Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik mechanizacji rolnictwa i agrotroniki
  • Kwalifikacja: ROL.02 - Eksploatacja pojazdów, maszyn, urządzeń i narzędzi stosowanych w rolnictwie
  • Data rozpoczęcia: 18 maja 2025 21:54
  • Data zakończenia: 18 maja 2025 22:19

Egzamin zdany!

Wynik: 34/40 punktów (85,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Główne komponenty hydraulicznego systemu to pompa hydrauliczna, rozdzielacz oraz siłownik lub siłowniki

A. hamulca ciągnika
B. hamulca przyczepy
C. podnośnika ciągnika
D. mechanizmu wywrotu przyczepy
Podnośnik ciągnika to kluczowy element hydraulicznego układu roboczego, który wykorzystuje pompy hydrauliczne, rozdzielacze oraz siłowniki do podnoszenia i opuszczania różnych narzędzi i maszyn. W hydraulice rolniczej, podnośnik umożliwia operatorowi dostosowanie wysokości narzędzi roboczych, co jest niezbędne w takich operacjach jak orka, siew czy transport. Pompy hydrauliczne generują ciśnienie, które jest następnie kierowane do rozdzielaczy, co pozwala na precyzyjne sterowanie przepływem oleju do siłowników. Siłowniki hydrauliczne, w zależności od konstrukcji, mogą podnosić różne ładunki, a ich moc jest często regulowana w zależności od potrzeb roboczych. Właściwe zrozumienie działania podnośnika ciągnika oraz jego komponentów jest kluczowe dla efektywności pracy w polu oraz zapewnienia bezpieczeństwa podczas użytkowania. Regularne przeglądy i konserwacja układów hydraulicznych są zgodne z najlepszymi praktykami branżowymi, co przekłada się na dłuższą żywotność i niezawodność sprzętu.

Pytanie 2

Silnik, który pracuje na oleju napędowym i w którym jeden cykl pracy odbywa się przy jednym obrocie wału korbowego, to silnik

A. dwusuwowy z ZI
B. czterosuwowy z ZI
C. czterosuwowy z ZS
D. dwusuwowy z ZS
Odpowiedź "dwusuwowy z ZS" jest rzeczywiście poprawna. Silniki dwusuwowe mają tę zaletę, że cykl pracy kończą w jednym obrocie wału korbowego, co jest całkiem sprytne. Kiedy mówimy o silniku z zapłonem samoczynnym (ZS), to w zasadzie mamy do czynienia z silnikiem diesla, który w zwykłym cyklu roboczym ma wszystko załatwione w ciągu dwóch suwaków tłoka. Fajnie, że takie silniki można spotkać w motocyklach czy nawet w maszynach budowlanych - wszędzie tam, gdzie liczy się moc i kompaktowe wymiary. Chociaż silniki dwusuwowe są mniej efektywne pod kątem spalania niż czterosuwowe, to mają swoje plusy, takie jak prosta konstrukcja. Dobrze zaprojektowane silniki dwusuwowe spełniają normy emisji spalin, więc można je stosować w zgodzie z nowoczesnymi standardami ekologicznymi. Ważne jest, by to zrozumieć, szczególnie jeśli planujesz pracować w inżynierii i zajmować się projektowaniem silników.

Pytanie 3

Jakie będą roczne wydatki związane z wymianą oleju w silniku ciągnika rolniczego, jeśli ciągnik pracuje 800 godzin w roku, a olej jest zmieniany co 250 godzin? Pojemność misy olejowej wynosi 10 litrów. Koszt litra oleju to 10 zł, a filtr oleju kosztuje 20 zł?

A. 360 zł
B. 340 zł
C. 320 zł
D. 300 zł
Żeby policzyć, ile rocznie wydamy na wymianę oleju w silniku ciągnika, musimy na początku sprawdzić, jak często ten olej wymieniamy. Jeśli ciągnik pracuje przez 800 godzin w roku i wymieniamy olej co 250 godzin, to wychodzi nam, że zrobimy to 3,2 razy w roku. Ale nie możemy robić częściowych wymian, więc zaokrąglamy do 3 pełnych wymian. Każda wymiana wymaga 10 litrów oleju, a przy cenie 10 zł za litr daje nam 100 zł za olej. Do tego dochodzi jeszcze filtr oleju, kosztujący 20 zł. Więc za każdą wymianę zapłacimy 120 zł. Mnożymy to przez 3 wymiany i mamy 360 zł rocznie na olej. Takie obliczenia są super przydatne, bo pomagają w planowaniu budżetu na maszyny rolnicze czy w optymalizacji harmonogramów konserwacji, co jest mega ważne dla efektywności gospodarstw rolnych.

Pytanie 4

W oparciu o zamieszczone kryteria oceny oraz przeprowadzone pomiary korpusów płużnych, wskaż korpus sprawny technicznie.

ParametrKryterium oceny, maksymalna wartość lub stanKorpus IKorpus IIKorpus IIIKorpus IV
Przejście powierzchni lemiesza w powierzchnię odkładnicy± 1mm+2- 1+ 10
Szczelina między lemieszem a odkładnicą2 mm1231
Pęknięcia skrzywieniabrakTakNieTakNie
Luzy połączeń śrubowychbrakTakNieTakTak

A. Korpus II.
B. Korpus III.
C. Korpus I.
D. Korpus IV.
Dokonując analizy pozostałych korpusów, ważne jest zrozumienie, dlaczego nie spełniają one wymaganych kryteriów, co skutkuje ich odrzuceniem jako niesprawnych technicznie. Korpus I, na przykład, może wydawać się na pierwszy rzut oka odpowiedni, jednakże jego parametry geometryczne nie mieszczą się w normach tolerancji, co prowadzi do potencjalnych problemów z funkcjonowaniem. Niedopasowanie w parametrach może skutkować nadmiernym zużyciem materiałów oraz zwiększonym ryzykiem awarii podczas pracy. Korpus III z kolei, choć może być wizualnie w dobrym stanie, ujawnia ukryte pęknięcia, które mogą znacząco wpłynąć na jego wytrzymałość i długotrwałość. Ostatecznie, Korpus IV nie spełnia wymogów związanych z luzami w połączeniach śrubowych, co może prowadzić do niebezpiecznych sytuacji w trakcie eksploatacji. Typowe błędy myślowe w ocenie sprawności technicznej korpusów często wynikają z pominięcia kluczowych wskaźników związanych z bezpieczeństwem, takich jak szczeliny czy pęknięcia. Właściwa ocena techniczna wymaga dokładnego uwzględnienia wszystkich parametrów, a nie tylko wizualnej inspekcji. Użytkownicy powinni być świadomi, że zrozumienie i stosowanie kryteriów oceny zgodnych z branżowymi standardami jest kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa i efektywności w pracy z komponentami technicznymi.

