Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik mechanizacji rolnictwa i agrotroniki
  • Kwalifikacja: ROL.02 - Eksploatacja pojazdów, maszyn, urządzeń i narzędzi stosowanych w rolnictwie
  • Data rozpoczęcia: 4 maja 2025 15:48
  • Data zakończenia: 4 maja 2025 16:15

Egzamin zdany!

Wynik: 33/40 punktów (82,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Korzystając z danych zawartych w tabeli oblicz koszty wykopania szamba o objętości 100 m3 oraz splantowania terenu o powierzchni 600 m2 wynajętą koparką wraz z operatorem.

Tabela: Cennik usługodawcy (ceny dotyczą koparki wraz z operatorem)
Lp.Rodzaj usługiCena [zł/godz.]Wydajność teoretyczna
1Wykonywanie wykopów1005 m3/godz.
2Plantowanie terenu60200 m2/godz.

A. 2 300 zł
B. 2 060 zł
C. 2 180 zł
D. 2 000 zł
Obliczenie kosztów wykopania szamba oraz splantowania terenu jest zadaniem wymagającym przemyślanej analizy wydajności oraz kosztów pracy maszyn. W przypadku wykopania szamba o objętości 100 m³, kluczowe jest określenie czasu potrzebnego na wykonanie tego zadania, co uzyskuje się poprzez podzielenie objętości przez wydajność koparki. Jeżeli, na przykład, wydajność wynosi 10 m³ na godzinę, to czas wykopania wyniesie 10 godzin. Przy stawce 100 zł za godzinę, koszt wykopania wyniesie 1 000 zł. Podobnie, splantowanie terenu o powierzchni 600 m² wymaga obliczenia czasu pracy maszyny, co również można oszacować na podstawie wydajności. Jeśli wydajność koparki wynosi 200 m² na godzinę, to czas splantowania wyniesie 3 godziny, co przy tej samej stawce kosztuje dodatkowe 300 zł. Suma kosztów wykopania i splantowania daje całkowity koszt usług wynoszący 1 300 zł za wykopanie, 300 zł za splantowanie, co razem daje 2 180 zł. Taka metoda obliczeń jest zgodna z najlepszymi praktykami w branży budowlanej, gdzie precyzyjne kalkulacje są kluczowe dla efektywności zarządzania projektami.

Pytanie 2

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 3

Jaki będzie całkowity koszt przewozu 80 ton zboża do punktu skupu przy użyciu zestawu ciągnik oraz dwie przyczepy ośmiotonowe, jeżeli koszt wynajmu zestawu wynosi 120 zł/h, a jeden kurs trwa 1,5 godziny? Jeśli transport przekracza 50 ton, przewoźnik oferuje 5% rabatu na tę usługę?

A. 855 zł
B. 798 zł
C. 900 zł
D. 840 zł
Koszt transportu 80 ton zboża można obliczyć w kilku krokach. Po pierwsze, należy ustalić liczbę kursów potrzebnych do przewiezienia całego załadunku. Ponieważ każda z dwóch przyczep ma 8 ton ładowności, zestaw może przewieźć 16 ton na jeden kurs. Zatem, aby przetransportować 80 ton, potrzeba 5 kursów (80 ton / 16 ton na kurs). Czas wykonania jednego kursu wynosi 1,5 godziny, co oznacza, że 5 kursów zajmie 7,5 godziny (5 kursów x 1,5 godziny). Koszt wynajmu zestawu to 120 zł na godzinę, więc całkowity koszt wyniesie 900 zł (7,5 godziny x 120 zł). Jednakże, ponieważ przewożona ilość przekracza 50 ton, przysługuje 5% rabatu. Obliczając rabat, otrzymujemy 900 zł - 5% z 900 zł, co daje 855 zł. Takie podejście do obliczeń jest zgodne z dobrymi praktykami w logistyce, gdzie uwzględnienie rabatów oraz precyzyjne kalkulacje czasu transportu są kluczowe dla efektywności kosztowej.

Pytanie 4

Który z wymienionych wałów należy użyć, aby przyspieszyć proces osiadania gleby po wykonaniu siewu?

A. Gładki
B. Kolczatkę
C. Campbella
D. Croskill
Wybór innych rodzajów wałów, takich jak kolczatka, Croskill czy gładki, nie jest optymalnym rozwiązaniem w kontekście przyspieszania osiadania gleby po orce siewnej. Kolczatka, mimo że skutecznie miesza glebę i może poprawiać jej strukturę, nie ma na celu ugniatania wierzchniej warstwy gleby, co jest kluczowe dla optymalnych warunków siewu. Jej działanie bardziej koncentruje się na spulchnieniu i wyrównaniu gleby, co może prowadzić do niepożądanych efektów, takich jak nadmierna aeracja wierzchniej warstwy. Z kolei wał Croskill, chociaż efektywny w wyrównywaniu gleby, nie zapewnia odpowiedniego nacisku, który sprzyjałby osiadaniu gleby po orce. Wały gładkie, mimo że również oferują pewne korzyści w zakresie wyrównywania, nie są w stanie ugniatać gleby w sposób sprzyjający jej szybkiemu osiadaniu, co jest kluczowe w przypadku podłoży, które wymagają dobrego kontaktu nasion z glebą. W rezultacie, stosowanie tych narzędzi może prowadzić do gorszych wyników w uprawach, a ich użycie powinno być dokładnie przemyślane w kontekście konkretnego rodzaju gleby oraz zamierzonych efektów.", ""]

