Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik transportu drogowego
  • Kwalifikacja: TDR.01 - Eksploatacja środków transportu drogowego
  • Data rozpoczęcia: 22 maja 2025 22:42
  • Data zakończenia: 22 maja 2025 22:59

Egzamin zdany!

Wynik: 23/40 punktów (57,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Bez względu na typ i konstrukcję, każdy pojazd samochodowy składa się z

A. kabiny użytkowej, podwozia i jednostki użytkowej
B. ramy, podwozia użytkowego oraz jednostki napędowej
C. kabiny, ramy oraz silnika
D. nadwozia, podwozia oraz jednostki napędowej
Wybór odpowiedzi, która wskazuje na ramę, podwozie użytkowe i jednostkę napędową, wprowadza w błąd, ponieważ nie uwzględnia kluczowego elementu, jakim jest nadwozie. Rama pojazdu jest konstrukcją nośną, jednak w nowoczesnych samochodach osobowych rama nie jest odrębnym składnikiem, lecz częścią podwozia, które łączy ze sobą różne elementy. Opis podwozia użytkowego sugeruje, że istnieje jednoznacznie określona klasa podwozi, co nie jest zgodne z rzeczywistością, ponieważ podwozia są projektowane w zależności od specyficznych wymagań pojazdu, a nie wszystkie z nich mają dodatkowe podwozie użytkowe. Inna odpowiedź, która wskazuje na kabinę, ramę i silnik, również jest błędna, gdyż nie uwzględnia nadwozia, które pełni funkcję nie tylko estetyczną, ale także strukturalną i aerodynamiczną. Podobnie, odpowiedź dotycząca kabiny użytkowej, podwozia i jednostki użytkowej jest niewłaściwa, ponieważ użycie terminu 'jednostka użytkowa' jest nieprecyzyjne i nie odnosi się do standardowych terminów używanych w branży motoryzacyjnej. Kluczowym błędem myślowym jest pomijanie roli nadwozia jako integralnej części konstrukcji pojazdu, co może prowadzić do braków w projekcie oraz zrozumieniu funkcji ochronnych, jakie nadwozie pełni w kontekście bezpieczeństwa pasażerów. Warto również zauważyć, że współczesne standardy projektowania samochodów kładą duży nacisk na integrację tych trzech podstawowych elementów, co jest kluczowe dla osiągnięcia optymalnej wydajności i bezpieczeństwa pojazdu.

Pytanie 2

Jaką minimalną wysokość bieżnika ogumienia powinny mieć pojazdy?

A. 3,2 mm
B. 0,5 mm
C. 2,1 mm
D. 1,6 mm
Minimalna dopuszczalna wysokość bieżnika ogumienia w pojazdach wynosi 1,6 mm. Wysokość bieżnika ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa jazdy, ponieważ zapewnia odpowiednią przyczepność do nawierzchni drogi, co jest szczególnie istotne w trudnych warunkach, takich jak deszcz czy śnieg. W miarę zużycia opon, spada efektywność ich działania, co może prowadzić do wydłużenia drogi hamowania oraz zwiększonego ryzyka poślizgu. W praktyce, dbanie o odpowiednią wysokość bieżnika opon powinno być regularnie kontrolowane, zwłaszcza przed sezonami intensywnej eksploatacji, takimi jak zima czy wiosna. W wielu krajach wysokość bieżnika jest regulowana przez przepisy prawa, które nakładają obowiązek wymiany opon, gdy ich wysokość spadnie poniżej 1,6 mm. Dobrą praktyką jest jednak wymiana opon już przy wysokości bieżnika wynoszącej 3 mm, aby zapewnić optymalne bezpieczeństwo. Ponadto, warto zwrócić uwagę na różnice w wymaganiach w zależności od rodzaju opon, takich jak letnie czy zimowe, które mogą mieć różne normy dotyczące głębokości bieżnika.

Pytanie 3

Czas pracy kierowcy obsługującego pojazd o masie ponad 3,5 t powinien być dokumentowany

A. na kartach tankowania pojazdu
B. na wykresówkach
C. w książkach technicznych
D. w kartach pojazdu
Właściwe zapisywanie dziennego czasu pracy kierowcy obsługującego pojazd powyżej 3,5 tony jest kluczowe dla zachowania zgodności z przepisami prawa oraz zasadami bezpieczeństwa drogowego. Wykresówki są specjalnie zaprojektowane do rejestrowania aktywności kierowców, w tym czasu pracy oraz przerw. Zgodnie z regulacjami unijnymi, każdy kierowca jest zobowiązany do używania wykresówek do rejestrowania swojego czasu jazdy oraz odpoczynku, co pozwala na monitorowanie przestrzegania zasad dotyczących maksymalnych czasów pracy. Przykładowo, w przypadku wykroczeń, dane z wykresówek mogą być wykorzystane podczas kontroli drogowych oraz w przypadkach incydentów lub wypadków. Warto również dodać, że systemy monitorowania, takie jak tachografy, są zaprojektowane tak, aby współpracować z wykresówkami, co ułatwia zbieranie danych i analizę czasu pracy kierowcy.

Pytanie 4

Pojazd mechaniczny, który nie jest wyposażony w stałą karoserię i współdziała z naczepą, to

A. ciągnik rolniczy
B. samochód uniwersalny
C. samochód ciężarowy
D. ciągnik samochodowy
Samochód ciężarowy to pojazd, który posiada wydzieloną przestrzeń ładunkową i jest przeznaczony do przewozu towarów. W przeciwieństwie do ciągnika samochodowego, samochód ciężarowy nie współpracuje z naczepą, lecz ma stałe nadwozie, co zmienia jego funkcję i zastosowanie. Samochody ciężarowe są bardziej odpowiednie do transportu ładunków wewnętrznych, a ich konstrukcja zazwyczaj ogranicza ich elastyczność w zakresie różnych rodzajów transportu. Samochód uniwersalny, z kolei, to termin, który może wprowadzać w błąd, ponieważ odnosi się do pojazdów zaprojektowanych do różnych zastosowań, ale niekoniecznie do ciągnięcia naczep. W praktyce, takie pojazdy są ograniczone w swoich możliwościach transportowych w porównaniu do ciągników. Ciągnik rolniczy, mimo że również jest pojazdem silnikowym, jest przeznaczony głównie do prac rolniczych, takich jak orka czy przewóz narzędzi, a nie do transportu towarów drogą. Możliwość użycia naczep w transporcie drogowym jest kluczowym aspektem, który odróżnia ciągniki samochodowe od innych typów pojazdów, dlatego zrozumienie tych różnic jest istotne dla właściwego podejścia do logistyki i transportu.

Pytanie 5

W skład systemu jezdnego pojazdu ciężarowego zalicza się

A. zwolnica
B. przekładnia kierownicza
C. wał napędowy
D. sztywna belka kół
Wał napędowy, przekładnia kierownicza oraz zwolnica są elementami, które pełnią istotne funkcje w mechanice pojazdów, jednak nie stanowią one części układu jezdnego. Wał napędowy jest kluczowym elementem w przenoszeniu napędu z silnika na układ napędowy. Jego głównym zadaniem jest przekazywanie momentu obrotowego do tylnych lub przednich kół, co jest niezbędne w samochodach z napędem na jedną oś. Jednak wał napędowy nie wpływa bezpośrednio na stabilność i komfort jazdy, a jego rolą jest wyłącznie przenoszenie mocy. Przekładnia kierownicza odpowiada za kierowanie pojazdem, co jest niezbędne do zmiany jego kierunku ruchu, ale nie ma wpływu na jego stabilność w ruchu prostym, co czyni ją elementem odrębnym od układu jezdnego. Zwolnica z kolei jest mechanizmem, który zapewnia różnicowanie obrotów kół w skręcie, a jej rola jest bardziej związana z dynamiką jazdy i prędkością, a nie z samym układem jezdnym. W związku z tym, przy odpowiedzi na pytanie o skład układu jezdnego, należy zwrócić uwagę na kluczowe aspekty związane z konstrukcją i funkcją poszczególnych komponentów, aby nie mylić ich ról w systemie pojazdu. Typowym błędem myślowym jest utożsamianie elementów przenoszenia napędu z komponentami, które odpowiadają za stabilność i komfort jazdy. Zrozumienie różnicy pomiędzy tymi elementami jest kluczowe dla zrozumienia mechaniki pojazdów i ich prawidłowego działania.

