Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik mechanizacji rolnictwa i agrotroniki
  • Kwalifikacja: ROL.02 - Eksploatacja pojazdów, maszyn, urządzeń i narzędzi stosowanych w rolnictwie
  • Data rozpoczęcia: 21 maja 2025 21:56
  • Data zakończenia: 21 maja 2025 22:36

Egzamin zdany!

Wynik: 35/40 punktów (87,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Jakie będą koszty naprawy rotacyjnej kosiarki dwubębnowej z sześcioma nożami, jeśli konieczna jest wymiana trzymaków nożowych i nożyków, a ceny części brutto wynoszą: 15 zł za trzymak oraz 20 zł za nożyk? Pomiń wydatki na śruby, nakrętki oraz robociznę?

A. 210 zł
B. 105 zł
C. 70 zł
D. 420 zł
W przypadku błędnego oszacowania kosztów naprawy kosiarki rotacyjnej, jak w odpowiedziach wskazujących na kwoty 105, 70 lub 420 zł, można zaobserwować kilka typowych błędów myślowych. Odpowiedź 105 zł sugeruje, że obliczono jedynie koszt jednej części, co jest mylące, ponieważ wymiana dotyczy zarówno trzymaków, jak i nożyków. Taka kalkulacja nie uwzględnia całkowitego kosztu niezbędnych komponentów. Odpowiedź 70 zł prawdopodobnie wynika z błędnego założenia o liczbie wymienianych części, co jest prostym, ale istotnym błędem, który może prowadzić do nierealistycznych oczekiwań co do kosztów naprawy. Wreszcie, odpowiedź wskazująca na 420 zł pomija fakt, że cena za nożyki została podwojona, co jest wynikiem braku znajomości zasad wyceny części zamiennych. W praktyce, każda naprawa powinna być oparta na dokładnej analizie potrzebnych części oraz ich kosztach. Warto również stosować zasady zarządzania zasobami i budżetowania, aby uniknąć niedoszacowania czy przeszacowania wydatków. Takie podejście pozwala na efektywniejsze planowanie napraw oraz lepsze wykorzystanie dostępnych środków.

Pytanie 2

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 3

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 4

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 5

Podczas przeprowadzania orki zimowej przy użyciu ciągnika z pługiem obracalnym, w jaki sposób powinno się poruszać po polu?

A. w ruchu zagonowym w skład
B. w ruchu zagonowym w rozorywkę
C. w ruchu figurowym
D. w ruchu czółenkowym
Odpowiedź 'czółenkowym' jest poprawna, ponieważ metoda ta polega na wykonaniu orki wzdłuż pasów pola, co umożliwia efektywne i równomierne rozłożenie masy gleby przez pług obracalny. Technika ta jest szczególnie zalecana przy orce zimowej, kiedy gleba jest jeszcze mokra, a ruchy ciągnika mogą powodować zbyt duże ugniecenie. Wykonując orkę czółenkową, zmniejszamy ryzyko rozjeżdżania gleby, co jest kluczowe dla utrzymania jej struktury i właściwości fizycznych. Przykładowo, orka czółenkowa pozwala na lepsze warunki do wchłaniania wody oraz sprzyja rozwojowi mikroorganizmów, co jest istotne dla jakości gleby. Standardy branżowe zalecają tę metodę, aby zmaksymalizować wydajność prac polowych oraz utrzymać zdrową glebę na dłużej, co ma pozytywny wpływ na plony w kolejnych sezonach.

Pytanie 6

Podczas przygotowania ciągnika do przeprowadzenia testu szczelności łożysk ślizgowych wału korbowego silnika przy użyciu pomiaru ciśnienia oleju, należy ocenić stan techniczny pompy, a następnie

A. usunąć wszystkie wtryskiwacze
B. zmienić olej w silniku
C. podgrzać silnik do temperatury operacyjnej
D. całkowicie otworzyć przepustnicę, jeśli silnik jest w nią wyposażony
Rozgrzewanie silnika do temperatury eksploatacyjnej jest kluczowym krokiem w przygotowaniu ciągnika do oceny szczelności łożysk ślizgowych wału korbowego silnika. Silniki spalinowe najlepiej działają w określonym zakresie temperatur, co ma wpływ na lepkość oleju, właściwości uszczelniające oraz wydajność systemu smarowania. Zimny olej ma wyższą lepkość, co może prowadzić do nieprawidłowych odczytów ciśnienia oleju oraz utrudnienia w pracy pompy olejowej. Przykładem zastosowania tej praktyki jest proces diagnostyki silników w ciągnikach rolniczych, gdzie prawidłowe ciśnienie oleju jest niezbędne do zapewnienia odpowiedniego smarowania i ochrony przed zużyciem. Ponadto, przeszkoleni mechanicy powinni przestrzegać standardów branżowych, takich jak normy SAE dotyczące olejów silnikowych, aby zapewnić optymalne działanie i długowieczność silnika. Właściwe przygotowanie, w tym osiągnięcie odpowiedniej temperatury, pozwala na dokładniejsze pomiary i ocenę stanu technicznego wału korbowego.

