Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik logistyk
  • Kwalifikacja: SPL.01 - Obsługa magazynów
  • Data rozpoczęcia: 16 maja 2025 22:54
  • Data zakończenia: 16 maja 2025 23:25

Egzamin zdany!

Wynik: 25/40 punktów (62,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Strefa do kompletacji powinna być zlokalizowana pomiędzy strefami

A. przyjęć oraz składowania
B. przyjęć a wydaniami
C. wydań i buforową
D. składowania i wydań
Umiejscowienie strefy kompletacji w niewłaściwej lokalizacji może prowadzić do wielu problemów w organizacji pracy magazynu. Odpowiedzi wskazujące na lokalizacje takie jak między przyjęciami a składowaniem, czy pomiędzy wydaniami a buforową mogą wydawać się na pierwszy rzut oka sensowne, jednak nie uwzględniają one kluczowych aspektów efektywności operacyjnej. Strefa przyjęć jest miejscem, gdzie towary są wprowadzane do magazynu, co nie ma bezpośredniego związku z procesem kompletacji zamówień. Umiejscowienie strefy kompletacji blisko strefy przyjęć mogłoby prowadzić do zatorów w przepływie towarów, ponieważ towary w przyjęciach powinny być kierowane do strefy składowania w celu dalszego przetwarzania. Z drugiej strony, umiejscowienie strefy kompletacji w pobliżu strefy wydaniowej może prowadzić do nieefektywnego przepływu towarów, gdyż po skompletowaniu zamówienia towary powinny być jak najszybciej przekazywane do strefy wydań, co w przypadku odpowiedzi sugerujących lokalizację przy wydaniach mogłoby skutkować opóźnieniami. Te błędne koncepcje wynikają często z niepełnego zrozumienia procesów logistycznych i ich wzajemnych powiązań. Istotne jest, aby projektując układ magazynu, inwestować czas w zrozumienie wymagań operacyjnych i zastosować najlepsze praktyki w zakresie logistyki, co zwłaszcza w dynamicznych środowiskach e-commerce staje się kluczowe dla osiągania przewagi konkurencyjnej.

Pytanie 2

Ekonomiczna wartość zamówienia to taka, która umożliwia

A. maksymalizowanie całkowitych wydatków na uzupełnianie i przechowywanie zapasów w ramach ustalonego poziomu obsługi
B. minimalizowanie całkowitych kosztów związanych z uzupełnieniem i przechowywaniem zapasów
C. minimalizowanie wydatków związanych z utrzymywaniem odpowiedniego poziomu obsługi przy użyciu zapasów
D. maksymalizowanie kosztów jednostkowych związanych z uzupełnianiem i przechowywaniem zapasów
Ekonomiczna wielkość zamówienia (EOQ) jest kluczowym pojęciem w zarządzaniu zapasami, które pozwala na minimalizację łącznych kosztów związanych z uzupełnianiem oraz utrzymywaniem zapasów. Korzyści wynikające z zastosowania EOQ są istotne, ponieważ przedsiębiorstwa dążą do zrównoważenia dwóch głównych kosztów: kosztu zamówienia (obejmującego wydatki na transport, przetwarzanie zamówień, i inne związane z zakupem) oraz kosztu przechowywania zapasów (które mogą obejmować koszty magazynowania, związanego z ubezpieczeniem, oraz straty związane z przestarzałymi lub uszkodzonymi towarami). Przykładowo, firma zajmująca się sprzedażą elektroniki może obliczyć EOQ dla swojego asortymentu, co pozwoli na optymalizację procesu zamówień i zminimalizowanie ogólnych wydatków. Praktyczne zastosowanie EOQ w branży jest zgodne z najlepszymi praktykami, które zalecają regularne przeglądanie oraz aktualizację danych o kosztach, aby zapewnić ciągłą efektywność w zarządzaniu zapasami. Warto również zwrócić uwagę na to, że EOQ nie tylko wspiera oszczędności, ale także wpływa na poziom obsługi klienta, ponieważ zminimalizowane koszty mogą przekładać się na lepsze ceny i dostępność produktów dla klientów.

Pytanie 3

W którym magazynie najefektywniej wykorzystywana jest przestrzeń w strefie składowania?

Magazyn 1Magazyn 2Magazyn 3Magazyn 4
Pojemność strefy składowania:
4 000 m3

Przeciętna objętość ładunku:
3 000 m3
Pojemność strefy składowania:
3 000 m3

Przeciętna objętość ładunku:
2 100 m3
Pojemność strefy składowania:
12 000 m3

Przeciętna objętość ładunku:
7 200 m3
Pojemność strefy składowania:
9 000 m3

Przeciętna objętość ładunku:
8 100 m3

A. W magazynie 1.
B. W magazynie 2.
C. W magazynie 4.
D. W magazynie 3.
Wybór innego magazynu jako najlepszego w wykorzystaniu przestrzeni może być efektem kilku błędów myślowych. Czasem wydaje się, że efektywność można ocenić tylko na podstawie tego, jak pełne są regały, a tak naprawdę trzeba spojrzeć na dane. Może być tak, że osoby, które głosowały na inny magazyn, kierowały się swoimi subiektywnymi odczuciami, a nie realnymi danymi. Takie podejście sprawia, że można pominąć ważne informacje, jak np. pojemność magazynu czy rotację ładunków. W logistyce nie chodzi tylko o dużą przestrzeń, ale o inteligentne jej wykorzystanie. Nie można też zakładać, że każdy większy magazyn od razu jest lepszy. Efektywność wymaga analizy działań, zmiany układu magazynu i wdrożenia nowych technologii, jak automatyczne systemy czy roboty. Ignorowanie wskaźników, jak rotacja towarów, prowadzi do błędnych wniosków. Bez analizy tych wskaźników, wybór magazynu to jedynie opinia, a nie konkretne stwierdzenie. Dlatego warto kierować się danymi i standardami branżowymi, żeby lepiej ocenić efektywność strefy składowania.

Pytanie 4

W ciągu roku magazyn osiągnął obrót w wysokości 2 mln zł, a przeciętny stan zapasów wynosił 50 tys. zł. Z jaką częstością magazyn uzupełniał swoje zapasy, zakładając, że rok ma 360 dni?

A. Co 25 dni
B. Co 9 dni
C. Co 40 dni
D. Co 4 dni
Prawidłowa odpowiedź "Co 9 dni" wynika z obliczeń, które bazują na wskaźniku rotacji zapasów. Rotacja zapasów to miara efektywności zarządzania zapasami w przedsiębiorstwie, a jej obliczenie polega na podziale rocznego obrotu przez średni zapas. W tym przypadku roczny obrót wynosi 2 mln zł, a średni zapas 50 tys. zł. Zatem rotacja zapasów wynosi 2 000 000 zł / 50 000 zł = 40. Oznacza to, że w ciągu roku magazyn dokonał 40 rotacji zapasów. Aby obliczyć, jak często magazyn odnawiał zapasy, dzielimy liczbę dni w roku (360) przez liczbę rotacji zapasów: 360 dni / 40 = 9 dni. Częsta rotacja zapasów wskazuje na efektywne zarządzanie asortymentem oraz minimalizację kosztów przechowywania. Wysoka rotacja jest pozytywnym wskaźnikiem, ponieważ oznacza, że towary szybko się sprzedają, a zasoby finansowe nie są zamrożone w nieprzerobionych zapasach. Przykładem są sklepy spożywcze, które często rotują swoje zapasy, aby zapewnić świeżość produktów oraz zminimalizować straty związane z przeterminowaniem towarów.

