Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik logistyk
  • Kwalifikacja: SPL.01 - Obsługa magazynów
  • Data rozpoczęcia: 27 kwietnia 2025 19:52
  • Data zakończenia: 27 kwietnia 2025 20:14

Egzamin zdany!

Wynik: 25/40 punktów (62,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Z głównego magazynu do magazynu sprzedażowego trzeba przetransportować 40 paczek styropianu o wymiarach 100'50'50 cm. W związku z tym, przy założeniu maksymalnego współczynnika wypełnienia przestrzeni ładunkowej, dystrybutor powinien wybrać pojazd ciężarowy o wymiarach przestrzeni ładunkowej

A. 2100'2100'2100 mm
B. 3100'2100'2100 mm
C. 3600'2100'2100 mm
D. 2600'2100'2100 mm
Odpowiedź 2600'2100'2100 mm jest poprawna, ponieważ zapewnia wystarczającą przestrzeń ładunkową do transportu 40 paczek styropianu o wymiarach 100'50'50 cm. Aby obliczyć potrzebną przestrzeń, najpierw należy określić objętość jednej paczki, co daje 0,25 m³ (0,1 m * 0,5 m * 0,5 m). Zatem całkowita objętość wszystkich paczek wynosi 10 m³ (0,25 m³ * 40). Wybierając samochód ciężarowy, kluczowe jest uwzględnienie nie tylko objętości, ale także kształtu i wymiarów przestrzeni ładunkowej. Wymiary 2600 mm długości, 2100 mm szerokości i 2100 mm wysokości zapewniają wystarczającą przestrzeń do ułożenia paczek w sposób, który maksymalizuje wykorzystanie przestrzeni. W praktyce zaleca się również, aby przestrzeń ładunkowa była nieco większa, aby uwzględnić różne czynniki, takie jak kształt paczek czy możliwość łatwego załadunku i rozładunku. Zgodnie z normami branżowymi, dobrym rozwiązaniem jest stosowanie samochodów o przestrzeni ładunkowej, która przekracza minimalne wymagania, aby zapewnić elastyczność w transporcie różnych towarów.

Pytanie 2

Co należy uczynić, gdy poszkodowany w wyniku wypadku nie ma wyczuwalnego tętna oraz nie oddycha?

A. wezwać karetkę i nie podejmować dalszych działań
B. niezwłocznie rozpocząć masaż serca i sztuczne oddychanie
C. odchylić głowę do tyłu dla ułatwienia oddychania
D. przenieść poszkodowanego w bezpieczne miejsce i ułożyć go komfortowo
W przypadku, gdy ofiara wypadku nie ma wyczuwalnego tętna i nie oddycha, kluczowym działaniem jest natychmiastowe rozpoczęcie masażu serca oraz sztucznego oddychania. Te działania są podstawowymi elementami resuscytacji krążeniowo-oddechowej (RKO), która ma na celu przywrócenie krążenia oraz oddechu. Zgodnie z wytycznymi Europejskiej Rady Resuscytacji, w sytuacjach nagłych, niezwłoczne podjęcie RKO znacząco zwiększa szanse na przeżycie osoby poszkodowanej. Technika masażu serca polega na uciskaniu klatki piersiowej w rytmie około 100-120 uciśnięć na minutę, co pomaga w przepompowywaniu krwi do narządów wewnętrznych. Sztuczne oddychanie jest również kluczowe, ponieważ pozwala na dostarczenie tlenu do płuc ofiary. W przypadku braku wyczuwalnego tętna i oddechu, nie można marnować cennego czasu na czekanie na pomoc, dlatego natychmiastowe działanie jest niezbędne. Dodatkowo, warto znać podstawowe zasady dotyczące RKO, takie jak właściwa pozycja rąk, głębokość ucisków oraz techniki wentylacji, aby skutecznie wspierać ofiarę. Wykonywanie RKO powinno być kontynuowane do momentu przybycia służb ratunkowych lub do ustania objawów zatrzymania krążenia.

Pytanie 3

Tabela przedstawia wartość przesyłek doręczonych przez przedsiębiorstwo kurierskie w roku 2011. W analizie statystycznej zjawiska posłużono się wskaźnikiem

Rodzaj przesyłkiWartość przesyłki w złUdział w %
zwykłe57 50057,5
ekspresowe42 50042,5
Razem100 000100,0

A. dynamiki.
B. dyspersji.
C. korelacji.
D. struktury.
Odpowiedź "struktury" jest poprawna, ponieważ wskaźnik struktury pozwala na analizę udziału poszczególnych składników w całości. W kontekście przedstawionej tabeli, wskaźnik ten ilustruje, jak różne rodzaje przesyłek wpływają na całkowitą wartość dostaw. W praktyce, wskaźnik struktury jest szczególnie przydatny w analizach rynkowych, gdzie przedsiębiorstwa starają się określić, jakie kategorie produktów lub usług generują największy przychód. Analizując udział procentowy, menedżerowie mogą podejmować decyzje o alokacji zasobów, marketingu czy strategiach sprzedażowych. Wskaźnik struktury jest zgodny z normami analizy statystycznej i wspiera procesy decyzyjne, umożliwiając firmom skuteczne reagowanie na zmiany w preferencjach klientów. Dzięki zastosowaniu wskaźnika struktury, przedsiębiorstwa mogą identyfikować trendy oraz wprowadzać innowacje w ofercie, co jest kluczowe w dynamicznie zmieniającym się otoczeniu rynkowym.

Pytanie 4

Prognozowane wydatki na magazynowanie, które zostały poniesione w maju 2012 roku w firmie "X", wyniosły 70 000 zł, natomiast wartość stanów z rejestrów magazynowych to 25 000 zł. Koszt magazynowania przypadający na jednostkę zapasu w maju 2012 roku wyniósł

A. 2,50 zł
B. 2,80 zł
C. 2,10 zł
D. 3,00 zł
Koszt magazynowania na jednostkę zapasu oblicza się dzieląc całkowite przewidywane koszty magazynowania przez wartość stanów z kartotek magazynowych. W tym przypadku mamy 70 000 zł kosztów magazynowania i 25 000 zł wartości stanów zapasu. Dzieląc te dwie wartości otrzymujemy 70 000 zł / 25 000 zł = 2,80 zł na jednostkę zapasu. Taki sposób obliczania kosztu magazynowania jest zgodny z najlepszymi praktykami w zarządzaniu magazynem, które podkreślają znaczenie analizy kosztów w kontekście efektywności operacyjnej. Zrozumienie kosztów magazynowania jest kluczowe dla optymalizacji procesów logistycznych, ponieważ pozwala na lepsze planowanie i kontrolę finansów. Przykładowo, przedsiębiorstwa mogą wykorzystać te informacje do podejmowania decyzji o redukcji zapasów lub renegocjacji warunków umowy z dostawcami. Ponadto, monitorowanie kosztów magazynowania jest niezbędne dla analizy rentowności poszczególnych produktów, co może prowadzić do bardziej świadomego zarządzania asortymentem i strategią sprzedażową.

