Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik pojazdów samochodowych
  • Kwalifikacja: MOT.05 - Obsługa, diagnozowanie oraz naprawa pojazdów samochodowych
  • Data rozpoczęcia: 24 maja 2025 00:09
  • Data zakończenia: 24 maja 2025 00:26

Egzamin niezdany

Wynik: 18/40 punktów (45,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Udostępnij swój wynik
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Częścią mechaniczną układu hamulcowego jest

A. dźwignia hamulca ręcznego
B. zbiornik płynu hamulcowego
C. korektor siły hamowania
D. cylinderek hamulcowy
Zbiornik płynu hamulcowego, korektor siły hamowania i cylinderek hamulcowy to ważne części układu hamulcowego, ale za dużo tu fachowego języka! Myślę, że można to powiedzieć w prostszy sposób, żeby było jaśniej.

Pytanie 2

Który z wymienionych składników nie wchodzi w skład układu przeniesienia napędu?

A. Przekładnia główna
B. Koło talerzowe
C. Wałek rozrządu
D. Sprzęgło
Wałek rozrządu jest komponentem silnika, który odpowiada za synchronizację otwierania i zamykania zaworów, co jest kluczowe dla prawidłowego funkcjonowania silnika spalinowego. W przeciwieństwie do elementów układu przeniesienia napędu, takich jak sprzęgło, koło talerzowe czy przekładnia główna, wałek rozrządu nie uczestniczy w przenoszeniu mocy z silnika na układ napędowy. Sprzęgło ma za zadanie rozłączenie i połączenie napędu, co pozwala na płynne przełączanie biegów, podczas gdy przekładnia główna i koło talerzowe są odpowiedzialne za przekazywanie momentu obrotowego na koła. Znajomość roli wałka rozrządu jest istotna w kontekście diagnostyki i konserwacji silników, ponieważ jego awaria może prowadzić do poważnych uszkodzeń. Zrozumienie, które elementy wchodzą w skład układu przeniesienia napędu, jest kluczowe dla techników i mechaników, aby skutecznie diagnozować problemy oraz przeprowadzać naprawy według najlepszych praktyk branżowych.

Pytanie 3

Aby zamontować tłok z pierścieniami w cylindrze, należy użyć

A. prasy śrubowej
B. opaski zaciskowej do pierścieni
C. szczypiec do pierścieni
D. prasy hydraulicznej
Wybór innych odpowiedzi, takich jak prasę hydrauliczną, szczypce do pierścieni lub prasę śrubową, wskazuje na pewne nieporozumienia związane z procesem montażu tłoka w cylindrze. Użycie prasy hydraulicznej do montażu pierścieni jest niewłaściwe, ponieważ siła generowana przez prasę może uszkodzić delikatne pierścienie lub prowadnice cylindrów, co prowadzi do ich deformacji. W przemyśle motoryzacyjnym i maszynowym zaleca się unikanie nadmiernego nacisku, który może mieć negatywny wpływ na integralność komponentów. Z kolei szczypce do pierścieni, choć mogą być użyteczne w pewnych sytuacjach, nie zapewniają odpowiedniego rozkładu siły i kontroli, co jest kluczowe dla prawidłowego montażu. Mogą również powodować nieodwracalne uszkodzenia pierścieni, szczególnie przy nieostrożnym użytkowaniu. Prasa śrubowa, z drugiej strony, chociaż może oferować stabilność, jest również nieodpowiednia, ze względu na ryzyko zbyt dużego nacisku oraz niewłaściwego ustawienia pierścieni, co może prowadzić do ich zacięcia w cylindrze. Właściwe podejście do montażu tłoka wymaga zastosowania narzędzi, które są specyficznie zaprojektowane do tego celu, co zapewnia bezpieczeństwo komponentów oraz ich długotrwałą funkcjonalność.

Pytanie 4

Urządzenia warsztatowe nie obejmują

A. podnośnika hydraulicznego
B. prasy
C. miernika
D. kanału najazdowego
Urządzenia warsztatowe to kluczowe elementy wyposażenia każdego warsztatu, które umożliwiają przeprowadzanie różnorodnych prac związanych z naprawą i konserwacją pojazdów. Podnośnik hydrauliczny, miernik czy prasa to przykłady narzędzi, które pełnią istotne funkcje w tym kontekście, gdyż umożliwiają wykonywanie pomiarów, podnoszenia pojazdów do łatwiejszych prac oraz formowania komponentów. Często spotykanym błędem jest mylenie kanału najazdowego z urządzeniem warsztatowym, co może wynikać z jego funkcji w kontekście pracy w warsztacie. Kanał najazdowy to struktura, która ma na celu umożliwienie wjazdu pojazdów, ale nie jest urządzeniem, które wykonuje jakiekolwiek operacje mechaniczne ani elektroniczne. W praktyce, za pomocą kanału najazdowego można uzyskać dostęp do dolnych części pojazdu, ale nie można go używać do napraw, konserwacji czy innych działań, które wymagają specjalistycznych narzędzi. Zrozumienie różnicy pomiędzy tymi pojęciami jest kluczowe dla prawidłowego funkcjonowania w branży motoryzacyjnej, gdzie precyzyjne rozróżnienie narzędzi i urządzeń wpływa na efektywność i bezpieczeństwo pracy. Oprócz tego, istotne jest, aby w każdym warsztacie były zastosowane odpowiednie standardy BHP, aby zapewnić bezpieczne korzystanie z urządzeń, co jest niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania każdej pracy w tym środowisku.

Pytanie 5

W przypadku zwichnięcia kończyny dolnej, jaką należy podjąć pierwszą pomoc przedlekarską?

A. aplikacji zimnego okładu.
B. sprawdzeniu tętna oraz oddechu.
C. ustawieniu kończyny.
D. nałożeniu jałowego opatrunku.
W przypadku zwichnięcia kończyny dolnej, pierwszą pomocą przedlekarską jest wykonanie chłodnego okładu. To podejście ma na celu zmniejszenie obrzęku oraz łagodzenie bólu poprzez działanie przeciwzapalne i znieczulające. Chłodzenie miejscowe powinno być stosowane w sposób ostrożny, aby uniknąć odmrożeń. Należy używać worków z lodem lub chłodnych kompresów, które są owinięte w materiał, aby nie miały bezpośredniego kontaktu ze skórą. Zastosowanie chłodnego okładu powinno trwać około 15-20 minut, a następnie można powtórzyć co 1-2 godziny w ciągu pierwszych 48 godzin po urazie. W sytuacjach, gdy podejrzewamy zwichnięcie, kluczowe jest unikanie ruchów w stawie oraz niepróbowanie nastawiania kończyny, co może prowadzić do dalszych uszkodzeń. Warto również pamiętać o tym, że po zastosowaniu okładu, pacjent powinien być niezwłocznie przewieziony do placówki medycznej w celu dalszej diagnostyki i leczenia. Stosowanie chłodzenia jest zgodne z ogólnymi zasadami pierwszej pomocy, które kładą nacisk na minimalizowanie szkód oraz podejmowanie działań uspokajających pacjenta.