Pytanie 5

Ogławiacz oraz zespoły wyorujące, transportujące i czyszczące korzenie to kluczowe komponenty kombajnu do zbioru

A. kukurydzy
B. buraków
C. ziemniaków
D. zielonek
Kiedy myślimy o ogławiaczu i zespołach wyorujących czy czyszczących, warto zrozumieć, że są różne rodzaje kombajnów. Jeśli wybierasz odpowiedzi takie jak 'zielonek', 'ziemniaków' czy 'kukurydzy', to coś jest nie tak z zrozumieniem roli tych maszyn. Na przykład, kombajn do zbioru zielonek jest skonstruowany trochę inaczej, bo zajmuje się koszeniem i zbiorami zielonego materiału – nie potrzebuje aż tak skomplikowanych zespołów wyorujących czy czyszczących, co jest konieczne w przypadku buraków. A ziemniaki? To też inna historia, bo maszyny do ich zbioru mają inne mechanizmy, bo trzeba jakoś wydobywać bulwy z ziemi. Kukurydza z kolei wymaga całkiem innych rozwiązań, bo zbiera się kolby, a nie buraki, więc ogławiacz w tym przypadku nie ma zastosowania. Często błędne odpowiedzi wynikają z mylenia funkcji maszyn z ich zastosowaniem w różnych uprawach, co pokazuje, jak ważna jest znajomość technologii zbiorów w rolnictwie. Zrozumienie tych różnic to klucz do dobrego zarządzania zbiorami w gospodarstwie.

Pytanie 6

Na podstawie informacji zamieszczonych tabeli wskaż lampę, w której są stosowane żarówki halogenowe dwuwłókowe.

Rodzaj lampyTyp żarówki
Lampa robocza 1: 4 przednie i 4 tylnychH3
(12V, 55W)
Reflektor główny 4 (montowany na masce)H4
(12V, 55/60W)
Lampa dodatkowych świateł mijania 5 (montowana na wsporniku kierunkowskazów)H7
(12V, 55W)
Przednia lampa zespolona (kierunkowskaz 2 / pozycyjne 3)P21W (kierunkowskaz)
R10W (pozycyjne)
Tylna lampa zespolona (kierunkowskaz 7)P21W
Tylna lampa zespolona 6 (stop/pozycyjne)P21/5W
Lampa oświetlenia tablicy rejestracyjnej 9R10W
Lampa oświetlenia wnętrza kabinyC5W

A. Przednia lampa zespolona.
B. Reflektor główny (montowany na masce).
C. Lampa robocza.
D. Tylna lampa zespolona (stop / pozycyjne).
Reflektor główny (montowany na masce) jest zaprojektowany do pracy z żarówkami halogenowymi dwuwłókowymi, które są oznaczone w standardzie H4 (12V, 55/60W). Żarówki halogenowe dwuwłókowe charakteryzują się tym, że mają dwie włókna, co pozwala na uzyskanie zarówno światła drogowego, jak i mijania w jednej lampie. Dzięki temu reflektor główny może dostarczać optymalne oświetlenie w różnych warunkach jazdy, co jest kluczowe dla bezpieczeństwa na drodze. Użycie takiego rozwiązania jest zgodne z praktykami branżowymi, które promują maksymalizację funkcjonalności i efektywności systemów oświetleniowych. W reflektorach tych stosowanie żarówek H4 jest powszechne w wielu modelach samochodów, co czyni je standardem w branży. Warto również zauważyć, że halogeny oferują lepszą wydajność świetlną oraz dłuższą żywotność w porównaniu do tradycyjnych żarówek, co przekłada się na mniejsze koszty eksploatacji oraz większe bezpieczeństwo użytkowników.

Pytanie 7

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 8

Oblicz całkowity koszt wymiany oleju w silniku ciągnika rolniczego, jeżeli koszt użytych części i materiałów eksploatacyjnych wynosił 800 złotych brutto, a koszt netto robocizny to 330 złotych. Stawka VAT dla robocizny wynosi 8%.

A. 1 303,40 zł
B. 1 186,40 zł
C. 1 156,40 zł
D. 1 205,40 zł
Żeby policzyć całkowity koszt wymiany oleju w silniku ciągnika rolniczego, dobrze jest zsumować wydatki na materiały oraz koszt robocizny, nie zapominając o VAT na robociznę. Koszt części i materiałów wynosi 800 zł brutto. Robocizna netto to 330 zł. Do tej kwoty doliczamy VAT w wysokości 8%, co daje nam 26,40 zł (330 zł * 0,08). Zatem całkowity koszt robocizny z VAT to 356,40 zł (330 zł + 26,40 zł). Jak zsumujesz wszystko, czyli 800 zł + 356,40 zł, to wychodzi nam 1 156,40 zł. Z praktycznego punktu widzenia, dokładne obliczenia kosztów są mega istotne w gospodarstwie rolnym, bo pozwalają na lepsze planowanie finansów oraz optymalizację wydatków na serwis i eksploatację maszyn.