Pytanie 5

Przedstawiona na rysunku paletowa jednostka ładunkowa (pjł) utworzona jest na palecie EUR o wymiarach 1 200 x 800 x 144 mm. Rozmieszczono na niej 8 jednakowych kartonów w dwóch warstwach, wykorzystując całą powierzchnię palety. Jakie są wymiary (długość x szerokość) kartonów ułożonych na palecie?

Ilustracja do pytania
A. 800 x 400 mm
B. 600 x 400 mm
C. 800 x 600 mm
D. 400 x 300 mm
Odpowiedź 600 x 400 mm jest prawidłowa, ponieważ paleta EUR o wymiarach 1200 x 800 mm została całkowicie zagospodarowana przez 8 kartonów rozmieszczonych w dwóch warstwach. Każda warstwa zawiera 4 kartony, co wskazuje na to, że na długości palety mieszczą się 2 kartony, a na szerokości również 2. Wymiary pojedynczego kartonu wynoszą zatem 600 mm na długość i 400 mm na szerokość. Znajomość tych wymiarów jest kluczowa w logistyce i zarządzaniu łańcuchem dostaw, gdzie efektywne wykorzystanie przestrzeni ładunkowej ma istotne znaczenie dla optymalizacji kosztów transportu. Przykładowo, w magazynach czy podczas transportu, odpowiednie ułożenie ładunku pozwala zwiększyć efektywność załadunku i ograniczyć potencjalne uszkodzenia towarów. Zgodnie z normami ISO, efektywne planowanie przestrzeni ładunkowej, takie jak w przypadku palet EUR, jest istotnym elementem w zarządzaniu logistyką.

Pytanie 6

Czym jest spis z natury?

A. określeniem różnicy między dokumentami PZ a WZ
B. zestawieniem kartotek magazynowych
C. potwierdzeniem sald na kontach księgowych
D. obliczeniem stanów magazynowych
Podsumowanie kartotek magazynowych, uzgodnienie sald kont księgowych oraz ustalenie różnicy w dokumentach PZ i WZ to działania, które są istotne w kontekście zarządzania finansami i dokumentacją, jednak nie oddają istoty spisu z natury, który koncentruje się na fizycznym zliczeniu stanów magazynowych. Podsumowanie kartotek magazynowych, choć może wydawać się pomocne, w rzeczywistości nie zastępuje weryfikacji stanu towarów. Kartoteki mogą zawierać błędne lub nieaktualne informacje, co prowadzi do podejmowania decyzji na podstawie niekompletnych danych. Uzgodnienie sald kont księgowych, chociaż istotne dla zarządzania finansami, nie ma bezpośredniego związku ze stanem magazynowym, a raczej dotyczy sprawozdawczości finansowej. Co więcej, ustalenie różnicy w dokumentach PZ (przyjęcie towaru) i WZ (wydanie towaru) jest procesem, który przychodzi po dokonaniu spisu z natury i ma na celu wyjaśnienie rozbieżności, które mogą powstać. W praktyce, często występuje mylne przekonanie, że spis z natury to tylko formalność, podczas gdy to kluczowy krok, który wpływa na dokładność i rzetelność całego systemu zarządzania zapasami. Bez rzetelnego spisu z natury, organizacje mogą borykać się z problemami takimi jak zbyt wysokie zapasy, braki w asortymencie, a także trudności w planowaniu produkcji i zakupów, co w dłuższej perspektywie wpływa na wyniki finansowe przedsiębiorstwa.

Pytanie 7

Warzywa mrożone powinny być składowane w odpowiednich magazynach

A. półotwartych
B. uniwersalnych
C. specjalnych
D. otwartych
Mrożone warzywa powinny być przechowywane w magazynach specjalnych, które są zaprojektowane z myślą o utrzymaniu niskich temperatur oraz odpowiedniej wilgotności. Takie magazyny zapewniają stabilne warunki przechowywania, co jest kluczowe dla zachowania jakości produktów spożywczych. Wysoka jakość mrożonych warzyw jest utrzymywana dzięki technologii szybkiego zamrażania, która minimalizuje uszkodzenia komórek roślinnych, co w efekcie prowadzi do lepszej tekstury i smaku po rozmrożeniu. Przechowywanie w magazynach specjalnych oznacza również stosowanie odpowiednich systemów monitorowania temperatury oraz wentylacji, co jest zgodne z normami HACCP (Hazard Analysis Critical Control Point). Przykładem może być zastosowanie regałów chłodniczych z kontrolą temperatury, które pozwalają na optymalne zarządzanie przestrzenią oraz umożliwiają stały dostęp do mrożonych produktów. Takie praktyki są niezbędne dla zapewnienia bezpieczeństwa żywności oraz spełnienia norm sanitarno-epidemiologicznych.

Pytanie 8

W kategorii Z analizy XYZ znajduje się asortyment

A. średniej wielkości edycji
B. wydawany w dużych ilościach
C. zużywany nierównomiernie
D. zużywany równomiernie
Wybór odpowiedzi dotyczącej równomiernego zużycia asortymentu nie odzwierciedla rzeczywistej dynamiki popytu w analizie XYZ. Asortyment, który miałby być zużywany równomiernie, sugeruje, że każdy element jest wykorzystywany w takim samym stopniu przez cały czas, co jest rzadkością w praktyce. W rzeczywistości, różne czynniki, takie jak sezonowość, zmiany w preferencjach klientów czy wprowadzenie nowych produktów, powodują, że zużycie asortymentu może się znacząco różnić w czasie. Kolejne błędne odpowiedzi, dotyczące wydania w dużych lub średnich ilościach, również nie oddają specyfiki analizy zapasów, ponieważ nie uwzględniają zmienności popytu. W sytuacji, gdy asortyment jest wydawany w dużych ilościach, możemy mieć do czynienia z nadwyżkami, co prowadzi do zwiększenia kosztów przechowywania oraz ryzyka przestarzałych zapasów. Z kolei średniej wielkości wydania mogą nie uwzględniać szczytów popytu, które wymagają większych nakładów. Kluczową kwestią jest umiejętność prognozowania rzeczywistego zapotrzebowania, co pozwala na optymalizację procesów magazynowych i produkcyjnych. Dlatego ważne jest, aby podejście do zarządzania asortymentem opierało się na dokładnych analizach i danych historycznych, a nie na uproszczonych założeniach dotyczących równomierności zużycia.

Pytanie 9

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 10

Zalecana ilość farby potrzebna na pomalowanie jednego stołu wynosi 0,2 litra. Nie planuje się zapasu bezpieczeństwa. Ile litrów farby trzeba zamówić, aby zrealizować zamówienie na 100 sztuk stołów, mając w magazynie: farbę - 3 litry oraz 45 pomalowanych stołów?

