Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik stylista
  • Kwalifikacja: MOD.03 - Projektowanie i wytwarzanie wyrobów odzieżowych
  • Data rozpoczęcia: 17 marca 2025 11:20
  • Data zakończenia: 17 marca 2025 11:23

Egzamin niezdany

Wynik: 14/40 punktów (35,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Udostępnij swój wynik
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Podczas szycia męskich spodni typu dżinsy zastosowano ścieg zygzakowy do

A. mocowania wsparć na pasku
B. łączenia szwu w rejonie siedzenia
C. wykończenia wewnętrznych szwów
D. przestębnowania brzegów kieszeni naszywanych
Wybór innych odpowiedzi wskazuje na niepełne zrozumienie roli, jaką odgrywa ścieg zygzakowy w szyciu spodni dżinsowych. Na przykład, wykończenie szwów wewnętrznych najczęściej odbywa się poprzez zastosowanie ściegu overlock, który zapewnia estetyczne i trwałe zabezpieczenie krawędzi materiału przed strzępieniem. Ten rodzaj wykończenia jest kluczowy dla trwałości odzieży, ale nie jest właściwym zastosowaniem dla ściegu zygzakowego. Z kolei przestębnowanie obrębów kieszeni nakładanych zwykle wiąże się z użyciem ściegu prostego, który daje czysty i estetyczny wygląd. Ścieg zygzakowy, chociaż elastyczny, nie jest preferowany w tych obszarach, gdyż może nie dawać pożądanego efektu wizualnego. Ponadto, łączenie szwu siedzeniowego również wymaga dużej precyzji, gdzie lepszym rozwiązaniem są mocne ściegi proste, które zapewniają stabilność. W rezultacie, mylenie zastosowań różnych technik szycia prowadzi do niewłaściwego wyboru szwów, co może wpłynąć na ogólną jakość i trwałość wykonania odzieży. Kluczowym elementem w procesie szycia jest zrozumienie, które techniki najlepiej pasują do konkretnego miejsca i funkcji, co jest niezbędne dla uzyskania wysokiej jakości efektów końcowych.

Pytanie 2

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 3

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 4

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 5

W specyfikacji szablonu nie wskazuje się

A. kierunku nitki prostej
B. danych o wielkości rozmiaru
C. punktów montażowych
D. linii konstrukcyjnych
Wybór odpowiedzi dotyczącej punktów montażowych, kierunku nitki prostej lub danych o wielkości rozmiaru opiera się na mylnym przekonaniu o roli i zastosowaniu tych elementów w opisie szablonu. Punkty montażowe są kluczowe w kontekście przygotowywania konstrukcji, ponieważ stanowią miejsca, w których elementy są łączone, a ich uwzględnienie w szablonie jest istotne dla zapewnienia poprawności montażu. Nie można ich więc pominąć, bo są one podstawą weryfikacji stabilności i funkcjonalności konstrukcji. Kierunek nitki prostej, z kolei, odnosi się do linii, wzdłuż której ma być realizowany projekt, co także jest istotne dla zrozumienia procesu budowy. Niezrozumienie tego aspektu prowadzi do błędnych wniosków o pomijaniu tych elementów w ogólnych szablonach, co może skutkować poważnymi problemami w realizacji projektu. Z kolei dane o wielkości rozmiaru zdefiniowane w szablonie są kluczowe dla określenia wymiarów i proporcji elementów, co jest niezbędne w każdej dokumentacji inżynieryjnej. Błędne założenie, że niektóre z tych elementów nie są ważne, może prowadzić do niepoprawnych interpretacji projektu i w konsekwencji do błędów konstrukcyjnych. Ważne jest, aby w procesie tworzenia dokumentacji technicznej być świadomym znaczenia każdego z tych elementów oraz ich wpływu na ostateczny wynik projektu.

Pytanie 6

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 7

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 8

Jaką metodę obróbki tkanin należy wykorzystać, aby chronić odzież przed deszczem i wilgocią?

A. Impregnowanie
B. Kalandrowanie
C. Krochmalenie
D. Dekatyzowanie
Dekatyzowanie to proces, który ma na celu usunięcie naprężeń z tkanin po ich wyprodukowaniu, co zapewnia stabilność wymiarową materiału. Jest to istotna metoda w kontekście poprawy jakości tkanin, jednak nie ma ona zastosowania w zabezpieczaniu odzieży przed deszczem czy wilgocią. Podobnie, kalandrowanie to technika wykończania tkanin, polegająca na ich prasowaniu między gorącymi walcami, co prowadzi do uzyskania gładkiej powierzchni. Ta metoda jest często stosowana w produkcji tkanin o wysokiej gęstości, ale nie zapewnia ochrony przed wodą. Krochmalenie natomiast, polegające na aplikacji skrobi na tkaniny, ma na celu usztywnienie ich, co jest przydatne w przypadku niektórych typów odzieży, jak koszule czy obrusy, ale również nie zabezpiecza przed wilgocią. Wybór niewłaściwej metody wykończania tkanin może prowadzić do nieadekwatnej ochrony użytkownika w zmiennych warunkach atmosferycznych. Dlatego ważne jest, aby przy wyborze odpowiednich technik uwzględniać specyfikę zastosowania oraz oczekiwania dotyczące funkcjonalności odzieży.

