Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Opiekunka dziecięca
  • Kwalifikacja: SPO.04 - Świadczenie usług opiekuńczych i wspomagających rozwój dziecka
  • Data rozpoczęcia: 17 maja 2025 12:43
  • Data zakończenia: 17 maja 2025 13:13

Egzamin zdany!

Wynik: 35/40 punktów (87,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Pracując z sześciolatkiem z nadpobudliwością, opiekunka powinna przede wszystkim

A. wprowadzić zrozumiały system zasad obowiązujących w trakcie zajęć.
B. jak najbardziej ograniczyć przestrzeń do zabawy, aby zredukować aktywność dziecka.
C. organizować tylko takie zajęcia, w których dziecko pozostaje przy stoliku.
D. wymusić na dziecku cichą i spokojną zabawę.
Dobrze jest mieć jasne zasady, zwłaszcza jak pracujemy z dziećmi, które mają dużo energii. Dzięki takim regułom stworzymy im środowisko, które jest zrozumiałe i gdzie czują się bezpiecznie. To może naprawdę pomóc w redukcji ich stresu. Na przykład możemy ustalić, jak długo trwa każda aktywność i kiedy będą mieli czas na odpoczynek. Wprowadzając takie zasady, dzieci mogą mieć czas na ruch, zabawę, a także chwile relaksu. Wszyscy wiemy, że takie podejście pomaga dzieciakom lepiej radzić sobie z emocjami i skupić się na tym, co mają do zrobienia. Fajnie jest też nagradzać ich za przestrzeganie tych zasad – to z pewnością zmotywuje do współpracy.

Pytanie 2

Wzrost ośmiomiesięcznego chłopca plasuje się na 25 centylu. Taki wynik wskazuje, że w tym przedziale wiekowym

A. 25 chłopców jest niższych, a 75 wyższych od badanego dziecka
B. 25 chłopców jest wyższych, a 75 niższych od badanego dziecka
C. 25% chłopców jest niższych, a 75% wyższych od badanego dziecka
D. 25% chłopców jest wyższych, a 75% niższych od badanego dziecka
Wysokość ciała na poziomie 25 centyla oznacza, że 25% chłopców w tym samym wieku ma wzrost niższy od badanego dziecka, a 75% jest wyższych. Takie dane pochodzą z siatki centylowej, która jest narzędziem używanym do oceny rozwoju dzieci i ich wzrostu w odniesieniu do populacji. Siatki centylowe są szeroko stosowane w pediatrii do monitorowania zdrowia dzieci oraz do oceny, czy rozwijają się one zgodnie z normami. Przykładem zastosowania tego wskaźnika może być analiza postępów dziecka w regularnych wizytach kontrolnych u pediatry, gdzie lekarz ocenia, czy wzrost i waga dziecka mieszczą się w odpowiednich przedziałach. Zrozumienie tych wartości centylowych jest kluczowe, ponieważ pozwala na wczesne wykrywanie ewentualnych problemów zdrowotnych czy rozwojowych oraz na wdrożenie odpowiednich interwencji, gdy zajdzie taka potrzeba. Wiedza o tym, jak interpretować wyniki z siatek centylowych, jest niezbędna dla profesjonalistów zajmujących się opieką nad dziećmi, aby mogli skutecznie doradzać rodzicom i opiekunom.

Pytanie 3

Najbardziej dynamiczny etap rozwoju motorycznego oraz fizycznego zdrowo rozwijającego się dziecka to

A. 1. rok życia
B. 3. rok życia
C. 2. rok życia
D. 4. rok życia
Najbardziej intensywnym okresem rozwoju motorycznego i fizycznego dziecka jest pierwszy rok życia, w którym zachodzi szereg kluczowych zmian. W tym czasie dziecko przechodzi przez ważne etapy rozwoju, takie jak podnoszenie głowy, przewracanie się, siedzenie, raczkowanie oraz pierwsze kroki. To właśnie w tym okresie rozwija się również koordynacja ruchowa oraz siła mięśniowa, co stanowi fundament dla późniejszego, bardziej skomplikowanego rozwoju ruchowego. W praktyce, obserwacja tych etapów pozwala rodzicom i opiekunom na wspieranie dziecka poprzez odpowiednie zabawy i ćwiczenia, które stymulują rozwój motoryczny. Warto także zaznaczyć, że zgodnie z wytycznymi Światowej Organizacji Zdrowia (WHO), dzieci powinny mieć zapewniony odpowiedni czas na zabawę oraz eksplorację otoczenia, co jest kluczowe dla ich fizycznego i emocjonalnego rozwoju. Dobrą praktyką jest również regularne monitorowanie postępów rozwojowych i konsultacja z pediatrą, aby upewnić się, że dziecko rozwija się zgodnie z przyjętymi normami.

Pytanie 4

Podczas kąpieli niemowlęcia z ropnymi zmianami skórnymi, aby chronić siebie przed możliwym zakażeniem, opiekunka powinna

A. umyć podopiecznego z użyciem myjki jednorazowej
B. założyć maseczkę ochronną
C. założyć rękawiczki ochronne
D. umyć jedynie te części ciała, które są zdrowe
Użycie rękawiczek ochronnych podczas kąpieli dziecka z ropnymi zmianami na skórze jest kluczowym środkiem ochrony przed ewentualnym zakażeniem. Rękawiczki tworzą barierę między skórą opiekuna a potencjalnymi patogenami, które mogą być obecne w wydzielinie ropnej. Standardy ochrony osobistej w pracy z dziećmi oraz w opiece zdrowotnej zalecają stosowanie rękawiczek w sytuacjach, gdy istnieje ryzyko kontaktu z materiałem zakaźnym. Przykładowo, w środowisku szpitalnym personel medyczny powszechnie używa rękawiczek, aby zminimalizować ryzyko przeniesienia bakterii, wirusów oraz innych patogenów. Rękawiczki powinny być jednorazowe, co zapewnia dodatkowy poziom bezpieczeństwa, a ich użycie jest zgodne z zasadami higieny i najlepszymi praktykami w zakresie ochrony zdrowia. Po zakończeniu kąpieli rękawiczki należy odpowiednio usunąć, aby zapobiec potencjalnemu zakażeniu. W takich sytuacjach warto także pamiętać o myciu rąk po usunięciu rękawiczek, co jest standardem w procedurach higienicznych.

Pytanie 5

Najważniejszym zaleceniem w zakresie higieny dziecka cierpiącego na atopowe zapalenie skóry jest

A. długi czas trwania kąpieli
B. wybór kosmetyków o zapachu
C. kąpiel w wodzie w temperaturze 40 - 42°C
D. utrzymywanie odpowiedniego nawilżenia skóry
Zachowanie odpowiedniego nawilżenia skóry jest kluczowym elementem w higienie dziecka z atopowym zapaleniem skóry (AZS). Skóra osób z AZS jest często przesuszona, co prowadzi do zaostrzenia objawów, takich jak swędzenie, zaczerwienienie i stany zapalne. Aby skutecznie zarządzać tymi objawami, zaleca się stosowanie emolientów, które tworzą barierę ochronną na skórze, zatrzymując wilgoć i minimalizując utratę wody. Przykładowo, emolienty w formie kremów czy maści powinny być aplikowane co najmniej dwa razy dziennie oraz po każdej kąpieli. To podejście jest zgodne z wytycznymi towarzystw dermatologicznych, takich jak European Academy of Dermatology and Venereology, które podkreślają znaczenie nawilżenia jako fundamentu terapii AZS. Oprócz regularnego nawilżania, warto także unikać czynników drażniących, takich jak kontakt z substancjami chemicznymi oraz stosowanie odpowiednich, hipoalergicznych produktów do pielęgnacji, co również wpływa na poprawę kondycji skóry. Przestrzeganie tych zasad może znacząco poprawić komfort życia dziecka z atopowym zapaleniem skóry.

