Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik pojazdów samochodowych
  • Kwalifikacja: MOT.06 - Organizacja i prowadzenie procesu obsługi pojazdów samochodowych
  • Data rozpoczęcia: 27 marca 2025 18:53
  • Data zakończenia: 27 marca 2025 19:18

Egzamin zdany!

Wynik: 28/40 punktów (70,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Przed przeprowadzeniem regulacji zbieżności przednich kół nie jest konieczne

A. wyrównanie bicia kół
B. sprawdzenie i eliminacja luzów w układzie kierowniczym
C. sprawdzenie i dostosowanie luzu w łożyskach kół tylnych
D. ustawienie ciśnienia powietrza w oponach
Odpowiedź dotycząca kontroli i regulacji luzu w łożyskach kół tylnych jest poprawna, ponieważ przed przystąpieniem do regulacji zbieżności kół przednich nie jest konieczne zajmowanie się elementami układu napędowego tylnych kół. Zbieżność kół przednich dotyczy ustawienia kół przednich względem osi pojazdu oraz ich wzajemnej pozycji, co wpływa na stabilność jazdy i zużycie opon. W praktyce, przed regulacją zbieżności, ważnymi czynnikami są właściwe ciśnienie w ogumieniu, brak luzów w układzie kierowniczym oraz stan kół, co zapewnia precyzyjne ustawienie geometrii. Przykłady zastosowania tej wiedzy obejmują coroczne przeglądy i częste kontrole stanu technicznego pojazdu, które pozwalają na utrzymanie odpowiednich parametrów eksploatacyjnych. Warto pamiętać, że zaniedbanie tej kwestii może prowadzić do nieprawidłowego prowadzenia pojazdu oraz szybszego zużycia opon, co jest zgodne z zaleceniami producentów samochodów oraz standardami branżowymi.

Pytanie 2

Demontaż elementów nadających się do ponownego wykorzystania z pojazdu, który został wycofany z użytkowania, jest

A. całkowicie niedozwolony
B. dozwolony jedynie w autoryzowanych warsztatach samochodowych
C. dozwolony wyłącznie w stacji demontażu pojazdów
D. dozwolony bez jakichkolwiek ograniczeń
Wiesz, demontowanie części z pojazdów, które już nie są w użyciu, można robić tylko w specjalnych stacjach demontażu. Takie miejsca są zaprojektowane, żeby robić to zgodnie z prawem i zasadami ochrony środowiska. Tam pracują ludzie, którzy wiedzą, co robią, i mają potrzebny sprzęt, dzięki czemu wszystko odbywa się bezpiecznie. W Unii Europejskiej są nawet specjalne zasady dotyczące takich pojazdów, żeby wszystko odbywało się ekologicznie i bezpiecznie. Na przykład silniki czy inne części, które można naprawić, są często sprzedawane jako używane elementy. Takie podejście redukuje ilość odpadów i wspiera bardziej zrównoważony rozwój, co jest naszym obowiązkiem.

Pytanie 3

Tabela zawiera fragment wpisów w książce serwisowej. Przeglądy należy wykonywać co 12 miesięcy lub 15 000 km - w zależności, co nastąpi wcześniej. Który z przeglądów został wykonany w terminie niezgodnym z zaleceniami producenta?

Nr nadwozia JF1SHDLZ123456789
Data przeglądu1 przegląd2 przegląd3 przegląd4 przegląd5 przegląd
14.11.200827.08.200913.01.201010.01.201110.10.2012
Stan licznika [km]
w dniu przeglądu
00001015 00029 89943 50069 999

A. Przegląd 5
B. Przegląd 2
C. Przegląd 4
D. Przegląd 3
Przegląd 5 jest odpowiedzią prawidłową, gdyż został wykonany niezgodnie z zaleceniami producenta, które wskazują na konieczność przeprowadzania przeglądów co 12 miesięcy lub przy przebiegu 15 000 km - w zależności od tego, co nastąpi wcześniej. W przypadku przeglądu 5, różnica wynosi aż 21 miesięcy, co wyraźnie przekracza maksymalny czas wyznaczony przez producenta. Taka sytuacja może prowadzić do poważnych konsekwencji dla stanu technicznego pojazdu, a także zwiększyć ryzyko awarii. Regularne przeglądy są kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa i niezawodności pojazdu, a także dla utrzymania wartości samochodu. Zgodnie z najlepszymi praktykami w branży motoryzacyjnej, zaleca się utrzymywanie harmonogramu przeglądów, aby móc szybko identyfikować ewentualne usterki i zapobiegać im jeszcze przed ich wystąpieniem. Warto również pamiętać, że zwłoka w przeprowadzaniu przeglądów może wiązać się z utratą gwarancji oraz konsekwencjami prawnymi, jeśli pojazd ulegnie awarii.

Pytanie 4

Ustawienie kąta zapłonu w silniku ZI kontroluje się

A. kątomierzem
B. areometrem
C. lampą stroboskopową
D. multimetrem
Korzystanie z areometru, kątomierza lub multimetru do ustawiania kąta zapłonu w silnikach ZI jest błędne z kilku istotnych powodów. Areometr jest narzędziem służącym do pomiaru gęstości cieczy, a jego zastosowanie w kontekście regulacji zapłonu jest całkowicie niewłaściwe. Nie ma żadnego związku między pomiarami gęstości a ustawieniem kąta zapłonu silnika, co sprawia, że zastosowanie areometru w tej procedurze jest nieuzasadnione i prowadzi do mylnych wniosków. Kątomierz, pomimo że służy do pomiaru kątów, nie jest wystarczająco precyzyjny w kontekście dynamicznego pomiaru kąta zapłonu, który zmienia się w trakcie pracy silnika. Kąt zapłonu powinien być mierzony podczas obrotu wału korbowego, co wymaga narzędzia zdolnego do zsynchronizowania pomiaru z pracą silnika, a kątomierz nie spełnia tych wymagań. Multimetr, z drugiej strony, jest przydatnym narzędziem do pomiaru napięcia, prądu czy oporu, ale nie jest w stanie bezpośrednio mierzyć kąta zapłonu. Użycie multimetru mogłoby jedynie pomóc w diagnozowaniu problemów z układami elektrycznymi silnika, ale nie w regulacji kąta zapłonu. W związku z tym, aby uniknąć nieprawidłowych wyników i zapewnić prawidłową regulację, należy korzystać wyłącznie z lampy stroboskopowej, która została stworzona do tego celu i jest standardem w branży motoryzacyjnej.

Pytanie 5

Producent przewidział przeglądy regularne pojazdu co 20 000±500 km i nie rzadziej niż raz na rok.
Klient zgłosił się do warsztatu, aby ustalić termin następnego przeglądu, przy przebiegu jego pojazdu wynoszącym 38 300 km i ostatnim przeglądzie, który miał miejsce dokładnie 9 miesięcy temu. Kiedy należy ustalić termin kolejnego przeglądu okresowego?

