Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik logistyk
  • Kwalifikacja: SPL.01 - Obsługa magazynów
  • Data rozpoczęcia: 24 maja 2025 16:44
  • Data zakończenia: 24 maja 2025 17:20

Egzamin zdany!

Wynik: 23/40 punktów (57,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Aby rozprowadzać produkty takie jak: żywność, kosmetyki, prasa czy środki czystości, należy wykorzystać dystrybucję

A. selektywną
B. wyłączną
C. ekskluzywną
D. intensywną
Odpowiedź 'intensywna' jest właściwa, ponieważ dystrybucja intensywna polega na maksymalizacji obecności towarów w punktach sprzedaży. W przypadku produktów takich jak żywność, kosmetyki, prasa czy artykuły chemii gospodarczej, kluczowe jest zapewnienie ich dostępności w jak najszerszej sieci sprzedaży, co pozwala na dotarcie do jak największej liczby klientów. Intensywna dystrybucja często stosowana jest w przypadku produktów codziennego użytku, które muszą być łatwo dostępne dla konsumentów. Przykładem mogą być popularne marki napojów, które można znaleźć w supermarketach, małych sklepach osiedlowych oraz automatach. Strategie intensywnej dystrybucji są zgodne z dobrą praktyką marketingową, która sugeruje, że im łatwiej klientom będzie zdobyć dany produkt, tym większa szansa na jego zakup. W ten sposób firmy mogą szybko zwiększać swoje udziały w rynku oraz generować wyższe przychody.

Pytanie 2

Maszyna produkcyjna jest w stanie wyprodukować dziennie 260 000 sztuk. W jakim procencie została wykorzystana jej zdolność produkcji, jeśli w tym dniu wytworzyła 208 000 sztuk?

A. 125%
B. 52%
C. 80%
D. 98%
Odpowiedź 80% jest prawidłowa, ponieważ wykorzystanie zdolności produkcyjnej maszyny oblicza się poprzez podzielenie liczby wytworzonych wyrobów przez maksymalną zdolność produkcyjną i pomnożenie przez 100. W tym przypadku, obliczenia wyglądają następująco: (208 000 / 260 000) * 100 = 80%. To oznacza, że maszyna wykorzystywała 80% swojej maksymalnej wydajności. W praktyce, znajomość wskaźnika wykorzystania zdolności produkcyjnej jest istotna dla zarządzania produkcją, ponieważ pozwala na identyfikację obszarów do poprawy oraz optymalizację procesów. Firmy często stosują różne metody analizy, takie jak analiza wskaźników OEE (Overall Equipment Effectiveness), aby monitorować efektywność wykorzystania maszyn i podejmować decyzje o ewentualnych inwestycjach lub zmianach w procesach produkcyjnych.

Pytanie 3

Rodzaj zarządzania w systemie logistycznym dotyczący obiegu informacji obejmuje

A. transport, magazynowanie, zarządzanie oraz kontrolowanie
B. planowanie, organizowanie, sterowanie oraz kontrolowanie
C. transport, magazynowanie, opakowania oraz kontrolę jakości
D. opakowania, kontrolę jakości, planowanie, organizowanie
Odpowiedzi, które koncentrują się na transporcie, magazynowaniu czy opakowaniach, nie biorą pod uwagę kluczowych rzeczy, jak planowanie czy organizowanie. Jasne, transport i magazynowanie są ważne, ale to bardziej fizyczna strona logistyki. Odpowiedzi skupione na kontroli jakości albo opakowaniach można powiedzieć, że rzadko uwzględniają te najważniejsze procesy, które są potrzebne, żeby cała logistyka działała. Często takie podejście prowadzi do błędnych wniosków, bo ignoruje całościowe spojrzenie na zarządzanie. Na przykład, jak zapomnimy o planowaniu, to możemy stracić zasoby i podejmować złe decyzje, a to prowadzi do opóźnień i wzrostu kosztów. Kontrola jakości jest ważna, ale bez dobrego planowania czy organizacji, ciężko jej będzie pomóc w dostarczaniu produktów na czas. Warto zrozumieć, że skuteczna logistyka to zintegrowane podejście do wszystkich aspektów, a nie tylko wybranych elementów.

Pytanie 4

Firma zajmująca się logistyką planuje wprowadzenie systemu do zarządzania magazynem. Jaki to będzie system?

A. Warehouse Management System
B. Manufacturing Resource Planning
C. Executive Information System
D. Distribution Requirements Planning
WMS, czyli Warehouse Management System, to takie specjalistyczne oprogramowanie, które ma na celu ogarnianie wszystkiego, co związane z operacjami w magazynie. Dzięki niemu można lepiej kontrolować zapasy, lokalizować produkty czy zarządzać zamówieniami. Przykład? No, wyobraź sobie, że dzięki WMS firma może śledzić, co się dzieje z towarami w magazynie, co naprawdę pomaga unikać błędów przy kompletacji zamówień i zwiększa efektywność działania. Wdrażając taki system, można zautomatyzować sporo procesów i zaoszczędzić czas oraz pieniądze. Z mojego doświadczenia, przed wdrożeniem WMS fajnie jest zrobić analizę potrzeb firmy i dobrze dostosować system do konkretnej działalności. Warto też wiedzieć, że WMS często współpracuje z innymi systemami ERP, co sprawia, że dane są spójne w całej firmie, a planowanie i prognozowanie stają się łatwiejsze.

Pytanie 5

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 6

Aby zapewnić dostępność oraz dostarczenie produktu jedynie w przypadku jego rzeczywistej potrzeby przez odbiorcę, niezbędne jest istnienie

A. szeroki asortyment towarów u odbiorcy
B. znaczny zapas u odbiorcy
C. szybki sposób transportu do odbiorcy
D. nieaktywny zapas u dostawcy
Wybór opcji zakładającej szybki transport po stronie odbiorcy może wydawać się logiczny, jednak nie uwzględnia on kluczowego aspektu zarządzania zapasami, jakim jest ich dostępność. Szybki transport wymaga nie tylko sprawnej logistyki, ale także odpowiednich zasobów i infrastruktur, co w wielu przypadkach może być nieefektywne i kosztowne. Dodatkowo, opcja z dużym zapasem po stronie odbiorcy prowadzi do zamrożenia kapitału w postaci nieużywanych produktów, co jest niekorzystne z punktu widzenia finansowego i operacyjnego. Takie podejście zwiększa ryzyko przestarzałych lub niezbyt atrakcyjnych produktów w magazynie. Z kolei duży asortyment produktów u odbiorcy, chociaż na pierwszy rzut oka może zaspokajać różne potrzeby klientów, w rzeczywistości często prowadzi do złożoności zarządzania zapasami i trudności w ich rotacji. Często organizacje mylnie zakładają, że większa różnorodność sprzyja lepszemu zaspokojeniu potrzeb, podczas gdy w praktyce zamiast tego prowadzi do wzrostu kosztów operacyjnych oraz spadku wydajności procesów magazynowych. Kluczowe w zarządzaniu zapasami jest więc zrozumienie, że nie tylko sama ilość, ale również sposób zarządzania nimi ma fundamentalne znaczenie dla efektywności całego łańcucha dostaw. Utrzymanie optymalnego poziomu zapasów przy jednoczesnym zapewnieniu ich dostępności jest zatem kluczowym wyzwaniem, które wymaga zastosowania odpowiednich strategii i systemów informacyjnych.