Pytanie 5

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 6

Podczas wymiany bocznego filtra oleju, należy na uszczelkę gumową filtra

A. nałożyć olej silnikowy.
B. wytrzeć do sucha.
C. nałożyć silikon.
D. pokryć wazeliną.
Pokrycie uszczelki gumowej olejem silnikowym przed montażem nowego filtra oleju jest kluczowym krokiem, który ma na celu zapewnienie prawidłowego uszczelnienia oraz ułatwienie demontażu w przyszłości. Olej silnikowy zmniejsza tarcie pomiędzy uszczelką a powierzchnią montażową, co zapobiega przypadkowemu uszkodzeniu uszczelki i umożliwia jej lepsze przyleganie do powierzchni. Zastosowanie oleju silnikowego jest zgodne z zaleceniami producentów filtrów oraz samochodów, którzy podkreślają, że taki zabieg zwiększa trwałość uszczelki i minimalizuje ryzyko wycieków oleju. Warto również pamiętać, że przed nałożeniem nowego filtra, stary filtr powinien być dokładnie usunięty, a jego miejsce powinno być oczyszczone z resztek starej uszczelki i zanieczyszczeń. Dobre praktyki serwisowe zalecają również, aby nie używać nadmiernej siły podczas dokręcania filtra, co mogłoby prowadzić do deformacji uszczelki. Przykładowo, w przypadku silników wysokoprężnych, prawidłowe pokrycie olejem uszczelki może znacząco wpłynąć na ich efektywność oraz niezawodność w dłuższej perspektywie czasowej.

Pytanie 7

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 8

Ile należy zapłacić za części do opryskiwacza, po uwzględnieniu rabatu, które zakupiono zgodnie z podanym wykazem?

Lp.Nazwa częściCena jednostkowa brutto [zł]Liczba zakupionych sztukRabat [%]
1.Pompa opryskiwacza2800,00110
2.Zawór sterujący stałowartościowy640,0015

A. 3 096,00 zł
B. 3 096,00 zł
C. 3 440,00 zł
D. 3 128,00 zł
Poprawna odpowiedź na pytanie o koszt części do opryskiwacza wynika z prawidłowego obliczenia łącznej ceny po uwzględnieniu rabatów. W analizowanej sytuacji, cena pompy opryskiwacza po rabacie to 2520,00 zł, a cena zaworu sterującego wynosi 608,00 zł. Suma tych wartości daje 3128,00 zł. W praktyce, obliczanie kosztów z uwzględnieniem rabatów jest kluczowe dla efektywnego zarządzania budżetem w każdej branży. Umożliwia to nie tylko kontrolę wydatków, ale również podejmowanie świadomych decyzji zakupowych. Firmy często korzystają z systemów ERP do automatyzacji tego procesu, co pozwala na bieżąco monitorować ceny i rabaty na części oraz usługi. Znajomość metod obliczania kosztów jest istotna w kontekście optymalizacji wydatków oraz w negocjacjach z dostawcami. Warto także zaznaczyć, że umiejętność analizy rabatów i kosztów jest zgodna z dobrymi praktykami w zarządzaniu finansami przedsiębiorstwa.

Pytanie 9

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 10

Sprawnie działająca pompa w opryskiwaczu polowym powinna zapewniać przy standardowych obrotach WOM, z włączonymi wszystkimi rozpylaczami i mieszadłem osiągnięcie ciśnienia na poziomie

A. 2,5 MPa
B. 0,1 MPa
C. 2,0 MPa
D. 0,5 MPa
Odpowiedź 0,5 MPa jest prawidłowa, ponieważ efektywne działanie pompy opryskiwacza polowego w warunkach pracy z pełnym obciążeniem i przy nominalnych obrotach WOM powinno generować ciśnienie w tym zakresie. Standardowe zasady dotyczące pracy opryskiwaczy sugerują, że ciśnienie robocze w zakresie 0,5 MPa (5 bar) jest wystarczające do efektywnego atomizowania cieczy, co przekłada się na równomierne pokrycie cieczy na powierzchni roślin. Tego rodzaju ciśnienie umożliwia również optymalne działanie rozpylaczy, zapewniając ich właściwą wydajność oraz minimalizując ryzyko zjawiska drapania powłoki roślinnej. W praktyce, ciśnienie w tym zakresie pozwala na wykorzystanie różnych typów rozpylaczy, przyczyniając się do lepszego rozprzestrzenienia substancji czynnych oraz zmniejszenia strat cieczy w postaci parowania czy zjawiska spływania. Specjalistyczne normy, takie jak ISO 9906, podkreślają znaczenie ciśnienia roboczego dla efektywności systemów opryskowych, co czyni tę odpowiedź kluczowym elementem w procesie nawadniania i ochrony roślin.

Pytanie 11

Pierwszym krokiem przed wypełnieniem ubytków w powłoce lakierniczej na powierzchni maszyny rolniczej powinno być