Pytanie 9

Na podstawie danych w zamieszczonej tabeli wskaż ciągnik o najniższych jednostkowych kosztach utrzymania [zł/h]

CiągnikA.B.C.D.Jednostka miary
Czas pracy w roku800600700900h
Łączny koszt utrzymania5600600056008100zł/rok

A. C.
B. B.
C. A.
D. D.
Ciągnik A został wybrany jako ten o najniższych jednostkowych kosztach utrzymania, wynoszących 7 zł za godzinę pracy. W kontekście zarządzania flotą maszyn rolniczych, kluczowe jest monitorowanie kosztów operacyjnych, aby podejmować świadome decyzje dotyczące inwestycji i eksploatacji. Koszty jednostkowe mają istotny wpływ na opłacalność działalności rolniczej, a ich analiza pozwala na identyfikację najbardziej ekonomicznych rozwiązań. Wybór ciągnika o niskich kosztach utrzymania, jak A, jest zgodny z najlepszymi praktykami w branży, które zalecają optymalizację wydatków operacyjnych. Mniejsze koszty utrzymania przekładają się na większy zysk, zwłaszcza w sytuacjach, gdy maszyny są użytkowane intensywnie. Właściwy wybór sprzętu może więc zadecydować o konkurencyjności gospodarstwa rolnego. Warto także uwzględnić w tym kontekście długoterminową analizę kosztów, taką jak TCO (Total Cost of Ownership), co zapewnia lepszą obrazowość sytuacji finansowej związanej z eksploatacją maszyn. Analiza ta pozwala na uwzględnienie nie tylko kosztów paliwa, ale również kosztów serwisowania i napraw, co czyni decyzję o wyborze ciągnika A jeszcze bardziej trafioną.

Pytanie 10

Podczas łączenia ciągnika z maszyną konieczne było użycie wału przegubowego, który nie jest dedykowanym wałem dla tej maszyny. Który z wymienionych parametrów wału przegubowego powinno się zweryfikować przed połączeniem urządzeń?

A. Minimalną długość zazębienia się elementów wału w pozycji roboczej
B. Minimalną długość wału w pozycji roboczej
C. Łatwość rozciągania się wału przy zmieniającym się położeniu maszyny
D. Dokładność pasowania wielowypustu wału oraz wału napędowego maszyny
Sprawdzanie minimalnej długości wału w położeniu roboczym jest istotne, jednak nie wystarczające dla zapewnienia prawidłowego działania wału przegubowego. Ta długość ma znaczenie, ponieważ pozwala na optymalne rozmieszczenie sił działających na wał, ale sama w sobie nie rozwiązuje wszystkich problemów związanych z połączeniem wału z maszyną. W odpowiedziach, które nie zostały przez Ciebie wybrane, brakowało kluczowego elementu, jakim jest długość zazębienia. Nieprawidłowe ustawienie tej długości może prowadzić do niebezpiecznych sytuacji, takich jak zbyt luźne połączenie, co może skutkować awarią lub uszkodzeniem sprzętu. Dodatkowo, dokładność pasowania wielowypustu jest również istotna, jednak jej znaczenie w kontekście łączenia wałów przegubowych nie jest tak kluczowe jak długość zazębienia. Wielowypust wału i wału napędowego maszyny musi być dobrze dopasowany, ale to zazębienie zapewnia, że wał nie wypadnie podczas pracy. Łatwość rozsuwania się wału przy zmiennym położeniu maszyny to także ważny aspekt, jednak nie ma bezpośredniego wpływu na bezpieczeństwo i efektywność pracy. Użytkownicy często koncentrują się na wybranych parametrach, nie biorąc pod uwagę, że najważniejsze może być to, co wydaje się drugorzędne. Dlatego kluczowe jest, aby przy łączeniu maszyn zawsze zwracać szczególną uwagę na minimalną długość zazębienia się elementów wału w położeniu roboczym, co zapewni optymalną współpracę i bezpieczeństwo podczas pracy.

Pytanie 11

Jaki jest koszt zbioru pszenicy z terenu o powierzchni 10 ha za pomocą kombajnu, który osiąga wydajność 2,5 ha na godzinę, jeżeli każda godzina pracy kombajnu wynosi 500 zł netto, a stawka VAT na tę usługę to 23%?

A. 1 800 zł
B. 2 460 zł
C. 2 000 zł
D. 2 690 zł
Aby obliczyć koszt zbioru pszenicy z powierzchni 10 ha, musimy najpierw określić czas potrzebny na zbiór. Kombajn o wydajności 2,5 ha na godzinę potrzebuje 4 godzin (10 ha ÷ 2,5 ha/godz.) na zebranie całej pszenicy. Następnie, koszt pracy kombajnu przez 4 godziny wyniesie 2000 zł (4 godz. × 500 zł/godz.). Jednakże, należy doliczyć podatek VAT w wysokości 23% na usługi, co daje dodatkowe 460 zł (2000 zł × 0,23). W sumie otrzymujemy 2460 zł (2000 zł + 460 zł). Tego rodzaju obliczenia są kluczowe w zarządzaniu gospodarstwami rolnymi, gdzie precyzyjne planowanie kosztów i wydajności ma bezpośredni wpływ na rentowność produkcji. Znajomość kosztów operacyjnych pozwala na efektywne zarządzanie budżetem oraz podejmowanie bardziej informowanych decyzji dotyczących upraw i inwestycji.

Pytanie 12

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 13

Do przenośników, które nie mają cięgieł, zalicza się przenośniki

A. kubełkowe
B. ślimakowe
C. taśmowe
D. zabierakowe
Przenośniki ślimakowe są klasyfikowane jako przenośniki bezcięgnowe ze względu na ich konstrukcję, w której materiał transportowany jest przenoszony przez spiralny element roboczy, zwany ślimakiem. Ta konstrukcja umożliwia efektywny transport materiałów sypkich, takich jak zboża, węgiel czy różne surowce przemysłowe, w poziomie lub pod kątem. Przenośniki te charakteryzują się wysoką niezawodnością oraz prostotą obsługi, co czyni je popularnym wyborem w wielu gałęziach przemysłu. W praktyce są często stosowane w magazynach, zakładach produkcyjnych oraz instalacjach przetwórczych, gdzie wymagane jest precyzyjne dozowanie materiałów. Warto także zaznaczyć, że przenośniki ślimakowe mogą być dostosowywane do specyficznych potrzeb aplikacji, co czyni je wszechstronnym narzędziem w logistyce i przemysłowych procesach technologicznych. Dobre praktyki w zakresie ich użytkowania obejmują regularne inspekcje oraz konserwację, co wpływa na ich długowieczność i efektywność operacyjną.

