Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik administracji
  • Kwalifikacja: EKA.01 - Obsługa klienta w jednostkach administracji
  • Data rozpoczęcia: 8 maja 2025 09:13
  • Data zakończenia: 8 maja 2025 09:27

Egzamin zdany!

Wynik: 22/40 punktów (55,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Ustawę budżetową przedstawioną przez Marszałka Sejmu Prezydent Rzeczypospolitej powinien podpisać w ciągu

A. 14 dni od momentu przedstawienia
B. 7 dni od momentu przedstawienia
C. 21 dni od momentu przedstawienia
D. 30 dni od momentu przedstawienia
Odpowiedzi wskazujące na dłuższe terminy niż 7 dni są nieprawidłowe, ponieważ nie uwzględniają one precyzyjnych przepisów prawnych dotyczących procesu legislacyjnego w Polsce. W przypadku odpowiedzi sugerujących 30 dni, 14 dni czy 21 dni, można zauważyć, że wprowadza to niepotrzebne opóźnienia w procesie zatwierdzania budżetu, co mogłoby negatywnie wpłynąć na funkcjonowanie państwa. Sposób formułowania takich odpowiedzi może wynikać z niepełnej znajomości przepisów prawa lub mylnego założenia, że budżet wymaga więcej czasu na rozpatrzenie. Istotne jest zrozumienie, że budżet państwa to kluczowy dokument, który ma określone ramy czasowe nie tylko w kontekście legislacyjnym, ale także operacyjnym. Innym powszechnym błędem myślowym jest przekonanie, że dłuższy czas na zatwierdzenie budżetu może zwiększyć jego jakość. W rzeczywistości, opóźnienia mogą prowadzić do zwiększonej niepewności wśród inwestorów oraz negatywnie wpływać na gospodarkę. Zatem, znajomość odpowiednich terminów oraz przepisów prawa jest niezbędna dla efektywnego zarządzania finansami publicznymi.

Pytanie 2

Dokument administracyjny, który zawiera rozstrzygnięcie w konkretnej kwestii to

A. decyzja administracyjna
B. umowa publiczno prawna
C. zaświadczenie
D. porozumienie administracyjne
Decyzja administracyjna jest podstawowym aktem administracyjnym, który zawiera rozstrzygnięcie w konkretnej sprawie. Stanowi ona jednostronne oświadczenie woli organu administracji publicznej, które ma na celu wywołanie określonych skutków prawnych. Przykładem decyzji administracyjnej może być przyznanie pozwolenia na budowę, które kończy postępowanie w danej sprawie i ustala prawa i obowiązki stron. W praktyce decyzja administracyjna musi być wydana na podstawie obowiązujących przepisów prawa i z zachowaniem procedur administracyjnych, takich jak postępowanie dowodowe, zapewnienie stronom możliwości wypowiedzenia się oraz doręczenie decyzji. Zgodnie z ustawą Kodeks postępowania administracyjnego, decyzje powinny zawierać uzasadnienie, co zapewnia transparentność procesów administracyjnych oraz umożliwia stronom zrozumienie podstaw podjętej decyzji. Takie podejście do administracji publicznej jest zgodne z zasadami dobrej administracji, które zakładają m.in. efektywność, przejrzystość oraz poszanowanie praw obywateli.

Pytanie 3

Kto może prowadzić ogólne postępowanie administracyjne?

A. jedynie organy centralne
B. upoważnione organy centralne oraz terenowe
C. wszystkie jednostki administracji publicznej
D. wyłącznie organy terenowe
Wybierając odpowiedzi, które ograniczają krąg organów prowadzących postępowania administracyjne do jedynie organów terenowych lub centralnych, można nieświadomie wprowadzać w błąd co do rzeczywistego zasięgu kompetencji administracji publicznej. Przykładowo, stwierdzenie, że tylko organy terenowe mogą prowadzić postępowania, jest nieprawidłowe, ponieważ wiele spraw administracyjnych wymaga zaangażowania organów centralnych, które mają szersze kompetencje, szczególnie w zakresie regulacji krajowych, które wykraczają poza lokalny kontekst. Z kolei odpowiedź sugerująca, że tylko organy centralne mają prawo prowadzić te postępowania, ignoruje fakt, że administracja lokalna odgrywa kluczową rolę w realizacji polityki publicznej i podejmowaniu decyzji na rzecz obywateli. W rzeczywistości, obie grupy organów muszą współpracować, aby zapewnić efektywność i spójność działań administracyjnych. Przykładem może być postępowanie dotyczące wydania decyzji środowiskowej, które wymaga zarówno analizy lokalnych warunków przez organy terenowe, jak i zatwierdzenia przez organy centralne, szczególnie w przypadku projektów mających znaczenie ponadregionalne. Takie zrozumienie współzależności między różnymi szczeblami administracji jest kluczowe dla skutecznego funkcjonowania systemu administracyjnego, co z kolei wpływa na jakość obsługi obywateli i realizację ich praw.

Pytanie 4

Decyzja rady gminy dotycząca stawek podatku od nieruchomości stanowi akt prawa

A. ustrojowego
B. wewnętrznie obowiązującego
C. proceduralnego
D. powszechnie obowiązującego
Uchwała rady gminy w sprawie stawek podatku od nieruchomości jest aktem prawa powszechnie obowiązującego, co oznacza, że ma zastosowanie do wszystkich osób i podmiotów na danym terenie. Ustawa o samorządzie gminnym oraz ustawa o podatkach i opłatach lokalnych wskazują, że rady gminy mają prawo do uchwalania takich aktów prawnych, które regulują wysokość stawek podatku od nieruchomości. Przykładem zastosowania tej wiedzy jest sytuacja, w której przedsiębiorca planuje inwestycję w danej gminie. Powinien on zapoznać się z obowiązującymi stawkami podatku od nieruchomości, aby uwzględnić te koszty w swoim budżecie. Rady gminy muszą również przestrzegać ogólnych zasad prawa, takich jak zasada równości wobec prawa oraz zasada przejrzystości. Dobrą praktyką jest informowanie mieszkańców o zmianach w stawkach podatkowych, co sprzyja zaufaniu do instytucji samorządowych oraz pozwala na lepsze planowanie budżetów przez obywateli i przedsiębiorców.

Pytanie 5

Jakie jest ciało administracji rządowej zespolonej, które podlega wojewodzie?

A. dyrektor regionalny ochrony środowiska
B. lekarz weterynarii powiatowy
C. dyrektor urzędu skarbowego
D. kurator oświaty
Wybór odpowiedzi, która nie odnosi się do roli kuratora oświaty, wskazuje na niepełne zrozumienie struktury administracji zespolonej w Polsce. Naczelnik urzędu skarbowego, powiatowy lekarz weterynarii oraz regionalny dyrektor ochrony środowiska pełnią różnorodne funkcje administracyjne, ale nie są bezpośrednio związani z obszarem oświaty, co czyni je niewłaściwymi odpowiedziami na zadane pytanie. Naczelnik urzędu skarbowego odpowiada za zarządzanie kwestiami podatkowymi, co jest kluczowe w kontekście finansów publicznych, ale nie ma obecności w strukturze oświatowej. Powiatowy lekarz weterynarii zajmuje się zdrowiem zwierząt i kontrolą sanitarno-epidemiologiczną, co nie ma związku z zarządzaniem systemem edukacji. Regionalny dyrektor ochrony środowiska koncentruje się na ochronie zasobów naturalnych i zgodności z przepisami ekologicznymi, a jego kompetencje nie obejmują nadzoru nad instytucjami edukacyjnymi. Te błędne odpowiedzi mogą wynikać z mylnego założenia, że każdy organ administracji rządowej ma szerokie uprawnienia w różnych dziedzinach, co jest nieprawdą. W rzeczywistości, każdy z tych organów ma ściśle określone kompetencje, które są regulowane przez odrębne przepisy prawa. Zrozumienie struktury administracyjnej i specyfiki ról poszczególnych organów jest kluczowe dla skutecznego funkcjonowania w sferze publicznej.