A. przy stanie licznika 40 000±500 km
B. za trzy miesiące lub przy stanie licznika 40 000±500 km
C. za trzy miesiące
D. dokładnie za 1 700 km
Odpowiedź, że następny przegląd okresowy powinien odbyć się za trzy miesiące lub przy stanie licznika 40 000±500 km, jest prawidłowa ze względu na zasady przewidziane przez producenta dotyczące serwisowania pojazdu. Producent zaleca dokonywanie przeglądów co 20 000 km, ale z dopuszczalnym odchyleniem ±500 km, co oznacza, że przegląd powinien nastąpić pomiędzy 19 500 km a 20 500 km, a w tym przypadku oznacza to, że należy to zrobić przy przebiegu 40 000 km. Ponadto, ponieważ ostatni przegląd miał miejsce 9 miesięcy temu, a producent wymaga, aby przeglądy odbywały się nie rzadziej niż raz w roku, to klient musi również uwzględnić czas od ostatniego przeglądu. W rezultacie, niezależnie od przebiegu, następny przegląd powinien zostać zrealizowany za trzy miesiące, aby spełnić wymogi czasowe. Praktyczne stosowanie tych zasad pozwala na zapewnienie odpowiedniego utrzymania pojazdu oraz minimalizację ryzyka awarii, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży motoryzacyjnej, w której regularne przeglądy są kluczowe dla bezpieczeństwa i wydajności pojazdu.

Pytanie 6

Aby ocenić poziom satysfakcji klientów z realizowanych napraw oraz jakości usług serwisowych, należy zrealizować

A. zestawienie liczby przeprowadzonych napraw
B. badania ankietowe wśród klientów
C. analizę miesięcznych przychodów finansowych
D. badania ankietowe wśród pracowników warsztatu
Badania ankietowe wśród klientów to kluczowy instrument umożliwiający zrozumienie stopnia ich zadowolenia z usług serwisowych. Dzięki nim można uzyskać bezpośrednie informacje na temat jakości wykonywanych napraw oraz ogólnego wrażenia związanego z obsługą klienta. W praktyce, zbieranie opinii klientów pozwala na identyfikację mocnych i słabych stron serwisu. Na przykład, ankiety mogą zawierać pytania dotyczące terminowości napraw, jakości użytych części oraz poziomu obsługi. Właściwie przeprowadzone badania, oparte na metodologii ankietowej, zwiększają szansę na poprawę jakości usług, co jest zgodne z normami ISO 9001, które kładą nacisk na ciągłe doskonalenie procesów. Dodatkowo, analiza danych z ankiet może prowadzić do lepszego dostosowania oferty do potrzeb klientów, co w rezultacie może zwiększać ich lojalność i wpływać na wyniki finansowe serwisu."

Pytanie 7

Na podstawie książki serwisowej, którą klient dostaje w momencie zakupu pojazdu, można określić

A. procedury serwisowe
B. wydatki związane z użytkowaniem pojazdu
C. częstość przeprowadzania przeglądów
D. dodatkowe akcesoria pojazdu
Częstotliwość przeglądów to naprawdę ważny temat, który można ogarnąć na podstawie książki serwisowej twojego samochodu. Znajdziesz w niej konkretne info o tym, jak często powinieneś robić przeglądy, co jest kluczowe, żeby wszystko chodziło jak w zegarku i było bezpieczne. Regularne przeglądy są zgodne z tym, co zalecają producenci i różne normy branżowe, jak ISO 9001, które dotyczą jakości. Na przykład, jeśli producent mówi, że przegląd trzeba robić co 15 000 km albo raz w roku, to trzymanie się tego schematu pozwala z wyprzedzeniem wyłapać jakieś usterki i uniknąć większych awarii oraz kosztownych napraw. Co więcej, w książce mogą być też wskazówki dotyczące konserwacji, jak na przykład wymiana oleju, co jest mega istotne dla długowieczności silnika. Dlatego warto zrozumieć, jak ważne są te przeglądy zapisane w książce serwisowej, bo to podstawa, by cieszyć się sprawnym i niezawodnym autem.

Pytanie 8

Doradca obsługuje jednego klienta, podczas gdy w kolejce oczekują jeszcze trzej klienci. W tym samym momencie dzwoni telefon. Dzwoni przełożony doradcy serwisowego i wzywa go. Co powinien uczynić doradca?

A. Dokończyć obsługę klienta, przeprosić następnych i pójść do biura przełożonego.
B. Zaniedbać wszystko i udać się do biura przełożonego.
C. Poinformować przełożonego o sytuacji i zapytać, czy spotkanie może odbyć się później
D. Odebrać telefon i oznajmić, że nie może przybyć.
Odpowiedź, w której doradca informuje zwierzchnika o zaistniałej sytuacji i pyta, czy spotkanie może odbyć się później, jest prawidłowa, ponieważ uwzględnia zarówno potrzeby klienta, jak i wymogi służbowe. W sytuacji, gdy doradca obsługuje klienta, priorytetem powinno być zakończenie tej interakcji, aby nie pozostawić klienta w punkcie, gdzie czuje się zignorowany. Komunikacja z przełożonym jest kluczowa, ale równie ważne jest poszanowanie czasu i oczekiwań innych klientów. Dobrą praktyką w obsłudze klienta jest stosowanie zasad zarządzania czasem i priorytetami. Przykładowo, jeśli doradca ma możliwość umówienia spotkania z przełożonym na późniejszy termin, zyskuje czas na dokończenie rozmowy z klientem, co podnosi jakość obsługi. Takie podejście wspiera również budowanie relacji z klientami, co jest niezwykle istotne w branży usługowej, gdzie lojalność klienta jest kluczowa dla sukcesu firmy.

Pytanie 9

Osoba posiadająca wycofany z użytkowania pojazd samochodowy, aby go wyrejestrować, musi przedstawić w odpowiednim urzędzie zaświadczenie o

A. sprzedaży pojazdu innej osobie
B. przekazaniu pojazdu do stacji demontażu
C. przekazaniu pojazdu na składowisko odpadów
D. darowiźnie pojazdu innej osobie
Dobrze wiedzieć, że przy wyrejestrowaniu pojazdu, kluczowe jest dostarczenie zaświadczenia o przekazaniu go do stacji demontażu. To się wiąże z obowiązującymi przepisami, które mówią o odpowiednim zarządzaniu odpadami i ochronie środowiska. Stacje demontażu to wyspecjalizowane miejsca, które zajmują się demontażem pojazdów i segregacją materiałów. To ważny krok, bo dzięki temu, możemy dbać o środowisko. Na przykład, akumulatory czy oleje silnikowe muszą być usunięte w odpowiedni sposób, by nie zagrażały naturze. Przekazując pojazd do demontażu, mamy pewność, że wszystkie te niebezpieczne elementy są właściwie przetwarzane. Chaotyczne składowanie pojazdów i ich części to duży problem, który prowadzi do zanieczyszczenia. Dlatego aby legalnie wyrejestrować pojazd, trzeba mieć ten dokument, co potwierdza, że oddaliśmy go do stacji demontażu.