Pytanie 5

Dokument dołączony do zamówienia na dostawę towarów, który potwierdza wcześniej ustalone warunki dostaw oraz płatności, to

A. list towarzyszący
B. faktura proforma
C. specyfikacja
D. faktura konsularna
Faktura proforma jest dokumentem, który ma charakter oferty handlowej. Przedstawia ona warunki sprzedaży, ale nie jest formalnym potwierdzeniem zamówienia ani dokumentem dostawy towaru. Głównym celem faktury proforma jest informowanie nabywcy o kosztach i warunkach zakupu przed finalizacją transakcji. Często stosuje się ją w sytuacjach, gdy przedpłata jest wymagana lub gdy klient potrzebuje informacji do celów walutowych lub celnych. Rzeczywiście, faktura proforma jest ważnym narzędziem w międzynarodowym handlu, ale nie jest tym samym co list towarzyszący, który towarzyszy przesyłce towaru. Faktura konsularna to z kolei dokument wymagany w niektórych krajach do celów celnych, który również nie zawiera potwierdzenia ustalonych warunków dostawy i płatności w kontekście samego zamówienia. Specyfikacja natomiast to dokument, który precyzuje szczegóły techniczne towaru, ale nie jest związany z formalnościami dostawy. Zrozumienie różnic między tymi dokumentami jest kluczowe w zarządzaniu operacjami logistycznymi i handlowymi, ponieważ pozwala na uniknięcie nieporozumień oraz zapewnia zgodność z obowiązującymi standardami i procedurami.

Pytanie 6

Podkłady to urządzenia, które pozwalają na przechowywanie asortymentów

A. poprzez pośrednie zawieszanie asortymentu
B. opierających się o elementy konstrukcyjne
C. z zachowaniem określonej odległości od podłoża
D. poprzez bezpośrednie zawieszanie asortymentu
Odpowiedzi sugerujące bezpośrednie lub pośrednie zawieszanie asortymentu oraz oparcie o elementy konstrukcyjne wskazują na nieporozumienia dotyczące funkcji podkładów. Podkłady nie są urządzeniami służącymi do zawieszania, lecz do stabilnego i bezpiecznego składowania towarów. Bezpośrednie zawieszanie asortymentu, które sugeruje umieszczanie towarów w powietrzu, jest praktyką niebezpieczną i nieefektywną, gdyż nie zapewnia odpowiedniej stabilności, a także naraża towary na ryzyko upadku oraz uszkodzenia. Oparcie asortymentu o elementy konstrukcyjne jest nie tylko niewłaściwe, ale i potencjalnie niebezpieczne, ponieważ może prowadzić do przewrócenia się towarów, co stwarza ryzyko wypadków w miejscu pracy. Ponadto, każda metoda składowania powinna być zgodna z obowiązującymi standardami bezpieczeństwa i higieny pracy, a także regulacjami prawnymi, które zakładają, że towar powinien być składowany w sposób zapewniający jego integralność oraz bezpieczeństwo personelu. Właściwe podejście do składowania asortymentów w magazynie wymaga zastosowania sprawdzonych metod oraz przestrzegania wytycznych branżowych, co w praktyce oznacza konieczność stosowania regałów, palet czy specjalistycznych podkładów, które przyczyniają się do efektywności operacji logistycznych.

Pytanie 7

Stolarz otrzymał zlecenie na wykonanie 100 sztuk stołów kuchennych. Zużycie lakieru wynosi 0,25 I na jeden stół. Ile lakieru należy zamówić do produkcji tych stołów, mając na uwadze, że w magazynie znajdują się: lakier - 5 litrów, stół kuchenny - 20 sztuk, a zapas bezpieczeństwa nie jest brany pod uwagę?

A. 12 litrów
B. 20 litrów
C. 25 litrów
D. 15 litrów
Aby obliczyć ilość lakieru potrzebnego do produkcji 100 stołów kuchennych, należy pomnożyć normę zużycia lakieru na jeden stół przez liczbę stołów. W tym przypadku norma wynosi 0,25 litra na stół, co po pomnożeniu przez 100 stołów daje 25 litrów. Jednak z zapasów w magazynie wynoszących 5 litrów, konieczne będzie zamówienie dodatkowych 15 litrów, by zaspokoić zapotrzebowanie na 25 litrów. W praktyce takie obliczenia są istotne w zarządzaniu produkcją, ponieważ zapewniają, że procesy wytwórcze będą mogły przebiegać bez zakłóceń. W branży stolarskiej standardowo stosuje się metody planowania zapasów, które uwzględniają zarówno normy zużycia materiałów, jak i aktualny stan magazynowy, co zapobiega przestojom produkcyjnym. Dobre praktyki branżowe zalecają także wprowadzenie systemów monitorujących zużycie materiałów, co pozwala na jeszcze lepsze prognozowanie potrzeb i minimalizację kosztów związanych z zamówieniami.

Pytanie 8

Zlecanie usług transportowych zewnętrznemu operatorowi oznacza

A. przechowywanie przesyłki
B. realizację sprzedaży przesyłki
C. zbieranie należności za sprzedany towar
D. dostarczanie ładunku do odbiorcy
Odpowiedź, którą zaznaczyłeś, jest jak najbardziej trafna. Outsourcing transportu to nic innego jak powierzenie zadania przewozu towarów specjalistom z zewnątrz. Dzięki temu firmy mogą lepiej skupić się na tym, co robią najlepiej, czyli np. na produkcji albo sprzedaży. Operatorzy transportowi planują trasy i zarządzają flotą, co naprawdę może poprawić wydajność. Weźmy na przykład firmę, która sprzedaje różne produkty. Zamiast samodzielnie organizować dowóz, może korzystać z firm kurierskich – dzięki temu oszczędza czas i pieniądze, a jednocześnie lepiej obsługuje swoich klientów. Współpraca z profesjonalnymi firmami transportowymi, szczególnie takimi, które działają zgodnie z normami ISO 9001, to naprawdę krok w dobrą stronę.

Pytanie 9

Średni miesięczny dystans przejeżdżany przez jeden pojazd w firmie transportowej wyniósł 10 000 km. Koszty stałe związane z tym pojazdem wynoszą 15 000 zł, natomiast koszty zmienne osiągają poziom 1,50 zł/km. Przy zakładanym zysku na poziomie 20% stawka za przewóz wyniesie

A. 3,30 zł/km
B. 3,00 zł/km
C. 3,60 zł/km
D. 1,50 zł/km
Aby obliczyć stawkę przewozową, musimy uwzględnić zarówno koszty stałe, jak i zmienne oraz planowany zysk. Koszty stałe wynoszą 15 000 zł rocznie, co daje 1 250 zł miesięcznie. Koszty zmienne na jeden kilometr wynoszą 1,50 zł, a przy przeciętnym miesięcznym przebiegu 10 000 km, całkowite koszty zmienne to 15 000 zł (10 000 km * 1,50 zł/km). Łączne koszty miesięczne pojazdu wynoszą więc 16 250 zł (1 250 zł + 15 000 zł). Planowany zysk na poziomie 20% tych kosztów to 3 250 zł (20% z 16 250 zł). W sumie, suma kosztów i zysku wynosi 19 500 zł. Dzieląc tę kwotę przez miesięczny przebieg 10 000 km, otrzymujemy stawkę przewozową równą 3,60 zł/km. Taki sposób kalkulacji jest zgodny z najlepszymi praktykami w branży transportowej, gdzie każdy przewoźnik powinien dokładnie analizować swoje koszty, aby zapewnić rentowność operacyjną oraz pokryć wszystkie wydatki.

