Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik fotografii i multimediów
  • Kwalifikacja: AUD.05 - Realizacja projektów graficznych i multimedialnych
  • Data rozpoczęcia: 20 maja 2025 15:36
  • Data zakończenia: 20 maja 2025 15:54

Egzamin zdany!

Wynik: 21/40 punktów (52,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Proces archiwizacji projektów multimedialnych dotyczy

A. maksymalnego kompresowania plików graficznych
B. organizowania projektów tylko z ostatnich dwóch miesięcy
C. podziału plików według formatu zapisu oraz usuwania oryginałów cyfrowych
D. organizowania materiałów oraz wykonywania kopii zapasowych
Wybór odpowiedzi dotyczącej kompresji plików graficznych wskazuje na pewne nieporozumienie w zakresie archiwizacji projektów multimedialnych. Kompresowanie plików może być korzystne w celu zmniejszenia ich objętości i przyspieszenia transferu, ale nie jest to podstawowy cel archiwizacji. Archiwizacja ma na celu przede wszystkim zachowanie integralności i dostępności danych na dłuższy okres. W przypadku archiwizacji ważne jest, aby materiały były łatwo dostępne i zrozumiałe, co może być utrudnione przez nadmierne kompresowanie, które często prowadzi do utraty jakości. Kwestia ograniczenia katalogowania projektów tylko do ostatnich dwóch miesięcy jest także myląca. Archiwizacja powinna obejmować wszystkie etapy projektów, a nie tylko najnowsze materiały, aby zapewnić pełny kontekst dla przyszłych pracowników oraz umożliwić kontynuację projektów w oparciu o wcześniejsze doświadczenia. Kiedy segreguje się pliki według formatu zapisu i kasuje oryginały cyfrowe, dochodzi do ryzyka utraty kluczowych danych, które mogą być niezbędne w przyszłości. Dobrą praktyką jest zachowanie oryginałów oraz ich archiwizacja w różnych formatach, co zwiększa elastyczność w zarządzaniu danymi. Wnioskując, archiwizacja projektów multimedialnych wymaga zrozumienia szerszego kontekstu ich wykorzystania oraz przyjęcia standardów, które sprzyjają długoterminowemu zarządzaniu danymi.

Pytanie 2

Model CMYK stanowi przestrzeń kolorów

A. stosowaną w ekranach oraz aparatach cyfrowych
B. określającą każdą z barw wartością z zakresu 0÷225
C. bazującą na addytywnym łączeniu kolorów
D. wykorzystywaną w druku wielokolorowym w drukarniach
Model CMYK (Cyan, Magenta, Yellow, Black) jest przestrzenią barw, która jest szeroko stosowana w branży druku, szczególnie w drukarniach zajmujących się produkcją materiałów wielobarwnych. System ten opiera się na subtraktywnym mieszaniu kolorów, co oznacza, że kolory uzyskuje się poprzez odejmowanie od białego światła. Główną zaletą modelu CMYK jest jego zdolność do reprodukcji szerokiej gamy kolorów na papierze, co czyni go standardem w branży poligraficznej. Przykładowo, przy produkcji ulotek, plakatów czy książek, drukarze używają tego modelu, aby uzyskać zróżnicowane odcienie i nasycenie kolorów. Aby uzyskać pożądany efekt kolorystyczny, kluczowe jest precyzyjne zrozumienie proporcji kolorów CMYK, co jest niezbędne w procesie przygotowywania materiałów do druku. Dobre praktyki w zakresie druku obejmują użycie odpowiednich profili kolorystycznych oraz kalibrację sprzętu, co pozwala na osiąganie spójnych wyników oraz wysokiej jakości wydruków.

Pytanie 3

Który model kolorów jest zalecany dla pliku z wielobarwną grafiką wektorową, przeznaczonego do druku w profesjonalnej drukarni?

A. RGB
B. CMYK
C. Skala szarości
D. Bichromia barwna
Odpowiedź CMYK jest poprawna, ponieważ ten model barwny jest standardem w druku profesjonalnym. Skrót CMYK oznacza cztery kolory: cyjan, magenta, żółty i czarny (key), które są używane w procesie druku offsetowego. W przeciwieństwie do modelu RGB, który jest oparty na światle i stosowany głównie w wyświetlaczach elektronicznych, CMYK jest dedykowany do reprezentacji kolorów na papierze. W praktyce, dzięki modelowi CMYK, drukarnie mogą precyzyjnie odzwierciedlić kolory na wydrukach, co jest kluczowe dla zachowania spójności w projektach graficznych. Używanie CMYK pozwala również na lepsze zarządzanie kolorami, co jest szczególnie istotne w przypadku materiałów reklamowych czy publikacji, gdzie precyzyjne odwzorowanie kolorów jest niezbędne. Warto zauważyć, że podczas projektowania materiałów do druku, zaleca się pracę w przestrzeni kolorów CMYK, aby uniknąć niespodzianek związanych z różnicami w odwzorowaniu kolorów między ekranem a finalnym produktem drukowanym.

Pytanie 4

Aby uzyskać pliki dźwiękowe z cyfrowego archiwum, należy wyszukiwać pliki z rozszerzeniem

A. .wav
B. .fla
C. .pdf
D. .svg
Wybór formatu .pdf, .svg czy .fla jako materiałów dźwiękowych nie jest właściwy ze względu na ich specyfikę. Plik .pdf jest formatem przeznaczonym przede wszystkim do dokumentów tekstowych oraz graficznych, co oznacza, że nie obsługuje dźwięku. Jest on najczęściej używany do publikacji e-booków, dokumentów lub raportów, w których istotne są elementy wizualne i tekstowe, ale nie audio. Z kolei plik .svg to format wektorowy, stosowany do grafiki komputerowej, który również nie ma możliwości przechowywania danych dźwiękowych. Używany głównie w projektowaniu stron internetowych oraz aplikacji, .svg jest idealny do tworzenia ilustracji, czy ikon, ale jego zastosowanie nie obejmuje dźwięku. Natomiast format .fla jest związany z programem Adobe Flash, który jako technologia do animacji i interaktywnych aplikacji nie jest używany do archiwizacji dźwięku. Flash został w dużej mierze wycofany z użycia w sieci, a wiele z jego funkcji i standardów jest obecnie przestarzałych. Typowe błędy w myśleniu mogą wynikać z nieznajomości specyfiki formatów plików oraz ich przeznaczenia. W branży audio kluczowe jest zrozumienie, które formaty są odpowiednie do przechowywania i edycji dźwięku, aby uniknąć nieporozumień i nieefektywnego wykorzystania narzędzi oraz zasobów.

Pytanie 5

Która kategoria oprogramowania pozwala na wektoryzację mapy bitowej?

