Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik logistyk
  • Kwalifikacja: SPL.04 - Organizacja transportu
  • Data rozpoczęcia: 25 maja 2025 22:28
  • Data zakończenia: 25 maja 2025 23:23

Egzamin zdany!

Wynik: 27/40 punktów (67,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

System HDS zainstalowany w ciężarówkach umożliwia

A. mierzenie temperatury towaru znajdującego się w tym pojeździe
B. mierzenie masy ładunku umieszczonego w tym pojeździe
C. samodzielny załadunek oraz rozładunek materiałów stałych na ten pojazd
D. samodzielny załadunek oraz rozładunek cieczy do tego środka transportu
Odpowiedzi sugerujące, że system HDS może być używany do załadunku i rozładunku cieczy, określenia temperatury towaru lub masy ładunku, nie są zgodne z przeznaczeniem tego typu urządzenia. HDS jest technologią skoncentrowaną na manipulacji materiałami stałymi i nie jest przystosowany do transportu cieczy, które wymagają specjalistycznych systemów, takich jak cysterny. Cieczy nie można załadować w sposób samodzielny przez HDS, ponieważ stwarza to problemy związane z bezpieczeństwem, w tym ryzyko wycieków i kontaminacji. Z kolei określenie temperatury lub masy towaru należy do innych dziedzin technologii, jak systemy monitorowania lub wagi elektroniczne, które są odrębnymi urządzeniami dostosowanymi do takich zastosowań. Użytkownicy mogą mylnie sądzić, że HDS ma wszechstronność, co prowadzi do błędnych wniosków. W rzeczywistości jednak, korzystanie z HDS w sposób niezgodny z jego przeznaczeniem może prowadzić do nieefektywności operacyjnej i potencjalnych zagrożeń dla bezpieczeństwa. Ważne jest, aby użytkownicy byli dobrze poinformowani o ograniczeniach technicznych i zastosowaniach HDS, aby uniknąć nieprawidłowego użycia.

Pytanie 2

Jakie jednostki transportowe są klasyfikowane jako Intermodalne Jednostki Transportowe (UTI)?

A. skrzyniopalety
B. pakiety
C. naczepy siodłowe
D. palety EUR
Intermodalne Jednostki Transportowe (UTI) to kluczowy element w logistyce i transporcie, który umożliwia efektywne przemieszczenie towarów przy użyciu różnych środków transportu. Naczepy siodłowe, jako jedna z form UTI, są przystosowane do transportu drogowego i kolejowego, co pozwala na ich łatwe przesiadanie pomiędzy tymi dwoma rodzajami transportu. Dzięki zastosowaniu standardowych wymiarów i konstrukcji, naczepy siodłowe zapewniają wysoką kompatybilność z różnymi platformami oraz kontenerami, co jest zgodne z międzynarodowymi standardami, takimi jak normy ISO. Umożliwia to nie tylko zwiększenie efektywności przewozów, ale też zmniejszenie kosztów związanych z transportem. Na przykład, naczepy siodłowe mogą być transportowane pociągami w ramach intermodalnych transportów, co znacznie obniża emisję CO2 w porównaniu do transportu wyłącznie drogowego. Przykłady zastosowania naczep siodłowych obejmują przewozy towarów w handlu międzynarodowym, gdzie ich elastyczność i możliwość łatwego przeładunku są kluczowe dla sprawnego łańcucha dostaw.

Pytanie 3

W międzynarodowym transporcie drogowym do przewozu ładunku wykorzystuje się list przewozowy

A. SMGS
B. MAWB
C. CMR
D. CIM
Odpowiedź CMR jest prawidłowa, ponieważ list przewozowy CMR (Convention on the Contract for the International Carriage of Goods by Road) jest dokumentem stosowanym w międzynarodowym transporcie drogowym. CMR reguluje prawa i obowiązki stron umowy przewozu, w tym przewoźnika oraz nadawcy. Dokument ten potwierdza zawarcie umowy przewozu, określa rodzaj przewożonego ładunku, miejsce nadania i odbioru, a także warunki przewozu. Praktyczne zastosowanie CMR jest kluczowe w logistyce, ponieważ umożliwia skuteczne zarządzanie procesem transportu oraz zapewnia ochronę prawną dla wszystkich zaangażowanych stron. CMR jest uznawany na całym świecie i jego stosowanie ułatwia rozliczenia oraz minimalizuje ryzyko sporów prawnych. Dodatkowo, znajomość tego dokumentu jest niezbędna dla wszystkich profesjonalistów zajmujących się logistyką i transportem, a właściwe jego wypełnienie może znacząco wpłynąć na efektywność operacyjną przedsiębiorstw. Warto również zauważyć, że w przypadku braku listu CMR, przewoźnik może być narażony na trudności w dochodzeniu swoich praw w sytuacjach spornych.

Pytanie 4

Na którym regale zmieści się, bez zachowania luzów manipulacyjnych, 6 sztuk paletowych jednostek ładunkowych (pjł) o wymiarach (dł. × szer. × wys.): 1,2 × 0,8 × 1,3 m? Jednostki te nie mogą być piętrzone.

Regał 1Regał 2Regał 3Regał 4
Długość: 3,6 m
Szerokość: 1,6 m
Długość: 2,4 m
Szerokość: 1,6 m
Długość: 2,4 m
Szerokość: 2,1 m
Długość: 4,8 m
Szerokość: 0,8 m
ABCD

A. D.
B. C.
C. A.
D. B.
Odpowiedź A jest prawidłowa, ponieważ regał 1 ma odpowiednie wymiary, aby pomieścić 6 paletowych jednostek ładunkowych (pjł) o wymiarach 1,2 m długości i 0,8 m szerokości. Aby obliczyć, ile palet można umieścić na regale, należy spojrzeć na długość i szerokość regału. Przykładowo, jeśli regał ma długość 3,6 m, można umieścić 3 palety w jednym rzędzie, ponieważ 3 x 1,2 m = 3,6 m. Szerokość regału powinna wynosić co najmniej 1,6 m, aby pomieścić dwa rzędy palet, ponieważ 2 x 0,8 m = 1,6 m. W związku z tym, 3 palety w rzędzie i 2 rzędy obok siebie dają łącznie 6 palet. Tego rodzaju obliczenia są kluczowe w logistyce, gdzie efektywne wykorzystanie przestrzeni magazynowej ma ogromne znaczenie. W praktyce, takie podejście pozwala na optymalizację kosztów przechowywania oraz poprawę efektywności procesu magazynowania, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży.

Pytanie 5

Jakiego odcienia jest tło tablicy odblaskowej informującej ADR, która znajduje się na pojazdach transportujących materiały niebezpieczne?

A. Odcienia niebieskiego
B. Odcienia białego
C. Odcienia czerwonego
D. Odcienia pomarańczowego
Tło odblaskowej tablicy informacyjnej ADR, umieszczanej na pojazdach przewożących substancje niebezpieczne, ma kolor pomarańczowy. Jest to standardowy kolor używany w ramach regulacji międzynarodowych dotyczących transportu towarów niebezpiecznych, w tym przepisów ADR (Umowa Europejska dotycząca Międzynarodowego Przewozu Drogowego Towarów Niebezpiecznych). Pomarańczowy kolor jest wyraźnie widoczny, co zwiększa bezpieczeństwo na drogach, informując innych uczestników ruchu o potencjalnie niebezpiecznych ładunkach. Przykładem zastosowania tej tablicy może być pojazd transportujący materiały wybuchowe, gdzie obecność pomarańczowego tła wskazuje na potrzebę szczególnej ostrożności. Dodatkowo, w kontekście ochrony środowiska oraz zdrowia publicznego, informacja o przewożonych substancjach jest kluczowa w przypadku wypadków, umożliwiając odpowiednim służbom szybkie i skuteczne działania. Warto również zauważyć, że pomarańczowe oznakowanie tablicy jest zgodne z globalnymi standardami, co ułatwia identyfikację substancji niebezpiecznych w różnych krajach, zapewniając jednolitą komunikację wizualną.

