Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik mechanizacji rolnictwa i agrotroniki
  • Kwalifikacja: ROL.02 - Eksploatacja pojazdów, maszyn, urządzeń i narzędzi stosowanych w rolnictwie
  • Data rozpoczęcia: 7 maja 2025 13:47
  • Data zakończenia: 7 maja 2025 13:58

Egzamin niezdany

Wynik: 15/40 punktów (37,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Udostępnij swój wynik
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Podczas pracy ciągnika zauważono nadmierną emisję czarnego dymu z wydechu. Jaka może być tego przyczyna?

A. Luźny pasek klinowy
B. Niewłaściwa proporcja mieszanki paliwowo-powietrznej
C. Zbyt mała ilość płynu chłodzącego
D. Zablokowany filtr oleju
Czarny dym z wydechu ciągnika jest zazwyczaj wynikiem niewłaściwej proporcji mieszanki paliwowo-powietrznej. Oznacza to, że do komory spalania dostaje się zbyt dużo paliwa w stosunku do ilości powietrza, co prowadzi do niepełnego spalania. W praktyce może to być spowodowane zanieczyszczeniem filtra powietrza, złym ustawieniem pompy wtryskowej lub uszkodzonym wtryskiwaczem, który dostarcza nadmierną ilość paliwa. W branży rolniczej, gdzie ciągniki są często używane w trudnych warunkach, regularna kontrola i konserwacja układu dolotowego oraz układu paliwowego jest kluczowa dla zapewnienia ich prawidłowego działania. Właściwe ustawienie mieszanki paliwowo-powietrznej jest istotne nie tylko dla efektywności spalania, ale także dla trwałości silnika i ochrony środowiska. Warto pamiętać, że nadmierna emisja czarnego dymu, oprócz zwiększonego zużycia paliwa, może prowadzić do poważniejszych problemów mechanicznych i powinno być jak najszybciej zdiagnozowane i naprawione przez specjalistę.

Pytanie 2

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 3

Jaką czynność związaną z utrzymaniem układu kierowniczego ciągnika rolniczego należy wykonać przed okresem zimowego przechowywania?

A. Wyregulować luz w układzie kierowniczym.
B. Przesmarować ramię przekładni kierowniczej.
C. Przesmarować sworznie zwrotnic.
D. Wyregulować zbieżność kół.
Regulacja zbieżności kół, przesmarowanie ramienia przekładni kierowniczej oraz regulacja luzów w układzie kierowniczym są istotnymi czynnościami konserwacyjnymi, ale nie są kluczowe przed zimowym przechowywaniem ciągnika. W przypadku regulacji zbieżności kół, chociaż jest to ważny aspekt zapewniający prawidłowe ustawienie kół i ograniczający zużycie opon, nie ma bezpośredniego wpływu na funkcjonalność układu kierowniczego podczas długotrwałego nieużytkowania. To może prowadzić do błędnego przekonania, że zbieżność kół należy korygować przed każdym sezonem, co nie jest konieczne, jeśli maszyna nie jest eksploatowana. Przesmarowanie ramienia przekładni kierowniczej również jest ważne, ale nie ma takiego samego priorytetu jak smarowanie sworzni zwrotnic, które są bardziej narażone na efekty warunków atmosferycznych. Dodatkowo, regulacja luzów w układzie kierowniczym jest czynnością, którą należy przeprowadzać regularnie, ale niekoniecznie przed okresem zimowym. Osoby zajmujące się konserwacją często popełniają błąd, sądząc, że wszystkie te czynności muszą być wykonywane jednocześnie, co prowadzi do zaniedbania kluczowych działań, które powinny być dostosowane do sezonu. Zatem, kluczowe jest zrozumienie, że nie wszystkie prace konserwacyjne mają równorzędną wagę w kontekście sezonowych przygotowań, a smarowanie sworzni zwrotnic powinno być traktowane jako priorytet przed zimą.

Pytanie 4

Który z przeglądów musi być przeprowadzony po przepracowaniu przez ciągnik pierwszych 625 mth?

PrzeglądP2P3P4P5
Liczba przepracowanych mth1252505001000

A. P5
B. P4
C. P3
D. P2
Odpowiedź P2 jest poprawna, ponieważ zgodnie z ustalonymi procedurami konserwacyjnymi, przegląd P2 powinien być przeprowadzany po każdorazowym przepracowaniu 125 mth. W przypadku ciągnika, aby obliczyć liczbę niezbędnych przeglądów po osiągnięciu 625 mth, należy podzielić tę liczbę przez 125, co daje wynik 5. Oznacza to, że przegląd P2 musi być zrealizowany pięciokrotnie. Tego rodzaju rutynowe konserwacje są kluczowe dla wydłużenia żywotności maszyny oraz zapewnienia jej odpowiedniego funkcjonowania. Regularne przeglądy pozwalają na wczesne wykrycie ewentualnych usterek oraz utrzymanie ciągnika w optymalnym stanie technicznym. W praktyce, stosowanie się do harmonogramu przeglądów, takiego jak P2, jest zgodne z dobrymi praktykami branżowymi, które zalecają regularne monitorowanie stanu technicznego sprzętu, by uniknąć kosztownych napraw w przyszłości.