Pytanie 6

Jednorodne, nadmierne zużycie centralnej części bieżnika opony, występujące wzdłuż całego obwodu, jest spowodowane?

A. zbyt dużym ciśnieniem w oponie
B. niewyważeniem koła
C. zbyt małym ciśnieniem w oponie
D. nieprawidłowym ustawieniem zbieżności kół
Niewłaściwe ciśnienie w oponach jest często źródłem mylnych przekonań dotyczących ich wpływu na zużycie bieżnika. Niewyważenie koła rzeczywiście wpływa na stabilność pojazdu, ale nie prowadzi bezpośrednio do zużycia centralnej części bieżnika. Zamiast tego, niewyważone koła mogą powodować drgania, które wpływają na komfort jazdy, ale nie są bezpośrednią przyczyną nierównomiernego zużycia. Kolejnym błędnym założeniem jest przekonanie, że zbyt małe ciśnienie w oponach prowadzi do tego samego efektu. W rzeczywistości, zbyt niskie ciśnienie powoduje zużycie bieżnika na bokach opony, co jest spowodowane tym, że opona nie utrzymuje odpowiedniego kształtu. Ustawienie zbieżności kół również jest ważnym aspektem, ponieważ niewłaściwe ustawienie może prowadzić do nierównomiernego zużycia, ale nie w centralnej części bieżnika. Warto zauważyć, że każdy z tych czynników wymaga regularnych kontroli w ramach standardów użytkowania pojazdów, a ich zrozumienie jest kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa i efektywności jazdy.

Pytanie 7

Gdzie instaluje się świece żarowe w silnikach diesla?

A. w układzie wydechowym
B. w bloku chłodnicy
C. w misce olejowej
D. w głowicy silnika
Świece żarowe w silnikach wysokoprężnych pełnią kluczową rolę w procesie rozruchu silnika, zwłaszcza w niskotemperaturowych warunkach. Montowane są w głowicy silnika, gdzie mają za zadanie podgrzewać mieszankę powietrzno-paliwową, co ułatwia jej zapłon. Dzięki temu silniki diesla mogą osiągnąć stabilną pracę nawet w trudnych warunkach atmosferycznych. Użycie świec żarowych znacząco poprawia wydajność silnika, redukuje emisję spalin i zmniejsza zużycie paliwa. Standardy branżowe, takie jak ISO 9001, podkreślają znaczenie jakości komponentów w silnikach, co czyni świece żarowe kluczowym elementem konstrukcji silnika wysokoprężnego. Dla przykładu, w wielu nowoczesnych pojazdach stosuje się świece żarowe z systemem automatycznego wyłączania po osiągnięciu optymalnej temperatury, co zwiększa ich żywotność i efektywność.

Pytanie 8

Która z podanych metod łączenia elementów karoserii jest najczęściej wykorzystywana w procesie produkcji oraz nowoczesnych metodach naprawy?

A. Nitowanie
B. Lutowanie lutem twardym
C. Lutowanie lutem miękkim
D. Zgrzewanie
Lutowanie lutem twardym, nitowanie czy lutowanie lutem miękkim to różne metody łączenia, ale nie są one tak powszechne w produkcji nadwozi jak zgrzewanie. Lutowanie twarde wymaga wysokich temperatur, co może osłabić materiał przy lutowaniu. Jest to dość ryzykowne, szczególnie jeśli chodzi o bezpieczeństwo auta, gdzie mocne połączenia są kluczowe. Nitowanie może być mocne, ale wprowadza dodatkowe punkty osłabienia, które mogą wpłynąć na aerodynamikę i wygląd nadwozia. Lutowanie miękkie to już w ogóle nie to, bo nie daje wystarczającej wytrzymałości na duże obciążenia i dlatego nie nadaje się do motoryzacji. Generalnie, przy wyborze metody łączenia trzeba kierować się wymaganiami wytrzymałościowymi i normami branżowymi. Dlatego w praktyce zgrzewanie to najsolidniejsza opcja, jeśli chodzi o trwałość i bezpieczeństwo połączeń w nowoczesnych nadwoziach.

Pytanie 9

Jakie jest jedno z komponentów silnika spalinowego?

A. skrzynia biegów
B. sprzęgło
C. rozrusznik
D. półoś napędowa
Rozrusznik jest kluczowym elementem układu uruchamiającego silnik spalinowy. Jego podstawową funkcją jest generowanie obrotowego momentu siły, który pozwala na uruchomienie silnika przez obracanie wału korbowego. W praktyce, rozrusznik współpracuje z akumulatorem oraz systemem elektrycznym pojazdu, co czyni go integralną częścią każdego silnika spalinowego. W momencie uruchomienia pojazdu, rozrusznik pobiera prąd z akumulatora, co pozwala na zainicjowanie procesu spalania w cylindrze. Bez sprawnego rozrusznika, silnik nie byłby w stanie rozpocząć pracy, co podkreśla jego fundamentalne znaczenie w kontekście eksploatacji i konserwacji pojazdów. W standardach branżowych, takich jak SAE J1171, uwzględnia się parametry techniczne rozruszników, co zapewnia ich odpowiednią wydajność oraz niezawodność.

Pytanie 10

Jakie elementy można naprawić stosując metodę lutowania?

A. pęknięty wał napędowy
B. nieszczelną chłodnicę
C. uszkodzoną końcówkę drążka kierowniczego
D. zużyte łożysko ślizgowe wału korbowego
Lutowanie to super metoda, jeśli chodzi o naprawę nieszczelnych chłodnic. Dzięki temu można skutecznie połączyć różne elementy metalowe, bo materiał lutowniczy się topi i załatwia sprawę. Chłodnice zazwyczaj są z aluminium albo miedzi, więc lutowanie naprawdę daje radę w naprawie wycieków płynu chłodzącego. Z mojego doświadczenia ważne jest, żeby najpierw dokładnie oczyścić uszkodzone miejsce, a potem nałożyć topnik. To zapewnia lepsze trzymanie się lutowia. Potem całość musi się podgrzać, co topi materiał i łączy elementy. Dobrze zrobione lutowanie jest trwałe i wytrzymuje wysokie ciśnienie oraz temperaturę, co jest mega istotne w układach chłodzenia w samochodach. Warto mieć na uwadze, że są standardy, jak ISO 14731, które wskazują, jak ogarniać lutowanie, by mieć pewność, że połączenia są na najwyższym poziomie. Regularne kontrolowanie nieszczelności chłodnic też nie zaszkodzi – lepiej zapobiegać problemom niż je potem łatać.

Pytanie 11

Jakie miejsce jest odpowiednie do przeprowadzenia pomiarów geometrii kół?

