Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik pojazdów samochodowych
  • Kwalifikacja: MOT.05 - Obsługa, diagnozowanie oraz naprawa pojazdów samochodowych
  • Data rozpoczęcia: 21 maja 2025 21:12
  • Data zakończenia: 21 maja 2025 21:28

Egzamin zdany!

Wynik: 21/40 punktów (52,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Producent wskazuje, że luz zaworowy powinien wynosić:
- zawory dolotowe 0,2á3,25 mm
- zawory wylotowe 0,25á0,3 mm
W trakcie inspekcji układu rozrządu uzyskano następujące wyniki pomiaru luzu zaworowego:
- zawory dolotowe 0,15á0,40 mm
- zawory wylotowe 0,1á0,3 mm

Uzyskane wyniki sugerują, że

A. luz zaworów dolotowych oraz wylotowych jest nieprawidłowy
B. luz jedynie zaworów dolotowych jest prawidłowy
C. luz zaworów dolotowych oraz wylotowych jest prawidłowy
D. luz jedynie zaworów wylotowych jest prawidłowy
Odpowiedź jest prawidłowa, ponieważ luz zaworowy zarówno dla zaworów dolotowych, jak i wylotowych nie mieści się w określonych przez producenta normach. Producent zaleca luz dolotowy w przedziale 0,2-3,25 mm oraz luz wylotowy w zakresie 0,25-0,3 mm. Mierząc luz dolotowy, uzyskano wartości od 0,15 do 0,40 mm, co wskazuje, że w jednym z pomiarów luz jest zbyt niski, a w drugim zbyt wysoki. W przypadku zaworów wylotowych, wartości od 0,1 do 0,3 mm również nie są zgodne z zaleceniem, ponieważ jeden z pomiarów wskazuje na luz poniżej wymaganego minimum. Niewłaściwe wartości luzu mogą prowadzić do problemów z pracą silnika, w tym do spadku mocy, wzrostu zużycia paliwa, a nawet uszkodzenia komponentów układu rozrządu. Dlatego kluczowe jest regularne kontrolowanie luzu zaworowego, aby zapewnić prawidłową pracę silnika oraz jego długowieczność.

Pytanie 2

Podczas analizy elektronicznych układów zapłonowych mogą wystąpić niebezpieczne napięcia dla ludzi. Dlatego zaleca się wyłączenie zapłonu lub odłączenie akumulatora przed przystąpieniem do

A. wymiany bezpieczników topikowych
B. podłączania lampy stroboskopowej
C. sprawdzania pracy wtryskiwaczy
D. wymiany żarówek reflektorów
Wymiana żarówek reflektorów, wymiana bezpieczników topikowych oraz sprawdzanie pracy wtryskiwaczy są czynnościami, które nie wymagają odłączenia akumulatora ani wyłączania zapłonu, co może prowadzić do błędnych wniosków o ich bezpieczeństwie. W przypadku wymiany żarówek reflektorów, chociaż nie są one związane z systemem zapłonowym, nadal istnieje ryzyko zwarcia, które może prowadzić do uszkodzenia elektroniki pojazdu. Podobnie, wymiana bezpieczników topikowych w systemach, gdzie zasilanie jest aktywne, może spowodować przepięcia i uszkodzenia komponentów. Sprawdzanie pracy wtryskiwaczy, choć również nie wiąże się bezpośrednio z układem zapłonowym, wiąże się z działaniem w obszarze wysokiego napięcia, co stwarza ryzyko porażenia elektrycznego. Typowym błędem myślowym jest założenie, że czynności, które nie są bezpośrednio związane z układem zapłonowym, są całkowicie bezpieczne. W rzeczywistości, każda interwencja w układach elektrycznych pojazdu niesie ze sobą ryzyko, które można zminimalizować jedynie przez przestrzeganie zasad bezpieczeństwa, takich jak odłączanie zasilania w trakcie wykonania jakichkolwiek napraw czy diagnostyki.

Pytanie 3

Aby pozbyć się nadmiernego luzu nowego sworznia tłokowego w główce korbowodu, konieczne jest wykonanie operacji na tulejce ślizgowej główki korbowodu

A. frezować
B. wymienić na nową
C. szlifować
D. przetoczyć
Przetaczanie tulejki ślizgowej główki korbowodu może wydawać się atrakcyjnym rozwiązaniem, jednak wiąże się z wieloma ryzykami. Przetoczenie polega na mechanicznym skrawaniu materiału, co może prowadzić do nierównomiernego zużycia oraz pogorszenia właściwości mechanicznych tulejki. Dodatkowo, przetoczenie nie gwarantuje, że osiągnięte w ten sposób wymiary będą zgodne z wymaganiami technicznymi, co w efekcie może prowadzić do dalszego luzu. Frezowanie, z kolei, również nie jest optymalnym rozwiązaniem, ponieważ może skutkować osłabieniem struktury materiału, zwłaszcza jeżeli nie jest przeprowadzane z należytą precyzją. Szlifowanie wydaje się lepszą opcją, jednak jest to proces czasochłonny i wymaga dużej staranności, a także nie zawsze zapewnia odpowiednią jakość powierzchni, co jest kluczowe dla prawidłowego funkcjonowania silnika. W praktyce, wiele osób wybiera te metody z zamiarem zaoszczędzenia na kosztach, nie zdając sobie sprawy, że mogą one prowadzić do poważniejszych awarii w przyszłości. Z perspektywy standardów branżowych, wymiana na nową część jest jedynym rozwiązaniem, które zapewnia długoterminową niezawodność oraz bezpieczeństwo eksploatacji pojazdu.

Pytanie 4

Podczas wymiany szyby w pojeździe należy użyć szyby

A. polecanej przez niezależny warsztat.
B. z logo producenta samochodu.
C. zalecanej przez autoryzowany serwis.
D. ze znakiem homologacji.
Wybór szyby z homologacją jest kluczowy dla zapewnienia bezpieczeństwa i prawidłowego działania pojazdu. Szyby samochodowe muszą spełniać określone normy i standardy jakości, które są regulowane przez europejskie prawo. Homologacja oznacza, że dana szyba została przetestowana i zatwierdzona zgodnie z wymaganiami technicznymi oraz standardami bezpieczeństwa. Użycie szyby z homologacją zapewnia, że materiał jest odpowiednio przystosowany do warunków zewnętrznych, takich jak zmiany temperatury, ciśnienie czy siła uderzenia. Na przykład, szyby o odpowiedniej homologacji są mniej podatne na pęknięcia w wyniku uderzeń, co jest szczególnie ważne w przypadku wypadków. Dodatkowo, szyby homologowane często zapewniają lepszą izolację akustyczną i termiczną, co zwiększa komfort podróżowania. Wybierając szybę z homologacją, inwestujesz w jakość i bezpieczeństwo, co jest kluczowe dla długotrwałego użytkowania pojazdu.

