Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik mechanizacji rolnictwa i agrotroniki
  • Kwalifikacja: ROL.02 - Eksploatacja pojazdów, maszyn, urządzeń i narzędzi stosowanych w rolnictwie
  • Data rozpoczęcia: 7 maja 2025 12:18
  • Data zakończenia: 7 maja 2025 12:44

Egzamin zdany!

Wynik: 30/40 punktów (75,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Na podstawie danych zawartych w tabeli oblicz koszt wymiany elementów roboczych układu hamulcowego (bębny 2 szt., szczęki 4 szt., cylinderki 2 szt. i pompy hamulcowe 2 szt.) w ciągniku rolniczym, jeżeli naprawa zajmie 10 roboczogodzin, a cena roboczogodziny to 25,00 zł.

LpNazwa częściCena [zł/szt.]
1Pompa hamulcowa85,00
2Cylinderek120,00
3Bęben hamulcowy350,00
4Szczęki hamulcowe25,00

A. 610,00 zł
B. 855,00 zł
C. 1610,00 zł
D. 1460,00 zł
Poprawna odpowiedź to 1460,00 zł, co w pełni odzwierciedla koszty związane z wymianą elementów roboczych układu hamulcowego w ciągniku rolniczym. Koszt części wynosi 1210,00 zł, co obejmuje dwa bębny, cztery szczęki, dwa cylinderki oraz dwie pompy hamulcowe. Dodatkowo, biorąc pod uwagę czas pracy, koszt robocizny wynosi 250,00 zł, obliczany na podstawie 10 roboczogodzin przy stawce 25,00 zł za godzinę. Suma tych kosztów daje całkowity koszt wymiany w wysokości 1460,00 zł. Zrozumienie tych wyliczeń jest kluczowe dla efektywnego zarządzania kosztami w branży rolniczej. W praktyce, znajomość kosztów części i robocizny pozwala na lepsze planowanie budżetu oraz podejmowanie świadomych decyzji dotyczących napraw i konserwacji sprzętu rolniczego, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w zarządzaniu flotą maszyn rolniczych.

Pytanie 2

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 3

Aby zweryfikować kąt rozpoczęcia tłoczenia paliwa w silniku ciągnika momentoskop, należy go zainstalować

A. na dowolnej sekcji pompy, zamiast przewodu wysokiego ciśnienia
B. w miejsce dowolnego wtryskiwacza
C. na pierwszej sekcji pompy, zamiast przewodu wysokiego ciśnienia
D. w miejsce pierwszego wtryskiwacza
Montaż momentoskopu w miejscu pierwszego wtryskiwacza lub w dowolnym wtryskiwaczu to błędne podejście, które prowadzi do nieprecyzyjnych pomiarów. Wtryskiwacze są urządzeniami odpowiedzialnymi za wtrysk paliwa do komory spalania w odpowiednim czasie, jednak ich lokalizacja w układzie paliwowym nie jest najodpowiedniejsza do badania kąta początku tłoczenia. Pompa wtryskowa jest kluczowym elementem w systemie zasilania silnika, który odpowiada za wysokociśnieniowe wtryskiwanie paliwa. Montując momentoskop na pierwszej sekcji pompy, zamiast przewodu wysokiego ciśnienia, dokonujemy pomiarów w miejscu, gdzie ciśnienie i moment wtrysku są ściśle ze sobą związane. Jeśli decyzja o podłączeniu urządzenia pomiarowego zapadnie w odniesieniu do wtryskiwacza, istnieje ryzyko, że nie uzyskamy rzeczywistych danych dotyczących momentu i ciśnienia, co może prowadzić do błędnych wniosków dotyczących ustawień silnika. Wtryskiwacze nie są odpowiednie do monitorowania operacji pompy, ponieważ działają w oparciu o różne parametry, a ich ustawienia mogą różnić się od pracy samej pompy. Kluczowym błędem, który można zauważyć w tym kontekście, jest zrozumienie, że wtryskiwacze nie dostarczają informacji o stanie roboczym pompy, co może wprowadzać w błąd podczas diagnostyki silnika. W przypadku niepoprawnego podłączenia urządzenia pomiarowego, można nie tylko zyskać błędne dane, ale również narażać system na uszkodzenia wynikające z nieodpowiednich ustawień ciśnienia i momentu wtrysku.

Pytanie 4

W jakim rodzaju silnika spalinowego wał korbowy wykonuje pełny obrót w trakcie jednego cyklu pracy?

A. Rotacyjnym
B. Czterosuwowym widlastym
C. Dwusuwowym
D. Czterosuwowym rzędowym
W silniku rotacyjnym, który działa na zasadzie obrotu wirnika zamiast tradycyjnego wału korbowego, cykl pracy jest inny. Silniki te, znane jako silniki Wankla, mają skomplikowaną budowę i generują moc dzięki ruchowi trójkątnego wirnika, który porusza się w eliptycznej komorze. Mimo że mogą osiągać wysokie obroty, nie wykonują jednego obrotu wału korbowego na cykl roboczy. W związku z tym, wybór tej odpowiedzi opiera się na nieporozumieniu dotyczącym zasad działania silników rotacyjnych. Silniki czterosuwowe, zarówno rzędowe, jak i widlaste, działają na zasadzie czterech odrębnych cykli: ssania, sprężania, pracy i wydechu, co oznacza, że wał korbowy wykonuje dwa obroty na jeden cykl pracy. Taki układ jest bardziej złożony, ale zapewnia większą efektywność spalania i lepsze osiągi, co czyni je popularnym wyborem w motoryzacji oraz przemyśle. Błędem jest zatem błędne zrozumienie mechanizmu działania tych silników oraz ich cyklu pracy, co prowadzi do nieprawidłowych wyborów odpowiedzi.

