Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik programista
  • Kwalifikacja: INF.04 - Projektowanie, programowanie i testowanie aplikacji
  • Data rozpoczęcia: 27 maja 2025 23:11
  • Data zakończenia: 27 maja 2025 23:30

Egzamin zdany!

Wynik: 23/40 punktów (57,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

W jaki sposób definiuje się konstruktor kopiujący w ramach klasy?

A. Generuje nowy obiekt klasy bez przypisywania wartości
B. Inicjuje obiekt klasy na podstawie klasy dziedziczącej
C. Tworzy nowy obiekt jako wierną kopię innego obiektu
D. Generuje nowy obiekt i usuwa wcześniejszy
Tworzenie nowego obiektu bez przypisania wartości to zadanie domyślnego konstruktora, który inicjalizuje obiekt, ale nie kopiuje stanu innego obiektu. Tworzenie obiektu na podstawie klasy pochodnej to proces dziedziczenia, a nie kopiowania – w tym przypadku tworzona jest nowa instancja klasy dziedziczącej, ale nie kopiowany jest stan innego obiektu. Usunięcie obiektu i stworzenie nowego nie jest zadaniem konstruktora kopiującego – za usuwanie odpowiada destruktor, który działa automatycznie podczas niszczenia obiektów.

Pytanie 2

W jakim języku programowania kod źródłowy musi być skompilowany do kodu maszynowego konkretnej architektury procesora przed jego uruchomieniem?

A. C++
B. Java
C. Perl
D. PHP
C++ to język kompilowany, co oznacza, że kod źródłowy jest najpierw przekształcany do kodu maszynowego przed jego uruchomieniem. Dzięki temu aplikacje napisane w C++ działają szybciej i są bardziej efektywne, ale wymagają kompilacji na każdą platformę oddzielnie.

Pytanie 3

Jakie są różnice między procesem kompilacji a interpretacją kodu?

A. Kompilacja jest stosowana jedynie w programowaniu obiektowym
B. Kompilacja przekształca cały kod źródłowy przed jego wykonaniem, podczas gdy interpretacja tłumaczy kod na bieżąco
C. Interpretacja umożliwia tworzenie bibliotek dynamicznych, a kompilacja bibliotek statycznych
D. Kompilacja wymaga użycia debuggera, natomiast interpretacja tego nie potrzebuje
Kompilacja i interpretacja to dwa różne sposoby, żeby uruchomić kod. Kiedy kompilujesz, to cały kod jest zamieniany na język maszynowy przed uruchomieniem programu, a na końcu dostajesz plik, który można odpalić. Z kolei w interpretacji, kod jest analizowany i wykonywany linia po linii „na żywo”. Kompilacja jest bardziej typowa dla języków takich jak C czy C++, a interpretacja jest popularna w językach skryptowych jak Python czy JavaScript. Kompilacja daje większą wydajność, ale musisz poczekać, aż cały kod się skompiluje, a interpretacja pozwala na szybkie testowanie i łatwiejsze znajdowanie błędów.

Pytanie 4

Jaka będzie zawartość zmiennej filteredItems po wykonaniu poniższego kodu?

const items = [ { id: 1, name: 'phone', price: 500 }, { id: 2, name: 'laptop', price: 1000 }, { id: 3, name: 'tablet', price: 750 } ]; const filteredItems = items.filter(item => item.price > 600) .map(item => item.name);

A. ['phone']
B. ['laptop', 'tablet', 'phone']
C. ['laptop', 'tablet']
D. [{id: 2, name: 'laptop', price: 1000}, {id: 3, name: 'tablet', price: 750}]
W kontekście analizy błędnych odpowiedzi, istotne jest, aby zrozumieć, jak działają metody filter oraz map, które są kluczowe w tym przykładzie. Gdybyśmy zajęli się odpowiedzią, która wskazuje na to, że filteredItems to ['phone'], to błędne jest założenie, że 'phone' spełnia warunek price > 600. W rzeczywistości jego cena wynosi 500, co nie kwalifikuje go do dołączenia do wynikowej tablicy. Kolejna odpowiedź sugerująca, że filteredItems to [{id: 2, name: 'laptop', price: 1000}, {id: 3, name: 'tablet', price: 750}] nie uwzględnia, że metoda map zmienia obiekty na ich nazwy, a nie zwraca pełnych obiektów. To pokazuje nieporozumienie dotyczące łańcuchowego wywołania metod w JavaScript. Ostatnia opcja, która sugeruje, że do filteredItems dołączy się również 'phone', wynika z błędnego zrozumienia zasadności filtracji oraz pierwszeństwa warunków w metodach. Aby skutecznie korzystać z takich metod, ważne jest, aby dobrze zrozumieć ich działanie oraz potrafić analizować dane według zadanych kryteriów. W praktyce, często używa się takich metod w aplikacjach webowych do przetwarzania i wyświetlania zestawów danych, co czyni umiejętność ich zastosowania niezwykle istotną.

Pytanie 5

Które z poniższych narzędzi jest używane do statycznej analizy kodu JavaScript?