Pytanie 5

Z przedstawionego fragmentu tabeli taryfikatora czasu napraw wynika, że całkowity czas wymiany uszczelnień tłoczków hamulcowych we wszystkich czterech zaciskach hamulcowych oraz odpowietrzenia układu w samochodzie Fiat Grande Punto wynosi

Taryfikator czasochłonności napraw
Rodzaj naprawyFiat Punto     Fiat Grande Punto
Czas naprawy
Wymiana uszczelek tłoczków hamulcowych przód1,5 h1,5 h
Wymiana uszczelek tłoczków hamulcowych tył-----2 h
Wymiana uszczelek cylinderków hamulcowych tył2,5 h-----
Odpowietrzenie układu hamulcowego1 h1 h

A. 4,0 godziny
B. 5,0 godzin
C. 4,5 godziny
D. 3,5 godziny
Odpowiedź 4,5 godziny jest poprawna, ponieważ zgodnie z danymi przedstawionymi w tabeli taryfikatora czasu napraw, całkowity czas wymiany uszczelnień tłoczków hamulcowych oraz odpowietrzenia układu hamulcowego w samochodzie Fiat Grande Punto wynosi właśnie 4,5 godziny. Czas ten obejmuje wszystkie niezbędne czynności, takie jak demontaż zacisków, wymiana uszczelnień, ponowny montaż oraz odpowietrzenie układu hamulcowego. W branży motoryzacyjnej, precyzyjne określenie czasu naprawy jest kluczowe dla efektywności pracy warsztatu oraz zadowolenia klientów. Warto zaznaczyć, że przygotowując się do przeprowadzenia takich napraw, mechanicy często korzystają z tabel taryfikacyjnych, które uwzględniają czas potrzebny na różne czynności serwisowe. Standardy te są zgodne z najlepszymi praktykami w branży, co zapewnia zarówno bezpieczeństwo, jak i jakość wykonywanych usług. Wiedza na temat takich standardów jest niezbędna dla każdego profesjonalnego mechanika, aby móc rzetelnie planować czas pracy oraz wyceny usług.

Pytanie 6

Po wykonaniu naprawy tłumika końcowego, trzeba przeprowadzić kontrolę pojazdu przy użyciu

A. testera diagnostycznego
B. refraktometru
C. miernika uniwersalnego
D. sonometru
Sonometr to instrument, który służy do pomiaru poziomu hałasu, a jego zastosowanie w kontroli tłumika końcowego pojazdu jest niezwykle istotne. Po naprawie tłumika, który ma na celu redukcję hałasu emitowanego przez silnik, ważne jest, aby upewnić się, że jego działanie jest zgodne z normami akustycznymi. W wielu krajach istnieją przepisy dotyczące dopuszczalnych poziomów hałasu emitowanego przez pojazdy, dlatego pomiar za pomocą sonometru jest kluczowy. Przykładowo, w Europie normy te są określane przez dyrektywy unijne, które regulują poziomy hałasu w pojazdach silnikowych. Używając sonometru, mechanik może określić, czy poziom hałasu mieści się w zalecanych granicach, co jest niezbędne dla zgodności z przepisami oraz dla komfortu użytkowników dróg. Przeprowadzone pomiary mogą również pomóc w identyfikacji niewłaściwych napraw, które mogą prowadzić do nadmiernego hałasu, co w konsekwencji może wpłynąć na dalsze działanie pojazdu oraz jego trwałość.

Pytanie 7

Rozpoczynając naprawę samochodu, technik serwisowy powinien najpierw

A. osłonić wnętrze pojazdu pokrowcami ochronnymi
B. przygotować fakturę za wykonane usługi
C. włączyć hamulec ręczny i podłożyć kliny pod koła
D. zajmować miejsce na stanowisku naprawczym
Zabezpieczenie wnętrza pojazdu pokrowcami ochronnymi jest kluczowym krokiem przed rozpoczęciem jakiejkolwiek naprawy. To działanie ma na celu ochronę tapicerki oraz innych elementów wnętrza przed zanieczyszczeniami, uszkodzeniami oraz przetarciami, które mogą wystąpić w trakcie pracy. Przykładowo, podczas naprawy silnika lub podzespołów, użycie narzędzi, smarów czy płynów eksploatacyjnych może prowadzić do nieprzyjemnych plam. W przemyśle motoryzacyjnym standardem jest stosowanie pokrowców ochronnych, co zapobiega nie tylko zniszczeniom materialnym, ale również zwiększa ogólną estetykę i wartość pojazdu. Dobre praktyki wskazują, że przed przystąpieniem do prac mechanicznych, warto również odpowiednio przygotować miejsce pracy, co pozwala na zachowanie porządku oraz zwiększa bezpieczeństwo. Prawidłowe zabezpieczenie wnętrza wpływa na wrażenie klienta oraz może przyczynić się do jego większego zadowolenia z usług serwisowych.

Pytanie 8

Mechanizm różnicowy w tylnym moście napędowym pojazdu umożliwia podział napędu na

A. koła napędowe, przy jednoczesnej możliwości obracania się kół z różnymi prędkościami obrotowymi
B. koła napędowe, przy jednoczesnym braku możliwości obracania się kół z różnymi prędkościami obrotowymi
C. tył i przód z pominięciem przekładni głównej mostu napędowego
D. przód i tył, w przypadku pojazdu z napędem na cztery koła
W kontekście pytania o mechanizm różnicowy, występuje szereg nieporozumień dotyczących funkcji tego elementu w samochodzie. Kluczowym błędem jest zrozumienie, że mechanizm różnicowy nie tylko dzieli napęd na koła napędowe, ale również umożliwia im toczenie się z różnymi prędkościami obrotowymi. Odpowiedzi sugerujące brak tej możliwości są nieprawidłowe, ponieważ ignorują fundamentalne zasady fizyki ruchu pojazdu. W skręcie, koła zewnętrzne muszą pokonać większą odległość niż wewnętrzne, co wymaga różnicy w prędkości ich obrotu. Innym błędnym podejściem jest twierdzenie, że mechanizm różnicowy odpowiada za rozdział napędu pomiędzy przednią a tylną osią lub że dotyczy to pojazdów z napędem na cztery koła. Mechanizmy różnicowe mają różne konfiguracje w zależności od rodzaju napędu, ale ich podstawowa funkcja pozostaje niezmienna. Zrozumienie roli mechanizmu różnicowego w kontekście prawidłowego działania układu napędowego jest niezbędne do właściwego ocenienia wydajności pojazdu. Ignorowanie tych zasad może prowadzić do nieprawidłowych wniosków na temat konstrukcji i funkcjonowania pojazdów, co może mieć poważne konsekwencje w praktyce, na przykład w kontekście bezpieczeństwa jazdy.