A. na podnośniku dwukolumnowym
B. na podstawkach
C. na wypoziomowanym stanowisku lub podnośniku
D. na podnośniku pneumatycznym
Wykorzystanie podstawek do pomiaru geometrii kół jest niewłaściwe, gdyż nie zapewnia stabilności i precyzji wymaganej dla tego typu pomiarów. Podstawki mogą być niestabilne i łatwo mogą ulegać przesunięciom, co wprowadza błędy do pomiarów. Ponadto, pomiar na podnośniku pneumatycznym może również prowadzić do problemów z dokładnością, ponieważ siła podnoszenia nie zawsze jest równomierna, co w połączeniu z ruchomą konstrukcją podnośnika może skutkować zmiennością wyników. W przypadku podnośnika dwukolumnowego, chociaż jest on bardziej stabilny, to jednak może wprowadzać zniekształcenia, jeśli nie jest właściwie wyregulowany i wypoziomowany. Z kolei wypoziomowane stanowisko lub podnośnik to standard w branży, który zapewnia rzetelność pomiarów. Wiele warsztatów nie zdaje sobie sprawy z tego, jak istotne jest właściwe przygotowanie stanowiska do pomiarów, co prowadzi do nieprawidłowych wniosków na temat stanu pojazdu. Zastosowanie niewłaściwych metod pomiarowych może także wpłynąć na decyzje serwisowe, a w konsekwencji na bezpieczeństwo użytkowników pojazdów. Dlatego tak ważne jest stosowanie dobrych praktyk oraz standardów branżowych w celu zapewnienia wysokiej jakości usług w zakresie diagnostyki geometrii kół.

Pytanie 12

Podczas inspekcji elementów systemu hamulcowego zauważono pęknięcia wentylowanych tarcz hamulcowych. W takim przypadku powinno się je

A. otrzeć.
B. przetoczyć.
C. wymienić.
D. zespawać.
Wymiana wentylowanych tarcz hamulcowych jest kluczowym krokiem w zapewnieniu bezpieczeństwa i efektywności układu hamulcowego. Pęknięcia w tarczach hamulcowych mogą prowadzić do poważnych problemów, takich jak nierównomierne hamowanie, drżenie kierownicy podczas hamowania, a nawet całkowita awaria hamulców. Zgodnie z normami branżowymi, tarcze hamulcowe powinny być wymieniane, gdy występują znaczące uszkodzenia, które mogą wpływać na ich funkcję. Przykładowo, w przypadku zauważenia pęknięć, które mogą rozwinąć się w większe uszkodzenia, nie należy ryzykować dalszej eksploatacji. W praktyce, technicy często dokumentują stan techniczny tarcz podczas przeglądów, co pozwala na szybkie podejmowanie decyzji o ich wymianie. Wymiana tarcz hamulcowych jest zatem nie tylko zgodna z dobrymi praktykami, ale także kluczowa dla bezpieczeństwa pojazdu i pasażerów. Tylko nowe, nieuszkodzone tarcze mogą zagwarantować odpowiednią wydajność hamowania oraz stabilność pojazdu w różnych warunkach drogowych.

Pytanie 13

Podczas naprawy układu hamulcowego pojazdu obowiązkowo należy

A. sprawdzić ciśnienie w oponach pod kątem bezpiecznej jazdy
B. odpowietrzyć układ po wymianie płynu hamulcowego
C. ustawić geometrię kół, jeśli to konieczne po naprawie zawieszenia
D. zawsze wymieniać klocki hamulcowe na nowe
Podczas naprawy układu hamulcowego nie ma obowiązku zawsze wymieniać klocków hamulcowych, chyba że ich stan tego wymaga. Klocki powinny być wymieniane zgodnie z ich zużyciem, a nie automatycznie przy każdej naprawie. To często spotykany błąd, że każdy serwis wymaga wymiany klocków, co może prowadzić do niepotrzebnych kosztów. Sprawdzenie ciśnienia w oponach jest ważne dla ogólnego bezpieczeństwa pojazdu, ale nie jest bezpośrednio powiązane z naprawą układu hamulcowego. To element rutynowej konserwacji, który powinien być wykonywany regularnie, ale nie jest związany z samą naprawą hamulców. Ustawienie geometrii kół jest ważne, ale jest zazwyczaj związane z naprawą zawieszenia, a nie samych hamulców. Geometria kół wpływa na prowadzenie pojazdu i zużycie opon, natomiast sama naprawa układu hamulcowego zazwyczaj nie wymaga ponownego ustawienia geometrii, chyba że doszło do wymiany elementów zawieszenia, które mogłyby wpłynąć na ustawienie kół. To typowe nieporozumienie, że każda praca przy układzie hamulcowym wymaga regulacji geometrii.

Pytanie 14

Jakim narzędziem dokonujemy pomiaru grubości zębów kół zębatych w skrzyni biegów?

A. czujnika zegarowego
B. liniału
C. średnicówki mikrometrycznej
D. suwmiarki modułowej
Pomiar grubości zębów kół zębatych przy użyciu czujnika zegarowego, średnicówki mikrometrycznej czy liniału może prowadzić do nieprecyzyjnych wyników, co jest nieakceptowalne w kontekście inżynierii mechanicznej. Czujnik zegarowy, mimo że jest niezwykle czułym narzędziem, jest przede wszystkim stosowany do pomiarów odchyleń i przemieszczeń, a nie do bezpośredniego pomiaru grubości zębów. W praktyce jego zastosowanie wymaga dodatkowych ustaleń dotyczących punktów pomiarowych, co może wprowadzić dodatkowe źródła błędów. Średnicówka mikrometryczna jest narzędziem doskonałym do pomiaru średnic, jednak nie zapewnia wystarczającej funkcjonalności w kontekście pomiaru grubości zębów, ponieważ jej budowa i przeznaczenie są ukierunkowane na mniejsze średnice, a nie na dokładne pomiary grubości. Liniał, choć jest łatwo dostępny i powszechnie stosowany, nie dostarcza odpowiedniej precyzji pomiaru wymaganej w inżynierii. Ponadto, pomiar bezpośredni przy użyciu liniału jest podatny na błędy związane z odczytem, a także na błędy związane z nieprawidłowym ułożeniem narzędzia pomiarowego. Błędy te mogą prowadzić do poważnych konsekwencji w procesie produkcyjnym, gdzie precyzja i jakość są kluczowe dla funkcjonowania całego systemu mechanicznego.

Pytanie 15

Podczas pomiaru ciśnienia sprężania zauważono, że w jednym cylindrze wartość ta jest zbyt niska. Wykonanie próby olejowej nie zmieniło wartości ciśnienia sprężania. Taki rezultat może wskazywać na uszkodzenie

A. pierścieni tłokowych
B. uszczelniaczy zaworowych
C. panewki sworznia tłokowego
D. przylgni zaworów
Odpowiedź "przylgni zaworów" jest prawidłowa, ponieważ niskie ciśnienie sprężania w cylindrze silnika może wynikać z nieszczelności na przylgni zaworów, co prowadzi do utraty kompresji podczas cyklu sprężania. Przylgnięcie zaworów ma kluczowe znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania silnika, a ich nieszczelność może być efektem zużycia, osadów lub niewłaściwego montażu. Przeprowadzenie próby olejowej, polegającej na dodawaniu oleju do cylindra, ma na celu ustalenie, czy problem jest związany z pierścieniami tłokowymi. W przypadku, gdy ciśnienie nie wzrasta, najprawdopodobniej wskazuje to na uszkodzenie lub nieszczelność przylgni zaworów. W praktyce, monitorowanie stanu zaworów i ich przylgni jest kluczowe dla utrzymania wysokiej efektywności silnika, co znajduje odzwierciedlenie w standardach diagnostycznych, takich jak ISO 9001 w branży motoryzacyjnej. Regularne przeglądy i odpowiednia konserwacja mogą zapobiec poważniejszym uszkodzeniom i zapewnić długotrwałą wydajność silnika.

