Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik fotografii i multimediów
  • Kwalifikacja: AUD.02 - Rejestracja, obróbka i publikacja obrazu
  • Data rozpoczęcia: 14 maja 2025 15:29
  • Data zakończenia: 14 maja 2025 15:38

Egzamin zdany!

Wynik: 32/40 punktów (80,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Odbitki o wymiarach 10 x 15 cm można uzyskać bez kadrowania z negatywu?

A. 4 x 5 cala
B. 24 x 36 mm
C. 6 x 6 cm
D. 6 x 4,5 cm
Wybór innych odpowiedzi wynika z nieporozumienia dotyczącego proporcji i rozmiarów, które są wymagane do wykonania odbitki w formacie 10 x 15 cm. Odpowiedzi takie jak 4 x 5 cala czy 6 x 6 cm nie pasują do standardowego formatu negatywu używanego w fotografii. 4 x 5 cala to wymiar dużego formatu, który jest rzadko używany w codziennej fotografii, a jego proporcje nie odpowiadają standardowej odbitce 10 x 15 cm. Z kolei 6 x 6 cm to format kwadratowy, który również nie może być bezpośrednio użyty do wykonania prostokątnej odbitki, co wymagałoby kadrowania, a tym samym zmiany kompozycji obrazu. Odpowiedź 6 x 4,5 cm, chociaż jest bliższa standardowemu wymiarowi, również nie jest tym, czego szukamy, ponieważ nie jest uznawana za typowy format negatywu, który pasowałby bezpośrednio do formatu 10 x 15 cm. W fotografii istotne jest, aby znać odpowiednie proporcje, co pozwala uniknąć niepotrzebnych korekt i kadrowania, które mogą wpłynąć na ostateczny efekt wizualny zdjęcia. Często zdarza się, że błędy w wyborze formatów wynikają z braku znajomości standardów branżowych oraz praktycznych aspektów fotografii, co podkreśla znaczenie edukacji w tym zakresie.

Pytanie 2

W procesie chemicznej obróbki materiałów barwnych odwracalnych występują następujące etapy

A. wywoływanie czarno-białe, przerywanie, utrwalanie, płukanie
B. wywoływanie barwne, odbielanie, utrwalanie, płukanie
C. wywoływanie barwne, przerywanie, odbielanie, zadymianie, wywoływanie czarno-białe, utrwalanie, płukanie
D. wywoływanie czarno-białe, przerywanie, odbielanie, zadymianie, wywoływanie barwne, utrwalanie, płukanie
Odpowiedź wywoływanie czarno-białe, przerywanie, odbielanie, zadymianie, wywoływanie barwne, utrwalanie, płukanie jest poprawna, ponieważ opisuje sekwencję procesów typowych dla obróbki chemicznej materiałów odwracalnych barwnych. W pierwszym etapie, wywoływanie czarno-białe, materiał fotograficzny jest przekształcany w obraz monochromatyczny poprzez działanie odpowiednich chemikaliów. Następnie następuje przerywanie, które zatrzymuje reakcję chemiczną, co jest kluczowe dla uzyskania pożądanych efektów. Odbielanie usuwa pewne obszary barwne, co jest istotne, aby uzyskać czystość obrazów. Działanie zadymiania dodaje specyfikę wizualną poprzez wprowadzenie efektów światłocienia. Wywoływanie barwne to kluczowy moment, w którym barwniki są aktywowane, co pozwala na uzyskanie pełnokolorowych obrazów. Utrwalanie zabezpiecza obraz przed dalszymi reakcjami chemicznymi, a płukanie usuwa resztki chemikaliów, co jest niezbędne dla trwałości finalnego produktu. Właściwe wykonanie każdego z tych kroków zgodnie z przyjętymi standardami zapewnia wysoką jakość zdjęć oraz ich długotrwałość, co jest kluczowe w praktyce fotograficznej i obrazowej.

Pytanie 3

W najnowszych systemach zarządzania biblioteką zdjęć keyword hierarchies oznaczają

A. strukturę słów kluczowych z relacjami nadrzędności i podrzędności
B. automatyczne sortowanie zdjęć według hierarchii jakości
C. klasyfikację kolorów według modelu przestrzeni HSL
D. system automatycznego tagowania zdjęć przez algorytmy AI
Wybór odpowiedzi dotyczącej systemu automatycznego tagowania zdjęć przez algorytmy AI jest niewłaściwy, ponieważ nie odnosi się do pojęcia hierarchii słów kluczowych. Automatyczne tagowanie to proces, który opiera się na algorytmach uczenia maszynowego, które analizują obrazy i przypisują im tagi na podstawie rozpoznawania wzorców. Choć jest to nowoczesne podejście do organizacji danych, nie uwzględnia ono relacji nadrzędności i podrzędności, które charakteryzują hierarchie słów kluczowych. Kolejna odpowiedź, mówiąca o klasyfikacji kolorów według modelu przestrzeni HSL, w ogóle nie dotyczy zarządzania słowami kluczowymi, lecz sposobu reprezentacji kolorów w grafice komputerowej. Model HSL (Hue, Saturation, Lightness) służy do opisu barw, ale nie ma związku z organizowaniem zdjęć w oparciu o ich zawartość. Ostatnia odpowiedź, dotycząca automatycznego sortowania zdjęć według hierarchii jakości, również jest błędna, ponieważ nie odnosi się do pojęcia słów kluczowych. Jakość zdjęć może być mierzona różnymi kryteriami, ale nie ma to związku z hierarchią słów kluczowych. Zrozumienie tych różnic jest kluczowe dla efektywnego zarządzania informacją w systemach bibliotek zdjęć, gdzie hierarchie słów kluczowych stanowią fundament organizacji danych.