Pytanie 6

Najważniejszym składnikiem mechanizmu zwrotniczego w samochodzie jest

A. ogumione koło
B. przekładnia ślimakowa
C. koło kierownicy
D. drążek poprzeczny
Drążek poprzeczny jest kluczowym elementem mechanizmu zwrotniczego w pojazdach samochodowych, ponieważ odpowiada za przekazywanie ruchu z koła kierownicy na zwrotnice kół, co umożliwia ich obrót. Działa w połączeniu z innymi elementami układu kierowniczego, takimi jak przekładnia kierownicza oraz końcówki drążków kierowniczych. W praktyce, drążek poprzeczny jest odpowiedzialny za precyzyjne sterowanie pojazdem, co ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa i komfortu jazdy. Poprawna konstrukcja i materiał, z którego jest wykonany, są niezwykle istotne, gdyż wpływają na trwałość oraz odporność na zużycie. W standardach branżowych, takich jak ISO 9001, podkreśla się znaczenie jakości elementów układu kierowniczego, a drążek poprzeczny jest właśnie jednym z takich elementów. W nowoczesnych pojazdach często stosuje się drążki wykonane z lekkich, ale wytrzymałych stopów metali, co przyczynia się do zwiększenia efektywności paliwowej oraz poprawy osiągów pojazdu. Zrozumienie roli drążka poprzecznego w mechanizmie zwrotniczym jest podstawą dla każdego mechanika oraz inżyniera zajmującego się naprawą i diagnostyką układów kierowniczych.

Pytanie 7

Pojazd samochodowy, odpowiednio przygotowany i oznakowany, który służy do transportu osób w maksymalnej liczbie 9, łącznie z kierowcą, i świadczy usługi za ustaloną opłatą, to

A. taksówką
B. mikrobusem
C. samochodem osobowym
D. samochodem specjalizowanym
Taksówka jest pojazdem, który został odpowiednio wyposażony i oznaczony w celu przewozu osób za ustaloną opłatą. Zgodnie z przepisami prawa, taksówki są zdefiniowane jako środki transportu, które mogą przewozić do 9 osób, w tym kierowcę. Ważnym elementem taksówki jest jej oznakowanie, które obejmuje tablice rejestracyjne oraz specjalne znaki wskazujące na to, że pojazd jest przeznaczony do przewozu osób za opłatą. W praktyce, taksówki są dostosowane do potrzeb klientów, co zazwyczaj obejmuje komfortowe siedzenia, klimatyzację oraz systemy płatności. Taksówki są regulowane przez lokalne przepisy, które określają stawki za przejazdy oraz wymagania licencyjne. W miastach taksówki stanowią niezbędny element transportu publicznego, a ich obecność poprawia mobilność mieszkańców i turystów. Warto również zauważyć, że taksówki mogą być wykorzystywane w różnych sytuacjach, od codziennych dojazdów do pracy, poprzez transport na lotniska, aż po obsługę wydarzeń specjalnych.

Pytanie 8

Powierzchnię roboczą cylindra silnika szlifuje się z wykorzystaniem

A. honownicy
B. szlifierki oscylacyjnej
C. pilnika
D. szlifierki stołowej
Honownica jest kluczowym narzędziem wykorzystywanym do szlifowania powierzchni roboczej cylindra silnika, co wynika z jej zdolności do precyzyjnego formowania i wygładzania wewnętrznych powierzchni. Dzięki zastosowaniu honownicy, możliwe jest osiągnięcie optymalnej chropowatości, co jest niezwykle istotne dla prawidłowego funkcjonowania silnika. Użycie tego narzędzia pozwala na eliminację mikrouszkodzeń oraz zapewnienie odpowiedniej geometrii cylindrów, co wpływa na poprawę efektywności silnika oraz zmniejszenie zużycia paliwa. Standardy branżowe, takie jak ISO 9001, podkreślają znaczenie stosowania odpowiednich narzędzi w procesach produkcyjnych, co w kontekście honowania odnosi się do uzyskiwania wysokiej jakości wykończenia. Przykładowo, w przemyśle motoryzacyjnym, honowanie jest standardową praktyką stosowaną w produkcji silników, gdzie precyzja i jakość powierzchni są kluczowe dla osiągnięcia wysokiej wydajności oraz niezawodności.

Pytanie 9

Głównym parametrem, który trzeba wprowadzić podczas korzystania z elektronicznej mapy, jest

A. trasa
B. średnia prędkość
C. czas przejazdu
D. cel podróży
Cel podróży jest kluczowym parametrem w korzystaniu z map elektronicznych, takich jak nawigacje GPS. Określenie celu podróży pozwala systemowi na efektywne zaplanowanie trasy, uwzględniając różnorodne czynniki, takie jak aktualne warunki drogowe, dostępne trasy czy preferencje użytkownika (np. unikanie płatnych odcinków dróg). Przykładem zastosowania może być sytuacja, gdy użytkownik wprowadza adres nowego miejsca pracy jako cel podróży. Mapa elektroniczna, po uwzględnieniu tego celu, wyznaczając trasę, może również proponować alternatywne drogi oraz informować o szacowanym czasie przyjazdu na podstawie aktualnego ruchu na drogach. Dodatkowo, wiele systemów nawigacyjnych umożliwia zapisanie ulubionych miejsc, co znacznie ułatwia planowanie przyszłych podróży. Dobrą praktyką jest regularne aktualizowanie map, aby mieć dostęp do najnowszych informacji o drogach i punktach zainteresowania, co zwiększa bezpieczeństwo i komfort podróży.

Pytanie 10

Co oznacza indeks nośności opony?

A. wskaźnik odporności opony na zużycie
B. najniższe dopuszczalne obciążenie opony podczas eksploatacji
C. maksymalne obciążenie, jakie może znieść opona w czasie użytkowania
D. największy przebieg, jaki opona może osiągnąć
Indeks nośności opony, określany jako dopuszczalne obciążenie eksploatacyjne, jest kluczowym parametrem, który informuje użytkowników o maksymalnym ciężarze, jaki opona może bezpiecznie udźwignąć w danym warunkach. Każda opona posiada przypisany indeks nośności, który jest określony na podstawie testów przeprowadzonych zgodnie z międzynarodowymi standardami, takimi jak ECE R30. Przykładowo, indeks nośności 91 oznacza, że opona może udźwignąć do 615 kg na jedno koło. Zrozumienie tego parametru jest niezbędne dla zapewnienia bezpieczeństwa na drodze oraz uniknięcia przeciążenia, co może prowadzić do uszkodzenia opony lub zwiększenia ryzyka wypadku. Regularne kontrolowanie obciążenia pojazdu w stosunku do indeksu nośności opon jest praktyką rekomendowaną przez producentów opon oraz instytucje zajmujące się bezpieczeństwem drogowym, co podkreśla znaczenie tej wiedzy w codziennej eksploatacji pojazdów.

