Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik logistyk
  • Kwalifikacja: SPL.01 - Obsługa magazynów
  • Data rozpoczęcia: 8 maja 2025 09:56
  • Data zakończenia: 8 maja 2025 10:21

Egzamin niezdany

Wynik: 19/40 punktów (47,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Udostępnij swój wynik
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Jak bardzo ładunek może wystawać poza krawędź palety maksymalnie?

A. 20 mm na stronę
B. 80 mm na stronę
C. 60 mm na stronę
D. 40 mm na stronę
Wybór wartości większych niż 20 mm na stronę może prowadzić do poważnych konsekwencji zarówno dla bezpieczeństwa, jak i efektywności transportu. Przyjęcie limitów 60 mm, 40 mm lub 80 mm na stronę ignoruje podstawowe zasady dotyczące stabilności ładunku. Wystawienie ładunku poza krawędzie palety zwiększa ryzyko, że ładunek zostanie uszkodzony podczas transportu, szczególnie w przypadku nagłych manewrów czy wstrząsów. Ponadto, zbyt duża ekspozycja ładunku może powodować problemy z załadunkiem i rozładunkiem, co może prowadzić do opóźnień w dostawach. Kiedy ładunek wystaje, może zmniejszyć się także efektywność przestrzeni ładunkowej, co prowadzi do marnotrawstwa zasobów transportowych. Warto również zauważyć, że normy bezpieczeństwa i dobre praktyki branżowe, w tym wytyczne dotyczące transportu i logistyki, jasno określają maksymalne wymiary ładunku, aby zminimalizować ryzyko. Błędna interpretacja norm i założeń dotyczących wystawiania ładunku może prowadzić do nieefektywnego zarządzania łańcuchem dostaw oraz nieprzewidzianych kosztów związanych z uszkodzeniami towarów czy incydentami podczas transportu.

Pytanie 2

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 3

Jaka metoda zabezpieczania ładunku uniemożliwia jego przemieszczanie w opakowaniu?

A. Przekładanie
B. Owijanie
C. Blokowanie
D. Amortyzowanie
Blokowanie to technika zabezpieczenia towaru, która polega na wprowadzaniu elementów, takich jak kliny, pomoce mocujące, czy też specjalne przegrody, które uniemożliwiają przesuwanie się produktów w opakowaniu. Tego rodzaju zabezpieczenie jest szczególnie istotne w transporcie i magazynowaniu towarów, gdzie stabilność i bezpieczeństwo są kluczowe. Przykładowo, w przypadku transportu mebli, często stosuje się blokady, aby zapobiec przesuwaniu się elementów w trakcie transportu, co mogłoby prowadzić do uszkodzeń. Blokowanie jest zgodne z dobrymi praktykami w logistyce, które zalecają minimalizację ryzyka uszkodzeń poprzez odpowiednie zabezpieczenie ładunku. Warto również pamiętać, że zgodnie z normami ISO 28000, odpowiednie zabezpieczenia ładunków są integralnym elementem zarządzania ryzykiem w łańcuchu dostaw. W rezultacie, skuteczne blokowanie nie tylko zwiększa bezpieczeństwo towarów, ale także może przyczynić się do obniżenia kosztów związanych z reklamacjami i naprawami uszkodzonego towaru.

Pytanie 4

Które z wymienionych urządzeń przeładunkowych przedstawiono na zdjęciu?

Ilustracja do pytania
A. Rampy przejezdne.
B. Nożycowe podnośniki przeładunkowe.
C. Mostki ładunkowe.
D. Podnośniki stołowe.
Mostki ładunkowe to naprawdę ważne urządzenia w logistyce. Umożliwiają bardzo efektywne i bezpieczne załadunki czy rozładunki towarów. Ich głównym zadaniem jest wyrównanie wysokości między rampą a pojazdem, co jest szczególnie potrzebne, gdy mamy do czynienia z ciężarówkami, które mogą być na różnych poziomach. Fajnie, że te mostki są regulowane, bo można je dostosować do każdego pojazdu, co zwiększa bezpieczeństwo w pracy. Z moich obserwacji wynika, że w magazynach są używane na szeroką skalę, co pomaga zminimalizować ryzyko uszkodzeń towarów, a także wypadków wśród pracowników. Ważne jest, żeby regularnie sprawdzać ich stan i wydajność, bo tylko wtedy mogą działać prawidłowo. Korzyści płynące z wyboru takich mostków to nie tylko sprawniejsze procesy magazynowe, ale też lepsza ergonomia pracy.

Pytanie 5

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 6

Firma otrzymała do magazynu jabłka, pomarańcze oraz cukier, z których przygotuje 6 litrów zamówionego soku owocowego. W ostatnim etapie produkcji do magazynu zwrócono 0,5 kg jabłek, 0,3 kg pomarańczy oraz 1 kg cukru. Jaką informację o wydaniu z magazynu trzeba wpisać w dokumencie WZ?

A. Jabłka - 0,5 kg
B. Pomarańcze - 0,3 kg
C. Sok owocowy - 6 litrów
D. Cukier - 1 kg
No więc, odpowiedź, która jest poprawna, to "Sok owocowy - 6 litrów". To dlatego, że w dokumencie WZ (Wydanie Zewnętrzne) chodzi o to, co wydajemy z magazynu. Mimo że jabłka, pomarańcze i cukier wróciły, ważne jest to, co faktycznie poszło na zewnątrz w procesie produkcji. Przetworzono te surowce, a wydanie tych 6 litrów soku pokazuje, co tak naprawdę się wydarzyło. W dokumentach WZ muszą być dokładne informacje, bo to istotne dla zarządzania magazynem i śledzenia stanów. Dobrze wypełnione dokumenty są też ważne, żeby wszystko zgadzało się z przepisami i standardami rachunkowości. W branży spożywczej, na przykład, trackowanie wydania towarów jest kluczowe dla bezpieczeństwa żywności oraz jakości produktów, nie mówiąc już o efektywnym zarządzaniu zapasami.

Pytanie 7

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 8

Zgodnie z Kodeksem pracy, jakie obowiązki ma pracownik?

