Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik programista
  • Kwalifikacja: INF.04 - Projektowanie, programowanie i testowanie aplikacji
  • Data rozpoczęcia: 9 stycznia 2025 16:09
  • Data zakończenia: 9 stycznia 2025 16:22

Egzamin zdany!

Wynik: 34/40 punktów (85,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Jakie narzędzie służy do zarządzania wersjami?

A. Jira
B. Git
C. Bugzilla
D. Trello
Git to system kontroli wersji, który pozwala na śledzenie zmian w kodzie źródłowym. Jest to narzędzie szeroko stosowane w zespołach programistycznych, umożliwiające współpracę i zarządzanie historią projektu.

Pytanie 2

Zaproponowany fragment kodu w języku Java wypełnia tablicę elementami:

Ilustracja do pytania
A. 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
B. 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
C. 2, 4, 6, 8, 10, 12, 14, 16, 18, 20
D. 2, 2, 2, 2, 2, 2, 2, 2, 2, 2
Kod w języku Java wypełnia tablicę liczbami parzystymi od 2 do 20. W pętli inkrementacja wynosi 2, co skutkuje dodawaniem kolejnych parzystych liczb. To popularne rozwiązanie przy iteracji po wartościach, które mają spełniać określone warunki, np. podzielność przez 2.

Pytanie 3

Który z wymienionych elementów stanowi przykład złożonego typu danych?

A. bool
B. int
C. char
D. struct
Typ 'struct' w C++ to super sprawa, bo pozwala na trzymanie różnych danych pod jedną nazwą. Dzięki temu można łatwo zorganizować zmienne, które różnią się typami. Wyobraź sobie, że możesz stworzyć strukturę, która będzie reprezentować na przykład samochód z jego marką, rocznikiem i ceną. To naprawdę ułatwia pracę z danymi! Każde pole w strukturze może mieć inny typ, co czyni 'struct' bardzo uniwersalnym narzędziem do modelowania różnych obiektów, jak ludzie czy produkty. W zasadzie, to takie logiczne pudełko, do którego wrzucasz różne informacje i masz do nich szybki dostęp.

Pytanie 4

Które z wymienionych środowisk programistycznych jest rekomendowane do developing aplikacji w języku Python z użyciem frameworka Django?

A. Android Studio
B. XCode
C. PyCharm
D. Unity
PyCharm to jedno z najbardziej zaawansowanych środowisk programistycznych (IDE) dedykowanych do tworzenia aplikacji w języku Python. Jest to narzędzie preferowane przez programistów korzystających z frameworka Django, który jest popularnym rozwiązaniem do budowy aplikacji webowych. PyCharm oferuje rozbudowane wsparcie dla Django, umożliwiając szybkie tworzenie projektów, integrację z bazami danych oraz wygodne debugowanie aplikacji. IDE zapewnia również możliwość uruchamiania serwerów deweloperskich, podglądu zmian w czasie rzeczywistym oraz automatyczne uzupełnianie kodu, co znacząco zwiększa efektywność pracy nad aplikacjami webowymi. Dzięki PyCharm programiści mogą łatwo zarządzać migracjami bazy danych, tworzyć modele i szablony, co sprawia, że jest to narzędzie nieocenione w ekosystemie Django.

Pytanie 5

Jakie kwestie związane z percepcją są uwzględnione w rekomendacjach standardu WCAG 2.0?

A. prezentacji elementów interfejsu użytkownika
B. zapewnienia odpowiedniego czasu na zapoznanie się i przetworzenie informacji
C. umożliwienia interakcji między elementami użytkownika za pomocą klawiatury
D. jasności i dokładności w dostarczonych treściach na stronie
Rekomendacje WCAG 2.0 dotyczące percepcji koncentrują się na zapewnieniu dostępności treści dla wszystkich użytkowników, niezależnie od ich zdolności percepcyjnych. Obejmuje to m.in. dostarczanie tekstów alternatywnych dla obrazów, odpowiednie kontrasty i możliwość odczytu treści przez czytniki ekranowe. Percepcja jest jednym z kluczowych filarów dostępności i jej odpowiednie wdrożenie znacząco zwiększa użyteczność aplikacji i stron internetowych.

Pytanie 6

W jakiej fazie cyklu życia projektu informatycznego następuje integracja oraz testowanie wszystkich modułów systemu?

A. Etap implementacji
B. Faza analizy
C. Etap planowania
D. Faza wdrożenia
Planowanie to faza początkowa, w której określane są cele projektu, harmonogram i zasoby, ale nie jest to etap integracji systemu. Analiza skupia się na zbieraniu wymagań i definiowaniu specyfikacji technicznej, ale nie obejmuje łączenia modułów ani testowania gotowego produktu. Wdrożenie to końcowy etap cyklu życia projektu, który następuje po pełnej integracji i testowaniu – polega na uruchomieniu systemu w środowisku produkcyjnym i udostępnieniu go użytkownikom końcowym.