Pytanie 11

Zdatność pojazdu odnosi się do jego umiejętności realizacji określonych zadań i funkcji w trakcie

A. obsługiwania
B. naprawy
C. eksploatacji
D. korzystania
Wybór odpowiedzi inne niż 'eksploatacji' może prowadzić do istotnych nieporozumień dotyczących funkcjonowania pojazdów i ich użytkowania. Termin 'korzystania' sugeruje jedynie fizyczne użycie pojazdu, pomijając kluczowe aspekty, takie jak konserwacja czy nadzór techniczny, które są niezbędne do zapewnienia bezpiecznej i efektywnej eksploatacji. Pojęcie 'naprawy' skupia się na działaniach podejmowanych w przypadku awarii, co jest jedynie częścią procesu eksploatacji. Nie obejmuje ono wszystkich czynności, takich jak planowanie przeglądów czy monitorowanie stanu technicznego pojazdu. Z kolei 'obsługiwanie' odnosi się do czynności związanych z manewrowaniem pojazdem, co również nie odzwierciedla pełnego zakresu jego zastosowań. Tego rodzaju nieprecyzyjne rozumienie pojęć związanych z użytkowaniem pojazdów może prowadzić do zaniechań w zakresie konserwacji, co z kolei wpływa na bezpieczeństwo i niezawodność transportu. Warto zauważyć, że zgodnie z zasadami dobrych praktyk w branży motoryzacyjnej, zdatność pojazdu jest kluczowym elementem planowania operacyjnego i zarządzania ryzykiem, co potwierdzają różnorodne normy i przepisy dotyczące ruchu drogowego oraz utrzymania floty. Dlatego tak ważne jest, aby w pełni zrozumieć znaczenie eksploatacji w kontekście zdatności pojazdu.

Pytanie 12

W ciągu roku 3 pojazdy zużyły paliwo na kwotę 108 000 zł. W każdym z pojazdów wymieniono
6 opon, przy kosztach 600 zł za sztukę. Jakie były średnie miesięczne koszty eksploatacji tych pojazdów?

A. 9 600 zł
B. 9 300 zł
C. 9 100 zł
D. 9 900 zł
Wybierając inną odpowiedź niż 9 900 zł, można wpaść w pułapki związane z nieprawidłowym zrozumieniem metody obliczania kosztów eksploatacji samochodów. Często popełnianym błędem jest nieuwzględnienie wszystkich kosztów związanych z użytkowaniem pojazdów, takich jak paliwo i wymiana opon, co prowadzi do błędnych obliczeń. Na przykład, odpowiedzi 9 300 zł oraz 9 100 zł mogą wynikać z niepoprawnego oszacowania wydatków na paliwo bądź opony. Użytkownicy mogą również zignorować fakt, że koszty zamiany opon powinny być proporcjonalnie podzielone przez wszystkie pojazdy, co skutkuje niedoszacowaniem całkowitych wydatków. Kolejnym typowym błędem jest nieprawidłowe dzielenie rocznych wydatków przez miesiące, co może prowadzić do obliczeń opartych na niepełnych danych. Należy pamiętać, że w przypadku floty samochodowej zarządzanie kosztami to nie tylko analiza wydatków na paliwo, ale również uwzględnienie kosztów serwisowych i napraw. Przy podejmowaniu decyzji o finansach floty, kluczowe jest dokładne śledzenie wszystkich wydatków oraz regularne ich aktualizowanie, aby uniknąć błędnych wniosków i planowania budżetu opartego na nieprecyzyjnych danych.

Pytanie 13

Przewóz nie podlega konwencji CMR w przypadku

A. rzeczy dotyczących przesiedlenia
B. towarów zajmujących dużo miejsca
C. towarów klasyfikowanych jako niebezpieczne
D. towarów łatwo psujących się
Konwencja CMR, regulująca międzynarodowy przewóz drogowy towarów, nie obejmuje rzeczy przesiedlenia, co wynika z jej definicji i zakresu. Rzeczy przesiedlenia, czyli przedmioty osobiste, które są transportowane przez osoby fizyczne w ramach przeprowadzki, nie są traktowane jako towary handlowe. Przepisy CMR dotyczą transportu towarów w celach komercyjnych, a nie prywatnych. W praktyce oznacza to, że podczas przewozu rzeczy przesiedlenia, nie są wymagane dokumenty, które są standardowo potrzebne przy przewozie towarów, takie jak list przewozowy CMR. Zastosowanie CMR w transporcie komercyjnym wymaga spełnienia określonych warunków, takich jak odpowiednie ubezpieczenie oraz przestrzeganie norm dotyczących bezpieczeństwa. Dlatego, w przypadku przewozu rzeczy przesiedlenia, strony umowy transportowej powinny opierać się na ogólnych przepisach cywilnych, co daje im większą elastyczność, ale również wymaga większej uwagi w zakresie odpowiedzialności.

Pytanie 14

Które z wymienionych urządzeń umożliwia kierowcy utrzymanie na stałym poziomie prędkości pojazdu?

A. Tempomat
B. Retarder
C. Sprężarka
D. Hamulec retencyjny
Tempomat to urządzenie, które automatycznie reguluje prędkość jazdy pojazdu, co pozwala kierowcy na utrzymanie stałej prędkości bez potrzeby ciągłego przyciskania pedału gazu. Dzięki temu zmniejsza się zmęczenie kierowcy, szczególnie podczas długich tras, gdzie prędkość powinna być utrzymywana na stałym poziomie. Tempomat działa na zasadzie monitorowania prędkości pojazdu i dostosowywania mocy silnika w odpowiedzi na zmiany w oporze jazdy, takie jak wzniesienia czy zjazdy. W nowoczesnych pojazdach tempomaty mogą być zaawansowane, oferując funkcje takie jak adaptive cruise control, które dodatkowo dostosowują prędkość w zależności od odległości do pojazdu poprzedzającego. Użycie tempomatu jest zgodne z praktykami zwiększającymi bezpieczeństwo i komfort jazdy, co wspiera ideę zmniejszenia liczby wypadków spowodowanych zmęczeniem kierowców. Warto pamiętać, że korzystanie z tempomatu, zwłaszcza na autostradach, może znacznie poprawić efektywność paliwową pojazdu, co jest korzystne zarówno dla kierowcy, jak i dla środowiska.

Pytanie 15

W tabeli przedstawiono wyniki pomiarów ciśnienia sprężania. Wyniki należy interpretować następująco:

Numer cylindra123456
Zmierzone ciśnienie MPa2,23,03,13,13,13,0
Minimalne dopuszczalne ciśnienie MPa3,1

A. nieszczelność występuje tylko w 1 cylindrze.
B. zbyt niskie ciśnienie występuje w 1, 2 i 6 cylindrze.
C. nieszczelność występuje we wszystkich cylindrach.
D. są szczelne wszystkie cylindry.
Odpowiedzi sugerujące nieszczelność tylko w jednym cylindrze lub we wszystkich cylindrach opierają się na błędnych założeniach dotyczących interpretacji wyników pomiarów. W przypadku stwierdzenia niskiego ciśnienia sprężania w cylindrach, nie można automatycznie zakładać, że problem dotyczy wszystkich cylindrów lub tylko jednego z nich, bez dokładnej analizy wyników. Taka interpretacja może prowadzić do niewłaściwych działań naprawczych. Zauważ, że nieszczelność w silniku może być spowodowana wieloma czynnikami, w tym zużyciem uszczelek, uszkodzeniem zaworów, czy niewłaściwym osadzeniem pierścieni tłokowych. Dlatego kluczowe jest przeprowadzenie dokładnej diagnostyki, aby ustalić rzeczywisty stan cylindrów. Ignorowanie wyników pomiarów lub ich błędna interpretacja może prowadzić do zaniechania niezbędnych napraw, co z kolei skutkuje obniżeniem efektywności silnika i zwiększeniem kosztów eksploatacji. Zgodnie z praktykami inżynierskimi, zaleca się przyjmowanie danych z pomiarów w kontekście pełnej analizy i uwzględniania wszystkich zmiennych, zamiast opierać się na domysłach. Utrzymywanie właściwego ciśnienia sprężania jest kluczowe dla osiągnięcia optymalnej wydajności silnika oraz długowieczności jego komponentów.

