Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik logistyk
  • Kwalifikacja: SPL.01 - Obsługa magazynów
  • Data rozpoczęcia: 5 maja 2025 10:02
  • Data zakończenia: 5 maja 2025 10:26

Egzamin zdany!

Wynik: 23/40 punktów (57,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Zapewnienie dostępności produktów we wszystkich możliwych lokalizacjach sprzedaży w określonym etapie kanału, w obrębie wyodrębnionego terytorium rynkowego, określa się mianem dystrybucji?

A. wielokanałowej
B. wyłącznej
C. intensywnej
D. selektywnej
W odpowiedziach, które nie są poprawne, pojawiają się pewne powszechne nieporozumienia dotyczące strategii dystrybucji. Odpowiedź "selektywnej" wskazuje na strategię, w której producent wybiera tylko wybrane punkty sprzedaży, aby promować swoje produkty. Takie podejście może być efektywne w przypadku dóbr luksusowych, gdzie ekskluzywność i ograniczona dostępność są kluczowe. Jednak nie jest to zgodne z definicją dystrybucji intensywnej, która zakłada maksymalną dostępność w jak największej liczbie punktów sprzedaży. Odpowiedź "wielokanałowej" sugeruje podejście, w którym produkty są oferowane zarówno w sklepach stacjonarnych, jak i online. Choć to podejście ma swoje zalety, nie odnosi się bezpośrednio do intensywności dystrybucji na danym rynku. Ostatecznie odpowiedź "wyłącznej" odnosi się do strategii, w której producent przyznaje wyłączne prawa dystrybucji jednemu detalisty lub ograniczonej liczbie detalistów, co znacząco różni się od idei dystrybucji intensywnej. Warto pamiętać, że kluczowym błędem myślowym w tym przypadku jest utożsamianie różnych strategii dystrybucji z równoważnymi podejściami. W każdej sytuacji należy rozważyć cel dystrybucji oraz charakterystykę rynku, aby wybrać odpowiednią strategię.

Pytanie 2

Hurtownia sprzedała towary zgodnie z zestawieniem zamieszczonym w tabeli. Oblicz odpowiednio kwotę podatku VAT oraz wartość brutto za sprzedane towary.

Nazwa towaruCena jednostkowa netto
[zł]
Stawka podatku VAT
[%]
Liczba sprzedanych
towarów
[szt.]
Płyn hamulcowy16,002320
Płyn do chłodnic33,002310

A. 149,50 zł i 799,50 zł
B. 73,60 zł i 320,00 zł
C. 149,50 zł i 500,50 zł
D. 75,90 zł i 330,00 zł
Wybierając inne odpowiedzi, prawdopodobnie popełniłeś błąd w obliczeniach związanych z wartością netto, VAT-em i wartością brutto. Często takie błędy biorą się z pomylenia wartości netto z brutto albo złego użycia stawki VAT. Na przykład, czasami ludzie błędnie obliczają VAT jako procent od wartości brutto, a to prowadzi do wychwytywania niewłaściwych wartości VAT. Ważne jest, żeby pamiętać, że VAT liczymy od wartości netto, a nie brutto. Te nieporozumienia mogą się też brać z tego, że nie do końca znasz przepisy VAT-u, które mogą się różnić w zależności od towaru. Dodatkowo, czasami mogą występować różne stawki VAT dla różnych produktów, co komplikuje sprawę i może prowadzić do błędnych obliczeń całkowitego VAT-u. Kluczowe jest, żeby rozróżniać takie elementy, jak cena jednostkowa, ilość, wartość netto, VAT i wartość brutto. Jak tego nie zrozumiesz, mogą być problemy z poprawnym przeprowadzeniem obliczeń. W rachunkowości i finansach, błędy w obliczeniach mogą prowadzić do poważnych kłopotów, jak złe rozliczenia podatkowe czy niezadowolenie klientów. Zrozumienie zasad obliczeń VAT-u jest naprawdę istotne, nie tylko w tej sytuacji, ale ogólnie w zarządzaniu finansami firmy.

Pytanie 3

Aby zapakować produkt w detalicznej ilości nabywanej bezpośrednio przez klienta, konieczne jest wykorzystanie opakowań

A. transportowych
B. kontenerowych
C. zbiorczych
D. jednostkowych
Opakowania transportowe to elementy, które służą głównie do przewozu produktów w większych ilościach z jednego miejsca do drugiego. Często mają na celu ochronę towarów w trakcie transportu, a nie ich sprzedaż bezpośrednią konsumentom. Stosowanie opakowań transportowych do bezpośredniej sprzedaży detalicznej mogłoby prowadzić do problemów z identyfikacją produktu oraz z jego atrakcyjnością wizualną dla klientów. Z kolei opakowania kontenerowe są używane w transporcie morskim i lądowym do przewożenia dużych ilości towaru i nie są dostosowane do interakcji z końcowym użytkownikiem. Użycie ich w detalicznym pakowaniu mogłoby być mylące i zniechęcające dla konsumentów, którzy oczekują bezpośredniego dostępu do produktu. Z kolei opakowania zbiorcze, które łączą kilka produktów w jedno opakowanie, mogą być stosowane w przypadku sprzedaży hurtowej lub promocji, ale nie są właściwe dla sprzedaży jednostkowej, z uwagi na to, że konsument zwykle preferuje zakupy w małych ilościach. W praktyce, korzystanie z opakowań niewłaściwego typu prowadzi do obniżenia jakości doświadczeń zakupowych, a także do negatywnego wpływu na postrzeganą wartość produktu.

Pytanie 4

Ile jednostek ładunkowych paletowych (pjł) można utworzyć i zrealizować z magazynu w trakcie 5 dni, jeśli magazyn funkcjonuje w systemie dwóch zmian, a średnio w jednej zmianie przygotowywanych i wydawanych jest 220 pjł?

A. 2 200 pjł
B. 440 pjł
C. 88 pjł
D. 1100 pjł
W ciągu 5 dni magazyn pracuje na dwie zmiany, co oznacza, że w ciągu jednego dnia odbywa się 2 razy więcej pracy niż w przypadku jednej zmiany. Średnia liczba paletowych jednostek ładunkowych (pjł) przygotowywanych i wydawanych w ciągu jednej zmiany wynosi 220 pjł. Można zatem obliczyć całkowitą liczbę pjł w ciągu jednego dnia, mnożąc 220 pjł przez 2, co daje 440 pjł. Następnie, aby obliczyć liczbę pjł wydawanych w ciągu 5 dni, należy pomnożyć 440 pjł przez 5, co daje wynik 2200 pjł. Taki sposób planowania i zarządzania magazynem jest zgodny z najlepszymi praktykami w logistyce, które podkreślają znaczenie efektywności operacyjnej oraz optymalizacji procesów wydania towarów.

Pytanie 5

Wartość brutto sprzedanych towarów zgodnie z przedstawioną fakturą wynosi

Ilustracja do pytania
A. 456,78 zł
B. 1 529,22 zł
C. 1 986,00 zł
D. 2 442,78 zł
Wartość brutto sprzedanych towarów wynosi 2 442,78 zł, ponieważ jest to suma wartości netto wszystkich produktów, do której dodano odpowiedni podatek VAT. W przypadku sprzedaży towarów w Polsce, podatek VAT standardowo wynosi 23%. Aby obliczyć wartość brutto, należy zsumować wartość netto każdego towaru oraz dodać do niej wartość VAT. Przykładowo, jeśli wartość netto towaru wynosi 1 000 zł, to wartość brutto wyniesie 1 000 zł + (1 000 zł * 0,23) = 1 230 zł. Zastosowanie tej metody pozwala na precyzyjne określenie wartości sprzedanych towarów i jest zgodne z najlepszymi praktykami księgowymi. Warto zaznaczyć, że poprawne obliczenia wartości brutto są istotne nie tylko dla celów podatkowych, ale również dla analizy wyników finansowych firmy oraz w obszarze zarządzania sprzedażą. Dlatego znajomość i umiejętność obliczania wartości brutto to kluczowe kompetencje w każdej organizacji handlowej.

