Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik reklamy
  • Kwalifikacja: PGF.07 - Wykonywanie przekazu reklamowego
  • Data rozpoczęcia: 15 maja 2025 11:45
  • Data zakończenia: 15 maja 2025 12:19

Egzamin zdany!

Wynik: 31/40 punktów (77,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Którą strategię marketingową powinna zarekomendować agencja reklamowa przedsiębiorstwu, którewspółpracuje wyłącznie z jednym klientem?

A. Marketingu masowego
B. Marketingu niezróżnicowanego
C. Marketingu zróżnicowanego
D. Marketingu zindywidualizowanego
Marketing zindywidualizowany jest jak skrojony na miarę garnitur - idealnie dopasowany do potrzeb konkretnego klienta. Kiedy firma współpracuje tylko z jednym klientem, kluczowe jest zrozumienie jego specyficznych wymagań i dostosowanie oferty tak, aby maksymalnie zaspokoić jego oczekiwania. Taka strategia pozwala na budowanie długotrwałych relacji biznesowych, które często owocują stałymi zleceniami i lojalnością klienta. Przykładem zastosowania tej metody może być indywidualne podejście do tworzenia kampanii reklamowej dla dużej korporacji, gdzie każdy szczegół jest konsultowany, a rozwiązania są unikalne. W praktyce to oznacza dostosowywanie komunikatów marketingowych, ofert, a nawet całych strategii do jednego, konkretnego odbiorcy. Branżowe standardy mówią, że personalizacja jest kluczem do efektywnego marketingu w takich relacjach B2B. W świecie biznesu, gdzie zaufanie i trwałe relacje mają ogromną wartość, zindywidualizowany marketing jest nie tylko opcją, ale wręcz koniecznością. Z mojego doświadczenia wynika, że klienci, którzy czują się docenieni i słuchani, chętniej wracają i polecają firmę innym.

Pytanie 2

W projekcie logotypu wykorzystano model kolorów CMYK: 30% czerni, 60% karmazynu, 70% żółtego i 20% turkusu. Które przydzielenie wartości cyfrowej kolorów jest poprawne?

A. CMYK (60, 20, 70, 30)
B. CMYK (30, 20, 60, 70)
C. CMYK (70, 30, 20, 60)
D. CMYK (20, 60, 70, 30)
Model kolorów CMYK jest powszechnie stosowany w druku, gdzie kolory tworzone są poprzez nakładanie kolejnych warstw atramentów. W podanym przypadku mamy procentowe wartości: 30% czerni, 60% karmazynu, 70% żółtego i 20% turkusu. Odpowiedź CMYK (20, 60, 70, 30) jest poprawna, gdyż kolejność w tym modelu to cyjan, magenta, żółty i czarny. Ciekawostką jest to, że model CMYK opiera się na zasadzie subtraktywnego mieszania kolorów, co oznacza, że każdy dodany kolor zmniejsza ilość światła odbitego od powierzchni. Na przykład, kiedy projektujesz wizytówki czy plakaty, warto znać ten model, bo drukarnie korzystają z CMYK, a nie z RGB, który jest stosowany dla ekranów. Ważne jest również, aby pamiętać, że różne drukarnie mogą mieć nieco inne profile kolorów, co może wpływać na ostateczny wygląd wydruków, więc zawsze dobrze jest zamówić próbki przed masową produkcją. Ponadto, CMYK jest bardziej ograniczony w zakresie kolorów w porównaniu do RGB, co oznacza, że niektóre jaskrawe kolory z ekranu mogą wyglądać mniej intensywnie po wydrukowaniu.

Pytanie 3

Który z wymienionych nośników reklamowych został przygotowany dla klienta jako plik z rozszerzeniemMP3?

A. Plakat wielkoformatowy
B. Spot radiowy
C. Spot telewizyjny
D. Animacja komputerowa
Spot radiowy to doskonały przykład zastosowania formatu MP3, który jest popularnym standardem kompresji dźwięku. MP3 jest szeroko stosowany w branży audio, zwłaszcza w radiu, dzięki swojej zdolności do utrzymania wysokiej jakości dźwięku przy stosunkowo małych rozmiarach plików. Dzięki temu możliwe jest przesyłanie i przechowywanie dużej ilości materiału audio przy minimalnym obciążeniu sieci. Współcześnie większość stacji radiowych korzysta z plików MP3 do emisji reklam i audycji, co pozwala na efektywne zarządzanie zasobami. Oprócz tego, MP3 jest formatem zgodnym z większością urządzeń odtwarzających i aplikacji, co zwiększa jego uniwersalność. Branża reklamowa często wykorzystuje spoty radiowe w formacie MP3 do kampanii promocyjnych, ponieważ pozwalają one dotrzeć do szerokiej grupy odbiorców w sposób elastyczny i efektywny kosztowo. Format MP3, dzięki swojej popularności, jest również wspierany przez wiele programów do edycji dźwięku, co ułatwia produkcję i modyfikację materiałów reklamowych. Dalsze eksplorowanie audio w reklamie, jak podcasty czy streaming, również bazuje na podobnych technologiach, co pokazuje, jak ważny jest wybór odpowiedniego formatu dla konkretnego medium.

Pytanie 4

Do wykonania reklamy z wykorzystaniem folii OWV (One Way Vision) stosuje się technikę

A. druku solwentowego
B. druku offsetowego
C. termotransferu
D. fleksografii
Wybór niepoprawnej techniki druku dla folii OWV wynika z różnych błędów myślowych i nieporozumień na temat zastosowań każdej z metod. Fleksografia, na przykład, to technika druku używana głównie w produkcji opakowań oraz materiałów reklamowych na elastycznych podłożach, takich jak folie, ale nie jest idealna dla OWV. Jest to metoda bardziej odpowiednia do dużych nakładów, gdzie nie wymaga się tak wysokiej odporności na warunki zewnętrzne jak w przypadku solwentu. Termotransfer z kolei jest techniką powlekania, która stosuje się głównie w personalizacji odzieży, takich jak nadruki na koszulkach. W przypadku folii OWV, jej specyficzna struktura, pełna mikrootworów, nie nadaje się do tego rodzaju drukowania, które wymaga mniej porowatych powierzchni. Druk offsetowy, chociaż popularny i szeroko stosowany w druku masowym, jak książki czy czasopisma, nie jest najbardziej efektywny dla aplikacji na foliach OWV, głównie dlatego, że offset wymaga płaskich, nieprzepuszczających światła podłoży dla zachowania jakości druku. Typowe błędy myślowe polegają na nieuwzględnieniu specyfiki materiału OWV i jego wymagań co do druku. Folia ta, ze względu na swoją konstrukcję i zastosowania, wymaga wykorzystania technik dostosowanych do druku na materiałach zewnętrznych wymagających odporności na warunki atmosferyczne oraz wysokiej jakości kolorystycznej. Druk solwentowy spełnia te kryteria, podczas gdy inne wymienione metody nie oferują takich korzyści w kontekście OWV.

Pytanie 5

W niektórych scenach filmu fabularnego pojawiają się jako rekwizyty naczynia kuchenne z logo marki, na które celowo kamera robi zbliżenie. Jest to działanie nazywane

A. autopromocją
B. audycją sponsorowaną
C. lokowaniem produktu
D. podcastem
Lokowanie produktu to strategia marketingowa, która polega na umieszczeniu logotypu, nazwy lub samego produktu w materiałach filmowych, tak aby były one widoczne dla widza. To zjawisko jest często stosowane w produkcjach filmowych, serialach telewizyjnych, a nawet grach komputerowych. Kluczowe jest tutaj naturalne wkomponowanie produktu w fabułę, co sprawia, że odbiorcy nie odbierają tego jako nachalnej reklamy. Praktycznym przykładem może być film, w którym bohaterowie piją napój gazowany z widocznym logotypem znanej marki, co z jednej strony wpisuje się w realia, a z drugiej stanowi subtelną reklamę. Lokowanie produktu jest zgodne z przepisami dotyczącymi reklam, pod warunkiem, że nie wprowadza odbiorcy w błąd co do funkcji produktu lub jego właściwości. Branża reklamowa uznaje takie działania za efektywne, gdyż pozwalają na dotarcie do szerokiej grupy odbiorców w sposób mniej ingerujący w ich doświadczenia wizualne. Moim zdaniem, dobrze wykonane lokowanie produktu potrafi być sztuką, która wymaga wyczucia i precyzyjnego planowania.