Pytanie 7

W przedsiębiorstwie logistycznym, w procesie magazynowania można wyróżnić etapy jego realizacji, które określają następujące obszary funkcjonalne?

A. przygotowania, przyjęcia, składowania, wysyłki
B. przyjęcia, składowania, przygotowania zamówienia, wysyłki
C. przyjęcia, przygotowania zamówienia, wysyłki, składowania
D. składowania, przyjęcia, przygotowania zamówienia, wysyłki
Odpowiedzi, które nie uwzględniają wszystkich kluczowych faz procesu magazynowania, mogą prowadzić do niepełnego zrozumienia mechanizmów operacyjnych w firmach logistycznych. Wiele z tych odpowiedzi pomija istotne etapy, takie jak faza przygotowania, co jest kluczowe przed przyjęciem towarów do magazynu. W praktyce, przygotowanie towarów obejmuje różne działania, takie jak sprawdzenie dokumentacji transportowej oraz organizację przestrzeni magazynowej. Pominięcie tego etapu może prowadzić do chaosu w przyjęciach i błędów w dokumentacji. Dodatkowo, niektóre odpowiedzi zamieniają kolejność faz, co może wpływać na skuteczność operacji magazynowych oraz na czas realizacji zamówień. Przykładem błędnego podejścia jest skupienie się wyłącznie na składowaniu i wysyłce, co należy traktować jako końcowe etapy procesu, a nie podstawowe. Takie myślenie pomija kluczowe aspekty planowania i organizacji, które są fundamentalne dla sukcesu w logistyce. W praktyce, przyjęcia i przygotowanie zamówienia są ściśle ze sobą powiązane i nie mogą funkcjonować w izolacji, ponieważ błędy na etapie przygotowania mogą wpływać na efektywność całego procesu magazynowania i dystrybucji.

Pytanie 8

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 9

Zalecana ilość farby potrzebna na pomalowanie jednego stołu wynosi 0,2 litra. Nie planuje się zapasu bezpieczeństwa. Ile litrów farby trzeba zamówić, aby zrealizować zamówienie na 100 sztuk stołów, mając w magazynie: farbę - 3 litry oraz 45 pomalowanych stołów?

A. 20 litrów
B. 9 litrów
C. 11 litrów
D. 8 litrów
Aby prawidłowo obliczyć ilość farby potrzebnej do pomalowania 100 sztuk stołów, należy najpierw ustalić całkowitą ilość farby wymaganej do tego zadania. Norma zużycia farby na jeden stół wynosi 0,2 litra, zatem do pomalowania 100 stołów potrzeba 20 litrów farby (100 sztuk * 0,2 litra/sztukę). Następnie, mając 3 litry farby w magazynie, musimy uwzględnić również stoły, które już zostały pomalowane. Ponieważ 45 stołów jest już gotowych, pozostało do pomalowania tylko 55 stołów (100 - 45). Dla tych 55 stołów potrzebujemy 11 litrów farby (55 sztuk * 0,2 litra/sztukę), ale po odjęciu 3 litrów dostępnych w magazynie, ostateczna ilość farby do zamówienia wynosi 8 litrów. Obliczenia te są zgodne z dobrymi praktykami w zarządzaniu zapasami i planowaniu produkcji, co pozwala na efektywne wykorzystanie zasobów.

Pytanie 10

System HRM (Human Resource Management) obejmuje między innymi

A. prognozowanie potrzeb materiałowych oraz planowanie zdolności w produkcji.
B. działania związane z rekrutacją i selekcją pracowników do zatrudnienia w firmie.
C. zbieranie i analizowanie danych o klientach oraz opracowywanie odpowiednich ofert.
D. zarządzanie finansami oraz ich planowanie w firmie.
Wszystkie odpowiedzi, które nie dotyczą procesów rekrutacji i selekcji, odnoszą się do obszarów, które nie są bezpośrednio związane z zarządzaniem zasobami ludzkimi. Gromadzenie i przetwarzanie danych o klientach oraz przygotowywanie dla nich ofert to działalność z zakresu marketingu i sprzedaży, która skupia się na zaspokajaniu potrzeb klientów i zwiększaniu sprzedaży. W kontekście HRM takie działania są istotne, ale nie dotyczą one zasobów ludzkich ani procesu zatrudnienia. Planowanie potrzeb materiałowych oraz zdolności produkcyjnych to z kolei aspekt związany z zarządzaniem operacyjnym oraz logistyką, które koncentrują się na efektywności wykorzystania zasobów materialnych w produkcji. Te procesy, choć ważne dla organizacji, nie wchodzą w zakres obowiązków działu HR. Zarządzanie finansami i ich planowaniem także nie jest częścią zarządzania zasobami ludzkimi, ponieważ odnosi się do strategii finansowej firmy, inwestycji oraz budżetowania, które są kluczowe dla ogólnej kondycji finansowej przedsiębiorstwa, ale nie dotyczą specyfiki rekrutacji czy zarządzania pracownikami. Typowym błędem jest mylenie funkcji HR z innymi aspektami działalności firmy, co prowadzi do nieporozumień w zakresie ról i obowiązków działu HR. Odpowiednia identyfikacja ról w organizacji jest kluczowa dla efektywnego zarządzania i osiągania celów strategicznych.

Pytanie 11

Zarządzanie dostępnością surowców do produkcji realizowane jest poprzez tworzenie sieci

A. dystrybucji przedsiębiorstw
B. placówek handlowych po stronie zbytu
C. zaopatrzenia przedsiębiorstwa
D. kooperacji produkcji
Odpowiedzi, które mówią o dystrybucji i placówkach handlowych, niestety nie do końca łapią, na czym naprawdę polega rola tych elementów w łańcuchu dostaw. Dystrybucja to bardziej dostarczanie gotowych produktów do klientów, a nie o surowce do produkcji. Jak się dobrze pomyśli, to dobra dystrybucja opiera się na tym, że mamy wcześniej zabezpieczone materiały. Co do placówek handlowych, one są w zbycie produktów, ale nie zajmują się pozyskiwaniem surowców. Ich praca dotyczy sprzedaży i promocji, co jest zupełnie inną sprawą. I jeszcze kooperacja produkcji, owszem, jest ważna, ale chodzi o współpracę między producentami, a nie system zaopatrzenia. Często takie pomylenie ról wynika z braku zrozumienia podstaw logistyki i zarządzania łańcuchem dostaw. Ważne jest, żeby wiedzieć, że zaopatrzenie to fundament produkcji, a inne aspekty, jak dystrybucja czy kooperacja, to już tylko ich pochodne.

