Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik programista
  • Kwalifikacja: INF.04 - Projektowanie, programowanie i testowanie aplikacji
  • Data rozpoczęcia: 13 stycznia 2025 11:15
  • Data zakończenia: 13 stycznia 2025 11:25

Egzamin zdany!

Wynik: 37/40 punktów (92,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Jakie środowisko developerskie służy do tworzenia aplikacji na platformę iOS?

A. Eclipse
B. Visual Studio Code
C. Studio Androida
D. XCode
XCode to oficjalne środowisko programistyczne (IDE) firmy Apple, które jest wykorzystywane do tworzenia aplikacji na systemy iOS, macOS, watchOS i tvOS. XCode oferuje pełne wsparcie dla języków Swift i Objective-C oraz narzędzia do projektowania interfejsów użytkownika (Storyboard), debugowania aplikacji, testowania wydajności i optymalizacji kodu. XCode posiada także symulatory urządzeń Apple, co umożliwia testowanie aplikacji na różnych modelach iPhone’ów, iPadów oraz Apple Watch. XCode jest niezbędnym narzędziem dla deweloperów tworzących aplikacje na ekosystem Apple i pozwala na łatwą publikację aplikacji w App Store.

Pytanie 2

Jakie środowisko jest przeznaczone do tworzenia aplikacji mobilnych dla urządzeń Apple, wykorzystujące różne języki programowania, takie jak Java i Objective C?

A. React Native
B. NetBeans
C. XCode
D. Android Studio
Xcode to środowisko dedykowane do tworzenia aplikacji mobilnych na urządzenia Apple. Obsługuje języki takie jak Swift i Objective-C, co czyni go narzędziem pierwszego wyboru dla programistów iOS.

Pytanie 3

Jakie wartości może przyjąć zmienna typu boolean?

A. trzy dowolne liczby naturalne
B. 1, -1
C. O oraz każdą liczbę całkowitą
D. true, false
Zmienna typu logicznego (boolowskiego) w językach programowania, takich jak C++, Java czy Python, może przyjmować tylko dwie wartości: true (prawda) oraz false (fałsz). Te wartości są fundamentalne w logice komputerowej, ponieważ umożliwiają podejmowanie decyzji oraz kontrolowanie przepływu programu poprzez struktury warunkowe, takie jak instrukcje if, while czy for. Na przykład, w języku Python, tworząc zmienną logiczną, możemy użyć operatorów porównania, aby określić, czy dwie wartości są równe: is_equal = (5 == 5), co ustawia is_equal na true. Zmienne logiczne są zdefiniowane w standardach programowania, takich jak IEEE 754 dla reprezentacji liczb zmiennoprzecinkowych, gdzie wartość logiczna jest kluczowa dla operacji porównawczych. Dobrze zrozumiana logika boolowska jest niezbędna dla programistów, ponieważ stanowi podstawę algorytmu decyzyjnego oraz wpływa na efektywność kodu.

Pytanie 4

Który z wymienionych typów danych należy do typu logicznego?

A. float
B. int
C. char
D. bool
Typ danych 'bool' (boolean) jest typem logicznym, który przechowuje jedną z dwóch wartości: 'true' lub 'false'. Typy logiczne są nieodłącznym elementem programowania, ponieważ umożliwiają implementację warunków i pętli sterujących przepływem programu. Typ 'bool' znajduje zastosowanie w praktycznie każdym języku programowania, w tym C++, Java, Python i C#. Operacje logiczne, takie jak 'AND', 'OR' i 'NOT', opierają się na wartościach typu 'bool', co czyni je podstawą dla algorytmów decyzyjnych i strukturalnych. Zastosowanie typów logicznych zwiększa czytelność kodu i pozwala na efektywne zarządzanie warunkami logicznymi.

Pytanie 5

Jaką strukturę danych stosuje się w algorytmie BFS (przeszukiwanie wszerz)?

A. Kolejka
B. Tablica
C. Graf
D. Zbiór
Kolejka jest strukturą danych wykorzystywaną w algorytmie BFS (przeszukiwanie wszerz), co umożliwia przetwarzanie węzłów w kolejności ich dodania – zgodnie z zasadą FIFO (First In First Out). W BFS kolejka przechowuje kolejne wierzchołki do odwiedzenia, co pozwala na eksplorację grafu poziom po poziomie. Dzięki temu BFS jest idealny do znajdowania najkrótszej ścieżki w grafach nieskierowanych oraz przeszukiwania dużych przestrzeni stanów. Kolejka gwarantuje, że każdy wierzchołek jest odwiedzany w odpowiedniej kolejności, co czyni BFS algorytmem niezawodnym i wszechstronnym w zastosowaniach takich jak nawigacja, sieci komputerowe i sztuczna inteligencja.