Pytanie 5

Aby uzyskać optymalne warunki spalania paliwa w silniku diesla, powinno się używać oleju napędowego o wartości liczby cetanowej w granicach

A. 100
B. 50
C. 10
D. 20
Wybór niewłaściwej liczby cetanowej w paliwie do silników wysokoprężnych może prowadzić do wielu problemów technicznych, które negatywnie wpływają na wydajność i trwałość silnika. Niższe wartości liczby cetanowej, takie jak 20 czy 10, mogą powodować trudności w uruchamianiu silników, szczególnie w warunkach chłodnych. Silniki wyposażone w systemy wtrysku paliwa wymagają odpowiedniej reakcji na zapłon, aby zapewnić odpowiednie ciśnienie i czas wtrysku, co jest kluczowe dla efektywności spalania. Zbyt niski poziom liczby cetanowej zwiększa ryzyko powstawania tzw. 'knocking' oraz wydłuża czas zapłonu, co prowadzi do spadku osiągów silnika oraz wzrostu zużycia paliwa. Ponadto, wartości liczby cetanowej powyżej 50, takie jak 100, mogą nie być praktyczne i mogą prowadzić do nadmiernego ciśnienia w komorze spalania, co również może spowodować uszkodzenia. Dlatego istotne jest, aby stosować olej napędowy o liczbie cetanowej zgodnej z zaleceniami producenta oraz standardami, co pozwoli na zoptymalizowanie pracy silnika i wydłużenie jego żywotności.

Pytanie 6

W silnikach spalinowych z zapłonem iskrowym, wyposażonych w katalizator i charakteryzujących się wysokim stopniem sprężania, jakie paliwo należy stosować?

A. benzyna bezołowiowa 98
B. etylina E 98
C. benzyna bezołowiowa 95
D. etylina E 94
Wybór niewłaściwego paliwa do silników spalinowych z zapłonem iskrowym może prowadzić do nieefektywnego działania silnika oraz zwiększonej emisji zanieczyszczeń. Benzyna bezołowiowa 95, etylina E 98 oraz etylina E 94 mają niższą liczbę oktanową w porównaniu do benzyny bezołowiowej 98, co może skutkować problemami z detonacją i przedwczesnym zapłonem. Paliwa o zbyt niskiej liczbie oktanowej mogą powodować tzw. 'knocking', co negatywnie wpływa na żywotność silnika oraz obniża jego osiągi. Zastosowanie benzyny o niższej liczbie oktanowej może również prowadzić do wzrostu temperatury spalania, co skutkuje uszkodzeniem elementów silnika. Warto pamiętać, że producenci silników definiują wymagania dotyczące paliwa, które są niezbędne do prawidłowego działania, a ignorowanie tych zaleceń może prowadzić do poważnych konsekwencji. W kontekście ekologii, stosowanie odpowiednich paliw jest kluczowe dla redukcji emisji toksycznych substancji, dlatego ważne jest, aby stosować paliwa zgodne z zaleceniami producentów, co może przyczynić się do zmniejszenia wpływu motoryzacji na środowisko.

Pytanie 7

Zanim przystąpimy do odpowietrzenia hydraulicznych hamulców w ciągniku rolniczym, który ma dwa niezależne układy, należy

A. dostosować skok obu pomp hamulcowych
B. uzupełnić poziom płynu hamulcowego w zbiorniczku
C. ustawić luz pomiędzy szczękami a bębnami hamulcowymi
D. odłączyć wąż łączący pompy
Poprawna odpowiedź to uzupełnienie poziomu płynu hamulcowego w zbiorniczku, co jest kluczowym krokiem przed przystąpieniem do odpowietrzania hydraulicznych hamulców. W przypadku ciągnika rolniczego, który posiada dwa niezależne układy hamulcowe, konieczne jest zapewnienie odpowiedniego poziomu płynu, aby uniknąć powietrza w układzie hamulcowym. Powietrze, które dostaje się do systemu hamulcowego, może znacząco obniżyć skuteczność hamowania, co stwarza niebezpieczeństwo w trakcie eksploatacji maszyny. Uzupełniając płyn, należy również sprawdzić jego jakość i typ, stosując się do zaleceń producenta. Dobre praktyki nakazują regularnie kontrolować poziom płynu, aby w porę zareagować na jego ewentualny spadek. Warto również pamiętać, że w przypadku ciągników rolniczych, które są intensywnie eksploatowane, ryzyko zanieczyszczenia płynu hamulcowego wzrasta, dlatego należy dbać o jego czystość i regularną wymianę. Przykładami zastosowania tej wiedzy mogą być regularne przeglądy techniczne urządzeń rolniczych oraz edukowanie operatorów maszyn o znaczeniu prawidłowego działania układów hamulcowych.

Pytanie 8

Elementy takie jak wtryskiwacz, sprężarka oraz świeca zapłonowa są kluczowymi składnikami silnika

A. wolnossącego z zapłonem iskrowym
B. doładowanego z zapłonem iskrowym
C. wolnossącego z zapłonem samoczynnym
D. doładowanego z zapłonem samoczynnym
Wtryskiwacz, sprężarka i świeca zapłonowa to kluczowe komponenty silnika doładowanego z zapłonem iskrowym. W takim silniku, sprężarka, najczęściej turbosprężarka, zwiększa ilość powietrza dostarczanego do cylindra, co pozwala na uzyskanie większej mocy przy mniejszej pojemności skokowej. Wtryskiwacz odgrywa istotną rolę w precyzyjnym dozowaniu paliwa do mieszanki z powietrzem, co jest kluczowe dla uzyskania optymalnej efektywności spalania. Świeca zapłonowa, z kolei, inicjuje proces spalania poprzez iskrę, co jest niezbędne w silnikach pracujących na zasadzie zapłonu iskrowego. Przykładem zastosowania takich silników są nowoczesne samochody sportowe, które wykorzystywane są w wyścigach, gdzie osiągi i reakcja na gaz są kluczowe. Dobrze skonstruowany silnik doładowany z zapłonem iskrowym charakteryzuje się również większą efektywnością paliwową, co w dobie rosnącej troski o środowisko i oszczędności paliwa, staje się coraz ważniejsze. W branży motoryzacyjnej przestrzega się standardów dotyczących emisji spalin, co czyni takie silniki bardziej przyjaznymi dla środowiska.

Pytanie 9

Korzystając z danych zawartych w tabeli, określ koszt oleju silnikowego do wymiany, jeżeli cena 1 dm3oleju wynosi 25,00 zł.

