Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik mechanizacji rolnictwa i agrotroniki
  • Kwalifikacja: ROL.02 - Eksploatacja pojazdów, maszyn, urządzeń i narzędzi stosowanych w rolnictwie
  • Data rozpoczęcia: 4 maja 2025 17:02
  • Data zakończenia: 4 maja 2025 17:27

Egzamin zdany!

Wynik: 26/40 punktów (65,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Jakie rodzaje ciągników są przystosowane do używania z naczepami?

A. Siodłowe
B. Uniwersalne rolnicze
C. Gąsienicowe
D. Specjalne leśne
Ciągniki siodłowe są specjalnie zaprojektowane do współpracy z naczepami, co czyni je idealnym rozwiązaniem w transporcie towarów na długich dystansach. Charakteryzują się systemem siodła, które umożliwia zamocowanie naczepy bezpośrednio na podwoziu ciągnika. Dzięki temu, siodłowe ciągniki oferują lepszą stabilność i manewrowość, co jest kluczowe podczas załadunku i rozładunku towarów. W praktyce, wykorzystanie ciągników siodłowych w logistyce pozwala na efektywniejsze zarządzanie flotą, ponieważ różne naczepy mogą być do nich łatwo podpinane w zależności od potrzeb transportowych. W branży transportowej, ciągniki siodłowe są normą, ponieważ ich zastosowanie pozwala na przewożenie różnorodnych ładunków, w tym kontenerów, palet, a także specjalistycznych towarów wymagających odpowiednich warunków transportu. Dodatkowo, zgodnie z normami bezpieczeństwa i ekologicznymi, nowoczesne ciągniki siodłowe często są wyposażone w zaawansowane systemy zarządzania, co przekłada się na mniejsze zużycie paliwa oraz mniejszą emisję spalin.

Pytanie 2

Jakie przeglądy techniczne ciągnika rolniczego użytkownik może zrealizować we własnym zakresie w czasie obowiązywania gwarancji producenta?

A. P4 i P5
B. P1 i P2
C. P2 i P3
D. P3 i P4
Odpowiedzi P1 i P2 są na pewno trafne, bo te przeglądy techniczne ciągnika rolniczego są zgodne z tym, co mówi producent. Często można je zrobić samodzielnie, co pozwala na utrzymanie gwarancji. Przegląd P1 to takie podstawowe rzeczy, jak sprawdzenie oleju, ciśnienia w oponach czy ogólna kondycja maszyny. To bardzo ważne, żeby wszystko działało jak należy. Z kolei przegląd P2 to już bardziej szczegółowe czynności, jak kontrola hamulców czy sprawdzenie pasków napędowych. Dobrze, że użytkownicy mają możliwość samodzielnego ich robienia, bo to naprawdę pomaga lepiej dbać o maszyny i zmniejsza ryzyko awarii. Prowadzenie dokumentacji przeglądów to też fajna sprawa, bo w razie reklamacji można to wykorzystać. Regularne przeglądy i trzymanie się harmonogramu to klucz do dłuższej żywotności ciągnika i jego lepszej efektywności w pracy.

Pytanie 3

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 4

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 5

Analiza olejowa, będąca częścią diagnostyki silnika spalinowego, jest testem, który umożliwia oszacowanie stanu technicznego

A. łożysk ślizgowych wału
B. wtryskiwaczy
C. pompy wtryskowej
D. pierścieni tłokowych
Wybór pompy wtryskowej, wtryskiwaczy czy łożysk ślizgowych wału jako odpowiedzi na pytanie o próby olejowe odzwierciedla typowe nieporozumienia związane z diagnostyką silników spalinowych. Pompa wtryskowa i wtryskiwacze są elementami układu paliwowego, które odpowiadają za dostarczanie paliwa do silnika, a ich stan nie jest bezpośrednio oceniany poprzez analizę oleju. Problemy z tymi komponentami zazwyczaj objawiają się w inny sposób, np. poprzez zwiększone zużycie paliwa czy trudności z uruchomieniem silnika, a nie poprzez parametry oleju. Właściwa diagnostyka tych elementów opiera się na badaniach ciśnienia w układzie wtryskowym oraz analizie jakości paliwa. Co więcej, łożyska ślizgowe wału, mimo że są krytycznymi komponentami silnika, również nie są bezpośrednio diagnozowane za pomocą prób olejowych. Ich stan wpływa na tarcie i stabilność wału, ale nie bezpośrednio na właściwości oleju, który krąży w silniku. Dlatego niezwykle ważne jest, aby zrozumieć różnice pomiędzy różnymi metodami diagnostycznymi i ich odpowiednie zastosowanie, co może zapobiec pomyłkom i niewłaściwym naprawom. Skupiając się na konkretnej metodzie diagnostyki, jaką jest próba olejowa, uzyskujemy bardziej precyzyjny obraz stanu silnika oraz dokładniejsze wskazówki dotyczące jego konserwacji.

