Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik programista
  • Kwalifikacja: INF.04 - Projektowanie, programowanie i testowanie aplikacji
  • Data rozpoczęcia: 9 stycznia 2025 15:58
  • Data zakończenia: 9 stycznia 2025 16:28

Egzamin zdany!

Wynik: 29/40 punktów (72,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Który z wymienionych parametrów dysku twardego ma największy wpływ na jego wydajność?

A. Rodzaj złącza (SATA/PCIe)
B. Prędkość obrotowa talerzy (RPM)
C. Ilość pamięci podręcznej (Cache)
D. Pojemność dysku
Prędkość obrotowa talerzy (RPM) jest kluczowym parametrem wpływającym na szybkość dysku twardego. Wyrażana w obrotach na minutę, RPM definiuje, jak szybko talerze dysku mogą obracać się, co z kolei wpływa na czas dostępu do danych. Dyski HDD o wyższej prędkości obrotowej, takie jak 7200 RPM w porównaniu do 5400 RPM, zazwyczaj oferują lepszą wydajność, co przekłada się na szybsze odczyty i zapisy danych. Przykładowo, w zastosowaniach wymagających intensywnego przetwarzania danych, takich jak gry komputerowe czy edycja wideo, wybór dysku o wyższej prędkości obrotowej może znacznie poprawić ogólne wrażenia użytkownika. Warto również zauważyć, że chociaż złącze SATA i PCIe wpływają na szybkość transferu, to w kontekście dysków HDD, RPM pozostaje jednym z najważniejszych czynników. Standardy takie jak SATA III oferują transfery do 6 Gb/s, ale jeśli talerze nie obracają się wystarczająco szybko, potencjał transferu nie zostanie w pełni wykorzystany. Z tego powodu, RPM jest kluczowym wskaźnikiem wydajności w kontekście dysków twardych.

Pytanie 2

Jakie narzędzie można wykorzystać do tworzenia aplikacji mobilnych typu cross-platform w C#?

A. platformę React Native
B. środowisko XCode
C. platformę Xamarin
D. środowisko Android Studio
Xamarin to potężna platforma do tworzenia aplikacji mobilnych typu cross-platform w języku C#. Dzięki wykorzystaniu technologii .NET, deweloperzy mogą pisać kod raz, a następnie wdrażać go na różnych systemach operacyjnych, takich jak iOS i Android. Xamarin umożliwia korzystanie z natywnych interfejsów użytkownika oraz dostęp do funkcji urządzeń mobilnych, co zapewnia dużą wydajność i płynność działania aplikacji. Przykładowo, aplikacja stworzona w Xamarinie może korzystać z natywnych komponentów UI, co pozwala na zachowanie specyficznych dla platformy wzorców interakcji oraz UX. Dzięki wsparciu dla C# i .NET, deweloperzy mogą również łatwo integrować istniejące biblioteki oraz korzystać z ekosystemu .NET, co znacząco przyspiesza proces deweloperski. Warto również zaznaczyć, że Xamarin jest zgodny z wieloma standardami, co ułatwia współpracę w zespołach projektowych oraz utrzymanie kodu na dłuższą metę.

Pytanie 3

Jakie cechy posiada model prototypowy w zakresie zarządzania projektami?

A. Szczegółowym planowaniem każdego etapu projektu przed jego realizacją
B. Rozwojem produktu w sposób iteracyjny w krótkich cyklach
C. Realizowaniem pełnej wersji produktu przed przeprowadzeniem testów
D. Przygotowaniem wersji systemu w ograniczonym zakresie w celu uzyskania opinii od użytkownika

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Model prototypowy w zarządzaniu projektami to taka sprytna technika, gdzie tworzymy coś w rodzaju wczesnej wersji systemu, czyli prototypu. To nam pozwala zebrać opinie od użytkowników i przetestować różne pomysły zanim w ogóle weźmiemy się za pełną wersję. Fajną sprawą jest to, że gdy mamy ten prototyp, to łatwiej wyłapać błędy, zanim wszystko zostanie w pełni zbudowane. Największa zaleta? Możemy dostosować i poprawiać aplikację na podstawie tego, co mówią użytkownicy. Dzięki temu ryzyko, że stworzymy coś, co nie spełnia ich oczekiwań, jest znacznie mniejsze. Prototypy to często chleb powszedni w projektach UX/UI, aplikacjach webowych czy oprogramowaniu dla firm, gdzie tak istotne jest, by dobrze trafiać w potrzeby końcowych użytkowników.

Pytanie 4

Jakie składniki powinien mieć plan projektu?

A. Etapy projektu, ramy czasowe, zasoby i zadania
B. Tylko czas wykonania i budżet
C. Wyłącznie etapy projektu
D. Terminy i zasoby ludzkie
Harmonogram projektu powinien zawierać etapy projektu, ramy czasowe, zasoby oraz zadania. Taka kompleksowa struktura umożliwia skuteczne zarządzanie projektem i pozwala na śledzenie postępów. Każdy etap harmonogramu powinien być dokładnie opisany, a zadania powinny być przypisane do odpowiednich członków zespołu. Uwzględnienie zasobów i ram czasowych pozwala na precyzyjne planowanie i minimalizuje ryzyko opóźnień. Harmonogram stanowi nieodłączny element projektów zarządzanych zarówno w modelu Waterfall, jak i Agile, dostarczając przejrzystość na każdym etapie realizacji.