Pytanie 6

W planowaniu strategicznym przekazu reklamowego powinno się

A. zróżnicować hasła reklamowe dla przekazania wielu treści w zależności od mediów
B. stworzyć spójną kolorystykę wszystkich środków reklamowych
C. dążyć do maksymalnego skrócenia trwania kampanii reklamowej, aby zaoszczędzić pieniądze
D. zróżnicować kolorystykę przekazu, aby klient odbierał pozytywnie reklamowany produkt
W strategii przekazu reklamowego istnieją pewne fundamentalne zasady, które pomagają uniknąć błędów. Pierwszym nieporozumieniem jest przekonanie, że zróżnicowanie haseł reklamowych w różnych mediach jest korzystne. Oczywiście, różne media mają swoje specyfiki, ale kluczowe jest zachowanie spójności komunikacyjnej. Zmienianie haseł może prowadzić do rozmycia przekazu i zamieszania wśród odbiorców. Z mojego doświadczenia, lepiej jest dostosować jedno hasło do różnych formatów, niż tworzyć całkowicie nowe dla każdego medium. Kolejny błąd to zróżnicowanie kolorystyki z myślą, że różnorodność przyciągnie uwagę. Choć może to być prawdą w krótkim terminie, długoterminowo takie podejście osłabia rozpoznawalność marki. Spójność wizualna jest kluczem do budowania silnej marki. Ostatnia koncepcja, czyli maksymalne skracanie kampanii reklamowej, jest błędna z punktu widzenia strategicznego planowania. Oczywiście, budżet jest ważny, ale zbyt krótkie kampanie mogą nie osiągnąć zamierzonych efektów. Reklama potrzebuje czasu, by dotrzeć do odbiorców i zbudować odpowiednią świadomość marki. Typowym błędem myślowym jest tutaj myślenie tylko o kosztach, a nie o długoterminowych korzyściach. Warto pamiętać, że planowanie strategiczne to nie tylko oszczędność, ale przede wszystkim efektywność i skuteczność działania.

Pytanie 7

Które medium powinien wybrać przedsiębiorca planujący emisję reklamy audio-wizualnej na terenie całej Polski?

A. Outdoor
B. Direct mail
C. Telewizję
D. Radio
Telewizja to medium, które ma niezwykle szeroki zasięg i możliwości, jeśli chodzi o emisję reklamy audio-wizualnej. Jest to szczególnie istotne, gdy przedsiębiorca planuje dotarcie do szerokiego grona odbiorców na terenie całego kraju. Telewizja pozwala na emisję treści, które łączą obraz z dźwiękiem, co znacząco zwiększa siłę przekazu w porównaniu do mediów opierających się tylko na jednym z tych elementów. Z mojego doświadczenia wynika, że telewizja to jedno z najbardziej efektywnych narzędzi budowania świadomości marki. Jej wpływowość wynika z możliwości dotarcia do emocji widza, co jest trudniejsze do osiągnięcia za pomocą innych mediów. Standardy branżowe wskazują, że dobrze skonstruowana reklama telewizyjna potrafi utrzymywać uwagę odbiorcy i budować pozytywne skojarzenia z marką. Dodatkowo, telewizja oferuje różne formaty reklamowe, od tradycyjnych spotów po bardziej interaktywne formy, co daje szerokie pole do popisu kreatywnym marketerom. Przez wiele lat telewizja była i nadal jest jednym z głównych kanałów komunikacji masowej, co czyni ją idealnym wyborem dla przedsiębiorców planujących szeroko zakrojone kampanie reklamowe. Warto pamiętać, że profesjonalnie zrealizowana reklama telewizyjna to inwestycja, która może się zwrócić w postaci zwiększonej sprzedaży i rozpoznawalności marki.

Pytanie 8

Przedstawiony na ilustracji tekst został napisany z wykorzystaniem czcionki

Ilustracja do pytania
A. jednoelementowej z szeryfami skrytymi
B. dwuelementowej z szeryfami belkowymi
C. dwuelementowej bezszeryfowej
D. jednoelementowej bezszeryfowej
Odpowiedź jest poprawna, bo tekst na ilustracji wykorzystuje czcionkę dwuelementową z szeryfami belkowymi. To oznacza, że litery mają dodatkowe kreski na końcach głównych linii, co nadaje im klasyczny i elegancki wygląd. Szeryfy belkowe są charakterystyczne dla krojów takich jak Times New Roman czy Georgia, które są często używane w druku, zwłaszcza w książkach i gazetach. W praktyce, czcionki z szeryfami są preferowane w dłuższych tekstach, ponieważ ułatwiają czytanie dzięki lepszej czytelności znaków w ciągłym tekście. Z mojego doświadczenia wynika, że w projektowaniu graficznym warto stosować czcionki dwuelementowe z szeryfami, gdy chcemy nadać tekstowi formalności lub klasyki. To także świetny wybór do projektów związanych z edukacją, prawnictwem czy tradycyjnymi mediami. Stosowanie szeryfów to nie tylko wybór estetyczny, ale także funkcjonalny - tworzy wyraźne linie, które prowadzą oko czytelnika po tekście. Warto pamiętać, że dobór odpowiedniej czcionki jest kluczowy dla odbioru całego materiału wizualnego i może znacząco wpłynąć na jego skuteczność.

Pytanie 9

Który program komputerowy należy wykorzystać do przygotowania prostej bazy kontrahentów?

A. Edytor tekstu
B. Program do grafiki wektorowej
C. Program do prezentacji multimedialnych
D. Arkusz kalkulacyjny
Arkusz kalkulacyjny to idealne narzędzie do stworzenia prostej bazy kontrahentów. Takie oprogramowanie jak Excel czy LibreOffice Calc pozwala nie tylko na przechowywanie danych w zorganizowany sposób, ale również na łatwe ich sortowanie, filtrowanie i analizowanie. Dzięki temu możemy tworzyć listy kontrahentów, dodawać do nich dane kontaktowe, informacje o transakcjach czy statusy współpracy. Co ważne, arkusze kalkulacyjne oferują też funkcje obliczeniowe, dzięki którym można szybko podsumować dane finansowe związane z kontrahentami. Z mojego doświadczenia wynika, że arkusze kalkulacyjne są intuicyjne i elastyczne, co sprawia, że są wykorzystywane zarówno przez małe firmy, jak i duże korporacje. Warto również podkreślić, że wielu użytkowników docenia możliwość eksportowania danych do innych formatów, co ułatwia ich późniejsze wykorzystanie w innych aplikacjach. W branży często się mówi, że arkusze kalkulacyjne to swoisty "szwajcarski scyzoryk" wśród narzędzi biurowych, dzięki swojej wszechstronności i dostępności. Dobre praktyki sugerują, aby zawsze tworzyć kopie zapasowe plików i regularnie je aktualizować, co pozwoli na zachowanie integralności danych. Jeśli ktoś jeszcze nie próbował, polecam zacząć od prostych projektów, by z czasem odkrywać coraz bardziej zaawansowane funkcje.

Pytanie 10

Na której ilustracji przedstawiono nagłówek zapisany antykwą linearną szeryfową tzw. egipcjanką?