Pytanie 6

Numer ostatniej wystawionej faktury to 514/05/2018. Jaki numer będzie miała następna faktura, którą wystawimy w tym samym miesiącu i roku co ta poprzednia?

A. 514/05/2018
B. 514/06/2018
C. 515/06/2018
D. 515/05/2018
Numeracja faktur jest kluczowym elementem każdego systemu księgowego i ma na celu zapewnienie porządku i przejrzystości w dokumentacji. W przypadku faktury oznaczonej jako 514/05/2018, numer '514' wskazuje na kolejność wystawienia faktur w danym miesiącu, natomiast '05/2018' określa miesiąc i rok wystawienia. Aby poprawnie oznaczyć kolejną fakturę w tym samym miesiącu i roku, należy zwiększyć numer porządkowy o 1, co daje 515. Zatem prawidłowy numer kolejnej faktury to 515/05/2018. W praktyce, zachowanie konsekwencji w numeracji faktur jest niezbędne do zapewnienia zgodności z przepisami prawa oraz ułatwienia audytu finansowego. Ważne jest, aby przyjąć odpowiednie zasady dotyczące numerowania dokumentów, które zapewnią ich unikalność oraz chronologię wystawienia, co jest zgodne z ogólnymi zasadami rachunkowości.

Pytanie 7

Zjawisko, które polega na określeniu jednostkowego, technicznego kosztu produkcji gotowego wyrobu oraz produktu w trakcie wytwarzania, nazywa się

A. kompletowanie
B. kalkulacja
C. spożycie
D. rywalizacja
Wybór konkurencji, konsumpcji czy kompletacji jako odpowiedzi na pytanie o proces ustalania kosztów wytwarzania wyrobu jest błędny, ponieważ te terminy odnoszą się do zupełnie innych aspektów działalności gospodarczej. Konkurencja odnosi się do rywalizacji między przedsiębiorstwami na rynku, co wpływa na ceny i strategie marketingowe, ale nie ma bezpośredniego związku z kalkulowaniem kosztów produkcji. Konsumpcja to proces, w którym dobra i usługi są używane przez konsumentów, co również nie dotyczy wyceny kosztów wytwarzania. Z kolei kompletacja, choć może dotyczyć zbierania komponentów do produkcji, nie obejmuje analizy kosztów związanych z wytworzeniem gotowego produktu. Typowym błędem myślowym jest mylenie procesów produkcyjnych z innymi aspektami zarządzania. W rzeczywistości, kalkulacja kosztów jest fundamentalnym narzędziem do optymalizacji procesów i uzyskiwania przewagi konkurencyjnej. Bez precyzyjnej kalkulacji przedsiębiorstwo może podejmować decyzje oparte na niepełnych lub nieaktualnych informacjach, co może prowadzić do strat finansowych lub strat w wartości rynkowej. Zrozumienie różnicy między tymi pojęciami jest kluczowe dla skutecznego zarządzania i długoterminowego sukcesu firmy.

Pytanie 8

Który z poniższych towarów zostanie wprowadzony do systemu dystrybucji selektywnej?

A. Czasopismo
B. Telewizor
C. Gruszki
D. Bułka
Wybór produktów sprzedawanych w systemie dystrybucji selektywnej opiera się na ich charakterystyce oraz wymaganiach rynku. Gazety, chociaż są towarami regularnie dystrybuowanymi, są dostępne w niemal każdym kiosku i sklepie, co oznacza, że ich dystrybucja jest masowa, a nie selektywna. Oferując je w wielu lokalizacjach, nie spełniają one kryteriów selektywności, ponieważ nie wymagają specjalistycznej wiedzy ani warunków sprzedaży. Jabłka, jako produkt spożywczy, są powszechnie dostępne w supermarketach i lokalnych sklepach, co również wskazuje na ich masową dystrybucję. Chleb, będący podstawowym artykułem spożywczym, również nie jest przedmiotem selektywnej dystrybucji, gdyż można go nabyć w praktycznie każdym sklepie spożywczym. Błędne jest zatem przypisywanie tych produktów do systemu selektywnej dystrybucji, ponieważ takie podejście prowadzi do pomyłki w zrozumieniu różnic między różnymi strategiami dystrybucji. Selektywna dystrybucja dotyczy głównie towarów, które wymagają specjalistycznego podejścia, jak na przykład sprzęt elektroniczny, a nie produktów codziennego użytku. Użytkownicy często mylą te koncepcje, co może prowadzić do nieprawidłowych wniosków w zakresie strategii marketingowych i dystrybucyjnych.

Pytanie 9

Informatyczny system wspomagający zarządzanie magazynami, obejmujący zarówno stany towarów, ich lokalizacje, jak również kierowanie i nadzorowanie działań realizowanych w magazynie oraz w interakcji z produkcją, przyjęciami, wysyłkami i innymi procesami, to system

A. ERP
B. WMS
C. EAN
D. RFID
System WMS (Warehouse Management System) jest zaprojektowany w celu zarządzania operacjami magazynowymi, co obejmuje monitorowanie stanów magazynowych, lokalizację towarów oraz kontrolę procesów przyjęć i wydania produktów. WMS pozwala na optymalizację przestrzeni magazynowej poprzez inteligentne przypisywanie lokalizacji dla różnorodnych produktów, co zwiększa efektywność pracy. Przykładem zastosowania WMS jest możliwość śledzenia ruchu towaru w czasie rzeczywistym, co jest istotne dla zapewnienia dokładności stanów magazynowych. Firmy korzystające z WMS mogą również integrować go z systemami ERP, co pozwala na lepsze zarządzanie przepływem informacji w całej organizacji. Standardy takie jak ISO 9001 oraz normy GS1 dotyczące zarządzania łańcuchem dostaw podkreślają znaczenie systemu WMS w realizacji skutecznych procesów logistycznych, co przekłada się na zwiększenie konkurencyjności i satysfakcji klientów.

Pytanie 10

Produkty charakteryzujące się wysoką sprzedażą ilościową oraz niskim błędem prognoz według klasyfikacji ABC/XYZ zaliczają się do grupy towarów

A. BY
B. AY
C. AX
D. BZ
Zgadzasz się, odpowiedź AX to strzał w dziesiątkę! W klasyfikacji ABC/XYZ towary z grupy A naprawdę są na czołowej pozycji, bo mają wysoką wartość sprzedaży. Z kolei te z grupy X to fajne produkty, które można przewidywać bez większych problemów. Przykład? No weźmy coś z codziennego życia, jak mleko czy chleb. Zawsze się sprzedają i łatwo przewidzieć, ile ich trzeba, więc jak najbardziej pasują do grupy A i X. Dzięki tej klasyfikacji firmy mogą lepiej zarządzać swoimi zapasami, co ma ogromne znaczenie, bo można uniknąć strat związanych z przeterminowaniem towarów. To naprawdę pomaga w planowaniu i może sprawić, że cała operacja będzie sprawna jak w zegarku. Klasyfikacja ABC/XYZ to po prostu dobre podejście w logistyce!