Pytanie 5

W zaprezentowanym wideo przedstawiono narzędzie do tworzenia interfejsu użytkownika, dla którego automatycznie generuje się

A. kod Java
B. kod XML
C. obsługa przycisku ekranu dotykowego
D. obsługa wciśniętego przycisku
Kod Java jest generowany, ale nie bezpośrednio z kreatora interfejsu. Obsługa przycisków i ekranów dotykowych jest tworzona na poziomie logiki aplikacji i nie jest wynikiem samego kreatora interfejsu, który skupia się na warstwie wizualnej (UI).

Pytanie 6

W podanym fragmencie kodu Java wskaż, która zmienna może pomieścić wartość "T"

Ilustracja do pytania
A. zm3
B. zm2
C. zm1
D. zm4
Zmienna o nazwie zm3 została zadeklarowana jako typu char co oznacza że może przechowywać pojedynczy znak w tym przypadku wartość T. Typ char w języku Java jest używany do przechowywania znaków Unicode co czyni go idealnym do obsługi liter jako danych. Każdy znak jest przechowywany jako 16-bitowa wartość liczby całkowitej co umożliwia reprezentację szerokiego zakresu symboli w tym litery cyfry i inne znaki specjalne. Przykładowymi zastosowaniami typu char są przypadki gdzie konieczne jest przechowywanie i przetwarzanie liter np. w sytuacjach gdy aplikacja wymaga manipulacji pojedyńczymi znakami w tekście czy analizą ich wartości w kontekście porównywania danych. Dobre praktyki przy pracy z typem char obejmują świadome zarządzanie pamięcią i unikanie niepotrzebnych konwersji do innych typów danych co może prowadzić do strat precyzji lub nieoczekiwanych rezultatów. Ważne jest także zrozumienie jak znaki są kodowane i dekodowane szczególnie w kontekście międzynarodowym gdzie prawidłowa obsługa znaków Unicode jest kluczowa dla zapewnienia kompatybilności i poprawnego działania aplikacji w różnych językach.

Pytanie 7

Jakie jest rozwiązanie dla dodawania binarnego liczb 1011 oraz 110?

A. 11101
B. 10101
C. 11001
D. 10001
Dodawanie binarne to podstawowa operacja w systemie liczbowym, który używa tylko dwóch cyfr: 0 i 1. W przypadku dodawania liczb binarnych, proces ten przypomina dodawanie w systemie dziesiętnym, jednak z pewnymi różnicami ze względu na ograniczony zestaw cyfr. Gdy dodajemy liczby 1011 i 110, należy ustawić je w kolumnach, podobnie jak w dodawaniu dziesiętnym. Zaczynamy od najmniej znaczącej cyfry. W pierwszej kolumnie mamy 1 + 0, co daje 1. W drugiej kolumnie mamy 1 + 1, co daje 0, ale musimy przenieść 1 do następnej kolumny (przeniesienie jest kluczowym elementem w dodawaniu binarnym). W trzeciej kolumnie dodajemy 1 (przeniesienie) + 0 + 1, co daje 0 i przenosimy 1 do następnej kolumny. W czwartej kolumnie dodajemy przeniesienie 1 + 1 (z liczby 1011), co daje 10 w systemie binarnym, co oznacza 0 i przeniesienie 1. Końcowym wynikiem dodawania daje 10001 w systemie binarnym. To podejście jest zgodne z zasadami arytmetyki binarnej, które są fundamentem działania komputerów i systemów cyfrowych, w których operacje na danych są realizowane w systemie binarnym.

Pytanie 8

Przedstawione logo praw Creative Commons umożliwia bezpłatne użytkowanie dzieła:

Ilustracja do pytania
A. w działaniach komercyjnych
B. w celu modyfikacji lub remiksowania
C. pod warunkiem udostępnienia go na tej samej zasadzie licencyjnej
D. pod warunkiem zachowania go w oryginalnej formie
Prawa Creative Commons umożliwiają darmowe korzystanie z utworu, jeśli celem jest jego zmiana lub remiksowanie. Jest to typowa licencja dla twórców, którzy chcą, aby ich prace mogły być swobodnie modyfikowane i rozwijane przez innych, promując współpracę i kreatywność.

Pytanie 9

Która z wymienionych bibliotek pozwala na obsługę zdarzeń związanych z myszą w aplikacjach desktopowych?

A. Qt
B. Django
C. Numpy
D. TensorFlow
Numpy to biblioteka do obliczeń numerycznych w języku Python i nie posiada narzędzi do obsługi zdarzeń graficznych w aplikacjach desktopowych. Django to framework do budowy aplikacji webowych w Pythonie, koncentrujący się na backendzie, a nie na tworzeniu GUI czy interakcji z myszą. TensorFlow to biblioteka do uczenia maszynowego i przetwarzania danych, nieprzystosowana do tworzenia aplikacji desktopowych obsługujących zdarzenia myszki i klawiatury.

Pytanie 10

Jedną z zasad standardu WCAG 2.0 jest

A. stosowanie różnych palet kolorystycznych, w tym o wysokim kontraście
B. unikanie przedstawiania informacji w formie uproszczonej
C. używanie jednego, odpowiednio dużego rozmiaru czcionki
D. ograniczanie treści na stronie przez rezygnację z używania alternatywnych tekstów dla obrazów i filmów
Jedną z wytycznych WCAG 2.0 jest stosowanie kilku schematów kolorystycznych, w tym bardzo kontrastowego, aby zapewnić dostępność dla osób niedowidzących i ułatwić korzystanie z treści.