Pytanie 9

Obniżenie ciśnienia w systemie smarowania silnika wskazuje na usterkę

A. tłoka
B. panewek głównych
C. gładzi cylindrowej
D. pierścieni tłokowych
Spadek ciśnienia w układzie smarowania silnika rzadko bywa związany z uszkodzeniami tłoków, pierścieni tłokowych czy gładzi cylindrowej, co często prowadzi do błędnych wniosków. Tłok jest elementem, który porusza się w gładzi cylindrowej i utrzymuje ciśnienie wewnątrz cylindrów, ale jego uszkodzenie zwykle skutkuje zwiększeniem zużycia oleju i spadkiem mocy silnika, a nie bezpośrednim spadkiem ciśnienia w układzie smarowania. Podobnie, pierścienie tłokowe, które uszczelniają komorę spalania, również nie mają bezpośredniego wpływu na ciśnienie w układzie smarowania, chociaż ich uszkodzenie może prowadzić do problemów z silnikiem. Gładź cylindrowa, będąca powierzchnią, w której porusza się tłok, ma kluczowe znaczenie dla utrzymania odpowiedniej kompresji, ale nie jest bezpośrednio związana z ciśnieniem oleju w układzie smarowania. Aby uniknąć mylnych interpretacji, istotne jest zrozumienie, że spadek ciśnienia oleju jest przede wszystkim związany z systemem smarowania, gdzie kluczowe są panewki i pompa olejowa. Właściwe monitorowanie ciśnienia oleju oraz jego regularna wymiana są standardami pozwalającymi na zapobieganie awariom i wydłużenie żywotności silnika.

Pytanie 10

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 11

Stosunek rzeczywistej objętości powietrza w cylindrze do objętości powietrza niezbędnej do całkowitego spalenia paliwa znajdującego się w danym momencie w cylindrze nazywa się współczynnikiem

A. oporu powietrza
B. nadmiaru powietrza
C. wypełnienia impulsu
D. wzmocnienia
Wybór niewłaściwej odpowiedzi może wynikać z nieporozumienia dotyczącego terminologii związanej z procesem spalania. Odpowiedzi takie jak 'wzmocnienia' czy 'oporu powietrza' nie mają bezpośredniego związku z omawianym zagadnieniem. Wzmocnienie odnosi się zazwyczaj do zwiększenia wydajności silnika przez optymalizację jego parametrów, ale nie dotyczy bezpośrednio stosunku powietrza do paliwa. Opór powietrza jest natomiast związany z oporem aerodynamicznym, który wpływa na zużycie paliwa, lecz nie jest tożsame z pojęciem nadmiaru powietrza. Natomiast termin 'wypełnienia impulsu' nie jest powszechnie stosowany w kontekście spalania i może prowadzić do zamieszania w zrozumieniu dynamiki pracy silnika. Ważne jest, aby zrozumieć, że nadmiar powietrza nie tylko wpływa na efektywność spalania, ale także na emisję zanieczyszczeń. W sytuacji, gdy dostarczona ilość powietrza jest zbyt mała, dochodzi do niedopałki paliwa, co prowadzi do zwiększonej emisji szkodliwych substancji, takich jak węglowodory i tlenki węgla. Rozpoznanie i zrozumienie tych pojęć jest kluczowe dla prawidłowej analizy działania silników spalinowych oraz ich wpływu na środowisko.

Pytanie 12

Niepokojące dźwięki (dzwonienie) wydobywające się z obszaru cylindrów silnika podczas nagłego zwiększenia obrotów lub przeciążenia jednostki napędowej mogą świadczyć o

A. niedostatecznym smarowaniu silnika
B. uszkodzeniu systemu dolotowego silnika
C. braku zapłonu w jednym z cylindrów
D. powstawaniu spalania detonacyjnego
Zgłaszane odgłosy w silniku mogą sugerować różne problemy, jednak odpowiedzi dotyczące braku zapłonu na jednym cylindrze, niedostatecznego smarowania silnika oraz uszkodzenia układu dolotowego nie wyjaśniają w sposób adekwatny tego zjawiska. Brak zapłonu na jednym cylindrze faktycznie może prowadzić do wibracji i nierównej pracy silnika, jednak w tym przypadku nie byłoby to związane z charakterystycznym dzwonieniem przy gwałtownym przyspieszaniu. Niedostateczne smarowanie prowadzi przede wszystkim do uszkodzeń mechanicznych i głośnych dźwięków związanych z tarciem elementów silnika, a nie do klasycznego dzwonienia. Uszkodzenie układu dolotowego mogłoby powodować problemy z dostarczaniem powietrza, ale również nie byłoby bezpośrednio związane z odgłosami charakterystycznymi dla detonacji. Kluczowym błędem myślowym jest mylenie przyczyn z objawami; odgłosy dzwonienia są specyficzne dla detonacji, a nie dla innych problemów. Właściwe rozpoznanie zjawisk zachodzących w silniku jest kluczowe dla jego sprawnego działania oraz bezpieczeństwa użytkowników.

Pytanie 13

Aby zmierzyć zużycie gładzi cylindrowej w silniku spalinowym, powinno się zastosować

A. średnicówkę czujnikową
B. suwmiarkę
C. mikroskop warsztatowy
D. szczelinomierz
Średnicówka czujnikowa jest narzędziem pomiarowym, które zapewnia wysoką precyzję w pomiarach średnicy otworów oraz gładzi cylindrowej w silnikach spalinowych. Jest to kluczowe, gdyż precyzyjne określenie wymiarów gładzi cylindrowej ma bezpośredni wpływ na efektywność silnika oraz jego żywotność. Gładź cylindrowa musi być idealnie gładka i o odpowiednich wymiarach, aby zapewnić prawidłową współpracę z tłokiem oraz optymalne smarowanie. Użycie średnicówki czujnikowej pozwala na dokładne pomiary, które są istotne w kontekście diagnostyki oraz remontów silników. W praktyce, przy pomocy tego narzędzia można z łatwością określić, czy gładź cylindrowa wymaga regeneracji, czy też można pozostawić ją w jej obecnym stanie. Standardy branżowe, takie jak ISO 9001, podkreślają znaczenie precyzyjnych pomiarów w procesach produkcyjnych i serwisowych, a średnicówki czujnikowe są doskonałym przykładem narzędzi, które spełniają te wymagania.

Pytanie 14

Maksymalna dopuszczalna zawartość CO (tlenku węgla) w spalinach dla silników benzynowych wyprodukowanych po 2004 roku, w czasie biegu jałowego, nie powinna być większa niż

A. 2,5% objętości spalin
B. 0,3% objętości spalin
C. 1,5% objętości spalin
D. 3,5% objętości spalin
Wybór odpowiedzi innych niż 0,3% objętości spalin wskazuje na brak zrozumienia norm emisji zanieczyszczeń oraz regulacji dotyczących silników spalinowych. Na przykład, podanie wartości 1,5% lub 2,5% nie tylko przekracza aktualne normy, ale także nie uwzględnia technologii, które zostały wprowadzone do silników po 2004 roku. Silniki współczesne są wyposażone w zaawansowane systemy oczyszczania spalin, które skutecznie redukują emisję tlenku węgla do poziomów znacznie poniżej 0,3%. Również warto zauważyć, że normy emisji takich jak Euro 5, które zaczęły obowiązywać od 2009 roku, wymuszają dalsze ograniczenie emisji dla nowych pojazdów. Wybierając wartości 3,5% lub inne, można wskazać na typowe błędy myślowe, takie jak mylenie biegu jałowego z innymi warunkami pracy silnika. W rzeczywistości na biegu jałowym emisja powinna być monitorowana w bardzo kontrolowanych warunkach, a wartości przekraczające 0,3% stanowią poważne naruszenie przepisów, które mogą skutkować koniecznością przeprowadzenia naprawy lub modyfikacji układu wydechowego. Należy pamiętać, że zrozumienie tych norm jest kluczowe dla wszystkich, którzy pracują w branży motoryzacyjnej oraz zajmują się diagnostyką silników.