A. zapewnić prawidłowe działanie środków ochrony indywidualnej oraz ich użytkowanie zgodnie z przeznaczeniem
B. dbać o odpowiedni stan maszyn, urządzeń, narzędzi i sprzętu oraz o porządek i ład w miejscu pracy
C. organizować miejsca pracy zgodnie z obowiązującymi normami oraz zasadami bhp
D. zapewnić higieniczne i bezpieczne warunki w pomieszczeniach pracy oraz odpowiedni stan wyposażenia technicznego, a także skuteczne działanie środków ochrony zbiorowej i ich użytkowanie zgodnie z przeznaczeniem
Wszystkie pozostałe odpowiedzi, które koncentrują się na innych obowiązkach pracowników związanych z BHP, nie uwzględniają kluczowego aspektu, jakim jest dbałość o stan techniczny sprzętu i porządek w miejscu pracy. Zobowiązania dotyczące zapewnienia bezpiecznego stanu pomieszczeń oraz wyposażenia technicznego są w rzeczywistości bardziej złożone i często dotyczą obowiązków pracodawcy, a nie pracownika. W kontekście bezpieczeństwa i higieny pracy, to właśnie pracodawca jest odpowiedzialny za stworzenie odpowiednich warunków, co nie zwalnia jednak pracowników z odpowiedzialności za nadzór nad sprzętem, z którego korzystają. Wiele osób myli te obowiązki, co prowadzi do błędnych założeń, że tylko pracodawca powinien dbać o bezpieczeństwo. Ponadto, niektóre odpowiedzi mówią o stosowaniu środków ochrony indywidualnej czy zbiorowej, co, choć ważne, nie ma takiego samego priorytetu jak dbanie o stan maszyn. Istnieją także sytuacje, w których brak dbałości o narzędzia i sprzęt prowadzi do wypadków, a nieodpowiednia organizacja stanowisk pracy może zwiększać ryzyko kontuzji. Należy zrozumieć, że odpowiednie zarządzanie stanem technicznym sprzętu oraz porządkiem to kluczowe elementy prewencji zagrożeń w miejscu pracy.

Pytanie 9

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 10

Wysoki poziom zapasów świeżych warzyw gromadzonych przez zakład przetwórczy stanowi zapas

A. zabezpieczający
B. spekulacyjny
C. sezonowy
D. zbędny
Odpowiedź dotycząca sezonowości ma sens, bo zapasy świeżych warzyw w firmach przetwórczych naprawdę zależą od tego, co jest akurat dostępne w danym sezonie. Kiedy sezon zbiorów się zaczyna, jest mnóstwo warzyw, więc firmy potrafią magazynować więcej, żeby potem móc produkować w czasie, kiedy surowców brakuje. Weźmy na przykład pomidory – zbierane są głównie latem, więc przetwórcy zbierają je wtedy, aby potem robić sosy czy konserwy przez resztę roku. W branży przetwórczej, zarządzanie takimi zapasami jest kluczowe, bo pozwala utrzymać ciągłość produkcji i dostosować się do zapotrzebowania na różne produkty w różnych porach roku. Dobre planowanie tych zapasów może też pomóc zminimalizować straty związane z psuciem się warzyw, co jest mega ważne w branży spożywczej, gdzie jakość i świeżość to podstawa, żeby być konkurencyjnym na rynku.

Pytanie 11

W magazynie o konstrukcji półotwartej można przechowywać zapasy

A. cementu w workach
B. ziarna zbóż
C. ryb mrożonych
D. gwoździ stolarskich
Odpowiedź 'cementu w workach' jest prawidłowa, ponieważ magazyn półotwarty charakteryzuje się specyficznymi warunkami składowania, które są optymalne dla produktów budowlanych, takich jak cement. Magazyny półotwarte umożliwiają swobodny dostęp do materiałów, a jednocześnie zapewniają pewną ochronę przed warunkami atmosferycznymi, co jest kluczowe dla zachowania jakości cementu. Cement, składowany w workach, jest odporny na wilgoć, co sprawia, że jego właściwości nie ulegają pogorszeniu w takich warunkach. W praktyce, podczas budowy, dostępność materiałów budowlanych w magazynie półotwartym pozwala na szybkie zaopatrzenie w niezbędne surowce, co jest istotne w kontekście efektywności kosztowej i terminowości realizacji projektów budowlanych. Zarządzanie magazynem półotwartym dla cementu wiąże się z przestrzeganiem standardów bezpieczeństwa, takich jak oznakowanie strefy składowania oraz odpowiednie zabezpieczenie przed pożarem, co jest zgodne z normami BHP i najlepszymi praktykami branżowymi.

Pytanie 12

W zarządzaniu magazynem koszty zmienne są

A. zależne od ilości przechowywanych zapasów
B. niezależne od liczby zapasów dostarczonych do firmy
C. niezależne od liczby przechowywanych towarów
D. zależne od liczby środków trwałych w magazynie
Wszystkie nieprawidłowe odpowiedzi opierają się na błędnych założeniach dotyczących natury kosztów zmiennych w kontekście zarządzania magazynem. Przede wszystkim, twierdzenie, że koszty zmienne są niezależne od ilości zapasów, jest niezgodne z podstawową definicją tych kosztów. Koszty zmienne, jak sama nazwa wskazuje, zmieniają się w zależności od poziomu działalności, a w przypadku magazynowania, bezpośrednio zależą od ilości przechowywanych towarów. Przyjęcie, że koszty te nie są związane z ilością zapasów, prowadzi do mylnego wniosku, że przedsiębiorstwo może nie zauważyć wzrostu kosztów związanych z magazynowaniem większej ilości towarów. Dodatkowo, stwierdzenie, że koszty zmienne są niezależne od przechowywanych zapasów, ignoruje fakt, że takie koszty obejmują nie tylko wynajem powierzchni magazynowej, ale także koszty zarządzania zapasami, które rosną wraz z ich ilością. Co więcej, przypisanie kosztów zmiennych do liczby środków trwałych w magazynie jest nieuzasadnione, ponieważ środki trwałe generują głównie koszty stałe, takie jak amortyzacja. Każdy z tych błędów może prowadzić do niewłaściwego zarządzania finansami firmy oraz trudności w optymalizacji operacji magazynowych.

Pytanie 13

Wskaźnik, który informuje, ile razy przeciętny stan zapasów w magazynie uległ zmianie w określonym czasie, to

A. przepustowości magazynu
B. pojemności magazynu
C. przelotowości magazynu
D. jakości dostaw
Odpowiedzi, które wybrałeś, może i są jakoś związane z zarządzaniem magazynem, ale niestety żadna z nich nie odnosi się bezpośrednio do przelotowości zapasów. Przepustowość magazynu to coś innego – chodzi o to, jak magazyn radzi sobie z przyjmowaniem i wydawaniem towarów w danym czasie. Tak, to ważny wskaźnik, ale nie mówi nic o tym, jak często zapasy się zmieniają. Właściwe zarządzanie przepustowością może wpływać na przelotowość, ale to dwa różne tematy. Pojemność magazynu to maksymalna ilość, jaką może pomieścić, co też nie mówi o rotacji. Jak jest za dużo towaru, to mogą być kłopoty. Jakość dostaw też jest ważna, mówiąc o tym, jak dobrze dostawcy spełniają wymogi jakościowe. Ale znowu, to nie ma bezpośredniego wpływu na przelotowość. Kluczowe, żeby zrozumieć, że te różne wskaźniki działają razem, ale każdy z nich pełni swoją rolę. Mylenie ich może prowadzić do problemów w zarządzaniu magazynem.