A. Adobe Flash, Adobe Illustrator, Adobe Lightroom
B. Inkscape, CorelDRAW, Adobe Illustrator
C. GIMP, Adobe Photoshop, Adobe InDesign
D. Paint, Inkscape, Audacity
Odpowiedź 'Inkscape, CorelDRAW, Adobe Illustrator' jest prawidłowa, ponieważ wszystkie te programy są wyspecjalizowane w wektoryzacji grafiki. Wektoryzacja mapy bitowej polega na przekształceniu obrazu rastrowego (bitowego) w obraz wektorowy, co pozwala na zachowanie jakości przy skalowaniu. Wektoryzacja jest przydatna w wielu zastosowaniach, takich jak projektowanie logo, ilustracji oraz w druku. Programy takie jak Inkscape oferują narzędzia do automatycznej wektoryzacji, co umożliwia szybkie przekształcenie skanów rysunków w edytowalne obiekty wektorowe. CorelDRAW z kolei, dzięki swojej funkcjonalności, pozwala na precyzyjne dostosowanie utworzonych wektorów, co jest istotne przy tworzeniu materiałów marketingowych. Adobe Illustrator jest standardem w branży graficznej, umożliwiającym tworzenie skomplikowanych ilustracji wektorowych oraz ich edycję. Wektoryzacja jest zgodna z najlepszymi praktykami projektowymi, które podkreślają znaczenie elastyczności formatu wektorowego w różnorodnych zastosowaniach.

Pytanie 6

Czy można w jakiś sposób poza ochroną prawną zabezpieczyć zdjęcia przechowywane w banku grafiki (np. serwisie iStock) przed nieautoryzowanym wykorzystaniem w celu ich późniejszej sprzedaży?

A. Tak, można umieścić prosty znak wodny na każdym zdjęciu.
B. Nie, banki grafiki nie zezwalają na dodatki zabezpieczające zgromadzone zdjęcia.
C. Tak, można zabezpieczyć przez zastosowanie znacznika digimarc.
D. Nie, nie ma możliwości zabezpieczenia zdjęć dostępnych w sieci.
Umieszczanie znacznika Digimarc na zdjęciach to skuteczna metoda zabezpieczania treści graficznych przed niedozwolonym wykorzystaniem. Digimarc to technologia, która umożliwia ukrycie informacji o prawach autorskich w obrazie, co czyni je niewidocznymi dla oka ludzkiego, ale rozpoznawalnymi dla specjalistycznego oprogramowania. Dzięki temu, nawet jeśli zdjęcie trafi do nieautoryzowanego użytkownika, możliwe będzie ustalenie jego właściciela i podjęcie odpowiednich kroków prawnych. Praktyczne zastosowanie takiego rozwiązania jest szczególnie ważne w branży fotograficznej i marketingowej, gdzie ochrona własności intelektualnej ma kluczowe znaczenie. Warto pamiętać, że umieszczanie znaku wodnego na zdjęciach, choć również może pomóc w ochronie, często obniża ich estetykę i tym samym może wpłynąć na sprzedaż. W związku z tym, Digimarc stanowi bardziej subtelną alternatywę, która nie tylko chroni prawa autorskie, ale także pozwala na zachowanie wysokiej jakości wizualnej zdjęć.

Pytanie 7

W jakim formacie pliku nie jest możliwe zapisanie warstw w Adobe Photoshop?

A. PSD
B. TIFF
C. PDF
D. JPEG
Formaty PDF, TIFF oraz PSD umożliwiają przechowywanie warstw, co sprawia, że są one szeroko stosowane w profesjonalnej edycji graficznej. PDF, będący standardem dokumentów przenośnych, obsługuje wiele różnych rodzajów zawartości, w tym warstwy graficzne i tekstowe, co czyni go użytecznym w kontekście publikacji i drukowania. TIFF natomiast, ze względu na swoją elastyczność i wszechstronność, jest popularnym wyborem w branży fotograficznej i graficznej. Zachowuje pełną jakość obrazu oraz obsługuje różne modele kolorów, co czyni go idealnym do archiwizacji obrazów w wysokiej jakości. Format PSD jest z kolei natywnym formatem Adobe Photoshop, który bezpośrednio wspiera wszystkie funkcje programu, w tym warstwy, style, maski i inne zaawansowane opcje edycji. Użytkownicy często popełniają błąd, myśląc, że wszystkie formaty graficzne obsługują warstwy, co nie jest prawdą. Zrozumienie specyfiki różnych formatów plików jest kluczowe dla efektywnej pracy w grafice komputerowej i edycji zdjęć, a wybór niewłaściwego formatu może prowadzić do utraty cennych danych i możliwości edycyjnych. Dlatego ważne jest, aby przed zapisaniem pliku w formacie graficznym dokładnie rozważyć, jakie funkcje są potrzebne do dalszej pracy nad projektem.

Pytanie 8

Jakie wymiary zdjęcia panoramicznego ulegną zmianie w trakcie skalowania oraz dostosowywania proporcji do formatu 4:3?

A. Pionowe
B. Żadne
C. Wszystkie
D. Poziome
Wiele osób może myśleć, że jedynie jeden z wymiarów zdjęcia panoramicznego ulegnie zmianie podczas jego skalowania, co prowadzi do błędnych wniosków. Odpowiedzi sugerujące, że tylko jeden wymiar - poziomy lub pionowy, ulegnie zmianie, pomijają fundamentalną zasadę proporcji w grafice. Gdy przekształcamy zdjęcie panoramiczne do formatu 4:3, zmiana ta nie ogranicza się do jednego wymiaru. Jeśli tylko szerokość lub wysokość byłyby modyfikowane, obraz uległby zniekształceniu, co negatywnie wpływałoby na jego jakość i estetykę. W praktyce, niezależnie od tego, czy obraz jest skalowany do większych, czy mniejszych rozmiarów, konieczne jest jednoczesne dostosowanie obu jego wymiarów, aby zachować właściwe proporcje oraz uniknąć efektu „rozciągnięcia” lub „ściśnięcia” obrazu. Taki proces jest istotny nie tylko w fotografii, ale także w grafice komputerowej i edycji wideo, gdzie proporcje mają kluczowe znaczenie dla wizualnej integralności materiału. Dlatego przy konwersji do formatu 4:3, zarówno szerokość, jak i wysokość muszą być odpowiednio przeskalowane, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w obróbce obrazów i filmów. Ignorowanie tej zasady prowadzi do typowych błędów w postprodukcji, gdzie obraz nie jest odpowiednio dostosowany do wyświetlania na różnych platformach, takich jak telewizory czy urządzenia mobilne.

Pytanie 9

Jakie formaty zapisu odnoszą się wyłącznie do materiałów wideo?

A. MPEG, JPEG, INDD
B. MP3, WMV, AI
C. AVI, MPEG, WMV
D. OGG, SVF, CDR
Wybór odpowiedzi, która zawiera formaty MP3, OGG, SVF, CDR, JPEG i INDD, jest błędny, ponieważ te formaty nie są powiązane wyłącznie z materiałami wideo. MP3 to standardowy format kompresji dźwięku, który jest powszechnie używany do przechowywania muzyki i dźwięków, nie ma zastosowania w kontekście wideo. OGG to format kontenerowy, który może zawierać różne strumienie, w tym dźwięk i wideo, ale nie jest dedykowany wyłącznie dla wideo. SVF i CDR są formatami, które odnoszą się do plików graficznych i dokumentów, co również nie dotyczy wideo. Z kolei JPEG jest formatem obrazu, a INDD to format dokumentu używanego w programie Adobe InDesign. Pojęcie formatów multimedialnych powinno być oparte na ich właściwych zastosowaniach – w kontekście wideo kluczowe jest rozróżnienie między formatami przeznaczonymi do przetwarzania obrazu i dźwięku. Typowym błędem myślowym jest mylenie formatów kontenerowych z formatami konkretnego typu medialnego, co prowadzi do zamieszania i nieporozumień w zakresie ich zastosowania i funkcjonalności.