Pytanie 6

Opiekunka, zajmując się dzieckiem z anginą, powinna mieć na uwadze, żeby dostarczać mu

A. dużą ilość jedzenia
B. małą ilość jedzenia
C. dużą ilość płynów
D. małą ilość płynów
Podawanie dużej ilości płynów chorym na anginę jest kluczowe z kilku powodów. Angina, będąca zapaleniem migdałków, często wiąże się z bólem gardła, a odpowiednia hydratacja może znacznie złagodzić dyskomfort. Płyny pomagają również w rozrzedzeniu wydzieliny, co ułatwia oddychanie i połykanie. Warto zwrócić uwagę na rodzaj płynów – najlepiej sprawdzają się ciepłe napoje, takie jak herbata z miodem, które działają kojąco na podrażnione gardło. Zgodnie ze standardami opieki zdrowotnej, zaleca się, aby dzieci z infekcjami górnych dróg oddechowych piły co najmniej 1,5 do 2 litrów płynów dziennie, aby uniknąć odwodnienia. Dodatkowo, odpowiednie nawodnienie wspiera układ immunologiczny, co jest istotne w walce z infekcją. W praktyce opiekunowie powinni monitorować ilość płynów przyjmowanych przez dziecko, a w przypadku trudności w piciu warto rozważyć podawanie płynów przez słomkę lub w formie lodów, co może być bardziej atrakcyjne dla małych pacjentów.

Pytanie 7

Nadmiarowa opieka matki nad 3-letnim dzieckiem z ograniczeniami w ruchu może prowadzić do deprywacji u dziecka w zakresie potrzeby

A. miłości
B. przynależności
C. samodzielności
D. bezpieczeństwa
Nadopiekuńcza postawa matki wobec 3-letniego dziecka z niepełnosprawnością ruchową może znacząco wpłynąć na rozwój jego samodzielności. Dzieci w tym wieku, nawet jeśli mają ograniczenia ruchowe, potrzebują doświadczeń, które pozwolą im na naukę i rozwijanie umiejętności niezbędnych do funkcjonowania w codziennym życiu. Przykładowo, jeśli matka zawsze wykonuje za dziecko zadania, takie jak ubieranie się czy jedzenie, to dziecko nie ma okazji, aby nauczyć się tych umiejętności samodzielnie. Według teorii rozwoju psychospołecznego Eriksona, kluczowe dla dzieci jest zdobywanie poczucia niezależności i kompetencji, co ma wpływ na ich późniejsze relacje i samoocenę. W praktyce, zachęcanie dziecka do próbowania samodzielnych działań, nawet przy wsparciu, ale bez nadmiernej kontroli, pomoże w budowaniu jego pewności siebie i umiejętności. Dlatego nadmierna opieka może prowadzić do deprywacji samodzielności, co jest kluczowe dla właściwego rozwoju dziecka.

Pytanie 8

Opiekunka zajmująca się dzieckiem z zapaleniem płuc powinna zapewnić, aby leżało ono w łóżeczku w pozycji

A. niskiej
B. na boku
C. półwysokiej
D. na wznak
Odpowiedź 'półwysokiej' jest prawidłowa, ponieważ w przypadku dzieci z zapaleniem płuc, pozycja półwysoka (około 30-45 stopni) jest zalecana, aby wspomagać oddychanie oraz ułatwiać drenaż wydzieliny z dróg oddechowych. Taka pozycja zmniejsza ryzyko aspiracji oraz umożliwia lepszą wentylację płuc, co jest kluczowe dla dzieci z problemami oddechowymi. Praktycznym przykładem zastosowania tej pozycji jest umieszczenie dziecka w łóżeczku z użyciem klinów lub poduszek, które stabilizują jego plecy i głowę w odpowiedniej pozycji. Zgodnie z wytycznymi pediatrycznymi, opiekunowie powinni także monitorować samopoczucie dziecka i dostosowywać pozycję w zależności od jego komfortu. Warto również pamiętać, że pozycja półwysoka jest standardowo zalecana w wielu przypadkach medycznych, a jej stosowanie w opiece nad dziećmi z zapaleniem płuc jest zgodne z najlepszymi praktykami w pediatrii.

Pytanie 9

W dokumentacji dotyczącej pielęgnacji niemowlęcia opiekunka natrafiła na zapis o tendencji dziecka do pieluszkowego zapalenia skóry. Jaką zasadę pielęgnacji krocza należy szczególnie przestrzegać w tej sytuacji?

A. Rezygnacja z używania gąbek do mycia krocza
B. Zapewnienie wilgotności w miejscach zmienionych chorobowo
C. Nie stosowanie jakichkolwiek kremów i maści
D. Unikanie pozostawiania dziecka z gołymi pośladkami
Unikanie używania gąbek do mycia krocza to istotna sprawa w pielęgnacji niemowląt. W szczególności u tych dzieci, które mają skłonność do pieluszkowego zapalenia skóry. Gąbki mogą zbierać różne bakterie i brud, a to w zetknięciu z wrażliwą skórą maluszka może wywoływać podrażnienia, a nawet infekcje. Znam to z doświadczenia, bo dziecięca skóra jest delikatna i trzeba na nią bardzo uważać. Lepiej postawić na jednorazowe chusteczki nawilżające lub po prostu czystą wodę i miękkie ręczniki. Częste zmienianie pieluszek to także dobra praktyka, bo to ogranicza kontakt skóry z moczem czy stolcem. Po umyciu ważne jest, żeby dokładnie osuszyć skórę, by uniknąć podrażnień. Pamiętaj, że każdy maluszek jest inny, więc warto też konsultować się z pediatrą w kwestii pielęgnacji.

Pytanie 10

Jakie pomoce są najbardziej odpowiednie do przygotowania zabawy manipulacyjnej dla dzieci, które prawidłowo się rozwijają w dwunastym miesiącu życia?

A. lalki do przytulania
B. foremki do mieszczenia
C. zabawki do ciągnięcia za sznurek
D. pojazdy do pchania
Foremki do mieszczenia są naprawdę fajnym sposobem na zabawę dla maluchów, zwłaszcza dla tych, które mają roczek. W tym wieku dzieci zaczynają badać świat przez dotyk i lubią coś chwytać. Te foremki świetnie pomagają w rozwijaniu ich zdolności chwytania, co jest bardzo ważne, bo im to pomoże w przyszłości. Dzięki zabawie w dopasowywanie różnych kształtów do otworów, dzieci mogą uczyć się kolorów i rozwijać koordynację ręka-oko. To nie tylko fajna zabawa, ale też stymuluje myślenie logiczne. Z tego, co czytałem, eksperci mówią, że zabawki powinny być dopasowane do rozwoju dziecka. Foremki idealnie się w to wpisują, bo pozwalają na bezpieczną zabawę i rozwój.