Pytanie 5

Jednym z powodów, dla których silnik spalinowy może nie osiągać maksymalnej mocy, jest

A. niedostateczny poziom paliwa w zbiorniku
B. zbyt wysoki lub zbyt niski poziom oleju w silniku
C. ślizganie się paska napędu alternatora
D. znaczne zanieczyszczenie filtra powietrza
Za wysoki lub za niski poziom oleju w silniku, zbyt niski poziom paliwa w zbiorniku oraz poślizg paska napędu alternatora to czynniki, które mogą wpływać na działanie silnika, ale ich wpływ na osiąganie pełnej mocy jest nieco inny niż w przypadku zanieczyszczonego filtra powietrza. Poziom oleju w silniku, choć kluczowy dla jego smarowania, nie wpływa bezpośrednio na moc generowaną przez silnik w normalnych warunkach pracy. Zbyt niski poziom oleju może prowadzić do uszkodzenia silnika, ale niekoniecznie do obniżenia mocy w krótkim okresie. Podobnie, zbyt niski poziom paliwa w zbiorniku może powodować chwilowe problemy z dostarczaniem paliwa, ale nie jest to główny czynnik ograniczający moc silnika, zwłaszcza jeśli paliwo jest dostępne. Poślizg paska napędu alternatora, choć może prowadzić do nieefektywnego ładowania akumulatora i dodatkowych obciążeń elektrycznych, nie ma bezpośredniego wpływu na moc silnika spalinowego. Te błędne koncepcje często wynikają z niepełnego zrozumienia działania silnika i jego podzespołów. Praktyka pokazuje, że kluczowym aspektem osiągania pełnej mocy silnika jest zapewnienie odpowiedniego dopływu powietrza, co zostało pominięte w analizie tych odpowiedzi.

Pytanie 6

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 7

Po dokonaniu wymiany łożysk stożkowych w przednim kole ciągnika, co należy w pierwszej kolejności sprawdzić?

A. luz promieniowy koła
B. luz osiowy koła
C. bicie osiowe koła
D. bicie promieniowe koła
Sprawdzanie bicia promieniowego i osiowego koła, a także luzu promieniowego, to ważne aspekty w diagnostyce stanu technicznego pojazdu, jednak nie są to kluczowe kroki zaraz po wymianie łożysk stożkowych. Bicie promieniowe odnosi się do odchylenia obręczy koła podczas jego obrotu, co może prowadzić do drgań i niestabilności pojazdu. Zbyt duże bicie promieniowe może skutkować szybszym zużyciem opon oraz elementów zawieszenia, a także obniżeniem komfortu jazdy. Z kolei bicie osiowe koła, które odnosi się do ruchu koła wzdłuż osi, może być wynikiem niewłaściwego montażu lub uszkodzenia łożysk, co również prowadzi do niepożądanych efektów w prowadzeniu pojazdu. Luz promieniowy koła to zjawisko, które występuje, gdy koło ma możliwość poruszania się wzdłuż osi promieniowej, co może prowadzić do nadmiernego zużycia łożysk i wpływać na bezpieczeństwo jazdy. Jednakże, po wymianie łożysk, najważniejszym krokiem jest upewnienie się, czy luz osiowy jest w normie. Ignorowanie tego aspektu może prowadzić do poważnych awarii w przyszłości, co jest często wynikiem zaniedbania tego kluczowego parametru w diagnostyce pojazdu. Warto, aby użytkownicy zdawali sobie sprawę, że skuteczne zarządzanie luzami i bitem kół ma bezpośredni wpływ na zarówno bezpieczeństwo, jak i wydajność pojazdu.

Pytanie 8

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 9

Co powoduje nagrzewanie się piasty przedniego koła ciągnika?

A. zbyt duży luz promieniowy łożyska stożkowego
B. zbyt mały luz poosiowy łożyska stożkowego
C. nieprawidłowe ustawienie zbieżności kół
D. zatarcie sworznia zwrotnicy
Zatarcie sworznia zwrotnicy, chociaż może wpływać na ogólne zachowanie pojazdu, nie jest bezpośrednią przyczyną grzania się piasty koła. Sworzeń zwrotnicy odpowiada za umożliwienie ruchu kół w kierunku, a jego zatarcie prowadzi do ograniczenia ruchu, co może powodować trudności w prowadzeniu, ale niekoniecznie generuje nadmierne ciepło w obrębie piasty. Ponadto, za duży luz promieniowy łożyska stożkowego może wpływać na stabilność i prowadzenie pojazdu, jednakże w rzeczywistości, taki luz rzadziej prowadzi do przegrzewania niż jego zbyt mała wartość. Zbyt duży luz może skutkować luźnością elementów, co prowadzi do wibracji, ale nie do wzrostu temperatury. Z kolei złe ustawienie zbieżności kół jest problemem, który wpływa na zużycie opon i stabilność jazdy, ale także nie jest bezpośrednią przyczyną grzania się piasty. W praktyce, aby zrozumieć, dlaczego te odpowiedzi są błędne, warto zauważyć, że każde z tych zjawisk wpływa na inne aspekty eksploatacji ciągnika. Zrozumienie, jak różne komponenty pojazdu współdziałają ze sobą, jest kluczowe w diagnostyce usterek i profilaktyce. Właściwe analizy i pomiary są istotne w celu uniknięcia mylnych diagnoz.