Ilustracja do pytania
A. Na ilustracji 1
B. Na ilustracji 4
C. Na ilustracji 3
D. Na ilustracji 2
Antykwa linearna szeryfowa, znana jako 'egipcjanka', to specyficzny styl kroju pisma, który charakteryzuje się prostymi, kwadratowymi szeryfami i jednolitą grubością linii. Wybór czcionki na ilustracji 2 jest więc prawidłowy, gdyż wyraźnie prezentuje te cechy. Egipcjanki są często wykorzystywane w nagłówkach i plakatach reklamowych, ze względu na swoją wyrazistość i dobrą czytelność na dużych powierzchniach. Moim zdaniem, to świetny wybór do projektów, gdzie potrzebna jest mocna, widoczna typografia, na przykład w designie opakowań czy na billboardach. Warto dodać, że egipcjanki, takie jak Clarendon czy Rockwell, są klasykami w typografii i dobrze wpisują się w trendy retro i vintage, które co jakiś czas wracają do łask. Współczesne projekty często sięgają po te kroje, aby nadać projektom nowoczesny, a jednocześnie stabilny wygląd. Egipcjanki są więc nie tylko estetyczne, ale i funkcjonalne, co czyni je dobrym wyborem w wielu projektowych kontekstach.

Pytanie 11

Materiał filmowy przedstawia wykonanie retuszu fotografii portretowej z wykorzystaniem

A. maski warstwy
B. filtrów
C. kanałów
D. narzędzia korygującego
Retusz fotografii portretowej z wykorzystaniem narzędzia korygującego jest jednym z podstawowych i najczęściej używanych sposobów obróbki zdjęć. Dlaczego? Otóż, narzędzie korygujące, szczególnie w programach takich jak Adobe Photoshop, pozwala na precyzyjne usuwanie niedoskonałości skóry, takich jak pryszcze, zmarszczki czy inne drobne defekty. Dzięki temu możemy uzyskać gładki i naturalny efekt, który jest szczególnie pożądany w fotografii portretowej. W praktyce, narzędzie to działa na zasadzie próbkowania i klonowania pikseli, co oznacza, że możemy zamaskować niechciane elementy zdjęcia, zastępując je pikselami z pobliskich czystych obszarów. Moim zdaniem, kluczowe jest tutaj zachowanie umiaru i subtelności, aby efekt końcowy nie wyglądał nienaturalnie. W branży fotograficznej powszechnie uznaje się, że dobry retusz to taki, który jest niewidoczny gołym okiem. Standardem jest stosowanie tego narzędzia na warstwie duplikującej oryginalne zdjęcie, co pozwala na zachowanie wersji pierwotnej i możliwość późniejszej edycji. Dodatkowo, warto wspomnieć, że narzędzie korygujące można także używać do usuwania niechcianych obiektów w tle, co czyni je niezwykle wszechstronnym i użytecznym w codziennej pracy fotografa.

Pytanie 12

Jeżeli we wszystkich mediach reklamowych użyto jednego sloganu reklamowego to elementem wpływającym na skuteczność przekazu jest

A. spójność
B. oryginalność
C. kreatywność
D. atrakcyjność
Spójność to kluczowy element w marketingu, szczególnie jeśli mówimy o kampaniach reklamowych. Polega ona na utrzymaniu jednolitego przekazu we wszystkich mediach. Dzięki temu odbiorca, niezależnie od kanału przekazu, odbiera tę samą wiadomość, co zwiększa jej zapamiętywalność i skuteczność. Wyobraź sobie, że słuchasz reklamy w radiu, widzisz ją w telewizji i na billboardzie – wszędzie te same hasła, ten sam styl. Powoduje to, że marka jest bardziej rozpoznawalna i buduje zaufanie. W branży marketingowej mówi się często o tzw. 'brand consistency', czyli spójności marki. Standardy mówią jasno, że spójność buduje wiarygodność. Przykładowo, firmy jak Apple czy Nike są znane ze swojej spójnej komunikacji, co przyczynia się do ich ogromnego sukcesu. Dlatego, jeśli chcesz mieć skuteczną kampanię reklamową, pamiętaj o spójności!

Pytanie 13

Nadmuchiwana powietrzem dwustronna ściana reklamowa to

A. airboard
B. cityscroll
C. citylight
D. frontlight
Airboard to rodzaj przenośnego nośnika reklamowego, który jest nadmuchiwany powietrzem, tworząc dwustronną powierzchnię do eksponowania reklam. Tego typu rozwiązania są niezwykle praktyczne ze względu na swoją mobilność i łatwość użytkowania. Airboardy są wykonane z wytrzymałych materiałów, które są odporne na różne warunki atmosferyczne, co czyni je idealnym wyborem do zastosowań na zewnątrz. Można je szybko zainstalować i zdemontować, co jest dużym atutem podczas eventów na świeżym powietrzu czy targów. Dodatkowo, ich konstrukcja pozwala na szybkie zmiany treści reklamowej, co sprawia, że są one bardziej elastyczne w użyciu niż tradycyjne nośniki. W branży reklamowej airboardy są doceniane za swoją widoczność i atrakcyjność wizualną, przyciągając wzrok potencjalnych klientów. Moim zdaniem to świetne rozwiązanie dla firm szukających dynamicznych i efektywnych sposobów na promocję swoich produktów czy usług. Warto też wspomnieć, że dzięki możliwości podświetlenia, airboardy są skuteczne również po zmroku, co zwiększa zasięg ich działania.

Pytanie 14

Zapis 4+4 w przygotowaniu projektu ulotki oznacza

A. druk obustronny, przy czym tylko jedna strona ma być w pełnej kolorystyce
B. druk kolorowy, przy czym jedna strona ma być czarno-biała
C. druk dwustronnie kolorowy
D. druk jednostronnie kolorowy
Zapis 4+4 w kontekście druku oznacza druk dwustronny, gdzie obie strony są w pełnej kolorystyce. To standardowe oznaczenie w branży poligraficznej. Oznacza, że każda ze stron wykorzystuje pełen zakres kolorów CMYK (czyli cyjan, magenta, żółty i czarny). CMYK to standardowy model kolorów używany w druku, ponieważ pozwala na uzyskanie szerokiej gamy kolorów przy użyciu czterech podstawowych tuszy. W praktyce, druk 4+4 jest często wykorzystywany przy drukowaniu ulotek, broszur czy plakatów, gdzie zależy nam na pełnym oddaniu kolorów z obu stron. Pozwala to na tworzenie bardziej atrakcyjnych i angażujących materiałów, które mogą przyciągać uwagę odbiorców. Dzięki temu, druk 4+4 jest uważany za dobrą praktykę w sytuacjach, gdy kluczowe jest wrażenie wizualne. Co więcej, w nowoczesnych maszynach drukarskich druk 4+4 jest stosunkowo prosty do zrealizowania, co czyni go popularnym wyborem wśród grafików i drukarni. Warto więc pamiętać, że jeśli zależy nam na profesjonalnym wyglądzie materiałów drukowanych, to często warto zainwestować w druk dwustronny kolorowy, aby w pełni wykorzystać możliwości współczesnego druku.

Pytanie 15

W procesie tworzenia reklamy radiowej na etapie postprodukcji wykonywany jest

A. scenariusz reklamy
B. harmonogram prac
C. casting aktorów
D. montaż
Kiedy myślimy o etapach tworzenia reklamy radiowej, często mogą się pojawić nieporozumienia związane z rolą i kolejnością różnych czynności. Weźmy pod uwagę casting aktorów, który jest niezbędny do wyboru odpowiednich głosów dla reklamy, ale odbywa się na wcześniejszych etapach produkcji, zanim jeszcze powstanie materiał do montażu. To kluczowy moment, gdyż głosy aktorów muszą pasować do koncepcji kreatywnej reklamy oraz do grupy docelowej. Natomiast harmonogram prac to planowanie całego procesu produkcji i postprodukcji, który również jest sporządzany na początku i służy jako mapa drogowa dla dalszych działań. Jego brak może prowadzić do chaosu organizacyjnego, ale sam w sobie nie stanowi etapu postprodukcji, a raczej jej fundament. Wreszcie, scenariusz reklamy, który jest podstawą kreatywną każdej produkcji – to on nadaje kierunek i strukturę, lecz jego tworzenie odbywa się znacznie wcześniej, w fazie preprodukcji. Typowym błędem myślowym jest utożsamianie scenariusza z gotowym produktem, co pomija fakt, że jest on jedynie szkieletem, który dopiero montażysta ożywia dźwiękiem. Te nieporozumienia mogą wynikać z niewłaściwego rozróżnienia pomiędzy etapami produkcji i postprodukcji, co jest kluczowe dla prawidłowego zrozumienia tego procesu."]