Pytanie 12

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 13

Które przedsiębiorstwo transportowe należy wybrać do wykonania usługi przewozu towaru według przedstawionego w tabeli zestawienia metody punktowej?

KryteriumPrzedsiębiorstwo transportowe A.Przedsiębiorstwo transportowe B.Przedsiębiorstwo transportowe C.Przedsiębiorstwo transportowe D.
12345123451234512345
jakośćXXXX
cenaXXXX
terminowośćXXXX
poziom obsługiXXXX

A. Przedsiębiorstwo transportowe A.
B. Przedsiębiorstwo transportowe C.
C. Przedsiębiorstwo transportowe B.
D. Przedsiębiorstwo transportowe D.
Wybór przedsiębiorstwa transportowego to poważna decyzja, która powinna być podejmowana na podstawie obiektywnych kryteriów. W przypadku wyboru innego przewoźnika, mogą wystąpić liczne problemy związane z jakością usług, co w dłuższej perspektywie może prowadzić do zwiększonych kosztów oraz niezadowolenia klientów. Niektórzy mogą kierować się jedynie ceną usługi, co jest typowym błędem myślowym. Niższe koszty nie zawsze oznaczają lepsze usługi; często wiążą się z ograniczonymi zasobami, co może prowadzić do opóźnień w dostawie czy uszkodzeń towaru. Również brak uwzględnienia terminowości jako kryterium może skutkować wyborem przewoźnika, który regularnie opóźnia dostawy, co wpływa negatywnie na reputację firmy oraz relacje z klientami. Niezrozumienie znaczenia jakości obsługi klienta w logistyce również prowadzi do nieprawidłowych wyborów. Przewoźnik, który nie inwestuje w szkolenie personelu czy rozwój technologii, może nie spełniać oczekiwań na rynku, co jest sprzeczne z dobrymi praktykami branżowymi. Właściwa analiza punktowa dostarcza zatem kompleksowego obrazu oferty, co jest niezbędne dla podejmowania racjonalnych decyzji w tej dziedzinie.

Pytanie 14

Który z wózków specjalizowanych wykorzystuje się w transporcie wewnętrznym do przemieszczania materiałów bardzo długich?

Ilustracja do pytania
A. C.
B. D.
C. A.
D. B.
Wózek oznaczony literą A, z długą platformą i dodatkowymi stojakami, jest idealnym rozwiązaniem do transportu materiałów o dużych długościach, takich jak rury, profile stalowe czy belki drewniane. Tego rodzaju wózki są powszechnie stosowane w magazynach oraz na halach produkcyjnych, gdzie występuje potrzeba przemieszczania długich ładunków. Przykładem zastosowania mogą być zakłady budowlane, gdzie transportuje się długie elementy konstrukcyjne, a także w przemyśle metalowym, gdzie potrzebny jest transport długich profili. Wózki te muszą spełniać określone normy bezpieczeństwa, takie jak EN 1501-1 dotycząca wózków transportowych, co zapewnia ich niezawodność oraz bezpieczeństwo użytkowania. Właściwe użycie tych wózków pozwala na efektywne i bezpieczne operacje transportowe, co jest kluczowe dla optymalizacji procesów logistycznych. Oprócz tego, ich konstrukcja pozwala na stabilizację ładunku, co minimalizuje ryzyko uszkodzeń podczas transportu.

Pytanie 15

Przekształcanie odpadów w nowy produkt użytkowy to

A. utylizowanie
B. redukcja
C. unieszkodliwianie
D. recykling
Recykling to proces ponownego przetwarzania odpadów w nowe produkty użytkowe, który ma na celu minimalizację negatywnego wpływu na środowisko oraz oszczędność surowców naturalnych. W praktyce oznacza to, że materiały takie jak papier, szkło, metale i tworzywa sztuczne są zbierane, segregowane, a następnie przekształcane w nowe wyroby. Na przykład, papier może być przetwarzany na nowe arkusze papieru, a butelki szklane mogą być przetapiane i produkowane na nowo. Taki proces nie tylko zmniejsza ilość odpadów trafiających na wysypiska, ale również przyczynia się do redukcji emisji CO2 i oszczędności energii. Standardy takie jak ISO 14001 wskazują na znaczenie recyklingu w zarządzaniu środowiskowym, promując efektywne gospodarowanie odpadami. Przykłady efektywnego recyklingu można zaobserwować w wielu krajach, gdzie wprowadzono systemy zbiórki segregowanej, a także programy edukacyjne zwiększające świadomość obywateli na temat znaczenia recyklingu dla zrównoważonego rozwoju.

Pytanie 16

Na ilustracji jest przedstawione skanowanie kodu kreskowego z zastosowaniem skanera

Ilustracja do pytania
A. poziomego jednoliniowego.
B. ręcznego jednoliniowego.
C. ręcznego wieloliniowego.
D. poziomowego wieloliniowego.
Poprawną odpowiedzią jest skanowanie za pomocą ręcznego skanera jednoliniowego. Tego typu skanery są super popularne w małych sklepach czy punktach sprzedaży, bo są łatwe w obsłudze i pozwalają szybko zeskanować kody kreskowe. Skaner jednoliniowy rzuca jedną linię laserową, dzięki czemu można dokładnie odczytać kody z niewielkiej odległości. W praktyce użytkownicy takich skanerów mogą zauważyć, że skanowanie to szybki ruch, co naprawdę przyspiesza pracę w sklepie. Te skanery są zgodne z wieloma standardami, jak GS1, co sprawia, że są bardzo uniwersalne i można je wykorzystać w różnych branżach. Ich prostota i efektywność sprawiają, że to standard w wielu miejscach, jak inwentaryzacja czy sprzedaż detaliczna.

Pytanie 17

Zespół działań związanych z rozmieszczaniem ładunków w celu optymalizacji procesów transportowych i magazynowych określamy jako

A. przechowywaniem
B. formowaniem
C. wydawaniem
D. pakowaniem
Odpowiedzi, takie jak wydawanie, przechowywanie i pakowanie, opierają się na różnych aspektach logistyki, które są istotne, ale nie odpowiadają na pytanie dotyczące układania ładunków. Wydawanie odnosi się do procesu udostępniania towarów z magazynu, co jest istotne dla dystrybucji, ale nie obejmuje aspektu formowania, który koncentruje się na organizacji ładunków. Przechowywanie to proces, który dotyczy zapewnienia miejsca dla towarów w magazynie, ale nie dotyczy bezpośrednio ich układania w sposób, który optymalizuje ich transport czy dostępność. Z kolei pakowanie odnosi się do zabezpieczania towarów w opakowania, co jest etapem przed formowaniem, a nie jego częścią. Te odpowiedzi wskazują na typowy błąd myślowy, polegający na myleniu różnych procesów logistycznych jako równoznacznych z formowaniem. W rzeczywistości, każdy z tych procesów ma swoje unikalne cele i metody, które są integralne dla efektywnego zarządzania łańcuchem dostaw, a zrozumienie ich różnic jest kluczowe dla profesjonalistów w dziedzinie logistyki.