Pytanie 6

Każdy środek transportu przewożący substancje niebezpieczne powinien być zaopatrzony w podstawowy zestaw ratunkowy, który zawiera

A. co najmniej jeden klin pod koła, dwa stojące znaki ostrzegawcze oraz dla każdego członka załogi: kamizelka ostrzegawcza, rękawice ochronne, okulary ochronne i latarka
B. klin pod koła, dwa znaki ostrzegawcze stojące, kamizelkę ostrzegawczą, okulary i rękawice ochronne dla każdego członka załogi oraz przynajmniej jedną latarkę
C. dwa kliny pod koła, znak ostrzegawczy stojący, kamizelkę ostrzegawczą, rękawice oraz okulary ochronne dla każdego członka załogi
D. klin pod koła, dwa stojące znaki ostrzegawcze, co najmniej dwie kamizelki ostrzegawcze oraz latarkę dla każdego członka załogi
Odpowiedź ta jest prawidłowa, ponieważ zgodnie z regulacjami dotyczącymi transportu materiałów niebezpiecznych każdy pojazd powinien być wyposażony w odpowiedni sprzęt awaryjny, aby zapewnić bezpieczeństwo zarówno kierowcy, jak i otoczeniu. Wymagania te są określone w przepisach krajowych oraz międzynarodowych, takich jak Konwencja ADR (umowa dotycząca międzynarodowego przewozu drogowego towarów niebezpiecznych). Elementy takie jak co najmniej jeden klin pod koła, dwa znaki ostrzegawcze, a także kamizelka ostrzegawcza, rękawice ochronne, okulary ochronne oraz latarka dla każdego członka załogi są niezbędne do ograniczenia ryzyka w przypadku wypadku lub awarii. Na przykład, kliny pod koła zapobiegają niekontrolowanemu toczonemu się pojazdu, a znaki ostrzegawcze informują innych użytkowników drogi o potencjalnym zagrożeniu. Dodatkowo, odzież ochronna i latarki są kluczowe w sytuacjach awaryjnych, gdzie wymagana jest szybka reakcja i ochrona zdrowia personelu. Takie podejście do bezpieczeństwa transportu materiałów niebezpiecznych jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży i zapewnia zgodność z regulacjami prawnymi.

Pytanie 7

Ile wagonów, które ważą 25 ton i mają dopuszczalną masę całkowitą 60 ton, należy wykorzystać do transportu 2 300 ton ładunku?

A. 39 wagonów
B. 66 wagonów
C. 27 wagonów
D. 92 wagony
Wybierając zbyt małą liczbę wagonów, można popełnić fundamentalny błąd w obliczeniach związanych z masą ładunku. Odpowiedzi takie jak 39, 92 czy 27 wagonów mogą wynikać z błędnych założeń dotyczących ładowności wagonów lub niepoprawnych obliczeń. Na przykład, odpowiedź 39 wagonów sugeruje, że ładowność jednego wagonu jest znacznie większa niż w rzeczywistości, co prowadzi do nieprawidłowego oszacowania potrzeb. Natomiast odpowiedź 92 wagonów, pomimo że przekracza ilość potrzebną, również nie jest właściwa, ponieważ wskazuje na nieefektywne wykorzystanie zasobów. Kolejnym błędem jest założenie, że można zaokrąglić w dół liczbę wagonów, co jest niezgodne z praktyką transportową, gdzie każda tona ładunku musi być przewieziona. W transporcie kolejowym kluczowe jest przestrzeganie norm dotyczących ładowności oraz maksymalnych mas. Należy zawsze brać pod uwagę całkowite obciążenie i dostosowywać liczbę wagonów do rzeczywistych potrzeb, co zapewnia nie tylko bezpieczeństwo, ale również efektywność operacyjną. Prawidłowe podejście do takich obliczeń nie tylko wspiera sprawną organizację transportu, ale również minimalizuje ryzyko opóźnień i dodatkowych kosztów związanych z niewystarczającą ilością wagonów.

Pytanie 8

Z przewozów realizowanych na podstawie karnetu TIR wyłączone są

A. papierosy
B. żywe zwierzęta
C. wyroby cukiernicze
D. soki
Odpowiedź "papierosy" jako wyjątek od przewozów pod osłoną karnetu TIR jest poprawna, ponieważ karnet TIR jest dokumentem stosowanym do uproszczenia międzynarodowego transportu towarów ułatwiającego ich przewóz przez granice państwowe. Zgodnie z międzynarodowymi regulacjami, przewóz niektórych towarów pod osłoną karnetu TIR jest zabroniony ze względu na różne przepisy celne i ograniczenia. Papierosy są regulowane przez przepisy dotyczące wyrobów tytoniowych, które często wymagają specjalnych zezwoleń oraz są obłożone wysokimi podatkami importowymi. Przewożenie papierosów może wiązać się z dodatkowymi kontrolami celnymi, co czyni karnet TIR niewłaściwym dokumentem do ich transportu. Dla przewoźników oraz firm logistycznych to zrozumienie przepisów i odpowiednich ograniczeń jest kluczowe, aby uniknąć problemów prawnych i finansowych związanych z niezgodnym z prawem przewozem towarów. W praktyce oznacza to konieczność korzystania z innych form dokumentacji transportowej, która spełnia wymogi prawne dotyczące transportu wyrobów tytoniowych.

Pytanie 9

Przeładunek kontenera z samochodu na wagon platformę na kolejowej rampie przeładunkowej powinien być realizowany przy użyciu

A. suwnicy bramowej
B. układnicy ramowej
C. żurawia pokładowego
D. wyciągu towarowego
Suwnica bramowa jest jednym z najczęściej stosowanych urządzeń do przeładunku kontenerów na rampach kolejowych ze względu na jej dużą nośność oraz wszechstronność. Dzięki swojej konstrukcji, suwnice bramowe mogą efektywnie podnosić i przemieszczać ciężkie i duże kontenery, co jest kluczowe w logistyce. W praktyce suwnice te są używane w portach morskich oraz na terminalach kolejowych, gdzie zachodzi potrzeba szybkiego i bezpiecznego przeładunku ładunków. Ponadto, zastosowanie suwnic bramowych pozwala na maksymalne wykorzystanie przestrzeni roboczej, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży, gdzie efektywność operacyjna odgrywa kluczową rolę. Standardy bezpieczeństwa, takie jak normy ISO dotyczące transportu i przeładunku, potwierdzają, że suwnice bramowe są zaprojektowane w taki sposób, aby minimalizować ryzyko wypadków podczas operacji przeładunkowych, co czyni je niezastąpionymi w tym procesie.

Pytanie 10

Firma transportowa otrzymała zlecenie na przewóz 20 ton ładunku do czterech odbiorców, wykorzystując cztery pojazdy samochodowe. Jakie środki transportu powinny być użyte, aby masa dostawy do każdego odbiorcy była równa, a wykorzystanie ładowności maksymalne?

A. Wysokotonażowe
B. Nieprzystosowane
C. Średniotonażowe
D. Małotonażowe
Wybór średniotonażowych pojazdów do transportu 20 ton ładunku do czterech odbiorców jest optymalnym rozwiązaniem, ponieważ pozwala na efektywne zarządzanie ładownością każdego z pojazdów. Średniotonażowe pojazdy, z typowym zakresem ładowności od 3,5 do 7,5 tony, umożliwiają przewóz stosunkowo dużych ilości ładunku jednocześnie, co sprzyja maksymalizacji wskaźnika wykorzystania ładowności. Przy równym podziale ładunku, każdy odbiorca otrzyma 5 ton, co oznacza, że dwa średniotonażowe pojazdy mogą w pełni zaspokoić potrzeby transportowe. Taki podział jest zgodny z zasadami logistyki i transportu, które zalecają minimalizację liczby kursów przy jednoczesnym zaspokojeniu potrzeb klientów. Dobre praktyki branżowe zalecają również monitorowanie wskaźników efektywności, takich jak wykorzystanie ładowności, co wpływa na obniżenie kosztów operacyjnych oraz redukcję emisji spalin. Ponadto, średniotonażowe pojazdy są bardziej uniwersalne w porównaniu do niskotonażowych czy wysokotonażowych, co zwiększa ich funkcjonalność w miejsko-wiejskich warunkach transportowych.