Pytanie 6

Jaką wartość ma zmienna b po wykonaniu poniższego kodu?

Ilustracja do pytania
A. 2
B. 11
C. 20
D. 5
Po przeanalizowaniu przedstawionego kodu, możemy zauważyć, że zmienne a b i c są zainicjalizowane odpowiednio wartościami 1 20 i 3. Pętla while jest zależna od warunku a <= 10 co oznacza że będzie się wykonywać dopóki a nie przekroczy 10. W ciele pętli najpierw zmniejszamy wartość b o wartość c czyli b = b - c a następnie zwiększamy a o 2 czyli a += 2. Ponieważ a jest początkowo równe 1 pętla będzie się wykonywać pięć razy zanim a stanie się większe niż 10 (1 3 5 7 9). Podczas każdej iteracji wartość b zmniejsza się o 3 (ponieważ c=3). Po pięciu iteracjach wartość b zostanie zmniejszona o 15 (5*3) z początkowej wartości 20 uzyskując ostatecznie 5. W tym kontekście poprawna odpowiedź to 5. Takie podejście do analizy pętli i zmiennych jest kluczowe podczas programowania ponieważ pozwala zrozumieć jak zmieniają się wartości zmiennych w czasie wykonywania programu. Zrozumienie tych zasad jest fundamentalne w programowaniu proceduralnym oraz w debugowaniu kodu.

Pytanie 7

Reguła zaangażowania i konsekwencji jako jedna z zasad wpływania na innych odnosi się

A. do uległości wobec autorytetów
B. do kierowania się zdaniem danej grupy
C. do doprowadzania spraw do końca
D. do odwzajemniania się osobie, która nam pomogła
Reguła zaangażowania i konsekwencji odnosi się do potrzeby doprowadzenia spraw do końca. Kiedy ktoś podejmie decyzję lub działanie, jest bardziej skłonny kontynuować, aby zachować spójność wewnętrzną i unikać dysonansu poznawczego.

Pytanie 8

Jakie są główne cechy architektury klient-serwer?

A. Każdy klient funkcjonuje niezależnie od pozostałych
B. Komunikacja odbywa się bezpośrednio między urządzeniami klienckimi
C. Dane są przechowywane i przetwarzane na serwerze, a klient wysyła żądania i odbiera odpowiedzi
D. Serwer pełni rolę pasywnego odbiorcy danych od klientów
Architektura klient-serwer to model, w którym dane są przechowywane i przetwarzane na serwerze, a klient wysyła żądania i odbiera odpowiedzi. Model ten umożliwia centralizację zasobów, co prowadzi do łatwiejszego zarządzania aplikacjami i zwiększonego bezpieczeństwa. Klient-serwer jest podstawą działania aplikacji webowych, usług sieciowych oraz baz danych. Dzięki temu architektura ta umożliwia wielu użytkownikom jednoczesny dostęp do tych samych danych, co czyni ją wydajnym rozwiązaniem dla rozproszonych systemów informatycznych. Serwery mogą obsługiwać różne rodzaje klientów, takie jak przeglądarki, aplikacje mobilne czy urządzenia IoT, co sprawia, że jest to wszechstronny model stosowany w wielu branżach.

Pytanie 9

Jakie z wymienionych narzędzi jest szeroko stosowane do debugowania aplikacji internetowych?

A. Git
B. Chrome DevTools
C. Blender
D. Postman
Chrome DevTools to potężne narzędzie wbudowane w przeglądarkę Google Chrome, które umożliwia debugowanie aplikacji webowych. Umożliwia ono analizowanie struktury DOM, monitorowanie sieci, profilowanie wydajności oraz inspekcję kodu JavaScript. Chrome DevTools pozwala na śledzenie błędów w czasie rzeczywistym, edytowanie stylów CSS oraz modyfikowanie HTML bezpośrednio w przeglądarce, co znacznie przyspiesza proces rozwoju i testowania aplikacji webowych.

Pytanie 10

Które z wymienionych atrybutów klasy mogą być dostępne wyłącznie w obrębie tej klasy oraz jej klas potomnych?