Pytanie 6

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 7

Jakie działanie należy podjąć w pierwszej kolejności po przyjęciu ciągnika do serwisu?

A. rozebranie podzespołów
B. mycie pojazdu
C. ocena uszkodzonych części
D. sprawdzenie stanu wyposażenia
Mycie pojazdu jest kluczowym pierwszym krokiem po przyjęciu ciągnika do naprawy. Pozwala to na dokładne ocenienie stanu technicznego maszyny, eliminując zanieczyszczenia, które mogą maskować potencjalne uszkodzenia. Dobrą praktyką w branży jest wykonywanie tego zabiegu zgodnie z normami BHP i ochrony środowiska, stosując odpowiednie środki czyszczące oraz metody, które nie zaszkodzą elementom maszyny. Przykładowo, czyszczenie silnika powinno być przeprowadzane z naciskiem na zabezpieczenie wrażliwych podzespołów przed wilgocią. Dodatkowo, czysty ciągnik ułatwia identyfikację nieszczelności, pęknięć czy innych problemów, które mogą wpływać na jego funkcjonowanie. Warto pamiętać, że wiele warsztatów wprowadza procedury mycia jako obowiązkowy etap, co jest zgodne z normą ISO 9001, zapewniając tym samym wysoką jakość usług serwisowych.

Pytanie 8

W jakim z wymienionych urządzeń rolniczych wykorzystuje się adapter z czterema pionowymi wałkami roboczymi?

A. W zgniataczu pokosów
B. W rozdrabniaczu do słomy
C. W rozrzutniku obornika
D. W rozdrabniaczu ziarna
W rozrzutniku obornika zastosowanie adaptera z czterema pionowymi walcami roboczymi jest uzasadnione przede wszystkim efektywnością rozprowadzania obornika na polu. Walce te, dzięki swojej budowie, umożliwiają równomierne i skuteczne rozdrabnianie materiału, co jest kluczowe dla jego szybkiego wchłaniania przez glebę. Pionowe walce, pracując w sposób obrotowy, zapewniają odpowiednią strukturę obornika, co przyczynia się do optymalizacji procesów biologicznych zachodzących w glebie. W praktyce, rozrzutniki obornika są wykorzystywane w intensywnym rolnictwie, gdzie jakość gleby oraz jej żyzność mają kluczowe znaczenie dla uzyskiwanych plonów. Dobre praktyki w zakresie nawożenia organicznego podkreślają rolę takich urządzeń w zrównoważonym zarządzaniu nawozami, co pozwala na minimalizowanie użycia sztucznych nawozów oraz ochronę środowiska. Warto również wspomnieć, że nowoczesne rozrzutniki często są wyposażone w systemy sterowania, co pozwala na precyzyjniejsze dawkowanie obornika oraz optymalizację jego zastosowania.

Pytanie 9

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 10

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 11

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 12

Poprzez inspekcję połączeń śrubowych maszyny można ustalić

A. wielkość momentu dokręcania
B. wydolność połączenia
C. zerwanie lub zgniecenie gwintu
D. mikropęknięcia w połączeniach
Zerwanie lub zgniecenie gwintu to jedna z kluczowych awarii, które można zidentyfikować poprzez oględziny połączeń śrubowych. Połączenia te muszą być wykonane zgodnie z określonymi normami, aby zapewnić ich niezawodność i bezpieczeństwo. Oglądając połączenia, można zauważyć uszkodzenia gwintów, które mogą prowadzić do osłabienia połączenia, co jest szczególnie istotne w zastosowaniach przemysłowych, gdzie awaria może mieć katastrofalne skutki. Na przykład w przemyśle lotniczym, gdzie każdy element musi spełniać rygorystyczne standardy, identyfikacja takich uszkodzeń jest kluczowa dla utrzymania bezpieczeństwa. Praktyki takie jak regularne inspekcje oraz stosowanie technologii non-destructive testing (NDT) pozwalają na wczesne wykrycie uszkodzeń, co przyczynia się do dłuższej żywotności i niezawodności maszyn. Odpowiednie dokumentowanie i analiza stanu gwintów w połączeniach śrubowych powinny być integralną częścią zarządzania utrzymaniem ruchu w zakładach przemysłowych.

Pytanie 13

Jakie będą wydatki na materiały związane z wymianą oleju oraz filtrów oleju w silniku w ciągu roku od zakupu nowego ciągnika, przy poniższych założeniach:
• liczba przepracowanych mth w roku - 550,
• pierwsza wymiana oleju i filtra - po 30 mth,
• częstotliwość wymiany - co 125 mth,
• pojemność misy olejowej - 15 litrów,
• cena 1 litra oleju - 20 zł,
• cena filtra oleju - 35 zł.