Dane dotyczące silnika i oleju silnikowego
Rodzaj olejuSuperol CC 10W/30
Pojemność misy olejowej6 dm³
Częstotliwość wymiany250 mth

A. 150,00 zł
B. 170,00 zł
C. 175,00 zł
D. 155,00 zł
Niepoprawne odpowiedzi mogą wynikać z kilku typowych błędów obliczeniowych i nieporozumień związanych z pojęciem kosztów eksploatacyjnych. Przykładowo, odpowiedzi takie jak 170,00 zł, 155,00 zł czy 175,00 zł mogą sugerować, że użytkownik pomylił się w obliczeniach pojemności miski olejowej lub wziął pod uwagę nieprawidłowe jednostki. Często zdarza się, że podczas obliczeń użytkownicy mylą jednostki objętości, co prowadzi do znaczących różnic w wynikach. Ponadto, mogą wystąpić też błędne założenia dotyczące ceny oleju, jak np. przyjęcie wyższej stawki z powodu nieaktualnych informacji rynkowych. Warto również zwrócić uwagę na fakt, że w motoryzacji koszt wymiany oleju to nie tylko cena samego produktu, ale również istotne jest uwzględnienie ilości potrzebnego oleju w zależności od specyfikacji silnika. Ustalając koszty, należy korzystać z aktualnych cenników i zwracać uwagę na to, jakie parametry oleju są wymagane przez producenta pojazdu, co może znacząco wpłynąć na jego wydajność oraz trwałość silnika. Zrozumienie tych wszystkich elementów jest kluczowe dla prawidłowego zarządzania kosztami eksploatacyjnymi pojazdów.

Pytanie 10

Oblicz koszt zakupu (brutto) części do naprawy sprzęgła na podstawie danych z tabeli.

Lp.Nazwa częściCena jednostkowa netto [zł]VAT [%]
1.Tarcza sprzęgła I stopnia115,0023
2.Tarcza sprzęgła II stopnia72,5023
3.Sprężyna dociskowa138,0023
4.Łożysko oporowe sprzęgła67,5023
5.Pokrywa łożyska wałka sprzęgłowego23,0023
6.Pokrywa skrzyni biegów129,0023

A. 416,00 zł
B. 483,39 zł
C. 511,68 zł
D. 393,00 zł
Zarówno 511,68 zł, 416,00 zł, jak i 393,00 zł to kwoty, które nie odzwierciedlają rzeczywistego kosztu zakupu części do naprawy sprzęgła. Podstawową przyczyną błędnych odpowiedzi może być niepełne uwzględnienie wszystkich składników kosztów, takich jak VAT i koszty transportu. Często w obliczeniach pomijane są dodatkowe opłaty, co prowadzi do niedoszacowania całkowitych wydatków. Na przykład wybierając 511,68 zł, można było pomylić cenę netto z brutto, co jest powszechnym błędem u osób, które nie są zaznajomione z systemem naliczania podatków. Z kolei odpowiedzi 416,00 zł i 393,00 zł mogą wynikać z próby oszacowania kosztu na podstawie nieaktualnych lub nieprecyzyjnych danych. Przy obliczaniu kosztów należałoby również zwrócić uwagę na specyfikację części, gdyż różnice w jakości i producentach mogą znacząco wpłynąć na cenę. Niedostateczna analiza ofert różnych dostawców oraz nieuwzględnianie ewentualnych promocji również mogą prowadzić do błędnych wniosków. Dlatego kluczowe jest, aby przy podejmowaniu decyzji opierać się na kompletnych i aktualnych informacjach oraz stosować się do dobrych praktyk w zakresie zakupów i zarządzania kosztami.

Pytanie 11

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 12

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 13

Na podstawie tabel indeksów nośności i prędkości opon, podaj maksymalne obciążenie oraz odpowiadającą mu prędkość jazdy dla opony o oznaczeniu 520/70R34 142 A8

Indeks nośności - fragment
SymbolMax Obciążenie [kg]SymbolMax Obciążenie [kg]
14025001463000
14125751473075
14226501483150
14327251493250
14428001503350
14529001513450
Indeks prędkości - fragment
SymbolPrędkość
km/h
SymbolPrędkość
km/h
A15A735
A210A840
A315B50
A420C60
A525D65
A630E70

A. 2650 kg przy prędkości 40 km/h
B. 2725 kg przy prędkości 50 km/h
C. 2800 kg przy prędkości 60 km/h
D. 2575 kg przy prędkości 30 km/h
Odpowiedź 2650 kg przy prędkości 40 km/h jest prawidłowa, ponieważ wynika z analizy danych zawartych w tabelach indeksów nośności i prędkości opon. Indeks nośności 142 oznacza, że maksymalne obciążenie dla danej opony wynosi 2650 kg, co jest istotne w kontekście eksploatacji pojazdów rolniczych oraz maszyn budowlanych. Właściwe dopasowanie opon do obciążeń jest kluczowe dla zapewnienia stabilności oraz bezpieczeństwa jazdy. Z kolei indeks prędkości A8 wskazuje na maksymalną prędkość 40 km/h, co jest istotne dla użytkowników, którzy muszą dostosować prędkość do warunków pracy. W praktyce, niewłaściwe dopasowanie opon do obciążenia może prowadzić do ich przedwczesnego zużycia lub uszkodzenia, a także wpływać na wydajność maszyny. Przestrzeganie norm dotyczących nośności i prędkości opon jest częścią dobrych praktyk w branży transportowej oraz budowlanej, co przyczynia się do wydłużenia żywotności sprzętu i zwiększenia bezpieczeństwa operacji.

Pytanie 14

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 15

Jaki będzie koszt naprawy pompy hydroforu z uwzględnieniem rabatów, jeżeli zakup części i wykonanie usługi zlecimy zakładowi naprawczemu?

