Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik programista
  • Kwalifikacja: INF.04 - Projektowanie, programowanie i testowanie aplikacji
  • Data rozpoczęcia: 14 stycznia 2025 18:11
  • Data zakończenia: 14 stycznia 2025 18:30

Egzamin zdany!

Wynik: 29/40 punktów (72,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Jakie jest główne zadanie ochrony danych osobowych?

A. Utrudnianie działalności organom ścigania
B. Zabezpieczenie danych osobowych przed nieautoryzowanym dostępem i ich wykorzystaniem
C. Udostępnianie danych osobowych w celach marketingowych
D. Gwarantowanie anonimowości dla internautów
Ochrona danych osobowych przed nieuprawnionym dostępem i wykorzystaniem to podstawowy cel ochrony danych osobowych. Zasady ochrony prywatności, takie jak RODO (GDPR), zapewniają użytkownikom prawo do kontroli nad swoimi danymi i decydowania, kto może je przetwarzać. Firmy i organizacje muszą wdrażać środki techniczne oraz organizacyjne, aby zabezpieczyć dane przed wyciekiem, kradzieżą i nadużyciami. Przestrzeganie tych zasad nie tylko chroni jednostki, ale również buduje zaufanie klientów do przedsiębiorstw.

Pytanie 2

Jakie będą skutki wykonania podanego fragmentu kodu w języku C++?

Ilustracja do pytania
A. do tablicy liczby, na jej końcu, dodawane są nowe wartości
B. do tablicy liczby, na jej początku, dodawane są nowe wartości
C. z tablicy liczby usuwane są elementy, z każdym obiegiem pętli eliminowany jest element z jej końca
D. z tablicy liczby usuwane są elementy, z każdym obiegiem pętli eliminowany jest element z jej początku
Usuwanie elementów z początku tablicy wymaga zastosowania mechanizmu przesunięcia pozostałych elementów, co nie jest częścią tego kodu. Usuwanie elementów z końca tablicy wymaga użycia funkcji pop_back() lub podobnych metod, ale nie jest to pokazane w tym fragmencie kodu. Dodawanie elementów na początku tablicy wymaga użycia funkcji insert() lub innego mechanizmu, co różni się od przedstawionego algorytmu.

Pytanie 3

Aby tworzyć aplikacje desktopowe w języku Java, można wybrać jedno z poniższych środowisk

A. Ms Visual Studio
B. PyCharm
C. SharpDevelop
D. NetBeans
NetBeans to środowisko IDE dedykowane do programowania aplikacji desktopowych w języku Java. Obsługuje różne projekty, w tym aplikacje graficzne, serwisy sieciowe i narzędzia analityczne.

Pytanie 4

Jedną z zasad standardu WCAG 2.0 jest

A. ograniczanie treści na stronie przez rezygnację z używania alternatywnych tekstów dla obrazów i filmów
B. unikanie przedstawiania informacji w formie uproszczonej
C. używanie jednego, odpowiednio dużego rozmiaru czcionki
D. stosowanie różnych palet kolorystycznych, w tym o wysokim kontraście
Jedną z wytycznych WCAG 2.0 jest stosowanie kilku schematów kolorystycznych, w tym bardzo kontrastowego, aby zapewnić dostępność dla osób niedowidzących i ułatwić korzystanie z treści.

Pytanie 5

Programista może wykorzystać framework Angular do realizacji aplikacji

A. mobilnej
B. typu back-end
C. desktopowej
D. typu front-end
Wybór odpowiedzi mobilnej nie jest trafiony. Angular sam w sobie nie jest stworzony do aplikacji mobilnych, jak chociażby React Native czy Flutter, które są do tego specjalnie zaprojektowane. Można co prawda budować mobilki z Angular w połączeniu z Ionic, ale to nie jest jego główne przeznaczenie. Jeśli chodzi o back-end, to też się nie nadaje, bo Angular to framework front-endowy, a więc nie ma tu mowy o logice serwerowej czy zarządzaniu bazami danych, co jest kluczowe w aplikacjach back-endowych. Trochę można by kombinować z aplikacjami desktopowymi, bo są rozwiązania jak Electron, ale na dobrą sprawę Angular powstał głównie do webu. Tak więc użycie Angulara w kontekście back-endu lub desktopów nie jest zgodne z jego przeznaczeniem i w związku z tym te odpowiedzi są po prostu błędne.

Pytanie 6

Co to jest framework?