A. 1675 zł
B. 1540 zł
C. 1475 zł
D. 1340 zł
W przypadku nieprawidłowych odpowiedzi, takich jak 1475 zł, 1340 zł czy 1540 zł, można zauważyć typowe błędy w obliczeniach lub w zrozumieniu, jak często należy wymieniać olej i filtr w ciągniku. Często popełnianym błędem jest niedoszacowanie liczby wymian w ciągu roku. Otrzymując dane, że pierwsza wymiana jest po 30 mth, a następne co 125 mth, wystarczy przeliczyć, by zauważyć, że przy 550 mth należy uwzględnić pięć wymian, a nie cztery czy trzy. Ponadto, niektóre odpowiedzi mogą wynikać z błędnego obliczenia kosztów pojedynczej wymiany. Koszt oleju powinien być dokładnie przeliczony na podstawie pojemności misy olejowej, a także uwzględniony koszt filtra. Zbagatelizowanie tych kosztów prowadzi do zaniżenia całkowitych wydatków. Dobrze jest zrozumieć, że odpowiednia konserwacja maszyn, w tym regularna wymiana oleju i filtrów, jest niezbędna do ich długotrwałego działania i wydajności, a także minimalizuje ryzyko poważnych awarii, które mogą wiązać się z o wiele większymi kosztami napraw. Dlatego zaleca się skrupulatne przestrzeganie harmonogramu wymiany oleju, aby uniknąć błędów w obliczeniach oraz w praktyce serwisowej.

Pytanie 14

Korzystając z danych zawartych w tabeli smarowania opryskiwacza polowego, określ rodzaj materiału smarnego i częstotliwość smarowania powierzchni ciernych sprzęgieł kłowych.

Rozmieszczenie punktów smarowania opryskiwacza P181/2
LpPunkty smarowaniaGatunek oleju lub smaruCzęstotliwość wymiany oleju lub smaru
1.Łożyska krzyżaków wałów przegubowychSmar Łt 43co 100 godz. pracy
2.Powierzchnie wielowypustów (pompy, wałów i przystawki sadowniczej)Smar Łt 42co 20 godz. pracy
3.Część teleskopowa wału przegubowegoSmar Łt 42co 8 godz. pracy
4.Łożyska osłony wałuSmar Łt 43co 200 godz. pracy
5.Łożyska kół jezdnychSmar Łt 42raz w roku
6.Powierzchnie cierne sprzęgieł kłowychSmar Łt 43co 40 godz. pracy
7.Szyjna przesuwu belki polowej na ramieSmar Łt 43co 40 godz. pracy
8.Łożysko kółka linowegoSmar Łt43co 40 godz. pracy
9.Zatrzaski blokady ramion belki polowejSmar Łt43co 100 godz. pracy

A. Co 100 godzin pracy smarem Łt 43.
B. Co 20 godzin pracy smarem Łt 42.
C. Co 40 godzin pracy smarem Łt 43.
D. Co 8 godzin pracy smarem Łt 42.
Wybór niewłaściwego rodzaju smaru lub częstotliwości smarowania może prowadzić do szybkiego zużycia sprzętu oraz jego awarii. Opcje takie jak smar Łt 42 są mniej odpowiednie do smarowania powierzchni ciernych sprzęgieł kłowych, co wynika z ich mniejszych właściwości smarnych w porównaniu do smaru Łt 43. Dodatkowo, postulowana częstotliwość smarowania co 20 lub 8 godzin pracy jest zbyt wysoka i niezgodna z zaleceniami przedstawionymi w tabeli. Nadmierne smarowanie nie tylko prowadzi do marnotrawstwa materiału smarnego, ale również może przyczynić się do zanieczyszczeń w mechanizmach, co z kolei wpływa na ich sprawność operacyjną. Użytkownicy często popełniają błąd polegający na myleniu właściwości różnych smarów oraz ich zastosowań. Ważne jest, aby znać konkretne wymagania techniczne dla danej aplikacji oraz stosować się do zaleceń producenta, co pozwala na uniknięcie problemów związanych z konserwacją i eksploatacją urządzeń. Zachowanie odpowiednich standardów smarowania jest zatem kluczowe dla efektywności i niezawodności sprzętu rolniczego.

Pytanie 15

Jakie maszyny, poza włóką i siewnikiem, są częścią aktywnego zestawu uprawowo-siewnego?

A. Wał Campbella oraz brona zębata
B. Brona talerzowa i wał strunowy
C. Brona wirnikowa i wał zębaty
D. Kultywator oraz wał zębaty
Brona wirnikowa i wał zębaty są kluczowymi elementami aktywnego zestawu uprawowo-siewnego, które przyczyniają się do efektywności procesu uprawy. Broną wirnikową wykonuje się uproszczoną obróbkę gleby, co pozwala na lepsze przygotowanie jej pod siew. Dzięki wirującym elementom, brona ta jest w stanie skutecznie rozdrabniać grudki ziemi oraz mieszać resztki roślinne z glebą, co sprzyja jej napowietrzeniu i poprawia strukturę. Zastosowanie wału zębatego jest równie istotne, ponieważ jego konstrukcja pozwala na zagęszczanie gleby, co wpływa na równomierne osiadanie nasion i ich właściwy rozwój. W praktyce, zestawienie tych dwóch maszyn umożliwia uzyskanie lepszych plonów, redukując jednocześnie ilość niezbędnych zabiegów agrotechnicznych. Dobrze zorganizowany zestaw wału i bron pomaga w minimalizacji strat wody i substancji odżywczych w glebie, co jest zgodne z nowoczesnymi standardami uprawy ekologicznej."