Tabela: Cennik usług zakładu naprawczego
Nazwa zespołuCena części bez rabatu
[zł]
Robocizna bez
rabatu
[zł]
Rabat na zakup
części
[%]
Rabat na
robociznę
[%]
Rabat na zakup
części i robociznę
[%]
Zbiornik hydroforu5002004410
Pompa hydroforu2001004410
Zawór zwrotny501004410

A. 258 zł
B. 276 zł
C. 288 zł
D. 270 zł
Odpowiedź 270 zł jest prawidłowa, ponieważ uwzględnia zarówno koszt części, jak i robocizny po zastosowaniu 10% rabatu. Cena części przed rabatem wynosi 200 zł, a robocizna to 100 zł, co daje łącznie 300 zł. Po nałożeniu rabatu, cena części spada do 180 zł, a robocizna do 90 zł, co w sumie daje 270 zł. Obliczenia te są zgodne z praktykami stosowanymi w zakładach naprawczych, gdzie rabaty są powszechnie stosowane dla klientów, co obniża całkowity koszt usług. Przy rozmowach z serwisem warto zawsze zapytać o dostępne zniżki, ponieważ mogą one znacznie wpłynąć na ostateczną kwotę do zapłaty. Przykładem zastosowania tej wiedzy jest planowanie budżetu na konserwację sprzętu, gdzie znajomość cen części i usług oraz potencjalnych rabatów pozwala na lepsze zarządzanie kosztami eksploatacji.

Pytanie 16

Jakie będą całkowite roczne wydatki na paliwo oraz smary do kombajnu zbożowego, który w ciągu roku zbierze zboże z areału 300 ha? Wydajność kombajnu to 1,5 ha/h, jednostkowe zużycie paliwa wynosi 10 litrów na godzinę, a cena paliwa to 4 zł za litr. Koszty olejów stanowią 10% wydatków na paliwo?

A. 8 000 zł
B. 8 400 zł
C. 9 000 zł
D. 8 800 zł
Aby obliczyć roczne koszty paliwa i smarów do kombajnu zbożowego, zaczynamy od określenia całkowitej powierzchni, którą kombajn ma zebrać, czyli 300 ha. Przy wydajności kombajnu wynoszącej 1,5 ha/h, czas pracy kombajnu potrzebny do zebrania całego zboża wyniesie 300 ha / 1,5 ha/h = 200 godzin. Kombajn zużywa 10 litrów paliwa na godzinę, więc całkowite zużycie paliwa wyniesie 200 h * 10 l/h = 2000 litrów. Przy cenie paliwa wynoszącej 4 zł za litr, całkowity koszt paliwa wyniesie 2000 l * 4 zł/l = 8000 zł. Koszty olejów stanowią dodatkowe 10% kosztów paliwa, co daje 8000 zł * 0,1 = 800 zł. Zatem łączny koszt paliwa i smarów to 8000 zł + 800 zł = 8800 zł. Prawidłowość tego obliczenia opiera się na standardowych praktykach w zarządzaniu kosztami operacyjnymi maszyn rolniczych, które uwzględniają nie tylko bezpośrednie koszty paliwa, ale również koszty utrzymania i smarowania urządzeń.

Pytanie 17

Brak możliwości osiągnięcia optymalnej wartości podciśnienia w rurociągu powietrznym dojarki konwiowej może wynikać z

A. nieszczelności systemu powietrznego
B. nieprawidłowego kierunku obrotów silnika elektrycznego
C. wysokiego poziomu mleka w konwi
D. nadmiernej wilgotności powietrza
Nieszczelność układu powietrznego jest kluczowym czynnikiem wpływającym na uzyskanie optymalnej wartości podciśnienia w rurociągu powietrznym dojarki konwiowej. W przypadku nieszczelności, powietrze atmosferyczne może dostawać się do układu, co obniża efektywność systemu oraz rozprasza podciśnienie. Przykładem może być uszkodzona uszczelka lub pęknięcie w przewodach, które prowadzi do spadku ciśnienia. Standardy branżowe, takie jak ISO 9001 dla systemów zarządzania jakością, podkreślają znaczenie regularnych przeglądów oraz konserwacji urządzeń, co ma na celu zapewnienie ich sprawności i minimalizację ryzyka nieszczelności. W praktyce, monitorowanie i utrzymanie odpowiedniego stanu technicznego elementów układu powietrznego, a także przeprowadzanie testów szczelności, jest kluczowe dla poprawnego działania dojarki oraz zapewnienia wysokiej jakości procesu udoju. Prawidłowe ciśnienie podciśnienia jest także istotne z perspektywy wydajności energetycznej, co wpływa na efektywność całego systemu.

Pytanie 18

Prasa kostkująca, która pracuje przy zbiorze siana z wydajnością 0,5 ha na godzinę, zużywa 2,5 kg sznurka w ciągu jednej godziny. Oblicz koszt zakupu sznurka do zebrania siana z areału 8 ha, przy założeniu, że cena za jeden kłębek o masie 4 kg wynosi 35,00 zł?

A. 220,00 zł
B. 350,00 zł
C. 140,00 zł
D. 320,00 zł
Jeśli chcesz obliczyć koszt zakupu sznurka do zbioru siana z 8 ha, to najpierw musisz ustalić, ile sznurka potrzebujesz, gdy prasa kostkująca pracuje. Ta prasa zbiera 0,5 ha na godzinę, więc do zebrania 8 ha potrzebujesz 16 godzin pracy (8 ha podzielone przez 0,5 ha na godzinę). Pamiętaj, że zużycie sznurka wynosi 2,5 kg na godzinę, co daje łącznie 40 kg sznurka na 16 godzin (2,5 kg razy 16 godzin). Skoro jeden kłębek waży 4 kg, to do pokrycia całego zużycia potrzebujesz 10 kłębów (40 kg podzielone przez 4 kg na kłębek). Koszt jednego kłębka to 35 zł, więc w sumie wydasz 350 zł (10 kłębów razy 35 zł). W praktyce ważne jest, żeby znać wydajność maszyn i koszty materiałów, bo to pomaga w lepszym planowaniu budżetu w rolnictwie. Dobre zarządzanie kosztami może znacznie poprawić efektywność zbiorów i rentowność gospodarstwa.