Pytanie 16

Podczas kontroli drogowej inspektor chce sprawdzić czas pracy kierowcy. Jakie urządzenie mu to umożliwi?

A. Telefon komórkowy
B. Radio CB
C. GPS (Global Positioning System)
D. Tachograf
Tachograf to kluczowe urządzenie stosowane w transporcie drogowym, które umożliwia kontrolę czasu pracy kierowców. Urządzenie to rejestruje dane dotyczące prędkości pojazdu, przejechanej odległości, a przede wszystkim czasu pracy i odpoczynku kierowcy. Dzięki temu inspektorzy podczas kontroli drogowej mogą łatwo sprawdzić, czy kierowca przestrzega obowiązujących przepisów o czasie pracy, które mają na celu zapewnienie bezpieczeństwa na drodze oraz zdrowia kierowcy. W praktyce tachograf jest nieodzownym narzędziem do monitorowania zgodności z regulacjami Unii Europejskiej, które nakładają limity na czas jazdy i wymagają regularnych przerw. Przykładowo, przepisy UE określają maksymalny czas prowadzenia pojazdu w ciągu dnia oraz minimalny czas odpoczynku, co bezpośrednio wpływa na planowanie tras i harmonogramów pracy kierowców. Wprowadzenie tachografów cyfrowych zwiększyło dokładność oraz łatwość odczytu danych, co z kolei przyczyniło się do poprawy egzekwowania przepisów.

Pytanie 17

W przyjętym okresie rozliczeniowym, który nie może przekraczać 4 miesięcy, tygodniowy czas pracy kierowcy, łącznie z nadgodzinami, nie powinien przekraczać średnio

A. 34 godzin
B. 40 godzin
C. 48 godzin
D. 56 godzin
Tygodniowy czas pracy kierowcy, łącznie z godzinami nadliczbowymi, nie może przekraczać średnio 48 godzin w przyjętym okresie rozliczeniowym, który wynosi maksymalnie 4 miesiące. Ta regulacja wynika z przepisów prawa pracy oraz dyrektyw unijnych, które mają na celu zapewnienie bezpieczeństwa na drogach oraz ochronę zdrowia kierowców. Przykładowo, jeśli kierowca pracuje przez 4 miesiące, średni czas pracy w każdym tygodniu nie powinien przekraczać 48 godzin. W praktyce oznacza to, że w pewnych tygodniach możliwe są dłuższe godziny pracy, jednak muszą one być zrównoważone krótszymi tygodniami w celu utrzymania średniej. Należy pamiętać, że przestrzeganie tych norm jest kluczowe nie tylko dla zdrowia kierowców, ale także dla bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu drogowego. Przekraczanie tego limitu może prowadzić do zmęczenia, co z kolei zwiększa ryzyko wypadków.

Pytanie 18

Remont tarczy sprzęgła suchego ciernego z zabrudzonymi okładzinami powinien polegać na

A. wyczyszczeniu tarczy ciepłą wodą z detergentu oraz dokładnym osuszeniu
B. zeszlifowaniu tarczy przy użyciu drobnego papieru ściernego
C. bezwzględnej wymianie tarczy na nową
D. czyszczeniu i odtłuszczeniu tarczy za pomocą rozpuszczalnika ekstrakcyjnego
Użycie takich metod jak mycie tarczy gorącą wodą z detergentem czy zeszlifowanie papierem ściernym to naprawdę zły pomysł i może wywołać poważne problemy z napędem. Umycie zaolejonej tarczy nie załatwi sprawy - to tylko doraźne poprawienie wyglądu, a mechanik może się przez to pomylić co do faktycznego stanu sprzęgła. Problemy mogą wynikać ze zmian w materiale przez przegrzanie lub uszkodzenia mechaniczne, które takie działania tylko pogarszają. Zeszlifowanie tarczy papierem też nie jest najlepszym rozwiązaniem, bo może powodować nierówności i zmieniać parametry tarcia, a to tylko jeszcze bardziej obniża efektywność sprzęgła. Odtłuszczenie rozpuszczalnikiem też nie zadziała jak powinno, bo może nie usunąć wszystkich zanieczyszczeń, w tym resztek oleju, które są przyczyną problemów z przyczepnością. Takie podejścia opierają się na błędnym założeniu, że wystarczy „oczyścić” elementy, a wszystko wróci do normy, a tak naprawdę, gdy części są uszkodzone, kluczowe jest użycie nowych, odpowiednio dopasowanych elementów, aby zapewnić bezpieczeństwo i sprawność pojazdu.

Pytanie 19

Do transportu produktów spożywczych w temperaturze od -12°C do +12°C, wykorzystuje się pojazdy

A. chłodnie
B. izotermy
C. cysterny
D. lodownie
Odpowiedź 'chłodnie' jest jak najbardziej na miejscu. Te pojazdy są zaprojektowane specjalnie do przewozu jedzenia w kontrolowanej temperaturze, co jest mega ważne, żeby zachować świeżość i bezpieczeństwo produktów. Chłodnie mają nowoczesne systemy chłodnicze, które utrzymują temperaturę w przedziale od -12°C do +12°C. Dzięki temu można przewozić różne rzeczy, jak mięso, nabiał czy owoce, które muszą być w odpowiednich warunkach. W praktyce, trzeba pilnować temperatury w trakcie transportu, bo to chroni żywność przed zepsuciem, a normy takie jak HACCP są tutaj kluczowe. Chłodnie są więc niezbędne w branży spożywczej, bo pomagają utrzymać bezpieczeństwo żywności i spełniać przepisy dotyczące transportu towarów spożywczych.

Pytanie 20

Honowanie stosuje się jako metoda obróbcza

A. wykańczająca wałów i tłoczysk.
B. wykańczająca tulei cylindrów.
C. grubych tulei cylindrów.
D. grubych wałów i tłoczysk.
Honowanie jest procesem wykańczającym, który ma na celu uzyskanie wysokiej precyzji wymiarowej oraz gładkości powierzchni obrabianych elementów, takich jak tuleje cylindrów. Dzięki zastosowaniu narzędzi honujących, możliwe jest osiągnięcie tolerancji w zakresie mikrometrów, co jest niezwykle istotne w branży motoryzacyjnej i maszynowej, gdzie dokładność ma kluczowe znaczenie dla funkcjonowania silników oraz innych mechanizmów. Honowanie wykorzystuje ściernice o odpowiednim kształcie i gradacji, co pozwala na równomierne zużycie narzędzia oraz długotrwałe uzyskiwanie stabilnych parametrów obróbczych. Przykładem zastosowania honowania w praktyce może być produkcja silników spalinowych, gdzie tuleje cylindrów muszą charakteryzować się odpowiednią chropowatością i wymiarami, aby zapewnić szczelność i efektywność pracy tłoków. Standardy ISO 14354 definiują parametry honowania, a ich przestrzeganie jest kluczowe dla uzyskania wysokiej jakości wyrobów. Dlatego honowanie tulei cylindrów jest nie tylko metodą, ale również standardem w branży, który przekłada się na wydajność i niezawodność silników.