Pytanie 11

Interakcja pomiędzy różnorodnymi segmentami linii produkcyjnej, opierająca się na kartach produktów, ich obiegu oraz analizie, określana jest jako system

A. MRP II
B. ERP
C. KANBAN
D. MRP I
KANBAN to system zarządzania produkcją, który opiera się na wizualizacji pracy i cyrkulacji wyrobów w procesie produkcyjnym. Jest to metoda pull, co oznacza, że produkcja jest inicjowana na podstawie rzeczywistego zapotrzebowania, co minimalizuje nadprodukcję i magazynowanie. Kluczowym elementem KANBAN są karty, które reprezentują konkretne jednostki produkcyjne lub materiały. Karty te są używane do śledzenia przepływu pracy i sygnalizowania potrzeby uzupełnienia zapasów. W praktyce, KANBAN zwiększa efektywność linii produkcyjnej poprzez eliminację marnotrawstwa i optymalizację wykorzystania zasobów. Przykładem zastosowania KANBAN może być fabryka samochodów, gdzie każda karta KANBAN informuje pracowników o potrzebie produkcji określonej liczby części, co pozwala na synchronizację produkcji z popytem rynkowym. Zgodnie z dobrymi praktykami branżowymi, wdrożenie KANBAN wymaga przeszkolenia personelu oraz ścisłej współpracy między działami, co przyczynia się do odzwierciedlenia rzeczywistych procesów produkcyjnych.

Pytanie 12

Który rodzaj zapasu służy do zmniejszenia różnicy pomiędzy przewidywanym zapotrzebowaniem a nagłym wzrostem potrzeb na towar w trakcie całego cyklu dostaw?

A. Skuteczny
B. Zabezpieczający
C. Spekulacyjny
D. Bieżący
Odpowiedź "Zabezpieczający" jest prawidłowa, ponieważ zapas zabezpieczający jest kluczowym elementem w zarządzaniu łańcuchem dostaw, mającym na celu minimalizowanie ryzyka związane z nieprzewidywalnymi zmianami w zapotrzebowaniu na towary. Ten rodzaj zapasu ma za zadanie łagodzić różnice między przewidywanym a rzeczywistym zapotrzebowaniem, co jest istotne w dynamicznych i zmiennych rynkach. W praktyce, jeśli przedsiębiorstwo dostrzega wzrost popytu na swoje produkty, zapas zabezpieczający pozwala na szybkie zaspokojenie potrzeb klientów, co z kolei przyczynia się do zwiększenia satysfakcji klientów oraz optymalizacji procesów logistycznych. Zastosowanie zapasu zabezpieczającego jest zgodne z najlepszymi praktykami w dziedzinie zarządzania zapasami, które wskazują na konieczność posiadania dodatkowych zasobów w przypadku nagłych wzrostów zapotrzebowania. Na przykład, w branży e-commerce, gdzie popyt może drastycznie wzrosnąć w okresach sezonowych, posiadanie zapasu zabezpieczającego może zapobiec brakowi produktów i utracie klientów.

Pytanie 13

Układ asortymentowy materiałów wykorzystywanych w firmie przemysłowej jest powiązany z logistyką działań

A. dystrybucji
B. produkcji
C. informacji
D. zakupu
Wybór odpowiedzi dotyczących produkcji, dystrybucji lub informacji wskazuje na pewne nieporozumienia związane z rolą logistyki w zarządzaniu materiałami. Proces produkcji, choć ściśle związany z materiałami, koncentruje się na przekształcaniu surowców i komponentów w gotowe wyroby. Nie bierze pod uwagę struktury asortymentowej materiałów, która jest kluczowa w fazie zakupu. W kontekście dystrybucji, błędne jest myślenie, że struktura asortymentowa odnosi się głównie do organizacji transportu gotowych produktów. Logistyka dystrybucji zajmuje się tym, jak dotrzeć do klienta, a nie tym, jakie materiały są potrzebne do produkcji. Odpowiedź związana z informacją sugeruje, że struktura asortymentowa jest bardziej kwestią danych, co jest nieprecyzyjne. Informacja wspiera procesy logistyczne, ale sama w sobie nie definiuje potrzeb zakupowych. Kluczowym błędem myślowym jest pominięcie faktu, że struktura asortymentowa jest fundamentem dla zakupów. Optymalizacja procesów zakupowych jest kluczowa dla efektywności operacyjnej, a dobry system zakupowy powinien zintegrować wszystkie aspekty zarządzania materiałami, aby zminimalizować ryzyko przestojów w produkcji.

Pytanie 14

Jaką wartość ma końcowy zapas towaru w sieci dystrybucji, jeżeli dostarczono 1 800 szt., początkowy zapas wynosił 2 000 szt., a klient odebrał 3 500 szt.?

A. 1 500 szt.
B. 500 szt.
C. 1 700 szt.
D. 300 szt.
Aby obliczyć zapas końcowy towaru w sieci dystrybucji, stosujemy prosty wzór: Zapas końcowy = Zapas początkowy + Dostawa - Sprzedaż. W tym przypadku mamy do czynienia z zapasem początkowym wynoszącym 2000 sztuk, dostawą w wysokości 1800 sztuk oraz sprzedażą (odbiorem przez klienta) na poziomie 3500 sztuk. Podstawiając te wartości do wzoru, otrzymujemy: Zapas końcowy = 2000 + 1800 - 3500, co daje 300 sztuk. Zrozumienie tego procesu jest kluczowe w zarządzaniu zapasami, pozwala na efektywne planowanie oraz minimalizację ryzyka nadwyżek lub niedoborów towarów. W praktyce firmy stosują różne strategie zarządzania zapasami, takie jak Just-In-Time (JIT), aby utrzymać optymalne poziomy zapasów, co jest zgodne z najlepszymi praktykami branżowymi. Przykładowo, w przypadku sezonowego wzrostu popytu, odpowiednie prognozowanie i dostosowanie strategii zamówień mogą znacząco poprawić wyniki finansowe przedsiębiorstwa.

Pytanie 15

W porcie kontenerowym przyjęto ładunek drobnicowy w postaci 88 palet. Jak długo potrwa rozładunek towaru, jeśli do tego zadania wykorzystano 4 wózki widłowe, a cykl transportowy jednego wózka trwa 2 minuty?

A. 44 minuty
B. 22 minuty
C. 88 minut
D. 11 minut
W przypadku rozładunku ładunku drobnicowego, ważne jest zrozumienie, jak działa system transportowy w magazynach i portach kontenerowych. Wybór niepoprawnych odpowiedzi może wynikać z błędnego oszacowania czasu potrzebnego na rozładunek. Na przykład, odpowiedzi, które sugerują 22 minuty, 88 minut czy 11 minut, mogą wynikać z nieprawidłowego zrozumienia cyklu transportowego. Należy pamiętać, że wózek widłowy ma określony czas cyklu, który w tym przypadku wynosi 2 minuty na jedną paletę. W sytuacji, gdy używamy 4 wózków, każdy z nich wykonuje cykl równocześnie, co zwiększa wydajność. Błąd w obliczeniach może prowadzić do błędnych wniosków, takich jak stwierdzenie, że czas rozładunku wyniesie 22 minuty, co jest niemożliwe, gdyż jeden wózek potrzebowałby na to 176 minut. Z kolei odpowiedź sugerująca 88 minut ignoruje fakt, że czas ten powinien być podzielony przez liczbę wózków, co jest kluczowe w optymalizacji procesów. Typowe błędy myślowe obejmują też nieuwzględnienie wpływu równoległych operacji, co jest fundamentalne w zarządzaniu łańcuchem dostaw. Z tego względu, prawidłowe zrozumienie procesu oraz jego skutków jest kluczowe w praktyce logistycznej.