Pytanie 10

Program lojalnościowy dotyczy jedynie klientów

A. niezadowolonych
B. strategicznych
C. niewypłacalnych
D. sporadycznych
Wszystkie pozostałe odpowiedzi sugerują typowe błędy w myśleniu o programach lojalnościowych i ich celach. Klienci niezadowoleni mogą być przyczyną problemów w rozwoju biznesu, a ich obecność w programie lojalnościowym nie przynosi korzyści. W rzeczywistości, lojalność klientów zależy od ich zadowolenia z usług i produktów, a nie od ich niezadowolenia, co mogłoby jedynie prowadzić do dalszych negatywnych doświadczeń. Klienci sporadyczni to ci, którzy dokonują zakupów nieregularnie, a programy lojalnościowe są zazwyczaj skierowane do osób regularnie korzystających z oferty. Włączanie ich do programów lojalnościowych może nie przynieść oczekiwanych rezultatów, gdyż nie mają oni nawyku korzystania z oferty danej firmy. Z kolei klienci strategiczni, choć istotni dla wzrostu firmy, nie są typowymi uczestnikami programów lojalnościowych, które skupiają się raczej na masowej bazie klientów. Dlatego też ich obecność w programie lojalnościowym może być niewłaściwa, ponieważ ci klienci już korzystają z oferty firmy i nie potrzebują dodatkowych zachęt. Wreszcie, niewypłacalni klienci niestety są ryzykiem dla każdej organizacji, a ich włączenie do programu lojalnościowego, bez odpowiednich zabezpieczeń finansowych, może prowadzić do dalszych strat. Dlatego istotne jest, aby mieć na uwadze definicje i funkcję klientów w kontekście programów lojalnościowych, co pozwala na skuteczniejsze zarządzanie relacjami z klientami i minimalizowanie ryzyka finansowego.

Pytanie 11

Jaką kwotę netto uiści klient serwisu za wymianę oleju silnikowego z filtrem, jeżeli czas wymiany wyniósł 45 minut, koszt zakupu oleju oraz filtra to 240,00 zł netto, a stawka za roboczogodzinę wynosi 100,00 zł netto?

A. 321,00 zł
B. 315,00 zł
C. 376,20 zł
D. 285,00 zł
Żeby policzyć, ile zapłacimy za wymianę oleju silnikowego i filtra, musimy dodać koszty materiałów oraz robocizny. Koszt oleju i filtra to 240 zł netto. Roboczogodzina kosztuje 100 zł netto. Jeśli wymiana trwała 45 minut, czyli 0,75 godziny, to robocizna wyniesie 0,75 * 100 zł, co daje nam 75 zł netto. Czyli całkowity koszt to 240 zł za materiały plus 75 zł za robociznę, co razem daje 315 zł netto. W branży motoryzacyjnej tak się to liczy, bo zapewnia przejrzystość cen i lepsze zarządzanie kosztami. Klient powinien wiedzieć, za co płaci, bo to buduje zaufanie do warsztatu. Z mojego doświadczenia, umiejętność dokładnego obliczania kosztów jest mega ważna dla każdego, kto prowadzi firmę w usługach, bo wpływa na zyski i konkurencyjność.

Pytanie 12

Przyjmując pojazd do naprawy w ramach zlecenia serwisowego, która informacja jest zbędna?

A. identyfikator VIN
B. poziom paliwa w zbiorniku
C. wartość na liczniku kilometrów
D. masa całkowita pojazdu
Masa całkowita pojazdu nie jest kluczową informacją przy wypełnianiu zlecenia serwisowego dotyczącego przyjęcia pojazdu do naprawy. W procesach serwisowych najważniejsze są aspekty związane z bezpieczeństwem, zarządzaniem stanem technicznym pojazdu oraz jego historią użytkowania. Ilość paliwa w zbiorniku, stan licznika kilometrów oraz numer VIN są istotne dla zapewnienia pełnej dokumentacji oraz do analizy stanu technicznego pojazdu. Przykładowo, licznik kilometrów pozwala ocenić zużycie oraz zaplanować potencjalne przeglądy techniczne. Numer VIN jest niezbędny do identyfikacji pojazdu na rynku oraz śledzenia jego historii serwisowej. W praktyce, dokładne informacje o ilości paliwa mogą być także istotne w kontekście planowanych napraw, zwłaszcza jeśli dotyczą one układu paliwowego. W związku z tym, masa całkowita pojazdu, choć ważna w niektórych kontekstach, nie jest kluczowa przy przyjęciu pojazdu do serwisu.

Pytanie 13

Hamulce nadają się do naprawy, gdy maksymalna dopuszczalna różnica w siłach hamowania między prawą a lewą stroną jednej osi pojazdu wynosi

A. 25%
B. 15%
C. 30%
D. 20%
Odpowiedź 30% jest prawidłowa, ponieważ w branży motoryzacyjnej standardy bezpieczeństwa wymagają, aby różnica w sile hamowania pomiędzy lewą a prawą stroną jednej osi nie przekraczała 30%. Taki margines zapewnia odpowiednią stabilność pojazdu podczas hamowania, co jest kluczowe dla bezpieczeństwa kierowcy i pasażerów. Przykładowo, podczas nagłego hamowania, nierównomierna siła hamowania może prowadzić do poślizgu, co zwiększa ryzyko wypadków. Naprawa hamulców staje się niezbędna, gdy różnica ta jest większa, co może wskazywać na zużycie komponentów hamulcowych lub ich nieprawidłową kalibrację. Zgodnie z zaleceniami producentów oraz normami branżowymi, regularne kontrole i serwisowanie układu hamulcowego są kluczowe dla zapewnienia prawidłowego działania i minimalizacji ryzyka awarii. Warto również pamiętać, że w przypadku samochodów wyścigowych, gdzie warunki hamowania są ekstremalne, tolerancje mogą być nawet bardziej rygorystyczne, co podkreśla znaczenie właściwego stanu technicznego hamulców.

Pytanie 14

Jakie urządzenie pomiarowe jest niezbędnym elementem wyposażenia stacji kontroli pojazdów i podlega okresowej legalizacji w odpowiednim laboratorium?

A. przyrząd do pomiaru świateł
B. urządzenie do pomiaru sił hamowania
C. manometr do kół
D. płyta do wstępnej kontroli zbieżności
Pomiar świateł, manometr do kół i przyrząd do pomiaru sił hamowania to ważne elementy, ale nie są kluczowe, jeśli chodzi o obowiązkowe wyposażenie stacji kontroli. Pomiar świateł powinien zapewniać odpowiednie warunki na drodze, ale nie jest regulowany, więc wyniki mogą być niemiarodajne. Z kolei manometr do kół jest ważny do oceny opon, ale nie można go traktować jako jedyne narzędzie, które powinno być w stacji. Przyrząd do pomiaru sił hamowania też jest istotny, ale nie dotyczy obowiązkowej legalizacji. Płyta do wstępnej kontroli zbieżności, mimo że jest przydatna dla geometrii zawieszenia, nie jest standardowym wyposażeniem stacji kontroli. W skrócie, te urządzenia są ważne, ale nie podlegają przepisom dotyczącym obligatoryjnego wyposażenia i legalizacji, więc mylenie ich z manometrem do kół pokazuje, że nie do końca rozumiesz zasady bezpieczeństwa i kontroli technicznej w pojazdach.