Pytanie 11

Jaką maksymalną liczbę kartonów o wymiarach (dł. x szer. x wys.): 200 x 200 x 200 mm można ułożyć w jednej warstwie na palecie o wymiarach (dł. x szer. x wys.): 1,2 x 1,0 x 0,15 m?

A. 11 kartonów
B. 32 kartony
C. 24 kartony
D. 30 kartonów
Odpowiedź 30 kartonów jest poprawna, ponieważ w celu obliczenia maksymalnej liczby kartonów, które można ułożyć na palecie, należy najpierw przeliczyć wymiary palety i kartonów na te same jednostki. Wymiary palety wynoszą 1,2 m x 1,0 m, co po przeliczeniu daje 1200 mm x 1000 mm. Karton ma wymiary 200 mm x 200 mm. Aby obliczyć, ile kartonów zmieści się na palecie, dzielimy długość i szerokość palety przez wymiary kartonów. Z długości palety 1200 mm dzielimy przez 200 mm, co daje 6 kartonów wzdłuż długości. Z szerokości palety 1000 mm dzielimy przez 200 mm, co daje 5 kartonów wzdłuż szerokości. Łączna liczba kartonów to 6 (długość) x 5 (szerokość) = 30 kartonów. Tego typu obliczenia są kluczowe w logistyce i magazynowaniu, gdzie efektywne wykorzystanie przestrzeni jest istotne dla optymalizacji kosztów transportu i przechowywania. Przykładem zastosowania jest planowanie układów magazynowych, które zwiększają efektywność operacyjną.

Pytanie 12

Aby zrealizować transport żywych zwierząt, firma przewozowa musi posiadać pojazd lub zestaw drogowy

A. uniwersalnym typu firanka
B. izotermicznym
C. specjalistycznym
D. uniwersalnym bez burt
Wybrane odpowiedzi, takie jak pojazdy typu firanka, izotermiczne czy bez burt, niestety nie są odpowiednie do transportu żywych zwierząt. Pojazdy firankowe, które są otwarte z boku, po prostu nie dają zwierzakom odpowiedniej ochrony i komfortu, przez co mogą się stresować, a nawet doznać obrażeń. Z kolei pojazdy izotermiczne, mimo że utrzymują stałą temperaturę, to nie mają specjalnych rozwiązań jak wentylacja czy przestrzeń dostosowaną do potrzeb zwierząt. Pojazdy bez burt to też słaby pomysł, bo mogą powodować sytuacje, w których zwierzęta wpadają w panikę i uciekają. Pamiętaj, że transport żywych zwierząt jest regulowany przez konkretne przepisy, które jasno mówią, jakie warunki muszą być spełnione. Wybierając niewłaściwy pojazd, firma transportowa naraża się na kłopoty prawne i może zaszkodzić zdrowiu zwierząt. Dlatego tak ważne jest, żeby wybierać pojazdy przystosowane do tego celu.

Pytanie 13

Którego z kontenerów dotyczą wymiary zamieszczone w tabeli, jeżeli 1 stopa = 30,48 cm?

Wymiary kontenera
Wymiary wewnętrzne [mm]Długość13556
Szerokość2334
Wysokość2695
Wymiary zewnętrzne [mm]Długość13716
Szerokość2435
Wysokość2896

A. Kontenera 30-stopowego
B. Kontenera 20-stopowego
C. Kontenera 40-stopowego
D. Kontenera 45-stopowego
Dokonując wyboru niewłaściwego kontenera, można wprowadzić w błąd co do rzeczywistych wymiarów i pojemności. Kontener 30-stopowy ma długość około 9,1 metra, co sprawia, że jest zbyt mały, aby pomieścić ładunek przeznaczony dla kontenera 45-stopowego. Wybór kontenera 40-stopowego, który mierzy około 12,2 metra, również nie odpowiada wymiarom przedstawionym w tabeli, ponieważ nadal jest to za mało w kontekście specyfikacji wymaganej dla ładunków, które chcemy transportować. Kontener 20-stopowy, z długością wynoszącą około 6,1 metra, jest najkrótszym opcjonalnym kontenerem i z pewnością nie pasuje do wymiary wskazanych w pytaniu. Kluczowym błędem w analizie tej kwestii jest nieprawidłowe przeliczenie długości w stopach na metry, co może prowadzić do niewłaściwego doboru kontenera. W kontekście branży logistycznej, znajomość wymiarów kontenerów jest niezbędna, aby uniknąć kosztownych pomyłek w transporcie i magazynowaniu. Błędy te mogą prowadzić do nieefektywności operacyjnej oraz zwiększonego ryzyka uszkodzenia ładunku, co może pociągać za sobą dodatkowe koszty i straty. Ważne jest, aby dobrze zrozumieć różnice między różnymi typami kontenerów oraz ich zastosowanie w praktyce, co jest kluczowe dla efektywnego zarządzania łańcuchem dostaw.

Pytanie 14

Obowiązki i prawa określone w umowie handlowej, dotyczące organizacji transportu towarów, pokrywania kosztów związanych z ich przewozem, ubezpieczeniem i odprawami celnymi to

A. akredytywa
B. kontyngent
C. kongestia transportowa
D. gestia transportowa
Gestia transportowa to termin odnoszący się do zakresu obowiązków i praw związanych z organizowaniem transportu towarów, co obejmuje również pokrycie kosztów ich przewozu, ubezpieczenia oraz odpraw celnych. W praktyce gestia transportowa może obejmować różne aspekty związane z logistyka, takie jak wybór odpowiedniego środka transportu, negocjacje z przewoźnikami, zapewnienie odpowiednich ubezpieczeń oraz załatwienie formalności celnych. Na przykład, w przypadku eksportu towarów, firma musi nie tylko zorganizować transport, ale także upewnić się, że wszystkie dokumenty celne są w porządku i że towar jest ubezpieczony na czas transportu. Dbałość o te elementy jest kluczowa dla minimalizacji ryzyka i zapewnienia efektywności procesu logistycznego, co jest zgodne z dobrymi praktykami branżowymi i standardami, takimi jak INCOTERMS, które definiują odpowiedzialności stron w transakcjach międzynarodowych.

Pytanie 15

Zgodnie z przedstawionym fragmentem umowy ADR przewoźnik powinien dostarczyć załodze pojazdu przewożącego materiały niebezpieczne instrukcje pisemne stanowiące pomoc w razie zaistnienia wypadku podczas przewozu. Kierowcy powinni się z nią zapoznać

Fragment Umowy europejskiej dotyczącej międzynarodowego przewozu drogowego towarów niebezpiecznych (ADR)
Tom II Część 5 Procedury nadawcze
Dział 5.4 Dokumentacja
5.4.3 Instrukcje pisemne

5.4.3.1 W kabinie kierowcy, w miejscu łatwo dostępnym, powinny być przewożone instrukcje pisemne (...), stanowiące pomoc w razie zaistnienia wypadku podczas przewozu.

5.4.3.2 Przed rozpoczęciem przewozu przewoźnik powinien dostarczyć załodze pojazdu instrukcje sporządzone w języku(-ach), które każdy członek załogi pojazdu może przeczytać i zrozumieć przed rozpoczęciem przewozu. Przewoźnik powinien zapewnić, aby każdy członek załogi pojazdu, którego to dotyczy, rozumiał instrukcje i potrafił je prawidłowo wykonywać.

5.4.3.3 Przed rozpoczęciem przewozu, członkowie załogi pojazdu powinni dowiedzieć się jakie towary niebezpieczne są załadowane oraz sprawdzić w instrukcjach pisemnych, jakie czynności powinny być podjęte w razie zaistnienia wypadku lub zagrożenia.