A. 20 litrów
B. 8 litrów
C. 9 litrów
D. 11 litrów
Aby prawidłowo obliczyć ilość farby potrzebnej do pomalowania 100 sztuk stołów, należy najpierw ustalić całkowitą ilość farby wymaganej do tego zadania. Norma zużycia farby na jeden stół wynosi 0,2 litra, zatem do pomalowania 100 stołów potrzeba 20 litrów farby (100 sztuk * 0,2 litra/sztukę). Następnie, mając 3 litry farby w magazynie, musimy uwzględnić również stoły, które już zostały pomalowane. Ponieważ 45 stołów jest już gotowych, pozostało do pomalowania tylko 55 stołów (100 - 45). Dla tych 55 stołów potrzebujemy 11 litrów farby (55 sztuk * 0,2 litra/sztukę), ale po odjęciu 3 litrów dostępnych w magazynie, ostateczna ilość farby do zamówienia wynosi 8 litrów. Obliczenia te są zgodne z dobrymi praktykami w zarządzaniu zapasami i planowaniu produkcji, co pozwala na efektywne wykorzystanie zasobów.

Pytanie 11

Przedstawiony obok znak w przedsiębiorstwie logistycznym oznacza

Ilustracja do pytania
A. nakaz stosowania środków ochrony dróg oddechowych.
B. ostrzeżenie przed substancjami toksycznymi
C. nakaz stosowania środków ochrony głowy.
D. ostrzeżenie przed utratą słuchu.
Znak, który wskazałeś, to nakaz noszenia środków ochrony głowy, co widać po jego kolorze i kształcie. To niebieskie koło to jeden z ważniejszych elementów systemu oznakowania w pracy, którego celem jest zadbanie o bezpieczeństwo ludzi. Symbol hełmu ochronnego mówi jasno: „Noś takie rzeczy, bo możesz się uszkodzić!”. Pracodawcy powinni nie tylko dawać pracownikom odpowiedni sprzęt ochronny, ale też uczyć ich, jak z tego korzystać. W polskim prawodawstwie mamy przepisy dotyczące ochrony osobistej w pracy, które zawarte są w Kodeksie pracy oraz normach PN-EN. Dbanie o bezpieczeństwo w pracy to naprawdę ważna sprawa, zwłaszcza w takich branżach jak budownictwo czy przemysł, gdzie ryzyko urazów jest spore.

Pytanie 12

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 13

Zakład produkcji łożysk ustalił jednostkowy koszt wytworzenia łożyska tocznego na poziomie 1000 zł. Firma oferuje swoje wyroby z narzutem zysku wynoszącym 40% na jednostkowy koszt produkcji. Ustalona cena brutto, wliczając 23% podatek VAT dla jednego łożyska tocznego, wynosi

A. 2 300 zł
B. 1 722 zł
C. 1 400 zł
D. 1 230 zł
Poprawna odpowiedź wynika z prawidłowego obliczenia ceny sprzedaży łożyska tocznego. Koszt jednostkowy wynosi 1000 zł, a narzut zysku ustalony na 40% tego kosztu oznacza, że cena sprzedaży przed opodatkowaniem wynosi 1000 zł + (40% z 1000 zł) = 1000 zł + 400 zł = 1400 zł. Następnie, aby ustalić cenę brutto, należy dodać 23% VAT do ceny netto. Obliczamy VAT: 23% z 1400 zł to 322 zł, więc cena brutto wynosi 1400 zł + 322 zł = 1722 zł. W praktyce, taka kalkulacja jest kluczowa dla przedsiębiorstw, gdyż pozwala na ustalenie nie tylko ceny oferowanej na rynku, ale także na zabezpieczenie odpowiedniego poziomu rentowności. W branży produkcyjnej zaleca się regularne monitorowanie kosztów i marż, aby dostosować strategie sprzedażowe do zmieniających się warunków rynkowych, co jest zgodne z najlepszymi praktykami zarządzania finansami.

Pytanie 14

Koszty dotyczące utrzymania zapasów to

– koszt energii elektrycznej działu zaopatrzenia,

– wynagrodzenie kierowcy,

– amortyzacja samochodu ciężarowego.

– koszt ubytków naturalnych,

– amortyzacja magazynu,

– wynagrodzenie magazyniera.

A.B.

– dzierżawa wyposażenia magazynowego

– wydatki na odczynniki do badania jakości

dostarczonych zapasów.

– opłata za wynajęcie dodatkowego magazynu przy

krótkotrwałym nadmiarze zapasu,

– opłata za przetrzymywanie kontenera.

C.D.

A. A.
B. C.
C. B.
D. D.
Wybierając odpowiedzi inne niż B, można nieprawidłowo zrozumieć, jakie elementy kosztów są kluczowe w kontekście utrzymania zapasów. Często popełnianym błędem jest mylenie kosztów operacyjnych z kosztami magazynowania. Niektóre odpowiedzi mogą sugerować, że koszty transportu czy zakupu towarów są bezpośrednio związane z utrzymywaniem zapasów, co jest błędnym podejściem. Koszty transportu są niewątpliwie ważne, ale są to wydatki związane z dostarczaniem towarów do magazynu, a nie ich przechowywaniem. Analizując temat, warto również przyjrzeć się koncepcji kosztów ukrytych, które mogą nie być bezpośrednio widoczne, a które mają istotny wpływ na całkowity koszt posiadania zapasów. Innym typowym błędem myślowym jest skupianie się na zewnętrznych wskaźnikach wydajności bez uwzględnienia wewnętrznych kosztów operacyjnych związanych z utrzymywaniem zapasów. Przykładem może być ignorowanie wpływu efektywności procesów magazynowych na całkowity koszt zapasów, co w dłuższej perspektywie może prowadzić do nieefektywności i wzrostu kosztów. Dlatego kluczowe jest zrozumienie, że koszty utrzymania zapasów to nie tylko wydatki na przechowywanie towarów, ale także wszystkie związane z nimi operacje, które mają na celu zapewnienie ciągłości działalności przedsiębiorstwa.

Pytanie 15

Ile maksymalnie pudełek o wymiarach 500 × 300 × 1 250 mm można ułożyć w jednej warstwie na palecie o wymiarach 1 200 × 800 × 144 mm?

A. 6 pudełek
B. 4 pudełka
C. 8 pudełek
D. 9 pudełek
Wybór błędnych odpowiedzi wskazuje na szereg nieporozumień związanych z obliczeniami i interpretacją wymiarów. Na przykład, odpowiedzi takie jak 9, 8, czy 4 kartony wynikają z niewłaściwego przeliczenia i niepełnego zrozumienia, jak należy prawidłowo obliczać powierzchnię dostępnych miejsc na palecie. Typowym błędem jest skupienie się na jednym wymiarze, takim jak długość lub szerokość, bez uwzględniania całkowitych wymiarów powierzchni. Ponadto, wiele osób może zakładać, że można zmieścić więcej kartonów, na przykład 9, ponieważ stawiają na intensyfikację przestrzeni, zapominając o tym, że takie podejście prowadzi do niemożności prawidłowego ułożenia kartonów, a co za tym idzie do problemów w transporcie. W przypadku odpowiedzi 4 kartony, błąd polega na niepełnej analizie wymiarów, co często jest wynikiem pomijania jednego z wymiarów i skupiania się na ich proporcjach. W logistyce, kluczowe jest nie tylko liczenie maksymalnego wykorzystania przestrzeni, ale także uwzględnienie stabilności i bezpieczeństwa ładunku. Dlatego ważne jest, aby podczas planowania załadunku przestrzegać standardów dotyczących przewozu towarów, które uwzględniają zarówno wydajność, jak i bezpieczeństwo, co jest niezbędnym elementem w każdym łańcuchu dostaw.

