Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik mechanizacji rolnictwa i agrotroniki
  • Kwalifikacja: ROL.02 - Eksploatacja pojazdów, maszyn, urządzeń i narzędzi stosowanych w rolnictwie
  • Data rozpoczęcia: 15 maja 2025 17:10
  • Data zakończenia: 15 maja 2025 17:27

Egzamin zdany!

Wynik: 27/40 punktów (67,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Jakie są typowe symptomy uszkodzenia dwumasowego koła zamachowego w napędzie maszyn rolniczych?

A. trudności z wciśnięciem pedału sprzęgła po rozgrzaniu silnika
B. wyraźny poślizg głównego sprzęgła
C. drgania oraz stuki przy uruchamianiu i wyłączaniu silnika
D. problemy z załączaniem pierwszego biegu
Drgania oraz stuki przy rozruchu i gaszeniu silnika to charakterystyczne objawy uszkodzenia dwumasowego koła zamachowego, które pełni kluczową rolę w układzie napędowym pojazdu. Dwumasowe koło zamachowe jest zaprojektowane w celu redukcji drgań oraz wygładzania pracy silnika, co z kolei wpływa na komfort jazdy i trwałość elementów napędu. Uszkodzenie tego komponentu może prowadzić do zwiększenia drgań, co objawia się odczuwalnymi wibracjami w kabinie pojazdu oraz stukami, które często można usłyszeć podczas pracy silnika. Praktycznie, w przypadku wystąpienia takich objawów, zaleca się natychmiastowe zdiagnozowanie problemu, ponieważ dalsza eksploatacja pojazdu w takim stanie może prowadzić do poważniejszych uszkodzeń układu napędowego. Odpowiednia obsługa, w tym regularne kontrole stanu technicznego, są zgodne z dobrymi praktykami branżowymi, które wskazują na konieczność wczesnego wykrywania i usuwania problemów, aby uniknąć kosztownych napraw w przyszłości.

Pytanie 2

Na podstawie karty weryfikacji brony talerzowej wskaż bronę sprawną technicznie

Tabela: Karta weryfikacji brony talerzowej.
Lp.ParametrWartość nominalna [mm]Oznaczenie brony
B-1B-2B-3B-4
1Luz osiowy łożysk sekcjiMax. 23,51,521,5
2Luz promieniowy łożysk sekcjiMax. 1,51,01,02,01,0
3Grubość ostrzarza talerzy0,4 ÷ 1,52,01,01,51,2
4Szerokość ostrza talerzy13 ÷ 1512161514

A. B-2
B. B-1
C. B-3
D. B-4
Wybór brony B-4 jako sprawnej technicznie jest zgodny z zasadami oceny sprzętu rolniczego. Aby stwierdzić, że dana broń talerzowa jest w dobrym stanie technicznym, konieczne jest porównanie jej parametrów pracy z wartościami nominalnymi określonymi przez producenta. W przypadku brony B-4, wszystkie jej parametry mieszczą się w granicach wartości nominalnych, co wskazuje na brak jakichkolwiek usterek czy uszkodzeń. Przykładowo, w praktyce użytkowania, sprawna broń talerzowa zapewnia efektywne spulchnianie gleby, co jest kluczowe dla uzyskania wysokich plonów. Ponadto, zgodnie z obowiązującymi normami, regularna kontrola stanu technicznego sprzętu jest niezbędna do zapewnienia jego właściwej funkcji i bezpieczeństwa użytkowania, a B-4 spełnia te wymagania. Pamiętaj, że używanie niesprawnych narzędzi może prowadzić do zwiększonego zużycia paliwa, a także negatywnie wpłynąć na jakość upraw, co w konsekwencji może skutkować stratami finansowymi.

Pytanie 3

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 4

Na jaką wysokość, mierząc od ziemi, powinien być ustawiony nagarniacz kombajnu podczas zbioru zbóż o wysokości źdźbeł około 120 cm?

A. 100 cm
B. 110 cm
C. 40 cm
D. 80 cm
Ustawienie nagarniacza kombajnu na wysokości 80 cm jest zgodne z najlepszymi praktykami w zbiorze zbóż stojących o wysokości źdźbeł około 120 cm. Właściwe ustawienie nagarniacza jest kluczowe dla efektywności zbioru, ponieważ zapewnia optymalne zbiory oraz minimalizuje straty. Ustalając wysokość nagarniacza, należy uwzględnić, że zboża powinny być zbierane w taki sposób, aby unikać obcinania źdźbeł zbyt nisko, co mogłoby prowadzić do uszkodzenia roślin i strat w plonie. Wysokość 80 cm umożliwia zbieranie ziarna z minimalnym uszkodzeniem, jednocześnie pozostawiając odpowiednią część rośliny, co sprzyja regeneracji gleby i jest korzystne dla przyszłych upraw. Dodatkowo takie ustawienie nagarniacza sprzyja lepszemu przepływowi zbieranego materiału przez kombajn, co wpływa na jego wydajność oraz jakość zebranych zbóż. W praktyce, dla każdego typu zbóż i warunków zbioru, odpowiednie ustawienie nagarniacza powinno być dostosowane do specyfiki danej uprawy oraz warunków terenowych, co pozwala na maksymalne wykorzystanie potencjału kombajnu i zminimalizowanie strat.