A. przed wyjazdem z ładunkiem w trasę.
B. po zaistniałym wypadku drogowym.
C. po dostarczeniu ładunku odbiorcy.
D. przed przekazaniem ładunku odbiorcy.
Odpowiedź "przed wyjazdem z ładunkiem w trasę" jest prawidłowa, ponieważ zgodnie z Umową ADR, przewoźnik ma obowiązek dostarczenia instrukcji pisemnych załodze pojazdu przed rozpoczęciem transportu materiałów niebezpiecznych. To kluczowy element zapewniający bezpieczeństwo zarówno dla kierowców, jak i dla innych uczestników ruchu drogowego. Przygotowanie przed wyjazdem pozwala załodze nie tylko na zapoznanie się z potencjalnymi zagrożeniami związanymi z przewożonym ładunkiem, ale również na przyswojenie procedur działania w przypadku wystąpienia wypadku. W praktyce oznacza to, że kierowcy powinni mieć czas na zrozumienie wszystkich instrukcji, co może wpłynąć na ich reakcję w sytuacjach kryzysowych. Ponadto, zgodność z wymogami ADR nie tylko minimalizuje ryzyko wypadków, ale również chroni firmę przed konsekwencjami prawnymi związanymi z niewłaściwym przewozem materiałów niebezpiecznych.

Pytanie 16

Firma transportowa posiada 20 ciężarówek. W trakcie ostatnich siedmiu dni użytkowano kolejno: 14, 12, 18, 16, 13, 8 oraz 10 pojazdów. Jaki procentowy udział, średnio w skali tygodnia, stanowi wykorzystanie pojazdów z bazy transportowej?

A. 35%
B. 65%
C. 80%
D. 90%
Aby obliczyć średniotygodniowe wykorzystanie pojazdów w przedsiębiorstwie transportowym, należy zsumować liczbę eksploatowanych samochodów w poszczególnych dniach tygodnia, a następnie podzielić tę sumę przez liczbę dni oraz przez całkowitą liczbę posiadanych pojazdów. W analizowanym przypadku suma wykorzystanych pojazdów wynosi 14 + 12 + 18 + 16 + 13 + 8 + 10 = 91. Średnia dzienna wynosi zatem 91/7 = 13. Przechodząc do obliczenia średniego wykorzystania, podzielimy liczbę wykorzystanych pojazdów przez liczbę posiadanych pojazdów (20) i pomnożymy przez 100%, co daje (13/20) * 100% = 65%. W praktyce, zrozumienie poziomu wykorzystania floty pozwala na optymalizację kosztów, efektywniejsze planowanie tras oraz identyfikację ewentualnych problemów z dostępnością pojazdów. W branży transportowej dąży się do utrzymania wysokiego wskaźnika wykorzystania, co wpływa na rentowność oraz konkurencyjność firmy, zgodnie z dobrymi praktykami zarządzania flotą.

Pytanie 17

Transport bimodalny polega na przewozie

A. samochodów ciężarowych jednostkowych oraz z przyczepami, gdzie kierowcy towarzyszą pojazdom, zajmując miejsca w wagonie do spania
B. naczep siodłowych z ciągnikami na niskopodwoziowych wagonach kolejowych
C. naczep siodłowych, przyczep oraz nadwozi wymiennych na wagonach kolejowych, przy czym kierowcy i ciągniki nie towarzyszą przewożonym ładunkom
D. specjalnych naczep samochodowych bez konieczności przeładunku ich zawartości po torach kolejowych na dedykowanych wózkach wagonowych
System transportu bimodalnego oparty jest na wykorzystaniu specjalnych naczep samochodowych, które mogą być przewożone na torach kolejowych bez konieczności przeładunku ich zawartości. Taki sposób transportu ma wiele zalet, w tym oszczędność czasu i redukcję kosztów związanych z przeładunkiem. Stosowanie naczep na specjalnych wózkach wagonowych umożliwia efektywne przemieszczenie ładunków na duże odległości, łącząc zalety transportu drogowego i kolejowego. Przykładem zastosowania tego systemu może być transport ładunków w ramach logistyki intermodalnej, gdzie naczepy są przewożone z jednego terminala do drugiego bez konieczności ich otwierania. W praktyce, takie rozwiązania są stosowane w branży transportowej, aby zwiększyć efektywność operacyjną i zminimalizować czas przestoju pojazdów. Dobrą praktyką w tym zakresie jest również stosowanie nowoczesnych systemów monitorowania, które pozwalają na śledzenie ładunków w czasie rzeczywistym.

Pytanie 18

Na podstawie tabeli określ, ile platform kolejowych o długości ładunkowej 18 660 mm należy podstawić do załadunku 6-ciu kontenerów typu 1B

Typ konteneraPodstawowe wymiary w mm
DługośćSzerokośćWysokość
1A12 1922 4382 438
1B9 1252 4382 438
1C6 0582 4382 438
1D2 9912 4382 438

A. 9 platform kolejowych.
B. 1 platformę kolejową.
C. 6 platform kolejowych.
D. 3 platformy kolejowe.
Wybór innej liczby platform kolejowych, niż 3, wykazuje podstawowe nieporozumienie w zakresie obliczeń związanych z transportem kolejowym. Na przykład, stwierdzenie, że wystarczy jedna platforma, jest błędne, ponieważ wielkość ładunku znacznie przekracza dostępne przestrzenie ładunkowe. Każda platforma ma ograniczoną długość ładunkową, a nieprawidłowe założenie o wystarczającej długości platformy prowadzi do niewłaściwych wniosków. W obliczeniach nie można pominąć konieczności zaokrąglania wyników obliczeń w górę, co jest kluczowe dla uniknięcia sytuacji, w której część ładunku znajduje się poza platformą, co może prowadzić do zagrożeń dla bezpieczeństwa. Ponadto, błędna interpretacja wymagań dotyczących rozkładu ładunku na platformach może skutkować nieefektywnym wykorzystaniem przestrzeni oraz zwiększyć ryzyko uszkodzeń podczas transportu. W kontekście logistyki kolejowej, istotne jest, aby dobrze rozumieć zasady obliczania potrzebnych materiałów transportowych oraz praktyczne aspekty związane z właściwym załadunkiem, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży. Kluczowe jest zatem, aby nie tylko znać standardy, ale także umieć je zastosować w praktyce, co pozwoli na skuteczne planowanie i realizację operacji transportowych.

Pytanie 19

Nadawca towaru transportowanego poza terytorium Polski przy pomocy transportu drogowego przygotowuje międzynarodowy list przewozowy samochodowy

A. CIM
B. CIF
C. CRM
D. CMR
Odpowiedź CMR jest jak najbardziej trafna. CMR to taki międzynarodowy dokument, który stosuje się w transporcie drogowym, żeby wszystko było jasne między przewoźnikiem a nadawcą. Reguluje zasady odpowiedzialności przewoźnika oraz określa, jakie ma on obowiązki, a co mogą zrobić nadawcy. Na przykład, jak towar ulegnie uszkodzeniu podczas drogi, to właśnie dzięki CMR można łatwiej dochodzić swoich praw. Fajnie, że dokument ten jest akceptowany przez wszystkie państwa, które podpisały konwencję, bo to ułatwia handel między krajami. Dzięki temu nadawcy mają pewność, że ich ładunek jest dobrze dokumentowany i chroniony, co zmniejsza ryzyko jego zniszczenia.

Pytanie 20

Jaką maksymalną liczbę warstw paletowych jednostek ładunkowych (pjł) można umieścić w wagonie o wysokości ładunkowej 3,2 m, jeśli wysokość palety wynosi 0,144 m, wysokość jednej warstwy ładunku na palecie 0,3 m, a na każdej palecie zorganizowano ładunek w 4 warstwach?

A. 1 warstwę
B. 4 warstwy
C. 2 warstwy
D. 3 warstwy
Prawidłowa odpowiedź to 2 warstwy. Aby obliczyć maksymalną liczbę warstw paletowych, należy uwzględnić wysokość ładowania wagonu oraz wymiary palety i ładunku. Wysokość ładowania wynosi 3,2 m. Wysokość palety to 0,144 m, a wysokość jednej warstwy ładunku na palecie to 0,3 m. W przypadku czterech warstw ładunku na palecie, całkowita wysokość ładunku na jednej palecie wynosi 0,144 m + (4 * 0,3 m) = 1,344 m. Teraz, aby obliczyć, ile takich palet można załadować w wagonie, dzielimy wysokość ładowni przez wysokość jednej palety z ładunkiem: 3,2 m / 1,344 m = 2,37. Ostatecznie zaokrąglamy w dół do 2, co oznacza, że możemy załadować maksymalnie 2 warstwy paletowe. Takie podejście jest zgodne z dobrymi praktykami w logistyce, gdzie dokładne obliczenia wymagań przestrzennych są kluczowe dla efektywności transportu.

