Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik logistyk
  • Kwalifikacja: SPL.01 - Obsługa magazynów
  • Data rozpoczęcia: 25 maja 2025 20:47
  • Data zakończenia: 25 maja 2025 21:17

Egzamin zdany!

Wynik: 27/40 punktów (67,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Przedstawiony znak (białe kontury na niebieskim tle) oznacza

Ilustracja do pytania
A. zakaz stosowania okularów ochronnych.
B. zakaz stosowania kasku i przyłbicy.
C. nakaz stosowania ochrony dróg oddechowych.
D. nakaz stosowania ochrony twarzy i głowy.
Znak przedstawiony na zdjęciu jest symbolem BHP, który informuje o obowiązku stosowania ochrony twarzy i głowy w miejscach, gdzie istnieje ryzyko urazów. Przykłady sytuacji, w których ten znak może być stosowany, obejmują prace w budownictwie, podczas obróbki materiałów czy w przemyśle metalowym, gdzie istnieje zagrożenie odłamkami, iskrami czy innymi niebezpiecznymi czynnikami. Stosowanie odpowiednich środków ochrony osobistej, takich jak kaski ochronne, przyłbice czy osłony twarzy, jest kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa pracowników i minimalizacji ryzyka obrażeń. Zgodnie z polskimi normami oraz międzynarodowymi standardami, w takich sytuacjach stosowanie znaków nakazu jest niezbędne, aby skutecznie komunikować obowiązki dotyczące bezpieczeństwa. Regularne szkolenie pracowników oraz przestrzeganie przepisów BHP jest kluczowe dla stworzenia bezpiecznego środowiska pracy. Warto również podkreślić, że ignorowanie takich znaków może prowadzić do poważnych konsekwencji zdrowotnych oraz prawnych.

Pytanie 2

Magazyn osiągnął roczny przychód w wysokości 6 mln zł, a przeciętny stan zapasów w tym okresie wynosił 300 tys. zł. Ile razy w ciągu roku magazyn uzupełniał zapas?

A. 20 razy
B. 50 razy
C. 5 razy
D. 2 razy
Odpowiedź 20 razy jest poprawna, ponieważ aby obliczyć liczbę odnawiania zapasów w magazynie, należy zastosować wskaźnik rotacji zapasów, który oblicza się dzieląc roczny obrót przez średni zapas. W tym przypadku roczny obrót wynosi 6 mln zł, a średni zapas to 300 tys. zł. Zatem rotacja zapasów wynosi: 6 000 000 zł / 300 000 zł = 20. Oznacza to, że magazyn odnawiał swoje zapasy 20 razy w ciągu roku. W praktyce, wyższy wskaźnik rotacji zapasów może wskazywać na lepsze zarządzanie zapasami i efektywność operacyjną. Firmy powinny dążyć do optymalizacji tego wskaźnika, aby zredukować koszty przechowywania oraz ryzyko przeterminowania towarów. Dobrą praktyką jest regularne monitorowanie rotacji zapasów, aby dostosować zamówienia i utrzymać płynność magazynową.

Pytanie 3

W logistyce procesu dystrybucyjnego występują zapasy

A. surowców
B. wyrobów gotowych
C. materiałów
D. produkcji w toku
Wyroby gotowe stanowią kluczowy element w logistyce procesu dystrybucji, gdyż są to produkty, które zostały już w pełni wyprodukowane i są gotowe do sprzedaży. W ramach zarządzania zapasami, wyroby gotowe są utrzymywane w magazynach, aby zaspokoić popyt klientów w odpowiednich momentach. Przykładem zastosowania tej wiedzy może być strategia Just-In-Time (JIT), która ma na celu minimalizację kosztów przechowywania, a jednocześnie zapewnienie dostępności produktów. Dzięki odpowiedniemu zarządzaniu zapasami wyrobów gotowych, przedsiębiorstwa mogą zwiększyć swoją efektywność operacyjną oraz reagować na zmiany rynkowe. Dobre praktyki w tej dziedzinie opierają się na regularnym monitorowaniu stanów magazynowych oraz prognozowaniu popytu, co pozwala na lepsze planowanie produkcji i dystrybucji. W standardach logistycznych, takich jak SCOR (Supply Chain Operations Reference), wyroby gotowe są klasyfikowane jako końcowy etap łańcucha dostaw, co podkreśla ich znaczenie w procesie dystrybucji.

Pytanie 4

Pojemnik elastyczny służący do przechowywania piasku określany jest jako pojemnik

A. tank
B. big bag
C. ACTS
D. IBC
Big bag, znany również jako FIBC (Flexible Intermediate Bulk Container), to elastyczny kontener, który jest powszechnie wykorzystywany do transportu i przechowywania sypkich materiałów, takich jak piasek. Jego konstrukcja, zazwyczaj wykonana z mocnych włókien polipropylenowych, pozwala na łatwe napełnianie i opróżnianie, co czyni go idealnym rozwiązaniem w branżach budowlanej i przemysłowej. Big bagi są dostępne w różnych pojemnościach, co umożliwia dostosowanie ich do konkretnych potrzeb. Dzięki swojej lekkości i elastyczności, big bagi mogą być transportowane w dużych ilościach, co znacząco obniża koszty logistyczne. Dodatkowo, ich odpowiednia konstrukcja zapewnia bezpieczeństwo przechowywanych materiałów oraz ułatwia ich składowanie. Warto zaznaczyć, że zgodnie z normami branżowymi, big bagi powinny być używane zgodnie z zaleceniami producenta w zakresie ich maksymalnego obciążenia, aby uniknąć uszkodzeń i zagrożeń podczas transportu. W praktyce, big bagi są także używane do transportu materiałów takich jak zboża, chemikalia czy materiały budowlane, co czyni je uniwersalnym narzędziem w różnych sektorach przemysłu.

Pytanie 5

Podstawowym zamiarem dystrybucji jest zapewnienie jak najszybszego przebiegu procesu dostarczania towaru przy zachowaniu optymalnej jakości

A. obsługi klienta
B. produkcji
C. kontroli dostaw
D. faceliftingu
Głównym celem dystrybucji, który został wskazany w pytaniu, jest zapewnienie jak najszybszego i efektywnego przepływu produktu, przy równoczesnym zachowaniu wysokiego poziomu jakości. Odpowiedź "obsługi klienta" jest prawidłowa, ponieważ sukces w dystrybucji opiera się na umiejętności zaspokajania potrzeb klientów oraz dostarczania im produktów w sposób, który przewyższa ich oczekiwania. Przykłady dobrych praktyk w obszarze obsługi klienta w dystrybucji obejmują: szybki czas realizacji zamówień, łatwość w komunikacji oraz elastyczność w podejściu do indywidualnych potrzeb klientów. Zastosowanie technologii, takich jak systemy zarządzania relacjami z klientami (CRM), pozwala na lepsze zrozumienie potrzeb klientów i dostosowanie ofert do ich oczekiwań. Dodatkowo, efektywna obsługa klienta wpływa na budowanie lojalności oraz pozytywnych relacji, co z kolei przekłada się na długofalowy sukces firmy na rynku. W kontekście standardów branżowych, ważne jest, aby procesy dystrybucji były zgodne z zasadami jakości ISO 9001, które podkreślają znaczenie zadowolenia klienta jako kluczowego elementu w strategii zarządzania jakością.