A. Protected
B. Private
C. Public
D. Static
Modyfikator `protected` pozwala na dostęp do pól i metod klasy w ramach tej samej klasy oraz w klasach dziedziczących. Jest to pośredni poziom dostępu między `private` i `public`. Pola `protected` są ukryte przed innymi klasami spoza hierarchii dziedziczenia, ale pozostają dostępne w klasach pochodnych. Dzięki temu dziedziczenie staje się bardziej elastyczne, umożliwiając klasom potomnym korzystanie z chronionych elementów klasy bazowej. Przykład w C++: `class Pojazd { protected: int predkosc; }`. Klasy dziedziczące po `Pojazd` mogą używać `predkosc`, ale obiekty nie mają bezpośredniego dostępu do tego pola.

Pytanie 11

Która z metod zarządzania projektem jest oparta na przyrostach realizowanych w sposób iteracyjny?

A. Metodyki zwinne (Agile)
B. Model prototypowy
C. Model spiralny
D. Model wodospadowy (waterfall)
Model kaskadowy, znany też jako waterfall, jest trochę inny. Działa sekwencyjnie, więc każda faza projektu musi się skończyć, zanim zaczniemy następną – nie ma tu miejsca na iteracje. Z kolei model prototypowy polega na tworzeniu próbnych wersji aplikacji, ale też nie skupia się na iteracyjnym dostarczaniu funkcjonalności. A model spiralny łączy w sobie aspekty prototypowania i podejścia kaskadowego, przy czym iteracje są długie i bardziej cykliczne, a nie krótkie i dynamiczne, jak w Agile.

Pytanie 12

Zaprezentowany symbol odnosi się do

Ilustracja do pytania
A. Creative Commons
B. praw autorskich
C. domeny publicznej
D. prawa cytatu
Przedstawiony symbol reprezentuje domenę publiczną, co oznacza, że utwór nie jest objęty prawami autorskimi i może być swobodnie używany przez każdego. Takie oznaczenie jest często stosowane do dzieł, które przeszły do domeny publicznej po wygaśnięciu ochrony prawnej.

Pytanie 13

W klasie o nazwie samochod przypisano atrybuty: marka, rocznik, parametry[]. Atrybuty te powinny zostać zdefiniowane jako

A. funkcje
B. pola
C. interfejsy
D. metody
Pola klasy to jej atrybuty, które przechowują dane dotyczące obiektów. Definiują one stan obiektu i mogą przyjmować różne wartości w zależności od instancji klasy. W przypadku klasy samochod cechy takie jak marka, rocznik czy parametry to właśnie pola, które odzwierciedlają właściwości poszczególnych obiektów.

Pytanie 14

Które z poniższych twierdzeń najlepiej charakteryzuje bibliotekę w kontekście programowania?

A. Zbiór zmiennych globalnych, które są dostępne w trakcie działania aplikacji
B. Zestaw funkcji i klas, które mogą być wykorzystywane w aplikacjach
C. Zbiór kodu źródłowego, który jest stosowany wyłącznie w fazie kompilacji aplikacji
D. Plik wykonywalny, który funkcjonuje jako odrębny program
Biblioteka nie służy tylko podczas kompilacji – funkcje, które zawiera, są też dostępne w trakcie działania programu. Plik wykonywalny to właściwie finalny produkt kompilacji, a nie biblioteka, która jest bardziej narzędziem do budowy aplikacji. Zbiór zmiennych globalnych, które są dostępne w czasie działania programu, to raczej cecha środowiska, w którym działa program, lub interpreterów, a nie to, co definiuje bibliotekę.

Pytanie 15

Które z wymienionych działań stanowi zagrożenie dla emocjonalnego dobrostanu człowieka w sieci?

A. Zła postawa podczas pracy przy komputerze
B. Przesyłanie niezaszyfrowanych plików
C. Cyberstalking
D. Nadmierne korzystanie z mediów społecznościowych
Cyberstalking to groźne zjawisko polegające na uporczywym prześladowaniu, nękaniu lub groźbach w przestrzeni internetowej. Może prowadzić do poważnych problemów emocjonalnych, takich jak lęki, depresja, a nawet zespół stresu pourazowego (PTSD). Cyberstalking narusza prywatność ofiary, wywołując poczucie zagrożenia i bezradności. Walka z tym zjawiskiem obejmuje zgłaszanie przypadków organom ścigania, blokowanie prześladowców i korzystanie z narzędzi ochrony prywatności.

Pytanie 16

Definicja konstruktora dla zaprezentowanej klasy w języku C++ może być sformułowana jak w

Ilustracja do pytania
A. Deklaracji 1
B. Deklaracji 3
C. Deklaracji 4
D. Deklaracji 2
Deklaracja 1 przedstawia poprawną definicję konstruktora w języku C++. Konstruktor jest specjalną metodą, która ma taką samą nazwę jak klasa i nie posiada wartości zwracanej. Służy do inicjalizacji obiektów klasy i może być przeciążany, co pozwala na tworzenie różnych wersji konstruktora.