A. ESLint
B. Jest
C. Babel
D. Webpack
Webpack, Babel i Jest to narzędzia, które pełnią różne funkcje w procesie tworzenia aplikacji JavaScript, jednak żadna z tych opcji nie jest używana do statycznej analizy kodu. Webpack to narzędzie do pakowania modułów, które pozwala programistom łączyć różne zasoby, takie jak skrypty, style czy obrazy, w jeden plik wynikowy, co jest bardzo przydatne w kontekście optymalizacji aplikacji. Z kolei Babel to transpilator, który umożliwia pisanie kodu w nowoczesnym JavaScript, a następnie konwertuje go do wersji, która jest kompatybilna z szerszą gamą przeglądarek. Dzięki Babel możemy korzystać z najnowszych funkcji języka, co zdecydowanie ułatwia rozwój, jednak nie ma on możliwości analizy statycznej. Natomiast Jest to framework testowy, który skupia się na jednostkowym testowaniu kodu JavaScript. Choć Jest pozwala na pisanie testów i sprawdzanie poprawności działania kodu, to również nie pełni roli narzędzia do analizy statycznej. Wybierając te narzędzia, można wprowadzać różne aspekty optymalizacji i poprawy jakości kodu, ale nie zastąpią one dedykowanych narzędzi do analizy, jak ESLint. Warto zrozumieć, że każde z tych narzędzi ma swoją specyfikę i zastosowanie, co jest kluczowe w kontekście efektywnego używania ich w projektach programistycznych.

Pytanie 6

Która z poniższych deklaracji w języku C++ poprawnie opisuje tablicę dwuwymiarową?

A. int matrix[3][3];
B. int matrix[3][3][3];
C. int matrix[3];
D. int matrix[];
Deklaracja 'int matrix[3][3];' poprawnie definiuje tablicę dwuwymiarową w języku C++. Tablice dwuwymiarowe to kluczowe narzędzie do przechowywania macierzy i danych tabelarycznych. Każdy element macierzy jest dostępny poprzez dwa indeksy, co umożliwia łatwe odwzorowanie układów współrzędnych lub plansz w grach. Tablice tego rodzaju są wykorzystywane w algorytmach obliczeniowych, grafice komputerowej oraz analizie danych. Struktura 'matrix[3][3]' tworzy siatkę 3x3, która może przechowywać 9 elementów, co czyni ją efektywnym rozwiązaniem dla problemów wymagających przestrzennych danych.

Pytanie 7

Jakie działania można podjąć, aby uniknąć pogorszenia wzroku podczas korzystania z komputera?

A. Stosować ergonomiczne podkładki pod ręce
B. Zachować stałą temperaturę w biurze
C. Używać filtrów przeciwodblaskowych na ekranie
D. Korzytać ze słuchawek tłumiących dźwięki
Stosowanie filtrów przeciwodblaskowych na monitorze to skuteczny sposób na zapobieganie pogorszeniu wzroku podczas pracy przy komputerze. Filtry te redukują odbicia światła, zmniejszając zmęczenie oczu i poprawiając komfort pracy. Długotrwała praca przy komputerze bez odpowiedniej ochrony może prowadzić do zespołu suchego oka, bólu głowy i problemów z widzeniem. Filtry przeciwodblaskowe to prosty, ale bardzo efektywny sposób na poprawę ergonomii stanowiska pracy. W połączeniu z odpowiednim ustawieniem monitora, regularnymi przerwami oraz ćwiczeniami wzrokowymi, pomagają one w utrzymaniu zdrowia oczu.

Pytanie 8

W zaprezentowanym fragmencie kodu występuje błąd logiczny. Na czym on polega?

Ilustracja do pytania
A. nieprawidłowym warunku pętli, który sprawia, że pętla jest nieskończona
B. niepoprawnym użyciu funkcji cout, co skutkuje tym, że zmienna jest wczytywana w pętli
C. niewłaściwym warunku pętli, co powoduje, że pętla nigdy się nie wykona
D. braku zainicjowania zmiennej x, co powoduje, że zmienna nie ma wartości początkowej
Nieprawidłowy warunek pętli powoduje, że staje się ona nieskończona, co jest częstym problemem w programowaniu. W tym przypadku warunek while(x != 0 || x != 5) jest zawsze prawdziwy, ponieważ dla każdej wartości x, która nie jest jednocześnie równa 0 i 5, pętla nigdy się nie zakończy. To logiczny błąd, ponieważ zmienna x nigdy nie osiągnie stanu, w którym oba warunki będą jednocześnie fałszywe. W praktyce powinno się stosować warunki logiczne, które mogą stać się fałszywe dla jakiegoś stanu zmiennych, co pozwala pętli zakończyć działanie. Częstym wzorcem jest użycie operatora && zamiast ||, aby sprawdzić, czy zmienna osiągnęła konkretny zakres wartości. W ten sposób można zagwarantować, że program nie wejdzie w nieskończoną pętlę. Tego typu błędy są często wykrywane podczas testowania i debugowania kodu, a ich unikanie jest kluczowe w zapewnieniu poprawnego działania aplikacji. Dobre praktyki obejmują dokładne przemyślenie warunków pętli i testowanie ich w różnych scenariuszach.

Pytanie 9

Który z poniższych składników NIE jest konieczny do stworzenia klasy w C++?

A. Deklaracja atrybutów klasy
B. Definicja destruktora
C. Definicja funkcji członkowskich klasy
D. Zastosowanie słowa kluczowego class
Deklaracja pól klasy jest niezbędnym elementem definiowania klasy, ponieważ to one przechowują dane i stan obiektu. Metody klasy są równie ważne, ponieważ definiują zachowanie obiektu i umożliwiają manipulowanie jego danymi. Użycie słowa kluczowego 'class' jest podstawowym krokiem w definicji klasy w C++, bez którego kompilator nie rozpozna konstrukcji jako klasy. W praktyce brak któregokolwiek z tych elementów uniemożliwia prawidłowe utworzenie klasy.