Pytanie 6

W magazynach chłodniczych komory są podzielone na przestrzenie charakteryzujące się wysoką izolacyjnością termiczną oraz paroszczelnością. Komora, zgodnie z klasyfikacją opartą na temperaturze panującej w jej wnętrzu, o zakresie temperatur od -5 do -10°C, określana jest jako komora

A. chłodnicza
B. mroźnicza
C. mroźnicza głębokiego mrożenia
D. z atmosferą kontrolowaną
Wybór odpowiedzi innej niż "mroźniczą" może prowadzić do nieporozumień dotyczących klasyfikacji komór w magazynach chłodniczych. Odpowiedź "chłodniczą" odnosi się do komór, które utrzymują temperatury wyższe niż -5°C, zazwyczaj w przedziale od 0°C do +5°C, co nie spełnia wymagań dotyczących przechowywania produktów mrożonych. Z kolei odpowiedź "mroźniczą głębokiego mrożenia" odnosi się do komór, w których temperatura spada poniżej -10°C, co również nie jest zgodne z podanym zakresem. Odpowiedź "z atmosferą kontrolowaną" sugeruje zastosowanie specjalnych technik przechowywania, które nie są adekwatne do prostych chłodni, gdyż dotyczą one przede wszystkim przechowywania produktów w specyficznych warunkach gazowych, co nie jest przedmiotem tego pytania. Typowym błędem jest pomylenie specyfikacji temperatur z rodzajami przechowywanych produktów. Dokładne zrozumienie tych terminów oraz ich zastosowania w praktyce jest kluczowe w branży chłodniczej, a niepoprawne przypisanie ich do komór mroźniczych może prowadzić do niewłaściwego przechowywania towarów, co stanowi poważne zagrożenie dla bezpieczeństwa żywności.

Pytanie 7

Wózek widłowy z przeciwwagą potrzebuje przejazdu o szerokości

A. 1,0 m
B. 2,0 m
C. 2,5 m
D. 3,0 m
Wybór innej szerokości przejścia niż 3,0 m dla wózka widłowego czołowego z przeciwwagą może prowadzić do wielu nieporozumień. Odpowiedzi takie jak 2,0 m, 1,0 m czy 2,5 m nie uwzględniają specyfiki konstrukcyjnej tych wózków, które są zaprojektowane do pracy w wymagających warunkach. Wózki widłowe czołowe z przeciwwagą wymagają większej przestrzeni nie tylko ze względu na ich rozmiar, ale także na sposób, w jaki są w stanie się poruszać. Wózki te mają większe promienie skrętu i mogą potrzebować dodatkowej przestrzeni, by prawidłowo zakończyć manewry bez ryzyka uszkodzenia towarów lub otoczenia. Ponadto, w praktyce, zbyt wąskie przejścia mogą prowadzić do zatorów i opóźnień w pracy, co negatywnie wpływa na wydajność operacyjną. Kolejnym błędem myślowym jest ignorowanie standardów bezpieczeństwa, które zalecają zachowanie określonej szerokości pasa ruchu dla wózków widłowych, aby zapewnić komfort i bezpieczeństwo operatorów oraz innych pracowników w obrębie miejsca pracy. Warto również zauważyć, że wiele wypadków związanych z wózkami widłowymi wynika z nieodpowiednich przestrzeni manewrowych, dlatego znajomość wymagań dotyczących szerokości przejść jest kluczowa dla prawidłowego zarządzania przestrzenią w obiektach magazynowych.

Pytanie 8

Koszty dotyczące utrzymania zapasów to

– koszt energii elektrycznej działu zaopatrzenia,

– wynagrodzenie kierowcy,

– amortyzacja samochodu ciężarowego.

– koszt ubytków naturalnych,

– amortyzacja magazynu,

– wynagrodzenie magazyniera.

A.B.

– dzierżawa wyposażenia magazynowego

– wydatki na odczynniki do badania jakości

dostarczonych zapasów.

– opłata za wynajęcie dodatkowego magazynu przy

krótkotrwałym nadmiarze zapasu,

– opłata za przetrzymywanie kontenera.

C.D.

A. A.
B. C.
C. D.
D. B.
Odpowiedź B jest poprawna, ponieważ koszty utrzymania zapasów rzeczywiście obejmują szereg wydatków związanych z magazynowaniem towarów. W praktyce oznacza to, że przedsiębiorstwa muszą brać pod uwagę koszty takie jak amortyzacja magazynu, co jest związane z utratą wartości nieruchomości w czasie, oraz wynagrodzenia dla pracowników zajmujących się zarządzaniem zapasami. Dodatkowo, koszty związane z ubytkami naturalnymi, które mogą występować w trakcie przechowywania towarów, są nieodłączną częścią procesu zarządzania zapasami. W kontekście standardów branżowych, na przykład wdrażania systemów ERP, kluczowe jest zrozumienie, że efektywne zarządzanie zapasami może prowadzić do znacznych oszczędności oraz zwiększenia efektywności operacyjnej. Przykładem praktycznym jest zastosowanie różnych metod zarządzania zapasami, takich jak Just-In-Time (JIT), które zmniejszają koszty związane z magazynowaniem, eliminując nadmiar zapasów.

Pytanie 9

Pojazd mechaniczny, który służy do transportowania naczep nieposiadających przednich kół, określa się mianem ciągnika

A. specjalnym
B. ciężarowym
C. siodłowym
D. uniwersalnym
Ciągnik mechaniczny, którego celem jest przemieszczanie naczep, jest nazywany ciągnikiem siodłowym, a nie uniwersalnym, specjalnym lub ciężarowym. Odpowiedź sugerująca, że pojazd może być 'uniwersalny', jest myląca, ponieważ termin ten odnosi się do pojazdów zdolnych do wykonywania wielu różnych funkcji, a nie konkretnie do transportu naczep. Ciągniki siodłowe są skonstruowane z myślą o specyficznych zadaniach związanych z przewozem naczep, co czyni je nieodpowiednimi do określenia jako uniwersalne. Odpowiedź uznająca ciągnik za 'specjalny' również nie jest do końca precyzyjna, ponieważ termin 'specjalny' mógłby odnosić się do różnych typów pojazdów, które niekoniecznie są dostosowane do transportu naczep. W przypadku ciężarowych, ten termin odnosi się do pojazdów o dużej ładowności, które mogą być wykorzystywane do transportu różnych ładunków, ale również nie odnosi się bezpośrednio do specyficznego zastosowania ciągników siodłowych. Dlatego często dochodzi do nieporozumień, gdzie użytkownicy mylnie utożsamiają różne typy pojazdów i ich funkcje. Kluczowe jest zrozumienie, że ciągnik siodłowy ma za zadanie specjalizować się w łączeniu z naczepami, co jest fundamentalne dla jego użytkowania w transporcie drogowym.

Pytanie 10

Który wózek widłowy, o najwyższym współczynniku wykorzystania jego udźwigu, należy zastosować do przewozu podczas jednego cyklu dwóch paletowych jednostek ładunkowych (pjł) o masie brutto 0,9 t/pjł?

Wózek widłowy 1.Wózek widłowy 2.Wózek widłowy 3.Wózek widłowy 4.
Udźwig [kg]1 4001 9002 3002 500

A. Wózek widłowy 2.
B. Wózek widłowy 1.
C. Wózek widłowy 4.
D. Wózek widłowy 3.
Wybór wózka widłowego 2 jest uzasadniony jego wysokim współczynnikiem wykorzystania udźwigu, który wynosi 94,7%. Przy masie brutto dwóch paletowych jednostek ładunkowych o łącznej masie 1800 kg, wózek ten wykazuje zdolność dostosowania się do obciążenia w sposób efektywny i bezpieczny. W praktyce, stosowanie wózków widłowych o wysokim współczynniku wykorzystania udźwigu jest kluczowe w logistyce oraz magazynowaniu, ponieważ pozwala na optymalizację procesów transportowych. Wózki te nie tylko zwiększają efektywność operacyjną, ale także minimalizują ryzyko uszkodzenia ładunku oraz wózka. Przykładowo, w branżach takich jak przemysł spożywczy czy budowlany, gdzie przewożone są różnorodne towary w paletach, wybór odpowiedniego wózka widłowego może znacząco wpływać na wydajność pracy. Standardy bezpieczeństwa, takie jak normy OSHA, zalecają dobór sprzętu na podstawie rzeczywistego obciążenia oraz jego maksymalnych parametrów, co potwierdza, że wózek 2 jest właściwym wyborem dla założeń przedstawionego problemu.