Pytanie 11

Tworząc pomoce dydaktyczne z 3-letnimi dziećmi, należy pamiętać, aby unikać używania materiałów

A. ostrych
B. dużych
C. mokrych
D. suchych
Odpowiedź, że należy unikać materiałów ostrych, jest absolutnie kluczowa w kontekście przygotowywania pomocy dydaktycznych dla 3-letnich dzieci. W tym wieku dzieci są niezwykle ciekawskie, co może prowadzić do ryzykownych sytuacji, jeśli mają dostęp do przedmiotów, które mogą spowodować skaleczenia lub inne urazy. Właściwe podejście do planowania zajęć edukacyjnych dla małych dzieci powinno bazować na zasadach bezpieczeństwa, które są kluczowe w pracy z dziećmi w tym przedziale wiekowym. Należy korzystać z materiałów, które są dostosowane do ich umiejętności manualnych i które nie stanowią zagrożenia. Na przykład, zamiast używać nożyczek z ostrymi krawędziami, można zastosować nożyczki z zaokrąglonymi końcami, które są bezpieczniejsze. Zgodnie z wytycznymi organizacji zajmujących się edukacją dzieci, takie jak National Association for the Education of Young Children (NAEYC), istotne jest, aby podejmować decyzje dotyczące wyboru materiałów w sposób, który promuje zarówno rozwój, jak i bezpieczeństwo dzieci. Bezpieczeństwo w edukacji wczesnoszkolnej to fundament, który umożliwia dzieciom eksplorację i naukę w bezpiecznym środowisku.

Pytanie 12

W Książeczce Zdrowia Dziecka, którą każdy noworodek dostaje przy wyjściu ze szpitala, nie występują informacje dotyczące

A. stanu noworodka po narodzinach
B. danych opiekunów dziecka
C. szczepień ochronnych
D. wyników badań laboratoryjnych
Wyniki badań laboratoryjnych rzeczywiście nie są zamieszczane w Książeczce Zdrowia Dziecka. Ta publikacja skupia się na dokumentowaniu ważnych informacji dotyczących zdrowia i rozwoju dziecka, które są istotne dla opiekunów i lekarzy. W Książeczce znajdują się dane dotyczące stanu zdrowia noworodka po urodzeniu, takie jak ocena APGAR, oraz informacje o szczepieniach ochronnych, które są kluczowe dla ochrony dziecka przed chorobami zakaźnymi. Książeczka dokumentuje również dane opiekunów dziecka, co jest istotne dla ustalenia kontaktu oraz odpowiedzialności za dalszą opiekę. W kontekście praktycznym, wiedza ta pozwala lekarzom na szybkie odnalezienie istotnych informacji o dziecku i jego rodzinie na następnych wizytach, co wspiera ciągłość opieki medycznej. Warto dodać, że wyniki badań laboratoryjnych są przechowywane w odrębnych dokumentach medycznych, które są dostępne w placówkach zdrowotnych, co zapewnia bezpieczeństwo i poufność danych.

Pytanie 13

Aby złagodzić ból u dziecka z zapaleniem ucha środkowego, można

A. przepłukać chore ucho płynną parafiną
B. zastosować zimny okład na chore ucho
C. przepłukać chore ucho przegotowaną wodą
D. zastosować ciepły okład na chore ucho
Zastosowanie ciepłego okładu na chore ucho w przypadku zapalenia ucha środkowego to naprawdę dobry sposób, żeby złagodzić ból. Ciepło pomaga rozszerzyć naczynia krwionośne, co z kolei może poprawić krążenie krwi w okolicy ucha i przyspieszyć gojenie. Poza tym, taki ciepły okład działa relaksująco na mięśnie wokół, a to może naprawdę pomóc w zmniejszeniu bólu. W praktyce, spoko będzie użyć ciepłego, wilgotnego ręcznika albo specjalnego okładu termicznego, ale trzeba uważać, żeby nie był za gorący, bo można się poparzyć. Jak mówimy o dzieciach, to lepiej stosować go krótko, tak 10-15 minut, bo to może przynieść ulgę. Warto też pamiętać, że takie ciepło to dobry sposób na złagodzenie bólu, co potwierdzają zalecenia medyczne. Jeśli jednak objawy się nasilają albo nie ma poprawy, zawsze lepiej skonsultować się z lekarzem.

Pytanie 14

Aby u dzieci z problemami rozwojowymi rozwijać odpowiedni odbiór, analizę oraz przetwarzanie bodźców zmysłowych, w pracy z nimi można zastosować metodę

A. integracji sensorycznej
B. ruchu rozwijającego Weroniki Sherborne
C. gimnastyki twórczej Rudolfa Labana
D. gimnastyki mózgu
Integracja sensoryczna to metoda terapeutyczna, która ma na celu poprawę przetwarzania i organizacji bodźców zmysłowych u dzieci z zaburzeniami rozwojowymi. Jej głównym założeniem jest to, że poprzez odpowiednie stymulacje sensoryczne dzieci mogą doskonalić swoje umiejętności w zakresie odbioru, analizy oraz reakcji na bodźce płynące z otoczenia. W praktyce, terapeuci wykorzystują różnorodne materiały i aktywności, takie jak zabawy w piasku, zabawy wodne, czy różnorodne zadania ruchowe, aby dzieci mogły doświadczać różnych zmysłów. Przykładowo, zabawy z wykorzystaniem tekstur, dźwięków czy ruchu pomagają dzieciom lepiej zrozumieć swoje ciało oraz otaczający je świat. Zgodnie z aktualnymi standardami pracy z dziećmi z zaburzeniami rozwojowymi, integracja sensoryczna jest uznawana za jedną z najefektywniejszych metod wspierających rozwój sensoryczny, co znajduje odzwierciedlenie w wielu programach terapeutycznych. Właściwe przeprowadzenie terapii wymaga jednak odpowiedniego przeszkolenia specjalistów, którzy są w stanie indywidualizować podejście do każdego dziecka, uwzględniając jego specyfikę i potrzeby.

Pytanie 15

Częstotliwość tętna wynosząca 110^130 uderzeń na minutę jest uważana za właściwą u dziecka w przedziale wiekowym od

A. trzeciego do czwartego roku życia
B. siódmego do ósmego roku życia
C. piątego do szóstego roku życia
D. pierwszego do drugiego roku życia
Szybkość tętna w przedziale 110-130 uderzeń na minutę jest uznawana za prawidłową dla dzieci w wieku między pierwszym a drugim rokiem życia z uwagi na ich wysoki poziom metabolizmu oraz rozwijające się układy sercowo-naczyniowe. Właściwe tętno u tej grupy wiekowej jest kluczowe dla oceny stanu zdrowia, zwłaszcza w kontekście prawidłowego rozwoju fizycznego i emocjonalnego. W praktyce, podczas rutynowych badań pediatrycznych, lekarze monitorują tętno dzieci, aby upewnić się, że ich układ krążenia funkcjonuje prawidłowo. Warto zauważyć, że wartości te mogą się różnić w zależności od poziomu aktywności dziecka, jego stanu emocjonalnego oraz warunków otoczenia. W kontekście dobrych praktyk, zaleca się, aby rodzice byli świadomi normalnych zakresów tętna dla różnych grup wiekowych, co pozwala na szybsze reagowanie w przypadku nieprawidłowości. Ponadto, znajomość tych wartości jest istotna w przypadku monitorowania dzieci z chorobami serca lub innymi schorzeniami, które mogą wpływać na tętno.