Pytanie 10

Jakie narzędzie jest najbardziej odpowiednie do identyfikacji błędów w trakcie działania programu?

A. Kompilator
B. Interpreter
C. Linker
D. Debugger
Kompilator służy do tłumaczenia kodu źródłowego na kod maszynowy przed uruchomieniem programu, ale nie analizuje błędów w czasie jego wykonywania. Interpreter tłumaczy kod na bieżąco, ale nie pozwala na zatrzymywanie programu i analizowanie jego działania krok po kroku. Linker to narzędzie, które łączy różne moduły i biblioteki w jeden plik wykonywalny, ale nie ma funkcji analizy błędów w czasie działania programu – jego rola kończy się po wygenerowaniu pliku wykonywalnego.

Pytanie 11

Co to jest BEM w kontekście CSS?

A. Bootstrap Element Manager - narzędzie do zarządzania elementami Bootstrap
B. Browser Extension Module - moduł rozszerzeń przeglądarki
C. Metodologia nazewnictwa klas CSS: Block, Element, Modifier
D. Backend Encryption Method - metoda szyfrowania danych w backendzie
Wybór innych odpowiedzi wskazuje na nieporozumienie dotyczące koncepcji BEM oraz jego zastosowania w CSS. Browser Extension Module, czyli moduł rozszerzeń przeglądarki, jest całkowicie niepowiązany z tematyką stylizacji stron internetowych. Takie podejście do ładowania lub tworzenia stylów w przeglądarkach nie dotyczy metodologii organizacji kodu CSS, jaką jest BEM. Backend Encryption Method natomiast odnosi się do bezpieczeństwa i szyfrowania danych w systemach serwerowych, co także nie ma związku z front-endowym podejściem do stylizacji. Pojęcie Bootstrap Element Manager mogłoby sugerować narzędzie do zarządzania komponentami w frameworku Bootstrap, jednak nie odnosi się do BEM, który jest niezależny od konkretnego frameworka i koncentruje się na organizacji kodu CSS. Typowym błędem myślowym przy wyborze tych odpowiedzi jest skupienie się na technologiach związanych z przeglądarką lub backendem, zamiast na metodologii stylistycznej, która ma na celu ułatwienie pracy z CSS. Kluczowe jest zrozumienie, że BEM jest narzędziem używanym do poprawy struktury i czytelności kodu CSS, co jest niezbędne w procesie tworzenia nowoczesnych, skalowalnych aplikacji webowych. Zwracanie uwagi na te różnice jest istotne dla każdej osoby zajmującej się front-endem, aby uniknąć zamieszania w terminologii i użyciu odpowiednich narzędzi do właściwych zadań.

Pytanie 12

Jaką rolę pełni debugger w trakcie programowania?

A. Do automatycznego generowania dokumentacji projektu
B. Do kontrolowania wersji kodu źródłowego
C. Do wykrywania błędów w czasie działania programu
D. Do konwersji kodu źródłowego na język maszynowy
Tłumaczenie kodu źródłowego na język maszynowy to robota dla kompilatora lub interpretera, a nie debuggera. Automatyczne tworzenie dokumentacji to raczej zajęcie dla takich narzędzi jak Doxygen czy Sphinx, które biorą komentarze z kodu i robią z nich dokumentację. Zarządzanie wersjami kodu to z kolei temat dla systemów kontroli wersji, jak Git, które śledzą zmiany w plikach, a nie zajmują się szukaniem błędów w czasie działania programu.

Pytanie 13

Zaprezentowany kod zawiera pola danej klasy. Które pole (pola) mogą być osiągnięte z poziomu głównego programu poprzez odwołanie się w formie nazwaObiektu.nazwaPola?

Ilustracja do pytania
A. p1
B. p3 i p4
C. jedynie p3
D. wyłącznie p3, p4, p5
To pole p3 jest publiczne, co oznacza, że możesz je użyć w programie głównym, wywołując nazwaObiektu.p3. Fajne jest to, że pola prywatne i chronione są niewidoczne poza klasą, więc musisz użyć odpowiednich metod, takich jak gettery i settery, żeby się do nich dostać.

Pytanie 14

Po wykonaniu podanego kodu na konsoli wyświetli się liczba

Ilustracja do pytania
A. 73
B. 115
C. 108
D. 0
Liczba 108 może wynikać z błędnej operacji lub niepełnego obliczenia. Wynik 73 sugeruje pominięcie części danych lub niepełne przetworzenie wejściowych wartości. Wynik 0 oznacza, że operacja mogła zakończyć się błędem lub algorytm nie przeprowadził żadnych operacji na danych wejściowych.

Pytanie 15

Czym jest ochrona własności intelektualnej?

A. Koncepcja prawa zabezpieczającego twórczość i innowacje
B. Rejestr plików przechowywanych w chmurze
C. Zbiór informacji osobowych
D. Zestaw przepisów dotyczących ochrony prywatności
Własność intelektualna to zbiór praw chroniących twórczość i wynalazki, obejmujący patenty, prawa autorskie, znaki towarowe i wzory przemysłowe. Własność intelektualna pozwala twórcom na zarabianie na swoich dziełach oraz kontrolowanie, kto i w jaki sposób może z nich korzystać. W wielu krajach naruszenie praw własności intelektualnej wiąże się z poważnymi konsekwencjami prawnymi. Dla przedsiębiorstw i innowatorów ochrona własności intelektualnej jest kluczowa dla zabezpieczenia ich inwestycji oraz rozwijania nowych technologii.