Pytanie 16

Podstawowym celem systemu diagnostyki OBDII jest

A. analiza stanu technicznego czujników w pojeździe
B. nadzorowanie układu napędowego w kontekście emisji spalin
C. obserwacja stanu zużycia elementów pojazdu
D. zapis oraz usuwanie kodów błędów
Odpowiedzi, które nie odnoszą się do głównego celu systemu OBDII, pokazują, że masz jakieś pojęcie o tym, co ten system robi, ale chyba nie w pełni rozumiesz, na czym to tak na prawdę polega. Zważ, że ocena stanu technicznego czujników jest ważna, ale to tylko część większej całości związanej z OBDII. Kluczowe w tym systemie jest monitorowanie emisji spalin, co ma ogromne znaczenie dla środowiska i przepisów prawnych. Odczytywanie kodów błędów i ich kasowanie to działania wynikające z funkcjonowania systemu, a nie jego główny cel. Łatwo jest pomylić te funkcje i myśleć, że OBDII to tylko identyfikacja błędów, ale w rzeczywistości chodzi głównie o kontrolę emisji zanieczyszczeń. No i też monitorowanie stanu zużycia podzespołów to nie jest priorytet w przypadku OBDII. Takie podejście może prowadzić do błędnych wniosków o tym, jak ten system działa, co jest dość powszechne, gdy brakuje świadomości, że OBDII wspiera normy ekologiczne. Żeby zrozumieć, co naprawdę oznacza OBDII, warto skupić się na tym, jak wspiera systemy ochrony środowiska. To jest kluczowe do ogarnięcia, jak ten standard działa w nowoczesnych autach.

Pytanie 17

Niepokojące dźwięki (dzwonienie) wydobywające się z obszaru cylindrów silnika podczas nagłego zwiększenia obrotów lub przeciążenia jednostki napędowej mogą świadczyć o

A. uszkodzeniu systemu dolotowego silnika
B. powstawaniu spalania detonacyjnego
C. braku zapłonu w jednym z cylindrów
D. niedostatecznym smarowaniu silnika
Zgłaszane odgłosy w silniku mogą sugerować różne problemy, jednak odpowiedzi dotyczące braku zapłonu na jednym cylindrze, niedostatecznego smarowania silnika oraz uszkodzenia układu dolotowego nie wyjaśniają w sposób adekwatny tego zjawiska. Brak zapłonu na jednym cylindrze faktycznie może prowadzić do wibracji i nierównej pracy silnika, jednak w tym przypadku nie byłoby to związane z charakterystycznym dzwonieniem przy gwałtownym przyspieszaniu. Niedostateczne smarowanie prowadzi przede wszystkim do uszkodzeń mechanicznych i głośnych dźwięków związanych z tarciem elementów silnika, a nie do klasycznego dzwonienia. Uszkodzenie układu dolotowego mogłoby powodować problemy z dostarczaniem powietrza, ale również nie byłoby bezpośrednio związane z odgłosami charakterystycznymi dla detonacji. Kluczowym błędem myślowym jest mylenie przyczyn z objawami; odgłosy dzwonienia są specyficzne dla detonacji, a nie dla innych problemów. Właściwe rozpoznanie zjawisk zachodzących w silniku jest kluczowe dla jego sprawnego działania oraz bezpieczeństwa użytkowników.

Pytanie 18

Zrealizowanie zasady Ackermana skutkuje

A. identyczne kąty skrętu kół osi kierowanej w trakcie jazdy po łuku
B. utrata przyczepności kół osi kierowanej podczas pokonywania łuku
C. mechanizm zwrotniczy w kształcie trapezu
D. tylko układ kierowniczy z przekładnią zębatkową
Wybór odpowiedzi dotyczący utraty przyczepności kół osi kierowanej w czasie jazdy po łuku jest mylący, ponieważ zasada Ackermana ma na celu właśnie zapobieganie takiej sytuacji. Utrata przyczepności jest wynikiem niewłaściwego skrętu kół, co prowadzi do nieprawidłowego kontaktu z nawierzchnią. W przypadku równego kąta skrętu kół osi kierowanej, co sugeruje jedna z odpowiedzi, pojazd może napotkać problemy z równomiernym zużyciem opon oraz mniejszą stabilnością. Samochody nie są projektowane do jazdy z równymi kątami skrętu, ponieważ każdy z kół przemieszcza się po innym promieniu, co jest fundamentalnym aspektem w inżynierii układów kierowniczych. Odpowiedź sugerująca jedynie układ kierowniczy z zębatkową przekładnią kierowniczą ignoruje inne, kluczowe elementy systemu kierowniczego, takie jak mechanizmy zwrotnicze, które odgrywają istotną rolę w manewrowości pojazdu. Zrozumienie działania trapezowego mechanizmu zwrotniczego powinno być kluczowe dla każdego inżyniera lub technika zajmującego się motoryzacją. W kontekście lepszej przyczepności, zasada Ackermana jest fundamentalnym aspektem, który pozwala na bezpieczne i efektywne zarządzanie kierowaniem pojazdem, a pominięcie jej wymagań w projektowaniu układów kierowniczych może prowadzić do niebezpiecznych sytuacji na drodze.

Pytanie 19

Pedał hamulca, który nadmiernie się ugina przy kolejnych naciskach, wskazuje na

A. zapowietrzenie układu hamulcowego
B. nadmierne zużycie bieżnika opon
C. brak przyczepności opony do nawierzchni
D. zbyt wysoki poziom płynu hamulcowego
Zbyt miękki pedał hamulca, który rośnie przy kolejnych naciśnięciach, najprawdopodobniej wskazuje na zapowietrzenie układu hamulcowego. Zapowietrzenie oznacza, że w układzie hydraulicznym znajduje się powietrze, co powoduje, że ciśnienie generowane przez pompkę hamulcową nie jest w pełni przenoszone na tłoczki hamulców. W efekcie pedał hamulca staje się mniej responsywny i wymaga większego wciśnięcia. Aby skutecznie rozwiązać ten problem, należy przeprowadzić odpowietrzanie układu hamulcowego, co jest kluczowym krokiem w utrzymaniu bezpieczeństwa pojazdu. Według standardów branżowych, zaleca się regularne sprawdzanie stanu układu hamulcowego oraz okresowe wymiany płynu hamulcowego, co zapobiega osadzaniu się powietrza oraz zapewnia jego właściwe właściwości hydrauliczne. Przykładem dobrych praktyk jest również stosowanie odpowiednich narzędzi do odpowietrzania, takich jak zestawy podciśnieniowe, które umożliwiają szybką i skuteczną eliminację powietrza z systemu.