Pytanie 16

Zgodnie z hierarchią potrzeb Abrahama Maslowa, potrzeba związana z bezpieczeństwem

A. jest zaliczana do potrzeb wyższego rzędu.
B. należy do potrzeb niższego rzędu.
C. stanowi wierzchołek hierarchii.
D. tworzy podstawę hierarchii.
Odpowiedź 'należy do potrzeb niższego rzędu' jest poprawna, ponieważ w modelu piramidy potrzeb Abrahama Maslowa potrzeby bezpieczeństwa są klasyfikowane jako podstawowe. Model ten podzielił potrzeby ludzkie na pięć poziomów, w których potrzeby niższego rzędu, takie jak potrzeba bezpieczeństwa, są zlokalizowane na drugim poziomie, tuż nad potrzebami fizjologicznymi. Potrzeby bezpieczeństwa obejmują pragnienie stabilności, ochrony przed niebezpieczeństwami oraz zapewnienia zdrowia. Przykładowo, w kontekście miejsca pracy pracownicy oczekują nie tylko wynagrodzenia, ale także zabezpieczeń socjalnych oraz warunków pracy, które minimalizują ryzyko urazów. W praktyce, organizacje powinny dążyć do tworzenia środowiska pracy, w którym pracownicy czują się bezpiecznie, co przekłada się na ich zaangażowanie i efektywność. Dlatego odpowiednie praktyki zarządzania, takie jak ocena ryzyka i wdrażanie procedur bezpieczeństwa, są kluczowe w utrzymywaniu potrzeby bezpieczeństwa na właściwym poziomie, co jest zgodne z najlepszymi standardami w zarządzaniu zasobami ludzkimi.

Pytanie 17

U dziecka, które cierpi na chorobę sierocą, przyczyną jest brak zaspokojenia potrzeb

A. samorealizacji oraz miłości
B. miłości i przynależności
C. bezpieczeństwa oraz afirmacji
D. szacunku oraz docenienia
Zrozumienie, że przyczyną wystąpienia choroby sierocej u dziecka jest niezaspokojenie potrzeb miłości i przynależności, jest kluczowe w kontekście teorii hierarchii potrzeb Maslowa. Teoria ta wskazuje, że potrzeby te znajdują się na trzecim poziomie w hierarchii, zaraz po potrzebach fizjologicznych i bezpieczeństwa. Miłość i przynależność odnoszą się do potrzeby akceptacji, wsparcia emocjonalnego i bliskości, które są fundamentalne dla zdrowego rozwoju dziecka. W sytuacjach, gdy dziecko nie otrzymuje wystarczającej miłości, może odczuwać izolację i brak zaangażowania ze strony bliskich. Przykładowo, dzieci wychowywane w warunkach, gdzie nie ma stałych i pozytywnych relacji z opiekunami, mogą rozwijać zaburzenia emocjonalne, takie jak depresja czy lęk. W praktyce oznacza to, że w celu wspierania rozwoju dzieci, istotne jest, aby rodzice i opiekunowie angażowali się w relacje, które oferują miłość, akceptację i wsparcie, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w pedagogice i psychologii rozwojowej.

Pytanie 18

Stosowanie metody polisensorycznej polega na

A. poznawaniu otaczającego świata jednym zmysłem
B. zabawie z użyciem kolorowego papieru
C. poznawaniu otaczającego świata wszystkimi zmysłami
D. zabawie z użyciem masy solnej
Praca metodą polisensoryczną polega na angażowaniu wszystkich zmysłów, co pozwala na pełniejsze poznanie świata i jego zjawisk. Ta metoda opiera się na założeniu, że wielozmysłowe doświadczenia są skuteczniejsze w przyswajaniu wiedzy, ponieważ angażują różne obszary mózgu, co sprzyja lepszemu zapamiętywaniu i zrozumieniu. Przykłady zastosowania tej metody obejmują zajęcia w przedszkolach, gdzie dzieci poznają różne materiały, tekstury, dźwięki i zapachy. W praktyce nauczyciele mogą organizować aktywności, które angażują dotyk, wzrok, słuch i węch, takie jak tworzenie prac plastycznych z różnych materiałów, słuchanie muzyki czy zabawy sensoryczne z wodą. Dobre praktyki w edukacji wskazują, że użycie różnych zmysłów w procesie dydaktycznym nie tylko ułatwia naukę, ale również rozwija kreatywność i zdolności interpersonalne dzieci, co jest zgodne z aktualnymi standardami pedagogicznymi.

Pytanie 19

Do odruchów posturalnych u niemowląt nie wchodzi

A. odruch spadochronowy.
B. odruch błędnikowy.
C. odruch bocznego podparcia.
D. asymetryczny toniczny odruch szyjny.
Asymetryczny toniczny odruch szyjny to naturalny mechanizm reagowania noworodków, który nie jest klasyfikowany jako odruch posturalny. Jest to odruch neurologiczny, który pojawia się, gdy głowa dziecka jest obrócona w jedną stronę; wówczas ramię i noga po tej samej stronie wydają się wydłużone, a kończyny po stronie przeciwnej są zgięte. Odruch ten jest istotny dla rozwoju motorycznego, jednak nie należy go mylić z odruchami posturalnymi, które mają na celu utrzymanie równowagi i stabilności ciała podczas zmiany pozycji ciała. Przykładem zastosowania tej wiedzy może być obserwacja i ocena reakcji niemowlęcia w różnych pozycjach ciała, co pozwala na wczesne wykrycie potencjalnych problemów w rozwoju neurologicznym. Rodzice oraz specjaliści w zakresie pediatrii powinni znać te odruchy, aby skutecznie wspierać rozwój niemowlęcia oraz monitorować jego postępy zgodnie z ustalonymi standardami diagnostycznymi.

Pytanie 20

Zupa z dodatkiem wysokiej jakości masła nie powinna być podawana niemowlakom z nietolerancją

A. glutenu
B. białka mleka krowiego
C. enzymu laktozy
D. glukozy
Białko mleka krowiego to jeden z głównych alergenów pokarmowych, który może wywoływać reakcje nietolerancji u niemowląt. Wysokiej jakości masło, choć jest produktem pochodzenia mlecznego, zawiera białka, które mogą być szkodliwe dla dzieci z alergią na białko mleka krowiego. W praktyce, do diety niemowląt wprowadza się nowe pokarmy stopniowo, aby zidentyfikować potencjalne alergeny. W przypadku dzieci, które wcześniej miały reakcje alergiczne na produkty mleczne, zaleca się unikanie wszelkich produktów zawierających białko mleka krowiego, w tym masła. Zgodnie z zaleceniami specjalistów w dziedzinie żywienia dzieci, wprowadzenie masła do diety niemowlęcia powinno być starannie monitorowane i konsultowane z pediatrą. Dobrymi praktykami są również korzystanie z alternatywnych tłuszczów, takich jak oleje roślinne, które są bezpieczniejsze dla dzieci z nietolerancjami pokarmowymi. To podejście sprzyja zdrowemu wprowadzaniu różnorodnych składników odżywczych bez ryzyka dla zdrowia.

Pytanie 21

Jak długo należy prowadzić pomiar częstości oddechu u dziecka?

A. 10 sekund
B. 30 sekund
C. 60 sekund
D. 120 sekund
Prawidłowy czas trwania pomiaru częstości oddechu u dziecka wynosi 60 sekund. Taki okres pozwala na uzyskanie dokładnego i reprezentatywnego wyniku, co jest kluczowe w ocenie stanu zdrowia dziecka. Pomiar przez 60 sekund eliminuje wpływ ewentualnych fluktuacji w częstości oddechów, które mogą wystąpić w krótszym czasie, na przykład w ciągu 10 lub 30 sekund. W praktyce klinicznej, zgodnie z wytycznymi American Heart Association oraz innymi organizacjami zdrowotnymi, zaleca się pomiar oddechu przez jedną minutę dla większej precyzji, ponieważ normalna częstość oddechów u dzieci jest różna w zależności od wieku i stanu zdrowia. Na przykład, noworodki mogą mieć od 30 do 60 oddechów na minutę, podczas gdy starsze dzieci zazwyczaj mają ich od 20 do 30. Takie zróżnicowanie wymaga staranności w pomiarze, co czyni 60-sekundowy okres idealnym do oceny sytuacji. Monitorowanie częstości oddechu jest również istotne w kontekście diagnostyki medycznej, zwłaszcza w przypadkach astmy, infekcji dróg oddechowych czy w sytuacjach nagłych, gdzie szybka reakcja jest kluczowa.

