczowe w kontekście przetwarzania danych. Oprogramowanie i procedury są równie ważne, ponieważ stanowią podstawę dla skutecznego działania systemu informatycznego. Kolejna odpowiedź ogranicza się wyłącznie do oprogramowania wspierającego zarządzanie danymi osobowymi, co również jest nieprawidłowe. Systemy informatyczne są zdecydowanie bardziej złożone i obejmują szereg funkcjonalności, takich jak zarządzanie procesami, analizę biznesową czy integrację z innymi systemami. Ostatnia odpowiedź odnosi się do sieci komputerowej, co jest tylko jednym z komponentów systemu informatycznego. Sieć komputerowa może być wykorzystywana do komunikacji, ale nie definiuje całego systemu, ponieważ brak w niej odniesienia do ludzi, procedur i oprogramowania, które są kluczowe dla pełnego zrozumienia roli systemu informatycznego w organizacji.

Pytanie 27

Jakie środowisko jest natywne do tworzenia aplikacji desktopowych w języku C#?

A. PyCharm
B. NetBeans
C. Eclipse
D. MS Visual Studio
MS Visual Studio to środowisko natywne do programowania aplikacji desktopowych w języku C#. To jedno z najczęściej używanych IDE do programowania w ekosystemie Microsoftu, oferujące wsparcie dla debugowania, projektowania interfejsu użytkownika i integracji z .NET. Visual Studio posiada również zaawansowane narzędzia do refaktoryzacji kodu, analizy oraz tworzenia aplikacji webowych i mobilnych.

Pytanie 28

Który z wymienionych elementów stanowi przykład zbiorowej ochrony?

A. Zatyczki do uszu
B. Kask ochronny
C. Ekran akustyczny
D. Okulary ochronne
Zatyczki do uszu, okulary ochronne i kaski ochronne to środki ochrony indywidualnej, które chronią pojedynczego pracownika przed zagrożeniami. Środki ochrony indywidualnej są stosowane, gdy nie można w pełni wyeliminować zagrożenia za pomocą ochrony zbiorowej. Choć są skuteczne, ich działanie ogranicza się do osób, które je noszą, co oznacza, że zagrożenie nadal istnieje w środowisku pracy dla pozostałych pracowników.

Pytanie 29

Zaprezentowany kod zawiera pola danej klasy. Które pole (pola) mogą być osiągnięte z poziomu głównego programu poprzez odwołanie się w formie nazwaObiektu.nazwaPola?

Ilustracja do pytania
A. wyłącznie p3, p4, p5
B. jedynie p3
C. p3 i p4
D. p1
A tu mamy pola p1 i p4, które mogą być prywatne albo chronione, co w praktyce oznacza, że nie możesz ich tak po prostu wywołać w programie głównym. Żeby je zobaczyć, musisz skorzystać z metod publicznych albo refleksji. Poza tym pole p5 też nie jest dostępne, jeśli nie jest publiczne.

Pytanie 30

Jakie jest najważniejsze działanie w trakcie analizy wymagań klienta przed rozpoczęciem realizacji projektu aplikacji?

A. Zrozumienie potrzeb biznesowych i oczekiwań klienta
B. Selekcja języka programowania
C. Rozdzielenie ról w zespole projektowym
D. Stworzenie diagramu Gantta
Fajnie, że zauważyłeś, jak ważne jest zrozumienie potrzeb biznesowych i oczekiwań klienta. To kluczowa sprawa przed rozpoczęciem pracy nad projektem aplikacji. Bez tego, nawet najfajniejszy kod może nie spełniać wymagań, a to byłoby szkoda, prawda? Analiza wymagań to nie tylko rozpoznanie celów, ale też spotkania z osobami zaangażowanymi w projekt i zbadanie rynku. Dzięki temu możemy stworzyć aplikację, która naprawdę odpowiada na specyficzne potrzeby, co czyni ją bardziej użyteczną i konkurencyjną. No i oczywiście, jak dobrze określimy, czego potrzebują użytkownicy, to mniej nieporozumień po drodze, a klienci będą bardziej zadowoleni, co zawsze jest na plus.

Pytanie 31

Które z podanych logo reprezentuje narzędzie, które nie jest używane do tworzenia aplikacji mobilnych?

Ilustracja do pytania
A. 3
B. 4
C. 1
D. 2
Pozostałe loga – Reprezentują narzędzia takie jak Android Studio, Xcode czy Visual Studio, które są szeroko stosowane w programowaniu aplikacji mobilnych na różne platformy.

Pytanie 32

W jakim celu wykorzystuje się diagram Gantta?