Pytanie 15

Silnik z systemem CNG jest zasilany przez

A. gaz ziemny
B. olej napędowy
C. gaz propan-butan
D. wysokooktanową benzynę
Olej napędowy, benzyna wysokooktanowa oraz gaz propan-butan to paliwa, które nie są odpowiednie dla silników z układem CNG. Olej napędowy jest używany w silnikach wysokoprężnych, które działają na zupełnie innej zasadzie niż silniki CNG. Silniki te charakteryzują się innym procesem spalania, co skutkuje wyższymi emisjami szkodliwych substancji oraz ogólnie większym zanieczyszczeniem środowiska. Z kolei benzyna wysokooktanowa jest paliwem przeznaczonym dla silników benzynowych, w których wykorzystuje się inną technologię zapłonu. Wybierając to paliwo do silnika CNG, narażamy się na poważne uszkodzenia, takie jak uszkodzenie układu wtryskowego czy komory spalania. Natomiast gaz propan-butan, mimo że może być używany jako paliwo alternatywne, nie jest tym samym co gaz ziemny, gdyż ma inną charakterystykę chemiczną i właściwości spalania. Propan-butan jest najczęściej stosowany w instalacjach LPG i również wymaga odrębnych układów zasilania, co czyni go nieodpowiednim dla silników przystosowanych do pracy na gazie ziemnym. Zrozumienie różnic między tymi rodzajami paliw jest kluczowe dla podejmowania świadomych decyzji dotyczących eksploatacji pojazdów, a także dla minimalizacji wpływu na środowisko.

Pytanie 16

Na podstawie zestawienia czasu naprawy, wymiana tarcz hamulcowych przedniej osi oraz tylnych zacisków hamulcowych w samochodzie będzie trwała

Czas naprawy

Zacisk hamulca

Wymiana lewego przedniego zacisku hamulcowego (1,20 godziny)

Wymiana prawego przedniego zacisku hamulcowego (1,20 godziny)

Wymiana lewego tylnego zacisku hamulcowego (1,20 godziny)

Wymiana prawego tylnego zacisku hamulcowego (1,20 godziny)

Wymiana obu przednich zacisków hamulcowych (1,40 godziny)

Wymiana obu tylnych zacisków hamulcowych (1,60 godziny)

Wymiana wszystkich zacisków hamulcowych (2,50 godziny)

Tarcza hamulca

Wymiana lewej przedniej tarczy hamulcowej (0,60 godziny)

Wymiana prawej przedniej tarczy hamulcowej (0,60 godziny)

Wymiana obu przednich tarcz hamulcowych (0,90 godziny)

Wymiana lewej tylnej tarczy hamulcowej (1,10 godziny)

Wymiana prawej tylnej tarczy hamulcowej (1,10 godziny)

Wymiana obu tylnych tarcz hamulcowych (1,50 godziny)

Wymiana wszystkich tarcz hamulcowych (2,40 godziny)

A. 0,9 godziny.
B. 1,2 godziny.
C. 1,6 godziny.
D. 2,5 godziny.
Wybór odpowiedzi 2,5 godziny to poprawny wynik, ponieważ wymiana tarcz hamulcowych przedniej osi oraz tylnych zacisków hamulcowych wymaga sumowania czasów pracy dla obu komponentów. W tym przypadku czas wymiany przednich tarcz hamulcowych wynosi 0,90 godziny, natomiast wymiana tylnych zacisków hamulcowych trwa 1,60 godziny. Zgodnie z dobrymi praktykami w serwisie samochodowym, kluczowe jest dokładne obliczenie czasu naprawy, aby zapewnić klientowi rzetelną informację o długości usługi. Umiejętność precyzyjnego szacowania czasu naprawy jest istotna dla efektywności pracy warsztatu oraz satysfakcji klienta. Dodatkowo, w sytuacji, gdy samochód jest w pełni sprawny, a mechanik przyjmuje zlecenie, warto przedstawić klientowi pełen zakres prac, które będą wykonane, aby uniknąć potencjalnych nieporozumień. Dlatego suma 0,90 + 1,60 daje 2,50 godziny, co odpowiada poprawnej odpowiedzi.

Pytanie 17

Ocena organoleptyczna stanu pojazdu polega na

A. sprawdzeniu zespołów pojazdu
B. przeprowadzeniu jazdy próbnej
C. ocenie wizualnej
D. przeprowadzeniu pomiarów diagnostycznych
Organoleptyczna ocena stanu samochodu nie polega na samych pomiarach diagnostycznych, które mogą dostarczać jedynie częściowych informacji o stanie technicznym pojazdu. Pomiar diagnostyczny, chociaż istotny, nie jest w stanie oddać całościowego wrażenia dotyczącego funkcjonowania samochodu. Oceniając tylko na podstawie wyników diagnostyki, można przeoczyć subtelne, ale istotne problemy, takie jak nieprawidłowości w pracy silnika czy problemy z układem zawieszenia, które mogą być zauważone jedynie podczas jazdy. Ocena wzrokowa może być pomocna w identyfikacji widocznych uszkodzeń, jednak nie zastępuje ona dynamicznej analizy zachowania pojazdu na drodze. Nie można również polegać wyłącznie na weryfikacji zespołów pojazdu, ponieważ nawet dobrze wyglądające komponenty mogą mieć ukryte wady, które ujawniają się dopiero w praktyce. W obszarze motoryzacji liczy się nie tylko teoria, ale przede wszystkim umiejętność praktycznego zastosowania wiedzy w rzeczywistych sytuacjach. Dlatego ważne jest, aby wszelkie inspekcje były uzupełniane o jazdy próbne, które dostarczają pełniejszego obrazu stanu technicznego samochodu.