Pytanie 15

Co oznacza symbol API GL-4?

A. płynu chłodzącego
B. płynu hamulcowego
C. oleju silnikowego
D. oleju przekładniowego
Symbol API GL-4 odnosi się do olejów przekładniowych, które są zaprojektowane do zastosowania w skrzyniach biegów manualnych, szczególnie w jednostkach wymagających olejów o wyższej wydajności. Standard ten zapewnia odpowiednie właściwości smarne, ochronę przed zużyciem oraz odporność na wysokie temperatury, co jest kluczowe dla prawidłowego funkcjonowania układu przekładniowego. Oleje oznaczone jako GL-4 są specyfikowane do zastosowań, gdzie występują wysokie obciążenia, a także do przekładni, w których nie jest wymagane stosowanie olejów o właściwościach EP (Extreme Pressure). Przykładem zastosowania olejów GL-4 są pojazdy wyposażone w manualne skrzynie biegów, które często nie wymagają olejów o wyższej klasie, takich jak GL-5, które są przeznaczone do bardziej obciążonych przekładni. Właściwy dobór oleju wpływa na efektywność pracy przekładni oraz wydłuża jej żywotność, co jest zgodne z zaleceniami producentów pojazdów oraz normami branżowymi, co czyni tę wiedzę istotną dla każdego użytkownika samochodu oraz specjalisty w dziedzinie motoryzacji.

Pytanie 16

Czas wymiany rozrządu wynosił 5 godzin. Zakup części do rozrządu kosztował 500 zł netto. Stawka za roboczogodzinę to 100 zł netto. Stawka VAT na towary i usługi wynosi 23%. Jaką kwotę zapłaci klient serwisu za wymianę rozrządu?

A. 1000 zł
B. 1049 zł
C. 1230 zł
D. 1150 zł
Aby obliczyć całkowity koszt wymiany rozrządu, należy uwzględnić zarówno koszt zakupionych części, jak i koszt robocizny. Zakup elementów rozrządu wyniósł 500 zł netto. Koszt roboczogodziny to 100 zł netto, a wymiana trwała 5 godzin, co daje łącznie 500 zł za robociznę (100 zł * 5 godzin). Suma kosztów netto wynosi więc 500 zł (części) + 500 zł (robocizna) = 1000 zł. Następnie, należy obliczyć podatek VAT w wysokości 23% od całkowitego kosztu netto. 23% z 1000 zł to 230 zł. Całkowity koszt z VAT wynosi więc 1000 zł + 230 zł = 1230 zł. Tego rodzaju obliczenia są istotne w branży motoryzacyjnej, ponieważ pozwalają na precyzyjne oszacowanie kosztów napraw i usług. Utrzymanie dokładnych wyliczeń jest kluczowe dla zarządzania finansami warsztatu oraz dla zapewnienia transparentności w relacjach z klientami.

Pytanie 17

W diagnostyce samochodów wykorzystuje się oprogramowanie komputerowe

A. AutoCAD
B. Eurotax
C. ESItronic
D. Warsztat
ESItronic to zaawansowane oprogramowanie diagnostyczne używane w warsztatach samochodowych do analizy i naprawy pojazdów. Program ten umożliwia diagnozowanie usterek oraz odczytywanie danych z różnych systemów elektronicznych w samochodach, co jest kluczowe w nowoczesnym serwisowaniu. ESItronic jest dostosowany do wielu marek i modeli pojazdów, co czyni go uniwersalnym narzędziem w diagnostyce. Dzięki zastosowaniu tego oprogramowania mechanicy mogą szybko zidentyfikować problemy, co znacząco przyspiesza proces naprawy i zwiększa efektywność pracy. Program oferuje również dostęp do informacji technicznych, schematów, a także najnowszych aktualizacji dotyczących procedur serwisowych, co jest zgodne z najlepszymi praktykami branżowymi w zakresie utrzymania pojazdów. Przykładem zastosowania ESItronic może być diagnoza problemu z systemem ABS, gdzie mechanik korzysta z aplikacji do odczytu kodów błędów i analizy danych w czasie rzeczywistym.

Pytanie 18

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 19

Amortyzatory na tej samej osi powinny być wymieniane w parach, ponieważ

A. upraszcza to ich demontaż oraz montaż
B. unika się ich czyszczenia
C. obniża koszty napraw
D. zapobiega to przyspieszonemu ich zużywaniu
Wymiana amortyzatorów parami jest kluczowa dla zapewnienia równomiernego działania zawieszenia pojazdu. Każdy amortyzator pełni rolę w kontrolowaniu ruchu sprężyn i tłumieniu drgań, co wpływa bezpośrednio na stabilność i komfort jazdy. W przypadku wymiany tylko jednego amortyzatora, jego nowa charakterystyka pracy może nie odpowiadać zużytemu elementowi po przeciwnej stronie osi, co prowadzi do asymetrycznego działania zawieszenia. Taki stan rzeczy powoduje przyspieszone zużycie obu amortyzatorów, a także innych komponentów układu zawieszenia. Przykładem może być sytuacja, gdy nowy amortyzator z twardszym tłumieniem jest wymieniony bez wymiany starego, co może prowadzić do nieprawidłowego prowadzenia pojazdu i zwiększonego ryzyka awarii. W praktyce, wielu producentów i serwisów motoryzacyjnych zaleca wymianę amortyzatorów w parach, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży, zapewniając zarówno bezpieczeństwo, jak i optymalne właściwości jezdne pojazdu.