Pytanie 18

Jakie znaczenie ma skrót MRPII w kontekście wdrożonego systemu w przedsiębiorstwie?

A. organizowanie zdolności produkcyjnych
B. prognozowanie zapotrzebowania materiałowego
C. planowanie zasobów wytwórczych
D. prognozowanie zapotrzebowania dystrybucji
MRPII, czyli Manufacturing Resource Planning II, odnosi się do planowania zasobów wytwórczych, co jest kluczowym elementem zarządzania produkcją w przedsiębiorstwach. System ten umożliwia integrowanie danych dotyczących produkcji, zapotrzebowania, zasobów ludzkich oraz materiałów, co pozwala na efektywne planowanie i koordynację procesów wytwórczych. Przykładowo, w firmach zajmujących się produkcją przemysłową, MRPII pozwala na dokładne przewidywanie potrzeb materiałowych oraz alokację zasobów, co minimalizuje przestoje i zwiększa efektywność produkcji. Dobre praktyki w implementacji MRPII obejmują regularne aktualizacje danych oraz ciągłe monitorowanie wyników produkcji w celu identyfikacji potencjalnych problemów i usprawnienia procesów. Zastosowanie MRPII jest zgodne z normą ISO 9001, która koncentruje się na zarządzaniu jakością oraz efektywności procesów.

Pytanie 19

W czasie trwania miesiąca (30 dni) dział jakości powinien skontrolować 810 szt. wyrobów gotowych. Ilu pracowników konieczne jest zatrudnienie na każdej zmianie w dziale kontroli jakości, pracującym na trzy zmiany, aby efektywnie wykorzystać zasoby ludzkie, biorąc pod uwagę, że jeden pracownik jest w stanie ocenić 3 wyroby gotowe w trakcie jednej zmiany?

A. 3 pracowników
B. 1 pracownika
C. 7 pracowników
D. 5 pracowników
Aby ustalić, ilu pracowników należy zatrudnić na każdej zmianie w dziale kontroli jakości, należy najpierw obliczyć, ile wyrobów gotowych musi być skontrolowanych każdego dnia. Skoro w ciągu miesiąca (30 dni) dział jakości musi skontrolować 810 sztuk, to dzienna norma wynosi: 810 sztuk / 30 dni = 27 sztuk dziennie. Skoro jeden pracownik jest w stanie ocenić 3 wyroby gotowe w ciągu jednej zmiany, to aby skontrolować 27 sztuk, potrzeba: 27 sztuk / 3 wyroby na pracownika = 9 pracowników na jedną zmianę. Działając na trzy zmiany, potrzebujemy 9 pracowników na zmianę, co oznacza, że razem zatrudniamy 9 pracowników na każdą zmianę, co jest optymalne, aby zapewnić ciągłość procesu kontrolnego i zgodność z normami jakości. W praktyce, stosując taką strategię, można uniknąć opóźnień w procesie produkcji oraz zapewnić wysoką jakość wyrobów. Optymalizacja zatrudnienia w działach takich jak kontrola jakości jest kluczowa dla efektywności operacyjnej i zgodności z wymaganiami branżowymi.

Pytanie 20

Jakie wydatki niematerialne są związane z funkcjonowaniem magazynu?

A. amortyzacja sprzętu magazynowego
B. usługa remontowa sprzętu transportu wewnętrznego
C. koszty zużycia materiałów opakowaniowych
D. wynagrodzenie magazynierów
Wybór zużycia materiałów opakowaniowych jako kosztu niematerialnego jest niewłaściwy, ponieważ te wydatki są klasyfikowane jako koszty materiałowe, które dotyczą fizycznych zasobów używanych w procesie magazynowania i dystrybucji. Koszty materiałowe, takie jak opakowania, bezpośrednio związane są z produktami i ich transportem, a nie z pracą ludzką, która jest kluczowym elementem kosztów niematerialnych. Amortyzacja wyposażenia magazynowego także nie jest właściwym wyborem w kontekście kosztów niematerialnych. Amortyzacja odnosi się do rozłożenia kosztu zakupu sprzętu na jego przewidywany okres użytkowania, co czyni ją kosztem związanym z aktywami trwałymi. Podobnie, usługa remontowa środków transportu bliskiego, choć istotna dla utrzymania sprawności operacyjnej, również należy do kategorii kosztów związanych z utrzymaniem sprzętu. Typowym błędem myślowym w tym kontekście jest mylenie kosztów związanych z ludźmi i ich wynagrodzeniem z kosztami materialnymi czy aktywów trwałych, co prowadzi do niewłaściwego klasyfikowania i zarządzania kosztami w organizacji. Zrozumienie tych różnic jest kluczowe dla skutecznego zarządzania finansami w magazynie oraz optymalizacji procesów logistycznych.

Pytanie 21

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 22

Jakie zagadnienia dotyczą planowania w systemie informacyjnym DRP II?

A. potrzeb dystrybucyjnych
B. zasobów dystrybucyjnych
C. zasobów produkcyjnych
D. potrzeb produkcyjnych
System informacyjny DRP II (Distribution Requirements Planning) jest kluczowym narzędziem w zarządzaniu łańcuchem dostaw, który koncentruje się na planowaniu zasobów dystrybucyjnych. Poprawna odpowiedź na pytanie dotyczące tego systemu wskazuje, że jego głównym celem jest efektywne zarządzanie i optymalizacja procesów związanych z dystrybucją towarów. DRP II wspiera organizacje w prognozowaniu popytu oraz planowaniu zapasów, co pozwala na minimalizację kosztów związanych z przechowywaniem oraz dostarczaniem produktów do klientów. Przykładem zastosowania DRP II może być firma zajmująca się dystrybucją elektroniki, która wykorzystuje ten system do synchronizacji zapasów w swoich magazynach w różnych lokalizacjach, co prowadzi do szybszej realizacji zamówień i zwiększenia satysfakcji klientów. Dobrą praktyką jest również integracja DRP II z innymi systemami ERP (Enterprise Resource Planning), co umożliwia lepsze zarządzanie całym procesem produkcji i dystrybucji. Dzięki DRP II organizacje mogą efektywniej reagować na zmieniające się warunki rynkowe i podejmować lepsze decyzje strategiczne.

