Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik mechatronik
  • Kwalifikacja: ELM.06 - Eksploatacja i programowanie urządzeń i systemów mechatronicznych
  • Data rozpoczęcia: 22 maja 2025 15:42
  • Data zakończenia: 22 maja 2025 15:56

Egzamin zdany!

Wynik: 32/40 punktów (80,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 2

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 3

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 4

Podczas przeglądu silnika trójfazowego frezarki numerycznej wykonano pomiary rezystancji uzwojeń i rezystancji izolacji, przedstawione w tabeli. Wyniki te wskazują na

Pomiar między
zaciskami silnika
Wynik
U1-U222 Ω
V1-V221,5 Ω
W1-W222,2 Ω
U1-V1
V1-W1
U1-W1
U1-PE52 MΩ
V1-PE49 MΩ
W1-PE30 Ω

A. przerwę w uzwojeniu U1-U2.
B. przerwę w uzwojeniu V1-V2.
C. zwarcie między uzwojeniem W1-W2, a obudową silnika.
D. zwarcie między uzwojeniami U1-U2 oraz W1-W2.
Odpowiedź wskazująca na zwarcie między uzwojeniem W1-W2 a obudową silnika jest poprawna z kilku kluczowych powodów. Przede wszystkim, analiza rezystancji izolacji uzwojeń w kontekście napięcia roboczego oraz wpływu na bezpieczeństwo operacyjne silnika jest istotna. Rezystancja izolacji między uzwojeniem W1-W2 a obudową wynosząca 30 MΩ sugeruje, że istnieje istotne połączenie elektryczne, co jest poniżej akceptowalnych wartości, według norm IEC 60034 dotyczących maszyn elektrycznych. Dla silników elektrycznych, wartości rezystancji izolacji powinny wynosić co najmniej 1 MΩ na każdy kilowatt mocy. W przypadku tego silnika, wzmianka o przebiciach i zwarciach w izolacji jest kluczowa, ponieważ może prowadzić do uszkodzeń mechanicznych i pożaru. Ponadto, zbliżone wartości rezystancji dla U1-U2 i V1-V2, wynoszące około 22 Ω, potwierdzają, że te uzwojenia działają prawidłowo, a zatem problem dotyczy tylko W1-W2. W praktyce, regularne sprawdzanie rezystancji izolacji jest kluczowym elementem prewencyjnego utrzymania ruchu, co pomaga w identyfikacji potencjalnych problemów zanim dojdzie do awarii.

Pytanie 5

Jakim rodzajem linii oznacza się sygnały sterujące wewnętrzne na schematach pneumatycznych?

A. Dwupunktową
B. Punktową
C. Ciągłą
D. Kreskową
Kreskowa linia na schematach pneumatycznych jest kluczowym symbolem, który wskazuje na wewnętrzne sygnały sterujące w urządzeniach pneumatycznych. Te sygnały są odpowiedzialne za komunikację pomiędzy różnymi komponentami systemu, co pozwala na sprawne i efektywne zarządzanie procesami pneumatycznymi. Zgodnie z normami branżowymi, takimi jak ISO 1219, które definiują symbole i oznaczenia w technice pneumatycznej, kreskowa linia jest uniwersalnie uznawana za standardowy sposób reprezentacji sygnałów sterujących, co ułatwia zrozumienie schematów przez inżynierów i techników. W praktyce oznaczenia te pozwalają na szybsze diagnozowanie ewentualnych problemów w systemie, a także na łatwiejsze wprowadzanie modyfikacji w projektach. Warto również zauważyć, że umiejętność prawidłowego odczytywania schematów z zastosowaniem odpowiednich oznaczeń jest niezbędna w pracy związanej z automatyką i pneumatyka, co czyni tę wiedzę nie tylko teoretyczną, ale i praktyczną.

Pytanie 6

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 7

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 8

Jaką metodę uzyskiwania sprężonego powietrza należy zastosować, aby jak najlepiej usunąć olej z medium roboczego?