A. platforma programistyczna oferująca określone komponenty oraz narzucająca szkielet lub metodologię tworzenia aplikacji
B. zbiór procedur, danych oraz złożonych typów danych używanych w kodzie źródłowym aplikacji
C. oprogramowanie, które za pomocą metody drag and drop pozwala na stworzenie interfejsu aplikacji
D. narzędzie przeznaczone do opracowywania, edytowania, testowania i uruchamiania oprogramowania
Zbiór podprogramów – To raczej biblioteka, a nie framework. Drag and drop – Dotyczy narzędzi projektowania interfejsów, nie frameworków. Narzędzie do testowania – Testowanie to inna dziedzina, która nie jest bezpośrednio związana z definicją frameworka.

Pytanie 7

Która metoda w obrębie klasy jest uruchamiana automatycznie podczas tworzenia kopii obiektu?

A. Konstruktor kopiujący
B. Metoda zaprzyjaźniona
C. Destruktor
D. Metoda statyczna
Konstruktor kopiujący to taka specyficzna metoda w klasie, która działa, kiedy robimy nowy obiekt jako kopię już istniejącego. Dzięki temu możemy skopiować wartości pól z jednego obiektu do drugiego. To naprawdę ważne, zwłaszcza gdy mówimy o zarządzaniu pamięcią. Na przykład w C++ może to wyglądać tak: `Samochod(const Samochod &inny) { marka = inny.marka; przebieg = inny.przebieg; }`. Konstruktor kopiujący ma na celu uniknięcie problemów związanych z tzw. płytkim kopiowaniem, co może prowadzić do różnych błędów, jak wielokrotne zwolnienie tej samej pamięci. Generalnie mówiąc, jest to kluczowy mechanizm, który pomaga utrzymać bezpieczeństwo i poprawność działania naszej aplikacji.

Pytanie 8

Przedstawiony fragment dotyczy funkcji resize w języku C++. Ta funkcja obniży długość elementu string, gdy wartość parametru

Ilustracja do pytania
A. c jest mniejsza od aktualnej długości łańcucha
B. c jest większa od aktualnej długości łańcucha
C. n jest większa od aktualnej długości łańcucha
D. n jest mniejsza od aktualnej długości łańcucha
Funkcja resize zmniejsza długość elementu string, gdy wartość parametru n jest mniejsza niż bieżąca długość łańcucha. Pozwala to na skrócenie ciągu znaków, zachowując jedynie jego część początkową.

Pytanie 9

Dlaczego w wyniku działania tego kodu w języku C++ na ekranie pojawiła się wartość O zamiast 50?

Ilustracja do pytania
A. Funkcja zwraca wartość, chociaż nie powinna jej zwracać
B. Argument funkcji został przekazany przez wartość, a nie przez referencję
C. Niepoprawnie zdefiniowano działanie wewnątrz funkcji
D. Zmienna x powinna być inicjowana wartością równą 1, a nie O
W C++ funkcje standardowo dostają argumenty przez wartość, co znaczy, że dostają kopię tego, co do nich wysyłamy. W tym kodzie, jak widzisz, zmienna x idzie do funkcji oblicz jako kopia. To sprawia, że jakiekolwiek zmiany w x w tej funkcji nie mają wpływu na x w funkcji main. Dlatego po wywołaniu oblicz(x) wartość x w main zostaje taka sama. Jeśli chcesz, żeby zmiany wewnątrz funkcji były widoczne w funkcji, która ją wywołuje, to musisz użyć przekazywania przez referencję. Robisz to, dodając & w deklaracji parametru funkcji, czyli robisz to tak: void oblicz(int &x). Przekazywanie przez referencję to dobra praktyka, gdy chcesz, aby funkcja mogła zmieniać wartość argumentu. A dodatkowo jest to efektywniejsze, bo unikasz kopiowania danych, co bywa kosztowne, szczególnie przy dużych strukturach danych.

Pytanie 10

Aby wykorzystać framework Django, należy pisać w języku

A. JavaScript
B. Python
C. C#
D. Java
C# – To język Microsoftu, wykorzystywany głównie w ASP.NET. JavaScript – Stosowany głównie po stronie klienta lub w Node.js, ale nie w Django. Java – Służy do tworzenia aplikacji enterprise, ale Django jest związane z Pythonem.

Pytanie 11

Jakie sformułowanie najlepiej oddaje złożoność obliczeniową algorytmu quicksort?

A. jest większa niż złożoność sortowania bąbelkowego
B. jest zawsze mniejsza niż złożoność jakiegokolwiek innego algorytmu sortowania
C. jest większa niż O(n2)
D. jest różna w zależności od wyboru elementu dzielącego
Twierdzenie, że złożoność quicksort jest wyższa niż sortowania bąbelkowego, jest błędne – bubble sort ma złożoność O(n²) niezależnie od danych wejściowych, co czyni go jednym z najwolniejszych algorytmów. Quicksort nigdy nie ma złożoności wyższej niż O(n²) w najgorszym przypadku, co oznacza, że jest zawsze bardziej efektywny niż bubble sort. Twierdzenie, że quicksort zawsze jest szybszy niż jakikolwiek inny algorytm, jest nieprawdziwe – algorytmy takie jak counting sort lub radix sort mogą działać szybciej w określonych przypadkach. Ostateczna wydajność quicksort zależy od implementacji oraz charakterystyki danych wejściowych.

