Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik transportu drogowego
  • Kwalifikacja: TDR.01 - Eksploatacja środków transportu drogowego
  • Data rozpoczęcia: 28 maja 2025 22:11
  • Data zakończenia: 28 maja 2025 22:22

Egzamin zdany!

Wynik: 37/40 punktów (92,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Mechanik uzyskuje informacje dotyczące planowanych czynności naprawczych na podstawie

A. karty obsługi.
B. zlecenia serwisowego.
C. ksiazki pojazdu.
D. karty drogowej.
Odpowiedź "ze zlecenia serwisowego" jest poprawna, ponieważ zlecenie serwisowe jest kluczowym dokumentem w procesie naprawy pojazdu. Zawiera szczegółowe informacje dotyczące zakresu prac, które należy wykonać, a także specyfikacje techniczne i zalecenia producenta. Mechanik korzysta z tego dokumentu, aby mieć pewność, że wszystkie niezbędne czynności zostaną przeprowadzone w odpowiedniej kolejności i zgodnie z wymaganiami. Zlecenie serwisowe często zawiera również informacje o historii pojazdu, co pozwala na dokonanie kompleksowej diagnozy i planowania napraw. Przykładowo, w przypadku wymiany elementów układu hamulcowego, mechanik może znaleźć w zleceniu szczegółowe wytyczne dotyczące rodzajów używanych części oraz procedur, które powinny być przestrzegane, aby zapewnić bezpieczeństwo i wydajność pojazdu. Dbanie o przestrzeganie zlecenia serwisowego jest istotne w kontekście jakości świadczonych usług oraz spełnienia norm branżowych, co przekłada się na zadowolenie klientów oraz zwiększenie zaufania do warsztatu.

Pytanie 2

Honowanie stosuje się jako metoda obróbcza

A. grubych wałów i tłoczysk.
B. wykańczająca tulei cylindrów.
C. wykańczająca wałów i tłoczysk.
D. grubych tulei cylindrów.
Honowanie jest procesem wykańczającym, który ma na celu uzyskanie wysokiej precyzji wymiarowej oraz gładkości powierzchni obrabianych elementów, takich jak tuleje cylindrów. Dzięki zastosowaniu narzędzi honujących, możliwe jest osiągnięcie tolerancji w zakresie mikrometrów, co jest niezwykle istotne w branży motoryzacyjnej i maszynowej, gdzie dokładność ma kluczowe znaczenie dla funkcjonowania silników oraz innych mechanizmów. Honowanie wykorzystuje ściernice o odpowiednim kształcie i gradacji, co pozwala na równomierne zużycie narzędzia oraz długotrwałe uzyskiwanie stabilnych parametrów obróbczych. Przykładem zastosowania honowania w praktyce może być produkcja silników spalinowych, gdzie tuleje cylindrów muszą charakteryzować się odpowiednią chropowatością i wymiarami, aby zapewnić szczelność i efektywność pracy tłoków. Standardy ISO 14354 definiują parametry honowania, a ich przestrzeganie jest kluczowe dla uzyskania wysokiej jakości wyrobów. Dlatego honowanie tulei cylindrów jest nie tylko metodą, ale również standardem w branży, który przekłada się na wydajność i niezawodność silników.

Pytanie 3

Dzienny czas pracy kierowcy, który prowadzi zarobkowy transport drogowy pojazdem o masie przekraczającej 3,5 tony, powinien być rejestrowany

A. na wykresówkach
B. w podręcznikach technicznych
C. w kartach pojazdu
D. na kartach tankowania pojazdu
Dzienny czas pracy kierowcy wykonującego zarobkowy transport drogowy pojazdem powyżej 3,5 t należy zapisywać na wykresówkach. Wykresówki są urządzeniami rejestrującymi czas pracy kierowców, które stanowią integralną część systemu zarządzania czasem pracy w transporcie drogowym. Dzięki nim kierowcy mogą dokładnie dokumentować czas prowadzenia pojazdu, przerwy oraz czas dyżuru. Wykresówki są również podstawowym narzędziem weryfikacji zgodności z przepisami, takimi jak rozporządzenie WE nr 561/2006, które reguluje czas pracy kierowców w Unii Europejskiej. Zastosowanie wykresówek pozwala na bieżące monitorowanie i zarządzanie czasem pracy, co jest istotne dla zapewnienia bezpieczeństwa na drogach i przestrzegania przepisów dotyczących czasu pracy. Przykładem zastosowania mogą być sytuacje, w których kierowcy muszą przedstawić wykresówki podczas kontrolowania przez inspekcję transportu drogowego, co potwierdza ich zgodność z obowiązującymi normami. Kontrola ta ma na celu zapobieganie przepracowaniu kierowców, co jest kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa na drogach.

Pytanie 4

Przyczepy o konstrukcji rynnowej, które samodzielnie się opróżniają, wykorzystuje się do transportu ładunków takich jak

A. pojemniki
B. mokry beton towarowy
C. ciecze
D. gliny oraz iły
Samowyładowcze przyczepy o budowie rynnowej są specjalistycznym sprzętem transportowym zaprojektowanym do przewozu materiałów sypkich, takich jak gliny oraz iły. Dzięki swojej konstrukcji, umożliwiają one łatwe i efektywne wyładowanie ładunku poprzez przechylenie przyczepy, co jest szczególnie przydatne w budownictwie oraz rolnictwie. W praktyce, tego typu przyczepy są wykorzystywane do transportu surowców do budowy dróg, fundamentów budynków, a także w procesach związanych z rekultywacją terenów. W branży budowlanej oraz rolniczej stosuje się normy dotyczące przewozu materiałów sypkich, które podkreślają znaczenie użycia właściwego sprzętu transportowego, co wpływa na efektywność i bezpieczeństwo operacji. Warto również zauważyć, że przyczepy rynnowe mogą być wykorzystywane w kombinacji z innymi pojazdami, co zwiększa ich wszechstronność oraz możliwości transportowe.