Pytanie 17

W programowaniu obiektowym odpowiednikami zmiennych oraz funkcji w programowaniu strukturalnym są

A. hermetyzacja oraz dziedziczenie
B. pola i metody
C. pola i kwalifikatory dostępu
D. metody statyczne i abstrakcyjne
Odpowiednikami zmiennych i funkcji w programowaniu obiektowym są pola i metody. Pola przechowują dane (stan obiektu), a metody implementują logikę, pozwalając na manipulowanie tymi danymi i realizację zachowań klasy.

Pytanie 18

Jaką funkcję spełniają atrybuty klasy w programowaniu obiektowym?

A. Zawierają informacje opisujące stan obiektu
B. Określają globalne stałe programu
C. Zapisują wartości lokalne w funkcjach
D. Umożliwiają przeprowadzanie operacji na obiektach
Pola klasy w programowaniu obiektowym to zmienne, które przechowują dane opisujące stan obiektu. Każdy obiekt posiada swoje własne kopie pól, co oznacza, że różne instancje tej samej klasy mogą przechowywać różne wartości. Przykład w C++: `class Samochod { public: string marka; int przebieg; }`. Pola `marka` i `przebieg` przechowują informacje o konkretnym samochodzie. Pola są kluczowym elementem modelowania rzeczywistych obiektów i umożliwiają przechowywanie oraz modyfikowanie danych w trakcie działania programu. Mogą mieć różne poziomy dostępu (`public`, `private`), co pozwala na lepszą kontrolę nad danymi.

Pytanie 19

W języku Java wyjątek ArrayIndexOutOfBoundsException występuje, gdy następuje próba dostępu do elementu tablicy, którego

A. indeks mieści się w zakresie od 0 do n-1, gdzie n oznacza rozmiar tablicy
B. wartość przewyższa jego indeks
C. indeks jest równy lub większy od rozmiaru tablicy
D. wartość przekracza rozmiar tablicy
ArrayIndexOutOfBoundsException występuje, gdy program odwołuje się do indeksu większego lub równego rozmiarowi tablicy. W języku Java indeksy zaczynają się od 0, więc próba dostępu do elementu spoza zakresu wywołuje ten wyjątek.

Pytanie 20

Aby zdefiniować zmienną, która będzie działała jako licznik instancji danej klasy, należy wprowadzenie takiego zmiennej poprzedzić słowem kluczowym

A. register
B. static
C. operator
D. virtual
Słowo kluczowe 'static' w językach takich jak Java, C++ czy C# oznacza, że dane pole należy do klasy, a nie do konkretnego obiektu. Dzięki temu pole 'static' jest współdzielone przez wszystkie instancje klasy i może być wykorzystywane do śledzenia liczby obiektów utworzonych na podstawie tej klasy. Static to nieodzowny element przy implementacji liczników instancji.

Pytanie 21

Która z metod zarządzania projektami jest najbardziej odpowiednia, gdy w początkowej fazie projektu zakres nie jest w pełni określony, wymagania mogą zmieniać się podczas realizacji, a także mogą wystąpić nowe potrzeby?

A. Agile
B. Model kaskadowy
C. Model V
D. PRINCE2
Metodyka Agile jest najbardziej optymalna w przypadku niejasnych wymagań na początku projektu. Agile pozwala na iteracyjne wprowadzanie zmian, dostosowując się do nowych wymagań w trakcie trwania projektu. Jest to elastyczne podejście, które sprzyja szybkiemu reagowaniu na potrzeby klienta.

Pytanie 22

Co to jest automatyzacja testowania procesów?

A. Kompilowaniem kodu w celu zwiększenia efektywności
B. Integracją testów w środowisku deweloperskim
C. Używaniem narzędzi oraz skryptów do wykonywania testów w sposób automatyczny bez udziału człowieka
D. Sprawdzaniem poprawności działania aplikacji na urządzeniach przenośnych
Automatyzacja procesu testowania to zastosowanie narzędzi, skryptów i technologii do przeprowadzania testów oprogramowania w sposób zautomatyzowany, bez konieczności ciągłej ingerencji człowieka. Automatyzacja pozwala na szybkie i wielokrotne uruchamianie testów regresyjnych, co znacząco zwiększa efektywność testowania, redukuje czas potrzebny na wykrycie błędów i umożliwia jednoczesne testowanie wielu funkcji. Narzędzia takie jak Selenium, JUnit czy TestNG pozwalają na tworzenie skryptów testowych, które automatycznie weryfikują poprawność działania aplikacji na różnych urządzeniach i w różnych środowiskach. Automatyzacja testów to nie tylko oszczędność czasu, ale także wyższa dokładność i powtarzalność testów, co minimalizuje ryzyko przeoczenia krytycznych błędów.