Pytanie 10

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 11

Wybór opakowania dla towaru nie musi brać pod uwagę

A. odcienia materiału opakowaniowego
B. charakterystyki produktu
C. wymiarów produktu
D. cech materiału opakowaniowego
Wybór opakowania to naprawdę ważna sprawa. Wiesz, kolorystyka nie jest aż tak istotna, bo liczą się inne rzeczy, takie jak to, z czego to opakowanie jest zrobione i jakie ma właściwości. Oczywiście, estetyka ma znaczenie w marketingu, ale w praktyce najważniejsze jest, żeby opakowanie dobrze chroniło towar i spełniało normy, na przykład w branży medycznej. Wybierając opakowanie, warto zwrócić uwagę na materiały, które są odporne na wilgoć czy uszkodzenia. Kolorystyka może być miłym dodatkiem, ale nie ma wpływu na to, jak dobrze opakowanie działa, więc Twoja odpowiedź jest jak najbardziej właściwa.

Pytanie 12

Jaką maksymalną liczbę warstw ładunku o wymiarach 400 x 500 x 100 mm (dł. x szer. x wys.) i wadze 40 kg można ułożyć na palecie EUR o wymiarach 1200 x 800 x 144 mm i wadze 25 kg, biorąc pod uwagę, że maksymalna wysokość pjł. nie może wynosić więcej niż 1000 mm, a masa brutto pjł. to 800 kg, przy tym opakowań nie należy obracać?

A. 6 warstw
B. 8 warstw
C. 4 warstwy
D. 2 warstwy
Wybór większej liczby warstw niż cztery może wynikać z nie do końca zrozumienia wymagań odnośnie maksymalnej wysokości ładunku i lżejszej masy brutto. Na przykład, jeśli ktoś myśli o 6 albo 8 warstwach, to pomija, że maksymalna wysokość nie może być większa niż 1000 mm. Dla 6 warstw mamy całkowitą wysokość 600 mm, co pasuje do limitu, a masa to 240 kg (6 razy 40 kg), co również jest w porządku. Ale przy 8 warstwach już wysokość to 800 mm, a masa to 320 kg – niby ok, tylko że zapomina się o stabilności. Kluczowy błąd to nie branie pod uwagę rzeczywistych warunków transportu, bo ładunki powinny być stabilne i bezpieczne. Jeżeli warstwy są za wysokie, to może być ryzyko, że wszystko się przewróci w drodze. Więc trzymanie się standardów co do liczby warstw to nie tylko kwestia przepisów, ale też ochrona towarów przed uszkodzeniami i lepsze wykorzystanie przestrzeni do załadunku.

Pytanie 13

Przedsiębiorstwo otrzymało zamówienie od sklepu RTV na 120 sztuk dekoderów.
W magazynie producenta znajduje się 50 sztuk wyrobu gotowego oraz 15 sztuk pamięci. Korzystając ze struktury wyrobu gotowego, oblicz zapotrzebowanie na pamięć do produkcji brakujących dekoderów.

Ilustracja do pytania
A. 125 sztuk.
B. 140 sztuk.
C. 225 sztuk.
D. 240 sztuk.
Odpowiedź 125 sztuk jest prawidłowa, ponieważ obliczenie zapotrzebowania na pamięć w kontekście produkcji brakujących dekoderów opiera się na kilku kluczowych krokach. Pierwszym krokiem jest obliczenie liczby brakujących dekoderów, co wynika z różnicy między zamówieniem a stanem magazynowym. Z zamówienia na 120 sztuk oraz posiadanych 50 sztuk wynika, że należy wyprodukować 70 sztuk. Następnie, w celu produkcji jednego dekodera, potrzebne są 2 sztuki pamięci. Dlatego całkowite zapotrzebowanie na pamięć do produkcji 70 dekoderów wynosi 140 sztuk. W końcowej fazie obliczeń uwzględniamy dostępne 15 sztuk pamięci w magazynie. Odejmując to od wcześniej obliczonego zapotrzebowania, otrzymujemy 125 sztuk pamięci, które są niezbędne do zrealizowania zamówienia. Tego typu obliczenia są istotne w zarządzaniu produkcją i zapasami, umożliwiając efektywne planowanie oraz minimalizowanie przestojów produkcyjnych. W praktyce, precyzyjne kalkulacje zapotrzebowania pomagają w optymalizacji procesów produkcyjnych oraz w utrzymaniu płynności dostaw.

Pytanie 14

Dostawca wykonuje dostawę materiału w ciągu 6 dni od momentu złożenia zamówienia. Materiał jest przekazywany do produkcji następnego dnia po dostawie. Kiedy należy złożyć zamówienie na materiał, aby był on wydany do produkcji 11 i 16 maja?

A. 4 maja i 9 maja
B. 6 maja i 10 maja
C. 5 maja i 10 maja
D. 4 maja i 8 maja
Odpowiedź '4 maja i 9 maja' jest prawidłowa, ponieważ dostawca realizuje dostawę materiału w ciągu 6 dni od złożenia zamówienia, a materiał jest wydawany do produkcji następnego dnia po dostawie. Aby materiał był wydany do produkcji 11 maja, zamówienie powinno być złożone 4 maja, co oznacza, że dostawa nastąpi 10 maja. Następnego dnia, czyli 11 maja, materiał będzie dostępny do produkcji. Z kolei dla wydania materiału do produkcji 16 maja, zamówienie powinno być złożone 9 maja. W tym przypadku dostawa nastąpi 15 maja, a materiał będzie gotowy do produkcji 16 maja. Tego typu obliczenia są kluczowe w zarządzaniu łańcuchem dostaw, gdzie terminowość i planowanie są niezbędne. W praktyce, aby uniknąć opóźnień produkcyjnych, firmy stosują techniki takie jak Just-in-Time (JIT), które wymagają precyzyjnego planowania zamówień oraz ścisłej współpracy z dostawcami.

Pytanie 15

W trakcie pakowania przetworów owocowych w szklanych opakowaniach, pracownicy spedycji mogą być narażeni na

A. odmrożenia
B. złamania
C. zatrucia
D. poparzenia
Odpowiedzi takie jak poparzenia, zatrucia i odmrożenia, choć mogą być istotnymi zagadnieniami w różnych kontekstach pracy, nie są bezpośrednio związane z ryzykiem, jakie pracownicy spedycyjni napotykają podczas pracy z przetworami owocowymi w opakowaniach szklanych. Poparzenia mogą wystąpić w sytuacjach, gdy pracownicy mają kontakt z gorącymi przedmiotami lub substancjami, co jest mało prawdopodobne w kontekście pakowania przetworów owocowych, które zazwyczaj wymagają działań w chłodnym środowisku. Zatrucia, chociaż mogą być związane z kontaktami chemicznymi, są rzadziej spotykane w pracy z produktami spożywczymi, które podlegają rygorystycznym normom jakości i bezpieczeństwa. Z kolei odmrożenia są problemem, który występuje w ekstremalnych warunkach, gdzie temperatury otoczenia spadają znacznie poniżej zera, co również nie dotyczy typowego środowiska pracy w magazynach czy zakładach spedycyjnych zajmujących się przetworami owocowymi. W związku z tym, koncentrowanie się na złamaniach jako głównym zagrożeniu wydaje się być bardziej uzasadnione, zwłaszcza w kontekście fizycznych obciążeń oraz operacji związanych z przenoszeniem ciężkich i kruchych opakowań.