Pytanie 5

Pierwszym elementem systemu przeniesienia napędu z silnika na koła pojazdu jest

A. przekładnia główna
B. sprzęgło
C. skrzynia biegów
D. mechanizm różnicowy
Sprzęgło jest kluczowym elementem układu przeniesienia napędu, odpowiedzialnym za połączenie i rozłączenie silnika z resztą układu napędowego. Jego główną funkcją jest umożliwienie płynnego włączania i wyłączania napędu, co jest niezwykle istotne podczas ruszania z miejsca oraz zmiany biegów. Dzięki zastosowaniu sprzęgła, kierowca ma kontrolę nad przekazywaniem momentu obrotowego z silnika na skrzynię biegów, co z kolei pozwala na efektywne zarządzanie mocą pojazdu. W praktyce, sprzęgła są projektowane zgodnie z normami motoryzacyjnymi, aby zapewnić odpowiednią wytrzymałość oraz trwałość, co ma kluczowe znaczenie podczas intensywnego użytkowania. W nowoczesnych pojazdach stosuje się różne typy sprzęgieł, w tym sprzęgła hydrauliczne oraz automatyczne, które jeszcze bardziej zwiększają komfort jazdy i efektywność napędu.

Pytanie 6

Jakie środki transportu powinny być wykorzystywane wewnątrz placu hurtowni?

A. ciągnika siodłowego z naczepą
B. przyczepy jednoosiowej
C. przyczepy dwuosiowej
D. wózka widłowego
Wózek widłowy jest kluczowym narzędziem wykorzystywanym w transporcie wewnętrznym na terenie placów hurtowni, zapewniającym efektywność i bezpieczeństwo operacji logistycznych. Jego konstrukcja i mechanizm działania pozwalają na podnoszenie i przemieszczanie ciężkich ładunków na niewielkich przestrzeniach, co jest niezwykle istotne w środowisku magazynowym, gdzie przestrzeń jest często ograniczona. Wózki widłowe są przystosowane do pracy z różnymi typami palet i pojemników, co umożliwia ich wszechstronność. W kontekście branżowych standardów BHP, wózki widłowe są zaprojektowane z myślą o minimalizacji ryzyka wypadków, wyposażone w systemy zabezpieczeń, takie jak sygnalizacja świetlna czy dźwiękowa, które informują otoczenie o ich ruchach. W praktyce, operatorzy wózków widłowych muszą posiadać odpowiednie uprawnienia i być przeszkoleni, aby zapewnić bezpieczne i efektywne zarządzanie transportem wewnętrznym. Dodatkowo, wózki widłowe są zintegrowane z nowoczesnymi systemami zarządzania magazynem, co umożliwia monitorowanie ruchu towarów i optymalizację procesów logistycznych.

Pytanie 7

Odległość mierzona równolegle do długości zespołu pojazdów, pomiędzy najbardziej wysuniętym do przodu punktem przestrzeni ładunkowej znajdującej się za kabiną kierowcy a tylną krawędzią przyczepy, nie powinna być większa niż

A. 6,4 m
B. 26,4 m
C. 16,4 m
D. 20,4 m
Odpowiedź 16,4 m jest prawidłowa, ponieważ zgodnie z obowiązującymi przepisami dotyczącymi transportu drogowego, odległość ta nie może przekraczać tego wymiaru, aby zapewnić bezpieczeństwo na drodze. Przestrzeganie tej normy jest kluczowe dla stabilności i manewrowości zespołów pojazdów, zwłaszcza w przypadku długich zestawów, gdzie nadmierna odległość może prowadzić do problemów z kontrolą. W praktyce oznacza to, że kierowcy muszą monitorować i dostosowywać układ ładunku w przestrzeni ładunkowej, aby nie przekraczać tej granicy. Na przykład, w przypadku transportu kontenerów, właściwe rozmieszczenie ciężaru może również wpłynąć na stabilność całego zespołu, co jest istotne podczas pokonywania zakrętów czy nagłych manewrów. Warto dodać, że te regulacje są zgodne z normami unijnymi, które mają na celu poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz zmniejszenie ryzyka wypadków.

Pytanie 8

Kto wydaje decyzję zezwalającą na użytkowanie sprzętu technicznego – "hydraulicznego dźwigu samochodowego"?

A. właściciel sprzętu technicznego
B. organ odpowiedniej jednostki dozoru technicznego
C. organ administracji publicznej
D. konserwator po przeprowadzeniu przeglądu z wynikiem pozytywnym
Organ właściwej jednostki dozoru technicznego jest odpowiedzialny za wydawanie decyzji zezwalających na eksploatację urządzeń technicznych, w tym hydraulicznych dźwigów samochodowych. Te jednostki, działające zgodnie z przepisami ustawodawstwa dotyczącego dozoru technicznego, mają za zadanie zapewnienie, że urządzenia te są bezpieczne w użytkowaniu i spełniają wszelkie normy techniczne oraz regulacje prawne. Przykładowo, przed wydaniem zezwolenia, dźwig poddawany jest szczegółowej ocenie, która obejmuje zarówno kontrolę techniczną, jak i sprawdzenie dokumentacji. Dobre praktyki w tej dziedzinie podkreślają znaczenie systematycznych przeglądów oraz zaawansowanych metod inspekcji, co ma na celu minimalizację ryzyka wystąpienia awarii podczas eksploatacji. Regularne szkolenia dla personelu odpowiedzialnego za nadzór nad takimi urządzeniami są niezbędne, by utrzymać wysokie standardy bezpieczeństwa oraz zgodności z aktualnymi przepisami.

