Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik stylista
  • Kwalifikacja: MOD.03 - Projektowanie i wytwarzanie wyrobów odzieżowych
  • Data rozpoczęcia: 22 maja 2025 20:03
  • Data zakończenia: 22 maja 2025 20:25

Egzamin niezdany

Wynik: 12/40 punktów (30,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Udostępnij swój wynik
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Co powoduje powstawanie nieregularnego ściegu stębnowego podczas szycia na maszynie?

A. Pozostałości nici górnej w chwytaczu
B. Błędny transport materiału
C. Uszkodzona dziura w płytce ściegowej
D. Nieodpowiednie zamocowanie igły w uchwycie
Uszkodzony otwór w płytce ściegowej oraz źle zamocowana igła w uchwycie to kłopoty, które mogą się zdarzyć podczas szycia. Ale nie wpływają one bezpośrednio na to, czy ścieg jest regularny, jeśli chodzi o transport materiału. Rzeczywiście, uszkodzenia w płytce mogą sprawić, że igła nie wchodzi gładko w materiał, co prowadzi do zacięć, ale niekoniecznie do nieregularnych ściegów. Z kolei, źle zamocowana igła może pogarszać jakość szycia, ale częściej powoduje łamanie nici czy uszkadzanie materiału, a nie właśnie nieregularność ściegów. Często użytkownicy koncentrują się na takich zewnętrznych rzeczach, a zapominają o tym, jak ważny jest sam mechanizm transportu materiału. Zrozumienie, jak to działa i jak grubość materiału wpływa na ustawienia maszyny, to klucz do udanego szycia. W praktyce, każdy szyjący powinien zwracać uwagę na wszystko – stan maszyny, rodzaj materiału i techniki, jakie stosuje, żeby uniknąć błędów i mieć dobre ściegi.

Pytanie 2

Jakie narzędzie krojcze powinno się zastosować do podziału materiału o wysokości 160 mm na części?

A. Nożyce krawieckie
B. Krajarkę przenośną ręczną
C. Maszynę krojczą taśmową
D. Prasę do wykrawania
Wybór niewłaściwego narzędzia do rozkroju nakładu o wysokości 160 mm może prowadzić do wielu problemów w zakresie efektywności oraz jakości wykonywanych prac. Maszyna krojcza taśmowa, mimo że jest używana do cięcia większych serii materiałów, nie jest odpowiednia dla mniejszych projektów ze względu na swoje rozmiary i złożoność obsługi. Użycie tej maszyny wymaga również stałego zasilania oraz przygotowania odpowiednich ustawień, co w przypadku jednorazowego cięcia może być czasochłonne. Prasa do wykrawania może być skuteczna w przypadku cięcia kształtów, ale nie nadaje się do cięcia prostych sekcji materiałów o nieregularnych wymiarach, a jej użycie wiąże się z koniecznością posiadania odpowiednich wykrojników, co podnosi koszty i zmienia złożoność procesu. Warto również zauważyć, że nożyce krawieckie, chociaż są narzędziem manualnym, mogą nie zapewnić wystarczającej precyzji oraz powtarzalności w cięciu, co jest kluczowe w produkcji. Często są stosowane w sytuacjach, gdy materiał jest cienki, ale w przypadku grubszych tkanin, mogą prowadzić do efektu „strzępienia” czy nieestetycznych krawędzi. Wniosek jest taki, że kluczowym jest dobranie narzędzi do specyficznych warunków pracy oraz charakterystyki materiału, aby uniknąć problemów związanych z jakością oraz efektywnością produkcji.

Pytanie 3

Technika polegająca na łączeniu niewielkich elementów z użyciem wkładu klejowego w celu zapewnienia usztywnienia oraz stabilizacji kształtów nazywana jest

A. małymi wklejkami
B. wkładami sztywnymi
C. wkładami konstrukcyjnymi klejowymi
D. połączeniami tymczasowymi
Wybór innych odpowiedzi, takich jak klejowe wkłady konstrukcyjne, tymczasowe połączenia, czy wkłady sztywnikowe, może prowadzić do nieporozumień dotyczących zastosowań oraz właściwości materiałów w produkcji odzieży. Klejowe wkłady konstrukcyjne mogą sugerować zastosowanie większych elementów stabilizujących, które nie są tak precyzyjne jak małe wklejki. Ta technika ma na celu głównie lokalne usztywnienie, co jest kluczowe dla detali w odzieży. Z kolei tymczasowe połączenia dotyczą metod, które nie oferują trwałego rozwiązania, co jest istotnym błędem w kontekście zadań wymagających długotrwałej stabilności. Wkłady sztywnikowe mogą być mylnie postrzegane jako alternatywa dla małych wklejek, jednak są to zazwyczaj większe elementy, które mają inne przeznaczenie. Zrozumienie różnicy pomiędzy tymi technikami jest kluczowe dla prawidłowego wyboru materiałów oraz metod obróbczych, co może wpłynąć na ogólną jakość i trwałość wyrobów odzieżowych. Dlatego ważne jest, aby mieć na uwadze, że małe wklejki są właściwym rozwiązaniem dla precyzyjnych, lokalnych usztywnień, w przeciwieństwie do pozostałych wymienionych odpowiedzi, które często nie spełniają tych wymagań.

Pytanie 4

Jakie pomiary krawieckie należy zrealizować, aby dostosować za duży żakiet do figury klientki?

A. opx, ot, obt
B. XpXp, obt, ot
C. SySvXp, opx, obt
D. SyTy, os, ot
Wybór odpowiedzi niepoprawnych jest często wynikiem nieporozumień dotyczących znaczenia i zastosowania poszczególnych pomiarów krawieckich. Pomiary takie jak SyTy, os, ot, SySvXp, XpXp, czy inne szczegóły nie są kluczowe w kontekście dopasowania żakietu dla klientki. Na przykład, SyTy i SySvXp są związane z obwodem szyi i długością ramienia, co w przypadku za dużego żakietu nie jest priorytetowe. Pomiary te mogą być istotne w procesie tworzenia nowego wzoru odzieżowego, ale w przypadku modyfikacji istniejącego elementu garderoby ich użycie nie przynosi oczekiwanych rezultatów. Podobnie, pomiary takie jak os (obwód szyi) czy XpXp (obwód bioder) mogą nie oddawać istoty problemu, jakim jest za duży żakiet. Dobierając odpowiednie pomiary, warto skupić się na tych, które bezpośrednio wpływają na dopasowanie odzieży w rejonach problematycznych. Pominięcie kluczowych pomiarów, takich jak obwód klatki piersiowej, talii i długości rękawa, może prowadzić do niewłaściwego dopasowania, co w praktyce skutkuje nie tylko brakiem estetyki, ale również dyskomfortem podczas noszenia. Użytkownicy powinni być świadomi, że każdy element odzieży ma swoje specyficzne wymagania dotyczące pomiarów, które powinny być dokładnie przestrzegane, aby uniknąć błędów w dopasowaniu.

Pytanie 5

Który z wymienionych elementów krawieckich używa się, między innymi, do usztywnienia paska w męskich spodniach?

A. Gurt.
B. Bortę.
C. Gimp.
D. Pasmanteria.
Galon, bortę i gimp są przykładami dodatków krawieckich, które, mimo że mają swoje unikalne zastosowania, nie pełnią funkcji usztywnienia paska w spodniach męskich. Galon to wąska taśma, często ozdobna, używana głównie do wykończeń i zdobień, ale nie ma właściwości usztywniających. Jego funkcja polega na dodawaniu estetycznych detali, a nie na zapewnieniu stabilności strukturalnej. Bortę to rodzaj taśmy, która jest stosowana do wykończeń brzegów tkanin, ale również nie spełnia funkcji usztywnienia. Z kolei gimp to elastyczny materiał, który może być użyty do wzmocnienia krawędzi lub dodania dekoracyjnych detali, jednak także nie ma zastosowania w kontekście usztywnienia paska. Często błędnie zakłada się, że każdy dodatkiem krawiecki może pełnić wiele różnych ról, co prowadzi do mylnych wniosków. Wiedza o specyficznych funkcjach różnych dodatków jest kluczowa w krawiectwie, ponieważ zapewnia prawidłowe wykorzystanie materiałów i zwiększa jakość wykonania odzieży. Niezrozumienie tego aspektu może skutkować niewłaściwym doborem materiałów, co negatywnie wpływa na ostateczny efekt wizualny oraz funkcjonalność odzieży.