Pytanie 20

Gdy samochód wjeżdża na wzniesienie, obroty silnika rosną, podczas gdy prędkość liniowa pojazdu spada, co może być tego przyczyną?

A. uszkodzony mechanizm różnicowy
B. nieodpowiedni dobór przełożenia
C. niesprawne sprzęgło
D. za mała moc silnika
Niesprawne sprzęgło może być bezpośrednią przyczyną wzrostu prędkości obrotowej silnika przy jednoczesnym spadku prędkości liniowej samochodu. Kiedy sprzęgło nie działa prawidłowo, może dochodzić do poślizgu, co oznacza, że silnik osiąga wyższe obroty, ale nie przekłada się to na efektywną moc przekazywaną na koła. W praktyce, kierowca może zauważyć, że silnik 'wkręca się' na wysokie obroty, ale samochód nie przyspiesza adekwatnie do tych obrotów. To zjawisko jest szczególnie zauważalne podczas podjazdów pod wzniesienia, gdzie wymagane jest zwiększenie momentu obrotowego. Dobrą praktyką jest regularne sprawdzanie stanu sprzęgła i jego komponentów, w tym tarcz i docisku, aby zapewnić ich właściwe funkcjonowanie. W przypadku wystąpienia poślizgu sprzęgła, zaleca się szybkie zdiagnozowanie problemu, aby uniknąć dalszych uszkodzeń układu napędowego oraz straty efektywności pojazdu. Właściwe utrzymanie sprzęgła jest kluczowe dla zapewnienia optymalnych osiągów i bezpieczeństwa jazdy.

Pytanie 21

Klient odwiedził warsztat, aby wymienić amortyzatory tylnej osi. Jaki jest łączny koszt tej usługi, jeśli czas potrzebny na wymianę jednego amortyzatora tylnej osi wynosi 0,6 rbg, stawka za roboczogodzinę to 125,00 zł, a koszt jednego amortyzatora to 70,00 zł?

A. 215,00 zł
B. 220,00 zł
C. 145,00 zł
D. 290,00 zł
Wybór nieprawidłowej odpowiedzi często wynika z błędnego oszacowania kosztów robocizny i części zamiennych. Na przykład, odpowiedzi sugerujące kwoty 215,00 zł czy 220,00 zł mogą wynikać z niepełnego uwzględnienia kosztu robocizny lub błędnego obliczenia ilości potrzebnych amortyzatorów. Często popełnianym błędem jest zapominanie, że wymiana dwóch amortyzatorów wymaga podwojenia zarówno czasu pracy, jak i kosztów części. Z kolei wybór 145,00 zł na pewno wskazuje na dramatyczne niedoszacowanie kosztów robocizny lub pominięcie całkowitych wydatków na amortyzatory. W branży samochodowej niezwykle ważne jest, aby mechanicy i technicy rozumieli zasady kalkulacji kosztów, ponieważ wpływa to bezpośrednio na transparentność w relacjach z klientami. Niewłaściwe wyceny mogą prowadzić do niezadowolenia klientów oraz negatywnego wpływu na reputację warsztatu. Przykładem mogą być sytuacje, w których warsztaty stosują uproszczone metody obliczeń, co skutkuje błędnym oszacowaniem kosztów i w konsekwencji brakiem zaufania ze strony klientów.

Pytanie 22

Reperacja uszkodzonego elastycznego elementu gumowego w zawieszeniu układu wydechowego polega na jego

A. wymianie
B. spajaniu
C. klejeniu
D. zakręceniu
Wymiana uszkodzonego gumowego elastycznego elementu zawieszenia układu wydechowego jest kluczowym procesem w utrzymaniu prawidłowego działania systemu wydechowego pojazdu. Gumowe elementy, takie jak poduszki, są projektowane w celu absorpcji wibracji oraz ułatwienia ruchu podzespołów, co wzmacnia ich trwałość. W przypadku uszkodzenia, na przykład pęknięcia lub utraty elastyczności, ich wymiana staje się niezbędna, ponieważ naprawy takie jak klejenie czy spajanie mogą nie zapewnić odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa oraz wydajności. Wymiana powinna być przeprowadzana zgodnie z zaleceniami producenta pojazdu, co obejmuje wykorzystanie oryginalnych części zamiennych lub ich wysokiej jakości odpowiedników. Przykładem zastosowania tej praktyki może być wymiana poduszki zawieszenia w samochodzie osobowym, co zapobiega przenoszeniu niepożądanych drgań do kabiny pasażerskiej, a także minimalizuje ryzyko uszkodzeń innych elementów układu wydechowego. Warto również zwrócić uwagę na regularne przeglądy tych elementów, co może zwiększyć ich żywotność oraz zredukować koszty napraw.

Pytanie 23

Badanie organoleptyczne jako sposób diagnostyczny to testowanie

A. interfejsem diagnostycznym
B. ciśnienia sprężania
C. bez przyrządów
D. lepkości oleju
Omawiając inne odpowiedzi, warto zwrócić uwagę na nieporozumienia związane z metodami diagnostyki. W przypadku lepkości oleju, to badanie wymaga użycia specjalistycznych przyrządów, takich jak wiskozymetry, które są zdolne do precyzyjnego pomiaru tego parametru. Lepkość jest kluczowym wskaźnikiem jakości olejów, a jej pomiar bez odpowiednich narzędzi prowadziłby do błędnych wniosków. Z kolei ciśnienie sprężania to inny przykład, który odnosi się do diagnostyki silników spalinowych i wymaga zaawansowanego sprzętu pomiarowego, aby uzyskać dokładne wyniki. Interfejs diagnostyczny, jak sama nazwa wskazuje, jest systemem opartym na technologiach cyfrowych, który umożliwia komunikację z różnymi urządzeniami, co również wyklucza metodę organoleptyczną. Typowym błędem myślowym jest mylenie metod bezprzyrządowych z tymi, które wymagają złożonej aparatury. W rzeczywistości, każda z wyżej wymienionych metod ma swoje unikalne zastosowania i ograniczenia, dlatego kluczowe jest ich prawidłowe zrozumienie oraz umiejętność doboru odpowiednich narzędzi diagnostycznych w zależności od specyfiki badania.

Pytanie 24

Przed przeprowadzeniem diagnostyki silnika pojazdu przy użyciu analizatora spalin, należy

A. podnieść temperaturę silnika do wartości eksploatacyjnej.
B. uzupełnić zbiornik paliwa.
C. dodać olej silnikowy do maksymalnego poziomu.
D. schłodzić silnik.
Rozgrzewanie silnika do temperatury eksploatacyjnej przed wykonaniem diagnostyki silnika przy użyciu analizatora spalin jest kluczowym etapem, który ma na celu uzyskanie dokładnych i wiarygodnych wyników pomiarów. Silniki spalinowe osiągają optymalną efektywność pracy oraz odpowiednie parametry spalin dopiero po osiągnięciu właściwej temperatury roboczej. W tej temperaturze wszystkie komponenty silnika, w tym systemy wtryskowe i katalizatory, działają w optymalny sposób, co pozwala na zminimalizowanie błędów pomiarowych. Dobrą praktyką jest również przeprowadzenie diagnostyki po pewnym czasie pracy silnika na biegu jałowym, co umożliwia stabilizację parametrów. Na przykład, podczas diagnostyki pojazdu osobowego, który przeszedł dłuższą jazdę, można zauważyć znaczące różnice w składzie spalin w porównaniu z pomiarami przy zimnym silniku. Warto zwrócić uwagę, że wiele instrukcji obsługi producentów zaleca konkretne procedury rozgrzewania silnika, co podkreśla znaczenie tego kroku w kontekście diagnostyki i redukcji emisji szkodliwych substancji.