Pytanie 21

Znak "X" umieszczony przed numerem niebezpieczeństwa na tablicy ADR znajdującej się na pojeździe transportującym materiały niebezpieczne oznacza, że

A. nie występuje żadne dodatkowe niebezpieczeństwo
B. transportowane materiały niebezpieczne mogą być przewożone jedynie w cysternach
C. przewożone materiały niebezpieczne wchodzą w reakcję z wodą
D. zwiększa się intensywność zagrożenia podstawowego
Znak "X" przed numerem niebezpieczeństwa na tablicy ADR oznacza, że przewożone materiały niebezpieczne reagują z wodą. Reakcja z wodą może prowadzić do niebezpiecznych sytuacji, takich jak wydzielanie gazów toksycznych lub wybuchowych, co czyni odpowiednie oznakowanie kluczowym elementem bezpieczeństwa transportu. Przykładami takich substancji są niektóre metale alkaliczne, jak sód, czy też niektóre kwasy, które mogą tworzyć niebezpieczne związki chemiczne w kontakcie z wodą. Zgodnie z przepisami ADR, konieczne jest, aby kierowcy oraz osoby zajmujące się transportem materials niebezpiecznych byli odpowiednio przeszkoleni i znali zasady postępowania w przypadku kontaktu tych substancji z wodą. Przestrzeganie tych standardów jest istotne nie tylko dla bezpieczeństwa osób zaangażowanych w transport, ale także dla ochrony środowiska oraz mienia.

Pytanie 22

Elementy infrastruktury liniowej w transporcie kolejowym to

A. bocznice kolejowe
B. terminale przeładunkowe
C. sieci trakcyjne
D. stacje kolejowe
Odpowiedzi takie jak stacje kolejowe, terminale przeładunkowe czy bocznice kolejowe, choć istotne w ramach infrastruktury transportu szynowego, nie mogą być klasyfikowane jako infrastruktura liniowa. Stacje kolejowe pełnią funkcję punktów przesiadkowych, gdzie pasażerowie mogą wsiadać i wysiadać; są one kluczowe dla organizacji transportu, ale nie są elementami linii kolejowej samej w sobie. Terminale przeładunkowe są dedykowane do transportu towarów i obejmują różnorodne operacje logistyczne, jak załadunek i rozładunek, jednak nie stanowią infrastruktury liniowej. Z kolei bocznice kolejowe, mające na celu łączenie linii głównych z innymi obiektami, mogą być uważane za część infrastruktury kolejowej, ale nie są bezpośrednio odpowiedzialne za transport na długich dystansach i zasilanie pojazdów. Niezrozumienie różnicy między tymi elementami a siecią trakcyjną prowadzi do pomylenia ich funkcji, co jest typowym błędem w zakresie infrastruktury transportowej. Kluczem do prawidłowego rozumienia infrastruktury jest znajomość jej definicji oraz różnych kategorii, które opisują poszczególne komponenty transportu szynowego.

Pytanie 23

Z danych przedstawionych w tabeli wynika, że koszt transportu przypadający na jeden kilometr w roku 2020 r. w stosunku do 2019 r.

Zestawienie danych przedsiębiorstwa transportowego
WyszczególnienieUzyskany wynik
2019 r.2020 r.
Koszty transportu [zł]765 000,00821 600,00
Liczba przejechanych kilometrów [km]450 000520 000

A. wzrósł o 1,58 zł
B. wzrósł o 0,12 zł
C. zmniejszył się o 1,58 zł
D. zmniejszył się o 0,12 zł
Koszt transportu przypadający na jeden kilometr w 2020 roku zmniejszył się o 0,12 zł w porównaniu do roku 2019, co jest istotną informacją dla firm zajmujących się logistyką oraz transportem. Warto zauważyć, że w 2019 roku koszt wynosił 1,70 zł za kilometr, a w 2020 roku spadł do 1,58 zł. Tego typu analizy są niezwykle ważne w kontekście zarządzania kosztami i efektywności operacyjnej. Firmy transportowe mogą wykorzystywać te dane do planowania budżetów, optymalizacji tras i negocjacji z dostawcami. Ponadto może to wpływać na decyzje strategiczne, takie jak ocena opłacalności inwestycji w nowe środki transportu czy zmian w modelach dostaw. Zrozumienie dynamiki kosztów transportu pozwala na podejmowanie bardziej świadomych decyzji biznesowych, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży logistycznej, gdzie monitorowanie i analiza kosztów są kluczowe dla konkurencyjności na rynku.

Pytanie 24

System satelitarny służący do określania współrzędnych geograficznych, który jest stosowany do śledzenia pojazdów i ładunków, to?

A. RFID
B. GPS
C. EDI
D. ADC
GPS, czyli Global Positioning System, to satelitarny system nawigacji, który umożliwia określenie współrzędnych geograficznych na całym świecie. System ten opiera się na sieci satelitów krążących wokół Ziemi, które emitują sygnały radiowe. Odbiorniki GPS, znajdujące się na Ziemi, analizują te sygnały, aby obliczyć swoją pozycję z dokładnością do kilku metrów. Dzięki GPS możliwe jest monitorowanie pojazdów w czasie rzeczywistym, co jest niezwykle istotne w logistyce i transporcie. Firmy korzystają z GPS do śledzenia floty, co pozwala na optymalizację tras, zwiększenie efektywności operacyjnej oraz poprawę bezpieczeństwa. Standardy branżowe, takie jak ISO 9001, promują stosowanie systemów monitorowania, które w dużej mierze opierają się na technologii GPS, co potwierdza jego kluczowe znaczenie w nowoczesnym zarządzaniu transportem. Dodatkowo, GPS znajduje zastosowanie w różnych dziedzinach, od geodezji po zarządzanie kryzysowe, co czyni go uniwersalnym narzędziem w wielu branżach.

Pytanie 25

Oblicz netto koszt usługi przeładunku ładunku sypkiego z 15 wagonów na środki transportu drogowego przy użyciu ładowarki, jeśli w każdym z wagonów znajduje się 60 t ładunku, a stawka za usługę przeładunku wynosi 2,50 zł/t?

A. 1 800,00 zł
B. 900,00 zł
C. 2 250,00 zł
D. 1 200,00 zł
Aby obliczyć wartość netto usługi przeładunku ładunku sypkiego, musimy najpierw określić całkowitą masę ładunku, który będzie przeładowywany. W każdym z 15 wagonów znajduje się 60 ton ładunku, co daje łącznie 15 wagonów x 60 ton/wagon = 900 ton. Następnie, znając stawkę usługi przeładunku wynoszącą 2,50 zł za tonę, możemy obliczyć wartość netto usługi. Wartość ta wynosi 900 ton x 2,50 zł/t = 2 250,00 zł. To obliczenie ilustruje praktyczne zastosowanie umiejętności obliczania kosztów transportu i przeładunku, co jest istotne w logistyce i zarządzaniu łańcuchem dostaw. W branży transportowej precyzyjne kalkulacje kosztów są kluczowe dla efektywności operacyjnej oraz optymalizacji wydatków. Przykład ten pokazuje również, jak ważne jest zrozumienie jednostek miary i stawek, co jest istotne w kontekście negocjacji z dostawcami i kontrahentami.

Pytanie 26

Oblicz, ile maksymalnie sztuk ładunku o długości 3 ldm (metr ładowny) można załadować na naczepę o wymiarach (długość x szerokość): 13,6 m x 2,48 m, jeżeli 1 ldm = 1m długości x 2,45 m szerokości pojazdu?