Pytanie 9

Urządzeniem wspomagającym kierowcę w ocenie bieżącej sytuacji na drodze

A. jest klimatyzowany fotel dla kierowcy
B. jest CB radio z anteną o dużym zasięgu
C. są światła halogenowe o dalekim zasięgu
D. jest złącze pneumatyczne do oczyszczania kabiny
CB radio z anteną dalekiego zasięgu jest niezwykle ważnym urządzeniem dla kierowców, szczególnie tych podróżujących na długich trasach. Umożliwia ono komunikację z innymi kierowcami oraz stacjami bazowymi, co pozwala na bieżąco uzyskiwać informacje o warunkach drogowych, korkach czy innych zdarzeniach. Dzięki temu kierowcy mogą podejmować świadome decyzje dotyczące trasy, co zwiększa bezpieczeństwo i komfort podróżowania. W praktyce, korzystanie z CB radia pozwala na uniknięcie nieprzyjemnych niespodzianek, takich jak zamknięte drogi czy wypadki. W kontekście dobrych praktyk branżowych, warto pamiętać, że efektywne korzystanie z CB radia wymaga znajomości odpowiednich częstotliwości oraz zasad komunikacji, co podnosi poziom profesjonalizmu wśród kierowców. Ponadto, stosowanie CB radia może być zgodne z regulacjami prawnymi, które nakładają na kierowców obowiązek informowania o zagrożeniach na drodze, co może również przyczynić się do poprawy bezpieczeństwa na drogach.

Pytanie 10

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 11

W oponie pojazdu dostawczego oznaczonej jako 205/75 R 16 C 114 T, liczba 114 odnosi się do

A. indeksu prędkości
B. daty wyprodukowania
C. profilu opony
D. indeksu nośności
No, odpowiedź 'indeks nośności' jest na pewno trafna. Liczba 114 w oznaczeniu opony rzeczywiście oznacza maksymalne obciążenie, które ta opona może udźwignąć przy konkretnym ciśnieniu. To jest mega ważny parametr, bo od niego zależy bezpieczeństwo i sprawność pojazdu. Jeśli chodzi o opony dostawcze, które często transportują ciężkie rzeczy, to dobór odpowiedniego indeksu nośności jest absolutnie kluczowy. Normy ISO są tu pomocne, bo indeksy nośności są przypisane do konkretnych obciążeń, dzięki czemu można ogarnąć jakie opony będą najlepsze do danego zastosowania. Na przykład, indeks 114 pozwala na udźwig do 1,060 kg na jedną oponę. W praktyce oznacza to, że w przypadku dostawczaka, który regularnie wozi ładunki bliskie tej granicy, wybór opony z odpowiednim indeksem jest mega ważny dla bezpieczeństwa. Użytkownicy takich pojazdów powinni być świadomi tych parametrów, bo źle dobrane opony mogą doprowadzić do uszkodzeń, a nawet wypadków.

Pytanie 12

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 13

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 14

Nieszczelność w miedzianej chłodnicy cieczy powinna być naprawiona przy użyciu metody

A. lutowania
B. spawania
C. kołkowania
D. nitowania
Lutowanie jest metodą, która polega na łączeniu materiałów poprzez stopienie lutowia i wprowadzenie go w spoinę w wyniku działania temperatury. W przypadku nieszczelności miedzianej chłodnicy cieczy, lutowanie jest preferowaną metodą, ponieważ pozwala na uzyskanie solidnego i trwałego połączenia, które zachowuje właściwości miedzi oraz nie wprowadza dodatkowych naprężeń, które mogłyby powstać podczas spawania. Lutowanie stosuje się powszechnie w branży motoryzacyjnej oraz w chłodnictwie, gdzie miedziane elementy są często używane. Technika ta sprzyja zachowaniu cienkowarstwowej struktury materiału, co jest kluczowe w kontekście wydajności chłodzenia. Dobre praktyki dotyczące lutowania miedzi obejmują przygotowanie powierzchni przez usunięcie tlenków, co zapewnia lepszą adhezję, oraz użycie odpowiedniego lutowia, które ma podobny współczynnik rozszerzalności cieplnej do miedzi, co minimalizuje ryzyko powstawania pęknięć. Ponadto lutowanie miedzi jest często preferowane ze względu na łatwość wykonania i minimalizację ryzyka uszkodzenia komponentów w porównaniu do spawania.

Pytanie 15

Pojazd ciężarowy nie należy do

A. ciągnik balastowy z naczepą
B. ciągnik siodłowy z naczepą
C. pojazd typu pickup o maksymalnej masie całkowitej 4500 kg
D. ciągnik rolniczy z przyczepą
Ciągnik rolniczy z przyczepą nie jest klasyfikowany jako samochód ciężarowy, ponieważ jego głównym przeznaczeniem jest wykonywanie prac rolniczych, a nie transport towarów w znaczeniu przemysłowym. Samochody ciężarowe definiuje się jako pojazdy przeznaczone do przewozu ładunków, które spełniają określone normy dotyczące masy całkowitej i konstrukcji. W praktyce, ciągnik rolniczy, mimo że może ciągnąć przyczepę, nie jest projektowany ani wykorzystywany do przewozu ładunków w celach komercyjnych. Stanowi on istotny element w rolnictwie, gdzie jego zastosowanie pozwala na transport narzędzi, maszyn i surowców w obrębie gospodarstwa. Zgodnie z przepisami prawa, aby pojazd mógł być klasyfikowany jako samochód ciężarowy, jego konstrukcja oraz sposób użytkowania muszą odpowiadać normom określonym w Ustawie o ruchu drogowym oraz w przepisach dotyczących transportu towarowego. Ciągnik rolniczy, w przeciwieństwie do pojazdów ciężarowych, nie podlega takim wymaganiom. W praktyce, pojazdy te są wykorzystywane do transportu ładunków w obszarach wiejskich, co jeszcze bardziej podkreśla ich rolę w sektorze rolnym.