Pytanie 7

Podczas wymiany końcówek wtryskiwaczy w silniku traktora, należy

A. usunąć wtryskiwacze z silnika
B. odkręcić końcówki bez wyjmowania wtryskiwaczy
C. zdjąć głowicę silnika
D. zdjąć pokrywę zaworów, a następnie końcówki wtryskiwaczy
Wymontowanie wtryskiwaczy z silnika przed wymianą końcówek jest kluczowym krokiem w procesie diagnostyki i serwisowania silników wysokoprężnych. Wtryskiwacze są odpowiedzialne za precyzyjne wtryskiwanie paliwa do komory spalania, a ich poprawne działanie wpływa na wydajność i osiągi silnika. Aby wymienić końcówki wtryskiwaczy, konieczne jest ich usunięcie z gniazd w silniku, co pozwala na dokładny dostęp do elementów, które wymagają wymiany. W trakcie tego procesu należy również zwrócić uwagę na stan uszczelek oraz wszelkich elementów mocujących, które mogą być narażone na zużycie. W praktyce, demontaż wtryskiwaczy może wymagać użycia specjalistycznych narzędzi, takich jak klucze do wtryskiwaczy, a także przestrzegania procedur określonych przez producenta pojazdu. Dzięki temu możemy zapewnić nie tylko poprawne osadzenie nowych końcówek, ale również minimalizować ryzyko wycieków paliwa oraz uszkodzeń silnika.

Pytanie 8

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 9

Jaki będzie koszt robocizny wykonania naprawy instalacji elektrycznej ciągnika rolniczego polegającej na wymianie rozrusznika i paska napędu alternatora łącznie z jego napinaczem, jeżeli godzina pracy mechanika to 180 zł?

Tabela pracochłonności
Lp.Nazwa operacjiCzas [min]
1Wymiana rozrusznika20,00
2Wymiana alternatora10,00
2Demontaż paska napędu alternatora10,00
3Demontaż napinacza paska15,00
4Montaż napinacza paska10,00
5Montaż paska5,00
6Regulacja naciągu paska10,00

A. 180,00 zł
B. 150,00 zł
C. 240,00 zł
D. 210,00 zł
Odpowiedź 210,00 zł jest prawidłowa, ponieważ obliczenia kosztu robocizny wymagają uwzględnienia całkowitego czasu pracy mechanika. W tym przypadku, suma czasów wykonania wymiany rozrusznika i paska napędu alternatora wynosi 70 minut, co po przeliczeniu na godziny daje 1,1667 godziny. Wartość ta jest następnie mnożona przez stawkę godzinową, która wynosi 180 zł. Takie podejście jest zgodne z dobrymi praktykami w branży mechanicznej, gdzie precyzyjne szacowanie czasu pracy jest kluczowe do prawidłowego fakturowania. Przykładowo, w warsztatach stosuje się tabelaryczne zestawienia czasów pracy na poszczególne usługi, co pozwala na transparentność w kalkulacji kosztów. Dodatkowo, zastosowanie odpowiednich narzędzi do monitorowania czasu pracy mechaników przyczynia się do efektywności procesu naprawy i lepszego zarządzania kosztami operacyjnymi.

Pytanie 10

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 11

Podczas siewu pszenicy ozimej ciągnik połączony z siewnikiem S052 zużywa w ciągu godziny 6 litrów oleju napędowego. Oblicz koszt paliwa potrzebnego do obsiania 45 ha uprawy, jeśli agregat pracuje z wydajnością 3 ha/h, a cena jednego litra paliwa wynosi 5,00 zł?

A. 225,00 zł
B. 450,00 zł
C. 150,00 zł
D. 300,00 zł
Aby obliczyć koszt zakupu paliwa potrzebnego do obsiania 45 ha pszenicy ozimej, należy najpierw ustalić, jak długo zajmie siew tego obszaru. Przy wydajności 3 ha/h, obsianie 45 ha zajmie 15 godzin (45 ha / 3 ha/h). Następnie, znając zużycie oleju napędowego przez ciągnik z siewnikiem S052, które wynosi 6 litrów na godzinę, można obliczyć całkowite zużycie paliwa. W ciągu 15 godzin maszyna zużyje 90 litrów paliwa (15 h * 6 l/h). Z ceną paliwa wynoszącą 5,00 zł za litr, całkowity koszt zakupu paliwa wyniesie 450,00 zł (90 l * 5,00 zł/l). Takie podejście do kalkulacji kosztów jest standardową praktyką w rolnictwie, gdzie efektywne zarządzanie kosztami operacyjnymi jest kluczowe dla rentowności gospodarstwa. Znajomość wydajności sprzętu oraz kosztów eksploatacyjnych pozwala na lepsze planowanie i optymalizację prac polowych.