Pytanie 16

Rysunek przedstawia

Ilustracja do pytania
A. wykresówkę tachografu analogowego.
B. kartę kierowcy tachografu cyfrowego.
C. kartę drogowa.
D. wydruk z tachografu cyfrowego.
Rozważając inne dostępne odpowiedzi, warto zauważyć, że tachograf cyfrowy oraz karta kierowcy pełnią różne funkcje w systemie monitorowania pracy kierowców. Tachograf cyfrowy jest urządzeniem elektronicznym, które rejestruje dane w czasie rzeczywistym, a jego wydruki różnią się formą oraz sposobem analizy danych. Karta kierowcy, z kolei, jest nośnikiem danych, który identyfikuje kierowcę i umożliwia zapis danych dotyczących jego pracy. W kontekście tachografów cyfrowych, błędne jest również porównanie ich z kartą drogową, która służy do dokumentowania tras i przewozów, ale nie rejestruje danych o czasie pracy, co czyni ją zupełnie innym narzędziem. Zrozumienie tych różnic jest kluczowe, ponieważ prowadzi do lepszego zarządzania czasem pracy kierowców i unikania potencjalnych naruszeń przepisów. Należy pamiętać, że stosowanie niewłaściwych narzędzi do monitorowania aktywności kierowców może prowadzić do niezgodności z prawem oraz obniżać poziom bezpieczeństwa na drogach. Wybór pomiędzy różnymi typami tachografów i ich odpowiednimi dokumentami wymaga zatem dobrej znajomości przepisów prawa regulujących czas pracy kierowców oraz ich odpowiedzialności za przestrzeganie tych przepisów.

Pytanie 17

Obliczenia związane z określaniem kosztów przypadających na jednostkę, na przykład zapasu towarowego lub powierzchni, nazywa się

A. kalkulacją kosztów
B. optymalizacją wydatków
C. budżetowaniem kosztów
D. nadzorem kosztów
Kalkulacja kosztów to kluczowy proces w zarządzaniu finansami przedsiębiorstwa, który ma na celu ustalenie kosztów przypadających na jednostkę produktów lub usług. Przykład praktyczny to analiza kosztów produkcji danego towaru, gdzie uwzględnia się nie tylko surowce, ale również koszty robocizny i inne wydatki pośrednie. Właściwe kalkulacje kosztów umożliwiają podejmowanie lepszych decyzji w zakresie ustalania cen, optymalizowania procesów produkcyjnych oraz zarządzania zapasami. Przykładowo, w przemyśle produkcyjnym, dokładne ustalenie kosztów wytworzenia jednego produktu pozwala na skuteczniejsze planowanie budżetów i mniejsze ryzyko strat finansowych. Zgodnie z zasadami rachunkowości zarządczej, kalkulacja kosztów jest niezbędna również do analizy rentowności, co jest często stosowane w raportowaniu wyników finansowych przedsiębiorstwa. To podejście znajduje także zastosowanie w budżetowaniu i prognozowaniu finansowym, gdzie precyzyjne dane o kosztach są fundamentem dla podejmowania strategicznych decyzji. W związku z tym, kalkulacja kosztów jest nie tylko techniką, ale także ważnym narzędziem analizy ekonomicznej, które wspiera rozwój przedsiębiorstwa.

Pytanie 18

Na rysunku przedstawiono

Ilustracja do pytania
A. etykietę RFID
B. kod QR
C. etykietę SSCC
D. kod kreskowy EAN-13
Etykieta RFID, czyli Radio Frequency Identification, jest technologią, która umożliwia automatyczne odczytywanie i śledzenie obiektów, co czyni ją niezwykle przydatną w logistyce, zarządzaniu zapasami oraz w systemach identyfikacji produktów. Na zdjęciu widoczna jest charakterystyczna spirala anteny oraz mikrochip, które pozwalają na bezkontaktowe przesyłanie danych. W przeciwieństwie do kodów kreskowych czy kodów QR, które wymagają wzrokowego skanowania, etykiety RFID działają na zasadzie fal radiowych, co umożliwia odczyt z większej odległości i przy większej szybkości. Przykłady zastosowania etykiet RFID obejmują inwentaryzację w magazynach, identyfikację zwierząt w hodowli, a także systemy płatności bezkontaktowych. W branży transportu i logistyki etykiety RFID są standardem, co pozwala na bardziej efektywne zarządzanie łańcuchem dostaw, zgodnie z najlepszymi praktykami branżowymi.

Pytanie 19

Ocena realizacji zadań logistycznych w ramach zintegrowanego systemu jakości powinna być zgodna z

A. księgami rachunkowymi
B. normą ISO
C. przepisami BHP
D. przepisami prawa pracy
Wybór przepisów BHP, przepisów prawa pracy czy ksiąg rachunkowych jako podstawy oceny prac logistycznych w ramach zintegrowanego systemu jakości jest mylny i nieodpowiedni w kontekście zapewnienia odpowiedniego poziomu jakości. Przepisy BHP koncentrują się głównie na bezpieczeństwie i higienie pracy, co jest istotne, ale nie obejmuje aspektów zarządzania jakością procesów. Z kolei przepisy prawa pracy regulują relacje między pracodawcą a pracownikami, a ich celem jest ochrona praw pracowników, co także nie wpływa bezpośrednio na jakość wykonania prac logistycznych. Księgi rachunkowe są narzędziem do prowadzenia ewidencji finansowej i nie mają zastosowania w kontekście oceny jakości procesów operacyjnych. Typowym błędem myślowym jest utożsamianie wszystkich regulacji prawnych z wymogami jakości, co prowadzi do pominięcia rzeczywistych standardów jakości, takich jak normy ISO. Przykłady wskazują, że wiele organizacji, które nie kierują się normami ISO, mogą borykać się z problemami związanymi z nieefektywnością, niską jakością usług i niezadowoleniem klientów. Dlatego kluczowe jest zrozumienie, że tylko normy ISO dostarczają kompleksowych wytycznych, które są niezbędne do efektywnej oceny i doskonalenia prac logistycznych w ramach zintegrowanego systemu jakości.