Pytanie 16

Wybór rodzaju pojazdu w odniesieniu do objętości ładunku opiera się głównie na

A. ocenie oraz porównaniu ładowności pojazdu z objętością ładunku
B. sprawdzeniu całkowitej masy pojazdu razem z ładunkiem
C. weryfikacji ładowności całkowitej pojazdu
D. ocenie oraz porównaniu pojemności przestrzeni ładunkowej pojazdu z objętością ładunku
Odpowiedź dotycząca oceny i porównania pojemności skrzyni ładunkowej pojazdu z objętością ładunku jest właściwa, ponieważ kluczowym czynnikiem przy doborze rodzaju pojazdu do transportu ładunków jest zdolność przestrzenna skrzyni ładunkowej. W praktyce oznacza to, że przed załadunkiem należy dokładnie zmierzyć objętość ładunku oraz porównać ją z pojemnością skrzyni danego pojazdu. Dobre praktyki transportowe wskazują, że należy uwzględnić również ułożenie ładunku oraz jego kształt, co może wpłynąć na efektywność załadunku i transportu. Na przykład, jeśli ładunek ma nieregularny kształt, może zająć więcej miejsca niż sugerowałaby to jego objętość, co wymaga zastosowania pojazdu o większej pojemności. Zastosowanie narzędzi logistyki, takich jak programy do optymalizacji przestrzeni ładunkowej, również może wspierać ten proces. Zgodnie z normami ISO 668, pojemność skrzyni ładunkowej powinna być zawsze odpowiednia do wymagań transportu, co pozwala uniknąć problemów związanych z przeciążeniem i niewłaściwym rozkładem masy.

Pytanie 17

Podstawowym elementem systemu kierowniczego jest

A. felga koła z oponą
B. pręt stabilizatora
C. przekładnia kierownicza
D. mechanizm różnicowy
Przekładnia kierownicza jest kluczowym elementem układu kierowniczego, odpowiedzialnym za przekazywanie ruchu obrotowego z kierownicy na koła pojazdu. Jej głównym zadaniem jest przekształcenie obrotu kierownicy na ruch liniowy drążków kierowniczych, co umożliwia precyzyjne manewrowanie samochodem. Przekładnia kierownicza może mieć różne formy, w tym przekładnie mechaniczne, hydrauliczne oraz elektryczne, które różnią się zasadą działania, ale wszystkie mają na celu zapewnienie łatwego i intuicyjnego prowadzenia pojazdu. W praktyce, dobrze działająca przekładnia zapewnia nie tylko komfort jazdy, ale także bezpieczeństwo, ponieważ umożliwia dokładne reagowanie na zmiany kierunku. W standardach branżowych, takich jak ISO, zwraca się uwagę na testowanie wytrzymałości oraz precyzji działania przekładni kierowniczej, co ma kluczowe znaczenie w kontekście bezpieczeństwa i niezawodności pojazdów.

Pytanie 18

Który z wymienionych składników nie może zostać zregenerowany?

A. Wtryskiwacz paliwa
B. Kompresor klimatyzacji
C. Poduszka powietrzna
D. Alternator
Poduszka powietrzna jest kluczowym elementem systemu bezpieczeństwa w pojazdach, zaprojektowanym do ochrony pasażerów w przypadku kolizji. Jej działanie opiera się na mechanicznym uruchomieniu, które następuje w momencie zderzenia, co powoduje natychmiastowe napełnienie poduszki gazem. Po aktywacji poduszka jest zużywana i nie może być ponownie użyta, co oznacza, że wymaga wymiany po każdym wypadku. W przeciwieństwie do innych elementów pojazdu, takich jak wtryskiwacze paliwa czy alternatory, które mogą być regenerowane lub naprawiane, poduszki powietrzne muszą być wymieniane na nowe. To podejście jest zgodne z normami i standardami bezpieczeństwa, które wymagają, aby wszystkie aktywne systemy ochrony, w tym poduszki powietrzne, były w pełni sprawne i skuteczne w przypadku kolizji. Właściwe zarządzanie bezpieczeństwem pasażerów oraz zgodność z normami branżowymi powinny być zawsze priorytetem dla każdego właściciela pojazdu.

Pytanie 19

Najlepszym środkiem transportu do przewiezienia 3 500 kg żwiru będzie

A. ciężarówka-wywrotka DMC 6500 kg
B. ciągnik siodłowy z przyczepą
C. ciężarówka-wywrotka DMC 3500 kg
D. cieżarówka z przyczepą
Samochód ciężarowy-wywrotka z DMC 6500 kg to najlepszy wybór do przewozu 3500 kg żwiru. Ma sporo zapasu, więc możesz być pewny, że wszystko się zmieści, a podczas jazdy będzie stabilniejszy. Te wywrotki są stworzone do transportu ciężkich rzeczy, co sprawia, że załadunek i rozładunek to szybka sprawa – a to jest naprawdę ważne w budowlance. Gdy masz do przewiezienia materiały sypkie, takie jak żwir, to wywrotka pozwala na błyskawiczne wylanie ładunku, bez potrzeby dodatkowych urządzeń. Dodatkowo, korzystanie z pojazdów o wyższej DMC, jak 6500 kg, spełnia normy transportowe i przepisy, co zapewnia większe bezpieczeństwo. Wywrotki są elastyczne, bo możesz nimi przewozić różne materiały, co w logistyce budowlanej jest na wagę złota.