Pytanie 9

Jakiej wielkości dodatek powinien zostać uwzględniony na krawędzi formy koszuli damskiej w celu wykonania szwów bocznych?

A. 2 cm
B. 4 cm
C. 1 cm
D. 3 cm
Wiesz, wartości dodatków do szwów mogą być czasami mylone z innymi rzeczami związanymi z projektowaniem odzieży, więc niektóre odpowiedzi mogą prowadzić do błędnych wniosków. Zaznaczanie 3 cm, 4 cm czy 2 cm jako standardowe dodatki na szwy boczne jest po prostu niezgodne z tym, co praktykuje się w branży. Jak są za duże dodatki, to może być zbyt dużo luzu w odzieży. To psuje sylwetkę i komfort, a w krawiectwie damskim często trzeba precyzyjnie dopasować ubranie. Za dużo materiału może prowadzić do brzydkich fałd i zagnieceń. I jeszcze nie zapominaj, że jeśli ktoś zaznacza 3 cm lub więcej, to może faktycznie potrzebować więcej materiału, co wcale nie pomaga w optymalizacji kosztów produkcji. Z doświadczenia wiem, że często ludzie mylą się w ocenie, ile materiału naprawdę potrzebują, co wynika z niezrozumienia szycia. A niewłaściwy dodatek na szwy boczne? To prosta droga do marnotrawienia materiału i obniżania jakości gotowego produktu. Krawcy powinni pamiętać, że każdy projekt to indywidualna sprawa i trzeba znać te branżowe standardy, które są ważne dla efektywności i estetyki.

Pytanie 10

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 11

Jaką apreturę wykorzystuje się w procesie wykończenia materiałów przeznaczonych na odzież z włókien lnianych?

A. Przeciwgniotliwą
B. Brudnospieralną
C. Przeciwkurczliwą
D. Usztywniającą
Apretura brudnospieralna, chociaż może wydawać się atrakcyjną opcją, nie jest odpowiednia do tkanin lnianych przeznaczonych na odzież. Jej głównym celem jest ochrona materiałów przed zabrudzeniem, co w przypadku lnu, który sam w sobie jest materiałem naturalnym, nie jest kluczowym aspektem. W rzeczywistości, lniane włókna są znane z wysokiej chłonności, co oznacza, że mogą łatwo wchłaniać różne substancje, a ochrona przed zabrudzeniem nie zniweluje ich naturalnych właściwości. Ponadto, apretura przeciwkurczliwa, która jest stosowana, aby zminimalizować skurcz tkanin podczas prania, także nie spełnia roli, jaką odgrywa apretura przeciwgniotliwa. Tkaniny lniane mogą ulegać skurczeniu, ale ich gniotliwość jest znacznie bardziej istotnym czynnikiem przy projektowaniu odzieży. Usztywniająca apretura z kolei nadaje tkaninom większą sztywność, co może być korzystne w niektórych stylach odzieżowych, jednak dla lnianych materiałów, które mają być elastyczne i przewiewne, nie jest to odpowiedni wybór. W praktyce, stosowanie niewłaściwych apretur może prowadzić do niekorzystnych efektów wizualnych i funkcjonalnych, dlatego ważne jest, aby stosować rozwiązania zgodne z właściwościami i przeznaczeniem materiału.