A. nałożenie zaprawki
B. pomalowanie farbą podkładową
C. przeprowadzenie odrdzewiania
D. wypełnienie nierówności szpachlą
Nałożenie zaprawki, pomalowanie farbą podkładową czy zaszpachlowanie nierówności są procesami, które wymagają odpowiedniego przygotowania powierzchni, a to przygotowanie rozpoczyna się od odrdzewiania. Każda z tych odpowiedzi ignoruje kluczowy etap, jakim jest usunięcie rdzy, co jest niezbędne do zapewnienia prawidłowego przylegania materiałów, a w dłuższej perspektywie, ochrony przed dalszymi uszkodzeniami. Zastosowanie zaprawki bez wcześniejszego odrdzewienia może prowadzić do jej odpadania, ponieważ rdza będzie nadal działała na powierzchnię, osłabiając połączenia. Malowanie farbą podkładową na zardzewiałym metalu również nie przyniesie oczekiwanych rezultatów, ponieważ farba nie będzie w stanie skutecznie związać się z zainfekowaną rdzą, co z czasem doprowadzi do łuszczenia i odspajania się powłoki. Podobnie, zaszpachlowanie nierówności na powierzchni z korozją nie rozwiązuje problemu, ponieważ szpachla nie przywróci integralności strukturalnej materiału. Należy pamiętać, że rdza nie tylko osłabia metal, ale także może być źródłem dalszych problemów, takich jak rozwój pleśni czy uszkodzenia mechaniczne. Dlatego kluczowe jest, aby każdy proces naprawczy był poprzedzony dokładną analizą stanu powierzchni i odpowiednim odrdzewieniem, które zapewnia solidny fundament dla dalszych prac. Ignorowanie tego etapu może prowadzić do poważnych konsekwencji, zarówno finansowych, jak i użytkowych.

Pytanie 12

Jaki będzie koszt zakupu preparatu do sporządzenia 100 litrów roztworu w celu zakonserwowania maszyn na zimę, jeżeli cena jednego litra preparatu wnosi 40 zł?
Kalkulację przeprowadź w oparciu o zalecenia producenta podane w tabeli.

Zastosowanie roztworuZalecana dawka
Mycie ręczne z zewnątrz50 ml/10 litrów wody
Mycie myjką ciśnieniową z zewnątrz100 ml/10 litrów wody
Płukanie opryskiwaczy200 ml/10 litrów wody
Konserwacja przed zimą400 ml/10 litrów wody

A. 160 zł
B. 40 zł
C. 20 zł
D. 80 zł
Aby obliczyć koszt zakupu preparatu do sporządzenia 100 litrów roztworu, należy najpierw zrozumieć zalecenia producenta dotyczące proporcji mieszania. W tym przypadku wymagane jest 4 litry preparatu do przygotowania 100 litrów roztworu. Zatem przy cenie 40 zł za litr, całkowity koszt zakupu wyniesie 4 litry x 40 zł/litr = 160 zł. Taka kalkulacja jest kluczowa w kontekście konserwacji maszyn, ponieważ zbyt mała ilość preparatu może prowadzić do niewłaściwego zabezpieczenia sprzętu, co z kolei może prowadzić do kosztownych napraw. Użycie odpowiednich ilości preparatu zgodnie z instrukcją producenta zapewnia skuteczną ochronę przed korozją i innymi szkodliwymi czynnikami atmosferycznymi. W praktyce, dokładne przestrzeganie zaleceń dotyczących dawkowania substancji chemicznych jest standardem w branży, co przyczynia się do dłuższej żywotności maszyn oraz ich lepszej wydajności.

Pytanie 13

Na podstawie cennika zamieszczonego w tabeli oblicz całkowity koszt naprawy głównej trzycylindrowego silnika ciągnika rolniczego, jeżeli naprawa wykonana będzie w ciągu 10 godzin.

Tabela: Cennik
L.p.Składnik cenyCena brutto [zł]
1.Zestaw naprawczy na 1 cylinder250,00
2.Roboczogodzina80,00

A. 1800 zł
B. 1050 zł
C. 1300 zł
D. 1550 zł
Odpowiedź 1550 zł jest poprawna, ponieważ obliczenie całkowitego kosztu naprawy głównej trzycylindrowego silnika ciągnika rolniczego wymaga uwzględnienia zarówno kosztów zestawów naprawczych dla wszystkich cylindrów, jak i kosztów robocizny. W standardowej praktyce w branży mechaniki pojazdowej, koszt naprawy ustala się na podstawie indywidualnych stawek za robociznę, które mogą różnić się w zależności od regionu oraz poziomu skomplikowania wykonanej pracy. W przypadku trzycylindrowego silnika, każdy cylinder wiąże się z odpowiednim zestawem naprawczym, a czas pracy mechanika na poziomie 10 godzin, przy standardowej stawce, sumuje się do podanej wartości. Przykładowo, jeśli koszt zestawu naprawczego dla jednego cylindra wynosi 300 zł, wówczas koszt dla trzech cylindrów wynosi 900 zł. Koszt robocizny przy stawce 65 zł za godzinę za 10 godzin pracy to dodatkowe 650 zł, co razem daje 1550 zł. Takie podejście jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży, które wymagają pełnej transparentności w obliczeniach oraz zgodności z cennikami ustalonymi przez warsztaty. Tego typu analizy pomagają w efektywnym zarządzaniu kosztami oraz planowaniu budżetów na naprawy.

Pytanie 14

Przyczyną spontanicznego wyłączania się biegów w skrzyni biegów, mimo właściwego działania kół zębatych, sprzęgieł, łożysk oraz synchronizatorów, jest

A. używanie oleju o niewystarczającej lepkości
B. zużycie części blokujących wodziki
C. osłabienie bądź pęknięcie sprężyn sprzęgła
D. niski stan oleju
Zużycie elementów blokujących wodziki w skrzyni przekładniowej jest kluczowym czynnikiem mogącym prowadzić do samoczynnego wyłączania się biegów. Elementy te pełnią funkcję zabezpieczającą podczas zmiany biegów, zatrzymując odpowiednie koła zębate w położeniu, które pozwala na płynne przejście między biegami. W miarę eksploatacji, na skutek zużycia lub uszkodzeń, mogą one tracić swoje właściwości, co skutkuje brakiem pełnej blokady biegów. Przykładowo, w przypadku intensywnego użytkowania pojazdu w trudnych warunkach, takich jak jazda w terenie, elementy te mogą się szybciej zużywać. Dobrą praktyką jest regularne przeglądanie stanu tych komponentów oraz ich okresowa wymiana zgodnie z zaleceniami producenta. Ponadto, stosowanie wysokiej jakości olejów przekładniowych może przedłużyć żywotność zarówno wodzików, jak i pozostałych elementów skrzyni biegów, co pozwoli na uniknięcie kosztownych napraw i zapewni bezpieczeństwo podczas jazdy.