Pytanie 18

Aby ustalić przyczyny zgrzytów podczas zmiany biegów, w pierwszej kolejności powinno się

A. zweryfikować, czy sprzęgło działa poprawnie
B. wymienić mechanizm do zmiany biegów
C. sprawdzić i w razie potrzeby uzupełnić stan oleju w przekładni
D. zdemontować skrzynię biegów i dokonać analizy komponentów
Sprawdzanie, czy sprzęgło rozłącza się prawidłowo, jest kluczowym krokiem w diagnostyce problemów z zgrzytami podczas zmiany biegów. Sprzęgło, jako podzespół przenoszący moment obrotowy z silnika na skrzynię biegów, odgrywa fundamentalną rolę w płynności zmiany biegów. Problemy ze sprzęgłem mogą prowadzić do zgrzytów, jeśli nie rozłącza się ono całkowicie lub jeśli występuje opóźnienie w jego działaniu. W praktyce, oznaki niesprawnego sprzęgła mogą obejmować trudności w włączaniu biegów, zgrzyty oraz niemożność płynnej jazdy. Warto również zwrócić uwagę na regularną konserwację układów sprzęgłowych, zgodnie z rekomendacjami producentów pojazdów. Przykładowo, należy kontrolować stan tarcz sprzęgłowych oraz linki, a w przypadku zastosowania sprzęgieł hydraulicznych, regularnie sprawdzać poziom i jakość płynu hydraulicznego. W trosce o bezpieczeństwo i niezawodność, diagnostykę sprzęgła należy traktować priorytetowo, wprowadzając odpowiednie procedury kontrolne podczas przeglądów okresowych.

Pytanie 19

Bieżące, gwarancyjne, pogwarancyjne oraz reklamacyjne naprawy wykonuje pracownik

A. napraw mechanicznych
B. diagnosta
C. napraw powypadkowych
D. biura wsparcia klienta
Biuro obsługi klienta, diagnostyk czy naprawy powypadkowe to tematy, które często mylone są z naprawami mechanicznymi. Zazwyczaj biuro obsługi klienta to miejsce, gdzie klienci zgłaszają swoje pytania, a nie tam, gdzie naprawia się auta. Diagnosta zajmuje się z kolei szukaniem problemów i wykonywaniem testów, ale nie przeprowadza napraw. A naprawy powypadkowe, no cóż, dotyczą konkretnych uszkodzeń po kolizji i są zupełnie inną sprawą. Często ludzie myślą, że wszystkie te role się zazębiają, a tak naprawdę każdy z tych specjalistów ma swoje zadanie i nie można ich mylić. Naprawy mechaniczne najlepiej zostawić wyspecjalizowanym mechanikom, którzy wiedzą, co robią. Rozumienie tych różnic jest ważne, jeśli chcemy, żeby naprawy były wykonane porządnie i żeby nasze samochody działały jak należy.

Pytanie 20

Sekcja przeznaczona do początkowego montażu jest oznaczona symbolem

A. OE
B. OEM
C. OEQ
D. AM
Odpowiedzi "AM", "OEQ" i "OEM" są nieprawidłowe, ponieważ nie odnoszą się one bezpośrednio do części przeznaczonej na pierwszy montaż w tym kontekście. Oznaczenie "AM" zazwyczaj oznacza "Aftermarket", co odnosi się do części produkowanych przez firmy zewnętrzne, które nie są oryginalnymi producentami. Chociaż części aftermarket mogą być tańsze, ich jakość i kompatybilność z danym sprzętem mogą być wątpliwe, co może prowadzić do problemów z eksploatacją. Oznaczenie "OEQ" (Original Equipment Quality) sugeruje, że dana część spełnia standardy jakościowe zbliżone do części OE, lecz nie jest oficjalnie klasyfikowana jako część oryginalna, co może prowadzić do sytuacji, w których użytkownicy mylnie zakładają, że wybierając tę opcję, otrzymują to samo, co oferują oryginalni producenci. Oznaczenie "OEM" (Original Equipment Manufacturer) odnosi się do producentów, którzy wytwarzają części dla innych firm, ale nie zawsze oznacza, że są to części przeznaczone na pierwszy montaż w sensie bezpośredniej produkcji dla konkretnego pojazdu. Niezrozumienie tych różnic może prowadzić do wyboru niewłaściwych komponentów i w konsekwencji do problemów mechanicznych lub obniżonej wydajności sprzętu.

Pytanie 21

Po podłączeniu testerem diagnostycznym do gniazda OBD II w pojeździe zarejestrowano kod błędu P0113. Wyświetlany symbol sugeruje, że problem dotyczy

A. nadwozia pojazdu
B. komunikacji sieciowej
C. układu napędowego
D. podwozia pojazdu
Kod błędu P0113 odnosi się do problemu w układzie napędowym pojazdu, konkretnie do czujnika temperatury powietrza dolotowego (IAT). Ten czujnik monitoruje temperaturę powietrza dostarczanego do silnika, a jego prawidłowe działanie jest kluczowe dla efektywności spalania. Gdy pojazd wyświetla ten kod, oznacza to, że sygnał z czujnika jest zbyt wysoki, co może być spowodowane uszkodzeniem samego czujnika, przerwaniem obwodu lub zwarciem. W praktyce, jeśli czujnik IAT nie funkcjonuje poprawnie, może to prowadzić do nieoptymalnego działania silnika, co z kolei wpłynie na zużycie paliwa, emisję spalin oraz ogólną wydajność pojazdu. Standardy branżowe, takie jak SAE J1979, które regulują diagnostykę OBD II, jasno wskazują, jak odczytywać i interpretować kody błędów, co jest kluczowe dla prawidłowej diagnostyki i naprawy. Zrozumienie tego kodu jest istotne, aby skutecznie zdiagnozować problemy z układem napędowym i przeprowadzić odpowiednie naprawy, co przyczynia się do dłuższej żywotności pojazdu oraz jego lepszej wydajności na drodze.

Pytanie 22

Co należy zrobić z urządzeniami pirotechnicznymi pojazdu samochodowego po jego skasowaniu?

A. dezaktywować
B. zutylizować w kwasie solnym
C. poddać recyklingowi energetycznemu
D. sprasować, a potem przetopić
Dezaktywacja urządzeń pirotechnicznych w samochodach po ich kasacji to naprawdę ważny krok, żeby zapewnić bezpieczeństwo. Te urządzenia, takie jak poduszki powietrzne czy zapalniki, mogą być naprawdę niebezpieczne, zwłaszcza dla osób, które zajmują się demontażem. Muszą być odpowiednio dezaktywowane przed ich usunięciem. Na tym etapie specjalistyczne zespoły techniczne odłączają źródła energii i stosują różne procedury, by nie dać szans na przypadkowe uruchomienie tych systemów. Moim zdaniem, dobre praktyki w tej dziedzinie to te normy ISO dotyczące bezpieczeństwa w motoryzacji, które sugerują, że warto przeprowadzać dokładną ocenę ryzyka przed rozpoczęciem recyklingu czy utylizacji pojazdów. Te wszystkie działania są szczególnie ważne, bo chodzi tu nie tylko o zdrowie pracowników branży złomowej, ale też o ochronę środowiska. Właściwie przeprowadzona dezaktywacja zmniejsza ryzyko wypadków i pomaga lepiej zarządzać odpadami pirotechnicznymi.

Pytanie 23

Kto przeprowadza przegląd wizualny pojazdu w momencie jego przyjęcia do warsztatu i sporządza z tego dokumentację?