Pytanie 19

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 20

Całkowita pojemność skrzyni przyczepy T653/1 z nadstawami wynosi

Podstawowe dane techniczne – Wymiary wewnętrzne skrzyni przyczepy
J. M.T653T653/1
Długośćmm40004000
Szerokość (przód)mm20102010
Szerokość (tył)mm20702070
Wysokośćmm500500 (1000)

A. 8,72 m3
B. 9,16 m3
C. 8,04 m3
D. 8,16 m3
Całkowita pojemność skrzyni przyczepy T653/1 z nadstawami wynosi 8,16 m3, co czyni ją odpowiednią do transportu różnorodnych ładunków w codziennej pracy w branży transportowej i budowlanej. Obliczenia tej pojemności opierają się na dokładnych wymiarach wewnętrznych skrzyni przyczepy, które zazwyczaj są podawane w milimetrach. Umożliwia to precyzyjną konwersję jednostek do metrów sześciennych, co jest standardem w branży. Wiedza na temat pojemności przyczepy jest niezwykle istotna, zwłaszcza podczas planowania transportu materiałów budowlanych czy innych towarów. Niewłaściwe obliczenie pojemności może prowadzić do przeładunku, co wiąże się z ryzykiem naruszenia przepisów drogowych oraz uszkodzenia sprzętu. Zrozumienie pojemności ładunkowej przyczepy pozwala również na efektywniejsze zarządzanie logistyką oraz optymalizację kosztów transportu, co jest kluczowe w konkurencyjnej branży. Warto także pamiętać, że znając pojemność skrzyni, można lepiej planować trasy i dobierać optymalne ładunki, co przyczynia się do zwiększenia efektywności całego procesu transportowego.

Pytanie 21

Czas potrzebny na naprawę jednego wtryskiwacza (demontaż, wymiana końcówki, regulacja oraz montaż) wynosi 1 godzinę. Jaka powinna być cena za naprawę wtryskiwaczy w silniku czterocylindrowym, aby osiągnąć zysk w wysokości 200 zł, przy założeniu, że koszt jednej roboczogodziny to 100 zł?

A. 500 zł
B. 700 zł
C. 400 zł
D. 600 zł
Odpowiedź 600 zł jest poprawna, ponieważ koszt naprawy czterech wtryskiwaczy, przy założeniu, że naprawa jednego trwa 1 godzinę, wynosi 4 godziny robocze. Przy stawce 100 zł za roboczogodzinę, całkowity koszt robocizny wynosi 400 zł. Aby osiągnąć zysk w wysokości 200 zł, należy dodać tę kwotę do kosztu robocizny, co prowadzi do ceny 600 zł (400 zł + 200 zł). Takie podejście jest zgodne z zasadami ustalania cen w branży motoryzacyjnej, gdzie cena usługi powinna odzwierciedlać zarówno koszt materiałów i pracy, jak i zysk. Przykładowo, w warsztatach mechanicznych cena usługi często obejmuje nie tylko bezpośrednie koszty robocizny, ale również inne wydatki operacyjne, co jest istotne dla zapewnienia rentowności. W kontekście standardów branżowych, taki sposób kalkulacji pomaga w utrzymaniu konkurencyjności oraz stabilności finansowej warsztatu.

Pytanie 22

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 23

Ile wyniesie koszt zakupu paliwa do przeprowadzenia orki na obszarze 25 ha przy użyciu agregatu o wydajności 0,5 ha/h, jeśli ciągnik zużywa 10 litrów paliwa na godzinę, a cena litra paliwa to 4 zł? Rolnik korzysta z zwrotu akcyzy od paliwa rolniczego w wysokości 1 zł/litr.

A. 1000 zł
B. 2000 zł
C. 1500 zł
D. 2500 zł
Aby obliczyć koszt zakupu paliwa do wykonania orki na powierzchni 25 ha, należy najpierw oszacować czas pracy agregatu o wydajności 0,5 ha/h. Czas potrzebny do obróbki całej powierzchni wynosi 25 ha / 0,5 ha/h = 50 godzin. Przy spalaniu 10 litrów paliwa na godzinę, całkowite zużycie paliwa w tym czasie wynosi 50 h * 10 l/h = 500 litrów. Koszt paliwa bez zwrotu podatku akcyzowego wynosi 500 l * 4 zł/l = 2000 zł. Jednak rolnik korzysta ze zwrotu podatku akcyzowego w wysokości 1 zł/l, co obniża koszt o 500 l * 1 zł/l = 500 zł. Ostateczny koszt zakupionego paliwa wynosi 2000 zł - 500 zł = 1500 zł. Takie obliczenia są kluczowe przy planowaniu kosztów produkcji rolniczej, a znajomość zasad zwrotu akcyzy pozwala na optymalizację wydatków. W praktyce, znajomość wydajności maszyn i kosztów paliwa jest niezwykle ważna dla efektywności zarządzania gospodarstwem rolnym.

Pytanie 24

W oparciu o dane zawarte w tabeli oblicz łączny koszt naprawy dwubębnowej kosiarki rotacyjnej polegający na wymianie wszystkich nożyków razem z trzymakami oraz trzech tulejek dystansowych. Wartość robocizny brutto to 50 zł.

Lp.Nazwa częściCena brutto [zł]
1Nożyk kosiarki 1)3,00
2Trzymak noża kosiarki7,00
3Tuleja dystansowa5,00
Uwaga: 1) – 6 sztuk w maszynie

A. 75 zł
B. 125 zł
C. 140 zł
D. 95 zł
Odpowiedź 125 zł jest poprawna, ponieważ prawidłowo uwzględnia wszystkie koszty związane z naprawą kosiarki. Aby uzyskać całkowity koszt naprawy, należy dodać koszt wymiany nożyków oraz trzymaków do kosztu trzech tulejek dystansowych, a następnie dodać wartość robocizny brutto. Koszt części, wynoszący 75 zł, obejmuje wszystkie niezbędne elementy zamienne. Robocizna, jako istotny element kosztorysu, wynosi 50 zł, co łącznie daje 125 zł. W praktyce, dokładne oszacowanie kosztów naprawy jest kluczowe dla efektywnego zarządzania budżetem w serwisach naprawczych. Wartości te powinny być weryfikowane na podstawie aktualnych cenników oraz standardów branżowych, co zapewnia przejrzystość i uczciwość w relacjach z klientami. Utrzymywanie dokładnych zapisów kosztów również pozwala na analizę wydajności i rentowności usług w przyszłości.