Pytanie 12

Na podstawie cennika zakładu naprawczego, koszt brutto wymiany dwóch świec żarowych oraz wszystkich wtryskiwaczy w czterocylindrowym silniku wyniesie

Lp.Nazwa operacjiCena netto [zł]VAT [%]
1Wymiana świecy żarowej50,008
2Wymiana wtryskiwacza150,008

A. 708,00 zł
B. 748,00 zł
C. 764,00 zł
D. 756,00 zł
Koszt brutto wymiany dwóch świec żarowych oraz wszystkich wtryskiwaczy w czterocylindrowym silniku wynoszący 756,00 zł jest wynikiem precyzyjnych obliczeń, które obejmują zarówno ceny części, jak i obowiązującego podatku VAT. W praktyce, koszt wymiany świec żarowych oraz wtryskiwaczy powinien być zawsze ściśle analizowany, aby zapewnić prawidłowe oszacowanie wydatków. W przypadku świec żarowych, ich koszt na ogół mieści się w przedziale od 50 do 100 zł za sztukę, natomiast wtryskiwacze mogą kosztować znacznie więcej, często przekraczając 300 zł za sztukę w zależności od ich typu i producenta. Warto również pamiętać, iż przy naprawach silnika korzystanie z oryginalnych części zamiennych jest zalecane, co może wpłynąć na ostateczną cenę. Podczas obliczeń, zastosowanie właściwej stawki VAT, która wynosi 8% w przypadku usług motoryzacyjnych, również jest kluczowe. Przy takich wyliczeniach warto korzystać z narzędzi kalkulacyjnych oraz porównywarek cen, aby zapewnić sobie jak najlepsze warunki finansowe. Przykładem zastosowania tej wiedzy może być sytuacja, w której właściciel samochodu planuje serwis i chce oszacować koszty przed wizytą w warsztacie. Zrozumienie kosztów i umiejętność ich kalkulacji to istotne umiejętności, które pozwalają na lepsze zarządzanie budżetem przeznaczonym na utrzymanie pojazdu.

Pytanie 13

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 14

W jaki sposób zmienią się wydatki na paliwo do ciągnika podczas intensywnych prac polowych, jeśli z powodu zmniejszenia ciśnienia w oponach, poślizg kół napędowych przeszedł z 35% na 15%?

A. Wzrosną o około 20%
B. Wzrosną o około 15%
C. Spadną o około 20%
D. Spadną o około 35%
Odpowiedź wskazująca, że koszty paliwa zmniejszą się o około 20% jest poprawna ze względu na związek między poślizgiem kół a zużyciem paliwa w ciągnikach rolniczych. Poślizg kół napędowych, który wynosił wcześniej 35%, oznaczał, że duża część energii silnika była marnowana na pokonywanie oporu, a nie na rzeczywiste przemieszczenie maszyny. Gdy poślizg został zredukowany do 15%, efektywność napędu znacznie wzrosła, co prowadzi do zmniejszenia zużycia paliwa. W praktyce, zmniejszenie poślizgu o 20% wpływa na lepszą przyczepność kół do podłoża oraz efektywność przekazywania mocy z silnika na koła. Dodatkowo, dobrze dostosowane ciśnienie w ogumieniu minimalizuje zniekształcenia opon i zmniejsza opory toczenia, a to z kolei wpływa na optymalne wykorzystanie paliwa. Z perspektywy branżowej, takie praktyki są zgodne z zasadami oszczędności energii i efektywności operacyjnej, co jest szczególnie istotne w kontekście rosnących kosztów paliwa.

Pytanie 15

Korzystając z danych przedstawionych w tabeli, dobierz koło łańcuchowe na wale koła napędowego (I) i koło łańcuchowe na przyrządzie sadzącym (II), aby uzyskać odstęp między ziemniakami w rzędzie 30 cm.