Pytanie 6

Jaką tkaninę powinno się wykorzystać do uszycia sukni kobiecej, której dekolt jest stworzony w formie delikatnie opadającej draperii tzw. "wody"?

A. Żorżetę
B. Taftę
C. Brokat
D. Organzę
Brokat, choć atrakcyjny pod względem wizualnym, nie jest odpowiednim materiałem na suknię z dekoltem w formie draperii. Tkanina ta charakteryzuje się sztywną strukturą oraz grubością, co utrudnia uzyskanie miękkich i płynnych zagięć. Efekt, jaki daje brokat, może być zbyt sztywny i przez to pozbawiony pożądanej elegancji, która jest kluczowa w przypadku draperii. Organza, z kolei, jest tkaniną o dużej przejrzystości i sztywności, co również nie sprzyja naturalnemu układaniu się materiału w formie fal. Choć organza może być używana do podszewki, jej właściwości sprawiają, że nie nadaje się do głównych warstw odzieży, w której wymagane są delikatniejsze formy. Tafta, mimo że ma swoje zalety, takie jak blask i sztywność, również nie jest odpowiednia do tworzenia draperii. Jej struktura sprawia, że nie układa się ona w sposób naturalny, a efekt końcowy może być zbyt sztywny i mało estetyczny. Wybór niewłaściwej tkaniny do draperii często wynika z błędnego założenia, że materiały o efektownym wyglądzie zawsze będą odpowiednie do każdej kreacji. Kluczowe jest zrozumienie właściwości tkanin oraz ich zastosowania w kontekście designu odzieży, co pozwala na osiągnięcie zamierzonego efektu wizualnego i komfortu noszenia.

Pytanie 7

Jaki metryczny rozmiar powinna mieć igła przeznaczona do szycia damskich bluzek z batystu?

A. 110
B. 70
C. 90
D. 100
Wybór igły metrycznej 100, 90 czy 110 do szycia bluzek z batystu to kiepski pomysł. Te igły są za grube i mogą bez problemu uszkodzić delikatny materiał. Jak użyjesz większej igły, to robią się szersze dziury, co psuje całą bluzkę i może wyglądać nieestetycznie. Batyst to cienka, zwiewna tkanina i szycie musi być precyzyjne. Każda mała wada w strukturze materiału może się od razu rzucić w oczy. Dodatkowo, zbyt duża igła może sprawić, że szwy będą się źle układały i mogą pękać. Często ludzie myślą, że większa igła to lepszy wybór, ale to wcale nie jest prawda. Użycie odpowiedniej igły to klucz do sukcesu w szyciu delikatnych tkanin, więc dobrze jest dobrać narzędzia do materiału.

Pytanie 8

Oblicz wydatki na wykonanie spodni o długości 100 cm dla obwodu bioder (obt) 90 cm, zakładając, że cena 1 m materiału o szerokości 140 cm wynosi 50,00 zł, koszt usługi to 30,00 zł, a koszty zakładowe to 10,00 zł, natomiast wydatki na dodatki wynoszą 15,00 zł?

A. 120,00 zł
B. 130,00 zł
C. 100,00 zł
D. 110,00 zł
Aby obliczyć całkowity koszt wykonania spodni, należy uwzględnić wszystkie składowe, które wchodzą w skład ceny. Koszt tkaniny na 100 cm spodni można obliczyć, przeliczywszy cenę za metr tkaniny z szerokością 140 cm, która wynosi 50,00 zł. Ponieważ 1 m tkaniny to 100 cm, więc na uszycie spodni potrzebujemy 1 m tkaniny, co daje koszt 50,00 zł. Koszt wykonania usługi to dodatkowe 30,00 zł, a koszty zakładowe wynoszą 10,00 zł. Dodatkowo, koszt dodatków, takich jak zamki, guziki czy nici, wynosi 15,00 zł. Sumując wszystkie te koszty: 50,00 zł (tkanina) + 30,00 zł (usługa) + 10,00 zł (koszty zakładowe) + 15,00 zł (dodatki), otrzymujemy 110,00 zł. Taki sposób podejścia do obliczeń jest zgodny z dobrymi praktykami w branży odzieżowej, gdzie dokładność w kosztorysowaniu jest kluczowa dla zachowania rentowności produkcji.

Pytanie 9

Do ocieplania wykorzystuje się materiał termoizolacyjny w postaci watoliny

A. kombinezonów narciarskich do sportów zimowych
B. kurtek dla dzieci do użytku rekreacyjnego
C. tradycyjnych, wełnianych płaszczy zimowych
D. odzieży specjalistycznej dla uczestników wypraw górskich
Materiał termoizolacyjny, taki jak watolina, nie jest optymalnym wyborem dla sportowych kombinezonów narciarskich, rekreacyjnych kurtek dziecięcych ani odzieży specjalnej dla członków wypraw wysokogórskich. W przypadku kombinezonów narciarskich, kluczowe jest zastosowanie materiałów, które nie tylko zapewniają izolację termiczną, ale również umożliwiają swobodny ruch oraz odprowadzanie wilgoci. Watolina, mimo że jest ciepła, może nie spełniać wymagań dotyczących oddychalności, co prowadzi do dyskomfortu w trakcie intensywnej aktywności fizycznej. W odniesieniu do kurtek dziecięcych, konieczne jest uwzględnienie nie tylko ciepła, ale również trwałości materiału oraz odporności na uszkodzenia. Watolina, choć jest lekka, może być mniej odporna na działanie czynników zewnętrznych, co czyni ją mniej odpowiednią dla aktywności dzieci. W kontekście odzieży wysokogórskiej, materiały takie jak poliester lub nylon z warstwą izolacyjną są preferowane ze względu na ich właściwości wodoodporne i wiatroszczelne, co jest kluczowe w ekstremalnych warunkach. Wybór odpowiednich materiałów do każdego rodzaju odzieży powinien być zgodny z zaleceniami producentów oraz przyjętymi standardami, aby zapewnić maksymalny komfort, bezpieczeństwo i funkcjonalność. W związku z tym, błędne jest myślenie, że watolina może być uniwersalnym rozwiązaniem dla wszelkiego rodzaju odzieży zimowej, ponieważ wymogi dotyczące izolacji i ochrony różnią się w zależności od specyfiki zastosowania.

Pytanie 10

Aby wykonać model przodu bluzki pokazanej na rysunku, należy przenieść konstrukcyjną zaszewkę piersiową z formy podstawowej na linię

Ilustracja do pytania
A. podkroju pachy
B. podkroju szyi
C. barku
D. boku
Wybór odpowiedzi dotyczących podkroju pachy, barku lub boku jest nieprawidłowy, ponieważ każda z tych opcji sugeruje inne podejście do modelowania przodu bluzki. Przeniesienie zaszewki piersiowej na linię podkroju pachy skutkowałoby nieprawidłowym uformowaniem bluzki, co mogłoby prowadzić do nieestetycznych marszczeń oraz ograniczyć komfort noszenia. Zaszewki w tej okolicy nie działają na korzyść kształtowania sylwetki, a wręcz mogą powodować, że odzież będzie wyglądać na zbyt obszerną lub źle dopasowaną. Z kolei przeniesienie zaszewki na linię barku również nie spełnia swojej funkcji, ponieważ nie pozwala na odpowiednie kształtowanie obszaru biustu, co jest kluczowe w kontekście damskiej odzieży. Podejście to może prowadzić do problemów z układaniem się tkaniny i nieestetycznymi fałdami w okolicach ramion, co jest przeciwwskazaniem w projektowaniu odzieży o podwyższonej estetyce. Wreszcie, przeniesienie zaszewki na bok również będzie nieodpowiednie, ponieważ ta lokalizacja nie jest zgodna z zasadami konstrukcji ubioru, które wymagają, by zaszewki skupiały się na linii, która dominująco wpływa na kształt górnej części odzieży. Zrozumienie odpowiednich miejsc przenoszenia zaszewek jest kluczowe dla uzyskania doskonałego dopasowania oraz atrakcyjnego wyglądu odzieży, co jest niezbędne dla profesjonalnego krawiectwa oraz produkcji odzieżowej.