Pytanie 12

Jakie elementy powinny być ujęte w dokumentacji programu?

A. Zestawienie błędów zidentyfikowanych w trakcie testów
B. Opis funkcji, klas i zmiennych w kodzie
C. Szczegóły dotyczące konfiguracji serwera
D. Strategia marketingowa aplikacji
Opis funkcji, klas i zmiennych w kodzie to kluczowy element dokumentacji programu. Tego rodzaju dokumentacja pozwala na lepsze zrozumienie struktury aplikacji, jej logiki biznesowej oraz wzajemnych zależności pomiędzy poszczególnymi komponentami. Dokumentacja techniczna obejmuje szczegółowe informacje na temat implementacji, interfejsów API, schematów baz danych oraz sposobów integracji z innymi systemami. Dzięki niej programiści mogą szybciej wdrażać się w projekt, a błędy i niejasności są minimalizowane. Kompleksowa dokumentacja zawiera także przykłady użycia poszczególnych funkcji, co dodatkowo ułatwia rozwój i rozbudowę aplikacji. W dobrze prowadzonym projekcie dokumentacja kodu jest na bieżąco aktualizowana, co zwiększa jego przejrzystość i wspiera proces refaktoryzacji.

Pytanie 13

Jakie elementy zostaną wyświetlone w przeglądarce po wykonaniu kodu źródłowego stworzonego za pomocą dwóch funkcjonalnie równoważnych fragmentów?

Ilustracja do pytania
A. jeden paragraf z pierwszym elementem tablicy tags
B. trzy paragrafy, w każdym z nich tekst o treści: {tag}
C. jeden paragraf zawierający wszystkie elementy tablicy tags w kolejności
D. Trzy paragrafy, każdy odpowiadający kolejnemu elementowi tablicy tags
Generowanie jednego paragrafu zawierającego wszystkie elementy tablicy nie pozwala na elastyczne formatowanie i stylizację każdego elementu osobno. Taka implementacja jest rzadziej stosowana, ponieważ ogranicza kontrolę nad poszczególnymi elementami interfejsu. Wyświetlanie tylko pierwszego elementu tablicy jest błędem logicznym i pomija pozostałe dane, co prowadzi do niepełnego wyświetlenia informacji. Wygenerowanie trzech paragrafów z identyczną treścią '{tag}' sugeruje błędne odwołanie do zmiennej, co oznacza, że iteracja została przeprowadzona nieprawidłowo lub że niepoprawnie użyto zmiennej w szablonie.

Pytanie 14

Algorytm wyszukiwania sekwencyjnego z wykorzystaniem wartownika opiera się na założeniu, że

A. szukany element powinien wystąpić wielokrotnie w zbiorze
B. na końcu analizowanego zbioru należy dodać wartownika
C. zbiór danych wejściowych musi być uporządkowany
D. zbiór ma zawsze 100 elementów
Algorytm sekwencyjnego wyszukiwania elementu z wartownikiem jest techniką optymalizacji procesu wyszukiwania w strukturach danych, która znacząco zwiększa efektywność operacji w przypadkach, gdy zbiór danych jest duży. Wartownik to specjalny element, który jest dodawany na końcu przeszukiwanego zbioru, co pozwala na uproszczenie warunków zakończenia pętli przeszukiwania. Kiedy algorytm przeszukuje zbiór, porównuje każdy element z poszukiwanym, a gdy znajdzie element, może zakończyć działanie. Dodanie wartownika pozwala uniknąć potrzeby sprawdzania, czy aktualnie przeszukiwany element jest ostatnim z oryginalnego zbioru, co z kolei zmniejsza liczbę porównań i przyspiesza proces wyszukiwania. W praktyce algorytm ten jest szczególnie użyteczny w przypadku niewielkich zbiorów danych, gdzie efektywność jest kluczowa. Przykładem zastosowania może być edytor tekstu, w którym użytkownik wyszukuje konkretne słowa w dokumencie, a dodanie wartownika usprawnia ten proces. Zgodnie z zasadami wydajnego programowania, ta technika stanowi jeden z podstawowych mechanizmów stosowanych w algorytmice, co czyni ją fundamentalnym konceptem w nauce o komputerach.

Pytanie 15

Które urządzenie komputerowe jest najbardziej odpowiednie do graficznego projektowania w aplikacjach CAD?