Tabela kół napędowych sadzarki SA2-074
Odstęp w rzędzieKoło łańcuchowe na wale koła napędowego
(I)
Koło łańcuchowe na przyrządzie sadzącym
(II)
21 cm25 zębów30 zębów
25 cm25 zębów30 zębów
30 cm19 zębów30 zębów
35 cm19 zębów35 zębów
40 cm19 zębów40 zębów

A. 25 zębów na kole łańcuchowym (I) i 30 zębów na kole łańcuchowym (II)
B. 19 zębów na kole łańcuchowym (I) i 30 zębów na kole łańcuchowym (II)
C. 19 zębów na kole łańcuchowym (I) i 40 zębów na kole łańcuchowym (II)
D. 35 zębów na kole łańcuchowym (I) i 19 zębów na kole łańcuchowym (II)
Wybrałeś odpowiedź z 19 zębami na kole łańcuchowym (I) i 30 zębami na kole (II), co jest jak najbardziej okej! To dokładnie zgadza się z tym, co jest w tabeli kołów napędowych sadzarki SA2-074. Obliczając odległość między sadzonymi ziemniakami, opieramy się na proporcjach tych zębów. Dzięki tej kombinacji zębów, mamy idealny odstęp 30 cm między ziemniakami. W praktyce dobór odpowiednich kół łańcuchowych jest naprawdę ważny – wpływa to na efektywność sadzenia, równomierne rozmieszczenie roślin i ich późniejszy wzrost. W rolnictwie korzysta się z tabel i obliczeń, które pozwalają precyzyjnie ustawić maszyny, co potem przekłada się na lepszą wydajność i mniej strat. Właściwe kombinacje kół łańcuchowych to nie tylko techniczna sprawa, ale też sposób na lepsze wyniki w produkcji rolniczej.

Pytanie 16

Jaką maszynę należy użyć do przykrycia nasion po zasiewie?

A. Zębową ciężką
B. Talerzową
C. Kolczatkę
D. Zębową lekką
Odpowiedź "zębowa lekka" jest prawidłowa, ponieważ ten typ brony jest najlepiej dostosowany do przykrywania nasion po siewie. Zęby brony zębowej lekkiej są skonstruowane w taki sposób, aby delikatnie przemieszczać glebę, umożliwiając jej odpowiednie przykrycie nasion. Dzięki temu nasiona mają kontakt z glebą, co jest kluczowe dla ich kiełkowania. Dodatkowo, brona zębowa lekka nie narusza struktury gleby w sposób, który mógłby zaszkodzić drobnym korzeniom, które mogą już się rozwijać. W praktyce, ten typ brony jest często stosowany w uprawach zbóż oraz roślin strączkowych, gdzie wymagana jest precyzyjna kontrola głębokości przykrycia nasion. Standardy agrotechniczne zalecają użycie brony zębowej lekkiej, gdyż sprzyja to lepszemu uwilgotnieniu oraz aeracji gleby, a także minimalizuje ryzyko erozji. Warto również zauważyć, że taka technika siewu wspiera bioróżnorodność gleby oraz zdrowie ekosystemu rolnego.

Pytanie 17

Który zakład naprawczy sprzętu rolniczego oferuje najkorzystniejszą ofertę naprawy głównej dwuosiowego roztrząsacza obornika?

Tabela: Cennik zakładów naprawczych sprzętu rolniczego
Zakład IZakład IIZakład IIIZakład IV
Czas naprawy [h]28302535
Stawka za roboczogodzinę brutto [zł]50406030
Rabat na robociznę [%]105100

A. Zakład II
B. Zakład I
C. Zakład IV
D. Zakład III
Zakład IV jest poprawną odpowiedzią, ponieważ oferuje najkorzystniejszą cenę za naprawę główną dwuosiowego roztrząsacza obornika. Aby to ustalić, konieczne było przeanalizowanie całkowitych kosztów naprawy dla każdego zakładu, uwzględniając czas naprawy i stawkę roboczą. Zakład IV oferuje naprawę, która trwa 35 godzin przy stawce 30 zł za godzinę, co daje 1050 zł bez dodatkowych rabatów. To pokazuje, że ważne jest, aby dokładnie obliczyć koszty, a także zrozumieć, jakie czynniki wpływają na wycenę usługi. W branży napraw sprzętu rolniczego, kluczowe jest wybieranie zakładów, które oferują konkurencyjne ceny, ale także wysoką jakość usług. Analiza kosztów oraz porównanie ofert różnych zakładów jest zatem niezbędne w celu optymalizacji wydatków na naprawy sprzętu rolniczego i zapewnienia jego długoterminowej efektywności.

Pytanie 18

Jakie będą roczne wydatki na zakup paliwa oraz smarów do ciągnika rolniczego, który w trakcie godziny wykorzystuje 10 litrów oleju napędowego, a wydatki na smary stanowią 10% wartości zakupionego paliwa? Cena oleju napędowego to 7 zł za litr, a ciągnik pracuje rocznie przez 500 godzin?