Pytanie 16

Jakie wymiary ma format papieru oznaczony na rysunku symbolem X?

Ilustracja do pytania
A. 105 × 148 mm
B. 176 × 250 mm
C. 148 × 210 mm
D. 125 × 176 mm
Format oznaczony symbolem X na rysunku to A6, który ma wymiary 105 × 148 mm. Jest to standardowy format papieru zgodny z normą ISO 216, która definiuje rozmiary kartek w serii A. Format A6 jest często używany w druku mniejszych materiałów, takich jak broszury, ulotki czy notatki. Co ciekawe, system ten opiera się na prostym podziale, gdzie każda kolejna wielkość powstaje przez podzielenie poprzedniego formatu na pół, zachowując stosunek proporcji √2. To nie tylko ułatwia produkcję, ale również logistykę i magazynowanie. Dzięki temu, że proporcje są stałe, dokumenty można łatwo powiększać lub zmniejszać przy zachowaniu tych samych proporcji. Przydaje się to zwłaszcza w biurach projektowych oraz drukarniach, gdzie optymalizacja przestrzeni i materiałów jest kluczowa. Jeśli kiedykolwiek będziesz pracować z formatami A, warto znać ich wymiary na pamięć. Praktyczne zastosowanie tego formatu widoczne jest w codziennych sytuacjach, np. podczas drukowania zaproszeń na małe wydarzenia lub tworzenia kieszonkowych katalogów.

Pytanie 17

Agencja reklamowa, która zwyciężyła w konkursie branżowym na najlepszą kampanię reklamową w kategorii dóbr konsumpcyjnych otrzymała jako nagrodę zaprezentowaną na ilustracji statuetkę. W którym konkursie agencja brała udział?

Ilustracja do pytania
A. Polskiego Festiwalu Reklamy
B. Effie Awards
C. Cannes Lions
D. Klubu Twórców Reklamy
Poprawna odpowiedź! Twój wybór jest prawidłowy i zgodny z wymaganiami egzaminacyjnymi.

Pytanie 18

Pracownik działu kreatywnego uległ w drodze do pracy wypadkowi i w związku tym zdarzeniem przebywał na zwolnieniu lekarskim przez 40 dni. W tym czasie pracownikowi przysługuje

A. zasiłek chorobowy
B. urlop wypoczynkowy
C. renta socjalna
D. comiesięczne odszkodowanie
Rozumiem, że temat może być mylący, ale przyjrzyjmy się tym odpowiedziom. Renta socjalna to zupełnie inne świadczenie i nie ma związku z krótkoterminową niezdolnością do pracy z powodu wypadku. Renta socjalna jest przeznaczona dla osób, które są całkowicie niezdolne do pracy z powodu trwałego uszczerbku na zdrowiu, a nie dla osób na krótkoterminowym zwolnieniu lekarskim. To świadczenie jest bardziej długofalowe i ma zapewniać pomoc osobom, które nie mogą w ogóle pracować. Urlop wypoczynkowy to czas, który pracownik samodzielnie planuje na relaks i regenerację, a nie na leczenie urazów czy choroby. Przebywanie na zwolnieniu lekarskim nie powinno być mylone z urlopem, ponieważ są to dwie zupełnie różne instytucje prawne. Comiesięczne odszkodowanie mogłoby być przyznane tylko w przypadku trwałego uszczerbku na zdrowiu spowodowanego wypadkiem przy pracy, co nie jest adekwatne do opisywanego przypadku. Typowe błędy myślowe często wynikają z nieznajomości różnic między różnymi świadczeniami. Warto przyjrzeć się przepisom prawa pracy i ubezpieczeniom, by zobaczyć, jak różne są te świadczenia. Każde z nich ma swoje specyficzne zastosowanie i nie należy ich mieszać. Zrozumienie tej różnicy jest kluczowe, aby wiedzieć, jakie prawa przysługują w różnych sytuacjach zawodowych.

Pytanie 19

Oblicz koszt ogłoszenia prasowego, które firma "Smaczek" umieściła w prasie codziennej reklamując swoje usługi.

Ilustracja do pytania
A. 96,00 zł
B. 103,00 zł
C. 104,00 zł
D. 88,00 zł
Pomyłki przy obliczaniu kosztów ogłoszeń prasowych często wynikają z niezrozumienia cennika lub pominięcia pewnych elementów. W przypadku ogłoszenia 'Smaczka' ważne jest, aby prawidłowo zidentyfikować wszystkie elementy, które wpływają na końcowy koszt. Pierwszym krokiem jest określenie rodzaju tekstu dla każdej linii, ponieważ cena zależy od użytego stylu: zwykły, pogrubiony, wersaliki czy wersaliki pogrubione. Następnie, należy uwzględnić wszelkie dodatkowe opcje, które mogą podnieść cenę, takie jak wyróżnienia w postaci koloru tła, kontrastu czy ramki. W przypadku tego konkretnego ogłoszenia, dodatkowym kosztem była żółta ramka oraz kontra. Wiele osób może błędnie obliczyć koszty, nie uwzględniając tych dodatków lub myląc rodzaje tekstu użytego w ogłoszeniu. To często spotykany błąd, który wynika z nieuwagi lub pośpiechu. Dobre praktyki w branży nakazują zawsze skrupulatne sprawdzenie wszystkich elementów składających się na końcową cenę oraz porównanie ich z obowiązującym cennikiem, co pozwala uniknąć takich nieporozumień i zapewnia dokładność wyliczeń.

Pytanie 20

W briefie określono założenia kampanii reklamowej skierowanej do seniorów. Który rodzaj reklamy będzie najbardziej efektywny?

A. Reklama w mediach społecznościowych
B. Reklama ambientowa
C. Reklama w formie kodu QR
D. Reklama na billboardzie
Reklama na billboardzie to klasyczna forma przekazu, która wciąż cieszy się dużą skutecznością, zwłaszcza w kontekście kampanii skierowanych do seniorów. Jest to nośnik reklamy, który przyciąga uwagę dzięki swojej wielkości i strategicznemu umiejscowieniu w miejscach o dużym natężeniu ruchu, takich jak przy głównych drogach czy w centrach miast. Billboardy nie wymagają od odbiorcy interakcji ani posiadania nowoczesnych technologii, co jest szczególnie istotne w przypadku starszej grupy wiekowej. Seniorzy często preferują tradycyjne formy reklamy, które są dla nich bardziej czytelne i zrozumiałe. W dodatku, billboardy pozwalają na stałą ekspozycję marki, co sprzyja budowaniu jej rozpoznawalności. Warto również pamiętać, że seniorzy często spędzają czas na spacerach lub podróżach samochodem, co zwiększa prawdopodobieństwo, że zauważą taki rodzaj reklamy. Dobre praktyki branżowe sugerują, aby treść na billboardzie była prosta i łatwa do zapamiętania, co jeszcze bardziej zwiększa jego efektywność w tej grupie docelowej.

Pytanie 21

Które ze stoisk, pokazanych na rysunku stwarza najwięcej ograniczeń ekspozycyjnych i jest najmniejatrakcyjne do zaaranżowania przestrzeni?