A. Laptop z zintegrowanym układem graficznym
B. Komputer stacjonarny z kartą graficzną NVIDIA Quadro
C. Laptop z interfejsem dotykowym
D. Serwer dysponujący dużą ilością pamięci RAM
W kontekście projektowania graficznego w programach typu CAD, kluczowym elementem jest wybór odpowiedniego sprzętu, który zapewni nie tylko stabilność, ale także wydajność. Komputer stacjonarny wyposażony w kartę graficzną NVIDIA Quadro jest najlepszym rozwiązaniem, ponieważ te karty są specjalnie zaprojektowane do obsługi złożonych obliczeń i renderowania grafiki 3D. Dzięki zaawansowanej architekturze oraz optymalizacji pod kątem aplikacji inżynieryjnych i projektowych, karty NVIDIA Quadro oferują znacznie wyższą wydajność w porównaniu do standardowych kart graficznych. Dodatkowo, stacjonarne komputery pozwalają na łatwiejszą rozbudowę, co może być kluczowe w przypadku rosnących wymagań projektowych. W praktyce, użytkownicy CAD często muszą radzić sobie z dużymi i złożonymi modelami, które wymagają nie tylko odpowiedniej mocy obliczeniowej, ale także dużej ilości pamięci wideo, co zapewnia NVIDIA Quadro. Warto dodać, że standardy branżowe, takie jak OpenGL i DirectX, są w pełni wspierane przez te karty, co przekłada się na ich niezawodność i efektywność w profesjonalnym środowisku projektowym.

Pytanie 16

Która z metodologii w zarządzaniu projektami umożliwia łatwe dostosowywanie się do zmieniających się potrzeb klienta?

A. Scrum
B. Kanban
C. Model Waterfall
D. Model spiralny
Waterfall to model sekwencyjny, który nie zakłada elastyczności – raz określone wymagania muszą być zrealizowane zgodnie z pierwotnym planem, co utrudnia adaptację do zmian. Kanban umożliwia optymalizację przepływu pracy, ale nie kładzie tak dużego nacisku na iteracyjne dostarczanie funkcjonalności jak Scrum. Model spiralny łączy prototypowanie i iteracje, ale jego struktura nie jest tak elastyczna jak w przypadku Scruma, gdzie zmiany mogą być wprowadzane niemal na każdym etapie sprintu.

Pytanie 17

Jakie z następujących skutków może wystąpić w przypadku naruszenia prawa autorskiego?

A. Unieważnienie umowy licencyjnej użytkownika końcowego
B. Zakaz korzystania z oprogramowania open-source
C. Nałożenie grzywny lub kary więzienia
D. Obowiązek zamieszczenia publicznych przeprosin
Naruszenie prawa autorskiego może skutkować nałożeniem grzywny lub karą więzienia. W zależności od skali naruszenia oraz obowiązujących przepisów, osoba odpowiedzialna za naruszenie może zostać pociągnięta do odpowiedzialności karnej lub cywilnej. Kary mogą obejmować nie tylko grzywny finansowe, ale także konieczność wypłaty odszkodowań na rzecz twórcy lub właściciela praw autorskich. W niektórych przypadkach naruszenie praw autorskich na dużą skalę może prowadzić do kary pozbawienia wolności, co podkreśla wagę przestrzegania przepisów o ochronie własności intelektualnej.

Pytanie 18

Jakie są kluczowe zasady WCAG 2.0?

A. Percepcyjna, operacyjna, zrozumiała, solidna
B. Elastyczna, prosta, przejrzysta, trwała
C. Dostosowana, błyskawiczna, mobilna, dostępna
D. Ewolucyjna, interaktywna, efektywna
Zasady WCAG 2.0, czyli Wytycznych dotyczących dostępności treści internetowych, skupiają się na zapewnieniu, że strony internetowe są dostępne dla wszystkich użytkowników, niezależnie od ich zdolności. Główne zasady to percepcyjna, operacyjna, zrozumiała i solidna. Percepcyjna oznacza, że ​​wszystkie elementy na stronie muszą być przedstawione w sposób, który umożliwia ich percepcję przez różne zmysły, takie jak wzrok i słuch. Na przykład, tekst alternatywny dla obrazów pozwala osobom niewidomym zrozumieć zawartość wizualną. Operacyjna dotyczy interakcji użytkownika z treścią; nawigacja powinna być intuicyjna, a elementy interaktywne łatwo osiągalne. Zrozumiała oznacza, że ​​treść powinna być zrozumiała dla wszystkich użytkowników, co można osiągnąć poprzez prosty język i jasne instrukcje. Solidna koncentruje się na tym, aby treść była wystarczająco elastyczna, aby działała w różnych przeglądarkach i urządzeniach, co jest kluczowe w dobie różnorodności technologii. Przykładem wdrożenia tych zasad może być wykorzystanie ARIA (Accessible Rich Internet Applications), które wspomagają dostępność dynamicznych treści w aplikacjach internetowych.