Pytanie 20

Refraktometr stosowany w motoryzacji nie nadaje się do wykonania pomiaru

A. temperatury krzepnięcia płynu chłodzącego
B. temperatury wrzenia płynu hamulcowego
C. temperatury krzepnięcia płynu do spryskiwacza
D. gęstości elektrolitu w akumulatorze
Pomiar temperatury zamarzania płynu do spryskiwacza, gęstości elektrolitu akumulatora oraz temperatury zamarzania płynu chłodzącego są zadaniami, które mogą być wykonane przy użyciu refraktometru, jednakże nie są one w pełni reprezentatywne dla zastosowań w kontekście płynu hamulcowego. Płyn do spryskiwaczy, na przykład, jest zwykle wodnym roztworem z dodatkiem alkoholu i substancji chemicznych, co sprawia, że jego temperatura zamarzania można skutecznie zmierzyć refraktometrem, ponieważ zmierzony indeks załamania światła w tym przypadku zmienia się w zależności od zawartości składników w roztworze. Gęstość elektrolitu akumulatora również może być ustalona na podstawie zmiany współczynnika refrakcji, co jest standardową praktyką w diagnostyce akumulatorów. Z kolei temperatura zamarzania płynu chłodzącego, który często zawiera glikol etylenowy, również podlega pomiarowi z użyciem refraktometru, co jest powszechne w serwisach samochodowych. Warto zauważyć, że powszechne myślenie, że refraktometr jest narzędziem uniwersalnym do pomiaru wszystkich właściwości fizycznych cieczy w motoryzacji, może prowadzić do błędnych wniosków. Dlatego kluczowe jest zrozumienie, że różne substancje wymagają różnych metod pomiarowych, a w przypadku płynu hamulcowego, ze względu na jego specyfikę i wymagania bezpieczeństwa, konieczne jest stosowanie odpowiednich narzędzi i procedur. Pomocne może być zapoznanie się z dokumentacją producenta i standardami branżowymi, które precyzują metody oceny jakości płynów hamulcowych, aby uniknąć zagrożeń związanych z niewłaściwym pomiarem.

Pytanie 21

Gdy samochód wjeżdża na wzniesienie, obroty silnika rosną, podczas gdy prędkość liniowa pojazdu spada, co może być tego przyczyną?

A. uszkodzony mechanizm różnicowy
B. nieodpowiedni dobór przełożenia
C. niesprawne sprzęgło
D. za mała moc silnika
Niesprawne sprzęgło może być bezpośrednią przyczyną wzrostu prędkości obrotowej silnika przy jednoczesnym spadku prędkości liniowej samochodu. Kiedy sprzęgło nie działa prawidłowo, może dochodzić do poślizgu, co oznacza, że silnik osiąga wyższe obroty, ale nie przekłada się to na efektywną moc przekazywaną na koła. W praktyce, kierowca może zauważyć, że silnik 'wkręca się' na wysokie obroty, ale samochód nie przyspiesza adekwatnie do tych obrotów. To zjawisko jest szczególnie zauważalne podczas podjazdów pod wzniesienia, gdzie wymagane jest zwiększenie momentu obrotowego. Dobrą praktyką jest regularne sprawdzanie stanu sprzęgła i jego komponentów, w tym tarcz i docisku, aby zapewnić ich właściwe funkcjonowanie. W przypadku wystąpienia poślizgu sprzęgła, zaleca się szybkie zdiagnozowanie problemu, aby uniknąć dalszych uszkodzeń układu napędowego oraz straty efektywności pojazdu. Właściwe utrzymanie sprzęgła jest kluczowe dla zapewnienia optymalnych osiągów i bezpieczeństwa jazdy.

Pytanie 22

Aby zmierzyć bicie boczne tarczy sprzęgła, należy zastosować

A. czujnik zegarowy.
B. mikrometr.
C. diagnoskop.
D. średnicówkę mikrometryczną.
Czujnik zegarowy jest urządzeniem pomiarowym, które doskonale nadaje się do precyzyjnego określania bicia bocznego tarczy sprzęgła. Dzięki swojej budowie, czujnik zegarowy umożliwia dokładne pomiary małych odchyleń, co jest kluczowe dla zapewnienia prawidłowej pracy komponentów mechanicznych. Przykładowo, w procesie ustawiania sprzęgła w pojazdach, czujnik zegarowy pozwala na szybkie i dokładne określenie, czy tarcza jest zainstalowana prawidłowo, co w konsekwencji wpływa na efektywność przenoszenia momentu obrotowego. Zgodnie z najlepszymi praktykami w branży motoryzacyjnej, regularne sprawdzanie bicia bocznego tarczy sprzęgła z wykorzystaniem czujnika zegarowego jest zalecane, aby zminimalizować ryzyko awarii i przedłużyć żywotność elementów układu napędowego. Należy również zwrócić uwagę na kalibrację czujnika, aby zapewnić jego dokładność oraz wiarygodność odczytów, co jest niezbędne w kontekście diagnostyki pojazdów.

Pytanie 23

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 24

W przykładowym oznaczeniu opony 195/65R15 91H litera R wskazuje na

A. średnicę opony
B. promień opony R
C. oponę radialną
D. indeks prędkości
Odpowiedzi 1, 2 i 3 odnoszą się do mylących interpretacji oznaczeń opon. Średnica opony, wskazana w oznaczeniu, jest ważnym parametrem, jednak nie jest ona reprezentowana przez literę R. Zwykle średnica wyrażana jest w calach, jak w przypadku liczby 15 w oznaczeniu 195/65R15. Indeks prędkości, który jest istotnym czynnikiem w określaniu maksymalnej prędkości, jaką opona może znieść, jest natomiast reprezentowany przez litery znajdujące się na końcu oznaczenia, w tym przypadku H, co oznacza maksymalną prędkość 210 km/h. Promień opony, chociaż istotny w kontekście jej charakterystyki, nie jest bezpośrednio wyrażany w standardowym oznaczaniu opon i nie jest związany z literą R. Te błędne interpretacje mogą wynikać z niewłaściwego rozumienia podstawowych zasad konstrukcji opon oraz ich oznaczeń. Właściwe zrozumienie tych oznaczeń jest niezbędne do wyboru odpowiednich opon do pojazdu, co ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa i wydajności jazdy. Dlatego zrozumienie, że R oznacza opony radialne, jest kluczowe w kontekście doboru opon, które wpływają na komfort, bezpieczeństwo i osiągi pojazdu.

Pytanie 25

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 26

Typowa wartość stopnia sprężania w silniku o zapłonie iskrowym to

A. od 8 do 14
B. od 26 do 32
C. od 14 do 20
D. od 20 do 26
Wartości sprężania w silnikach o zapłonie iskrowym są kluczowe dla ich efektywności, a każde z podanych przedziałów ma swoje uzasadnienie techniczne, jednak tylko jeden z nich jest poprawny. Przede wszystkim, odpowiedzi sugerujące zakresy od 20 do 26 oraz od 26 do 32, są nieadekwatne do rzeczywistych parametrów stosowanych w silnikach osobowych. Tak wysokie stopnie sprężania są charakterystyczne dla silników wysokoprężnych lub specyficznych silników wyścigowych, które nie znajdują zastosowania w standardowych pojazdach. Silniki o zapłonie iskrowym, takie jak silniki benzynowe, operują w znacznie niższym zakresie sprężania, co jest związane z projektowaniem komory spalania oraz rodzajem wykorzystywanego paliwa. Z kolei zakres od 14 do 20, choć nieco bardziej realistyczny, również przekracza przeciętne wartości dla silników cywilnych, co może prowadzić do niepożądanych efektów, takich jak spalanie stukowe, które jest poważnym problemem w silnikach. Zrozumienie, jak działają silniki, a szczególnie jak stopień sprężania wpływa na ich pracę, jest kluczowe dla właściwego doboru komponentów i paliw, które zapewnią optymalne osiągi oraz trwałość silnika. Dlatego ważne jest, aby nie tylko znać liczby, ale także rozumieć ich podstawy, co pozwala na bardziej świadome podejmowanie decyzji w kontekście inżynieryjnym.