Pytanie 4

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 5

Aby uzyskać równomierne oświetlenie postaci w studio, należy wykorzystać

A. stożkowy tubus
B. wrota
C. strumienicę
D. sofbox z dyfuzorem
Sofbox z dyfuzorem to naprawdę świetne narzędzie, jeśli chodzi o oświetlenie postaci w studio. Dzięki swojej budowie, rozprasza światło w taki sposób, że ostre cienie stają się mniej widoczne, a całość wygląda bardziej naturalnie. Widać to szczególnie w zdjęciach i filmach, gdzie miękkie światło super sprawdza się w portretach. Na przykład, podczas sesji zdjęciowych, artyści czy modele mogą być oświetleni w taki sposób, że ich cechy są podkreślone, a jednocześnie cienie nie przeszkadzają. W branży mówi się, że dyfuzory są kluczowe do zmiękczania światła, co naprawdę poprawia jakość wizualną materiałów. Dodatkowo, warto łączyć sofboxy z różnymi źródłami światła, żeby uzyskać fajny, artystyczny efekt. To wszystko jest standardem w profesjonalnych studiach fotograficznych i filmowych.

Pytanie 6

W cyfrowych aparatach, ocena natężenia światła na podstawie bardzo małego fragmentu obrazu nazywana jest trybem

A. wielosegmentowym
B. punktowym
C. matrycowym
D. centralnie ważonym
Matrycowy pomiar światła, w przeciwieństwie do punktowego, opiera się na analizie całej matrycy obrazu, co oznacza, że aparat ocenia jasność w wielu segmentach kadru jednocześnie. Chociaż ten styl pomiaru jest przydatny w większości sytuacji, może prowadzić do nieoptymalnych rezultatów w przypadku, gdy centralny obiekt zdjęcia jest znacznie jaśniejszy lub ciemniejszy od tła. Z kolei tryb wielosegmentowy, który również mierzy światło w różnych sekcjach kadru, jest bardziej skomplikowany i często opiera się na analizie lokalnych kontrastów, co czyni go świetnym rozwiązaniem w fotoreportażu lub krajobrazach, gdzie różnorodność oświetlenia jest znaczna. Centralnie ważony pomiar światła koncentruje się na jasności w centralnym obszarze kadru, ale również uwzględnia otaczające go segmenty, co czyni go mniej precyzyjnym od pomiaru punktowego, w którym cała uwaga skupia się na jednym, kluczowym punkcie. Błędem myślowym jest zakładanie, że wszystkie te tryby pomiaru mogą zastąpić się nawzajem, podczas gdy każdy z nich ma swoje unikalne zalety i wady, co powinno być brane pod uwagę zależnie od kontekstu fotografii.

Pytanie 7

Która technika druku jest najczęściej stosowana do profesjonalnych wydruków fotograficznych w dużym formacie?

A. Druk laserowy
B. Druk igłowy
C. Druk termosublimacyjny
D. Druk pigmentowy atramentowy
Wybór technik druku innych niż druk pigmentowy atramentowy często wynika z niepełnego zrozumienia ich właściwości i zastosowań. Druk laserowy jest techniką, która może być używana do produkcji dokumentów, ale nie jest idealna do profesjonalnych wydruków fotograficznych. Jej ograniczona gama kolorów oraz mniejsze nasycenie barw sprawiają, że wyniki mogą być nieodpowiednie do wymagających zastosowań artystycznych. Z kolei druk termosublimacyjny, chociaż popularny w niektórych segmentach, takich jak druk na tkaninach czy tworzeniu materiałów reklamowych, ma swoje ograniczenia w odniesieniu do trwałości i jakości na dużych formatach, szczególnie w kontekście płaskich powierzchni. Wydruki termosublimacyjne mogą tracić na jakości po dłuższym czasie, co jest nieakceptowalne w profesjonalnym druku fotograficznym. Druk igłowy to technika, która z kolei jest stosowana głównie do druku faktur i dokumentów, a nie do fotografii, gdzie jakość obrazu i odwzorowanie detali jest kluczowe. Wybierając niewłaściwą technikę, można łatwo wpaść w pułapkę myślenia, że wszystkie metody drukarskie są sobie równe, co jest mylnym przekonaniem. Warto zatem dobrze zrozumieć różnice oraz specyfikę każdej z tych technologii, aby dokonać świadomego wyboru, dostosowanego do potrzeb.

Pytanie 8

Aby zeskanować slajdy z zachowaniem odpowiedniej jasności na obrazie cyfrowym, konieczne jest użycie skanera do oryginałów

A. refleksyjnych o wysokiej dynamice skanowania
B. transparentnych o wysokiej dynamice skanowania
C. transparentnych o niskiej dynamice skanowania
D. refleksyjnych o niskiej dynamice skanowania
Wybór skanera do slajdów transparentnych o dużej dynamice skanowania jest kluczowy dla uzyskania wysokiej jakości obrazu cyfrowego. Transparentne slajdy posiadają unikalną strukturę, która pozwala na lepsze przechwytywanie światła, co wpływa na ostateczną jakość skanowanego obrazu. Duża dynamika skanowania oznacza zdolność skanera do uchwycenia szerokiego zakresu jasności, co jest istotne przy pracy z materiałami fotograficznymi, gdzie detale zarówno w jasnych, jak i ciemnych partiach obrazu są kluczowe. Przykładem zastosowania takiej technologii jest skanowanie slajdów archiwalnych, gdzie wymagane jest zachowanie oryginalnej jakości kolorów i szczegółów. W branży standardem są skanery o rozdzielczości co najmniej 2400 dpi, które, w połączeniu z dużą dynamiką, zapewniają profesjonalne rezultaty. Dodatkowo, podczas skanowania slajdów warto zastosować odpowiednie profile kolorów, co pozwoli na jeszcze lepszą reprodukcję barw i kontrastu. Takie podejście jest zgodne z najlepszymi praktykami w fotografii cyfrowej i archiwizacji.

Pytanie 9

Aby uzyskać zdjęcie całej postaci koszykarza z trybuny podczas meczu, jaki obiektyw aparatu fotograficznego powinien być użyty, żeby skutecznie wypełnić kadr?