Pytanie 10

Aby stworzyć prostą, liniową prezentację multimedialną, należy użyć programu

A. Power Point
B. Adobe Dreamweaver
C. Adobe Photoshop
D. Prezi
PowerPoint jest jednym z najpopularniejszych programów do tworzenia prezentacji multimedialnych, używanym w różnych kontekstach, od edukacji po biznes. Jego interfejs użytkownika jest intuicyjny, co umożliwia szybkie tworzenie slajdów, dodawanie tekstów, obrazów, wykresów oraz multimediów, takich jak wideo i dźwięki. Program umożliwia również korzystanie z szablonów, co przyspiesza proces tworzenia i zapewnia estetyczny wygląd prezentacji. Dodatkowo, PowerPoint obsługuje animacje i przejścia, które wzbogacają doświadczenie odbiorcy i pozwalają na bardziej dynamiczne przedstawienie treści. W kontekście dobrych praktyk, warto pamiętać o zasadzie KISS (Keep It Simple, Stupid), co oznacza, że prezentacje powinny być jasne i zrozumiałe, unikając nadmiaru informacji na jednym slajdzie. PowerPoint jest również zintegrowany z innymi aplikacjami pakietu Microsoft Office, co ułatwia import danych z Excel czy Word. Dlatego, wybierając program do tworzenia prezentacji, PowerPoint jest najlepszym rozwiązaniem ze względu na swoje wszechstronności oraz łatwość obsługi.

Pytanie 11

Jaką minimalną ilość klatek na sekundę należy osiągnąć, aby uzyskać efekt płynnego ruchu?

A. 25
B. 24
C. 12
D. 18
Wybieranie innej wartości klatek na sekundę niż 25 może prowadzić do różnych nieporozumień związanych z tym, jak nasze oczy postrzegają ruch. Tak naprawdę, 18 fps może wydawać się okej w pewnych sytuacjach, ale zazwyczaj powoduje, że obraz zaczyna migotać i w ogóle nie jest płynny. 12 fps to już totalnie za mało, przez co oglądanie staje się dość męczące. Znajdując się w takiej sytuacji, można ograniczyć swój potencjał produkcyjny w przyszłości. 24 fps choć popularne w filmach, w interaktywnych środowiskach, jak gry, po prostu nie wystarcza, bo potrzebujemy więcej klatek, żeby wszystko działało bez problemu. A jak chodzi o transmisje na żywo, to przy 30 fps i wyżej można liczyć na naprawdę fluidne śledzenie szybkich akcji. Dlatego lepiej nie schodzić poniżej 25 fps, bo to się mija z tym, czego wymaga teraz branża, a jakość wizualna spada.

Pytanie 12

Który z poniższych zapisów znaczników w języku XHTML jest poprawny?

A.
B.
C.
D.
Każda z niepoprawnych odpowiedzi opiera się na błędnym zrozumieniu zasad dotyczących pisania znaczników w XHTML. Zapis, zapisany z dużymi literami, jest niewłaściwy, ponieważ XHTML, jako język oparty na XML, wymaga, aby wszystkie znaczniki były zapisane małymi literami. Ignorowanie tej zasady prowadzi do problemów z interpretacją dokumentu przez przeglądarki, które mogą nie zrozumieć tego znacznika. Zapisrównież jest niewłaściwy z tego samego powodu, że zawiera mieszane wielkości liter. Taki zapis nie tylko narusza zasady XHTML, ale również powoduje, że kod staje się mniej czytelny i trudniejszy do utrzymania. W przypadku, pomimo użycia małych liter w niektórych miejscach, zapis ten nie jest zgodny z zasadami XHTML, które wymagają spójności w pisowni. Przy pisaniu kodu ważne jest, aby stosować się do standardów branżowych, a pełne zrozumienie zasad składni XHTML jest kluczowe dla tworzenia poprawnych aplikacji webowych. Utrzymywanie odpowiednich standardów w kodowaniu nie tylko wpływa na wydajność, ale również na bezpieczeństwo aplikacji internetowych, ponieważ niewłaściwe znaczniki mogą prowadzić do błędów w interpretacji lub wycieków danych.

Pytanie 13

Ciasteczka (ang. cookie) używane w serwisach internetowych to

A. niewidoczne grafiki zapisywane na dysku użytkownika podczas przeglądania stron internetowych
B. zbiór danych przesyłanych automatycznie na adres e-mail osoby odwiedzającej stronę internetową
C. małe pliki tekstowe przechowywane na dysku użytkownika w trakcie przeglądania stron internetowych
D. zbiór utworów ogólnie dostępnych na stronach internetowych dla ich użytkowników
Wiele osób mylnie kojarzy ciasteczka z innymi formami przechowywania lub przesyłania danych, co prowadzi do nieporozumień. Często myśli się, iż ciasteczka to zbiór informacji automatycznie przesyłanych na adres e-mail użytkownika, co jest mylnym założeniem. Ciasteczka są zapisywane lokalnie na urządzeniu użytkownika i służą do lokalnego przechowywania danych. Odpowiedzi wskazujące na zbiorową formę informacji, jak pliki graficzne, również są nieprawidłowe. Pliki graficzne są odrębnym typem plików, które nie mają związku z ciasteczkami, które są wyłącznie tekstowe. Ciasteczka nie są również zbiorami utworów, co świadczy o braku zrozumienia ich podstawowej funkcji. Typowym błędem myślowym w odniesieniu do ciasteczek jest przypisanie im charakterystyki komunikacji z serwerem lub innymi użytkownikami, podczas gdy ich rola sprowadza się do interakcji z przeglądarką i aplikacją webową. Warto zaznaczyć, że ciasteczka są stosowane do śledzenia zachowań użytkowników w sieci, co jest zgodne z regulacjami dotyczącymi prywatności, ale wymaga odpowiedniego zarządzania i transparentności ze strony właścicieli stron internetowych.

Pytanie 14

Aby poprawnie skatalogować dane na płycie CD, należy wziąć pod uwagę jej maksymalną pojemność, która wynosi

A. 700 MB
B. 9,4 GB
C. 4,7 GB
D. 470 MB
Odpowiedź 700 MB jest poprawna, ponieważ standardowa płyta CD-ROM ma pojemność wynoszącą właśnie 700 MB. Płyty te są używane powszechnie do przechowywania różnych typów danych, takich jak pliki audio, wideo oraz dokumenty. Warto dodać, że istnieją różne typy płyt CD, jak CD-R, które pozwalają na jednorazowe nagranie danych, oraz CD-RW, które umożliwiają wielokrotne zapisywanie i kasowanie danych. Dobre praktyki w archiwizacji danych na nośnikach optycznych obejmują używanie odpowiednich oprogramowań do nagrywania, które są zgodne ze standardami ISO 9660. Przykładem użycia CD w praktyce może być tworzenie kopii zapasowych dokumentów lub dystrybucja oprogramowania, co sprawia, że znajomość pojemności płyt jest kluczowa w procesie planowania i organizacji danych.