Pytanie 27

Demontaż za pomocą klucza hakowego odbywa się przy użyciu

A. łożyska tocznego
B. filtra oleju
C. łożyska ślizgowego
D. wtryskiwacza
Demontaż wtryskiwacza, łożyska tocznego czy łożyska ślizgowego za pomocą klucza hakowego jest niewłaściwy, ponieważ każde z tych elementów silnika wymaga zastosowania innych narzędzi oraz technik. W przypadku wtryskiwaczy, które są precyzyjnymi komponentami, klucz hakowy nie zapewni odpowiedniego uchwytu ani stabilności. Do ich demontażu zazwyczaj używa się kluczy nasadowych, które pozwalają na dokładne dopasowanie i nie powodują uszkodzeń wtryskiwacza ani jego mocowania. Z kolei łożyska toczne i ślizgowe nie są projektowane do wykręcania ani demontażu za pomocą tego rodzaju narzędzi, ponieważ wymagają one specjalistycznych narzędzi takich jak ściągacze, które są skonstruowane do usuwania łożysk z wałów lub obudów. Użycie klucza hakowego w tych przypadkach może prowadzić do uszkodzenia łożysk lub ich mocowań oraz generować dodatkowe koszty związane z naprawą. Typowe błędy myślowe prowadzące do takich niepoprawnych wniosków obejmują brak zrozumienia specyfiki danego narzędzia oraz jego zastosowania w kontekście pracy mechanicznej. W mechanice niezwykle ważne jest, aby dobierać narzędzia zgodnie z ich przeznaczeniem, co nie tylko zapewnia efektywność pracy, ale również zwiększa bezpieczeństwo i trwałość naprawianych elementów. Przestrzeganie standardów i dobrych praktyk w doborze narzędzi znacznie podnosi jakość wykonania usługi mechanicznej.

Pytanie 28

Jakiego płynu należy użyć do napełnienia systemu hamulcowego?

A. L-DAA
B. SG/CD SAE 5W/40
C. L-HV
D. DOT-4
Wybór nieodpowiedniego płynu hamulcowego może prowadzić do poważnych problemów w działaniu pojazdu. Płyny, takie jak SG/CD SAE 5W/40, to oleje silnikowe, które nie mają właściwości wymaganych do pracy w układzie hamulcowym. Stosowanie oleju silnikowego w tym kontekście prowadzi do nieodpowiedniego funkcjonowania hamulców, ponieważ olej nie zapewnia odpowiednich właściwości chemicznych, takich jak odpowiednia lepkość i temperatura wrzenia. Podobnie, L-HV i L-DAA to płyny hydrauliczne stosowane w różnych zastosowaniach hydraulicznych, ale nie są one przeznaczone do układów hamulcowych. Ich skład i właściwości nie spełniają norm DOT, co jest kluczowe dla bezpieczeństwa. Płyny te mogą prowadzić do uszkodzenia uszczelek, korozji elementów układu hamulcowego i w rezultacie do obniżenia efektywności hamowania. Dobrą praktyką jest stosowanie tylko płynów hamulcowych zatwierdzonych przez producentów pojazdów zgodnie z ich specyfikacjami, co pomoże uniknąć niebezpiecznych sytuacji na drodze.

Pytanie 29

Częścią systemu chłodzenia nie jest

A. pompa wody
B. termostat
C. czujnik temperatury
D. przekładnia ślimakowa
Czujnik temperatury, pompa wody oraz termostat to kluczowe elementy układów chłodzenia, których funkcje są niezbędne do prawidłowego działania silnika lub innych komponentów narażonych na przegrzewanie. Czujniki temperatury zbierają dane o temperaturze płynu chłodzącego, co pozwala na monitorowanie stanu układu. Informacje te są przekazywane do systemu sterującego, który może automatycznie dostosować pracę układu w odpowiedzi na zmiany temperatury. Pompa wody jest odpowiedzialna za cyrkulację płynu chłodzącego w układzie, co z kolei pomaga w odprowadzaniu ciepła z silnika, a termostat reguluje przepływ płynu, zapewniając optymalną temperaturę pracy silnika. Do typowych błędów myślowych prowadzących do pomylenia tych elementów z przekładnią ślimakową należy zrozumienie roli poszczególnych komponentów w procesach chłodzenia. Użytkownicy często mogą mylić przekładnie ślimakowe z innymi mechanizmami, które mają na celu regulację lub kontrolę, jednak przekładnia ta służy do zwiększania lub zmniejszania obrotów, a nie do chłodzenia. Aby uzyskać pełne zrozumienie, ważne jest, aby dobrze znać funkcje każdego z elementów układu chłodzenia oraz ich zastosowanie w praktyce inżynieryjnej.

Pytanie 30

Kiedy należy zrealizować wymianę filtra oleju silnikowego?

A. za każdym razem przy wymianie oleju silnikowego
B. wyłącznie po przejechaniu 10 tys. km
C. tylko po przejechaniu 20 tys. km
D. przy każdej drugiej wymianie oleju silnikowego
Filtr oleju silnikowego odgrywa kluczową rolę w zapewnieniu prawidłowego funkcjonowania silnika. Jego głównym zadaniem jest zatrzymywanie zanieczyszczeń oraz cząstek stałych, które mogą powstawać podczas pracy silnika. Wymiana filtra oleju powinna następować przy każdej wymianie oleju, ponieważ stary filtr może być już zanieczyszczony i nieefektywny, co prowadzi do zanieczyszczenia nowego oleju. Przy regularnej wymianie filtra, silnik jest chroniony przed uszkodzeniami, a jego żywotność jest znacznie wydłużona. Dobry praktyką jest stosowanie filtrów oleju od renomowanych producentów, które zapewniają wysoką efektywność filtracji. Dodatkowo, zgodnie z zaleceniami wielu producentów samochodów, nieprzestrzeganie wymiany filtra przy każdej wymianie oleju może skutkować utratą gwarancji. Warto również pamiętać, że w przypadku intensywnego użytkowania pojazdu, jak jazda w trudnych warunkach, częstotliwość wymiany filtra powinna być zwiększona.

Pytanie 31

W serwisie samochodowym klient zgłosił problem związany z nadmiernym zużyciem wewnętrznych elementów bieżnika kół przednich. Jakie działanie powinien podjąć mechanik jako pierwsze?