Pytanie 16

Zbiór działań organizacyjnych, wykonawczych oraz handlowych mających na celu transport ładunków z miejsc nadania do miejsc odbioru przy użyciu odpowiednich środków transportowych, to

A. działania organizacyjne
B. system przewozowy
C. proces transportowy
D. działania wykonawcze
Proces transportowy to złożony zbiór czynności, które obejmują wszystkie etapy przemieszczania ładunków od miejsca nadania do miejsca odbioru. Przykłady obejmują transport towarów drogą lądową, morską lub powietrzną, gdzie kluczowe jest właściwe zaplanowanie i wykonanie każdego etapu, by zapewnić efektywność i bezpieczeństwo transportu. Zgodnie z normami ISO 9001, zarządzanie procesami transportowymi powinno być zintegrowane z systemem zarządzania jakością, co pozwala na monitorowanie wydajności i ciągłe doskonalenie. Proces transportowy zawiera elementy planowania, organizowania, wykonywania oraz nadzorowania transportu, co umożliwia przedsiębiorstwom sprostanie wymaganiom klientów oraz przepisom prawa. Dobre praktyki w zakresie procesu transportowego obejmują stosowanie odpowiednich technologii do monitorowania przesyłek, takich jak systemy GPS oraz oprogramowanie do zarządzania łańcuchem dostaw, co znacznie zwiększa przejrzystość i efektywność operacji.

Pytanie 17

Zasady międzynarodowego transportu kolejowego towarów niebezpiecznych określa się jako

A. DGR
B. RID
C. ADR
D. ADN
Odpowiedzi ADN, DGR i ADR, mimo że dotyczą transportu towarów niebezpiecznych, nie są związane z przewozem kolejowym i dlatego nie są prawidłowymi odpowiedziami na to pytanie. ADN, czyli Umowa Europejska o Międzynarodowym Przewozie Drogowym Towarów Niebezpiecznych, odnosi się jedynie do transportu drogowego, co czyni ją niewłaściwą w kontekście regulacji dotyczących transportu kolejowego. DGR, czyli Przepisy dotyczące Przewozu Towarów Niebezpiecznych w Lotnictwie, koncentruje się na aspektach transportu lotniczego, co również nie ma zastosowania w przypadku transportu koleją. ADR, czyli Europejska Umowa dotycząca Międzynarodowego Przewozu Drogowego Towarów Niebezpiecznych, podobnie jak ADN, dotyczy transportu drogowego. W związku z tym, wybór tych odpowiedzi wskazuje na brak zrozumienia podziałów między różnymi środkami transportu, które mają swoje specyficzne regulacje. Kluczowym błędem myślowym jest mylenie przepisów dotyczących różnych rodzajów transportu, co może prowadzić do nieprawidłowego stosowania regulacji i w konsekwencji do naruszeń przepisów bezpieczeństwa. W praktyce, znajomość odpowiednich regulacji dla każdego środka transportu jest kluczowa, aby zapewnić zgodność z obowiązującymi normami i minimalizować ryzyko związane z przewozem towarów niebezpiecznych.

Pytanie 18

Zakłady produkujące rowery, otrzymały zamówienie na wykonanie 1 000 rowerów. Biorąc pod uwagę stan zapasów i produkcji w toku ustal, ile kół rowerowych tylnych powinno zamówić przedsiębiorstwo aby zrealizować zamówienie.

Pozycja zapasu
w kartotece
magazynowej
Produkcja w toku
w szt.
Zapas
w magazynie
w szt.
Koła tylne-600
Koła przednie-1 100
Piasta tylna2001 800
Piasta przednia600400

A. 100 szt.
B. 400 szt.
C. 200 szt.
D. 300 szt.
Żeby zrealizować zamówienie na 1000 rowerów, ważne jest, żeby dobrze zrozumieć, jakie zasoby są potrzebne. Każdy rower potrzebuje jednego tylnego koła, więc musimy mieć łącznie 1000 tylnych kół. Jeśli w magazynie mamy tylko 600, to brakuje nam 400. Żeby dostarczyć te wszystkie rowery, trzeba będzie zamówić jeszcze te 400 kół. W praktyce, zarządzanie zapasami w produkcji rowerów powinno opierać się na solidnych prognozach popytu i aktualnym sprawdzaniu stanów w magazynie. Używa się podobnych metod w zarządzaniu łańcuchem dostaw, jak np. Lean Management, które kładą nacisk na optymalizację zasobów i eliminację marnotrawstwa. Trzeba też pamiętać, że zbyt duże zapasy mogą zwiększać koszty składowania, co lepiej unikać w efektywnym zarządzaniu produkcją.

Pytanie 19

Skrót, który odnosi się do systemu informacyjnego wspierającego procesy związane z rozmieszczaniem towarów w magazynach oraz zarządzaniem tymi magazynami, to

A. WMS
B. CRM
C. ERP
D. EDI
WMS, czyli Warehouse Management System, to system informacyjny zaprojektowany do wspierania operacji związanych z zarządzaniem magazynem, w tym procesami lokowania towarów. Dzięki WMS przedsiębiorstwa mogą efektywnie zarządzać przestrzenią magazynową, monitorować poziomy zapasów oraz optymalizować procesy przyjęcia, składowania i wydania towarów. Przykłady zastosowania WMS obejmują automatyzację lokalizacji produktów, co pozwala na zwiększenie dokładności inwentaryzacji oraz skrócenie czasu realizacji zamówień. Systemy WMS są zgodne z najlepszymi praktykami branżowymi, takimi jak zasady FIFO (First In, First Out) oraz LIFO (Last In, First Out), co ułatwia zarządzanie cyklem życia produktów. W dobie rosnącej konkurencji, wdrożenie WMS staje się kluczowe dla firm pragnących zwiększyć efektywność operacyjną i zredukować koszty magazynowania, co potwierdzają liczne badania w zakresie logistyki i zarządzania łańcuchem dostaw.

Pytanie 20

Która ilustracja przedstawia wózek nożycowy elektryczny?