Pytanie 23

Jakie środowisko jest natywne do tworzenia aplikacji desktopowych w języku C#?

A. MS Visual Studio
B. NetBeans
C. Eclipse
D. PyCharm
MS Visual Studio to środowisko natywne do programowania aplikacji desktopowych w języku C#. To jedno z najczęściej używanych IDE do programowania w ekosystemie Microsoftu, oferujące wsparcie dla debugowania, projektowania interfejsu użytkownika i integracji z .NET. Visual Studio posiada również zaawansowane narzędzia do refaktoryzacji kodu, analizy oraz tworzenia aplikacji webowych i mobilnych.

Pytanie 24

Szablon MojaTablica oferuje funkcjonalność tablicy z indeksami oraz elementami różnych typów. W oparciu o pokazany kod, który wykorzystuje ten szablon do tworzenia tablicy asocjacyjnej, wskaż definicję, która posługuje się szablonem do zainicjowania tablicy, gdzie indeksami są liczby całkowite, a elementami są napisy?

Ilustracja do pytania
A. int tab2 = new MojaTablica()
B. MojaTablica tab2 = MOjaTablica()
C. MojaTablica tab2 = new MojaTablica()
D. int tab2[] = new MojaTablica()
Aby utworzyć tablicę asocjacyjną w oparciu o szablon, należy zainicjalizować ją przy użyciu właściwej składni: MojaTablica tab2 = new MojaTablica();. Tego typu deklaracja tworzy obiekt tablicy, gdzie klucze są liczbami całkowitymi, a wartości przechowywane w tablicy to napisy. Tablice asocjacyjne to potężne narzędzie pozwalające na szybkie wyszukiwanie i przechowywanie danych, bazujące na unikalnych kluczach, co umożliwia efektywne zarządzanie złożonymi strukturami danych.

Pytanie 25

Resuscytacja krążeniowo-oddechowa polega na realizowaniu

A. 15 ucisków klatki piersiowej oraz 3 oddechy ratunkowe
B. 20 ucisków klatki piersiowej oraz 1 oddech ratunkowy
C. 30 ucisków klatki piersiowej oraz 2 oddechy ratunkowe
D. 10 ucisków klatki piersiowej oraz 5 oddechów ratunkowych
Resuscytacja krążeniowo-oddechowa (RKO) obejmuje 30 uciśnięć klatki piersiowej i 2 oddechy ratownicze. Jest to standardowy schemat stosowany w celu przywrócenia funkcji życiowych u osoby nieoddychającej.

Pytanie 26

Który z przedstawionych poniżej przykładów ilustruje prawidłową deklarację zmiennej typu całkowitego w języku C++?

A. float liczba;
B. int liczba;
C. bool liczba;
D. char liczba;
W języku C++ zmienna typu całkowitego jest deklarowana za pomocą słowa kluczowego `int`. Przykładowa poprawna deklaracja to `int liczba;`, co oznacza, że `liczba` jest zmienną, która może przechowywać wartości całkowite, takie jak 1, 42 lub -15. Deklarowanie zmiennych w C++ pozwala na statyczne typowanie, co oznacza, że każda zmienna ma określony typ i nie może przechowywać wartości innego typu. Dzięki temu kod jest bardziej przejrzysty i mniej podatny na błędy związane z niezgodnością typów.

Pytanie 27

Jakie są różnice między konstruktorem a zwykłą metodą w klasie?

A. Konstruktor można wywołać bez konieczności tworzenia obiektu
B. Konstruktor powinien zwracać jakąś wartość
C. Konstruktor zawsze nosi tę samą nazwę co klasa i nie zwraca wartości
D. Konstruktor jest uruchamiany jedynie przez destruktor
Konstruktor różni się od zwykłych metod klasy tym, że nosi taką samą nazwę jak klasa i nie zwraca żadnej wartości, nawet `void`. Konstruktor jest wywoływany automatycznie podczas tworzenia obiektu i nie można go wywołać ręcznie jak zwykłą metodę. Jego zadaniem jest inicjalizacja pól obiektu i przygotowanie go do działania. Przykład w C++: `class Samochod { public: Samochod() { marka = "Ford"; } }`. W przeciwieństwie do innych metod konstruktor nie wymaga deklaracji typu zwracanego, co jest jedną z jego najbardziej charakterystycznych cech.