Pytanie 19

Jakie polecenie w Gicie jest używane do zapisywania zmian w lokalnym repozytorium?

A. git pull
B. git push
C. git clone
D. git commit
Polecenie 'git commit' zapisuje zmiany w lokalnym repozytorium Git. Jest to kluczowy krok w procesie kontroli wersji, ponieważ każdy commit tworzy nową migawkę (snapshot) projektu, która może być w przyszłości przywrócona lub porównana z innymi wersjami. Polecenie to jest często używane razem z opcją -m, która umożliwia dodanie wiadomości opisującej zmiany. Dzięki temu możliwe jest efektywne śledzenie historii zmian w projekcie i przywracanie wcześniejszych wersji w razie potrzeby. Git commit to podstawowe narzędzie w pracy zespołowej nad kodem, szczególnie w środowisku deweloperskim, gdzie wersjonowanie jest niezbędne do zapewnienia stabilności kodu i łatwej współpracy.

Pytanie 20

Wynikiem wykonania poniższego fragmentu kodu jest wyświetlenie liczb z zakresu od 2 do 20, które są

Ilustracja do pytania
A. podzielne przez wartość zmiennej check.
B. parzyste.
C. podzielne przez wartość zmiennej test.
D. pierwsze.
Kod wypisuje liczby pierwsze, czyli takie, które mają dokładnie dwa dzielniki: 1 i samą siebie. Liczby pierwsze są podstawą w wielu dziedzinach matematyki i informatyki, szczególnie w kryptografii i algorytmach. Wyszukiwanie liczb pierwszych w danym przedziale to popularne zadanie, które pozwala na lepsze zrozumienie iteracji, pętli i warunków logicznych w programowaniu. Algorytm ten jest również wykorzystywany w optymalizacji algorytmów szyfrowania i generowania kluczy.

Pytanie 21

Który z wymienionych elementów może stanowić część menu w aplikacji desktopowej?

A. MenuItem
B. Canvas
C. CheckBox
D. ScrollBar
MenuItem to podstawowy komponent, który stanowi część systemu menu w aplikacjach desktopowych. Jest to element, który pojawia się w rozwijanym menu i pozwala na wykonywanie określonych akcji, takich jak otwieranie plików, zapisywanie danych czy wywoływanie funkcji aplikacji. MenuItem jest szeroko stosowany w aplikacjach Windows w połączeniu z WPF i WinForms. Tworzenie strukturalnego menu, które ułatwia nawigację po aplikacji, jest kluczowe dla zapewnienia dobrej użyteczności i intuicyjności oprogramowania.

Pytanie 22

Jakie cechy powinien posiadać skuteczny negocjator?

A. asertywność, pesymizm, buta
B. intuicja, cierpliwość, asertywność
C. dobra reputacja, przekora, porywczość
D. lojalność, nieśmiałość, uczciwość
Cechy dobrego negocjatora to intuicja, cierpliwość i asertywność. Negocjator powinien umieć ocenić sytuację, przewidzieć reakcje drugiej strony i stanowczo, lecz spokojnie dążyć do celu. Te cechy pomagają budować relacje, znajdować kompromisy i skutecznie rozwiązywać konflikty, co jest kluczowe w biznesie i codziennych interakcjach.

Pytanie 23

Który fragment kodu ilustruje zastosowanie rekurencji?

Ilustracja do pytania
A. Blok 1
B. Blok 3
C. Blok 4
D. Blok 2
Blok 1 zawiera przykład użycia rekurencji, gdzie funkcja wywołuje samą siebie z innym parametrem, aż do spełnienia określonego warunku końcowego. Rekurencja jest powszechnie stosowana w algorytmach przeszukiwania, sortowania oraz rozwiązywania problemów podziel i zwyciężaj.

Pytanie 24

Jakie są cechy testów interfejsu?

A. Sprawdzają prawidłowość pracy elementów graficznych oraz interakcji użytkownika z aplikacją
B. Analizują wydajność aplikacji w czasie rzeczywistym
C. Weryfikują zgodność aplikacji z przepisami prawnymi
D. Ulepszają kod aplikacji
Testy interfejsu użytkownika (UI) mają na celu sprawdzenie, czy elementy graficzne aplikacji są prawidłowo wyświetlane i czy interakcje użytkownika z aplikacją przebiegają zgodnie z założeniami. Testy UI pozwalają na wykrycie błędów w układzie, responsywności oraz dostępności aplikacji. Dzięki tym testom możliwe jest zapewnienie, że aplikacja jest intuicyjna i estetyczna, co bezpośrednio wpływa na satysfakcję użytkownika.