A. 44000,00 zł
B. 30000,00 zł
C. 68000,00 zł
D. 38500,00 zł
Aby obliczyć roczne koszty zakupu paliwa i smarów do ciągnika rolniczego, należy najpierw określić całkowite zużycie oleju napędowego w ciągu roku. Ciągnik zużywa 10 litrów oleju napędowego na godzinę i pracuje przez 500 godzin rocznie, co daje łącznie 5000 litrów paliwa. Przy cenie 7 zł za litr, całkowity koszt paliwa wynosi 5000 litrów * 7 zł/litr = 35000 zł. Koszt smarów wynosi 10% kwoty zakupu paliwa, co oznacza dodatkowe 3500 zł (10% z 35000 zł). Zatem całkowite roczne koszty zakupu paliwa i smarów wyniosą 35000 zł + 3500 zł = 38500 zł. Te obliczenia są zgodne z dobrymi praktykami w zakresie zarządzania kosztami operacyjnymi w rolnictwie, gdzie precyzyjne planowanie wydatków na paliwo i smary jest kluczowe dla efektywności finansowej gospodarstwa rolnego.

Pytanie 19

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 20

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 21

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 22

Jakie będą wydatki na wynajem sprzętu do zbioru i transportu 10 ha kukurydzy, mając na uwadze, że efektywność godzinowa sprzętu wynosi 4 ha, a koszt godziny jego pracy to 800 zł?

A. 1800 zł
B. 1650 zł
C. 2000 zł
D. 2400 zł
Aby obliczyć koszt wynajęcia zestawu do zbierania kukurydzy, należy najpierw zrozumieć, że wydajność godzinowa zestawu wynosi 4 ha. Oznacza to, że w ciągu jednej godziny zestaw jest w stanie zebrać 4 hektary kukurydzy. W przypadku wynajęcia zestawu do zebrania 10 ha, musimy obliczyć czas potrzebny na wykonanie tej pracy. Dzielimy powierzchnię 10 ha przez wydajność 4 ha/h, co daje 2,5 godziny. Ponieważ koszt wynajęcia zestawu wynosi 800 zł za godzinę, całkowity koszt wynajęcia zestawu wyniesie 2,5 godziny x 800 zł/h = 2000 zł. To podejście jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży rolniczej, gdzie precyzyjne obliczenia kosztów pracy maszyn są kluczowe dla efektywności finansowej. Warto pamiętać, że dokładne planowanie i oszacowanie kosztów może znacząco wpłynąć na rentowność całego przedsięwzięcia.

Pytanie 23

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 24

W oparciu o informacje podane w tabeli, roczne koszty poniesione na paliwo dla ciągnika, który przepracuje 300 mth w pracach polowych i 400 mth w transporcie, wynosi

Zużycie paliwa w pracach polowych [l/mth]4,0
Zużycie paliwa w transporcie [l/mth]6,0
Cena 1 litra paliwa [zł]5,0

A. 12 000 zł
B. 18 000 zł
C. 20 000 zł
D. 14 000 zł
Dobrze, że obliczenia dotyczące kosztów paliwa dla ciągnika wychodzą z rzetelnych danych. Z tego, co widzę, ciągnik pracuje 300 mth na polu i 400 mth w transporcie. Kluczowe jest to, że w polu paliwa schodzi 1200 litrów, a w transporcie 2400 litrów. To daje nam w sumie 3600 litrów. Przy cenie 5 zł za litr, mamy całkowity koszt na poziomie 18 000 zł. Takie kalkulacje to podstawa w rolnictwie, bo pozwalają lepiej zarządzać budżetem. Umiejętność liczenia kosztów eksploatacji maszyn, w tym paliwa, jest mega ważna dla każdego w tej branży, bo przydaje się przy planowaniu przyszłych wydatków. Regularnie warto tego typu rzeczy przeliczać, żeby monitorować, jak wszystko działa.

Pytanie 25

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 26

Który ciągnik należy zastosować do prac pielęgnacyjnych w międzyrzędziach o rozstawie 45 cm z pielnikiem o zapotrzebowaniu na moc 30 kW?