Pytanie 16

Programista aplikacji mobilnych pragnie zmienić swoją ścieżkę kariery na Full-Stack Developera. Wskaż kurs, który powinien wybrać, żeby to osiągnąć?

A. Mastering Cross-platform Developping
B. Complete JavaScript React, SQL, Node.js Cource
C. Raster and Vector Graphics with Adobe
D. Ultimate C# Serier from Beginner to Advanced
Kurs 'Complete JavaScript React, SQL, Node.js Course' obejmuje naukę pełnego stosu technologii webowych, umożliwiając przejście z roli developera mobilnego na stanowisko Full-Stack Developer. Kurs ten pokrywa zarówno frontend (React), jak i backend (Node.js, SQL), co jest kluczowe dla pracy full-stack.

Pytanie 17

Który z poniższych jest popularnym systemem zarządzania bazami danych NoSQL?

A. Oracle
B. MongoDB
C. MySQL
D. PostgreSQL
MongoDB to jeden z najbardziej popularnych systemów zarządzania bazami danych NoSQL, który został zaprojektowany z myślą o elastyczności, skalowalności i prostocie użytkowania. W odróżnieniu od tradycyjnych baz danych SQL, MongoDB przechowuje dane w formacie dokumentów BSON, co umożliwia łatwą integrację z danymi o zmiennej strukturze. Dzięki temu programiści mogą szybko prototypować aplikacje i wprowadzać zmiany w modelu danych bez konieczności przeprowadzania skomplikowanych migracji schematów. MongoDB znajduje zastosowanie w wielu nowoczesnych aplikacjach, od startupów po duże przedsiębiorstwa, w takich dziedzinach jak analiza danych, zarządzanie treścią, czy aplikacje mobilne. W praktyce, dzięki rozproszonej architekturze, możliwe jest łatwe skalowanie poziome, co oznacza dodawanie nowych instancji bazy danych w miarę rosnących potrzeb. Warto również zwrócić uwagę na bogate wsparcie dla technologii chmurowych oraz ekosystem narzędzi analitycznych, co czyni MongoDB świetnym wyborem dla aplikacji wymagających dużej wydajności i elastyczności.

Pytanie 18

Który z poniższych opisów najlepiej definiuje kompilator?

A. Narzędzie przekształcające kod źródłowy na plik wykonywalny
B. Narzędzie do analizy kodu w czasie rzeczywistym
C. System monitorujący zmiany w kodzie źródłowym
D. Program łączący dynamiczne biblioteki z kodem źródłowym
Kompilator to narzędzie, które przekształca kod źródłowy napisany w języku programowania na plik wykonywalny (binarny), który może być uruchomiony bez potrzeby ponownej kompilacji. Proces ten obejmuje kilka etapów, takich jak analiza leksykalna, analiza składniowa, optymalizacja kodu oraz generowanie kodu maszynowego. Kompilator jest nieodzownym elementem w językach takich jak C, C++ czy Java. Generowany plik wykonywalny może działać szybciej niż kod interpretowany, ponieważ nie wymaga tłumaczenia w czasie rzeczywistym.

Pytanie 19

Jakie z wymienionych narzędzi jest szeroko stosowane do debugowania aplikacji internetowych?

A. Chrome DevTools
B. Blender
C. Postman
D. Git
Chrome DevTools to potężne narzędzie wbudowane w przeglądarkę Google Chrome, które umożliwia debugowanie aplikacji webowych. Umożliwia ono analizowanie struktury DOM, monitorowanie sieci, profilowanie wydajności oraz inspekcję kodu JavaScript. Chrome DevTools pozwala na śledzenie błędów w czasie rzeczywistym, edytowanie stylów CSS oraz modyfikowanie HTML bezpośrednio w przeglądarce, co znacznie przyspiesza proces rozwoju i testowania aplikacji webowych.

Pytanie 20

Jakie z wymienionych funkcji są typowe dla narzędzi służących do zarządzania projektami?

A. Przeprowadzanie analizy statystycznej
B. Opracowywanie diagramów przepływu
C. Nadzorowanie postępu realizacji
D. Tworzenie interfejsu użytkownika
Monitorowanie postępu prac to jedna z kluczowych funkcji narzędzi do zarządzania projektami. Dzięki temu zespoły mogą śledzić realizację zadań, identyfikować opóźnienia oraz efektywnie alokować zasoby. Narzędzia takie jak Jira, Trello czy Asana pozwalają na wizualizację postępów, co ułatwia kontrolowanie harmonogramu oraz planowanie kolejnych etapów projektu. Monitorowanie postępu prac pomaga także w wykrywaniu wąskich gardeł i umożliwia szybkie podejmowanie decyzji, co znacząco zwiększa efektywność całego zespołu. Funkcja ta jest szczególnie istotna w zarządzaniu projektami IT, budowlanymi i kreatywnymi, gdzie koordynacja wielu zadań jest kluczowa dla sukcesu projektu.