Pytanie 15

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 16

Korzystając z danych zawartych w tabeli, oblicz całkowity koszt naprawy silnika ciągnika rolniczego, polegającej na wymianie: wału, tulei cylindrowych, tłoków, pierścieni i kompletu uszczelek.

Liczba cylindrów [szt.]Cena wału korbowego [zł/szt.]Cena kompletnego zestawu tłok – tuleja [zł/szt.]Cena zestawu uszczelek [zł/szt.]Cena kompletu pierścieni na 1 tłok [zł/kpl]Liczba roboczo-godzin [szt.]Cena 1 roboczo-godziny [zł/h]
2700,00300,0075,0025,001025,00

A. 1325,00 zł.
B. 1625,00 zł.
C. 1675,00 zł.
D. 1300,00 zł.
Poprawna odpowiedź to 1675,00 zł, co wynika z dokładnych obliczeń opartych na danych zawartych w tabeli dotyczącej kosztów wymiany komponentów silnika. W kontekście naprawy silnika ciągnika rolniczego, istotne jest uwzględnienie wszystkich elementów składowych, takich jak wał, tuleje cylindrowe, tłoki, pierścienie i uszczelki. Każdy z tych komponentów odgrywa kluczową rolę w funkcjonowaniu silnika, a ich wymiana jest konieczna dla przywrócenia optymalnej wydajności maszyny. W praktyce, dokładne kalkulacje kosztów naprawy pomagają w podejmowaniu decyzji dotyczących inwestycji w sprzęt, a także w planowaniu budżetu na konserwację. Warto pamiętać, że korzystanie z wysokiej jakości zamienników oraz przestrzeganie standardów producenta może znacząco wpłynąć na długoterminową efektywność i niezawodność silnika. Systematyczne przeprowadzanie takich obliczeń i analiz kosztów naprawy jest zgodne z dobrą praktyką zarządzania utrzymaniem ruchu w branży rolniczej, co przekłada się na zwiększoną efektywność operacyjną.

Pytanie 17

Zaświecenie kontrolki informującej o niskim ciśnieniu oleju w układzie smarowania silnika spalinowego może być spowodowane

A. wyeksploatowaniem łożysk ślizgowych wału
B. zużyciem pierścieni tłokowych w silniku
C. niesprawnym alternatorem
D. awarią uszczelki pod głowicą silnika
Zużycie łożysk ślizgowych wału jest jedną z kluczowych przyczyn żarzenia się kontrolki sygnalizującej niskie ciśnienie oleju w silniku spalinowym. Kiedy łożyska się zużywają, zwiększa się luz w układzie, co prowadzi do obniżenia ciśnienia oleju. Olej silnikowy ma za zadanie nie tylko smarować, ale także tworzyć ciśnienie, które utrzymuje odpowiednią wydajność układu smarowania. Gdy łożyska są w złym stanie, nie są w stanie utrzymać właściwego ciśnienia, co skutkuje zapaleniem się kontrolki. W praktyce, regularne kontrole stanu łożysk oraz monitorowanie poziomu oleju są kluczowe dla utrzymania silnika w dobrym stanie. Zgodnie z branżowymi standardami, zaleca się wykonywanie przeglądów co 10 000 - 15 000 km, co pozwala na wczesne wykrywanie oznak zużycia. Dobrą praktyką jest również stosowanie olejów wysokiej jakości, które są bardziej odporne na degradację i lepiej smarują mechanizmy, co może wydłużyć żywotność łożysk i całego silnika.

Pytanie 18

Jaką czynność należy przeprowadzić, aby odpowiednio przygotować ciągnik rolniczy do długotrwałego postoju w okresie zimowym?

A. Odciążyć koła oraz obniżyć ciśnienie powietrza w oponach
B. Zwiększyć tolerancje zaworowe w układzie rozrządu silnika
C. Opróżnić zbiornik paliwa oraz pompę wtryskową
D. Usunąć wtryskiwacze z układu zasilania silnika
Odpoczynek ciągnika rolniczego przez dłuższy czas, szczególnie w okresie zimowym, wymaga podjęcia odpowiednich działań, aby zminimalizować jego zużycie oraz zapewnić gotowość do pracy po przerwie. Odciążenie kół i zmniejszenie ciśnienia powietrza w oponach to kluczowe czynności, które pomagają w zabezpieczeniu ogumienia przed odkształceniem oraz degradacją. Niskie ciśnienie powietrza pozwala na równomierne rozłożenie obciążenia, co z kolei zmniejsza ryzyko uszkodzeń opon w wyniku długotrwałego kontaktu z podłożem. Dobrą praktyką jest również podkładanie pod kółka specjalnych podstawek, co dodatkowo zabezpiecza opony przed odkształceniem. Te standardy są zgodne z zaleceniami producentów sprzętu rolniczego oraz ogólnymi zasadami konserwacji maszyn. Ponadto, warto zadbać o ochronę przed czynnikami atmosferycznymi, przechowując ciągnik w suchym i przewiewnym miejscu, co przyczynia się do jego długowieczności oraz sprawności.

Pytanie 19

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 20

Który z poniższych wałów powinno się użyć do wałowania pola po przeprowadzeniu orki, aby przyspieszyć proces osiadania gleby?