Pytanie 16

Jaką czynność powinno się wykonać, przygotowując ciągnik do okresu zimowego przechowywania?

A. Usunąć olej z miski olejowej silnika
B. Napełnić zbiornik paliwem
C. Wyregulować naciąg paska klinowego wentylatora
D. Części gumowe nasmarować olejem
Przygotowując ciągnik do zimowego okresu przechowywania, wybór niewłaściwych czynności może prowadzić do poważnych problemów technicznych w przyszłości. Wyregulowanie naciągu paska klinowego wentylatora, mimo że jest ważnym elementem konserwacji, nie jest kluczowe przed zimowym przechowywaniem, a jego wykonanie powinno być związane z bieżącym serwisowaniem w trakcie użytkowania ciągnika. Części gumowe pokryte olejem mogą rzeczywiście wydłużyć ich żywotność, jednak nie są one priorytetowe w kontekście zimowego przechowywania, gdyż nie wpływają bezpośrednio na funkcjonalność maszyny w okresie, gdy nie jest ona używana. Usuwanie oleju z miski olejowej silnika to działanie, które zazwyczaj nie ma uzasadnienia w kontekście zimowego przechowywania. Wręcz przeciwnie, powinno być stosowane regularne wymienianie oleju, aby zapewnić odpowiednią ochronę silnika przed korozją i osadami, co jest zgodne z najlepszymi praktykami serwisowymi. W przypadku napełnienia zbiornika paliwem, jego pusta powierzchnia sprzyja gromadzeniu się wilgoci, co jest jednym z najczęstszych błędów prowadzących do problemów z uruchomieniem silnika po dłuższym okresie nieużytkowania. Całość działań serwisowych powinna być zgodna z zaleceniami producenta, aby zapewnić optymalne warunki przechowywania oraz wydajność ciągnika.

Pytanie 17

Gładkie rynny lub arkusze to typowe komponenty przenośników

A. ślimakowych
B. wstrząsowych
C. ślizgowych
D. wałkowych
Odpowiedź 'ślizgowych' jest poprawna, ponieważ gładkie rynny lub blachy są kluczowymi elementami w przenośnikach ślizgowych, które są zaprojektowane do transportu materiałów w sposób ciągły i efektywny. W przenośnikach tego typu, ruch materiału odbywa się na płaskiej powierzchni, co minimalizuje tarcie i umożliwia transport delikatnych lub sypkich substancji, takich jak ziarna, proszki czy granulaty. Przykłady zastosowania przenośników ślizgowych obejmują przemysł spożywczy, gdzie transportuje się produkty wrażliwe, a także przemysł chemiczny, gdzie konieczne jest zachowanie czystości i minimalizacja zanieczyszczeń. Dobre praktyki w projektowaniu przenośników ślizgowych obejmują dobór odpowiednich materiałów do budowy rynien oraz regularną konserwację, co zapewnia ich długotrwałą i bezawaryjną pracę. Ponadto, zgodnie z normami ISO, kluczowe jest również spełnienie wymagań dotyczących bezpieczeństwa i efektywności energetycznej w tych systemach transportowych.

Pytanie 18

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 19

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 20

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 21

Jakiego typu system grzewczy powinno się zastosować do podgrzewania legowiska nowo narodzonych prosiąt?

A. Promienniki podczerwieni
B. Nagrzewnicę spalinową
C. Wentylację mechaniczną
D. Ogrzewanie ogólne
Wybór nieodpowiednich metod ogrzewania legowisk nowo narodzonych prosiąt może prowadzić do poważnych problemów zdrowotnych oraz obniżenia ich dobrostanu. Wentylacja mechaniczna, choć istotna w zapewnieniu odpowiedniej cyrkulacji powietrza, nie generuje ciepła, co jest kluczowe w przypadku noworodków. Prosięta potrzebują stabilnej temperatury otoczenia, a samo przewietrzanie może prowadzić do wychłodzenia, co jest szczególnie niebezpieczne dla ich delikatnego organizmu. Nagrzewnice spalinowe, z kolei, mogą wprowadzać do pomieszczenia szkodliwe gazy i zanieczyszczenia, a także stwarzają ryzyko pożaru. Ogrzewanie ogólne, które może być skuteczne w innych warunkach, nie jest wystarczająco precyzyjne, aby zapewnić odpowiednią temperaturę dla nowonarodzonych prosiąt, których wymagania temperaturowe są znacznie wyższe w porównaniu do dorosłych zwierząt. Często mylnie zakłada się, że wystarczy ogólne źródło ciepła, jednak to nie uwzględnia specyficznych potrzeb młodych prosiąt, które powinny być traktowane jako odrębna grupa z indywidualnymi wymaganiami w zakresie temperatury. Dlatego kluczowe jest zrozumienie, że dobór odpowiedniego systemu ogrzewania powinien koncentrować się na specyfice potrzeb prosiąt, a nie na ogólnych metodach, które mogą nie spełniać ich wymagań.