Pytanie 25

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 26

Sita żaluzjowe w kombajnie przy omłocie podstawowych rodzajów zbóż powinny być ustawione tak, że szczeliny na sitach górnych są

A. o 3÷4 mm mniejsze niż na dolnych
B. o 3÷4 mm większe niż na dolnych
C. takie same jak na sitach dolnych
D. trzykrotnie większe niż na dolnych
Dobrze, że zauważyłeś, jak ważne jest ustawienie sit w kombajnie przy omłocie zbóż. Twoja odpowiedź o tym, że górne sitka powinny być 'o 3÷4 mm większe niż na dolnych', jest rzeczywiście prawidłowa. Górne sitka mają za zadanie oddzielać większe ziarna od tych mniejszych resztek. No i wiesz, ich szczeliny muszą być takie, żeby pasowały do rodzaju zbóż, które zbieramy. Dla pszenicy czy żyta lepiej sprawdzają się te większe szczeliny, bo wtedy ziarna przechodzą łatwiej, a większe zanieczyszczenia, takie jak źdźbła, zostają zatrzymane. W branży mamy standardy, które mówią, jak to wszystko powinno być ustawione, żeby zminimalizować straty i zwiększyć wydajność. Trzeba też pamiętać, że operatorzy powinni na bieżąco sprawdzać te ustawienia, bo różne warunki zbioru, wilgotność ziarna czy jego jakość mogą mieć duże znaczenie. Dostosowanie szczelin sit to nie tylko teoria, ale praktyka, która ma realny wpływ na efektywność upraw i ich opłacalność.

Pytanie 27

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 28

Jakiego typu przenośnik należy użyć do transportowania korzeni roślin okopowych na wyższej płaszczyźnie lekko nachylonej w stosunku do poziomu?

A. Wibracyjny
B. Kubełkowy
C. Zabierakowy
D. Wałkowy
Kubełkowy przenośnik, mimo że jest często używany w transporcie sypkich materiałów, nie jest najbardziej odpowiednim rozwiązaniem dla transportu korzeni roślin okopowych, szczególnie na nachylonej powierzchni. Jego konstrukcja opiera się na kubełkach, które poruszają się w pionie, co może prowadzić do zgniecenia i uszkodzenia delikatnych korzeni podczas podnoszenia. Ponadto, kubełkowe przenośniki są najbardziej efektywne w transporcie materiałów sypkich, a nie w przypadku dużych, nieregularnych kształtów, jak korzenie. Wibracyjne przenośniki, z drugiej strony, działają na zasadzie drgań, co również może być niewłaściwe dla transportu korzeni, ponieważ nie zapewniają one stabilnego i kontrolowanego ruchu, co zwiększa ryzyko uszkodzeń. Wałkowe przenośniki, chociaż są efektywne w transporcie płaskich przedmiotów, również nie są przeznaczone do transportu nieregularnych kształtów, takich jak korzenie, co może prowadzić do ich zsuwania się i strat. Powszechnym błędem jest przekonanie, że każdy typ przenośnika można zastosować do dowolnego materiału. Kluczowe jest zrozumienie specyfiki transportowanego materiału oraz dostosowanie technologii transportowej do jego właściwości, co w przypadku korzeni roślin okopowych jednoznacznie wskazuje na przenośnik zabierakowy jako najlepszy wybór.

Pytanie 29

Jakie będą wydatki związane z materiałami na wymianę oleju oraz filtrów oleju w silniku w ciągu 1 roku od zakupu nowego ciągnika, przy następujących założeniach:
– liczba przepracowanych mth w roku – 550
– pierwsza wymiana oleju i filtra – po 30 mth,
– częstotliwość wymiany – co 125 mth,
– pojemność misy olejowej – 15 litrów,
– koszt 1 litra oleju – 20 zł,
– koszt filtra oleju – 35 zł.

A. 1 340 zł
B. 1 475 zł
C. 1 675 zł
D. 1 540 zł
Koszt materiałowy wymiany oleju i filtrów oleju oblicza się na podstawie liczby przepracowanych motogodzin oraz częstotliwości wymiany. W analizowanym przypadku, ciągnik przepracował 550 mth w roku. Pierwsza wymiana oleju i filtra następuje po 30 mth, a następnie co 125 mth. Zatem mamy pierwszą wymianę po 30 mth, następnie kolejne po 155 mth (30 + 125), 280 mth (155 + 125) oraz ostatnią po 405 mth (280 + 125). W ciągu roku nastąpi jeszcze jedna wymiana po 530 mth (405 + 125). W sumie przewidujemy 5 wymian. Przy pojemności misy olejowej wynoszącej 15 litrów, koszt oleju to 20 zł za litr, co daje 300 zł za jedną wymianę (15 litrów x 20 zł). Dodatkowo, koszt filtra oleju to 35 zł. Całkowity koszt jednej wymiany wynosi więc 335 zł (300 zł + 35 zł). Zatem całkowite koszty materiałowe przez rok wynoszą 5 wymian x 335 zł, co daje 1 675 zł. Taki sposób kalkulacji jest zgodny z zaleceniami producentów sprzętu oraz standardami branżowymi, które sugerują regularne monitorowanie i wymianę oleju w celu zapewnienia długowieczności i efektywności silników.

Pytanie 30

Na podstawie tabeli oblicz koszt wymiany elementów roboczych układu hamulcowego (bębny 2 szt., szczęki 4 szt., cylinderki 2 szt. i pompki 2 szt.) w ciągniku rolniczym, jeżeli naprawa zajmie 10 roboczogodzin, a cena roboczogodziny to 20,00 zł.