ParametrCiągnik
C1C2C3C4
Moc znamionowa [kW]28323630
Rozstaw kół [mm]1250135013501500
Ogumienie kół tylnych [mm]12.4-3212.4-3218.4-3418.4-36
Ogumienie kół przednich [mm]6.00-168.3-247.50-207.50-16

A. C4
B. C2
C. C3
D. C1
Ciągnik C2 jest odpowiedni do prac pielęgnacyjnych w międzyrzędziach o rozstawie 45 cm z pielnikiem o zapotrzebowaniu na moc 30 kW. Jego moc znamionowa wynosząca 32 kW jest wystarczająca, co oznacza, że ciągnik nie będzie przeciążony podczas pracy. W praktyce, wybór ciągnika z odpowiednią mocą jest kluczowy, aby zapewnić efektywność i bezpieczeństwo pracy, a także zminimalizować zużycie paliwa. Dodatkowo, rozstaw kół wynoszący 1350 mm umożliwia swobodne poruszanie się w międzyrzędziach, co jest istotne w kontekście pielęgnacji roślin. Warto zauważyć, że stosowanie ciągnika o zbyt dużej mocy w takich pracach może prowadzić do uszkodzenia delikatnej roślinności oraz zwiększonego zużycia paliwa, co jest nieekologiczne i kosztowne. Dlatego istotne jest, aby przed wyborem ciągnika zawsze analizować wymagania sprzętowe oraz możliwości konkretnego modelu, co jest zgodne z dobrymi praktykami branżowymi.

Pytanie 27

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 28

Ostatnią czynnością, którą trzeba wykonać przed złożeniem zespołu, aby zapewnić szczelność zaworu w gnieździe głowicy, jest

A. rozwiercanie prowadnicy zaworu
B. wygładzanie trzonka zaworu
C. docieranie powierzchni gniazda i zaworu
D. frezowanie oraz szlifowanie gniazda zaworu
Wybranie polerowania trzonka zaworu na końcowy etap przed montażem to nie najlepszy pomysł, bo to nie ma wpływu na szczelność w gnieździe głowicy. Oczywiście, polerowanie może uczynić powierzchnię gładszą, ale to nie rozwiązuje problemów z dopasowaniem zaworu do gniazda. Chociaż rozwiercanie prowadnicy zaworowej może być przydatne do regulacji luzu, to nie poprawia szczelności. Zbyt duże otwory w prowadnicach mogą powodować, że zawór nie będzie działał tak, jak powinien. Frezowanie i szlifowanie gniazda są ważne, ale same w sobie nie zapewnią idealnego dopasowania. Często ludzie myślą, że wystarczy obrobić gniazdo, żeby wszystko było okej, a to nie do końca tak działa. Kluczowe jest, żeby wszystkie etapy obróbki były ze sobą powiązane — tylko wtedy silnik będzie działał niezawodnie i zmniejszy się ryzyko awarii oraz kosztów napraw. Także przy montażu warto zwrócić uwagę na każdy detal, a nie tylko na pojedyncze rzeczy, bo to błąd, który można łatwo popełnić.

Pytanie 29

Jakiego oleju silnikowego o lepkości należy użyć do smarowania silnika pracującego w skrajnie niskich temperaturach?

A. 5W30
B. 15W30
C. 20W30
D. 10W30
Olej silnikowy o lepkości 5W30 jest odpowiedni do smarowania silnika pracującego w ekstremalnie niskich temperaturach, ponieważ jego oznaczenie wskazuje na to, że w temperaturze -20°C zachowuje odpowiednią lepkość, a przy 100°C ma lepkość 30. W praktyce oznacza to, że olej 5W30 zapewnia lepsze właściwości smarne w zimnych warunkach, co jest kluczowe dla ochrony silnika przy uruchamianiu w niskich temperaturach. Użycie oleju o zbyt dużej lepkości, jak np. 10W30, 15W30, czy 20W30, może prowadzić do problemów z rozruchem, ponieważ olej staje się gęstszy w niskich temperaturach, co negatywnie wpływa na cyrkulację oleju i smarowanie silnika. Wybór odpowiedniego oleju silnikowego powinien opierać się na normach producenta samochodu oraz warunkach eksploatacji, co jest zgodne z zaleceniami organizacji takich jak API (American Petroleum Institute) i SAE (Society of Automotive Engineers).

Pytanie 30

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 31

Co powoduje, że części wałka przegubowo-teleskopowego odłączają się w trakcie działania?

A. niewystarczające obciążenie wałka
B. niewłaściwa prędkość obrotowa wałka
C. niedostateczna długość wałka
D. zbyt długa konstrukcja wałka
Zauważyłem, że w przypadku wałka przegubowo-teleskopowego, jego długość ma naprawdę duże znaczenie. Jak jest za krótki, to może się zdarzyć, że elementy na nim poszwędają się w trakcie pracy. To dlatego, że krótki wałek nie potrafi dobrze zrekompensować ruchów maszyny, co z kolei prowadzi do większych obciążeń na złącza i przeguby. W praktyce lepiej mieć wałek, który jest dostosowany do zakresu ruchu i obciążenia. Przykładowo, jeśli w danej aplikacji zmiany długości są znaczne, fajnie jest postawić na wałki o zmiennej długości, żeby uniknąć tych problemów. No i regularne sprawdzanie stanu wałków też się przyda, żeby były zgodne z normami, jak ISO 9001.