Pytanie 6

Osoba, która przez długi czas wykonuje pracę umysłową w pozycji siedzącej i nie przestrzega zasad bezpieczeństwa oraz higieny pracy, naraża się na

A. wysoki wydatek energetyczny
B. niedotlenienie oraz obniżenie wydolności zarówno fizycznej, jak i umysłowej
C. uszkodzenie słuchu oraz głuchotę
D. choroby układu oddechowego
Praca umysłowa w pozycji siedzącej, zwłaszcza gdy nie przestrzega się zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, może prowadzić do poważnych problemów zdrowotnych, takich jak niedotlenienie oraz zmniejszenie wydolności fizycznej i umysłowej. Długotrwałe siedzenie ogranicza ruch, co negatywnie wpływa na krążenie krwi i może prowadzić do hipoksji, czyli niedotlenienia organizmu. Osoby pracujące w takich warunkach często doświadczają zmęczenia, obniżonej koncentracji oraz trudności w myśleniu analitycznym. Zgodnie z wytycznymi Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) oraz Polskiego Związku Pracodawców, zaleca się regularne przerwy w pracy siedzącej, co pozwala na zwiększenie wydolności organizmu. Przykładem dobrej praktyki jest wprowadzenie co godzinnych przerw na krótki spacer lub ćwiczenia rozciągające, co nie tylko zwiększa dotlenienie, ale również poprawia ogólną wydolność fizyczną i umysłową pracownika.

Pytanie 7

W postępowaniu dotyczącym skarg i wniosków, organ odpowiedzialny za załatwienie skargi zobowiązany jest do jej rozpatrzenia

A. bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w ciągu 21 dni
B. bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w ciągu miesiąca
C. w ciągu dwóch miesięcy
D. w ciągu 15 dni
Odpowiedź "bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w ciągu miesiąca" jest jak najbardziej trafna. Z przepisami prawa administracyjnego naprawdę jest tak, że organ, który zajmuje się skargami, musi działać szybko i efektywnie. Ustawa o dostępie do informacji publicznej i Kodeks postępowania administracyjnego mówią, że skargi powinny być rozpatrywane w miesiąc. To ważne, żeby administracja działała sprawnie i żeby obywatele mieli pewność, że ich sprawy będą załatwiane na czas. Przykładowo, jeżeli ktoś złoży skargę na działania urzędnika, to urząd musi nie tylko to rozpatrzyć, ale także szybko poinformować skarżącego o decyzji. Dotrzymywanie tych terminów pozwala utrzymać zaufanie do instytucji publicznych, a także zapobiega zatorom, które mogłyby prowadzić do dalszych opóźnień w działaniach administracyjnych.

Pytanie 8

Dokumenty oznaczone symbolem B8 są przechowywane

A. przez 1 rok
B. wiecznie
C. przez 8 lat
D. przez 50 lat
Akta oznaczone symbolem B8 są przechowywane przez 8 lat, co jest zgodne z zasadami archiwizacji dokumentów w wielu instytucjach. Przechowywanie dokumentacji przez ten okres pozwala na odpowiednie zarządzanie informacjami oraz ich dostępność w razie potrzeby, na przykład w przypadku kontroli lub audytów. W praktyce oznacza to, że po upływie 8 lat, akta mogą być zniszczone lub przeniesione do archiwum, jeśli nie są już potrzebne. Warto zaznaczyć, że zasady te są często regulowane przez przepisy prawa oraz wewnętrzne regulacje instytucji. Na przykład w sektorze publicznym, aktów prawnych dotyczących archiwizacji dokumentów mogą się różnić w zależności od charakteru dokumentów i instytucji. Dlatego, znajomość okresów przechowywania jest kluczowa dla efektywnego zarządzania dokumentacją oraz zgodności z przepisami.

Pytanie 9

Wykonywanie egzekucji administracyjnej z kont bankowych oraz lokat oszczędnościowych odbywa się na podstawie przepisów

A. Ordynacji podatkowej
B. Ustawy o postępowaniu przed sądami administracyjnymi
C. Kodeksu postępowania administracyjnego
D. Ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji
Wiesz, Kodeks postępowania administracyjnego jest spoko, bo ogólnie opisuje, jak działają organy administracji i jakie mają obowiązki. Ale nie jest to akt prawny, który mówi nam, jak konkretnie egzekwować należności. To często myli ludzi, bo myślą, że to to samo co Ustawa o postępowaniu egzekucyjnym, a tak naprawdę się różnią. Kodeks skupia się na sprawach ogólnych, a nie na szczegółach dotyczących np. zajmowania pieniędzy z kont bankowych. Z kolei Ustawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi dotyczy zupełnie czego innego – tam chodzi o kontrolowanie działań administracji przez sądy. Z kolei Ordynacja podatkowa jest ważna, ale też nie mówi dokładnie, jak egzekwować należności. Widać, że wiele osób ma problem z rozróżnieniem tych przepisów, co wprowadza zamieszanie. Moim zdaniem, warto się z tym zapoznać, bo zrozumienie przepisów to klucz do ogarniania prawa w praktyce.

Pytanie 10

Jaki znak sprawy winno otrzymać pismo zredagowane w 2024 roku przez Jana Nowaka, referenta Wydziału Organizacyjnego (symbol komórki organizacyjnej: WO), w sprawie oznaczonej symbolem klasyfikacyjnym z wykazu akt – 220, zarejestrowane w spisie spraw pod pozycją 10?

Wyciąg z Instrukcji kancelaryjnej

(…)

§ 5. 1. Dokumentacja tworząca akta spraw to dokumentacja, która została przyporządkowana do sprawy i otrzymała znak sprawy.

2. Znak sprawy jest stałą cechą rozpoznawczą całości akt danej sprawy.

3. Znak sprawy zawiera następujące elementy:

  1. oznaczenie komórki organizacyjnej;
  2. symbol klasyfikacyjny z wykazu akt;
  3. kolejny numer sprawy, wynikający ze spisu spraw;
  4. cztery cyfry roku kalendarzowego, w którym sprawa się rozpoczęła.

4. Poszczególne elementy znaku sprawy umieszcza się w kolejności, o której mowa w ust. 3, i oddziela kropką w następujący sposób: ABC.123.77.2011, (…)

8. Oznaczając pismo znakiem sprawy, można po znaku sprawy umieścić symbol prowadzącego sprawę, oddzielając go od znaku sprawy kropką w następujący sposób: ABC.123.78.2011.JK2, gdzie „JK2” jest symbolem prowadzącego sprawę, dodanym do znaku sprawy (…)

A. WO-JN-220-10/2024
B. WO-JN.10.220.2024
C. WO.220.10.2024.JN
D. WO/JN/220/10/2024
Poprawna odpowiedź to WO.220.10.2024.JN. Znak sprawy powinien zawierać cztery kluczowe elementy: oznaczenie komórki organizacyjnej, symbol klasyfikacyjny z wykazu akt, numer sprawy i rok prowadzenia sprawy, a także symbol osoby, która prowadzi sprawę. W tym przypadku, oznaczenie 'WO' wskazuje na Wydział Organizacyjny, co jest zgodne z dobrymi praktykami ewidencji spraw. Symbol '220' oznacza klasyfikację sprawy, natomiast '10' to numer porządkowy sprawy w rejestrze. Ostatnią częścią jest rok '2024', który wskazuje na czas rejestracji sprawy. Ważne jest, aby każdy z tych elementów był oddzielony kropkami, co zapewnia czytelność i jednoznaczność znaku sprawy. Dobre praktyki w zakresie zarządzania dokumentacją podkreślają konieczność precyzyjnego oznaczania spraw, co ułatwia ich późniejsze odnalezienie oraz zapewnia zgodność z regulacjami wewnętrznymi jednostki organizacyjnej. Przykładem użycia tego formatu może być sytuacja, w której konieczne jest szybkie odnalezienie dokumentacji związanej z daną sprawą, co przyspiesza proces decyzyjny w instytucji.