Pytanie 25

Który z frameworków pozwala na tworzenie aplikacji z graficznym interfejsem użytkownika oraz obsługą wydarzeń?

A. Django
B. TensorFlow
C. Qt
D. Express.js
Qt to framework umożliwiający projektowanie aplikacji z graficznym interfejsem użytkownika (GUI) oraz obsługą zdarzeń. Qt oferuje narzędzia takie jak Qt Designer, które umożliwiają tworzenie interfejsów metodą 'przeciągnij i upuść'. Jest to jedno z najbardziej wszechstronnych narzędzi do budowy aplikacji wieloplatformowych, umożliwiające tworzenie oprogramowania dla Windows, macOS, Linux oraz urządzeń mobilnych. Qt obsługuje zdarzenia użytkownika, animacje, grafikę 3D i inne zaawansowane funkcjonalności, co czyni go idealnym narzędziem do budowy nowoczesnych aplikacji desktopowych i mobilnych.

Pytanie 26

Na podstawie zamieszczonego fragmentu kodu można stwierdzić, że element o nazwie rysunek jest

Ilustracja do pytania
A. polem w klasie
B. metodą w klasie
C. konstruktorem
D. obiektem
Zobacz, 'rysunek' w tym kodzie to metoda klasy. Skąd to wiem? Po tym, że mamy nawiasy. Metody klasy są super przydatne, bo pozwalają na robienie różnych rzeczy z obiektami albo zwracanie wyników na zewnątrz.

Pytanie 27

W wyniku realizacji zaprezentowanego kodu na ekranie pojawią się

Ilustracja do pytania
A. wszystkie elementy tablicy, które mają wartość nieparzystą
B. elementy tablicy o indeksach: 1, 2, 4, 5, 7, 8
C. wszystkie elementy tablicy, które są wielokrotnością 3
D. elementy z indeksów tablicy, które są podzielne przez 3
Kod pokazuje elementy tablicy, które mają konkretne indeksy, takie jak 1, 2, 4, 5, 7 i 8. To efekt przechodzenia przez tablicę i wybierania tylko tych elementów, które spełniają określone warunki. Filtrowanie tablic w ten sposób jest dość powszechne w programowaniu, więc to całkiem popularna technika.

Pytanie 28

Jaką rolę odgrywa interpreter w kontekście programowania?

A. Łączy kod źródłowy z zewnętrznymi bibliotekami
B. Przekłada kod źródłowy na język maszynowy w trakcie działania programu
C. Generuje plik wykonywalny dla systemu operacyjnego
D. Zoptymalizowuje wydajność aplikacji w środowisku produkcyjnym
Interpreter tłumaczy kod źródłowy na język maszynowy instrukcja po instrukcji, co oznacza, że każda linia kodu jest analizowana i wykonywana na bieżąco. Dzięki temu programy interpretowane, takie jak te w Pythonie, Ruby czy JavaScript, mogą być szybko testowane i uruchamiane bez konieczności wcześniejszej kompilacji. Interpretacja pozwala na elastyczność w procesie rozwoju, ponieważ zmiany w kodzie są widoczne natychmiast po zapisaniu pliku. To czyni interpreter idealnym narzędziem do prototypowania i budowania aplikacji w dynamicznych środowiskach.

Pytanie 29

Który z wymienionych elementów stanowi przykład złożonego typu danych?

A. bool
B. struct
C. char
D. int
Typ 'struct' w C++ to super sprawa, bo pozwala na trzymanie różnych danych pod jedną nazwą. Dzięki temu można łatwo zorganizować zmienne, które różnią się typami. Wyobraź sobie, że możesz stworzyć strukturę, która będzie reprezentować na przykład samochód z jego marką, rocznikiem i ceną. To naprawdę ułatwia pracę z danymi! Każde pole w strukturze może mieć inny typ, co czyni 'struct' bardzo uniwersalnym narzędziem do modelowania różnych obiektów, jak ludzie czy produkty. W zasadzie, to takie logiczne pudełko, do którego wrzucasz różne informacje i masz do nich szybki dostęp.

Pytanie 30

Który z języków programowania jest najczęściej wykorzystywany do budowania aplikacji internetowych po stronie serwera?