A. 1 szt.
B. 3 szt.
C. 2 szt.
D. 4 szt.
Niepoprawne odpowiedzi wynikają z niewłaściwego zrozumienia zasad obliczania załadunku na naczepie. W przypadku 1 sztuki, przyjęto, że tylko jedna jednostka ładunku o długości 3 m zmieści się w naczepie, co ignoruje fakt, że naczepa ma znaczną długość i pozwala na umieszczenie więcej niż jednej sztuki. Odpowiedź 2 sztuki również nie uwzględnia pełnej długości dostępnej w naczepie, co prowadzi do błędnych wniosków. W przypadku 3 sztuk, przyjęto, że można załadować trzy ładunki, co wciąż nie maksymalizuje wykorzystania przestrzeni. Kluczowe jest zrozumienie, że w transporcie drogowym optymalizacja ładunku nie polega jedynie na zliczaniu jednostek, ale także na ich wymiarach oraz dostępnej przestrzeni. Stąd błędem jest niepełne podejście do analizy wymiarów ładunku i naczepy, co prowadzi do zaniżenia liczby jednostek. Aby skutecznie planować załadunek, należy szczegółowo analizować wymiary pojazdów oraz to, jak poszczególne ładunki mogą się w nich rozmieszczać. Użycie obliczeń opartych na wymiarach jednostek ładunkowych oraz dostępnej długości i szerokości naczepy jest kluczowe, aby uniknąć strat przestrzeni i zwiększyć efektywność transportu.

Pytanie 27

Oblicz na podstawie cennika całkowity koszt usługi załadunku i przewozu 20 m3 benzyny 95 na odległość 220 km.

Cennik Przedsiębiorstwa Transportowego TRANS
Rodzaj usługiWyszczególnienieCena jednostkowa
Załadunekładunek sformowany2,00 zł/pjt
ładunek sypki luzem0,20 zł/kg
ładunek płynny luzem15,00 zł/m3
Przewózdo 100 km4,00 zł/km
do 200 km3,80 zł/km
do 300 km3,70 zł/km
do 400 km3,60 zł/km
powyżej 400 km3,50 zł/km
Opłaty za przewóz materiałów niebezpiecznych wymienionych w ADR oblicza się na podstawie Cennika z podwyższeniem o 60%.

A. 814,00 zł
B. 1 302,40 zł
C. 1 782,40 zł
D. 1 602,40 zł
Wybór innej odpowiedzi może wynikać z nieprawidłowego zrozumienia kosztów związanych z transportem materiałów niebezpiecznych, co jest szczególnie ważne w przypadku benzyny. Koszt przewozu wynoszący 814 zł jest podstawowym kosztem, który nie uwzględnia dodatkowych wymogów, które wynikają z transportu substancji objętych regulacjami ADR. Ignorowanie 60% dodatkowej opłaty za przewóz materiału niebezpiecznego jest typowym błędem myślowym, który może prowadzić do zaniżenia całkowitych kosztów usługi. Podobnie, nie uwzględnienie kosztu załadunku 20 m³ benzyny, który wynosi 300 zł, prowadzi do błędnej kalkulacji. Każda operacja transportowa, szczególnie związana z substancjami niebezpiecznymi, wymaga starannego planowania i obliczeń, aby uniknąć nieprzewidzianych kosztów. Warto również zauważyć, że w przypadku przewozu materiałów niebezpiecznych istotne jest przestrzeganie wszystkich regulacji bezpieczeństwa, które mogą wpłynąć na całkowity koszt usługi. Dobrą praktyką w branży jest zawsze dokładne sprawdzanie wszystkich składników kosztów, aby nie narazić się na nieprzyjemne niespodzianki.

Pytanie 28

Jednostka transportowa, która charakteryzuje się specyficznie zaprojektowanym nadwoziem, określającym rodzaj przewozu, jaki może być zrealizowany, to

A. samochód ciężarowy
B. naczepa
C. przyczepa
D. ciągnik siodłowy
Przyczepa, ciągnik siodłowy i naczepa to pojazdy, które mają swoje specyficzne funkcje w transporcie, jednak nie są one samodzielnymi jednostkami transportowymi w tym sensie, w jakim opisuje to pytanie. Przyczepa wymaga ciągnika do transportu, co czyni ją zależną od innego pojazdu, a więc nie może być uznana za samodzielną jednostkę. Naczepa również pełni funkcję pomocniczą, łącząc się z ciągnikiem siodłowym, co sprawia, że jej funkcjonalność jest ograniczona do współpracy z innymi pojazdami. Ciągnik siodłowy, mimo że jest kluczowym elementem w transporcie, również nie posiada wbudowanego ładunku, a jego główną rolą jest holowanie naczep. Zrozumienie, że samochód ciężarowy to jednostka, która ma zarówno zdolność do samodzielnego przewozu ładunków, jak i odpowiednią konstrukcję do ich transportu, jest kluczowe. Typowe błędy myślowe prowadzące do wyboru niewłaściwej odpowiedzi często obejmują mylenie ról, jakie te pojazdy pełnią w transporcie drogowym, a także niezrozumienie różnicy między pojęciem jednostki transportowej a pojazdów pomocniczych.

Pytanie 29

Na podstawie zamieszczonego opisu określ, którym skrótem oznacza się formułę, według której sprzedający zostawia towar do dyspozycji kupującego na nabrzeżu w porcie załadunku, a kupujący od tego momentu ponosi pełną odpowiedzialność za towar.

Opis znaczenia wybranych formuł INCOTERMS 2010
„Carriage Paid To" – sprzedający dostarcza towar przewoźnikowi, zawiera umowę przewozu do określonego miejsca przeznaczenia oraz opłaca jego koszty. Kupujący ponosi wszystkie koszty związane z towarem podczas jego przewozu.
„Ex Works" – sprzedający zostawia towar do dyspozycji kupującego w punkcie wydania, a kupujący organizuje transport, ponosi koszty oraz ryzyko na całej trasie.
„Free Carrier" – obowiązkiem sprzedającego jest dostarczenie towaru przewoźnikowi ustalonemu i opłaconemu przez kupującego, w oznaczonym miejscu.
„Free Alongside Ship" – kupujący posiada gestę transportową od momentu złożenia towaru przez sprzedającego na nabrzeżu w porcie załadowania.

A. CPT
B. FAS
C. EXW
D. FCA
Odpowiedź FAS (Free Alongside Ship) jest poprawna, ponieważ zgodnie z definicją tej formuły INCOTERMS, sprzedający dostarcza towar na nabrzeże w porcie załadunku, a od tego momentu odpowiedzialność za towar przechodzi na kupującego. W praktyce oznacza to, że kupujący musi być gotowy do pokrycia kosztów związanych z załadunkiem i transportem towaru po jego dostarczeniu na nabrzeże. Warto zauważyć, że FAS jest szczególnie istotne w transakcjach morskich, gdzie ustalenia dotyczące odpowiedzialności i ryzyka są kluczowe dla obu stron. Przykładowo, jeśli towary są transportowane drogą morską, FAS zapewnia, że ryzyko uszkodzenia towaru przechodzi na kupującego w momencie, gdy towar zostaje dostarczony na nabrzeże, co ma duże znaczenie w kontekście logistyki i ubezpieczeń. Zrozumienie tych zasad pozwala na skuteczniejsze zarządzanie procesami importu i eksportu, co jest istotne w dzisiejszej globalnej gospodarce.

Pytanie 30

General Packet Radio Services to zestaw usług umożliwiających aktualne monitorowanie towarów, który jest oznaczany jako

A. GPRS
B. EDI
C. GSM
D. RFID
General Packet Radio Services (GPRS) to technologia umożliwiająca przesył danych w sieciach komórkowych, co sprawia, że jest kluczowym elementem w kontekście śledzenia ładunków w czasie rzeczywistym. GPRS pozwala na przesyłanie pakietów danych, co jest istotne w aplikacjach takich jak monitorowanie lokalizacji pojazdów czy zarządzanie flotą. Dzięki GPRS, przedsiębiorstwa mogą efektywnie śledzić swoje zasoby, co zwiększa efektywność operacyjną oraz pozwala na szybsze podejmowanie decyzji. Przykładem zastosowania GPRS jest system śledzenia paczek, gdzie informacje o lokalizacji i statusie przesyłki mogą być dostarczane w czasie rzeczywistym do klientów i pracowników. Warto również zwrócić uwagę, że GPRS wspiera różnorodne aplikacje, takie jak IoT, co czyni go wszechstronnym rozwiązaniem. Zgodność z normami technicznymi i standardami branżowymi, takimi jak 3GPP, zapewnia integrację z innymi systemami telekomunikacyjnymi oraz bezpieczeństwo przesyłanych danych.