Pytanie 11

Jakie środowisko jest przeznaczone do tworzenia aplikacji mobilnych dla urządzeń Apple, wykorzystujące różne języki programowania, takie jak Java i Objective C?

A. Android Studio
B. React Native
C. XCode
D. NetBeans
Android Studio – Służy do tworzenia aplikacji na system Android. NetBeans – Jest używany głównie do tworzenia aplikacji w języku Java, ale nie dla urządzeń Apple. React Native – To framework umożliwiający tworzenie aplikacji na wiele platform, ale nie jest natywnym środowiskiem dla Apple.

Pytanie 12

Jakie znaczenie ma krajowa normalizacja dla produktów i usług?

A. Ogranicza liczbę dostępnych towarów
B. Gwarantuje lepszą zgodność oraz jakość
C. Restrukcjonuje innowacje technologiczne
D. Usuwa konieczność przeprowadzania kontroli jakości
Normalizacja krajowa to świetny sposób na to, żeby produkty i usługi były bardziej spójne i lepszej jakości. Kiedy mamy standardy, to producenci mogą robić rzeczy, które są zgodne z wymaganiami technicznymi. To z kolei sprawia, że konsumenci mogą bardziej ufać produktom, a ryzyko, że coś będzie wadliwe, spada. Dzięki normalizacji zwiększa się bezpieczeństwo, poprawia interoperacyjność, a to wszystko wspiera rozwój technologiczny. No i jest jeszcze to, że łatwiej jest wymieniać produkty między różnymi rynkami, co ma pozytywny wpływ na całą gospodarkę.

Pytanie 13

Jakie aspekty powinny być brane pod uwagę przy tworzeniu struktury danych dla aplikacji?

A. Nie ma związku pomiędzy strukturą danych a efektywnością aplikacji
B. Tylko wymagania sprzętowe
C. Złożoność obróbki danych oraz ich efektywną organizację
D. Tylko typ języka programowania
Złożoność przetwarzania danych i ich optymalna organizacja to kluczowe elementy podczas projektowania struktury danych dla aplikacji. Dobrze zaprojektowana struktura danych wpływa na wydajność aplikacji, redukuje czas dostępu do informacji oraz minimalizuje zużycie zasobów. Optymalizacja algorytmów oraz wybór odpowiednich struktur danych, takich jak listy, drzewa czy tablice hashujące, ma bezpośredni wpływ na szybkość działania aplikacji.

Pytanie 14

Które z wymienionych stwierdzeń najtrafniej charakteryzuje klasę bazową?

A. Klasa, która nie może być dziedziczona
B. Klasa, która dziedziczy z klasy pochodnej
C. Klasa, która zapewnia wspólne atrybuty i metody dla klas pochodnych
D. Klasa, która zawsze zawiera metody wirtualne
Klasa bazowa to klasa, która dostarcza wspólne pola i metody dla klas pochodnych. Definiuje ogólną funkcjonalność, która może być rozszerzana lub modyfikowana przez klasy dziedziczące. Dzięki temu programowanie obiektowe umożliwia wielokrotne wykorzystanie kodu, co prowadzi do jego większej modularności i czytelności. Klasa bazowa często zawiera metody wirtualne, które mogą być nadpisywane przez klasy pochodne, co pozwala na dostosowanie funkcjonalności do konkretnych potrzeb. Przykładem jest klasa 'Pojazd', która posiada metody takie jak 'Jedz()' czy 'Zatrzymaj()', a klasy pochodne, np. 'Samochód' lub 'Rower', rozszerzają tę funkcjonalność.

Pytanie 15

Jakie składniki są kluczowe w dynamicznym formularzu logowania?

A. Plik graficzny
B. Nagłówek HTTP
C. Pola tekstowe do wprowadzania danych użytkownika
D. Tabela w bazie danych
Pola tekstowe do wprowadzania danych użytkownika są kluczowym elementem dynamicznego formularza logowania. Umożliwiają one użytkownikowi wprowadzenie informacji, takich jak nazwa użytkownika i hasło, co jest niezbędne do uwierzytelnienia w systemie. Formularze HTML wykorzystują tagido tworzenia pól tekstowych, a ich interakcja z użytkownikiem może być wspierana przez JavaScript lub inne technologie frontendowe, które walidują dane i zapewniają bezpieczeństwo procesu logowania. Pola tekstowe mogą być wzbogacone o atrybuty, takie jak 'required', 'pattern' czy 'type', które dodatkowo zabezpieczają formularz i ułatwiają użytkownikowi poprawne wypełnienie danych.

Pytanie 16

Jakie z wymienionych narzędzi służy do testowania aplikacji?

A. Selenium
B. Photoshop
C. WordPress
D. Git
Selenium to potężne narzędzie do automatycznego testowania aplikacji webowych. Umożliwia ono symulowanie działań użytkownika na stronie internetowej, takich jak klikanie przycisków, wypełnianie formularzy czy nawigowanie po witrynie. Dzięki Selenium programiści mogą automatyzować testy funkcjonalne i regresyjne, co pozwala na szybkie wykrywanie błędów i sprawdzanie zgodności aplikacji z wymaganiami. Selenium obsługuje wiele języków programowania, takich jak Python, Java, C# czy JavaScript, co czyni je wszechstronnym narzędziem do testowania aplikacji webowych na różnych platformach i przeglądarkach. Jest to jedno z najważniejszych narzędzi w arsenale testerów oprogramowania i deweloperów dbających o jakość swoich produktów.