Pytanie 14

Jakie będą wydatki związane z przeprowadzeniem oprysku przy użyciu opryskiwacza o pojemności 400 litrów na powierzchni 16 hektarów, stosując środek w dawce 1 litr na hektar oraz 200 litrów wody, jeśli koszt opryskania jednego zbiornika wynosi 100 zł, a czterolitrowy pojemnik środka kosztuje 140 zł?

A. 1 500 zł
B. 1 360 zł
C. 1 080 zł
D. 1 220 zł
Żeby policzyć koszt oprysku, najpierw musisz ogarnąć jak się oblicza ilość środka ochrony roślin i koszty z tym związane. Dawka wynosi 1 litr na hektar, więc przy 16 hektarach potrzebujesz 16 litrów. Ponieważ środek jest w czterolitrowych pojemnikach, to potrzebujesz 4 pojemniki (16 litrów podzielone przez 4 litry na pojemnik). Koszt 4 pojemników to 4 razy 140 zł, czyli 560 zł. Do tego, każdy opryskiwacz 400 litrów pokrywa 4 hektary na zbiornik, co daje 4 zbiorniki na 16 hektarów (16 hektarów podzielone przez 4 hektary na zbiornik). Koszt za opryskiwanie to 4 razy 100 zł, co łącznie daje 400 zł. Więc całość to 560 zł (środek) + 400 zł (oprysk), razem 960 zł. Koszt wody tutaj nie jest brany pod uwagę, bo nie został podany. Więc całkowity koszt to 1 360 zł, co w sumie potwierdza, że odpowiedź jest prawidłowa. Z mojego doświadczenia, znajomość kosztów i skuteczności środków ochrony jest mega istotna, żeby dobrze zarządzać uprawami i nie wydawać za dużo pieniędzy.

Pytanie 15

W ciągniku rolniczym mechanizm różnicowy oraz przekładnia główna są składnikami

A. reduktora skrzyni biegów
B. mostu napędowego
C. skrzyni biegów
D. wzmacniacza momentu
Most napędowy w ciągniku rolniczym jest kluczowym elementem przenoszącym moment obrotowy z przekładni na koła pojazdu. W jego skład wchodzą przekładnia główna oraz mechanizm różnicowy, które współpracują, aby umożliwić prawidłowe sterowanie i przyczepność na różnych nawierzchniach. Przekładnia główna redukuje prędkość obrotową z silnika, jednocześnie zwiększając moment obrotowy, co jest niezbędne do efektywnej pracy w trudnych warunkach rolniczych. Mechanizm różnicowy z kolei pozwala na różnicowanie prędkości obrotowej kół podczas zakrętów, co minimalizuje ścieranie opon i poprawia stabilność. Przykładem zastosowania mostu napędowego może być praca w warunkach polowych, gdzie pojazd musi pokonywać różnorodne przeszkody, takie jak rowy czy błoto. W stosowaniu do standardów branżowych, nowoczesne ciągniki rolnicze często wykorzystują mosty o wysokiej wydajności, co przekłada się na lepszą efektywność paliwową oraz mniejsze zużycie komponentów, co jest zgodne z dobrymi praktykami w projektowaniu maszyn rolniczych.

Pytanie 16

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 17

Przygotowując ciągnik Ursus C-360 do wymiany tarczy sprzęgła, co należy wykonać?

A. odkręcić obudowę sprzęgła od kadłuba silnika
B. zdjąć koło zamachowe
C. przeprowadzić regulację skoku jałowego pedału sprzęgła
D. usunąć łożysko wyciskowe z tulei wałka sprzęgłowego
Odpowiedź 'odkręcić obudowę sprzęgła od kadłuba silnika' jest prawidłowa, ponieważ jest to kluczowy krok w procesie wymiany tarczy sprzęgłowej. Demontaż obudowy sprzęgła umożliwia dostęp do wewnętrznych komponentów, w tym do samej tarczy sprzęgłowej oraz łożyska wyciskowego. Przed przystąpieniem do wymiany należy pamiętać o odpowiednim zabezpieczeniu ciągnika, aby uniknąć uszkodzeń podczas demontażu. W praktyce, przed odkręceniem obudowy warto również sprawdzić stan innych elementów układu, takich jak koło zamachowe, by ocenić ich ewentualną wymianę. Standardy branżowe zalecają, aby przy każdej wymianie tarczy sprzęgłowej sprawdzać również stan łożyska oraz dokonać regulacji skoku jałowego pedału sprzęgła, co zapewnia prawidłowe działanie układu. Dobrą praktyką jest także stosowanie nowych uszczelek oraz śrub podczas ponownego montażu, co zapobiega przyszłym wyciekom i uszkodzeniom. Efektywna wymiana tarczy sprzęgłowej wydłuża żywotność całego układu, co jest kluczowe dla prawidłowego funkcjonowania ciągnika.

Pytanie 18

Jaką czynność należy wykonać najpierw przed wyjęciem zaworu sterującego hamulcem pneumatycznym w przyczepie?

A. Rozłączyć cięgno hamulca podstawowego
B. Zdemontować przewody pneumatyczne
C. Uruchomić sprężarkę i napełnić zbiornik powietrzem
D. Spuścić powietrze ze zbiornika
Zanim wyjmiesz zawór sterujący hamulcem pneumatycznym w przyczepie, ważne jest, żeby najpierw spuścić powietrze ze zbiornika. To tak jakbyś chciał mieć pecha z ciśnieniem – lepiej tego unikać! Jeśli zostawisz powietrze, to przy demontażu zaworu może nagle wystrzelić sprężone powietrze, co jest niebezpieczne. I to nie tylko dla Ciebie, ale też dla sprzętu. W branży transportowej mamy przepisy BHP, które mówią, że przed jakimikolwiek pracami przy systemach pneumatycznych, musisz upewnić się, że wszystko jest bezpieczne, czyli, że ciśnienie jest na zerze. Dobrze jest też po spuszczeniu powietrza sprawdzić inne elementy układu hamulcowego, bo może wyłapiesz jakieś usterki wcześniej, co poprawi bezpieczeństwo. Pamiętaj, serwisanci powinni być dobrze przeszkoleni w tej kwestii, żeby nie było problemów na drodze.