Pytanie 11

W związku z niedawną zmianą na stanowisku kierownika magazynu, dokonano inwentaryzacji oraz sporządzono

A. instrukcję inwentaryzacyjną
B. kartę limitu materiałowego
C. kartę bezpieczeństwa materiałowego
D. arkusz spisu z natury
Arkusz spisu z natury to dokument wykorzystywany do przeprowadzania inwentaryzacji, który pozwala na dokładne zliczenie i porównanie stanu faktycznego towarów z danymi ewidencyjnymi. Przeprowadzanie inwentaryzacji jest kluczowym elementem zarządzania magazynem, ponieważ zapewnia dokładność danych dotyczących zapasów, co jest istotne dla podejmowania decyzji operacyjnych i finansowych. W praktyce stosuje się różne metody inwentaryzacji, takie jak inwentaryzacja cykliczna czy inwentaryzacja roczna, w zależności od potrzeb organizacji. Arkusz spisu z natury powinien być przygotowany zgodnie z zasadami ustalonymi w polityce firmy oraz regulacjami prawnymi, aby zapewnić zgodność z obowiązującymi standardami. Przykładem zastosowania arkusza spisu z natury może być jego użycie podczas audytów wewnętrznych, które mają na celu weryfikację stanu magazynowego w kontekście kontrolowania strat i optymalizacji kosztów.

Pytanie 12

W ramach systemu logistycznego - z uwagi na układ obiektów - pojawia się infrastruktura

A. rezerwowa
B. popytu
C. lotnicza
D. liniowa
Wybór odpowiedzi innych niż "liniowa" wskazuje na niezrozumienie koncepcji infrastruktury logistycznej oraz jej podziału. Odpowiedzi takie jak "lotnicza" sugerują, że infrastruktura logistyczna obejmuje tylko konkretne środki transportu, co jest mylnym podejściem. Infrastruktura lotnicza odnosi się tylko do transportu lotniczego i jego obiektów, takich jak lotniska, a tym samym nie oddaje pełnej wizji infrastruktury jako całości. Z kolei "zapasaowa" to termin, który nie odnosi się bezpośrednio do struktury obiektów infrastrukturalnych, lecz dotyczy strategii zarządzania zapasami w logistyce. Ta koncepcja nie jest związana z konkretnymi obiektami infrastrukturalnymi, lecz z procesami i metodami, które nie mają bezpośredniego związku z infrastrukturą jako taką. Odpowiedź "popytu" nawiązuje do rynku i zachowań konsumentów, które są kluczowe w logistyce, jednak nie dotyczą struktury obiektów. Rozumienie infrastruktury jako układu obiektów, które wspierają procesy logistyczne, jest kluczowe dla efektywnego zarządzania łańcuchem dostaw. Przy wyborze odpowiedzi należy zwrócić uwagę na definicje i funkcje poszczególnych terminów, aby uniknąć typowych błędów myślowych, które mogą prowadzić do nieprecyzyjnych wniosków.

Pytanie 13

Przedsiębiorstwo otrzymało zamówienie na 750 par spodni. Na podstawie struktury wyrobu gotowego ustal zapotrzebowanie netto na materiały, jeżeli w magazynie znajduje się 200 par spodni, 100 opakowań guzików po 10 szt., 100 szpulek nici po 500 mb oraz 500 suwaków.

Ilustracja do pytania
A. 660 mb tkaniny o szer. 1,5 m; 340 szpulek nici po 500 mb oraz 50 suwaków.
B. 900 mb tkaniny o szer. 1,5 m; 750 guzików; 600 szpulek nici po 500 mb oraz 750 suwaków.
C. 660 mb tkaniny o szer. 1,5 m; 550 guzików oraz 550 suwaków.
D. 825 mb tkaniny o szer. 1,5 m; 450 guzików; 340 szpulek nici po 500 mb oraz 50 suwaków.
Nieprawidłowe odpowiedzi często wynikają z niepełnego zrozumienia zasad obliczania zapotrzebowania na materiały. W przypadku błędnych wyników dotyczących tkaniny, nie uwzględniono odpowiednich norm zużycia dla produkcji spodni, co prowadzi do zawyżenia wymagań. Na przykład, jeśli błędnie oszacowano, że potrzeba 900 mb tkaniny, to może wynikać z niepoprawnego założenia, że zużycie jest wyższe niż w rzeczywistości. Podobne błędy występują w przypadku nici i guzików, gdzie obliczenia nie odzwierciedlają rzeczywistego stanu magazynowego. W praktyce ważne jest, aby wziąć pod uwagę zarówno całkowite wymagania produkcyjne, jak i dostępne zasoby. Typowy błąd myślowy polega na nieuwzględnieniu istniejących zapasów, co prowadzi do nadmiernego planowania zakupów. Utrzymywanie właściwego poziomu zapasów i efektywne zarządzanie nimi jest kluczowe w celu minimalizacji kosztów i optymalizacji procesów produkcyjnych. Dlatego tak istotne jest prawidłowe przeliczenie i uwzględnienie wszystkich zmiennych, aby uniknąć nieporozumień w dalszym etapie produkcji.

Pytanie 14

Który typ towaru nie powinien być przechowywany w magazynie otwartym?

A. Drewno na podkładach przykryte folią
B. Gaz płynny w butlach
C. Cement w workach
D. Węgiel ułożony w stosach
Cement jest materiałem budowlanym, który powinien być składowany w sposób zapewniający jego ochronę przed wilgocią oraz innymi czynnikami atmosferycznymi. Magazynowanie cementu w workach na otwartej przestrzeni naraża go na działanie deszczu, śniegu oraz wysokiej wilgotności, co prowadzi do jego aglomeracji i utraty właściwości użytkowych. Zgodnie z normami branżowymi, cement powinien być przechowywany w suchych, zamkniętych pomieszczeniach lub na podestach, które chronią go przed bezpośrednim kontaktem z wodą. Przykładem dobrych praktyk jest składowanie cementu w przeznaczonych do tego magazynach, które są wentylowane i zabezpieczone przed wpływem warunków atmosferycznych. Dzięki odpowiedniemu magazynowaniu cement zachowuje swoje parametry techniczne, co jest kluczowe dla jakości budowy, a także dla bezpieczeństwa konstrukcji. Ponadto, magazynowanie cementu w odpowiednich warunkach wpływa na ekonomikę procesów budowlanych poprzez zmniejszenie odpadów materiałowych oraz kosztów związanych z reklamacjami i naprawami.

Pytanie 15

Przykładem opakowania, które służy do tworzenia jednostek ładunkowych w magazynach oraz podczas transportu, jest

A. pudełko
B. tektura
C. flaszka
D. paleta
Paleta jest istotnym elementem w procesie formowania jednostek ładunkowych, zarówno w magazynach, jak i podczas transportu towarów. Została zaprojektowana w celu zwiększenia efektywności przechowywania i transportu, co znajduje odzwierciedlenie w powszechnym stosowaniu palet w branży logistycznej. Dzięki standardowym wymiarom, które są zgodne z międzynarodowymi normami, palety umożliwiają łatwe załadunki i rozładunki, przyspieszając procesy logistyczne. Umożliwiają one także efektywne wykorzystanie przestrzeni, zarówno w magazynach, jak i w środkach transportu, takich jak ciężarówki czy kontenery. Warto również zauważyć, że stosowanie palet wspiera systemy zarządzania łańcuchem dostaw, umożliwiając łatwe śledzenie i kontrolę zapasów. Każda paleta, w zależności od materiału i konstrukcji, może być dostosowana do specyficznych wymagań ładunków, co czyni je niezwykle wszechstronnym rozwiązaniem w logistyce i magazynowaniu.