Pytanie 12

Schemat instruktażowy, wykorzystywany w dokumentacji odzieżowej, ilustruje

A. wymiary gotowego wyrobu odzieżowego
B. metodę obróbki technologicznej odzieży lub jej elementu
C. kształty oraz wymiary składników wyrobu odzieżowego
D. sposób realizacji konstrukcji formy odzieżowej
Wybór odpowiedzi dotyczącej wymiarów wyrobu odzieżowego gotowego, sposobu wykonania konstrukcji form, czy kształtów i wymiarów elementów wyrobu odzieżowego, choć mogą wydawać się logiczne, nie oddaje istoty rysunku instruktażowego. Rysunki te są zdecydowanie bardziej skoncentrowane na procesach technologicznych, które mają na celu zapewnienie, że produkt końcowy będzie spełniał określone standardy jakości i funkcjonalności. Rysunki przedstawiające wymiary gotowego wyrobu mogą być częścią innej dokumentacji, ale nie oddają pełnego obrazu procesu produkcji. Podobnie, rysunki dotyczące konstrukcji form również nie skupiają się na bezpośrednim procesie obróbki, co jest kluczowe dla uzyskania odpowiednich parametrów jakościowych w końcowym produkcie. Warto zauważyć, że często w pracy nad odzieżą stosuje się różne metody obróbcze, które wymagają szczegółowych instrukcji. Niezrozumienie tych procesów może prowadzić do zastosowania niewłaściwych technik, które mogą negatywnie wpłynąć na trwałość i estetykę wyrobu. Dlatego ważne jest, aby zwracać uwagę na kontekst dokumentacji technicznej i jej zastosowanie w praktyce produkcyjnej. Typowym błędem myślowym jest mylenie różnych rodzajów dokumentacji i ich funkcji w procesie produkcji odzieży, co może prowadzić do nieporozumień i obniżenia jakości końcowego produktu.

Pytanie 13

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 14

Koszt usługi szycia damskiego żakietu na podszewce w zakładzie krawieckim wynosi 200,00 zł. Do wykonania żakietu wykorzystano 2,00 m tkaniny wełnianej po 80,00 zł za 1,00 m oraz 1,20 m podszewki w cenie 15,00 zł za 1 m. Jaka jest całkowita wartość kosztów bezpośrednich związanych z realizacją tej usługi, w tym koszty materiałów, dodatków oraz robocizny?

A. 295,00 zł
B. 378,00 zł
C. 380,00 zł
D. 298,00 zł
Wiesz, obliczanie kosztów przy robieniu żakietu to ważna sprawa i musisz upewnić się, że wszystko uwzględniasz. Jak ktoś wybiera złą odpowiedź, to zazwyczaj chodzi o błędy w rachunkach albo nie do końca zrozumienie, co liczyć w kosztach. Może niektóre osoby pomijają koszt robocizny, a to jest bardzo istotne! Wiadomo, że do kosztów bezpośrednich wlicza się materiały, ale wynagrodzenie krawca też jest kluczowe. Końcowy koszt to suma wydatków na tkaniny, dodatki i robociznę. Czasem źle zrozumiane jednostki pomiarowe mogą prowadzić do błędnych wyliczeń. Ważne jest, żeby mieć pojęcie o strukturze kosztów, bo to pomaga w lepszym zarządzaniu finansami i podejmowaniu świadomych decyzji co do cen usług. Dlatego warto analizować każdy element kosztów przed ich podsumowaniem.

Pytanie 15

Uszkodzone na dole bermudy można przekształcić, skracając je do spodni typu

A. rurki
B. rybaczki
C. szorty
D. pumpy
Wybór odpowiedzi typu 'rurki', 'rybaczki' czy 'pumpy' jest nieprawidłowy z kilku kluczowych powodów. Rurki to model spodni, który charakteryzuje się dopasowanym krojem na całej długości nogawki, co w przypadku przeróbki bermudów nie jest odpowiednie, ponieważ ich struktura jest zupełnie inna - są one luźniejsze i dłuższe. Przerobienie bermudów na rurki wymagałoby znacznej zmiany zarówno w kroju, jak i w stylu, co w praktyce nie jest możliwe bez zaawansowanych umiejętności krawieckich. Rybaczki, z drugiej strony, to spodenki sięgające do kolan, które nie odpowiadają charakterystyce szortów. Takie przekształcenie nie tylko nie odpowiada charakterystyce szortów, ale również nie ma sensu w kontekście skracania bermudów, które są dłuższe i nie mają takiego kroju. Natomiast pumpy to spodnie o szerokim kroju, co jeszcze bardziej odsuwa je od charakterystyki szortów. Typowe błędy myślowe, które mogą prowadzić do wyboru tych opcji, to mylenie długości i kroju spodni oraz ich funkcji. Aby skutecznie przerobić bermudy, należy skupić się na zachowaniu ich oryginalnych cech, co w przypadku szortów jest możliwe. Zrozumienie tych różnic jest kluczowe w kontekście właściwego podejścia do przeróbek odzieżowych.

Pytanie 16

Co może być przyczyną zerwania dolnej nici podczas szycia na maszynie stębnowej?