Pytanie 10

Zanim przystąpisz do demontażu rozrusznika z traktora w celu naprawy, najpierw powinieneś

A. odłączyć przewód akumulator-masa
B. zdemontować włącznik kompletny
C. wyczyścić wyłącznik kompletny
D. odłączyć przewody od wyłącznika kompletnego
Wybór odpowiedzi takich jak odłączenie przewodów od wyłącznika, wymontowanie włącznika lub jego czyszczenie pokazuje, że nie do końca rozumiesz zasady bezpieczeństwa i logikę działania elektryki w ciągnikach. Odłączenie przewodów od wyłącznika nie rozwiązuje problemu, bo akumulator-masa wciąż jest pod napięciem. Wymienianie lub czyszczenie włącznika bez wcześniejszego odłączenia zasilania może prowadzić do niebezpiecznych sytuacji. Trzeba pamiętać, że sporo osób ignoruje te zasady, co może skończyć się nieprzewidzianymi wypadkami. Wyjmowanie włącznika przed odłączeniem akumulatora to dodatkowe ryzyko, bo prace w okolicy zasilania powinny być robione tylko wtedy, gdy jest odłączone. A co do czyszczenia – lepiej zająć się tym po upewnieniu się, że wszystko jest bezpieczne. Te wszystkie czynności powinny być zgodne z procedurami z dokumentacji technicznej, bo to kluczowe dla bezpieczeństwa i efektywności napraw.

Pytanie 11

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 12

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 13

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 14

Przyczyną problemów z osiągnięciem prawidłowego ciśnienia roboczego w opryskiwaczu polowym, mimo działania pompy jest

A. zatkany filtr ssawny opryskiwacza
B. zbyt wysokie ciśnienie w zbiorniku powietrza.
C. zbyt niskie ciśnienie w zbiorniku powietrza.
D. uszkodzenie dysz.
Zatkany filtr ssawny opryskiwacza to kluczowy element systemu, który odpowiada za prawidłowe zasysanie cieczy roboczej z zbiornika do pompy. Kiedy filtr ten jest zablokowany, przepływ cieczy jest ograniczony, co prowadzi do obniżenia ciśnienia roboczego w systemie, mimo że pompa może działać sprawnie. W praktyce, zatykanie filtra może być wynikiem zanieczyszczeń, resztek substancji chemicznych lub osadów, które nagromadziły się w czasie użytkowania. Regularne czyszczenie i konserwacja filtra ssawnego są kluczowe w utrzymaniu optymalnej pracy opryskiwaczy. Przykładowo, w ramach dobrych praktyk, zaleca się kontrolować filtr przed każdym użyciem, a także po każdym dłuższym postoju, aby uniknąć nieprzewidzianych problemów podczas oprysku. Przestrzeganie takich procedur pozwala na efektywne wykorzystanie opryskiwacza oraz minimalizuje ryzyko awarii wynikających z zanieczyszczeń. Warto również zaznaczyć, że regularne przeglądy sprzętu, w tym filtrów, są zgodne z normami ISO 9001, które promują jakość i efektywność w procesach operacyjnych.

Pytanie 15

Podczas wymiany oleju w silniku, przed założeniem nowego filtra oleju, należy nasmarować jego gumową uszczelkę

A. smarem łożyskowym
B. smarem silikonowym
C. olejem silnikowym
D. olejem przekładniowym
Pokrycie gumowej uszczelki nowego filtra oleju olejem silnikowym przed jego montażem jest praktyką zgodną z wieloma standardami i dobrymi praktykami w branży motoryzacyjnej. Olej silnikowy ma za zadanie nie tylko uszczelnić połączenie, ale również ułatwić instalację filtra poprzez zmniejszenie tarcia. Dzięki temu uszczelka lepiej przylega do powierzchni styku, co minimalizuje ryzyko nieszczelności po zamontowaniu filtra. Przykładowo, w procesie wymiany oleju w pojazdach osobowych, mechanicy często stosują tę metodę, aby zapewnić długotrwałą i stabilną pracę silnika. Użycie oleju silnikowego na uszczelce pozwala także na lepszą ochronę przed zużyciem, a w przypadku niektórych pojazdów może to być kluczowe dla prawidłowego funkcjonowania systemu smarowania, co w dłuższej perspektywie wpływa na żywotność silnika i jego wydajność. Tego rodzaju praktyki są zalecane przez producentów oraz specjalistów w dziedzinie serwisu samochodowego.

Pytanie 16

Jaki olej silnikowy powinno się używać do smarowania silnika działającego w bardzo niskich temperaturach?