Pytanie 22

Ile wyniesie koszt osuszenia 30 ton kukurydzy o wilgotności 30% do 15%, jeśli cena usługi to 10 zł za osuszenie 1 tony o 1% wilgotności?

A. 4 500 zł
B. 6 500 zł
C. 3 000 zł
D. 9 000 zł
Wybór kosztu wynoszącego 6 500 zł, 3 000 zł lub 9 000 zł może wynikać z mylnych obliczeń bądź niepełnego zrozumienia, jak obliczać koszty wysuszenia kukurydzy. W przypadku podania 6 500 zł, być może zakładano, że całkowity koszt wysuszenia wynosi 10 zł za każdą tonę kukurydzy, co prowadziłoby do błędnego wniosku. Należy zwrócić uwagę, że koszt wysuszenia dotyczy procentowej redukcji wilgotności, a nie całkowitej masy ziarna. Wybór 3 000 zł mógł wynikać z nieprawidłowego przeliczenia ilości wody do usunięcia lub zakupu wilgotności. Takie pomyłki często mają miejsce, gdy nie uwzględnia się, że całkowita ilość wilgotności do usunięcia jest wyrażona w tonach, a nie prostym pomnożeniu jednostkowych kosztów przez całkowitą masę ziarna. Z kolei 9 000 zł może sugerować niepoprawne oszacowanie kosztów lub błędne założenie, że cena jednostkowa wzrasta w sposób liniowy w zależności od wilgotności. Kluczowe jest to, aby wiedzieć, że każdy procent wilgotności wymaga tego samego jednostkowego kosztu, a błędne wydatki mogą wynikać z nadmiernych szacunków lub nieporozumienia dotyczącego procesu usuwania wilgoci. W praktyce, precyzyjne podejście do obliczeń jest niezbędne, aby uniknąć takich nieporozumień i efektywnie zarządzać kosztami w produkcji rolniczej.

Pytanie 23

Ostatnią czynnością, którą trzeba wykonać przed złożeniem zespołu, aby zapewnić szczelność zaworu w gnieździe głowicy, jest

A. frezowanie oraz szlifowanie gniazda zaworu
B. wygładzanie trzonka zaworu
C. rozwiercanie prowadnicy zaworu
D. docieranie powierzchni gniazda i zaworu
Docieranie gniazda i zaworu to naprawdę ważny proces, który wpływa na to, jak dobrze działa silnik. Dzięki temu możemy pozbyć się mikrouszkodzeń i niedoskonałości, co z kolei daje lepsze dopasowanie. Takie docieranie to w dużej mierze szlifowanie lub polerowanie, co sprawia, że powierzchnie są gładsze, a tarcie mniejsze. Jeśli to zrobimy jak trzeba, silnik może działać lepiej i przy okazji mniej palić oraz emitować mniej spalin. W motoryzacji to zgodne z wymaganiami jakości, jak ISO 9001, które przypominają, jak ważne jest precyzyjne wykonanie wszystkich części silnika, żeby dobrze działał i długo wytrzymał. Warto też okresowo sprawdzać stan gniazd i zaworów, żeby na bieżąco wiedzieć, w jakiej są kondycji i uniknąć większych problemów.

Pytanie 24

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 25

Jaką wysokość powinien mieć opryskiwacz w stosunku do wierzchołków roślin?

A. 110 cm
B. 80 cm
C. 50 cm
D. 20 cm
Standardowa wysokość belki opryskiwacza wynosząca 50 cm od wierzchołków roślin jest zgodna z zaleceniami dotyczącymi optymalnego stosowania środków ochrony roślin. Wysokość ta została ustalona na podstawie potrzeby minimalizacji strat cieczy roboczej spowodowanych wiatrem oraz zapewnienia efektywnego pokrycia roślin. Zbyt niska wysokość może prowadzić do zjawiska 'strącania' cieczy na liście roślin, co z kolei może powodować nierównomierne pokrycie i zmniejszenie efektywności środków ochrony. Z drugiej strony, zbyt wysoka belka może skutkować nadmierną stratą cieczy wskutek parowania oraz zawirowań powietrza. Dla uzyskania najlepszych wyników, zaleca się także regularne kalibracje opryskiwaczy oraz dostosowywanie prędkości roboczej i ciśnienia do warunków atmosferycznych. Przykładowo, podczas oprysku w wietrze, warto zastosować techniki, które zminimalizują drift, takie jak wolniejsze przejazdy czy zastosowanie odpowiednich dysz, które tworzą większe krople. Wiadomości te są kluczowe w kontekście zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska.