Pytanie 11

Przy tworzeniu szablonów należy określić dodatki na szwy oraz podwinięcia. Wartość tych dodatków jest uzależniona od

A. przeznaczenia odzieży oraz aktualnych trendów w modzie
B. rodzaju odzieży i typu figury
C. rodzaju figury oraz materiału
D. rodzaju materiału i metody łączenia elementów
Wybór dodatków na szwy i podwinięcia jest mega ważny, bo jak się pomylisz, to możesz mieć spore problemy ze strukturą ubrania. Nie można twierdzić, że dodatki zależą tylko od typu odzieży czy sylwetki, bo to nie tak działa. Każdy materiał różni się nie tylko kolorem, ale też właściwościami mechanicznymi, co ma ogromny wpływ na szycie. Na przykład, w przypadku materiałów rozciągliwych, jak jersey, trzeba dobrać odpowiednie dodatki, żeby szwy były elastyczne, co jest ważne dla komfortu. Z drugiej strony sztywne tkaniny potrzebują innych szerokości dodatków, żeby konstrukcja była solidna. I pamiętaj, że sposób łączenia elementów, np. przez overlock, wymaga innych dodatków niż zwykłe szwy. Ignorowanie tych rzeczy prowadzi do typowych błędów, jak złe dopasowanie dodatków, co powoduje problemy z zamykaniem szwów czy deformacjami. Dużo osób nie bierze tego pod uwagę, a powinny, żeby ich projekty były naprawdę dobre.

Pytanie 12

Jakie maszyny wykorzystuje się do przyszywania karczka do przodu bluzki?

A. Fastrygówkę oraz stębnówkę
B. Stębnówkę i szczepiarkę
C. Podszywarkę oraz stębnówkę
D. Stębnówkę i overlock
Użycie podszywarki i stębnówki w kontekście doszywania karczka do przodu bluzki nie jest optymalnym rozwiązaniem. Podszywarka, mimo że jest przydatna do wykonywania szwów w celu wzmacniania krawędzi, nie jest powszechnie stosowana w procesie doszywania, gdyż jej konstrukcja i przeznaczenie ograniczają jej efektywność w takich detalach. Stębnówka, jako maszyna do szycia, jest niewątpliwie ważna, jednak brak zastosowania overlocka w tej kombinacji prowadzi do pominięcia kluczowego aspektu, jakim jest zabezpieczenie krawędzi materiałów. Oprócz tego, mieszanie tych maszyn nie przynosi pożądanych efektów estetycznych, jakie można uzyskać przy użyciu overlocka, który tworzy elastyczne szwy, idealne do tkanin. Z kolei, stębnówka i szczepiarka również nie tworzą efektywnego połączenia, jako że szczepiarka służy głównie do szycia delikatnych szwów, co w przypadku karczka może prowadzić do osłabienia strukturalnego. Podobnie, odpowiedź sugerująca fastrygówkę i stębnówkę nie odpowiada wymaganiom, ponieważ fastrygówka jest używana do tymczasowego łączenia materiałów, co jest niewystarczające do finalizacji detali jak karczek. W kontekście profesjonalnego krawiectwa, nieodpowiedni dobór maszyn może skutkować nie tylko estetycznymi niedociągnięciami, ale również obniżeniem trwałości i funkcjonalności gotowej odzieży, co jest sprzeczne z obowiązującymi standardami branżowymi.

Pytanie 13

Aby stworzyć formy spodni dla klienta z nogami szpotawymi, należy określić odległość między

A. stopami
B. kostkami
C. udami
D. kolanami
Pomiar rozstawu nóg między kolanami jest kluczowy w procesie tworzenia form spodni dla klientów z nogami szpotawymi, ponieważ to właśnie w tym miejscu można najdokładniej ocenić ich charakterystykę anatomiczną. Nogi szpotwe, czyli takie, gdzie kolana są skierowane do wewnątrz, wymagają specjalnego podejścia, aby zapewnić wygodę i odpowiednią estetykę odzieży. Zmierzony rozstaw nóg pozwala na dokładne dopasowanie spodni, co może być kluczowe w przypadku osób z tym problemem. Przykładem zastosowania tej techniki może być wykorzystanie odzieży sportowej, gdzie precyzyjne dopasowanie jest szczególnie ważne dla komfortu ruchu. Standardy branżowe, takie jak te opracowane przez Międzynarodową Organizację Normalizacyjną (ISO), zalecają dokładność w pomiarach, aby uniknąć problemów z nieprawidłowym dopasowaniem, które mogą prowadzić do dyskomfortu lub kontuzji.

Pytanie 14

Która z podanych przyczyn nie skutkuje złamaniem igły podczas szycia?

A. Zbyt cienka igła
B. Zbyt wielkie napięcie nitki górnej
C. Nieodpowiednie umocowanie bębenka w mechanizmie chwytacza
D. Nieprawidłowe nawinięcie nitki dolnej na szpuleczkę bębenka
Niewłaściwe nawinięcie nitki dolnej na szpuleczkę bębenka nie wpływa na łamanie się igły. Głównym powodem jest sposób, w jaki nitka jest prowadzona w maszynie do szycia. Jeśli nitka dolna jest nawinięta prawidłowo, to zapewnia odpowiednie napięcie i prowadzenie, co pozwala na płynne działanie mechanizmu szycia. Przykładowo, standardowe praktyki w branży zalecają, aby zawsze upewnić się, że szpuleczka jest nawinięta równomiernie, co minimalizuje ryzyko zacięcia się nić i w konsekwencji obciążeń mechanicznych, które mogłyby prowadzić do złamania igły. Dodatkowo, regularne konserwowanie maszyny i kontrolowanie jej ustawień zgodnych z zaleceniami producenta to kluczowe aspekty, które wpływają na trwałość igieł oraz jakość szycia. Świadomość tych praktyk pozwala na skuteczniejsze korzystanie z maszyn do szycia oraz unikanie problemów związanych z ich eksploatacją.

Pytanie 15

Jakie etapy, biorąc pod uwagę kolejność, są związane z procesem przeróbki odzieżowej, która polega na zmniejszeniu jej o jeden rozmiar?

A. Przygotowanie do przeróbki, realizacja przeróbki, końcowe wykończenie wyrobu, kontrola jakości
B. Realizacja przeróbki, kontrola jakości wyrobu, przygotowanie do przeróbki, końcowe wykończenie wyrobu
C. Przygotowanie do przeróbki, realizacja przeróbki, kontrola jakości odzieży, końcowe wykończenie wyrobu
D. Realizacja przeróbki, końcowe wykończenie wyrobu, przygotowanie do przeróbki, kontrola jakości wyrobu
Zrozumienie błędnych odpowiedzi w kontekście procesu przeróbki wyrobu odzieżowego jest istotne dla zapewnienia prawidłowego przebiegu każdej operacji krawieckiej. Wiele z niepoprawnych odpowiedzi wskazuje na niewłaściwą chronologię działań, co świadczy o braku zrozumienia kluczowych etapów. Na przykład, zaczynanie od etapu wykonania przeróbki, a następnie przechodzenie do przygotowania, wprowadza chaos w procesie produkcyjnym. Przygotowanie do przeróbki to fundamentalny krok, który obejmuje nie tylko analizę wyrobu, ale także dobór właściwych narzędzi i materiałów, co jest kluczowe dla późniejszego sukcesu przeróbki. Pominięcie tego etapu prowadzi do opóźnień i błędów w wykonaniu. Dalsze błędy ujawniają się w pomijaniu kontroli jakości, co jest kluczowym krokiem na końcu procesu. Kontrola jakości nie tylko zapewnia zgodność z normami i standardami, ale również identyfikuje ewentualne wady, które mogłyby wpłynąć na satysfakcję klienta. Na każdym etapie, od przygotowania do wykonania i wykończenia, należy pamiętać o najwyższych standardach wykonania, które są nieodzowne w branży odzieżowej. Właściwe zrozumienie chronologii procesów przeróbki jest zatem kluczowe, aby uniknąć takich typowych błędów myślowych i zapewnić wysoką jakość produkcji.