A. do przedstawiania funkcjonalności systemu
B. do wizualizacji powiązań między elementami systemów
C. do planowania i zarządzania projektem
D. do dokładnej analizy czasowo-kosztowej projektu
Diagram Gantta służy do planowania i zarządzania projektami. Umożliwia wizualizację harmonogramu i postępów prac, co jest kluczowe w efektywnym zarządzaniu czasem i zasobami.

Pytanie 33

W językach C++ bądź C# termin virtual można wykorzystywać w kontekście

A. atrybutów klasy
B. funkcji zaprzyjaźnionych
C. destruktorów
D. metod klasy
Virtual nie jest stosowany do pól klasy, ponieważ pola nie mogą być wirtualne. Konstruktorzy również nie mogą być wirtualni – choć można ich wywoływać przez wskaźnik do klasy bazowej, ich implementacja nie jest polimorficzna. Funkcje zaprzyjaźnione (friend) nie mogą być wirtualne, ponieważ nie są składowymi klasy.

Pytanie 34

Który z wymienionych elementów można zdefiniować jako psychofizyczny?

A. Promieniowanie elektromagnetyczne
B. Nadmiar światła w miejscu pracy
C. Zanieczyszczenie powietrza
D. Stres i monotonia pracy
Czynniki psychofizyczne w środowisku pracy obejmują takie elementy jak stres, monotonia pracy oraz nadmierne obciążenie organizmu. Są to zagrożenia, które mogą prowadzić do wypalenia zawodowego, depresji, spadku koncentracji i zwiększonego ryzyka popełniania błędów. Stres i monotonia pracy to jedne z najczęstszych psychofizycznych zagrożeń, które mogą wpływać nie tylko na zdrowie psychiczne, ale również na fizyczne samopoczucie pracownika. W celu ich minimalizacji organizacje wdrażają programy wsparcia psychologicznego, zapewniają przerwy, rotację obowiązków i dbają o dobrą atmosferę w pracy. Kluczowe jest także odpowiednie zarządzanie czasem pracy i eliminowanie monotonnych zadań na rzecz bardziej zróżnicowanych obowiązków.

Pytanie 35

Która zasada zwiększa bezpieczeństwo w sieci?

A. Zaniedbywanie aktualizacji systemu operacyjnego
B. Korzystanie z mocnych, unikalnych haseł
C. Pobieranie plików z niepewnych źródeł
D. Dzielnie się hasłami z przyjaciółmi
Używanie silnych, unikalnych haseł jest fundamentalną zasadą poprawiającą bezpieczeństwo w sieci. Silne hasło to takie, które składa się z co najmniej 12 znaków, zawiera wielkie i małe litery, cyfry oraz znaki specjalne. Takie hasła są trudne do złamania przez ataki brute force, które wykorzystują algorytmy do próbowania różnych kombinacji znaków. Przykładem silnego hasła może być 'P@ssw0rd!2023', które łączy różnorodne typy znaków. Używanie unikalnych haseł dla różnych kont jest równie ważne, ponieważ w przypadku naruszenia bezpieczeństwa jednego konta, inne pozostają zabezpieczone. Standardy takie jak NIST (National Institute of Standards and Technology) zalecają tworzenie haseł w sposób, który ogranicza ich przewidywalność. Narzędzia do zarządzania hasłami, takie jak LastPass czy 1Password, mogą pomóc w generowaniu i przechowywaniu silnych haseł, co dodatkowo redukuje ryzyko. Stosowanie tej zasady jest kluczowe w kontekście ochrony danych osobowych oraz zapobiegania kradzieży tożsamości.

Pytanie 36

Który z wymienionych elementów może stanowić część menu w aplikacji desktopowej?

A. Canvas
B. MenuItem
C. ScrollBar
D. CheckBox
CheckBox to komponent, który umożliwia wybór jednej lub wielu opcji, ale nie jest częścią systemu menu – zwykle znajduje się w formularzach lub ustawieniach aplikacji. ScrollBar to element interfejsu umożliwiający przewijanie treści w oknie aplikacji, ale nie jest elementem menu. Canvas to kontener do rysowania elementów graficznych i obiektów, ale nie pełni funkcji w kontekście tworzenia menu aplikacji desktopowych.

Pytanie 37

Który z wymienionych przykładów przedstawia typ rekordowy?