Pytanie 16

Przedstawiona tabela zawiera dane dotyczące stanu zapasów oraz liczbę wyrobów gotowych montowanych w przedsiębiorstwie na dwóch zmianach. W związku z koniecznością realizacji 9 przenośników taśmowych, firma powinna zamówić

Elementy montażuStan zapasów w sztukachMontaż wykonywany podczas I zmiany w sztukachMontaż wykonywany podczas II zmiany w sztukach
silniki454
taśmy545

A. 4 silniki i 3 taśmy.
B. 5 silników i 4 taśmy.
C. 4 silniki i 5 taśm.
D. 5 silników i 5 taśm.
Odpowiedź "5 silników i 4 taśmy" jest prawidłowa, ponieważ dokładnie odpowiada na potrzeby produkcyjne związane z realizacją zamówienia na 9 przenośników taśmowych. Wykorzystując dane z tabeli, można zauważyć, że do montażu 9 przenośników potrzebne są 9 silników i 9 taśm. W aktualnym stanie zapasów firma dysponuje 4 silnikami, co oznacza konieczność zamówienia dodatkowych 5 silników. W przypadku taśm, dostępnych jest 5 sztuk, zatem do osiągnięcia wymaganej ilości 9 taśm, trzeba zamówić 4 dodatkowe. Taki proces zamówień jest zgodny z zasadami zarządzania zapasami, które sugerują utrzymanie minimalnego poziomu zapasów w celu zaspokojenia popytu produkcyjnego. Odpowiednie planowanie i prognozowanie potrzeb materiałowych są kluczowe w każdej organizacji produkcyjnej, aby uniknąć opóźnień w realizacji zamówień oraz nadmiernych kosztów związanych z niedoborem surowców.

Pytanie 17

Z punktu widzenia zasięgu, infrastrukturę lotniskową tworzą porty

A. cywilne, wojskowe, towarowe
B. cywilne, lokalne, towarowe
C. centralny, regionalne, wojskowe
D. centralny, regionalne, lokalne
W analizowanym przypadku, wiele z przedstawionych odpowiedzi zawiera istotne nieścisłości w klasyfikacji portów lotniczych. Odpowiedzi wskazujące na klasyfikację według rodzajów działalności, takich jak porty cywilne, wojskowe czy towarowe, mylą kategorie funkcjonalne z kategoriami zasięgu. Klasyfikacja na porty cywilne wprowadza w błąd, ponieważ nie uwzględnia strukturalnych różnic w zasięgu geograficznym i znaczeniu operacyjnym portów. Porty towarowe, które również się pojawiły, są specyficznymi obiektami o innym charakterze działalności, a nie można ich bezpośrednio porównywać z portami pasażerskimi w kontekście klasyfikacji zasięgu. Kolejną pomyłką jest postrzeganie portów wojskowych jako elementu infrastruktury lotniczej w kontekście ogólnych portów cywilnych, co nie ma odzwierciedlenia w praktykach branżowych, ponieważ porty wojskowe nie są klasyfikowane w ten sposób. Istnieje również nieporozumienie związane z pojęciem portów centralnych i regionalnych. Właściwe zrozumienie tych kategorii jest kluczowe dla planowania rozwoju infrastruktury transportowej oraz efektywnego zarządzania ruchem lotniczym, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży lotniczej. Stąd, zrozumienie różnic między klasyfikacjami zasięgu portów lotniczych jest niezbędne dla osób zajmujących się transportem powietrznym i planowaniem urbanistycznym.

Pytanie 18

Jakiego typu regał powinno się zastosować w magazynie do przechowywania rur metalowych o długości 3 metrów?

A. Wjezdny
B. Półkowy
C. Wspornikowy
D. Przepływowy
Regały wspornikowe są idealnym rozwiązaniem do składowania długich materiałów, takich jak rury metalowe o długości 3 metrów. Dzięki konstrukcji opierającej się na wspornikach, które mogą być zamontowane na różnych wysokościach, możliwe jest efektywne wykorzystanie przestrzeni magazynowej. W przypadku rur o dużych długościach, regały wspornikowe pozwalają na ich bezpieczne i stabilne przechowywanie, eliminując ryzyko ich przewrócenia. Dodatkowo, takie regały nie posiadają z przodu żadnych przeszkód, co ułatwia dostęp do składowanych materiałów oraz ich transport wózkami widłowymi. Zastosowanie regałów wspornikowych jest również zgodne z najlepszymi praktykami w branży magazynowej, które zalecają stosowanie odpowiednich systemów składowania dostosowanych do specyfikacji przechowywanych towarów. Przykładowo, w wielu zakładach przemysłowych, gdzie składowane są rury lub profile metalowe, regały wspornikowe stanowią standardowe rozwiązanie, co przekłada się na zwiększenie efektywności operacyjnej i optymalizację przestrzeni magazynowej.

Pytanie 19

System bezpośredniego przesyłania dokumentów handlowych między firmami to metodologia

A. EDI
B. ADC
C. GS1
D. ERP
Wybór niepoprawnej odpowiedzi może wynikać z mylnego zrozumienia terminologii oraz funkcji poszczególnych systemów. Chociaż ADC (Automatic Data Capture) odgrywa istotną rolę w automatyzacji procesów zbierania danych, nie jest systemem przeznaczonym do bezpośredniego transferu dokumentów handlowych między przedsiębiorstwami. ADC skupia się na technologii zbierania danych, takiej jak skanery kodów kreskowych czy RFID, a nie na integracji procesów biznesowych. GS1 to organizacja zajmująca się opracowywaniem standardów dla identyfikacji produktów, ale sama w sobie nie jest systemem wymiany dokumentów. Z kolei EDI (Electronic Data Interchange) to technologia służąca do elektronicznej wymiany danych, jednak nie jest ona systemem ERP. Wiele osób myli te terminy, co skutkuje nieprawidłowymi konkluzjami. Kluczowe jest zrozumienie, że ERP to zintegrowany system zarządzania, który łączy różne procesy, podczas gdy EDI i ADC często są jego komponentami, lecz pełnią inne funkcje. Zastosowanie EDI w ramach ERP umożliwia skuteczny transfer danych, ale samo w sobie EDI nie zapewnia pełnej funkcjonalności zarządzania zasobami przedsiębiorstwa. Warto zwrócić uwagę na różnice między tymi pojęciami, aby uniknąć pomyłek w przyszłości.

Pytanie 20

W kontekście terminowego zrealizowania zamówienia, dział montażu podwozi przyczep rolniczych przekazał zlecenie produkcyjne do działu montażu nadwozi w celu wykonania gotowych wyrobów na dzień następny. Zaprezentowany sposób realizacji przepływów materiałowych ilustruje zastosowanie techniki

A. Just for You
B. KANBAN
C. Just in Time
D. REENGINERING
Wybór technik takich jak Just in Time, Reengineering czy Just for You jest błędny z kilku powodów. Just in Time (JIT) to strategia, która ma na celu dostarczenie odpowiednich materiałów dokładnie wtedy, gdy są potrzebne w procesie produkcyjnym, co wymaga wysokiego poziomu koordynacji i eliminacji zapasów. Choć podobnie jak KANBAN zmniejsza marnotrawstwo, JIT nie zawsze opiera się na wizualnych sygnałach do zarządzania produkcją, co odróżnia go od KANBAN. Reengineering to podejście do fundamentalnej przebudowy procesów biznesowych w celu osiągnięcia dramatycznych popraw w wydajności. Jest to znacznie szersza koncepcja, która nie odnosi się bezpośrednio do przepływów materiałowych, a skupia się na całkowitym przekształceniu organizacji. Just for You jest terminem, który nie odnosi się do uznawanej metodologii zarządzania produkcją i może być mylony z ideą personalizacji produktów, co jest zupełnie innym podejściem. Zrozumienie różnic między tymi technikami i ich zastosowanie w praktyce jest kluczowe dla efektywnego zarządzania procesami produkcyjnymi. Często błędem u uczniów jest mylenie tych terminów i koncepcji, co prowadzi do nieprawidłowych wniosków dotyczących strategii optymalizacji produkcji.

Pytanie 21

Jak nazywa się zapas znajdujący się w systemie produkcyjnym podczas procesu obróbki?