Pytanie 20

System informatyczny DRP służy do planowania

A. potrzeb materiałowych
B. potrzeb dystrybucji
C. zasobów produkcyjnych
D. zasobów przedsiębiorstwa
Podejścia wskazane w pozostałych odpowiedziach, chociaż mogą być związane z zarządzaniem zasobami w przedsiębiorstwie, nie odzwierciedlają specyfiki systemu DRP. Na przykład, koncentrowanie się na potrzebach materiałowych jest bardziej związane z systemami MRP (Material Requirements Planning), które z kolei służą do planowania zapotrzebowania na materiały niezbędne do produkcji, a nie do optymalizacji procesów dystrybucji. Zasoby przedsiębiorstwa, w tym ludzie, środki finansowe czy technologie, są zarządzane w sposób holistyczny, ale nie są bezpośrednio związane z planowaniem dystrybucji. Z kolei zarządzanie zasobami produkcyjnymi skupia się na procesach produkcyjnych i efektywności wydajności wytwarzania, co również nie jest głównym celem DRP. Typowym błędem myślowym jest mylenie ról różnych systemów informatycznych w zarządzaniu łańcuchem dostaw. Każdy z tych systemów pełni odmienną funkcję, a nieprawidłowe przypisanie ich do zadań może prowadzić do chaosu w zarządzaniu. Kluczowe jest zrozumienie, że DRP jest narzędziem do planowania dystrybucji, a nie do zarządzania innymi aspektami zasobów przedsiębiorstwa.

Pytanie 21

Jednym ze sposobów na eliminację luki czasowej w dystrybucji jest

A. redukcja wydatków
B. tworzenie zapasów
C. rozszerzenie dystrybucji
D. zwiększenie podaży
Tworzenie zapasów to kluczowy sposób na likwidację luki czasowej w dystrybucji. Luki te mogą występować na różnych etapach procesu dostaw, gdy popyt na produkt przewyższa dostępność towaru. Tworzenie zapasów pozwala na zminimalizowanie ryzyka wystąpienia sytuacji, w której klienci nie mogą nabyć pożądanych produktów w odpowiednim czasie. Przykładem zastosowania tej strategii może być magazynowanie popularnych towarów w okresach, gdy popyt jest przewidywalnie wyższy, na przykład podczas sezonowych wyprzedaży. Dobrze zorganizowane zarządzanie zapasami jest zgodne z najlepszymi praktykami branżowymi, takimi jak metoda Just-In-Time (JIT), która dąży do minimalizacji zapasów, ale w sytuacjach wymagających zapewnienia ciągłości dostaw, przechowywanie odpowiednich zapasów jest niezbędne. Dodatkowo, z punktu widzenia logistyki, efektywne zarządzanie zapasami przyczynia się do optymalizacji kosztów operacyjnych oraz zwiększenia satysfakcji klienta, co jest kluczowe w konkurencyjnym środowisku rynkowym.

Pytanie 22

Czym jest sieć logistyczna?

A. siecią relacji między przedsiębiorstwami biorącymi udział w procesach oraz działaniach, których celem jest transport dóbr fizycznych
B. zbiorem firm wykonujących wspólne zadania, konieczne do zaspokojenia zapotrzebowania na produkty w łańcuchu przepływu dóbr
C. zbiorowiskiem przedsiębiorstw, które konkurują i współpracują w celu zwiększenia sprawności oraz efektywności przepływu towarów
D. zbiorowiskiem potencjalnych łańcuchów dostaw, w ramach których aktualnie realizowane są te, w których zachodzą operacje współpracy gospodarczej
Sieć logistyczna to, krótko mówiąc, współpraca i trochę rywalizacja między różnymi firmami, co jest mega ważne, żeby towar mógł płynnie przepływać. Dzisiaj logistyka stawia na to, żeby różne firmy włączały się w działania razem, co daje możliwość lepszego zorganizowania procesów. Na przykład, mamy tu sieć dostawców, producentów i dystrybutorów, którzy razem starają się zaspokoić potrzeby rynku. W praktyce firmy często korzystają z systemów do zarządzania łańcuchem dostaw (SCM), które pomagają im koordynować swoje działania w sieci logistycznej, co w efekcie prowadzi do niższych kosztów i lepszej jakości usług. Ciekawym przykładem są sklepy internetowe, które muszą ogarniać logistykę zwrotną i szybkie dostarczanie produktów do klientów. To wymaga dobrej współpracy z różnymi partnerami. Z perspektywy standardów branżowych, jak ISO 9001, integrowanie działań w sieci logistycznej jest kluczowe, żeby klienci byli zadowoleni i firma miała przewagę nad innymi na rynku.

Pytanie 23

Przedsiębiorstwo otrzymało zamówienie na 100 szt. wyrobu gotowego X. Oblicz na podstawie zamieszczonej struktury wyrobu zapotrzebowanie netto na materiały A i B, jeżeli w magazynie aktualnie znajduje się: 10 szt. wyrobu gotowego X, 10 szt. materiału A oraz 10 szt. materiału B.

Ilustracja do pytania
A. Materiał A - 90 szt., materiał B - 180 szt.
B. Materiał A - 90 szt., materiał B - 190 szt.
C. Materiał A - 60 szt., materiał B - 170 szt.
D. Materiał A - 80 szt., materiał B - 170 szt.
Poprawna odpowiedź na to pytanie wynika z dokładnego zrozumienia metod obliczania zapotrzebowania netto na materiały. Aby uzyskać zapotrzebowanie netto na materiał A, należy najpierw ustalić zapotrzebowanie brutto, które w tym wypadku wynosi 100 sztuk wyrobu gotowego X. Następnie, od tej wartości odejmujemy ilość materiału A, który znajduje się w magazynie (10 sztuk) oraz ilość materiału A, który jest zawarty w istniejących gotowych wyrobach (10 sztuk). Tym samym obliczenia przedstawiają się następująco: 100 - 10 - 10 = 80 sztuk materiału A. Podobnie wykonujemy obliczenia dla materiału B. Ilość materiału B potrzebna do produkcji wyrobu gotowego X wynosi 200 sztuk. Po odjęciu 10 sztuk dostępnych w magazynie oraz 20 sztuk zawartych w gotowych wyrobach uzyskujemy wartość: 200 - 10 - 20 = 170 sztuk materiału B. Te obliczenia są zgodne z metodami stosowanymi w zarządzaniu łańcuchem dostaw i podkreślają istotę monitorowania stanów magazynowych, aby efektywnie zarządzać produkcją oraz optymalizować zapasy.

Pytanie 24

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 25

W klasyfikacji XYZ litera X odnosi się do zasobów, na które istnieje zapotrzebowanie

A. okazjonalne
B. regularne
C. bardzo nieregularne
D. o charakterze sezonowym
W klasyfikacji XYZ litera X odnosi się do zasobów, na które występuje zapotrzebowanie regularne. Odpowiedź ta jest poprawna, ponieważ regularne zapotrzebowanie oznacza stałe i przewidywalne potrzeby na dany zasób w określonych odstępach czasu. Przykładem mogą być surowce wykorzystywane w produkcji, których zużycie jest stabilne i można je prognozować na podstawie historycznych danych sprzedażowych. W kontekście zarządzania łańcuchem dostaw, identyfikacja zasobów o regularnym zapotrzebowaniu pozwala na optymalizację zapasów oraz efektywne planowanie produkcji, co zgodne jest z najlepszymi praktykami w tej dziedzinie. Dodatkowo, regularne zapotrzebowanie wpływa na wybór dostawców oraz negocjację warunków umowy, co z kolei przyczynia się do redukcji kosztów operacyjnych i zwiększenia wydajności operacyjnej. Warto również zaznaczyć, że klasyfikacje zasobów są kluczowe dla skutecznego zarządzania ryzykiem w organizacjach, co jest zgodne z międzynarodowymi standardami takimi jak ISO 31000.