Pytanie 16

Zakład produkujący samochody otrzymał zamówienie na wykonanie 70 samochodów. Ustal, na podstawie danych zawartych w tabeli, ile silników powinna zamówić fabryka, aby zamówienie zostało zrealizowane. Przy obliczeniach należy uwzględnić zapas w magazynie i stan produkcji w toku.

Pozycja w kartotece magazynowejZapas w magazynie w szt.Produkcja w toku w szt.
Akumulator8010
Koła30020
Silnik50-
Szyba przednia30-

A. 30 szt.
B. 5 szt.
C. 20 szt.
D. 10 szt.
Odpowiedź 20 sztuk jest prawidłowa, ponieważ w kontekście produkcji samochodów kluczowe jest dokładne oszacowanie potrzebnych komponentów, aby zrealizować zamówienie. W tym przypadku fabryka musi dostarczyć 70 samochodów. Po uwzględnieniu zapasu w magazynie i analizy stanu produkcji w toku, można stwierdzić, że fabryka ma niedobór 20 silników. Praktyka zamawiania odpowiednich ilości komponentów jest zgodna z zasadami zarządzania łańcuchem dostaw, które podkreślają znaczenie planowania produkcji oraz dbałości o minimalizację zapasów. W branży motoryzacyjnej, w której czas i precyzja są kluczowe, zastosowanie systemów ERP (Enterprise Resource Planning) jest powszechne w celu monitorowania stanów magazynowych oraz synchronizacji zamówień. Dobre praktyki wymagają również, aby przed złożeniem zamówienia na komponenty, dokładnie ocenić popyt i dostępność zasobów, co pozwala na efektywniejsze zarządzanie kosztami i czasem produkcji.

Pytanie 17

Nośność gniazda regałowego, przystosowanego do przechowywania 3 paletowych jednostek ładunkowych (pjł), wynosi 4 000 kg. Jaki jest wskaźnik wykorzystania nośności tego gniazda, jeżeli znajduje się w nim 2 pjł, z których każda ma masę brutto 1 t?

A. 0,80
B. 0,50
C. 0,25
D. 0,75
Poprawna odpowiedź to 0,50. Wskaźnik wykorzystania nośności gniazda regałowego oblicza się jako stosunek łącznej masy ładunków umieszczonych w gnieździe do jego maksymalnej nośności. W tym przypadku, mamy dwie paletowe jednostki ładunkowe, każda o masie brutto 1 t (czyli 1000 kg). Łączna masa ładunków wynosi więc 2 t (2000 kg). Nośność gniazda wynosi 4000 kg. Obliczając wskaźnik, dzielimy 2000 kg przez 4000 kg, co daje nam 0,50. Oznacza to, że wykorzystujemy 50% dostępnej nośności, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w zakresie magazynowania, gdzie dąży się do optymalizacji przestrzeni i zabezpieczenia towarów. W praktyce, odpowiednie monitorowanie wskaźnika wykorzystania nośności jest kluczowe w zarządzaniu zapasami oraz w zapewnieniu bezpieczeństwa operacji magazynowych.

Pytanie 18

Zastosowanie powierzchni ładunkowej palety przez opakowania transportowe o prostokątnym kształcie powinno wynosić

A. 100%, lecz nie mniej niż 90%
B. 92%, lecz nie mniej niż 90%
C. 110%, lecz nie mniej niż 105%
D. 95%, lecz nie mniej niż 80%
Wybór odpowiedzi 100%, ale nie mniej niż 90% jest poprawny, ponieważ odnosi się do zasad efektywnego wykorzystania powierzchni ładunkowej palety. W praktyce oznacza to, że opakowania transportowe powinny być zaprojektowane tak, aby maksymalizować wykorzystanie dostępnej powierzchni palety, co przekłada się na oszczędności w kosztach transportu oraz zwiększenie efektywności operacyjnej. Przykładowo, jeżeli wykorzystamy 100% powierzchni palety, pozwala to na przewożenie większej liczby towarów w jednym kursie, co zmniejsza liczbę transportów i związane z nimi emisje CO2. Idąc tym tropem, zgodnie z normami branżowymi, takimi jak ISO 3394, zaleca się, aby opakowania miały kształty i wymiary, które umożliwiają pełne wypełnienie palet, co minimalizuje puste przestrzenie. Warto również zwrócić uwagę na odpowiednie rozmieszczenie ładunku, aby zachować równowagę i stabilność podczas transportu, co jest kluczowe dla bezpieczeństwa w logistyce.

Pytanie 19

System HRM (Human Resource Management) dotyczy

A. zarządzania kadrami
B. organizacji sprzedaży
C. planowania budżetu
D. optymalizacji dostaw
Zarządzanie personelem to kluczowy element systemu HRM (Human Resource Management), który koncentruje się na zarządzaniu zasobami ludzkimi w organizacji. Obejmuje takie działania jak rekrutacja, selekcja, szkolenie, ocena pracowników oraz rozwój kariery. W praktyce, dobry system HRM umożliwia przedsiębiorstwom skuteczne dopasowanie kompetencji pracowników do potrzeb organizacji, co jest zgodne z najlepszymi praktykami branżowymi. Przykładem zastosowania zarządzania personelem może być wdrożenie programów szkoleń dla pracowników, co nie tylko zwiększa ich efektywność, ale również motywację do pracy. Zgodnie z standardami, efektywne zarządzanie personelem prowadzi do poprawy retencji pracowników, co jest świadectwem zdrowego środowiska pracy. Dodatkowo, HRM uwzględnia aspekty takie jak różnorodność w miejscu pracy oraz budowanie kultury organizacyjnej, co jest niezwykle istotne w kontekście globalizacji i zmieniających się trendów rynkowych.

Pytanie 20

W magazynie przeprowadzono klasyfikację ABC całego asortymentu z uwagi na częstotliwość pobrań. Towary, które zakwalifikowano do grupy A, powinny być składowane

A. w pobliżu strefy przyjęć
B. pomiędzy strefą depozytu a strefą składowania
C. pomiędzy strefą przyjęć a strefą depozytu
D. w bliskim sąsiedztwie strefy wydań
Odpowiedź blisko strefy wydań jest prawidłowa, ponieważ artykuły zaliczone do grupy A w analizie ABC są najważniejsze dla procesu magazynowego. Często są to produkty o najwyższej wartości i największej częstotliwości pobrań, co oznacza, że ich szybka dostępność jest kluczowa dla efektywności operacji magazynowych. Umieszczając te artykuły blisko strefy wydań, minimalizujemy czas potrzebny na ich zlokalizowanie i wydanie, co z kolei wpływa na skrócenie czasu realizacji zamówień oraz zwiększa satysfakcję klientów. Przykładowo, w magazynach e-commerce, gdzie szybkość dostawy jest kluczowym czynnikiem konkurencyjnym, umieszczenie produktów A w bezpośredniej bliskości strefy wydań pozwala na efektywniejszą obsługę klientów i lepsze zarządzanie zapasami. W praktyce, wdrażając takie rozwiązania, można osiągnąć znaczną poprawę wydajności procesów logistycznych, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w zakresie zarządzania zapasami i logistyki.