Pytanie 5

Sezonowa obsługa pojazdów rolniczych ma miejsce, gdy

A. zbliża się koniec okresu gwarancyjnego
B. liczba przepracowanych motogodzin przekroczy normę
C. zmieniają się warunki klimatyczne
D. stan techniczny pojazdów rolniczych jest niewłaściwy
Obsługa sezonowa pojazdów rolniczych jest kluczowym elementem zapewnienia ich efektywności i długowieczności. Zmiana warunków klimatycznych, np. przejście z pory letniej do zimowej, stawia przed operatorami różnych wyzwań, które wymagają dostosowania sprzętu do nowych warunków pracy. Przykładowo, zmniejszenie temperatury może wpłynąć na właściwości olejów silnikowych, a zatem ważne jest, aby odpowiednio je wymienić i dostosować do specyfikacji producenta. Dodatkowo, w okresie zimowym należy sprawdzić stan akumulatorów oraz systemów grzewczych, co jest kluczowe w kontekście wydajności pracy. Dobre praktyki sugerują, aby przed rozpoczęciem sezonu wiosennego lub letniego, przeprowadzić dokładny przegląd techniczny maszyny, aby zminimalizować ryzyko awarii podczas intensywnego użytkowania. Stanowisko to jest zgodne z wytycznymi branżowymi, które podkreślają znaczenie prewencyjnej konserwacji w kontekście sezonowego użytkowania maszyn rolniczych.

Pytanie 6

Jaki rodzaj przenośnika będzie najbardziej odpowiedni do przewozu skrzynek z warzywami?

A. Wałkowy
B. Łopatkowy
C. Zabierakowy
D. Kubełkowy
Przenośnik wałkowy jest idealnym rozwiązaniem do transportu skrzynek z warzywami ze względu na swoją konstrukcję i funkcjonalność. Jego zasada działania polega na wykorzystaniu wałków, które obracają się, umożliwiając przesuwanie ładunków w sposób płynny i kontrolowany. Dzięki temu skrzynki z warzywami mogą być transportowane bez ryzyka ich uszkodzenia, co jest kluczowe w branży spożywczej. Przenośniki wałkowe są często stosowane w magazynach oraz liniach produkcyjnych, gdzie duże znaczenie ma szybkość i efektywność transportu. W praktyce można spotkać je w centrach dystrybucyjnych, gdzie transportuje się różnorodne produkty, w tym świeże warzywa. Dodatkowo, przenośniki te mogą być łatwo zintegrowane z systemami automatyzacji, co zwiększa ich funkcjonalność oraz pozwala na optymalizację procesów logistycznych. Zgodnie z dobrymi praktykami branżowymi, istotne jest również regularne serwisowanie przenośników, co zapewnia ich długotrwałą i niezawodną pracę.

Pytanie 7

Na podstawie tabeli określ częstotliwość wymiany oleju hydraulicznego w kombajnie zbożowym

CzynnośćCzęstotliwość [mth]
502005001000
Smarowanie pompy wodnejXXXX
Wymiana płynu chłodniczegoXX
Wymiana oleju w układzie smarowania silnikaXXX
Wymiana oleju w układzie hydraulicznymX

A. 200 mth
B. 500 mth
C. 1000 mth
D. 50 mth
Wybór odpowiedzi 1000 mth jest zgodny z zaleceniami producentów kombajnów zbożowych oraz standardami branżowymi dotyczącymi konserwacji sprzętu rolniczego. Wymiana oleju hydraulicznego co 1000 motogodzin jest praktyką, która ma na celu zapewnienie optymalnego działania systemu hydraulicznego maszyny. Olej hydrauliczny jest kluczowym elementem, który wpływa na wydajność układów hydraulicznych, a jego regularna wymiana zapobiega degradacji, zanieczyszczeniu oraz obniżeniu wydajności pracy. W przypadku zbyt rzadkiej wymiany oleju, mogą wystąpić problemy z ciśnieniem hydrauliki, co może skutkować nieprawidłowym działaniem podzespołów, a w dłuższej perspektywie prowadzić do poważnych awarii, które mogą generować wysokie koszty napraw. Zastosowanie się do tego zalecenia nie tylko zwiększa żywotność maszyny, ale również ma pozytywny wpływ na efektywność pracy oraz osiągane plony.

Pytanie 8

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 9

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 10

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 11

Rozpoczęcie badania zespołu żniwnego kombajnu zbożowego po dokonaniu naprawy powinno odbywać się od

A. sprawdzenia wymiarów oraz funkcjonalności
B. przeprowadzenia próby ruchu
C. mycia zewnętrznego
D. oględzin zewnętrznych
Oględziny zewnętrzne to kluczowy pierwszy krok w badaniu zespołu żniwnego kombajnu zbożowego po naprawie. Ten etap pozwala na szybką ocenę stanu maszyny, identyfikację ewentualnych usterek oraz potwierdzenie prawidłowości wykonanych napraw. Należy zwrócić uwagę na elementy takie jak osłony, węże hydrauliczne, elementy elektroniczne oraz układ napędowy. W praktyce, przeprowadzenie oględzin zewnętrznych może wskazać na problemy, które mogą wpłynąć na dalszą eksploatację maszyny, takie jak wycieki oleju czy uszkodzenia mechaniczne. Przykładowo, dobrze przeprowadzone oględziny mogą ujawnić niewłaściwie zamocowane elementy, co zapobiegnie awariom podczas pracy. Zgodnie z dobrą praktyką, przed każdym użyciem maszyny zaleca się wykonanie takich oględzin, co jest zgodne z normami bezpieczeństwa i efektywności operacyjnej w branży rolniczej. Warto pamiętać, że właściwe podejście do kontroli stanu technicznego maszyn przyczynia się do ich dłuższej żywotności i zwiększa bezpieczeństwo użytkowania.