A. 35 mm
B. 18-55 mm
C. 24 mm
D. 70-200 mm
Wybór obiektywu o ogniskowej 70-200 mm jest trafny, gdyż tego typu obiektywy oferują wszechstronność, która jest niezbędna podczas fotografowania sportów drużynowych, takich jak koszykówka. Dzięki zmiennej ogniskowej możliwe jest uchwycenie detali oraz pełnej sylwetki zawodnika z różnych odległości. Ogniskowa 70 mm umożliwia zbliżenie na postać koszykarza, natomiast 200 mm pozwala na uchwycenie akcji z większej odległości, co jest przydatne, gdy nie można zbliżyć się do boiska. Dodatkowo, obiektywy tej klasy często charakteryzują się dużą jasnością, co z kolei pozwala na uzyskanie lepszych efektów w warunkach słabego oświetlenia, co jest częstym wyzwaniem w halach sportowych. W praktyce, fotografowie sportowi często sięgają po obiektywy z tej kategorii, ponieważ zapewniają one odpowiednią jakość obrazu oraz możliwość szybkiej reakcji na dynamiczne sytuacje, które mają miejsce w trakcie meczu.

Pytanie 10

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 11

Efekt przetwarzania HDR określany jako "HDR look" charakteryzuje się

A. charakterystycznym czarno-białym wykończeniem z selektywnym kolorem
B. całkowitym brakiem cieni i obszarów prześwietlonych
C. nienaturalnym wyglądem z przesadnym kontrastem lokalnym i nasyceniem kolorów
D. dominacją barw zimnych i niebieskiej poświaty
Efekt przetwarzania HDR, określany jako "HDR look", rzeczywiście charakteryzuje się nienaturalnym wyglądem z przesadnym kontrastem lokalnym oraz nadmiernym nasyceniem kolorów. Technologia HDR, czyli High Dynamic Range, pozwala na uchwycenie szerszego zakresu tonalnego, co w praktyce oznacza, że obrazy mogą zawierać zarówno bardzo jasne, jak i bardzo ciemne obszary. Jednakże, gdy HDR jest stosowane bez umiaru, może prowadzić do efektu, który wydaje się sztuczny. Przykładowo, w filmach czy grach wideo, zbyt intensywne podkreślenie kontrastu lokalnego może sprawić, że obrazy stają się nierealistyczne i przerysowane. Dobrze zrealizowany HDR powinien podkreślać szczegóły w cieniach i światłach, ale bez utraty naturalności. Warto zwrócić uwagę, że profesjonalni fotografowie i filmowcy stosują określone techniki, aby uzyskać harmonijny efekt HDR, który podkreśla rzeczywistość, a nie ją wypacza.

Pytanie 12

Jaki jest czas synchronizacji otwarcia migawki z lampą błyskową w studio?

A. 1/125 s
B. 1/500 s
C. 1/1600 s
D. 1/30 s
Czas synchronizacji otwarcia migawki z lampą błyskową studyjną wynoszący 1/125 s jest standardem w fotografii, który zapewnia optymalne warunki do uzyskania prawidłowego naświetlenia zdjęcia. W momencie, gdy migawka jest otwarta, lampa błyskowa emituje błysk światła, co pozwala na oświetlenie obiektu fotografowanego. Ustalony czas synchronizacji 1/125 s jest wynikiem obliczeń mających na celu maksymalizację efektywności lampy błyskowej, przy jednoczesnym minimalizowaniu ryzyka powstania niedoświetlonych lub prześwietlonych obszarów zdjęcia. W praktyce oznacza to, że w przypadku dłuższych czasów otwarcia migawki, takich jak 1/30 s czy 1/500 s, lampa błyskowa może nie zadziałać w pełni, co prowadzi do niewłaściwego naświetlenia. Użycie 1/1600 s skutkuje tym, że lampa błyskowa może nie zdążyć wyemitować światła w tym krótkim czasie, co skutkuje ciemnym zdjęciem. W studiu fotograficznym, gdzie oświetlenie jest kluczowe, przestrzeganie tego standardu pozwala na uzyskanie profesjonalnych rezultatów i jest powszechnie uznawane za najlepszą praktykę.

Pytanie 13

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 14

Oświetlenie porównywane do "trójkąta" jest klasyfikowane jako rodzaj oświetlenia portretowego

A. realizowanego przy użyciu trzech lamp umieszczonych w równych odległościach od siebie i modela.
B. w którym nos modela rzuca ukośnie zarysowany na policzku cień, pozostawiając oko w strefie światła.
C. realizowanego przy użyciu dwóch lamp umiejscowionych po obydwu stronach modela.
D. w którym cienie tworzą charakterystyczne trójkąty na policzkach modela.
Odpowiedź, w której nos modela rzuca ukośnie zarysowany na policzku cień, pozostawiając oko w sferze światła, jest poprawna, ponieważ opisuje klasyczną technikę oświetleniową znaną jako światłocień z trójkątem. W tej metodzie, światło jest ustawione pod kątem, co powoduje, że cień nosowy tworzy charakterystyczny trójkąt na policzku. To podejście jest nie tylko estetyczne, ale i praktyczne, ponieważ pomaga w modelowaniu rysów twarzy, dodając głębi i trójwymiarowości portretom. W praktyce, fotografowie często korzystają z jednego źródła światła głównego (np. softboxa), które jest umieszczone w taki sposób, aby tworzyć ten efekt. Technika ta jest zgodna z zasadami oświetlenia portretowego i jest szeroko stosowana w branży fotograficznej, szczególnie w sesjach zdjęciowych oraz na planach filmowych, gdzie kluczowe jest uchwycenie naturalnych konturów i cech modeli. Korzystając z tej metody, fotografowie mogą uzyskać dramatyczne efekty, które przyciągają uwagę widza.

Pytanie 15

Jakie narzędzie w programie Adobe Photoshop pozwala na eliminację zniekształceń perspektywy, które wystąpiły na fotografii budynku z niewielkiej odległości?