Pytanie 21

Co zostanie wyświetlone po wykonaniu poniższego kodu w języku Python?

data = [1, 2, 3, 4, 5] result = list(map(lambda x: x*2, filter(lambda x: x % 2 == 0, data))) print(result)

A. [2, 4, 6, 8, 10]
B. [4, 8]
C. [2, 6, 10]
D. [1, 2, 3, 4, 5]
Analizując inne odpowiedzi, możemy zauważyć, że wszystkie one bazują na błędnych założeniach dotyczących działania funkcji filter i map. Niektóre z propozycji, takie jak [2, 6, 10], sugerują, że wszystkie liczby parzyste z oryginalnej listy byłyby mnożone przez 2, co jest nieprawidłowe. Funkcja filter zwraca jedynie liczby parzyste, a to oznacza, że tylko liczby 2 i 4 są brane pod uwagę, nie 6 i 10, których w oryginalnej liście po prostu nie ma. Ponadto odpowiedź [2, 4, 6, 8, 10] jest błędna, ponieważ dodaje liczby, które nie występują w danych wejściowych, co prowadzi do nieprecyzyjnego wyniku. Warto zrozumieć, że w Pythonie operacje na kolekcjach są często wykonywane w sposób, który wymaga precyzyjnej analizy danych wejściowych. W kontekście programowania, często popełnianym błędem jest zakładanie, że wszystkie liczby pasujące do jakiegoś warunku będą uwzględniane w dalszej obróbce bez dokładnego ich filtrowania. Stąd wynika, że zrozumienie, jak działają funkcje takie jak filter i map, jest kluczowe dla efektywnego i poprawnego programowania. W procesie nauki ważne jest, aby przyglądać się działaniu kodu krok po kroku i dokładnie analizować, jak funkcje przetwarzają dane. Zrozumienie tych podstawowych koncepcji jest niezbędne, aby uniknąć podobnych nieporozumień w przyszłości.

Pytanie 22

Metoda przeszukiwania w uporządkowanych tablicach, która polega na podzieleniu tablicy na kilka części i wykonywaniu wyszukiwania liniowego tylko w tej części, gdzie może znajdować się poszukiwany element, w języku angielskim jest określana jako

A. Ternary search
B. Exponential search
C. Binary search
D. Jump search
Binary Search dzieli tablicę na pół przy każdej iteracji, co różni się od przeskakiwania blokowego. Exponential Search i Ternary Search to inne algorytmy o odmiennej logice przeszukiwania, które nie polegają na przeskakiwaniu stałych bloków elementów.

Pytanie 23

Jakie znaczenie ma termin "hierarchia dziedziczenia" w kontekście programowania obiektowego?

A. Układ klas w strukturę, w której klasy pochodne dziedziczą cechy od klas bazowych
B. Zbiór klas, które nie mają wspólnych powiązań
C. Układ klas, który ogranicza występowanie dziedziczenia wielokrotnego
D. Zespół metod i pól posiadających ten sam modyfikator dostępu
Hierarchia dziedziczenia to fundamentalna koncepcja programowania obiektowego, polegająca na organizacji klas w strukturę, w której klasy pochodne dziedziczą właściwości (pola i metody) od klas bazowych. Pozwala to na wielokrotne wykorzystanie kodu, co zwiększa jego modularność i zmniejsza redundancję. Klasa bazowa dostarcza ogólne cechy i metody, podczas gdy klasy pochodne rozszerzają lub modyfikują tę funkcjonalność, dostosowując ją do bardziej specyficznych wymagań. Przykładem jest klasa 'Pojazd', po której mogą dziedziczyć klasy 'Samochód' i 'Motocykl', zachowując wspólne atrybuty, takie jak 'maksymalna prędkość' czy 'masa'.

Pytanie 24

Jakie są różnice między typem łańcuchowym a typem znakowym?

A. Typ łańcuchowy obsługuje liczby całkowite, a znakowy liczby zmiennoprzecinkowe
B. Typ znakowy przechowuje dane logiczne, a łańcuchowy tekst
C. Typ znakowy przechowuje pojedyncze znaki, a łańcuchowy ciągi znaków
D. Typ łańcuchowy przechowuje pojedyncze znaki, a znakowy długie ciągi znaków
Typ znakowy (char) przechowuje pojedyncze znaki, natomiast typ łańcuchowy (string) przechowuje ciągi znaków. Różnica ta ma kluczowe znaczenie w programowaniu, ponieważ typ 'char' jest używany do operacji na pojedynczych literach, cyfrze lub symbolu, podczas gdy 'string' umożliwia przechowywanie i manipulowanie całymi wyrazami lub zdaniami. W wielu językach 'string' to bardziej złożona struktura danych, która zawiera tablicę znaków (array of characters), co pozwala na efektywną pracę z tekstem i budowanie interaktywnych aplikacji.

Pytanie 25

Co to jest SQL injection?