Pytanie 12

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 13

Niebieskie zabarwienie spalin wydobywających się z tłumika silnika jest wynikiem

A. spalania oleju silnikowego, który dostaje się do cylindrów
B. awarii czujnika temperatury silnika
C. zbyt dużej ilości pary wodnej w układzie wydechowym
D. nieprawidłowego działania układu wtryskowego
Jak coś poszło nie tak, warto zwrócić uwagę na to, jak rozumiemy procesy chemiczne i mechaniczne w silnikach spalinowych. Więcej pary wodnej w układzie wydechowym nie powoduje niebieskiego dymu; raczej to białe dymy mogą się pojawić, co zazwyczaj wskazuje na niekompletne spalanie paliwa albo wodę w cylindrach. Uszkodzony czujnik temperatury silnika może sprawić, że jednostka sterująca działa niepoprawnie, ale kolor spalin nie ma z tym bezpośredniego związku. Problemy z układem wtryskowym mogą wpływać na wydajność silnika, jednak nie są przyczyną niebieskiego dymu. Ważne, żeby unikać uproszczeń w rozumieniu tych zjawisk. Rozpoznawanie sygnałów problemów z silnikiem jest kluczowe dla jego odpowiedniego użytkowania, więc warto korzystać z rzetelnych źródeł wiedzy i doświadczenia specjalistów, którzy mogą pomóc w diagnozowaniu usterek. Zrozumienie, co się dzieje w układzie wydechowym, powinno bazować na obserwacji zachowań silnika i regularnych przeglądach.

Pytanie 14

Który zespół w kombajnie zbożowym powinien być poddany wyrównaniu statycznemu i dynamicznemu przed jego zamontowaniem po dokonaniu naprawy?

A. Klepisko młocarni
B. Bęben młócący
C. Kłosownik-żubrownik
D. Wytrząsacz klawiszowy
Bęben młócący w kombajnie zbożowym jest kluczowym elementem odpowiedzialnym za oddzielanie ziarna od słomy. Aby zapewnić jego prawidłowe funkcjonowanie, przed zamontowaniem do maszyny po naprawie musi być wyrównoważony zarówno statycznie, jak i dynamicznie. Wyrównoważenie statyczne polega na usunięciu wszelkich nierówności masy, które mogą prowadzić do drgań w stanie spoczynku, natomiast wyrównoważenie dynamiczne dąży do eliminacji drgań podczas pracy. Niewłaściwie wyrównoważony bęben młócący może prowadzić do szybszego zużycia elementów maszyny, zwiększonego oporu, a nawet uszkodzenia podzespołów. W praktyce, operatorzy powinni stosować techniki takie jak użycie wag elektronicznych, aby precyzyjnie określić rozmieszczenie masy na bębnie oraz wykorzystać maszyny do wyrównoważania, które pomogą w identyfikacji i korekcie nierówności. Dobre praktyki wskazują, że regularne kontrole wyrównoważenia bębna młócącego są niezbędne dla utrzymania efektywności maszyn rolniczych, co przekłada się na niższe koszty eksploatacyjne i dłuższą żywotność sprzętu.

Pytanie 15

Który z poniższych elementów jest kluczowy dla poprawnego działania układu hamulcowego w ciągniku?

A. Pompa hamulcowa
B. Wtryskiwacz
C. Akumulator
D. Alternator
Pozostałe odpowiedzi, choć związane z działaniem ciągnika, nie mają bezpośredniego wpływu na układ hamulcowy. Akumulator, na przykład, jest kluczowy dla uruchomienia silnika i zasilania elektrycznych systemów pojazdu. Choć istotny dla działania całego pojazdu, nie wpływa bezpośrednio na proces hamowania. Alternator z kolei odpowiada za ładowanie akumulatora podczas pracy silnika oraz zasilanie elektrycznych komponentów ciągnika. Jego awaria może prowadzić do rozładowania akumulatora i problemów z uruchomieniem pojazdu, ale nie ma bezpośredniego związku z hamowaniem. Wtryskiwacze są kluczowym elementem układu paliwowego, odpowiedzialnym za dostarczanie odpowiedniej ilości paliwa do cylindrów silnika. Ich rola ogranicza się do procesu spalania i działania jednostki napędowej. Błędne myślenie, że którykolwiek z tych elementów mógłby pełnić kluczową rolę w układzie hamulcowym, wynika z braku zrozumienia specyficznych funkcji różnych systemów pojazdu. Dla zapewnienia bezpieczeństwa na drodze, niezbędne jest zrozumienie, które komponenty są krytyczne dla poszczególnych układów, takich jak hamulcowy. Pomaga to w trafnym diagnozowaniu problemów i podejmowaniu odpowiednich działań konserwacyjnych.

Pytanie 16

Po zainstalowaniu nowej pompy w opryskiwaczu zauważono, że podczas jej pracy strumień cieczy roboczej na końcówkach dysz wyraźnie pulsuje. Co może być przyczyną tego zjawiska?

A. ustawienie zbyt wysokiego ciśnienia cieczy roboczej
B. brak wykonania odpowietrzenia układu roboczego opryskiwacza
C. niedopatrzenie w regulacji ciśnienia w powietrzniku pompy
D. ustawienie zbyt niskiego ciśnienia cieczy roboczej
Nieprawidłowe podejście dotyczące pominięcia odpowietrzenia układu roboczego opryskiwacza często prowadzi do błędnych wniosków. Oczywiście, odpowietrzenie jest istotne, jednak nie jest główną przyczyną pulsacji strumienia cieczy roboczej. Odpowietrzenie ma na celu usunięcie powietrza z układu, co może zapobiegać powstawaniu zatorów, lecz jego niewłaściwe przeprowadzenie niekoniecznie musi prowadzić do pulsacji. Czasami może to powodować inne problemy, jak np. niestabilność ciśnienia, ale nie jest to bezpośrednia przyczyna pulsowania strumienia. Z drugiej strony, nastawienie zbyt wysokiego ciśnienia cieczy roboczej może prowadzić do nadmiernego obciążenia pompy oraz układu dysz, co w sytuacji niepoprawnej regulacji może także powodować pulsacje. Warto pamiętać, że każdy sprzęt ma określone normy ciśnienia, których przekroczenie może prowadzić do uszkodzenia. Z kolei nastawienie zbyt niskiego ciśnienia również może powodować nierównomierność wydobywającej się cieczy, ale konkretne pulsacje są bardziej związane z regulacją powietrza w pompie. W praktyce, aby skutecznie eliminować pulsacje, należy zwrócić szczególną uwagę na odpowiednie ustawienia powietrznika oraz sprawność układu roboczego, zamiast skupiać się na mniej istotnych aspektach, takich jak odpowietrzenie czy ciśnienie cieczy.