Pytanie 7

Który z wymienionych elementów jest fundamentalny w architekturze klient-serwer?

A. Wyłącznie komunikacja synchroniczna
B. Zdalne wykonywanie aplikacji na urządzeniu klienta
C. Brak podziału na funkcje klienta i serwera
D. Scentralizowane przechowywanie danych
Scentralizowane przechowywanie danych to podstawowy element architektury klient-serwer. W takim modelu dane przechowywane są na serwerze, a klient uzyskuje do nich dostęp na żądanie. Dzięki temu możliwa jest efektywna synchronizacja danych oraz ich ochrona przed nieautoryzowanym dostępem. Architektura klient-serwer jest skalowalna i umożliwia obsługę wielu klientów jednocześnie, co czyni ją fundamentem dla większości nowoczesnych aplikacji webowych i mobilnych.

Pytanie 8

Jak najlepiej przełożyć oczekiwania klienta na dokumentację techniczną dla programistów?

A. Tworząc szczegółowy dokument z funkcjami oraz wymaganiami technicznymi
B. Opracowując wizualne makiety bez dokładnych opisów
C. Pomijając szczegółowe wymagania techniczne
D. Rozmawiając wyłącznie z zespołem programistów
Sporządzenie szczegółowego dokumentu z funkcjami i wymaganiami technicznymi to najlepszy sposób na przełożenie wymagań klienta na specyfikację techniczną. Dokumentacja techniczna jest podstawą do stworzenia aplikacji zgodnej z oczekiwaniami klienta i pozwala na precyzyjne określenie zakresu prac. Zawiera ona opisy funkcjonalności, diagramy architektury, wymagania dotyczące wydajności oraz harmonogram wdrożenia, co minimalizuje ryzyko błędów i nieporozumień podczas realizacji projektu.

Pytanie 9

Jaką cechą charakteryzuje się sieć asynchroniczna?

A. Jest bardziej niezawodna od sieci synchronicznej
B. Wymaga synchronizacji zegarów
C. Dane są przesyłane w sposób nieciągły, bez synchronizacji zegarów
D. Dane są przesyłane jedynie w określonych przedziałach czasowych
Sieci asynchroniczne to rodzaj systemów komunikacyjnych, w których dane są przesyłane w sposób nieciągły, co oznacza, że nie wymagają one synchronizacji zegarów pomiędzy urządzeniami. W takich sieciach, każda jednostka przesyła dane w dowolnym momencie, co zwiększa elastyczność i efektywność komunikacji. Przykładem zastosowania sieci asynchronicznych są systemy oparte na protokołach, takich jak UART (Universal Asynchronous Receiver-Transmitter), które są powszechnie używane w mikrokomputerach oraz różnych urządzeniach elektronicznych. W kontekście standardów, sieci asynchroniczne są często stosowane w komunikacji szeregowej, gdzie dane są przesyłane bez ustalonych ram czasowych, co pozwala na redukcję opóźnień i zwiększenie przepustowości. W praktyce, taki model komunikacji jest idealny w sytuacjach, gdzie ciągłość przesyłu danych nie jest kluczowa, jak w przypadku transmisji danych z czujników czy urządzeń IoT, gdzie urządzenia mogą nadawać dane, gdy są gotowe, a nie w ustalonych interwałach czasowych.

Pytanie 10

Które z wymienionych stwierdzeń najcelniej opisuje proces uruchamiania aplikacji?

A. Przetwarzanie kodu źródłowego przez kompilator
B. Generowanie pliku źródłowego
C. Wykonywanie programu na podstawie przetłumaczonego kodu maszynowego
D. Tłumaczenie kodu źródłowego na język pośredni
Uruchomienie programu to naprawdę ważny moment, bo w tym czasie procesor zaczyna działać na kodzie maszynowym. Ten kod powstaje podczas kompilacji, która zamienia kod źródłowy na coś, co komputer rozumie. W tym etapie program trafia do pamięci, a także przygotowywane są różne dane do działania. Tak więc, to jest kluczowy krok w całej historii programu, bo decyduje, jak dobrze będzie działać.

Pytanie 11

Wskaż algorytm sortowania, który nie jest stabilny?