Pytanie 31

Przewóz środkami transportu drogowego marchewki, pietruszki i kalafiorów, gotowych do spożycia, powinien być realizowany w temperaturze maksymalnej

Fragment umowy ATP z dnia 1 września 1970 ratyfikowanej przez Prezydenta RP dnia 14 maja 2015 r.
Produkty spożywczeTemperatura maksymalna
I Surowe mleko+6°C
II Mięso czerwone i duża dziczyzna+7°C
III Produkty mięsne, mleko pasteryzowane, masło, świeży nabiał (jogurt, kefir, śmietana, świeży ser), gotowe do spożycia gotowane produkty spożywcze przyrządzone surowo warzywne i produkty warzywne, skoncentrowany sok owocowy, dziczyzna, drób, produkty rybne niewymienione poniżej+6°C
IV Dziczyzna, drób, króliki+4°C
V Czerwone podroby+3°C
V Mięso mielone+2°C

A. +4°C
B. +3°C
C. +6°C
D. +7°C
Temperatura +6°C to właściwy wybór, ponieważ zgodnie z umową ATP, marchew, pietruszka i kalafior muszą być transportowane w temperaturze nieprzekraczającej +6°C. To ważne, bo te warzywa są w kategorii III, gdzie maksymalna temperatura transportu to właśnie +6°C. Dzięki temu można zapewnić, że jedzenie będzie świeże i bezpieczne. Na przykład, jeśli przewozimy je w odpowiedniej temperaturze, to ryzyko szybkiego zepsucia się tych produktów jest znacznie mniejsze, co jest super ważne, zwłaszcza dla firm, które zajmują się dystrybucją żywności. Regularne sprawdzanie temperatury w samochodach dostawczych oraz korzystanie z dobrych urządzeń chłodniczych to podstawa, żeby wszystko było w porządku.

Pytanie 32

Jaką kwotę netto trzeba zapłacić za transport sprzętu elektronicznego o wartości 55 000,00 zł, jeśli przewoźnik nalicza prowizję w wysokości 20% od wartości ładunku?

A. 44 000,00 zł
B. 11 000,00 zł
C. 66 000,00 zł
D. 13 530,00 zł
Wybór nieprawidłowej odpowiedzi zazwyczaj wynika z błędnych obliczeń lub niepełnego zrozumienia zasad dotyczących kalkulacji kosztów transportu. Często, przy podejmowaniu decyzji o kosztach przewozu, osoby zapominają o kluczowym aspekcie, jakim jest prowizja przewoźnika, która jest obliczana na podstawie wartości przewożonego ładunku. Podstawowym błędem jest pomylenie wartości netto z wartością brutto, co prowadzi do zawyżania kosztów. Na przykład, wybierając 66 000,00 zł jako koszt, można mieć na myśli wartość 55 000,00 zł powiększoną o prowizję, jednak w rzeczywistości prowizja powinna zostać obliczona i uwzględniona w kalkulacjach. Prowizja w wysokości 20% od wartości ładunku to nie jest dodatkowy koszt, ale procent, który należy odjąć od całkowitych wydatków. Prawidłowe podejście polega na zrozumieniu, że obliczając koszt netto, należy skupić się na efekcie końcowym po uwzględnieniu wszystkich opłat, co w tym przypadku prowadzi do kwoty 11 000,00 zł. Ważne jest także, aby przy analizie kosztów transportu korzystać z dobrych praktyk, takich jak dokładne kalkulowanie wszystkich możliwych wydatków oraz porównywanie ofert od różnych przewoźników, aby uzyskać najlepsze warunki finansowe na rynku. Właściwe zrozumienie tych zasad jest kluczowe w profesjonalnym zarządzaniu kosztami transportu.

Pytanie 33

Firma transportowa zrealizowała zlecenie, za które klient uiścił 3 000,00 zł brutto. Jaka była cena netto, jeśli zastosowano standardową stawkę VAT?

A. 3 690,00 zł
B. 2 459,02 zł
C. 3 660,00 zł
D. 2 439,02 zł
No to trafiliśmy z odpowiedzią, 2 439,02 zł to rzeczywiście prawidłowy wynik. W Polsce mamy stawkę VAT na poziomie 23%, a żeby obliczyć cenę netto z kwoty brutto, musimy podzielić ją przez 1,23. Czyli w naszym przypadku wychodzi: 3 000,00 zł dzielone przez 1,23 równa się 2 439,02 zł. To tak na zdrowy rozum zgodne z przepisami podatkowymi i dobrymi praktykami w księgowości. Warto wiedzieć, że umiejętność przeliczania tych cen jest mega ważna dla ludzi, którzy prowadzą własne firmy. Przyda się to przy wystawianiu faktur i rozliczeniach VAT. Jak ktoś nie umie przeliczać brutto na netto, to może być później spory kłopot, zwłaszcza przy kontrolach skarbowych. Generalnie każda firma transportowa powinna regularnie oglądać swoje stawki, żeby nie narobić sobie problemów w rozliczeniach.

Pytanie 34

Która kategoria warunków handlowych INCOTERMS, określana jako "na dostarczenie", wskazuje, że wydatki oraz ryzyko związane z dostarczeniem towaru do wskazanego miejsca leżą po stronie sprzedawcy?

A. Kategoria C
B. Kategoria F
C. Kategoria E
D. Kategoria D
Wybór grupy C, E lub F może prowadzić do nieporozumień dotyczących odpowiedzialności za transport i ryzyko. Grupa C, obejmująca terminy takie jak CIF (Cost, Insurance and Freight) i CFR (Cost and Freight), oznacza, że sprzedający ponosi koszty transportu i ubezpieczenia, ale ryzyko przechodzi na kupującego, gdy towar zostaje załadowany na statek. W praktyce oznacza to, że choć sprzedający płaci za transport, kupujący ponosi odpowiedzialność w przypadku uszkodzenia towaru w trakcie transportu. Z kolei grupa E, reprezentująca warunki EXW (Ex Works), stawia cały ciężar odpowiedzialności na kupującego, który musi zorganizować transport oraz wszelkie formalności celne od samego początku, co może być niekorzystne dla mniej doświadczonych nabywców. Co więcej, grupa F, obejmująca terminy takie jak FCA (Free Carrier), również nie przenosi pełnej odpowiedzialności na sprzedającego, co czyni je niewłaściwym wyborem w kontekście wymagań dotyczących 'dostarczenia'. Warto zaznaczyć, że błędne zrozumienie tych terminów może prowadzić do konfliktów w umowach handlowych oraz nieporozumień przy realizacji dostaw, co z kolei wpływa na efektywność operacyjną i relacje między partnerami handlowymi.

Pytanie 35

Czynności dotyczące obsługi ładunków oraz procesu transportu, takie jak: załadunek towaru na środek transportowy, zabezpieczenie ładunku, przewóz oraz rozładunek, należą do działań

A. handlowych
B. wykonawczych
C. organizacyjnych
D. logistycznych
Odpowiedź "wykonawcze" jest prawidłowa, ponieważ odnosi się do rzeczywistych działań podejmowanych w ramach procesu logistycznego, które mają na celu skuteczne zarządzanie ładunkiem w trakcie transportu. Czynności takie jak załadunek towaru, zabezpieczenie ładunku, przewóz oraz rozładunek są kluczowymi elementami operacyjnymi w logistyce. W praktyce, każda z tych czynności wymaga dokładnego planowania oraz zastosowania odpowiednich procedur, aby zminimalizować ryzyko uszkodzenia towaru czy opóźnień w dostawach. Na przykład, stosowanie odpowiednich technik załadunku, takich jak układanie towaru według ciężaru i symetrii, pozwala na efektywne wykorzystanie przestrzeni ładunkowej oraz zwiększa stabilność podczas transportu. W branży logistycznej istnieją również standardy, takie jak normy ISO związane z zarządzaniem łańcuchem dostaw, które określają najlepsze praktyki w zakresie obsługi ładunku. Te działania są niezbędne do zapewnienia efektywności i bezpieczeństwa całego procesu transportowego.