A. Filtrację
B. Odolejanie
C. Redukcję
D. Osuszanie
Metoda odolejania to kluczowy proces w przygotowaniu sprężonego powietrza, szczególnie w aplikacjach, gdzie czystość medium roboczego ma kluczowe znaczenie dla funkcjonowania urządzeń pneumatycznych i jakości produktów końcowych. Odolejanie polega na zastosowaniu specjalistycznych filtrów, które są zdolne do eliminacji cząstek oleju poprzez mechanizmy adsorpcji i separacji. W praktyce, w systemach pneumatycznych, często wykorzystuje się filtry wstępne i końcowe, które skutecznie usuwają zanieczyszczenia, poprawiając jakość sprężonego powietrza. Standardy branżowe, takie jak ISO 8573, definiują różne klasy czystości sprężonego powietrza, gdzie klasa 1 wymaga minimalnej zawartości oleju. Niezbędne jest, aby systemy odolejania były regularnie serwisowane i monitorowane, aby utrzymać ich skuteczność. W kontekście przemysłowym, nieprzestrzeganie zasad odolejania może prowadzić do uszkodzeń sprzętu, zwiększenia kosztów eksploatacji oraz obniżenia jakości produkcji. Znajomość i zastosowanie metody odolejania to zatem niezbędny element w zarządzaniu jakością w procesach pneumatycznych.

Pytanie 9

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 10

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 11

Jaką linią należy zaznaczyć na rysunku technicznym miejsce urwania lub przerwania przedmiotu?

A. Grubą kreską.
B. Grubą linią punktową.
C. Cienką z długą kreską oraz kropką.
D. Cienką ciągłą linią zygzakową.
Wybór innej linii niż cienka ciągła zygzakowa może prowadzić do poważnych nieporozumień w interpretacji rysunków technicznych. Gruba kreskowa linia jest często używana do oznaczania krawędzi widocznych obiektów i nie nadaje się do przedstawiania urwań lub przerwań, ponieważ sugeruje pełną widoczność, co jest sprzeczne z zamysłem. Gruba punktowa linia służy do wskazywania detali lub charakterystycznych punktów, ale również nie odzwierciedla idei przerwania przedmiotu. Cienka z długą kreską i kropką linia, z kolei, jest stosowana do oznaczania linii wymiarowych lub innych detali pomocniczych, które nie mają nic wspólnego z urwaniem. Wybór niewłaściwej linii może prowadzić do błędnych interpretacji, co w praktyce inżynieryjnej może skutkować poważnymi błędami konstrukcyjnymi. Kluczowe jest zrozumienie, że różne typy linii mają swoje specyficzne zastosowania, a ich niewłaściwe użycie odbiega od dobrych praktyk branżowych. Dlatego ważne jest przestrzeganie ustalonych norm i standardów, aby zapewnić dokładność i czytelność dokumentacji technicznej.

Pytanie 12

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 13

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 14

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 15

Początkowo operator frezarki powinien

A. wyczyścić łożyska silnika, styki przekaźników oraz styczników w systemie sterowania
B. ocenić stan frezu oraz jego mocowanie
C. sprawdzić kondycję techniczną łożysk silnika i w razie potrzeby je nasmarować
D. kilkakrotnie szybko uruchomić i wyłączyć frezarkę w celu sprawdzenia prawidłowego działania silnika
Poprawną odpowiedzią jest sprawdzenie stanu frezu i jego mocowania, ponieważ jest to kluczowy krok w zapewnieniu prawidłowego funkcjonowania frezarki. Frez jest narzędziem skrawającym, które wymagane jest do efektywnego usuwania materiału. Jego uszkodzenie lub niewłaściwe mocowanie mogą prowadzić do wadliwego przetwarzania materiału, co z kolei wpływa na jakość wykonanych detali oraz wydajność produkcji. Przykładowo, jeśli frez nie jest prawidłowo zamocowany, może dojść do jego wibracji, co prowadzi do nadmiernego zużycia narzędzia oraz ryzyka uszkodzenia maszyny. Dobrym praktyką przed rozpoczęciem pracy jest przeprowadzenie wizualnej kontroli frezu oraz zastosowanie odpowiednich narzędzi do pomiaru, takich jak suwmiarka, aby upewnić się, że jego średnica oraz długość są zgodne z wymaganiami. Dodatkowo, warto pamiętać o regularnych przeglądach stanu technicznego, co jest zgodne z normami ISO dotyczącymi zarządzania jakością w procesach produkcyjnych.

Pytanie 16

Która z wymienionych metod jest stosowana podczas przeprowadzania początkowego testowania programu stworzonego dla robota przemysłowego?