Pytanie 26

Elementy takie jak wtryskiwacz, sprężarka oraz świeca zapłonowa są kluczowymi składnikami silnika

A. doładowanego z zapłonem iskrowym
B. wolnossącego z zapłonem iskrowym
C. doładowanego z zapłonem samoczynnym
D. wolnossącego z zapłonem samoczynnym
Wybór silnika wolnossącego z zapłonem iskrowym, wolnossącego z zapłonem samoczynnym lub doładowanego z zapłonem samoczynnym wskazuje na pewne nieporozumienia dotyczące fundamentalnych zasad działania silników spalinowych. Silnik wolnossący z zapłonem iskrowym, pomimo że może posiadać wtryskiwacz i świecę zapłonową, nie wykorzystuje sprężarki do doładowania powietrza, co ogranicza jego moc i efektywność. W silniku takim, powietrze jest zasysane do cylindra wyłącznie pod wpływem ciśnienia atmosferycznego, co może prowadzić do mniejszych osiągów w porównaniu z silnikiem doładowanym, gdzie sprężarka dostarcza dodatkową ilość powietrza, zwiększając moc. Podobnie silnik wolnossący z zapłonem samoczynnym, który może korzystać z wtryskiwacza, nie wykorzystuje świec zapłonowych, ponieważ działa na zasadzie samozapłonu, co jest zupełnie inną technologią niż zapłon iskrowy. Z kolei silniki doładowane z zapłonem samoczynnym funkcjonują na bazie innych zasad mechaniki i wymagają innych komponentów, co sprawia, że nie jest to podejście właściwe w kontekście pytania. Zrozumienie tych różnic jest kluczowe dla prawidłowego identyfikowania i klasyfikowania silników oraz ich komponentów w motoryzacji. Typowe błędy myślowe w tym zakresie obejmują mylenie typów zapłonu oraz nieświadomość znaczenia doładowania w uzyskiwaniu wyższej mocy i wydajności silników spalinowych.

Pytanie 27

Paliwo do silników o zapłonie samoczynnym, oznaczone symbolem B20, składa się z

A. 20% bioetanolu i 80% pozostałych paliw płynnych
B. 20% benzyny oraz 80% standardowego oleju napędowego
C. 80% bioestru oraz 20% standardowego oleju napędowego
D. 20% bioestru i 80% normalnego oleju napędowego
Odpowiedź 20% bioestru i 80% normalnego oleju napędowego jest zgodna z definicją paliwa B20, które jest używane w silnikach z zapłonem samoczynnym. Bioestr jest odnawialnym źródłem energii, które powstaje z tłuszczów roślinnych lub zwierzęcych, a jego stosowanie przyczynia się do redukcji emisji gazów cieplarnianych i zależności od paliw kopalnych. Przykładem zastosowania paliwa B20 jest wykorzystanie go w ciężarówkach i pojazdach transportowych, gdzie długotrwałe użytkowanie pozwala na zmniejszenie kosztów eksploatacji dzięki tańszym surowcom. Dodatkowo, stosowanie bioestru w połączeniu z olejem napędowym poprawia właściwości smarujące paliwa, co wpływa na wydajność silnika. Zgodnie z normami ASTM D6751 oraz EN 14214, mieszanka taka jest uznawana za bezpieczną i efektywną dla środowiska. W praktyce oznacza to, że kierowcy i przedsiębiorstwa transportowe mogą wprowadzać bardziej zrównoważone praktyki, zmniejszając ślad węglowy swoich flot.

Pytanie 28

Rolnik nabył kombajn za sumę 800 000 zł. Jakie będą roczne wydatki związane z przechowywaniem, konserwacją oraz ubezpieczeniem, jeśli całkowity roczny koszt garażowania i konserwacji wynosi 2% wartości maszyny, a roczny koszt ubezpieczenia to 0,5% wartości maszyny?

A. 16 000 zł
B. 20 000 zł
C. 36 000 zł
D. 32 000 zł
Analizując niepoprawne odpowiedzi, można zauważyć, że wiele z nich wynika z nieścisłości w obliczeniach oraz z braku uwzględnienia wszystkich kosztów związanych z utrzymaniem maszyny. Na przykład, odpowiedzi takie jak 16 000 zł mogą pomijać istotny element kosztów ubezpieczenia, który wynosi 4 000 zł. Koncentracja tylko na jednym aspekcie, takim jak garażowanie i konserwacja, prowadzi do niepełnego obrazu całkowitych wydatków. Z kolei kwoty takie jak 32 000 zł czy 36 000 zł mogą wskazywać na nieprawidłowe dodawanie lub niewłaściwe założenie procentowe przy obliczeniach. Warto również wspomnieć, że wiele osób może pomylić procenty lub zignorować fakt, że koszty ubezpieczenia i konserwacji to różne kategorie wydatków. Dlatego ważne jest, aby przy analizie kosztów brać pod uwagę wszystkie aspekty finansowe związane z posiadaniem sprzętu rolniczego. Przykład ten pokazuje, jak istotne jest całościowe podejście do zarządzania kosztami operacyjnymi w gospodarstwie, co jest niezbędne dla finansowej stabilności oraz wydajności operacyjnej w długim okresie.