Pytanie 17

Do transportu, załadunku i rozładunku siana, słomy lub zielonki, przy jednoczesnym drobnieniu zbieranej masy, należy użyć

A. przyczepy zbierającej
B. prasy kostkującej
C. ścierniak zielonek
D. prasy zwijającej
Przyczepa zbierająca jest urządzeniem, które zostało zaprojektowane z myślą o efektywnym zbieraniu, transportowaniu oraz wyładunku siana, słomy lub zielonki. To urządzenie nie tylko gromadzi materiał roślinny, ale także ma funkcję rozdrabniania, co czyni ją idealnym rozwiązaniem dla gospodarstw rolnych. Przyczepy zbierające są często stosowane w nowoczesnych technologiach zbioru, co pozwala na oszczędność czasu oraz zwiększenie efektywności pracy. Zastosowanie przyczepy zbierającej zgodnie z zaleceniami producenta oraz normami branżowymi, takimi jak ISO 9001, zapewnia optymalne wykorzystanie jej możliwości. Przykładem zastosowania może być zbiór trawy na sianokosy, gdzie przyczepa zbierająca efektywnie ułatwia transport materiału do miejsca składowania, a jednocześnie przygotowuje go do dalszego przetwarzania, na przykład do suszenia. W praktyce, stosując przyczepę zbierającą, rolnicy osiągają lepszą jakość paszy, co przekłada się na zdrowie zwierząt hodowlanych oraz wydajność produkcji mlecznej czy mięsnej.

Pytanie 18

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 19

Jeżeli podczas włączania pierwszego biegu w sprawnym i właściwie wyregulowanym sprzęgle głównym ciągnika należy niemal całkowicie wcisnąć pedał sprzęgła, to tarcza sprzęgła

A. jest zaolejona oraz zanieczyszczona
B. jest w dobrym stanie technicznym
C. jest zwichrowana, z nadmiernym biciem osiowym
D. posiada zużyte okładziny cierne
Jakieś błędne rozumienie działania sprzęgła może prowadzić do złych wniosków o jego stanie. Na przykład, mówienie, że tarcza sprzęgła jest krzywa albo ma za duże bicie, sugeruje, że sprzęgło nie rozłącza napędu, ale to niekoniecznie znaczy, że musisz mocno wciskać pedał. Takie problemy mogą się zdarzyć przy uszkodzeniach, ale to nie jedyny powód kłopotów z włączaniem biegów. Jak się przyjrzymy dalej, stwierdzenie o zużytych okładzinach też nie ma sensu. Zwykle, jeśli okładziny się zużywają, sprzęgło nie działałoby tak sprawnie, a wciskanie pedału byłoby znacznie łatwiejsze. Co do zaolejenia czy zabrudzenia tarczy, to też nie można tego tak w prosty sposób zakładać. Mimo że takie rzeczy mogą się zdarzyć, w kontekście tego zadania, sprzęgło działa dobrze, więc nie powinno być z tym problemu. Wniosek, że tarcza sprzęgła jest w dobrym stanie jest zgodny z praktyką. Błędne myśli mogą prowadzić do niepotrzebnych kosztów napraw czy wymiany części, które wcale nie wymagają uwagi. Po prostu trzeba rozumieć, jak sprzęgło działa i regularnie sprawdzać jego stan, co pozwoli na lepsze wykorzystanie sprzętu i unikanie mylnych interpretacji.

Pytanie 20

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 21

Jaką głębokość powinny mieć narzędzia podczas pielenia uprawy rzędowej?

A. 7÷11 cm
B. 12÷16 cm
C. 2÷6 cm
D. 17÷21 cm
Odpowiedź 2÷6 cm jest jak najbardziej trafna. Głębokość pielenia ma naprawdę spore znaczenie, bo to wpływa na to, jak skutecznie pozbywamy się chwastów, a jednocześnie nie szkodzimy korzeniom naszych roślin. Dlatego właśnie pielenie w tym zakresie pozwala dotrzeć do chwastów w strefie, gdzie najczęściej rosną, ale nie rusza za bardzo gleby wokół upraw. To jest ważne, zwłaszcza przy delikatnych roślinach. Stosując narzędzia w tej głębokości, działamy zgodnie z tym, co mówią teraz agrotechnicy. Takie podejście ogranicza też potrzebę stosowania chemii, co jest na pewno na plus dla ochrony środowiska. Moim zdaniem to świetny przykład zrównoważonego rolnictwa.

Pytanie 22

Korzystając z tabeli, dobierz koło łańcuchowe na wale koła napędowego (I) i koło łańcuchowe na przyrządzie sadzącym (II) aby, uzyskać odstęp między ziemniakami w rzędzie 35 cm.

Tabela kół napędowych sadzarki SA2-074
Odstęp
w rzędzie
Koło łańcuchowe na wale koła
napędowego
(I)
Koło łańcuchowe na przyrządzie
sadzącym
(II)
21 cm25 zębów30 zębów
25 cm25 zębów30 zębów
30 cm19 zębów30 zębów
35 cm19 zębów35 zębów
40 cm19 zębów40 zębów

A. 25 zębów na kole łańcuchowym (I) i 30 zębów na kole łańcuchowym (II)
B. 19 zębów na kole łańcuchowym (I) i 35 zębów na kole łańcuchowym (II)
C. 19 zębów na kole łańcuchowym (I) i 40 zębów na kole łańcuchowym (II)
D. 35 zębów na kole łańcuchowym (I) i 19 zębów na kole łańcuchowym (II)
Mówiąc krótko, dobra decyzja z tymi kołami łańcuchowymi! Te 19 zębów na wale koła napędowego i 35 na przyrządzie sadzącym to strzał w dziesiątkę, bo dzięki temu ziemniaki będą miały te 35 cm odstępu, co jest naprawdę ważne. Jak się dobrze dobierze przekładnię zębatą, to maszyna działa sprawnie, co w rolnictwie jest kluczowe. Dobrze wyregulowane koła łańcuchowe pozwalają na efektywne sadzenie, a to w końcu przekłada się na lepszy zbiór i mniej strat. W inżynierii mechanicznej chodzi o to, żeby wszystko działało razem - wtedy maszyny dobrze sadzą i ułatwiają późniejsze prace w polu. Dobrze, że kierujesz się takim podejściem, bo precyzyjne maszyny to podstawa, by wszystko dobrze zadziałało.