A. Zabezpieczający
B. Robót w toku
C. Cykliczny
D. W transporcie
Odpowiedź "Robót w toku" odnosi się do zapasu, który jest w trakcie przetwarzania w systemie produkcyjnym. Ten typ zapasu obejmuje wszystkie materiały, które zostały rozpoczęte w procesie produkcyjnym, ale jeszcze nie zostały zakończone. Przykładowo, w zakładzie produkcyjnym zajmującym się montażem, komponenty, które są aktualnie montowane na linii produkcyjnej, są klasyfikowane jako roboty w toku. Zarządzanie tym rodzajem zapasu jest kluczowe dla optymalizacji procesów produkcyjnych, ponieważ zbyt duża ilość robót w toku może prowadzić do nieefektywności, zwiększenia kosztów oraz opóźnień w dostawach. W praktyce, firmy stosują różne metody, takie jak Just-In-Time (JIT) czy Lean Manufacturing, aby zminimalizować ilość robót w toku i poprawić płynność produkcji. Dbanie o odpowiedni poziom robót w toku jest zgodne z najlepszymi praktykami branżowymi, które skupiają się na eliminacji marnotrawstwa i optymalizacji procesów.

Pytanie 22

Jedną z metod ochrony towaru przed uszkodzeniami w trakcie transportu jest blokowanie. Celem tego działania jest

A. uniemożliwienie przemieszczenia się towaru
B. zapewnienie bezpieczeństwa przewożonego towaru przed zarysowaniami oraz osadzaniem się kurzu
C. eliminowanie wibracji towaru podczas przewozu
D. oddzielenie towarów za pomocą przekładek w jednym środku transportu
Blokowanie towaru podczas transportu jest kluczowym procesem, który ma na celu uniemożliwienie przesunięcia się towaru. To podejście zapobiega uszkodzeniom powstałym w wyniku ruchu i drgań, które mogą wystąpić podczas transportu. W praktyce blokowanie może być realizowane na różne sposoby, takie jak stosowanie drewnianych lub plastikowych klinów, pasów transportowych, a także systemów mocujących w kontenerach. Stosowanie takich metod jest zgodne z normami Międzynarodowego Stowarzyszenia Transportu Morskiego (ISF) oraz standardami dotyczących przewozu towarów niebezpiecznych, które wyraźnie określają, jak powinny być zabezpieczone ładunki. Przykładowo, w transporcie morskim użycie odpowiednich pasów mocujących w celu stabilizacji ładunku jest powszechną praktyką, która minimalizuje ryzyko uszkodzeń i zapewnia bezpieczeństwo transportu. Ponadto, odpowiednie blokowanie towaru poprawia efektywność załadunku i rozładunku, co jest istotne w kontekście logistyki i zarządzania łańcuchem dostaw.

Pytanie 23

Na podstawie danych zawartych w tabeli ustal ekonomiczną wielkość dostawy.

Wielkość dostawy
[kg]
Koszt utrzymania zapasu
[zł]
Koszt uzupełniania zapasu
[zł]
Całkowity koszt utrzymania
i uzupełniania zapasu
[zł]
75260,00185,00445,00
50240,00160,00400,00
25195,00195,00390,00
10170,00240,00410,00

A. 10 kg
B. 25 kg
C. 50 kg
D. 75 kg
Wybór błędnych wielkości dostaw, takich jak 10 kg, 75 kg czy 50 kg, może wynikać z kilku typowych błędów myślowych związanych z analizą kosztów i efektywnością zbiorów zapasowych. Na przykład, wybór 10 kg może wydawać się kuszący dla osób myślących o minimalizacji jednorazowego kosztu zamówienia, jednak prowadzi to do znacznych kosztów utrzymania i częstszego uzupełniania zapasów. W rzeczywistości, częstsze dostawy wiążą się z wyższymi kosztami logistycznymi i administracyjnymi, co w dłuższej perspektywie zwiększa całkowity koszt. Kolejnym błędem jest założenie, że większe ilości, takie jak 75 kg, przynoszą większe oszczędności dzięki efektowi skali. Jednak przy zbyt dużej wielkości dostawy występuje ryzyko nadmiaru zapasów, co generuje dodatkowe koszty związane z magazynowaniem oraz ryzykiem przeterminowania towarów. Ostatecznie, wybór 50 kg może być postrzegany jako kompromis, lecz nie jest zgodny z zasadą minimalizacji kosztów, ponieważ nie optymalizuje równania kosztów zamówienia i utrzymania. Te wszystkie nieprawidłowe podejścia prowadzą do nieefektywnego zarządzania zapasami, co może negatywnie wpłynąć na wyniki finansowe firmy.

Pytanie 24

Jaką minimalną liczbę stanowisk z owijarką do palet powinno się przewidzieć w magazynie działającym przez 16 godzin dziennie, gdzie planowane jest zabezpieczenie 960 paletowych jednostek ładunkowych (pjł) w ciągu doby, a średni czas obsługi jednej pjł przez owijarkę wynosi 5 minut?

A. 8 owijarek
B. 5 owijarek
C. 16 owijarek
D. 12 owijarek
Aby określić minimalną liczbę stanowisk z owijarką do palet, musimy uwzględnić całkowitą liczbę palet do zabezpieczenia oraz czas potrzebny na obsługę jednej palety. W naszym przypadku, mamy 960 palet do zabezpieczenia dziennie, a średni czas obsługi jednej palety wynosi 5 minut. Całkowity czas potrzebny na owijanie 960 palet wynosi: 960 palet * 5 minut/paleta = 4800 minut. Ponieważ magazyn pracuje 16 godzin na dobę, co odpowiada 960 minutom, musimy podzielić całkowity czas przez czas pracy, aby znaleźć liczbę potrzebnych stanowisk: 4800 minut / 960 minut = 5. Oznacza to, że aby zrealizować planowane operacje w danym czasie, potrzebujemy minimum 5 owijarek. Przykładem zastosowania tej kalkulacji może być projektowanie procesów logistyki w dużych magazynach, gdzie optymalizacja liczby maszyn do owijania może znacząco wpłynąć na efektywność i koszty operacyjne.

Pytanie 25

Identyfikacja towarów w sposób automatyczny wykorzystuje technologię

A. GLN
B. RFID
C. MRP
D. GTIN
GLN, czyli Global Location Number, to bardziej numer identyfikujący lokalizację niż sama technologia. Używa się go do oznaczania miejsc, gdzie są biznesy, ale nie ma on nic wspólnego z automatyczną identyfikacją towarów w fizycznym świecie. Z kolei MRP, czyli planowanie potrzeb materiałowych, to system do optymalizacji zapasów, ale też nie dotyczy bezpośrednio identyfikacji towarów. GTIN, czyli Global Trade Item Number, to numer, który pozwala rozpoznać produkty na rynku, ale znów nie ma związku z automatycznym śledzeniem. Często ludzie mylą te terminy z RFID, myśląc, że wszystko to jedno i to samo. Dużo ważniejsze jest to, że RFID to technologia, która pozwala na odczyt danych bez potrzeby skanowania, co czyni ją bardziej efektywną w zarządzaniu towarami. Musisz więc dobrze przemyśleć, jakie technologie wybierasz, gdy mówisz o automatyzacji logistyki, bo każda branża ma różne potrzeby.