L.PNazwa częściCena [zł/szt.]
1Pompa hamulcowa85,00
2Cylinderek120,00
3Bęben hamulcowy350,00
4Szczęki hamulcowe25,00

A. 610,00 zł
B. 855,00 zł
C. 1205,00 zł
D. 1410,00 zł
Poprawna odpowiedź to 1410,00 zł. Aby obliczyć całkowity koszt wymiany elementów roboczych układu hamulcowego, należy uwzględnić zarówno koszt części, jak i koszt robocizny. Koszt poszczególnych elementów obliczamy na podstawie ich ilości i cen jednostkowych. W przypadku pompy hamulcowej, cena wynosi 85,00 zł za sztukę, co przy zakupie 2 sztuk daje 170,00 zł. Cylinderki, które kosztują 120,00 zł za sztukę, przy 2 sztukach dają 240,00 zł. Bębny hamulcowe, które mają cenę 350,00 zł za sztukę, przy 2 sztukach dają 700,00 zł, natomiast szczęki hamulcowe, kosztujące 25,00 zł za sztukę, przy 4 sztukach dają 100,00 zł. Suma kosztu części wynosi zatem 1210,00 zł. Następnie obliczamy koszt robocizny: 10 roboczogodzin razy 20,00 zł za roboczogodzinę daje 200,00 zł. Suma kosztów części i robocizny wynosi 1410,00 zł. Obliczenia te są zgodne z branżowymi standardami, gdzie dokładność kosztorysowania jest kluczowa dla utrzymania efektywności finansowej w naprawach i konserwacji sprzętu. Takie umiejętności są niezwykle ważne w pracy każdego mechanika czy specjalisty zajmującego się obsługą techniczną.

Pytanie 31

Przed okresem zimowym, kiedy akumulator pojazdu rolniczego będzie przechowywany, zaobserwowano, że poziom elektrolitu wynosi około 2 mm powyżej płytek, a jego gęstość to 1,15 g/cm3. Które działania konserwacyjne powinny być w tej sytuacji podjęte?

A. Usunąć elektrolit i napełnić akumulator wodą
B. Uzupełnić poziom elektrolitu wodą demineralizowaną oraz doładować akumulator
C. Usunąć elektrolit i pozostawić akumulator bez elektrolitu
D. Uzupełnić poziom elektrolitu roztworem kwasu siarkowego oraz doładować akumulator
Uzupełnianie poziomu elektrolitu roztworem kwasu siarkowego jest niebezpieczne i niewłaściwe. Kwas siarkowy jest głównym składnikiem elektrolitu w akumulatorach kwasowo-ołowiowych, jednak jego dodanie w tej sytuacji mogłoby spowodować nieodwracalne uszkodzenia. Wysoka gęstość 1,15 g/cm3 sugeruje, że akumulator jest w dobrym stanie, a jego poziom elektrolitu wymaga jedynie uzupełnienia wodą demineralizowaną. Dodanie kwasu mogłoby spowodować nadmierny wzrost gęstości, co prowadzi do przeładowania oraz uszkodzenia akumulatora. Usunięcie elektrolitu i napełnienie akumulatora wodą jest również błędnym rozwiązaniem, ponieważ woda nie przewodzi prądu elektrycznego tak jak elektrolit, co uniemożliwia prawidłowe działanie akumulatora. Pozostawienie akumulatora bez elektrolitu jest skrajnie niewłaściwe, gdyż może doprowadzić do uszkodzenia płyt oraz całkowitej utraty funkcjonalności akumulatora. Praktyczne błędy jak te wynikają z niedostatecznej wiedzy na temat chemii akumulatorów oraz ich konserwacji, co podkreśla potrzebę ciągłego kształcenia w tej dziedzinie, aby podejmować świadome decyzje dotyczące utrzymania sprzętu w dobrym stanie.

Pytanie 32

Aby ocenić stan techniczny klasycznego mechanizmu różnicowego, należy obrócić jednym z kół uniesionego mostu napędowego, gdy skrzynia biegów jest zablokowana. Koła napędowe mostu z prawidłowo działającym mechanizmem różnicowym powinny obracać się w

A. tą samą stronę, z niejednakową prędkością
B. przeciwną stronę z niejednakową prędkością
C. tą samą stronę, z taką samą prędkością
D. przeciwną stronę z taką samą prędkością
Wybierając odpowiedź, że koła napędowe mostu z działającym mechanizmem różnicowym obracają się w przeciwną stronę z taką samą prędkością, dobrze zrozumiałeś, jak to działa. Mechanizm różnicowy, który znajdziesz w większości aut, pozwala na różne prędkości kół, zwłaszcza w zakrętach. To jest ważne, bo dzięki temu pojazd zachowuje stabilność i jest bezpieczniejszy. Kiedy jedno koło się kręci, mechanizm przekazuje ruch na drugie, więc mogą się obracać w przeciwnych kierunkach, ale z tą samą prędkością. Na przykład, kiedy skręcasz, zewnętrzne koło musi pokonać dłuższy dystans niż wewnętrzne, co pomaga uniknąć poślizgu i zbytniego zużycia opon. Ta konstrukcja jest zgodna z normami i naprawdę istotna dla efektywności napędu w pojazdach. Pamiętaj, że regularne sprawdzanie stanu technicznego mechanizmu różnicowego jest kluczowe, żeby wszystko działało jak należy i nie było niespodzianek podczas jazdy.

Pytanie 33

Pierwszym krokiem przed wypełnieniem ubytków w powłoce lakierniczej na powierzchni maszyny rolniczej powinno być

A. wypełnienie nierówności szpachlą
B. nałożenie zaprawki
C. przeprowadzenie odrdzewiania
D. pomalowanie farbą podkładową
Odrdzewianie jest kluczowym krokiem w procesie renowacji powłok lakierniczych na maszynach rolniczych. Rdza, jeśli nie zostanie usunięta, może prowadzić do dalszych uszkodzeń i osłabienia struktury metalu, co z kolei może skutkować poważnymi kosztami napraw. Proces odrdzewiania polega na usunięciu korozji za pomocą mechanicznych lub chemicznych metod, takich jak szlifowanie, szczotkowanie lub zastosowanie preparatów chemicznych. Dobrą praktyką jest również ocena głębokości rdzy i, w razie potrzeby, zastosowanie inhibitorów korozji, aby zapobiec nawrotom. Po zakończeniu odrdzewiania, powierzchnię należy dokładnie oczyścić z pyłu i resztek, co pozwoli na lepszą przyczepność kolejnych warstw: zaprawki i farby podkładowej. To podejście jest zgodne z zaleceniami standardów jakości, które podkreślają znaczenie przygotowania powierzchni w procesie malarskim, co zapewni długotrwałe efekty i estetykę wykończenia.