A. 10W30
B. 15W30
C. 5W30
D. 20W30
Wybór niewłaściwego oleju silnikowego, takiego jak 20W30, 10W30 lub 15W30, w kontekście pracy silnika w ekstremalnie niskich temperaturach może prowadzić do poważnych problemów z eksploatacją pojazdu. Oleje o wyższej lepkości w niskich temperaturach, takie jak 20W30, mają zbyt dużą gęstość, co może uniemożliwić prawidłowe smarowanie silnika podczas rozruchu w zimnych warunkach. Taki olej może nie przepływać wystarczająco szybko, aby zabezpieczyć kluczowe elementy silnika przed tarciem, co zwiększa ryzyko uszkodzenia. Z kolei olej 10W30, mimo że ma lepsze właściwości w porównaniu do 20W30, nadal może być niewystarczający w ekstremalnych mrozach, gdzie jego lepkość może być zbyt wysoka, co skutkuje opóźnionym dotarciem oleju do części silnika. Z kolei 15W30, chociaż jest lepszym wyborem niż 20W30, również nie zapewnia optymalnego smarowania w ekstremalnie niskich temperaturach, co może prowadzić do problemów z uruchomieniem silnika oraz zwiększonego zużycia paliwa. Kluczowe w doborze oleju silnikowego jest zrozumienie, że oznaczenia lepkości, takie jak 'W' w klasie oleju, odnoszą się do jego właściwości w niskich temperaturach, a stosowanie oleju o właściwej lepkości jest fundamentalne dla długotrwałej sprawności silnika oraz jego niezawodności w trudnych warunkach. Dlatego, aby zapewnić odpowiednią ochronę silnika, należy zawsze wybierać olej rekomendowany przez producenta oraz uwzględniać warunki, w jakich pojazd będzie eksploatowany.

Pytanie 17

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 18

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 19

Jakie będą wydatki na wymianę czterech talerzy w broni talerzowej, jeśli koszt talerza netto wynosi 250 zł, a cena robocizny netto przy wymianie jednego talerza to 25 zł? VAT na części wynosi 23 %, a na robociznę 8 %?

A. 1 330 zł
B. 1 338 zł
C. 1 108 zł
D. 1 100 zł
Wybór niewłaściwej odpowiedzi może wynikać z kilku błędów obliczeniowych oraz braku znajomości zasad naliczania VAT. Często spotykaną pomyłką jest nieuwzględnienie odrębnych stawek VAT dla różnych usług i towarów. W tym przypadku, cena talerza netto wynosi 250 zł, co daje całkowity koszt czterech talerzy na poziomie 1000 zł. Wiele osób może błędnie doliczyć VAT do całkowitej kwoty netto, co prowadzi do zawyżenia kosztów. Dodatkowo, niektóre osoby mogą nie uwzględnić kosztu robocizny, co również skutkuje błędnymi obliczeniami. Robocizna przy wymianie jednego talerza wynosi 25 zł netto. Przy wymianie czterech talerzy, koszt robocizny wzrasta do 100 zł. Po zsumowaniu kosztów netto, otrzymujemy kwotę 1100 zł. Następnie niezbędne jest obliczenie VAT – na części wynosi on 230 zł (23% z 1000 zł), a na robociznę to 8 zł (8% z 100 zł). Jeśli zsumujemy te wartości z kosztami netto, uzyskujemy całkowity koszt brutto 1338 zł. Typowe błędy to także ignorowanie różnych stawek VAT lub zaokrąglanie kwot, co prowadzi do niezgodności w końcowych obliczeniach. Zrozumienie tych zasad jest fundamentalne dla profesjonalistów w branży, którzy muszą precyzyjnie zarządzać kosztami.

Pytanie 20

Przy ocenie jakości montażu łożyska stożkowego, kluczowe jest przede wszystkim zweryfikowanie jego

A. luzu osiowego
B. bicia promieniowego
C. luzu promieniowego
D. bicia osiowego
Luz osiowy jest kluczowym parametrem oceny jakości montażu łożyska stożkowego, ponieważ bezpośrednio wpływa na jego zdolność do przenoszenia obciążeń oraz stabilność w pracy. Właściwy luz osiowy zapewnia, że łożysko nie jest narażone na przeciążenia, co mogłoby prowadzić do nadmiernego zużycia lub uszkodzenia. W praktyce, luz osiowy powinien być dostosowany do specyfiki zastosowania łożyska, które mogą różnić się w zależności od prędkości obrotowej, rodzaju obciążenia oraz warunków pracy. W branży motoryzacyjnej oraz w maszynach przemysłowych, stosowanie norm takich jak ISO 5762 lub ISO 281 jest powszechną praktyką, co pozwala na precyzyjne określenie wymaganych wartości luzu. Ponadto, w procesach diagnostycznych, pomiar luzu osiowego jest podstawowym krokiem w ocenie stanu technicznego maszyny, co umożliwia wczesne wykrywanie potencjalnych problemów i planowanie konserwacji. Dlatego kontrola luzu osiowego nie tylko zapewnia sprawne funkcjonowanie łożysk, ale również przyczynia się do zwiększenia trwałości całego systemu mechanicznego.