A. sortowanie szybkie
B. sortowanie przez wstawianie
C. sortowanie przez zliczanie
D. sortowanie bąbelkowe
Sortowanie szybkie (QuickSort) jest algorytmem niestabilnym, co oznacza, że nie zachowuje kolejności elementów o tej samej wartości. Jego główną zaletą jest efektywność, jednak brak stabilności może być istotny w aplikacjach wymagających zachowania oryginalnej kolejności danych.

Pytanie 12

Co to jest dokumentacja instruktażowa programu?

A. Instrukcją opisującą, jak używać funkcji programu
B. Dokumentem przedstawiającym plany rozwoju oprogramowania
C. Kolekcją testów jednostkowych oraz ich wyników
D. Zbiorem szczegółów technicznych dotyczących kodu źródłowego
Instrukcja wyjaśniająca, jak korzystać z funkcji programu, to podstawowy element dokumentacji pomocy programu. Tego rodzaju dokumentacja jest skierowana do użytkowników końcowych i zawiera opisy interfejsu, funkcji oraz dostępnych narzędzi. Instrukcja użytkownika może obejmować zrzuty ekranu, filmy instruktażowe oraz FAQ (często zadawane pytania), co ułatwia szybkie wdrożenie w obsługę aplikacji. Celem dokumentacji pomocy jest nie tylko wyjaśnienie podstawowych funkcji programu, ale także zwiększenie komfortu użytkownika i minimalizacja problemów związanych z obsługą oprogramowania. Przejrzysta i dobrze napisana instrukcja wpływa na pozytywne doświadczenia użytkowników, redukując liczbę zgłoszeń do działu wsparcia technicznego.

Pytanie 13

Który z wymienionych składników jest charakterystyczny dla środowiska IDE przeznaczonego do tworzenia aplikacji mobilnych?

A. Edytor tekstowy, przeglądarka internetowa, system kontroli wersji
B. Edytor graficzny, narzędzia analityczne, klient FTP
C. Narzędzia do analizy danych, serwer webowy, przeglądarka internetowa
D. Kompilator, debugger, emulator urządzenia mobilnego
Kompilator, debugger i emulator urządzenia mobilnego to podstawowe narzędzia w każdym środowisku IDE przeznaczonym do tworzenia aplikacji mobilnych. Kompilator jest odpowiedzialny za przekształcenie kodu źródłowego na plik wykonywalny, co pozwala na uruchomienie aplikacji na urządzeniu. Debugger umożliwia wykrywanie i eliminowanie błędów, co jest kluczowe dla prawidłowego działania aplikacji. Emulator pozwala na symulowanie działania aplikacji na różnych urządzeniach i systemach, co ułatwia testowanie bez potrzeby fizycznego dostępu do wielu modeli telefonów czy tabletów. Taki zestaw narzędzi jest standardem w Android Studio, XCode oraz Visual Studio, co umożliwia pełen cykl tworzenia aplikacji mobilnych – od kodowania, przez testowanie, aż po wdrażanie.

Pytanie 14

Który z wymienionych składników wchodzi w skład podstawowego wyposażenia środowiska IDE?

A. Kompilator, edytor kodu, debugger
B. Edytor tekstowy, przeglądarka internetowa, translator
C. Edytor graficzny, przeglądarka kodu, narzędzia analityczne
D. Kompilator, serwer webowy, system kontroli wersji
Kompilator, edytor kodu i debugger to podstawowe narzędzia, które stanowią fundament każdego środowiska IDE (Integrated Development Environment). Kompilator tłumaczy kod źródłowy na pliki wykonywalne, edytor kodu umożliwia tworzenie i modyfikowanie kodu, a debugger pomaga w analizowaniu i eliminowaniu błędów. Współdziałanie tych narzędzi pozwala programiście na pełny cykl tworzenia aplikacji – od pisania kodu, przez testowanie, aż po finalne wdrożenie. Dzięki integracji tych narzędzi w jednym środowisku, praca staje się bardziej efektywna i intuicyjna.

Pytanie 15

Jaką rolę odgrywa program Jira?

A. Modyfikowanie arkuszy kalkulacyjnych
B. Planowanie, śledzenie oraz raportowanie zadań projektowych
C. Zarządzanie edycjami systemu operacyjnego
D. Produkcja grafik 3D
Jira to jedno z najpopularniejszych narzędzi do zarządzania projektami, wykorzystywane głównie w metodykach Agile i Scrum. Umożliwia planowanie, monitorowanie i raportowanie zadań projektowych na różnych etapach ich realizacji. Dzięki elastycznym tablicom kanban i sprintom, Jira pozwala zespołom programistycznym śledzić postępy, zarządzać backlogiem oraz efektywnie przydzielać zasoby. Funkcjonalności takie jak automatyzacja procesów, śledzenie błędów (bug tracking) i integracja z innymi narzędziami (np. GitHub, Bitbucket) sprawiają, że Jira jest wszechstronnym rozwiązaniem do zarządzania nawet najbardziej złożonymi projektami. Dzięki generowanym raportom i wykresom burndown, menedżerowie mogą dokładnie analizować tempo pracy i podejmować decyzje w oparciu o dane.