A. Ręczne odtwarzanie ruchów, krok po kroku z prędkością ruchu ustawioną na 100%
B. Automatyczne odtwarzanie ruchów z prędkością ruchu ustawioną na 100%
C. Automatyczne odtwarzanie ruchów, z prędkością ruchu ustawioną na 20%
D. Ręczne odtwarzanie ruchów, krok po kroku z prędkością ruchu ustawioną na 20%
Automatyczne odtwarzanie ruchów z prędkością ustawioną na 100% nie jest zalecanym sposobem testowania w początkowej fazie programowania robota przemysłowego. Tego rodzaju testowanie, mimo że może wydawać się efektywne ze względu na szybkość, wiąże się z wysokim ryzykiem niekontrolowanego zachowania robota. Szybkie ruchy mogą znacznie utrudnić identyfikację błędów, ponieważ wszelkie nieprawidłowości są trudniejsze do zauważenia w dużych prędkościach. Ponadto, w przypadku wystąpienia awarii lub nieprawidłowego działania, konsekwencje mogą być poważne, zarówno dla robota, jak i dla otoczenia. Wysokie prędkości mogą prowadzić do uszkodzenia elementów robota lub narzędzi, co zwiększa koszty napraw oraz przestojów w produkcji. Ręczne odtwarzanie z prędkością 100% jest również problematyczne, ponieważ nie daje inżynierom czasu na analizę i modyfikację programu w odpowiedzi na zauważone błędy. W ten sposób można łatwo wpaść w pułapkę zautomatyzowanego testowania, które nie uwzględnia krytycznych aspektów bezpieczeństwa i ergonomii, co jest kluczowe podczas projektowania systemów robotycznych. Z tych względów zaleca się przestrzeganie 20% prędkości w testach manualnych, co pozwala na dokładną analizę oraz eliminację wszelkich nieprawidłowości.

Pytanie 17

Jakie oprogramowanie komputerowe, które między innymi zajmuje się zbieraniem, wizualizacją, archiwizowaniem danych oraz alarmowaniem i kontrolą procesów, monitoruje przebieg procesów w systemach?

A. CNC
B. CAM
C. SCADA
D. CAD
SCADA, czyli Supervisory Control and Data Acquisition, to naprawdę fajne oprogramowanie, które ma kluczowe znaczenie w automatyzacji różnych procesów w przemyśle. Głównie zajmuje się zbieraniem danych z różnych czujników i urządzeń, a potem pokazuje je w zrozumiały sposób na ładnych interfejsach graficznych. W dodatku, SCADA archiwizuje te informacje, żeby można było je później analizować. Co ciekawe, jeżeli coś idzie nie tak, to potrafi alarmować operatorów, a także kontrolować urządzenia na bieżąco. Jest to mega ważne dla zachowania ciągłości i bezpieczeństwa. Na przykład, w energetyce SCADA monitoruje różne parametry, jak ciśnienie czy temperatura, co jest kluczowe dla prawidłowego działania. Jeśli chodzi o standardy, to ISA-95 mówi o tym, jak skutecznie integrować SCADA z innymi systemami, co naprawdę może poprawić efektywność i zminimalizować błędy.

Pytanie 18

Jakie działania regulacyjne powinny zostać przeprowadzone w napędzie mechatronicznym opartym na przemienniku częstotliwości oraz silniku indukcyjnym, aby zwiększyć prędkość obrotową wirnika bez zmiany wartości poślizgu?

A. Obniżyć wartość częstotliwości napięcia zasilającego
B. Proporcjonalnie zwiększyć wartość częstotliwości oraz napięcia zasilającego
C. Proporcjonalnie zmniejszyć wartość częstotliwości oraz napięcia zasilającego
D. Zwiększyć wartość napięcia zasilającego
Zwiększenie proporcjonalnie wartości częstotliwości i napięcia zasilającego jest kluczowe dla poprawnej regulacji prędkości wirowania wirnika silnika indukcyjnego. Prędkość synchroniczna, a więc i prędkość wirowania, jest bezpośrednio związana z częstotliwością zasilania, co oznacza, że zwiększenie częstotliwości prowadzi do wzrostu prędkości obrotowej. Jednocześnie, aby nie zmieniać wartości poślizgu, co jest istotnym parametrem w pracy silnika, należy równocześnie zwiększyć napięcie zasilające. W przeciwnym razie, przy wyższej częstotliwości, reaktancja indukcyjna silnika wzrasta, co może prowadzić do spadku prądu w uzwojeniu i tym samym zmniejszenia momentu obrotowego. Proporcjonalne zwiększenie napięcia zasilającego pozwala na kompensację tych zmian, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w inżynierii mechatronicznej. Na przykład, w zastosowaniach przemysłowych, takich jak przekładnie w maszynach CNC, odpowiednia regulacja tych parametrów jest kluczowa dla zapewnienia stabilności i efektywności pracy systemu.