Pytanie 21

Zastosowanie zasady wyznaczania rozmiaru partii dostawy na podstawie formuły Wilsona umożliwia wykorzystanie metod uzupełniania zapasów

A. maksymalnej dostawy oraz s-C-S
B. partia na partię oraz s-S
C. stałej wielkości oraz ROC
D. stałego cyklu oraz ROP
Podejścia wymienione w niepoprawnych odpowiedziach opierają się na błędnych założeniach dotyczących zarządzania zapasami i metod uzupełniania. Metoda partia na partię oraz s-S, mimo że jest popularna w niektórych kontekstach, nie jest zgodna z zasadą ustalania wielkości partii dostawy w oparciu o formułę Wilsona. Zasada ta koncentruje się na optymalizacji wielkości zamówień, co jest kluczowe dla minimalizacji całkowitych kosztów zapasów. Metoda stałej wielkości oraz ROC opiera się na gorszej elastyczności w podejściu do zamówień, ponieważ nie uwzględnia zmieniających się warunków rynkowych i popytu, co prowadzi do niedoskonałości w zarządzaniu zapasami. Z kolei metoda maksymalnej dostawy oraz s-C-S nie jest odpowiednia, ponieważ nie uwzględnia cyklicznych aspektów zamawiania i nie optymalizuje punktu zamówienia, co może prowadzić do sytuacji nadmiernego gromadzenia zapasów lub ich braku. W kontekście dobrych praktyk, zarządzanie zapasami powinno być oparte na elastycznych i adaptacyjnych metodach, które pozwalają na szybkie reagowanie na zmiany w popycie i sytuacji rynkowej. Typowe błędy myślowe to zbytnie uproszczenie problemu zapasów oraz brak zrozumienia związku między kosztami a wielkością zamówienia, co prowadzi do nieefektywnego zarządzania i strat finansowych.

Pytanie 22

Tor wodny, który prowadzi do nabrzeża, jest określany jako

A. awanport
B. baseny portowe
C. reda
D. kanały portowe
Kanały portowe to oznakowane tory wodne, które prowadzą do nabrzeża i są kluczowym elementem infrastruktury portowej. Umożliwiają one bezpieczne i efektywne prowadzenie ruchu statków oraz manewrowanie w obrębie portu. Kanały te są projektowane zgodnie z określonymi normami oraz standardami technicznymi, aby zapewnić odpowiednią głębokość i szerokość, co jest szczególnie istotne w przypadku dużych jednostek pływających. Przykładem zastosowania kanałów portowych może być port morski, gdzie statki towarowe muszą przejść przez wąski kanał, aby dotrzeć do doków. W takich przypadkach istotne jest oznakowanie kanałów, które odbywa się za pomocą boi oraz znaków nawigacyjnych, co pozwala na uniknięcie kolizji oraz osiadania na mieliznach. Praktyczne zastosowanie kanałów portowych obejmuje również procedury manewrowe, które muszą być starannie planowane i wykonywane, aby zapewnić bezpieczeństwo oraz efektywność operacji portowych. Współpraca z pilotami morskim oraz stosowanie odpowiednich narzędzi nawigacyjnych są istotnymi elementami procesu korzystania z kanałów portowych.

Pytanie 23

Który wózek przeznaczony jest do przewozu beczki?

Ilustracja do pytania
A. D.
B. B.
C. C.
D. A.
Wybór innego wózka do przewozu beczek może wynikać z niewłaściwego zrozumienia specyfiki ich konstrukcji i funkcji. Wózki oznaczone literami A, B i D nie są przeznaczone do transportu beczek, co może prowadzić do wielu problemów operacyjnych. Wózki te zwykle nie mają odpowiednich uchwytów, co skutkuje brakiem stabilności podczas transportu. Bez odpowiednich uchwytów, beczki mogą łatwo się przewrócić, co nie tylko zagraża bezpieczeństwu operatora, ale także może prowadzić do cieczy wylewających się z beczek, co może być niebezpieczne, zwłaszcza w przypadku substancji chemicznych. Dodatkowo, brak przystosowania wózka do przewozu beczek może prowadzić do zwiększonego zużycia sprzętu oraz wydłużenia czasu transportu. Typowe błędy myślowe w tym kontekście obejmują założenie, że każdy wózek transportowy może spełniać dowolną funkcję, co jest mylne. Istotne jest, aby wybierać sprzęt zgodny z jego przeznaczeniem, co nie tylko zwiększa bezpieczeństwo, ale również wpływa na efektywność procesów logistycznych. Wybór niewłaściwego wózka może również narazić firmę na dodatkowe koszty związane z uszkodzeniem towaru lub z opóźnieniami w dostawach.

Pytanie 24

W magazynie przed przyjęciem znajdowało się 1 500 szt. towaru, a po przyjęciu 17 500 szt. Oblicz, jaka jest wartość średniego zapasu cyklicznego w tym magazynie, jeśli stanowi ona połowę wartości dostawy?

A. 8 000 szt.
B. 750 szt.
C. 9 000 szt.
D. 8 750 szt.
Błędne odpowiedzi pojawiają się często z powodu niepełnego zrozumienia tego, czym jest średni zapas cykliczny i jak się go oblicza. Wielu uczniów myśli, że oblicza się go na podstawie zapasu przed dostawą lub po dostawie, a to nie do końca tak działa. Trzeba pamiętać, że dostawa to różnica między stanem magazynowym przed i po dostawie. Tutaj w sumie wychodzi 16 000 sztuk dostawy, więc średni zapas cykliczny jako połowa tej wartości to 8 000 sztuk. Jeśli zrozumiesz te zasady, to będzie ci łatwiej planować i prognozować w logistyce, bo niewłaściwa ilość zapasów może naprawdę podnieść koszty i prowadzić do braków towarowych.

Pytanie 25

Samodzielne jednostki ekonomiczne nazywane węzłami logistycznymi, składające się z magazynów, terminali przeładunkowych oraz portów, połączone ze sobą siecią dróg tworzą

A. kanały dystrybucji
B. centrum zaopatrzenia
C. centrum przeładunku
D. sieci logistyczne
Odpowiedzi, które nie odnoszą się do terminu 'sieci logistyczne', wskazują na pewne nieporozumienia związane z definicjami i funkcjami poszczególnych elementów w obrębie logistyki. Kanały dystrybucyjne odnoszą się głównie do dróg, którymi towary są przemieszczane od producenta do konsumenta, ale nie obejmują one pełnej funkcjonalności węzłów logistycznych. Natomiast centrum przeładunkowe to bardziej specyficzne miejsce, które koncentruje się na przetwarzaniu i przekierowywaniu towarów, a nie na ich kompleksowym zarządzaniu w kontekście całej sieci. Centrum zaopatrzeniowe, z drugiej strony, jest związane z procesem zaopatrzenia i nie obejmuje aspektów transportowych i magazynowych, które są kluczowe w sieciach logistycznych. Typowym błędem jest mylenie tych terminów, co prowadzi do uproszczenia złożonej natury logistyki. W rzeczywistości, aby skutecznie zarządzać łańcuchem dostaw, niezbędne jest zrozumienie, jak różne elementy współdziałają w ramach szerokiej sieci logistycznej, co jest kluczowe dla osiągnięcia efektywności operacyjnej.