Pytanie 32

Jaki będzie koszt osuszenia 100 ton zboża o wilgotności 18% do 14% oraz 50 ton zboża z wilgotnością 16% do 14%, jeśli cena wysuszenia jednej tony zboża o 1% wynosi 10 zł?

A. 4 000 zł
B. 8 000 zł
C. 5 000 zł
D. 6 000 zł
Aby obliczyć koszt wysuszenia zboża, należy najpierw określić, o ile procent należy obniżyć wilgotność dla każdej partii zboża. W przypadku 100 ton zboża o wilgotności 18% trzeba obniżyć wilgotność do 14%, co daje wymaganą redukcję o 4%. Dla 50 ton zboża o wilgotności 16% również trzeba obniżyć wilgotność do 14%, co oznacza redukcję o 2%. Koszt wysuszenia jednej tony zboża o 1% wynosi 10 zł, co jest standardem w branży, ze względu na koszty operacyjne i zużycie energii. Zatem dla 100 ton, koszt obniżenia wilgotności o 4% wynosi 100 ton * 4% * 10 zł = 4 000 zł. Dla 50 ton koszt obniżenia wilgotności o 2% wynosi 50 ton * 2% * 10 zł = 1 000 zł. Całkowity koszt wysuszenia obu partii zboża to 4 000 zł + 1 000 zł = 5 000 zł. Taki sposób obliczeń oparty jest na standardowych praktykach w branży rolniczej, co pozwala na efektywne zarządzanie kosztami produkcji oraz optymalizację procesów technologicznych. Ponadto, znajomość kosztów związanych z usuwaniem wilgoci jest kluczowa dla planowania finansowego gospodarstw rolnych.

Pytanie 33

Aby pracować z narzędziami do uprawy międzyrzędowej, trzeba użyć ciągnika, który jest wyposażony w

A. wąskie koła.
B. gąsienice.
C. koła przeznaczone do pielęgnacji trawników.
D. podwójne koła.
Wybór kół o małej szerokości do ciągnika stosowanego w uprawie międzyrzędowej jest kluczowy z kilku powodów. Takie koła pozwalają na minimalizację uszkodzeń gleby oraz roślin, co jest niezwykle istotne w przypadku upraw, gdzie precyzja jest kluczowa. Koła o mniejszej szerokości mają mniejszą powierzchnię kontaktu z glebą, co przekłada się na mniejsze ugniatanie i lepsze warunki dla wzrostu roślin. Przykładowo, w uprawach warzyw czy owoców, gdzie zachowanie odpowiednich odległości między roślinami jest kluczowe, użycie ciągnika z takimi kołami umożliwia efektywne prowadzenie prac bez ryzyka uszkodzenia plonów. Dodatkowo, standardy branżowe dotyczące uprawy międzyrzędowej zalecają wykorzystywanie sprzętu, który minimalizuje wpływ na glebę i rośliny, co czyni tę odpowiedź zgodną z najlepszymi praktykami w rolnictwie.

Pytanie 34

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 35

Systemy zasilania silników typu Common Rail są wyposażone w wtryskiwacze

A. stanowiące połączenie wtryskiwacza i pompy
B. działające mechanicznie
C. działające elektrycznie
D. działające na zasadzie ciśnienia paliwa
Układy zasilania silników Common Rail nie mogą być uznawane za systemy sterowane ciśnieniem paliwa, ponieważ tego rodzaju rozwiązania opierają się na mechanizmach hydraulicznych, które nie zapewniają takiej precyzji jak elektryczne sterowanie. Sterowanie ciśnieniem, mimo że ma swoje zastosowania w innych układach zasilania, nie jest wystarczające w kontekście nowoczesnych silników diesla, gdzie kluczowe jest osiągnięcie precyzyjnego wtrysku paliwa do cylindra w odpowiednim momencie. Wtryskiwacze sterowane mechanicznie również są niewłaściwym podejściem, ponieważ mechaniczne układy nie wykorzystują zaawansowanej elektroniki, co ogranicza ich zdolność do adaptacji w zmieniających się warunkach pracy silnika. Propozycja dotycząca połączenia wtryskiwacza i pompy jest mylna, ponieważ w układzie Common Rail wtryskiwacze są oddzielnymi komponentami, które współpracują z wysokociśnieniową pompą paliwową, ale nie stanowią jednego, hybrydowego elementu. Tego rodzaju błędne myślenie często prowadzi do nieporozumień w zakresie działania nowoczesnych układów zasilania. W rzeczywistości, zastosowanie elektronicznych wtryskiwaczy to nie tylko innowacja technologiczna, ale także odpowiedź na rosnące wymagania dotyczące ochrony środowiska oraz efektywności energetycznej, które są kluczowe w dzisiejszym przemyśle motoryzacyjnym.