Pytanie 23

Paliwo przeznaczone do silników z zapłonem samoczynnym oznaczane jako B20 składa się z

A. 20% benzyny oraz 80% standardowego oleju napędowego
B. 20% bioetanolu oraz 80% innych płynnych nośników energii
C. 80% bioestru oraz 20% standardowego oleju napędowego
D. 20% bioestru oraz 80% standardowego oleju napędowego
Odpowiedź wskazująca, że paliwo oznaczone symbolem B20 zawiera 20% bioestru i 80% normalnego oleju napędowego jest poprawna. Tego rodzaju paliwo jest mieszanką, która wykorzystuje biokomponenty, co jest zgodne z trendami zrównoważonego rozwoju i zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych. Bioestry, pozyskiwane głównie z olejów roślinnych lub tłuszczów zwierzęcych, mają właściwości smarne, które mogą poprawić wydajność silnika i zmniejszyć zużycie paliwa. W dzisiejszych czasach wiele silników wysokoprężnych, szczególnie tych nowoczesnych, jest projektowanych z myślą o wykorzystaniu takich mieszankach, co pozwala osiągnąć lepszą efektywność energetyczną oraz spełnić normy emisji spalin. Ważne jest, aby użytkownicy pojazdów byli świadomi, że stosowanie mieszanki B20 jest zgodne z wytycznymi i rekomendacjami producentów, a także że może przyczynić się do zmniejszenia zależności od paliw kopalnych. Warto również dodać, że stosowanie bioestrów podlega regulacjom prawnym, które określają minimalne wymagania jakościowe, co ma na celu ochronę zarówno silników, jak i środowiska.

Pytanie 24

Jakie są powody pulsacji ciśnienia cieczy roboczej w opryskiwaczu polowym, które objawiają się nieregularnymi odczytami manometru?

A. Nieprawidłowe ciśnienie w powietrzniku
B. Niewłaściwie skalibrowane dysze
C. Uszkodzone mieszadło w opryskiwaczu
D. Nieodpowiednio dobrane ciśnienie robocze opryskiwacza
Niewłaściwe ciśnienie w powietrzniku jest kluczowym czynnikiem wpływającym na stabilność ciśnienia cieczy roboczej w opryskiwaczu polowym. Powietrznik ma za zadanie regulować ciśnienie powietrza w zbiorniku, co z kolei wpływa na ciśnienie cieczy wewnątrz systemu. Gdy ciśnienie w powietrzniku jest niewłaściwe, może to prowadzić do nieregularności w przepływie cieczy, co objawia się pulsacjami ciśnienia na manometrze. Praktycznym przykładem może być sytuacja, w której powietrznik nie jest odpowiednio napełniony lub uległ uszkodzeniu. W takich przypadkach, aby zapewnić prawidłowe działanie opryskiwacza, istotne jest regularne sprawdzanie i konserwacja systemu powietrznego, co jest zgodne z zaleceniami producentów sprzętu oraz standardami branżowymi. Utrzymywanie odpowiedniego ciśnienia w powietrzniku pozwala na efektywne i równomierne rozpylanie cieczy, co jest kluczowe dla skuteczności zabiegów ochrony roślin i minimalizacji strat środowiskowych.

Pytanie 25

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 26

Śruby stosowane do zamocowania lemiesza powinny być dobrane w taki sposób, aby

A. miały możliwość swobodnego obracania się w gnieździe lemiesza
B. były idealnie dopasowane do gniazda lemiesza
C. nie wystawały więcej niż 1 cm ponad powierzchnię lemiesza
D. łamały się natychmiast po kontakcie z przeszkodą
Wybór śrub, które mogą się luzem kręcić w gnieździe lemiesza, to totalna pomyłka, bo to prowadzi do niestabilności lemiesza w czasie pracy. Może to skończyć się jego uszkodzeniem i szybszym zużyciem. Jeśli śruby wystają więcej niż centymetr ponad lemiesz, to też złe rozwiązanie, bo łatwo je wtedy uszkodzić. W ogóle, jakby śruby się rwały przy najechaniu na przeszkodę, to byłby poważny problem. W inżynierii mechanicznej ważne jest, żeby trzymać się norm przy mocowaniu, by zapewnić bezpieczeństwo i efektywność. Dlatego dobór śrub powinien być przemyślany i oparty na dobrych praktykach.

Pytanie 27

Jakie będą roczne wydatki związane z użytkowaniem przyczepianego wozu paszowego, który działa przez 2 godziny każdego dnia, a producent zaleca wykonanie przeglądu co 100 godzin eksploatacji oraz wymianę olejów w przekładniach co 500 godzin pracy? Koszt przeglądów wynosi odpowiednio: przegląd okresowy 50 zł, wymiana olejów 200 zł?