Pytanie 17

Pętla przedstawiona w zadaniu działa na zmiennej typu string o nazwie ciąg. Jej celem jest

Ilustracja do pytania
A. od każdego znaku w ciągu, który nie jest równy 0, odjąć kod 32
B. zamienić w ciągu małe litery na wielkie
C. od każdego znaku w ciągu odjąć kod 32
D. zamienić w ciągu wielkie litery na małe
Odejmowanie 32 od wszystkich znaków w napisie to trochę kiepski pomysł, bo to nie zawsze działa. Nie wszystkie znaki, takie jak cyfry czy symbole, mają swoje wielkie odpowiedniki, więc ich kod ASCII nie powinien być zmieniany. Kabel od wielkich liter na małe to zupełnie inna bajka – tutaj dodajemy 32 do kodu. Odejmowanie kodu tylko dla znaków różniących się od 0 pomija istotę operacji na literach, co może skutkować dziwnymi rezultatami. Z mojego doświadczenia wynika, że lepiej to przemyśleć przed wprowadzeniem w życie.

Pytanie 18

Wskaż poprawny pod względem składniowym kod dla formatu JSON, który jest używany do wymiany danych między backendem a frontendem aplikacji.

Ilustracja do pytania
A. Kod2
B. Kod3
C. Kod1
D. Kod4
Kod2 jest spoko, bo składnia jest w porządku dla JSON. Używasz odpowiednich znaków i struktur, więc wszystko gra. JSON to taki format do wymiany danych, który często wykorzystuje się w komunikacji między frontendem a backendem. Zgadza się ze standardem ECMA-404. Pamiętaj, że klucze i wartości tekstowe powinny być w podwójnych cudzysłowach, co widać w Kod2. Twój przykładowy kod pokazuje tablicę obiektów, gdzie każdy obiekt ma pary klucz-wartość, a przecinki i nawiasy klamrowe są na swoim miejscu. To naprawdę dobry sposób, bo ułatwia współpracę między różnymi elementami aplikacji. JSON ma ważne zastosowanie w AJAX, bo dzięki niemu możemy dynamicznie aktualizować treści na stronie bez jej przeładowania. To jest mega przydatne w nowoczesnych aplikacjach typu SPA, gdzie JSON odgrywa kluczową rolę w zarządzaniu stanem aplikacji i komunikacji.

Pytanie 19

Jakiego kodu dotyczy treść wygenerowana w trakcie działania programu Java?

Ilustracja do pytania
A. Kodu 4
B. Kodu 1
C. Kodu 3
D. Kodu 2
W przypadku kodu 4 mamy do czynienia z operatorem modulo zastosowanym na zmiennych x i y. Wiąże się to z próbą podziału przez zero co w języku Java skutkuje wygenerowaniem wyjątku java.lang.ArithmeticException. Przykładowo jeśli y wynosi zero to operacja x % y jest niedozwolona i spowoduje wyjątek. Rozumienie jak bezpiecznie wykonywać operacje arytmetyczne w Javie jest kluczowe dla unikania takich błędów. Zgodnie z dobrymi praktykami należy zawsze sprawdzać wartości zmiennych przed wykonaniem operacji matematycznych które mogą prowadzić do błędów wykonania programu. Ważne jest aby stosować techniki obsługi wyjątków try-catch które pozwalają na przechwycenie i odpowiednie zarządzanie błędami. Używanie odpowiednich testów jednostkowych może pomóc w wcześniejszym wykryciu takich problemów co jest standardem w branży programistycznej. Zrozumienie obsługi błędów w programowaniu pozwala na tworzenie bardziej niezawodnych i odpornych na błędy aplikacji co jest istotnym aspektem pracy profesjonalnego programisty.

Pytanie 20

Który z wymienionych poniżej przykładów ilustruje użycie systemu informatycznego w działalności gospodarczej?

A. System sterowania ruchem miejskim
B. System nawigacji GPS
C. System wentylacji
D. E-sklep
System wentylacji, mimo że jest istotnym elementem infrastruktury budynków, nie jest przykładem systemu informatycznego w kontekście działalności biznesowej. Wentylacja jest technologią mechaniczną, która ma na celu zapewnienie odpowiedniej jakości powietrza. Nie posiada zaawansowanych funkcji informatycznych, które mogłyby wspierać procesy biznesowe, jak np. zarządzanie danymi klientów czy automatyzacja sprzedaży. Systemy wentylacyjne są zaprojektowane głównie w celu poprawy komfortu użytkowników, a nie w celu generowania wartości dodanej dla przedsiębiorstwa poprzez informatyzację procesów. W przypadku systemu sterowania ruchem miejskim, jego głównym celem jest zarządzanie ruchem drogowym i zwiększenie efektywności transportu publicznego. Jest to również system technologiczny, jednak jego głównym zastosowaniem jest poprawa bezpieczeństwa i komfortu podróży, a nie wspieranie operacji biznesowych. Tego typu systemy, choć korzystają z technologii informatycznych, nie są bezpośrednio związane z procesami komercyjnymi ani z generowaniem przychodu. Z kolei system nawigacji GPS, choć istotny w kontekście transportu i logistyki, działa jako narzędzie wspierające nawigację i lokalizację, a nie jako integralna część systemu informatycznego w działalności przedsiębiorstw. Jego zastosowania w biznesie są zazwyczaj pośrednie i nie mają na celu bezpośredniego wsparcia dla funkcji komercyjnych, lecz przede wszystkim służą do optymalizacji tras dostaw czy lokalizacji klientów.