Pytanie 21

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 22

Sezonowa obsługa pojazdów rolniczych jest konieczna, kiedy

A. techniczny stan pojazdów rolniczych jest niezadowalający.
B. liczba przepracowanych motogodzin przekroczy ustaloną normę.
C. zmieniają się warunki klimatyczne.
D. kończy się okres gwarancyjny.
Podejście do sezonowej obsługi pojazdów rolniczych oparte na zakończeniu okresu gwarancyjnego, niewłaściwym stanie technicznym lub przekroczeniu liczby motogodzin, jest nieoptymalne i nie uwzględnia rzeczywistych potrzeb eksploatacyjnych tych urządzeń. Zakończenie okresu gwarancyjnego nie powinno być głównym czynnikiem decydującym o obsłudze technicznej. Gwarancja często dotyczy jedynie odpowiedzialności producenta za wady fabryczne, a nie kondycji technicznej sprzętu po jej zakończeniu. Niezbędna jest regularna konserwacja i nadzór nad pojazdami, aby uniknąć nieprzewidzianych awarii, które mogą wynikać z niewłaściwego stanu technicznego. Ponadto, liczba przepracowanych motogodzin, choć istotna, nie jest jedynym wyznacznikiem potrzeby obsługi. Niektóre maszyny mogą mieć znacznie różne obciążenia w zależności od warunków pracy, co sprawia, że nie można ścisłe opierać się jedynie na tym wskaźniku. W praktyce, podejście do obsługi sezonowej powinno być oparte na analizie stanu technicznego, warunków pracy oraz nadchodzących zmian klimatycznych, które wpływają na sposób użytkowania maszyn rolniczych. Ignorowanie tych aspektów prowadzi do zwiększenia ryzyka awarii oraz obniżenia efektywności operacyjnej, co jest sprzeczne z najlepszymi praktykami w zarządzaniu flotą pojazdów rolniczych.

Pytanie 23

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 24

Aby zbadać luzy między wierzchołkami kół zębatych a korpusem pompy olejowej, należy zastosować

A. szczelinomierza
B. mikrometru
C. suwmiarki
D. średnicówki
Mikrometr, suwmiarka i średnicówka to narzędzia pomiarowe, które nie są idealne do sprawdzania luzów między wierzchołkami kół zębatych a obudową pomp olejowych. Mikrometr jest narzędziem przeznaczonym do dokładnego pomiaru grubości i średnicy elementów, a jego zakres pomiarowy jest zazwyczaj ograniczony do niewielkich wartości, co czyni go mało praktycznym w kontekście luzów sprzęgłowych. Suwmiarka, chociaż jest wszechstronnym narzędziem pomiarowym, nie jest wystarczająco precyzyjna do oceny szczelin w układach, gdzie tolerancje muszą być ściśle kontrolowane. Średnicówka, z drugiej strony, służy głównie do pomiaru średnic otworów lub wałów, co również nie odpowiada wymaganiom pomiaru luzów między wierzchołkami kół zębatych a obudową. Wybór niewłaściwego narzędzia może prowadzić do błędnych pomiarów, co z kolei może skutkować awarią mechanizmu, zwiększonym zużyciem oraz kosztownymi naprawami. Dlatego kluczowe jest, aby znać specyfikę narzędzi pomiarowych i ich zastosowanie w odpowiednich kontekstach, co jest podstawą do zapewnienia efektywności i niezawodności w pracy urządzeń mechanicznych.

Pytanie 25

Koszt wymiany jednej prowadnicy zaworowej to 25 zł oraz 8% VAT. Jaką sumę należy zapłacić za wymianę wszystkich prowadnic w silniku czterocylindrowym, który ma dwa zawory?

A. 200 zł
B. 216 zł
C. 232 zł
D. 208 zł
Koszt wymiany jednej prowadnicy zaworowej wynosi 25 zł. W przypadku silnika czterocylindrowego, dwuzaworowego, mamy do wymiany 8 prowadnic (dwa zawory na cylinder). Łączny koszt przed naliczeniem VAT wynosi 8 * 25 zł = 200 zł. Następnie, aby obliczyć koszt całkowity, należy doliczyć 8% VAT. Można to zrobić, mnożąc 200 zł przez 1,08 (co odpowiada 100% kosztu plus 8% VAT). Zatem 200 zł * 1,08 = 216 zł. Zrozumienie procedury obliczania kosztów usług serwisowych w branży motoryzacyjnej jest kluczowe, ponieważ pozwala na dokładne oszacowanie wydatków związanych z naprawami. Zastosowanie tego rodzaju kalkulacji w praktyce zapewnia przejrzystość finansową oraz umożliwia klientom lepsze planowanie budżetu na usługi motoryzacyjne. Ponadto znajomość zasad naliczania podatku VAT jest niezbędna dla właścicieli warsztatów, aby prawidłowo wystawiać faktury i prowadzić księgowość zgodnie z obowiązującymi przepisami.

Pytanie 26

Przed dłuższym przechowywaniem zdemontowanych pasków klinowych z przekładni pasowych w maszynach rolniczych, należy je umyć w

A. oleju napędowym
B. oleju przekładniowym
C. ciepłej wodzie
D. rozpuszczalniku ftalowym
Użycie oleju napędowego do czyszczenia pasków klinowych jest niewłaściwe z kilku powodów. Po pierwsze, olej napędowy jest substancją chemiczną, która nie tylko nie skutecznie usuwa zanieczyszczeń, ale również może prowadzić do degradacji materiałów, z których wykonane są paski. W przypadku gumy lub tworzyw sztucznych, kontakt z olejem napędowym może powodować ich pękanie, zmiękczanie lub inne formy uszkodzeń. Ponadto, olej napędowy może pozostawiać film, który utrudnia dalsze czyszczenie i konserwację. Ciepła woda, z drugiej strony, nie tylko rozpuszcza zanieczyszczenia, ale także nie reaguje chemicznie z materiałami pasków. Przechowywanie pasków po ich czyszczeniu w oleju przekładniowym może również stanowić błąd. Choć olej ten jest mniej szkodliwy niż olej napędowy, to jednak jego zastosowanie nie jest rekomendowane jako środek czyszczący z uwagi na jego lepkość oraz możliwość zatrzymywania zanieczyszczeń. Rozpuszczalnik ftalowy, podobnie jak olej napędowy, jest substancją chemiczną, która może negatywnie wpływać na integralność pasków, znacznie zwiększając ryzyko ich uszkodzenia. Takie podejścia do konserwacji mogą prowadzić do wcześniejszej wymiany części, co jest nieekonomiczne i nieefektywne w dłuższej perspektywie czasowej. Właściwe praktyki konserwacyjne w branży rolniczej wymagają znajomości właściwych metod czyszczenia i konserwacji, co przekłada się na wydajność i bezpieczeństwo maszyn.