Pytanie 28

W jakiej sytuacji wykorzystanie stosu będzie korzystniejsze niż lista podczas projektowania zestawu danych?

A. Gdy dane muszą być uporządkowane
B. Gdy kolejność przetwarzania danych jest odwrócona (LIFO)
C. Gdy ważne jest szybkie znajdowanie elementów
D. Gdy chcemy usunąć element z końca
Lista umożliwia liniowy dostęp do elementów i pozwala na dodawanie/usuwanie elementów w dowolnym miejscu, ale nie działa na zasadzie LIFO – dostęp do ostatniego elementu nie jest tak szybki jak w stosie. Kolejka działa zgodnie z zasadą FIFO (First In First Out), co oznacza, że elementy są przetwarzane w kolejności ich dodania, co jest odwrotnością stosu. Tablica dwuwymiarowa to struktura służąca do przechowywania danych w formie macierzy, umożliwiająca indeksowany dostęp, ale nie wspiera bezpośrednio operacji LIFO ani FIFO.

Pytanie 29

Która z operacji logicznych zwróci wartość "true", gdy obie zmienne są sobie równe?

A. x && y
B. x != y
C. x || y
D. x == y
Operator `==` w języku C++ i wielu innych językach programowania (np. Python, Java, JavaScript) służy do porównywania dwóch wartości. Zwraca `true`, jeśli obie wartości są sobie równe, oraz `false`, jeśli są różne. Przykład: `if (x == y)` sprawdza, czy zmienna `x` jest równa zmiennej `y`. Operator ten jest kluczowy w instrukcjach warunkowych oraz pętlach, gdzie konieczne jest porównywanie wartości w celu podejmowania decyzji na podstawie wyniku tego porównania.

Pytanie 30

Jakie z wymienionych czynności może zagrażać cyfrowej tożsamości?

A. Aktywacja uwierzytelniania dwuskładnikowego
B. Tworzenie unikalnych oraz mocnych haseł
C. Cykliczna zmiana haseł do kont
D. Klikanie w podejrzane linki w wiadomościach e-mail
Klikanie w podejrzane linki w wiadomościach e-mail to jedno z najczęstszych źródeł infekcji i naruszenia cyfrowej tożsamości. Cyberprzestępcy często wykorzystują phishing, czyli technikę polegającą na wysyłaniu fałszywych wiadomości, które wyglądają na autentyczne. Kliknięcie w link może prowadzić do zainstalowania złośliwego oprogramowania lub przekierowania na stronę wyłudzającą dane logowania. Aby uniknąć tego zagrożenia, zaleca się sprawdzanie adresu nadawcy, unikanie otwierania załączników z nieznanych źródeł i korzystanie z filtrów antyphishingowych.

Pytanie 31

Który z wymienionych sposobów może przyczynić się do optymalizacji kodu źródłowego?

A. Dodanie większej liczby komentarzy w kodzie
B. Eliminacja nieużywanych zmiennych oraz funkcji
C. Zwiększenie ilości instrukcji warunkowych
D. Zamiana zmiennych globalnych na lokalne
Usunięcie nieużywanych zmiennych i funkcji to jedna z najskuteczniejszych metod optymalizacji kodu źródłowego. Nadmiarowe zmienne i niepotrzebne funkcje mogą spowalniać aplikację, zwiększać jej zużycie pamięci i powodować problemy z czytelnością kodu. Ich eliminacja upraszcza kod, zmniejsza ryzyko błędów i poprawia wydajność programu. Oczyszczanie kodu to kluczowy element procesu refaktoryzacji, który pozwala na utrzymanie wysokiej jakości oprogramowania oraz lepszą organizację projektu. Dodatkowo, minimalizacja kodu pomaga w szybszym ładowaniu aplikacji webowych, co ma bezpośredni wpływ na doświadczenie użytkownika (UX) oraz pozycjonowanie w wyszukiwarkach (SEO).

Pytanie 32

Jedną z dolegliwości, która pojawia się u programistów w wyniku długotrwałego korzystania z myszki komputerowej lub klawiatury, objawiającą się bólem, drętwieniem oraz zaburzeniami czucia w rejonie 1-3 palca ręki jest

A. kifoza
B. dyskopatia
C. zespół cieśni kanału nadgarstka
D. zespół suchego oka
Zespół cieśni kanału nadgarstka to schorzenie występujące często u programistów i innych osób pracujących przy komputerze. Objawia się bólem, mrowieniem i drętwieniem palców, co wynika z ucisku nerwu pośrodkowego w nadgarstku. Długotrwałe korzystanie z klawiatury i myszy bez ergonomicznych przerw może prowadzić do tego schorzenia. Profilaktyka obejmuje ćwiczenia rozciągające, stosowanie ergonomicznych urządzeń oraz regularne przerwy w pracy.