Pytanie 21

Jaki język programowania został stworzony z myślą o tworzeniu aplikacji na system Android?

A. Swift
B. Java
C. Objective-C
D. Python
Java to taki język, który jest głównie używany do robienia aplikacji na Androida. Od początku Androida, Java była jego podstawowym językiem, dlatego jest tak popularna i dobrze opisana w dokumentacji. Kiedy tworzysz aplikacje na Androida w Javie, to korzystasz z Android SDK oraz API, które świetnie integrują się z funkcjami urządzeń, jak GPS czy kamera. Teraz trochę więcej mówi się o Kotlinie jako nowoczesnej alternatywie dla Javy, ale Java wciąż ma swoje mocne miejsce w tworzeniu aplikacji i Google dalej ją wspiera.

Pytanie 22

Który z wymienionych sposobów może przyczynić się do optymalizacji kodu źródłowego?

A. Eliminacja nieużywanych zmiennych oraz funkcji
B. Dodanie większej liczby komentarzy w kodzie
C. Zwiększenie ilości instrukcji warunkowych
D. Zamiana zmiennych globalnych na lokalne
Usunięcie nieużywanych zmiennych i funkcji to jedna z najskuteczniejszych metod optymalizacji kodu źródłowego. Nadmiarowe zmienne i niepotrzebne funkcje mogą spowalniać aplikację, zwiększać jej zużycie pamięci i powodować problemy z czytelnością kodu. Ich eliminacja upraszcza kod, zmniejsza ryzyko błędów i poprawia wydajność programu. Oczyszczanie kodu to kluczowy element procesu refaktoryzacji, który pozwala na utrzymanie wysokiej jakości oprogramowania oraz lepszą organizację projektu. Dodatkowo, minimalizacja kodu pomaga w szybszym ładowaniu aplikacji webowych, co ma bezpośredni wpływ na doświadczenie użytkownika (UX) oraz pozycjonowanie w wyszukiwarkach (SEO).

Pytanie 23

Przedstawiono funkcjonalnie równoważne fragmenty kodu aplikacji Angular oraz React.js.

Ilustracja do pytania
A. wyświetlanie w konsoli przeglądarki danych pobranych z pól formularza w czasie rzeczywistym, gdy użytkownik je wypełnia
B. funkcję, która zapisuje do zmiennych f lub e dane z polaformularza
C. obsługę zdarzenia przesłania formularza
D. funkcję, która wypełnia dane w formularzu podczas jego inicjalizacji
Oba fragmenty kodu, zarówno w Angularze jak i React.js, pokazują obsługę zdarzenia zatwierdzenia formularza. W Angularze zdarzenie submit jest obsługiwane poprzez przypisanie funkcji submit do atrybutu ngSubmit. Ta funkcja otrzymuje jako argument obiekt formularza, a następnie wypisuje jego wartość w konsoli za pomocą f.value. Jest to zgodne z dobrymi praktykami Angulara, gdzie korzysta się z dwukierunkowego wiązania danych i obiektu formularza do zarządzania danymi wejściowymi. W przypadku React.js funkcja handleSubmit jest przypisywana do zdarzenia onSubmit formularza. W tej funkcji nie tylko logujemy dane wejściowe, ale również używamy e.preventDefault(), aby zapobiec domyślnemu działaniu formularza, co jest standardową praktyką w React.js, gdzie zarządzamy stanem komponentów samodzielnie. W obu przypadkach kluczową czynnością jest reakcja na zdarzenie wysłania formularza, co pozwala na dalsze przetwarzanie danych wejściowych, walidację lub wysyłanie ich do serwera.

Pytanie 24

W jaki sposób można zmniejszyć liczbę danych zbieranych przez aplikacje mobilne?

A. Udostępniać aplikacjom wszystkie niezbędne informacje
B. Nie blokować aplikacjom dostępu do lokalizacji oraz kontaktów
C. Weryfikować i regulować uprawnienia aplikacji w ustawieniach
D. Używać aplikacji bez sprawdzania ich źródła
Dostosowanie uprawnień aplikacji w ustawieniach swojego telefonu to naprawdę dobry sposób na ograniczenie tego, co aplikacje mogą o nas wiedzieć. Wiele z nich, jak np. te do robienia zdjęć, prosi o dostęp do lokalizacji czy kontaktów, ale nie zawsze jest to potrzebne. Warto co jakiś czas sprawdzić, czy jakieś aplikacje nie mają za dużo uprawnień. Dzięki temu lepiej zabezpieczymy swoją prywatność i zmniejszymy ryzyko, że nasze dane wyciekną. Lepiej też unikać aplikacji z nieznanych źródeł, bo mogą one zbierać więcej informacji, niż byśmy chcieli.

Pytanie 25

Który z języków programowania jest powszechnie stosowany do tworzenia interfejsów użytkownika przy użyciu XAML?

A. C#
B. Java
C. Objective-C
D. C++
C# to język programowania szeroko stosowany w tworzeniu aplikacji desktopowych, w tym do budowy interfejsów użytkownika przy użyciu XAML. XAML (Extensible Application Markup Language) to język znaczników wykorzystywany w środowisku WPF (Windows Presentation Foundation) oraz UWP (Universal Windows Platform) do projektowania graficznych interfejsów użytkownika. C# i XAML doskonale się uzupełniają, pozwalając na tworzenie nowoczesnych, interaktywnych aplikacji desktopowych, w których logika (C#) jest oddzielona od warstwy wizualnej (XAML). Dzięki tej separacji możliwe jest szybkie prototypowanie i łatwa rozbudowa aplikacji, co czyni je preferowanym wyborem dla deweloperów pracujących w ekosystemie Microsoftu.