A. niewłaściwie nawleczona nić górna
B. niewłaściwie nawleczona nić chwytacza
C. nieodpowiednio dobrany numer igły
D. źle zamocowana igła
Wielu użytkowników maszyn stębnowych może mylnie sądzić, że niewłaściwe nawleczenie nici górnej lub błędy w ustawieniu igły są głównymi przyczynami zrywania nici dolnej. W rzeczywistości, niewłaściwe nawleczona nić górna może powodować inne problemy, takie jak równomierne ściegowanie lub plątanie nici, ale nie jest bezpośrednią przyczyną zerwania dolnej nici. Z kolei niewłaściwie dobrany numer igły nie wpłynie bezpośrednio na zerwanie dolnej nici, lecz może prowadzić do uszkodzenia materiału lub problemów z przechodzeniem igły przez warstwy tkaniny. Dobrze dobrana igła powinna być dostosowana do rodzaju szytego materiału, ale to nie eliminuje ryzyka związanego z niewłaściwym nawleczeniem chwytacza. Podobnie, źle zamocowana igła może prowadzić do problemów z szyciem, ale nie jest bezpośrednim czynnikiem wpływającym na zerwanie nici dolnej. Kluczem do prawidłowego działania maszyny jest zrozumienie, że niewłaściwe ustawienia chwytacza mogą prowadzić do napięcia nici, które jest zbyt duże, co w efekcie końcowym prowadzi do ich zrywania. Warto zatem każdorazowo upewnić się, że wszystkie elementy maszyny są prawidłowo dopasowane oraz konserwowane zgodnie z instrukcjami producenta, co znacznie zwiększa efektywność szycia i trwałość nici.

Pytanie 17

Podczas układania form spódnicy podstawowej na wełnianej tkaninie, istotne jest, aby przestrzegać zasady

A. środek przodu wzdłuż nitki wątku, linia talii zgodnie z nitką osnowy
B. środek przodu oraz tyłu wzdłuż nitki osnowy
C. środek przodu wzdłuż nitki osnowy, środek tyłu zgodnie z nitką wątku
D. dolna linia przodu i tyłu zgodnie z nitką osnowy
Wybór odpowiedzi, w której środek przodu i tyłu spódnicy podstawowej układa się po nitce osnowy, jest zgodny z zasadami konstrukcji odzieżowej. Nitka osnowy, jako główny element tkaniny, ma kluczowe znaczenie dla stabilności i kształtu odzieży. Ułożenie form w ten sposób zapewnia, że spódnica zachowa właściwy kształt oraz nie będzie się deformować podczas noszenia. W przypadku tkanin wełnianych, które często mają wyraźnie zdefiniowane kierunki osnowy i wątku, stosowanie tej zasady pozwala na zminimalizowanie ryzyka wystąpienia niepożądanych efektów, takich jak rozciąganie czy fałdowanie materiału. Przykładowo, przy szyciu spódnicy o prostym kroju, umieszczenie formy we właściwym kierunku pozwala na uzyskanie estetycznego i trwałego efektu wizualnego, co jest kluczowe w modzie.

Pytanie 18

Jakie symbole wskazują na wymiary ciała potrzebne do stworzenia form spódnicy-spodni na podstawie form przedniej i tylnej podstawowej spódnicy?

A. ZTv, ot, obt
B. ZWo, ou, obt
C. ot, ZUo, ZKo
D. ot, obt, TU
Wybór innych opcji nie jest zgodny z wymaganiami dotyczącymi tworzenia form spódnicy-spodni. Na przykład, odpowiedzi zawierające symbol 'ZTv' są niewłaściwe, ponieważ ten wymiar odnosi się do wzrostu, a nie jest kluczowy przy projektowaniu odzieży dolnej, gdzie najważniejszymi parametrami są obwody. W podobny sposób, 'ZUo' i 'ZKo' również nie są standardowymi wymiarami wykorzystywanymi w tym kontekście. 'ZUo' mógłby sugerować inne wymiary, ale w rzeczywistości nie są one istotne dla dopasowania spódnic czy spodni. Z kolei 'ZWo' oraz 'ou' także nie odnoszą się do kluczowych wymiarów potrzebnych do wykonania form; mogą one dotyczyć innych aspektów odzieży, ale nie są istotne w kontekście tej konkretnej pracy. Prawidłowe określenie wymiarów ciała, takich jak talii, bioder i długości tułowia, jest kluczowe, aby uniknąć typowych błędów, takich jak nieodpowiednie dopasowanie lub niewygoda noszenia. Ignorowanie właściwych wymiarów często prowadzi do problemów z jakością końcowego produktu oraz niezadowolenia klientów.

Pytanie 19

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 20

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 21

Jaka tkanina będzie najlepsza na letnią bluzę w stylu safari?