Pytanie 19

Jaką kwotę powinno się ustalić na godzinę pracy kombajnu zbożowego, biorąc pod uwagę 30% zysk, przy takich założeniach:
– roczne obciążenie kombajnu – 200 ha,
– całkowite roczne koszty operacyjne – 50 tys. zł,
– efektywność kombajnu – 1 ha/godz.

A. 300 zł
B. 350 zł
C. 275 zł
D. 325 zł
Aby wycenić godzinę pracy kombajnu zbożowego, należy najpierw obliczyć całkowite roczne koszty eksploatacji w przeliczeniu na godzinę. Znając roczne obciążenie kombajnu wynoszące 200 ha oraz wydajność na poziomie 1 ha/godz, możemy stwierdzić, że kombajn pracuje przez 200 godzin rocznie. Całkowite roczne koszty eksploatacji wynoszą 50 000 zł, co oznacza, że koszt jednej godziny pracy wynosi 50 000 zł / 200 godz. = 250 zł. Następnie, aby uwzględnić zamierzony zysk w wysokości 30%, należy obliczyć 30% z 250 zł, co daje 75 zł. Dodając te dwie wartości, uzyskujemy 250 zł + 75 zł = 325 zł. Taka kalkulacja jest zgodna z najlepszymi praktykami w branży, gdzie uwzględnienie zarówno kosztów, jak i zysku jest kluczowe dla zapewnienia rentowności działania maszyn. Przykład ten pokazuje, jak istotne jest poprawne wyliczenie kosztów eksploatacji oraz zysku, co ma realny wpływ na podejmowane decyzje w gospodarstwach rolnych, a także na ustalanie cen usług rolniczych.

Pytanie 20

Smar grafitowy jest stosowany przede wszystkim do smarowania

A. łożysk ślizgowych
B. przekładni łańcuchowych
C. zacisków akumulatorów
D. łożysk tocznych
Smar grafitowy jest idealnym rozwiązaniem do smarowania przekładni łańcuchowych ze względu na swoje unikalne właściwości smarne i odporność na wysokie temperatury. Grafit, jako materiał stały, nie tylko redukuje tarcie, ale również oferuje doskonałą ochronę przed korozją i zużyciem. Dzięki wysokiej lepkości, smar grafitowy przylega do powierzchni, co jest szczególnie istotne w przypadkach, gdy systemy łańcuchowe działają w trudnych warunkach, takich jak narażenie na wodę czy zanieczyszczenia. Jego zastosowanie w przemyśle motoryzacyjnym i maszynowym jest powszechne, a zgodnie z najlepszymi praktykami branżowymi, stosowanie smarów grafitowych w przekładniach łańcuchowych minimalizuje ryzyko awarii oraz wydłuża żywotność komponentów. Dodatkowo, smar ten jest również stosowany w różnych aplikacjach, takich jak wózki widłowe czy maszyny budowlane, co potwierdza jego wszechstronność i skuteczność. Warto zaznaczyć, że smar grafitowy spełnia normy ISO dotyczące smarów przemysłowych, co zapewnia jego wysoką jakość i efektywność w zastosowaniu.

Pytanie 21

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 22

Jaką czynność powinno się wykonać, przygotowując ciągnik do okresu zimowego przechowywania?

A. Usunąć olej z miski olejowej silnika
B. Części gumowe nasmarować olejem
C. Wyregulować naciąg paska klinowego wentylatora
D. Napełnić zbiornik paliwem
Przygotowując ciągnik do zimowego okresu przechowywania, wybór niewłaściwych czynności może prowadzić do poważnych problemów technicznych w przyszłości. Wyregulowanie naciągu paska klinowego wentylatora, mimo że jest ważnym elementem konserwacji, nie jest kluczowe przed zimowym przechowywaniem, a jego wykonanie powinno być związane z bieżącym serwisowaniem w trakcie użytkowania ciągnika. Części gumowe pokryte olejem mogą rzeczywiście wydłużyć ich żywotność, jednak nie są one priorytetowe w kontekście zimowego przechowywania, gdyż nie wpływają bezpośrednio na funkcjonalność maszyny w okresie, gdy nie jest ona używana. Usuwanie oleju z miski olejowej silnika to działanie, które zazwyczaj nie ma uzasadnienia w kontekście zimowego przechowywania. Wręcz przeciwnie, powinno być stosowane regularne wymienianie oleju, aby zapewnić odpowiednią ochronę silnika przed korozją i osadami, co jest zgodne z najlepszymi praktykami serwisowymi. W przypadku napełnienia zbiornika paliwem, jego pusta powierzchnia sprzyja gromadzeniu się wilgoci, co jest jednym z najczęstszych błędów prowadzących do problemów z uruchomieniem silnika po dłuższym okresie nieużytkowania. Całość działań serwisowych powinna być zgodna z zaleceniami producenta, aby zapewnić optymalne warunki przechowywania oraz wydajność ciągnika.

Pytanie 23

Co może być przyczyną obniżenia ciśnienia cieczy roboczej podczas pracy opryskiwacza?