Pytanie 36

Silnik spalinowy o współczynniku sprężania mieszczącym się w zakresie 14÷22, którego cykl roboczy trwa dwa obroty wału korbowego, to silnik

A. dwusuwowy z zapłonem iskrowym
B. czterosuwowy z zapłonem samoczynnym
C. czterosuwowy z zapłonem iskrowym
D. dwusuwowy z zapłonem samoczynnym
Czterosuwowy silnik spalinowy z zapłonem samoczynnym charakteryzuje się wyższym stopniem sprężania, zazwyczaj w przedziale od 14 do 22, co umożliwia efektywniejsze wykorzystanie energii zawartej w paliwie. W silnikach tych proces spalania zachodzi w czterech etapach: ssania, sprężania, pracy oraz wydechu. W silnikach z zapłonem samoczynnym, takich jak silniki Diesla, paliwo jest wtryskiwane pod wysokim ciśnieniem do gorącego powietrza, co powoduje samozapłon. Dzięki wyższemu stopniowi sprężania, silniki te osiągają lepszą efektywność termodynamiczną i niższe zużycie paliwa w porównaniu do silników z zapłonem iskrowym o niższym stopniu sprężania. Przykładem zastosowania czterosuwowych silników spalinowych z zapłonem samoczynnym są pojazdy ciężarowe oraz niektóre modele samochodów osobowych, które wymagają wysokiej sprawności oraz dużej mocy przy niskim zużyciu paliwa. Dobrą praktyką w projektowaniu silników tego typu jest wdrażanie systemów turboładowania, które dodatkowo zwiększają moc silnika oraz poprawiają jego wydajność.

Pytanie 37

Zanim przystąpimy do wymiany uszkodzonego gniazda hydrauliki zewnętrznej w ciągniku rolniczym, należy

A. upewnić się, że gniazdo nie jest pod ciśnieniem
B. odpowietrzyć instalację hydrauliki zewnętrznej
C. usunąć olej z systemu hydraulicznego ciągnika
D. skontrolować poziom oleju hydraulicznego
Zanim zaczniesz wymieniać uszkodzone gniazdo hydrauliki, ważne jest, żeby sprawdzić, czy układ nie jest pod ciśnieniem. Wiesz, jak to jest – to naprawdę kluczowy krok. Jak jest ciśnienie, a ty zaczynasz coś robić, to może być niebezpiecznie. Przykład? Jeśli ciśnienie jest wysokie i nie zwrócisz na to uwagi, to przy odłączaniu gniazda może nastąpić nagły wyrzut oleju, co zagraża bezpieczeństwu ludzi w okolicy. Dlatego zawsze najlepiej najpierw zredukować ciśnienie, na przykład przez odpowietrzenie układu. W branży rolniczej jest to standard, więc każdy mechanik powinien być dobrze przeszkolony w kwestii bezpieczeństwa przy pracy z hydrauliką. Moim zdaniem, to naprawdę kluczowa umiejętność, która może uratować zdrowie.

Pytanie 38

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 39

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 40

Jednym z powodów, dla których silnik spalinowy może nie osiągać maksymalnej mocy, jest

A. niedostateczny poziom paliwa w zbiorniku
B. zbyt wysoki lub zbyt niski poziom oleju w silniku
C. ślizganie się paska napędu alternatora
D. znaczne zanieczyszczenie filtra powietrza
Duże zanieczyszczenie filtra powietrza jest istotnym czynnikiem wpływającym na wydajność silnika spalinowego. Filtr powietrza ma za zadanie oczyszczenie powietrza dostarczanego do silnika, aby zminimalizować zanieczyszczenia, które mogą negatywnie wpłynąć na proces spalania. Gdy filtr jest zanieczyszczony, ogranicza przepływ powietrza, co prowadzi do niewłaściwego stosunku powietrza do paliwa. W efekcie silnik nie osiąga optymalnej mocy, co można zaobserwować poprzez spadek wydajności oraz zwiększone zużycie paliwa. W praktyce, regularna wymiana filtra powietrza jest zalecana co 15 000 - 30 000 km, w zależności od warunków eksploatacji pojazdu. Standardy branżowe, takie jak SAE (Society of Automotive Engineers), podkreślają znaczenie dobrego stanu filtra powietrza dla zachowania sprawności silnika. Prawidłowy dobór oraz konserwacja filtrów powietrznych przyczyniają się do dłuższej żywotności silnika oraz zmniejszenia emisji spalin.