Pytanie 36

Każda jednostka logistyczna posiada swój identyfikator, którym jest

A. ITF
B. GS1
C. GLN
D. SSCC
GS1 to organizacja odpowiedzialna za ustalanie i promowanie standardów dla kodów kreskowych i identyfikacji produktów, ale sama w sobie nie jest numerem identyfikacyjnym jednostki logistycznej. Odpowiedzi takie jak ITF i GLN dotyczą innych typów identyfikacji, ale nie są bezpośrednio związane z jednostkami logistycznymi. ITF, czyli Interleaved 2 of 5, to typ kodu kreskowego, który może być używany do oznaczania produktów, ale nie pełni funkcji identyfikacyjnej jednostek transportowych w kontekście logistyki. Z kolei GLN, czyli Global Location Number, identyfikuje lokalizacje w łańcuchu dostaw, takie jak magazyny czy punkty sprzedaży, a nie same jednostki logistyczne. Te błędne odpowiedzi wynikają z mylnego zrozumienia funkcji poszczególnych systemów identyfikacyjnych w logistyce oraz ich zastosowań. Kluczowe jest, aby zrozumieć, że efektywna identyfikacja jednostek logistycznych wymaga zastosowania konkretnego standardu, jakim jest SSCC, który oferuje jednocześnie unikalność i spójność w śledzeniu towarów. Wiedza na temat różnorodnych kodów i identyfikatorów jest niezbędna, aby uniknąć frustracji związanej z błędnym przypisaniem funkcji do poszczególnych systemów. Właściwe zrozumienie różnic między tymi terminami jest kluczowe dla efektywnego zarządzania procesami logistycznymi.

Pytanie 37

Na podstawie zamieszczonego cennika oblicz koszt przewozu 34 paletowych jednostek ładunkowych (pjł) jednym środkiem transportu na odległość 210 kilometrów, jeżeli jedna pjł waży 500 kilogramów.

Ładowność pojazduCennik [zł/km]
pojazd o ładowności do 3,5 tony2,50
pojazd o ładowności do 7,5 tony3,00
pojazd o ładowności do 12,0 ton3,50
pojazd o ładowności do 24,0 ton4,00

A. 630,00 zł
B. 735,00 zł
C. 525,00 zł
D. 840,00 zł
Żeby dobrze policzyć koszt przewozu 34 palet na trasie 210 kilometrów, najpierw musimy znać całkowitą masę ładunku. W tym przypadku, jedna paleta waży 500 kg, więc łączna masa to 34 razy 500 kg, co daje 17000 kg. Potem, w zależności od tej masy, musimy znaleźć odpowiednią stawkę z cennika – ona zależy od rodzaju transportu i masy. Jeśli stawka za kilometr wynosi 4 zł, to koszt przewozu wynosi 210 km razy 4 zł, co daje 840 zł. Takie obliczenia są normalną częścią pracy w logistyce, bo pomagają zaplanować wydatki i dobrze zarządzać budżetem. Z mojego doświadczenia, znajomość stawek i umiejętność ich użycia to kluczowe umiejętności dla tych, którzy pracują w transporcie, bo dzięki temu można lepiej kontrolować koszty i działać sprawniej.

Pytanie 38

Firma transportowa obliczyła koszt przewozu jednej tony ładunku na dystansie jednego kilometra na 0,20 zł. Jaki procent zysku stosuje firma, jeśli cenę jednego tonokilometra (tkm) ustaliła na 0,28 zł?

A. 1,4%
B. 71,0%
C. 40,0%
D. 140,0%
Poprawna odpowiedź to 40,0%, ponieważ obliczamy narzut zysku na podstawie różnicy między ceną sprzedaży a kosztem jednostkowym. Koszt przewozu jednej tony ładunku na odległość jednego kilometra wynosi 0,20 zł. Cena tkm została ustalona na poziomie 0,28 zł. Narzut zysku obliczamy według wzoru: (Cena sprzedaży - Koszt) / Koszt * 100%. W tym przypadku: (0,28 zł - 0,20 zł) / 0,20 zł * 100% = 40%. Tego typu kalkulacje są kluczowe dla firm transportowych, ponieważ pozwalają na ustalenie rentowności usług. Praktyczne zastosowania takiej analizy obejmują nie tylko określenie konkurencyjnych cen, ale również planowanie budżetu oraz strategii marketingowej. W branży transportowej standardem jest monitorowanie kosztów operacyjnych oraz regularne dostosowywanie cen do zmieniających się warunków rynkowych, co pozwala na zachowanie rentowności i przewagi konkurencyjnej.

Pytanie 39

Ile punktów załadunkowych powinno być zaplanowanych, posiadając 15 pojazdów do rozładunku w trakcie jednej zmiany roboczej, przy standardowym czasie pracy magazynu wynoszącym 8 godzin oraz czasie obsługi jednego pojazdu równym 30 minutom?

A. 8 punktów.
B. 2 punkty.
C. 1 punkt.
D. 4 punkty.
Aby określić, ile stanowisk przeładunkowych należy zaplanować dla 15 środków transportu w magazynie, musimy uwzględnić czas pracy oraz czas obsługi. Magazyn pracuje przez 8 godzin, co daje 480 minut. Czas obsługi jednego środka transportu wynosi 30 minut, co oznacza, że jedno stanowisko może obsłużyć 16 środków transportu w ciągu jednej zmiany roboczej (480 minut / 30 minut na transport). W związku z tym, dla 15 środków transportu wystarczy jedno stanowisko, ponieważ jedno stanowisko jest w stanie obsłużyć wszystkie środki transportu w wyznaczonym czasie. Takie podejście jest zgodne z najlepszymi praktykami w logistyce i zarządzaniu magazynem, gdzie efektywność operacyjna i optymalizacja wykorzystania zasobów są kluczowe. W praktyce, odpowiednie planowanie i rozmieszczenie stanowisk przeładunkowych pozwala na płynne i szybkie rozładowanie towarów, co zwiększa wydajność całego procesu logistycznego.

Pytanie 40

Urządzenia techniczne, które są zgodne z procedurami oceny zgodności zgodnie z dyrektywami Unii Europejskiej, noszą symbol certyfikatu bezpieczeństwa

A. WE
B. CE
C. DE
D. UE
Odpowiedzi UE, DE i WE są błędne z kilku powodów. Oznaczenie 'UE' odnosi się do samej Unii Europejskiej, a nie do certyfikacji produktów, co może prowadzić do mylnego wrażenia, że każdy produkt wprowadzany na rynek unijny automatycznie spełnia normy. Takie myślenie jest nieprecyzyjne, ponieważ zgodność z dyrektywami unijnymi wymaga konkretnego procesu oceny, a sama Unia Europejska nie jest symbolem certyfikacyjnym. Odpowiedź 'DE' sugeruje, że to oznaczenie odnosi się do Niemiec, co również jest błędem; Niemcy jako kraj członkowski UE korzystają z ogólnounijnych przepisów, ale nie posiadają osobnego, krajowego certyfikatu dla produktów. Użycie 'WE' jest kolejnym nieporozumieniem, gdyż ten skrót jest przestarzały i nie stosowany w kontekście obecnych regulacji unijnych. Niezrozumienie kwestii oznakowania CE, które jest jedynym uznawanym symbolem certyfikacji w Unii, jest typowym błędem. Osoby myślące, że jakiekolwiek inne oznaczenie może zastąpić CE, nie są świadome, że zgodność z dyrektywami europejskimi jest ściśle regulowana i kontrolowana. W praktyce, ignorowanie znaczenia symbolu CE może prowadzić do wprowadzenia na rynek produktów, które nie spełniają wymaganych norm, co w dłuższej perspektywie skutkuje problemami prawnymi oraz finansowymi dla producentów.