Pytanie 20

Do transportu naczepy cysterny z płynnym paliwem należy używać ciągnika samochodowego

A. siodłowy z ASR
B. balastowy z ESP
C. siodłowy z ADR
D. balastowy z ABS
Ciągnik siodłowy z ADR jest odpowiednim pojazdem do transportu substancji niebezpiecznych, w tym paliwa płynnego. ADR, czyli 'Accord européen relatif au transport international des marchandises dangereuses par route', to europejska umowa regulująca transport materiałów niebezpiecznych. Posiadanie pojazdu przystosowanego do norm ADR oznacza, że ciągnik samochodowy jest wyposażony w odpowiednie systemy zabezpieczeń, takie jak przyciski awaryjnego wyłączenia oraz oznakowanie pojazdu zgodnie z wymaganiami. Ponadto, kierowca takiego pojazdu musi posiadać odpowiednie kwalifikacje, co zapewnia, że transport jest realizowany w sposób bezpieczny i zgodny z przepisami. Pojazdy te są także projektowane z myślą o stabilności i wytrzymałości, co jest kluczowe podczas przewozu cieczy, które mogą mieć tendencję do przelewania się, zwłaszcza w zakrętach. Warto zaznaczyć, że korzystając z ciągników siodłowych z ADR, firmy transportowe mogą zwiększyć swoje szanse na efektywną i bezpieczną obsługę klientów z branży petrochemicznej.

Pytanie 21

Zablokowanie kół podczas hamowania sugeruje

A. o wycieku płynu hamulcowego
B. o zapowietrzeniu systemu hamulcowego
C. o uszkodzeniu korektora sił hamowania
D. o zużyciu elementów ciernych w hamulcach
Odpowiedź dotycząca uszkodzenia korektora sił hamowania jest prawidłowa, ponieważ ten element pełni kluczową rolę w systemie hamulcowym. Korektor sił hamowania dostosowuje siłę hamowania w zależności od obciążenia pojazdu, co zapewnia równomierne rozłożenie siły na wszystkie koła. W przypadku uszkodzenia korektora może dojść do zjawiska, gdzie jedna strona pojazdu hamuje mocniej niż druga, co prowadzi do blokowania kół. Przykładem może być sytuacja, kiedy na skutek uszkodzenia korektora, tylne koła hamują zbyt mocno, co powoduje ich blokowanie, zwłaszcza na śliskiej nawierzchni. W praktyce, aby uniknąć takich problemów, zaleca się regularne sprawdzanie układu hamulcowego zgodnie z wytycznymi producenta i przeprowadzanie przeglądów technicznych co najmniej raz w roku. Prawidłowe działanie korektora sił hamowania jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży motoryzacyjnej, co ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa jazdy.

Pytanie 22

Pojazd drogowy, który nie ma własnego napędu i jest przystosowany do holowania za pojazdem samochodowym, nazywamy

A. naczepa
B. pojazd specjalny
C. pojazd członowy
D. przyczepa
Przyczepa to pojazd drogowy, który nie posiada własnego źródła napędu i jest przystosowany do ciągnięcia za innym pojazdem, najczęściej samochodem osobowym lub ciężarowym. Przyczepy są wykorzystywane w różnych zastosowaniach, od transportu towarów po przewóz sprzętu rekreacyjnego, takiego jak przyczepy kempingowe. W praktyce, przyczepy są niezwykle przydatne, ponieważ pozwalają na znaczne zwiększenie ładowności oraz elastyczności transportu bez konieczności zakupu dodatkowego pojazdu. Zgodnie z przepisami ruchu drogowego, przyczepy muszą być odpowiednio oznakowane i wyposażone w światła, co wpływa na bezpieczeństwo na drodze. Ponadto, właściwe dobranie przyczepy do pojazdu ciągnącego jest istotne, aby zapewnić stabilność i właściwe rozłożenie masy, co z kolei wpływa na zachowanie się zestawu w ruchu. Warto również zaznaczyć, że przyczepy stosowane w transporcie drogowym muszą spełniać normy homologacyjne, co potwierdza ich zgodność z obowiązującymi standardami bezpieczeństwa.

Pytanie 23

Kluczowym elementem mechanizmu zwrotniczego jest

A. przekładnia główna
B. koło kierownicy
C. drążek kierowniczy
D. drążek stabilizatora
Drążek kierowniczy to kluczowy element mechanizmu zwrotniczego, który odpowiada za przenoszenie ruchu obrotowego z koła kierownicy na koła pojazdu, umożliwiając jego kierowanie. W praktyce, drążek kierowniczy łączy układ kierowniczy z wahaczami i innymi elementami zawieszenia, co pozwala na precyzyjne manewrowanie pojazdem. W nowoczesnych samochodach stosuje się różne typy drążków kierowniczych, które mogą być wykonane z materiałów o wysokiej wytrzymałości, aby wytrzymać duże obciążenia i zapewnić długą żywotność. Dobre praktyki branżowe zalecają regularne sprawdzanie stanu drążków kierowniczych oraz ich wymianę w przypadku stwierdzenia zużycia lub uszkodzeń, co jest kluczowe dla bezpieczeństwa jazdy. Ponadto, drążki kierownicze powinny być montowane zgodnie z zaleceniami producenta, aby zapewnić odpowiednią geometrę układu kierowniczego oraz zminimalizować ryzyko niewłaściwego działania. Wiedza na temat działania drążków kierowniczych jest istotna dla mechaników oraz osób zajmujących się diagnostyką i naprawą pojazdów, gdyż ich odpowiedni stan bezpośrednio wpływa na komfort i bezpieczeństwo jazdy.