Ilustracja do pytania
A. Ilustracja B.
B. Ilustracja D.
C. Ilustracja C.
D. Ilustracja A.
Ilustracja D przedstawia wózek nożycowy elektryczny, który charakteryzuje się specyficzną konstrukcją umożliwiającą podnoszenie i opuszczanie platformy roboczej za pomocą mechanizmu nożycowego. Wózki te są powszechnie stosowane w magazynach oraz na placach budowy, gdzie wymagana jest efektywna obsługa towarów na różnych wysokościach. Elektryczny napęd platformy zapewnia większą wydajność i mniejsze zmęczenie operatora w porównaniu do wózków ręcznych. Wózki nożycowe elektryczne są zgodne z normami bezpieczeństwa, takimi jak PN-EN 280, które regulują ich budowę oraz użytkowanie. Dodatkowo, zastosowanie wózków nożycowych elektrycznych przyczynia się do zwiększenia efektywności operacyjnej, umożliwiając szybkie załadunki i rozładunki. Ponadto, dzięki ich mobilności i łatwości w manewrowaniu, stanowią one doskonały wybór dla pracy w wąskich przestrzeniach. W praktyce, operatorzy korzystają z takich wózków do transportu materiałów budowlanych, narzędzi czy innych towarów, co znacząco przyspiesza procesy logistyczne.

Pytanie 21

System bezpośredniego przesyłania dokumentów handlowych między firmami to metodologia

A. ERP
B. GS1
C. ADC
D. EDI
Wybór niepoprawnej odpowiedzi może wynikać z mylnego zrozumienia terminologii oraz funkcji poszczególnych systemów. Chociaż ADC (Automatic Data Capture) odgrywa istotną rolę w automatyzacji procesów zbierania danych, nie jest systemem przeznaczonym do bezpośredniego transferu dokumentów handlowych między przedsiębiorstwami. ADC skupia się na technologii zbierania danych, takiej jak skanery kodów kreskowych czy RFID, a nie na integracji procesów biznesowych. GS1 to organizacja zajmująca się opracowywaniem standardów dla identyfikacji produktów, ale sama w sobie nie jest systemem wymiany dokumentów. Z kolei EDI (Electronic Data Interchange) to technologia służąca do elektronicznej wymiany danych, jednak nie jest ona systemem ERP. Wiele osób myli te terminy, co skutkuje nieprawidłowymi konkluzjami. Kluczowe jest zrozumienie, że ERP to zintegrowany system zarządzania, który łączy różne procesy, podczas gdy EDI i ADC często są jego komponentami, lecz pełnią inne funkcje. Zastosowanie EDI w ramach ERP umożliwia skuteczny transfer danych, ale samo w sobie EDI nie zapewnia pełnej funkcjonalności zarządzania zasobami przedsiębiorstwa. Warto zwrócić uwagę na różnice między tymi pojęciami, aby uniknąć pomyłek w przyszłości.

Pytanie 22

Następnym krokiem w procesie magazynowym po zebraniu i przygotowaniu paczki jest?

A. przyjęcie oraz kontrola wartościowa
B. transport do ramp wysyłkowych
C. przemieszczenie do strefy składowania
D. zarządzanie poziomem zapasów
Odpowiedź 'transport do ramp wysyłkowych' jest prawidłowa, ponieważ jest to kluczowy etap w procesie logistycznym po zakończeniu kompletacji i przygotowaniu przesyłki. Transport do ramp wysyłkowych oznacza, że zamówione towary są przewożone w odpowiednie miejsce, skąd będą dostarczane do klientów lub dalszej dystrybucji. W praktyce, skuteczna organizacja tego etapu zależy od zastosowania standardów, takich jak Just in Time (JIT), które minimalizują czas przestojów oraz zwiększają efektywność operacyjną. Przykładowo, wsparcie technologii takich jak systemy zarządzania magazynem (WMS) może znacząco usprawnić proces transportu przez automatyzację przydzielania zasobów transportowych. Należy również pamiętać o odpowiednim zabezpieczeniu przesyłek oraz o monitorowaniu ich stanu podczas transportu, co jest niezwykle istotne w zapewnieniu wysokiej jakości usług logistycznych.

Pytanie 23

Przedsiębiorstwo spedycyjne zleciło obsługę ładunku w porcie kontenerowym i załadunek na statek. Ładunkiem jest drobnica zjednostkowana w postaci 11 palet i masie 11 t. W zakres usługi wchodzi: rozładunek z wagonów kolejowych, konsolidacja ładunku w kontenerze oraz załadunek na statek. Oblicz koszt usługi.

Wykonywane czynnościStawki
Przeładunek w relacji środek transportu lądowego – magazynUSD 8,00/t
Napełnianie kontenerów drobnicąUSD 10,00/t
Przeładunek pośredni kontenerów w relacji plac składowy – burta statkuUSD 56,00/20' kont.

A. 260 USD
B. 256 USD
C. 254 USD
D. 280 USD
Wybór niewłaściwej odpowiedzi może wynikać z błędnej analizy poszczególnych elementów kosztowych związanych z obsługą ładunku. Na przykład, odpowiedzi takie jak 256 USD, 260 USD czy 280 USD często są efektem zbyt ogólnego podejścia do kalkulacji kosztów. Niezrozumienie, jakie konkretne opłaty są związane z rozładunkiem, konsolidacją i załadunkiem, prowadzi do pominięcia kluczowych czynników wpływających na finalny koszt usługi. Często błędne podejście opiera się na nadmiernym uogólnieniu lub niepoprawnym założeniu, że wszystkie usługi są wyceniane według jednolitych stawek, co nie jest zgodne z rzeczywistością branżową. Różnice w kosztach mogą wynikać z wielu czynników, takich jak lokalizacja, rodzaj ładunku czy specyfika operacji portowych. Dodatkowo, nieuwzględnienie wszystkich etapy procesu, takich jak dodatkowe opłaty za przeładunek czy czasochłonność operacji, może znacząco wpłynąć na błędne wyliczenia. Aby unikać takich pomyłek, należy stosować dokładne metodologie kalkulacji kosztów oraz analizować każdą czynność osobno, co jest standardem w branży. Zrozumienie i zastosowanie tych zasad jest kluczowe dla uzyskania prawidłowych wyników w obliczeniach kosztów usług spedycyjnych.

Pytanie 24

Elementem struktury wytwórczej stanowiącym część gniazda produkcyjnego jest

A. wydział
B. linia produkcyjna
C. oddział
D. stanowisko robocze
Stanowisko robocze to najmniejsza jednostka struktury produkcyjnej w gnieździe produkcyjnym, na której realizowane są konkretne zadania produkcyjne. W praktyce oznacza to, że pracownik wykonuje określone operacje na maszynach lub przy użyciu narzędzi, co przekłada się na efektywność produkcji. Przykładem może być stanowisko, na którym montowane są komponenty w linii produkcyjnej. Dzięki precyzyjnemu zdefiniowaniu stanowisk roboczych, możliwe jest optymalizowanie procesów produkcyjnych, co jest zgodne z zasadami Lean Manufacturing, które koncentrują się na eliminacji marnotrawstwa i zwiększeniu wartości dodanej. W standardach ISO 9001:2015 podkreśla się znaczenie zarządzania zasobami i procesami, co obejmuje także skuteczne organizowanie stanowisk roboczych w celu osiągnięcia wysokiej jakości produkcji. Dobrze zorganizowane stanowiska robocze zwiększają nie tylko efektywność, ale również bezpieczeństwo pracy, co jest kluczowym aspektem w nowoczesnych zakładach produkcyjnych.