Pytanie 26

Przedstawiony piktogram informuje, że mamy do czynienia z materiałem

Ilustracja do pytania
A. wybuchowym.
B. toksycznym.
C. żrącym.
D. utleniającym.
Prawidłowa odpowiedź to 'utleniającym', ponieważ piktogram przedstawia symbol materiału utleniającego, który jest oznaczony płomieniem nad okręgiem. Materiały utleniające są substancjami, które mogą powodować lub nasilać pożar poprzez dostarczanie tlenu, co jest kluczowe w kontekście bezpieczeństwa w miejscu pracy. Stosowanie odpowiednich oznaczeń zgodnie z międzynarodowym systemem oznaczania substancji niebezpiecznych (GHS) jest istotne dla poprawnego zarządzania ryzykiem związanym z materiałami chemicznymi. W praktyce, osoby pracujące z substancjami utleniającymi powinny stosować się do określonych procedur bezpieczeństwa, takich jak odpowiednie przechowywanie w zamkniętych pojemnikach, stosowanie sprzętu ochrony osobistej oraz przestrzeganie zasad dotyczących wentylacji. Zrozumienie tych symboli i ich znaczenia jest kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa w środowisku pracy, zwłaszcza w branżach zajmujących się chemikaliami, takich jak przemysł farmaceutyczny, petrochemiczny czy produkcja materiałów budowlanych.

Pytanie 27

Przechowywanie kontenera na terminalu kontenerowym przez pierwsze 10 dni jest bezpłatne. Po upływie 10 dni wprowadza się opłatę w wysokości 10 USD za każdy dzień, a po 15 dniach ta kwota wzrasta o 50%. Jaki będzie całkowity koszt przechowywania kontenera, jeśli był on składowany na terminalu przez 16 dni?

A. 75 USD
B. 60 USD
C. 55 USD
D. 65 USD
Obliczanie kosztów składowania kontenera na terminalu to dość prosta sprawa, ale trzeba zwrócić uwagę na klika ważnych rzeczy. Przez pierwsze 10 dni składowanie jest za darmo, więc w tym czasie nie wydajemy ani grosza. Potem, w dniach 11-15, koszt to 10 USD dziennie. A po 15. dniu - stawka idzie w górę do 15 USD za dzień. Skoro kontener był na terminalu 16 dni, to pierwsze 10 dni mamy za darmo, przez kolejne 5 dni (11-15) płacimy 50 USD, a za ostatni 16. dzień - 15 USD. Więc całkowity koszt składowania to 0 USD (pierwsze 10 dni) + 50 USD (dni 11-15) + 15 USD (dzień 16) = 65 USD. To podejście jest naprawdę ważne w logistyce, bo trafne oszacowanie kosztów składowania jest kluczowe dla dostosowania budżetu w firmie.

Pytanie 28

Roczne wydatki na magazynowanie wynoszą 156 000 zł. Jakie są koszty związane z obsługą jednej palety w magazynie, jeżeli tygodniowy przepływ palet przez magazyn ustala się na 100 palet, a rok liczy 52 tygodnie?

A. 25 zł/pjł
B. 40 zł/pjł
C. 30 zł/pjł
D. 35 zł/pjł
Poprawna odpowiedź wynika z dokładnych obliczeń kosztów przejścia palety przez magazyn. Roczne koszty magazynowania wynoszą 156 000 zł, a tygodniowy przepływ palet przez magazyn to 100 palet. W ciągu roku, który składa się z 52 tygodni, całkowita liczba palet przechodzących przez magazyn wynosi 100 palet/tydzień * 52 tygodnie = 5200 palet. Aby obliczyć koszt przejścia jednej palety przez magazyn, dzielimy roczne koszty magazynowania przez całkowitą liczbę palet: 156 000 zł / 5200 palet = 30 zł/paleta. Takie obliczenia są zgodne z najlepszymi praktykami w zarządzaniu łańcuchem dostaw, gdzie precyzyjne kalkulacje kosztów są kluczowe dla efektywności operacyjnej. Znajomość kosztów magazynowania i efektywnego zarządzania zapasami pomaga w podejmowaniu lepszych decyzji finansowych oraz optymalizacji procesów magazynowych. Ponadto, ścisła analiza kosztów może przyczynić się do zwiększenia rentowności przedsiębiorstwa."

Pytanie 29

Cyklem dostaw realizowanym przez dostawcę określamy czas, który mija od momentu

A. złożenia zamówienia do momentu jego potwierdzenia
B. złożenia zamówienia do czasu jego weryfikacji
C. potwierdzenia zamówienia do momentu dostarczenia towaru do odbiorcy
D. planowania dostaw surowców aż do chwili akceptacji zamówienia
W analizie cyklu dostawy, ważne jest rozróżnienie pomiędzy różnymi etapami procesu logistycznego. Nieprawidłowe odpowiedzi błędnie utożsamiają cykl dostawy z fazami, które nie obejmują kluczowego momentu potwierdzenia zamówienia. Przykładowo, wskazanie czasu trwania cyklu od złożenia zamówienia aż do jego potwierdzenia pomija istotny etap, jakim jest sam proces potwierdzania, który w rzeczywistości rozpoczyna pełną realizację zamówienia. W praktyce, złożenie zamówienia jest jedynie sygnałem dla dostawcy, natomiast to jego potwierdzenie uruchamia proces logistyczny, który jest kluczowy dla terminowego dostarczenia towaru. Kolejnym błędem jest utożsamianie cyklu dostawy z czasem planowania przepływu surowców. Planowanie to osobny proces, którego celem jest zapewnienie dostępności surowców, ale nie jest integralną częścią cyklu dostawy, który koncentruje się na realizacji zamówień. Ponadto, złożenie zamówienia aż do weryfikacji również nie odzwierciedla rzeczywistych etapów, ponieważ weryfikacja zamówienia jest procesem wewnętrznym, który nie ma bezpośredniego wpływu na cykl dostawy, dopóki zamówienie nie zostanie potwierdzone przez dostawcę. Zrozumienie tych różnic jest kluczowe dla efektywnego zarządzania cyklem dostaw i unikania opóźnień w realizacji zamówień.

Pytanie 30

Niewłaściwe zabezpieczenie zapasów przed działaniami chemicznymi może spowodować, że produkty będą

A. rdzewieć
B. dojrzewać
C. wysychać
D. kiełkować
Odpowiedź "rdzewieć" jest prawidłowa, ponieważ niewłaściwe zabezpieczenie zapasów przed działaniem procesów chemicznych, takich jak korozja, może prowadzić do rdzewienia metali. Rdzewienie to proces elektrochemiczny, w którym metal, najczęściej żelazo, reaguje z tlenem i wodą, tworząc tlenek żelaza. Aby zminimalizować ten proces, ważne jest stosowanie odpowiednich środków ochrony, jak powłoki antykorozyjne, obróbka powierzchniowa oraz odpowiednie przechowywanie metali w suchych i wentylowanych pomieszczeniach. W praktyce, w przemyśle budowlanym, transportowym oraz magazynowym stosuje się różne metody ochrony przed korozją, w tym malowanie, cynkowanie oraz zastosowanie inhibitorów korozji. Kluczowe jest także monitorowanie warunków przechowywania oraz regularne przeglądy techniczne, aby identyfikować i przeciwdziałać ryzyku rdzewienia na wczesnym etapie. Przestrzeganie tych praktyk jest zgodne z normami ISO 12944, które dotyczą ochrony powłok przed korozją w różnych warunkach atmosferycznych.