Pytanie 24

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 25

W procesie odbudowy sprężyn zawieszenia, które uległy odkształceniu z powodu eksploatacji, zazwyczaj przeprowadza się

A. obróbkę skrawaniem
B. obróbkę cieplną
C. metalizację natryskową
D. galwanizację
Obróbka cieplna jest kluczowym procesem w regeneracji sprężyn zawieszenia, który ma na celu przywrócenie ich pierwotnych właściwości mechanicznych oraz wydajności. Proces ten polega na podgrzewaniu sprężyn do określonej temperatury, a następnie na ich powolnym schładzaniu. Dzięki temu możliwe jest usunięcie wewnętrznych naprężeń, które powstały w wyniku długotrwałego użytkowania i odkształceń. Przykładem zastosowania obróbki cieplnej może być hartowanie sprężyn, które zwiększa ich twardość i odporność na odkształcenia. W branży motoryzacyjnej, regeneracja sprężyn zawieszenia za pomocą obróbki cieplnej jest powszechnie stosowaną praktyką, co znajduje swoje potwierdzenie w normach takich jak ISO 9001, które akcentują znaczenie jakości w procesach produkcyjnych i regeneracyjnych. Warto również zauważyć, że odpowiednio przeprowadzona obróbka cieplna nie tylko przedłuża żywotność sprężyn, ale także poprawia komfort jazdy i bezpieczeństwo pojazdu, co stanowi istotny aspekt w projektowaniu systemów zawieszenia.

Pytanie 26

Konwencja ATP odnosi się do zagadnień związanych z

A. czasem pracy ekip pojazdów ciężarowych w krajach europejskich
B. reguł oraz obowiązków stron umowy na przewóz zarobkowy drogowy
C. przewozem towarów, artykułów spożywczych łatwo psujących się
D. transportem ładunków niebezpiecznych
Odpowiedź dotycząca przewozu towarów, art. spożywczych szybko psujących się, jest prawidłowa, ponieważ Konwencja ATP (Umowa dotycząca międzynarodowego przewozu drogowego towarów szybko psujących się) reguluje zasady transportu tych towarów, które wymagają szczególnych warunków przewozu. Przewozy te muszą być realizowane w odpowiednich warunkach temperaturowych, aby zapewnić ich świeżość i bezpieczeństwo. W praktyce oznacza to, że przedsiębiorstwa zajmujące się transportem muszą wykorzystywać pojazdy wyposażone w odpowiednie systemy chłodnicze oraz spełniać wymogi dotyczące monitorowania temperatury. Przykładem mogą być firmy transportowe zajmujące się przewozem świeżych owoców, warzyw, mięsa czy nabiału, które muszą przestrzegać norm określonych przez ATP, aby uniknąć strat związanych z zepsuciem towarów. Ponadto, zgodność z tą konwencją wspiera jednolitość przepisów w międzynarodowym transporcie, co z kolei wpływa na bezpieczeństwo i jakość dostaw żywności.

Pytanie 27

Przewóz drogowy towarów niebezpiecznych powinien być przeprowadzany według międzynarodowej Konwencji

A. ADR
B. RID
C. IMOG
D. DRP
Odpowiedź ADR jest prawidłowa, ponieważ odnosi się do międzynarodowej konwencji dotyczącej transportu drogowego ładunków niebezpiecznych. Konwencja ADR (Accord Dangereux Routier) określa zasady, które muszą być przestrzegane podczas przewozu substancji niebezpiecznych, aby zapewnić bezpieczeństwo nie tylko dla przewoźników, ale także dla społeczeństwa oraz środowiska. Zawiera szczegółowe przepisy dotyczące klasyfikacji ładunków, pakowania, oznakowania oraz transportu. Na przykład, w przypadku transportu chemikaliów, transportujący musi stosować odpowiednie oznakowania na pojazdach oraz w dokumentacji przewozowej. Dobrą praktyką jest również regularne szkolenie kierowców w zakresie obsługi ładunków niebezpiecznych, co jest wymagane zgodnie z przepisami ADR. Warto podkreślić, że przestrzeganie konwencji ADR jest kluczowe dla zmniejszenia ryzyka wypadków i incydentów związanych z transportem materiałów niebezpiecznych.

Pytanie 28

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 29

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 30

Która konwencja normuje transport towarów niebezpiecznych w transporcie drogowym?

A. ADR
B. ADN
C. IMDG
D. RID
Odpowiedź dotycząca ADR jest jak najbardziej trafna. Ta umowa reguluje, jak transportować towary niebezpieczne w Europie, co jest naprawdę ważne. Wiesz, że ADR wprowadza zasady dotyczące klasyfikacji tych towarów, co opakowania trzeba stosować, jakie powinny być oznaczenia i jak dokumentacja musi wyglądać. To dobre, bo na przykład, przy przewozie kwasu siarkowego, musisz przestrzegać konkretnych zasad bezpieczeństwa. Dzięki ADR nie tylko zapewniamy bezpieczeństwo, ale też chronimy środowisko. Firmy transportowe naprawdę powinny dbać o to, by ich pracownicy byli na bieżąco i wiedzieli, jak stosować te przepisy, bo to jest kluczowe, żeby nie wpaść w kłopoty prawne.

Pytanie 31

Aby uzupełnić czynnik roboczy w mechanizmie wspomagania układu kierowniczego, jakie substancje należy dolać?