A. 650 zł
B. 550 zł
C. 600 zł
D. 500 zł
W przypadku błędnych odpowiedzi ważne jest zrozumienie, jak obliczono roczne koszty użytkowania przyczepianego wozu paszowego i jakie błędy mogły być popełnione w procesie kalkulacji. Przy założeniu, że wóz pracuje 2 godziny dziennie przez 365 dni, osiągamy 730 godzin pracy rocznie. Wiele osób może błędnie założyć, że przegląd okresowy powinien być wykonany rzadziej, np. co 200 godzin, co prowadzi do znacznych różnic w obliczeniach. Na przykład, przy takim błędnym założeniu, przeglądów można by oczekiwać tylko 3,65 w roku, co skutkowałoby niższym kosztem. Jednak takie podejście ignoruje rekomendacje producenta, które są opracowane, aby zapewnić bezpieczeństwo i efektywność operacyjną. Kolejnym typowym błędem jest pominięcie rzeczywistego kosztu wymiany olejów, co może prowadzić do zaniżenia całkowitych kosztów eksploatacji. Użytkownicy mogą również źle oszacować liczbę wymaganych przeglądów lub wymian olejów, co prowadzi do niewłaściwych decyzji dotyczących budżetowania i planowania konserwacji. Ważne jest, aby pamiętać, że regularne przeglądy i konserwacja nie tylko pomagają utrzymać sprzęt w dobrym stanie, ale również wpływają na wydajność oraz długowieczność maszyn. Ignorowanie tych zaleceń może prowadzić do nieprzewidzianych kosztów w przyszłości, związanych z uszkodzeniami lub awariami sprzętu.

Pytanie 28

Dobierz podkładki regulacyjne, aby ustawić wałek atakujący przekładni głównej ciągnika, jeżeli wartości odchyłek wynoszą: a = 0,42 mm, b = 0,24 mm, c = – 0,1 mm, e = 0,42 mm.
Stos podkładek powinien składać się z możliwie najmniejszej ich liczby, a grubość podkładek dystansowych "x" można obliczyć ze wzoru: x = a-b-c+e

Tabela: Grubości podkładek dystansowych
Nr katalogowyGrubość [mm]
0050/42 - 505/00,2
0050/42 - 506/00,3
0050/42 - 507/00,5
0050/42 - 528/00,1

A. 0050/42 – 507/0 – 1 sztuka i 0050/42 – 505/0 – 1 sztuka.
B. 0050/42 – 506/0 – 2 sztuki i 0050/42 – 528/0 – 1 sztuka.
C. 0050/42 – 506/0 – 2 sztuki.
D. 0050/42 – 505/0 – 3 sztuki.
Podczas analizy niepoprawnych odpowiedzi istotne jest zrozumienie, że podejście do doboru podkładek musi bazować na precyzyjnych obliczeniach oraz zasadach minimalizacji. Wybór podkładek w odpowiedziach, które nie są zgodne z poprawnym rozwiązaniem, najczęściej wynika z błędnego zrozumienia wymagań dotyczących grubości. Na przykład, niektóre z odpowiedzi mogą sugerować użycie dwóch podkładek o grubości 0,5 mm lub innych kombinacji, co w rezultacie nie osiąga wymaganej wartości 0,7 mm. To podejście pomija kluczowy aspekt zasady, że celem jest użycie jak najmniejszej liczby elementów, co w przypadku niektórych odpowiedzi prowadzi do nadmiaru podkładek. W dobrych praktykach dotyczących konserwacji i montażu mechanizmów zawsze należy dążyć do minimalizacji liczby użytych komponentów, co zmniejsza ryzyko błędów montażowych i poprawia trwałość systemu. Ponadto, niepoprawne odpowiedzi wskazują na typowe błędy myślowe, takie jak ignorowanie złożonych interakcji między różnymi komponentami maszyny, co może prowadzić do nieprawidłowego działania przekładni i obniżenia wydajności maszyny. Dlatego kluczowe jest, aby każda decyzja dotycząca doboru podkładek opierała się na dokładnych obliczeniach oraz zrozumieniu funkcji, jakie spełniają w danym mechanizmie.

Pytanie 29

Jakiego oleju należy użyć w mechanizmie wspomagania kierownicy ciągnika rolniczego?

A. Przekładniowy
B. Silnikowy
C. Maszynowy
D. Hydrauliczny
Olej hydrauliczny jest kluczowym elementem w mechanizmie wspomagania układu kierowniczego ciągnika rolniczego, ponieważ zapewnia efektywne przenoszenie siły oraz smarowanie wszystkich ruchomych części układu. Jego właściwości, takie jak niska lepkość w niskich temperaturach oraz stabilność w wysokich temperaturach, umożliwiają sprawne działanie hydrauliki, co jest niezbędne do precyzyjnego kierowania pojazdem. Przykładowo, oleje hydrauliczne są często stosowane w systemach o dużych obciążeniach, gdzie wymagana jest duża wydajność oraz odporność na utlenianie. Zgodnie z normami branżowymi, takimi jak ISO 6743, oleje hydrauliczne są klasyfikowane w zależności od ich właściwości fizykochemicznych, co pozwala na dobór odpowiedniego oleju do specyficznych warunków pracy. Właściwy dobór oleju hydraulicznego wpływa nie tylko na wydajność układu, ale również na jego trwałość, co jest kluczowe w kontekście intensywnego użytkowania ciągników w rolnictwie.

Pytanie 30

W wykorzystaniu prasy zwijającej Z 570 do produkcji siana zastosowano sznurek polipropylenowy Tex 2000, oznaczony jako 500 m.kg. Jaką liczbę kłębków sznurka należy zorganizować do owinięcia 200 bel siana, jeżeli na jedną belę potrzeba 75 m sznurka, a jeden kłębek waży 5 kg?