Pytanie 25

Podczas weryfikacji sworznia tłokowego, jak należy zmierzyć jego zewnętrzną średnicę?

A. suwmiarką modułową
B. mikrometrem
C. przymiarem kreskowym
D. średnicówką mikrometryczną
Mikrometr to narzędzie pomiarowe o wysokiej precyzji, które jest idealne do pomiaru średnicy zewnętrznej sworznia tłokowego, ponieważ pozwala na uzyskanie dokładności do setnych lub nawet tysięcznych części milimetra. Dzięki konstrukcji mikrometru, pomiar jest stabilny i powtarzalny, co jest niezbędne w procesie weryfikacji elementów mechanicznych. Przykładowo, mikrometr może być użyty do pomiaru średnicy sworznia, który następnie będzie montowany w tłoku, aby upewnić się, że pasuje on do otworu w cylindrze silnika. W przypadku silników spalinowych, precyzyjny pomiar średnicy jest kluczowy dla zapewnienia prawidłowego funkcjonowania silnika oraz minimalizacji luźnych tolerancji, które mogłyby prowadzić do zwiększonego zużycia i awarii. Standardy branżowe, takie jak ISO 286, określają wymagania dotyczące tolerancji wymiarowych, które szczególnie w przypadku elementów silnikowych, muszą być ściśle przestrzegane, aby zapewnić ich niezawodność i trwałość.

Pytanie 26

Podczas obsługi urządzenia do piaskowania elementów należy bezwzględnie zakładać

A. obuwie ochronne
B. okulary ochronne
C. rękawice lateksowe
D. czapkę z daszkiem
Stosowanie rękawic gumowych, obuwia gumowego czy czapki z daszkiem w kontekście obsługi urządzenia do piaskowania części jest niewłaściwe i nie zapewnia odpowiedniego poziomu ochrony. Rękawice gumowe mogą chronić dłonie przed niektórymi substancjami chemicznymi, ale nie oferują ochrony przed mechanicznymi obrażeniami, które mogą wystąpić podczas piaskowania. Operatorzy mogą być narażeni na niebezpieczne fragmenty materiałów, które mogą przebić się przez rękawice, co prowadzi do urazów. Obuwie gumowe, z kolei, może zapewnić pewną ochronę przed substancjami chemicznymi, ale nie chroni stóp przed ciężkimi lub ostrymi przedmiotami. Czapka z daszkiem, mimo że może być pomocna w ochronie przed słońcem, nie ma żadnego znaczenia w kontekście ochrony zdrowia i bezpieczeństwa w trakcie piaskowania. Kluczowym elementem ochrony podczas tej operacji są okulary ochronne, które skutecznie zapobiegają urazom oczu spowodowanym przez unoszące się w powietrzu cząstki. Ignorowanie tej zasady może prowadzić do poważnych konsekwencji zdrowotnych, co podkreśla znaczenie stosowania odpowiednich środków ochrony osobistej w miejscach pracy.

Pytanie 27

Jakie narzędzie stosuje się do pomiaru wewnętrznych średnic cylindra?

A. średnicówki czujnikowej
B. sprawdzianu do otworów
C. suwmiarki uniwersalnej
D. średnicówki mikrometrycznej
Średnicówka mikrometryczna jest narzędziem pomiarowym, które umożliwia precyzyjny pomiar średnic wewnętrznych cylindrycznych otworów. Jej konstrukcja opiera się na użyciu mikrometrycznej skali, co pozwala na osiągnięcie wysokiej dokładności pomiaru, często do setnych części milimetra. Użycie średnicówki mikrometrycznej w inżynierii mechanicznej i produkcji jest zgodne z aktualnymi standardami metrologicznymi, które wymagają precyzyjnych pomiarów w procesach wytwarzania i kontroli jakości. W praktyce, średnicówki mikrometryczne są stosowane do pomiaru otworów w elementach takich jak wały, łożyska czy cylindry hydrauliczne. Przykładowo, w przypadku produkcji elementów silnikowych, dokładność pomiarów średnicowych jest kluczowa dla zapewnienia prawidłowego osadzenia i funkcjonowania części. Dodatkowo, średnicówki mikrometryczne mogą być wyposażone w różne końcówki pomiarowe, co zwiększa ich wszechstronność i zastosowanie w różnych materiałach oraz geometriach otworów.

Pytanie 28

Aby wyciągnąć i zainstalować tłoki w silniku ZI o czterech cylindrach w układzie rzędowym bez demontażu całego silnika, należy zdemontować

A. głowicę i pokrywy korbowodów
B. pokrywy korbowodów oraz wał korbowy
C. głowicę, pokrywy korbowodów oraz wał korbowy
D. pokrywy korbowodów
Wybór odpowiedzi dotyczącej demontażu jedynie pokryw korbowodów lub dodatkowo wału korbowego pokazuje niepełne zrozumienie budowy silnika i jego komponentów. Pokrywy korbowodów mają na celu zabezpieczanie układu korbowego, ale same w sobie nie wystarczą do uzyskania dostępu do tłoków. Wał korbowy, będąc centralnym elementem przekształcającym ruch posuwisto-zwrotny tłoków na ruch obrotowy, nie powinien być demontowany, gdyż jego usunięcie wiąże się z wieloma dodatkowymi komplikacjami, w tym koniecznością demontażu innych kluczowych komponentów silnika. W przypadku odpowiedzi sugerującej demontaż głowicy i pokryw korbowodów oraz wału korbowego, stwierdzenie to jest zbyteczne, gdyż dostęp do tłoków można uzyskać bez potrzeby demontowania wału, co zwiększa ryzyko błędów w montażu. Typowym błędem myślowym jest założenie, że wszystkie elementy silnika muszą być usunięte do uzyskania dostępu do tłoków. Wiedza o tym, które elementy można zdemontować, a które nie, jest kluczowa w praktyce serwisowej, a niewłaściwe podejście może prowadzić do niepotrzebnych kosztów i czasochłonnych napraw.