Pytanie 11

Kto sprawuje nadzór nad działalnością jednostek samorządu terytorialnego w zakresie procesu uchwalania budżetu oraz jego modyfikacji?

A. samorządowym kolegium odwoławczym.
B. sądem administracyjnym.
C. skarbnikiem jednostki.
D. regionalną izbą obrachunkową.
Regionalna izba obrachunkowa, czyli RIO, to ważna instytucja, która czuwa nad działaniami samorządów terytorialnych. Zajmuje się kontrolą tego, jak uchwalany jest budżet i jak się go później zmienia. RIO działa zgodnie z ustawą o regionalnych izbach obrachunkowych, więc mają do odegrania kluczową rolę w tym, żeby wszystko było klarowne i zgodne z prawem. Przykładowo, mogą sprawdzić dokumenty przed uchwałą budżetową, co pomaga wyłapać ewentualne błędy. Dzięki ich pracy samorządy stają się bardziej odpowiedzialne za wydawanie pieniędzy publicznych, co z kolei jest na korzyść mieszkańców. Warto też wspomnieć, że RIO regularnie monitoruje wydatki, co ułatwia planowanie budżetu na przyszłość.

Pytanie 12

Czym jest zjawisko inflacji?

A. wzrost ogólnego poziomu cen w gospodarce
B. obniżenie obciążeń podatkowych
C. zwiększenie siły nabywczej pieniądza
D. zmniejszenie ogólnego poziomu cen w gospodarce
Zjawisko inflacji odnosi się do ogólnego wzrostu cen dóbr i usług w gospodarce w określonym czasie. Inflacja jest mierzona za pomocą wskaźników, takich jak wskaźnik cen konsumpcyjnych (CPI), który ilustruje, jak zmieniają się ceny koszyka dóbr, które typowy konsument kupuje. W praktyce, inflacja ma istotny wpływ na siłę nabywczą pieniądza; gdy ceny rosną, ta sama ilość pieniędzy pozwala na zakup mniejszej ilości dóbr. Na przykład, jeśli inflacja wynosi 3%, to ceny produktów wzrosną średnio o tę wartość, co oznacza, że za 100 złotych kupimy mniej niż wcześniej. W dłuższej perspektywie, umiarkowana inflacja może być korzystna dla gospodarki, ponieważ zachęca do wydawania pieniędzy, co pobudza wzrost gospodarczy. Wiele krajów, w tym te o rozwiniętej gospodarce, dąży do utrzymania inflacji na poziomie około 2-3%, co jest uznawane za zdrowy wskaźnik, sprzyjający stabilności gospodarki.

Pytanie 13

Zgodnie z Art. 6, organy administracji publicznej funkcjonują na podstawie aktów prawnych (...) W przedstawionym fragmencie przepisu prawnego zawarta jest zasada

A. praworządności
B. udzielania informacji
C. prawdy obiektywnej
D. trwałości decyzji
Zasada praworządności, jako kluczowy element systemów demokratycznych, oznacza, że wszystkie działania organów administracji publicznej muszą być podejmowane na podstawie i w granicach przepisów prawa. Wskazany fragment przepisu prawnego podkreśla, że administracja publiczna działa nie według własnej uznania, ale w oparciu o ściśle określone normy prawne. Przykładem zastosowania tej zasady w praktyce jest konieczność przestrzegania procedur administracyjnych, które regulują sposób podejmowania decyzji przez administrację. Przykładowo, w przypadku wydawania decyzji administracyjnej, organ musi stosować się do określonych przepisów, co zapewnia obywatelom transparentność i przewidywalność działań administracji. Standardy związane z praworządnością są kluczowe w zapewnieniu ochrony praw obywateli oraz budowaniu zaufania do instytucji publicznych. W praktyce oznacza to również, że obywatele mają prawo do odwołania się od decyzji organów administracji, jeśli uważają, że zostały one wydane niezgodnie z prawem, co stanowi realizację zasady sprawiedliwości i równości w dostępie do prawa.

Pytanie 14

Dochodami jednostek samorządowych nie są

A. odsetki od pożyczek, które udziela gmina
B. przychody z kar oraz grzywien
C. udziały w dochodach z podatku akcyzowego
D. wpływy z podatków i opłat
Udziały we wpływach z podatku akcyzowego nie są dochodami jednostek samorządu terytorialnego, ponieważ te środki są przekazywane na poziomie krajowym, a nie lokalnym. Zgodnie z ustawą o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, dochody te pochodzą głównie z podatków lokalnych (np. podatek od nieruchomości), opłat, a także z innych źródeł, takich jak dotacje czy subwencje. Przykładowo, gmina może otrzymywać środki z podatku od nieruchomości, ale nie ma bezpośredniego wpływu na pobór podatku akcyzowego, który trafia do budżetu państwa. Zrozumienie tego podziału jest kluczowe w zarządzaniu finansami lokalnymi i planowaniu budżetów, co wpływa na realizację lokalnych inwestycji i programów społecznych.

Pytanie 15

Na podstawie przytoczonego przepisu wskaż, która z wymienionych informacji powinna być wpisywana do spisu spraw prowadzonego w urzędzie dla każdej sprawy rejestrowanej.

Wyciąg z Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 stycznia 2011 r.
w sprawie instrukcji kancelaryjnej, jednolitych rzeczowych wykazów akt oraz instrukcji
w sprawie organizacji i zakresu działania archiwów zakładowych
(…)
§ 53. 1. Spis spraw prowadzony w systemie tradycyjnym zawiera następujące dane:
1) odnoszące się do całego spisu:
a) oznaczenie roku, w którym zostały założone sprawy znajdujące się w spisie,
b) oznaczenie komórki organizacyjnej,
c) symbol klasyfikacyjny z wykazu akt,
d) hasło klasyfikacyjne z wykazu akt;
2) odnoszące się do każdej sprawy w spisie:
a) liczbę porządkową,
b) tytuł stanowiący zwięzłe odniesienie się do treści sprawy,
c) nazwę podmiotu, od którego sprawa wpłynęła, jeżeli nie jest to sprawa własna,
d) znak pisma wszczynającego sprawę, jeżeli nie jest to sprawa własna,
e) datę pisma wszczynającego sprawę, jeżeli nie jest to sprawa własna,
f) datę wszczęcia sprawy,
g) datę ostatecznego załatwienia sprawy,
h) uwagi zawierające oznaczenie prowadzącego sprawę oraz ewentualnie informacje dotyczące sposobu załatwienia sprawy.
(…)

A. Tytuł stanowiący zwięzłe odniesienie się do treści sprawy.
B. Symbol klasyfikacyjny z wykazu akt.
C. Oznaczenie komórki organizacyjnej.
D. Oznaczenie roku, w którym zostały złożone sprawy znajdujące się w spisie.
Tytuł stanowiący zwięzłe odniesienie się do treści sprawy jest kluczowym elementem spisu spraw, ponieważ umożliwia szybkie zidentyfikowanie i odnalezienie informacji o danej sprawie. Zgodnie z § 53. 1 Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 stycznia 2011 r., tytuł powinien być zwięzły, aczkolwiek dokładnie oddający istotę sprawy, co jest zgodne z praktykami zarządzania dokumentacją w urzędach. Wprowadzenie takiego tytułu do spisu ułatwia nie tylko archiwizację, ale również zapewnia spójność w dokumentacji urzędowej. Przykładowo, jeżeli sprawa dotyczy wydania pozwolenia na budowę, tytuł mógłby brzmieć „Wydanie pozwolenia na budowę – ul. Przykładowa 1”. Dzięki temu każdy, kto przegląda spis, od razu zrozumie, o co chodzi w danej sprawie. Ponadto, stosowanie zwięzłych tytułów zgodnych z ustalonymi standardami klasyfikacyjnymi pozwala na łatwiejsze monitorowanie i zarządzanie sprawami, co jest niezbędne w kontekście efektywności pracy urzędów.