Pytanie 23

Na podstawie danych zawartych w tabelach ustal, na który dzień należy zaplanować złożenie zamówienia na cukier.

Przedmiot dostawyCzas realizacji zamówienia [dzień]
Tłuszcz roślinny5
Cukier3
Polewa kakaowa4
Mąka pszenna2


Styczeń09
styczeń
10
styczeń
11
styczeń
12
styczeń
13
styczeń
16
styczeń
17
styczeń
18
styczeń
Tłuszcz roślinny [l]
Planowana dostawa100
Planowane zamówienie
Cukier [kg]
Planowana dostawa200
Planowane zamówienie
Polewa kakaowa [l]
Planowana dostawa100
Planowane zamówienie
Mąka pszenna [kg]
Planowana dostawa300
Planowane zamówienie

A. 18 stycznia.
B. 13 stycznia.
C. 16 stycznia.
D. 10 stycznia.
Wybór daty innej niż 10 stycznia wskazuje na zrozumienie niewłaściwej logiki dotyczącej czasu realizacji zamówienia. Na przykład, odpowiedź wskazująca na 13 stycznia sugeruje, że zamówienie może być złożone w dniu dostawy, co jest błędnym podejściem w kontekście zarządzania łańcuchem dostaw. W praktyce, należy pamiętać, że czas przetwarzania zamówienia oraz jego realizacja rzadko są natychmiastowe, a często wymagają zaplanowania z wyprzedzeniem. Wybór 16 stycznia jest również nietrafiony, ponieważ zakłada, że zamówienie mogłoby być zrealizowane po planowanej dacie dostawy, co jest sprzeczne z podstawowymi zasadami logistyki. Warto również zauważyć, że odpowiedzi takie jak 18 stycznia są całkowicie nieadekwatne, ponieważ przekraczają termin dostawy o pięć dni, co może prowadzić do poważnych problemów z dostępnością produktów i niezadowoleniem klientów. Kluczowym błędem myślowym jest założenie, że zamówienia można składać w dowolnym momencie, co w praktyce nie uwzględnia rzeczywistych ograniczeń czasowych. Właściwe podejście do planowania zamówień opiera się na dokładnej analizie danych oraz uwzględnieniu wszystkich istotnych aspektów logistycznych.

Pytanie 24

Firma zrealizowała zlecenie na dostarczenie towaru do klienta w pięciu partiach. Czas ich dostarczenia wynosił odpowiednio: 8 godzin, 7 godzin, 9 godzin, 7 godzin oraz 9 godzin. Przy planowaniu dostaw na kolejny okres przyjęto, że norma długości średniego cyklu dostawy wyniesie

A. 9 godzin
B. 7 godzin
C. 10 godzin
D. 8 godzin
Prawidłowa odpowiedź to 8 godzin, ponieważ średni czas realizacji dostaw można obliczyć przez zsumowanie wszystkich czasów dostaw i podzielenie ich przez liczbę dostaw. W tym przypadku suma czasów wynosi 40 godzin (8 + 7 + 9 + 7 + 9), a liczba dostaw to 5. Zatem średni czas dostawy wynosi 40 godzin / 5 dostaw = 8 godzin. W praktyce znajomość średniego czasu dostawy jest kluczowa dla optymalizacji procesów logistycznych oraz planowania przyszłych zleceń. W branży transportowej i logistycznej, organizacje często korzystają z takich statystyk do przewidywania czasów realizacji oraz poprawy efektywności operacyjnej. Średni czas dostawy jest również ważnym wskaźnikiem w zarządzaniu łańcuchem dostaw, ponieważ umożliwia firmom podejmowanie bardziej świadomych decyzji dotyczących zarządzania zapasami i optymalizacji ścieżek transportowych, co w konsekwencji może przyczynić się do zwiększenia satysfakcji klienta i redukcji kosztów operacyjnych.

Pytanie 25

Ustal miesięczną strukturę kosztów logistyki w przedsiębiorstwie produkcyjnym.

Rodzaj kosztuKwota kosztów (zł)
Koszty transportu obcego1500,00
Koszty transportu własnego4000,00
Koszty zapasów2500,00
Koszty funkcjonowania magazynów2000,00

A. Koszty transportu obcego 10%, koszty transportu własnego 40%, koszty zapasów 35%, koszty funkcjonowania magazynów 20%.
B. Koszty transportu obcego 15%, koszty transportu własnego 45%, koszty zapasów 35%, koszty funkcjonowania magazynów 20%.
C. Koszty transportu obcego 15%, koszty transportu własnego 40%, koszty zapasów 25%, koszty funkcjonowania magazynów 20%.
D. Koszty transportu obcego 20%, koszty transportu własnego 40%, koszty zapasów 25%, koszty funkcjonowania magazynów 15%.
Poprawna odpowiedź wskazuje na właściwy podział kosztów logistyki w przedsiębiorstwie produkcyjnym, co jest kluczowe dla właściwego zarządzania finansami i efektywności operacyjnej. Koszty transportu obcego, wynoszące 15%, odzwierciedlają wydatki związane z zewnętrznymi dostawcami transportowymi, co pozwala na elastyczność w zarządzaniu flotą i optymalizację kosztów. Koszty transportu własnego na poziomie 40% wskazują na dużą część logistyki realizowanej wewnętrznie, co może być korzystne w przypadku konieczności szybkiej reakcji na zmieniające się potrzeby produkcji. Koszty zapasów na poziomie 25% są niezbędne do utrzymania efektywności produkcji, a ich kontrola jest kluczowa w kontekście minimalizacji strat związanych z przestarzałymi produktami. Koszty funkcjonowania magazynów na poziomie 20% są istotne dla zapewnienia płynności operacyjnej, co wymaga regularnego monitorowania i optymalizacji procesów magazynowych. Takie podejście do struktury kosztów logistyki wpisuje się w najlepsze praktyki zarządzania łańcuchem dostaw, co przekłada się na zwiększenie konkurencyjności przedsiębiorstwa.

Pytanie 26

Regulacje IATA/DGR dotyczące przewozu ładunków niebezpiecznych odnoszą się do

A. przewozu morskiego
B. przewozu lotniczego
C. przewozu drogowego
D. transportu śródlądowego
Odpowiedź dotycząca transportu lotniczego jest poprawna, ponieważ regulacje IATA (Międzynarodowego Stowarzyszenia Transportu Lotniczego) oraz DGR (Dangerous Goods Regulations) są ściśle powiązane z przewozem ładunków niebezpiecznych drogą powietrzną. Te regulacje określają szczegółowe wymagania dotyczące oznakowania, pakowania i dokumentacji towarzyszącej ładunkom niebezpiecznym, które muszą być przestrzegane przez wszystkie linie lotnicze i operatorów. Przykładem zastosowania tych regulacji może być transport substancji chemicznych, takich jak materiały wybuchowe czy toksyczne, gdzie niewłaściwe pakowanie mogłoby prowadzić do wypadków podczas lotu. IATA dostarcza standardy, które mają na celu zapewnienie bezpieczeństwa zarówno dla personelu, jak i dla pasażerów. Ponadto, każde lotnisko oraz przewoźnik lotniczy musi posiadać odpowiednie systemy i procedury, aby skutecznie zidentyfikować i obsługiwać ładunki niebezpieczne, co jest kluczowe dla minimalizacji ryzyka. W związku z tym, znajomość regulacji IATA/DGR jest niezbędna dla każdego, kto zajmuje się transportem lotniczym.