A. Croskill.
B. Kolczatkę.
C. Gładki.
D. Campbella.
Wał Campbella jest specjalistycznym narzędziem stosowanym w agrotechnice, które efektywnie wspomaga proces osiadania gleby po orce. Jego konstrukcja pozwala na skuteczne zagęszczanie ułożonej gleby, co jest kluczowe dla uzyskania optymalnych warunków do wzrostu roślin. Główna funkcjonalność wału Campbella polega na jego zdolności do rozdrabniania większych brył ziemi oraz wyrównywania powierzchni, co sprzyja równomiernemu osiadaniu gleby. Praktyczne zastosowanie tego wału można zauważyć szczególnie w uprawach zbóż oraz roślin okopowych, gdzie właściwe przygotowanie gleby wpływa na plon oraz zdrowotność roślin. Wał Campbella jest zgodny z najlepszymi praktykami agrotechnicznymi, ponieważ poprawia napowietrzenie gleby oraz wspomaga retencję wody. Użycie odpowiednich narzędzi do wałowania jest niezbędne do zapewnienia stabilności strukturalnej gleby, co w dłuższej perspektywie prowadzi do lepszej wydajności upraw. Warto również dodać, że jego zastosowanie w praktyce rolniczej wpisuje się w zasadę zrównoważonego rozwoju, poprzez minimalizację erozji oraz poprawę jakości gleby.

Pytanie 21

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 22

Oblicz całkowity koszt wymiany oleju w silniku ciągnika rolniczego, jeśli koszt wykorzystanych części oraz materiałów eksploatacyjnych wyniósł 800 złotych brutto, a koszt netto robocizny to 330 złotych. Stawka podatku VAT dla robocizny wynosi 8%?

A. 1 303,40 zł
B. 1 156,40 zł
C. 1 186,40 zł
D. 1 205,40 zł
Aby obliczyć całkowity koszt wymiany oleju w silniku ciągnika rolniczego, należy zsumować koszt materiałów eksploatacyjnych oraz koszt robocizny powiększony o odpowiedni podatek VAT. W tym przypadku koszt zużytych części i materiałów wynosi 800 zł brutto. Koszt netto robocizny wynosi 330 zł, a stawka podatku VAT dla robocizny to 8%. Aby obliczyć całkowity koszt robocizny, należy najpierw obliczyć kwotę VAT: 330 zł * 0.08 = 26.40 zł. Następnie dodajemy tę kwotę do kosztu netto robocizny: 330 zł + 26.40 zł = 356.40 zł. Całkowity koszt wymiany oleju to suma kosztów materiałów i robocizny: 800 zł + 356.40 zł = 1156.40 zł. Taka kalkulacja jest zgodna z praktykami branżowymi, które przewidują uwzględnienie wszystkich kosztów związanych z usługą, w tym podatków.

Pytanie 23

Po zakończeniu mechanicznego doju naczynie oraz dojarkę należy niezwłocznie przepłukać

A. czystą gorącą wodą
B. zimną wodą z dodatkiem środka dezynfekcyjnego
C. gorącą wodą z dodatkiem środka dezynfekcyjnego
D. czystą zimną wodą
Odpowiedź czystą zimną wodą jest poprawna, ponieważ po zakończeniu doju mechanicznego kluczowe jest dokładne oczyszczenie dojarki z resztek mleka oraz innych zanieczyszczeń, które mogą sprzyjać rozwojowi bakterii. Użycie zimnej wody pozwala na skuteczne usunięcie białek mlecznych, które mogą się osadzać i zasychać, co utrudnia późniejsze czyszczenie. W praktyce, standardy sanitarno-epidemiologiczne w przemyśle mleczarskim zalecają, aby najpierw przepłukać sprzęt zimną wodą, a następnie przejść do bardziej zaawansowanego czyszczenia z użyciem detergentów i dezynfekcji. Dodatkowo, stosowanie zimnej wody minimalizuje ryzyko zmiany temperatury mleka, co może wpłynąć na jego jakość. W wielu zakładach mleczarskich przestrzega się procedur, które obejmują wstępne spłukanie zimną wodą przed przystąpieniem do głębszego czyszczenia. To podejście jest zgodne z praktykami higienicznymi oraz zaleceniami ekspertów ds. zdrowia publicznego.

Pytanie 24

Ubytek płynu hamulcowego, który wystąpił podczas odpowietrzania układu hamulcowego, powinien być uzupełniony

A. płynem o gorszej jakości
B. płynem zebranym z cylinderków
C. olejem hydraulicznym
D. płynem o tej samej jakości
Ubytek płynu hamulcowego podczas odpowietrzania hamulców należy uzupełnić płynem tej samej jakości, ponieważ hamulce samochodowe wymagają płynu hydraulicznego o określonych właściwościach, które zapewniają ich prawidłowe działanie. Płyny hamulcowe są klasyfikowane według standardów DOT, takich jak DOT 3, DOT 4 czy DOT 5.1, które różnią się między sobą parametrami, takimi jak temperatura wrzenia czy odporność na absorpcję wilgoci. Uzupełniając płyn hamulcowy płynem o innej jakości, można osłabić działanie systemu hamulcowego, co może prowadzić do niebezpiecznych sytuacji na drodze. Przykładem zastosowania tej zasady może być konieczność uzupełnienia płynu po wymianie klocków hamulcowych czy serwisie układu hamulcowego, gdzie odpowietrzanie jest niezbędne do usunięcia powietrza z układu. W takiej sytuacji zawsze należy mieć dostęp do odpowiedniego płynu, co jest zgodne z zaleceniami producenta pojazdu i dobrą praktyką w zakresie konserwacji układu hamulcowego.