A. Len z dodatkiem włókien syntetycznych
B. Bawełna z dodatkiem włókien syntetycznych
C. 100% len
D. 100% bawełna
Podczas wyboru materiału na letnią bluzę w stylu safari, niektórzy mogą rozważać tkaniny z domieszką włókien chemicznych, co często prowadzi do nieporozumień. Przykładowo, len z domieszką włókien chemicznych może wydawać się kuszący, jednakże takie połączenie obniża oddychalność, co jest kluczowe w cieplejszych warunkach. Tkaniny chemiczne, takie jak poliester, mogą zatrzymywać wilgoć, co powoduje dyskomfort i nadmierne pocenie się. W przypadku bawełny z domieszką włókien chemicznych, podobny problem może wystąpić; chociaż bawełna sama w sobie jest naturalnym włóknem, dodanie syntetycznych komponentów może wpływać na jej zdolności wentylacyjne. W efekcie, taka mieszanka może przyczyniać się do uczucia przegrzania oraz dyskomfortu podczas noszenia. Ponadto, 100% bawełna, chociaż jest naturalnym materiałem, nie dorównuje lnu pod względem wytrzymałości i trwałości, co jest szczególnie istotne w kontekście aktywności outdoorowych. Dlatego też, wybierając tkaninę na letnie ubrania safari, warto kierować się materiałami, które zapewniają optymalną cyrkulację powietrza i komfort termiczny, a len jest bez wątpienia jednym z najlepszych wyborów w tej kategorii.

Pytanie 22

Wskaż wszystkie elementy konstrukcyjne, które są zdefiniowane na linii pachy siatki konstrukcyjnej dla górnej części ciała?

A. 1/2 szerokości tyłu, szerokość pachy, 1/2 szerokości przodu
B. 1/2 szerokości tyłu, szerokość pachy
C. 1/2 szerokości przodu, 1/2 szerokości tyłu
D. 1/2 szerokości przodu, 1/2 szerokości pachy, 1/2 szerokości tyłu
Wybór odcinków konstrukcyjnych, które nie obejmują zarówno 1/2 szerokości tyłu, szerokości pachy, jak i 1/2 szerokości przodu, pokazuje pewne nieporozumienia dotyczące zasad projektowania odzieży. W wielu przypadkach, błędne odpowiedzi koncentrują się na niewłaściwej interpretacji elementów konstrukcyjnych, co prowadzi do niewłaściwego dopasowania odzieży. Na przykład, wykorzystywanie jedynie 1/2 szerokości przodu lub 1/2 szerokości tyłu bez uwzględnienia szerokości pachy może skutkować odzieżą, która nie pozwala na swobodę ruchów, a także może wpłynąć na estetykę produktu końcowego. Zrozumienie, że szerokość pachy pełni kluczową rolę w zapewnieniu odpowiedniego dopasowania, jest fundamentalne. Wiele osób błędnie zakłada, że wystarczy skupić się na jednym lub dwóch elementach konstrukcyjnych, zaniedbując inne kluczowe aspekty, które wpływają na całościowe dopasowanie. Dodatkowo, niedostateczne uwzględnienie standardów krawiectwa, takich jak odpowiednie wyznaczanie odcinków konstrukcyjnych, prowadzi do końcowego produktu, który może nie spełniać oczekiwań użytkowników w zakresie komfortu i funkcjonalności. Dlatego tak ważne jest, aby z przywiązaniem traktować wszystkie elementy konstrukcyjne, co pozwala na tworzenie wysokiej jakości odzieży, która nie tylko dobrze wygląda, ale również prawidłowo leży i spełnia swoje funkcje.

Pytanie 23

Podczas obliczania normy zużycia materiału gładkiego niezbędnego do uszycia odzieży w zakładzie krawieckim, należy uwzględnić na szwy i podwinięcia dodatek w wysokości około

A. 10% wyliczonej długości materiału
B. 20% wyliczonej długości materiału
C. 15% wyliczonej długości materiału
D. 5% wyliczonej długości materiału
Niepoprawne odpowiedzi, takie jak 15%, 5% czy 20% obliczonej długości materiału, mogą wynikać z niepełnego zrozumienia zasad obliczania norm zużycia materiału. Wybierając 15%, można zakładać, że krawiec przewiduje znacznie większe zapotrzebowanie na materiał, co prowadzi do nadmiernych strat i zwiększenia kosztów produkcji. Z kolei 5% w kontekście bardziej skomplikowanych konstrukcji odzieżowych może okazać się niewystarczające, co skutkuje problemami podczas szycia, takimi jak niewłaściwe dopasowanie czy trudności w wykonaniu detali. Z kolei wybór 20% jest przesadny, co może powodować nieefektywność w gospodarowaniu materiałami oraz prowadzić do wysokich kosztów produkcji. Warto zwrócić uwagę, że praktyka w branży odzieżowej, oparta na dokładnych pomiarach i analizy, skłania się ku wartościom, które minimalizują odpady, a 10% jest odzwierciedleniem najlepszych praktyk w tej dziedzinie. Typowe błędy myślowe, które mogą prowadzić do wyboru niewłaściwej wartości, to nadmierne uproszczenie procesu obliczeń lub niewłaściwe oszacowanie złożoności projektu, co podkreśla konieczność staranności i przemyślenia każdego aspektu produkcji odzieży.