Pytanie 27

Czas od momentu, gdy pojawia się potrzeba uzupełnienia zapasów, do chwili, gdy są one dostarczane i gotowe do użycia, to cykl

A. produkcji.
B. opracowania zamówienia.
C. dostaw.
D. uzupełnienia zapasów.
Wybór odpowiedzi związanej z cyklem dostaw sugeruje, że proces od momentu uzupełnienia zapasów do ich dostarczenia i gotowości do użycia koncentruje się na logistyce transportu i dostarczania, co jest jedynie częścią szerszego procesu uzupełnienia zapasów. W rzeczywistości cykl dostaw odnosi się do całego procesu, w tym planowania, zamówienia, transportu oraz kontroli zapasów. Odpowiedź dotycząca cyklu produkcji błędnie zakłada, że uzupełnienie zapasów jest związane z samym procesem wytwórczym, pomijając istotny etap zamówień. W kontekście współczesnego zarządzania zapasami, kluczowe jest zrozumienie, że cykl uzupełnienia zapasów obejmuje zarówno elementy strategii zakupowej, jak i logistykę, co wykracza poza proste pojęcie cyklu produkcji. Odpowiedź dotycząca opracowania zamówienia pomija kluczowy aspekt, jakim jest czas, jaki zajmuje dostarczenie produktów do momentu, gdy są one dostępne do wykorzystania. W praktyce często zachodzi nieporozumienie w zakresie różnych terminów używanych w kontekście zarządzania łańcuchem dostaw, co prowadzi do nieefektywnego planowania i realizacji zamówień. Dlatego ważne jest, aby rozumieć pełen kontekst cyklu uzupełnienia zapasów, aby uniknąć kosztownych błędów w logistyce i zarządzaniu zapasami.

Pytanie 28

Mrożone warzywa mogą być przechowywane w magazynie przez kilka miesięcy, jeśli znajdują się w odpowiednim zakresie temperatur

A. -1°C ÷ 0°C
B. -18°C ÷ -6°C
C. -15°C ÷ +1°C
D. -5°C ÷ 0°C
Mrożone warzywa powinny być przechowywane w temperaturze od -18°C do -6°C, co jest zgodne z zaleceniami różnych organizacji zajmujących się bezpieczeństwem żywności, takich jak FAO czy WHO. Przechowywanie w tym zakresie temperatur zapewnia optymalne warunki dla zachowania wartości odżywczych, smaku oraz wyglądu warzyw. W takiej temperaturze enzymy, które mogą powodować pogorszenie jakości produktu, są w znacznym stopniu zablokowane. Dodatkowo, mrożenie w tak niskiej temperaturze minimalizuje ryzyko rozwoju bakterii, co jest kluczowe dla utrzymania bezpieczeństwa żywności. Przykładem zastosowania tej wiedzy jest magazynowanie mrożonych warzyw w sklepach spożywczych oraz w domowych zamrażarkach, gdzie stosowanie tych temperatur jest standardem. Kluczowe jest również przestrzeganie zasad FIFO (first in, first out), aby uniknąć przestarzałych produktów, co dodatkowo wpływa na jakość żywności.

Pytanie 29

Na którym rysunku przedstawiono regał przepływowy?

Ilustracja do pytania
A. B.
B. D.
C. A.
D. C.
Wybór innych rysunków może wynikać z różnorodnych nieporozumień dotyczących funkcji regałów w logistyce. Rysunek A może sugerować tradycyjny regał paletowy, który nie wspiera metody FIFO. W takim systemie towary są składowane jeden na drugim, co może prowadzić do trudności z dostępem do starszych produktów, a tym samym do ich przeterminowania. Z kolei rysunek C może przedstawiać regał z poziomym dostępem, co w wielu przypadkach może być mylone z regałem przepływowym; jednakże, w takim układzie również nie jest możliwe zastosowanie metody FIFO. Natomiast rysunek D prawdopodobnie ilustruje regał statyczny, który nie posiada mechanizmów umożliwiających sprawną rotację towaru. Kluczowym błędem myślowym jest założenie, że każdy regał umożliwia efektywną rotację towaru, co nie jest prawdą. Tradycyjne regały, które nie są zaprojektowane z myślą o ruchu towarów, mogą prowadzić do nieefektywności operacyjnych oraz zwiększonego ryzyka strat związanych z przeterminowaniem lub uszkodzeniem produktów. Dlatego dla zapewnienia efektywności operacji magazynowych warto zapoznać się z zasadami działania regałów przepływowych oraz ich zastosowaniem w praktyce, co pomoże uniknąć błędów w zarządzaniu zapasami.

Pytanie 30

Jak nazywa się metoda przetwarzania odpadów przy użyciu wysokiej temperatury bez obecności tlenu?

A. hydroliza
B. kompostowanie
C. spalanie
D. piroliza
Piroliza to proces termicznego przekształcania materiałów organicznych w warunkach braku tlenu, co pozwala na rozkładanie substancji w wysokiej temperaturze bez ich spalania. W wyniku pirolizy powstają gaz syntezowy, węgiel aktywny oraz różne ciecze, takie jak oleje pirolityczne. Proces ten jest szczególnie przydatny w zarządzaniu odpadami organicznymi i ma olbrzymi potencjał w kontekście gospodarki o obiegu zamkniętym. Piroliza pozwala na odzyskiwanie energii oraz wartościowych związków chemicznych, które mogą być wykorzystane w przemyśle chemicznym lub energetycznym. W odniesieniu do standardów branżowych, piroliza wpisuje się w rosnący trend zrównoważonego rozwoju, a jej zastosowanie znajduje się w dokumentach dotyczących efektywności energetycznej i redukcji emisji CO2. W praktyce, technologie pirolizy są wdrażane w wielu krajach, wspierając innowacyjne podejścia do zarządzania odpadami i produkcji energii odnawialnej.

Pytanie 31

Ile, zgodnie z przedstawionym zestawieniem potrzeb materiałowych, należy wydać płyt HDF do produkcji brakujących drzwi, jeżeli wszystkie zostały wydane jednorazowo?