Pytanie 22

Intensywna infekcja wirusowa dróg oddechowych, która może obejmować wszystkie części układu oddechowego oraz prowadzić do poważnych komplikacji i wywołać epidemię.

A. anginy
B. zapalenia krtani
C. zapalenia płuc
D. grypy
Odpowiedź 'grypy' jest prawidłowa, ponieważ grypa to ostra infekcja wirusowa dróg oddechowych, która może dotknąć wszystkie odcinki układu oddechowego, w tym nos, gardło, krtanię oraz płuca. Wirus grypy może prowadzić do poważnych powikłań, takich jak zapalenie płuc, zaostrzenie chorób przewlekłych (np. astmy, przewlekłej obturacyjnej choroby płuc) oraz hospitalizacji. Epidemie grypy występują zazwyczaj w sezonie jesienno-zimowym, co podkreśla znaczenie szczepień i profilaktyki w populacji. Dobre praktyki w zakresie zdrowia publicznego zalecają coroczne szczepienia, szczególnie dla osób z grup ryzyka, takich jak seniorzy czy osoby z chorobami współistniejącymi. Właściwe podejście do profilaktyki i leczenia grypy ma kluczowe znaczenie dla zmniejszenia liczby hospitalizacji i zgonów. Ważne jest również, aby w przypadku wystąpienia objawów grypy, takich jak gorączka, kaszel czy ból mięśni, skonsultować się z lekarzem, który może zalecić odpowiednie leczenie, w tym leki przeciwwirusowe, które są najskuteczniejsze, gdy są podane w pierwszych dobach od wystąpienia objawów.

Pytanie 23

Aby chronić fałdki skórne dziecka przed wpływem wilgoci, opiekunka powinna zastosować

A. balsam.
B. oliwę.
C. maść.
D. zasypkę.
Zasypka jest skutecznym środkiem do zabezpieczania fałdek skóry dziecka przed wilgocią, ponieważ jej głównym zadaniem jest absorpcja nadmiaru wilgoci, co pomaga w zapobieganiu podrażnieniom oraz otarciom. Zasypki tworzą na skórze barierę ochronną, która zmniejsza ryzyko wystąpienia odparzeń, co jest szczególnie ważne w przypadku niemowląt, które mają delikatną skórę. Produkt ten jest zazwyczaj oparty na skrobi, talku lub innych substancjach, które skutecznie wchłaniają nadmiar wilgoci. W praktyce, stosowanie zasypki po kąpieli lub podczas zmiany pieluszki powinno być standardową częścią pielęgnacji, aby utrzymać skórę dziecka w dobrej kondycji. Dodatkowo, warto pamiętać, że zasypki powinny być stosowane na czystą i suchą skórę, aby zapewnić ich skuteczność. W przypadku wystąpienia podrażnień lub zmian skórnych, wskazane jest skonsultowanie się z pediatrą przed dalszym stosowaniem tego typu produktów.

Pytanie 24

Dziecko prawidłowo rozwijające się po raz pierwszy zaczyna się uśmiechać na widok osoby dorosłej

A. w 2. miesiącu życia
B. w 1. miesiącu życia
C. w 4. miesiącu życia
D. w 6. miesiącu życia
Chociaż niektórzy rodzice mogą błędnie sądzić, że dziecko zaczyna uśmiechać się już w pierwszym miesiącu życia, w rzeczywistości jest to zbyt wczesny etap na rozwój tego rodzaju interakcji społecznej. W pierwszym miesiącu życia noworodki są skoncentrowane głównie na podstawowych potrzebach, takich jak jedzenie, sen oraz reagowanie na bodźce sensoryczne. W drugim miesiącu życia zaczyna się okres, w którym dzieci stają się bardziej świadome swojego otoczenia i zaczynają rozwijać zdolności społeczne, co prowadzi do uśmiechu jako reakcji na twarze i głosy dorosłych. Odpowiedzi sugerujące, że dziecko zaczyna uśmiechać się w czwartym lub szóstym miesiącu życia również ignorują istotne etapy rozwoju. W tych miesiącach uśmiech staje się bardziej wyrazisty i może być stosowany jako forma interakcji, ale wcześniejsze oznaki uśmiechu pojawiają się znacznie wcześniej. Zrozumienie tych etapów jest kluczowe w kontekście wsparcia rozwoju dziecka, a także w budowaniu więzi emocjonalnej z opiekunami. Niezrozumienie tego procesu może prowadzić do fałszywych oczekiwań i frustracji, dlatego tak istotne jest edukowanie rodziców i opiekunów na temat normalnych etapów rozwoju dziecka, aby mogli oni skutecznie wspierać jego rozwój emocjonalny i społeczny.

Pytanie 25

Klaskanie, tupanie, uderzanie rękami o uda, marsz, bieg, podskoki, stukanie palcami o podłogę w rytmie muzyki. Jakie umiejętności rozwijają powyższe ćwiczenia u 4-letniego dziecka?

A. głos.
B. intonację.
C. rytm.
D. melodię.
Rytm to kluczowy element muzyki, który odnosi się do regularnych powtórzeń dźwięków i ciszy w czasie. Klaskanie, tupanie oraz inne wymienione aktywności fizyczne pomagają dzieciom w rozwijaniu zdolności do odczuwania i rozumienia rytmu. Przykładowo, klaskanie w określonym czasie w trakcie muzyki pozwala dziecku synchronizować ruchy z dźwiękiem, co jest fundamentalne dla nauki muzyki i tańca. Wczesne kształtowanie rytmiczności u dzieci ma znaczenie nie tylko w kontekście muzyki, ale również w rozwijaniu umiejętności motorycznych i koordynacji. Zgodnie z najlepszymi praktykami w edukacji muzycznej, takie ćwiczenia nie tylko angażują dzieci w aktywność fizyczną, ale także wspierają ich rozwój emocjonalny i społeczny poprzez wspólne muzykowanie. Rytm wpływa na zdolności poznawcze, ponieważ uczy dzieci przewidywania oraz pamięci sekwencyjnej, co jest przydatne w wielu innych dziedzinach życia.

Pytanie 26

Według zaleceń Polskiego Towarzystwa Gastroenterologii, Hepatologii i Żywienia Dzieci, stosowanie mleka modyfikowanego z dodatkiem substancji zagęszczających jest wskazane u niemowląt

A. w przypadku refluksu
B. w przypadku zaparć
C. w przypadku niedowagi
D. w przypadku nadwagi
Zgodnie z zaleceniami Polskiego Towarzystwa Gastroenterologii, Hepatologii i Żywienia Dzieci, stosowanie mleka modyfikowanego zawierającego substancje zagęszczające jest wskazane u niemowląt z refluksem. Refluks żołądkowo-przełykowy jest schorzeniem, które często występuje u niemowląt i objawia się cofaniem się treści pokarmowej do przełyku, co może prowadzić do dyskomfortu i bólu. Mleko modyfikowane z dodatkiem zagęszczaczy, takich jak skrobia, pomaga zwiększyć viskoelastyczność pokarmu, co zmniejsza ryzyko refluksu przez spowolnienie opróżniania żołądka i poprawę stabilności treści pokarmowej w żołądku. Przykłady stosowania takich preparatów to sytuacje, gdy niemowlę wykazuje objawy refluksu, takie jak wymioty czy nadmierne ulewanie. W takich przypadkach, zastosowanie mleka modyfikowanego z substancjami zagęszczającymi może być kluczowe dla poprawy komfortu życia dziecka oraz zmniejszenia ryzyka powikłań związanych z refluksem, takich jak zapalenie przełyku. Warto jednak, aby zmiany w diecie niemowlęcia były konsultowane z pediatrą, który dobierze odpowiednie rozwiązanie do indywidualnych potrzeb malucha.