Pytanie 26

Kierowca ciężarówki, który obsługuje cysternę, podczas wykonywania zadań transportowych dostrzegł wyciek przewożonego materiału (kwasu żrącego). O tym zdarzeniu w pierwszej kolejności powinien poinformować

A. jednostkę straży pożarnej
B. specjalistę ds. BHP
C. pogotowie ratunkowe
D. swojego bezpośredniego przełożonego
W przypadku zauważenia wycieku przewożonego ładunku, szczególnie jeśli jest to substancja niebezpieczna, jak kwas żrący, najważniejszym krokiem jest powiadomienie jednostki straży pożarnej. Straż pożarna ma odpowiednie przeszkolenie i zasoby, aby szybko i skutecznie poradzić sobie z sytuacjami awaryjnymi związanymi z substancjami chemicznymi. Ich działania obejmują nie tylko neutralizację zagrożenia, ale również zabezpieczenie miejsca zdarzenia oraz ewentualne ewakuowanie osób znajdujących się w pobliżu. Przykładem mogą być sytuacje, w których strażacy używają specjalistycznych sprzętów do usuwania substancji chemicznych z terenu incydentu, co jest kluczowe dla ochrony zdrowia publicznego i środowiska. Warto również zaznaczyć, że zgodnie z przepisami prawa oraz standardami BHP, wszelkie incydenty związane z niebezpiecznymi materiałami powinny być zgłaszane do odpowiednich służb w celu zapewnienia właściwego zarządzania kryzysem i minimalizacji ryzyka dla ludzi i otoczenia.

Pytanie 27

Najczęściej wykorzystywane kody kreskowe to

A. EAN-8, EAN-9
B. EAN-8, EAN-13
C. EAN-8, EAN-10
D. EAN-8, EAN-12
Wybór EAN-8, EAN-10, EAN-12 lub EAN-9 jest nieco błędny i to z kilku powodów. Po pierwsze, EAN-10 i EAN-12 nie są standardowymi kodami kreskowymi – EAN-10 w ogóle nie istnieje, a EAN-12 jest używany tylko w specyficznych sytuacjach, mało znanych w codziennym handlu. EAN-9 też nie jest uznawany za standard. Użycie takich kodów może stwarzać sporo problemów, zwłaszcza w identyfikacji towarów i inwentaryzacji. Tak naprawdę, kody kreskowe są kluczowe w zarządzaniu zapasami, więc ich niewłaściwe zrozumienie może prowadzić do finansowych strat i obniżenia efektywności. Dobrym kierunkiem jest poznanie, które kody są rzeczywiście używane w branży, jak np. EAN-13, który jest ściśle związany z praktykami handlowymi. Generalnie, w logistyce każdy powinien mieć pojęcie o normach GS1 i jak to wszystko działa na co dzień.

Pytanie 28

Zachowanie ustalonych kryteriów dotyczących ilości, jakości oraz terminów dostaw ze strony dostawcy to

A. wydań
B. odbioru
C. przyjęć
D. dostaw
Wybór odpowiedzi związanej z 'odbioru', 'przyjęć' lub 'wydań' jest nieprawidłowy, ponieważ skupiają się one na innych aspektach procesu logistycznego, które nie odpowiadają definicji niezawodności. Odbiór odnosi się do momentu, w którym towar jest przyjmowany przez odbiorcę, a nie do procesu dostawy jako całości. Przyjęcia koncentrują się na formalnym zatwierdzeniu dostawy przez odbiorcę, co również nie odzwierciedla niezawodności dostawcy. Z kolei wydania dotyczą procesu przekazywania towarów z magazynu do klienta, co jest końcowym etapem dostawy, ale nie obejmują aspektów dotyczących terminowości i jakości dostawy na wcześniejszych etapach. Często mogą występować błędy w myśleniu, polegające na utożsamianiu niezawodności z pojedynczymi procesami, co może prowadzić do pogorszenia efektywności całego łańcucha dostaw. Kluczowe jest zrozumienie, że niezawodność dostaw koncentruje się na zdolności dostawcy do dostarczenia towarów zgodnie z umową, a nie na realizacji poszczególnych operacji logistycznych. Niezawodny dostawca to taki, który nie tylko spełnia określone standardy jakości, ale również dotrzymuje terminów dostaw, co jest niezbędne dla zachowania płynności operacyjnej w każdej organizacji.

Pytanie 29

Porty lotnicze, biorąc pod uwagę ich zasięg, dzielą się na:

A. cywilne, wojskowe, towarowe
B. centralny, regionalne, wojskowe
C. centralny, regionalne, lokalne
D. cywilne, lokalne, towarowe
Wszystkie pozostałe odpowiedzi zawierają błędne klasyfikacje infrastruktury portów lotniczych. Odpowiedzi dotyczące portów cywilnych, wojskowych i towarowych mylą aspekty funkcjonalne z geograficznymi. Porty cywilne i wojskowe odnoszą się do typologii użytkowania, a nie do zasięgu. W rzeczywistości, port lotniczy może być zarówno cywilny, jak i wojskowy, ale nie definiuje to jego zasięgu geograficznego. Podobnie, porty towarowe mogą być częścią większego portu cywilnego, ale także nie są sklasyfikowane według geograficznego zasięgu. Klasyfikacja na porty centralne, regionalne i lokalne opiera się na ich znaczeniu w systemie transportowym i przepustowości, co jest kluczowe dla zrozumienia, jak różne porty wspierają rozwój regionalny oraz międzynarodowy. Typowe błędy myślowe, które mogą prowadzić do tych niepoprawnych odpowiedzi, to zbytnie uproszczenie zagadnienia oraz niedostateczne uwzględnienie kontekstu funkcjonalnego portów lotniczych. Zrozumienie tej klasyfikacji jest kluczowe w planowaniu infrastruktury transportowej oraz w podejmowaniu decyzji dotyczących inwestycji i rozwoju lotnisk, co jest zgodne ze standardami branżowymi.

Pytanie 30

Koszty związane z tworzeniem zapasów to inaczej

A. koszty uzupełniania zapasów
B. koszty zapasu ochronnego
C. stałe wydatki związane z utrzymywaniem zapasów
D. zmienne wydatki logistyczne
Koszty zapasu zabezpieczającego to nie to samo co koszty uzupełniania zapasów. Koszty zapasu zabezpieczającego odnoszą się do dodatkowych zapasów gromadzonych w celu minimalizacji ryzyka niedoborów, które mogą wystąpić w wyniku nieprzewidzianych wydarzeń, takich jak opóźnienia dostaw czy nagłe wzrosty popytu. Ich celem jest zwiększenie bezpieczeństwa operacyjnego, ale nie są one bezpośrednio związane z procesem uzupełniania zapasów. Stałe koszty utrzymywania zapasów obejmują wydatki na przechowywanie, ubezpieczenie i utrzymanie zapasów, a więc także różne opłaty, które są niezależne od poziomu zapasów i nie odnoszą się bezpośrednio do kosztów ich uzupełniania. Z kolei zmienne koszty logistyki mogą obejmować szereg wydatków, takich jak transport czy obsługa magazynowa, które są uzależnione od ilości towarów i nie odnoszą się specyficznie do kosztów uzupełniania zapasów. Typowym błędem myślowym jest mylenie tych pojęć, co prowadzi do nieprawidłowego podejścia do zarządzania zapasami i kosztami. Zrozumienie różnic między tymi kategoriami kosztów jest kluczowe dla efektywnego planowania i optymalizacji procesów w łańcuchu dostaw.

Pytanie 31

Stolarnia otrzymała zlecenie na wyprodukowanie 100 sztuk krzeseł. Zużycie lakieru na jedno krzesło wynosi 0,2 litra. Zapas bezpieczeństwa nie jest wymagany. Ile litrów lakieru powinno się zamówić do produkcji krzeseł, jeśli w magazynie znajduje się: lakier - 4 litry, krzesła polakierowane - 50 sztuk?