Pytanie 25

Zasada HIFO (ang. Highest in First Out) wskazuje

A. pierwsze traci ważność, jako pierwsze wychodzi.
B. pierwsze przyszło, jako pierwsze wychodzi.
C. najtańsze przyszło, jako pierwsze wychodzi.
D. najdroższe przyszło, jako pierwsze wychodzi.
Zasada HIFO (ang. Highest in First Out) jest metodą obiegu zapasów, która polega na tym, że najdroższe produkty są sprzedawane jako pierwsze. W kontekście zarządzania zapasami, korzystanie z tej zasady jest szczególnie istotne w branżach, gdzie ceny surowców mogą być zmienne i istotnie wpływać na koszty ogólne. W praktyce, stosując HIFO, przedsiębiorstwo może lepiej zarządzać swoimi kosztami oraz zyskiem brutto, gdyż sprzedając droższe towary najpierw, minimalizuje ryzyko strat finansowych związanych z obniżką cen w przyszłości. Przykładem może być sektor technologiczny, gdzie nowe modele sprzętu wchodzą na rynek z wyższymi cenami, a starsze modele szybciej tracą na wartości. Warto zaznaczyć, że HIFO jest zgodne z zasadami rachunkowości, które wymagają, aby sprawozdania finansowe odzwierciedlały rzeczywisty stan majątku przedsiębiorstwa. Stosowanie HIFO wspiera również analizę kosztów i rentowności, co jest kluczowe dla podejmowania decyzji strategicznych w działalności firmy.

Pytanie 26

Zapotrzebowanie na produkty lub usługi w dziedzinie logistyki w danym czasie oraz po danej cenie nazywane jest

A. równowagą rynkową
B. podażą rynkową
C. elastycznością rynkową
D. popytem rynkowym
Popyt rynkowy to kluczowe pojęcie w ekonomii i logistyce, które odnosi się do ilości towarów lub usług, jakie konsumenci są gotowi zakupić przy określonej cenie w danym czasie. W kontekście logistyki, zrozumienie popytu rynkowego jest niezbędne dla efektywnego zarządzania łańcuchem dostaw oraz optymalizacji procesów logistycznych. Przykładem zastosowania tej koncepcji może być firma zajmująca się dystrybucją, która analizuje trendy sprzedaży i dostosowuje swoje zamówienia do przewidywanego popytu. W praktyce wykorzystuje się różnorodne narzędzia analityczne, takie jak prognozowanie popytu, które pozwala przewidzieć potrzeby klientów na podstawie danych historycznych oraz czynników sezonowych. Zrozumienie popytu rynkowego pomaga również w podejmowaniu decyzji dotyczących strategii cenowej czy promocji, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży logistycznej.

Pytanie 27

Małe wielkości zamówień i częste dostawy materiałów do produkcji powodują

  • wysoki poziom zapasu rotującego,
  • wysokie koszty utrzymania zapasów,
  • małą liczbę składanych zamówień.
  • niskie koszty realizacji zamówień,
  • możliwość negocjacji niższych cen zakupu,
  • wyższe koszty magazynowania.
A.B.
  • niskie koszty transportu,
  • dłuższe okresy pomiędzy dostawami,
  • korzystniejsze warunki kontraktu dla dostawcy.
  • niski poziom zapasu rotującego,
  • dużą liczbę składanych zamówień,
  • wysokie koszty realizacji zamówień.
C.D.

A. C.
B. A.
C. D.
D. B.
Analizując błędne odpowiedzi, wiele osób może skupić się na krótkoterminowych korzyściach związanych z małymi zamówieniami, ignorując długofalowe skutki finansowe. Często pojawia się mylne przekonanie, że częstsze zamówienia przekładają się na większą elastyczność i mniejsze ryzyko przestarzałych zapasów. Jednakże, w praktyce, każda dostawa wiąże się z kosztami, które mogą przewyższyć oszczędności wynikające z redukcji zapasów. Przykładowo, w branży produkcyjnej, gdzie czas realizacji zamówień i efektywność kosztowa są na czołowej pozycji, nadmierna liczba drobnych zamówień prowadzi do zwiększenia kosztów transportu oraz administracyjnych. Ponadto, każda transakcja generuje dodatkowe obciążenia dla zespołów logistycznych, co nie tylko zwiększa koszty, ale również wpływa na czas realizacji zamówień. Utrzymywanie niskiego poziomu zapasów może wydawać się korzystne, ale bez odpowiedniego systemu zarządzania dostawami, może prowadzić do opóźnień w produkcji i niezadowolenia klientów. Kluczowe jest zrozumienie, że chociaż podejście JIT ma wiele zalet, wymaga ono starannie zorganizowanego łańcucha dostaw oraz silnych relacji z dostawcami, co nie zawsze jest osiągalne w praktyce. Tego typu myślenie prowadzi do błędnych decyzji strategicznych, które mogą zagrażać stabilności operacyjnej całej organizacji.

Pytanie 28

Jaką kwotę należy zapłacić spedytorowi morskiemu w przypadku, gdy obsłuży on 2 kontenery 40' oraz 3 kontenery 20', przy stawce 100 USD/TEU (20-stopowa jednostka przeliczeniowa)?

A. 700 USD
B. 600 USD
C. 300 USD
D. 500 USD
W analizie tego zadania ważne jest zrozumienie, jak prawidłowo obliczać koszty usług spedytora na podstawie rodzaju kontenerów. Często popełnianym błędem jest niewłaściwe zrozumienie jednostek miary oraz ich konwersji. Na przykład, gdy ktoś oblicza koszty, może zignorować fakt, że kontenery 40-stopowe są równoważne dwóm jednostkom TEU, co prowadzi do błędnych wyników. Niektórzy mogą próbować zliczyć tylko kontenery 20-stopowe, myśląc, że są one jedynymi, które mają wpływ na całkowity koszt, co jest nieprawidłowe. Dlatego ważne jest, aby przy każdym obliczeniu uwzględniać wszystkie kontenery w odpowiednich jednostkach. Innym typowym błędem jest pomijanie mnożenia liczby TEU przez odpowiednią stawkę, co skutkuje niedoszacowaniem kosztów. W praktyce, niepoprawne obliczenia mogą nie tylko prowadzić do błędnych wyników finansowych, ale również wpłynąć na decyzje dotyczące logistyki i zarządzania łańcuchem dostaw. W branży spedycyjnej kluczowe jest precyzyjne określenie kosztów, aby uniknąć nieprzyjemnych niespodzianek i zapewnić efektywność operacyjną. Przykładowo, nieprawidłowe oszacowanie kosztów może prowadzić do opóźnień w dostawie lub utraty klientów, co jest nie do zaakceptowania w dzisiejszym konkurencyjnym rynku.