Pytanie 19

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 20

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 21

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 22

Projektowana maszyna manipulacyjna posiada kinematykę typu PPP (TTT). Każdy z jej członów ma zakres ruchu wynoszący 1 m. Oznacza to, że efektor manipulacyjny będzie zdolny do realizacji operacji technologicznych w przestrzeni o wymiarach

A. 1 m × 2 m × 1 m
B. 2 m × 1 m × 1 m
C. 1 m × 1 m × 1 m
D. 1 m × 1 m × 2 m
Odpowiedź 2 jest prawidłowa, ponieważ każdy z trzech członów maszyny manipulacyjnej typu PPP (TTT) umożliwia ruch w jednym wymiarze przestrzeni. Zasięg każdego członu wynosi 1 m, co oznacza, że efektor końcowy ma możliwość poruszania się w przestrzeni o wymiarach 1 m w każdym z kierunków. Wynikowy zasięg manipulacyjny to sześcian o boku 1 m, co idealnie odpowiada podanym wymiarom 1 m × 1 m × 1 m. W praktyce, maszyny tego rodzaju są szeroko stosowane w automatyzacji procesów produkcyjnych i montażowych, gdzie precyzyjne manipulowanie obiektami w ograniczonej przestrzeni jest kluczowe. Tego rodzaju manipulatory znajdują zastosowanie w robotyce przemysłowej, np. przy montażu delikatnych komponentów elektronicznych. Istotne jest, aby inżynierowie projektujący takie maszyny brali pod uwagę zasięg ruchu przy planowaniu operacji, co pozwala na efektywniejsze i bardziej precyzyjne działania w zakładach produkcyjnych.

Pytanie 23

Aby prawidłowo zidentyfikować element wykonawczy na schemacie instalacji pneumatycznej, należy podać numer elementu oraz użyć odpowiadającego mu symbolu literowego

A. A
B. Z
C. V
D. S
Wybór niewłaściwego symbolu literowego do opisu elementu wykonawczego w układzie pneumatycznym może prowadzić do poważnych nieporozumień oraz błędów w projektowaniu i eksploatacji systemu. Symbole literowe są standardem w inżynierii pneumatycznej, a ich stosowanie ma na celu ułatwienie komunikacji pomiędzy inżynierami, technikami oraz innymi uczestnikami procesu projektowania. W przypadku odpowiedzi S, V czy Z, istnieje ryzyko, że użytkownik myli zastosowanie tych symboli. Symbol 'S' zazwyczaj odnosi się do elementów związanych z regulacją ciśnienia, takich jak zawory sterujące, co nie jest odpowiednie w przypadku elementu wykonawczego. Symbol 'V' jest często używany do oznaczania zaworów, a 'Z' może być mylony z różnymi innymi komponentami w zamkniętym obiegu pneumatycznym. Tego rodzaju błędy mogą prowadzić do nieprawidłowego działania całego systemu, a także do trudności w identyfikacji i lokalizacji usterek. Kluczowe jest, aby inżynierowie i technicy byli dobrze zaznajomieni z odpowiednimi symbolami oraz ich zastosowaniem zgodnie z obowiązującymi normami branżowymi, takimi jak ISO 1219. Zrozumienie i stosowanie odpowiednich symboli jest fundamentem skutecznej komunikacji technicznej oraz zapewnienia sprawności operacyjnej układów pneumatycznych.

Pytanie 24

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 25

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 26

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 27

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 28

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 29

Jakie urządzenie pomiarowe powinno być użyte do określenia lepkości oleju hydraulicznego w systemie mechatronicznym?

A. Pirometr
B. Wiskozymetr
C. Higrometr
D. Wakuometr
Wiskozymetr jest kluczowym przyrządem pomiarowym wykorzystywanym w wielu dziedzinach inżynierii i technologii, szczególnie w przemyśle mechatronicznym, gdzie precyzyjne pomiary lepkości są niezbędne do zapewnienia prawidłowego działania systemów hydraulicznych. Lepkość oleju hydraulicznego odgrywa istotną rolę w pracy układów hydraulicznych, gdyż wpływa na efektywność przenoszenia mocy oraz stabilność operacyjną urządzeń. W praktyce, wiskozymetry stosuje się do określenia, jak olej reaguje na różne warunki temperaturowe, co jest kluczowe dla optymalizacji jego właściwości roboczych. W branży inżynieryjnej standardy, takie jak ASTM D445, określają metody pomiaru lepkości, co zapewnia powtarzalność i wiarygodność wyników. Zrozumienie właściwości lepkości olejów hydraulicznych pozwala inżynierom na dobór odpowiednich materiałów oraz dostosowanie parametrów pracy maszyn, co przyczynia się do zwiększenia ich wydajności oraz żywotności.