Pytanie 21

Ciężarówka oznaczona niebieską tablicą z napisem TIR to

A. samochód ciężarowy korzystający z uproszczonych procedur celnych w transporcie międzynarodowym
B. pojazd ciężarowy o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 tony
C. ciągnik siodłowy z naczepą wieloosiową typu izoterma w transporcie krajowym
D. pojazd ciężarowy z dopuszczalną masą całkowitą powyżej 25 ton
W analizie błędnych odpowiedzi zauważyć można, że wiele z nich opiera się na nieprecyzyjnych definicjach dotyczących klasyfikacji pojazdów ciężarowych. Przykładowo, odpowiedź, która sugeruje, że TIR dotyczy ciągnika siodłowego z naczepą wieloosiową typu izoterma w ruchu krajowym, wprowadza zamieszanie, ponieważ TIR to system międzynarodowy, a nie krajowy. Kolejna odpowiedź, definiująca samochód ciężarowy z dopuszczalną masą całkowitą powyżej 3,5 ton jako TIR, pomija kluczowy aspekt uproszczonych procedur celnych, które są istotą systemu TIR. Warto również zauważyć, że twierdzenie, iż TIR odnosi się do samochodów ciężarowych z dopuszczalną masą całkowitą powyżej 25 ton, jest mylące, ponieważ masa pojazdu nie jest wyznacznikiem przynależności do systemu TIR. Pojazdy mogą mieć różną masę, ale kluczowym elementem jest ich zdolność do korzystania z uproszczonych procedur celnych w międzynarodowym transporcie. W ten sposób, błędne odpowiedzi nie tylko mylą definicje pojazdów, ale także nie rozumieją fundamentalnych zasad działania systemu TIR, co prowadzi do powstawania nieprawdziwych wniosków.

Pytanie 22

Ocena właściwości użytkowych płynu do hamulców odbywa się poprzez pomiar

A. temperatury krzepnięcia
B. temperatury wrzenia
C. ściśliwości płynu
D. lepkości
Pomiar ściśliwości płynu hamulcowego, chociaż istotny w kontekście ogólnym, nie jest bezpośrednio związany z oceną jego właściwości użytkowych. Płyn hamulcowy, w idealnym przypadku, powinien być nieściśliwy, co oznacza, że zmiana ciśnienia nie powinna wpływać na jego objętość. Oceniając temperaturę krzepnięcia, można jedynie stwierdzić, że płyn nie powinien zamarzać w ekstremalnych warunkach, ale to nie jest kluczowe dla jego działania podczas codziennej eksploatacji. Lepkość również ma znaczenie, ale nie jest tak bezpośrednio związana z efektywnością hamowania jak temperatura wrzenia. Zbyt niska lepkość może prowadzić do nieodpowiedniego nawodnienia układu hamulcowego, co stwarza ryzyko awarii. Typowym błędem myślowym jest przekonanie, że wszystkie te parametry są równie ważne, podczas gdy w rzeczywistości to temperatura wrzenia jest najistotniejsza dla zapewnienia skuteczności hamowania. Zrozumienie tych różnic jest kluczowe dla właściwej oceny płynów hamulcowych oraz ich zastosowania w praktyce motoryzacyjnej.

Pytanie 23

Koszty, które ponosi firma transportowa, można klasyfikować w układzie kalkulacyjnym, który

A. ustala, jakie rodzaje kosztów prostych, czyli dotyczących jednorodnych składników, ponosi firma transportowa.
B. klasyfikuje koszty z różnych perspektyw.
C. klasyfikuje koszty według typów działalności, np. działalności głównej, wspierającej, socjalnej oraz zarządu.
D. odgrywa kluczową rolę w wyznaczaniu kosztu jednostkowego działalności i wskazuje konkretny cel, na który koszty zostały poniesione.
Grupowanie kosztów w przedsiębiorstwie transportowym jest złożonym procesem, a nie wszystkie podejścia do klasyfikacji kosztów są równie efektywne. Odpowiedzi, które sugerują, że koszty można klasyfikować według różnych punktów widzenia, działalności podstawowej czy rodzajów kosztów prostych, nie wskazują na kluczowe znaczenie właściwego zarządzania kosztami w kontekście ustalania kosztów jednostkowych. Klasyfikacja kosztów z różnych punktów widzenia może prowadzić do niejednoznaczności w analizie, co utrudnia podejmowanie decyzji strategicznych. Koszty według rodzajów działalności mogą nie uwzględniać specyfiki operacyjnej przedsiębiorstwa, co może skutkować niedokładnymi danymi finansowymi. Ograniczenie się do kosztów prostych może prowadzić do zignorowania kosztów pośrednich, które również mają znaczący wpływ na całkowite koszty działalności. W praktyce, przedsiębiorstwa transportowe powinny skupiać się na dokładnej kalkulacji, która uwzględnia wszystkie aspekty działalności, aby móc podejmować świadome decyzje dotyczące cen, optymalizacji procesów oraz alokacji zasobów. Rozumienie pełnego obrazu kosztów jest kluczowe, aby uniknąć błędnych wniosków, które mogą prowadzić do nieefektywnych strategii zarządzania i utraty konkurencyjności na rynku.

Pytanie 24

W hydraulicznym systemie hamulcowym układ wspomagania (serwo) opiera się na

A. podciśnieniu.
B. ciśnieniu.
C. energii kinetycznej.
D. siłach bezwładności.
Wszystkie inne podane odpowiedzi są błędne i wynikają z nieporozumień dotyczących zasad działania układów hamulcowych. Siła bezwładności nie jest zastosowana w układzie wspomagania, ponieważ odnosi się do oporu, jaki stawia ciało poruszające się z określoną prędkością w momencie zatrzymania. Nie ma to związku z systemem wspomagania hamulców, który wymaga aktywnego wsparcia w postaci podciśnienia. Ciśnienie, chociaż może być częścią działania układów hydraulicznych, nie jest bezpośrednim mechanizmem wspomagającym w przypadku serwa. Hydrauliczne układy hamulcowe opierają się na różnicy ciśnień między płynem hamulcowym, ale nie wykorzystują ciśnienia do wspomagania siły hamowania. Z kolei energia kinetyczna odnosi się do ruchu pojazdu i jego masy, ale nie ma zastosowania w kontekście wspomagania układów hamulcowych. Pojazdy hamują dzięki przekształceniu energii kinetycznej w ciepło, co odbywa się w procesie tarcia, a nie poprzez zewnętrzne źródła energii. Błędne zrozumienie zasad działania układów hamulcowych może prowadzić do nieprawidłowego oszacowania efektywności systemów hamowania pojazdu, co jest kluczowe dla bezpieczeństwa na drodze.

Pytanie 25

Dokumentem, który nie uprawnia do prowadzenia działalności przewozowej, jest

A. zezwolenie na wykonywanie przewozów nienormatywnych
B. list przewozowy
C. wypis z licencji
D. zezwolenie na przewożenie odpadów
List przewozowy jest dokumentem, który potwierdza zawarcie umowy przewozu i zawiera informacje o przewożonym ładunku, nadawcy i odbiorcy. Jednak nie uprawnia on do wykonywania działalności przewozowej, ponieważ jest to dokument operacyjny, a nie licencyjny. Do wykonywania działalności przewozowej konieczne jest posiadanie odpowiednich zezwoleń i licencji, które są regulowane przez przepisy prawa transportowego. Na przykład, wypis z licencji jest kluczowym dokumentem potwierdzającym zdolność przedsiębiorcy do wykonywania przewozów towarowych lub pasażerskich. W przypadku przewozów nienormatywnych czy transportu odpadów również wymagane są specjalne zezwolenia, które regulują sposób i warunki przewozu określonych kategorii ładunków. Przykładowo, przewóz odpadów wymaga spełnienia norm ochrony środowiska oraz odpowiednich przepisów prawnych, co czyni zezwolenie na przewożenie odpadów dokumentem uprawniającym do prowadzenia takiej działalności.