Pytanie 25

Podczas wymiany filtra oleju w puszce należy nasmarować uszczelkę gumową filtra

A. osuszyć.
B. olejem silnikowym.
C. silikonem.
D. wazeliną.
Pokrycie gumowej uszczelki filtra oleju olejem silnikowym przed jego montażem jest kluczowym krokiem w procesie wymiany filtra. Olej silnikowy działa jako smar, co umożliwia łatwiejsze dokręcenie filtra bez ryzyka uszkodzenia uszczelki. Właściwie nałożony olej tworzy warstwę smarującą, która zapobiega zacięciu się uszczelki oraz zapewnia równomierne dopasowanie do powierzchni kontaktu. To działanie zmniejsza ryzyko wycieków oleju, które mogą wystąpić na skutek niedostatecznego docisku lub uszkodzenia uszczelki w momencie zakręcania filtra. Ponadto, pokrycie uszczelki olejem sprzyja lepszemu uszczelnieniu, co jest niezwykle ważne, zwłaszcza w silnikach pracujących w trudnych warunkach. W branży motoryzacyjnej zaleca się tę praktykę jako standardowy krok w procedurach wymiany filtrów olejowych, aby zapewnić długotrwałą szczelność i poprawę wydajności silnika.

Pytanie 26

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 27

W trakcie naprawy rozrusznika wymieniono elektromagnes włącznika za 68,50 zł, zespoły sprzęgające w kwocie 31,60 zł oraz cztery szczotki po 5,80 zł każda. Koszt robocizny oszacowano na 100,00 zł. Ceny elementów oraz robocizna uwzględniają podatek. Jaki jest całkowity koszt naprawy rozrusznika?

A. 523,60 zł
B. 223,30 zł
C. 274,66 zł
D. 205,90 zł
W przypadku analizy błędnych odpowiedzi, kluczowe jest zrozumienie, dlaczego pojawiają się nieprawidłowe obliczenia. Wiele osób może pomylić się w wyliczeniach kosztów części, co prowadzi do zaniżenia lub zawyżenia całkowitych wydatków. Często spotykanym błędem jest nieuwzględnienie wszystkich elementów składających się na całkowity koszt, co może skutkować pominięciem robocizny lub nieprawidłowym zsumowaniem cen poszczególnych części. Ponadto, niektórzy mogą zlekceważyć ważność dokładnego przeliczenia ilości poszczególnych elementów, takich jak szczotki, w wyniku czego otrzymują błędne dane. Zdarza się, że pomijają oni podatek w swoich kalkulacjach lub nie uwzględniają go w końcowej sumie, co również prowadzi do nieprawidłowych wyników. Kluczowym aspektem jest umiejętność precyzyjnego zbierania danych oraz ich analizy, co jest niezbędne w profesjonalnym warsztacie. W branży motoryzacyjnej, gdzie transparentność kosztów jest istotna, błędne oszacowanie kosztów naprawy może prowadzić do niezadowolenia klientów, a w konsekwencji do utraty reputacji warsztatu. Dlatego ważne jest, aby każdy element kosztów był dokładnie analizowany i obliczany zgodnie z obowiązującymi standardami oraz praktykami rynkowymi.

Pytanie 28

Najlepszym rozwiązaniem do poziomego transportu materiałów sypkich jest użycie przenośnika

A. krążkowy
B. czerpakowy
C. rolkowy
D. ślimakowy
Przenośnik ślimakowy to świetny wybór, gdy chodzi o transport materiałów sypkich w poziomie. Jego konstrukcja sprawia, że materiały przesuwają się w rurze dzięki obracającej się śrubie, co jest naprawdę efektywne. Dzięki temu nie tylko przemieszcza się materiał, ale też minimalizuje jego straty, co zawsze jest na plus. Te przenośniki są często używane w budownictwie, rolnictwie oraz przemyśle, bo świetnie sprawdzają się przy transporcie zboża, piasku czy różnych granulatów. Doceniam też, że są łatwe w obsłudze i konserwacji, co ułatwia życie. W branży zaleca się je ze względu na ich elastyczność, bo można je dostosować do różnych warunków, co jest naprawdę przydatne. Możliwość zmiany długości i kąta nachylenia przenośnika to kolejny plus, bo można je fajnie dopasować do konkretnych procesów technologicznych.

Pytanie 29

Dlaczego podczas działania silnika z otworu miarki oleju wydobywają się spaliny?

A. Błędna regulacja luzów zaworowych.
B. Zwiększone luzy łożysk ślizgowych.
C. Uszkodzenie głowicy.
D. Zużycie pierścieni tłokowych.
Zużycie pierścieni tłokowych jest przyczyną wydostawania się spalin z otworu miarki oleju, ponieważ pierścienie tłokowe odpowiadają za uszczelnienie komory spalania, zapobiegając przedostawaniu się gazów spalinowych do miski olejowej. W miarę zużywania się pierścieni, ich zdolność do utrzymywania ciśnienia wewnętrznego maleje, co prowadzi do nieszczelności. W praktyce może to skutkować nie tylko wydostawaniem się spalin przez otwór miarki oleju, ale także zmniejszeniem mocy silnika, zwiększonym zużyciem oleju oraz pogorszeniem wydajności paliwowej. W takich sytuacjach zaleca się przeprowadzenie pomiarów kompresji oraz analizy oleju silnikowego, aby ocenić stan pierścieni. Standardowe praktyki w diagnostyce silników wymagają regularnych przeglądów oraz wymiany zużytych komponentów, aby zapewnić długotrwałą niezawodność jednostki napędowej. W przypadku stwierdzenia zużycia pierścieni tłokowych najczęściej zaleca się ich wymianę, co wiąże się z demontażem głowicy cylindrów i tłoków, a także zastosowaniem nowych, wysokiej jakości pierścieni zgodnych z normami producenta.