Pytanie 26

W zaprezentowanym fragmencie kodu występuje błąd logiczny. Na czym on polega?

Ilustracja do pytania
A. braku zainicjowania zmiennej x, co powoduje, że zmienna nie ma wartości początkowej
B. nieprawidłowym warunku pętli, który sprawia, że pętla jest nieskończona
C. niewłaściwym warunku pętli, co powoduje, że pętla nigdy się nie wykona
D. niepoprawnym użyciu funkcji cout, co skutkuje tym, że zmienna jest wczytywana w pętli
Nieprawidłowy warunek pętli powoduje, że staje się ona nieskończona, co jest częstym problemem w programowaniu. W tym przypadku warunek while(x != 0 || x != 5) jest zawsze prawdziwy, ponieważ dla każdej wartości x, która nie jest jednocześnie równa 0 i 5, pętla nigdy się nie zakończy. To logiczny błąd, ponieważ zmienna x nigdy nie osiągnie stanu, w którym oba warunki będą jednocześnie fałszywe. W praktyce powinno się stosować warunki logiczne, które mogą stać się fałszywe dla jakiegoś stanu zmiennych, co pozwala pętli zakończyć działanie. Częstym wzorcem jest użycie operatora && zamiast ||, aby sprawdzić, czy zmienna osiągnęła konkretny zakres wartości. W ten sposób można zagwarantować, że program nie wejdzie w nieskończoną pętlę. Tego typu błędy są często wykrywane podczas testowania i debugowania kodu, a ich unikanie jest kluczowe w zapewnieniu poprawnego działania aplikacji. Dobre praktyki obejmują dokładne przemyślenie warunków pętli i testowanie ich w różnych scenariuszach.

Pytanie 27

Jakie narzędzie może zostać wykorzystane do automatyzacji testów aplikacji internetowych?

A. Selenium
B. Visual Studio Code
C. Blender
D. Postman
Selenium to jedno z najpopularniejszych narzędzi do automatycznego testowania aplikacji webowych. Umożliwia symulowanie interakcji użytkownika z przeglądarką, takich jak kliknięcia, wypełnianie formularzy, przewijanie stron i nawigowanie po witrynie. Dzięki Selenium możliwe jest testowanie aplikacji w różnych przeglądarkach (np. Chrome, Firefox, Safari) oraz na różnych systemach operacyjnych. Narzędzie to jest nieocenione w testach regresyjnych, funkcjonalnych i integracyjnych, ponieważ pozwala na automatyzację powtarzalnych czynności, co znacząco przyspiesza proces testowania. Selenium integruje się z wieloma językami programowania, w tym Python, Java i C#, co czyni je wszechstronnym i uniwersalnym narzędziem w ekosystemie deweloperskim.

Pytanie 28

Celem mechanizmu obietnic (ang. promises) w języku JavaScript jest

A. ulepszenie czytelności kodu synchronicznego
B. zastąpienie mechanizmu dziedziczenia w programowaniu obiektowym
C. zarządzanie przechwytywaniem błędów aplikacji
D. zarządzanie funkcjonalnością związaną z kodem asynchronicznym
Promisy nie zastępują dziedziczenia – dziedziczenie to koncepcja związana z programowaniem obiektowym. Nie poprawiają czytelności kodu synchronicznego, ponieważ są narzędziem dla kodu asynchronicznego. Obsługa błędów w aplikacjach jest realizowana przez bloki try-catch lub specjalne metody, a nie przez promisy bezpośrednio.

Pytanie 29

Która z wymienionych kart graficznych oferuje lepszą wydajność w grach komputerowych?

A. NVIDIA GeForce GTX 1050 Ti - 4GB GDDR5, 128-bit
B. AMD Radeon R7 240 - 2GB GDDR5, 64-bit
C. AMD Radeon RX 580 - 8GB GDDR5, 256-bit
D. Intel UHD Graphics 630 - zintegrowana
AMD Radeon RX 580 to karta graficzna, która zapewnia wyższą wydajność w grach komputerowych w porównaniu do innych wymienionych opcji. Wyposażona w 8GB pamięci GDDR5 oraz 256-bitową szynę danych, karta ta jest w stanie obsługiwać bardziej złożone tekstury oraz większe rozdzielczości. Jej architektura Polaris pozwala na lepsze zarządzanie energią oraz wydajność w grach, co czyni ją idealnym wyborem dla graczy. Dzięki obsłudze technologii DirectX 12 i Vulkan, RX 580 jest w stanie wykorzystać najnowsze osiągnięcia w dziedzinie grafiki, co przekłada się na wyższą jakość obrazu oraz płynność animacji. Przykłady gier, w których RX 580 sprawdza się najlepiej to 'Far Cry 5' czy 'Shadow of the Tomb Raider', gdzie karta umożliwia granie w wysokich ustawieniach graficznych z zachowaniem wysokiej liczby klatek na sekundę. Standardy, takie jak PCIe 3.0, zapewniają pełną kompatybilność z nowoczesnymi płytami głównymi, co czyni tę kartę doskonałym wyborem dla entuzjastów gier komputerowych.

Pytanie 30

W jakim języku został stworzony framework Angular?