Pytanie 26

W trakcie pakowania przetworów owocowych w szklanych opakowaniach, pracownicy spedycji mogą być narażeni na

A. zatrucia
B. złamania
C. odmrożenia
D. poparzenia
Odpowiedzi takie jak poparzenia, zatrucia i odmrożenia, choć mogą być istotnymi zagadnieniami w różnych kontekstach pracy, nie są bezpośrednio związane z ryzykiem, jakie pracownicy spedycyjni napotykają podczas pracy z przetworami owocowymi w opakowaniach szklanych. Poparzenia mogą wystąpić w sytuacjach, gdy pracownicy mają kontakt z gorącymi przedmiotami lub substancjami, co jest mało prawdopodobne w kontekście pakowania przetworów owocowych, które zazwyczaj wymagają działań w chłodnym środowisku. Zatrucia, chociaż mogą być związane z kontaktami chemicznymi, są rzadziej spotykane w pracy z produktami spożywczymi, które podlegają rygorystycznym normom jakości i bezpieczeństwa. Z kolei odmrożenia są problemem, który występuje w ekstremalnych warunkach, gdzie temperatury otoczenia spadają znacznie poniżej zera, co również nie dotyczy typowego środowiska pracy w magazynach czy zakładach spedycyjnych zajmujących się przetworami owocowymi. W związku z tym, koncentrowanie się na złamaniach jako głównym zagrożeniu wydaje się być bardziej uzasadnione, zwłaszcza w kontekście fizycznych obciążeń oraz operacji związanych z przenoszeniem ciężkich i kruchych opakowań.

Pytanie 27

Nazwa systemu zarządzania przepływem materiałów, który polega na wypełnianiu dokumentu towarzyszącego produktowi w trakcie jego transportu między stanowiskami produkcyjnymi a działem transportu, to

A. KANBAN
B. JUST for YOU
C. ABC
D. KAIZEN
KAIZEN, będący koncepcją ciągłego doskonalenia, skupia się na poprawie procesów poprzez niewielkie, stopniowe zmiany, a nie na systematycznym zarządzaniu przepływem materiałów. Choć KAIZEN jest ważnym elementem w efektywnym zarządzaniu produkcją, nie odnosi się bezpośrednio do koordynacji przepływu materiałów w taki sposób, jak KANBAN. Możliwe jest mylenie KAIZEN z KANBAN, ponieważ obie koncepcje są częścią filozofii Lean. Jednakże KAIZEN nie wprowadza bezpośrednich mechanizmów do monitorowania i zarządzania stanem zapasów w czasie rzeczywistym. ABC, czyli metoda klasyfikacji zapasów, koncentruje się na grupowaniu produktów według ich wartości i znaczenia, co nie odpowiada opisanemu w pytaniu systemowi koordynacji przepływu materiałów. Klasyfikacja ABC jest użyteczna w zarządzaniu zapasami, ale nie dostarcza narzędzi do monitorowania przepływu materiałów między jednostkami produkcyjnymi. JUST for YOU to termin, który nie jest uznawany w kontekście zarządzania produkcją, a raczej odnosi się do personalizacji oferty, co jest zupełnie innym zagadnieniem. Wybór niewłaściwych pojęć może prowadzić do nieporozumień w zarządzaniu procesami produkcyjnymi, dlatego ważne jest zrozumienie specyficznych zadań, jakie pełnią różne metody w kontekście efektywności operacyjnej.

Pytanie 28

Centrum dystrybucji poniosło miesięczne wydatki na transport w wysokości 100 000 zł oraz na utrzymanie zapasów w wysokości 800 000 zł. W kolejnym miesiącu prognozuje się, że koszty transportu wzrosną o 5%, podczas gdy wydatki na utrzymanie zapasów pozostaną bez zmian. Jakie będą łączne koszty transportu i utrzymania zapasów w nadchodzącym miesiącu?

A. 840 000 zł
B. 905 000 zł
C. 945 000 zł
D. 950 000 zł
Jak chcesz obliczyć koszty transportu i utrzymania zapasów w przyszłym miesiącu, to na początku musisz przeliczyć nowe koszty transportu. W tym miesiącu wynoszą one 100 000 zł, ale przewiduje się, że o 5% to wzrośnie. Więc 100 000 zł razy 0,05 daje nam 5 000 zł. Dodajesz to do obecnych kosztów, czyli 100 000 zł + 5 000 zł i wychodzi 105 000 zł. Koszty utrzymania zapasów zostają na poziomie 800 000 zł, więc jak wszystko razem dodasz: 105 000 zł + 800 000 zł, to otrzymasz 905 000 zł. Te obliczenia są ważne, bo w zarządzaniu finansami trzeba na bieżąco monitorować i przewidywać wydatki. A efektywna logistyka też się przydaje, bo może pomóc zoptymalizować koszty transportowe i zaoszczędzić trochę kasy.

Pytanie 29

Jaką kwotę trzeba będzie zapłacić za rozładunek 360 paletowych jednostek ładunkowych (pjł), jeżeli koszt wynajmu wózka widłowego to 0,50 zł/pjł, a wydatki na godzinę pracy kierowcy wózka wynoszą 20,00 zł? Rozładunek jednej pjł trwa przeciętnie 1 minutę.

A. 120,00 zł
B. 180,00 zł
C. 300,00 zł
D. 200,00 zł
Poprawna odpowiedź wynosi 300,00 zł, co można obliczyć na podstawie podanych danych. Koszt wynajęcia wózka widłowego to 0,50 zł za jedną paletową jednostkę ładunkową (pjł). Dla 360 pjł koszt wynajmu wynosi 0,50 zł * 360 = 180,00 zł. Ponadto, czas rozładunku jednej pjł wynosi 1 minutę, co oznacza, że rozładunek 360 pjł zajmie 360 minut, czyli 6 godzin. Koszt pracy kierowcy wózka widłowego to 20,00 zł za godzinę, co daje koszt 6 godzin równy 20,00 zł * 6 = 120,00 zł. Łączny koszt rozładunku to suma kosztu wynajmu wózka i kosztu pracy kierowcy: 180,00 zł + 120,00 zł = 300,00 zł. Praktyczne zastosowanie tego obliczenia pokazuje, jak istotne jest precyzyjne szacowanie kosztów w logistyce, zwłaszcza przy planowaniu budżetu operacyjnego oraz optymalizacji procesów magazynowych.

Pytanie 30

Przedsiębiorstwo otrzymało zamówienie na 1 500 gier planszowych. W magazynie wyrobów gotowych znajduje się 645 gier planszowych, a produkcja w toku wynosi 185 gier planszowych. Uwzględniając stan magazynowy, produkcję w toku oraz strukturę wyrobu gotowego oblicz, ile kostek brakujących do realizacji zamówienia gier planszowych, należy wydać z magazynu?

Ilustracja do pytania
A. 4 020 kostek.
B. 3 120 kostek.
C. 2 010 kostek.
D. 670 kostek.
Odpowiedź 2010 kostek jest naprawdę trafna, bo świetnie uwzględnia wszystko, co potrzeba do zrealizowania zamówienia na 1500 gier planszowych. Żeby obliczyć, ile kostek nam brakuje, najpierw musimy ogarnąć, ile gier mamy w magazynie i które są w produkcji. W tym przypadku 645 gier czeka na półce, a 185 jest w produkcji, więc razem mamy 830 dostępnych gier. Jak odejmiemy tę liczbę od zamówionych 1500, to wyjdzie, że brakuje nam 670 gier do wyprodukowania. Skoro każda gra wymaga 3 kostek, to musimy pomnożyć 670 przez 3, co daje nam 2010. To podejście zgadza się z dobrymi praktykami w zarządzaniu zapasami, bo pokazuje, jak ważne jest dokładne liczenie tego, co mamy, żeby zrealizować zamówienia na czas i nie trwonić kasy na produkcję. Zrozumienie tego procesu jest naprawdę istotne w logistyce i produkcji, bo pozwala lepiej planować zasoby i przyszłe zamówienia.

Pytanie 31

Korzystając z zamieszczonej tabeli, wskaż przenośnik, który należy zastosować do transportu jednostek ładunkowych o szerokości wynoszącej 110 cm i wadze 30 kg każda?