Pytanie 16

Które z wymienionych działań stanowi zagrożenie dla emocjonalnego dobrostanu człowieka w sieci?

A. Przesyłanie niezaszyfrowanych plików
B. Cyberstalking
C. Zła postawa podczas pracy przy komputerze
D. Nadmierne korzystanie z mediów społecznościowych
Cyberstalking to groźne zjawisko polegające na uporczywym prześladowaniu, nękaniu lub groźbach w przestrzeni internetowej. Może prowadzić do poważnych problemów emocjonalnych, takich jak lęki, depresja, a nawet zespół stresu pourazowego (PTSD). Cyberstalking narusza prywatność ofiary, wywołując poczucie zagrożenia i bezradności. Walka z tym zjawiskiem obejmuje zgłaszanie przypadków organom ścigania, blokowanie prześladowców i korzystanie z narzędzi ochrony prywatności.

Pytanie 17

Który z komponentów interfejsu użytkownika umożliwia użytkownikowi wprowadzanie danych tekstowych?

A. Pasek narzędziowy
B. Pole tekstowe
C. Przycisk
D. Dialog wyboru pliku
Pole tekstowe to element interfejsu użytkownika, który pozwala użytkownikowi na wprowadzanie danych tekstowych. Jest to jeden z najczęściej używanych komponentów UI w aplikacjach desktopowych, mobilnych i webowych. Pole tekstowe umożliwia wprowadzanie haseł, adresów e-mail, wiadomości i innych danych. W nowoczesnych aplikacjach często zawiera walidację, która sprawdza poprawność wpisywanych danych w czasie rzeczywistym. Dzięki swojej elastyczności, pola tekstowe mogą być wykorzystywane w różnorodnych formularzach, ankietach i systemach rejestracji użytkowników, co czyni je nieodzownym elementem aplikacji o dowolnym przeznaczeniu.

Pytanie 18

Jakie operacje na plikach można uznać za podstawowe?

A. Usuwanie oraz tworzenie nowych plików
B. Zmiana rozszerzenia plików podczas działania programu
C. Otwieranie, zapisywanie, odczytywanie, zamykanie
D. Jedynie otwieranie oraz zamykanie plików
Tylko otwieranie i zamykanie plików to zbyt ograniczone podejście – zapis i odczyt są równie istotne w pracy z plikami. Usuwanie i tworzenie nowych plików to dodatkowe operacje, ale nie należą do podstawowych operacji na plikach otwartych do przetwarzania. Zmiana rozszerzenia plików w trakcie działania programu to specyficzna operacja, która nie jest częścią podstawowych operacji plikowych – może być realizowana jako część bardziej złożonych aplikacji, ale nie należy do podstawowych funkcji pracy z plikami.

Pytanie 19

W dwóch przypadkach opisano mechanizm znany jako Binding. Jego celem jest

Ilustracja do pytania
A. wiązanie oraz eksportowanie plików z różnych modułów aplikacji
B. wiązać właściwości (property) elementu interfejsu użytkownika z danymi lub właściwością innego obiektu
C. przetwarzanie zdarzeń kontrolek interfejsu użytkownika przez wywoływanie odpowiednich funkcji
D. zarządzanie mechanizmem obietnic (promises) lub obserwatora (observable) w programowaniu asynchronicznym
Binding (wiązanie danych) to mechanizm wiązania właściwości elementu interfejsu użytkownika z danymi lub właściwościami innego obiektu. Umożliwia to automatyczne aktualizowanie UI po zmianie danych. Jest to kluczowa funkcjonalność w nowoczesnych frameworkach front-end, takich jak Angular czy Vue, która pozwala na dynamiczne aktualizowanie widoków bez konieczności ręcznego manipulowania DOM.