A. Korekcja obiektywu
B. Zmiana rozmiaru
C. Malowanie pędzlem
D. Skraplanie
Korekcja obiektywu to zaawansowane narzędzie w Adobe Photoshop, które służy do eliminacji zniekształceń perspektywicznych i aberracji optycznych, często występujących przy fotografowaniu budynków i innych obiektów z bliskiej odległości. Poniżej przedstawiam kilka kluczowych aspektów tego narzędzia. Przede wszystkim, pozwala ono na dostosowanie kątów widzenia, co skutkuje bardziej realistycznym odwzorowaniem obiektów. Na przykład, w przypadku fotografii architektury, zniekształcenia mogą spowodować, że prostokątne obiekty będą wyglądały na trapezowe. Korekcja obiektywu umożliwia precyzyjne prostowanie linii i kształtów, co jest szczególnie ważne w profesjonalnej fotografii nieruchomości, gdzie dokładność jest kluczowa. Dodatkowo, dzięki możliwości zastosowania profili korekcji dla konkretnych obiektywów, użytkownik może szybko i efektywnie skorygować zdjęcia, co znacznie podnosi jakość finalnego obrazu. Używanie tego narzędzia jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży fotograficznej, co sprawia, że jest ono niezbędne dla każdego profesjonalnego fotografa.

Pytanie 16

Aby uzyskać wydruk w formacie 10 x 15 cm przy rozdzielczości 300 dpi, zdjęcie o wymiarach 20 x 30 cm powinno być zeskanowane z minimalną rozdzielczością

A. 150 ppi
B. 300 ppi
C. 75 ppi
D. 600 ppi
Wybór rozdzielczości 75 ppi jest niewłaściwy, ponieważ ta wartość jest zbyt niska do uzyskania wydruku o wysokiej jakości. Przy tej rozdzielczości zdjęcie będzie miało zaledwie 600 x 900 pikseli, co zdecydowanie nie wystarczy, aby spełnić standardy druku w wysokiej rozdzielczości. Niska rozdzielczość prowadzi do utraty szczegółów oraz nieostrości, co jest szczególnie widoczne po wydruku, gdzie każdy detal jest bardziej zauważalny. Z kolei wybór 300 ppi jako minimalnej rozdzielczości skanowania jest błędny, ponieważ taka rozdzielczość nie uwzględnia rozmiaru skanowanego zdjęcia. Rozdzielczość skanowania powinna być odpowiednio dostosowana do wymagań wydruku, a rozdzielczość 300 ppi jest zarezerwowana dla wydruków z oryginalnych, wysokiej jakości zdjęć. Zastosowanie 600 ppi jest również przesadzone, ponieważ generuje pliki o ogromnych rozmiarach, co nie jest konieczne do druku w formacie 10 x 15 cm. Wybierając odpowiednią rozdzielczość skanowania, warto również zrozumieć, że rozdzielczość musi być zgodna z wymogami druku i nie powinna być ani zbyt niska, ani zbyt wysoka. Typowym błędem jest zatem nie przemyślenie relacji między rozmiarami obrazu a wymaganą rozdzielczością, co prowadzi do nieefektywnego wykorzystania zasobów i niezadowalających rezultatów w finalnym wydruku.

Pytanie 17

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 18

Aby uzyskać efekt oświetlenia konturowego, należy oświetlić fotografowany obiekt z jakiego kierunku?

A. tylne
B. przednie
C. górno-boczne
D. górne
Oświetlenie konturowe jest techniką, która ma na celu podkreślenie kształtu i tekstury obiektu poprzez kontrast między światłem a cieniem. Zastosowanie oświetlenia tylnego pozwala na uzyskanie efektu halo, który nie tylko definiuje kontury, ale również dodaje głębi i trójwymiarowości. W praktyce, jeśli fotografujesz portret, światło umieszczone za obiektem tworzy delikatną poświatę wokół krawędzi, co może efektywnie oddzielić osobę od tła. Ta technika jest powszechnie stosowana w fotografii mody oraz produktowej, gdzie ważne jest, aby obiekt wyglądał atrakcyjnie i wyróżniał się na tle. Dobrym przykładem zastosowania oświetlenia tylnego jest sesja zdjęciowa w plenerze podczas zachodu słońca, gdzie naturalne światło wprowadza ciepłe odcienie, podkreślając kontury postaci. Warto pamiętać, że umiejętne wykorzystanie różnych źródeł światła, zgodnie z zasadami kompozycji i estetyki, może znacząco wpłynąć na jakość finalnego obrazu. Zastosowanie tej techniki powinno być zgodne z zasadami sztuki fotograficznej i uwzględniać właściwe ustawienie parametrów aparatu, takich jak czas naświetlania i przysłona, co pozwoli na uzyskanie pożądanych efektów.

Pytanie 19

Gdy histogram wskazuje na dużą ilość pikseli zgromadzonych blisko prawej krawędzi, co to sugeruje o zdjęciu?

A. jest równomiernie naświetlone
B. jest zbyt ciemne
C. jest zbyt jasne
D. nie jest w ogóle nienaświetlone
Odpowiedź, że zdjęcie jest zbyt jasne, jest poprawna, ponieważ histogram, który pokazuje dużą liczbę pikseli blisko prawej krawędzi, wskazuje na nadmierne naświetlenie. W świetle technicznym oznacza to, że wiele wartości tonów w obrazie zbliża się do maksymalnej jasności (255 w systemie RGB), co skutkuje utratą szczegółów w jasnych partiach zdjęcia. W praktyce fotograficznej, zbyt jasne zdjęcia mogą prowadzić do efektu prześwietlenia, gdzie detale w jasnych obszarach stają się niewidoczne, co jest szczególnie istotne w przypadku zdjęć krajobrazów lub portretów z dużą ilością światła. Aby uzyskać zrównoważone naświetlenie, warto stosować techniki takie jak bracketing ekspozycji, które polegają na wykonaniu kilku zdjęć z różnymi ustawieniami naświetlenia. Pozwala to na późniejsze wybranie najlepszego ujęcia lub na stworzenie zdjęcia HDR (High Dynamic Range), które łączy różne naświetlenia w celu uzyskania lepszego zakresu tonalnego. Dobrą praktyką jest również kalibracja monitorów oraz używanie histogramów do oceny naświetlenia podczas procesu edycji zdjęć.

Pytanie 20

Jakie cechy są typowe dla fotografii wykonanej w niskim kluczu?