Pytanie 26

Oblicz miesięczny wydatek na paliwo dla czterech pojazdów, przy założeniu, że każdy z nich pokonuje w miesiącu 8 000 km i spala 35 l oleju napędowego na 100 km po cenie 7,50 zł za litr.

A. 14 000 zł
B. 84 000 zł
C. 21 000 zł
D. 48 000 zł
W przypadku obliczeń dotyczących kosztów paliwa ważne jest, aby dokładnie przeanalizować każdy etap kalkulacji. Pojawiające się błędy często wynikają z niewłaściwego zrozumienia proporcji lub jednostek. Na przykład, niektóre odpowiedzi mogą uwzględniać błędne wartości spalania paliwa, co prowadzi do fałszywych wniosków. Często spotykaną pomyłką jest pomnożenie kosztu paliwa przez ilość kilometrów bez uwzględnienia spalania na 100 km. Inna możliwość to zignorowanie liczby pojazdów, co powoduje, że obliczenia są ograniczone do jednego pojazdu, zamiast uwzględniać całą flotę. Aby poprawnie wykonać te obliczenia, kluczowe jest ścisłe trzymanie się jednostek i przeliczeń. Standardową praktyką w branży transportowej jest dokładne monitorowanie kosztów eksploatacyjnych, co wymaga precyzyjnych danych wejściowych oraz ich analizy. Dlatego też, aby uniknąć błędnych odpowiedzi, należy zawsze dokładnie przeliczać każdy krok, a także być świadomym, jak różne czynniki mogą wpływać na całkowity koszt operacyjny. Na przykład, zmiana cen paliwa czy efektywności spalania pojazdów może w znaczący sposób wpłynąć na końcowy wynik. Ponieważ zarządzanie flotą wymaga precyzyjnych danych i analitycznego myślenia, umiejętność dokładnego obliczania kosztów paliwa jest niezbędna dla każdego menedżera transportu.

Pytanie 27

Kluczowym składnikiem systemu smarowania silnika jest

A. smarowana olejem pompa wtryskowa
B. filtr siatkowy oleju
C. pompa oleju
D. komora korbowa wału korbowego
Pompa oleju jest kluczowym elementem układu smarowania silnika, odpowiedzialnym za cyrkulację oleju w różnych jego częściach. Jej zadaniem jest dostarczenie oleju do miejsc, gdzie jest on niezbędny do smarowania, chłodzenia oraz ochrony przed zużyciem. Pompa oleju zapewnia odpowiednie ciśnienie, co jest istotne dla prawidłowego funkcjonowania silnika, zwłaszcza w warunkach wysokich obciążeń. Przykładowo, w silnikach spalinowych o wysokich osiągach, jak w samochodach sportowych, pompa oleju musi pracować w zmiennym zakresie obrotów, aby dostosować ciśnienie oleju do aktualnych potrzeb. Dobrą praktyką w branży jest regularne sprawdzanie stanu oleju oraz jego ciśnienia, co pozwala na wczesne wykrycie ewentualnych usterek w układzie smarowania. Właściwe działanie pompy oleju jest zatem kluczowe dla długowieczności silnika oraz jego wydajności, dlatego jej serwisowanie i wymiana w odpowiednich interwałach są zalecane przez producentów pojazdów.

Pytanie 28

Pojazd, który ma przednią część opartą na siodle, a tylną na własnych kołach jezdnych, to

A. ciągnik balastowy
B. ciągnik siodłowy
C. przyczepa
D. naczepa
Naczepa to rodzaj pojazdu przystosowanego do transportu towarów, który charakteryzuje się szczególną konstrukcją. Przednia część naczepy spoczywa na siodle zamontowanym na ciągniku siodłowym, podczas gdy tylna część naczepy opiera się na swoich własnych kołach jezdnych. Taki układ pozwala na zwiększenie stabilności i nośności ładunku. Naczepy są często wykorzystywane w transporcie drogowym, zwłaszcza w branży logistycznej, gdzie ich rola jest nieoceniona. Dzięki temu rozwiązaniu możliwe jest przewożenie znacznych ładunków przy zachowaniu elastyczności w manewrowaniu. W przemyśle transportowym naczepy są często stosowane w kombinacji z ciągnikami siodłowymi, co pozwala na łatwe wymienianie naczep w celu dostosowania do różnych rodzajów towarów. Przykładowo, naczepy chłodnicze są używane do transportu żywności wymagającej kontrolowanej temperatury, a naczepy platformowe są idealne do przewozu materiałów budowlanych. Zastosowanie naczep w transporcie jest zgodne z normami branżowymi, co przyczynia się do poprawy efektywności oraz bezpieczeństwa przewozu.

Pytanie 29

Jaką wysokość będzie miał miesięczny koszt eksploatacji jednego pojazdu, jeśli w IV kwartale roku całkowite wydatki na 4 pojazdy wyniosły 120 000 zł?

A. 10000 zł
B. 40000 zł
C. 20000 zł
D. 30000 zł
Nieprawidłowe odpowiedzi często wynikają z błędnego zrozumienia zasad obliczania kosztów eksploatacji. Na przykład, twierdzenie, że miesięczny koszt wynosi 20 000 zł, może wynikać z pomylenia łącznych kosztów z wartością przypadającą na każdy z pojazdów, bez uwzględnienia podziału na miesiące. W praktyce, aby uzyskać jednostkowy koszt pojazdu, konieczne jest dokładne ujęcie wszystkich wydatków oraz ich podział przez zarówno liczbę pojazdów, jak i liczbę miesięcy, co często bywa pomijane. Również odpowiedzi takie jak 30 000 zł i 40 000 zł mogą sugerować, że osoby odpowiadające nie zrozumiały, iż koszty te dotyczą całej floty, a nie kosztów przypadających na pojedynczy pojazd. Prawidłowe podejście do analizy kosztów eksploatacji powinno uwzględniać czas użytkowania oraz wszystkie związane z tym wydatki, jak paliwo, serwis, ubezpieczenie czy amortyzacja. W efekcie, błędne podejście do tego zagadnienia prowadzi do nieprecyzyjnych wyliczeń, co w praktyce może skutkować nieefektywnym zarządzaniem flotą i zwiększeniem kosztów operacyjnych.

Pytanie 30

Ocena ogólnego stanu technicznego zawieszenia polega na sprawdzeniu

A. położenia słupa świateł drogowych
B. ugięcia amortyzatorów pod obciążeniem
C. grubości zwojów sprężyny spiralnej
D. elementów systemu na drodze diagnostycznej
Ugięcie się amortyzatorów pod naciskiem może wydawać się na pierwszy rzut oka istotnym wskaźnikiem ich stanu, jednak nie dostarcza całościowego obrazu działania układu zawieszenia. Amortyzatory mają za zadanie tłumić drgania, a ich odporność na nacisk nie zawsze odzwierciedla ich efektywność w kontekście całego układu zawieszenia. Zbyt mało uwagi poświęca się często innym kluczowym elementom, takim jak sprężyny czy łączniki stabilizatorów. Grubość zwojów sprężyny spiralnej to kolejny błąd w podejściu do oceny stanu technicznego układu. Choć grubość jest ważna w kontekście wytrzymałości sprężyny, sama w sobie nie jest wystarczającym wskaźnikiem jej efektywności. Elementy mogą wyglądać na zdrowe, a mimo to nie działać prawidłowo w praktyce. Położenie słupa świateł mijania nie ma żadnego związku z układem zawieszenia i jego stanu technicznego, co jest zupełnie mylącym podejściem. Prawidłowa diagnoza wymaga zrozumienia współzależności między wszystkimi elementami układu, dlatego skupienie się jedynie na kilku wybranych aspektach może prowadzić do poważnych błędów w ocenie. Właściwe podejście do diagnostyki układu zawieszenia powinno obejmować pełną analizę na ścieżce diagnostycznej, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży motoryzacyjnej.