Pytanie 20

W przypadku przedstawionych kodów źródłowych, które są funkcjonalnie równoważne, wartość, która zostanie zapisana w zmiennej b po wykonaniu operacji, to

Ilustracja do pytania
A. 5.96
B. 596
C. 5
D. 6
W tym zadaniu mamy do czynienia z fajnym przykładem konwersji liczby 5.96 na liczbę całkowitą w różnych językach, takich jak Python czy C++. Kiedy robimy rzutowanie, to po prostu odcinamy część ułamkową, co daje nam 5 w zmiennej b. To jest trochę klasyczne rzutowanie albo konwersja typu, gdzie w większości języków po prostu się to robi. Ciekawostką jest, że w Pythonie działa to przez funkcję int(), która zawsze zaokrągla w dół. A w C++ czy Javie używasz po prostu (int) i efekt jest ten sam. Warto też zwrócić uwagę, że przy liczbach ujemnych rzutowanie działa inaczej, bo zawsze zmierza w stronę zera. Z doświadczenia wiem, że warto być świadomym użycia takich konwersji, bo w niektórych przypadkach, jak operacje finansowe, nawet małe różnice mogą się okazać bardzo istotne.

Pytanie 21

Który z wymienionych algorytmów sortowania jest najskuteczniejszy w przypadku dużych zbiorów danych w przeważającej liczbie sytuacji?

A. Sortowanie przez wstawianie
B. Sortowanie szybkie (QuickSort)
C. Sortowanie przez zliczanie
D. Sortowanie bąbelkowe
Sortowanie bąbelkowe ma złożoność O(n²), co czyni je nieefektywnym dla dużych zbiorów danych. Algorytm ten polega na wielokrotnym porównywaniu sąsiadujących elementów i zamianie ich miejscami, co jest procesem czasochłonnym przy dużych danych. Sortowanie przez zliczanie (Counting Sort) jest wydajne, ale najlepiej sprawdza się przy zbiorach o ograniczonym zakresie wartości. Sortowanie przez wstawianie działa w czasie O(n²) i jest skuteczne jedynie dla małych zbiorów danych lub tablic wstępnie posortowanych.

Pytanie 22

W klasie pracownik zdefiniowano opisane metody. Która z nich jest odpowiednia do dodania elementu diagnostycznego o treści: cout << "Obiekt został usunięty";

Ilustracja do pytania
A. pracownik
B. operator==
C. wypisz
D. ~pracownik
Destruktor to specjalna metoda w języku C++ oznaczona tyldą przed nazwą klasy która jest wywoływana automatycznie w momencie usuwania obiektu danego typu z pamięci. Dlatego dodanie elementu diagnostycznego cout<

Pytanie 23

Jaką instrukcję należy wykorzystać do poprawnej deklaracji zmiennej typu string w C++?

A. string name = "Jan"
B. bool name = "Jan"
C. int name = "Jan"
D. float name = "Jan"
Ta deklaracja 'string name = "Jan"' to naprawdę dobry sposób na zdefiniowanie zmiennej łańcuchowej w C++. Wiesz, 'string' to typ danych, 'name' to nazwa tej zmiennej, a 'Jan' to wartość, która jest jej przypisana. Typ 'string' jest częścią bibliotekii daje nam wiele możliwości, gdy pracujemy z tekstem. Możemy łączyć, porównywać i modyfikować różne łańcuchy znaków bez większego problemu. To jest mega ważne w aplikacjach, które mają do czynienia z danymi tekstowymi, interfejsami użytkownika czy analizą danych, które wprowadzamy.

Pytanie 24

Jakie metody pozwalają na przesłanie danych z serwera do aplikacji front-end?

A. protokołu SSH
B. biblioteki jQuery
C. metody POST
D. formatu JSON
Biblioteka jQuery umożliwia manipulację DOM i wykonywanie zapytań AJAX, ale nie jest formatem przesyłania danych. Protokół SSH służy do bezpiecznej komunikacji z serwerem, natomiast metoda POST to część protokołu HTTP, wykorzystywana do przesyłania danych, ale nie jest formatem danych samym w sobie.

Pytanie 25

Która z wymienionych reguł należy do netykiety?

A. Zaniechanie odpowiadania na wiadomości od innych użytkowników
B. Stosowanie nieformalnego języka w każdej rozmowie
C. Unikanie używania dużych liter w komunikacji
D. Udostępnianie treści bez zgody właścicieli
Unikanie pisania wielkimi literami w wiadomościach jest kluczowym elementem netykiety, ponieważ tekst pisany dużymi literami w internecie jest powszechnie interpretowany jako krzyk. To zasada, która ma na celu utrzymanie kultury komunikacji online oraz zapewnienie komfortu odbiorcy. Gdy użytkownik korzysta z wielkich liter, może to być odbierane jako agresywne lub dominujące, co może prowadzić do nieporozumień oraz negatywnych reakcji. Przykładem może być sytuacja, w której osoba, pisząc do grupy na forum internetowym, używa wyłącznie wielkich liter, co może zniechęcić innych do interakcji. Dobrą praktyką jest pisanie w sposób przystępny i zrozumiały, co sprzyja pozytywnej atmosferze w komunikacji. Standardy netykiety, takie jak te przedstawione w dokumentach związanych z etyką w internecie, podkreślają znaczenie szacunku i zrozumienia w interakcjach online, co obejmuje również sposób formułowania wiadomości. Warto także pamiętać o tym, że różne platformy społecznościowe mają swoje zasady, które podkreślają unikanie pisania krzykiem, co potwierdza ogólne podejście do netykiety.