Pytanie 31

System informatyczny wykorzystywany do zarządzania stanami magazynowymi określany jest angielskim akronimem

A. WMS
B. COI
C. CRM
D. MRP
MRP, czyli Material Requirements Planning, jest systemem koncentrującym się na planowaniu zapotrzebowania na materiały w produkcji, a nie na zarządzaniu magazynem. Osoby mylące te dwa systemy mogą uważać, że MRP zapewnia kompleksowe zarządzanie operacjami magazynowymi, co jest błędne. MRP zajmuje się prognozowaniem potrzeb materiałowych na podstawie harmonogramów produkcji, co w praktyce przekształca się w planowanie zamówień surowców, ale nie obsługuje szczegółów związanych z fizycznym zarządzaniem towarami w magazynie. COI, czyli Centralny Ośrodek Informatyki, to instytucja, a nie narzędzie do zarządzania magazynem. CRM, czyli Customer Relationship Management, skupia się na zarządzaniu relacjami z klientami, a jego funkcjonalności są zupełnie inne niż te, które oferuje WMS. Błędem myślowym jest zatem utożsamianie tych różnych systemów, ponieważ każdy z nich ma swoje specyficzne zastosowania i funkcje. Kluczowe jest zrozumienie, że WMS jest dedykowany do zarządzania operacjami magazynowymi, podczas gdy MRP, COI i CRM służą innym celom, co prowadzi do pomyłek w doborze odpowiednich narzędzi do konkretnego zadania. Zastosowanie niewłaściwego systemu może prowadzić do problemów w zarządzaniu zapasami, wydajności i błędów w realizacji zamówień.

Pytanie 32

Część zmienna każdego zapasu w magazynie, która jest systematycznie wykorzystywana i uzupełniana przez następne dostawy, określa się mianem zapasu

A. obrotowym
B. informacyjnym
C. zabezpieczającym
D. przeciętnym
Zapas obrotowy to naprawdę ważna sprawa, jeśli chodzi o zarządzanie magazynem i łańcuchem dostaw. To po prostu ilość towarów, które regularnie zużywamy w firmie i które potem musimy zamawiać, żeby mieć je na stanie. Jak to dobrze ogarniemy, to firmy mogą działać płynnie i spełniać oczekiwania klientów, a przy tym nie przepłacać za przechowywanie rzeczy. Weźmy na przykład sklep spożywczy – zamawia świeże owoce i warzywa tak, żeby klienci zawsze mogli je kupić. Dobrze jest też przewidywać, ile towarów będzie potrzebnych, ustalać jakąś minimalną ilość zapasów i korzystać z systemów do monitorowania magazynu. Dzięki temu firmy mogą unikać przestarzałych produktów i działać skuteczniej.

Pytanie 33

Co może być skutkiem wystąpienia wąskiego gardła w procesie produkcyjnym?

A. niedostatek maszyn lub brak przestrzeni produkcyjnej
B. niedobór wykwalifikowanego personelu
C. zakłócenie płynności przebiegu procesów
D. niedobór materiałów i problem z realizacją zamówień
Brak dostępności materiałów i realizacji dostaw, brak maszyn lub powierzchni produkcyjnej oraz brak wykwalifikowanych pracowników to istotne problemy, jednak nie są one bezpośrednimi efektami wąskiego gardła. W rzeczywistości, wąskie gardło odnosi się do konkretnego etapu produkcji, który ogranicza całkowitą wydajność systemu. Problemy z dostępnością materiałów mogą prowadzić do opóźnień, ale to nie oznacza, że są one wąskim gardłem. Wąskie gardło to punkt, w którym przepustowość jest najniższa, co z kolei wpływa na cały przepływ produkcji. Podobnie, brak odpowiednich maszyn czy przestrzeni produkcyjnej to problemy, które mogą ograniczać wydajność, lecz nie są one bezpośrednimi przyczynami wąskiego gardła. Często prowadzi to do mylnego przekonania, że można zredukować problemy produkcyjne tylko poprzez zwiększenie zasobów, co nie zawsze jest skuteczne. Kluczowe jest zrozumienie, że wąskie gardło nie jest tylko kwestią dostępności zasobów, ale również organizacji i zarządzania procesami. W praktyce, skuteczne zarządzanie wąskimi gardłami wymaga analizy przepływów pracy, aby zidentyfikować ograniczenia i zoptymalizować procesy w celu poprawy ogólnej wydajności produkcji.

Pytanie 34

Który z wózków specjalizowanych wykorzystuje się w transporcie wewnętrznym do przemieszczania materiałów bardzo długich?

Ilustracja do pytania
A. D.
B. B.
C. C.
D. A.
Wózek oznaczony literą A, z długą platformą i dodatkowymi stojakami, jest idealnym rozwiązaniem do transportu materiałów o dużych długościach, takich jak rury, profile stalowe czy belki drewniane. Tego rodzaju wózki są powszechnie stosowane w magazynach oraz na halach produkcyjnych, gdzie występuje potrzeba przemieszczania długich ładunków. Przykładem zastosowania mogą być zakłady budowlane, gdzie transportuje się długie elementy konstrukcyjne, a także w przemyśle metalowym, gdzie potrzebny jest transport długich profili. Wózki te muszą spełniać określone normy bezpieczeństwa, takie jak EN 1501-1 dotycząca wózków transportowych, co zapewnia ich niezawodność oraz bezpieczeństwo użytkowania. Właściwe użycie tych wózków pozwala na efektywne i bezpieczne operacje transportowe, co jest kluczowe dla optymalizacji procesów logistycznych. Oprócz tego, ich konstrukcja pozwala na stabilizację ładunku, co minimalizuje ryzyko uszkodzeń podczas transportu.

Pytanie 35

Na podstawie danych zawartych w dokumencie ustal stan magazynowy długopisów niebieskich Przedsiębiorstwa AGROMAKS Sp. z o.o.

Dostawca:
Przedsiębiorstwo AGROMAKS Sp. z o.o.
ul. Widna 34
61-547 Poznań
Nazwa towaru:
Długopisy niebieskie
Indeks 9876
Marza (-)
Metoda liczenia marży (-)
Jednostka miary: sztukiCena zakupu netto 5,30 zł
Lp.DataSymbol/Numer dowoduPrzeznaczeniePrzychódRozchódStan
1.04.06.2012 r.Pz 01/06/2012do sprzedaży200-200
2.08.06.2012 r.Wz 01/WZ/2012sprzedaż-60140

A. 200 szt.
B. 140 szt.
C. 60 szt.
D. 50 szt.
Podane odpowiedzi, które nie odpowiadają stanowi magazynowemu długopisów niebieskich, wynikają z błędnych interpretacji danych zawartych w dokumencie. Odpowiedzi takie jak 200 sztuk i 60 sztuk mogą sugerować nadmierne lub niedostateczne zrozumienie zasad ustalania stanu magazynowego. Ustalanie stanu magazynowego powinno opierać się na dokładnej analizie dokumentów, które odzwierciedlają realne ilości dostępnych produktów, a także na uwzględnieniu wszelkich transakcji, takich jak sprzedaż czy zwroty. Zgłaszanie zbyt wysokich lub zbyt niskich wartości wskazuje na typowe błędy myślowe związane z brakiem uwagi przy przetwarzaniu danych lub niedostatecznym zrozumieniem oraz analizą raportów. Ponadto, niewłaściwe podejście do ustalania stanów magazynowych może prowadzić do kosztownych konsekwencji, takich jak nadmierne zamówienia, co z kolei wiąże się z ryzykiem przestarzałych zapasów, a także do wykrywania błędów w bilansie towarów. Dlatego ważne jest, aby zrozumieć, jakie są źródła danych, jak powinny być one analizowane oraz jakie techniki można zastosować, aby zapewnić prawidłowe zarządzanie stanami magazynowymi w przedsiębiorstwie.