Pytanie 29

Dokument dołączony do zamówienia na dostawę towarów, który potwierdza wcześniej ustalone warunki dostaw oraz płatności, to

A. faktura proforma
B. faktura konsularna
C. list towarzyszący
D. specyfikacja
List towarzyszący to dokument, który jest przesyłany razem z towarem i zawiera szczegóły dotyczące zamówienia, takie jak potwierdzenie warunków dostawy oraz płatności. Jego głównym celem jest ułatwienie identyfikacji przesyłki, co jest szczególnie istotne w kontekście logistyki i zarządzania łańcuchem dostaw. W praktyce list towarzyszący jest często używany w transakcjach handlowych, aby potwierdzić, że dostarczony towar odpowiada warunkom ustalonym w umowie. Może również zawierać informacje o numerze zamówienia, dacie wysyłki oraz danych kontaktowych dostawcy, co ułatwia późniejsze rozliczenia. W standardach branżowych, takich jak Incoterms, zwraca się również uwagę na znaczenie tego dokumentu, który jest kluczowy dla prawidłowego obiegu informacji w transakcjach międzynarodowych. Warto pamiętać, że list towarzyszący nie jest dokumentem finansowym, ale stanowi ważna część dokumentacji transportowej, więc jego prawidłowe sporządzenie ma istotne znaczenie dla obu stron transakcji, aby uniknąć ewentualnych nieporozumień w przyszłości.

Pytanie 30

W zależności od rodzaju konstrukcji, magazyny klasyfikowane są na

A. niezmechanizowane, zmechanizowane i zautomatyzowane
B. przemysłowe, dystrybucyjne i rezerwowe
C. otwarte, półotwarte i zamknięte
D. materiałów sztukowych, materiałów sypkich, cieczy i gazów
Odpowiedź, że magazyny dzielą się na otwarte, półotwarte i zamknięte, jest prawidłowa, ponieważ klasyfikacja ta odnosi się do fizycznej struktury budowli oraz ich funkcji w logistyce. Magazyny otwarte to przestrzenie, które nie mają dachu ani ścian, co umożliwia swobodny dostęp do składowanych towarów, idealne dla materiałów, które są odporne na warunki atmosferyczne. Magazyny półotwarte mają częściowo zadaszone obszary, co zapewnia częściową ochronę towarów, ale nadal umożliwia łatwy dostęp. Magazyny zamknięte natomiast są w pełni zadaszone i zabezpieczone, co zapewnia maksymalną ochronę przechowywanych produktów, szczególnie w przypadku wrażliwych towarów, takich jak chemikalia czy elektronika. Przykłady zastosowania tej klasyfikacji można dostrzec w centrach dystrybucyjnych, które często wykorzystują różne typy magazynów w zależności od charakterystyki przechowywanych produktów oraz wymagań logistycznych. Warto również zaznaczyć, że ta klasyfikacja jest zgodna z najlepszymi praktykami w branży, co zwiększa efektywność zarządzania przestrzenią magazynową.

Pytanie 31

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 32

Jaką kwotę netto będzie kosztować usługa składowania 10 paletowych jednostek ładunkowych (pjł) w magazynie, jeżeli opłata za jedną pjł wynosi 15,00 zł, a magazyn zastosuje 20% narzut na zysk?

A. 120,00 zł
B. 140,00 zł
C. 180,00 zł
D. 300,00 zł
Odpowiedź 180,00 zł jest poprawna, ponieważ obliczenia zaczynamy od ustalenia całkowitego kosztu przechowania 10 paletowych jednostek ładunkowych. Koszt utrzymania jednej pjł wynosi 15,00 zł, więc dla 10 pjł całkowity koszt wynosi 15,00 zł x 10 = 150,00 zł. Następnie, aby obliczyć wartość netto usługi przechowania, należy uwzględnić narzut zysku, który wynosi 20%. Narzut ten obliczamy jako 20% z 150,00 zł, co daje 30,00 zł. Całkowity koszt usługi z narzutem wynosi zatem 150,00 zł + 30,00 zł = 180,00 zł. W praktyce takie podejście pozwala magazynom na ustalenie cen usług w sposób, który pokrywa nie tylko koszty bezpośrednie, ale także zapewnia odpowiedni zysk. Ustalanie cen z narzutem jest zgodne z najlepszymi praktykami w zarządzaniu logistyką, pozwalając na efektywne planowanie finansowe.

Pytanie 33

System MRP odnosi się do planowania

A. poziomu produkcji
B. czasów produkcji
C. wynagrodzenia netto
D. potrzeb materiałowych
System MRP (Material Requirements Planning) jest kluczowym narzędziem w obszarze zarządzania produkcją, które koncentruje się na planowaniu potrzeb materiałowych. W skrócie, MRP pozwala przedsiębiorstwom precyzyjnie określić, jakie surowce i komponenty są wymagane do realizacji planowanej produkcji w danym okresie. Dzięki zastosowaniu MRP możliwe jest zminimalizowanie nadmiaru zapasów, a tym samym obniżenie kosztów magazynowania. Przykładowo, w przemyśle motoryzacyjnym, MRP umożliwia efektywne zarządzanie zamówieniami na części samochodowe, uwzględniając czas dostaw oraz harmonogram produkcji, co pozwala na utrzymanie płynności produkcji i zaspokajanie potrzeb klientów. W praktyce MRP opiera się na zintegrowanych danych dotyczących zapasów, prognoz popytu oraz specyfikacji produktów, co czyni go nieocenionym narzędziem w strategicznym planowaniu zasobów. Standardy, takie jak APICS CSCP, podkreślają znaczenie MRP jako podstawowego elementu efektywnej logistyki i planowania produkcji.

Pytanie 34

Jak długo można maksymalnie przechowywać pomidory w magazynie po przyjęciu ich dostawy 15 czerwca, jeśli czas przechowywania wynosi od 1 do 2 tygodni?

A. Do 22 czerwca
B. Do 05 lipca
C. Do 29 czerwca
D. Do 15 sierpnia
Odpowiedź "Do 29 czerwca" jest prawidłowa, ponieważ okres przechowywania pomidorów wynosi od 1 do 2 tygodni, co daje nam przedział czasowy od 15 czerwca do 29 czerwca. W praktyce oznacza to, że pomidory mogą być przechowywane w magazynie maksymalnie do 14 dni, co odpowiada 2 tygodniom. Przykładowo, jeśli dostarczono pomidory 15 czerwca, to ich daty minimalnego i maksymalnego przechowywania wynoszą: 15 czerwca + 1 tydzień = 22 czerwca (minimalny okres) oraz 15 czerwca + 2 tygodnie = 29 czerwca (maksymalny okres). Zgodnie z dobrą praktyką w branży spożywczej, zarządzanie datami przydatności do spożycia jest kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa żywności. Właściwe monitorowanie terminów jest niezbędne, aby uniknąć strat wynikających z przeterminowania produktów oraz zapewnić jakość dostarczanych towarów.