Pytanie 26

Co to jest wskaźnik w języku C?

A. Zmienna przechowująca wartość logiczną
B. Zmienna przechowująca adres pamięci
C. Funkcja do dynamicznej alokacji pamięci
D. Typ danych do zapisywania tekstów
Wskaźnik w języku C to zmienna przechowująca adres pamięci innej zmiennej. Umożliwia bezpośrednią manipulację pamięcią, co czyni wskaźniki niezwykle potężnym narzędziem w programowaniu niskopoziomowym. Dzięki wskaźnikom można dynamicznie alokować pamięć, przekazywać duże struktury danych do funkcji bez ich kopiowania oraz implementować struktury danych, takie jak listy, drzewa czy grafy. Wskaźniki umożliwiają także iterowanie po tablicach i efektywne zarządzanie zasobami systemowymi, co czyni je kluczowym elementem w programowaniu systemowym.

Pytanie 27

Która z poniższych struktur danych jest najbardziej odpowiednia do przechowywania unikalnych elementów?

A. Tablica
B. Zbiór (Set)
C. Sekwencja
D. Kolejka priorytetowa
Zbiór, czyli Set, to taki specjalny rodzaj struktury danych, który trzyma tylko unikalne elementy. To znaczy, że nie znajdziesz tam powtórzeń – jak masz listę użytkowników czy tagów, to świetnie, bo zbiór to idealnie rozwiązuje. Jest przy tym bardzo szybki w operacjach jak dodawanie, usuwanie czy wyszukiwanie. To dlatego zbory są używane w różnych algorytmach, zwłaszcza gdy chodzi o przetwarzanie dużych ilości danych i zarządzanie unikalnymi zasobami. Fajna sprawa, nie?

Pytanie 28

Które z wymienionych pól klasy można zainicjalizować przed stworzeniem obiektu?

A. Static pole
B. Prywatne pole
C. Publiczne pole
D. Chronione pole
Pole statyczne można zainicjować przed utworzeniem obiektu klasy, ponieważ należy ono do samej klasy, a nie do jej instancji. Statyczne pola są inicjalizowane tylko raz, w momencie pierwszego użycia klasy lub jej statycznych metod. Dzięki temu można przechowywać dane wspólne dla wszystkich obiektów danej klasy, co jest kluczowe w optymalizacji pamięci i kodu. Przykładem może być licznik instancji klasy, który zwiększa swoją wartość za każdym razem, gdy tworzony jest nowy obiekt.

Pytanie 29

Na podstawie definicji zamieszczonej w ramce, wskaż, który z rysunków ilustruje komponent Chip zdefiniowany w bibliotece Angular Material?

Ilustracja do pytania
A. Rysunek 2
B. Rysunek 3
C. Rysunek 1
D. Rysunek 4
Komponent Chip w bibliotece Angular Material to interaktywny element, który reprezentuje fragment informacji, tag lub wybór. Może zawierać tekst, ikonę lub być klikalny, co czyni go niezwykle użytecznym w projektowaniu nowoczesnych interfejsów użytkownika. Komponenty tego typu często wykorzystywane są w formularzach lub systemach tagowania, umożliwiając użytkownikowi intuicyjne dodawanie lub usuwanie elementów. Wyróżnia się swoją minimalistyczną formą i możliwością dostosowania do różnych potrzeb projektowych.

Pytanie 30

Który rodzaj kolekcji pozwala na dostęp do elementów w porządku FIFO (First In First Out)?

A. Kolejka
B. Sekwencja
C. Kolekcja LIFO
D. Tablica
Lista to struktura, która pozwala na dowolny dostęp do elementów i nie działa zgodnie z zasadą FIFO. Stos działa na zasadzie LIFO (Last In First Out), co oznacza, że ostatni dodany element jest usuwany jako pierwszy. Wektor to dynamiczna tablica, która umożliwia szybki dostęp do elementów za pomocą indeksów, ale nie działa zgodnie z zasadą FIFO.

Pytanie 31

Jakie znaczenie ma termin "przesłanianie metody" w kontekście programowania obiektowego?