Ilustracja do pytania
A. Nr 4
B. Nr 2
C. Nr 3
D. Nr 1
Podczas analizy różnych stoisk na targach kluczowe jest zrozumienie, jak ich lokalizacja wpływa na atrakcyjność oraz dostępność dla odwiedzających. W przypadku stoiska nr 1, chociaż znajduje się ono przy wejściu, co teoretycznie mogłoby sugerować pewne ograniczenia, to w rzeczywistości ma ono doskonały dostęp i dużą widoczność. Takie umiejscowienie może przyciągnąć klientów już na początku ich wizyty. Stoisko nr 2, z kolei, nie znajduje się w centralnym miejscu, ale jego lokalizacja na peryferiach umożliwia lepsze zarządzanie przestrzenią i łatwy dostęp z jednej strony. To sprawia, że jest ono bardziej atrakcyjne dla przechodzących osób. Stoisko nr 4, umiejscowione w bardziej centralnej części, może wydawać się mniej dostępne, ale jego pozycja pozwala na przyciągnięcie uwagi z wielu kierunków. Główne błędy myślowe polegają na niedocenianiu znaczenia szerokiego dostępu i widoczności, które są kluczowe w projektowaniu efektywnej przestrzeni wystawienniczej. Wybierając stoisko, zawsze warto kierować się zasadami maksymalizującymi ekspozycję i dostępność, aby zapewnić sobie jak najlepsze wyniki na wydarzeniach targowych.

Pytanie 22

Na której ilustracji przedstawiono urządzenie służące do wycinania liter przestrzennych w materiałach typu styropian lub styrodur?

A. Na ilustracji 4
B. Na ilustracji 1
C. Na ilustracji 2
D. Na ilustracji 3
Często spotykanym błędem przy identyfikacji maszyn do wycinania liter przestrzennych jest mylenie ich z innymi narzędziami, które również mogą mieć związek z obróbką materiałów, ale służą do zupełnie innych celów. Na przykład, ludzie często myślą, że każda maszyna z ostrzami może pełnić tę funkcję, jednak w rzeczywistości tylko frezarki CNC są w stanie poradzić sobie z wymaganiami precyzji i skomplikowanych kształtów. Innym popularnym błędnym przekonaniem jest sądzenie, że narzędzia ręczne, takie jak piły czy nożyce, dadzą taki sam efekt. W rzeczywistości, użycie manualnych narzędzi do cięcia styropianu czy styroduru może prowadzić do nierówności krawędzi i nieestetycznych wykończeń. W branży często podkreśla się również wagę automatyzacji procesu produkcji, co pozwala na znaczne przyspieszenie pracy i redukcję kosztów. Źle dobrane narzędzie nie tylko nie spełni swojego zadania, ale może także uszkodzić materiał, co w przypadku produkcji masowej jest nieakceptowalne. Ważne jest, aby zrozumieć, że wybór odpowiedniego narzędzia jest kluczowy i powinien być oparty na znajomości specyfikacji technicznych i zastosowań różnych typów maszyn. Tylko wtedy możemy osiągnąć zamierzone efekty i uniknąć kosztownych błędów.

Pytanie 23

Nośnikami reklamy internetowej są:

A. skyscraper, top layer, interstitial
B. spot reklamowy, plansza reklamowa, diapozytyw
C. ogłoszenie modułowe, insert, wklejka
D. diapazon, freeboard, fotografia
Nośniki reklamy internetowej, takie jak skyscraper, top layer czy interstitial, to narzędzia o szerokim zastosowaniu w branży digital marketingu. Skyscraper to pionowy baner, który zazwyczaj znajduje się po bokach strony internetowej i przyciąga uwagę użytkownika dzięki swojej wysokości. W praktyce świetnie sprawdza się na stronach z dużą ilością treści, gdzie użytkownicy przewijają stronę w dół. Top layer to z kolei rodzaj reklamy warstwowej, która nakłada się na treść strony, często przybierając formę animacji bądź interaktywnego elementu. Dzięki temu zyskuje dużą widoczność i zachęca do interakcji. Interstitial to pełnoekranowa reklama, która wyświetla się w przejściu między stronami lub podczas ładowania aplikacji. Jest skuteczna w budowaniu zaangażowania, ale wymaga ostrożnego stosowania, aby nie zniechęcić użytkowników nadmierną inwazyjnością. Te formaty są zgodne z dobrymi praktykami branżowymi, które rekomendują użycie różnorodnych formatów reklamowych w celu zwiększenia ich efektywności oraz dostosowania do różnych grup docelowych. Warto pamiętać, że sukces kampanii reklamowej zależy od umiejętnego doboru formatu do konkretnego kontekstu i odbiorców.

Pytanie 24

Przedstawiony na ilustracji slogan reklamowy został utworzony przy użyciu

Ilustracja do pytania
A. kapitalików, kroju pisma: dwuelementowego bezszeryfowego
B. wersalików, kroju pisma: jednoelementowego szeryfowego
C. majuskuł, kroju pisma: pisanki dwuelementowej
D. kapitalików, kroju pisma: jednoelementowego szeryfowego
Wersaliki są pełnymi wielkimi literami, co odróżnia je od kapitalików, które są mniejsze i bardziej subtelne. W tym pytaniu rozważano kroje pisma zarówno szeryfowe, jak i bezszeryfowe. Krój pisma dwuelementowy bezszeryfowy odnosi się do liter pozbawionych dodatkowych ozdobników na końcach, co nadaje im nowoczesny i minimalistyczny wygląd. W przeciwieństwie do szeryfowego pisma, bezszeryfowe często jest używane w mediach cyfrowych ze względu na jego prostotę i czytelność na ekranach. Jednak w kontekście ilustracji, mamy do czynienia z szeryfami, co wyklucza bezszeryfowe opcje. Odpowiedź dotycząca majuskuł i pisanki dwuelementowej jest błędna, ponieważ majuskuły to pojęcie odnoszące się do wielkich liter w ogólności, a pisanka to bardzo specyficzny rodzaj kroju pisma, charakteryzujący się połączeniami między literami, przypominający pismo ręczne. Wybór odpowiedniego kroju pisma jest kluczowy w projektowaniu, ponieważ wpływa na estetykę oraz funkcjonalność projektu. Zrozumienie różnic między tymi typami pozwala projektantom na efektywne przekazywanie zamierzonych emocji i informacji. Częstym błędem jest nieświadomość różnic i wybór kroju pisma, który nie pasuje do kontekstu, co może prowadzić do nieczytelności lub niewłaściwego odbioru treści. Dlatego warto zwracać uwagę na te subtelności, aby tworzyć spójne i profesjonalne projekty.

Pytanie 25

Agencja reklamowa opracowała dla klienta cennik banerów reklamowych. Oblicz brakującą cenę brutto.

Ilustracja do pytania
A. 13,20 zł
B. 11,23 zł
C. 10,23 zł
D. 12,30 zł
Cena brutto to cena netto powiększona o podatek VAT. W tym przypadku cena netto wynosi 10,00 zł za 1 m², a stawka VAT to 23%. Aby obliczyć cenę brutto, należy pomnożyć cenę netto przez 1,23 (czyli dodać 23% do ceny netto). Obliczenie wygląda następująco: 10,00 zł * 1,23 = 12,30 zł. Tak więc cena brutto za 1 m² wynosi 12,30 zł. To podejście jest standardem w branży, zapewniającym przejrzystość i zgodność z przepisami podatkowymi. W praktyce, wiedza ta przydaje się każdemu, kto zajmuje się sprzedażą czy zakupem towarów i usług, gdyż pozwala na prawidłowe kalkulacje cenowe i unikanie niespodzianek związanych z kwestiami podatkowymi. Dobrze jest zawsze pamiętać, że VAT jest podatkiem dodawanym do ceny netto, a jego wysokość jest określana przepisami prawa, co jest szczególnie istotne dla przedsiębiorców rozliczających się z urzędem skarbowym.