A. olej hydrauliczny
B. płyn hamulcowy
C. płyn chłodniczy
D. olej silnikowy
Odpowiedzi 'płyn chłodniczy', 'olej silnikowy' oraz 'płyn hamulcowy' są błędne, ponieważ nie są przeznaczone do uzupełniania czynnika roboczego w mechanizmie wspomagania układu kierowniczego. Płyn chłodniczy jest stosowany w systemach chłodzenia silników spalinowych i ma za zadanie regulację temperatury jednostki napędowej. Jego zastosowanie w układzie kierowniczym mogłoby prowadzić do uszkodzenia elementów, ponieważ nie jest przystosowany do pracy w warunkach wysokiego ciśnienia, jakie panują w układzie hydraulicznym. Z kolei olej silnikowy, mimo że również jest płynem smarującym, ma inną formulację i właściwości, które nie odpowiadają wymaganiom stawianym olejowi hydraulicznemu. Użycie oleju silnikowego w układzie kierowniczym może prowadzić do zatykania kanałów hydraulicznych i niewłaściwego działania pompy wspomagania. Płyn hamulcowy, z kolei, jest substancją stosowaną w układzie hamulcowym i jego zastosowanie w układzie kierowniczym byłoby nie tylko nieefektywne, ale i niebezpieczne. Każdy z tych płynów ma swoją specyfikę i zastosowanie, a ich mylenie może prowadzić do poważnych awarii. Dlatego kluczowe jest, aby przy konserwacji pojazdu kierować się zaleceniami producenta i korzystać z odpowiednich środków eksploatacyjnych.

Pytanie 32

Podczas zewnętrznej inspekcji pojazdu zauważono przeciek płynu. Zauważony objaw może wskazywać na nieszczelność systemu

A. chłodzenia
B. podciśnienia
C. wydechowego
D. dolotowego
Wyciek cieczy w pojeździe zazwyczaj wskazuje na problemy z układem chłodzenia, który odpowiada za utrzymanie optymalnej temperatury silnika. Płyn chłodniczy, będący kluczowym elementem tego układu, może wyciekać z różnych miejsc, takich jak chłodnica, węże czy uszczelki. Właściwa identyfikacja źródła wycieku jest istotna dla zapobiegania przegrzewaniu się silnika, co może prowadzić do poważnych uszkodzeń. W praktyce, podczas obsługi technicznej pojazdu, mechanicy często korzystają z różnych narzędzi diagnostycznych, aby lokalizować nieszczelności oraz oceniać stan układu chłodzenia. Przykładowo, specjalistyczne płyny wykrywcze mogą pomóc zidentyfikować miejsce wycieku. Dobre praktyki branżowe sugerują, aby regularnie kontrolować poziom płynu chłodniczego oraz systematycznie sprawdzać stan układu chłodzenia, co pozwala na wczesne wykrycie ewentualnych problemów i podjęcie działań zapobiegawczych.

Pytanie 33

Pojazdy komunalne zaliczają się do kategorii aut

A. uniwersalnych
B. standardowych
C. specjalnych
D. podstawowych
Samochody komunalne, jako pojazdy specjalne, są projektowane i wykorzystywane w celu wykonywania określonych zadań w ramach działalności publicznej, takich jak zagospodarowanie odpadów, konserwacja infrastruktury drogowej czy zimowe utrzymanie dróg. Pojazdy te często wyposażone są w dodatkowe urządzenia, takie jak dźwigi, kontenery na odpady, pługi śnieżne czy narzędzia do zamiatania, co pozwala na efektywne wykonywanie ich funkcji. Przykładem pojazdów specjalnych są pojazdy do transportu odpadów, które muszą spełniać rygorystyczne normy sanitarnohigieniczne i środowiskowe, jak również być przystosowane do pracy w różnych warunkach atmosferycznych. Istotne jest, aby w procesie projektowania i eksploatacji takich pojazdów przestrzegać norm i standardów, takich jak PN-EN 12345 dotyczących bezpieczeństwa użytkowania oraz zarządzania jakością. Dzięki zastosowaniu pojazdów komunalnych możliwe jest nie tylko efektywne zarządzanie miejskimi zasobami, ale również poprawa jakości życia mieszkańców, co podkreśla ich znaczenie jako elementu infrastruktury miejskiej.

Pytanie 34

Zadaniem ciśnieniowo-obiegowego układu smarowania silnika o zapłonie samoczynnym jest

A. dostarczanie pod wysokim ciśnieniem oleju napędowego do wszystkich miejsc silnika wymagających smarowania
B. smarowanie obudowy mechanizmu rozrządu
C. smarowanie misy olejowej silnika
D. dostarczanie oleju silnikowego do wszystkich miejsc silnika wymagających smarowania
Ciśnieniowo-obiegowy układ smarowania silnika z zapłonem samoczynnym ma za zadanie doprowadzenie oleju silnikowego do wszystkich punktów silnika wymagających smarowania. Odpowiedni układ smarowania jest kluczowy dla prawidłowego funkcjonowania silnika, ponieważ minimalizuje tarcie pomiędzy ruchomymi częściami, co prowadzi do zmniejszenia zużycia i wydłużenia żywotności silnika. Praktyczne zastosowanie tej wiedzy znajduje się w codziennej eksploatacji pojazdów, gdzie regularna wymiana oleju oraz kontrola poziomu smarowania są niezbędne dla utrzymania silnika w dobrym stanie. Dobre praktyki inżynieryjne nakładają na producentów wymóg zapewnienia odpowiedniego ciśnienia oleju oraz jego ciągłego dostarczania do newralgicznych miejsc, takich jak wał korbowy, panewki czy układ rozrządu. Zastosowanie nowoczesnych technologii, takich jak czujniki ciśnienia, pozwala na monitorowanie stanu układu smarowania, co dodatkowo zwiększa bezpieczeństwo i efektywność silnika.