Pytanie 15

Jakie oprogramowanie należy wykorzystać do tworzenia grafiki wektorowej?

A. Adobe Photoshop, Corel Draw
B. Adobe Photoshop, Adobe Illustrator
C. Corel Photo-Paint, Adobe Illustrator
D. Corel Draw, Adobe Illustrator
Corel Draw i Adobe Illustrator to dwa wiodące programy stosowane do tworzenia grafiki wektorowej, które są szeroko używane w branży kreatywnej. Grafika wektorowa różni się od grafiki rastrowej tym, że jest zbudowana z linii i kształtów opartych na matematycznych równaniach, co pozwala na nieskończoną skalowalność bez utraty jakości. Corel Draw, znany ze swojej intuicyjności, jest często wybierany przez projektantów grafiki, którzy potrzebują narzędzi do tworzenia ilustracji, logo czy materiałów reklamowych. Na przykład, przy projektowaniu logotypu, możliwość dowolnego skalowania i edytowania wektorów ułatwia dostosowanie go do różnych formatów. Z kolei Adobe Illustrator oferuje potężne narzędzia do rysowania i typografii, co czyni go idealnym wyborem dla artystów i designerów pracujących nad bardziej złożonymi projektami, takimi jak infografiki czy ilustracje książkowe. W obu programach zastosowanie najlepszych praktyk, jak korzystanie z warstw, grupowanie obiektów oraz precyzyjne ustawianie kolorów CMYK, jest kluczowe dla uzyskania wysokiej jakości efektów końcowych.

Pytanie 16

Wykres krzywej tonalnej przedstawiony na rysunku sugeruje, że na obrazie osiągnięto efekt

Ilustracja do pytania
A. rozmycia
B. wyostrzenia
C. rozjaśnienia
D. przyciemnienia
Krzywa tonalna na rysunku pokazuje, że obraz staje się jaśniejszy. Ale gdybyśmy chcieli przyciemnić obraz, musielibyśmy opuścić punkty w dół, w kierunku ciemnych tonów. A co z wyostrzeniem? To raczej dotyczy innych narzędzi, a nie tej konkretnej krzywej. Tak, krzywa tonalna jest mocnym narzędziem, ale trzeba wiedzieć, jak jej używać, żeby uzyskać dobry efekt.

Pytanie 17

Który z programów wchodzących w skład pakietu Adobe pozwala na automatyczne katalogowanie, efektywne przeglądanie oraz zarządzanie zdjęciami?

A. Flash
B. Bridge
C. Media Encoder
D. Dreamweaver
Wybór niepoprawnych odpowiedzi wskazuje na pewne nieporozumienia związane z funkcjonalnościami poszczególnych programów należących do pakietu Adobe. Flash, jako technologia do tworzenia animacji i aplikacji internetowych, nie ma związku z zarządzaniem plikami zdjęciowymi. Jego głównym zastosowaniem była interaktywność w sieci, co nie jest adekwatne w kontekście katalogowania zdjęć. Dreamweaver, z drugiej strony, jest narzędziem do tworzenia i edytowania stron internetowych, które również nie oferuje możliwości zarządzania plikami multimedialnymi w sposób, jaki zapewnia Bridge. Media Encoder służy do kodowania i konwersji plików wideo i audio, co również nie ma zastosowania w kontekście organizacji i katalogowania zdjęć. Typowym błędem myślowym w tym przypadku może być mylenie różnych programów z tej samej rodziny. Każde z tych narzędzi ma swoje unikalne funkcje, które są dostosowane do różnych potrzeb użytkowników. Kluczowe jest zrozumienie, że Adobe Bridge, jako centralny hub do zarządzania mediami, odgrywa znaczącą rolę w procesie pracy twórczej, a inne aplikacje mają różne cele, które nie obejmują zarządzania plikami graficznymi.

Pytanie 18

Jakie programy pozwalają na konwersję parametrów cyfrowych obrazów w celu ich dostosowania do umieszczenia w prezentacji multimedialnej?

A. Adobe Photoshop i Adobe Acrobat Reader
B. GIMP i LibreOffice Calc
C. Adobe Photoshop i Adobe Lightroom
D. GIMP i WinRAR
Wybór odpowiedniego oprogramowania jest naprawdę ważny, gdy chodzi o przetwarzanie obrazów. Niestety, twoje odpowiedzi nie były trafne. GIMP to co prawda program do edycji grafiki, ale nie jest zbyt często wykorzystywany w profesjonalnych prezentacjach, jak Adobe Photoshop. LibreOffice Calc to zupełnie inne narzędzie, bo to program do arkuszy kalkulacyjnych, a do obróbki zdjęć się nie nadaje. No i Adobe Acrobat Reader, on służy głównie do przeglądania PDF-ów, więc też nie ma mowy o edytowaniu czy konwersji obrazów. A WinRAR, to w ogóle aplikacja do kompresji plików, więc nie ma tu co szukać związku z edycją obrazów. Takie pomyłki często wynikają z tego, że nie znasz dobrze funkcji tych programów. Musisz pamiętać, że do edytowania zdjęć potrzebujesz specjalistycznych narzędzi, które oferują konkretne funkcje, a odpowiedzi, które wybrałeś, tego nie spełniają.

Pytanie 19

Na schemacie przetwarzania materiału światłoczułego oznaczonego numerem 4 znajduje się kąpiel

Ilustracja do pytania
A. nawilżająca
B. przerywająca
C. utrwalająca
D. wywołująca
Numer 4 na schemacie to kąpiel utrwalająca, która usuwa pozostałości halogenków srebra z materiału światłoczułego, żeby zapewnić trwałość i stabilność obrazu. Kąpiel zwilżająca, jeśli w ogóle jest używana, na ogół przychodzi na końcu, żeby łatwiej film wysychał. Kąpiel wywołująca, która jest numerem 2, dzieje się wcześniej i przekształca naświetlone halogenki srebra w metaliczne srebro. Potem jest kąpiel przerywająca (numer 3), która zatrzymuje działanie wywoływacza kwasem octowym. W sumie, proces utrwalania to ostatni ważny krok w chemicznym przetwarzaniu filmu.

Pytanie 20

Jakie działania w ramach cyfrowej obróbki obrazu zaliczają się do przekształceń geometrycznych?

A. Zwiększenie nasycenia kolorów
B. Zwiększenie ostrości krawędzi
C. Obrót i skalowanie
D. Eliminacja efektu czerwonych oczu
Odpowiedź "Obrót i skalowanie" jest jak najbardziej na miejscu, bo te akcje to klasyka, jeśli mówimy o przekształceniach geometrycznych w cyfrowej obróbce obrazu. Przekształcenia geometryczne zmieniają układ pikseli, co pozwala na dostosowanie obrazu - na przykład jego kąt i rozmiar, ale nie zmienia się to, co widzimy w środku. Obracając obraz, możemy zmienić perspektywę, co jest super przydatne w fotografii, gdy przerabiamy kadr. Z kolei skalowanie to zmiana wielkości obrazu, co jest ważne, jeśli szykujemy coś do druku albo na stronę internetową. Tak naprawdę, zarówno obrót, jak i skalowanie są kluczowe w świecie edytowania grafiki, a ich stosowanie wpisuje się w najlepsze praktyki, jak te z Adobe Photoshop czy GIMP. Dla przykładu, kiedy przygotowujemy grafikę do social mediów, często korzystamy z obrotów i skalowań, żeby lepiej dopasować obraz do wymogów platformy.