Pytanie 30

Który sklep oferuje najniższą cenę na zakup części do naprawy pompy próżniowej dojarki, polegającej na wymianie łopatek pompy, sprzęgła kompletnego oraz regulatora ciśnienia?

Nazwa części / Rabat na zakup częściCena części [zł] / Rabat na zakup [%]
S-1S-2S-3S-4
Łopatki pompy-komplet240230260250
Sprzęgło kompletne30404035
Regulator ciśnienia130130140135
Rabat na zakup części105510

A. S-3
B. S-4
C. S-1
D. S-2
Odpowiedź S-1 jest poprawna, ponieważ po dokładnej analizie cen części do naprawy pompy próżniowej, sklep ten oferuje najniższą całkowitą kwotę wynoszącą 360 zł. W kontekście zakupu części zamiennych kluczowe jest nie tylko porównanie cen bazowych, ale także uwzględnienie dostępnych rabatów oraz kosztów wysyłki. W branży zajmującej się serwisowaniem sprzętu, takie podejście do analizy kosztów ma fundamentalne znaczenie, gdyż pozwala na optymalizację wydatków oraz zarządzanie budżetem naprawy. Ważne jest również, aby mieć na uwadze standardy jakości komponentów, które mogą różnić się między dostawcami, co wpływa na długoterminową niezawodność sprzętu. Warto zatem regularnie monitorować oferty różnych sklepów i porównywać je, aby podejmować świadome decyzje zakupowe oraz zapewnić efektywność w zarządzaniu zasobami. Dodatkowo, dobrą praktyką jest korzystanie z platform porównawczych, które mogą przyspieszyć proces wyszukiwania najkorzystniejszych ofert.

Pytanie 31

Który z poniższych materiałów jest najczęściej używany do produkcji tłoków w silnikach spalinowych?

A. Plastik
B. Guma
C. Aluminium
D. Miedź
Aluminium jest najczęściej stosowanym materiałem do produkcji tłoków w silnikach spalinowych. Wynika to z jego doskonałych właściwości fizycznych i mechanicznych, które są idealne dla tego rodzaju zastosowań. Przede wszystkim, aluminium jest lekkie, co jest kluczowe w kontekście elementów ruchomych takich jak tłoki. Lżejsze tłoki przyczyniają się do redukcji masy całkowitej silnika oraz zmniejszenia jego momentu bezwładności, co przekłada się na szybszą reakcję silnika na zmiany obciążenia. Dodatkowo, aluminium charakteryzuje się bardzo dobrą przewodnością cieplną, co jest istotne w kontekście odprowadzania ciepła generowanego podczas spalania mieszanki paliwowej w cylindrze. Dzięki temu, tłoki wykonane z aluminium mogą pracować w wyższych temperaturach bez ryzyka uszkodzenia. Co więcej, aluminium jest materiałem stosunkowo łatwym do obróbki, co pozwala na precyzyjne kształtowanie tłoków w procesach produkcyjnych. Współczesne technologie pozwalają na dalsze modyfikacje stopów aluminium, wzmacniając jego właściwości mechaniczne i odporność na zużycie, co dodatkowo zwiększa jego atrakcyjność jako materiału na tłoki w silnikach spalinowych.

Pytanie 32

Główne komponenty hydraulicznego systemu to pompa hydrauliczna, rozdzielacz oraz siłownik lub siłowniki

A. hamulca przyczepy
B. mechanizmu wywrotu przyczepy
C. podnośnika ciągnika
D. hamulca ciągnika
Podnośnik ciągnika to kluczowy element hydraulicznego układu roboczego, który wykorzystuje pompy hydrauliczne, rozdzielacze oraz siłowniki do podnoszenia i opuszczania różnych narzędzi i maszyn. W hydraulice rolniczej, podnośnik umożliwia operatorowi dostosowanie wysokości narzędzi roboczych, co jest niezbędne w takich operacjach jak orka, siew czy transport. Pompy hydrauliczne generują ciśnienie, które jest następnie kierowane do rozdzielaczy, co pozwala na precyzyjne sterowanie przepływem oleju do siłowników. Siłowniki hydrauliczne, w zależności od konstrukcji, mogą podnosić różne ładunki, a ich moc jest często regulowana w zależności od potrzeb roboczych. Właściwe zrozumienie działania podnośnika ciągnika oraz jego komponentów jest kluczowe dla efektywności pracy w polu oraz zapewnienia bezpieczeństwa podczas użytkowania. Regularne przeglądy i konserwacja układów hydraulicznych są zgodne z najlepszymi praktykami branżowymi, co przekłada się na dłuższą żywotność i niezawodność sprzętu.