A. Customer service representative
B. Mechanic
C. Service manager
D. Shift supervisor
Pracownik biura obsługi klienta jest odpowiedzialny za przeprowadzanie kontroli wzrokowej pojazdu w momencie jego przyjęcia do serwisu, co jest kluczowym etapem procesu serwisowego. Taka kontrola pozwala na wstępną ocenę stanu technicznego samochodu, identyfikację ewentualnych uszkodzeń, a także zebranie informacji niezbędnych do dalszej diagnostyki. W praktyce, pracownik zwraca uwagę na zewnętrzne elementy pojazdu, takie jak karoseria, szyby, opony oraz oświetlenie. Sporządzony raport z takiej inspekcji jest istotny nie tylko dla samego serwisu, ale również dla klienta, ponieważ dokumentuje stan pojazdu przed rozpoczęciem prac. Dobrą praktyką jest również porównanie stanu pojazdu z wcześniejszymi zapisami, co może ujawnić zmiany wynikające z użytkowania. W branży automotive, standardy takie jak ISO 9001 dotyczące systemów zarządzania jakością, podkreślają znaczenie dokładnej dokumentacji i komunikacji z klientem, co czyni tę rolę niezwykle ważną.

Pytanie 24

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 25

Na liczbę osób zatrudnionych w serwisie nie oddziałuje

A. dostępność czynników związanych z realizacją usług
B. forma wynagradzania pracowników
C. dostępność narzędzi specjalistycznych
D. poziom techniki i technologii
Forma wynagradzania pracowników rzeczywiście nie jest bezpośrednio związana z liczbą zatrudnionych w serwisie. Wynagrodzenie może wpływać na motywację i efektywność pracowników, ale nie determinuje to, ile osób należy zatrudnić do realizacji konkretnych usług. W praktyce, liczba pracowników w serwisie powinna być dostosowana do wymagań związanych z realizacją usług, dostępnością technologii i narzędzi. Na przykład, w serwisach IT liczbę pracowników można optymalizować w zależności od zapotrzebowania na konkretne projekty, a nie tylko w oparciu o politykę wynagradzania. Zrozumienie tego aspektu jest kluczowe w zarządzaniu zasobami ludzkimi, co może być zgodne z najlepszymi praktykami w zakresie lean management, gdzie dąży się do efektywności w alokacji zasobów.

Pytanie 26

Jakie urządzenia używane w serwisie samochodowym podlegają regularnej inspekcji Urzędu Dozoru Technicznego?

A. Urządzenia do analizy spalin
B. Systemy odprowadzania spalin
C. Podnośniki i suwnice
D. Stacje diagnostyczne
Niektóre z wymienionych urządzeń, jak wyciągi spalin czy analizatory spalin, nie podlegają kontrolom UDT, ponieważ są klasyfikowane jako urządzenia pomiarowe lub systemy wentylacyjne, a nie jako urządzenia dźwigowe. Wyciągi spalin służą do usuwania spalin z warsztatu, a ich głównym celem jest zapewnienie odpowiedniej jakości powietrza, co jest istotne dla zdrowia pracowników. Ich regularne przeglądy są ważne z punktu widzenia utrzymania efektywności działania, ale są regulowane przez inne normy, a nie przez UDT. Analizatory spalin to urządzenia diagnostyczne, które pomagają w ocenie emisji spalin w pojazdach; również w ich przypadku nie ma wymogu kontroli UDT, choć muszą spełniać standardy metrologiczne. Linie diagnostyczne, będące złożonymi systemami pomiarowymi, również nie są objęte nadzorem UDT, ponieważ są to urządzenia nieoperacyjne w kontekście dźwigowym. Kluczowym błędem jest mylenie funkcji urządzeń oraz ich klasyfikacji prawnej. W przypadku podnośników i suwnic, które są używane do podnoszenia i transportowania ciężkich obiektów, regularne kontrole są niezbędne, aby zapobiegać wypadkom i gwarantować bezpieczeństwo pracy, co nie dotyczy wyżej wymienionych urządzeń. Pomocne jest rozróżnienie pomiędzy różnymi kategoriami sprzętu i związanymi z nimi regulacjami prawnymi.

Pytanie 27

Podczas dynamicznego manewru zawracania pojazdu, w przedniej części Z w rejonie koła wewnętrznego da się usłyszeć stuki oraz odczuwać wibracje. Powodem tego jest zużycie

A. końcówki drążka kierowniczego
B. wahacza
C. przegubu napędowego
D. amortyzatora
Przegub napędowy jest kluczowym elementem w układzie napędowym pojazdu, odpowiedzialnym za przenoszenie momentu obrotowego z silnika na koła, przy jednoczesnym umożliwieniu ich swobodnego ruchu. W trakcie manewru zawracania, gdy pojazd wykonuje skręt, przeguby napędowe są narażone na zwiększone obciążenia. W przypadku ich zużycia, mogą występować stuki oraz wibracje, które są odczuwalne w obrębie nadwozia, zwłaszcza w okolicy kół. Problem ten może się nasilać w wyniku niewłaściwego smarowania, uszkodzeń mechanicznych lub korozji. Przykładowo, w przypadku awarii przegubu, kierowca może zauważyć, że podczas skręcania, szczególnie w ruchu dynamicznym lub na nierównych nawierzchniach, pojazd traci stabilność, a dźwięki wydobywające się z układu mogą sugerować konieczność interwencji serwisowej. Regularne przeglądy techniczne oraz zgodność z zaleceniami producentów w zakresie wymiany i konserwacji przegubów napędowych są kluczowe dla zachowania bezpieczeństwa i komfortu jazdy.

Pytanie 28

W pojeździe przyniesionym do warsztatu, w którym klient zgłasza sporadyczne zapalanie się kontrolki poduszki powietrznej kierowcy, należy

A. rozpocząć diagnostykę układu poprzez podłączenie komputera diagnostycznego
B. wymienić bezpiecznik od poduszki powietrznej
C. wymienić uszkodzoną poduszkę powietrzną na nową
D. wymienić zwijacz poduszki powietrznej znajdujący się w kierownicy
Sugerowanie wymiany wadliwej poduszki powietrznej na nową nie jest właściwym podejściem w sytuacji, gdy kontrolka poduszki powietrznej włącza się sporadycznie. Tego typu podejście może prowadzić do nieuzasadnionych kosztów oraz niepotrzebnej wymiany części, co jest sprzeczne z zasadą diagnostyki objawowej. Wymiana poduszki powietrznej powinna być ostatecznością, a nie pierwszym krokiem, ponieważ problem może leżeć gdzie indziej, na przykład w instalacji elektrycznej lub w czujnikach. Z kolei wymiana bezpiecznika poduszki powietrznej, sugerowana w jednej z odpowiedzi, nie rozwiązuje głównego problemu, ponieważ bezpiecznik działa jako zabezpieczenie, a jego przepalenie zazwyczaj wskazuje na inne problemy w układzie. Zmiana bezpiecznika nie eliminuje przyczyny usterki, a jedynie chwilowo przywraca funkcjonalność, co może prowadzić do poważniejszych problemów w przyszłości. Wymiana zwijacza poduszki powietrznej w kierownicy również nie jest odpowiednia bez przeprowadzenia wstępnej diagnostyki. Zwijacz jest elementem, który może być odpowiedzialny za aktywację systemu poduszki powietrznej, ale bez analizy kodów błędów ciężko stwierdzić, czy to rzeczywiście on jest źródłem problemu. W praktyce, podejście oparte na wymianie komponentów bez wcześniejszej analizy diagnostycznej jest nieefektywne i może prowadzić do zwiększenia kosztów naprawy oraz wydłużenia czasu serwisowania pojazdu.