Pytanie 16

Jaką metodę obróbki parowej można wykorzystać do eliminacji wyświecenia szwów w ubraniach?

A. Zgniecenie
B. Naparowanie
C. Odprasowanie
D. Dekatyzowanie
Sprasowanie, odprasowanie i dekatyzowanie to techniki, które mogą być stosowane w obróbce tkanin, jednak każda z nich ma inny cel i mechanizm działania. Sprasowanie polega na użyciu nacisku i wysokiej temperatury do wygładzania tkanin, ale nie jest tak skuteczne w usuwaniu wyświecenia szwów, ponieważ nie oddziałuje bezpośrednio na włókna tkaniny w sposób, który pozwala im wrócić do ich pierwotnego stanu. Podobnie, odprasowanie jest zazwyczaj stosowane do eliminacji zagnieceń, a nie do regeneracji struktury tkaniny. Użycie tej metody może nawet pogorszyć sytuację, powodując trwałe odkształcenia w obszarach, gdzie materiał już stracił swoją elastyczność. Dekatyzowanie z kolei to proces, który polega na obróbce tkanin przed szyciem, by zapobiec ich kurczeniu się po pierwszym praniu, ale nie jest ono odpowiednie do usuwania wyświecenia. Typowe błędy myślowe przy wyborze niepoprawnych odpowiedzi mogą wynikać z mylenia celów tych operacji oraz z braku zrozumienia, jak poszczególne techniki wpływają na tkaniny. Ważne jest, by znać właściwe zastosowania dla każdej z metod oraz ich ograniczenia, aby zapewnić wysoką jakość wyrobów odzieżowych.

Pytanie 17

Przed przekazaniem klientce uszytej sukienki warto zweryfikować, czy wyrób odpowiednio się układa na

A. figurze
B. wieszaku
C. manekinie
D. stole
Sprawdzanie, jak sukienka układa się na manekinie, stole czy wieszaku, nie daje pełnego obrazu, ponieważ te opcje nie oddają rzeczywistego kształtu i ruchu ciała ludzkiego. Manekiny, chociaż mogą imitować sylwetkę, często nie są w stanie dokładnie odwzorować proporcji i krzywizn, jakie ma naturalne ciało, co prowadzi do błędnych wniosków na temat dopasowania. Wieszaki z kolei są używane do przechowywania odzieży w sposób estetyczny, ale nie oferują możliwości przymierzenia ani oceny, jak materiał zachowuje się w ruchu. Sprawdzanie sukienki na stole również jest niewłaściwe, ponieważ nie uwzględnia grawitacji ani struktury ciała. Materiał może układać się zupełnie inaczej, gdy jest rozłożony na płaskiej powierzchni, a nie zawieszony lub noszony. Praktyka pokazuje, że wiele osób popełnia błąd polegający na ocenianiu odzieży w kontekście statycznym, co prowadzi do niezadowolenia z efektu końcowego. Kluczowe jest, aby zawsze oceniać wyroby krawieckie w kontekście ich przeznaczenia i zastosowania, co wyklucza użycie manekinów, wieszaków czy stołów jako narzędzi oceny, a zamiast tego kładzie nacisk na ich przymiarki na figurze, co jest standardem w branży.

Pytanie 18

Jakie jest rozmiar dodatku na szew w kołnierzyku bluzki wykonanej z tkaniny bawełnianej?

A. 0,5 cm
B. 2,5 cm
C. 1,5 cm
D. 0,1 cm
Wybór niewłaściwej wielkości dodatku na szew w kołnierzu bluzki z tkaniny bawełnianej może prowadzić do wielu problemów związanych z jakością oraz funkcjonalnością odzieży. Odpowiedzi takie jak 0,1 cm, 1,5 cm i 2,5 cm są nieodpowiednie, ponieważ każda z nich ma swoje własne konsekwencje w kontekście krawiectwa. Dodatkowy margines na szew o wielkości 0,1 cm jest zdecydowanie zbyt mały, co może skutkować nieodpowiednim wykończeniem brzegu kołnierza, a także jego łatwym rozdzieraniem się w trakcie użytkowania. Zbyt mała ilość materiału na szew nie pozwala na odpowiednie jego zabezpieczenie, co w efekcie prowadzi do szybkiego zużycia odzieży. Z drugiej strony, zbyt dużą wartość dodatku, jak 1,5 cm czy 2,5 cm, można uznać za nadmiar, który wprowadza zbędny ciężar w konstrukcji odzieży oraz zwiększa ryzyko deformacji podczas prania lub noszenia. W przypadku większych dodatków, może również wystąpić problem z estetyką wykończenia, ponieważ nadmiar materiału wymaga bardziej skomplikowanego przetwarzania, co może być czasochłonne i kosztowne. Kluczowe jest, aby przy projektowaniu odzieży kierować się sprawdzonymi standardami branżowymi, które wskazują, że dodatek na szew w kołnierzu bluzki powinien wynosić około 0,5 cm, co sprzyja zarówno estetyce, jak i funkcjonalności wyrobu.

Pytanie 19

Do cięcia na sekcje materiału o wysokości 300 mm należy użyć krajarki z ostrzem

A. wielokątnym
B. pionowym
C. tarcowym
D. taśmowym
Krajarka z nożem pionowym jest najbardziej odpowiednia do rozkroju na sekcje surowców o wysokości 300 mm, ponieważ umożliwia precyzyjne cięcie proste i jednolite. Noże pionowe charakteryzują się dużą stabilnością oraz umożliwiają łatwe dopasowanie wysokości cięcia do wymagań materiału. Użycie krajarki pionowej jest zgodne z praktykami branżowymi, które podkreślają potrzebę stosowania narzędzi dostosowanych do specyfikacji elementów. Na przykład, w przemyśle papierniczym, krajarki pionowe są standardem w produkcji arkuszy, gdzie wymagane jest zachowanie wysokiego poziomu dokładności oraz minimalizacja strat materiałowych. Krajarki te często są wyposażone w systemy automatycznego pomiaru, co dodatkowo zwiększa efektywność procesu cięcia. Dobrą praktyką jest także regularne serwisowanie narzędzi, co gwarantuje ich optymalną wydajność oraz długotrwałość. Warto pamiętać, że stosowanie odpowiednich narzędzi i technik cięcia ma kluczowe znaczenie dla jakości finalnego produktu oraz efektywności produkcji.

Pytanie 20

Jakie narzędzie można wykorzystać do cięcia warstw materiału w trakcie ręcznego tworzenia nakładu?