A. zweryfikować sprawność amortyzatorów
B. sprawdzić, czy układ hamulcowy nie jest uszkodzony
C. sprawdzić, czy w układzie zawieszenia nie występują luzy
D. zamienić koła przednie stronami
Odpowiedź 'sprawdzić, czy nie występują luzy w układzie zawieszenia' jest prawidłowa, ponieważ luzy w zawieszeniu mogą prowadzić do nierównomiernego zużycia opon, co objawia się nadmiernym zużyciem bieżnika. Układ zawieszenia jest kluczowy dla stabilności i komfortu jazdy, a wszelkie luzu mogą wpływać na geometrię kół, co w konsekwencji prowadzi do problemów z ich zużyciem. Mechanik powinien sprawdzić wszystkie elementy zawieszenia, takie jak łożyska, wahacze, tuleje i stabilizatory, aby upewnić się, że działają one poprawnie. W przypadku stwierdzenia luzów, konieczna jest ich naprawa lub wymiana, co może znacząco poprawić trwałość opon oraz bezpieczeństwo jazdy. Regularna kontrola układu zawieszenia jest zgodna z najlepszymi praktykami w branży motoryzacyjnej, gdzie zaleca się coroczne przeglądy, zwłaszcza w przypadku pojazdów intensywnie eksploatowanych.

Pytanie 32

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 33

Korzystając z tabeli, określ zakres wymiaru grubości półpanewki dla drugiego wymiaru naprawczego

Oznaczenie wymiaruNr katalogowy półpanewki (górnej lub dolnej)Grubość ścianki półpanewki (mm)Średnica wewnętrzna panewki po zamontowaniu (mm)
N000Produkcyjny0050/50-312/02.000+0.020-0.03060.00+0.079-0.040
N0251 naprawa0050/50-349/02.125+0.020-0.03059.75+0.079-0.040
N0502 naprawa0050/50-393/02.250+0.020-0.03059.50+0.079-0.040
N0753 naprawa0050/50-392/02.375+0.020-0.03059.25+0.079-0.040
N1004 naprawa0050/50-385/02.500+0.020-0.03059.00+0.079-0.040
N1255 naprawa0050/50-386/02.625+0.020-0.03058.75+0.079-0.040

A. 2,355-2,405 mm
B. 2,105-2,155 mm
C. 2,020-2,030 mm
D. 2,220-2,230 mm
Zakres wymiaru grubości półpanewki dla drugiego wymiaru naprawczego, wynoszący od 2,220 mm do 2,230 mm, jest wynikiem precyzyjnych obliczeń opartych na odchyłkach nominalnych. W praktyce oznacza to, że wytwarzane elementy muszą mieścić się w tych granicach, aby zapewnić odpowiednią funkcjonalność i trwałość w układzie mechanicznym. W branży motoryzacyjnej oraz w inżynierii mechanicznej, przestrzeganie precyzyjnych wymiarów jest kluczowe dla zapewnienia niezawodności komponentów. Na przykład, zbyt mała grubość półpanewki może skutkować nieodpowiednim dopasowaniem części, co prowadzi do zwiększonego tarcia i potencjalnego uszkodzenia. Z kolei zbyt duża grubość może generować nadmierne naprężenia, co także wpływa negatywnie na żywotność podzespołów. Dlatego istotne jest korzystanie z aktualnych standardów i norm, takich jak ISO, które definiują tolerancje wymiarowe i jakościowe dla tego typu elementów. Dzięki temu produkowane komponenty są nie tylko zgodne z wymaganiami, ale również optymalizują procesy produkcyjne i redukują koszty eksploatacji.

Pytanie 34

Podczas diagnostyki elektrycznej układu zapłonowego wykryto, że silnik nie uruchamia się z powodu braku iskry. Jaka może być przyczyna tego problemu?

A. Zatkany filtr powietrza
B. Uszkodzona cewka zapłonowa
C. Niewłaściwe ciśnienie wtrysku paliwa
D. Zbyt niskie napięcie akumulatora
Nieprawidłowe diagnozowanie problemów z uruchamianiem silnika może prowadzić do mylnych wniosków, zwłaszcza gdy nie rozumie się roli poszczególnych komponentów. Zatkany filtr powietrza, chociaż może wpływać na wydajność silnika, nie jest bezpośrednią przyczyną braku iskry. Filtr powietrza odpowiada za dostarczanie czystego powietrza do silnika, a jego zatkanie może powodować problemy z mieszanką paliwowo-powietrzną, ale nie z układem zapłonowym. Podobnie, niewłaściwe ciśnienie wtrysku paliwa dotyczy systemu paliwowego i wpływa na dostarczanie paliwa do cylindrów, ale nie ma bezpośredniego związku z wytwarzaniem iskry. Wreszcie, zbyt niskie napięcie akumulatora może wpływać na ogólną zdolność uruchomienia silnika, ale w przypadku braku iskry, głównym podejrzanym pozostaje układ zapłonowy, a nie sam akumulator. Typowe błędy myślowe obejmują skupianie się na objawach widocznych na pierwszy rzut oka bez zrozumienia, jak różne systemy w pojeździe są ze sobą powiązane. Dlatego ważne jest, aby technicy motoryzacyjni mieli solidne podstawy teoretyczne i praktyczne, co pozwala na skuteczne diagnozowanie i rozwiązywanie problemów związanych z układem zapłonowym.

Pytanie 35

Czym jest bieg jałowy?

A. najmniejsza prędkość obrotowa, przy której silnik może funkcjonować
B. prędkość obrotowa silnika w chwili rozłączenia sprzęgła
C. ustawienie dźwigni skrzyni biegów w pozycji N
D. prędkość poruszania się przy użyciu bezpośredniego przełożenia skrzyni biegów
Bieg jałowy to najniższa prędkość obrotowa, z jaką może pracować silnik. W tym stanie silnik nie wykonuje żadnej pracy mechanicznej, a jego obroty są zminimalizowane, co pozwala na oszczędność paliwa oraz minimalizację emisji spalin. Przykładem zastosowania biegu jałowego jest sytuacja, gdy pojazd stoi w miejscu, a silnik wciąż pracuje, co umożliwia zasilenie systemów elektronicznych i klimatyzacji. Na standardy przemysłowe dotyczące pracy silnika wskazują, że utrzymywanie silnika na biegu jałowym przez dłuższy czas może prowadzić do jego zatarcia lub nadmiernego zużycia, dlatego zaleca się unikanie długotrwałego pozostawania na biegu jałowym. W kontekście motoryzacji, zrozumienie pracy silnika w różnych zakresach obrotów oraz ich wpływu na wydajność pojazdu stanowi kluczowy element dla każdego kierowcy i mechanika. Wiedza ta jest także istotna w kontekście regulacji dotyczących emisji spalin, gdzie dąży się do minimalizacji negatywnego wpływu na środowisko.