A. Jasne tło, oświetlenie frontalne
B. Ciemne tło, oświetlenie przednie rozproszone
C. Jasne tło, oświetlenie boczne z przodu
D. Ciemne tło, oświetlenie skierowane
Odpowiedź 'Ciemne tło, oświetlenie skierowane' jest właściwa, ponieważ fotografia w niskim kluczu charakteryzuje się dominacją ciemnych tonów oraz intensywnym, skupionym oświetleniem. Tego rodzaju oświetlenie, często określane jako 'oświetlenie kierunkowe', prowadzi do powstawania wyraźnych kontrastów między światłem a cieniem, co nadaje zdjęciom dramatyczny efekt. Przykładem zastosowania niskiego klucza może być portret, w którym twarz modela jest oświetlona mocnym światłem skierowanym z boku lub z góry, podczas gdy reszta obrazu tonie w ciemności. Taka technika jest często używana w fotografii artystycznej oraz modowej, gdzie ważne jest wydobycie emocji i głębi w portretach. Praktyczne zastosowanie tej techniki wymaga zrozumienia, jak różne źródła światła wpływają na końcowy efekt wizualny. Standardy branżowe wskazują, że oświetlenie powinno być dostosowane do zamierzonego przekazu artystycznego, co podkreśla znaczenie świadomego wyboru w kontekście niskiego klucza.

Pytanie 21

Jakiej operacji nie da się zrealizować w programie Adobe Photoshop?

A. Obrysowania zaznaczenia
B. Trasowania mapy bitowej
C. Wypełnienia zaznaczenia
D. Rasteryzacji warstwy tekstowej
Trasowanie mapy bitowej to proces, który nie jest bezpośrednio wspierany w programie Adobe Photoshop. W Photoshopie mamy do czynienia z grafiką rastrową, co oznacza, że obrazy składają się z pikseli. Natomiast trasowanie mapy bitowej jest techniką, która najczęściej kojarzy się z grafiką wektorową. W przypadku wektorów, trasowanie polega na przekształceniu obrazu rastrowego w zestaw linii i kształtów opartych na matematycznych równaniach. Adobe Illustrator jest programem, który lepiej sprawdza się w tym zakresie, oferując narzędzia do wektoryzacji. W Photoshopie można jednak konwertować rastrowe warstwy na wektory w ograniczonym zakresie, ale pełne trasowanie wymaga dedykowanych narzędzi. W kontekście praktycznym, umiejętność rozróżniania między grafiką rastrową a wektorową jest kluczowa w branży kreatywnej, gdzie często musimy wybierać odpowiednie narzędzia zgodnie z wymaganiami projektu. Warto zatem znać możliwości różnych programów i ich odpowiednie zastosowanie.

Pytanie 22

Promieniowanie ultrafioletowe, które osiąga powierzchnię Ziemi jako część promieniowania słonecznego, jest rodzajem promieniowania elektromagnetycznego o długości fali mieszczącej się w zakresie

A. 315 nm ÷ 380 nm
B. 100 nm ÷ 280 nm
C. 50 nm ÷ 100 nm
D. 280 nm ÷ 315 nm
Promieniowanie ultrafioletowe (UV) jest częścią widma elektromagnetycznego, które dociera do powierzchni Ziemi w zakresie długości fal od 315 nm do 380 nm. Ta konkretna długość fali jest klasyfikowana jako promieniowanie UVA, które ma zdolność penetrowania w głąb skóry i jest związane z długoterminowymi efektami, takimi jak starzenie się skóry oraz ryzyko rozwoju nowotworów skóry. Ponadto, promieniowanie UV w tym zakresie ma zastosowanie w różnych dziedzinach, takich jak medycyna (fototerapia), przemysł kosmetyczny (produkty przeciwsłoneczne) oraz w naukach przyrodniczych do badania fluorescencji zwierząt i roślin. Zgodnie z dyrektywą Unii Europejskiej dotycząca ochrony zdrowia publicznego, zaleca się stosowanie filtrów UV w produktach, które mają kontakt ze skórą, co jest przykładem dobrych praktyk w ochronie przed szkodliwym działaniem promieniowania UV.

Pytanie 23

Sprzęt cyfrowy, który pozwala na przeniesienie obrazu analogowego do pamięci komputera, to

A. naświetlarka
B. drukarka
C. ploter
D. skaner
Skaner to urządzenie cyfrowe, które jest kluczowe w procesie digitalizacji obrazów analogowych. Działa poprzez przechwytywanie obrazu za pomocą matrycy skanującej, która konwertuje analogowe sygnały świetlne na dane cyfrowe, które mogą być następnie zapisywane w pamięci komputera. Skanery są wykorzystywane w wielu dziedzinach, takich jak archiwizacja dokumentów, przetwarzanie zdjęć, a także w medycynie do cyfryzacji obrazów diagnostycznych. Standardowe skanery optyczne, takie jak skanery CIS i CCD, różnią się między sobą jakością obrazu oraz szybkością skanowania, co wpływa na ich zastosowanie w praktyce. Dobre praktyki przy korzystaniu ze skanera obejmują odpowiednie ustawienie rozdzielczości, co wpływa na jakość skanowanych materiałów oraz ich późniejsze wykorzystanie, na przykład w druku lub publikacjach elektronicznych.

Pytanie 24

Który z programów nie dysponuje funkcjonalnością do naprawy uszkodzonej, starej fotografii na papierze?

A. Adobe Reader
B. Magix PhotoDesigner
C. Adobe Photoshop
D. GIMP
Kiedy korzystasz z GIMP, Photoshopa czy Magix PhotoDesigner do naprawy starych zdjęć, można się łatwo pomylić, myśląc, że każde oprogramowanie graficzne działa podobnie. GIMP i Photoshop to naprawdę potężne narzędzia, które mają sporo opcji do edycji, jak usuwanie wad, łatanie czy retusz. GIMP ma na przykład warstwy, które pozwalają na dokładne edytowanie, bez psucia reszty zdjęcia. Photoshop ma mnóstwo filtrów, które pomogą poprawić jakość zdjęć, co jest super ważne, zwłaszcza przy starych, zniszczonych fotkach. Magix PhotoDesigner może nie być tak popularny, ale ma swoje narzędzia do edycji, które też mogą pomóc. Często ludzie myślą, że Adobe Reader, który jest głównie do przeglądania PDF-ów, ma takie same możliwości jak programy graficzne, a to błąd. Adobe Reader nie nadaje się do edycji obrazów. Brak zrozumienia, jak różne są te programy i ich funkcje, może prowadzić do marnowania czasu i frustracji. Wybierajcie mądrze programy do konkretnych zadań, bo to naprawdę ma znaczenie w pracy ze zdjęciami.