A. Technika ataku polegająca na wstrzyknięciu złośliwego kodu SQL do zapytania
B. Proces automatyzacji tworzenia zapytań SQL
C. Metoda optymalizacji zapytań SQL w bazach danych
D. Narzędzie do importowania danych do bazy SQL
Błędne odpowiedzi dotyczą metod, które nie mają związku z problematyką bezpieczeństwa baz danych, a szczególnie atakami typu SQL injection. Metody optymalizacji zapytań SQL, choć istotne w kontekście wydajności, nie odnoszą się do kwestii zabezpieczeń. Optymalizacja polega na dostosowywaniu zapytań, aby mogły szybciej przetwarzać dane, co jest zupełnie innym zagadnieniem. Również narzędzie do importowania danych do bazy SQL nie jest w żaden sposób związane z typowymi atakami, a jego celem jest tylko ułatwienie pracy z danymi. Proces automatyzacji tworzenia zapytań SQL, choć pomocny w codziennych operacjach, również nie ma nic wspólnego z wstrzykiwaniem złośliwego kodu. Takie myślenie może prowadzić do niedocenienia zagrożeń związanych z bezpieczeństwem aplikacji i baz danych, co w praktyce może skutkować poważnymi naruszeniami bezpieczeństwa oraz utratą danych. Zrozumienie różnicy pomiędzy tymi koncepcjami jest kluczowe dla właściwego podejścia do zabezpieczeń aplikacji i ochrony przed atakami, co w dłuższej perspektywie pozwala na minimalizację ryzyka oraz zapewnienie integralności danych.

Pytanie 26

W zamieszczonej ramce znajdują się notatki testera dotyczące przeprowadzanych testów aplikacji. Jakiego typu testy planuje przeprowadzić tester?

Ilustracja do pytania
A. Interfejsu
B. Wydajnościowe
C. Jednostkowe
D. Bezpieczeństwa
Testy wydajnościowe są kluczowe dla zapewnienia, że system działa sprawnie pod różnym obciążeniem. Są one wykonywane, aby zrozumieć, jak aplikacja zachowuje się w warunkach rzeczywistych, kiedy wiele użytkowników korzysta z niej jednocześnie. W pytaniu wymienione zostały zadania takie jak mierzenie czasu logowania się użytkowników oraz sprawdzanie, czy czas ten wzrasta wraz ze wzrostem liczby użytkowników. To typowe aspekty testów wydajnościowych. Takie testy pomagają określić limity skalowalności i zapewniają, że aplikacja może obsługiwać oczekiwaną liczbę użytkowników bez spadku wydajności. Standardy branżowe, takie jak ISO/IEC 25010, zwracają uwagę na konieczność testowania wydajności, by zidentyfikować potencjalne wąskie gardła i zapewnić satysfakcjonujące doświadczenia użytkownikom. Dobrymi praktykami są używanie narzędzi takich jak JMeter czy LoadRunner, które umożliwiają symulację obciążenia i analizę wyników w celu optymalizacji kodu i infrastruktury. Tego typu testy są nieodzowne przed wdrożeniem aplikacji produkcyjnej, aby zapewnić jej niezawodne działanie.

Pytanie 27

Co to jest Docker?

A. Narzędzie do automatyzacji procesu tworzenia dokumentacji
B. System zarządzania bazami danych
C. Platforma do tworzenia, wdrażania i uruchamiania aplikacji w kontenerach
D. Framework JavaScript do tworzenia aplikacji mobilnych
Chociaż odpowiedzi wskazujące na system zarządzania bazami danych, framework JavaScript oraz narzędzie do automatyzacji dokumentacji mogą wydawać się na pierwszy rzut oka przekonywujące, to w rzeczywistości są one dalekie od prawdy. System zarządzania bazami danych odnosi się do oprogramowania, które służy do przechowywania i zarządzania danymi, jak MySQL czy PostgreSQL, ale nie ma nic wspólnego z konteneryzacją aplikacji. Framework JavaScript, jak React czy Angular, jest narzędziem do budowania interfejsów użytkownika, a nie do zarządzania środowiskiem uruchomieniowym aplikacji. Z kolei narzędzia do automatyzacji dokumentacji, takie jak Sphinx czy JSDoc, koncentrują się na generowaniu dokumentacji technicznej z kodu źródłowego, co również nie ma związku z konteneryzacją. Wiele osób myli te pojęcia z Dockerem przez brak znajomości architektury aplikacji oraz sposobu, w jaki są one wdrażane w nowoczesnym środowisku IT. Konteneryzacja pozwala na izolację aplikacji i ich zależności, co jest kluczowe dla zapewnienia stabilności i spójności w różnych środowiskach, co nie jest celem wspomnianych odpowiedzi. Aby lepiej zrozumieć funkcję Dockera, warto zaznajomić się z koncepcjami związanymi z wirtualizacją oraz zarządzaniem środowiskami deweloperskimi, co pomoże uniknąć tego typu nieporozumień w przyszłości.

Pytanie 28

Jakie są kluczowe różnice pomiędzy strukturą (struct) a unią (union) w języku C?

A. Struktura wymaga więcej miejsca w pamięci niż unia
B. Struktura przechowuje wiele wartości równocześnie, unia tylko jedną
C. Unia umożliwia dynamiczne przypisywanie typów danych, struktura natomiast nie
D. Unia nie jest obsługiwana przez kompilatory współczesnych języków
Główna różnica między strukturą ('struct') a unią ('union') w języku C polega na sposobie przechowywania danych. Struktura przechowuje wszystkie pola jednocześnie, przydzielając każdemu z nich osobne miejsce w pamięci, natomiast unia używa wspólnej przestrzeni pamięci dla wszystkich swoich pól – w danym momencie można przechowywać tylko jedną wartość. Unia jest bardziej efektywna pod względem pamięci, ale mniej wszechstronna, ponieważ zmiana wartości jednego pola nadpisuje pozostałe. Struktury są powszechnie wykorzystywane w aplikacjach, gdzie konieczne jest przechowywanie wielu niezależnych danych, podczas gdy unie są używane do oszczędzania pamięci.