Pytanie 27

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 28

Czas potrzebny na naprawę jednego wtryskiwacza (demontaż, wymiana końcówki, regulacja oraz montaż) wynosi 1 godzinę. Jaka powinna być cena za naprawę wtryskiwaczy w silniku czterocylindrowym, aby osiągnąć zysk w wysokości 200 zł, przy założeniu, że koszt jednej roboczogodziny to 100 zł?

A. 700 zł
B. 400 zł
C. 500 zł
D. 600 zł
Wielu ludzi, analizując koszty naprawy wtryskiwaczy, może popełnić błąd w myśleniu, zakładając, że cena powinna być równo proporcjonalna do liczby wtryskiwaczy bez uwzględnienia kosztów robocizny oraz zysku. Odpowiedzi takie jak 400 zł mogą wynikać z błędnego założenia, że sama robocizna pokrywa całkowity koszt usługi. W rzeczywistości, aby firma mogła funkcjonować efektywnie, musi również uwzględniać zysk. Ponadto, odpowiedzi takie jak 500 zł czy 700 zł mogą być wynikiem niepoprawnego zrozumienia wartości dodanej, jaką przynosi usługa oraz błędnego oszacowania kosztów robocizny. Kluczowe jest zrozumienie, że w branży napraw samochodowych ceny powinny nie tylko odzwierciedlać koszty, ale również umożliwiać generowanie zysku, który jest niezbędny do rozwoju firmy. Ostatecznie, poprawna kalkulacja powinna uwzględniać zarówno wydatki na robociznę, jak i zysk, co czyni odpowiedź 600 zł jedyną sensowną w kontekście tej analizy.

Pytanie 29

Przed rozpoczęciem wymiany prowadnic zaworowych w głowicy silnika traktora, należy zdemontować

A. silnik oraz kolektor ssący i wydechowy
B. silnik, a następnie zdjąć głowicę
C. kolektor ssący i wydechowy bez demontowania głowicy
D. głowicę bez demontowania silnika
Demontaż silnika przed zdjęciem głowicy to podejście, które w praktyce jest rzadko stosowane, ponieważ jest nieefektywne i niepotrzebnie komplikujące cały proces naprawy. W sytuacjach, gdy silnik zostaje zdemontowany, wiąże się to z wieloma dodatkowymi czynnościami, które mogą zwiększyć ryzyko błędów oraz uszkodzeń. W przypadku silników spalinowych, które są zwykle projektowane z myślą o efektywności, demontaż głowicy powinien przebiegać w sposób pozwalający na zachowanie integralności jednostki napędowej. Współczesne normy i standardy serwisowe podkreślają znaczenie minimalizacji działań, które mogą prowadzić do zbędnych interwencji w silniku. Zdejmowanie kolektorów ssących i wydechowych przed demontażem głowicy jest krokiem, który jest konieczny, ale nie wymaga demontażu całego silnika. Wiele z tych błędnych koncepcji wynika z niepełnej wiedzy na temat budowy i działania silników, co może prowadzić do niepotrzebnych wymian i wyższych kosztów napraw. Właściwe techniki naprawcze nie tylko oszczędzają czas, ale również zapewniają lepszą jakość serwisu, co jest istotne dla długoterminowej wydajności silnika.

Pytanie 30

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 31

Na podstawie danych zawartych w tabeli określ, którą przyczepę należy zastosować do transportu
3500 kg zboża, jeżeli masa przyczepy wraz z ładunkiem nie może przekraczać 5000 kg.

Charakterystyczne cechy przyczep dwuosiowych
TypMasa własna [t]Ładowność [t]Objętość skrzyni ładunkowej [m³]
D 46A1,784,04,4
D 46B1,644,54,4
T 0581,44,05,0*
N 2351,74,03,6
*z nadstawkami

A. D46A
B. T058
C. N235
D. D46B
Wybór jakiejkolwiek innej przyczepy niż T058 prowadzi do błędnych wniosków, które najczęściej wynikają z braku zrozumienia istoty maksymalnej dopuszczalnej masy ładunku oraz masy własnej przyczepy. Przyczepy N235, D46B i D46A mają większą masę własną, co w rezultacie obniża maksymalną wagę ładunku, którą można bezpiecznie przewozić. Na przykład, przyczepa N235, ważąca 2000 kg, po dodaniu 3500 kg zboża, osiąga łączną masę 5500 kg, co jest powyżej dozwolonego limitu. To z kolei może prowadzić do nieprzestrzegania przepisów drogowych oraz zwiększonego ryzyka wypadków, gdyż nadmierna masa ładunku wpływa na stabilność pojazdu oraz wydłuża drogę hamowania. Dodatkowo, z perspektywy zarządzania flotą, użycie cięższych przyczep skutkuje wyższymi kosztami eksploatacji, co negatywnie wpływa na rentowność operacji transportowych. Kluczowym błędem jest zatem nieuważne podejście do analizy parametrów przyczep oraz ich wpływu na efektywność transportu, co jest sprzeczne z zasadami optymalizacji kosztów w branży transportowej.