Pytanie 30

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 31

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 32

Jaki parametr siłownika zainstalowanego w prasie pneumatycznej ma wpływ na maksymalną wartość wysunięcia stempla?

A. Średnica cylindra
B. Maksymalne ciśnienia zasilania
C. Średnica tłoczyska
D. Skok siłownika
Wybór maksymalnego ciśnienia zasilania jako kluczowego parametru wpływającego na wysuw stempla jest często mylnym podejściem, ponieważ ciśnienie odnosi się głównie do siły generowanej przez siłownik, a nie bezpośrednio do maksymalnej odległości jego wysunięcia. Ciśnienie zasilania wpływa na to, jaką siłę siłownik jest w stanie wygenerować, co jest istotne w kontekście obciążenia i wydajności operacyjnej, ale nie ma bezpośredniego wpływu na maksymalny wysuw stempla. Innym błędnym podejściem jest koncentrowanie się na średnicy tłoczyska lub cylindra. Średnica tłoczyska ma znaczenie dla siły, którą może wygenerować siłownik (im większa średnica, tym większa siła przy danym ciśnieniu), ale nie determinuje maksymalnego wysuwu stempla. Podobnie średnica cylindra wpływa na ilość powietrza potrzebną do pracy siłownika, co jest związane z jego efektywnością, ale nie na odległość, jaką siłownik może przebyć. Takie nieporozumienia mogą prowadzić do niewłaściwego doboru komponentów w systemach pneumatycznych, co w rezultacie przyczynia się do obniżenia wydajności i podniesienia kosztów operacyjnych. W praktyce kluczowe jest zrozumienie, że skok siłownika stanowi najbardziej bezpośredni i istotny parametr dla maksymalnego wysuwu, a nie inne wymienione czynniki.

Pytanie 33

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 34

Falowniki używane w przetwornicach częstotliwości mają na celu regulację

A. kierunku obrotów silnika, poprzez zmianę częstotliwości napięcia zasilającego silnik
B. prędkości obrotowej silnika, poprzez modyfikację wartości prądu zasilającego silnik
C. mocy silnika, poprzez zmianę częstotliwości napięcia zasilającego silnik
D. prędkości obrotowej silnika, poprzez zmianę częstotliwości napięcia zasilającego silnik
Stosowanie falowników w przetwornicach częstotliwości wymaga zrozumienia różnicy między regulacją prędkości obrotowej a innymi parametrami silnika, takimi jak moc czy kierunek obrotów. Wiele osób myli regulację prędkości z regulacją mocy, co prowadzi do nieporozumień. W rzeczywistości, falownik nie reguluje mocy silnika poprzez zmianę częstotliwości napięcia, ale raczej dostosowuje prędkość obrotową do wymagań aplikacji. Zmienność prędkości obrotowej silnika jest kluczowa dla efektywnego działania różnych systemów, jednak sama regulacja mocy wymaga odmiennych podejść, takich jak zmiana wartości prądu, co mylnie zostało zasugerowane w niektórych odpowiedziach. Ponadto kierunek obrotów silnika może być regulowany przy pomocy odpowiedniego sterowania, ale nie jest to głównym celem falowników, które są projektowane przede wszystkim do precyzyjnego dostosowywania prędkości. Często występujące błędy myślowe w tej dziedzinie wynikają z braku zrozumienia podstawowych zasad działania falowników oraz ich funkcji w systemach automatyzacji. Dlatego istotne jest, aby przed podjęciem decyzji o zastosowaniu falownika, dokładnie zrozumieć jego działanie i cel, co w konsekwencji pozwoli uniknąć nieporozumień w zakresie jego zastosowania.

Pytanie 35

Jakim napięciem powinien być zasilany cyfrowy mikroprocesorowy regulator DCRK 12 przeznaczony do kompensacji współczynnika mocy w układach napędów elektrycznych, o danych znamionowych zamieszczonych w tabeli?