Pytanie 21

Jakie kroki należy podjąć, aby zaktualizować stronę internetową firmy w celu jej prawidłowego wyświetlania na urządzeniach mobilnych, jeżeli korzysta ona z szablonu opartego na tabelach, zawiera dużą ilość prezentacji Flash i została napisana w kodzie XHTML 1.01?

A. Opracować szablon oparty na elementach blokowych CSS, zastąpić prezentacje Flash formatami, które nie wymagają wtyczek (pluginów), ładowanymi "na żądanie"
B. Opracować szablon na podstawie elementów blokowych CSS, przepisać kod w HTML5, usunąć wszystkie prezentacje Flash
C. Całą witrynę stworzyć w Flashu
D. Przepisać kod w HTML5, w tym znaczniki tabeli szablonu, a także usunąć wszystkie prezentacje Flash
Prawidłowa odpowiedź polega na zaprojektowaniu szablonu w oparciu o elementy blokowe CSS oraz zastąpieniu prezentacji Flash formatami niewymagającymi wtyczek, a ładowanymi 'na żądanie'. Przede wszystkim, stosowanie CSS do budowy layoutu witryny zamiast tabel zapewnia większą elastyczność i responsywność. Elementy blokowe CSS umożliwiają lepsze dostosowanie treści do różnych rozmiarów ekranów, co jest kluczowe w kontekście użytkowników mobilnych. Ponadto, Flash, jako technologia, stał się przestarzały i nie jest wspierany na większości nowoczesnych urządzeń mobilnych. Z tego względu, warto zastąpić go alternatywnymi formatami, takimi jak HTML5 czy SVG, które są zgodne z zasadami dostępności oraz pozwalają na lepszą optymalizację wydajności. Ładowanie zasobów 'na żądanie' to praktyka, która polega na pobieraniu elementów tylko wtedy, gdy są one potrzebne, co zmniejsza czas ładowania strony i zużycie danych. Przykładem może być użycie techniki lazy loading dla obrazów oraz wideo, co znacząco poprawia doświadczenia użytkowników mobilnych. Cały proces aktualizacji witryny do standardów HTML5 dodatkowo podnosi jej jakość i zapewnia lepszą zgodność z nowoczesnymi przeglądarkami.

Pytanie 22

Który znacznik HTML pozwala na dodanie grafiki do strony internetowej?

A.
C.
D.
Znaczniki,mają zupełnie inne funkcje i nie za bardzo nadają się do osadzania obrazów. Na przykład,pozwala na definiowanie obszarów, które można klikać na obrazkach, ale sam w sobie nie wyświetla grafik. W związku z tym, może być mylone zi przez to można dostać błędne wrażenie o jego roli. Potem mamyto znacznik do zbierania danych, a nie do pokazywania grafiki. Te wszystkie pomyłki pochodzą z mylenia zastosowania tych znaczników, więc lepiej je poznać, żeby dobrze tworzyć strony internetowe.

Pytanie 23

Zawarcie umowy z dostawcą internetu na wynajem przestrzeni serwerowej do przechowywania danych to

A. optymalizacja
B. walidacja
C. hosting
D. kolokacja
Odpowiedź 'hosting' jest poprawna, ponieważ odnosi się do usługi, która umożliwia wynajęcie przestrzeni na serwerze od dostawcy internetowego do przechowywania plików oraz uruchamiania aplikacji. Hosting to kluczowy element w ekosystemie internetowym, umożliwiający przedsiębiorstwom i osobom prywatnym publikację treści online. W praktyce, firmy mogą korzystać z różnych typów hostingu, takich jak hosting współdzielony, VPS (Virtual Private Server) czy dedykowany, w zależności od swoich potrzeb i budżetu. Dobrze zorganizowany hosting zapewnia nie tylko miejsce na dane, ale także wsparcie techniczne, aktualizacje i zabezpieczenia, co jest niezbędne do utrzymania dostępności witryn internetowych. Standardy branżowe, takie jak SLA (Service Level Agreement), określają poziom dostępności i wsparcia oferowanego przez dostawców hostingu, co jest istotne dla zapewnienia ciągłości działania usług online. Warto zwrócić uwagę na wybór odpowiedniego dostawcy hostingu, aby spełnić specyficzne wymagania biznesowe oraz techniczne.

Pytanie 24

Kreskówka, logo, grafika clipart oraz obrazek o wysokiej rozdzielczości to określenia

A. efektów dźwiękowych programu Audacity
B. efektów przejść pomiędzy poszczególnymi slajdami w programie PowerPoint
C. metod trasowania mapy bitowej w programie CorelDRAW
D. filtrów artystycznych programu GIMP
Odpowiedź dotycząca metod trasowania mapy bitowej w programie CorelDRAW jest poprawna, ponieważ rysunek kreskowy, logo, obrazek clipart oraz obrazek wysokiej jakości to różne formy grafiki wektorowej, które można uzyskać poprzez proces trasowania mapy bitowej. Trasowanie mapy bitowej polega na konwersji obrazów rastrowych (bitmapowych) na grafikę wektorową, co umożliwia uzyskanie bardziej skalowalnych i edytowalnych obrazów. W CorelDRAW, użytkownicy mogą wykorzystać narzędzie do trasowania, aby przekształcić bitmapy w wektory, co jest niezwykle przydatne w projektowaniu logo oraz ilustracji. Dzięki metodzie trasowania, możliwe jest uzyskanie wysokiej jakości grafik, które zachowują ostrość i detale bez względu na ich rozmiar. Praktycznie rzecz biorąc, trasowanie jest stosowane w projektach drukowanych oraz cyfrowych, gdzie wymagana jest elastyczność w edycji i skalowaniu obrazów. Umożliwia to projektantom tworzenie unikalnych logo i ilustracji, które są zgodne z jednolitym stylem wizualnym marki.

Pytanie 25

Technika stosowana w animacji, która polega na płynnej transformacji jednego obiektu w inny, to

A. modelowanie
B. rendering
C. morfing
D. głębia
Morfing to taka fajna technika animacji, która sprawia, że jeden obiekt płynnie przechodzi w inny. Działa dzięki specjalnym algorytmom, które analizują kształty i tworzą pośrednie klatki, co daje ten naturalny efekt. Używa się tego w różnych dziedzinach, od animowanych filmów, przez gry komputerowe, aż po efekty specjalne w filmach. Przykładowo, można zobaczyć jak postać zmienia się w inną, a to wszystko dzieje się praktycznie niezauważalnie dla widza. W animacji i efektach wizualnych morfing jest mega ważny, bo pozwala na wprowadzenie naprawdę kreatywnych rozwiązań. Jeśli chodzi o narzędzia, to takie programy jak Blender czy Maya są super do tego, bo oferują świetne funkcje do robienia tych płynnych przejść między obiektami. Dobrze zrobiony morfing nie tylko ładnie wygląda, ale też poprawia wrażenia widza.