Pytanie 26

Która grupa cech predysponuje pracownika do pracy w dziale obsługi klienta?

A. Wyższe wykształcenie, dyspozycyjność, używanie branżowego słownictwa
B. Znajomość języka obcego, apodyktyczna osobowość, miła aparycja
C. Uprzejmość, łatwość nawiązywania kontaktów, umiejętność słuchania
D. Umiejętność pracy pod presją, podejmowanie kontrowersyjnych decyzji
Właściwa odpowiedź wskazuje na cechy, które są kluczowe w pracy w dziale obsługi klienta. Uprzejmość to jeden z fundamentów, ponieważ każdy klient chce być traktowany z szacunkiem i życzliwością. Łatwość nawiązywania kontaktów umożliwia szybkie i efektywne budowanie relacji z klientami, co w długoterminowej perspektywie przekłada się na zadowolenie klienta i lojalność wobec firmy. Umiejętność słuchania jest niezwykle ważna, bo pozwala zrozumieć potrzeby i problemy klienta, a następnie odpowiednio na nie reagować. Wzorcowe standardy obsługi klienta, jak np. model AIDET (Acknowledge, Introduce, Duration, Explanation, Thank You), kładą nacisk na te właśnie umiejętności, podkreślając ich znaczenie w codziennej pracy. Przykładowo, wyobraź sobie sytuację, kiedy klient dzwoni z problemem. Dzięki uprzejmości i umiejętnościom komunikacyjnym, pracownik jest w stanie zbudować pozytywną relację, co nie tylko rozwiązuje problem, ale także pozostawia pozytywne wrażenie. Można powiedzieć, że te cechy to podstawa do efektywnej i profesjonalnej obsługi klienta.

Pytanie 27

Wskaż minimalną odległość oczu pracownika od ekranu monitora komputerowego, która spełnia wymagania przepisów BHP.

A. 250÷450 mm
B. 400÷750 mm
C. 350÷700 mm
D. 550÷900 mm
Minimalna odległość wzroku od ekranu monitora wynosząca 400-750 mm jest zgodna z zaleceniami z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy. Przepisy te są stworzone, by chronić zdrowie pracowników. Długotrwała praca przy komputerze, bez zachowania odpowiednich odstępów, może prowadzić do zmęczenia oczu, bólów głowy i problemów z koncentracją. Z mojego doświadczenia wynika, że wielu z nas bagatelizuje te normy, nie zdając sobie sprawy z ich znaczenia. Odległość 400-750 mm pozwala na optymalne skupienie wzroku i minimalizuje konieczność nadmiernego wytężania oczu. W branży IT, czy ogólnie przy pracy biurowej, właściwe ustawienie sprzętu jest kluczowe. Zasady te wynikają z badań ergonomicznych, które podkreślają, jak nieodpowiednia postawa może wpływać na nasze zdrowie, nie tylko wzrok. Pamiętajmy też o regulacji wysokości monitora, by jego górna krawędź była na poziomie oczu. To wszystko składa się na komfort pracy i długofalowe efekty zdrowotne. Stosowanie się do tych zasad to nie tylko przestrzeganie norm, ale przede wszystkim dbałość o własne zdrowie w przyszłości.

Pytanie 28

Realizując zamówienie na 100 000 sztuk ulotek reklamowych w formacie A5, należy zastosować

A. druk cyfrowy
B. druk offsetowy
C. tampondruk
D. fleksografię
Druk offsetowy to idealna technika dla dużych nakładów, takich jak 100 000 sztuk ulotek w formacie A5. Jest to technika druku pośredniego, co oznacza, że obraz nie jest przenoszony bezpośrednio na papier, lecz przez cylinder pośredni. Dzięki temu zdjęcia i grafiki są bardzo szczegółowe, a kolory żywe i dokładne. Offset jest niezastąpiony przy dużych zamówieniach, ponieważ koszty związane z przygotowaniem form drukarskich rozkładają się na dużą ilość kopii, co sprawia, że cena jednostkowa ulotki jest bardzo konkurencyjna. Druk offsetowy jest też szybki i wydajny, co pozwala na realizację dużych zamówień w krótkim czasie. W branży mówi się, że offset to 'złoty standard' dla druku komercyjnego, i moim zdaniem trudno się z tym nie zgodzić. Bardzo popularny jest w drukarniach na całym świecie, gdzie jest używany do produkcji nie tylko ulotek, ale również książek, czasopism czy opakowań. Dodatkowo, offset oferuje dużą elastyczność w doborze papieru i wykończenia, co pozwala lepiej dostosować produkt do indywidualnych potrzeb klienta.

Pytanie 29

Na której ilustracji przestawiono wzorzec, którego należy użyć, aby zaprojektować ogłoszenie drobne typu "w kontrze"?

Ilustracja do pytania
A. Na ilustracji 1
B. Na ilustracji 4
C. Na ilustracji 3
D. Na ilustracji 2
Kluczowym aspektem wzorców projektowych ogłoszeń typu 'w kontrze' jest maksymalna czytelność i wyróżnienie się na tle innych treści. Ilustracja 4, czarna z białym tekstem, to idealny przykład wykorzystania kontrastu, który jest fundamentalnym elementem efektywnego projektowania. Czarny kolor tła sprawia, że biały tekst jest wyraźnie widoczny, co przyciąga wzrok czytelnika. Zastosowanie takiego kontrastu to jedna z najlepszych praktyk w branży, szczególnie w przypadku ogłoszeń mających przykuć uwagę wśród wielu innych informacji. Często stosuje się tego rodzaju projekt w reklamach zewnętrznych czy na billboardach, gdzie liczy się szybkie i skuteczne przekazanie wiadomości. Wzorce te są również oparte na badaniach dotyczących postrzegania wizualnego, które wskazują, że kontrast zwiększa zapamiętywalność treści. Warto pamiętać, że prostota i skuteczność takiego wzorca leży w ograniczeniu zbędnych elementów graficznych, co potwierdza zasada 'mniej znaczy więcej' w nowoczesnym designie.

Pytanie 30

Program komputerowy, którego okno dialogowe zostało przedstawione na ilustracji, służy do

Ilustracja do pytania
A. montażu wideo
B. przygotowania animacji
C. tworzenia stron internetowych
D. przygotowywania publikacji wielostronicowych
Ten program to narzędzie służące do przygotowywania publikacji wielostronicowych, co można wywnioskować z okna dialogowego dotyczącego ustawień dokumentu. Takie programy, jak Adobe InDesign czy Scribus, oferują szerokie możliwości projektowania układów stron, w tym zarządzanie łamami, marginesami i spadami. W praktyce, używa się ich do tworzenia gazet, czasopism, katalogów czy książek. Ścisła kontrola nad każdym aspektem layoutu pozwala na profesjonalne przygotowanie materiałów do druku, co jest kluczowe w branży wydawniczej. Z mojego doświadczenia wynika, że kluczowe jest również zrozumienie specyfikacji druku, takich jak spady, które zapewniają, że grafiki i tło sięgają do samego brzegu strony. Dodatkowo, tego typu oprogramowanie wspiera różne formaty plików, co umożliwia łatwą integrację z innymi narzędziami używanymi w procesie produkcji, jak np. Photoshop do obróbki zdjęć. Jest to więc nieocenione narzędzie w arsenale każdego projektanta graficznego.

Pytanie 31

Grafik otrzymał zlecenie wykonania logotypu w kolorze czarnym. Które składowe chromatyczne odpowiadają barwie czarnej w przestrzeni barw CMYK?