Pytanie 34

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 35

Aby smarować silnik doładowany z samoczynnym zapłonem według normy API, należy używać oleju o klasie jakości

A. SE
B. CD
C. CA
D. SA
Odpowiedź CD to strzał w dziesiątkę! Oleje z tej klasy są naprawdę dobre do silników wysokoprężnych, szczególnie tych z doładowaniem. Klasa CD zapewnia ochronę silnika przed zużyciem i korozją, co jest mega ważne, zwłaszcza w trudnych warunkach. Jak to wygląda w praktyce? Oleje CD mają lepsze właściwości lepkościowe i są bardziej stabilne termicznie, co oznacza, że świetnie radzą sobie w wysokich temperaturach. Takie oleje często znajdziesz w pojazdach dostawczych czy ciężarowych, gdzie wydajność i niezawodność to podstawa. API, czyli American Petroleum Institute, wprowadza różne klasy jakości olejów, co pomaga w wyborze odpowiedniego produktu, pasującego do wymagań producenta. Dlatego warto się tym kierować, żeby nie narazić silnika na poważne problemy.

Pytanie 36

Koszt wymiany jednej prowadnicy zaworowej to 25 zł oraz 8% VAT. Jaką sumę należy zapłacić za wymianę wszystkich prowadnic w silniku czterocylindrowym, który ma dwa zawory?

A. 200 zł
B. 208 zł
C. 216 zł
D. 232 zł
Koszt wymiany jednej prowadnicy zaworowej wynosi 25 zł. W przypadku silnika czterocylindrowego, dwuzaworowego, mamy do wymiany 8 prowadnic (dwa zawory na cylinder). Łączny koszt przed naliczeniem VAT wynosi 8 * 25 zł = 200 zł. Następnie, aby obliczyć koszt całkowity, należy doliczyć 8% VAT. Można to zrobić, mnożąc 200 zł przez 1,08 (co odpowiada 100% kosztu plus 8% VAT). Zatem 200 zł * 1,08 = 216 zł. Zrozumienie procedury obliczania kosztów usług serwisowych w branży motoryzacyjnej jest kluczowe, ponieważ pozwala na dokładne oszacowanie wydatków związanych z naprawami. Zastosowanie tego rodzaju kalkulacji w praktyce zapewnia przejrzystość finansową oraz umożliwia klientom lepsze planowanie budżetu na usługi motoryzacyjne. Ponadto znajomość zasad naliczania podatku VAT jest niezbędna dla właścicieli warsztatów, aby prawidłowo wystawiać faktury i prowadzić księgowość zgodnie z obowiązującymi przepisami.

Pytanie 37

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 38

Jakie mogą być przyczyny hałaśliwej pracy pompy hydraulicznej w podnośniku ciągnika?

A. Zbyt niski poziom oleju w tylnym moście
B. Nieszczelność w układzie tłok-cylinder
C. Nieszczelność w rozdzielaczu
D. Uszkodzony zawór redukcyjny pompy
Niski poziom oleju w tylnym moście może prowadzić do głośnej pracy pompy hydraulicznej podnośnika ciągnika, ponieważ olej hydrauliczny jest kluczowym medium do zapewnienia odpowiedniego ciśnienia i dostatecznego smarowania w układzie hydraulicznym. Gdy poziom oleju jest zbyt niski, pompa może zasysać powietrze, co skutkuje nieprawidłowym działaniem i hałasem. W praktyce, regularne kontrole poziomu oleju w układzie hydraulicznym, zgodne z normami branżowymi, są niezbędne do zapewnienia sprawności maszyn. W sytuacjach, gdy użytkownicy ciągników zaobserwują niepokojące dźwięki podczas pracy pompy, powinni natychmiast sprawdzić poziom oleju i uzupełnić go, aby uniknąć kosztownych napraw. Zgodnie z zaleceniami producentów, poziom oleju powinien być monitorowany regularnie oraz dostosowywany w zależności od intensywności eksploatacji. Prawidłowy poziom oleju nie tylko chroni komponenty przed uszkodzeniem, ale również poprawia wydajność całego układu hydraulicznego.

Pytanie 39

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 40

Jaką funkcję pełni glikometr?

A. sprawdzania ciśnienia w systemie chłodzenia
B. pomiaru temperatury parowania cieczy chłodzącej
C. kontroli szczelności systemu chłodzenia
D. określenia wartości płynu chłodniczego
Glikometr to urządzenie stosowane do określenia przydatności płynu chłodniczego w układach chłodzenia pojazdów. Jego działanie polega na pomiarze zawartości antyfrezowego składnika w płynie chłodniczym, co pozwala ocenić, czy płyn jest w stanie skutecznie chronić silnik przed zamarznięciem w niskich temperaturach oraz przegrzaniem w wysokich. Utrzymanie odpowiednich właściwości płynów chłodniczych jest kluczowe dla prawidłowego funkcjonowania układów chłodzenia. Przykładem zastosowania glikometru jest regularne sprawdzanie płynu chłodniczego w samochodach osobowych przed sezonem zimowym, co przyczynia się do zwiększenia bezpieczeństwa i niezawodności pojazdu. Ponadto, zgodnie z zaleceniami producentów pojazdów, takie pomiary powinny być wykonywane co najmniej raz w roku, co wpisuje się w najlepsze praktyki w zakresie konserwacji pojazdów oraz zapewnienia ich długowieczności i efektywności eksploatacyjnej. Właściwe monitorowanie stanu płynów chłodniczych jest również istotne dla ochrony środowiska, gdyż niewłaściwie działające układy chłodzenia mogą prowadzić do wycieków szkodliwych substancji.