Pytanie 14

Akt administracyjny wydany przez ministra odpowiedzialnego za transport lub wskazany w ustawie organ lokalny, który pozwala na prowadzenie działalności gospodarczej w obszarze transportu drogowego, to

A. certyfikat
B. umowa
C. licencja
D. zezwolenie
Inne odpowiedzi, jak 'zezwolenie', 'umowa' czy 'certyfikat', są po prostu nietrafione. Zezwolenie to dokument, ale bardziej związany z określonymi warunkami, a nie z trwałym uprawnieniem do prowadzenia działalności jak licencja. Umowa określa warunki współpracy, a nie daje prawa do transportu. Certyfikat może dotyczyć norm, ale to nie to samo co licencja. Wydaje mi się, że to typowy błąd – mylenie tych pojęć, co często wynika z braku wiedzy o przepisach dotyczących transportu. Musisz pamiętać, że każdy dokument ma swoją rolę w rynku usług transportowych, więc warto wiedzieć, jakie są różnice między nimi. To naprawdę ważne, żeby przedsiębiorcy mieli świadomość, jakie papiery są im potrzebne do legalnej działalności.

Pytanie 15

Jakie jest wrażenie wskaźnika kosztów utrzymania powierzchni magazynowej, jeżeli roczne wydatki na magazynowanie wynoszą 300 000 zł, a powierzchnia użytkowa magazynu to 600 m2?

A. 0,002 zł/m2
B. 50 zł/m2
C. 0,02 zł/m2
D. 500 zł/m2
Czasami w obliczeniach wskaźnika kosztów magazynowania pojawiają się błędy, głównie przez złe zrozumienie, jak to się robi. Często ludzie myślą, że można to liczyć na różne sposoby i wychodzą im dziwne liczby jak 0,02 zł/m² czy 0,002 zł/m². To zwykle przez pomylenie jednostek lub błędne wartości. Z kolei jak ktoś podaje 50 zł/m², to może świadczyć o tym, że pomnożył koszty roczne przez jakiś współczynnik albo źle oszacował całkowite koszty, co prowadzi do zaniżenia wskaźnika. Ważne, by pamiętać, że wskaźnik kosztów powierzchni magazynowej ma pokazywać realne wydatki na metr kwadratowy, a do tego trzeba podzielić całkowite koszty przez powierzchnię. Pomyłki w tych obliczeniach mogą mieć poważne skutki w zarządzaniu kosztami, a to w końcu wpływa na rentowność magazynu. Dlatego warto mieć na uwadze, żeby zawsze bazować na dobrych danych i standardowych metodach obliczeń.

Pytanie 16

Koszty związane z usługami magazynowymi, uzależnione od powierzchni zajmowanej przez zapasy oraz okresu ich przechowywania, to koszty

A. stałe utrzymania zapasów
B. zmienne uzupełniania zapasów
C. zmienne utrzymania zapasów
D. stałe uzupełniania zapasów
Koszty usług magazynowania, które zależą od powierzchni zajmowanej przez zapas oraz od czasu składowania, są klasyfikowane jako zmienne koszty utrzymania zapasów. Oznacza to, że ich wysokość będzie się zmieniać w zależności od ilości i długości czasu przechowywania towarów. Na przykład, w sytuacji, gdy przedsiębiorstwo poszerza swoją ofertę i zwiększa zapasy, koszty magazynowania wzrosną proporcjonalnie do zajmowanej przestrzeni oraz do czasu, przez jaki towary są przechowywane. Praktyczne zastosowanie tej wiedzy polega na tym, że menedżerowie logistyki powinni regularnie monitorować i oceniać te koszty, aby optymalizować procesy magazynowe oraz podejmować decyzje o ewentualnej redukcji zapasów. Warto również przyjrzeć się standardom zarządzania zapasami, takim jak Just-in-Time (JIT), które mają na celu minimalizację kosztów utrzymania zapasów poprzez ograniczenie ich ilości oraz częstsze, ale mniejsze dostawy. Zrozumienie zmiennych kosztów utrzymania zapasów jest kluczowe dla efektywnego zarządzania łańcuchem dostaw oraz dla poprawy rentowności organizacji.

Pytanie 17

Wyróżnia się dwa typy odzieży stosowanej w miejscu pracy: odzież roboczą i odzież ochronną. Które z poniższych twierdzeń odnosi się do odzieży ochronnej?

A. Nie ma wymogu certyfikacji
B. Chroni pracownika przed zabrudzeniem
C. Używana jest wyłącznie w transporcie materiałów niebezpiecznych
D. Oznaczona jest znakiem CE
W kontekście odzieży ochronnej, warto zrozumieć, że jej głównym celem jest zapewnienie ochrony przed różnorodnymi zagrożeniami, a nie tylko przed zabrudzeniami. Odzież robocza, z kolei, może być używana do ochrony przed zabrudzeniem, ale niekoniecznie oferuje te same standardy ochrony jak odzież oznaczona znakiem CE. Odpowiedź sugerująca brak obowiązku certyfikacji jest myląca, ponieważ odzież ochronna w rzeczywistości musi spełniać rygorystyczne normy bezpieczeństwa, co jest potwierdzone poprzez certyfikację znakiem CE. Ponadto, ograniczenie zastosowania odzieży ochronnej tylko do sytuacji związanych z transportem materiałów niebezpiecznych jest nieprecyzyjne; odzież ochronna jest używana w wielu branżach, takich jak budownictwo, przemysł chemiczny czy medycyna, gdzie istnieje potrzeba ochrony przed różnymi rodzajami ryzyk. Warto również zauważyć, że niektóre produkty są klasyfikowane jako odzież ochronna na podstawie specyfikacji użytkowania oraz potencjalnego zagrożenia, co czyni je szeroką kategorią obejmującą wiele zastosowań. Zrozumienie tych różnic jest kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa i zdrowia pracowników, a także dla przestrzegania odpowiednich przepisów prawnych i norm branżowych.

Pytanie 18

Czynność wykonywana w etapie magazynowania towarów to

A. rozpoznawanie
B. wyładunek
C. przechowywanie
D. selekcja
Przechowywanie to kluczowy proces w fazie składowania towarów, który obejmuje bezpieczne i efektywne utrzymywanie zapasów w magazynach przez określony czas. Poprawne zarządzanie przechowywaniem wpływa na optymalizację przestrzeni magazynowej oraz efektywność operacyjną. W praktyce, proces ten często wiąże się z wykorzystaniem systemów zarządzania magazynem (WMS), które umożliwiają śledzenie lokalizacji towarów, zarządzanie poziomem zapasów oraz automatyzację procesów magazynowych. Przechowywanie towarów powinno być zgodne z odpowiednimi normami, takimi jak ISO 9001, które promują jakość i efektywność w zarządzaniu procesami logistycznymi. Dobrą praktyką jest również regularne przeprowadzanie inwentaryzacji, co pozwala na bieżąco monitorować stan zapasów oraz identyfikować potencjalne problemy, takie jak braki czy przeterminowanie produktów. W ten sposób, przechowywanie towarów staje się nie tylko elementem zabezpieczającym dostępność produktów, ale także strategicznym narzędziem w zarządzaniu łańcuchem dostaw.