Pytanie 29

Jaką metodę należy wykorzystać do oceny stopnia zużycia amortyzatorów?

A. Hartridge’a
B. Shore’a
C. Vickersa
D. Boge’a
Wybór metod, które mają ocenić zużycie amortyzatorów, może być mylący, bo nie każda się nadaje. Weźmy na przykład metodę Hartridge’a – ona jest głównie używana do testowania różnych układów wtryskowych i silnikowych, a nie do amortyzatorów. Tak więc, użycie tej metody w kontekście amortyzatorów to raczej nieporozumienie i może prowadzić do nieprecyzyjnych wyników. Podobnie sprawa wygląda z metodą Vickersa, która mierzy twardość materiałów – nie bardzo nadaje się to do oceny amortyzatorów. Osoby, które korzystają z tej metody, mogą nie zauważać, że twardość sama w sobie nie pokazuje zużycia, bo nie bierze pod uwagę, jak amortyzatory działają w ruchu. Metoda Shore’a z kolei jest głównie używana do pomiaru twardości elastomerów, więc też nie jest specjalnie stworzona do oceniania stanu technicznego amortyzatorów, chociaż może podać parę informacji o materiałach, z których są zrobione. W końcu, wybór złej metody może prowadzić do kiepskiej diagnostyki, co z kolei stwarza ryzyko dla bezpieczeństwa użytkowników aut. Dlatego ważne jest, żeby każda metoda była dopasowana do konkretnego elementu, a w przypadku amortyzatorów jedynym słusznym wyborem jest metoda Boge'a.

Pytanie 30

Po wymianie drążków kierowniczych należy zawsze zlecić kontrolę

A. luźności na kole kierowniczym
B. zbieżności kół kierowanych
C. kąta pochylenia koła
D. geometrii kół tylnych
Sprawdzanie zbieżności kół kierowanych po wymianie drążków kierowniczych jest kluczowym krokiem w zapewnieniu prawidłowego działania układu kierowniczego pojazdu. Zbieżność odnosi się do ustawienia kół względem siebie i w stosunku do linii środkowej pojazdu. Nieprawidłowa zbieżność może prowadzić do nierównomiernego zużycia opon, trudności w prowadzeniu, a także do zwiększonego zużycia paliwa. Po wymianie komponentów układu kierowniczego, takich jak drążki, zaleca się przeprowadzenie pomiaru zbieżności, aby upewnić się, że koła są prawidłowo ustawione. Dobre praktyki w branży motoryzacyjnej sugerują, aby każdy serwis układu kierowniczego kończył się kontrolą zbieżności, ponieważ zapewnia to nie tylko bezpieczeństwo jazdy, ale i długowieczność opon. Warto również zwrócić uwagę na to, że różne modele pojazdów mogą mieć różne wartości zbieżności, dlatego zawsze należy odnosić się do specyfikacji producenta.

Pytanie 31

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 32

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 33

Co zrobić, gdy podczas wymiany świecy żarowej pękła ona, a część grzewcza odłamała się i została w głowicy?

A. Należy zespolić świecę w całość, stosując metodę zgrzewania doczołowego
B. Należy podłączyć przewody zasilające do pozostałej części grzewczej
C. Należy wykręcić pozostałą część świecy, stosując specjalne przyrządy
D. Należy wymienić głowicę, nie naprawia się urwanej świecy
Odpowiedź dotycząca wykręcenia pozostałej części świecy żarowej przy użyciu specjalnych narzędzi jest prawidłowa, ponieważ w przypadku pęknięcia świecy ważne jest, aby usunąć wszelkie pozostałości, które mogą zakłócać działanie silnika. Pozostawienie fragmentu świecy w głowicy może prowadzić do poważnych uszkodzeń, takich jak uszkodzenie gwintu, a nawet uszkodzenie cylindra. Stosowanie odpowiednich narzędzi, takich jak zestaw do wykręcania świec, które są zaprojektowane do usuwania złamanych elementów, jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży motoryzacyjnej. Przed przystąpieniem do wykręcania warto zastosować środki smarne, które mogą ułatwić proces usuwania. Dobrą praktyką jest również dokładne sprawdzenie stanu głowicy po usunięciu resztek świecy, aby upewnić się, że nie doszło do żadnych uszkodzeń. Tego rodzaju podejście nie tylko minimalizuje ryzyko dalszych problemów, ale również zwiększa bezpieczeństwo i niezawodność działania silnika. Warto pamiętać, że prawidłowa konserwacja i wymiana świec żarowych wpływają na efektywność spalania i ekonomikę paliwa.

Pytanie 34

Pojazd, który może być uznany za kompletny do kasacji w stacji demontażu, musi mieć masę nie mniejszą niż masa nowego pojazdu?

A. o 20%
B. o 10%
C. o 15%
D. o 25%
Poprawna odpowiedź 'o 10%' odnosi się do przepisów dotyczących kasacji pojazdów. Zgodnie z obowiązującymi regulacjami prawnymi, aby pojazd mógł być uznany za kompletny i oddany do kasacji, jego masa musi być nie mniejsza niż masa nowego pojazdu powiększona o 10%. Oznacza to, że przy ocenie pojazdu do demontażu, kluczowym czynnikiem jest nie tylko jego stan techniczny, ale także masa, która jest integralnym elementem orientacji w procesach związanych z recyklingiem i bezpieczeństwem. Przykładem zastosowania tej normy jest fakt, że stacje demontażu muszą przestrzegać rygorystycznych wymagań, aby uniknąć przyjmowania pojazdów, które nie spełniają określonych kryteriów. Standardy te są istotne, aby zapewnić efektywny proces demontażu i recyklingu, a także dla ochrony środowiska. Dlatego też, znajomość przepisów dotyczących kasacji jest niezbędna dla osób pracujących w branży motoryzacyjnej oraz ekologicznej.

Pytanie 35

Jakim urządzeniem bada się lepkość oleju przekładniowego?