Pytanie 31

W pierwszym kwartale danego roku koszty użytkowania 6 samochodów wyniosły 180 000 zł. Jakie są miesięczne koszty eksploatacji jednego pojazdu?

A. 25 000 zł
B. 20 000 zł
C. 10 000 zł
D. 15 000 zł
Wybór odpowiedzi 20 000 zł, 15 000 zł lub 25 000 zł może wynikać z błędnego zrozumienia, jak obliczać koszty eksploatacji pojazdów. Odpowiedź 20 000 zł sugeruje, że osoba myśli, iż koszt eksploatacji jednego pojazdu można uzyskać przez podzielenie całkowitych kosztów przez liczbę miesięcy, co jest błędne, ponieważ nie uwzględnia liczby pojazdów. Podobnie, wybór 15 000 zł może wynikać z nieprawidłowego podziału całkowitych kosztów, na przykład przez uwzględnienie niepełnej liczby miesięcy lub błędne założenie dotyczące kosztu jednostkowego. Z kolei odpowiedź 25 000 zł świadczy o nieprawidłowym skalkulowaniu całkowitych wydatków, co może wskazywać na mylenie pojęcia kosztów eksploatacji z innymi kosztami prowadzenia działalności. Osoby obliczające koszty powinny mieć na uwadze, że dokładna analiza kosztów eksploatacji jest kluczowa dla efektywności finansowej przedsiębiorstwa. Błędy w obliczeniach mogą prowadzić do zafałszowania rzeczywistych kosztów oraz nieefektywnego zarządzania finansami, co z kolei może wpłynąć na decyzje strategiczne, takie jak zakup nowych pojazdów czy modernizacja floty. Zrozumienie mechanizmów obliczania kosztów eksploatacji pozwala przedsiębiorstwom na lepsze planowanie i kontrolowanie wydatków, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w zarządzaniu flotą.

Pytanie 32

Jakie urządzenie należy wykorzystać do oceny efektywności cieczy chłodzącej silnik?

A. spirometr
B. spektrometr
C. manometr
D. refraktometr
No, wybór manometru, spirometru czy spektrometru w badaniu cieczy chłodzącej silnik to nie jest dobry ruch, bo każde z tych urządzeń ma inne zastosowania. Manometr mierzy ciśnienie, co niby ma sens w silnikach, ale nie mówi nam nic o jakości płynu chłodzącego. Użycie manometru może sprawić, że ktoś pomyśli, że pomiar ciśnienia wystarczy do oceny stanu płynu, co nie jest prawdą. Z kolei spirometr to sprzęt medyczny, który bada powietrze w płucach, a to już w ogóle nie ma związku z płynem chłodzącym. Jak już wspomniałem, wydaje się, że brak zrozumienia, do czego te urządzenia służą, prowadzi do błędnych wyborów. A spektrometr, który bada skład chemiczny na podstawie widma, też nie pomoże nam w ocenie jakości płynu chłodzącego. Wygląda na to, że użytkownik pomylił analizę chemiczną z po prostu pomiarem stężenia. To pokazuje, jak ważne jest, żeby wybierać odpowiednie narzędzia do diagnostyki i dobrze wiedzieć, do czego one służą w kontekście technicznym i norm branżowych.

Pytanie 33

Naczepy lub przyczepy wykorzystywane w transporcie drewna nazywane są

A. skrzyniowo-plandekowymi
B. kłonicowymi
C. kontenerowymi
D. cysternami
Kłonice to specjalistyczne naczepy lub przyczepy przystosowane do transportu drewna o dużych gabarytach, które charakteryzują się zewnętrznymi, unoszącymi się kłonicami, umożliwiającymi stabilne przytrzymywanie ładunku. Kłonice są zaprojektowane tak, aby minimalizować przemieszczenia drewna podczas transportu, co jest kluczowe dla zachowania integralności materiału i bezpieczeństwa na drogach. Przykładem zastosowania kłonic mogą być transporty drewna z lasów do tartaków, gdzie zachowanie odpowiedniej stabilności ładunku jest niezbędne. W branży leśnej i transportowej stosowanie kłonic zgodnie z normami branżowymi poprawia efektywność przewozu oraz bezpieczeństwo operacji, co jest potwierdzone przez wiele organizacji zajmujących się transportem i gospodarką leśną. Standardy takie jak ISO dla transportu drewna również podkreślają znaczenie używania odpowiednich pojazdów do danego rodzaju ładunku.

Pytanie 34

Podczas zewnętrznej inspekcji pojazdu zauważono przeciek płynu. Zauważony objaw może wskazywać na nieszczelność systemu

A. chłodzenia
B. podciśnienia
C. dolotowego
D. wydechowego
Wyciek cieczy w pojeździe zazwyczaj wskazuje na problemy z układem chłodzenia, który odpowiada za utrzymanie optymalnej temperatury silnika. Płyn chłodniczy, będący kluczowym elementem tego układu, może wyciekać z różnych miejsc, takich jak chłodnica, węże czy uszczelki. Właściwa identyfikacja źródła wycieku jest istotna dla zapobiegania przegrzewaniu się silnika, co może prowadzić do poważnych uszkodzeń. W praktyce, podczas obsługi technicznej pojazdu, mechanicy często korzystają z różnych narzędzi diagnostycznych, aby lokalizować nieszczelności oraz oceniać stan układu chłodzenia. Przykładowo, specjalistyczne płyny wykrywcze mogą pomóc zidentyfikować miejsce wycieku. Dobre praktyki branżowe sugerują, aby regularnie kontrolować poziom płynu chłodniczego oraz systematycznie sprawdzać stan układu chłodzenia, co pozwala na wczesne wykrycie ewentualnych problemów i podjęcie działań zapobiegawczych.

Pytanie 35

Nogi stabilizujące naczepę wykorzystuje się do

A. ułatwienia procesu załadunku
B. odciążenia ciągnika siodłowego w czasie postoju na parkingu
C. podpierania jej po odłączeniu od ciągnika siodłowego
D. umożliwienia jej wymiany kół
Nogi podporowe naczepy odgrywają kluczową rolę w zapewnieniu stabilności i bezpieczeństwa naczepy po jej odłączeniu od ciągnika siodłowego. Ich głównym zadaniem jest zapobieganie przewracaniu się naczepy oraz zminimalizowanie ryzyka uszkodzenia ładunku. W praktyce, stosowanie nóg podporowych jest zgodne z normami bezpieczeństwa transportu, które nakładają obowiązek zapewnienia odpowiedniego podparcia dla naczep, aby uniknąć niebezpiecznych sytuacji na drodze czy podczas załadunku. Dobrą praktyką jest również regularne sprawdzanie stanu nóg podporowych, aby zapewnić ich prawidłowe funkcjonowanie, co należy uwzględnić w harmonogramie konserwacji pojazdów. Dzięki tym praktykom, nie tylko przestrzegamy przepisów, ale także zwiększamy ogólne bezpieczeństwo transportu. Nogi podporowe w naczepach są szczególnie istotne w transporcie długodystansowym, gdzie nieprzewidywalne warunki na drogach mogą wpływać na integralność ładunku oraz stabilność naczepy.

Pytanie 36

Koszt paliwa dla konkretnego pojazdu w ciągu miesiąca wynosi 800,00 zł, natomiast całkowity roczny koszt jego polisy ubezpieczeniowej to 2500 zł. W ciągu roku pojazd przechodzi dwa razy przegląd techniczny, który kosztuje 750 zł. Ile wynosi łączny roczny koszt użytkowania tego pojazdu?