A. uszkodzony eżektor
B. brak ciśnienia w powietrzu w zbiorniku
C. niedrożna dysza rozpylająca
D. zanieczyszczony filtr ssawny
Zanieczyszczony filtr ssawny jest jedną z głównych przyczyn spadku ciśnienia cieczy roboczej w opryskiwaczach. Filtr ssawny ma za zadanie zabezpieczyć układ pompy przed dostaniem się do niego zanieczyszczeń, które mogą uszkodzić elementy robocze. Kiedy filtr jest zanieczyszczony, ogranicza to przepływ cieczy, co prowadzi do obniżenia ciśnienia w układzie. W praktyce, regularne czyszczenie lub wymiana filtra ssawnego jest kluczowym elementem utrzymania sprawności opryskiwacza. Zgodnie z zaleceniami producentów, filtr powinien być sprawdzany przed każdym użyciem, szczególnie w warunkach, gdzie gleba lub ciecz mogą być zanieczyszczone. Oprócz poprawy ciśnienia roboczego, odpowiednio utrzymywany filtr wpływa także na efektywność aplikacji środków ochrony roślin, co jest istotne dla uzyskania wysokiej jakości upraw i redukcji strat chemicznych. Właściwe zarządzanie systemem filtracji jest zgodne z ogólnymi standardami dobrej praktyki rolniczej, co przyczynia się do ochrony środowiska i zdrowia ludzi.

Pytanie 24

Do przesuwania w poziomej płaszczyźnie baniek mleka, skrzynek, ładunków w paczkach oraz pojemników należy użyć przenośnika

A. ślizgowego
B. ślimakowego
C. wałkowego
D. wstrząsowego
Przenośnik wałkowy jest idealnym rozwiązaniem do przemieszczania ładunków w płaszczyźnie poziomej, takich jak skrzynki, bańki z mlekiem czy pojemniki. Działa na zasadzie obracających się wałków, które wspierają transportowane materiały, umożliwiając ich łatwe przesuwanie. Dzięki zastosowaniu technologii wałków, taki przenośnik może obsługiwać różne typy ładunków o różnych kształtach i rozmiarach. Przykładem zastosowania przenośników wałkowych są linie produkcyjne w zakładach przemysłowych, gdzie transportuje się gotowe produkty do pakowania. Dodatkowo, przenośniki te charakteryzują się dużą wydajnością oraz niskim zużyciem energii, co jest kluczowe w kontekście optymalizacji kosztów operacyjnych. Standardy branżowe zalecają użycie przenośników wałkowych w aplikacjach, gdzie wymagane jest szybkie i efektywne przemieszczanie towarów, co czyni je jednym z najczęściej stosowanych rozwiązań w logistyce i magazynowaniu.

Pytanie 25

Wtryskiwacze piezoelektryczne wykorzystywane są w jednostkach napędowych

A. z zapłonem samoczynnym i wtryskiem pośrednim
B. dwusuwowych gaźnikowych z zapłonem iskrowym
C. czterosuwowych wtryskowych z zapłonem iskrowym
D. z zapłonem samoczynnym i układem zasilania Common Rail
Wtryskiwacze piezoelektryczne są zaawansowanymi komponentami stosowanymi w silnikach z zapłonem samoczynnym oraz w układach zasilania Common Rail. Ich zastosowanie polega na precyzyjnym sterowaniu ilością paliwa wtryskiwanego do cylindrów, co znacząco poprawia efektywność spalania i redukcję emisji spalin. Wtryskiwacze te działają na zasadzie zmiany kształtu ciała stałego pod wpływem przyłożonego napięcia, co umożliwia szybkie i dokładne otwieranie i zamykanie dysz wtryskiwaczy. W praktyce, dzięki ich zastosowaniu, osiąga się lepszą odpowiedź silnika na zmieniające się warunki pracy, co z kolei prowadzi do zwiększenia momentu obrotowego i poprawy osiągów pojazdu. Standardy takie jak ISO 26262 dotyczące bezpieczeństwa funkcjonalnego w motoryzacji, a także normy emisji EURO, wskazują na rosnące znaczenie zaawansowanych technologii wtryskowych w nowoczesnych silnikach, podkreślając ich rolę w spełnianiu rygorystycznych norm środowiskowych oraz zwiększaniu wydajności paliwowej.

Pytanie 26

Podczas montażu gniazda zaworowego w głowicy, która nie powinna być podgrzewana, co należy zrobić?

A. podgrzać gniazdo zaworowe i schłodzić głowicę w ciekłym azocie
B. schłodzić głowicę w ciekłym azocie
C. podgrzać gniazdo zaworowe
D. oziębić gniazdo zaworowe w ciekłym azocie
Oziębienie gniazda zaworowego w ciekłym azocie to całkiem spoko sposób, gdy masz do czynienia z głowicą, której nie wolno podgrzewać. Generalnie, jak gniazdo się schładza, to trochę się kurczy, więc łatwiej je wsadzić do głowicy bez obaw, że coś uszkodzisz. Przy montażu chodzi o to, żeby wszystko pasowało jak ulał. Takie metody są uznawane w obróbce mechanicznej, gdzie zmiany temperatury to norma. Szczególnie w produkcji silników o dużych obciążeniach liczy się precyzja, a takie oziębianie pozwala uniknąć odkształceń, które mogłyby potem zaszkodzić wydajności silnika. W moim odczuciu, to podejście jest naprawdę skuteczne i powszechnie stosowane w branży.

Pytanie 27

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 28

Przyczyną spontanicznego wyłączania się biegów w skrzyni biegów, mimo właściwego działania kół zębatych, sprzęgieł, łożysk oraz synchronizatorów, jest

A. używanie oleju o niewystarczającej lepkości
B. zużycie części blokujących wodziki
C. osłabienie bądź pęknięcie sprężyn sprzęgła
D. niski stan oleju
Zużycie elementów blokujących wodziki w skrzyni przekładniowej jest kluczowym czynnikiem mogącym prowadzić do samoczynnego wyłączania się biegów. Elementy te pełnią funkcję zabezpieczającą podczas zmiany biegów, zatrzymując odpowiednie koła zębate w położeniu, które pozwala na płynne przejście między biegami. W miarę eksploatacji, na skutek zużycia lub uszkodzeń, mogą one tracić swoje właściwości, co skutkuje brakiem pełnej blokady biegów. Przykładowo, w przypadku intensywnego użytkowania pojazdu w trudnych warunkach, takich jak jazda w terenie, elementy te mogą się szybciej zużywać. Dobrą praktyką jest regularne przeglądanie stanu tych komponentów oraz ich okresowa wymiana zgodnie z zaleceniami producenta. Ponadto, stosowanie wysokiej jakości olejów przekładniowych może przedłużyć żywotność zarówno wodzików, jak i pozostałych elementów skrzyni biegów, co pozwoli na uniknięcie kosztownych napraw i zapewni bezpieczeństwo podczas jazdy.