A. 9 litrów
B. 12 litrów
C. 3 litry
D. 6 litrów
Aby obliczyć ilość lakieru niezbędną do wykonania zamówienia na 100 krzeseł, należy uwzględnić normę zużycia lakieru, która wynosi 0,2 litra na jedno krzesło. Dlatego całkowite zużycie lakieru na 100 krzeseł wynosi: 100 sztuk * 0,2 litra/sztuka = 20 litrów. Następnie, z tej wartości musimy odjąć zapasy lakieru, które wynoszą 4 litry. Zatem potrzebna ilość lakieru do zamówienia wynosi: 20 litrów - 4 litry = 16 litrów. Warto jednak zwrócić uwagę, że już 50 krzeseł zostało polakierowanych, co również należy uwzględnić w obliczeniach, ponieważ każde z nich zużyło 0,2 litra lakieru. Oznacza to, że 50 krzeseł zużyło 10 litrów lakieru, co dodatkowo zmniejsza wymagania dotyczące lakieru. W związku z tym, potrzebna ilość lakieru do zamówienia to: 20 litrów - 10 litrów (zużyte na 50 krzeseł) - 4 litry (zapas) = 6 litrów. Dlatego poprawną odpowiedzią jest 6 litrów, co jest zgodne z dobrą praktyką w zarządzaniu zapasami w produkcji.

Pytanie 32

Zgodnie z przedstawionymi w tabeli warunkami składowania środków żywnościowych określ, w jakich warunkach należy przechowywać tłuszcze i czekolady.

Pomieszczenia suche
(wilgotność względna 60%) przewiewne
Pomieszczenie wilgotne
(wilgotność względna 95%) przewiewne
Pomieszczenie suche
(wilgotność względna 60%)
Pomieszczenie wilgotne
(wilgotność względna 90%)
temp. 8÷10°Ctemp. 0÷5°Ctemp. 0÷4°Ctemp. -18 do -26°C
Artykuły higroskopijne:
– suche artykuły zbożowe
– pieczywo trwałe
– suche nasiona roślin
strączkowych
– cukier
– używki i przyprawy
– koncentraty
Artykuły o dużej zawartości
wody:
– warzywa
– owoce
– ziemniaki
Artykuły łatwo psujące się:
– tłuszcze
– czekolada
– chałwa
– mleko
– jaja
– mięso i wędliny
– drób
– orzechy
Artykuły zamrożone:
– mięso
– drób
– ryby
– mrożonki warzywne
i owocowe
– inne półprodukty
mrożone

A. W temperaturze od -5 do 0°C i wilgotności względnej 95%.
B. W temperaturze od 8 do 10°C i wilgotności względnej 60%.
C. W temperaturze od -18 do -26°C i wilgotności względnej 90%.
D. W temperaturze od 0 do 4°C i wilgotności względnej 60%.
Odpowiedź, w której mówisz o przechowywaniu tłuszczów i czekolady w temperaturze od 0 do 4°C oraz wilgotności 60% jest całkiem trafna. Te produkty łatwo psują się i te warunki naprawdę pomagają im dłużej zachować smak i aromat. Ważne jest, żeby unikać wyższych temperatur, bo to sprzyja namnażaniu się mikroorganizmów i złym reakcjom chemicznym. Dobre praktyki w przemyśle spożywczym mówią, że tłuszcze i czekolady najlepiej trzymać w chłodnych, suchych miejscach. Przykładem może być czekolada w chłodni w piekarni, gdzie wszystko się świetnie trzyma przez dłuższy czas. Dzięki temu możemy mieć pewność, że jedzenie, które spożywamy, jest bezpieczne i smaczne.

Pytanie 33

Tabela zawiera ilościowo-wartościowe zestawienie potrzeb materiałowych brutto i netto do realizacji otrzymanego zamówienia. Ile minimum ramiaków powinno zamówić przedsiębiorstwo, zgodnie z przedstawionym zestawieniem, w celu realizacji zamówienia?

Ilościowo-wartościowe zestawienie potrzeb materiałowych
WyszczególnienieZapotrzebowanie bruttoZapas magazynowy [szt.]Zapotrzebowanie netto
Liczba [szt.]Wartość [zł]Liczba [szt.]Wartość [zł]
Drzwi (produkt)3 200503 150
Zawias9 45020 790,0010 00000,00
Zamek3 15045 675,002 000 szt.1 15016 675,00
Skrzydło (półprodukt)3 1501 100 szt.2 050
Ramiak10 250430 500,008 6001 65069 300,00
Płyta otworowa2 05077 900,003 50000,00
Płyta HDF4 100270 600,004 0001006 600,00

A. 1 650 szt.
B. 3 300 szt.
C. 10 250 szt.
D. 8 600 szt.
Wybór niewłaściwej odpowiedzi zazwyczaj wynika z niepoprawnej interpretacji zapotrzebowania brutto oraz magazynowania. Przykładowo, odpowiedzi sugerujące wartości takie jak 3 300 sztuk lub 8 600 sztuk mogą wynikać z założenia, że zapotrzebowanie brutto powinno być w całości pokryte przez nowe zamówienie, bez uwzględnienia zapasów. Taka koncepcja prowadzi do nadmiernego zamawiania materiałów, co z kolei generuje dodatkowe koszty związane z przechowywaniem i zarządzaniem zapasami. Również, odpowiedzi zespołowe, które wskazują na 10 250 sztuk, mogą być wynikiem błędnej kalkulacji, w której błędnie zsumowano zapotrzebowanie brutto bez uwzględnienia zapasu. Takie podejście ignoruje fundamentalne zasady logistyki i zarządzania zapasami, które podkreślają znaczenie optymalizacji procesów zakupowych. W praktyce, efektywne zarządzanie materiałami polega na ścisłym monitorowaniu zapasów oraz precyzyjnym planowaniu zamówień, co pozwala na zminimalizowanie kosztów i ryzyka przestojów produkcyjnych. Aby poprawnie podejść do takich problemów, warto korzystać z narzędzi analitycznych oraz systemów ERP, które wspierają podejmowanie decyzji w zakresie zamówień i zarządzania zapasami.

Pytanie 34

Firma zajmująca się logistyką planuje wprowadzenie systemu do zarządzania magazynem. Jaki to będzie system?

A. Warehouse Management System
B. Distribution Requirements Planning
C. Manufacturing Resource Planning
D. Executive Information System
WMS, czyli Warehouse Management System, to takie specjalistyczne oprogramowanie, które ma na celu ogarnianie wszystkiego, co związane z operacjami w magazynie. Dzięki niemu można lepiej kontrolować zapasy, lokalizować produkty czy zarządzać zamówieniami. Przykład? No, wyobraź sobie, że dzięki WMS firma może śledzić, co się dzieje z towarami w magazynie, co naprawdę pomaga unikać błędów przy kompletacji zamówień i zwiększa efektywność działania. Wdrażając taki system, można zautomatyzować sporo procesów i zaoszczędzić czas oraz pieniądze. Z mojego doświadczenia, przed wdrożeniem WMS fajnie jest zrobić analizę potrzeb firmy i dobrze dostosować system do konkretnej działalności. Warto też wiedzieć, że WMS często współpracuje z innymi systemami ERP, co sprawia, że dane są spójne w całej firmie, a planowanie i prognozowanie stają się łatwiejsze.

Pytanie 35

Jakie są negatywne aspekty transportu drogowego?

A. szkodliwy wpływ na środowisko naturalne
B. bardzo korzystna oferta czasowa transportu
C. najlepsza dostępność przestrzenna transportu
D. wykorzystanie przewozów "door-to-door"
Dobra robota z wyborem tej odpowiedzi! Transport samochodowy rzeczywiście ma niezły wpływ na nasze środowisko. Tak naprawdę to jeden z głównych winowajców, jeśli chodzi o emisje gazów cieplarnianych i zanieczyszczenia powietrza. Samochody, zarówno osobowe, jak i ciężarowe, emitują spore ilości CO2 oraz inne szkodliwe substancje, co przyczynia się do zmiany klimatu i problemów zdrowotnych. Na przykład w USA transport drogowy odpowiada za około 29% wszystkich gazów cieplarnianych. Jest to nieco niepokojące. Hałas, jaki generują pojazdy, również nie sprzyja komfortowi życia w miastach. Dlatego warto myśleć o alternatywkach, jak transport kolejowy czy jazda na rowerze, które są znacznie lepsze dla naszej planety. Normy emisji, jak te Euro 6, oraz rozwój elektryków to kroki w dobrą stronę, ale ciągle trzeba nad tym pracować.