Pytanie 19

Co oznacza gestia transportowa?

A. prawo oraz obowiązek realizacji usług spedycyjnych
B. prawo oraz obowiązek realizacji usług transportowych
C. zarezerwowane w umowie kupna-sprzedaży prawo oraz obowiązek zorganizowania transportu i pokrycia jego kosztów
D. zarezerwowane w umowie kupna-sprzedaży prawo oraz obowiązek zorganizowania transportu bez pokrycia jego kosztów
W kontekście gestii transportowej, niepoprawne odpowiedzi opierają się na błędnych założeniach dotyczących zakresu odpowiedzialności oraz kosztów związanych z transportem. Przede wszystkim, pierwsza z błędnych odpowiedzi odnosi się do usług transportowych jako całości, nie uwzględniając kluczowego aspektu umowy kupna-sprzedaży, który jasno definiuje, że to sprzedawca lub kupujący mają prawo i obowiązek zorganizować transport. Z kolei odpowiedź dotycząca usług spedycyjnych myli pojęcia związane z transportem a spedycją, gdzie spedycja odnosi się do organizacji transportu, ale nie obejmuje bezpośrednich kosztów przewozu. Istotnym błędem jest także pominięcie kwestii pokrycia kosztów transportu; odpowiedzi sugerujące, że organizacja transportu może odbywać się bez ponoszenia kosztów, są niezgodne z praktyką rynkową. Koszty transportu są integralną częścią procesów logistycznych, a ich brak może prowadzić do niewłaściwego zarządzania ryzykiem i strat finansowych. Kluczowe jest zrozumienie, że gestia transportowa to nie tylko organizowanie przewozu, ale także odpowiedzialność za związane z tym wydatki, co jest fundamentalne dla zapewnienia płynności i efektywności procesów logistycznych. Takie podejście jest zgodne z międzynarodowymi standardami i dobrymi praktykami w obszarze zarządzania łańcuchem dostaw.

Pytanie 20

Do elementów obsługi klienta, które występują po zakończeniu transakcji, zalicza się

A. częstotliwość dostaw
B. rozpatrywanie reklamacji
C. dostępność towarów
D. wygodę składania zamówień
Zarządzanie obsługą klienta obejmuje szereg działań, które mają na celu zapewnienie satysfakcji klientów, jednak nie wszystkie wymienione aspekty są odpowiednie w kontekście potransakcyjnej obsługi klienta. Częstotliwość dostaw, choć istotna, odnosi się bardziej do logistyki i zarządzania łańcuchem dostaw niż do bezpośrednich interakcji z klientem po dokonaniu zakupu. Klienci mogą być zadowoleni z częstotliwości dostaw, ale to nie wpływa bezpośrednio na ich doświadczenia związane z obsługą reklamacji. Podobnie, dogodność składania zamówień jest kluczowa na etapie zakupu, ale po dokonaniu transakcji jej znaczenie maleje. Klienci oczekują, że po złożeniu zamówienia firma zapewni im wsparcie w przypadku problemów, co nie jest spełniane przez jedynie dogodny proces zamówień. Dostępność produktów jest również ważnym czynnikiem, ale dotyczy głównie fazy przed dokonaniem zakupu. Po dokonaniu transakcji, klienci często koncentrują się na tym, jak firma reaguje na ich potrzeby i problemy, co jest kluczowe dla budowania długotrwałych relacji. W kontekście potransakcyjnym, efektywne rozpatrywanie reklamacji jest tym, co naprawdę definiuje jakość obsługi klienta i wpływa na przyszłe decyzje zakupowe klientów.

Pytanie 21

Prognozowane wydatki na magazynowanie, które zostały poniesione w maju 2012 roku w firmie "X", wyniosły 70 000 zł, natomiast wartość stanów z rejestrów magazynowych to 25 000 zł. Koszt magazynowania przypadający na jednostkę zapasu w maju 2012 roku wyniósł

A. 2,50 zł
B. 3,00 zł
C. 2,10 zł
D. 2,80 zł
Koszt magazynowania na jednostkę zapasu oblicza się dzieląc całkowite przewidywane koszty magazynowania przez wartość stanów z kartotek magazynowych. W tym przypadku mamy 70 000 zł kosztów magazynowania i 25 000 zł wartości stanów zapasu. Dzieląc te dwie wartości otrzymujemy 70 000 zł / 25 000 zł = 2,80 zł na jednostkę zapasu. Taki sposób obliczania kosztu magazynowania jest zgodny z najlepszymi praktykami w zarządzaniu magazynem, które podkreślają znaczenie analizy kosztów w kontekście efektywności operacyjnej. Zrozumienie kosztów magazynowania jest kluczowe dla optymalizacji procesów logistycznych, ponieważ pozwala na lepsze planowanie i kontrolę finansów. Przykładowo, przedsiębiorstwa mogą wykorzystać te informacje do podejmowania decyzji o redukcji zapasów lub renegocjacji warunków umowy z dostawcami. Ponadto, monitorowanie kosztów magazynowania jest niezbędne dla analizy rentowności poszczególnych produktów, co może prowadzić do bardziej świadomego zarządzania asortymentem i strategią sprzedażową.

Pytanie 22

Korzystając z informacji zawartych w tabeli, wskaż jak należy postąpić z zużytym olejem.

Zestawienie rodzajów odpadów i metod ich unieszkodliwiania
Lp.Rodzaje odpadówMetody unieszkodliwiania odpadów
OdzyskiwanieSpalanieObróbka fizykochemiczna lub biologiczna
1.Odpady ciekłe podobne do ściekówX
2.Odpady zawierające metale ciężkieX
3.Odpady zawierające organiczne substancje chemiczneXXX
4.Zużyte oleje i rozpuszczalnikiXX
5.Zużyte kleje i farbyXX
6.PCB i węglowodory chlorowaneX
7.Przeterminowane środki ochrony roślinXX

A. Spalić i poddać obróbce fizykochemicznej.
B. Odzyskać i spalić.
C. Odzyskać i poddać obróbce biologicznej.
D. Poddac obróbce fizykochemicznej lub biologicznej.
Zgodnie z informacjami zawartymi w tabeli, odpowiedź "Odzyskać i spalić" jest prawidłowa, ponieważ wskazuje na dwie kluczowe metody zarządzania zużytymi olejami. Odzyskiwanie polega na przywracaniu tych substancji do użyteczności poprzez procesy takie jak filtracja, destylacja czy rafinacja, co pozwala na ponowne wykorzystanie olejów w różnych zastosowaniach przemysłowych. Spalanie natomiast, stanowi metodę unieszkodliwiania, która nie tylko zmniejsza objętość odpadów, ale także pozwala na wydobycie energii, co jest szczególnie istotne w kontekście zrównoważonego rozwoju i efektywności energetycznej. W branży istnieją wytyczne, takie jak normy ISO 14001 dotyczące systemów zarządzania środowiskowego, które zalecają te metody jako najlepsze praktyki w obszarze gospodarki odpadami. Podejmując takie działania, przedsiębiorstwa nie tylko przestrzegają przepisów prawa, ale także przyczyniają się do ochrony środowiska.