A. bool w języku Java
B. int w języku Python
C. struct w języku C++
D. float w języku C
Typ 'struct' w języku C++ jest przykładem typu rekordowego, który pozwala na grupowanie zmiennych różnego typu pod jedną nazwą. Struktury pozwalają na przechowywanie powiązanych danych, np. informacji o pracowniku (imię, nazwisko, wiek) w jednym obiekcie. Struktury są kluczowe w programowaniu proceduralnym i obiektowym, umożliwiając efektywne zarządzanie danymi złożonymi. Typy rekordowe pozwalają na budowanie bardziej złożonych i zorganizowanych aplikacji, co zwiększa ich czytelność i ułatwia zarządzanie kodem.

Pytanie 38

Który z wymienionych parametrów określa prędkość procesora?

A. Liczba rdzeni
B. Częstotliwość taktowania
C. Wielkość pamięci podręcznej
D. Rodzaj złącza
Częstotliwość taktowania procesora, wyrażana najczęściej w gigahercach (GHz), jest kluczowym parametrem opisującym szybkość działania jednostki centralnej. Określa, ile cykli zegara procesor jest w stanie wykonać w ciągu jednej sekundy. Wyższa częstotliwość oznacza większą ilość operacji, które procesor może przetworzyć w danym czasie, co bezpośrednio wpływa na jego wydajność. Przykładowo, procesor o częstotliwości 3,0 GHz może wykonać 3 miliardy cykli na sekundę, co sprawia, że jest w stanie przeprowadzać bardziej skomplikowane obliczenia i efektywniej zarządzać zadaniami. W praktyce jednak sama częstotliwość nie jest jedynym wskaźnikiem wydajności; istotne są też inne czynniki, takie jak architektura procesora, liczba rdzeni czy szybkość pamięci RAM. Standardy, takie jak Intel Core i9 czy AMD Ryzen 5000, dostarczają informacji na temat maksymalnej częstotliwości taktowania, co pozwala konsumentom lepiej dobierać sprzęt do swoich potrzeb. Warto również zauważyć, że wielu nowoczesnych procesorów stosuje technologię Turbo Boost, która pozwala na chwilowe zwiększenie częstotliwości w celu uzyskania lepszej wydajności przy intensywnych obciążeniach.

Pytanie 39

Diagram Gantta, który został zaprezentowany, odnosi się do projektu IT. Przyjmując, że każdy członek zespołu posiada odpowiednie kompetencje do realizacji każdego z zadań, a każde zadanie może być przypisane tylko jednej osobie, która poświęca na nie pełen dzień pracy, to minimalna liczba osób w zespole wynosi

Ilustracja do pytania
A. 5 osób
B. 4 osoby
C. 2 osoby
D. 1 osobę
W przypadku planowania zadań projektowych kluczowe jest zrozumienie jak zadania mogą się nakładać w czasie co jest istotą diagramów Gantta. Wybór błędnej odpowiedzi często wynika z niedostatecznej analizy informacji przedstawionych na wykresie. Zadania można realizować równolegle co oznacza że kluczowe jest zidentyfikowanie które z nich wymagają jednoczesnego zaangażowania pracowników. Wybór odpowiedzi że potrzeba jednej osoby jest błędny ponieważ w danym tygodniu istnieją momenty gdzie dwa zadania nakładają się co wyklucza możliwość ich realizacji przez jedną osobę. Podobnie odpowiedź że potrzeba pięciu osób nie uwzględnia efektywnego przydzielania zasobów co prowadzi do niepotrzebnego zwiększenia kosztów i nadmiernej liczby pracowników. Odpowiedź trzy osoby jest również niepoprawna ponieważ ignoruje możliwość efektywnego wykorzystania dostępnych zasobów przez rotację. Najczęstszym błędem jest nieuwzględnienie że zadania można efektywnie planować i przypisywać tak aby maksymalnie wykorzystywać zasoby czasowe i ludzkie co jest podstawą w zarządzaniu projektami informatycznymi. Rozumienie tych zasad jest kluczowe dla skutecznego planowania projektów i zarządzania zespołami co jest istotnym elementem profesjonalnej praktyki w branży IT. Umiejętność prawidłowego analizowania takich informacji jest nieoceniona w praktyce zawodowej.

Pytanie 40

W programie desktopowym stworzono rozwijaną listę oraz przypisano cztery funkcje do obsługi zdarzeń tej kontrolki. Jaki komunikat pojawi się po dokonaniu wyboru w tej liście?

Ilustracja do pytania
A. Zdarzenie 3
B. Zdarzenie 4
C. Zdarzenie 2
D. Zdarzenie 1
W momencie wyboru elementu z listy rozwijanej zostanie wyświetlone 'Zdarzenie 1', co wskazuje na przypisanie odpowiedniej funkcji obsługującej interakcję użytkownika z kontrolką.