Ilościowo-wartościowe zestawienie potrzeb materiałowych
WyszczególnienieZapotrzebowanie bruttoZapas magazynowy
[szt.]
Zapotrzebowanie netto
Liczba
[szt.]
Wartość
[zł]
Liczba
[szt.]
Wartość
[zł]
Drzwi (produkt)3 200503 150
Zawias9 45020 790,0010 00000,00
Zamek3 15045 675,002 000 szt.1 15016 675,00
Skrzydło (półprodukt)3 1501 100 szt.2 050
Ramiak10 250430 500,008 6001 65069 300,00
Płyta otworowa2 05077 900,003 50000,00
Płyta HDF4 100270 600,004 0001006 600,00
RAZEM3114,00 zł54,00 zł

A. 100 szt.
B. 6 600 szt.
C. 4 100 szt.
D. 4 000 szt.
Wybór odpowiedzi, która nie jest zgodna z rzeczywistym zapotrzebowaniem na płyty HDF, może wynikać z kilku typowych błędów myślowych. Na przykład, odpowiedzi wskazujące na 4 000 sztuk bądź 6 600 sztuk mogą sugerować, że zapas magazynowy jest wystarczający do pokrycia pełnego zapotrzebowania, co jest mylnym założeniem. W rzeczywistości, zapas 4 000 sztuk pokrywa jedynie część zapotrzebowania brutto, a jego niewłaściwe zinterpretowanie prowadzi do nieodpowiednich wniosków. Co więcej, podejście do tematu może nie uwzględniać potrzeby wydania 4 100 sztuk płyt HDF jako całości, co jest kluczowe w kontekście jednorazowego wydania materiałów. Z kolei odpowiedź 100 sztuk może wynikać z błędnego zrozumienia obliczeń zapotrzebowania netto, które nie powinno być mylone z całkowitym zapotrzebowaniem brutto. W praktyce, takie nieporozumienia mogą prowadzić do poważnych problemów w procesie produkcji, takich jak opóźnienia lub niedobory materiałowe, co skutkuje zwiększeniem kosztów operacyjnych. Właściwe podejście do analizy potrzeb materiałowych jest fundamentalne dla każdej firmy zajmującej się produkcją, a zrozumienie różnicy między zapotrzebowaniem brutto a zapasem magazynowym jest kluczowe dla podejmowania właściwych decyzji. Kiedy nauczyciele i menedżerowie wykorzystują dane dotyczące zapotrzebowania, powinni również pamiętać o konieczności ciągłego monitorowania i aktualizacji tych informacji, aby utrzymać płynność produkcji i zoptymalizować stany magazynowe.

Pytanie 32

Wskaż rodzaj przedstawionych na rysunku powiązań, które występują w łańcuchu dostaw pomiędzy kolejnymi ogniwami.

Ilustracja do pytania
A. Pośrednie wieloetapowe.
B. Bezpośrednie wieloetapowe.
C. Bezpośrednie dwuetapowe.
D. Pośrednie dwuetapowe
Odpowiedź "Pośrednie wieloetapowe" jest poprawna, ponieważ odzwierciedla złożoność struktury łańcucha dostaw przedstawionego na rysunku. W tym modelu produkt przemieszcza się od producenta do centrum logistycznego, a następnie do odbiorców przez kilku pośredników. W praktykach zarządzania łańcuchem dostaw, pośrednicy często pełnią kluczową rolę w dystrybucji towarów, co może obejmować różne formy działalności, takie jak magazynowanie, transport i sprzedaż. W kontekście dobrych praktyk branżowych, taki wieloetapowy model dystrybucji pozwala na optymalizację procesów logistycznych, redukcję kosztów oraz zwiększenie efektywności operacyjnej. Często stosowanymi standardami w branży są modele SCOR (Supply Chain Operations Reference), które pomagają w analizie i poprawie wydajności łańcucha dostaw. Warto zauważyć, że zrozumienie tego typu powiązań jest istotne nie tylko dla menedżerów logistyki, ale także dla wszystkich pracowników zaangażowanych w procesy związane z łańcuchem dostaw, co może prowadzić do lepszego planowania i realizacji strategii biznesowych.

Pytanie 33

Wyróżnia się dwa typy odzieży stosowanej w miejscu pracy: odzież roboczą i odzież ochronną. Które z poniższych twierdzeń odnosi się do odzieży ochronnej?

A. Oznaczona jest znakiem CE
B. Używana jest wyłącznie w transporcie materiałów niebezpiecznych
C. Nie ma wymogu certyfikacji
D. Chroni pracownika przed zabrudzeniem
W kontekście odzieży ochronnej, warto zrozumieć, że jej głównym celem jest zapewnienie ochrony przed różnorodnymi zagrożeniami, a nie tylko przed zabrudzeniami. Odzież robocza, z kolei, może być używana do ochrony przed zabrudzeniem, ale niekoniecznie oferuje te same standardy ochrony jak odzież oznaczona znakiem CE. Odpowiedź sugerująca brak obowiązku certyfikacji jest myląca, ponieważ odzież ochronna w rzeczywistości musi spełniać rygorystyczne normy bezpieczeństwa, co jest potwierdzone poprzez certyfikację znakiem CE. Ponadto, ograniczenie zastosowania odzieży ochronnej tylko do sytuacji związanych z transportem materiałów niebezpiecznych jest nieprecyzyjne; odzież ochronna jest używana w wielu branżach, takich jak budownictwo, przemysł chemiczny czy medycyna, gdzie istnieje potrzeba ochrony przed różnymi rodzajami ryzyk. Warto również zauważyć, że niektóre produkty są klasyfikowane jako odzież ochronna na podstawie specyfikacji użytkowania oraz potencjalnego zagrożenia, co czyni je szeroką kategorią obejmującą wiele zastosowań. Zrozumienie tych różnic jest kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa i zdrowia pracowników, a także dla przestrzegania odpowiednich przepisów prawnych i norm branżowych.

Pytanie 34

Jednym z kluczowych atutów transportu morskiego jest

A. szybkość transportu
B. niska częstość transportów
C. masowość przewozów
D. wysoka dostępność usług przewozowych
Masowość przewozów w transporcie morskim to jedna z jego kluczowych zalet, ponieważ umożliwia efektywne przewożenie dużych ilości towarów na dużą odległość. Statki cargo mają zdolność transportu znacznych ładunków, co prowadzi do obniżenia kosztów przewozu na jednostkę towaru. Na przykład, kontenerowiec może przewozić tysiące kontenerów, co czyni go bardziej opłacalnym w porównaniu do transportu drogowego czy kolejowego, gdzie ograniczenia ładowności są znacznie mniejsze. Dzięki standardom, takim jak te określone przez Międzynarodową Organizację Morską (IMO), transport morski stał się bardziej zorganizowany i bezpieczny, co pozwala na lepsze zarządzanie masowymi ładunkami. W praktyce, wiele przedsiębiorstw korzysta z transportu morskiego do importu surowców, jak ropa naftowa czy węgiel, jak również do eksportu wyrobów gotowych, co znacznie redukuje ogólne koszty logistyczne i czas dostawy.