Pytanie 23

Rodzaj składowania, który umożliwia natychmiastowy dostęp do każdej jednostki ładunkowej w magazynie, określa się mianem składowania

A. bezpośrednim
B. rzędowym
C. blokowego
D. pośrednim
W kontekście składowania, odpowiedzi takie jak składowanie blokowe, pośrednie oraz bezpośrednie, choć mogą być mylące, nie oddają charakteru systemu, który zapewnia bezpośredni dostęp do towarów. Składowanie blokowe, które polega na grupowaniu jednostek ładunkowych w większe bloki, ogranicza dostępność poszczególnych elementów, co może prowadzić do wydłużenia czasu potrzebnego na odnalezienie i wydanie towaru. W takim systemie, aby uzyskać dostęp do określonego produktu, często konieczne jest usunięcie innych jednostek, co może wprowadzać chaos i komplikacje w procesie zarządzania magazynem. Z kolei składowanie pośrednie, które opiera się na wykorzystaniu różnych form transportu lub regałów, również nie zapewnia bezpośredniego dostępu do towarów, co ogranicza efektywność operacyjną. Natomiast składowanie bezpośrednie, chociaż brzmi podobnie do rzędowego, odnosi się do metod, które pozwalają na składowanie towarów w sposób, który nie zapewnia ich łatwego zlokalizowania lub wydania. Osoby udzielające tych odpowiedzi mogą mieć na myśli różne metody składowania, ale kluczowym elementem jest zrozumienie, że składowanie rzędowe wyróżnia się bezpośrednim dostępem do wszystkich jednostek, co czyni je bardziej praktycznym w kontekście współczesnych potrzeb logistycznych.

Pytanie 24

Walec z maszyny papierniczej w zapasach firmy zajmującej się produkcją papieru jest

A. materiałem podstawowym
B. materiałem pomocniczym
C. częścią zamienną
D. opakowaniem jednostkowym
W kontekście pytania o walec do maszyny papierniczej, często występuje mylne rozumienie roli różnych komponentów w procesie produkcji. Odpowiedź zaklasyfikowana jako materiał pomocniczy sugeruje, że walec nie jest kluczowym elementem, a jedynie wspiera proces produkcji. W rzeczywistości, walec pełni fundamentalną rolę w operacjach maszyny, a więc nie może być zredukowany do roli jedynie pomocniczej. Nieprawidłowe jest także postrzeganie walca jako opakowania jednostkowego. Opakowania jednostkowe mają na celu ochronę i transport gotowych produktów, a walce są integralnymi częściami maszyn, które przetwarzają surowce. Kolejnym błędnym podejściem jest klasyfikowanie walca jako materiału podstawowego. Materiały podstawowe są tymi, które są przetwarzane w produkcji, natomiast walce są bardziej zaawansowanymi komponentami technologicznymi, które są elementami maszyn. Niezrozumienie różnicy między tymi kategoriami prowadzi do mylnych wniosków o roli i znaczeniu walców w produkcji papieru. Dlatego kluczowe jest zrozumienie, że walce są częścią zamienną, co podkreśla ich znaczenie w procesie produkcyjnym oraz konieczność ich regularnego monitorowania i wymiany.

Pytanie 25

Pojazd mechaniczny, którego zadaniem jest transportowanie naczep nieposiadających przednich kół, określamy mianem ciągnika

A. siodłowym
B. ciężarowym
C. uniwersalnym
D. specjalnym
Odpowiedzi uniwersalny, specjalny i ciężarowy są nieprawidłowe, ponieważ nie oddają specyfiki konstrukcyjnej i funkcjonalnej ciągnika siodłowego. Uniwersalne pojazdy mechaniczne to te, które mogą być stosowane w różnych zastosowaniach, jednak w kontekście transportu naczep bez przednich kół, termin ten jest zbyt ogólny i nie precyzuje ich zastosowania. Z kolei pojazdy specjalne są projektowane z myślą o specyficznych zadaniach, takich jak transport materiałów niebezpiecznych, ale nie obejmują one typowego transportu naczep. Ciężarowy natomiast wskazuje na kategorię pojazdów przystosowanych do przewozu ładunków, jednak nie odnosi się bezpośrednio do charakterystyki ciągnika siodłowego, który ma określony sposób połączenia z naczepą. W praktyce, pomylenie terminów może prowadzić do nieporozumień w branży transportowej, gdzie precyzja jest kluczowa dla zapewnienia efektywności operacyjnej oraz bezpieczeństwa. Dodatkowo, nieznajomość różnicy między tymi typami pojazdów może wpływać na procesy logistyczne, co z kolei może prowadzić do zwiększenia kosztów operacyjnych i strat czasowych.

Pytanie 26

Który rodzaj dystrybucji należy zastosować do towarów przedstawionych na ilustracjach?

Ilustracja do pytania
A. Zintegrowaną.
B. Selektywną.
C. Intensywną.
D. Wyłączną.
Wybrałeś słowo "wyłączna" i to jest jak najbardziej odpowiednie. Mówi ono o tym, jak się sprzedaje luksusowe dobra. Wiesz, to trochę tak, jak z drogimi samochodami czy markowymi zegarkami – nie znajdziesz ich w każdym sklepie. Właśnie o to chodzi z dystrybucją wyłączną – mało punktów sprzedaży, dzięki czemu produkt robi większe wrażenie i wygląda na bardziej ekskluzywny. Przykład? No, weźmy np. eleganckie zegarki, które sprzedają tylko w wybranych butikach. Takie podejście nie tylko podnosi postrzeganą wartość produktu, ale także pozwala lepiej zadbać o klientów. Czasem trzeba ich bardziej edukować na temat towaru, a to można zrobić przez odpowiednie kampanie w wybranych miejscach. Wydaje mi się, że to dość ciekawa strategia.