A. 13 600,00 zł
B. 11 250,00 zł
C. 12 850,00 zł
D. 12 100,00 zł
Całkowity roczny koszt eksploatacji pojazdu obliczamy sumując wszystkie wydatki związane z jego utrzymaniem. Miesięczny koszt paliwa wynosi 800,00 zł, co daje roczny koszt paliwa równy 800 zł * 12 miesięcy = 9 600,00 zł. Dodatkowo roczny koszt ubezpieczenia wynosi 2 500,00 zł. Co więcej, dwa przeglądy techniczne w roku, każdy po 750,00 zł, łącznie kosztują 1 500,00 zł. Suma tych wszystkich kosztów to: 9 600,00 zł (paliwo) + 2 500,00 zł (ubezpieczenie) + 1 500,00 zł (przeglądy) = 13 600,00 zł. Tego rodzaju obliczenia są fundamentalne w zarządzaniu flotą pojazdów, gdzie dokładne oszacowanie rocznych wydatków jest kluczowe dla efektywności finansowej oraz planowania budżetu. Przykładem zastosowania tej wiedzy może być analiza kosztów w firmach transportowych, gdzie błędne obliczenia mogą prowadzić do poważnych konsekwencji finansowych.

Pytanie 37

Jakie składniki tworzą układ kierowniczy samochodu w kolejności mechanizmów?

A. Drążki kierownicze, zwrotnice, koło kierownicy, przekładnia kierownicza, koła
B. Koło kierownicy, zwrotnice, przekładnia kierownicza, drążki kierownicze, koła
C. Koło kierownicy, drążki kierownicze, przekładnia kierownicza, zwrotnice, koła
D. Koło kierownicy, przekładnia kierownicza, drążki kierownicze, zwrotnice, koła
Niepoprawne odpowiedzi mogą wynikać z nieprawidłowego zrozumienia kolejności działania elementów układu kierowniczego. Wiele osób może myśleć, że zwrotnice są pierwszymi komponentami, z którymi ma do czynienia kierowca, co jest błędne. Zwrotnice pełnią funkcję zmiany kierunku kół, a nie są elementem inicjującym ruch. Także umieszczanie przekładni kierowniczej przed drążkami kierowniczymi może prowadzić do mylnych wniosków, ponieważ to drążki kierownicze łączą przekładnię z zwrotnicami, a nie odwrotnie. Kolejność, w jakiej działają te mechanizmy, jest kluczowa dla ich prawidłowego funkcjonowania. W praktyce, każdy z tych komponentów musi współpracować synchronicznie, aby kierowca mógł skutecznie kontrolować pojazd. W przypadku awarii któregokolwiek z tych elementów, prowadzenie samochodu staje się niebezpieczne, co podkreśla znaczenie znajomości ich funkcji i relacji między nimi. Wiedza ta jest istotna zarówno dla mechaników, którzy muszą diagnozować i serwisować te układy, jak i dla kierowców, którzy powinni mieć świadomość, jak ważne jest utrzymywanie ich w dobrym stanie technicznym.

Pytanie 38

W celu zmierzenia temperatury otwarcia termostatu, jaki instrument powinno się zastosować?

A. barometru
B. pirometru
C. areometru
D. refraktometru
Pirometr jest urządzeniem służącym do pomiaru temperatury, które wykorzystuje zjawisko promieniowania podczerwonego emitowanego przez różne obiekty. W kontekście sprawdzania temperatury otwarcia termostatu, pirometr pozwala na precyzyjne określenie momentu, w którym termostat osiąga swoją temperaturę progową, co jest kluczowe w procesach kontrolnych w systemach grzewczych i chłodniczych. Przykładowo, w systemach ogrzewania pojazdów, odpowiednia temperatura otwarcia termostatu jest istotna dla efektywnego działania silnika. Stosowanie pirometrów w takich sytuacjach pozwala na szybkie i bezdotykowe pomiary, co znacząco zwiększa bezpieczeństwo i komfort pracy. Dodatkowo, pirometry są zgodne z normami takimi jak ISO 9001, które promują wysoką jakość w pomiarach przemysłowych oraz monitorowanie procesów technologicznych, co czyni je niezastąpionym narzędziem w branży automatyki przemysłowej i inżynierii mechanicznej.

Pytanie 39

Na podstawie tabeli ustal, która czynność została zaplanowana niezgodnie z konwencją AETR.

DataGodziny od doCzynność
10.10.2020530 ÷ 600obsługa pojazdu
10.10.2020600 ÷ 800jazda
10.10.2020800 ÷ 830przerwa
10.10.2020830 ÷ 1200jazda
10.10.20201200 ÷ 1230przerwa
10.10.20201230 ÷ 1700jazda
11.10.20201700 ÷ 100odpoczynek dobowy

A. Przerwa od 800 ÷ 830
B. Jazda od 600 ÷ 800
C. Jazda od 1230 ÷ 1700
D. Odpoczynek dobowy od 1700 ÷ 100
Odpoczynek dobowy od 1700 ÷ 100 jest niezgodny z konwencją AETR, ponieważ czas odpoczynku powinien wynosić co najmniej 11 godzin. Przepisy AETR jasno określają minimalne normy dotyczące czasu pracy i odpoczynku kierowców, aby zapewnić ich bezpieczeństwo oraz bezpieczeństwo innych uczestników ruchu drogowego. W przypadku odpoczynku dobowego, kluczowym aspektem jest nie tylko jego długość, ale również ciągłość. Przykładowo, podczas planowania harmonogramu pracy, kierowcy muszą uwzględnić odpowiednie bloki odpoczynku, które pozwolą im na regenerację. Jeśli odpoczynek trwa krócej niż zalecane 11 godzin, kierowca naraża się na zmęczenie, co może prowadzić do zwiększonego ryzyka wypadków na drodze. Dobre praktyki w branży transportowej zalecają, aby zawsze monitorować czas pracy i odpoczynku, korzystając z tachografu, co pozwala na bieżąco kontrolować przestrzeganie norm AETR. Przestrzeganie tych zasad jest kluczowe dla utrzymania bezpieczeństwa na drogach oraz dla efektywności operacji transportowych.

Pytanie 40

Substancja smarująca stosowana podczas wymiany tarczy sprzęgła to

A. środek zapobiegający korozji
B. smar w postaci stałej
C. środek do odtłuszczania
D. olej do przekładni
Smar stały jest kluczowym środkiem poślizgowym wykorzystywanym przy wymianie tarczy sprzęgła. Jego właściwości sprawiają, że idealnie nadaje się do tego celu, zapewniając trwałe smarowanie oraz stabilność na powierzchniach montażowych. W praktyce warsztatowej smar stały jest preferowany, ponieważ nie spływa jak olej, co może prowadzić do niepożądanych skutków, takich jak poślizg sprzęgła. Co więcej, smar stały minimalizuje ryzyko zanieczyszczenia innych elementów układu napędowego. W przypadku oleju przekładniowego, chociaż również lubiany ze względu na właściwości smarne, może on wpłynąć negatywnie na działanie sprzęgła, zwłaszcza w kontekście obniżenia tarcia, co jest niepożądane w układzie sprzęgłowym. Zgodnie z normami branżowymi, stosowanie smaru stałego przy montażu tarcz sprzęgła jest rekomendowane przez producentów pojazdów, co potwierdza jego istotną rolę w zapewnieniu odpowiedniej funkcjonalności i żywotności komponentów. Znajomość tych zasad jest niezbędna dla każdego mechanika, aby unikać potencjalnych awarii i wydłużać cykl życia układów sprzęgłowych.