A. Zmiana metody prywatnej na metodę publiczną
B. Przenoszenie metod z jednej klasy do drugiej
C. Zastosowanie tej samej nazwy metody w klasie bazowej i pochodnej, ale z inną implementacją w klasie pochodnej
D. Tworzenie nowej metody w klasie bazowej
Przesłanianie metody to mechanizm, w którym metoda w klasie pochodnej ma taką samą nazwę, typ zwracany i listę parametrów jak metoda w klasie bazowej, ale zawiera inną implementację. To kluczowy element polimorfizmu, umożliwiający dostosowanie zachowania klasy pochodnej do jej specyficznych potrzeb, przy zachowaniu spójnego interfejsu. Przesłanianie metod pozwala na elastyczne projektowanie kodu i jest szeroko stosowane w dużych projektach, aby umożliwić rozszerzalność oraz ponowne wykorzystanie istniejącej logiki. W C++ przesłanianie osiąga się za pomocą słowa kluczowego 'virtual' w klasie bazowej, a następnie redefinicji metody w klasie pochodnej.

Pytanie 32

Zaznaczone elementy w przedstawionych obramowaniach mają na celu

Ilustracja do pytania
A. zapisanie tytułu okna do obiektu Tekst
B. przypisanie nazwy obiektu obrazującego okno aplikacji
C. uzyskanie nazwy obiektu obrazującego okno aplikacji
D. ustawienie tytułu okna na "Tekst"
Elementy w ramkach ustawiają tytuł okna na 'Tekst'. Jest to operacja zmiany właściwości okna, która pozwala użytkownikowi na dostosowanie tytułu wyświetlanego na pasku aplikacji.

Pytanie 33

W jaki sposób można zmniejszyć liczbę danych zbieranych przez aplikacje mobilne?

A. Nie blokować aplikacjom dostępu do lokalizacji oraz kontaktów
B. Udostępniać aplikacjom wszystkie niezbędne informacje
C. Używać aplikacji bez sprawdzania ich źródła
D. Weryfikować i regulować uprawnienia aplikacji w ustawieniach
Dostosowanie uprawnień aplikacji w ustawieniach swojego telefonu to naprawdę dobry sposób na ograniczenie tego, co aplikacje mogą o nas wiedzieć. Wiele z nich, jak np. te do robienia zdjęć, prosi o dostęp do lokalizacji czy kontaktów, ale nie zawsze jest to potrzebne. Warto co jakiś czas sprawdzić, czy jakieś aplikacje nie mają za dużo uprawnień. Dzięki temu lepiej zabezpieczymy swoją prywatność i zmniejszymy ryzyko, że nasze dane wyciekną. Lepiej też unikać aplikacji z nieznanych źródeł, bo mogą one zbierać więcej informacji, niż byśmy chcieli.

Pytanie 34

Jakie z wymienionych narzędzi jest szeroko stosowane do debugowania aplikacji internetowych?

A. Chrome DevTools
B. Postman
C. Blender
D. Git
Chrome DevTools to potężne narzędzie wbudowane w przeglądarkę Google Chrome, które umożliwia debugowanie aplikacji webowych. Umożliwia ono analizowanie struktury DOM, monitorowanie sieci, profilowanie wydajności oraz inspekcję kodu JavaScript. Chrome DevTools pozwala na śledzenie błędów w czasie rzeczywistym, edytowanie stylów CSS oraz modyfikowanie HTML bezpośrednio w przeglądarce, co znacznie przyspiesza proces rozwoju i testowania aplikacji webowych.

Pytanie 35

Metoda tworzenia algorytmu polegająca na dzieleniu go na dwa lub więcej mniejszych podproblemów, aż do momentu, gdy ich rozwiązanie stanie się proste, jest techniką

A. heurystyczną
B. najkrótszej ścieżki
C. dziel i zwyciężaj
D. komiwojażera
Strategia znana jako 'dziel i zwyciężaj' to sposób, w jaki można podejść do rozwiązywania problemów w algorytmice. Chodzi o to, żeby rozdzielić większy problem na mniejsze kawałki, które są już łatwiejsze do ogarnięcia. Robimy to, aż każdy z tych kawałków da się rozwiązać bez większego trudu. Jak już mamy rozwiązania tych mniejszych problemów, to je łączymy, żeby uzyskać odpowiedź na nasz pierwotny problem. Przykłady? No to mamy algorytm sortowania szybkiego (Quicksort) oraz Mergesort, które świetnie sobie radzą z porządkowaniem danych, dzieląc je na mniejsze części. Jak patrzy się na to z perspektywy analizy algorytmów, to ta strategia często prowadzi do lepszej złożoności obliczeniowej, co sprawia, że jest naprawdę przydatna w praktyce, zwłaszcza w informatyce. W książce Cormena i innych, 'Introduction to Algorithms', można znaleźć sporo informacji na temat tych metod i ich zastosowań, co czyni je naprawdę istotnymi w obszarze programowania i analizy danych.