Pytanie 27

Dokument celny, który w międzynarodowym transporcie drogowym pozwala na transport towarów bez kontroli celnej przy przejeżdżaniu przez granice krajów tranzytowych oraz na opłacanie ceł w miejscu docelowym towarów, to

A. CIT
B. CMR
C. SAD
D. TIR
Odpowiedź TIR jest poprawna, ponieważ odnosi się do Międzynarodowej Konwencji dotyczącej przewozu towarów w systemie TIR, która umożliwia transport towarów przez terytoria krajów tranzytowych bez konieczności przeprowadzania kontroli celnej na granicach. W ramach tego systemu, kierowcy posiadają specjalne dokumenty TIR, które upraszczają formalności celne. Dzięki temu, towary mogą być transportowane szybciej i efektywniej, co jest korzystne zarówno dla przedsiębiorców, jak i dla administracji celnej. Przykładem zastosowania systemu TIR może być przewóz towarów z Polski do Włoch przez Niemcy; dzięki dokumentowi TIR, transport może odbywać się bez dodatkowych przystanków w celu odprawy celnej w krajach tranzytowych. Warto zaznaczyć, że stosowanie systemu TIR zwiększa bezpieczeństwo transportu oraz umożliwia lepsze zarządzanie ryzykiem. Zastosowanie tego systemu ma oparcie w międzynarodowych standardach i dobrych praktykach w obszarze logistyki i transportu.

Pytanie 28

Który z poniższych towarów zostanie wprowadzony do systemu dystrybucji selektywnej?

A. Bułka
B. Czasopismo
C. Telewizor
D. Gruszki
System dystrybucji selektywnej charakteryzuje się tym, że produkty są sprzedawane tylko w wybranych punktach sprzedaży, które są starannie wyselekcjonowane na podstawie określonych kryteriów. Telewizor jest przykładem produktu, który zazwyczaj wymaga specjalistycznych umiejętności ze strony sprzedawców, a także odpowiednich warunków do prezentacji i sprzedaży. Sprzedawcy telewizorów często oferują fachowe doradztwo, co przyciąga klientów poszukujących wysokiej jakości produktów. Wybór punktów sprzedaży w systemie dystrybucji selektywnej opiera się na reputacji, lokalizacji i zdolnościach personelu. Standardy branżowe zalecają, aby dystrybutorzy mieli odpowiednie zasoby, aby zapewnić klientom wsparcie posprzedażowe, co jest kluczowe dla produktów technicznych, takich jak telewizory. Dobrą praktyką jest również zapewnienie, że wybrane punkty sprzedaży mają odpowiednią ekspozycję produktów, co zwiększa ich atrakcyjność dla potencjalnych nabywców.

Pytanie 29

Konosament jest globalnym dokumentem wykorzystywanym w transporcie

A. lotniczym
B. drogowym
C. morskim
D. kolejowym
Wybór transportu lotniczego, kolejowego czy drogowego, jeśli chodzi o konosament, jest trochę nie na miejscu. Każdy z tych rodzajów transportu ma swoje własne zasady i dokumenty. Na przykład w transporcie lotniczym zamiast konosamentu używa się listu przewozowego, który działa podobnie, ale jest dostosowany do lotów. Jest też Konwencja montrealska z 1999 roku, która to reguluje. W transporcie kolejowym mamy list przewozowy CMR, który znów jest dopasowany do kolejowych zasad. A w przypadku transportu drogowego to kluczowy dokument, czyli list przewozowy CMR, związany z konwencją CMR z 1956 roku. Konosament jest konkretny dla transportu morskiego, więc jeśli spróbujemy go używać w innych środkach transportu, możemy się wplątać w jakieś problemy. Zrozumienie tych różnic w dokumentach dla różnych rodzajów transportu to klucz do sprawnej logistyki. Bo jeśli źle przypiszemy dokumenty, to mogą się pojawić opóźnienia, dodatkowe koszty i różne prawne zawirowania.

Pytanie 30

Zasada, zgodnie z którą ostatnie miejsce otrzymuje harmonogram dostarczania gotowych produktów do klientów, a artykuły do wytworzenia są pobierane z wcześniejszych miejsc, definiuje system zarządzania przepływem materiałów?

A. KANBAN
B. rso
C. TQM
D. EDI
Wybór EDI, TQM lub RSO jako odpowiedzi na podane pytanie jest niewłaściwy, ponieważ każda z tych koncepcji odnosi się do innych aspektów zarządzania w przedsiębiorstwie. EDI, czyli Elektroniczna Wymiana Danych, to technologia umożliwiająca wymianę informacji pomiędzy systemami komputerowymi organizacji, co nie ma bezpośredniego związku z zarządzaniem przepływem materiałów w kontekście produkcji. TQM, czyli Total Quality Management, koncentruje się na kompleksowym zarządzaniu jakością w całej organizacji, co może obejmować różne procesy, ale nie odnosi się bezpośrednio do zasadności sterowania przepływem materiałów w odniesieniu do ostatnich stanowisk. RSO, rozumiane jako Ruchome Systemy Organizacyjne, to termin, który nie jest powszechnie stosowany w literaturze związanej z zarządzaniem produkcją i nie odnosi się do specyficznych praktyk związanych z kontrolą produkcji. Główne błędy przy ocenie tych odpowiedzi polegają na myleniu różnych systemów zarządzania i ich celów. Należy pamiętać, że skuteczne zarządzanie produkcją wymaga nie tylko wiedzy o technologiach, ale także zrozumienia, jak te technologie wpływają na logistykę i procesy produkcyjne. Dlatego kluczowe jest rozróżnianie między różnymi podejściami i ich zastosowaniami w praktyce, aby móc efektywnie wdrażać najlepsze rozwiązania do zarządzania przepływem materiałów.

Pytanie 31

W magazynie doszło do uszkodzenia przewożonego szkła. Pracownik doznał rany dłoni, w której pozostał widoczny kawałek szkła. Jakie działania należy podjąć w celu udzielenia pierwszej pomocy poszkodowanemu?

A. ucisku wokół rany i przewiezieniu do placówki medycznej
B. ucisku wokół rany i nieusuwaniu ciała obcego
C. przewiezieniu do placówki medycznej
D. usunięciu ciała obcego
Podjęcie działań w sytuacji zranienia dłoni przez fragment szkła wymaga ścisłego przestrzegania zasad pierwszej pomocy. Odpowiedzi, które sugerują ucisk okolic rany i usunięcie ciała obcego, są błędne i mogą prowadzić do poważnych konsekwencji zdrowotnych. Usunięcie ciała obcego, jakim jest fragment szkła, może spowodować dodatkowe uszkodzenia tkanki, zwiększone krwawienie oraz ryzyko zakażenia. W kontekście pierwszej pomocy, kluczowe jest, aby nie manipulować ciałem obcym w ranie, co jest zgodne z wytycznymi zawartymi w podręcznikach pierwszej pomocy oraz zaleceniami organizacji zajmujących się zdrowiem publicznym. Ucisk okolic rany może być pomocny, ale jego niewłaściwe zastosowanie, zwłaszcza w połączeniu z próbą usunięcia ciała obcego, może pogorszyć sytuację. Należy również pamiętać, że transport do szpitala jest ważny, jednak nie powinno się tego robić bez wcześniejszego zapewnienia odpowiedniej stabilizacji rany. Nieuzasadnione ignorowanie tych zasad prowadzi do typowych błędów w ocenie sytuacji, takich jak nadmierne koncentrowanie się na usunięciu ciała obcego, co jest niezgodne z praktyką medyczną oraz zdrowym rozsądkiem. Zrozumienie tych zasad jest kluczowe dla skutecznej i bezpiecznej pomocy w nagłych wypadkach.