Pytanie 29

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 30

Po zamontowaniu przyczepy oraz połączeniu jej systemu hamulcowego z układem pneumatycznym ciągnika, należy dokonać kontroli

A. ciśnienia powietrza w zbiorniku pneumatycznym przyczepy
B. sprawności działania hydrauliki zewnętrznej ciągnika
C. prawidłowości hamowania ciągnika i przyczepy
D. wielkości kąta oraz oporów mechanizmu skrętu przyczepy
Prawidłowość hamowania ciągnika i przyczepy jest kluczowym aspektem bezpieczeństwa w ruchu drogowym, szczególnie w przypadku transportu ciężkich ładunków. Właściwe hamowanie zapewnia stabilność całego zestawu oraz minimalizuje ryzyko wypadków. Po połączeniu układu hamulcowego przyczepy z pneumatycznym ciągnika należy przeprowadzić test hamowania, aby upewnić się, że zarówno ciągnik, jak i przyczepa reagują na układ hamulcowy w sposób przewidywalny. W praktyce, operatorzy powinni wykonać jazdę próbną i zwrócić uwagę na czas reakcji hamulców oraz ich równomierne działanie. Ważne jest również, aby sprawdzić, czy nie występują wycieki w układzie pneumatycznym oraz czy ciśnienie powietrza w systemie jest zgodne z wymaganiami producenta. Zgodnie z normami branżowymi, regularne kontrole układu hamulcowego są niezbędne dla zapewnienia bezpieczeństwa i wydajności operacyjnej. Dodatkowo, szkolenia dla kierowców powinny obejmować procedury sprawdzania i konserwacji układu hamulcowego, co pozwala na szybkie wykrycie potencjalnych usterek.

Pytanie 31

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 32

Przed dłuższym przechowywaniem zdemontowanych pasków klinowych z przekładni pasowych w maszynach rolniczych, należy je umyć w

A. rozpuszczalniku ftalowym
B. oleju przekładniowym
C. oleju napędowym
D. ciepłej wodzie
Czyszczenie zdemontowanych pasków klinowych w ciepłej wodzie jest kluczowym procesem przygotowawczym przed ich dłuższym przechowywaniem. Woda o podwyższonej temperaturze skutecznie rozpuszcza zanieczyszczenia, takie jak brud, oleje czy resztki chemikaliów, które mogą wpływać na właściwości materiału paska. Dzięki zastosowaniu ciepłej wody, możliwe jest także zminimalizowanie ryzyka korozji i degradacji materiałów, co jest szczególnie istotne dla pasków wykonanych z gumy czy tworzyw sztucznych. W branży rolniczej, gdzie maszyny pracują w trudnych warunkach, odpowiednia konserwacja elementów napędowych wpływa na ich żywotność oraz niezawodność. Warto również pamiętać, że po umyciu pasków klinowych, powinny być one dokładnie osuszone przed przechowywaniem. Zastosowanie tej metody czyszczenia jest zgodne z zaleceniami producentów oraz standardami branżowymi, które podkreślają znaczenie regularnej konserwacji i dbałości o detale.

Pytanie 33

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 34

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 35

Aby zmierzyć szczelinę lub luz pomiędzy przylegającymi powierzchniami, należy zastosować

A. głębokościomierz.
B. szczelinomierz płytkowy.
C. liniał krawędziowy.
D. mikrometr.
Szczelinomierz płytkowy jest specjalistycznym narzędziem pomiarowym zaprojektowanym do dokładnego pomiaru szczelin i luzów między sąsiadującymi powierzchniami. Jego budowa składa się z zestawu płyt o różnej grubości, które pozwalają na precyzyjne określenie wymiarów szczelin w trudno dostępnych miejscach. Użycie szczelinomierza płytkowego jest niezbędne w wielu gałęziach przemysłu, w tym w inżynierii mechanicznej, motoryzacyjnej oraz w produkcji maszyn, gdzie dokładność montażu jest kluczowa dla funkcjonowania urządzeń. Przykładem zastosowania może być pomiar luzu w łożyskach lub szczelin w połączeniach elementów, takich jak wały czy obudowy. Dobrze wykonany pomiar szczelin jest ważny dla zapewnienia długotrwałej pracy maszyn oraz minimalizacji zużycia mechanicznego i poprawy efektywności energetycznej. Warto również zaznaczyć, że standard ISO 2768 odnosi się do tolerancji wymiarowych, co podkreśla znaczenie precyzyjnych pomiarów w kontekście wymagań jakościowych.

Pytanie 36

Jakiego oleju silnikowego o lepkości należy użyć do smarowania silnika pracującego w skrajnie niskich temperaturach?

A. 5W30
B. 20W30
C. 15W30
D. 10W30
Olej silnikowy o lepkości 5W30 jest odpowiedni do smarowania silnika pracującego w ekstremalnie niskich temperaturach, ponieważ jego oznaczenie wskazuje na to, że w temperaturze -20°C zachowuje odpowiednią lepkość, a przy 100°C ma lepkość 30. W praktyce oznacza to, że olej 5W30 zapewnia lepsze właściwości smarne w zimnych warunkach, co jest kluczowe dla ochrony silnika przy uruchamianiu w niskich temperaturach. Użycie oleju o zbyt dużej lepkości, jak np. 10W30, 15W30, czy 20W30, może prowadzić do problemów z rozruchem, ponieważ olej staje się gęstszy w niskich temperaturach, co negatywnie wpływa na cyrkulację oleju i smarowanie silnika. Wybór odpowiedniego oleju silnikowego powinien opierać się na normach producenta samochodu oraz warunkach eksploatacji, co jest zgodne z zaleceniami organizacji takich jak API (American Petroleum Institute) i SAE (Society of Automotive Engineers).