Pytanie 16

Relacje prawne, które mają miejsce pomiędzy podmiotami z uwagi na dokonującą się wymianę towarów oraz świadczonych usług, regulowane są przez prawo

A. spadkowe
B. ustrojowe
C. rzeczowe
D. zobowiązań
Stosunki prawne nie są regulowane przez prawo rzeczowe, które zajmuje się bezpośrednimi prawami do rzeczy (np. własności) oraz prawami związanymi z dysponowaniem przedmiotami materialnymi. W kontekście wymiany dóbr kluczowe są zobowiązania, które odnoszą się do relacji między stronami, a nie do samego przedmiotu transakcji. Prawo spadkowe, z kolei, dotyczy przejścia majątku po zmarłej osobie i nie odnosi się do codziennych interakcji handlowych, jakie zachodzą w gospodarce. Z kolei prawo ustrojowe odnosi się do organizacji i funkcjonowania instytucji państwowych oraz norm politycznych. Każda z tych dziedzin prawa posiada swoją specyfikę i nie może być mylona z regulacjami dotyczącymi zobowiązań. Typowe błędy myślowe mogą wynikać z nieznajomości podstawowych różnic między tymi kategoriami prawa, co prowadzi do nieprecyzyjnego rozumienia ich zastosowania w praktyce. Właściwe zrozumienie prawa zobowiązań jest kluczowe dla skutecznego prowadzenia działalności gospodarczej oraz odpowiedniego zabezpieczenia swoich interesów w obrocie prawnym.

Pytanie 17

Jakie są źródła wpływów do budżetu państwowego?

A. z opłaty targowej
B. z opłaty uzdrowiskowej
C. z podatku rolnego
D. z podatku akcyzowego
Wybór podatku rolnego, opłaty uzdrowiskowej czy opłaty targowej jako źródeł dochodów budżetu państwa wskazuje na niepełne zrozumienie struktury dochodów publicznych. Podatek rolny jest wprawdzie jednym z instrumentów finansowania gmin, ale jego wpływy nie są bezpośrednio przekazywane do budżetu państwa, co czyni go mniej istotnym dla ogólnokrajowego systemu finansów publicznych. Opłata uzdrowiskowa, z kolei, ma charakter lokalny i odnosi się do pobytów w miejscowościach uzdrowiskowych, co ogranicza jej zasięg i znaczenie w kontekście ogólnopaństwowych finansów. Natomiast opłata targowa, choć może być stosunkowo istotna na poziomie lokalnym, nie stanowi znaczącego źródła dochodów budżetu centralnego. Błędne przekonanie, że te trzy rodzaje wpływów mogą równoważyć znaczenie podatku akcyzowego, może wynikać z mylnego postrzegania ich funkcji. W praktyce, zarządzanie finansami publicznymi opiera się na zróżnicowanej bazie dochodowej, gdzie kluczowe są podatki o szerokim zasięgu i dużej stabilności, takie jak akcyza. Dlatego istotne jest, aby zrozumieć rolę poszczególnych podatków w kontekście stabilności budżetu oraz ich wpływ na politykę fiskalną kraju.

Pytanie 18

W trakcie sezonu grzewczego w biurach powinna być utrzymywana temperatura powietrza

A. od 23 °C do 24 °C
B. od 15°C do 17°C
C. od 18°C do 22°C
D. powyżej 24 °C
Odpowiedź, że w sezonie grzewczym w pomieszczeniach biurowych temperatura powietrza powinna wynosić od 18°C do 22°C jest zgodna z wytycznymi wielu organizacji zajmujących się normami budowlanymi i zdrowiem publicznym. Utrzymanie tej temperatury wpływa na komfort pracy oraz zdrowie pracowników. Zgodnie z normą PN-EN 15251, odpowiednia temperatura w pomieszczeniach biurowych jest kluczowa dla zapewnienia wydajności oraz dobrego samopoczucia osób pracujących w tych przestrzeniach. Przykładem zastosowania tych standardów jest organizacja pracy w biurach open space, gdzie odpowiedni mikroklimat w zakresie temperatury powietrza sprzyja koncentracji i efektywności. Pracodawcy, którzy dbają o odpowiednie warunki, mogą zwiększyć satysfakcję i wydajność swoich pracowników, co przekłada się na lepsze wyniki całej firmy. Warto również zauważyć, że zbyt niska lub zbyt wysoka temperatura może prowadzić do problemów zdrowotnych, takich jak przeziębienia, bóle głowy czy zmęczenie.

Pytanie 19

Jan Kowalski jest zarejestrowany w Warszawie, lecz od dłuższego czasu mieszka i pracuje w Krakowie.
W trakcie letniego wypoczynku w Kołobrzegu postanowił zakupić nieruchomość znajdującą się w sąsiedniej gminie Rymań. Organem odpowiedzialnym miejscowo w sprawach związanych z tą nieruchomością będzie organ miejsca

A. pobytu strony
B. położenia nieruchomości
C. zameldowania strony
D. zamieszkania strony
Wybór odpowiedzi związanych z pobytem, zamieszkaniem lub zameldowaniem strony wynika z nieporozumienia dotyczącego zasad ustalania właściwości organów administracji publicznej. Organem właściwym do rozpatrywania spraw dotyczących nieruchomości nie jest miejsce, gdzie strona jest zameldowana, ani miejsce jej stałego pobytu czy zamieszkania. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, kluczowym czynnikiem jest lokalizacja samej nieruchomości. Odpowiedzi te mogą wprowadzać w błąd, ponieważ koncentrują się na osobistej sytuacji właściciela, a nie na aspekcie prawnym związanym z obrotem nieruchomościami. Często popełnianym błędem jest utożsamianie zameldowania z miejscem właściwego działania organu administracyjnego. W praktyce, przy zakupie nieruchomości, kluczowe jest zrozumienie, że każdy lokalny organ administracyjny działa w określonym obszarze geograficznym, który nie jest związany z osobistą sytuacją klientów. Ostatecznie, tylko właściwy organ miejsca położenia nieruchomości ma kompetencje do zajmowania się sprawami związanymi z tą nieruchomością, co czyni tę odpowiedź jedynym poprawnym wyborem.

Pytanie 20

Jakie analizy są wykorzystywane do badania zmian w procesach czy zjawiskach związanych z upływem czasu?

A. dynamiki
B. struktury
C. rozproszenia
D. natężenia
Rozproszenie, struktura oraz natężenie to pojęcia, które w różnych kontekstach mogą dostarczać wartościowych informacji, jednak nie odnoszą się bezpośrednio do analizy zmian w czasie. Rozproszenie odnosi się głównie do rozmieszczenia lub wariancji danych w przestrzeni lub w czasie, lecz nie dostarcza informacji o ich ewolucji. Podejście oparte na analizie struktury skupia się na tym, jakie elementy i ich relacje składają się na dany system, co może być istotne, ale nie ujmuje dynamiki zmian. Z kolei natężenie odnosi się do wielkości lub intensywności zjawisk, ale także nie wyjaśnia, jak te zjawiska zmieniają się w czasie. Typowym błędem jest mylenie dynamiki ze statyką, gdzie dynamika uwzględnia zmiany i ich tempo, a statyka skupia się na stanie równowagi. Zrozumienie, że zmiana jest kluczowym elementem analizy procesów, jest fundamentalne, by właściwie interpretować zachowanie systemów. W praktyce, ignorowanie dynamiki może prowadzić do błędnych wniosków w badaniach i decyzjach, co ma poważne konsekwencje w różnych branżach, od biznesu po inżynierię.