A. CMYK (0, 0, 0, 100)
B. CMYK (0, 0, 100, 0)
C. CMYK (100, 0, 0, 0)
D. CMYK (0, 100, 0, 0)
Barwa czarna w przestrzeni barw CMYK charakteryzuje się ustawieniem wartości na poziomie CMYK (0, 0, 0, 100). Dlaczego tak jest? W systemie CMYK, który jest używany głównie w drukarstwie, cztery kolory: cyjan (C), magenta (M), żółty (Y) i czarny (K) są używane do uzyskania pełnej palety barw. Czarny tusz, oznaczany jako K od 'Key' (co znaczy 'kluczowy'), jest używany przede wszystkim dlatego, że mieszanie trzech innych kolorów w dużych ilościach daje marną jakość i niepraktyczne efekty w druku. Gdybyśmy próbowali uzyskać czerń poprzez zmieszanie cyjanu, magenty i żółtego, wynik byłby często brudny, a kolory nie byłyby tak głębokie. Czarny atrament jest też bardziej ekonomiczny, co jest kluczowe w przypadku dużych nakładów w druku offsetowym. Inne zastosowanie CMYK w codziennej pracy grafika polega na tym, że używając 100% czerni, można uzyskać wyraźny kontrast i ostrość projektów. To właśnie dlatego, w profesjonalnym druku, stosowanie czystego czarnego tuszu to standardowa praktyka. Dodatkowo, stosowanie czerni w ten sposób ułatwia kalibrację i kontrolę jakości w procesach drukarskich.

Pytanie 32

Dwukierunkowa, czerwona strzałka umieszczona w przedstawionym logo, to element graficzny określany jako

Ilustracja do pytania
A. claim
B. sygnet
C. logotyp
D. motto
Odpowiedź dotycząca sygnetu jest jak najbardziej prawidłowa. W świecie grafiki i projektowania logo, sygnet to ta część, która jest ikoną czy symbolem w logo. Działa jak wizualny skrót myślowy. W przypadku logo, które analizujemy, ta dwukierunkowa, czerwona strzałka pełni właśnie taką rolę. Jest to element, który można by wykorzystać nawet bez towarzyszącego tekstu, a i tak rozpoznawalność marki by pozostała. Praktyczne zastosowanie sygnetu można zauważyć w wielu znanych markach, gdzie symbol staje się głównym nośnikiem przekazu, jak choćby w logo Nike z charakterystycznym „swooshem”. Sygnety często są projektowane tak, by były łatwe do zapamiętania i uniwersalne w zastosowaniach, od wizytówek po wielkie billboardy. Dobre praktyki w tworzeniu sygnetów mówią, że powinny one być proste, ale jednocześnie na tyle wyraziste, by szybko kojarzyły się z marką. Sam sygnet może być używany w różnych kontekstach, co dodaje mu elastyczności w marketingu marki.

Pytanie 33

Przygotowana reklama w wersji elektronicznej została przekazana klientowi do akceptacji jako plik z rozszerzeniem MP3. Który z wymienionych nośników reklamowych został przygotowany dla klienta?

A. Animacja komputerowa
B. Spot radiowy
C. Plakat wielkoformatowy
D. Spot telewizyjny
Plik MP3 to format audio, który jest szeroko stosowany do przechowywania i dystrybucji muzyki oraz nagrań dźwiękowych. Kiedy mówimy o reklamach, MP3 jest najczęściej używane do spotów radiowych, ponieważ radio opiera się wyłącznie na przekazie audio, bez wsparcia wizualnego. Spot radiowy to forma reklamy, która musi być przekonująca tylko za pomocą dźwięku, więc użycie formatu MP3 jest tu w pełni uzasadnione. Przygotowanie reklamy w formacie MP3 pozwala na łatwą edycję, miksowanie oraz przesyłanie plików przez internet do różnych stacji radiowych. W branży reklamowej jest to standardowa praktyka, zwłaszcza gdy chodzi o szybkie wprowadzanie zmian czy dostosowanie spotu do różnych stacji i ich wymagań technicznych. Pliki MP3 są również kompaktowe, co ułatwia ich przechowywanie i przesyłanie. Moim zdaniem, z praktycznego punktu widzenia, stosowanie MP3 w produkcji spotów radiowych nie tylko przyspiesza proces twórczy, ale również umożliwia subtelne dostosowywanie tonacji i jakości dźwięku do specyfiki audytorium. To pokazuje, jak technologia audio rewolucjonizuje działania marketingowe, zwiększając ich zasięg i skuteczność.

Pytanie 34

Wskaż format zapisu pliku graficznego, który zachowa przezroczystość i będzie publikowany na stronie internetowej?

A. jpg
B. psd
C. tif
D. png
Format TIFF, choć doskonały do przechowywania obrazów w wysokiej jakości, głównie używa się w kontekście druku i profesjonalnej edycji. TIFF ma wsparcie dla przezroczystości, ale jego duży rozmiar plików i skomplikowana struktura nie sprawiają, że jest najlepszym wyborem dla publikacji online. Natomiast format JPEG, popularny do zdjęć dzięki efektywnej kompresji stratnej, całkowicie nie obsługuje przezroczystości. JPEG jest świetny dla fotografii, ale nie radzi sobie z grafikami, które wymagają elementów przezroczystych, ponieważ jego kompresja traci informacje o takich właściwościach. Wybór JPEG do grafik z przezroczystością to typowy błąd wynikający z niepełnego zrozumienia jego zastosowań. Format PSD, natomiast, jest formatem natywnym dla Adobe Photoshop i zachowuje pełną edytowalność warstw oraz przezroczystość, jednak nie jest przeznaczony do publikacji internetowych. Pliki PSD nie są bezpośrednio obsługiwane przez przeglądarki, co skutecznie ogranicza ich użyteczność w sieci. Moim zdaniem, często ludzie mylą pojęcia, myśląc, że skoro coś wspiera przezroczystość, to automatycznie działa w sieci. Jednak to nie takie proste - trzeba zawsze pamiętać o praktyczności i wsparciu dla różnych platform. W kontekście publikacji online, PNG jest zdecydowanym liderem, gdy potrzebujemy zachować przezroczystość, co wynika z jego uniwersalności i wsparcia przez przeglądarki.

Pytanie 35

Głównym celem reklamy społecznej jest

A. zmiana zachowań odbiorców
B. poprawa wyników sprzedaży
C. budowanie lojalności wśród nabywców
D. budowanie marki firmy
Reklama społeczna to bardzo fascynująca dziedzina marketingu, która różni się od tradycyjnej reklamy nastawionej na zysk. Jej głównym celem jest zmiana zachowań odbiorców, co czyni ją narzędziem do promowania dobra społecznego. Na przykład, kampanie dotyczące zapobiegania paleniu papierosów, promowanie recyklingu czy zdrowego stylu życia są doskonałymi przykładami reklamy społecznej. Reklama tego typu ma na celu wzbudzenie refleksji i wywołanie reakcji emocjonalnych, które prowadzą do zmiany zachowań. Przykłady udanych kampanii pokazują, że zastosowanie emocji i zrozumienia psychologii odbiorcy jest kluczowe. W przeciwieństwie do reklamy komercyjnej, która skupia się na zyskach, reklama społeczna ma za zadanie edukować i zwiększać świadomość na temat ważnych kwestii społecznych. Standardy i dobre praktyki w tej dziedzinie obejmują stosowanie przekazów, które są autentyczne i nie manipulują odbiorcami, a także współpracę z organizacjami non-profit, aby zapewnić, że przekaz jest wiarygodny i ma rzeczywisty wpływ na społeczeństwo. Reklama społeczna jest narzędziem zmian, które, moim zdaniem, ma ogromny potencjał w kształtowaniu lepszego świata.

Pytanie 36

Producent środka piorącego wprowadza na rynek nową linię produktów. Grupę docelową stanowią osoby o wysokich dochodach, mieszkające samotnie od niedawna w dużym mieście. Produkt będzie sprzedawany jedynie w ekskluzywnych drogeriach. Który z poniższych przykładów definiuje BIG IDEĘ kampanii reklamowej dla tego produktu w postaci ESP?