A. nóż elektryczny
B. nożyce ręczne
C. krajarka z nożem okrągłym
D. krajarka z nożem pionowym
Krajarka z nożem okrągłym, nożyce ręczne oraz krajarka z nożem pionowym to narzędzia, które nie są optymalnymi rozwiązaniami do ręcznego tworzenia nakładu. Krajarka z nożem okrągłym, choć przydatna w wielu zastosowaniach, może nie zapewnić wystarczającej precyzji podczas cięcia warstw materiału o różnej grubości. W przypadku grubszych materiałów, siła odcięcia może być niewystarczająca, co prowadzi do nierównych krawędzi. Nożyce ręczne, z kolei, są narzędziem, które wymaga więcej siły oraz precyzyjnego manewrowania, co w kontekście odcinania wielu warstw staje się mało praktyczne i czasochłonne. Krajarka z nożem pionowym, mimo że może być użyteczna w niektórych zastosowaniach, nie jest odpowiednia do tworzenia nakładów, gdyż jej konstrukcja ma ograniczenia w zakresie cięcia dużych powierzchni. W rezultacie, wybór nieodpowiedniego narzędzia może prowadzić do błędów w procesie produkcji, a także zwiększać ryzyko uszkodzeń materiału. Kluczem do sukcesu w obróbce materiałów jest dobór narzędzi odpowiednich do specyfiki zadania, co często bywa pomijane przez osoby niedoświadczone w branży.

Pytanie 21

Jaką długość ma spódnica do kolan, jeżeli wysokość talii wynosi 103,5 cm, a wysokość kolan 46,0 cm?

A. 50,0 cm
B. 46,0 cm
C. 57,5 cm
D. 67,5 cm
Wybierając niepoprawne odpowiedzi, można zauważyć pewne błędy myślowe, które prowadzą do błędnych obliczeń lub interpretacji. Odpowiedź 50,0 cm może wydawać się kusząca, ponieważ różnica między wysokością talii a wysokością kolan jest niewielka, jednak jest to niewłaściwe podejście, ponieważ tego rodzaju spódnica nie sięgałaby do kolan, a wręcz byłaby zbyt krótka. Z kolei odpowiedź 46,0 cm nie uwzględnia faktu, że długość spódnicy powinna być większa niż wysokość kolan, co jest kluczowe w kontekście długości spódnicy sięgającej kolan. Odpowiedź 67,5 cm jest zupełnie nieadekwatna, ponieważ dodaje nadmiar długości, co sprawia, że spódnica mogłaby być zbyt długa, przez co traci swój zamierzony styl. Ważne jest, aby zrozumieć, że długość spódnicy dokonywana jest na podstawie dokładnych pomiarów i uwzględnia ergonomię oraz estetykę. Właściwe podejście do określenia długości odzieży wymaga znajomości indywidualnych wymiarów, a także zasad proporcji, co jest kluczowe w branży mody i odzieżowej. Brak uwzględnienia tych zasad prowadzi do błędnych wniosków, które mogą rzutować na praktyki projektowe oraz postrzeganie stylu.

Pytanie 22

Jak wysoka jest dopuszczalna temperatura prasowania bluzki uszytej z elanobawełny?

A. 220°C
B. 180°C
C. 110°C
D. 200°C
Odpowiedź 110°C jest prawidłowa, ponieważ elanobawełna, będąca mieszanką bawełny i elastanu, jest materiałem, który wymaga ostrożnego traktowania w procesie prasowania. Maksymalna temperatura prasowania wynosząca 110°C jest odpowiednia dla tego rodzaju tkaniny, co pozwala na uniknięcie uszkodzenia włókien oraz zachowanie ich elastyczności. Wysoka temperatura może prowadzić do stopienia elastanu, co z kolei wpływa na trwałość i wygląd odzieży. Zgodnie z zaleceniami producentów odzieży, zawsze warto sprawdzić etykiety, które często zawierają szczegółowe instrukcje dotyczące prasowania. W praktyce, prasując bluzkę z elanobawełny, zaleca się użycie pary, co pozwala na skuteczniejsze wygładzanie zagnieceń przy niższej temperaturze. Dobre praktyki branżowe podkreślają również znaczenie ochrony tkanin za pomocą cienkiej ściereczki, co dodatkowo minimalizuje ryzyko uszkodzeń. Prasując tkaniny o różnorodnych składach, warto pamiętać o ich indywidualnych potrzebach, aby zachować ich właściwości i estetykę.

Pytanie 23

Aby wydłużyć za krótki rękaw bluzki wizytowej, jakie wykończenie dołu rękawa można zastosować?

A. falbankę
B. lamówkę
C. obręb
D. ściąg dziergany
Ściąg dziergany, obręb oraz lamówka to techniki wykończenia, które w kontekście wydłużania rękawa bluzki wizytowej nie będą odpowiednie. Ściąg dziergany, choć można go zastosować do wykończenia rękawów, zazwyczaj służy do uzyskania ściśnięcia materiału, co w efekcie może prowadzić do skrócenia rękawa zamiast jego wydłużenia. Dlatego użycie ściągu może być mylące, ponieważ jego struktura nie sprzyja wydłużeniu. Obręb to zaś technika, która polega na zabezpieczeniu krawędzi materiału, ale nie zmienia jego długości. W praktyce obrębienie rękawa nie doda wymaganego materiału, a jedynie zdefiniuje krawędź, co w przypadku zbyt krótkiego rękawa może być niewystarczające. Użycie lamówki, chociaż estetyczne, również nie zrealizuje celu wydłużenia, bowiem lamówka zazwyczaj pełni funkcję dekoracyjną i zabezpieczającą krawędź. Zatem, stosowanie tych technik do przedłużania zbyt krótkiego rękawa jest błędem, ponieważ nie odpowiada na potrzebę dodawania objętości i długości do konstrukcji odzieżowej. Wybór odpowiednich technik wykończenia jest kluczowy w krawiectwie, a ich niepoprawne zastosowanie może prowadzić do niezadowalających efektów wizualnych oraz użytkowych.

Pytanie 24

Ile wynosi koszt wykonania usługi polegającej na dopasowaniu marynarki damskiej wzdłuż linii boków, skrócenie rękawów i wymiana guzików, zgodnie z przestawionym cennikiem usług krawieckich?

Lp.Rodzaj usługi krawieckiejCena usługi
Marynarka damska
1.Taliowanie przez plecy15,00 zł
2.Taliowanie po bokach20,00 zł
3.Skrócenie z długości25,00 zł
4.Skrócenie rękawów30,00 zł
5.Podcięcie kołnierza20,00 zł
6.Przesunięcie guzików15,00 zł
7.Wymiana guzików na inne20,00 zł

A. 70,00 zł
B. 65,00 zł
C. 60,00 zł
D. 55,00 zł
Wybór innej kwoty niż 70,00 zł może wynikać z kilku nieporozumień związanych z obliczaniem kosztów usług krawieckich. Często osoby, które nie mają doświadczenia w tej dziedzinie, mogą nie uwzględnić wszystkich elementów składających się na finalną cenę. Na przykład, przyjmując koszt 65,00 zł, można pominąć istotny element, jakim jest indywidualne dopasowanie marynarki do sylwetki klienta. Kolejnym przykładem może być mylenie kosztów skrócenia rękawów, które mogą być różnie wyceniane w różnych warsztatach, co prowadzi do błędnych kalkulacji. Również niektórzy mogą przyjąć, że wymiana guzików to zaledwie drobny wydatek, nie zdając sobie sprawy, że w przypadku pewnych materiałów i stylów guzików, cena może być znacznie wyższa. W krawiectwie istotne jest również zrozumienie, że każda usługa wymaga precyzyjnego podejścia, a ceny powinny odzwierciedlać zarówno czas pracy, jak i umiejętności krawca. Mylne założenia mogą prowadzić do zaniżania kosztów, co w dłuższej perspektywie wpływa na jakość usług oraz zadowolenie klientów. Kluczowym elementem jest zawsze dokładne zapoznanie się z cennikiem oraz ustalenie wszystkich szczegółów przed przystąpieniem do realizacji usługi.