Pytanie 29

Silnik spalinowy oznaczony jako 16V to silnik

A. dwucylindrowy z czterema zaworami w każdym cylindrze
B. czterocylindrowy z dwoma zaworami w każdym cylindrze
C. czterocylindrowy z czterema zaworami w każdym cylindrze
D. dwucylindrowy z dwoma zaworami w każdym cylindrze
Silnik spalinowy o oznaczeniu 16V oznacza, że w danym silniku znajduje się cztery cylindry, z których każdy posiada cztery zawory. Taki układ konstrukcyjny jest powszechnie stosowany w nowoczesnych silnikach, ponieważ pozwala na lepsze napełnienie cylindrów mieszanką paliwowo-powietrzną oraz efektywniejsze usuwanie spalin. Dzięki zastosowaniu czterech zaworów na cylinder, silnik osiąga wyższe moce i lepszą charakterystykę pracy w szerokim zakresie obrotów. Przykłady zastosowania takich silników można zauważyć w pojazdach sportowych oraz osobowych, gdzie wysoka wydajność i dynamika są kluczowe. W kontekście standardów motoryzacyjnych, silniki tego typu są często projektowane zgodnie z normami Euro dotyczących emisji spalin, co wpływa na ich konstrukcję oraz technologie wtrysku paliwa. Właściwa konfiguracja zaworów to istotny element, który wpływa na osiągi silnika oraz jego ekonomikę pracy.

Pytanie 30

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 31

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 32

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 33

Jakie będą wydatki na energię elektryczną potrzebną do redukcji wilgotności ziarna o 5 %, jeśli suszarnia jest wyposażona w elektryczną dmuchawę o mocy 10 kW? Do zmniejszenia wilgotności o jeden procent dmuchawa musi być włączona przez 20 godzin. Koszt 1 kilowatogodziny wynosi 0,5 zł?

A. 400 zł
B. 500 zł
C. 100 zł
D. 200 zł
Jeśli wybrałeś złą odpowiedź, to pewnie dlatego, że coś poszło nie tak przy obliczeniach albo nie do końca zrozumiałeś, jak moc, czas i koszty energii się ze sobą wiążą. Być może nie pomyślałeś, że dmuchawa musi pracować przez cały czas, żeby osiągnąć ten 5% spadek wilgotności. Na przykład, jak ktoś obliczy tylko koszt dla 1% wilgotności i nie pomyśli o tym, że musi to zrobić pięciokrotnie, to może dojść do błędnego wniosku, że koszt to 100 zł – i to jest błędne. Warto też zrozumieć, że sama moc w kilowatach nie mówi wszystkiego, bo nie ma kontekstu czasu pracy. W przemyśle często robi się takie obliczenia, które pokazują zarówno moc urządzenia, jak i czas, co jest kluczowe, żeby efektywnie wykorzystać energię. W dobrych praktykach jest, żeby każdy proces technologiczny był dokładnie analizowany pod względem kosztów, co pozwala znaleźć miejsca do poprawy i oszczędności. Warto też przemyśleć, jak różne czynniki, jak zmiany cen energii czy różnice w wydajności sprzętu, mogą wpłynąć na ostateczny koszt. Moim zdaniem, to dość istotna kwestia.

Pytanie 34

Przed demontażem paska rozrządu silnika konieczne jest

A. zablokować wałek rozrządu oraz zdjąć zawory ssące
B. unieruchomić wał korbowy oraz wałek rozrządu w odpowiedniej pozycji
C. zablokować wał korbowy i usunąć zawory wydechowe
D. zablokować wałek rozrządu i odłączyć alternator
Zablokowanie wału korbowego i wałka rozrządu w odpowiednim położeniu jest kluczowe przed demontażem paska napędu rozrządu. Taki krok minimalizuje ryzyko przypadkowego przesunięcia elementów rozrządu, co może prowadzić do kolizji zaworów z tłokami, a tym samym do poważnych uszkodzeń silnika. Proces blokowania wałków często polega na użyciu dedykowanych narzędzi, które uniemożliwiają ich obrót podczas demontażu. Przykładem dobrych praktyk jest korzystanie z blokad producenta, które są dostosowane do konkretnego modelu silnika. Ważne jest również, aby dokładnie zapoznać się z instrukcją serwisową dla danego pojazdu, ponieważ różne silniki mogą mieć różne wymagania dotyczące pozycji blokady. Zastosowanie prawidłowej procedury pozwala na precyzyjne ustawienie wszystkich komponentów, co jest kluczowe dla późniejszej poprawnej pracy silnika po ponownym złożeniu. Nieprzestrzeganie tej zasady może prowadzić do kosztownych napraw, dlatego znajomość właściwej metody jest niezbędna dla każdego mechanika.