A. manometr mieszkowy
B. wiskozymetr kapilarny
C. manometr cieczowy
D. wakuometr
Wiskozymetr kapilarny to naprawdę ciekawe urządzenie do mierzenia lepkości cieczy, a szczególnie olejów, które stosuje się w przekładniach. Działa w taki sposób, że mierzy czas, jak długo zajmuje przejście danej ilości cieczy przez kapilarę o znanej średnicy. Dzięki temu możemy dostać dokładne dane na temat lepkości dynamicznej, co jest super ważne, jeśli chodzi o analizę smarności olejów. Wiesz, oleje przekładniowe muszą mieć odpowiednią lepkość, bo to wpływa na ich zdolność do smarowania i ochrony przed zużyciem. Wiskozymetry kapilarne są zgodne z normami ISO 3104 i ASTM D445, co daje pewność, że pomiary są wiarygodne. Na przykład w przemyśle motoryzacyjnym, znajomość lepkości oleju przekładniowego to klucz do oceny jego skuteczności, zwłaszcza w trudnych warunkach. Poprzez precyzyjne pomiary można zmieniać skład olejów, co ma wpływ na to, jak długo będą działały maszyny. W artykułach naukowych i na różnych szkoleniach branżowych zawsze jest mowa o tym, jak ważne są regularne testy lepkości, żeby poprawić procesy produkcyjne i utrzymać jakość produktów na najwyższym poziomie.

Pytanie 36

Mechanik, który dokonuje pomiaru ciśnienia sprężania w większości silników benzynowych pozbawionych hydraulicznej kompensacji luzu zaworowego i posiadających katalizator, powinien najpierw

A. zamknąć dopływ paliwa do cylindrów
B. sprawdzić i dostosować luz zaworowy
C. usunąć wszystkie świece zapłonowe
D. podgrzać silnik do temperatury roboczej
Sprawdzanie luzu zaworowego przed pomiarem ciśnienia sprężania w silniku to naprawdę ważna rzecz. Jak luz zaworowy nie jest ustawiony jak trzeba, to może się zdarzyć, że zawory się nie otwierają lub nie zamykają do końca. A to przecież wpływa na cały cykl ssania i wydechu. W silnikach benzynowych bez hydraulicznych kompensatorów luzu, to my musimy ręcznie go regulować, żeby wszystko działało jak należy. Jak mamy źle ustawiony luz, to ciśnienie sprężania może być niższe i to wprowadza w błąd, co wydłuża naprawy i generuje koszty. Fajnie jest najpierw sprawdzić wszystkie ustawienia, a potem dopiero mierzyć ciśnienie, bo to zgodne z zasadami, które powinny obowiązywać w diagnostyce silników. Dbanie o luz zaworowy wpływa też na wydajność silnika i oszczędność paliwa, więc lepiej to robić porządnie.

Pytanie 37

Zalecono regulację zaworów w pojeździe wyposażonym w silnik w układzie V6 z trzema zaworami na cylinder. Korzystając z tabeli, oblicz czas potrzebny na wykonanie zlecenia.

Nazwa czynnościCzas
Demontaż pokrywy zaworów10 min
Regulacja luzu zaworowego5 min
Wymiana uszczelki pokrywy10 min
Montaż pokrywy10 min

A. 3,6 godziny.
B. 4,8 godziny.
C. 3,2 godziny.
D. 2,5 godziny.
Wybór odpowiedzi 2,5 godziny jest poprawny, ponieważ zgodnie z ustalonymi standardami czynności związane z regulacją zaworów w silnikach V6 z trzema zaworami na cylinder zajmują średnio właśnie ten czas. Regulacja zaworów jest kluczowym procesem w konserwacji silnika, który wpływa na jego wydajność i trwałość. W praktyce, procedura ta wymaga precyzyjnego dostosowania luzów zaworowych, co może różnić się w zależności od producenta silnika oraz konkretnego modelu. W przypadku silników V6, ze względu na ich konstrukcję, często zaleca się wykonanie tej operacji w regularnych odstępach czasowych, aby uniknąć problemów z pracą silnika, takich jak nierówna praca, spadek mocy czy zwiększone zużycie paliwa. Ponadto, wykonując regulację zaworów, warto stosować się do zaleceń zawartych w dokumentacji serwisowej pojazdu, co dodatkowo zapewni optymalne działanie silnika i zgodność z normami producenta.

Pytanie 38

Maksymalne ciśnienie oleju w systemie smarowania silnika powinno wynosić

A. 0,05-0,4 MPa
B. powyżej 0,6 MPa
C. 0,4-0,6 MPa
D. 0,05-0,6 MPa
Maksymalne ciśnienie oleju w układzie smarowania silnika powinno wynosić 0,4-0,6 MPa, co jest zgodne z zaleceniami wielu producentów silników oraz standardami branżowymi. Ciśnienie w tym zakresie zapewnia odpowiednią cyrkulację oleju, co jest kluczowe dla skutecznego smarowania podzespołów silnika, redukcji tarcia oraz zapobiegania ich zużyciu. Praktycznym przykładem zastosowania tej wiedzy jest regularne sprawdzanie poziomu ciśnienia oleju w silnikach samochodowych, co pozwala na wczesne wykrywanie ewentualnych usterek. Zbyt niskie ciśnienie oleju może prowadzić do niewystarczającego smarowania, co z kolei może skutkować poważnymi uszkodzeniami silnika, a nawet jego zatarciem. Z kolei zbyt wysokie ciśnienie może prowadzić do uszkodzenia uszczelek oraz przewodów olejowych, co również jest niekorzystne. Dlatego ważne jest, aby zawsze utrzymywać ciśnienie w zalecanym zakresie, co jest potwierdzone przez badania oraz doświadczenia inżynierów w dziedzinie motoryzacji.

Pytanie 39

Czas pracy, który uznaje się za międzynaprawczy, określa się jako

A. w latach, po którym auto powinno być przekazane do stacji demontażu
B. w miesiącach lub przejechanych kilometrach, po którym wystąpiło zużycie awaryjne
C. w dniach lub przejechanych kilometrach, po którym należy przeprowadzić konserwację
D. w dniach lub przejechanych kilometrach, do momentu zakończenia okresu docierania
Resurs międzynaprawczy odnosi się do kluczowego aspektu zarządzania eksploatacją pojazdów, a jego prawidłowe zdefiniowanie jest istotne dla zapewnienia efektywności operacyjnej. Odpowiedź wskazująca na czas pracy liczony w dniach lub przejechanych kilometrach, po którym należy wykonać naprawę okresową, jest zgodna z zasadami utrzymania ruchu i profilaktyki w sektorze motoryzacyjnym. Regularne przeglądy i naprawy okresowe są kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa pojazdów oraz ich długotrwałej sprawności. Zgodnie z wytycznymi producentów oraz normami branżowymi, takie jak ISO 9001, zaleca się, aby pojazdy były poddawane ocenie stanu technicznego w określonych interwałach czasowych lub po przejechaniu ustalonej liczby kilometrów. Na przykład, producenci często określają, że po przejechaniu 10 000 km lub co 12 miesięcy należy wykonać przegląd. Wprowadzenie takich praktyk pozwala na minimalizację ryzyka awarii oraz zwiększenie żywotności pojazdów, co przekłada się na obniżenie kosztów eksploatacji.

Pytanie 40

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.