Pytanie 25

Aby zminimalizować odbicia i zwiększyć kontrast cieni w fotografii studyjnej przedmiotów codziennego użytku, warto wykorzystać blendę z powierzchnią

A. złotą
B. czarną
C. srebrną
D. białą
Użycie czarnej blendy w studyjnej fotografii przedmiotów użytkowych jest kluczowe dla osiągnięcia zamierzonych efektów w zakresie kontroli światła. Czarne powierzchnie absorbują światło, co pozwala na zniwelowanie odblasków oraz pogłębienie cieni, nadając obiektom głębię i wymiarowość. W praktyce, umieszczając czarną blendę w odpowiednim miejscu względem źródła światła, możemy znacząco wpłynąć na charakter zdjęcia, tworząc bardziej dramatyczne i wyraziste kompozycje. W przypadku fotografowania błyszczących przedmiotów, takich jak metal czy szkło, czarna blendy szczególnie przydaje się do eliminowania niepożądanych refleksów, które mogłyby zniekształcić obraz. Dodatkowo, wykorzystanie czarnej blendy jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży, które zalecają świadome zarządzanie światłem w celu osiągnięcia profesjonalnych rezultatów. Warto także eksperymentować z różnymi kątami i odległościami blendy, aby uzyskać pożądany efekt wizualny.

Pytanie 26

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 27

Jakie jest zadanie wybielania w procesie obróbki kolorowych materiałów fotograficznych?

A. redukcję obrazu barwnikowego
B. utlenienie obrazu srebrowego
C. utrwalenie obrazu barwnikowego
D. utrwalenie obrazu srebrowego
Wybielanie, jako etap obróbki barwnych materiałów fotograficznych, ma na celu utlenienie obrazu srebrowego. Proces ten jest kluczowy w fotografii czarno-białej, gdzie srebro odgrywa fundamentalną rolę w tworzeniu obrazu. Wybielanie polega na usunięciu lub zredukowaniu cząsteczek srebra, które nie są częścią pożądanego obrazu. W efekcie, obraz jest utleniany, co pozwala na uzyskanie większej klarowności oraz kontrastu. Zastosowanie tego procesu jest niezbędne, aby zapewnić trwałość i stabilność obrazu na papierze fotograficznym. Standardy branżowe wskazują, że odpowiednie wybielanie zwiększa odporność na działanie światła oraz innych czynników zewnętrznych. Przykładem zastosowania może być seria zdjęć wykonanych techniką analogową, gdzie utrzymanie jakości obrazu jest kluczowe dla jego długotrwałej ekspozycji. Wybielanie w tym kontekście jest analogiczne do procesów stosowanych w laboratoriach fotograficznych, które mają na celu optymalizację wyników.

Pytanie 28

Obiektyw o ogniskowej 80 mm jest typowy dla kadru o wymiarach

A. 45 × 60 mm
B. 24 × 36 mm
C. 18 × 24 mm
D. 60 × 60 mm
Obiektyw o ogniskowej 80 mm jest uznawany za standardowy w kontekście formatu 60 × 60 mm, co wynika z zasad optyki w fotografii. W przypadku tego formatu, ogniskowa 80 mm zapewnia odpowiednią perspektywę i proporcje obrazu, które są preferowane w wielu zastosowaniach, w tym w fotografii portretowej oraz artystycznej. Ogniskowa ta umożliwia uzyskanie efektu przybliżenia, który jest istotny w przypadku uchwycenia detali, jednocześnie zachowując naturalne proporcje twarzy i obiektów. Dla porównania, obiektyw o ogniskowej 50 mm jest standardowy dla formatu 24 × 36 mm, co podkreśla różnice w zastosowaniach różnych ogniskowych w odniesieniu do różnych formatów fotograficznych. W praktyce, wybór obiektywu powinien być zgodny z zamierzonym efektem wizualnym oraz charakterem fotografowanej sceny. Warto także zwrócić uwagę na zastosowanie obiektywów szerokokątnych lub teleobiektywów w innych formatach, co może prowadzić do różnych wyników artystycznych w fotografii.

Pytanie 29

Pomiar intensywności światła wykonuje się za pomocą światłomierza ustawionego przed fotografowanym obiektem, skierowanym w stronę

A. tła
B. modela
C. źródła światła
D. aparatu
Pomiar światła padającego za pomocą światłomierza powinien być przeprowadzany w kierunku aparatu, z uwagi na to, że celem jest uzyskanie dokładnych informacji o oświetleniu, które dociera do sensora kamery. Przy odpowiednim ustawieniu światłomierza, można zmierzyć natężenie światła, które będzie rejestrowane przez aparat, co jest kluczowe dla prawidłowej ekspozycji. W praktyce, światłomierz powinien być umieszczony w odległości około jednego metra od obiektu, skierowany w stronę aparatu, co zapewnia, że pomiar uwzględnia wszystkie źródła światła i ich wpływ na końcowy obraz. Korzystanie ze światłomierza w ten sposób pozwala na uzyskanie optymalnych ustawień przysłony i czasu naświetlania, co jest zgodne z najlepszymi praktykami fotografii. Warto również pamiętać, że różne scenariusze oświetleniowe mogą wymagać dodatkowych korekt, a umiejętność interpretacji wyników światłomierza jest niezwykle cenna w pracy każdego fotografa.