Pytanie 21

Składki na ubezpieczenie są w pełni finansowane przez pracodawców z ich własnych funduszy?

A. emerytalne
B. rentowe
C. wypadkowe
D. chorobowe
Wybór składek emerytalnych, chorobowych lub rentowych jako odpowiedzi na pytanie o finansowanie składek na ubezpieczenie wypadkowe jest błędny, ponieważ każda z tych składek ma inny charakter oraz zasady finansowania. Składki emerytalne, które są przeznaczone na zabezpieczenie finansowe po zakończeniu aktywności zawodowej, są obciążeniem zarówno dla pracodawcy, jak i pracownika, co oznacza, że są współfinansowane przez obie strony. W przypadku składek chorobowych, również zarówno pracodawca, jak i pracownik mają swoje obowiązki w zakresie ich opłacania, co jest zgodne z przepisami prawa. Natomiast składki rentowe, podobnie jak emerytalne, są współfinansowane, co również wyklucza je z kategorii składek opłacanych wyłącznie przez pracodawcę. Często zdarza się, że osoby mylą ich charakterystykę z ubezpieczeniem wypadkowym, nie zdając sobie sprawy, iż ubezpieczenia te mają odmienny cel i zasady finansowania. Takie błędne rozumienie może prowadzić do niewłaściwych decyzji w zakresie zarządzania finansami firmy oraz ubezpieczeniami pracowników. Kluczowe jest, aby pracodawcy i pracownicy byli świadomi różnic pomiędzy tymi rodzajami składek, co pozwoli na lepsze zrozumienie odpowiedzialności oraz konieczności ich opłacania zgodnie z obowiązującymi przepisami.

Pytanie 22

Właściciel, który został pozbawiony rzeczywistego władztwa nad przedmiotem, ma prawo zwrócić się do osoby naruszającej jego własność z żądaniem

A. akcesoryjnym
B. windykacyjnym
C. uzupełniającym
D. negatoryjnym
Odpowiedź windykacyjna jest właściwa, ponieważ w polskim prawie cywilnym dotyczy sytuacji, w której właściciel rzeczy, pozbawiony władztwa nad nią, może domagać się jej zwrotu od osoby, która ją posiada bezprawnie. Roszczenie windykacyjne ma na celu ochronę prawa własności i umożliwia właścicielowi dochodzenie swoich praw w sytuacji, gdy doszło do naruszenia posiadania. Przykładem może być sytuacja, w której ktoś pożyczył od nas samochód i nie chce go oddać. Właściciel ma prawo wystąpić z roszczeniem windykacyjnym, aby przywrócić sobie faktyczne władztwo nad rzeczą. W praktyce oznacza to, że sąd może nakazać zwrot rzeczy właścicielowi oraz zabezpieczyć jego interesy. Zgodnie z Kodeksem cywilnym, właściciel nie musi udowadniać, że posiadał rzecz, wystarczy, że wykaże swoje prawo do niej. Tego typu roszczenie jest zatem fundamentalnym narzędziem ochrony własności, które wspiera zasady porządku prawnego oraz stabilności obrotu prawnego.

Pytanie 23

Kierownik firmy polecił pracownikowi działu kadr sporządzenie listy zatrudnionych, którzy w tym roku korzystają z urlopu macierzyńskiego. Jaki rodzaj przepływu informacji wystąpił w tej sytuacji?

A. Równoległy.
B. Poziomy.
C. Pionowy w dół.
D. Pionowy w górę.
Wybranie odpowiedzi nieprawidłowej może wynikać z nieznajomości zasad przepływu informacji w organizacjach. Odpowiedź 'poziomy' sugeruje, że informacja byłaby przekazywana między równorzędnymi stanowiskami, co w tym przypadku nie ma miejsca, ponieważ dyrektor wydaje polecenie pracownikowi niższego szczebla. Z kolei odpowiedź 'równoległy' odnosi się do współpracy między jednostkami o podobnym poziomie w hierarchii, co również nie dotyczy sytuacji, gdzie jedno stanowisko kieruje pracami drugiego. Przepływ informacji 'pionowy w górę' oznaczałby, że pracownik miałby przekazać informacje do dyrektora, co z kolei również nie jest zgodne z przedstawioną sytuacją. Problem z błędnymi odpowiedziami często wynika z niepełnego zrozumienia struktury organizacyjnej i hierarchii w firmach. Ważne jest, aby zrozumieć, że efektywny przepływ informacji w organizacji powinien uwzględniać rolę poszczególnych pracowników i ich miejsce w strukturze. Właściwe rozpoznanie tych aspektów jest kluczowe dla zapewnienia sprawnej komunikacji i realizacji celów organizacji.

Pytanie 24

Kobieta, która osiągnęła szesnaście lat, ale nie przekroczyła osiemnastki, może zawrzeć związek małżeński za zgodą

A. sądu
B. kierownika urzędu stanu cywilnego
C. rodziców
D. proboszcza parafii
Zawarcie małżeństwa przez osobę, która ukończyła szesnaście lat, a nie ukończyła osiemnastu, jest regulowane przez polskie prawo, które wymaga zgody sądu w przypadku małżeństw osób niepełnoletnich. Zgodnie z Kodeksem rodzinnym i opiekuńczym, sąd ocenia sytuację, biorąc pod uwagę dojrzałość emocjonalną oraz zdolność do podejmowania odpowiedzialnych decyzji przez osobę zamierzającą zawrzeć małżeństwo. Przykładowo, sąd może zasięgnąć opinii biegłych psychologów, aby ustalić, czy młoda osoba jest gotowa do podjęcia tak istotnego kroku w swoim życiu. Prawidłowe podejście do tej kwestii zapewnia, że małżeństwo nie jest decyzją podjętą w emocjonalnym uniesieniu, a młodzi ludzie mają możliwość skonsultowania się z profesjonalistami. Zgoda rodziców, choć istotna, nie zastępuje wymogu sądowego, co świadczy o dbałości systemu prawnego o dobro osób młodych i ich przyszłość.

Pytanie 25

Sądy administracyjne funkcjonują jako sądy

A. apelacyjne
B. wojewódzkie
C. okręgowe
D. rejonowe
Wybór odpowiedzi, które wskazują na inne rodzaje sądów, takie jak okręgowe, apelacyjne czy rejonowe, jest wynikiem nieporozumienia dotyczącego funkcjonowania systemu sądownictwa w Polsce. Sądy okręgowe zajmują się sprawami cywilnymi i karnymi, a więc nie mają kompetencji do rozpatrywania spraw administracyjnych. Ich zadania obejmują przede wszystkim bardziej złożone sprawy, które nie są przedmiotem postępowań administracyjnych. Sądy apelacyjne, z kolei, rozpatrują apelacje od wyroków sądów okręgowych, co także nie ma związku z obsługą spraw administracyjnych. Natomiast sądy rejonowe zajmują się sprawami mniejszej wagi, co również nie obejmuje specjalistycznych spraw administracyjnych. W związku z tym, wybierając te odpowiedzi, można wprowadzić się w błąd co do struktury i funkcji sądownictwa administracyjnego. Warto zrozumieć, że sądy administracyjne mają unikalne zadania i kompetencje, które różnią się od tradycyjnych sądów. Zrozumienie tej struktury jest kluczowe dla prawidłowego funkcjonowania w systemie prawnym oraz dla obrony swoich praw przed administracją.