Pytanie 32

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 33

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 34

W przypadku stwierdzenia zbyt dużego procentu uszkodzonych nasion w zbiorniku kombajnu zbożowego, co należy zrobić?

A. zwiększyć obroty bębna młocarni
B. zmniejszyć obroty bębna młocarni
C. zwiększyć prędkość jazdy kombajnu
D. zmniejszyć szczelinę pomiędzy bębnem a klepiskiem
Zwiększenie obrotów bębna młocarni może wydawać się logicznym rozwiązaniem w sytuacji, gdy ziarno jest uszkodzone, jednak w praktyce prowadzi to do jeszcze większych strat. Zwiększenie prędkości młócenia skutkuje intensywniejszym działaniem mechanicznym na ziarno, co może prowadzić do powstawania dodatkowych uszkodzeń, a w rezultacie do obniżenia jakości zbioru. Warto zauważyć, że w przypadku zbyt dużej prędkości, ryzyko uszkodzenia nasion znacznie wzrasta, co jest sprzeczne z zasadami dobrych praktyk w zbiorach. Podobnie, zmniejszenie szczeliny między bębnem a klepiskiem może wydawać się korzystne, jednak w rzeczywistości może to powodować zatory i zwiększać ryzyko zapychania maszyny, co prowadzi do opóźnień i zwiększenia kosztów operacyjnych. Zwiększenie prędkości jazdy kombajnu również nie jest odpowiednim działaniem, ponieważ nie wpływa na proces młócenia, a jedynie zwiększa ryzyko, że ziarno nie zostanie prawidłowo zebrane. Typowym błędem w analizie tego zadania jest brak zrozumienia, że optymalizacja obrotów bębna młocarni jest fundamentalnym aspektem zarządzania jakością zbiorów, a nie tylko dążeniem do szybszego zbierania plonów.

Pytanie 35

Ile pieniędzy trzeba przeznaczyć na paliwo, aby wykonać orkę na obszarze 20 hektarów, skoro ciągnik zużywa 15 litrów paliwa na 1 ha, a koszt litra paliwa wynosi 5 zł?

A. 1500 zł
B. 3000 zł
C. 2000 zł
D. 1200 zł
Wielu użytkowników może pomylić się przy obliczeniach kosztów związanych z orką, co często wynika z błędnego zrozumienia proporcji zużycia paliwa oraz kosztów jednostkowych. Na przykład, niektórzy mogą pomyśleć, że wystarczy pomnożyć koszt paliwa na hektar przez 20, co prowadzi do błędnych wyników, takich jak 2000 zł lub 3000 zł. Kluczowym aspektem tych obliczeń jest zrozumienie, że całkowite zużycie paliwa musi być najpierw obliczone na podstawie powierzchni, a następnie pomnożone przez koszt jednego litra paliwa. Inny błąd polega na przyjmowaniu nieprawidłowych wartości dla zużycia paliwa lub ceny, co również prowadzi do zafałszowania wyników finansowych. W praktyce rolniczej ważne jest, aby dokładnie analizować dane dotyczące zużycia paliwa, ponieważ może to wpłynąć na rentowność gospodarstwa. Wartości te powinny być regularnie weryfikowane w kontekście zmieniających się cen rynkowych oraz efektywności pracy maszyny, co pozwala na lepsze zarządzanie kosztami operacyjnymi w gospodarstwie.

Pytanie 36

Podczas łączenia wielofunkcyjnych agregatów uprawowych należy ustawiać narzędzia w porządku od

A. największej do najmniejszej szerokości roboczej
B. najgłębiej do najpłycej spulchniających
C. najmniejszej do największej szerokości roboczej
D. najpłycej do najgłębiej spulchniających
Pytania dotyczące kolejności łączenia narzędzi w agregatach uprawowych są kluczowe dla uzyskania odpowiednich efektów w pracy w polu. Odpowiedzi, które sugerują łączenie narzędzi od najmniejszej do największej szerokości roboczej lub od najpłycej do najgłębiej spulchniających, nie uwzględniają podstawowych zasad agrotechniki. Proces uprawy gleby wymaga, aby narzędzia głębsze były stosowane jako pierwsze, ponieważ ich zadaniem jest spulchnienie i rozluźnienie zwięzłej gleby. Stosowanie narzędzi o mniejszej szerokości roboczej przed narzędziami głębszymi może prowadzić do problemów z efektywnością pracy oraz do niejednorodności w strukturze gleby, co z kolei może negatywnie wpływać na wzrost roślin. W praktyce, płytsze narzędzia, takie jak brony czy kultywatory, powinny być używane jako ostatnie, aby wykończyć proces uprawy, a nie przed głębszymi narzędziami. Zrozumienie tych zależności jest kluczowe w kontekście nowoczesnych praktyk rolniczych, gdzie efektywność i jakość gleby mają kluczowe znaczenie dla plonów. Efektywne zarządzanie procesem uprawy jest zatem istotnym elementem osiągania wysokich rezultatów w produkcji rolniczej.