Pytanie 29

Jaki typ pamięci RAM powinno się wybrać do efektywnego komputera do gier?

A. DDR3
B. DDR4
C. DDR5
D. LPDDR4
Wybór odpowiedniego rodzaju pamięci RAM jest kluczowy dla osiągnięcia maksymalnej wydajności w komputerze gamingowym. DDR5, najnowszy standard pamięci dynamicznej RAM, oferuje znaczące ulepszenia w porównaniu do swoich poprzedników. Główne różnice dotyczą prędkości, efektywności energetycznej oraz pojemności. DDR5 może oferować prędkości sięgające 8400 MT/s, co przyczynia się do szybszego transferu danych, co ma bezpośredni wpływ na wydajność gier i aplikacji wymagających wysokiej przepustowości. Ponadto, DDR5 wprowadza architekturę, która pozwala na zwiększenie ilości pamięci w jednym module, co umożliwia konfiguracje do 128 GB na pojedynczy moduł, co jest niezwykle korzystne dla graczy korzystających z bardziej wymagających tytułów. Przykłady gier, które potrafią w pełni wykorzystać możliwości DDR5 to Cyberpunk 2077 czy Call of Duty: Warzone, gdzie wydajność pamięci jest kluczowym elementem w uzyskiwaniu płynności rozgrywki. Stosowanie DDR5 nie tylko poprawia wydajność, ale również zwiększa przyszłościowość sprzętu, co sprawia, że jest to najlepszy wybór na dzisiejszym rynku komputerów gamingowych.

Pytanie 30

Wskaź rodzaj testowania, które realizuje się w trakcie tworzenia kodu źródłowego?

A. testy jednostkowe
B. testy kompatybilności
C. testy wdrożeniowe
D. testy wydajnościowe
Testy wydajnościowe są wykonywane po zakończeniu kodowania, aby sprawdzić, jak system działa pod obciążeniem. Testy kompatybilności sprawdzają zgodność aplikacji z różnymi środowiskami i urządzeniami. Testy wdrożeniowe są realizowane na końcowym etapie projektu i mają na celu sprawdzenie, czy aplikacja działa poprawnie w rzeczywistym środowisku.

Pytanie 31

Jakie jest przeznaczenie dokumentacji wdrożeniowej?

A. Do opisania procesu instalacji i konfiguracji aplikacji w środowisku produkcyjnym
B. Do tworzenia zadań w systemie kontroli wersji
C. Do zarządzania bazą danych aplikacji
D. Do testowania wydajności aplikacji
Dokumentacja wdrożeniowa opisuje proces instalacji i konfiguracji aplikacji w środowisku produkcyjnym. Obejmuje ona szczegółowe instrukcje dotyczące wymaganych komponentów systemowych, zależności oraz kroków niezbędnych do prawidłowego wdrożenia aplikacji. Dzięki dokumentacji wdrożeniowej administratorzy IT oraz zespoły DevOps mogą skutecznie zarządzać procesem implementacji, minimalizując ryzyko błędów i przestojów. Dokument ten zawiera również informacje o kopiach zapasowych, procedurach przywracania systemu oraz testach przeprowadzanych po wdrożeniu, co zapewnia stabilność i bezpieczeństwo aplikacji po przeniesieniu jej na serwery produkcyjne. Kompleksowa dokumentacja wdrożeniowa to kluczowy element zarządzania cyklem życia oprogramowania (SDLC).

Pytanie 32

Algorytm przedstawiony powyżej może zostać zaimplementowany w języku Java z wykorzystaniem instrukcji:

Ilustracja do pytania
A. if
B. try
C. while
D. switch
Instrukcja 'while' w Javie działa tak, że powtarza blok kodu, aż warunek, który podasz, będzie prawdziwy. To jedna z podstawowych rzeczy w programowaniu i super przydaje się, kiedy nie wiesz z góry, ile razy coś ma się powtórzyć. Na przykład, możesz to wykorzystać, gdy szukasz czegoś w danych albo gdy chcesz, żeby coś wydarzyło się wielokrotnie, jak obsługa kliknięć na stronie.

Pytanie 33

Jakie rezultaty pojawią się po uruchomieniu poniższego kodu napisanego w języku C++?

Ilustracja do pytania
A. Pochodna. Bazowa.
B. Pochodna. Pochodna.
C. Bazowa. Pochodna.
D. Bazowa. Bazowa.
Wyświetlenie 'Bazowa. Pochodna.' wskazywałoby, że tylko jedna z metod została nadpisana, co nie ma sensu w tym przypadku. Znacznik 'Bazowa. Bazowa.' to już totalny brak polimorfizmu, co zupełnie mija się z celem tego kodu. A 'Pochodna. Bazowa.' sugerowałoby, że mamy do czynienia z częściowym nadpisaniem metod, co też nie jest zgodne z tym, co mamy w kodzie.

Pytanie 34

Jakie środowisko deweloperskie jest najczęściej używane do programowania w C#?

A. Eclipse
B. Visual Studio
C. PyCharm
D. NetBeans
Visual Studio to najczęściej wykorzystywane środowisko programistyczne (IDE) do tworzenia aplikacji w języku C#. Oferuje pełne wsparcie dla platformy .NET i umożliwia szybkie tworzenie aplikacji desktopowych, webowych i mobilnych. Visual Studio jest wyposażone w zaawansowane narzędzia do debugowania, projektowania interfejsów oraz integrację z systemami kontroli wersji. Dzięki rozbudowanemu ekosystemowi wtyczek i rozszerzeń Visual Studio jest idealnym rozwiązaniem zarówno dla początkujących, jak i zaawansowanych programistów, którzy tworzą aplikacje na system Windows oraz inne platformy.