PrzenośnikRolkowyTaśmowyWibracyjnyŁańcuchowy
Maksymalne obciążenie20 kg150 kg10 kg200 kg
Maksymalna szerokość550 mm1 000 mm350 mm2 000 mm

A. Taśmowy.
B. Łańcuchowy.
C. Wibracyjny.
D. Rolkowy.
Przenośnik łańcuchowy to naprawdę dobre rozwiązanie do transportu ładunków o szerokości 110 cm i wadze 30 kg każda. Jego parametry techniczne idealnie pasują do tego, co potrzebujemy. W porównaniu do innych typów przenośników, łańcuchowe mają dużą nośność, więc mogą przenosić cięższe rzeczy – nawet do 200 kg. W praktyce często widuje się je w magazynach, fabrykach czy przemyśle spożywczym, gdzie przewozi się ciężkie i spore towary. Co ważne, dzięki swojej konstrukcji, przenośniki łańcuchowe radzą sobie z różnymi produktami, co czyni je bardzo uniwersalnymi. Ich maksymalna szerokość to aż 2000 mm, więc bez problemu obsłużą ładunki o szerokości 110 cm, minimalizując ryzyko uszkodzeń. Wybór właściwego przenośnika jest naprawdę kluczowy dla sprawnej logistyki, a branżowe standardy jasno mówią, że przenośniki łańcuchowe są w tej sytuacji najlepsze. To potwierdza, że są niezawodne i wszechstronne.

Pytanie 32

Przedsiębiorstwo ustaliło kryteria doboru dostawców, przypisując im odpowiednie wagi: jakość - waga 0,6; cena - waga 0,4. Na podstawie danych zamieszczonych w tabeli oceń, z którym dostawcą przedsiębiorstwo powinno nawiązać współpracę, jeżeli oceny dostawców w ramach kryteriów są od 1 do 4 (1 - ocena najgorsza, 4 - ocena najlepsza).

DostawcaWyszczególnienie
A.Jakość: II gatunek
Cena: 2,80 zł
B.Jakość: I gatunek
Cena: 3,00 zł
C.Jakość: III gatunek
Cena: 2,00 zł
D.Jakość: IV gatunek
Cena: 1,90 zł

A. B.
B. D.
C. C.
D. A.
Dostawca B został wybrany jako najlepszy wybór przez przedsiębiorstwo na podstawie zastosowanej metody analizy dostawców, która uwzględniała przypisane wagi kryteriów jakości i ceny. Oceniając dostawców w skali od 1 do 4 i przeliczoną ich ocenę na podstawie wag, dostawca B osiągnął ważoną średnią równą 2,8. Taki wynik pokazuje, że dostawca ten zapewnia odpowiedni balans między jakością a ceną, co jest kluczowe w podejmowaniu decyzji o wyborze partnerów handlowych. W praktyce, przedsiębiorstwa stosują często podobne metody oceny, aby zminimalizować ryzyko związane z jakością dostarczanych towarów oraz z zapewnieniem konkurencyjnych cen. Dla przykładu, w branży produkcyjnej, wybór dostawców o wysokiej jakości materiałów, przy jednoczesnym zachowaniu akceptowalnych kosztów, może znacząco wpłynąć na rentowność i efektywność operacyjną firmy, co potwierdzają analizy rynku i dobre praktyki w zarządzaniu łańcuchem dostaw.

Pytanie 33

Jaki będzie wskaźnik skupu opakowań, jeśli w danym roku wykorzystano 8 000 szt. skrzyń, a od odbiorców zakupiono 4 800 szt. skrzyń?

A. 0,3
B. 0,5
C. 0,9
D. 0,6
Wskaźnik skupu opakowań obliczamy, dzieląc liczbę odzyskanych skrzyń przez liczbę zużytych skrzyń. W tym przypadku, mamy 4 800 szt. skrzyń odkupionych od odbiorców i 8 000 szt. skrzyń zużytych. Obliczenie wygląda następująco: 4 800 / 8 000 = 0,6. Oznacza to, że 60% skrzyń zostało odzyskanych, co jest wskaźnikiem efektywności procesu recyklingu i zarządzania odpadami. Wysoki wskaźnik skupu opakowań jest kluczowy dla zrównoważonego rozwoju, ponieważ przekłada się na mniejsze zużycie surowców naturalnych oraz mniejszą ilość odpadów na wysypiskach. W branży opakowaniowej standardy takie jak ISO 14001 dotyczące zarządzania środowiskowego promują praktyki zwiększające efektywność odzyskiwania opakowań. Przykładem mogą być programy zwrotu opakowań, które nie tylko motywują konsumentów do oddawania opakowań, ale także generują oszczędności dla firm poprzez zmniejszenie kosztów zakupu nowych materiałów.

Pytanie 34

Maksymalna masa ładunków, które mogą być ręcznie podnoszone i przenoszone przez kobiety podczas stałej pracy, wynosi

A. 12 kg
B. 10 kg
C. 25 kg
D. 20 kg
Odpowiedź 12 kg jest poprawna, ponieważ zgodnie z przepisami prawa pracy oraz zaleceniami instytucji zajmujących się bezpieczeństwem i higieną pracy, maksymalny dopuszczalny ciężar, jaki może być ręcznie podnoszony przez kobiety w stałej pracy, wynosi właśnie 12 kg. W praktyce oznacza to, że w przypadku wykonywania czynności związanych z ręcznym przenoszeniem ładunków, należy przestrzegać tego limitu, aby zminimalizować ryzyko urazów mięśniowo-szkieletowych. W warunkach pracy, gdzie wymagane jest częste podnoszenie i przenoszenie ciężarów, istotne jest również wdrażanie systemów wsparcia, takich jak wózki transportowe czy podnośniki, które mogą znacznie zmniejszyć obciążenie pracowników. Przykładem mogą być magazyny, gdzie kobiety na co dzień zajmują się sortowaniem i przenoszeniem paczek. Zastosowanie tych zasad nie tylko chroni zdrowie pracowników, ale także zwiększa efektywność pracy, co jest istotne dla każdej organizacji.

Pytanie 35

Wykorzystanie strategii Just in Time (czyli dokładnie na czas) pozwala między innymi na zarządzanie

A. pracownikami
B. promocją
C. reklamą
D. zapasami
Strategia Just in Time (JIT) jest kluczowym podejściem w zarządzaniu zapasami, które skupia się na minimalizacji ilości towarów przechowywanych w magazynach i dostosowywaniu produkcji do rzeczywistego popytu. Dzięki JIT organizacje mogą redukować koszty związane z przechowywaniem, a także zmniejszać ryzyko przestarzałych produktów. Implementacja JIT wymaga ścisłej współpracy z dostawcami, aby zapewnić, że materiały i komponenty są dostarczane dokładnie w momencie, gdy są potrzebne w procesie produkcyjnym. Przykładem zastosowania tej strategii może być branża motoryzacyjna, w której producenci, tacy jak Toyota, wykorzystują JIT do optymalizacji łańcucha dostaw. Stosując JIT, firmy mogą zwiększyć elastyczność produkcji i lepiej reagować na zmieniające się potrzeby klientów, co jest szczególnie istotne w dynamicznie rozwijających się rynkach.

Pytanie 36

Zapewnienie dostępności produktów we wszystkich możliwych lokalizacjach sprzedaży w określonym etapie kanału, w obrębie wyodrębnionego terytorium rynkowego, określa się mianem dystrybucji?