Pytanie 24

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 25

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 26

Podaj funkcję plotera w przedsiębiorstwie odzieżowym, które dysponuje systemem komputerowego wsparcia dla przygotowania produkcji?

A. Do krojenia nakładu na sekcje
B. Do rozmieszczania szablonów
C. Do wydrukowania rysunku kompozycji szablonów
D. Do nakładania warstw materiału
Ploter w zakładzie odzieżowym wyposażonym w system komputerowego wspomagania przygotowania produkcji pełni kluczową rolę w procesie projektowania i produkcji odzieży. Jego podstawowym zastosowaniem jest wydruk rysunku układu szablonów, co umożliwia wizualizację i dokładne odwzorowanie elementów odzieży przed ich rzeczywistym wytworzeniem. Dzięki zastosowaniu ploterów, projektanci mogą dokładnie zaplanować rozmieszczenie poszczególnych części odzieży na materiale, co jest istotne dla efektywnego wykorzystania surowców i minimalizacji odpadów. W praktyce, ploter umożliwia tworzenie precyzyjnych i skalowalnych szablonów, co przekłada się na zwiększenie jakości finalnych produktów. Współczesne standardy branżowe wymagają stosowania technologii, które wspierają zrównoważony rozwój i efektywność produkcji, dlatego wykorzystanie ploterów staje się nieodzownym elementem nowoczesnych zakładów odzieżowych, umożliwiając nie tylko szybszy proces produkcji, ale także lepszą kontrolę jakości i zgodność z wymaganiami klientów.

Pytanie 27

Pomiar krawiecki "łuk długości przodu do piersi" powinien być realizowany w kierunku pionowym od punktu

A. karkowego, przez punkt szyjny boczny do punktu brodawkowego
B. rylcowego, przez punkt szyjny przedni do chrząstki tarczykowej
C. szyjnego bocznego, przez punkt karkowy do punktu brodawkowego
D. karkowego, przez brodawkę piersiową do punktu podpiersiowego
Inne odpowiedzi na to pytanie niestety są błędne i nie biorą pod uwagę ważnych punktów anatomicznych, które są istotne przy krawiectwie. Pierwsza błędna opcja mówi o pomiarze od punktu rylcowego przez szyjny przedni do chrząstki tarczykowej. Rylcowy punkt to nie jest dobry wybór, bo to nie jest naturalny punkt na ciele do takiego pomiaru. Chrząstka tarczykowa też nie ma znaczenia w kontekście odzieżowym, a to może dać niezbyt dobre dopasowanie. Kolejna nieprawidłowa odpowiedź zaczyna pomiar od punktu szyjnego bocznego przez karkowy do brodawki piersiowej. Znowu, zaczynasz od złego punktu, więc efekty mogą być kiepskie. Ostatnia odpowiedź, która mówi o pomiarze od karkowego do brodawki piersiowej w kierunku podpiersiowym, też nie jest prawidłowa, bo to zmienia proporcje i estetykę odzieży. Podsumowując, te błędy wskazują na brak znajomości podstawowych zasad pomiarów krawieckich i anatomicznych punktów, a to jest mega ważne, żeby osiągnąć dobre wyniki w szyciu.

Pytanie 28

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 29

Jaką metodę prasowania należy użyć do wyprasowania spódnicy damskiej uszytej z lnu?

A. Na sucho z lewej strony
B. Na sucho z prawej strony
C. Na mokro przy użyciu zaparzaczki
D. Na mokro po zwilżeniu materiału
Wybór techniki prasowania spódnicy damskiej z lnu na mokro po zwilżeniu tkaniny jest zgodny z najlepszymi praktykami w zakresie pielęgnacji odzieży z naturalnych włókien. Len, jako materiał, ma tendencję do łatwego gniotnienia, a prasowanie na mokro pozwala na uzyskanie lepszych efektów. Zastosowanie pary na tkaninie sprawia, że włókna lnu stają się bardziej elastyczne, co ułatwia ich wygładzenie. Przed przystąpieniem do prasowania, warto zwilżyć materiał delikatnie spryskując go wodą lub używając ściereczki. Dzięki temu uzyskujemy optymalną wilgotność, która wspomaga proces wygładzania. Dobrze jest również stosować odpowiednią temperaturę, aby uniknąć przypalenia materiału. Zazwyczaj len prasuje się w temperaturze do 200°C. Aby osiągnąć najlepsze rezultaty, zaleca się prasowanie spódnicy od wewnętrznej strony, co zapobiega pojawieniu się błyszczących śladów na tkaninie. Tego typu technika jest powszechnie rekomendowana przez ekspertów w dziedzinie tekstyliów, co potwierdzają również instrukcje producentów odzieży.