Pytanie 32

Po przeprowadzonej inwentaryzacji stwierdzono niedobór zapasów o wartości 3 500,00 zł. Zgodnie z umową o wspólnej odpowiedzialności materialnej pani Patrycja Wolna zostanie obciążona kwotą

UMOWA O WSPÓLNEJ ODPOWIEDZIALNOŚCI MATERIALNEJ
(fragment)
1.Pracownicy przyjmują łącznie wspólną odpowiedzialność materialną za szkody spowodowane niedoborem w powierzonym mieniu z obowiązkiem wyliczenia się.
2.Odpowiedzialność materialna pracowników w odniesieniu do każdego poszczególnego odpowiedzialnego materialnie pracownika wynosi
Katarzyna Borowska – 35% poniesionej przez Pracodawcę szkody.
Patrycja Kowalska – 30% poniesionej przez Pracodawcę szkody.
Danuta Nowak – 15% poniesionej przez Pracodawcę szkody.
Patrycja Wolna – 20% poniesionej przez Pracodawcę szkody.

A. 1 050,00 zł
B. 700,00 zł
C. 1 225,00 zł
D. 525,00 zł
Zgadzasz się, że 700,00 zł to dobra odpowiedź, bo wynika z umowy o wspólnej odpowiedzialności. Patrycja Wolna odpowiada za 20% szkody, a wartość niedoboru zapasów to 3 500,00 zł, więc prosto mówiąc: 3 500,00 zł razy 20% daje właśnie 700,00 zł. To całkiem sensowne podejście, bo takie umowy są tu po to, żeby chronić interesy pracodawcy, a jednocześnie sprawiedliwie ocenić sytuację, gdy ktoś z pracowników odpowiada za mienie firmy. Przykład? Na przykład, gdy pracownik zarządza magazynem i coś tam się zgubi - wtedy można łatwo obliczyć, ile tak naprawdę jest winny, co wydaje mi się super sprawiedliwe.

Pytanie 33

Średnie zużycie surowca w ciągu miesiąca wynosi 100 kg, a aktualny stan zapasów to 100 kg. Z uwagi na zapas bezpieczeństwa równy 100 kg, należy zamówić ten surowiec

A. 100 kg
B. 300 kg
C. 10 kg
D. 200 kg
Odpowiedź 100 kg jest w porządku, bo w tej sytuacji mamy zapotrzebowanie miesięczne na surowiec na poziomie 100 kg, a do tego zapas bezpieczeństwa też wynosi 100 kg. Więc razem potrzebujemy 200 kg (100 kg popytu plus 100 kg zapasu bezpieczeństwa). Obecnie mamy tylko 100 kg, więc musimy dokupić kolejne 100 kg, żeby produkcja mogła iść bez przeszkód i uniknąć problemów z brakami surowców. To pokazuje, jak ważne jest dobre zarządzanie zapasami i planowanie, żeby dostosować się do zmieniających się potrzeb. W produkcji zapas bezpieczeństwa to normalna rzecz, która pomaga zmniejszyć skutki nieprzewidzianych sytuacji. A tak na marginesie, techniki jak Just In Time (JIT) mogą pomóc w optymalizacji zakupów, ale w tym przypadku musimy mieć dobrze określone zapasy.

Pytanie 34

Jaką minimalną liczbę stanowisk z owijarką do palet powinno się przewidzieć w magazynie działającym przez 16 godzin dziennie, gdzie planowane jest zabezpieczenie 960 paletowych jednostek ładunkowych (pjł) w ciągu doby, a średni czas obsługi jednej pjł przez owijarkę wynosi 5 minut?

A. 8 owijarek
B. 5 owijarek
C. 12 owijarek
D. 16 owijarek
W przypadku błędnych odpowiedzi można zauważyć kilka kluczowych nieporozumień dotyczących kalkulacji ilości stanowisk owijających. Odpowiedzi sugerujące większą liczbę owijarek nie uwzględniają właściwego przeliczenia dostępnego czasu w magazynie na czas potrzebny do obsługi palet. Na przykład, przy 8 owijarkach, można by uznać, że każda z nich pracowałaby przez 120 minut dziennie, co prowadziłoby do błędnego wniosku, że czas pracy nie jest wystarczający, aby obsłużyć 960 palet. To pokazuje, że osoby odpowiadające w ten sposób nie zrozumiały, iż całkowity czas operacyjny wynosi 960 minut na dobę, co w rzeczywistości daje 4800 minut na obsługę wszystkich palet. Ponadto, zastosowanie większej liczby maszyn mogłoby prowadzić do nieefektywności operacyjnej i zwiększenia kosztów, podczas gdy w rzeczywistości optymalizacja procesów powinna dążyć do minimalizacji zasobów przy jednoczesnym osiągnięciu oczekiwanych rezultatów. W branży logistyki i magazynowania kluczowe jest zrozumienie, że nadmiar zasobów może prowadzić do marnotrawstwa, a więc i większych kosztów eksploatacyjnych. Dlatego zrozumienie, jak wychodzić z liczby operacji i czasu, jest fundamentem efektywnego zarządzania procesami magazynowymi.

Pytanie 35

Podstawowy moduł magazynowy to segment przestrzeni magazynowej, który obejmuje

A. dwie paletowe jednostki ładunkowe i przestrzeń pomiędzy nimi
B. jedną paletową jednostkę ładunkową
C. cztery paletowe jednostki ładunkowe oraz dwie drogi pomiędzy nimi
D. dwie paletowe jednostki ładunkowe
Podstawowy moduł magazynowy definiuje przestrzeń potrzebną do efektywnego składowania towarów, a jego prawidłowe zrozumienie jest kluczowe dla optymalizacji operacji magazynowych. Odpowiedź, która wskazuje na dwie paletowe jednostki ładunkowe oraz drogę pomiędzy nimi, odzwierciedla standardy zarządzania przestrzenią w magazynach. Taki moduł zapewnia nie tylko właściwe rozłożenie jednostek ładunkowych, ale również przestrzeń niezbędną do manewrowania sprzętem transportowym, co jest niezbędne dla zapewnienia bezpieczeństwa i efektywności operacji. Przykładowo, w nowoczesnych magazynach stosuje się różnorodne techniki, takie jak FIFO (First In, First Out), aby zapewnić efektywny obrót towarów w oparciu o ich daty przydatności. W praktyce, odpowiednia konfiguracja modułów magazynowych może wpływać na czas kompletacji zamówień oraz na koszty operacyjne, dlatego przestrzeganie tych zasad jest fundamentalne dla efektywnego zarządzania łańcuchem dostaw.