Pytanie 26

Zgodnie z zasadami Kodeksu pracy, umowa o pracę kończy się

A. na skutek oświadczenia jednej ze stron z zachowaniem okresu wypowiedzenia
B. w dniu zakończenia pracy
C. po upływie czasu, na jaki została zawarta
D. w momencie śmierci pracownika
Zrozumienie, że umowa o pracę wygasa z dniem zakończenia pracy, jest błędne, ponieważ zakończenie pracy nie równoznaczne jest z wygaśnięciem umowy o pracę. W wielu przypadkach umowa może być kontynuowana, jeżeli pracownik przebywa na urlopie, np. macierzyńskim, wychowawczym lub zdrowotnym, a formalnie pozostaje w zatrudnieniu. Odpowiedź sugerująca, że umowa kończy się z dniem zakończenia pracy, zaniedbuje ważny aspekt, że umowa o pracę może być zawarta na czas nieokreślony lub określony, co wpływa na sposób jej rozwiązania. Ponadto, rozwiązanie umowy przez oświadczenie jednej ze stron z zachowaniem okresu wypowiedzenia, choć jest poprawnym postępowaniem w określonych sytuacjach, nie ma zastosowania w przypadku śmierci pracownika. Umowa wygasa automatycznie, więc próba jej wypowiedzenia w tym przypadku jest nieadekwatna i wprowadza w błąd. Z kolei stwierdzenie, że umowa wygasa z upływem czasu, na jaki została zawarta, także nie odnosi się do sytuacji śmierci pracownika. Przedstawienie tych koncepcji w sposób zrozumiały jest kluczowe, aby nie wprowadzać w błąd osób zajmujących się zarządzaniem kadrami czy prowadzeniem dokumentacji pracowniczej. Kluczowe jest zatem zrozumienie, że przepisy Kodeksu pracy jasno określają zasady wygaśnięcia umowy o pracę, a wszelkie błędne interpretacje mogą prowadzić do nieporozumień i problemów prawnych.

Pytanie 27

Kredyt o wysokiej wartości, przyznawany jednocześnie przez co najmniej kilka instytucji bankowych jednej osobie korzystającej z pożyczki, określany jest jako kredyt

A. obligacyjny
B. brokerski
C. konsorcjalny
D. hipoteczny
Kredyty brokerskie są zupełnie inną kategorią. Brokerzy finansowi działają jako pośrednicy w procesie uzyskiwania kredytów, a ich rolą jest łączenie pożyczkobiorców z bankami. W przeciwieństwie do kredytu konsorcjalnego, który jest udzielany przez grupę banków, kredyt brokerski nie oznacza, że wiele banków współpracuje w celu udzielenia jednego kredytu. Natomiast kredyty hipoteczne są rodzajem zabezpieczonego finansowania, które opiera się na nieruchomości jako zabezpieczeniu. Są one powszechnie stosowane do zakupu mieszkań lub domów, a ich struktura różni się znacznie od kredytów konsorcjalnych, które często dotyczą znacznie wyższych kwot i bardziej złożonych projektów. Kredyty obligacyjne to z kolei instrumenty dłużne emitowane przez przedsiębiorstwa lub rządy, które mogą być wykupowane przez inwestorów na rynku. W przypadku obligacji nie mamy do czynienia z bezpośrednim obciążeniem kredytowym dla pożyczkobiorcy, lecz z mechanizmem, w którym emitent pozyskuje fundusze od inwestorów w zamian za obietnicę zwrotu kapitału oraz wypłaty odsetek. Warto również zauważyć, że błędne przypisanie tych terminów wynika często z braku zrozumienia podstawowych różnic pomiędzy różnymi formami finansowania oraz ich zastosowaniem w praktyce. Każdy z tych typów kredytów ma swoje specyficzne cechy i zastosowania, które należy dokładnie zrozumieć przed podjęciem decyzji finansowych.

Pytanie 28

Ustawa zasadnicza przyznaje kompetencje do mianowania Prezesa Trybunału Konstytucyjnego, organizowania Rady Gabinetowej oraz zatwierdzania umów międzynarodowych?

A. Prezydentowi RP.
B. Sejmowi.
C. Premierowi.
D. Senatowi.
Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej posiada niezbywalne kompetencje, które zostały szczegółowo określone w Konstytucji. W myśl art. 144, Prezydent ma prawo powoływać Prezesa Trybunału Konstytucyjnego, co jest kluczowym elementem zapewniającym niezależność i prawidłowe funkcjonowanie tego organu. Prezydent, jako głowa państwa, pełni także funkcję reprezentacyjną i ma wpływ na kształtowanie polityki państwowej, w tym zwoływanie Rady Gabinetowej, która jest ważnym narzędziem konsultacyjnym dla rządu. Ponadto, ratyfikowanie umów międzynarodowych spoczywa w gestii Prezydenta, co podkreśla jego rolę w kształtowaniu polityki zagranicznej kraju. Przykładem może być ratyfikacja traktatów, która wymaga nie tylko podpisu Prezydenta, ale często także zgody parlamentu, co pokazuje, jak istotna jest jego rola w procesach legislacyjnych i międzynarodowych. Tego rodzaju kompetencje są niezbędne do zapewnienia stabilności i ciągłości w działaniach państwowych, a ich prawidłowe wykonywanie przez Prezydenta jest kluczowe dla funkcjonowania demokratycznego systemu politycznego.

Pytanie 29

Zgodnie z przepisami BHP, powierzchnia blatu biurka powinna być

A. lśniąca o jasnej barwie
B. matowa o jasnej barwie
C. lśniąca o ciemnej barwie
D. matowa o ciemnej barwie
Powierzchnia blatu biurka powinna być matowa barwy jasnej, ponieważ zgodnie z przepisami BHP matowe wykończenie zmniejsza odblaski, co przyczynia się do większego komfortu pracy oraz redukuje zmęczenie oczu. W środowisku biurowym, gdzie wiele godzin spędza się przed komputerem, odpowiednie oświetlenie oraz wykończenie powierzchni mebli ma kluczowe znaczenie. Jasne barwy z kolei sprzyjają lepszemu oświetleniu przestrzeni, co może wpływać na ogólne samopoczucie pracowników oraz ich wydajność. Dodatkowo, matowe wykończenie jest bardziej odporne na zarysowania i łatwiejsze do utrzymania w czystości, co ma znaczenie w kontekście codziennego użytkowania biurka. Przykładowo, w biurach, gdzie używa się sprzętu elektronicznego, takie podejście może również wpłynąć na dłuższą żywotność mebli oraz ich estetykę. Przepisy BHP oraz standardy ergonomiczne podkreślają znaczenie ergonomicznych warunków pracy, co obejmuje również dobór odpowiednich materiałów i kolorów w wyposażeniu biurowym.

Pytanie 30

Podczas postępowania administracyjnego zeznawał biegły. Jaką formę powinna przyjąć ta czynność w celu jej utrwalenia?

A. Protokołu
B. Oświadczenia
C. Adnotacji
D. Notatki służbowej
Zastosowanie innych form utrwalania przesłuchania biegłego niż protokół może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i proceduralnych. Adnotacja, choć może być użyteczna jako notatka pomocnicza, nie spełnia wymogów formalnych, gdyż brakuje jej struktury oraz szczegółowości, które są niezbędne w kontekście postępowania administracyjnego. Notatka służbowa, w przeciwieństwie do protokołu, nie jest dokumentem o charakterze dowodowym i nie ma mocy prawnej w kontekście ewentualnych odwołań czy kontroli. Oświadczenie natomiast, nawet jeśli napisane przez biegłego, nie odzwierciedla w sposób kompleksowy przebiegu rozprawy, a jedynie stanowi osobisty zapis danej osoby, co może prowadzić do zniekształcenia faktów lub interpretacji. Użytkownicy często popełniają błąd w ocenie wagi protokołów, traktując je jako zbędny formalizm, a tymczasem są one kluczowe dla transparentności i rzetelności postępowania. Rzetelny protokół jest fundamentem, na którym opierają się późniejsze decyzje administracyjne, dlatego ważne jest, aby w każdej sytuacji, gdzie występuje konieczność utrwalenia przebiegu rozprawy, korzystać z odpowiedniej dokumentacji, aby uniknąć nieporozumień i nieprawidłowości w procesie administracyjnym.