Pytanie 27

Kiedy opiekunka zmienia pieluchę niemowlęciu leżącemu na przewijaku i musi na chwilę odejść po krem przeciwodparzeniowy, jakie zachowanie będzie odpowiednie?

A. Powinna wziąć dziecko na ręce i udać się po krem
B. Powinna obserwować zachowanie dziecka na przewijaku i pójść po krem
C. Powinna śpiewać dziecku piosenkę i pójść po krem
D. Powinna dać dziecku grzechotkę i pójść po krem
Wybór opiekunki, aby wziąć dziecko na ręce i pójść po krem przeciwodparzeniowy, jest właściwy, ponieważ zapewnia bezpieczeństwo i komfort niemowlęcia. Zgodnie z najlepszymi praktykami w opiece nad dziećmi, nie należy pozostawiać dziecka bez nadzoru na przewijaku, ponieważ może to prowadzić do niebezpiecznych sytuacji, takich jak przewrócenie się. Wzięcie dziecka na ręce pozwala na kontynuowanie pielęgnacji w bezpieczny sposób. To podejście jest również zgodne z zasadami zapewnienia stałej uwagi i wsparcia emocjonalnego dziecku, co jest kluczowe w pierwszych latach życia. Przykładem odpowiedniego zachowania w takiej sytuacji może być poszukiwanie pomocy od innej osoby, jeśli dostęp do kremu jest bardzo pilny, jednak zawsze priorytetem powinno być bezpieczeństwo dziecka. Warto również wspomnieć, że stosowanie kremów przeciwodparzeniowych jest istotne dla ochrony delikatnej skóry niemowlęcia przed podrażnieniami.

Pytanie 28

Dwuletni, prawidłowo rozwijający się maluch, u którego nie zauważono zaburzeń w zakresie percepcji słuchowej, powinien

A. rozpoznawać i różnicować nowe wyrażenia dźwiękonaśladowcze
B. rozpoznawać i różnicować nowe słowa wielosylabowe
C. samodzielnie tworzyć konstrukcje językowe na podstawie skojarzeń dźwiękowych
D. rozumieć dłuższe wypowiedzi złożone z wielu wyrazów
Wybór odpowiedzi, które sugerują, że dwuletnie dziecko powinno tworzyć samodzielnie konstrukcje językowe na podstawie skojarzeń słuchowych, jest nieprawidłowy, ponieważ w tym wieku dzieci dopiero zaczynają budować podstawy językowe. Oczekiwanie, że będą tworzyć złożone zdania, nie jest zgodne z normami rozwojowymi. Podobnie, identyfikacja i różnicowanie nowych słów wielosylabowych jest zbyt ambitnym celem dla dzieci w tym wieku, które zazwyczaj posługują się głównie jednosylabowymi słowami oraz prostymi frazami. Warto również zauważyć, że dwuletnie dzieci nie są w stanie w pełni rozumieć dłuższych wypowiedzi wielowyrazowych, co wynika z ich ograniczonej zdolności do przetwarzania i interpretacji bardziej kompleksowych informacji. Typowym błędem myślowym może być założenie, że dzieci w tym wieku mają już rozwinięte umiejętności językowe, które w rzeczywistości rozwijają się stopniowo. W kontekście teorii rozwoju językowego, należy uwzględnić, że dzieci w wieku dwóch lat znajdują się na etapie, gdzie kluczowe są podstawowe umiejętności słuchowe i rozumienie dźwięków, a nie bardziej skomplikowane struktury gramatyczne. Zrozumienie i różnicowanie wyrażeń dźwiękonaśladowczych stanowi istotny krok w kierunku dalszego rozwoju umiejętności językowych, co jest potwierdzone w literaturze dotyczącej wczesnego dzieciństwa.

Pytanie 29

Przeciętne roczne przyrosty masy ciała zdrowego dziecka w wieku przedszkolnym wynoszą mniej więcej

A. 3-3,5 kg
B. 2-2,5 kg
C. 1-1,5 kg
D. 4-4,5 kg
Średnie roczne przyrosty masy ciała zdrowego dziecka w wieku poniemowlęcym wynoszą około 2-2,5 kg. Jest to wynik obserwacji i badań przeprowadzonych w dziedzinie pediatrii, które wskazują na typowy rozwój dzieci w tym okresie życia. W pierwszych dwóch latach życia dzieci przybierają na wadze znacznie szybciej, jednak po tym czasie przyrost masy ciała stabilizuje się. Prawidłowe monitorowanie masy ciała oraz jej przyrostu jest istotne dla oceny ogólnego zdrowia dziecka i wykrywania ewentualnych problemów zdrowotnych. W praktyce pediatrzy zalecają regularne ważenie dzieci oraz prowadzenie kartoteki, w której dokumentowane są zmiany masy ciała. To pozwala na wczesne zauważenie odchyleń od normy, które mogą wskazywać na problemy z odżywianiem lub inne schorzenia. Warto pamiętać, że każdy przypadek jest indywidualny, a tempo wzrostu i przyrost masy ciała może się różnić w zależności od wielu czynników, takich jak genetyka, dieta czy aktywność fizyczna.

Pytanie 30

Podczas pielęgnacji skóry głowy niemowlęcia z ciemieniuchą, obszary pokryte łuskami powinny być

A. natarte pioktaniną
B. posmarowane oliwką
C. zapudrowane talkiem
D. posmarowane Octeniseptem
Posmarowanie miejsc pokrytych łuskami oliwką jest najlepszym sposobem na pielęgnację skóry głowy niemowlęcia z ciemieniuchą. Oliwka działa nawilżająco, co pozwala na zmiękczenie i usunięcie łusek w sposób delikatny i bezpieczny. Zastosowanie oliwki jest uznawane za standardową praktykę w dermatologii dziecięcej, gdzie dąży się do minimalizacji podrażnień i dyskomfortu u niemowląt. Warto używać oliwek bez dodatku sztucznych substancji zapachowych czy konserwantów, aby uniknąć możliwych reakcji alergicznych. Po nałożeniu oliwki, można delikatnie masować skórę głowy, co sprzyja lepszemu wchłanianiu oraz poprawia krążenie krwi. Po kilku godzinach można użyć miękkiej szczotki, aby łatwiej usunąć zmiękczone łuski. Taka metoda nie tylko skutecznie wspomaga proces gojenia, ale również wprowadza element pielęgnacji, który zacieśnia więź między opiekunem a dzieckiem. Dodatkowo, należy pamiętać, że w przypadku silnej ciemieniuchy, warto skonsultować się z pediatrą lub dermatologiem dziecinnym, aby uzyskać profesjonalną pomoc i ewentualne zalecenia dotyczące dalszej pielęgnacji.