Pytanie 30

Ilustracja przedstawia

Ilustracja do pytania
A. konwerter.
B. pilota do lamp.
C. slider.
D. światłomierz.
Światłomierz to urządzenie, które odgrywa kluczową rolę w procesie fotografii, umożliwiając precyzyjne pomiary natężenia światła. Na przedstawionej ilustracji widoczny jest światłomierz, którego charakterystyczne cechy to pokrętło i mała, wystająca kula. Te elementy są typowe dla modeli analogowych, które wykorzystują fotokomórki do pomiaru oświetlenia. Dzięki zastosowaniu światłomierza fotograf może skutecznie ustalić odpowiednie ustawienia ekspozycji aparatu, co jest niezbędne do uzyskania optymalnych rezultatów w fotografii. Przykładowo, w sytuacji silnego nasłonecznienia, światłomierz pozwala na określenie, czy użycie krótszej migawki lub mniejszej przysłony będzie konieczne, aby uniknąć prześwietlenia. Użycie światłomierza jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży fotografii, co potwierdzają liczne publikacje i szkolenia dla fotografów. Wiedza na temat pomiaru światła jest nie tylko teoretyczna, ale ma również zastosowanie praktyczne, co czyni światłomierz niezastąpionym narzędziem w arsenale każdego profesjonalnego fotografa.

Pytanie 31

Funkcja dual pixel AF w nowoczesnych aparatach fotograficznych oznacza

A. funkcję dublowania każdego piksela w celu redukcji szumów cyfrowych
B. każdy piksel matrycy może jednocześnie rejestrować obraz i dokonywać pomiaru ostrości
C. aparat wykorzystuje dwie matryce jednocześnie dla zwiększenia głębi kolorów
D. matryca ma dodatkowy układ pikseli służący wyłącznie do pomiaru ekspozycji
Funkcja dual pixel AF (autofocus) w nowoczesnych aparatach fotograficznych oznacza, że każdy piksel matrycy jest podzielony na dwa elementy, co pozwala na jednoczesne rejestrowanie obrazu oraz dokonanie pomiaru ostrości. Dzięki temu system AF działa szybko i precyzyjnie, co jest szczególnie przydatne podczas fotografowania dynamicznych scen, jak sport czy portrety. Przykładowo, podczas nagrywania wideo, technologia ta umożliwia płynne przejścia między obiektami, co znacząco poprawia jakość materiału. W praktyce, dual pixel AF jest często stosowany w aparatach lustrzankowych oraz bezlusterkowcach, stanowiąc standard w przemyśle fotograficznym. Warto zwrócić uwagę, że ta technologia wyróżnia się na tle tradycyjnych systemów AF, które polegają głównie na pomiarze kontrastu, co może być mniej efektywne w trudnych warunkach oświetleniowych. Standardy branżowe, takie jak ISO 12232, podkreślają znaczenie szybkiego i precyzyjnego pomiaru ostrości, co czyni dual pixel AF istotnym elementem nowoczesnej fotografii.

Pytanie 32

Który z filtrów fotograficznych najlepiej eliminuje refleksy świetlne na powierzchniach szklanych i wodnych?

A. Połówkowy
B. UV
C. Szary neutralny
D. Polaryzacyjny
Filtr polaryzacyjny jest kluczowym narzędziem w fotografii, zwłaszcza w sytuacjach, gdy istnieje ryzyko odbić na powierzchniach szklanych lub wodnych. Działa on na zasadzie eliminowania niepożądanych refleksów, które mogą zakłócać czytelność obrazu. Umożliwia to uzyskanie bardziej nasyconych kolorów oraz poprawę kontrastu, co jest szczególnie ważne w fotografii krajobrazowej oraz portretowej. Na przykład, gdy fotografujemy scenerię z odbiciem nieba w wodzie, filtr polaryzacyjny sprawia, że odbicie staje się mniej intensywne, co pozwala na lepsze uwydatnienie detali zarówno w wodzie, jak i w otaczającym krajobrazie. Ponadto, w fotografii architektury, filtry te pomagają w eliminacji refleksów na szklanych elewacjach budynków, co pozwala na uzyskanie czystszych i bardziej profesjonalnych zdjęć. Zastosowanie filtra polaryzacyjnego jest więc nie tylko praktycznym rozwiązaniem, ale również zgodnym z najlepszymi praktykami w tej dziedzinie, co czyni go niezastąpionym narzędziem dla każdego fotografa. Warto pamiętać, że aby uzyskać optymalne rezultaty, filtr ten należy obracać w zależności od kąta padania światła, co daje trzy różne efekty w jednym ujęciu.

Pytanie 33

Aby uzyskać na fotografii efekt "zamrożenia ruchu" siatkarza podczas skoku, konieczne jest przede wszystkim ustawienie

A. krótkiego czasu otwarcia migawki
B. wysokiej wartości przysłony
C. niskiej wartości przysłony
D. długiego czasu otwarcia migawki
Krótki czas otwarcia migawki jest kluczowy do uzyskania efektu "zamrożenia ruchu", szczególnie w dynamicznych sportach jak siatkówka. Przy wyborze czasu migawki, który wynosi około 1/1000 sekundy lub krócej, można zarejestrować szybkie ruchy zawodników w akcji, minimalizując rozmycie spowodowane ich prędkością. Przykład praktyczny to fotografowanie skaczącego siatkarza – z wykorzystaniem krótkiego czasu ekspozycji uchwycisz moment wyskoku, co pozwoli na wyraźne przedstawienie detali, takich jak wyraz twarzy czy pozycja ciała. W standardowej praktyce fotograficznej, aby uzyskać ostre zdjęcia sportowe, fotografowie często stosują również technikę panningu, polegającą na śledzeniu obiektu w ruchu przy użyciu krótkiego czasu otwarcia migawki. Ponadto, istotne jest dostosowanie ISO i przysłony, aby uzyskać właściwą ekspozycję w warunkach o silnym świetle, co jest niezbędne do udanego uchwycenia akcji. Dobre praktyki nakazują także unikanie długich czasów otwarcia migawki, które zamiast zamrozić ruch, mogą spowodować rozmycie obrazu.

Pytanie 34

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 35

Ile odcieni można uzyskać, zapisując obraz w 8-bitowej palecie kolorów?