Pytanie 36

Intensywna strategia dystrybucji jest stosowana w sprzedaży

A. wyposażenia wnętrz.
B. aut.
C. systemów komputerowych.
D. produktów mlecznych.
Zarówno samochody, meble, jak i komputery to produkty, które nie pasują do strategii dystrybucji intensywnej. W przypadku samochodów, dystrybucja jest zazwyczaj ekskluzywna, co oznacza, że producenci ograniczają liczbę dealerów, aby utrzymać kontrolę nad marką i doświadczeniem klienta. Klienci często odwiedzają konkretne salony, co sprawia, że nie ma potrzeby szerokiej dystrybucji. Podobnie jest z meblami, które wymagają specjalistycznych punktów sprzedaży, gdzie klienci mogą zobaczyć i przetestować produkty przed zakupem. Meble często mają także bardziej skomplikowany proces sprzedaży, obejmujący dostawę i montaż, co czyni dystrybucję intensywną mało praktyczną. Komputery, z kolei, mogą być sprzedawane w różnych kanałach, ale zazwyczaj wymagają specjalistycznej obsługi i doradztwa, co również nie sprzyja intensywnej dystrybucji. Warto zauważyć, że podejścia te często prowadzą do błędnych wniosków o naturze dystrybucji, gdzie użytkownicy mogą mylić dostępność z efektywnością, co w konsekwencji wpływa na strategię marketingową i sprzedażową tych produktów.

Pytanie 37

W ostatnim okresie przychody ze sprzedaży towarów wyniosły 200 000 zł. W tym czasie wydano 50 000 zł na magazynowanie, 10 000 zł na sprzedaż oraz 30 000 zł na transport. Jaki rezultat na sprzedaży osiągnęło przedsiębiorstwo handlowe?

A. 200 000 zł
B. 290 000 zł
C. 110 000 zł
D. 210 000 zł
Poprawna odpowiedź to 110 000 zł, co oznacza, że przedsiębiorstwo osiągnęło zysk na sprzedaży po uwzględnieniu poniesionych kosztów. W analizie wyniku sprzedaży należy od przychodów ze sprzedaży towarów (200 000 zł) odjąć wszystkie koszty związane z procesem sprzedaży, które w tym przypadku wynoszą: koszty magazynowania (50 000 zł), koszty sprzedaży (10 000 zł) i koszty transportu (30 000 zł). Suma kosztów wynosi więc 90 000 zł. Przychody pomniejszone o koszty dają wynik 200 000 zł - 90 000 zł = 110 000 zł. W praktyce, zrozumienie tego procesu jest kluczowe dla analizy rentowności działalności handlowej, co pozwala na podejmowanie bardziej świadomych decyzji strategicznych oraz efektywne zarządzanie kosztami. Warto również zaznaczyć, że zarządzanie kosztami jest jednym z fundamentów działu finansowego w każdej firmie, a umiejętność obliczenia wyniku na sprzedaży jest podstawą dla dalszej analizy zyskowności i podejmowania decyzji inwestycyjnych.

Pytanie 38

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 39

Na podstawie tygodniowego planu sprzedaży wyrobów gotowych, zamieszczonego w tabeli, określ wielkość produkcji w tym okresie, jeżeli w magazynie znajduje się 200 szt. wyrobów gotowych, w tym zapas bezpieczeństwa wynoszący 50 szt.

Dzień tygodniaponiedziałekwtorekśrodaczwartekpiąteksobota
Plan sprzedaży, szt.300150230120250100

A. 1 150 szt.
B. 1 000 szt.
C. 900 szt
D. 950 szt.
Wielu uczestników mogło pomylić się w obliczeniach związanych z planowaną produkcją, co prowadzi do błędnych wniosków. Niektórzy mogą sądzić, że wystarczy przyjąć całą ilość wyrobów gotowych bez odliczania zapasu bezpieczeństwa, co jest błędne, ponieważ nie uwzględnia to strategii zarządzania zapasami. Ignorowanie zapasu bezpieczeństwa prowadzi do ryzyka, że w przypadku niespodziewanego wzrostu popytu na produkty, firma może nie być w stanie zaspokoić potrzeb klientów, co może grozić utratą zaufania i klientów. Takie podejście jest sprzeczne z najlepszymi praktykami w zakresie logistyki, które zalecają zachowanie określonej ilości towaru w rezerwie, aby uniknąć przestojów produkcyjnych. Ponadto, niektórzy mogli popełnić błąd, dodając dodatkowe ilości do planowanej sprzedaży, nie zdając sobie sprawy, że każda sztuka w magazynie powinna być dokładnie analizowana w kontekście zapotrzebowania. Tego rodzaju błędy myślowe mogą prowadzić do nieefektywnego zarządzania zapasami i wyższych kosztów operacyjnych, co odbija się na całej organizacji. Kluczowe jest zrozumienie, że prawidłowe obliczenia produkcji nie opierają się jedynie na dostępnych zasobach, ale także na odpowiednim zarządzaniu ryzykiem i popytem.

Pytanie 40

Zakład przyjął zamówienie na 96 sztuk głowic do silników. Produkcja zamówionych głowic na jednej linii produkcyjnej w jednej zmianie dziennie zajmie 48 dni. Ile dni potrwa produkcja, jeśli zostanie uruchomiona druga linia produkcyjna, a prace na obu liniach będą prowadzone na trzech zmianach?

A. 5 dni
B. 8 dni
C. 7 dni
D. 6 dni
Produkcja głowic do silników na jednej linii i jednej zmianie zajmowała 48 dni. Oznacza to, że na jednej linii produkcyjnej można wyprodukować 2 głowice dziennie, co daje w sumie 96 głowic w ciągu 48 dni. Po uruchomieniu drugiej linii produkcyjnej oraz zwiększeniu liczby zmian do trzech, obliczenia wskazują, że możliwości produkcyjne wzrosną. Każda linia produkcyjna na trzech zmianach może wyprodukować 6 głowic dziennie (2 głowice na zmianę x 3 zmiany). Łącznie obie linie będą produkować 12 głowic dziennie (6 głowic z każdej linii). Zatem, aby wyprodukować 96 głowic, potrzeba 8 dni (96 głowic / 12 głowic dziennie). W praktyce, takie podejście do organizacji produkcji jest zgodne z zasadami Lean Manufacturing, które promują efektywność i minimalizację strat, co można osiągnąć poprzez zwiększenie zdolności produkcyjnych i optymalizację procesów.