A. 10
B. 6
C. 2
D. 15
Aby obliczyć potrzebną liczbę kłębków sznurka do owinięcia 200 bel siana, musimy najpierw ustalić całkowite zapotrzebowanie na sznurek. Jeśli do owinięcia jednej beli zużywa się 75 m sznurka, to na 200 bel zużyjemy 75 m/belę * 200 bel = 15 000 m sznurka. Sznurek polipropylenowy Tex 2000 ma oznaczenie 500 m/kg, co oznacza, że z jednego kilograma uzyskujemy 500 metrów sznurka. Masa jednego kłębka wynosi 5 kg, więc z jednego kłębka możemy otrzymać 5 kg * 500 m/kg = 2 500 m sznurka. Aby ustalić, ile kłębków potrzebujemy, dzielimy całkowite zapotrzebowanie przez długość sznurka w jednym kłębku: 15 000 m / 2 500 m/kłębek = 6 kłębków. W praktyce, odpowiednia ilość sznurka jest kluczowa, aby zapewnić skuteczność w procesie owijania bel. Zastosowanie właściwego rodzaju sznurka, jak polipropylenowy Tex 2000, jest również zgodne z zaleceniami w branży, ze względu na jego trwałość i odporność na warunki atmosferyczne, co zwiększa efektywność transportu i przechowywania siana.

Pytanie 31

Korzystając z danych zawartych w tabeli, określ koszt oleju silnikowego do wymiany, jeżeli cena 1 dm3oleju wynosi 25,00 zł.

Dane dotyczące silnika i oleju silnikowego
Rodzaj olejuSuperol CC 10W/30
Pojemność misy olejowej6 dm³
Częstotliwość wymiany250 mth

A. 150,00 zł
B. 155,00 zł
C. 175,00 zł
D. 170,00 zł
Poprawna odpowiedź to 150,00 zł, co wynika z prawidłowego zastosowania wzoru na koszt oleju silnikowego. Koszt ten obliczamy jako iloczyn pojemności miski olejowej, która w tym przypadku wynosi 6 dm³, oraz ceny 1 dm³ oleju, określonej na 25,00 zł. Wzór do obliczenia kosztu można zapisać jako: Koszt = Pojemność (dm³) * Cena za dm³. Zatem 6 dm³ * 25,00 zł/dm³ = 150,00 zł. W praktyce, takie obliczenia są niezwykle istotne przy serwisowaniu pojazdów, aby uniknąć błędów kosztowych i niepotrzebnych wydatków. W branży motoryzacyjnej istotne jest stosowanie odpowiednich norm jakościowych, takich jak API lub ACEA, które określają standardy olejów silnikowych. Prawidłowe obliczenia kosztów eksploatacyjnych pozwalają na lepsze zarządzanie budżetem na serwis i konserwację pojazdów, co jest kluczowe dla właścicieli flot samochodowych oraz warsztatów mechanicznych.

Pytanie 32

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 33

Jaki olej silnikowy powinno się używać do smarowania silnika działającego w bardzo niskich temperaturach?

A. 10W30
B. 15W30
C. 5W30
D. 20W30
Olej silnikowy 5W30 jest szczególnie zalecany do stosowania w silnikach pracujących w ekstremalnie niskich temperaturach ze względu na jego niską lepkość, co umożliwia łatwiejszy rozruch silnika w trudnych warunkach. Symbol '5W' oznacza, że w niskich temperaturach olej zachowuje odpowiednie właściwości smarne, co minimalizuje tarcie i zużycie silnika podczas uruchamiania. Wartość '30' wskazuje na lepkość oleju w wysokich temperaturach, co oznacza, że olej zapewnia odpowiednią ochronę silnika podczas jego normalnej pracy. Oprócz tego, olej 5W30 jest zgodny z wieloma standardami, takimi jak API SN/SM oraz ACEA A5/B5, co potwierdza jego wysoką jakość. Przykładem zastosowania oleju 5W30 mogą być pojazdy użytkowane w rejonach o szczególnie surowym klimacie, jak północne tereny Skandynawii, gdzie niskie temperatury są normą. W takich warunkach olej ten wspomaga nie tylko uruchamianie silnika, ale również jego ogólną efektywność i żywotność.

Pytanie 34

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 35

W trakcie badania zauważono 60% spadek szczelności łożysk ślizgowych wału korbowego. Taki wynik wskazuje, że układ korbowo-tłokowy silnika jest

A. niesprawny, jednak dalsza eksploatacja nie stwarza zagrożeń
B. sprawny, ale należy zmniejszyć poziom oleju w misie olejowej
C. niesprawny i wymaga natychmiastowej naprawy
D. sprawny, ale należy zwiększyć poziom oleju w misie olejowej
Stwierdzenie 60% spadku szczelności łożysk ślizgowych wału korbowego oznacza poważne uszkodzenie, które wpływa na efektywność układu korbowo-tłokowego silnika. Tak znaczny spadek szczelności wskazuje na duże zużycie lub uszkodzenie komponentów, co może prowadzić do wycieków oleju, a w konsekwencji do nieodpowiedniego smarowania. W praktyce, nieodpowiednie smarowanie łożysk ślizgowych może prowadzić do ich przegrzewania oraz zatarcia, co skutkuje poważnymi uszkodzeniami silnika. Naprawa jest niezbędna, aby zapobiec dalszym uszkodzeniom, które mogą prowadzić do całkowitej awarii silnika. Standardowe procedury diagnostyczne w branży motoryzacyjnej zalecają regularne sprawdzanie stanu łożysk oraz monitorowanie poziomu oleju, co pozwala na wczesne wykrywanie problemów. W przypadku stwierdzenia tak dużego spadku szczelności konieczne jest nie tylko wymienienie uszkodzonych komponentów, ale także przeprowadzenie dokładnej analizy całego układu smarowania, aby zidentyfikować i usunąć źródło problemu.

Pytanie 36

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 37

Jakie działanie powinno być pierwsze po przyjęciu ciągnika do naprawy?