A. 16
B. 18
C. 256
D. 156
Odpowiedź 256 jest jak najbardziej prawidłowa. W 8-bitowej palecie barw każdy piksel może mieć jeden z 256 kolorów. To dosyć niesamowite, bo te kolory są reprezentowane przez 8 bitów, co daje nam 2 do potęgi 8, czyli właśnie 256. Taki system świetnie sprawdza się w grafice komputerowej, zwłaszcza przy prostych obrazkach, jak ikony albo małe animacje. Na przykład, weźmy obrazy GIF – one właśnie korzystają z ograniczonej palety 256 kolorów. Oczywiście, dzisiaj mamy bardziej zaawansowane standardy, jak RGB czy CMYK, które dają miliony barw, ale znajomość 8-bitowych palet to mega ważna podstawowa wiedza dla programistów i grafików, żeby tworzyć fajne wizualizacje.

Pytanie 36

Jaką część padającego światła odbija powierzchnia szarej karty?

A. 18%
B. 3%
C. 90%
D. 30%
Odpowiedzi 3%, 90% oraz 30% są błędne, ponieważ nie uwzględniają specyfiki właściwości odbicia światła przez szare karty. Przy 3% odbicia mamy do czynienia z powierzchnią o bardzo niskiej refleksyjności, co nie jest charakterystyczne dla standardowych narzędzi używanych w fotografii. Tego typu powierzchnie mogą prowadzić do niedoszacowania ilości światła, co w praktyce skutkuje niedoświetlonymi zdjęciami i utratą detali w ciemnych obszarach. Odpowiedź 90% wskazuje na błędne przekonanie, że szare karty są bliskie odbicia światła od powierzchni białych, co jest mylące. Tego typu odbicie mogłoby sugerować, że karta działa jak lusterko, co jest absolutnie nieprawdziwe, gdyż celem jej użycia jest oddanie neutralnej wartości kolorystycznej, a nie maksymalne odbicie światła. Odpowiedź 30% również zniekształca rzeczywistość, ponieważ odbicie na poziomie 30% może być mylone z innymi powierzchniami, które są stosowane w różnych zastosowaniach, ale nie spełniają roli standardu kalibracji w fotografii. Dlatego ważne jest, aby rozumieć, że szara karta odbija 18% padającego światła, co czyni ją kluczowym narzędziem w zachowaniu prawidłowej ekspozycji i balansu kolorystycznego.

Pytanie 37

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 38

Która technika oświetleniowa jest najwłaściwsza do uwidocznienia faktury drewnianych mebli?

A. oświetlenie przednie rozproszone
B. oświetlenie tylne kierunkowe
C. oświetlenie górne rozproszone
D. oświetlenie boczne kierunkowe
Oświetlenie boczne kierunkowe to technika najczęściej stosowana do uwidocznienia faktury drewnianych mebli. Działa ono na zasadzie podświetlania powierzchni z boku, co pozwala na wydobycie szczegółów strukturalnych drewna poprzez cienie i refleksy. Dzięki tej metodzie faktura, słoje oraz ewentualne nierówności stają się wyraźniejsze, co jest kluczowe w kontekście aranżacji wnętrz. Przykładowo, w fotografii wnętrz, zastosowanie oświetlenia bocznego kierunkowego może znacznie zwiększyć atrakcyjność wizualną mebli, podkreślając ich unikalne cechy. W praktyce, ustawienie źródła światła pod kątem 45 stopni w stosunku do mebli często prowadzi do najlepszych rezultatów. Ważne jest również, aby stosować odpowiednią moc oraz barwę światła, które najlepiej oddadzą kolorystykę i teksturę drewna. W branży meblarskiej i wnętrzarskiej to podejście jest zgodne z dobrymi praktykami, które zalecają uwydatnianie walorów estetycznych materiałów wykończeniowych.

Pytanie 39

Technika focus stacking w fotografii cyfrowej służy do

A. tworzenia zdjęć panoramicznych o wysokiej rozdzielczości
B. redukcji szumów przy wysokich wartościach ISO
C. uzyskania efektu rozmytego ruchu na zdjęciu
D. zwiększenia głębi ostrości przez połączenie wielu zdjęć
Technika focus stacking, czyli łączenie wielu zdjęć o różnej ostrości, ma na celu uzyskanie większej głębi ostrości w finalnym obrazie. W praktyce polega to na wykonaniu serii zdjęć, w których obiekty w różnych odległościach od aparatu są ustawione w ostrości. Po zrobieniu fotografii, specjalistyczne oprogramowanie takie jak Adobe Photoshop czy Helicon Focus łączy te obrazy, wybierając najostrzejsze fragmenty z każdego z nich i tworząc jeden, wyraźny obraz. To rozwiązanie jest niezwykle przydatne w takich dziedzinach jak fotografia produktowa, krajobrazowa, czy makrofotografia, gdzie detale są kluczowe. Dzięki tej technice można uzyskać zdjęcia o imponującej głębi ostrości, które byłyby niemożliwe do osiągnięcia w jednym ujęciu z użyciem tradycyjnych ustawień aparatu. Na przykład, w fotografii makro, gdzie odległości są bardzo małe, focus stacking pozwala na uchwycenie detali struktury obiektu, co znacznie poprawia jakość końcowego obrazu.

Pytanie 40

W trakcie chemicznej obróbki materiałów wrażliwych na światło, substancją służącą do utrwalania jest

A. siarczan hydroksylaminy
B. tiosiarczan sodu
C. żelazicyjanek potasu
D. chlorek srebra
Tiosiarczan sodu, który może się wydawać skomplikowany, jest tak naprawdę ważnym składnikiem w fotografii. Działa jak substancja, która utrwala obrazy na papierze fotograficznym. Jego głównym zadaniem jest pozbycie się resztek srebra z emulsji. To pozwala na stabilizację obrazu i zapobiega dalszemu „rozwojowi” zdjęcia, kiedy jest naświetlane. Wyobraź sobie, że po naświetleniu filmu, tiosiarczan sodu wchodzi do akcji, by „ugasić” obraz, dzięki czemu pozostaje on wyraźny i nie blaknie. Warto dodać, że w fotografii czarno-białej to naprawdę kluczowy proces, a normy branżowe, na przykład ISO 12232, mówią jasno, jak ważne jest użycie odpowiednich substancji. Tiosiarczan sodu jest powszechnie stosowany w laboratoriach fotograficznych, a jego stosowanie idealnie wpisuje się w dobre praktyki w obróbce materiałów światłoczułych.