Pytanie 25

Śpioszki dla niemowląt powinny być wykonane z rozciągliwej dzianiny

A. poliamidowej
B. poliestrowej
C. bawełnianej
D. jedwabnej
Śpioszki niemowlęce powinny być wykonane z materiałów, które zapewniają komfort i bezpieczeństwo dla delikatnej skóry dziecka. Bawełna jest naturalnym włóknem, które charakteryzuje się wysoką przepuszczalnością powietrza oraz zdolnością do pochłaniania wilgoci, co jest kluczowe dla utrzymania optymalnej temperatury ciała malucha. Materiały bawełniane są również hipoalergiczne, co zmniejsza ryzyko wystąpienia podrażnień skórnych. Wybór bawełny w produkcji odzieży dziecięcej jest zgodny z zaleceniami pediatrów oraz standardami branżowymi, które zalecają stosowanie naturalnych materiałów w celu zapewnienia maksymalnej wygody. Przykładem zastosowania bawełny są różne rodzaje odzieży dziecięcej, w tym body, które łączą funkcjonalność z komfortem. Wybierając śpioszki wykonane z bawełny, rodzice mogą być pewni, że inwestują w produkt, który jest zarówno praktyczny, jak i bezpieczny dla ich dziecka.

Pytanie 26

Do uszycia żakietu z wełny powinno się użyć nici

A. poliestrowe
B. bawełniane
C. jedwabne — żyłkę
D. jedwabne — greżę
Wybór nici do szycia żakietów z wełny trzeba dobrze przemyśleć, bo to ważne, by pasowały do materiału i były praktyczne. Nici jedwabne są ładne, ale nie są najlepsze, bo jedwab jest delikatny i może się łatwo uszkodzić, co nie jest super, jak chodzi o długotrwałe noszenie. Bawełna z kolei jest naturalna i oddychająca, ale ma swoje ograniczenia. Może się kurczyć po praniu, więc szwy mogą się deformować, a to wygląda słabo. Nici jedwabne z żyłką mogą z kolei sprawiać problemy, bo szwy mogą być za sztywne, co nie pasuje do eleganckich żakietów. W modzie pragmatyzm i trwałość są kluczowe. Dlatego moim zdaniem nici poliestrowe powinny być normą w szyciu żakietów, bo łączą estetykę z wytrzymałością – co jest mega ważne w ubraniach, które nosimy na co dzień.

Pytanie 27

Przy obliczaniu normy zużycia materiału o szerokości 140 cm, który ma być użyty do wykonania płaszcza kąpielowego z kapturem, należy uwzględnić takie wymiary jak: długość płaszcza oraz

A. długość rękawa i wysokość kaptura
B. wzrost oraz obwód klatki piersiowej
C. wzrost i obwód bioder
D. długość rękawa oraz obwód klatki piersiowej
Wybór odpowiedzi wskazującej na "wzrost i obwód klatki piersiowej" jako istotnych wymiarów do obliczania normy zużycia materiału na płaszcz kąpielowy jest mylący. Wzrost, choć ważny dla określenia ogólnego rozmiaru odzieży, nie wpływa bezpośrednio na zużycie materiału w kontekście konkretnego modelu płaszcza z kapturem. Obwód klatki piersiowej, mimo że jest istotny w kontekście dopasowania odzieży, nie uwzględnia specjalnych wymagań konstrukcyjnych, jakimi są długość rękawów czy wysokość kaptura. Dlatego nie można polegać wyłącznie na tych wymiarach, aby oszacować potrzebną ilość materiału. Podobnie, odpowiedzi wskazujące na "długość rękawa i obwód klatki piersiowej" lub "wzrost i obwód bioder" również są niewłaściwe, ponieważ obwód bioder nie ma znaczenia w przypadku płaszcza kąpielowego. Kluczowe jest, by w procesie projektowania brać pod uwagę specyfikę produktu oraz jego funkcjonalność. W branży odzieżowej niepoprawne podejście do obliczeń może prowadzić do błędów w produkcie, a w konsekwencji do niezadowolenia konsumentów oraz strat finansowych dla producentów. Właściwe określenie wymiarów nie tylko ułatwia proces produkcji, ale również wpływa na jakość i komfort gotowego wyrobu.

Pytanie 28

Podszewka do podstawowej spódnicy uszytej z materiału wełnianego

A. może mieć dowolną długość
B. powinna mieć identyczną długość jak spódnica
C. powinna być dłuższa od spódnicy
D. nie może wystawać spod (poza długość) spódnicy
Podszewka w spódnicy, szczególnie wykonanej z tkaniny wełnianej, ma za zadanie nie tylko poprawić komfort noszenia, ale także chronić zewnętrzną warstwę od uszkodzeń i zwiększyć trwałość odzieży. Kluczowym aspektem jest to, że podszewka nie powinna wystawać spod spódnicy. Praktyka ta wynika z zasad estetyki i funkcjonalności odzieży. Gdy podszewka wystaje, narusza to proporcje sylwetki i psuje ogólny wygląd. Oprócz estetyki, podszewka ma również za zadanie ułatwić zakładanie i zdejmowanie spódnicy, a także wspierać płynność ruchów. Warto zwrócić uwagę na standardy szycia, które wskazują, że prawidłowo skonstruowana spódnica z podszewką powinna mieć starannie wykończone krawędzie i odpowiednio dopasowaną długość. Dobrą praktyką jest również stosowanie tkanin oddychających, aby zminimalizować ryzyko podrażnień skóry, co jest szczególnie istotne w przypadku wełny. Dlatego odpowiednia długość podszewki, która nie wystaje, jest nie tylko estetyczna, ale także funkcjonalna, co potwierdzają standardy w branży odzieżowej.

Pytanie 29

Jaką maszynę należy wykorzystać do szycia elastycznych i rozciągliwych szwów montażowych?

A. Łańcuszkową
B. Ryglówkę
C. Podszywarkę
D. Stębnową
Podszywarka, ryglówka i stębnowa to maszyny, które mają swoje specyficzne zastosowania, ale nie są zoptymalizowane do szycia elastycznych, rozciągliwych szwów montażowych. Podszywarka jest używana głównie do wykańczania krawędzi materiałów oraz do szycia tkanin, ale jej konstrukcja nie oferuje wystarczającej elastyczności, aby efektywnie obsłużyć wymagania związane z rozciągającymi się materiałami. Szwów, które są wykonane na podszywarce, mogą nie wytrzymać rozciągania, co prowadzi do ich uszkodzenia. Ryglówka, z kolei, jest maszyną, która tworzy gęsty szew zabezpieczający krawędzie materiału, ale nie jest przystosowana do zapewnienia elastyczności. Szwów ryglowych używa się głównie do łączenia materiałów w miejscach, gdzie nie jest wymagane rozciąganie. Stębnowa maszyna, która służy do wykonywania prostych lub dekoracyjnych szwów, również nie spełnia wymogów elastyczności. Szycie tkanin elastycznych na stębnowej maszynie może prowadzić do pęknięcia szwu, co jest wynikiem braku odpowiedniej elastyczności. Podsumowując, błędne wybory tych maszyn wynikają z niepełnego zrozumienia ich funkcji i zastosowań w kontekście różnorodności tkanin oraz wymagań dotyczących szwów w odzieży. Właściwy dobór maszyny do szycia stanowi kluczowy aspekt procesu produkcyjnego, a znajomość ich właściwości jest niezbędna dla zapewnienia wysokiej jakości wyrobów odzieżowych.

Pytanie 30

Podaj powód powstania żółtych plam podczas prasowania odzieży w warunkach domowych?

A. Bardzo krótki czas prasowania
B. Zbyt duży nacisk żelazka
C. Zbyt wysoka temperatura prasowania
D. Prasowanie bez odsysania pary
Zbyt wysoka temperatura prasowania jest kluczowym czynnikiem prowadzącym do zażółcenia tkanin podczas prasowania. Wiele materiałów, zwłaszcza tych syntetycznych, jest wrażliwych na wysokie temperatury. Prasowanie przy zbyt wysokiej temperaturze może prowadzić do uszkodzenia włókien, co objawia się zmianami koloru, w tym zażółceniem. Aby uniknąć takich sytuacji, zaleca się zawsze dostosowywanie temperatury żelazka do rodzaju tkaniny. Na przykład, jedwab i poliester wymagają znacznie niższych temperatur niż bawełna czy len. W praktyce, warto korzystać z etykiet informacyjnych na odzieży, które wskazują zalecane ustawienia prasowania. Oprócz regulacji temperatury, przydatne jest również korzystanie z funkcji pary, aby zmniejszyć ryzyko przypalenia materiału. Dostosowanie tych parametrów ma kluczowe znaczenie dla zachowania estetyki oraz trwałości odzieży, a także respektowania standardów jakości w przemyśle tekstylnym.