Pytanie 31

Czym nie kierujemy się przy wyborze piosenki do pracy z małymi dziećmi?

A. zakres skali głosowej
B. dopasowanie tekstu do wieku dziecka
C. znajomość wartości rytmicznej
D. poziom trudności melodii
Wybór piosenki do pracy z małymi dziećmi powinien opierać się na kilku kluczowych kryteriach, które są niezbędne dla efektywnego nauczania muzyki w tym wieku. Rozpiętość skali głosu jest istotnym elementem, ponieważ dzieci w młodym wieku często nie posiadają w pełni rozwiniętego głosu, co oznacza, że piosenki powinny być dostosowane do ich możliwości wokalnych. Wybór utworów zbyt trudnych może prowadzić do frustracji i zniechęcenia. Stopień trudności linii melodycznej również odgrywa kluczową rolę; utwory muszą być proste, aby dzieci mogły je łatwo zapamiętać i powtarzać. Dostosowanie treści słownej do wieku dziecka jest kolejnym istotnym aspektem, ponieważ teksty powinny być zrozumiałe i atrakcyjne dla dzieci, co zwiększa ich zaangażowanie w aktywności muzyczne. Warto także pamiętać, że piosenki powinny wspierać rozwój emocjonalny i społeczny dzieci; powinny poruszać tematy bliskie ich codziennemu doświadczeniu. Zrozumienie wartości rytmicznej jest ważne, ale nie jest kluczowym kryterium wyboru piosenki. Często nauczyciele mylnie koncentrują się na aspektach technicznych, takich jak rytm, zapominając o tym, że dla dzieci najważniejsze jest to, aby piosenki były radosne, angażujące i dostosowane do ich możliwości. Ignorowanie tych kryteriów może prowadzić do nieefektywnego nauczania oraz zmniejszenia zainteresowania muzyką wśród dzieci.

Pytanie 32

Nauczanie dziecka form grzecznościowych oraz okazywanie szacunku i życzliwości innym to działania wychowawcze, które wspierają jego rozwój w obszarze

A. kontaktów społecznych
B. mowy i myślenia
C. sensomotoryki
D. motoryki i lokomocji
Uczenie dziecka form grzecznościowych oraz okazywanie szacunku i serdeczności innym są kluczowymi elementami rozwijania umiejętności interpersonalnych, które są niezbędne w budowaniu zdrowych relacji społecznych. Poprawna odpowiedź, dotycząca kontaktów społecznych, podkreśla znaczenie umiejętności nawiązywania i utrzymywania relacji z innymi ludźmi. W kontekście wychowania, dzieci uczą się nie tylko komunikować, ale także rozumieć emocje innych, co jest podstawą empatii. Przykładowo, nauczenie dziecka, jak używać zwrotów grzecznościowych, może skutkować lepszymi interakcjami w przedszkolu czy szkole, gdzie umiejętności społeczne są często oceniane. Dobrze rozwinięte kontakty społeczne wpływają na poczucie własnej wartości, a także na zdolność do efektywnej współpracy z innymi. Wspieranie dzieci w nauce tych umiejętności jest zgodne z najlepszymi praktykami pedagogicznymi i standardami wychowawczymi, które zalecają rozwój kompetencji społecznych jako kluczowego składnika ogólnego rozwoju dziecka.

Pytanie 33

Mleko matki, które jest przeznaczone dla zdrowych dzieci, można przechowywać w chłodziarce?

A. do 12-14 godzin
B. do 3-5 dni
C. do 6 godzin
D. maksymalnie do 14 dni
Mleko matki, przeznaczone dla zdrowych dzieci, można przechowywać w lodówce przez okres od 3 do 5 dni. Jest to zgodne z zaleceniami Amerykańskiej Akademii Pediatrii oraz Światowej Organizacji Zdrowia, które wskazują, że odpowiednie przechowywanie mleka matki w lodówce przy temperaturze poniżej 4°C zapewnia jego bezpieczeństwo i zachowanie wartości odżywczych. Praktycznie oznacza to, że mleko powinno być przechowywane w pojemnikach przystosowanych do kontaktu z żywnością, a po wyjęciu z lodówki powinno być użyte w ciągu 24 godzin, aby zminimalizować ryzyko rozwoju bakterii. Warto również pamiętać, że mleko matki można mrozić, co wydłuża jego trwałość do około 6 miesięcy. Ten sposób przechowywania jest szczególnie ważny dla matek, które wracają do pracy lub mają trudności z karmieniem piersią, ponieważ mrożone mleko zachowuje większość składników odżywczych i przeciwciał, które wspierają rozwój odporności dziecka.

Pytanie 34

Zabawy takie jak w sklep oraz w dom zaliczają się do kategorii zabaw

A. konstrukcyjnych
B. porządkowych
C. tematycznych
D. bieżnych
Zabawy takie jak 'w sklep' czy 'w dom' to świetne przykłady gier tematycznych, które fajnie odzwierciedlają sytuacje z życia codziennego i role, jakie odgrywają ludzie w społeczeństwie. Tego typu zabawy naprawdę rozwijają dziecięcą wyobraźnię, bo pozwalają na wcielenie się w dorosłych i interakcję w różnych kontekstach społecznych. W edukacji uznaje się, że zabawy tematyczne są zalecane przez specjalistów, bo pomagają w rozwijaniu umiejętności komunikacyjnych i społecznych u dzieci. Na przykład, gra w sklep uczy maluchy, jak liczyć pieniądze i wydawać resztę, a jednocześnie rozwija ich zdolności do negocjacji. Przez naśladowanie dorosłych, dzieci uczą się też ważnych norm społecznych i wartości, co jest zgodne z dobrymi praktykami w wychowaniu. Widać więc, że zabawy tematyczne są kluczowe dla rozwoju poznawczego i społecznego dzieci, a to ważny krok, by mogły lepiej funkcjonować w przyszłości.

Pytanie 35

Bajka stanowi utwór literacki, który oddziałuje na wyobraźnię młodego czytelnika, dlatego

A. świat wyobraźni jest dziecku bardziej bliski niż rzeczywistość
B. bo postacie, które się pojawiają, zawsze mają pozytywne cechy
C. sytuacje, postacie oraz wydarzenia są szczególnie realistyczne
D. odzwierciedla rzeczywistość, w której żyje dziecko
Postrzeganie bajki jako utworu, w którym postacie są zawsze pozytywne, jest podejściem ograniczającym i nieadekwatnym do rzeczywistości literackiej. Wiele klasycznych bajek zawiera postacie o różnorodnych cechach, które mogą być zarówno pozytywne, jak i negatywne. Przykłady takie jak wilk w 'Czerwonym Kapturku' czy zła macocha w 'Kopciuszku' pokazują, że antagonizm i konflikt są nieodłącznymi elementami narracji, które służą do nauki o moralności oraz konsekwencjach działań. Ponadto, sądzić, że sytuacje i postaci w bajkach są bardzo realne, jest mylne. Bajki w swoim założeniu operują w świecie fantazji, co pozwala na pewną swobodę interpretacyjną zarówno dla dzieci, jak i dorosłych. Przedstawione w nich zdarzenia często są alegorią dla realnych problemów, ale nie są one dosłownym odwzorowaniem świata, w którym żyjemy. Ostatnim aspektem jest stwierdzenie, że bajki przedstawiają istniejący świat dziecka. Choć mogą zawierać elementy wspólne z rzeczywistością, ich głównym celem jest rozwój wyobraźni, a nie realistyczne odwzorowanie codziennych sytuacji. Dlatego warto zrozumieć, że bajki mają na celu nie tylko zabawę, ale także edukację poprzez fantazję i symbolikę, co czyni je niezwykle wartościowym narzędziem w rozwoju dzieci.