Pytanie 30

Powodem niewłaściwego łączenia ściegu maszynowego jest

A. nieodpowiednio ustawiony nacisk stopki.
B. regulator długości ściegu ustawiony na minimum.
C. uszkodzony otwór w płytce ściegowej.
D. niewłaściwe napięcie nici dolnej lub górnej
Niewłaściwe napięcie nitki dolnej lub górnej jest kluczowym czynnikiem wpływającym na jakość ściegu maszynowego. Każda maszyna do szycia posiada regulację napięcia, która jest niezbędna do prawidłowego formowania ściegów. Zbyt luźne napięcie może prowadzić do powstawania pętelek, a zbyt ciasne skutkuje zrywaniem nitki. Przykładowo, w przypadku szycia tkanin elastycznych, takich jak jersey, zaleca się nieco luźniejsze napięcie, co umożliwia lepsze przyleganie ściegów do materiału. Standardy branżowe sugerują, aby przed rozpoczęciem szycia zawsze sprawdzić napięcie na próbce materiału, co pozwala na szybkie dostosowanie ustawień i uniknięcie problemów w trakcie pracy. Prawidłowe napięcie nitki dolnej i górnej jest także niezbędne dla uzyskania estetycznego wyglądu szwów oraz ich trwałości, co jest szczególnie ważne w produkcji odzieży oraz akcesoriów.

Pytanie 31

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 32

Aby zrealizować marszczenie dekoltu w damskiej bluzce, trzeba przenieść zaszewkę piersiową na linię

A. łopatek
B. boku
C. podkroju szyi
D. ramienia
Odpowiedź "podkroju szyi" jest prawidłowa, ponieważ marszczenie dekoltu w bluzce damskiej polega na przemieszczeniu zaszewki piersiowej w kierunku podkroju szyi, co ma na celu uzyskanie odpowiedniego kształtu dekoltu oraz dopasowanie tkaniny do sylwetki. Przesunięcie zaszewki w tym obszarze pozwala na lepsze modelowanie linii szyi i ramion, a także wpływa na ogólną estetykę bluzki. W praktyce, podczas szycia bluzek, krawcowe często stosują tę technikę, aby uniknąć nadmiaru materiału w okolicy biustu, co może prowadzić do nieestetycznych marszczeń. Dobrą praktyką jest również wykorzystanie odpowiednich materiałów, które dobrze się układają, by uzyskane marszczenie miało pożądany efekt wizualny. Użycie zaszewek w tym miejscu poprawia komfort noszenia odzieży, a także jej funkcjonalność, szczególnie w przypadku bluzek o bardziej dopasowanym kroju.

Pytanie 33

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 34

Tkanina wełniana używana do produkcji sukienek damskich, stworzona z silnie skręconych nitek, charakteryzująca się ziarnistą fakturą i szorstkim dotykiem, to

A. kaszmir
B. gabardyna
C. tropik
D. krepa
Krepa to tkanina wełniana o charakterystycznej ziarnistej powierzchni i szorstkim chwycie, która jest wytwarzana z nitek mocno skręconych. Ten rodzaj tkaniny jest ceniony w przemyśle mody, szczególnie przy produkcji eleganckich sukien damskich, gdyż zapewnia zarówno estetykę, jak i funkcjonalność. Krepa doskonale układa się na ciele, co sprawia, że jest idealnym wyborem na odzież formalną i wieczorową. Dzięki swojej sztywności tkanina ta jest odporna na gniecenie, co sprawia, że odzież wykonana z krepy wygląda schludnie przez dłuższy czas. W modzie krepa jest często stosowana w kolekcjach haute couture oraz w prêt-à-porter, a jej unikalne właściwości sprawiają, że jest wybierana przez projektantów na całym świecie. Dodatkowo, krepa jest dostępna w różnych wariantach, co pozwala na szeroką gamę zastosowań, od sukienek po spódnice i bluzki. Warto również zwrócić uwagę na jej różnorodność kolorystyczną oraz wzorniczą, co czyni ją niezwykle atrakcyjną w oczach konsumentów.

Pytanie 35

Pracę z maszyną do szycia, po włożeniu odpowiednich nici, powinno się rozpoczynać od

A. wymiany igły
B. wykonania próby szycia
C. demontażu mechanizmu chwytacza
D. wymiany paska na kole zamachowym
Wykonanie próby szycia po założeniu odpowiednich nici jest kluczowym krokiem, który pozwala upewnić się, że maszyna działa prawidłowo oraz że wszystkie ustawienia są właściwie skonfigurowane. Przed rozpoczęciem właściwej produkcji warto wykonać kilka szwów na odpadzie materiału, co pomoże zidentyfikować ewentualne problemy, takie jak niewłaściwe naprężenie nici czy usterki w mechanizmie chwytacza. Praktyka ta jest zgodna z normami branżowymi dotyczącymi zapewnienia jakości, takimi jak ISO 9001, które kładą nacisk na weryfikację procesów produkcyjnych. Dzięki próbie szycia można również ocenić, czy wybrany typ nici oraz igły jest odpowiedni do konkretnego materiału, co ma znaczenie dla wytrzymałości i estetyki końcowego produktu. Wykonując próby szycia, operatorzy mogą dostosować prędkość maszyny oraz inne parametry, co przyczynia się do lepszej efektywności i mniejszej ilości odpadów podczas właściwej produkcji.