Pytanie 31

Jakie wymiary są niezbędne do przekształcenia spódnicy z fałdami w spódnicę prostą?

A. obt, ot
B. ZTv, ZKo, obt
C. ZTv, ZUo, ZKo
D. ZWo, ZTv, ot
Wybór wymiarów takich jak ZWo, ZTv, ot, ZTv, ZUo, ZKo czy ZTv, ZKo, obt nie jest odpowiedni do przeróbki spódnicy z fałdami. ZWo odnosi się do szerokości w biodrach, co w kontekście spódnicy prostej nie jest kluczowym wymiarem, ponieważ ten typ spódnicy nie wymaga dodatkowej objętości. Kolejny wymiar, ZTv (zazwyczaj odpowiadający długości), chociaż istotny, nie wpływa bezpośrednio na proces przekształcania kształtu spódnicy. W przypadku przeróbki, istotne jest skupienie się na podstawowych wymiarach obwodowych, które są kluczowe dla zachowania właściwego kształtu i komfortu noszenia odzieży. Typowy błąd myślowy prowadzący do wyboru niewłaściwych wymiarów polega na pomyleniu wymiarów obwodowych z wymiarami długości lub szerokości, które nie mają bezpośredniego wpływu na kształt spódnicy. Ważne jest, aby zrozumieć, że przeróbki wymagają skupienia na obwodach talii i bioder, co pozwala na zachowanie proporcji i estetyki odzieży. W kontekście przeróbek, znajomość podstawowych wymiarów i ich zastosowania jest kluczowa dla osiągnięcia zamierzonych efektów w szyciu.

Pytanie 32

Jaką maszynę można wykorzystać do tymczasowego łączenia wkładów nośnych w przednich częściach marynarek męskich?

A. Zygzakówkę
B. Fastrygówkę
C. Ryglówkę
D. Pikówkę
Fastrygówka to maszyna, która jest naprawdę przydatna w przemyśle odzieżowym. Używamy jej do tymczasowego łączenia różnych elementów odzieży, co daje nam możliwość dokładnego dopasowania i kontroli kształtu. Jak chodzi o przody marynarek męskich, to fastrygówka jest kluczowa, bo pozwala na delikatne zszycie tkanin. To ważne, bo zanim krawiec zdecyduje się na ostateczne zszycie, może precyzyjnie poprawić wszelkie niedociągnięcia. W praktyce często korzysta się z fastrygówki w miejscach, gdzie musimy zwrócić szczególną uwagę, jak klapy, ramiona czy guziki. Dobrze zrobiona fastryga zmniejsza ryzyko zniekształceń materiału i pozwala na lepsze wykończenie. W branży odzieżowej powszechnie uznaje się, że stosowanie fastrygówki na początku szycia naprawdę zwiększa jakość i efektywność produkcji.

Pytanie 33

Aby naszyć skórzane łatki na dziecięcych dżinsach, które przetarły się na wysokości kolan, należy: brakujące elementy zastąpić skórzanymi.

A. rozpruć szwy wewnętrzne i zewnętrzne, wyciąć część nogawek przednich, uzupełnić
B. spruć obręby, rozpruć szwy wewnętrzne oraz zewnętrzne, nastębnować łatki, zszyć i wykończyć nogawki
C. wykończyć brzegi łatek overlockiem, nafastrygować i nastębnować łatki na przody nogawek
D. rozpruć kawałki szwów wewnętrznych, nałożyć i nastębnować łatki, zszyć oraz wykończyć szwy
Wiele podejść do naprawy odzieży opartych na błędnych odpowiedziach zakłada różne metody, które nie są zgodne z najlepszymi praktykami w branży szycia. Na przykład, wykończenie krawędzi łatek overlockiem, jak sugeruje jedna z opcji, może być niewłaściwe w kontekście aplikacji na dżinsowe spodnie. Overlock jest stosowany głównie do obrębiania tkanin, a nie do trwałego przyszywania elementów, co może skutkować osłabieniem struktury materiału podczas codziennego użytkowania. Rozprucie szwów w sposób, który nie uwzględnia ich ponownego zszycia, może prowadzić do dodatkowych uszkodzeń i trudności w eksploatacji odzieży. Z kolei sprucie obrębów to nieefektywna technika, gdyż obręby nie są bezpośrednio związane z miejscem przetarcia, a ich usunięcie może osłabić całą nogawkę. Ponadto, jeśli chodzi o zszywanie i wykończenie szwów, brak precyzyjnego zakończenia szwów może skutkować ich strzępieniem, co nie tylko wpływa na estetykę, ale również na trwałość spodni. Kluczowe w naprawie odzieży jest stosowanie metod, które nie tylko przywracają funkcjonalność, ale także zapewniają długotrwały efekt wizualny i strukturalny. Dlatego ważne jest stosowanie wzorców szycia oraz technik, które są uznawane za standardy w branży, aby naprawy były skuteczne i estetyczne.

Pytanie 34

Jaką metodę stopniowania powinno się wykorzystać do stworzenia szablonów spódnicy podstawowej w rozmiarach 164/64/88 oraz 164/72/96 na podstawie wzoru tej spódnicy w rozmiarze 164/68/92?

A. Proporcjonalno-obliczeniową według obwodów przy stałym wzroście
B. Grupową
C. Promieniową
D. Proporcjonalno-obliczeniową według wzrostów przy stałym obwodzie
Wybór metody promieniowej jest niewłaściwy w kontekście sporządzania szablonów spódnicy, ponieważ ta metoda koncentruje się na zmianach promieniowych w kształcie odzieży bez uwzględniania różnic w obwodach. Technika ta jest bardziej odpowiednia do projektowania elementów odzieży o bardziej złożonych kształtach, takich jak kołnierze czy rękawy, gdzie zmiany w rozmiarze są bardziej dynamiczne i nieproporcjonalne. W przypadku stopniowania szablonów spódnicy, aby dostosować je do różnych obwodów w talii i biodrach, niezbędne jest wykorzystanie podejścia zakładającego proporcjonalne zmiany obwodów, co pozwala na uzyskanie lepszego dopasowania. Metoda proporcjonalno-obliczeniowa według wzrostów przy stałym obwodzie także nie jest odpowiednia, ponieważ nie odpowiada na potrzebę dostosowania obwodów, co jest kluczowe dla komfortu noszenia. Użycie podejścia grupowego również nie przynosi oczekiwanych rezultatów, gdyż skupia się na tworzeniu odzieży dla grupy ludzi z określonymi średnimi wymiarami, co nie uwzględnia indywidualnych różnic i wymagań. Powszechny błąd to zakładanie, że zmiany w wymiarach wzrostu wystarczą do odpowiedniego dopasowania, podczas gdy obwody odgrywają kluczową rolę w ergonomii odzieży. Dlatego istotne jest zastosowanie metodologii odpowiedniej do konkretnego kontekstu, co pozwoli uniknąć problemów z niedopasowaniem i dyskomfortem noszenia.

Pytanie 35

Jakiego rodzaju materiał krawiecki należy użyć do wykończenia wewnętrznej strony damskiego żakietu?