A. Opakowanie, które wykorzystasz ponownie
B. Zapach twojego dzieciństwa
C. Najbielsza biel na rynku
D. Bez brudu, bez kamienia
Wybór odpowiedzi 'Zapach twojego dzieciństwa' jako BIG IDEI kampanii reklamowej jest w pełni uzasadniony w kontekście ESP (Emotional Selling Proposition), czyli propozycji sprzedaży opartej na emocjach. Osoby o wysokich dochodach, które niedawno przeprowadziły się do dużych miast, często poszukują produktów, które oferują coś więcej niż tylko funkcjonalność. Chcą doświadczeń, które przywołują pozytywne wspomnienia i budują emocjonalną więź z marką. Zapach dzieciństwa może być silnym bodźcem emocjonalnym, który przyciągnie tę grupę docelową, ponieważ odwołuje się do nostalgii i osobistych doświadczeń. Takie podejście jest zgodne z trendami w marketingu, które podkreślają znaczenie storytellingu i budowania relacji z konsumentem poprzez emocje. W praktyce, marka może zbudować na tej idei całą narrację marketingową, tworząc kampanie, które opowiadają historie związane z zapachami i wspomnieniami. Również ekskluzywność miejsca sprzedaży jest spójna z tym podejściem, ponieważ luksusowe drogerie sprzyjają budowaniu prestiżowego wizerunku produktu. Moim zdaniem, takie połączenie emocji i ekskluzywności to idealna strategia dla tej linii produktów.

Pytanie 37

Który z wymienionych programów umożliwia stworzenie bazy danych klientów, w której jest możliweautomatyczne wyszukiwanie kontrahentów?

A. Edytor HTML
B. Program do edycji grafiki rastrowej
C. Arkusz kalkulacyjny
D. Program do edycji grafiki wektorowej
Arkusz kalkulacyjny to narzędzie, które wbrew pozorom, nie służy tylko do obliczeń. Może być świetnym rozwiązaniem do stworzenia bazy danych klientów. Dzięki funkcjom wbudowanym takim jak VLOOKUP, HLOOKUP czy zaawansowanym filtrom, pozwala na automatyczne wyszukiwanie i sortowanie danych. Arkusz kalkulacyjny, np. Excel, daje możliwość tworzenia tabel przestawnych, które mogą dynamicznie prezentować dane w zależności od potrzeb użytkownika. Standardem w branży jest używanie arkuszy kalkulacyjnych do podstawowej analizy danych, zwłaszcza w małych firmach, gdzie koszt specjalistycznych programów bazodanowych mógłby być barierą. Praktyczne zastosowania obejmują nie tylko przechowywanie danych kontaktowych klientów, ale też analizowanie trendów sprzedażowych czy śledzenie relacji z kontrahentami. Warto dodać, że Excel wspiera również podstawy programowania poprzez makra VBA, co pozwala na automatyzację wielu procesów. Moim zdaniem, kto raz zrozumie potencjał arkusza kalkulacyjnego, nie będzie już chciał pracować z prostymi listami w Wordzie. To prawdziwe narzędzie do organizacji danych w codziennej pracy, które z odpowiednią wiedzą można dostosować do wielu zastosowań branżowych.

Pytanie 38

Przedstawiony na ilustracji szkic ulotki w formacie DL ma wymiar netto

Ilustracja do pytania
A. 65 x 210 mm
B. 99 x 214 mm
C. 99 x 210 mm
D. 98 x 212 mm
Format DL to standardowy rozmiar ulotki, który jest szeroko stosowany w branży poligraficznej. Jego wymiary netto to 99 x 210 mm. Ten format jest wybierany ze względu na swoją kompaktowość i wydajność w dystrybucji materiałów reklamowych. Ulotki DL idealnie mieszczą się w standardowych kopertach DL, co ułatwia ich wysyłkę. Zastosowanie formatu DL jest powszechne w różnorodnych kampaniach marketingowych, ponieważ łączy w sobie ekonomiczność produkcji z efektywnością w przekazie informacji. Moim zdaniem, wybór formatu DL często wynika z jego poręczności – można go łatwo schować do portfela lub kieszeni, co zwiększa szanse na to, że potencjalny klient zatrzyma ulotkę na dłużej. Warto również podkreślić, że zgodność z tym standardem jest kluczowa, jeśli planujemy masową produkcję ulotek, gdyż maszyny drukarskie są dostosowane właśnie do takich wymiarów. Dlatego znajomość i stosowanie formatów standardowych to nie tylko kwestia estetyki, ale również praktyczności i optymalizacji kosztów.

Pytanie 39

Uniwersalny nawóz do roślin domowych reklamowany jest hasłem "Z nami zawsze wiosna". Jest to przykład mechanizmu perswazji

A. emocjonalnej
B. nakłaniającej
C. informacyjnej
D. ekonomicznej
Odpowiedź wskazująca na mechanizm perswazji emocjonalnej jest prawidłowa, ponieważ hasło \"Z nami zawsze wiosna\" odwołuje się do emocji i odczuć związanych z tą porą roku. Wiosna kojarzy się z odradzaniem, świeżością, nowym początkiem i energią. Reklamy często używają takich emocjonalnych skojarzeń, aby wzbudzić pozytywne uczucia i zwiększyć atrakcyjność produktu. To typowy zabieg w marketingu, gdzie zamiast skupiać się na szczegółowych, technicznych aspektach produktu, przekazujemy emocje. Moim zdaniem, perswazja emocjonalna jest jedną z najskuteczniejszych form reklamy, ponieważ ludzie często podejmują decyzje zakupowe kierując się emocjami, a nie logiką. W standardach branżowych, na przykład w psychologii reklamy, taki rodzaj perswazji jest uważany za kluczowy, ponieważ wpływa na podświadomość konsumenta. Używany jest nie tylko w reklamach konsumenckich, ale także w polityce, gdzie emocje często dominują nad faktami. Praktyczne zastosowanie wiedzy o perswazji emocjonalnej pozwala tworzyć reklamy, które są zapamiętywane i budują długotrwałe relacje z marką. Warto także zauważyć, że emocjonalne hasła mogą zwiększać lojalność klientów, co jest cenione w dłuższej perspektywie przez ekspertów od marketingu."

Pytanie 40

Którą formę reklamy zastosowano na zamieszczonej ulotce?

Ilustracja do pytania
A. Przesadną
B. Oczywistą
C. Niepełną
D. Ukrytą
Przesadna forma reklamy to taka, która w wyolbrzymiony sposób przedstawia zalety produktu, często używając superlatywów, które mogą być nie do końca uzasadnione. W przypadku zamieszczonej ulotki określenia takie jak 'najlepszy' czy 'jedynie on' wskazują na przesadę, sugerując, że produkt nie ma sobie równych, co jest typowym chwytem marketingowym mającym na celu przyciągnięcie uwagi konsumenta. Tego typu reklamy często opierają się na emocjonalnym przekazie, który ma zachęcić odbiorcę do zakupu poprzez wzbudzenie poczucia wyjątkowości i konieczności posiadania produktu. W marketingu nadmierna forma reklamy może być skuteczna, ale istotne jest, aby nie przekraczać granicy wprowadzania konsumenta w błąd, co może prowadzić do utraty zaufania do marki. W praktyce, stosowanie przesady w reklamie jest akceptowalne, o ile nie narusza praw konsumenta i jest zgodne z etyką reklamową, co oznacza, że reklama nie może sugerować nieistniejących korzyści czy wprowadzać w błąd w sposób, który mógłby zaszkodzić konsumentowi. Warto zwrócić uwagę na standardy branżowe, które mogą różnić się w zależności od kraju, ale ogólnie wskazują na konieczność zachowania uczciwości i przejrzystości w komunikacji z klientami. Moim zdaniem, kluczowe jest, aby tego typu reklamy były stosowane z umiarem i z poszanowaniem odbiorcy.