Pytanie 35

Intensywna strategia dystrybucji jest stosowana w sprzedaży

A. produktów mlecznych.
B. aut.
C. wyposażenia wnętrz.
D. systemów komputerowych.
Strategia dystrybucji intensywnej polega na maksymalizacji dostępności produktu w jak największej liczbie punktów sprzedaży. Produkty codziennego użytku, takie jak nabiał, są idealnym przykładem tej strategii. W przypadku nabiału, celem jest dotarcie do jak najszerszej grupy konsumentów poprzez umiejscowienie go w supermarketach, delikatesach, sklepach spożywczych oraz lokalnych punktach sprzedaży. Intensywna dystrybucja umożliwia konsumentom łatwy dostęp do produktów, co zwiększa ich sprzedaż. Przykładem może być mleko, które jest dostępne praktycznie wszędzie, aby zaspokoić codzienne potrzeby klientów. Dobre praktyki w tej dziedzinie obejmują współpracę z sieciami handlowymi, optymalizację logistyki oraz monitorowanie efektywności poszczególnych punktów sprzedaży, co pozwala na bieżąco dostosowywać strategię dystrybucji do zmieniających się potrzeb rynku.

Pytanie 36

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 37

Które urządzenie jest przedstawione na ilustracji?

Ilustracja do pytania
A. Suwnica bramowa.
B. Układnica magazynowa.
C. Paletyzator.
D. Dźwignik.
W analizowanym pytaniu można zauważyć, że niektóre z odpowiedzi wskazują na inne urządzenia, które mogą być mylnie kojarzone z układnicą magazynową. Paletyzator, na przykład, jest urządzeniem służącym do układania towarów na paletach, co ma na celu optymalizację transportu i przechowywania, a nie ich składowania na różnych poziomach. Ta różnica w funkcji może prowadzić do mylnego przyporządkowania paletyzatora do kategorii automatycznych systemów magazynowych. Układnica magazynowa i suwnica bramowa, mimo że obie są elementami automatyzacji, mają różne zastosowania – suwnica bramowa jest zazwyczaj używana w kontekście transportu ciężkich ładunków wzdłuż hal produkcyjnych lub magazynowych, a nie do składowania towarów. Dźwignik z kolei, jako urządzenie podnoszące, nie ma zastosowania w kontekście automatyzacji magazynów, a jego rola ogranicza się do podnoszenia i transportowania ładunków na krótkie odległości. Typowe pomyłki w takiej analizie mogą wynikać z braku zrozumienia specyfiki każdego z urządzeń oraz ich zastosowań w praktyce. Należy zwrócić uwagę na fakt, że układnice magazynowe są projektowane z myślą o maksymalizacji przestrzeni magazynowej i efektywności operacyjnej, co znacząco różni je od innych wymienionych urządzeń.

Pytanie 38

Rysunek przedstawia

BIEDRONKA "CODZIENNIE NISKIE CENY" 2028
40-007 Katowice ul.Uniwersytecka 12
JERONIMO MARTINS DYSTRYBUCJA S.A.
62-025 KOSTRZYN ul.ZNINA 5
NIP 779-10-11-327
2010-05-311011291
Nap.Coca Cola 0,5L A1x2,292,29A
Czek. Z Npsn 50G A1x1,291,29A
---------------------------------
Sprzed. opodatk. A3,58
Kwota PTU A 22 %0,65
ŁĄCZNA KWOTA PTU0,65
SUMA3,58
---------------------------------
Gotówka5,00
Reszta1,42
0389 #Kasa 3Kasjer nr 13113:40
Æ KEJ 04104507
Nr sys.: 782

A. raport kasowy.
B. fakturę.
C. paragon fiskalny.
D. rachunek.
Paragon fiskalny to dokument potwierdzający dokonanie transakcji sprzedaży, który jest generowany przez kasy fiskalne. Dokument ten zawiera kluczowe informacje, takie jak data i godzina transakcji, nazwy towarów lub usług, ich ceny, sumę do zapłaty oraz szczegóły dotyczące podatku VAT. W praktyce, paragon fiskalny pełni istotną rolę w obiegu dokumentów finansowych, zarówno dla sprzedawcy, jak i nabywcy. Dla konsumentów jest to dowód zakupu, który może być niezbędny w przypadku reklamacji lub zwrotów. Z perspektywy sprzedawcy, paragon jest również ważnym dokumentem dla celów podatkowych i stanowi część obowiązkowej ewidencji sprzedaży. Zgodnie z przepisami prawa, każda sprzedaż na rzecz osób fizycznych musi być dokumentowana paragonem, co wpływa na transparentność obrotu gospodarczego. Na przykład, w przypadku sprzedaży detalicznej, brak wydania paragonu może prowadzić do sankcji ze strony organów skarbowych. Warto zatem zwrócić uwagę na właściwe wystawianie paragonów fiskalnych zgodnie z obowiązującymi regulacjami.

Pytanie 39

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 40

Zgodnie z Kodeksem pracy, jakie obowiązki ma pracownik?

A. organizować miejsca pracy zgodnie z obowiązującymi normami oraz zasadami bhp
B. zapewnić prawidłowe działanie środków ochrony indywidualnej oraz ich użytkowanie zgodnie z przeznaczeniem
C. dbać o odpowiedni stan maszyn, urządzeń, narzędzi i sprzętu oraz o porządek i ład w miejscu pracy
D. zapewnić higieniczne i bezpieczne warunki w pomieszczeniach pracy oraz odpowiedni stan wyposażenia technicznego, a także skuteczne działanie środków ochrony zbiorowej i ich użytkowanie zgodnie z przeznaczeniem
Wszystkie pozostałe odpowiedzi, które koncentrują się na innych obowiązkach pracowników związanych z BHP, nie uwzględniają kluczowego aspektu, jakim jest dbałość o stan techniczny sprzętu i porządek w miejscu pracy. Zobowiązania dotyczące zapewnienia bezpiecznego stanu pomieszczeń oraz wyposażenia technicznego są w rzeczywistości bardziej złożone i często dotyczą obowiązków pracodawcy, a nie pracownika. W kontekście bezpieczeństwa i higieny pracy, to właśnie pracodawca jest odpowiedzialny za stworzenie odpowiednich warunków, co nie zwalnia jednak pracowników z odpowiedzialności za nadzór nad sprzętem, z którego korzystają. Wiele osób myli te obowiązki, co prowadzi do błędnych założeń, że tylko pracodawca powinien dbać o bezpieczeństwo. Ponadto, niektóre odpowiedzi mówią o stosowaniu środków ochrony indywidualnej czy zbiorowej, co, choć ważne, nie ma takiego samego priorytetu jak dbanie o stan maszyn. Istnieją także sytuacje, w których brak dbałości o narzędzia i sprzęt prowadzi do wypadków, a nieodpowiednia organizacja stanowisk pracy może zwiększać ryzyko kontuzji. Należy zrozumieć, że odpowiednie zarządzanie stanem technicznym sprzętu oraz porządkiem to kluczowe elementy prewencji zagrożeń w miejscu pracy.