A. Kamel
B. Watolinę
C. Podszewkę
D. Włókninę
Podszewka jest kluczowym elementem wykończenia od wewnętrznej strony żakietu damskiego, gdyż pełni nie tylko funkcję estetyczną, ale także praktyczną. Stosowanie podszewki w żakietach pozwala na uzyskanie gładkiej i eleganckiej wewnętrznej powierzchni, co znacząco wpływa na komfort noszenia. Dodatkowo, podszewka chroni wierzchnie materiały przed uszkodzeniami, a także poprawia właściwości cieplne odzieży. W przypadku żakietów z materiałów delikatnych, takich jak wełna czy jedwab, zastosowanie podszewki jest wręcz niezbędne, aby uniknąć podrażnień skóry oraz zapewnić lepsze dopasowanie. Ponadto, różne typy podszewki, takie jak satynowe czy poliestrowe, mogą być wykorzystywane w zależności od rodzaju odzieży i pożądanych efektów wizualnych. Przy projektowaniu i szyciu żakietów, stosowanie podszewki jest uznawane za standard w branży, co podkreśla jej znaczenie w kontekście jakości i wykonania odzieży.

Pytanie 36

Oblicz, jakie wynagrodzenie netto otrzyma szwaczka, która pracowała przez 24 dni po 8 godzin dziennie, jeśli stawka normo-minuty w firmie wynosi netto 0,20 zł.

A. 2 420,00 zł
B. 1 152,00 zł
C. 1 920,00 zł
D. 2 304,00 zł
Przy podejmowaniu prób obliczenia wynagrodzenia netto, niektóre osoby mogą mylić całkowitą liczbę przepracowanych dni lub godzin. Na przykład, zamieniając dni robocze na godziny, można stracić z oczu, że 24 dni to w rzeczywistości 192 godziny, a nie mniej. Zdarza się również, że stawki za normo-minutę są źle interpretowane. Niektórzy mogą przyjąć, że stawka powinna być wyższa, co prowadzi do błędnych obliczeń. Każde przeoczenie w obliczeniach, takie jak pominięcie mnożenia przez 60 minut w godzinie, może skutkować znacznymi różnicami w końcowym wynagrodzeniu. Dodatkowo, obliczając wynagrodzenie, warto uwzględnić, że wynagrodzenie netto to kwota, która pozostaje po odliczeniu podatków i składek, co nie zostało uwzględnione w niepoprawnych odpowiedziach. Należy pamiętać, że w kontekście wynagrodzeń, poprawne zrozumienie jednostek miary oraz przeliczeń jest kluczowe dla osiągnięcia dokładnych wyników. Znajomość zasad dotyczących norm czasu pracy, a także umiejętność ich praktycznego zastosowania w kontekście obliczeń wynagrodzenia, jest istotnym elementem efektywnego zarządzania w branży produkcyjnej.

Pytanie 37

Określ metodę naprawy spodni dresowych z uszkodzoną nogawką na kolanie.

A. Skrócić spodnie
B. Zwęzić nogawki
C. Naszyć na kolanach łaty
D. Wymienić przody nogawek
Naszycie łaty na kolanach spodni dresowych to super sposób na naprawę przetarć. Nie tylko przywraca to funkcjonalność, ale też nadaje spodenkom fajny, indywidualny styl. Możesz używać różnych materiałów, jak denin, skóra czy nawet specjalne tkaniny, które są odporne na przetarcia. Przy wyborze łaty dobrze jest też pomyśleć o kolorze i fakturze, żeby dobrze komponowały się z resztą spodni. Naszywanie łaty to także świetna praktyka, bo wzmacnia miejsca, które mogą łatwo się uszkodzić, co z kolei wydłuża życie twoich ubrań. Można je naszywać na różne sposoby, co daje możliwość kreatywnego podchodzenia do naprawy. I pamiętaj, użycie odpowiednich technik szycia, na przykład ściegu zygzakowego, pomoże zminimalizować ryzyko strzępienia się materiału. Taka naprawa jest też bardziej oszczędna niż kupowanie nowych spodni, co czyni ją naprawdę praktycznym rozwiązaniem.

Pytanie 38

Przyczyną awarii maszyny stębnowej, w której dochodzi do łamania igły podczas szycia, jest

A. uszkodzony otwór w płytce ściegowej
B. nieprawidłowe nawlekanie nitki górnej do igły
C. niedokładne umiejscowienie bębenka w chwytaczu
D. resztki nitki górnej w chwytaczu
Wielu ludzi ma tendencję do mylenia przyczyn łamania igły w maszynie stębnowej. Często wskazują na różne usterki, jak np. wyszczerbiony otwór w płytce ściegowej czy jakieś resztki nitki w chwytaczu. O ile uszkodzenie w płytce ściegowej może wpływać na jakość szycia, to nie ma bezpośredniego związku z łamaniem igły, bo w momencie szycia igła w ogóle z płytką kontaktu nie ma. Jeśli chodzi o resztki nitki w chwytaczu, to one nie łamią igły, tylko mogą powodować zacięcia, co też nie jest najlepsze. A błędne nawleczenie nitki górnej? Też może sprawić problemy, ale nie jest przyczyną łamania igły. Często ludzie po prostu nie rozumieją, jak to wszystko działa razem, dlatego ważne jest, by wiedzieć, jak różne elementy wpływają na siebie i co należy robić, żeby maszyna działała jak najlepiej.

Pytanie 39

Jakie urządzenie wykorzystuje się do wycinania elementów odzieżowych z materiału o grubości 100 mm?

A. Ręczna krajarka z nożem pionowym
B. Elektryczne nożyce z nożem wielokątnym
C. Elektryczne nożyce z nożem kołowym
D. Ręczna krajarka z nożem tarczowym
Krajarka ręczna z nożem pionowym jest urządzeniem dedykowanym do wykrawania elementów odzieży z materiałów o znacznej grubości, do 100 mm. Nożyk pionowy umożliwia precyzyjne cięcie, co jest kluczowe w procesach produkcji odzieży. Dzięki swojej konstrukcji, krajarka ta zapewnia stabilność cięcia i minimalizuje ryzyko uszkodzenia materiału, co jest niezbędne w kontekście zachowania wysokiej jakości produktów. W praktyce, krajarki ręczne z nożem pionowym są wykorzystywane w zakładach szwalniczych oraz warsztatach krawieckich, gdzie wymagane są precyzyjne i czyste cięcia. Dodatkowo, takie urządzenie jest zgodne z normami bezpieczeństwa oraz ergonomii, co wpływa na komfort pracy operatorów. Warto również zwrócić uwagę, że stosując tę metodę, można zredukować odpady materiałowe, co jest korzystne z punktu widzenia efektywności produkcji oraz aspektów ekologicznych.

Pytanie 40

Aby regulować naprężenie górnej nici w maszynie stębnowej, należy przewlec nić z szpuli przez otwory prowadników umieszczonych w korpusie maszyny, a następnie odpowiednio przeprowadzić

A. przez prowadnik na płycie czołowej
B. przez prowadnik na igielnicy
C. przez otwór podciągacza nici
D. pomiędzy talerzykami naprężacza
Przeprowadzenie nici przez prowadnik na płycie czołowej, otwór podciągacza nici czy prowadnik na igielnicy, choć istotne w kontekście ogólnego wprowadzenia nici do maszyny, nie reguluje naprężenia nici w sposób, który jest kluczowy dla uzyskania wysokiej jakości szycia. Prowadnik na płycie czołowej ma za zadanie jedynie kierować nicią w stronę igły, ale nie wpływa na jej naprężenie. Podobnie, otwór podciągacza nici ma na celu jedynie umożliwienie poprowadzenia nici do mechanizmu, a nie regulację jej naprężenia. Z kolei prowadnik na igielnicy służy przede wszystkim do prawidłowego wprowadzenia nici do igły, co jest ważne, ale również nie ma wpływu na jej napięcie. Wykonywanie operacji z nieprawidłowym ustawieniem naprężenia może prowadzić do wad szycia, takich jak zacięcia czy pęknięcia nici. Warto zauważyć, że niedostateczna znajomość tych elementów oraz ich roli w procesie szycia może prowadzić do frustracji i nieefektywnej pracy. Dlatego kluczowe jest zrozumienie, że to właśnie talerzyki naprężacza są odpowiedzialne za kontrolę napięcia nici, co bezpośrednio przekłada się na jakość finalnego produktu.