A. HTML
B. PHP
C. CSS
D. JavaScript
PHP to jeden z najczęściej używanych języków programowania do tworzenia aplikacji webowych po stronie serwera. Jest to język skryptowy, który umożliwia dynamiczne generowanie treści stron internetowych, zarządzanie sesjami użytkowników, obsługę formularzy oraz integrację z bazami danych. PHP napędza popularne systemy zarządzania treścią (CMS), takie jak WordPress, Joomla czy Drupal. Dzięki swojej prostocie, szerokiemu wsparciu społeczności oraz dużej liczbie gotowych bibliotek i frameworków (np. Laravel), PHP pozostaje jednym z czołowych języków backendowych. PHP pozwala również na szybkie wdrażanie aplikacji i jest kompatybilny z wieloma serwerami WWW, co czyni go uniwersalnym wyborem w budowie aplikacji webowych.

Pytanie 31

Jaką strukturę danych można zrealizować, korzystając jedynie z wymienionych poniżej metod:

Ilustracja do pytania
A. tablica
B. kolejka
C. drzewo binarne
D. stos
Kolejki działają na zasadzie FIFO (First In, First Out), a tablice umożliwiają dostęp do elementów za pomocą indeksów. Drzewa binarne natomiast to bardziej złożone struktury, służące do reprezentowania hierarchicznych danych i wyszukiwania.

Pytanie 32

Jakie są kluczowe różnice między typami stałoprzecinkowymi a zmiennoprzecinkowymi?

A. Typy stałoprzecinkowe przechowują liczby całkowite, a typy zmiennoprzecinkowe przechowują liczby z ułamkami dziesiętnymi
B. Typy stałoprzecinkowe obsługują liczby ujemne, natomiast typy zmiennoprzecinkowe tylko dodatnie
C. Typy zmiennoprzecinkowe przechowują wyłącznie liczby ujemne
D. Typy stałoprzecinkowe wymagają większej ilości pamięci niż typy zmiennoprzecinkowe
Stałoprzecinkowe typy obsługują zarówno liczby dodatnie, jak i ujemne – stwierdzenie, że obsługują tylko liczby dodatnie, jest błędne. Stałoprzecinkowe typy danych nie wymagają więcej pamięci niż zmiennoprzecinkowe – wręcz przeciwnie, typy takie jak 'float' zajmują więcej miejsca ze względu na możliwość przechowywania części ułamkowych. Zmiennoprzecinkowe nie przechowują wyłącznie liczb ujemnych – mogą przechowywać zarówno liczby dodatnie, jak i ujemne, co czyni je bardziej wszechstronnymi w niektórych aplikacjach.

Pytanie 33

Który z wymienionych algorytmów pracujących na tablicy jednowymiarowej ma złożoność obliczeniową O(n2)?

A. Sortowanie bąbelkowe
B. Wyszukiwanie metodą binarną
C. Wyświetlenie elementów
D. Sortowanie szybkie
Sortowanie bąbelkowe to taki klasyczny algorytm, który ma złożoność O(n^2). Chociaż jest dość prosty w zrozumieniu, to nie za bardzo sprawdza się w większych zbiorach danych. Działa tak, że porównuje sąsiadujące ze sobą elementy i zamienia je miejscami, jeśli są w złej kolejności. Trochę to czasochłonne, ale warto znać ten algorytm, bo pokazuje podstawy sortowania.

Pytanie 34

Wykorzystanie typu DECIMAL w MySQL wymaga wcześniejszego określenia długości (liczby cyfr) przed oraz po przecinku. Jak należy to zapisać?

A. logiczny
B. stałoprzecinkowy
C. zmiennoprzecinkowy
D. łańcuchowy
Typ DECIMAL w języku MySQL jest używany do przechowywania liczb dziesiętnych z określoną precyzją. Przy definiowaniu tego typu danych wymagane jest określenie dwóch głównych parametrów: długości całkowitej liczby, czyli liczby cyfr przed przecinkiem, oraz długości części dziesiętnej, czyli liczby cyfr po przecinku. Taki zapis ma postać DECIMAL(M, D), gdzie M to maksymalna liczba cyfr, a D to liczba cyfr po przecinku. Przykład zastosowania to: DECIMAL(10, 2), co oznacza, że liczba może mieć maksymalnie 10 cyfr, z czego 2 cyfry będą po przecinku. Typ DECIMAL jest szczególnie przydatny w aplikacjach finansowych, gdzie precyzja obliczeń jest kluczowa, aby uniknąć błędów zaokrągleń, które mogą występować w przypadku typów zmiennoprzecinkowych. Standardy dotyczące typów danych w SQL, takie jak SQL:2008, również uznają znaczenie precyzyjnych reprezentacji liczbowych, co sprawia, że DECIMAL jest preferowany w wielu zastosowaniach. Warto dodać, że MySQL pozwala na elastyczność w definiowaniu długości, co umożliwia optymalne dostosowanie do specyficznych wymagań aplikacji.