Pytanie 37

W akumulatorze naturalny ubytek elektrolitu powinien być uzupełniony

A. roztworem kwasu siarkowego
B. wodą o małej twardości
C. wodą destylowaną
D. kwasem siarkowym
Naturalny ubytek elektrolitu w akumulatorze należy uzupełniać wodą destylowaną, ponieważ jest to substancja czysta, wolna od zanieczyszczeń i minerałów, które mogą negatywnie wpływać na działanie akumulatora. Woda destylowana ma pH zbliżone do neutralnego, co zapewnia stabilność chemiczną w obrębie ogniwa. Uzupełnianie elektrolitu tym środkiem jest standardową praktyką w branży, zgodną z wytycznymi producentów akumulatorów. Należy pamiętać, że elektrolit akumulatorowy składa się głównie z roztworu kwasu siarkowego, a jego odpowiednie stężenie jest kluczowe dla efektywności procesu magazynowania energii. Regularne sprawdzanie poziomu elektrolitu i jego uzupełnianie wodą destylowaną pozwala na przedłużenie żywotności akumulatora oraz zapewnia jego prawidłowe działanie. Przykładem praktycznym może być okresowa kontrola stanu akumulatorów w pojazdach, gdzie brak odpowiedniego poziomu elektrolitu może prowadzić do zjawiska sulfacji, co znacząco obniża sprawność akumulatora oraz zwiększa ryzyko jego uszkodzenia.

Pytanie 38

Podczas przygotowania ciągnika do przeprowadzenia testu szczelności łożysk ślizgowych wału korbowego silnika przy użyciu pomiaru ciśnienia oleju, należy ocenić stan techniczny pompy, a następnie

A. podgrzać silnik do temperatury operacyjnej
B. zmienić olej w silniku
C. usunąć wszystkie wtryskiwacze
D. całkowicie otworzyć przepustnicę, jeśli silnik jest w nią wyposażony
Wymontowanie wszystkich wtryskiwaczy przed dokonaniem oceny ciśnienia oleju jest niewłaściwym podejściem, ponieważ wtryskiwacze są kluczowym elementem systemu zasilania silnika. Ich demontaż nie tylko nie wpływa na prawidłowość pomiaru ciśnienia oleju, ale może również prowadzić do problemów z układem paliwowym oraz zwiększonego ryzyka uszkodzeń. Wymiana oleju w silniku, choć istotna dla jego ogólnego stanu, nie jest bezpośrednio związana z oceną ciśnienia oleju w kontekście szczelności łożysk. Zmiana oleju wpływa na jego właściwości, ale nie ma znaczenia w kontekście przygotowania do testów szczelności. Całkowite otwarcie przepustnicy, jeżeli silnik taką posiada, również nie jest wymaganym krokiem, ponieważ nie ma bezpośredniego wpływu na ocenę ciśnienia oleju. Otwarcie przepustnicy zmienia mieszankę paliwowo-powietrzną, co może wprowadzić dodatkowe zmienne do pomiaru, ale nie jest elementem niezbędnym w ocenie szczelności łożysk. Kluczowe jest zrozumienie, że właściwe przygotowanie silnika do testu ciśnienia oleju powinno koncentrować się na jego rozgrzaniu do temperatury roboczej, co zapewnia poprawne właściwości smarowania i dokładność pomiarów.

Pytanie 39

Silnik spalinowy o współczynniku sprężania mieszczącym się w zakresie 14÷22, którego cykl roboczy trwa dwa obroty wału korbowego, to silnik

A. czterosuwowy z zapłonem iskrowym
B. czterosuwowy z zapłonem samoczynnym
C. dwusuwowy z zapłonem samoczynnym
D. dwusuwowy z zapłonem iskrowym
Silniki spalinowe dzielą się na różne typy w zależności od cyklu pracy, a także rodzaju zapłonu. Odpowiedzi wskazujące na silniki dwusuwowe z zapłonem iskrowym lub samoczynnym są niepoprawne, ponieważ silniki dwusuwowe zazwyczaj mają niższy stopień sprężania, co ogranicza ich efektywność. Dwusuwowe silniki z zapłonem iskrowym działają w bardziej uproszczony sposób, realizując cykl pracy w zaledwie dwa suwki tłoka, co prowadzi do większego zużycia paliwa i nieefektywnego spalania. Z kolei silniki z zapłonem samoczynnym, które są typowe dla silników Diesla, nie są dwusuwowe, gdyż spalanie następuje pod wpływem wysokiego ciśnienia, które wymaga dłuższego cyklu, charakterystycznego dla silników czterosuwowych. W kontekście podanego pytania, wybór czterosuwowego silnika spalinowego z zapłonem samoczynnym jest zgodny z zasadami inżynierii mechanicznej, które kładą nacisk na efektywność energetyczną i minimalizację emisji. Typowe pułapki myślowe związane z tym zagadnieniem to błędne utożsamienie silników dwusuwowych z większą mocą lub bardziej zaawansowanym spalaniem, co w praktyce jest nieprawdziwe. Warto również zwrócić uwagę na to, że silniki czterosuwowe z zapłonem iskrowym, chociaż również powszechnie stosowane, nie osiągają takich samych wyników wydajności jak their diesel counterparts, szczególnie w zastosowaniach wymagających dużych momentów obrotowych oraz długotrwałej pracy silnika.

Pytanie 40

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.