Pytanie 31

Decyzja o odmowie wznowienia postępowania administracyjnego podejmowana jest w formie

A. milczącego załatwienia sprawy
B. postanowienia, na które nie przysługuje zażalenie
C. decyzji administracyjnej
D. postanowienia, na które przysługuje zażalenie
Wybór odpowiedzi dotyczącej milczącego załatwienia sprawy jest mylny, ponieważ milczące załatwienie sprawy odnosi się do sytuacji, w której organ administracji publicznej nie podejmuje działania w określonym terminie, a w konsekwencji sprawa jest uznawana za załatwioną w sposób dorozumiany. Nie ma tu miejsca na możliwość zaskarżenia decyzji, co narusza prawo strony do obrony swoich interesów. Odpowiedź sugerująca postanowienie, na które nie przysługuje zażalenie, również jest nieprawidłowa, ponieważ takie postanowienia dotyczą zazwyczaj spraw, w których przepisy wyraźnie wskazują na brak możliwości zaskarżenia. Z kolei decyzja administracyjna, jako kategoria aktów administracyjnych, nie odnosi się bezpośrednio do proceduralnych decyzji dotyczących wznowienia postępowania. Należy rozumieć, że każdy przypadek odmowy wznowienia postępowania administracyjnego musi być traktowany z uwzględnieniem przysługujących środków odwoławczych, które w tym przypadku są określone w przepisach. Typowym błędem myślowym jest zatem pomijanie znaczenia instytucji zażalenia oraz nieumiejętność rozróżnienia pomiędzy różnymi formami aktów administracyjnych, co prowadzi do nieprawidłowych wniosków.

Pytanie 32

Kto sprawuje nadzór nad finansowym funkcjonowaniem gminy?

A. wojewoda
B. minister finansów
C. rada gminy
D. regionalna izba obrachunkowa
Regionalna izba obrachunkowa (RIO) odgrywa kluczową rolę w nadzorze nad działalnością gmin w zakresie spraw finansowych, zapewniając zgodność z obowiązującymi przepisami prawa oraz kontrolując prawidłowość wykonywania budżetów gminnych. RIO monitoruje gospodarowanie publicznymi środkami finansowymi, oceniając, czy wydatki są prowadzone zgodnie z planem finansowym i czy są efektywne. Przykładem praktycznego zastosowania działalności RIO jest audyt finansowy, który pozwala na identyfikację ewentualnych nieprawidłowości oraz wskazanie obszarów wymagających poprawy. Właściwe funkcjonowanie regionalnej izby obrachunkowej przyczynia się do transparentności oraz zwiększenia zaufania społecznego do działań samorządów lokalnych. Działalność RIO jest również zgodna z przepisami ustawy o finansach publicznych, które określają jej kompetencje i zadania. Dzięki temu instytucja ta wpływa na poprawę jakości zarządzania finansami publicznymi w Polsce, promując dobre praktyki i standardy w tej dziedzinie.

Pytanie 33

Część A akt osobowych pracownika, które są prowadzone przez pracodawcę, zawiera dokumenty

A. zgromadzone w związku z procesem ubiegania się o zatrudnienie
B. powiązane z zakończeniem zatrudnienia
C. związane z nawiązaniem stosunku pracy i przebiegiem zatrudnienia pracownika
D. dotyczące chorób zawodowych oraz wypadków przy pracy
Część A akt osobowych pracownika jest często mylona z innymi sekcjami dokumentacji, co prowadzi do nieporozumień. Dokumenty dotyczące chorób zawodowych i wypadków przy pracy są klasyfikowane w innej sekcji akt, co oznacza, że nie są częścią A. Te informacje, choć istotne, odnoszą się do aspektów zdrowotnych oraz bezpieczeństwa pracy, ale nie mają bezpośredniego związku z procesem rekrutacji. Również dokumenty związane z nawiązaniem stosunku pracy oraz przebiegiem zatrudnienia pracownika są gromadzone w kolejnej części akt osobowych. Wiele osób myśli, że wszystkie dokumenty pracownicze znajdują się w jednej sekcji, co jest błędnym podejściem. Nieprawidłowe zrozumienie struktury akt osobowych może prowadzić do trudności w zarządzaniu dokumentacją oraz w przestrzeganiu przepisów prawa pracy. Właściwe klasyfikowanie dokumentów jest kluczowe dla utrzymania porządku w dokumentacji oraz zapewnienia zgodności z regulacjami prawnymi. Ponadto, zrozumienie różnic pomiędzy poszczególnymi częściami akt osobowych jest niezbędne dla skutecznego zarządzania zasobami ludzkimi w każdej organizacji.

Pytanie 34

Pracownik urzędu gminy uzupełnił formularz Spis spraw w roku 2023, pod numerem 24, dotyczący wezwania do zapłaty podatku. Klasyfikacyjny symbol tej sprawy w rejestrze akt to 3120, a oznaczenie jednostki organizacyjnej to FP. Jaki kod powinien mieć zarejestrowany przypadek?

A. 3120.24.2023
B. 3120/24/2023
C. FP.3120.24.2023
D. FP-3120-24/2023
Odpowiedź FP.3120.24.2023 jest prawidłowa, ponieważ odpowiada ustalonym zasadom klasyfikacji spraw w urzędach gminnych. Znak identyfikacyjny sprawy składa się z oznaczenia komórki organizacyjnej (FP), symbolu klasyfikacyjnego sprawy (3120) oraz numeru sprawy (24), a także roku rejestracji (2023). W tym przypadku, struktura FP.3120.24.2023 jasno odzwierciedla wszystkie te elementy w sposób zgodny z praktykami stosowanymi w administracji publicznej. Tego typu system identyfikacji spraw jest istotny dla zapewnienia przejrzystości i łatwości w odnajdywaniu dokumentów w archiwach. Przykładem zastosowania tej metody może być sytuacja, gdy referent musi szybko znaleźć dokumenty związane z konkretnym wezwaniem do zapłaty podatku; poprawna klasyfikacja pozwala na efektywne zarządzanie dokumentacją. Warto również zauważyć, że stosowanie jednolitego systemu oznaczeń wspiera procesy audytowe i kontrolne, co przyczynia się do lepszego zarządzania informacjami w urzędzie.

Pytanie 35

...finansujący zobowiązuje się, w zakresie działalności swojego przedsiębiorstwa, nabyć przedmiot od wskazanego zbywcy na warunkach ustalonych w umowie i oddać ten przedmiot korzystającemu do używania, a korzystający zobowiązuje się uregulować finansującemu ustalone raty wynagrodzenia pieniężnego... Jakiego rodzaju umowy dotyczy zamieszczony fragment tekstu?

A. Dzierżawy
B. Leasingu
C. Najmu
D. Zlecenia
Ten fragment tekstu rzeczywiście dotyczy umowy leasingu, która jest dosyć specyficznym rodzajem umowy cywilnoprawnej. Tutaj jedna strona, nazywana finansującym, kupuje rzecz od zbywcy i oddaje ją drugiej stronie, użytkownikowi, żeby mogła z niej korzystać. W leasingu, użytkownik musi regularnie płacić tzw. raty leasingowe, co w zamian daje mu prawo do korzystania z danego przedmiotu. Myślę, że leasing jest naprawdę popularny, zwłaszcza w przypadku finansowania różnych środków trwałych, na przykład maszyn, sprzętu biurowego czy samochodów. Przykład? No weźmy firmę, która decyduje się na leasing auta służbowego - to pozwala jej uniknąć wysokich kosztów na początku w związku z zakupem. Leasing daje fajną elastyczność finansową, bo firmy mogą korzystać z nowoczesnych technologii bez potrzeby ich kupowania na własność. To jest naprawdę zgodne z dobrą praktyką w zarządzaniu finansami.