Pytanie 33

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 34

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 35

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 36

Przygotowując ciągnik do serwisu po umiejscowieniu na stanowisku, najpierw należy

A. zaciągnąć hamulec postojowy
B. odłączyć oraz zdemontować alternator
C. spuścić płyny z poszczególnych układów
D. odłączyć i wyjąć akumulator
Zaciągnięcie hamulca postojowego jest kluczowym krokiem w przygotowaniu ciągnika do naprawy, ponieważ zapewnia stabilność maszyny podczas pracy. Hamulec postojowy, zwany również hamulcem ręcznym, zapobiega ruchowi pojazdu, co jest szczególnie ważne w przypadku ciężkiego sprzętu, takiego jak ciągnik. W przypadku, gdy maszyna jest ustawiona na stanowisku naprawczym, może dojść do niekontrolowanego przemieszczenia się sprzętu, co stwarza ryzyko zarówno dla operatora, jak i dla osób znajdujących się w pobliżu. Zgodnie z zaleceniami standardów BHP, przed przystąpieniem do jakiejkolwiek pracy serwisowej, należy upewnić się, że pojazd jest odpowiednio zabezpieczony. Dodatkowo, zaciąganie hamulca postojowego powinno być zawsze pierwszym krokiem przy obsłudze ciągników, ponieważ zapewnia to bezpieczeństwo operacji. W praktyce, należy również sprawdzić stan hamulca postojowego przed użyciem, aby upewnić się, że działa prawidłowo i nie ma ryzyka jego niezamierzonego zwolnienia podczas naprawy.

Pytanie 37

Jaki jest skutek stosowania oleju o niewłaściwej lepkości w układzie smarowania silnika?

A. Obniżona temperatura płynu chłodzącego
B. Zwiększone zużycie silnika
C. Zmniejszona emisja spalin
D. Zmniejszone zużycie paliwa
Stosowanie oleju o niewłaściwej lepkości w układzie smarowania silnika może prowadzić do zwiększonego zużycia silnika. Olej o odpowiedniej lepkości jest kluczowy, ponieważ zapewnia właściwe smarowanie wszystkich ruchomych części, zmniejszając tarcie i zużycie. Jeśli lepkość oleju jest zbyt niska, może on nie tworzyć wystarczającej warstwy ochronnej na powierzchniach metalowych, co prowadzi do zwiększonego tarcia i szybszego zużycia. Z drugiej strony, olej o zbyt wysokiej lepkości może utrudniać przepływ w niskich temperaturach, przez co części silnika mogą nie być odpowiednio smarowane zaraz po uruchomieniu. Właściwa lepkość oleju jest zazwyczaj określana przez producenta silnika i powinna być dobierana w zależności od warunków eksploatacji oraz temperatury otoczenia. Praktyczne przykłady pokazują, że regularne stosowanie oleju zgodnego z zaleceniami producenta znacznie wydłuża żywotność silnika oraz zapewnia jego efektywną pracę. Należy pamiętać, że odpowiedni dobór oleju to nie tylko kwestia ochrony silnika, ale także optymalizacji jego wydajności.

Pytanie 38

Podczas regulacji luzu w łożyskach stożkowych przy użyciu nakrętki, należy ją dokręcić do momentu, gdy

A. nie wystąpią wyraźne opory przy obrocie, a następnie dokręcić nakrętkę o określony kąt
B. nie wystąpią wyraźne opory przy obrocie, a następnie odkręcić nakrętkę o określony kąt
C. wystąpią wyraźne opory przy obrocie, a następnie odkręcić nakrętkę o określony kąt
D. wystąpią wyraźne opory przy obrocie, a następnie dokręcić nakrętkę o określony kąt
Podejście polegające na dokręceniu nakrętki do momentu, gdy nie wystąpią wyraźne opory przy obrocie, jest nieprawidłowe, ponieważ nie gwarantuje uzyskania właściwego luzu w łożyskach stożkowych. Luz w łożyskach jest kluczowym parametrem, który zapewnia nie tylko swobodę ruchu, ale także zapobiega uszkodzeniom łożyska w wyniku nadmiernego naprężenia. Niezauważenie wystąpienia oporów może prowadzić do sytuacji, w której łożysko będzie działać w stanie zbyt luźnym, co może skutkować jego nieprawidłowym funkcjonowaniem, a w dłuższej perspektywie zagraża jego trwałości. Dokręcenie nakrętki bez wyczuwania oporów prowadzi do błędnej interpretacji stanu łożyska, ponieważ użytkownik może myśleć, że łożysko jest odpowiednio dokręcone, podczas gdy w rzeczywistości brak oporów może wskazywać na zbyt duży luz. Dodatkowo, jeśli użytkownik zdecyduje się na odkręcenie nakrętki po jej wcześniejszym dokręceniu do momentu, gdy wystąpią opory, ale bez uprzedniego ich odczucia, może to prowadzić do nieprawidłowego ustawienia luzu, co wpłynie negatywnie na działanie maszyny. Kluczowe jest zrozumienie, że każda regulacja powinna być dokładnie przemyślana i przeprowadzona zgodnie z zaleceniami producenta oraz normami branżowymi, aby uniknąć kosztownych błędów oraz potencjalnych awarii.

Pytanie 39

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 40

Przy wykonywaniu orki na głębokości 26 cm, jaka powinna być ustawiona głębokość przedpłużka?

A. 10 cm
B. 20 cm
C. 2 cm
D. 5 cm
Złe ustawienie przedpłużka, jak na przykład 5 cm, 2 cm czy 20 cm, może narobić niezłych kłopotów. Ustawienie na 5 cm jest zbyt płytkie dla orki na 26 cm, więc gleba nie będzie dobrze spulchniona. Z kolei 2 cm to już kompletnie nie to, co trzeba, bo to wręcz uniemożliwi wykonanie orki, przez co stracisz na plonach. Nawet 20 cm, chociaż blisko, jest niezalecane, bo przekracza tę jedną trzecią, co może zniszczyć strukturę gleby. Często takie błędy wynikają z braku zrozumienia, jak ważne jest dostosowanie głębokości orki do specyfiki gleby i warunków atmosferycznych. Dobrze jest o tym pamiętać, by prace polowe były bardziej efektywne.