Pytanie 36

Ile wynosił zapas początkowy wyrobu X w magazynie, mając na uwadze, że jego stan końcowy to 20 sztuk, przy czym do magazynu dostarczono 100 sztuk, a z magazynu wydano 200 sztuk tego wyrobu?

A. 120 szt.
B. 280 szt.
C. 300 szt.
D. 320 szt.
Obliczanie zapasu początkowego wyrobu X może wydawać się skomplikowane, jednak opierając się na równaniu bilansu magazynowego, można łatwo uzyskać odpowiednią wartość. Niestety, wybrane odpowiedzi, takie jak 320, 280 czy 300 sztuk, wskazują na błędne rozumienie relacji między przyjęciami a wydaniami. Często zdarza się, że osoby rozwiązujące tego typu zadania mylą przyjęcia z zapasami końcowymi, co prowadzi do zawyżania wartości początkowych. Zrozumienie, że zapas końcowy jest efektem przyjęć oraz wydania, jest kluczowe. Zapas końcowy nie może być nieproporcjonalnie wyższy od wydanych towarów, co w przypadku podania 320 czy 300 sztuk jest ewidentnie błędne. Z kolei odpowiedź 280 sztuk również ignoruje fakt, że to wydania muszą być uwzględnione w równaniu. W praktyce, błędy te pochodzą z niepełnego zrozumienia zasad panujących w logistyce oraz zarządzaniu zapasami, które są fundamentem efektywnego działania przedsiębiorstwa. Właściwe podejście do bilansowania zapasów jest niezwykle istotne, by uniknąć strat związanych z niewłaściwym oszacowaniem stanów magazynowych.

Pytanie 37

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 38

W przypadku poważnych oparzeń, które prowadzą do martwicy, czyli całkowitego zniszczenia wszystkich warstw skóry (skóra jest poparzona, czarna lub biała), należy

A. zdjąć z poszkodowanego ubranie w rejonie poparzenia
B. usunąć martwy, przypalony naskórek oraz pozostałości
C. osłonić odkryte oparzone miejsca jałowymi opatrunkami
D. zdezynfekować ranę przy użyciu środków dezynfekujących
Wybór, który polega na używaniu środków dezynfekujących w przypadku poważnych poparzeń, niestety nie jest najlepszy. Gdy mamy do czynienia ze zniszczeniem wszystkich warstw skóry, tradycyjne środki mogą nie tylko nie zadziałać, ale wręcz zaszkodzić. Mogą podrażnić tkanki, co powoduje większy ból i opóźnia gojenie. Kiedy skóra jest martwa, dezynfekcja nie ma sensu, a najważniejsze to chronić ranę przed brudem. Musisz też uważać przy zdejmowaniu ubrań z miejsca poparzenia, jeśli coś się przykleiło, żeby nie uszkodzić skóry jeszcze bardziej. Usuwanie martwego naskórka bez oceny lekarza to również nie najlepszy pomysł. W takich sytuacjach lepiej, żeby zajął się tym specjalista. Stosowanie nieodpowiednich metod może prowadzić do poważnych komplikacji i zwiększonego ryzyka infekcji, więc zawsze lepiej skonsultować się z lekarzem przy poważnych poparzeniach.

Pytanie 39

Producent sprzętu kuchennego umieszcza je w kartonach, a następnie formuje w jednostki ładunkowe paletowe (pjł). Na każdej palecie roboty są rozmieszczane w 6 poziomach, a w każdym poziomie znajduje się 8 robotów. Ile pjł z robotami musi dostarczyć producent do hurtowni, która zamówiła 3 840 sztuk?

A. 480 pjł
B. 48 pjł
C. 640 pjł
D. 80 pjł
Aby obliczyć, ile paletowych jednostek ładunkowych (pjł) z robotami kuchennymi powinien dostarczyć producent, musimy najpierw określić, ile robotów mieści się na jednej palecie. Zgodnie z danymi, na każdej palecie układane są roboty w 6 warstwach, a w każdej warstwie znajduje się 8 robotów. Zatem liczba robotów na jednej palecie wynosi 6 razy 8, co daje 48 robotów na paletę. Następnie, aby określić, ile palet jest potrzebnych do zaspokojenia zamówienia hurtowni na 3 840 robotów, dzielimy całkowitą liczbę robotów przez liczbę robotów na jednej palecie: 3840 podzielone przez 48, co daje 80 palet. Dlatego poprawna odpowiedź to 80 pjł. Takie obliczenia są istotne w logistyce i zarządzaniu łańcuchem dostaw, gdzie precyzyjne planowanie i kalkulacje wpływają na efektywność operacyjną i zadowolenie klienta. W praktyce, stosując się do takich obliczeń, można zminimalizować koszty transportu oraz optymalizować procesy magazynowe.

Pytanie 40

Nowoczesna firma zajmująca się drobiarstwem usytuowana w regionie Podlasia korzysta z usług firmy logistycznej. W tym rejonie występuje słaba infrastruktura kolejowa. Zakładając, że codzienny transport schłodzonego drobiu wynosi 30 europalet, a odbiorcami są duże sieci handlowe rozlokowane w różnych częściach kraju; określ, który element infrastruktury transportowej będzie miał kluczowe znaczenie w logistycznej obsłudze tego obszaru?

A. Samochody o dużej ładowności i kolej
B. Samochody specjalne i o dużej ładowności
C. Samochody specjalne i kolej
D. Samochody o małej i dużej ładowności
Wybór odpowiedzi "samochody specjalne i o dużej ładowności" jest całkowicie trafny. Wiesz, w transporcie schłodzonego drobiu liczy się nie tylko to, żeby sam przewóz był, ale też jak to wszystko jest zorganizowane. Dobre pojazdy, takie jak chłodnie czy furgony, pozwalają na dostarczenie towaru w odpowiedniej temperaturze, a to jest mega ważne, bo przecież chcemy, żeby wszystko było świeże i bezpieczne. A jak mamy dużą ładowność, to możemy przewozić więcej towaru na raz, co jest istotne, szczególnie gdy chodzi o duże sieci sklepów w różnych częściach kraju. W praktyce, firmy zajmujące się dostawami żywności często korzystają z systemów monitorowania temperatury, żeby mieć pewność, że spełniają wymagania sanitarno-epidemiologiczne. W miejscach, gdzie infrastruktura kolejowa nie jest najlepiej rozwinięta, to właśnie te samochody stają się kluczowe. Dzięki nim transport jest bardziej elastyczny, a czas dostaw się skraca, co ma ogromne znaczenie, gdy mówimy o produktach spożywczych.