Pytanie 36

Nabycie wymienionych umiejętności jest typowe dla prawidłowo rozwijającego się dziecka w wieku

A. 12 miesięcy
B. 9 miesięcy
C. 3 miesięcy
D. 6 miesięcy
Wybór odpowiedzi na 3, 6 czy 9 miesięcy nie jest zbyt dobry, bo to nie tędy droga do zrozumienia, jak rozwijają się dzieci. Na przykład w wieku 3 miesięcy maluchy dopiero zaczynają opanowywać ruchy głowy i są ciekawe świata, ale do samodzielnego siedzenia czy raczkowania to jeszcze daleko. W tym czasie ich umiejętności to raczej podstawowe reakcje, jak uśmiechanie się czy gaworzenie. Z kolei 6 miesięczne dziecko może już siedzieć z podparciem, a niektóre nawet zaczynają raczkować, jednak do swobodnego poruszania się i interakcji społecznych, które widzimy u rocznych, to jeszcze sporo czasu. W wieku 9 miesięcy dzieci są już bardziej ruchliwe, mogą pełzać i siadać bez wsparcia, ale nadal nie osiągają pełnej sprawności. Rozumienie tych etapów rozwoju jest ważne, żeby dobrze ocenić, na jakim etapie jest dziecko. Warto pamiętać, że źle interpretując te standardy, rodzice mogą niepotrzebnie się martwić, bo wszystko może być w normie.

Pytanie 37

Jakie zabawy są najbardziej skuteczne w rozwijaniu koordynacji oko-ręka u dziecka w wieku 3 lat?

A. Ruchowe
B. Konstrukcyjne
C. Paluszkowe
D. Dydaktyczne
Zabawy konstrukcyjne to doskonały sposób na rozwijanie koordynacji oko-ręka u 3-letnich dzieci. W tym wieku dzieci rozwijają umiejętności motoryczne, a zabawy wymagające manipulacji przedmiotami, takie jak budowanie z klocków, układanie puzzli czy tworzenie różnych kształtów z plasteliny, angażują zarówno wzrok, jak i ruchy rąk. Te aktywności wymagają precyzyjnego chwytania, układania i dopasowywania, co skutkuje poprawą umiejętności motorycznych. Ponadto, zabawy konstrukcyjne wspierają także rozwój kreatywności i zdolności rozwiązywania problemów, gdyż dzieci mają możliwość eksperymentowania z różnymi konfiguracjami i materiałami. W kontekście standardów edukacyjnych, zabawy te są zgodne z zaleceniami dotyczącymi wczesnej edukacji, które podkreślają znaczenie aktywnego uczenia się poprzez zabawę. Włączenie zabaw konstrukcyjnych do codziennych aktywności dziecka może przyczynić się do wszechstronnego rozwoju, dlatego warto je stosować w praktyce edukacyjnej.

Pytanie 38

Prezentując dzieciom teatrzyk kukiełkowy, opiekunka przede wszystkim wspiera rozwój obszaru

A. motorycznego
B. biologicznego
C. poznawczego
D. fizycznego
Prezentowanie teatrzyku kukiełkowego dzieciom stymuluje przede wszystkim sferę poznawczą, ponieważ angażuje ich wyobraźnię, zachęca do analizy i interpretacji sytuacji przedstawionych w spektaklu. Dzieci obserwując kukiełki, uczą się rozpoznawania emocji, rozwijają umiejętności językowe poprzez dialogi oraz rozwijają zdolność krytycznego myślenia, analizując treści i postawy bohaterów. Przykładem praktycznego zastosowania może być wprowadzenie do dyskusji po przedstawieniu, co pobudza dzieci do formułowania własnych opinii oraz zadawania pytań. Dobrą praktyką w edukacji wczesnoszkolnej jest wykorzystanie teatru w celu wspierania rozwijania empatii, co jest kluczowym elementem w procesie edukacyjnym. Zgodnie z wytycznymi pedagogiki, takie działania wspierają wszechstronny rozwój dziecka, przyczyniając się do lepszego przyswajania wiedzy oraz umiejętności interpersonalnych. Teatrzyk kukiełkowy może również stanowić narzędzie do wprowadzenia tematów dotyczących społecznych norm, wartości oraz różnorodności kulturowej, co jeszcze bardziej rozwija sferę poznawczą dzieci.

Pytanie 39

Dziecko narzeka na ból podczas otwierania ust i gryzienia, skóra nad opuchniętą ślinianką jest napięta i blada. Na co prawdopodobnie cierpi to dziecko?

A. Na świnkę
B. Na szkarlatynę
C. Na odrę
D. Na różyczkę
Dziecko z opisanymi objawami, takimi jak ból przy otwieraniu buzi i gryzieniu, oraz napięta i blada skóra nad obrzmiałą ślinianką, najprawdopodobniej zmaga się z mumps (świnką). Świnka to wirusowa choroba zakaźna, która charakteryzuje się zapaleniem ślinianek przyusznych. Często prowadzi to do obrzęku i bólu w okolicy szczęki oraz trudności w jedzeniu. W przypadku mumpsa, obrzęk ślinianek może być symetryczny, a dodatkowe objawy to gorączka, ból głowy oraz ogólne osłabienie. Ważne jest, aby zdiagnozować i leczyć tę chorobę odpowiednio, ponieważ powikłania mogą obejmować zapalenie jąder czy zapalenie opon mózgowych. Z perspektywy klinicznej, szczepienia przeciwko śwince są standardem w programie szczepień dziecięcych, co skutecznie zmniejsza częstość występowania tej choroby. Regularne monitorowanie objawów oraz edukacja rodziców na temat profilaktyki wirusowych infekcji dróg oddechowych są kluczowe w zapobieganiu rozprzestrzenianiu się chorób zakaźnych.

Pytanie 40

Jakie potrzeby dziecka, które znajduje się w szpitalu, z uwagi na ograniczony zakres i niewielką różnorodność bodźców zmysłowych w tym otoczeniu, powinna szczególnie wziąć pod uwagę opiekunka?

A. Potrzeby poznawcze
B. Potrzeby biologiczne
C. Potrzeby bezpieczeństwa
D. Potrzeby akceptacji
Wybór odpowiedzi dotyczącej potrzeb poznawczych dziecka przebywającego w szpitalu jest szczególnie trafny, ponieważ środowisko szpitalne charakteryzuje się ograniczoną ilością bodźców zmysłowych. Dzieci w takich warunkach mogą odczuwać nudę, co negatywnie wpływa na ich rozwój poznawczy. Potrzeby poznawcze obejmują różnorodne aspekty stymulacji intelektualnej, takie jak zabawy edukacyjne, interaktywne programy multimedialne czy różnorodne materiały do tworzenia. Kluczowe w tym kontekście jest zapewnienie im dostępu do aktywności, które rozwijają wyobraźnię i umiejętności rozwiązywania problemów. Przykładami mogą być gry planszowe czy zabawy sensoryczne, które angażują dzieci w twórcze myślenie. Dodatkowo, zgodnie z aktualnymi standardami opieki pediatrycznej zaleca się stosowanie terapii zajęciowej, która może wspierać rozwój poznawczy w warunkach szpitalnych. Takie podejście nie tylko zwiększa komfort dzieci, ale również sprzyja ich rehabilitacji i szybkiemu powrotowi do zdrowia.