Pytanie 26

W jakim z poniższych programów należy dokonać edycji ścieżki dźwiękowej, która ma być wykorzystana w multimedialnej prezentacji?

A. Movie Marker
B. Ashampoo Burining Studio
C. Audacity
D. Adobe Pixel Bender
Audacity to bezpłatny, otwartoźródłowy program do edycji dźwięku, który jest szeroko stosowany w branży audio. Jego główne funkcje obejmują nagrywanie dźwięku na wielu ścieżkach, edytowanie nagrań, a także dodawanie efektów dźwiękowych. Dzięki intuicyjnemu interfejsowi, użytkownicy mogą łatwo przeprowadzać korekty ścieżek dźwiękowych, co jest kluczowe w kontekście prezentacji multimedialnych. Na przykład, audycje radiowe, podcasty oraz filmy wideo wymagają starannej edycji dźwięku, aby zapewnić wysoką jakość audio. W przypadku prezentacji multimedialnych, odpowiednia korekta dźwięku zapewnia, że przekaz jest zrozumiały i przyjemny dla odbiorcy. Audacity wspiera również różne formaty plików dźwiękowych, umożliwiając łatwą integrację z innymi narzędziami multimedialnymi. Używając tego programu, można dostosować głośność, wyciąć niepożądane fragmenty oraz zastosować efekty, co w efekcie poprawia odbiór całej prezentacji.

Pytanie 27

Wskaź program, w którym można przeprowadzić retusz fotografii, która ma być umieszczona na stronie internetowej?

A. Photoshop
B. Painter
C. Illustrator
D. Studio Artist
Photoshop to wiodący program w dziedzinie edycji grafiki rastrowej, który jest szeroko stosowany w branży kreatywnej do retuszu zdjęć. Oferuje zaawansowane narzędzia, takie jak maski, warstwy oraz filtry, które pozwalają na precyzyjne dostosowanie kolorów, kontrastu i detali zdjęć. Użytkownicy mogą wykorzystać funkcję retuszu, aby usunąć niedoskonałości, zredukować szumy oraz poprawić ogólną jakość obrazu, co jest kluczowe przy publikacji na stronach internetowych. Przykładem zastosowania Photoshopa może być retusz portretów, gdzie program umożliwia wygładzenie skóry, usunięcie cieni oraz podkreślenie oczu. Standardy branżowe sugerują, że zdjęcia publikowane online powinny mieć odpowiednią rozdzielczość oraz być zoptymalizowane pod kątem szybkości ładowania, co Photoshop również wspiera dzięki funkcjom eksportu. Dzięki rozbudowanej dokumentacji oraz aktywnej społeczności, użytkownicy mogą łatwo znaleźć porady i techniki, które pomogą im w efektywnej pracy z tym oprogramowaniem.

Pytanie 28

Jakie oprogramowanie pozwala na stworzenie prezentacji z wykorzystaniem nielinearnej nawigacji oraz układu myśli?

A. Adobe Photoshop
B. Adobe InDesign
C. Prezi Desktop
D. Prezi Viewer
Prezi Desktop to oprogramowanie, które umożliwia tworzenie interaktywnych prezentacji z nielinearną nawigacją oraz układem przypominającym mapę myśli. Kluczową cechą Prezi jest możliwość dynamicznego poruszania się po różnych elementach prezentacji, co pozwala na elastyczne dostosowywanie narracji do potrzeb odbiorców. Dzięki temu, prezentacje nie są ograniczone do linearnego przechodzenia przez slajdy, jak to ma miejsce w tradycyjnych narzędziach takich jak PowerPoint. Użytkownik może nawigować w dowolnym kierunku, co sprzyja lepszemu zrozumieniu złożonych tematów oraz angażuje publiczność. Zastosowanie tego typu nawigacji jest szczególnie przydatne w edukacji, marketingu oraz wszelkich prezentacjach wymagających interakcji z odbiorcami. Dodatkowo, Prezi Desktop umożliwia integrację z różnorodnymi multimediami i grafiką, co wzbogaca wizualną stronę prezentacji. W branży często stosuje się zasady projektowania wizualnego, które sugerują, że interaktywność może znacząco zwiększać zainteresowanie i zapamiętywanie informacji przez odbiorców.

Pytanie 29

Deklaracja CSS: li span {font-size:10pt; color:green;} wskazuje, że rozmiar 10 pt dotyczy

A. wyłącznie tekstu znajdującego się wewnątrz znaczników span umieszczonych w znacznikach li
B. tekstu wewnątrz wszystkich znaczników span
C. jedynie tekstu wewnątrz wszystkich znaczników li, które są osadzone w znacznikach span
D. tekstu wewnątrz wszystkich znaczników li oraz span
Wybór innej odpowiedzi niż ta dotycząca selektora 'li span' może prowadzić do nieporozumień związanych z zakresem stosowania stylów w CSS. Na przykład, błędne stwierdzenie, że reguła dotyczy 'wszystkich znaczników span', ignoruje kluczową hierarchię selektorów w CSS, która jest niezbędna dla prawidłowego stosowania stylów. Selekcja 'li span' jasno wskazuje, że stylizowane są tylko te elementy 'span', które są bezpośrednio zagnieżdżone w elementach 'li'. To podejście pozwala programistom na tworzenie bardziej złożonych i wyspecjalizowanych stylów, które są nie tylko bardziej efektywne, ale także poprawiają czytelność kodu oraz jego utrzymywanie. Ponadto, wybór odpowiedzi, która odnosi się do 'wszystkich znaczników li znajdujących się wewnątrz znaczników span', jest mylący, ponieważ w HTML 'li' (elementy listy) nigdy nie są zagnieżdżane wewnątrz 'span' w standardowej praktyce, co prowadzi do błędnej interpretacji struktury dokumentu. Utrzymanie jasnej struktury hierarchii elementów jest kluczowe w CSS, aby uniknąć niezamierzonych efektów stylizacyjnych oraz zapewnić, że kod pozostaje przejrzysty i zgodny z zasadami semantyki HTML.

Pytanie 30

Zjawisko rozmycia obiektów, które nie znajdują się w strefie ostrości, jest często wykorzystywane w portretach oraz zdjęciach makro, nazywa się

A. flara
B. bokeh
C. mora
D. winieta
Flara, mora oraz winieta to terminy, które nie odnoszą się do efektu rozmycia obiektów poza głębią ostrości, lecz reprezentują zupełnie inne zjawiska w fotografii. Flara to efekt świetlny, który pojawia się w wyniku odbicia światła od soczewek obiektywu, co może prowadzić do niepożądanych smug lub plam na zdjęciach. W szczególności flara często występuje w sytuacjach słonecznych, gdy kąt padania światła jest niewłaściwy, co może zakłócać jakość obrazu. Mora, z kolei, odnosi się do zjawiska, w którym na obrazach pojawiają się artefakty spowodowane różnicami w późniejszym procesie skanowania lub przetwarzania obrazu. Jest to problem, który może wystąpić w przypadku tanich skanerów lub niskiej jakości oprogramowania do edycji. Winieta to zjawisko, które polega na ciemnieniu krawędzi zdjęcia w porównaniu do jego centralnej części, co jest najczęściej wynikiem ograniczeń obiektywu lub nieodpowiedniego ustawienia aparatu. W praktyce, niepoprawne przypisanie tych terminów do zjawisk rozmycia może wynikać z braku zrozumienia dla technicznych aspektów fotografii. Warto zwrócić uwagę, że znajomość tych zagadnień jest kluczowa dla uzyskania wysokiej jakości obrazów, a także dla uniknięcia typowych błędów wynikających z nieprawidłowego użycia sprzętu fotograficznego.