Pytanie 35

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 36

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 37

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 38

Po zakończeniu sezonu, kopaczkę do ziemniaków należy wyczyścić, ocenić jej stan techniczny oraz przeprowadzić

A. konserwację lemieszy przepracowanym olejem silnikowym
B. regulację napięcia sprężyny napinacza odsiewacza
C. wymianę pasów przekładni pasowej
D. smarowanie zgodnie z tabelą smarowania
Regulacja napięcia sprężyny napinacza odsiewacza, wymiana pasów przekładni pasowej oraz konserwacja lemieszy przepracowanym olejem silnikowym to działania, które chociaż mogą być istotne w kontekście ogólnego utrzymania maszyny, nie są najważniejszymi czynnościami do wykonania po zakończeniu sezonu. Regulacja napięcia sprężyny napinacza jest istotna dla prawidłowego działania odsiewacza, jednak nie dotyczy to bezpośrednio stanu technicznego całej kopaczki. Brak odpowiedniego smarowania może prowadzić do większych problemów, które negują jakiekolwiek korzyści płynące z regulacji. Wymiana pasów przekładni pasowej jest również ważna, ale zazwyczaj dotyczy bardziej bieżących napraw, które są realizowane w trakcie sezonu, a nie po jego zakończeniu. Z kolei konserwacja lemieszy przepracowanym olejem silnikowym może być wręcz niewłaściwa, ponieważ takie oleje mogą zawierać zanieczyszczenia, które mogą zaszkodzić metalowym częściom maszyny. W praktyce, kluczowe znaczenie ma zrozumienie, że smarowanie zgodnie z tabelą smarowania jest fundamentalnym elementem konserwacji maszyn rolniczych, a inne czynności powinny być traktowane jako uzupełnienie tego procesu, a nie substytut.

Pytanie 39

Przygotowując jednostkę napędową do przeprowadzenia testu szczelności cylindrów metodą względnego spadku ciśnienia powietrza wprowadzonego do cylindra przez wtryskiwacz, należy umieścić tłok w odpowiedniej pozycji, a następnie

A. zablokować wał poprzez włączenie 1 biegu
B. zdemontować kolektor ssący
C. odkręcić pasek napędu pompy wodnej
D. usunąć kolektor wydechowy
Unieruchomienie wału przez włączenie 1 biegu jest kluczowym krokiem w procesie oceny szczelności cylindrów silnika. W tym etapie, chcemy upewnić się, że tłok znajduje się w odpowiedniej pozycji, zazwyczaj w punkcie, gdzie zawory są zamknięte, co pozwala na dokładne pomiary ciśnienia. Włączenie biegu, gdy silnik jest wyłączony, blokuje wałek napędowy, co zapobiega niezamierzonym ruchom tłoka. W praktyce, to podejście jest często stosowane w warsztatach samochodowych, gdzie technicy muszą przeprowadzić diagnostykę cylinderków. Dzięki temu, można skupić się na pomiarze ciśnienia, unikając sytuacji, w której tłok przesuwa się w trakcie testu, co mogłoby prowadzić do błędnych wyników. Ważne jest, aby przestrzegać odpowiednich procedur, zgodnych z zaleceniami producentów i normami branżowymi, aby zapewnić dokładność i wiarygodność testów. Ponadto, unieruchomienie wału jest powszechną praktyką w różnych operacjach konserwacyjnych, co czyni tę umiejętność istotną dla każdego mechanika.

Pytanie 40

Klinowe paski po ich demontażu z urządzenia powinny zostać umyte

A. w oleju napędowym oraz zabezpieczyć w płynnej parafinie
B. w ciepłej wodzie z mydłem lub w roztworze alkoholu glicerynowego o stężeniu 10%
C. w wodzie z amoniakiem i pokryć warstwą smaru grafitowego
D. w benzynie, terpentynie bądź innym podobnym rozpuszczalniku
Mycie pasków klinowych w oleju napędowym oraz konserwowanie ich w płynnej parafinie jest niewłaściwym podejściem z kilku powodów. Olej napędowy jest substancją, która może pozostawiać na paskach resztki olejowe, które w efekcie obniżają ich przyczepność i wydajność. Paski klinowe muszą mieć odpowiednią przyczepność do kół pasowych, a obecność oleju może prowadzić do poślizgu. Ponadto, konserwacja w płynnej parafinie zwiększa ryzyko zatykania szczelin i innych elementów konstrukcyjnych maszyny. Z kolei czyszczenie pasków w benzynie lub terpentynie może być niebezpieczne ze względu na ich właściwości palne i toksyczność. Użycie rozpuszczalników organicznych, takich jak benzyna, może prowadzić do usunięcia olejów z materiału paska, co z kolei zwiększa ryzyko jego uszkodzenia oraz skrócenia żywotności. W przemyśle preferowane są metody czyszczenia, które nie tylko skutecznie usuwają zanieczyszczenia, ale także nie wpływają negatywnie na komponenty, z których wykonane są paski klinowe. Właściwe utrzymanie pasków klinowych, w tym ich czyszczenie zgodnie z zaleceniami, jest kluczowe dla zachowania efektywności i bezpieczeństwa pracy maszyn.