Pytanie 36

Obwód klatki piersiowej przez piersi oznaczany jest symbolem

A. XlXl
B. opx
C. XcXc
D. obt
Odpowiedź 'opx' jest poprawna, ponieważ jest to właściwy symbol stosowany w medycynie i anatomii do oznaczania obwodu klatki piersiowej przez piersi. Przykładowo, w praktyce klinicznej obwód klatki piersiowej mierzy się w celu oceny stanu zdrowia pacjentów oraz monitorowania postępów w leczeniu chorób płuc i serca. Zrozumienie tego pomiaru jest kluczowe dla diagnostyki, ponieważ zmiany w obwodzie klatki mogą wskazywać na różne patologie, takie jak rozedma płuc czy nieprawidłowości w budowie klatki piersiowej. Ponadto, zgodnie z wytycznymi WHO, obwód klatki piersiowej jest jednym z elementów oceny ogólnego stanu zdrowia pacjenta i może wpływać na decyzje terapeutyczne. Warto pamiętać, że precyzyjny pomiar tego obwodu jest niezbędny w kontekście różnorodnych badań naukowych oraz podczas prowadzenia dokumentacji medycznej. W związku z tym, posługiwanie się właściwym symbolicznie oznaczeniem jest kluczowe dla komunikacji w środowisku medycznym.

Pytanie 37

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 38

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 39

Jakiego przyrządu pomocniczego powinno się używać do pikowania kurtki ortalionowej?

A. Urządzenia do zwijania
B. Narzędzia do szycia szwów nakładanych
C. Przyrządu do lamowania
D. Linijki odległościowej
Wybór przyrządów pomocniczych do pikowania kurtki ortalionowej jest kluczowy dla uzyskania wysokiej jakości efektu końcowego. Przyrząd do szycia szwów nakładanych, mimo że ma swoje zastosowanie w technikach szycia, nie jest odpowiedni dla pikowania. Szycie szwów nakładanych skupia się na łączeniu dwóch warstw materiału w sposób, który nie wymaga precyzyjnego odmierzania odstępów. W kontekście pikowania, gdzie istotna jest regularność i estetyka, nie sprawdzi się on w praktyce. Lamownik, choć użyteczny w obróbce krawędzi materiałów, nie ma zastosowania w technice pikowania, gdzie kluczowe są równomierne odległości między szwami. Zwijacz również nie jest narzędziem dedykowanym do tej techniki; jego głównym celem jest zbieranie nadmiaru materiału podczas szycia, co nie ma związku z procesem pikowania. Nieprzemyślane wybory narzędzi mogą prowadzić do nierówności w pikowaniu, co z kolei negatywnie wpływa na estetykę i funkcjonalność wyrobu. Kluczowe w procesie szycia jest zrozumienie, które przyrządy są odpowiednie dla danych technik oraz jakich standardów należy przestrzegać, aby uniknąć typowych błędów, takich jak nierównomierne szwy czy nieestetyczne wykończenia.

Pytanie 40

Jaką temperaturę prasowania należy ustawić przy wyprasowaniu damskiej spódnicy z tkaniny wełnianej, jeśli na etykiecie producent umieścił symbol żelazka z dwoma kropkami?

A. 120°C
B. 150°C
C. 110°C
D. 200°C
Jak wybierzesz temperaturę poniżej 150°C, na przykład 120°C lub 110°C, to możesz mieć problem z pielęgnacją odzieży. Wydaje się, że 120°C jest bezpieczna dla delikatnych tkanin, ale wełna potrzebuje nieco wyższej temperatury, żeby dobrze usunąć zagniecenia. Z kolei 110°C to już na pewno za mało, bo może nie wygładzi tkaniny jak trzeba. Z drugiej strony, temperatura 200°C jest totalnie za wysoka dla wełny i może ją spalić, co prowadzi do trwałych uszkodzeń. Ważne jest, żeby pamiętać, że każdy materiał ma swoje zasady prasowania i ignorowanie ich może skończyć się źle. Prasowanie wełny w niższej temperaturze może być po prostu niewystarczające, bo nie rozluźni struktury materiału. Dlatego warto mieć na uwadze symbole na metkach i dostosowywać temperaturę, żeby nie było przykrych niespodzianek i zachować jakość tkanin.