A. PHP
B. Typescript
C. C#
D. Postscript
Angular został napisany w TypeScript, który jest nadzbiorem JavaScriptu i wprowadza statyczne typowanie. TypeScript pozwala na lepszą organizację kodu, co czyni Angular bardziej stabilnym i efektywnym narzędziem do tworzenia aplikacji webowych.

Pytanie 31

Jakie znaczenie ma termin "hierarchia dziedziczenia" w kontekście programowania obiektowego?

A. Zbiór klas, które nie mają wspólnych powiązań
B. Zespół metod i pól posiadających ten sam modyfikator dostępu
C. Układ klas w strukturę, w której klasy pochodne dziedziczą cechy od klas bazowych
D. Układ klas, który ogranicza występowanie dziedziczenia wielokrotnego
Hierarchia dziedziczenia to fundamentalna koncepcja programowania obiektowego, polegająca na organizacji klas w strukturę, w której klasy pochodne dziedziczą właściwości (pola i metody) od klas bazowych. Pozwala to na wielokrotne wykorzystanie kodu, co zwiększa jego modularność i zmniejsza redundancję. Klasa bazowa dostarcza ogólne cechy i metody, podczas gdy klasy pochodne rozszerzają lub modyfikują tę funkcjonalność, dostosowując ją do bardziej specyficznych wymagań. Przykładem jest klasa 'Pojazd', po której mogą dziedziczyć klasy 'Samochód' i 'Motocykl', zachowując wspólne atrybuty, takie jak 'maksymalna prędkość' czy 'masa'.

Pytanie 32

W frameworkach do budowy aplikacji mobilnych lub desktopowych znajduje zastosowanie wzorzec MVVM, oznaczający Model-View-ViewModel. Te podejście do programowania oznacza, że

A. w aplikacji obecny jest jedynie interfejs użytkownika
B. kontrolki i widoki interfejsu użytkownika są zintegrowane z logiką aplikacji
C. interfejs użytkownika oraz logika aplikacji są oddzielone
D. interfejs użytkownika i logika aplikacji są umieszczone w jednym pliku
Pierwsza odpowiedź sugeruje, że interfejs użytkownika oraz logika aplikacji są kodowane w jednym pliku. Taki sposób organizacji kodu prowadzi do chaotyczności oraz trudności w zarządzaniu projektem. Łączenie tych dwóch warstw w jednym miejscu nie tylko utrudnia testowanie poszczególnych komponentów, ale również zwiększa ryzyko wprowadzenia błędów, gdyż zmiany w jednej części mogą niezamierzenie wpływać na drugą. Druga odpowiedź wskazuje, że kontrolki i widoki interfejsu użytkownika są zaszyte w logice aplikacji, co jest również sprzeczne z ideą MVVM. Kiedy interfejs jest bezpośrednio związany z logiką, programiści nie mogą łatwo modyfikować lub wymieniać elementów UI, co ogranicza elastyczność aplikacji. Czwarta odpowiedź twierdzi, że w aplikacji występuje tylko interfejs użytkownika, co jest niepoprawne, ponieważ każda dobrze zaprojektowana aplikacja wymaga zarówno logiki, jak i interfejsu do funkcjonowania. W kontekście MVVM, brak modelu i ViewModel prowadzi do zastosowania jedynie warstwy prezentacji, co jest nieefektywne i niezgodne z najlepszymi praktykami programistycznymi, które promują separację odpowiedzialności i modularność.

Pytanie 33

Który z poniższych przykładów ilustruje deklarację złożonego typu w języku C++?

A. float ocena = 4.5;
B. class Student {};
C. bool status;
D. int wynik = 100;
Deklaracja `class Student {};` w języku C++ przedstawia przykład tworzenia typu złożonego w postaci klasy. Klasa to podstawowy element programowania obiektowego, który pozwala na łączenie danych (pól) i funkcji (metod) w jednej strukturze. Klasy umożliwiają modelowanie rzeczywistych obiektów i ich zachowań, co prowadzi do bardziej zorganizowanego i skalowalnego kodu. Klasy mogą być rozszerzane przez dziedziczenie, co jest kluczową zaletą programowania obiektowego.

Pytanie 34

Na jakim etapie cyklu życia projektu tworzony jest szczegółowy opis wymagań funkcjonalnych oraz niefunkcjonalnych?

A. Wdrożenie
B. Planowanie
C. Analiza
D. Weryfikacja
Implementacja to proces tworzenia kodu na podstawie wymagań, ale same wymagania powstają w fazie analizy. Testowanie to etap weryfikacji poprawności aplikacji, a nie moment zbierania wymagań. Planowanie koncentruje się na budżecie i harmonogramie, ale nie obejmuje dogłębnego opisu funkcjonalności i niefunkcjonalnych aspektów produktu.

Pytanie 35

Jaką złożoność obliczeniową posiada podany algorytm?

Ilustracja do pytania
A. O(n log n)
B. O(n2)
C. O(1)
D. O(n)
Złożoność obliczeniowa tego algorytmu to O(n). To znaczy, że jak dodajemy więcej elementów, to czas działania algorytmu rośnie w liniowy sposób. To jest całkiem fajne, bo sprawdza się w wielu praktycznych sytuacjach.

Pytanie 36

Jakie są różnice między kompilatorem a interpretem?