Pytanie 36

Termin ryzyko zawodowe odnosi się do

A. prawdopodobieństwa, że zdarzenia niepożądane związane z pracą spowodują straty, w szczególności negatywne skutki zdrowotne dla pracowników
B. ciężkości skutków niepożądanych zdarzeń związanych z pracą
C. efektów zagrożeń wypadkowych, jakie występują w miejscu zatrudnienia
D. zagrożenia wypadkowego, które może wystąpić w miejscu pracy
Ryzyko zawodowe to prawdopodobieństwo wystąpienia niepożądanych zdarzeń związanych z pracą, mogących prowadzić do strat zdrowotnych lub materialnych. Ocena ryzyka to kluczowy element zarządzania bezpieczeństwem pracy.

Pytanie 37

Jakie są różnice między konstruktorem a zwykłą metodą w klasie?

A. Konstruktor można wywołać bez konieczności tworzenia obiektu
B. Konstruktor powinien zwracać jakąś wartość
C. Konstruktor jest uruchamiany jedynie przez destruktor
D. Konstruktor zawsze nosi tę samą nazwę co klasa i nie zwraca wartości
Konstruktor różni się od zwykłych metod klasy tym, że nosi taką samą nazwę jak klasa i nie zwraca żadnej wartości, nawet `void`. Konstruktor jest wywoływany automatycznie podczas tworzenia obiektu i nie można go wywołać ręcznie jak zwykłą metodę. Jego zadaniem jest inicjalizacja pól obiektu i przygotowanie go do działania. Przykład w C++: `class Samochod { public: Samochod() { marka = "Ford"; } }`. W przeciwieństwie do innych metod konstruktor nie wymaga deklaracji typu zwracanego, co jest jedną z jego najbardziej charakterystycznych cech.

Pytanie 38

Użycie modyfikatora abstract w definicji metody w klasie wskazuje, że

A. klasy pochodne nie mogą implementować tej metody
B. klasa ta stanowi podstawę dla innych klas
C. trzeba zaimplementować tę metodę w tej klasie
D. dziedziczenie po tej klasie jest niedozwolone
Modyfikator 'abstract' w definicji klasy oznacza, że klasa ta jest bazowa dla innych klas i nie można jej instancjonować bezpośrednio. Taka klasa zawiera co najmniej jedną metodę abstrakcyjną, którą muszą zaimplementować klasy pochodne.

Pytanie 39

Jakie są kluczowe zasady WCAG 2.0?

A. Elastyczna, prosta, przejrzysta, trwała
B. Percepcyjna, operacyjna, zrozumiała, solidna
C. Dostosowana, błyskawiczna, mobilna, dostępna
D. Ewolucyjna, interaktywna, efektywna
Zasady WCAG 2.0, czyli Wytycznych dotyczących dostępności treści internetowych, skupiają się na zapewnieniu, że strony internetowe są dostępne dla wszystkich użytkowników, niezależnie od ich zdolności. Główne zasady to percepcyjna, operacyjna, zrozumiała i solidna. Percepcyjna oznacza, że ​​wszystkie elementy na stronie muszą być przedstawione w sposób, który umożliwia ich percepcję przez różne zmysły, takie jak wzrok i słuch. Na przykład, tekst alternatywny dla obrazów pozwala osobom niewidomym zrozumieć zawartość wizualną. Operacyjna dotyczy interakcji użytkownika z treścią; nawigacja powinna być intuicyjna, a elementy interaktywne łatwo osiągalne. Zrozumiała oznacza, że ​​treść powinna być zrozumiała dla wszystkich użytkowników, co można osiągnąć poprzez prosty język i jasne instrukcje. Solidna koncentruje się na tym, aby treść była wystarczająco elastyczna, aby działała w różnych przeglądarkach i urządzeniach, co jest kluczowe w dobie różnorodności technologii. Przykładem wdrożenia tych zasad może być wykorzystanie ARIA (Accessible Rich Internet Applications), które wspomagają dostępność dynamicznych treści w aplikacjach internetowych.

Pytanie 40

Jaką strukturę danych można zrealizować, korzystając jedynie z wymienionych poniżej metod:

Ilustracja do pytania
A. tablica
B. stos
C. drzewo binarne
D. kolejka
Kolejki działają na zasadzie FIFO (First In, First Out), a tablice umożliwiają dostęp do elementów za pomocą indeksów. Drzewa binarne natomiast to bardziej złożone struktury, służące do reprezentowania hierarchicznych danych i wyszukiwania.