Pytanie 31

Format SWF jest przede wszystkim wykorzystywany do zapisywania

A. zdjęć do późniejszej obróbki
B. plików z animacjami
C. zeskanowanych obrazów
D. plików tekstowych
Pomimo że niektóre z pozostałych odpowiedzi mogą wydawać się zrozumiałe, wszystkie one wynikają z nieprawidłowej interpretacji zastosowania formatu SWF. Pliki tekstowe, choć mogą być przechowywane w różnych formatach, nie są celem SWF, który nie obsługuje typowych formatów tekstowych jak TXT czy DOC. Użytkownicy często mylą SWF z formatami przechowującymi dane statyczne, co prowadzi do błędnego wniosku, że SWF mogłoby służyć do zapisu plików tekstowych. Zeskanowane obrazy oraz zdjęcia przeznaczone do dalszej obróbki również nie są związane z formatem SWF, ponieważ format ten nie obsługuje standardowych bitmap ani plików rastrowych, takich jak JPEG czy PNG. SWF jest bardziej ukierunkowany na animację i interaktywność, co znacznie różni się od pasywnego przechowywania danych wizualnych. Często mylnie zakłada się, że pliki SWF mogą być używane do edytowania lub manipulowania obrazami, jednak są one zbudowane na grafice wektorowej, co ogranicza ich możliwość obróbcze względem tradycyjnych formatów graficznych. Zrozumienie tych różnic jest kluczowe dla właściwego wykorzystania technologii w projektowaniu multimedialnym i nie tylko.

Pytanie 32

Jaka powinna być rozdzielczość obrazu formatu A4, aby był gotowy do druku?

A. 150 dpi
B. 300 dpi
C. 96 dpi
D. 72 dpi
Odpowiedź 300 dpi (punktów na cal) jest prawidłowa, ponieważ taka rozdzielczość zapewnia wysoką jakość druku, co jest kluczowe w przypadku zdjęć format A4. Standardowa rozdzielczość druku dla materiałów wysokiej jakości wynosi właśnie 300 dpi. Przy takiej rozdzielczości zdjęcia zachowują wyraźne detale i ostrość, co jest szczególnie ważne w przypadku druku zdjęć, plakatów czy innych materiałów graficznych. Przykładowo, przygotowując zdjęcie do druku w formacie A4, które ma wymiary 210 mm x 297 mm, przy rozdzielczości 300 dpi uzyskujemy wymiary w pikselach wynoszące 2480 x 3508 px. To pozwala na osiągnięcie najlepszej jakości wizualnej. Warto pamiętać, że niższe rozdzielczości, takie jak 150 dpi, mogą być wystarczające do druku materiałów o niższych wymaganiach jakościowych, ale nie są zalecane dla zdjęć, gdzie detale są kluczowe. Standardy branżowe, takie jak Adobe RGB czy sRGB, również wskazują na preferencję dla wyższych rozdzielczości w kontekście profesjonalnego druku.

Pytanie 33

Format dźwiękowynie stanowi formatu

A. MP3
B. MIDI
C. EPS
D. WAW
EPS (Encapsulated PostScript) to format, który jest primarily używany do przechowywania grafiki wektorowej oraz tekstu, a nie do zapisywania danych dźwiękowych. Jako format graficzny, EPS ma zastosowanie w druku i grafice komputerowej, umożliwiając przy tym łatwe importowanie i edytowanie w programach graficznych, takich jak Adobe Illustrator czy CorelDRAW. Jego główną zaletą jest możliwość zachowania wysokiej jakości obrazu niezależnie od rozmiaru, co czyni go idealnym do profesjonalnych zastosowań graficznych. W praktyce EPS może być używany do tworzenia logotypów, plakatów czy ilustracji, które następnie są wykorzystywane w druku. W kontekście dźwięku, istotne jest, że istnieją inne formaty, takie jak MP3 lub WAV, które są zaprojektowane specjalnie do kompresji i przechowywania dźwięku. Zrozumienie różnic między tymi formatami pozwala na efektywne zarządzanie zasobami multimedialnymi w projektach kreatywnych oraz ich odpowiednie wykorzystanie w różnych kontekstach mediów.

Pytanie 34

Na prędkość ładowania strony internetowej najmniejszy wpływ ma

A. wybór przeglądarki internetowej
B. kolorystyka strony
C. szybkość serwera, na którym umieszczono stronę
D. ilość elementów multimedialnych zawartych na stronie
Kolorystyka strony ma znikomy wpływ na szybkość jej wczytywania, co czyni tę odpowiedź poprawną. Szybkość ładowania stron internetowych jest przede wszystkim związana z ilością i wielkością zasobów, które muszą być pobrane przez przeglądarkę, takich jak obrazy, skrypty czy style CSS. W praktyce oznacza to, że wybór kolorystyki, który nie wymaga dodatkowych zasobów graficznych (np. użycie jednolitych kolorów zamiast dużych grafik), nie wpływa na czas ładowania. Standardy webowe, takie jak Web Performance Optimization (WPO), podkreślają znaczenie optymalizacji zasobów, a nie estetyki strony. Warto również zauważyć, że dobre praktyki projektowania responsywnego mogą pomóc w minimalizowaniu wpływu elementów wizualnych na wydajność, co pokazuje, jak można projektować z myślą o efektywności.

Pytanie 35

Który z programów w ramach pakietu Adobe jest przeznaczony do edycji grafiki rastrowej (bitmapowej)?

A. InDesign
B. Photoshop
C. Premiere
D. Flash
Photoshop jest flagowym oprogramowaniem firmy Adobe przeznaczonym do obróbki grafiki rastrowej. Jego głównym zastosowaniem jest edytowanie, retuszowanie oraz tworzenie różnorodnych prac graficznych, które opierają się na pikselach, czyli najdrobniejszych jednostkach obrazu bitmapowego. W praktyce, dzięki Photoshopowi, zawodowi graficy mogą np. poprawiać zdjęcia, tworzyć skomplikowane kompozycje graficzne oraz przygotowywać materiały do druku i publikacji cyfrowych. Standardy branżowe wskazują, że Photoshop jest niezwykle wszechstronny i pozwala na szeroką gamę operacji, takich jak warstwy, maski, filtry czy efekty specjalne, co czyni go niezastąpionym narzędziem w pracy grafików i fotografów. Używanie Photoshopa w zgodzie z dobrymi praktykami, takimi jak praca na warstwach czy stosowanie odpowiednich formatów plików, np. PSD dla projektów roboczych, zwiększa efektywność i jakość końcowej produkcji graficznej.