A. Interpreter konwertuje kod źródłowy na język maszynowy przed jego kompilacją
B. Kompilator przetwarza kod na język maszynowy w momencie jego wykonywania
C. Kompilator przekształca kod źródłowy na język maszynowy przed uruchomieniem aplikacji
D. Interpreter tworzy plik wykonywalny, który funkcjonuje niezależnie od otoczenia
Kompilator nie tłumaczy kodu w trakcie jego działania, bo to już zadanie interpretera. Interpreter przetwarza kod linijka po linijce podczas działania programu. Z tego powodu nie tworzy plików wykonywalnych, program po prostu działa w czasie rzeczywistym, a to sprawia, że działa wolniej. Mówiąc krótko, tłumaczenie kodu przed kompilacją to nie jest to, co się robi – kompilacja to proces, który tworzy plik wykonywalny z kodu źródłowego. Dlatego interpreter nie generuje żadnych niezależnych plików, tylko analizuje i wykonuje kod od razu.

Pytanie 37

Które z wymienionych poniżej błędów podczas wykonywania programu można obsłużyć poprzez zastosowanie wyjątków?

A. Błąd kompilacyjny
B. Błąd dzielenia przez zero
C. Błąd w składni
D. Niekompatybilność typów danych w kodzie
Błędy składniowe są wykrywane na etapie kompilacji i nie mogą być obsługiwane za pomocą wyjątków – kompilator generuje komunikat o błędzie, zanim program zostanie uruchomiony. Błędy kompilacji, takie jak niezgodność typów danych, również są wychwytywane na etapie kompilacji i wymagają poprawienia kodu źródłowego. Wyjątki są przeznaczone do obsługi błędów, które występują w czasie wykonywania programu, a nie błędów wykrywanych przez kompilator. Dlatego obsługa błędów składniowych i kompilacyjnych wymaga innego podejścia niż mechanizm wyjątków.

Pytanie 38

Jakie znaczenie ma termin "przesłanianie metody" w kontekście programowania obiektowego?

A. Zastosowanie tej samej nazwy metody w klasie bazowej i pochodnej, ale z inną implementacją w klasie pochodnej
B. Zmiana metody prywatnej na metodę publiczną
C. Przenoszenie metod z jednej klasy do drugiej
D. Tworzenie nowej metody w klasie bazowej
Przesłanianie metody to mechanizm, w którym metoda w klasie pochodnej ma taką samą nazwę, typ zwracany i listę parametrów jak metoda w klasie bazowej, ale zawiera inną implementację. To kluczowy element polimorfizmu, umożliwiający dostosowanie zachowania klasy pochodnej do jej specyficznych potrzeb, przy zachowaniu spójnego interfejsu. Przesłanianie metod pozwala na elastyczne projektowanie kodu i jest szeroko stosowane w dużych projektach, aby umożliwić rozszerzalność oraz ponowne wykorzystanie istniejącej logiki. W C++ przesłanianie osiąga się za pomocą słowa kluczowego 'virtual' w klasie bazowej, a następnie redefinicji metody w klasie pochodnej.

Pytanie 39

Testy mające na celu identyfikację błędów w interfejsach między modułami bądź systemami nazywane są testami

A. bezpieczeństwa
B. jednostkowymi
C. integracyjnymi
D. wydajnościowymi
Testy integracyjne mają na celu wykrycie błędów w interfejsach i połączeniach między modułami lub systemami. Głównym celem tych testów jest sprawdzenie, czy różne komponenty aplikacji współpracują ze sobą zgodnie z oczekiwaniami. Testy integracyjne są przeprowadzane po testach jednostkowych, ale przed testami systemowymi. W praktyce testy te obejmują scenariusze, w których kilka modułów wymienia dane lub współdziała w ramach wspólnego procesu. Integracja jest kluczowa dla zapewnienia, że cały system działa jako spójna całość, co minimalizuje ryzyko błędów na etapie produkcji i poprawia jakość końcowego produktu. Przykładem może być test komunikacji między modułem autoryzacji użytkowników a modułem płatności w aplikacji e-commerce.

Pytanie 40

Jednym z elementów, które mają zostać zaimplementowane w aplikacji, jest możliwość cofnięcia ostatnich działań do 20 operacji wstecz (undo). Struktura danych, która jest odpowiednia do tego celu i pozwala na dostęp tylko do ostatnio dodanego elementu, to:

A. stos
B. tablica
C. drzewo
D. kolejka
Stos to struktura danych, która działa na zasadzie LIFO (Last In, First Out), co oznacza, że ostatni dodany element jest pierwszym, który zostaje usunięty. Ta cecha sprawia, że stos jest idealnym rozwiązaniem dla funkcjonalności cofania operacji, ponieważ pozwala na skuteczne zarządzanie historią działań użytkownika. W przypadku aplikacji, która wymaga cofania ostatnich 20 operacji, stos może przechowywać te operacje, dodając nowe elementy na szczyt, a następnie usuwając je z tej samej pozycji. Przykładem zastosowania stosu w praktyce może być edytor tekstu, w którym użytkownik może cofać swoje ostatnie zmiany. Gdy użytkownik wykonuje operację, taka jak dodanie lub usunięcie tekstu, ta operacja jest umieszczana na stosie. Jeśli użytkownik wybiera opcję cofnięcia, ostatnia operacja jest usuwana z góry stosu, co przywraca wcześniejszy stan dokumentu. Warto również zauważyć, że wiele języków programowania oferuje wbudowane klasy lub biblioteki do zarządzania stosami, co ułatwia jego implementację. Stos jest nie tylko efektywny w kontekście czasowym, ale także pamięciowym, co czyni go doskonałym wyborem dla tego typu aplikacji.