Pytanie 35

Który z wymienionych algorytmów najczęściej wykorzystuje rekurencję?

A. Wyszukiwanie liniowe
B. Sortowanie bąbelkowe
C. Obliczanie liczb Fibonacciego
D. Sortowanie przez wstawianie
Sortowanie bąbelkowe to algorytm iteracyjny, który działa na zasadzie porównywania sąsiednich elementów tablicy i zamiany ich miejscami. Nie korzysta on z rekurencji, ponieważ jego struktura nie wymaga podziału problemu na mniejsze części. Wyszukiwanie liniowe to prosty algorytm iteracyjny, który przeszukuje kolejne elementy tablicy i nie wykorzystuje rekurencji. Sortowanie przez wstawianie również jest algorytmem iteracyjnym, który działa na zasadzie wstawiania kolejnych elementów w odpowiednie miejsca i nie wymaga wywoływania funkcji rekurencyjnych.

Pytanie 36

W metodach klasy GoldCustomer dostępne są tylko pola

Ilustracja do pytania
A. GoldPoints, Name, Id
B. GoldPoints, Name, Id, Age
C. GoldPoints, Name
D. GoldPoints
W metodach klasy GoldCustomer widoczne są pola GoldPoints, Name i Id, co oznacza, że są one dziedziczone lub publiczne i mogą być bezpośrednio dostępne w obrębie tej klasy.

Pytanie 37

W jakiej sytuacji należy umieścić poszkodowanego w bezpiecznej pozycji bocznej?

A. w przypadku urazu pleców, gdy osoba jest przytomna
B. gdy osoba omdleje, ale oddycha
C. w sytuacji omdlenia i braku tętna
D. gdy wystąpi uszkodzenie kręgosłupa
Osobę po omdleniu, która oddycha, należy ułożyć w pozycji bocznej bezpiecznej. Taka pozycja zapobiega zadławieniu i zapewnia drożność dróg oddechowych, co jest kluczowe dla bezpieczeństwa poszkodowanego.

Pytanie 38

Jak nazywa się proces znajdowania i usuwania błędów w kodzie?

A. Kompilowanie
B. Debugowanie
C. Kompensowanie
D. Interpretowanie
Procesy kompilowania, interpretowania i kompensowania mają swoje specyficzne funkcje w programowaniu, ale nie są bezpośrednio związane z usuwaniem błędów w kodzie. Kompilowanie to proces tłumaczenia kodu źródłowego napisanego w języku wysokiego poziomu na kod maszynowy, który może być wykonany przez komputer. Jest to kluczowy etap w przypadku języków kompilowanych, takich jak C++ czy Java, gdzie kod źródłowy musi zostać przekształcony w formę zrozumiałą dla procesora. Interpretowanie, z kolei, polega na bezpośrednim wykonywaniu kodu źródłowego przez interpreter, który analizuje i uruchamia instrukcje programu linijka po linijce. Języki takie jak Python czy JavaScript często wykorzystują ten proces, co może wpływać na wydajność wykonania, ale ułatwia testowanie i modyfikacje kodu. Kompensowanie nie odnosi się bezpośrednio do programowania, ale w kontekście ogólnym oznacza wyrównywanie lub łagodzenie skutków błędów czy niedoskonałości. Może dotyczyć np. strategii zarządzania projektem, ale nie jest procesem technicznym związanym z debugowaniem kodu. Te różnice w funkcjonalności i zastosowaniu pokazują, jak ważne jest precyzyjne rozumienie terminologii programistycznej w kontekście debugowania i innych procesów.

Pytanie 39

Jaki komponent środowiska IDE jest niezbędny do tworzenia aplikacji webowych?

A. Zarządzanie bazami danych
B. Narzędzie do tworzenia grafiki
C. Emulator urządzeń mobilnych
D. Debugger, edytor kodu, integracja z systemem kontroli wersji
Debugger, edytor kodu oraz integracja z systemem kontroli wersji to kluczowe elementy środowiska IDE, które umożliwiają efektywną pracę nad aplikacjami webowymi. Debugger pozwala na wykrywanie i naprawianie błędów w czasie rzeczywistym, edytor kodu umożliwia szybkie pisanie i modyfikowanie kodu, a integracja z systemem kontroli wersji (np. Git) pozwala śledzić zmiany i współpracować w zespołach programistycznych. Te narzędzia stanowią podstawę pracy każdego dewelopera webowego.

Pytanie 40

Który z poniższych aspektów najdokładniej określa cel realizacji projektu?

A. Stworzenie harmonogramu działań
B. Ocena postępów w czasie realizacji projektu
C. Zidentyfikowanie technologii, które mogą być zastosowane
D. Określenie problemu i metody jego rozwiązania
Przygotowanie harmonogramu działań jest istotne, ale to tylko jeden z elementów planowania projektu, a nie jego główny cel. Zidentyfikowanie technologii to krok wspierający, który pomaga w realizacji projektu, ale nie rozwiązuje bezpośrednio problemu użytkownika. Analiza postępów pracy to narzędzie monitorujące, które służy do oceny efektywności działań, jednak nie stanowi podstawowego celu projektu, lecz jest częścią zarządzania nim.