Pytanie 33

W środowisku do tworzenia aplikacji, gdzie przedstawiono menu, aby usunąć wszystkie pliki tymczasowe oraz wyniki projektu, należy wybrać opcję

Ilustracja do pytania
A. Build Solution
B. Batch Build
C. Run Code Analysis on Solution
D. Clean Solution
Opcja Clean Solution usuwa wszystkie pliki pośrednie i wyjściowe projektu, pozostawiając czysty kod źródłowy. Jest to przydatne przed ponownym kompilowaniem, aby uniknąć konfliktów i błędów wynikających z nieaktualnych plików.

Pytanie 34

Dlaczego w wyniku działania tego kodu w języku C++ na ekranie pojawiła się wartość O zamiast 50?

Ilustracja do pytania
A. Niepoprawnie zdefiniowano działanie wewnątrz funkcji
B. Zmienna x powinna być inicjowana wartością równą 1, a nie O
C. Funkcja zwraca wartość, chociaż nie powinna jej zwracać
D. Argument funkcji został przekazany przez wartość, a nie przez referencję
W C++ funkcje standardowo dostają argumenty przez wartość, co znaczy, że dostają kopię tego, co do nich wysyłamy. W tym kodzie, jak widzisz, zmienna x idzie do funkcji oblicz jako kopia. To sprawia, że jakiekolwiek zmiany w x w tej funkcji nie mają wpływu na x w funkcji main. Dlatego po wywołaniu oblicz(x) wartość x w main zostaje taka sama. Jeśli chcesz, żeby zmiany wewnątrz funkcji były widoczne w funkcji, która ją wywołuje, to musisz użyć przekazywania przez referencję. Robisz to, dodając & w deklaracji parametru funkcji, czyli robisz to tak: void oblicz(int &x). Przekazywanie przez referencję to dobra praktyka, gdy chcesz, aby funkcja mogła zmieniać wartość argumentu. A dodatkowo jest to efektywniejsze, bo unikasz kopiowania danych, co bywa kosztowne, szczególnie przy dużych strukturach danych.

Pytanie 35

Jakie rozwiązanie jest najbardziej odpowiednie przy projektowaniu aplikacji, która ma funkcjonować na różnych systemach operacyjnych?

A. Opracowanie dedykowanego kodu dla każdej platformy
B. Koncentrowanie się wyłącznie na estetyce aplikacji
C. Wykorzystanie technik responsywnego projektowania interfejsu
D. Pełne dopasowanie aplikacji do systemu Windows
Zastosowanie technik responsywnego projektowania interfejsu to najlepsze podejście do tworzenia aplikacji działających na różnych platformach. Responsywne projektowanie umożliwia dostosowanie interfejsu do różnych rozdzielczości ekranów i urządzeń, co zapewnia jednolite doświadczenia użytkownika. Użycie elastycznych siatek (grid), media queries oraz skalowalnych elementów pozwala na automatyczne dostosowanie wyglądu aplikacji, eliminując konieczność tworzenia oddzielnych wersji dla każdej platformy.

Pytanie 36

Jaką złożoność obliczeniową posiada podany algorytm?

Ilustracja do pytania
A. O(n2)
B. O(n)
C. O(1)
D. O(n log n)
Złożoność obliczeniowa tego algorytmu to O(n). To znaczy, że jak dodajemy więcej elementów, to czas działania algorytmu rośnie w liniowy sposób. To jest całkiem fajne, bo sprawdza się w wielu praktycznych sytuacjach.

Pytanie 37

W zestawieniu zaprezentowano doświadczenie zawodowe pracowników firmy IT. Do stworzenia aplikacji front-end powinien/powinna zostać wyznaczony/a

PracownikZnajomość technologii lub programów
AnnaInkscape, Corel Draw
KrzysztofAngular
PatrykHTML, CSS
EwaDjango, .NET