Pytanie 36

Częścią mechaniczną układu hamulcowego jest

A. zbiornik płynu hamulcowego
B. dźwignia hamulca ręcznego
C. cylinderek hamulcowy
D. korektor siły hamowania
Dźwignia hamulca ręcznego to jeden z najważniejszych elementów w mechanice auta, który pozwala kierowcom zatrzymać pojazd, zwłaszcza w sytuacjach, kiedy trzeba działać szybko. Używa się jej do zaciągania hamulców tylnej osi i działa na zasadzie przenoszenia siły mechanicznej, co jest bardzo praktyczne. Na przykład, gdy parkujesz na stoku, zaciągnięcie hamulca ręcznego jest wręcz kluczowe, żeby auto się nie stoczyło. W branży motoryzacyjnej obowiązują różne normy, jak ISO 26262, które mówią o bezpieczeństwie tych systemów, więc dźwignia ta musi być niezawodna. Ważne, żeby regularnie sprawdzać jej stan, bo wpływa to na nasze bezpieczeństwo na drodze. Moim zdaniem, każdy kierowca i mechanik powinien rozumieć, jak działa ta dźwignia, bo to nie tylko kwestia bezpieczeństwa, ale też komfortu jazdy.

Pytanie 37

Elementem jest sprężyna centralna (talerzowa)

A. docisku sprzęgła ciernego
B. przekładni głównej
C. przekładni napędowej
D. sprzęgła hydrokinetycznego
Niepoprawne odpowiedzi wskazują na powszechne nieporozumienia dotyczące funkcji sprężyny centralnej. Sprzęgło hydrokinetyczne, będące pierwszą opcją odpowiedzi, wykorzystuje płyny do przenoszenia momentu obrotowego, a nie elementy sprężynowe. Jego działanie opiera się na zjawisku hydraulicznym, co oznacza, że nie ma zastosowania dla sprężyn talerzowych, które pełnią inną funkcję w mechanice. Kolejną niepoprawną odpowiedzią jest przekładnia napędowa, która odpowiada za przenoszenie mocy z silnika, ale nie zawiera bezpośrednio sprężyn, ponieważ skupia się na zębatkach i ich interakcji. Przekładnia główna również nie ma związku z funkcją sprężyny centralnej, gdyż jej rola dotyczy zmiany kierunku i prędkości obrotowej, a nie regulacji ciśnienia na sprzęgle. Te błędne odpowiedzi ilustrują typowe mylenie ról poszczególnych komponentów w układzie napędowym. Rzeczywiste zastosowanie sprężyn centralnych w dociskach sprzęgła ciernego ma na celu optymalizację przenoszenia momentu obrotowego i zmniejszenie zużycia elementów układu. Zrozumienie, jak różne elementy współpracują ze sobą w silniku, jest kluczowe dla prawidłowego diagnozowania problemów i efektywnego serwisowania pojazdów.

Pytanie 38

Pasek rozrządu silnika powinien być wymieniany

A. w trakcie każdego przeglądu serwisowego
B. przed każdym okresem zimowym
C. przy wymianie olejowej pompy
D. po zalecanym przebiegu
Wymiana paska rozrządu silnika jest kluczowym elementem konserwacji pojazdu, a jej przeprowadzenie po wskazanym przebiegu jest zgodne z zaleceniami producentów samochodów oraz standardami branżowymi. Zazwyczaj interwał wymiany paska rozrządu oscyluje w granicach 60 000 do 150 000 kilometrów, w zależności od marki i modelu pojazdu. Niezwykle istotne jest przestrzeganie tych zaleceń, ponieważ zużycie paska prowadzi do ryzyka jego zerwania, co może skutkować poważnymi uszkodzeniami silnika, w tym uszkodzeniem zaworów czy tłoków. W praktyce, podczas wymiany paska, warto również kontrolować stan rolek prowadzących i napinaczy, a także wymieniać płyn chłodniczy, co zapewni prawidłowe funkcjonowanie układu rozrządu na kolejne kilometry. Przykładowo, w samochodach takich jak Volkswagen Golf V, brak wymiany paska w odpowiednim czasie może prowadzić do kosztownych napraw, co pokazuje, jak istotne jest regularne monitorowanie stanu paska w kontekście całej konserwacji pojazdu.

Pytanie 39

W specyfikacji rozmiaru opony 225/65R17 101H litera R wskazuje na

A. maksymalne dopuszczalne obciążenie (nośność opony)
B. typ konstrukcji osnowy opony
C. maksymalną prędkość jazdy
D. średnicę opony
Odpowiedzi dotyczące dopuszczalnego obciążenia (nośności opony) oraz dopuszczalnej prędkości jazdy wskazują na typowe nieporozumienia związane z oznaczeniami opon. Nośność opony jest oznaczona przez odpowiedni indeks nośności, który w tym przypadku to '101'. Oznaczenie to precyzuje maksymalne obciążenie, jakie opona może przenieść przy określonym ciśnieniu powietrza. Z kolei dopuszczalna prędkość jazdy jest określona przez literę w oznaczeniu, która w tym przypadku to 'H', co oznacza, że opona jest przystosowana do jazdy z maksymalną prędkością do 210 km/h. Promień opony także nie jest oznaczony literą R; w rzeczywistości, rozmiar felgi, na której montowana jest opona, wyraża się w calach (17 w tym przypadku) i jest to bezpośrednio związane z wielkością opony. Typowe błędy myślowe wynikają z pomylenia oznaczeń i ich funkcji, co w konsekwencji prowadzi do nieprawidłowych wniosków. Dla prawidłowego doboru opon do pojazdu, ważne jest, aby kierowcy znali zarówno oznaczenia, jak i właściwości opon, co z kolei wpływa na bezpieczeństwo i komfort jazdy.

Pytanie 40

Akumulator, którego gęstość elektrolitu wynosi 1,11 g/cm3 oraz napięcie na zaciskach 7,6 V, powinien

A. zostać wymieniony na nowy.
B. pozostać bez zmian w stanie naładowanym.
C. być uzdatniony poprzez dodanie wody destylowanej.
D. być naładowany.
Poprawna odpowiedź to wymiana akumulatora na nowy. Gęstość elektrolitu wynosząca 1,11 g/cm³ sugeruje, że akumulator może być rozładowany, gdyż wartość ta jest niższa od standardowej gęstości elektrolitu w pełni naładowanego akumulatora, wynoszącej około 1,27 g/cm³. Napięcie 7,6 V na zaciskach również wskazuje na stan rozładowania, ponieważ standardowe napięcie akumulatora 12 V w pełni naładowanego powinno wynosić od 12,6 V do 12,8 V. Należy pamiętać, że akumulatory kwasowo-ołowiowe mają określoną żywotność, która wynosi zazwyczaj od 3 do 5 lat w zależności od warunków eksploatacji. Po przekroczeniu tej granicy, ich wydajność znacznie się obniża, co prowadzi do problemów z rozruchem pojazdu oraz dostarczeniem mocy. Dlatego, gdy akumulator wykazuje takie oznaki, najlepszym rozwiązaniem jest jego wymiana na nowy, aby zapewnić niezawodne działanie systemów elektrycznych. W takim przypadku warto również zwrócić uwagę na odpowiedni dobór akumulatora, który spełnia wymagania producenta oraz standardy jakości, takie jak norma ISO 9001, co zapewnia optymalną wydajność i bezpieczeństwo użytkowania.