Pytanie 35

Jednym z rodzajów testów funkcjonalnych, które można przeprowadzić na aplikacji webowej, jest ocena

A. bezpieczeństwa aplikacji
B. poprawności wyświetlanych elementów aplikacji
C. wydajności aplikacji
D. poziomu optymalizacji kodu aplikacji
Testy funkcjonalne w aplikacji webowej są super ważne, bo sprawdzają, czy wszystko działa jak należy. Mówiąc prościej, chodzi o to, żeby zobaczyć, czy wszystkie elementy na stronie są wyświetlane prawidłowo, jak przyciski i formularze. To też dotyczy tego, jak użytkownicy wchodzą w interakcję z różnymi częściami strony. Moim zdaniem, dobrze przeprowadzone testy mogą naprawdę poprawić doświadczenie użytkownika.

Pytanie 36

W jakiej fazie cyklu życia projektu informatycznego następuje integracja oraz testowanie wszystkich modułów systemu?

A. Faza analizy
B. Etap implementacji
C. Etap planowania
D. Faza wdrożenia
Planowanie to faza początkowa, w której określane są cele projektu, harmonogram i zasoby, ale nie jest to etap integracji systemu. Analiza skupia się na zbieraniu wymagań i definiowaniu specyfikacji technicznej, ale nie obejmuje łączenia modułów ani testowania gotowego produktu. Wdrożenie to końcowy etap cyklu życia projektu, który następuje po pełnej integracji i testowaniu – polega na uruchomieniu systemu w środowisku produkcyjnym i udostępnieniu go użytkownikom końcowym.

Pytanie 37

Jaki modyfikator dostępu umożliwia dostęp do pól klasy tylko za pomocą jej metod?

A. Protected
B. Private
C. Static
D. Public
Modyfikator `private` w językach takich jak C++, Java i C# pozwala na ograniczenie dostępu do pól i metod klasy, umożliwiając ich wykorzystanie wyłącznie w obrębie tej samej klasy. Pola `private` są ukryte przed innymi klasami i mogą być modyfikowane lub odczytywane jedynie poprzez metody publiczne (gettery i settery). Przykład w C++: `class Konto { private: double saldo; public: void ustawSaldo(double s) { saldo = s; } }`. Dzięki temu mechanizmowi dane są chronione przed nieautoryzowanymi zmianami, co zwiększa bezpieczeństwo aplikacji i minimalizuje ryzyko błędów.

Pytanie 38

W zaprezentowanym kodzie stworzono abstrakcyjną klasę figura oraz klasę prostokąta, która dziedziczy po niej, zawierającą zdefiniowane pola i konstruktory. Wskaż minimalną wersję implementacji sekcji /* metody klasy */ dla klasy Prostokat:

Ilustracja do pytania
A. A
B. D
C. B
D. C
Minimalna implementacja klasy Prostokat wymaga zaimplementowania podstawowych metod określonych w klasie abstrakcyjnej figura. Implementacja zawiera niezbędne pola i metody, które muszą być obecne, aby klasa mogła być skompilowana i działała poprawnie.

Pytanie 39

Który z wymienionych elementów interfejsu użytkownika jest charakterystyczny dla aplikacji działającej na komputerze?

A. Przycisk (Button)
B. Routing
C. Strona HTML
D. API REST
Przycisk, czyli ten mały element, co go klikamy w aplikacjach, to naprawdę ważna część interfejsu. Używamy go, żeby coś zainicjować, na przykład zapisać dane czy wywołać jakąś funkcję. Fajnie, że można go dowolnie ustawiać – zmieniać wygląd, rozmiar, a nawet to, jak się zachowuje. Dzięki temu pasuje do każdej aplikacji. W dzisiejszych programach, jak WPF, te przyciski mogą mieć różne kolorowe ikony albo nawet animacje, co sprawia, że aplikacja wygląda super. Generalnie, bez przycisków użytkownik by się w aplikacji nie połapał, bo to dzięki nim możemy nawigować, zatwierdzać formularze czy otwierać nowe okna dialogowe.

Pytanie 40

Który z faz cyklu życia projektu wiąże się z identyfikacją wymagań użytkownika?

A. Wdrażanie
B. Przeprowadzanie testów
C. Etap planowania
D. Analiza
Planowanie koncentruje się na ustaleniu harmonogramu, budżetu i alokacji zasobów, ale nie obejmuje dogłębnej analizy wymagań użytkownika. Implementacja to faza, w której kod jest tworzony na podstawie wcześniejszych ustaleń, ale nie jest to etap zbierania wymagań. Testowanie odbywa się po implementacji i służy wykrywaniu błędów, a nie definiowaniu oczekiwań użytkownika wobec produktu.