A. Patryk
B. Ewa
C. Krzysztof
D. Anna
Krzysztof to naprawdę świetny wybór na budowę aplikacji front-end, bo zna Angulara, który jest jednym z najpopularniejszych frameworków do aplikacji jednostronicowych. Dzięki Angularowi można tworzyć dynamiczne i responsywne interfejsy, co jest mega ważne w projektach front-end. Ogólnie rzecz biorąc, ten framework opiera się na komponentach, co zdecydowanie ułatwia pracę z kodem i pozwala na jego ponowne wykorzystanie. W połączeniu z TypeScriptem, Angular daje duże możliwości, bo mocne typowanie zmniejsza ryzyko błędów i poprawia czytelność kodu. Zrozumienie, jak działa aplikacja i jakie są dobre praktyki, takie jak modularność czy testowanie, też jest istotne, żeby wykorzystać Angulara w pełni. Krzysztof ma tę wiedzę i potrafi wdrażać najlepsze praktyki, jak architektura MVC, co sprawia, że aplikacje są bardziej skalowalne i łatwiejsze w utrzymaniu. Dodatkowo, Angular robi też sporo, żeby aplikacje działały szybko, co jest ważne dla doświadczenia użytkownika. Dlatego wybierając Krzysztofa, mamy pewność, że projekt będzie zgodny z nowymi standardami i spełni oczekiwania użytkowników w zakresie interfejsu.

Pytanie 38

Po uruchomieniu podanego kodu w języku C++ na konsoli zobaczymy następujący tekst:

Ilustracja do pytania
A. dodawania: 5+5.12345=10.123450 Wynik
B. Wynik dodawania: 5+5.12=10.123450
C. "%s dodawania: %d + %.2f = %f", "Wynik", 5, 5.12345, 10.123450
D. "%s dodawania: %d + %.2f=%f", "Wynik", a, b, w
Kod w C++ wyświetla 'Wynik dodawania: 5+5.12=10.123450'. Formatowanie tekstu i liczb zmiennoprzecinkowych jest kluczowe dla poprawnego wyświetlania danych w konsoli.

Pytanie 39

Cytat zaprezentowany powyżej dotyczy metodyki RAD. Co oznacza ten skrót w języku polskim?

Ilustracja do pytania
A. środowisko do tworzenia aplikacji
B. zintegrowane środowisko deweloperskie
C. szybki rozwój aplikacji
D. środowisko błyskawicznego programowania
RAD czyli Rapid Application Development to podejście do tworzenia oprogramowania które skupia się na szybkim wytwarzaniu aplikacji. Kluczowym elementem tej metodyki jest minimalizacja czasu spędzanego na planowaniu i projektowaniu na rzecz szybkiego prototypowania i elastycznego dostosowywania się do zmieniających się wymagań. W praktyce RAD wykorzystuje krótkie cykle rozwoju oraz intensywną współpracę z użytkownikami końcowymi co pozwala na szybkie reagowanie na ich potrzeby. W porównaniu do tradycyjnych metod RAD zapewnia większą elastyczność i skrócenie czasu dostarczenia produktu co jest szczególnie wartościowe w dynamicznie zmieniających się środowiskach biznesowych. Dobre praktyki w RAD obejmują użycie narzędzi do szybkiego prototypowania oraz zaangażowanie użytkowników w proces testowania co pozwala na bieżące wprowadzanie zmian i udoskonaleń. Dzięki temu uzyskuje się produkt lepiej dopasowany do oczekiwań użytkowników co zwiększa jego użyteczność i satysfakcję końcową. RAD jest często stosowany w projektach gdzie czas dostarczenia jest krytycznym czynnikiem sukcesu co odzwierciedla jego praktyczne zastosowanie w wielu branżach

Pytanie 40

Gdzie są przechowywane informacje w sytuacji korzystania z chmury obliczeniowej?

A. Na nośnikach optycznych użytkownika
B. Na zdalnych serwerach dostawcy usług
C. Na dysku twardym użytkownika
D. Na lokalnym serwerze użytkownika
Dane w chmurze obliczeniowej są przechowywane przede wszystkim na zdalnych serwerach dostawcy usług chmurowych. Tego rodzaju przechowywanie danych ma na celu zapewnienie wysokiej dostępności, skalowalności oraz bezpieczeństwa. Dostawcy usług chmurowych, tacy jak Amazon Web Services, Microsoft Azure czy Google Cloud Platform, inwestują w infrastrukturę, która obejmuje centra danych rozmieszczone na całym świecie. Te centra danych są wyposażone w zaawansowane systemy zabezpieczeń, takie jak firewall'e, szyfrowanie danych i systemy detekcji intruzów. Dzięki temu użytkownicy mogą mieć pewność, że ich dane są bezpieczne. Dodatkowo, zdalne serwery oferują elastyczność w zakresie przydzielania zasobów obliczeniowych, co pozwala na dynamiczne reagowanie na zmieniające się potrzeby biznesowe. Warto również wspomnieć o standardach bezpieczeństwa, takich jak ISO 27001 czy SOC 2, które regulują sposób przechowywania i zarządzania danymi w chmurze, zapewniając zgodność z najlepszymi praktykami branżowymi.