Pytanie 36

Kto jest organem odpowiedzialnym za przeprowadzanie egzekucji administracyjnej w zakresie obowiązków finansowych?

A. przewodniczący powiatowej inspekcji, służby lub straży.
B. wojewoda
C. dyrektor oddziału ZUS.
D. odpowiedni organ jednostki samorządu lokalnego.
Jak myślisz o egzekucji administracyjnej w Polsce, to można się pogubić w rolach różnych organów. Na przykład, jednostki samorządu terytorialnego czy wojewody mają swoje zadania, ale nie zajmują się bezpośrednio ściąganiem należności. Oczywiście, organ samorządowy ma do czegoś innego prawo, na przykład do ściągania lokalnych podatków, ale już składki na ubezpieczenia społeczne to nie ich działka. Kierownicy służb mają za zadanie dbać o bezpieczeństwo, a nie zajmować się egzekucją. Generalnie, te odpowiedzi są błędne, bo nie pokazują, jak naprawdę podzielone są obowiązki w prawie administracyjnym, co potem może prowadzić do nieporozumień.

Pytanie 37

W jakim czasie płatnik składek ma obowiązek zgłoszenia nowo zatrudnionego pracownika w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych, licząc od momentu rozpoczęcia pracy przez pracownika?

A. 30 dni
B. 21 dni
C. 14 dni
D. 7 dni
Prawidłowa odpowiedź to 7 dni, ponieważ zgodnie z przepisami ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, płatnik składek ma obowiązek zgłoszenia nowo zatrudnionego pracownika do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (ZUS) w ciągu 7 dni od daty rozpoczęcia przez niego pracy. Termin ten jest kluczowy, ponieważ nieprzestrzeganie go może skutkować nałożeniem sankcji finansowych oraz problemami z ubezpieczeniem pracownika. Praktycznie, jeśli pracownik zaczyna pracę 1 stycznia, to zgłoszenie powinno być dokonane najpóźniej 7 stycznia. Ważne jest, aby płatnicy składek mieli na uwadze, że w przypadku zgłoszenia pracownika po terminie, mogą wystąpić dodatkowe koszty związane z odsetkami za zwłokę oraz konsekwencjami administracyjnymi. Dlatego kluczowe jest zachowanie terminowości zgłoszeń oraz regularne monitorowanie pracowników i ich statusów ubezpieczeniowych, co wpisuje się w najlepsze praktyki kadrowe i płacowe w każdej firmie.

Pytanie 38

Pracownicy są zobowiązani do odbywania regularnego szkolenia z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy. To szkolenie pracownicy przeprowadzają

A. w czasie pracy, na koszt Państwowej Inspekcji Pracy
B. poza godzinami pracy, na koszt pracodawcy
C. poza godzinami pracy, na koszt Państwowej Inspekcji Pracy
D. w czasie pracy, na koszt pracodawcy
Pracownicy muszą brać udział w szkoleniach BHP, które odbywają się w godzinach pracy i są opłacane przez pracodawcę. Zgodnie z Kodeksem pracy, to pracodawca ma obowiązek zapewnienia szkoleń, żeby zagwarantować bezpieczeństwo i zdrowie ludzi w pracy. Takie szkolenia są naprawdę ważne, bo pomagają pracownikom zrozumieć zagrożenia oraz nauczyć się, jak unikać wypadków i co robić, gdy wydarzy się coś złego. Na przykład, można na nich nauczyć się zasad udzielania pierwszej pomocy, jak korzystać z użycia sprzętu ochronnego albo jakie są procedury ewakuacyjne. Ważne, żeby szkolenia odbywały się w czasie pracy, bo wtedy wszyscy mogą się skupić na nauce, a nie martwić się o dodatkowe zajęcia po pracy. Taka organizacja wspiera też dobrą atmosferę w firmie i pokazuje, że pracodawca dba o swoich ludzi.

Pytanie 39

Przypisanie numeru dowodu księgowego, pod jakim ma zostać zarejestrowany, ustalenie daty zapisu, wskazanie konta oraz strony księgowania operacji określa termin

A. dekretacji
B. obiegu
C. kontroli
D. segregacji
Każda z pozostałych odpowiedzi odnosi się do różnych aspektów zarządzania dokumentacją księgową, jednak żadna z nich nie opisuje procesu przyporządkowania numerów dowodom księgowym oraz określenia daty, konta i strony księgowania. Obieg dokumentów odnosi się do całego procesu przepływu dokumentów w firmie, od momentu ich utworzenia do archiwizacji. To pojęcie obejmuje organizację i śledzenie dokumentów, co jest niezbędne, ale samo w sobie nie definiuje wyżej opisanej dekretacji, na którą składają się konkretne działania związane z przypisywaniem oraz klasyfikowaniem dowodów księgowych. Segregacja natomiast dotyczy organizacji dokumentów według określonych kryteriów, takich jak typ dokumentu czy daty, co jest istotne w kontekście efektywnego zarządzania dokumentacją, ale znowu nie odnosi się do konkretnego procesu księgowania. Kontrola dotyczy weryfikacji zgodności operacji z obowiązującymi przepisami oraz standardami, co jest istotne, ale nie wyjaśnia procesu dekretacji. Użytkownicy często mylą te pojęcia przez ich bliskie powiązanie z procesami księgowymi, co prowadzi do nieporozumień w zrozumieniu ich funkcji. Kluczowe jest zrozumienie, że dekretacja to specyficzny etap w procesie księgowania, który ma na celu zapewnienie rzetelności i zgodności zapisów w księgach rachunkowych.

Pytanie 40

Jakie działania należy podjąć udzielając pierwszej pomocy osobie, która straciła przytomność?

A. umieścić poszkodowanego w pozycji bocznej, sprawdzać oddech co 10 sekund, odchylić głowę do tyłu, przykładać zimny kompres na czoło, podać lek uspokajający, wezwać pomoc
B. ułożyć poszkodowanego na plecach, odchylić głowę do tyłu, podać coś do picia, unieść nogi, nie zostawiać bez nadzoru
C. zapewnić poszkodowanemu dostęp do świeżego powietrza, delikatnie oklepywać twarz, przykryć kocem, nie zostawiać bez opieki do momentu odzyskania przytomności
D. zapewnić poszkodowanemu dostęp do świeżego powietrza, ułożyć na plecach, ocenić oddech w ciągu 10 sekund, zastosować pozycję czterokończynową, obserwować, a jeśli świadomość nie wraca, wezwać pogotowie
Twoja odpowiedź jest super, bo dokładnie zgadza się z tym, co mówi się o pierwszej pomocy w przypadku omdlenia. Głównym ruchem, który powinno się zrobić, to zapewnienie poszkodowanemu świeżego powietrza. To naprawdę pomaga w przywróceniu świadomości, bo więcej tlenu dociera do mózgu. Ważne jest, by położyć osobę na plecach, żeby krew mogła swobodnie płynąć, a uniesienie nóg może jeszcze bardziej poprawić krążenie. Sprawdzanie oddechu przez te 10 sekund też ma sens, bo da nam szybki obraz sytuacji. Jeśli poszkodowany nadal nie reaguje, to jasne, trzeba zadzwonić po pomoc. To wszystko jest zgodne z aktualnymi wytycznymi Europejskiej Rady Resuscytacji, które mocno podkreślają, jak kluczowe jest monitorowanie stanu. W praktyce, znajomość tych kroków to naprawdę podstawa, żeby odpowiednio pomóc i zminimalizować ryzyko większych problemów.