A. wielokanałowej
B. wyłącznej
C. intensywnej
D. selektywnej
Odpowiedź "intensywnej" jest poprawna, ponieważ dystrybucja intensywna odnosi się do strategii, w której producent dąży do oferowania swoich produktów we wszystkich dostępnych punktach sprzedaży na danym rynku. Celem takiego podejścia jest maksymalizacja dostępności produktów dla konsumentów, co zwiększa ich szanse na dokonanie zakupu. Przykładem może być strategia stosowana przez producentów napojów bezalkoholowych, którzy starają się, aby ich produkty były obecne w każdej możliwej lokalizacji, od supermarketów po mniejsze sklepy osiedlowe. W praktyce, dystrybucja intensywna jest szczególnie przydatna w branżach, gdzie kluczowe znaczenie ma szybka rotacja towaru oraz zaspokojenie potrzeb klientów, którzy oczekują natychmiastowego dostępu do produktów. Zastosowanie takiej strategii przyczynia się do budowy silnej obecności marki na rynku oraz umacnia lojalność klientów, którzy wiedzą, że mogą znaleźć dany produkt w pobliżu swojego miejsca zamieszkania.

Pytanie 37

Na zdjęciu przedstawiono

Ilustracja do pytania
A. kolektor danych.
B. mobilną drukarkę etykiet.
C. bramkę fal radiowych.
D. poziomy skaner kodów kreskowych.
Wybór mobilnej drukarki etykiet, bramki fal radiowych lub poziomego skanera kodów kreskowych wskazuje na typowe nieporozumienia dotyczące funkcji i zastosowań urządzeń technologicznych. Mobilna drukarka etykiet jest urządzeniem zaprojektowanym głównie do drukowania etykiet, a więc nie jest w stanie zbierać ani przetwarzać danych. Jej rola ogranicza się do generowania materiałów identyfikacyjnych, co jest zgoła inną funkcjonalnością niż kolektor danych, który aktywnie zbiera i analizuje informacje. Bramki fal radiowych, z drugiej strony, są stosowane w kontekście komunikacji bezprzewodowej, co znacznie różni się od działania kolektorów danych, które są skoncentrowane na gromadzeniu danych bezpośrednio w terenie. Poziomy skaner kodów kreskowych, chociaż może wydawać się na pierwszy rzut oka zbliżony do funkcji kolektora danych, to jednak jest urządzeniem stacjonarnym, które nie ma zdolności do zarządzania danymi w terenie. Typowe błędy myślowe polegają na myleniu funkcji urządzeń oraz ich zastosowań. Zrozumienie specyfiki każdego z tych urządzeń oraz ich zastosowania w kontekście zarządzania danymi jest kluczowe dla skutecznego operowania w środowisku złożonych procesów logistycznych i handlowych.

Pytanie 38

Przedstawiony znak umieszczony na opakowaniu ładunku informuje o konieczności chronienia go przed

Ilustracja do pytania
A. upadkiem.
B. rozmrożeniem.
C. promieniowaniem.
D. wilgocią.
Poprawna odpowiedź "upadkiem" jest związana z międzynarodowymi standardami oznakowania, które mają na celu zapewnienie bezpieczeństwa transportu i przechowywania ładunków. Znak ten wskazuje, że ładunek jest wrażliwy na uszkodzenia mechaniczne, szczególnie w wyniku upadku. W praktyce oznacza to, że osoby zajmujące się obsługą takiego ładunku muszą zachować szczególną ostrożność podczas jego przenoszenia, załadunku i rozładunku. Przykładem mogą być delikatne urządzenia elektroniczne lub szkło, które wymagają odpowiedniego zabezpieczenia, aby uniknąć kosztownych uszkodzeń. W branży logistycznej istnieją również konkretne normy, takie jak ISO 9001, które podkreślają znaczenie ochrony ładunków przed uszkodzeniami, co obejmuje odpowiednie szkolenie pracowników i stosowanie właściwych technik pakowania oraz transportu. Takie działanie nie tylko zwiększa bezpieczeństwo, ale również pozytywnie wpływa na reputację firmy oraz zadowolenie klientów.

Pytanie 39

Na podstawie fragmentu dyrektywy, preferowanym sposobem w zakresie postępowania z opakowaniami jest

„Dyrektywa 94/62/EC odwołuje się do zasady zrównoważonego rozwoju i zaleca stosowanie różnorodnych form oddziaływania na podmioty gospodarcze, w tym instrumentów dobrowolnych oraz narzędzi ekonomicznych.

Preferowanym sposobem postępowania z opakowaniami powinno być uniknięcie powstania problemu zużytych opakowań (czyli ograniczanie ich ilości i stosowanie opakowań wielokrotnego użytku), następnie odzysk zużytych opakowań bądź surowców, gospodarcze wykorzystanie, a na końcu inne sposoby zagospodarowania."

A. utylizacja, zagospodarowanie, przetwarzanie, odzysk.
B. ograniczenie, odzysk, wykorzystanie, zagospodarowanie.
C. składowanie, recykling, ponowne wykorzystanie.
D. recykling, wielokrotne wykorzystanie, składowanie.
Odpowiedź "ograniczenie, odzysk, wykorzystanie, zagospodarowanie" jest zgodna z dyrektywą 94/62/EC, która promuje hierarchię działań w zakresie opakowań. W pierwszej kolejności, kluczowe jest ograniczenie ilości odpadów poprzez stosowanie opakowań wielokrotnego użytku oraz zmniejszanie objętości i liczby opakowań. Kolejnym krokiem jest odzysk, który obejmuje procesy takie jak recycling czy kompostowanie, gdzie zużyte opakowania są przetwarzane w celu ponownego wykorzystania materiałów. Trzecim aspektem jest wykorzystanie, które odnosi się do użycia opakowań w nowych produktach lub procesach. Ostateczne zagospodarowanie dotyczy sytuacji, kiedy inne metody nie są już możliwe, a odpadki są usuwane w sposób zgodny z normami ochrony środowiska. Przykładem zastosowania tej hierarchii może być firma stosująca opakowania zwrotne, która nie tylko zmniejsza ilość odpadów, ale także promuje zrównoważony rozwój i oszczędność surowców.

Pytanie 40

Firma transportowa realizuje przewozy kontenerów na trasie Gdynia-Warszawa-Gdynia. W maju 2013 roku firma poniosła koszty stałe na wszystkie zrealizowane przewozy w kwocie 4 000 zł, a koszty zmienne wyniosły 3,50 zł za 1 km. Jakie były łączne koszty na 1 km, jeśli firma zrealizowała 10 kursów w obie strony, a odległość pomiędzy Gdynią a Warszawą wynosi 400 km?

A. 4,80 zł/km
B. 4,40 zł/km
C. 4.00 zł/km
D. 4,20 zł/km
Niezrozumienie kosztów całkowitych w kontekście transportu może prowadzić do błędnych obliczeń. Często myli się różnicę między kosztami stałymi a zmiennymi, co wpływa na kalkulację kosztów na kilometr. Koszty stałe, takie jak wynajem pojazdów czy opłaty administracyjne, pozostają niezmienne, niezależnie od liczby przewozów, a ich rozkład na transporty jest kluczowy dla określenia ceny za kilometr. Wiele osób może błędnie pomyśleć, że istotne są tylko koszty zmienne, co jest mylące. Na przykład, przy obliczaniu kosztu 4,40 zł/km, ktoś mógłby założyć, że wszystkie koszty zmienne są uwzględnione, jednak nie wziąłby pod uwagę pełnych kosztów stałych. Kolejnym typowym błędem jest zignorowanie całkowitego dystansu przejechanego przez przewozy. Jeśli ktoś obliczyłby koszt na podstawie jedynie pojedynczego kursu w obie strony, mógłby wynieść koszt na poziomie 4,20 zł/km, co jest również nieprawidłowe. W kontekście branży transportowej niezwykle ważne jest dokładne rozumienie tych elementów, aby skutecznie planować finanse i podejmować decyzje dotyczące cen usług, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w zarządzaniu logistyka.