Pytanie 35

Jak długo zajmie pokonanie trasy o długości 240 km, gdy średnia prędkość wynosi 60 km/h?

A. 2 godziny
B. 3 godziny
C. 5 godzin
D. 4 godziny
Aby obliczyć czas potrzebny na pokonanie trasy o długości 240 km przy średniej prędkości 60 km/h, można skorzystać z wzoru: czas = odległość / prędkość. Podstawiając wartości, otrzymujemy: czas = 240 km / 60 km/h = 4 godziny. Praktyczne zastosowanie tego typu obliczeń jest kluczowe w logistyce, planowaniu podróży czy w transporcie. Wiedza na temat obliczania czasu podróży jest niezbędna dla kierowców, menedżerów transportu oraz każdego, kto musi planować czas realizacji zadań. Warto również zauważyć, że zrozumienie związku między prędkością, odległością a czasem jest istotne przy analizie efektywności transportu oraz przy ocenie wpływu na koszty operacyjne. Na przykład, zwiększenie średniej prędkości o 10 km/h na tej samej trasie skróciłoby czas podróży o 20 minut, co mogłoby się przekładać na oszczędności w kosztach paliwa oraz wynagrodzenia kierowców.

Pytanie 36

Umiejętność zespołu lub komponentu do realizacji przypisanych zadań w ramach określonych obciążeń, w ustalonym czasie oraz warunkach użytkowania, określamy mianem

A. zdatnością
B. sprawnością
C. niezawodnością
D. trwałością
Często mylimy takie pojęcia jak zdatność, sprawność i trwałość z niezawodnością, ale tak naprawdę mówią o różnych rzeczach. Zdatność to to, że coś działa w określonych warunkach, ale nie mówi nic o tym, jak długo będzie działać bez problemów. Możesz mieć urządzenie, które jest gotowe do użycia, ale to nie znaczy, że wytrzyma dłużej. Sprawność to po prostu efektywność, czyli jak dobrze coś wykonuje swoje zadania. Możliwe, że coś działa sprawnie, ale to wcale nie znaczy, że jest niezawodne. Na przykład, urządzenie może działać ok, ale jak nie ma zabezpieczeń na wypadek awarii, to może się zepsuć. A trwałość to czas, jaki urządzenie działa, zanim trzeba je naprawić lub wymienić. To też nie mówi nic o niezawodności, bo nie uwzględnia, jak długo coś będzie działać bezawaryjnie w rzeczywistości. Często jest tak, że nawet jak zdatność, sprawność i trwałość są na wysokim poziomie, to i tak może być problem z całkowitą niezawodnością. Może to prowadzić do różnych kłopotów, jak straty finansowe czy złota reputacja firmy. Dlatego ważne jest, żeby rozumieć te różnice i wiedzieć, jak one wpływają na jakość produktów.

Pytanie 37

Jakie będzie wydatki na paliwo, które zużyje ciągnik siodłowy, jeśli pokonał on trasę 150 km, średnie spalanie wyniosło 24 l/100 km, a koszt litra paliwa z VAT to 6 zł?

A. 216 zł
B. 240 zł
C. 300 zł
D. 144 zł
Odpowiedź 216 zł jest poprawna, ponieważ koszt paliwa zużytego przez ciągnik siodłowy można obliczyć w dwóch krokach. Najpierw obliczamy ilość paliwa potrzebnego na przebycie 150 km przy średnim zużyciu 24 l/100 km. Wykonując obliczenia: 150 km * (24 l / 100 km) uzyskujemy 36 l paliwa. Następnie, znajdźmy całkowity koszt tego paliwa, mnożąc ilość paliwa przez cenę 1 litra paliwa, która wynosi 6 zł. Czyli: 36 l * 6 zł/l = 216 zł. Tego typu obliczenia są kluczowe w logistyce i zarządzaniu transportem, gdzie precyzyjne planowanie kosztów operacyjnych jest niezbędne do utrzymania efektywności i konkurencyjności. W praktyce, znajomość zużycia paliwa oraz kosztów eksploatacyjnych pozwala na lepsze prognozowanie wydatków w firmach transportowych i optymalizację tras. Warto również przywiązać uwagę do regularnego monitorowania zużycia paliwa, co może prowadzić do identyfikacji potencjalnych problemów z efektywnością pojazdów oraz możliwości wprowadzenia ulepszeń.

Pytanie 38

Jakie jest maksymalne dozwolone wymiary pojazdu na drogach w Polsce, z wyjątkiem pojazdów nienormatywnych?

A. 4,3 m
B. 3,8 m
C. 4,0 m
D. 3,5 m
Maksymalna dopuszczalna wysokość pojazdów na polskich drogach, zgodnie z obowiązującymi przepisami, wynosi 4,0 m. Ta wartość jest standardem, który ma na celu zapewnienie bezpieczeństwa na drogach oraz ochronę infrastruktury, takiej jak mosty i budynki. Przekroczenie tej wysokości przez pojazdy może prowadzić do poważnych konsekwencji, w tym uszkodzenia mienia publicznego oraz stwarzania zagrożenia dla innych uczestników ruchu drogowego. W praktyce, gdy pojazdy przewożą ładunki o większej wysokości, konieczne jest stosowanie pojazdów nienormatywnych, które podlegają innym regulacjom i wymagają uzyskania specjalnych zezwoleń. Ważne jest, aby kierowcy i przewoźnicy byli świadomi tych ograniczeń oraz aby stosowali się do przepisów, aby uniknąć niebezpieczeństw związanych z transportem. Utrzymanie zgodności z tymi standardami jest kluczowe dla bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Pytanie 39

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 40

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.