Pytanie 37

Który z poniższych materiałów jest najczęściej używany do produkcji tłoków w silnikach spalinowych?

A. Plastik
B. Aluminium
C. Miedź
D. Guma
Aluminium jest najczęściej stosowanym materiałem do produkcji tłoków w silnikach spalinowych. Wynika to z jego doskonałych właściwości fizycznych i mechanicznych, które są idealne dla tego rodzaju zastosowań. Przede wszystkim, aluminium jest lekkie, co jest kluczowe w kontekście elementów ruchomych takich jak tłoki. Lżejsze tłoki przyczyniają się do redukcji masy całkowitej silnika oraz zmniejszenia jego momentu bezwładności, co przekłada się na szybszą reakcję silnika na zmiany obciążenia. Dodatkowo, aluminium charakteryzuje się bardzo dobrą przewodnością cieplną, co jest istotne w kontekście odprowadzania ciepła generowanego podczas spalania mieszanki paliwowej w cylindrze. Dzięki temu, tłoki wykonane z aluminium mogą pracować w wyższych temperaturach bez ryzyka uszkodzenia. Co więcej, aluminium jest materiałem stosunkowo łatwym do obróbki, co pozwala na precyzyjne kształtowanie tłoków w procesach produkcyjnych. Współczesne technologie pozwalają na dalsze modyfikacje stopów aluminium, wzmacniając jego właściwości mechaniczne i odporność na zużycie, co dodatkowo zwiększa jego atrakcyjność jako materiału na tłoki w silnikach spalinowych.

Pytanie 38

Aby przeprowadzić demontaż i montaż talerzy ślizgowych w kosiarkach bębnowych, jakie klucze powinno się użyć?

A. oczkowe
B. płaskie
C. nasadowe
D. trzpieniowe
Wybór kluczy płaskich, oczkowych lub nasadowych jest niewłaściwy w kontekście demontażu i montażu talerzy ślizgowych kosiarki bębnowej. Klucze płaskie mogą nie zapewniać odpowiedniego chwytu na elementach z trzpieniem, co prowadzi do ryzyka ich uszkodzenia oraz utraty precyzji. Klucze oczkowe również są zaprojektowane do pracy z nakrętkami i śrubami o standardowym kształcie, co w przypadku talerzy ślizgowych, które mogą mieć różne specyfikacje, może się nie sprawdzić. Klucze nasadowe, mimo że mogą pasować do niektórych zastosowań, nie są najlepszym wyborem, gdyż ich budowa nie zawsze umożliwia stabilne i bezpieczne mocowanie przy zastosowaniu elementów trzpieniowych. Typowym błędem myślowym jest założenie, że każdy typ klucza jest uniwersalny, co prowadzi do nieefektywnego i potencjalnie niebezpiecznego użytkowania narzędzi. W kontekście mechaniki ogrodniczej, kluczowe znaczenie ma dobór odpowiednich narzędzi, co nie tylko wpływa na efektywność pracy, ale także na bezpieczeństwo użytkownika oraz trwałość sprzętu. Sugerowane jest zawsze korzystanie z narzędzi zgodnych z zaleceniami producenta oraz branżowymi standardami, co pozwoli na uniknięcie problemów związanych z niewłaściwym montażem.

Pytanie 39

Aby wyciągnąć tłoki z korbowodami z silnika ciągnika, nie demontując wału korbowego, co należy zrobić?

A. wymontować silnik, a potem układ korbowo-tłokowy
B. rozpołowić ciągnik pomiędzy silnikiem a osią przednią
C. zdjąć pokrywę rozrządu
D. usunąć głowicę i miskę olejową
Demontaż głowicy i miski olejowej jest kluczowym krokiem w procesie wymontowania tłoków z korbowodami z silnika ciągnikowego przy zachowaniu wału korbowego w miejscu. Głowica silnika jest elementem, który zamyka komorę spalania oraz umożliwia zamontowanie układu rozrządu, a jej demontaż pozwala na łatwy dostęp do cylindrów i tłoków. Z kolei misa olejowa, która zbiera olej smarujący, musi zostać usunięta, aby uzyskać możliwość wyjęcia korbowodów oraz tłoków z silnika. Przykładowo, w silnikach wysokoprężnych, często spotyka się konieczność wymiany pierścieni tłokowych, co wymaga dostępu do tłoków. W takiej sytuacji, demontaż głowicy i miski olejowej pozwala na wykonanie tej operacji bez konieczności demontowania wału korbowego, co jest zgodne z najlepszymi praktykami serwisowymi, minimalizując czas przestojów oraz ryzyko uszkodzeń. Procedura ta jest standardowo stosowana w warsztatach zajmujących się naprawą ciągników oraz innych maszyn rolniczych, co podkreśla jej zastosowanie i realność w codziennej praktyce.

Pytanie 40

Aby szybko rozdrobnić, wymieszać składniki paszy i podać je zwierzętom, należy użyć

A. wozu paszowego
B. przyczepy zbierającej
C. wozu przeładunkowego
D. mieszalnika pasz
Wóz paszowy to specjalistyczny pojazd, którego zadaniem jest przewożenie i dostarczanie paszy zwierzętom w sposób szybki i efektywny. Jego konstrukcja pozwala na jednoczesne mieszanie składników paszy, co jest kluczowe dla zapewnienia ich jednorodności i wartości odżywczej. Taki wóz często jest wyposażony w systemy automatyzacji, które umożliwiają precyzyjne dozowanie składników, co wpływa na optymalizację kosztów paszowych oraz zdrowia zwierząt. Przykładem praktycznego zastosowania wozu paszowego może być jego użycie w dużych hodowlach bydła mlecznego, gdzie codzienne żywienie wymaga efektywnego zarządzania dużymi ilościami paszy. Standardy branżowe, takie jak ISO 9001, podkreślają znaczenie efektywności procesów w produkcji paszy, co czyni użycie wozów paszowych nie tylko praktycznym, ale i zgodnym z najlepszymi praktykami w tej dziedzinie.