Pytanie 36

Obraz cyfrowy formatu A4 zapisany w rozdzielczości zajmie najwięcej miejsca na dysku przy ustawieniu

A. 72 ppi
B. 300 ppi
C. 96 ppi
D. 150 ppi
Odpowiedzi o niższych wartościach ppi, takie jak 150 ppi, 96 ppi czy 72 ppi, prowadzą do nieprawidłowych wniosków o jakości obrazów cyfrowych. Użytkownicy często mylą ppi z innymi jednostkami miary, co skutkuje błędnym postrzeganiem rozdzielczości obrazów. Na przykład, rozdzielczość 150 ppi zapewnia jedynie zadowalającą jakość, nadającą się do niektórych zastosowań, ale nie do wydruku profesjonalnych materiałów. Użytkownicy mogą myśleć, że niższe wartości rozdzielczości wystarczą, jednak przy druku na dużych formatach ujawniają się braki w szczegółowości. Wartość 72 ppi, która często jest stosowana w kontekście obrazów internetowych, nie jest wystarczająca do druku, ponieważ obrazy tego typu są zazwyczaj rozmyte i nieczytelne w dużym formacie. Tego rodzaju błędne przekonania mogą wynikać z mylenia zastosowań cyfrowych z drukowanymi. Standardy branżowe jasno wskazują, że 300 ppi jest minimalną rozdzielczością dla jakości druku, co powinno być kluczowym czynnikiem przy wyborze rozdzielczości obrazów przeznaczonych do publikacji. Zrozumienie tych różnic jest istotne dla każdego, kto pracuje z grafiką, aby unikać rozczarowań związanych z jakością końcową produktów.

Pytanie 37

Jakie narzędzia powinny być zastosowane w celu zabezpieczenia transmisji danych przy użyciu protokołu HTTP w module zamawiania/opłacania w sklepie internetowym firmy?

A. Szyfrowanie PGP
B. Mechanizmy szyfrowania SSL i TLS
C. Hasło przekazywane klientowi w automatycznie generowanej wiadomości e-mail
D. Kwalifikowany podpis elektroniczny
Słuchaj, używanie haseł przesyłanych przez e-maile jako sposobu na zabezpieczenie danych to nie jest najlepszy pomysł. Jasne, hasła są ważne, ale jeśli przesyłasz je w e-mailach, to narażasz je na przechwycenie przez hakerów. Bo te maile mogą być łatwe do odczytania przez niepowołane osoby, co prowadzi do nieautoryzowanego dostępu do kont. Co do kwalifikowanego podpisu cyfrowego, to on wprawdzie dodaje jakąś warstwę zabezpieczeń, ale nie szyfruje danych w trakcie ich przesyłania. Podpisy są bardziej do potwierdzania autentyczności, a nie do szyfrowania. PGP to jeszcze inna sprawa, bo to głównie służy do szyfrowania wiadomości e-mail, ale w przypadku szyfrowania połączeń w internecie nie jest to zbyt powszechne. Dużo ludzi myśli, że skoro coś jest szyfrowane, to już jest wszystko ok, ale w rzeczywistości SSL i TLS są niezbędne do zapewnienia bezpieczeństwa. Ignorowanie tego może prowadzić do sporych problemów z bezpieczeństwem.

Pytanie 38

Płyta CD-Audio umożliwia reprodukcję dźwięku do częstotliwości

A. 11,20 kHz
B. 22,05 kHz
C. 44,10 kHz
D. 33,15 kHz
Poprawna odpowiedź to 22,05 kHz, ponieważ płyta CD-Audio, zgodnie z międzynarodowym standardem Red Book, wykorzystuje próbkowanie dźwięku z częstotliwością 44,1 kHz. Zgodnie z twierdzeniem Nyquista, aby dokładnie odwzorować sygnał audio, częstotliwość próbkowania musi być co najmniej dwa razy wyższa od najwyższej częstotliwości dźwięku, którą chcemy zarejestrować. Ludzkie ucho zazwyczaj odbiera dźwięki o częstotliwości do 20 kHz, więc zastosowanie próbkowania 44,1 kHz pozwala na dokładne odwzorowanie dźwięku w zakresie audio. W praktyce oznacza to, że płyty CD mogą przechowywać dźwięk o jakości studyjnej, co czyni je standardem w przemyśle muzycznym. Dodatkowo, płyty CD oferują kompresję bezstratną, co sprawia, że zachowują one wysoką jakość dźwięku. W zastosowaniach profesjonalnych, takich jak produkcja muzyki i nagrań, przestrzeganie tych standardów jest kluczowe dla zapewnienia wysokiej jakości dźwięku, co przekłada się na pozytywne doświadczenia słuchaczy.

Pytanie 39

Rozdzielczość 1920 x 1080 pikseli to parametr, który odpowiada standardowi

A. 4 K
B. Full HD
C. HD READY
D. 8 K
Rozdzielczość 1920 x 1080 pikseli, znana jako Full HD (FHD), to naprawdę popularny standard. To oznacza, że obraz ma 1920 pikseli w poziomie i 1080 w pionie, co daje nam około 2 milionów pikseli. Full HD stało się normą w telewizorach i monitorach oraz w filmach, zastępując wcześniejsze rozdzielczości jak 720p. Jak to wygląda w praktyce? No, obrazy w Full HD są zdecydowanie lepszej jakości, zwłaszcza na dużych ekranach. Jak korzystasz z telewizora czy kompa, który ma Full HD, to zauważasz, że detale są wyraźniejsze i kolory lepiej odwzorowane. Ponadto, Full HD to standard w streamingu online i grach, co daje użytkownikom świetne wrażenia wizualne. Dla branży technologii wideo, Full HD to jakby minimalny poziom, którego się oczekuje w nowoczesnych treściach, więc warto o tym pamiętać.

Pytanie 40

Jakie kolory pędzli są stosowane podczas edytowania maski warstwy?

A. Biały, czarny, szary
B. Błękitny, zielony, szary
C. Czerwony, zielony, fioletowy
D. Czerwony, zielony, niebieski
Wybór innych kolorów niż biały, czarny i szary to spory błąd i nie znasz podstawowych zasad maskowania. Kolory jak błękitny, zielony czy czerwony nie są w ogóle używane w standardowej pracy z maskami. Przede wszystkim musisz zrozumieć, że maski działają na kontrastach: biały ujawnia, a czarny ukrywa. Jak używasz kolorów, które nie są przewidziane w tej metodzie, to możesz stracić kontrolę nad widocznością warstw, co po prostu sprawia, że projekt staje się chaotyczny. Typowe błędy to mylenie kolorów malarskich z tymi, które naprawdę modyfikują maskę. Nie każdy kolor może być użyty do maskowania! Tylko czarny i biały mają realny wpływ na widoczność warstwy. Szarość daje jakieś stopnie przezroczystości, co jest kluczowe przy bardziej zaawansowanej edycji. Tak że, żeby dobrze pracować z maskami, musisz opanować te podstawy kolorów i ich zastosowanie, bo to naprawdę ważne w grafice.