Pytanie 35

Czym charakteryzuje się metoda składowania z wolnymi miejscami?

A. ustalonym miejscem dla każdego towaru
B. większą pojemnością składowania
C. prostotą w lokalizowaniu każdego towaru
D. możliwością umieszczania towaru w dowolnym miejscu
Metoda wolnych miejsc składowania polega na elastycznym umieszczaniu towarów w magazynie, co oznacza, że każdy produkt może być zlokalizowany w dowolnym miejscu, w zależności od aktualnych potrzeb i dostępności miejsca. Taki system zwiększa efektywność wykorzystania przestrzeni składowej, ponieważ nie zmusza do przypisania stałych lokalizacji dla poszczególnych towarów. Przykładem zastosowania tej metody jest magazynowanie produktów o zmiennej rotacji, gdzie towar, który jest aktualnie w dużym popycie, może być umieszczony w łatwo dostępnym miejscu, podczas gdy mniej popularne produkty mogą zajmować bardziej odległe lokalizacje. Dzięki temu, przedsiębiorstwa mogą lepiej dostosować swoją logistykę do potrzeb rynku, co przyczynia się do redukcji kosztów operacyjnych i zwiększenia wydajności. W branży logistycznej, standardy takie jak WMS (Warehouse Management System) wspierają implementację strategii wolnych miejsc składowania, umożliwiając monitorowanie i zarządzanie lokalizacją towarów w czasie rzeczywistym.

Pytanie 36

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 37

Jaką wadą charakteryzuje się transport lotniczy?

A. szybkość obsługi celnej
B. częstotliwość przewozu
C. szybkość przewozu
D. wysoki koszt przewozu
Wysoki koszt przewozu jest istotną cechą ujemną transportu lotniczego, która wpływa na decyzje przedsiębiorstw dotyczące logistyki i wyboru środka transportu. Koszty lotów są często znacznie wyższe niż w przypadku transportu drogowego czy morskiego, co może ograniczać dostępność tego typu usług dla niewielkich firm oraz klientów indywidualnych. Przykładowo, w przypadku dostawy towarów o wysokiej wartości, jak elektronika czy farmaceutyki, wybór transportu lotniczego może być uzasadniony, pomimo wyższych kosztów, ze względu na szybkość i niezawodność dostawy. W praktyce to właśnie w sytuacjach, gdzie czas dostawy jest kluczowy, firmy decydują się na transport lotniczy, jednak muszą być świadome związanych z tym wydatków. Zgodnie z normami branżowymi, przedsiębiorstwa często analizują całkowity koszt posiadania (TCO), biorąc pod uwagę nie tylko cenę samego transportu, ale również opóźnienia i straty związane z czasem oczekiwania na dostawę. Dlatego zrozumienie kosztów transportu lotniczego jest kluczowe dla efektywnego zarządzania łańcuchem dostaw.

Pytanie 38

Przedsiębiorstwo otrzymało zamówienie na 840 drzwi wewnętrznych "Classic" - DCS. W magazynie znajduje się 120 drzwi, z czego 20 szt. to zapas zabezpieczający. Ile zawiasów - ZS, zgodnie z przedstawioną strukturą wyrobu gotowego, należy wydać do produkcji brakujących drzwi w celu realizacji otrzymanego zamówienia?

Struktura wyrobu gotowego

Ilustracja do pytania
A. 740 szt.
B. 2 160 szt.
C. 2 220 szt.
D. 2 460 szt.
Podczas analizy błędnych odpowiedzi, kluczowym elementem jest zrozumienie, że błędy te wynikają z niewłaściwego podejścia do obliczeń lub błędnej interpretacji danych. Wiele osób mogło źle ocenić stan zapasów, nie uwzględniając zapasu zabezpieczającego. Przykładowo, jeśli ktoś założył, że w magazynie dostępnych jest 120 drzwi bez pomniejszania ich o zapas zabezpieczający, to obliczenie brakujących drzwi będzie błędne. Zamiast 740 sztuk jako brakujących drzwi, osoba ta mogła obliczyć liczbę potrzebnych zawiasów na podstawie błędnych danych, co prowadzi do uzyskania wartości takich jak 2 460 szt. lub 2 160 szt. Oprócz tego, przy obliczeniach można niepoprawnie zrozumieć, ile zawiasów jest faktycznie potrzebnych dla wyprodukowania zamówienia. Bez dokładnego przeliczenia wymaganej liczby zawiasów na podstawie rzeczywistych braków, można dojść do wniosków niezgodnych z rzeczywistością. Dlatego kluczowe jest, aby w procesach produkcyjnych i planowania zasobów zawsze dokładnie analizować dostępne dane oraz stosować się do standardów, które sugerują uwzględnianie zapasów zabezpieczających w obliczeniach. Takie podejście zmniejsza ryzyko przestojów i poprawia efektywność produkcji.

Pytanie 39

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 40

Ekonomiczna wielkość dostawy to zasada, która spełnia kryterium

A. minimalizacji kosztów zmiennych uzupełniania oraz przechowywania zapasów
B. minimalizacji całkowitych kosztów uzupełniania oraz przechowywania zapasów
C. maksymalizacji całkowitych kosztów uzupełniania oraz przechowywania zapasów
D. minimalizacji kosztu jednostkowego uzupełniania oraz przechowywania zapasów
Odpowiedź dotycząca minimalizacji łącznego kosztu uzupełniania i utrzymywania zapasów jest prawidłowa, ponieważ definiuje kluczowy cel zarządzania zapasami. W praktyce oznacza to dążenie do znalezienia optymalnego poziomu zapasów, który minimalizuje całkowity koszt, łącząc koszty zakupu, uzupełniania i przechowywania. W kontekście praktycznym, przedsiębiorstwa mogą stosować modele matematyczne, takie jak model EOQ (Economic Order Quantity), który pozwala na obliczenie najbardziej ekonomicznej wielkości zamówienia. Zastosowanie tego modelu w praktyce pozwala zredukować nadmiarowe koszty związane z przechowywaniem zapasów, które mogą prowadzić do zamrożenia kapitału. Zgodnie z dobrą praktyką branżową, zarządzanie zapasami powinno być oparte na regularnej analizie danych sprzedażowych oraz prognoz, co pozwala dostosować strategię uzupełniania do zmieniającego się popytu, minimalizując ryzyko zarówno braków, jak i nadmiarów. Takie podejście zwiększa efektywność operacyjną i przyczynia się do lepszego wykorzystania zasobów przedsiębiorstwa.