Pytanie 29

Sonda Lambda dokonuje pomiaru ilości

A. azotu
B. węgla
C. tlenu
D. sadzy
Odpowiedzi wskazujące na pomiar innych substancji, takich jak sadza, azot czy węgiel, są nieprawidłowe i wynikają z nieporozumienia dotyczącego funkcji sondy Lambda. Sonda nie jest zaprojektowana do detekcji sadzy, która jest produktem niepełnego spalania i nie odzwierciedla bezpośrednio efektywności procesu spalania. Azot, będący głównym składnikiem powietrza, nie wpływa na kontrolę spalania, ponieważ jego stężenie pozostaje względnie stałe. W kontekście procesów spalinowych, pomiar azotu nie dostarcza użytecznych informacji o jakości spalania paliwa. Co do węgla, sonda Lambda nie mierzy bezpośrednio stężenia węgla, lecz jego obecność można ocenić pośrednio za pomocą analizy stężenia tlenków węgla w spalinach. Właściwe podejście do analizy spalin polega na zrozumieniu, że sonda Lambda koncentruje się na monitorowaniu ilości tlenu jako kluczowego wskaźnika efektywności spalania. W ten sposób, niepoprawne odpowiedzi wskazują na typowe błędy myślowe, takie jak mylenie różnych aspektów chemicznych procesów spalania, co prowadzi do niewłaściwych wniosków na temat funkcji i zastosowania sondy Lambda w systemach zarządzania silnikiem.

Pytanie 30

W celu dogładzania gładzi cylindrów silników spalinowych stosuje się

A. przeciągacz
B. tokarkę kłową
C. szlifierkę stołową
D. honownicę
Honownica to specjalistyczna maszyna, która jest powszechnie stosowana do dogładzania gładzi cylindrów silników spalinowych. Proces honowania polega na wykorzystaniu narzędzi z diamentowymi lub węglikowymi końcówkami, które poruszają się w ruchu oscylacyjnym, co pozwala na uzyskanie wysokiej precyzji i gładkości powierzchni. Dzięki honowaniu można uzyskać odpowiednią chropowatość, co ma kluczowe znaczenie dla efektywności procesu smarowania oraz zmniejszenia tarcia między tłokami a cylindrami. Honownice są również wykorzystywane do regeneracji używanych cylindrów, co pozwala na przedłużenie żywotności silników bez konieczności ich wymiany. W branży motoryzacyjnej i przemysłowej standardy dotyczące jakości obróbki cylindrów są ściśle regulowane, a honowanie jest uznawane za jedną z najlepszych praktyk w tej dziedzinie, w zgodzie z normami ISO 9001.

Pytanie 31

W pojeździe z przednim napędem, tylko przy maksymalnym skręcie kierownicy, można usłyszeć rytmiczne stuki w pobliżu koła w trakcie jazdy. Takie symptomy wskazują na uszkodzenie

A. przegubu zewnętrznego
B. tarczy hamulcowej
C. klocków hamulcowych
D. przegubu wewnętrznego
Odpowiedź dotycząca uszkodzenia przegubu zewnętrznego jest prawidłowa, ponieważ to właśnie ten element układu napędowego jest odpowiedzialny za przenoszenie momentu obrotowego z wału napędowego na koła. W samochodzie przednionapędowym, podczas pełnego skrętu, obciążenie na przegubie zewnętrznym wzrasta, co może ujawnić wszelkie ukryte wady. Rytmiczne stuki, które słychać w takim przypadku, są zazwyczaj wynikiem uszkodzenia osłony przegubu lub zużycia jego wnętrza, co prowadzi do nieprawidłowego przekazywania momentu obrotowego. Przeguby zewnętrzne są zaprojektowane tak, aby umożliwiały ruch w wielu płaszczyznach, a ich uszkodzenie może prowadzić do poważnych problemów z prowadzeniem pojazdu oraz bezpieczeństwem jazdy. Regularne przeglądy techniczne oraz kontrola stanu osłon przegubów, a także ich smarowanie, są kluczowe dla utrzymania sprawności pojazdu oraz zwiększenia jego żywotności. Warto również mieć na uwadze, że zignorowanie tych objawów może prowadzić do dalszych uszkodzeń innych elementów zawieszenia i układu napędowego.

Pytanie 32

Podczas naprawy układu zawieszenia wymieniono amortyzatory. Jakie mogą być konsekwencje ich nieprawidłowego montażu?

A. Skrócony czas pracy akumulatora
B. Zmniejszenie mocy silnika
C. Zwiększone drgania i niestabilność pojazdu
D. Zmniejszenie efektywności układu hamulcowego
Podczas analizy pozostałych odpowiedzi, warto zauważyć, że zmniejszenie mocy silnika nie jest związane z montażem amortyzatorów. Amortyzatory wpływają na komfort jazdy i stabilność pojazdu, ale nie mają wpływu na pracę silnika, który jest oddzielnym układem mechanicznym. Podobnie, skrócony czas pracy akumulatora jest zazwyczaj wynikiem problemów z układem elektrycznym lub alternatorem, a nie z zawieszeniem. Układ zawieszenia, w tym amortyzatory, nie ma bezpośredniego połączenia z układem elektrycznym pojazdu, dlatego nieprawidłowy montaż amortyzatorów nie wpłynie na żywotność akumulatora. Co więcej, zmniejszenie efektywności układu hamulcowego może być związane z zużyciem klocków hamulcowych czy problemami z hydrauliką hamulców, ale nie z amortyzatorami. Choć stabilność pojazdu może wpływać na skuteczność hamowania, to sam montaż amortyzatorów nie prowadzi bezpośrednio do zmniejszenia efektywności hamulców. Kluczowe jest, aby rozróżniać wpływ różnych układów samochodu na jego funkcjonowanie i nie przypisywać problemów z jednym układem innemu, co może prowadzić do niepoprawnych wniosków i błędów w diagnostyce.

Pytanie 33

W nowoczesnych systemach zasilania silnika o zapłonie samoczynnym typu Commonrail, paliwo ulega sprężeniu do ciśnienia wynoszącego

A. 10 kPa
B. 1000 atm
C. 18 MPa
D. 2000 bar
Odpowiedź 2000 bar jest prawidłowa, ponieważ w nowoczesnych systemach zasilania silnika z zapłonem samoczynnym typu Commonrail, ciśnienie sprężania paliwa osiąga wartości rzędu 2000 bar, co odpowiada około 200 MPa. Taka wartość ciśnienia jest kluczowa dla efektywnego rozpylania paliwa w komorze spalania, co z kolei zapewnia optymalne warunki do spalania, zwiększając wydajność silnika oraz redukując emisję zanieczyszczeń. Nowoczesne wtryskiwacze paliwa są zaprojektowane do pracy w tych ekstremalnych warunkach, co pozwala na precyzyjne dawkowanie paliwa i lepsze spalanie. Przy tak wysokim ciśnieniu, paliwo atomizuje się na drobne krople, co sprzyja lepszemu wymieszaniu z powietrzem, prowadząc do bardziej efektywnego procesu spalania. Przykładowo, w silnikach wysokoprężnych wykorzystywanych w pojazdach osobowych oraz dostawczych, zastosowanie systemu Commonrail z ciśnieniem na poziomie 2000 bar pozwala na znaczną redukcję zużycia paliwa oraz emisji tlenków azotu (NOx), co jest zgodne z normami ekologicznymi Euro 6.