Ilość stopni regulacji12
Regulacja współczynnika mocy0,8 ind. – 0,8 pojem.
Napięcie zasilania i kontroli Ue380...415V, 50/60Hz
Roboczy zakres działania Ue- 15% ... +10% Ue
Wejście pomiarowe prądu5 A
Typ pomiaru napięcia i prąduRMS
Ilość wyjść przekaźnikowych12
Maksymalny prąd załączenia12 A

A. 400 V DC
B. 230 V DC
C. 230 V AC
D. 400 V AC
Poprawna odpowiedź to 400 V AC, co wynika z danych znamionowych regulatora DCRK 12, które wskazują na napięcie zasilania w zakresie 380...415V, 50/60Hz. W zastosowaniach przemysłowych, napięcia te są powszechnie stosowane w układach zasilających maszyny oraz urządzenia elektryczne. Napięcie 400 V AC jest standardem w Europie i wielu innych krajach, co czyni je odpowiednim wyborem dla aplikacji przemysłowych. Wartością wyjściową tego regulatora może być również dostosowanie do zmiennych warunków pracy, co jest istotne w kontekście optymalizacji współczynnika mocy. Znajomość standardowych napięć zasilających jest niezbędna dla inżynierów, aby projektować i wdrażać systemy zasilania, które są zarówno efektywne, jak i zgodne z normami bezpieczeństwa. W praktyce, korzystanie z odpowiednich napięć zasilających wpływa na stabilność i długowieczność sprzętu, co jest kluczowe w przemyśle.

Pytanie 36

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 37

W jakim trybie powinny być przedstawiane na schematach układów sterowania zestyki elementów stycznych?

A. Nieprzewodzenia
B. Wzbudzonym
C. Niewzbudzonym
D. Przewodzenia
Odpowiedź "Niewzbudzonym" jest prawidłowa, ponieważ na schematach układów sterowania stany zestyki elementów stykowych powinny być przedstawiane w stanie niewzbudzonym. Taki stan oznacza, że elementy układu nie są aktywowane przez żadne sygnały zewnętrzne, co jest kluczowe dla analizy i projektowania układów automatyki. Dzięki przedstawieniu zestyki w stanie niewzbudzonym, inżynierowie mogą łatwiej ocenić, jak układ będzie działał w warunkach początkowych przed jego uruchomieniem. Ta praktyka jest zgodna z normami branżowymi, które promują jasność i jednoznaczność w dokumentacji technicznej. W przypadku projektowania systemów automatyki przemysłowej, przedstawianie stanu niewzbudzonego umożliwia lepsze zrozumienie działania systemu i pozwala na skuteczniejsze identyfikowanie potencjalnych problemów na etapie projektowania. W praktyce, stosowanie takiej konwencji przyczynia się do zwiększenia efektywności pracy zespołów inżynieryjnych oraz minimalizuje ryzyko błędów w realizacji projektów.

Pytanie 38

Jakie kluczowe cechy funkcjonalne powinien mieć system sterowania układem nawrotnym dla silnika elektrycznego?

A. Sygnalizację kierunków obrotu silnika
B. Podtrzymanie kierunku obrotów silnika z napędem
C. Ograniczenie czasowe dla pracy silnika z napędem
D. Blokadę uniemożliwiającą jednoczesne włączenie w obu kierunkach
Wybór odpowiedzi "Blokadę przed jednoczesnym załączeniem w obu kierunkach." jest poprawny, ponieważ stanowi kluczowy element systemów sterowania silnikami elektrycznymi, który ma na celu zapewnienie bezpieczeństwa oraz ochrony zarówno urządzenia, jak i użytkownika. W praktyce, w przypadku jednoczesnego załączenia silnika w dwóch przeciwnych kierunkach, mogłoby dojść do poważnych uszkodzeń mechanicznych, a także do zagrożenia dla ludzi znajdujących się w pobliżu. Blokada ta jest standardowym rozwiązaniem w branży automatyki, stosowanym w wielu aplikacjach, od prostych silników jednofazowych po złożone systemy napędowe w przemyśle. Przykładowo, w systemach z wykorzystaniem falowników, implementacja takiej blokady jest nie tylko zalecana, ale wręcz wymagana przez normy bezpieczeństwa. Dobre praktyki inżynieryjne sugerują wprowadzenie dodatkowych czujników, które monitorują aktywność silnika, co pozwala na automatyczne zatrzymanie pracy w przypadku wykrycia nieprawidłowości. Oprócz tego, zapewnia to również większą niezawodność i dłuższą żywotność komponentów systemu, co jest kluczowe w kontekście kosztów eksploatacji.

Pytanie 39

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 40

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.