A. mycie pojazdu
B. sprawdzenie kompletności wyposażenia
C. weryfikacja uszkodzonych elementów
D. demontaż podzespołów
Mycie pojazdu po przyjęciu ciągnika do naprawy jest kluczowym etapem, który nie tylko poprawia warunki pracy, ale również umożliwia dokładniejszą ocenę stanu technicznego pojazdu. Zanieczyszczenia, takie jak błoto, oleje czy inne substancje, mogą maskować istotne uszkodzenia i wady, które powinny być zidentyfikowane przed rozpoczęciem naprawy. Dobre praktyki w branży mechaniki pojazdowej wskazują, że czysty pojazd pozwala na lepszą analizę wizualną, ułatwiając dostrzeganie ewentualnych nieprawidłowości. Regularne mycie pojazdów w warsztatach przyczynia się również do dbałości o narzędzia i wyposażenie, które mogą być narażone na zanieczyszczenia, jeśli prace będą prowadzone na brudnych maszynach. Ponadto, mycie pojazdów jest często wymagane standardami BHP, które mają na celu ochronę pracowników przed potencjalnymi zagrożeniami, jakie mogą wynikać z pracy w niehigienicznych warunkach. Na przykład, zanieczyszczenia olejowe mogą prowadzić do poślizgnięć i urazów, dlatego tak istotne jest, aby pojazdy były czyste, zanim przystąpimy do bardziej skomplikowanych prac naprawczych.

Pytanie 38

Podczas wymiany oleju w silniku starego typu ciągnika rolniczego, aby zapobiec nagłemu "rozszczelnieniu" jednostki napędowej, co jest skutkiem wypłukiwania osadów, jaki olej powinno się zastosować?

A. Mineralny 15W-50
B. Półsyntetyczny 5W-60
C. Półsyntetyczny 10W-50
D. Syntetyczny 0W-60
Kiedy mówimy o olejach półsyntetycznych i syntetycznych dla starszych silników, jak te w ciągnikach, to często ludzie myślą, że to same korzyści. A to nie do końca prawda. Te nowoczesne oleje mogą wypłukiwać osady z silnika, co w starszych maszynach może prowadzić do problemów. Oleje półsyntetyczne, takie jak 10W-50 czy 5W-60, mają składniki, które mogą za szybko rozpuszczać zanieczyszczenia, a to nie jest tym, czego potrzebujesz. Takie nagłe uwolnienie osadów z silnika może zatykać filtry i sprawiać, że silnik się psuje. Podobnie syntetyczne oleje 0W-60 mogą być problematyczne, bo ich niska lepkość w zimie nie zawsze zapewnia dobrą ochronę w trudnych warunkach rolniczych. Warto pamiętać, że starsze silniki były projektowane z myślą o olejach mineralnych, a przeskok na coś bardziej nowoczesnego może przynieść niespodziewane trudności. To trochę jak myślenie, że wszystko, co nowe, jest lepsze; w przypadku starszych maszyn, czasami proste rozwiązania są po prostu bardziej odpowiednie.

Pytanie 39

Jaką sumę kosztów eksploatacji trzeba uwzględnić w przypadku 1 godziny pracy sieczkarni polowej o rocznej wydajności 150 ha, jeśli całkowity roczny koszt amortyzacji, magazynowania oraz ubezpieczenia tej maszyny wynosi 30000 zł?

A. 150 zł
B. 250 zł
C. 175 zł
D. 200 zł
Nieprawidłowe odpowiedzi na to pytanie często wynikają z błędnych założeń dotyczących kosztów operacyjnych. Na przykład wybór kwoty 175 zł może sugerować, że użytkownik obliczył wartość na podstawie innych, nieadekwatnych do kontekstu danych. Koszt 150 zł mógł być rozważany przez kogoś, kto skupił się jedynie na pewnych aspektach kosztów, ignorując pełen zakres wydatków związanych z eksploatacją maszyny. Koszt 250 zł natomiast mógł wynikać z przeszacowania liczby godzin pracy, co jest typowym błędem, gdyż niedoszacowanie wydajności maszyny prowadzi do zawyżania jej kosztów jednostkowych. Ważne jest, aby zrozumieć, że przy kalkulacji kosztów operacyjnych należy brać pod uwagę nie tylko amortyzację, ale także wszystkie inne wydatki, takie jak serwisowanie, paliwo, ubezpieczenie oraz konserwacja. Niedocenianie tych elementów może prowadzić do poważnych błędów w ocenie rentowności działalności rolniczej. Przykładowo, w branży rolniczej, gdzie konkurencja jest duża, precyzyjne wyliczenia kosztów mogą decydować o sukcesie lub porażce przedsiębiorstwa, dlatego tak istotne jest odpowiednie podejście do analizy finansowej.

Pytanie 40

Dlaczego podczas działania silnika z otworu miarki oleju wydobywają się spaliny?

A. Uszkodzenie głowicy.
B. Zwiększone luzy łożysk ślizgowych.
C. Zużycie pierścieni tłokowych.
D. Błędna regulacja luzów zaworowych.
Uszkodzenie głowicy jest często mylone z problemami związanymi z pierścieniami tłokowymi, jednakże nie jest to bezpośrednia przyczyna wydostawania się spalin z otworu miarki oleju. Głowica cylindrów jest odpowiedzialna za zamknięcie komory spalania i zapewnienie prawidłowego przebiegu procesu spalania. Choć uszkodzenia głowicy mogą prowadzić do wycieków gazów, zazwyczaj objawia się to w innych miejscach, takich jak uszczelki lub system chłodzenia, a nie przez otwór miarki oleju. Zła regulacja luzów zaworowych nie wpływa na nieszczelności w układzie tłokowym i nie prowadzi do wydostawania się spalin w ten sposób. Luzy zaworowe mają wpływ na czas otwarcia i zamknięcia zaworów, co może prowadzić do spadku mocy silnika czy zjawiska stuki zaworowe, ale nie są bezpośrednią przyczyną problemu opisanego w pytaniu. Wszelkie błędne wnioski w tej kwestii często wynikają z niepełnego zrozumienia funkcjonowania silników spalinowych oraz ich komponentów. Właściwe diagnozowanie problemów wymaga znajomości współdziałania poszczególnych podzespołów i ich wpływu na pracę silnika, co pozwala uniknąć mylnych interpretacji i niepotrzebnych kosztów napraw.