Pytanie 36

Który podsystem w systemie MRPI/II jest odpowiedzialny za obliczenia obciążenia poszczególnych zasobów na podstawie planu produkcji?

A. Resource Requirements Planning - RRP
B. Warehouse Management System - WMS
C. Production Activity Control - PAC
D. Enterprise Resources Planning - ERP
Resource Requirements Planning (RRP) jest kluczowym podsystemem w ramach systemów MRPI/II, który służy do analizy i obliczania obciążenia poszczególnych zasobów związanych z planem produkcji. RRP umożliwia efektywne zarządzanie zasobami, dostarczając informacji o tym, jakie zasoby są potrzebne w danym okresie oraz w jakich ilościach. Przykładem zastosowania RRP może być sytuacja, gdy firma planuje zwiększenie produkcji danego produktu. Dzięki RRP możliwe jest za wcześniejsze zidentyfikowanie, jakie maszyny i pracownicy będą niezbędni, a także zminimalizowanie ryzyka przestojów. RRP wspiera podejmowanie decyzji strategicznych, takich jak alokacja zasobów czy optymalizacja procesów produkcyjnych, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w zakresie zarządzania łańcuchem dostaw, które podkreślają znaczenie dostosowywania zdolności produkcyjnych do zmieniających się wymagań rynkowych.

Pytanie 37

Jak długo potrwa proces rozładunku pojazdu, który przywiózł do magazynu 34 paletowe jednostki ładunkowe (pjł), jeżeli cykl pracy wózka widłowego, polegający na pobraniu 1 pjł z pojazdu, przetransportowaniu go do strefy składowania i powrocie do pojazdu, trwa 2,5 minuty?

A. 2 godziny 05 minut
B. 1 godzinę 25 minut
C. 1 godzinę 15 minut
D. 2 godziny 45 minut
Widzę, że wybrałeś 1 godzinę 25 minut, czyli 85 minut. To właściwa odpowiedź! Żeby obliczyć, ile czasu zajmie rozładunek 34 palet, trzeba pomnożyć czas jednego cyklu, który wynosi 2,5 minuty, przez 34. Czyli 34 palety razy 2,5 min = 85 minut, co daje właśnie 1 godzinę i 25 minut. W realnym świecie, dobrze zorganizowany rozładunek ma duże znaczenie, bo wpływa na to, jak szybko wszystko w magazynie działa. Powinieneś również pamiętać, że wózki widłowe trzeba używać efektywnie, a szybkie załadunki i rozładunki to klucz. Szkolenie operatorów jest mega ważne, bo to wpływa na czas cyklu i bezpieczeństwo. No i ważna jest też dobra organizacja strefy składowania, bo odpowiednie ułożenie towarów może naprawdę przyspieszyć wszystko.

Pytanie 38

Dokumentem transportowym, który stanowi dowód na zawarcie umowy spedycji, jest

A. specyfikacja
B. zlecenie spedycyjne
C. instrukcja wysyłkowa
D. list przewozowy
Zlecenie spedycyjne jest kluczowym dokumentem w procesie organizacji transportu, stanowiącym formalne potwierdzenie zawarcia umowy spedycji. W praktyce, zlecenie spedycyjne jest stosowane przez nadawców do zlecania firmom spedycyjnym wykonania transportu towarów. Dokument ten zawiera istotne informacje, takie jak dane nadawcy i odbiorcy, opis towaru, jego ilość oraz wymagania dotyczące transportu. Zlecenie spedycyjne może również zawierać wytyczne dotyczące ubezpieczenia towaru, warunków dostawy oraz wynagrodzenia dla spedytora. Na podstawie tego dokumentu spedytor podejmuje dalsze działania, takie jak organizacja transportu i przygotowanie dodatkowych dokumentów przewozowych. Stosowanie zlecenia spedycyjnego spełnia wymogi dobrych praktyk branżowych, zapewniając przejrzystość i bezpieczeństwo w obrocie towarami. Warto również zaznaczyć, że w sytuacjach spornych zlecenie spedycyjne może służyć jako dowód w przypadku roszczeń dotyczących transportu.

Pytanie 39

Do kluczowych zalet wprowadzenia systemów informatycznych w procesie dystrybucji należy

A. maksymalizacja przestojów w kanale dystrybucji
B. wzrost liczby nieterminowych dostaw
C. poprawa jakości obsługi klientów
D. zwiększenie ilości dokumentacji papierowej
Wprowadzenie systemów informatycznych w procesie dystrybucji przyczynia się do poprawy jakości obsługi klientów poprzez automatyzację i optymalizację kluczowych procesów. Systemy te pozwalają na szybkie przetwarzanie zamówień, co skraca czas realizacji dostaw i minimalizuje ryzyko pomyłek. Na przykład, dzięki zastosowaniu systemów ERP (Enterprise Resource Planning) możliwe jest zintegrowanie różnych funkcji przedsiębiorstwa, co pozwala na bieżące śledzenie stanów magazynowych oraz lepsze planowanie zapasów. W rezultacie klienci otrzymują bardziej wiarygodne informacje na temat dostępności produktów oraz terminów dostaw. Dodatkowo, systemy CRM (Customer Relationship Management) umożliwiają lepsze zarządzanie relacjami z klientami, co przekłada się na wyższą jakość obsługi oraz zwiększenie satysfakcji klientów. Zastosowanie standardów, takich jak ISO 9001, promujących podejście ukierunkowane na klienta, jest kluczowe w kontekście implementacji takich systemów, co przyczynia się do długofalowego sukcesu firmy na rynku.

Pytanie 40

Zakład produkujący komputery przenośne otrzymał zamówienie na wykonanie 60 komputerów. Ustal, tle procesorów powinien zamówić zakład produkcyjny, aby zamówienie zostało zrealizowane. Weź pod uwagę zapas w magazynie i stan produkcji w toku.

Pozycja
w kartotece
magazynowej
Zapas
w magazynie
w szt.
Produkcja w toku
w szt.
Karta graficzna8010
Czytnik karty pamięci1305
Procesor35-
Akumulator35-

A. 25 szt.
B. 45 szt.
C. 35 szt.
D. 15 szt.
Odpowiedź 25 szt. jest poprawna, ponieważ aby zrealizować zamówienie na 60 komputerów przenośnych, zakład produkcyjny musi dysponować odpowiednią ilością procesorów. Mając już 35 procesorów w magazynie, zakład potrzebuje dokupić dodatkowe 25 sztuk, aby osiągnąć wymaganą ilość procesorów. W kontekście produkcji komputerów przenośnych, kluczowe jest, aby zawsze mieć na uwadze zapas komponentów, takich jak procesory, które są krytyczne dla produkcji. Dobrą praktyką w branży jest stosowanie systemów zarządzania zapasami, które pozwalają śledzić stan magazynowy oraz prognozować zapotrzebowanie na komponenty w zależności od planowanej produkcji. Warto również zainwestować w analizy danych dotyczące popytu, aby unikać przestojów w produkcji spowodowanych brakiem kluczowych elementów. Tego rodzaju podejścia przyczyniają się do zwiększenia efektywności operacyjnej i minimalizowania kosztów związanych z magazynowaniem oraz zamówieniami materiałów.