Pytanie 34

Przejazd autem przez płytę kontrolną w stacji diagnostycznej pozwala na dokonanie pomiaru

A. kąta wyprzedzenia sworznia zwrotnicy
B. pochylenia koła jezdnego
C. kąta pochylenia sworznia zwrotnicy
D. zbieżności całkowitej
Zauważyłem, że wspomniałeś o różnych parametrach związanych z układem jezdnym, ale nie wszystkie one są powiązane z tym, co mierzymy na płycie pomiarowej. Pochylenie koła to coś innego, chodzi głównie o kąt w stosunku do pionu, ale to nie to, co bezpośrednio sprawdzamy na płycie. Tak samo kąt wyprzedzenia czy kąt pochylenia sworznia zwrotnicy to ważne rzeczy, ale wymagają innych metod pomiarowych. Często ludzie mylą te różne parametry i potem mogą źle interpretować wyniki. Dobrze jest zrozumieć, czym różnią się te pojęcia, bo to pomoże lepiej zadbać o auto.

Pytanie 35

Podczas diagnostyki systemu klimatyzacji, który parametr jest kluczowy do sprawdzenia poprawności działania?

A. Temperatura oleju silnikowego
B. Napięcie akumulatora
C. Poziom płynu hamulcowego
D. Ciśnienie czynnika chłodniczego
Podczas diagnostyki systemu klimatyzacji w samochodach, kluczowym parametrem do sprawdzenia jest ciśnienie czynnika chłodniczego. Klimatyzacja działa poprzez cyrkulację czynnika chłodniczego, który przemienia się z cieczy w gaz i odwrotnie, co pozwala na absorpcję i usuwanie ciepła z wnętrza pojazdu. Ciśnienie czynnika chłodniczego jest istotnym wskaźnikiem, ponieważ zbyt niskie ciśnienie może sugerować wyciek lub niewystarczającą ilość czynnika, co z kolei prowadzi do nieefektywnego chłodzenia. Z kolei zbyt wysokie ciśnienie może wskazywać na blokadę w układzie lub problem z kompresorem. Sprawdzanie ciśnienia jest standardową praktyką podczas przeglądów serwisowych i napraw klimatyzacji, a jego prawidłowe wartości są zawsze określone przez producenta pojazdu. Dla technika zajmującego się obsługą i naprawą pojazdów, umiejętność prawidłowej oceny ciśnienia czynnika chłodniczego jest niezbędna, aby zapewnić efektywne działanie klimatyzacji i komfort wewnętrzny pojazdu.

Pytanie 36

Który z poniższych elementów służy do redukcji wibracji w układzie zawieszenia?

A. Wahacz
B. Półosie napędowe
C. Sworzeń kulowy
D. Amortyzator
Sworzeń kulowy, choć jest istotnym elementem układu zawieszenia, nie pełni funkcji tłumienia wibracji. Jego głównym zadaniem jest umożliwienie ruchomego połączenia między różnymi częściami zawieszenia, co pozwala na płynne obracanie i zmianę kąta ustawienia kół. Błędem byłoby oczekiwanie, że element ten wpłynie na komfort jazdy w sposób, w jaki robi to amortyzator. Wahacz, z kolei, jest elementem, który łączy koło z nadwoziem pojazdu, zapewniając odpowiedni ruch koła względem karoserii. Choć wahacze są kluczowe dla prawidłowego funkcjonowania zawieszenia, ich rola skupia się na kontrolowaniu geometrii zawieszenia, a nie na tłumieniu drgań. Półosie napędowe są odpowiedzialne za przenoszenie mocy z silnika na koła, co jest zupełnie inną funkcją niż redukcja wibracji w zawieszeniu. Często mylone są z elementami zawieszenia ze względu na umiejscowienie, jednak ich rola jest związana z napędem, a nie z komfortem jazdy. Typowym błędem jest przypisywanie im funkcji amortyzujących, co wynika z braku zrozumienia ich podstawowego zadania w układzie przeniesienia napędu. Właściwe rozróżnienie funkcji poszczególnych komponentów zawieszenia jest kluczowe dla prawidłowej diagnozy problemów i efektywnej naprawy pojazdów samochodowych.

Pytanie 37

Jakiej właściwości nie ma ciecz chłodząca używana w silnikach spalinowych?

A. Ograniczenie nadmiernego przewodnictwa cieplnego
B. Niska skłonność do zamarzania
C. Zabezpieczenie przed korozją układu chłodzenia
D. Przeciwdziałanie zjawisku kawitacji i wrzenia
Ciecz chłodząca w silnikach spalinowych pełni kilka dość istotnych funkcji. Niektórzy mogą myśleć, że chodzi o ograniczanie przewodnictwa cieplnego, ale to raczej nieprawda. To nie jej rola. Ciecz chłodząca ma przede wszystkim zarządzać ciepłem, które silnik produkuje. Problemy z kawitacją i wrzeniem są naprawdę poważne, ale to nie jest coś, co ciecz chłodząca powinna robić, a raczej jak ma być stosowana, żeby utrzymać dobre ciśnienie i temperaturę. Warto też zwrócić uwagę na zamarzanie, bo ciecz chłodząca musi działać nawet w trudnych warunkach pogodowych. Ciecze takie jak glikole mają niską temperaturę zamarzania, co jest fajne przy zimnym klimacie. Korozja to inna sprawa, bo składniki chemiczne w cieczy chronią metale przed utlenianiem. Wniosek? Mówiąc że ciecz chłodząca ogranicza przewodnictwo cieplne, nie oddajemy tego, co naprawdę robi w silniku.

Pytanie 38

EGR to skrót oznaczający system

A. zmiennych faz rozrządu
B. wspomagania układu hamulcowego
C. wspomagania układu kierowniczego
D. recyrkulacji spalin
EGR, czyli układ recyrkulacji spalin, odgrywa kluczową rolę w redukcji emisji szkodliwych gazów w silnikach spalinowych. Działa na zasadzie wprowadzania części spalin z powrotem do komory spalania, co obniża temperaturę spalania i zmniejsza powstawanie tlenków azotu (NOx). Zastosowanie EGR jest zgodne z normami emisji, takimi jak Euro 6, które wymagają od producentów samochodów wdrażania technologii redukujących emisję zanieczyszczeń. Przykładowo, w silnikach diesel'owych, efektywność układu EGR może zmniejszyć emisję NOx nawet o 30-50%, co znacząco wpływa na jakość powietrza. W praktyce, system EGR może być realizowany na różne sposoby, w tym poprzez EGR chłodzony, który dodatkowo obniża temperaturę spalin przed ich ponownym wprowadzeniem do silnika, co zwiększa wydajność. Z tego względu, zrozumienie działania EGR jest niezbędne dla inżynierów zajmujących się projektowaniem i optymalizacją silników spalinowych oraz w kontekście przepisów dotyczących ochrony środowiska.

Pytanie 39

Pojawiające się w zbiorniczku wyrównawczym systemu chłodzenia pęcherzyki powietrza mogą być efektem uszkodzenia

A. nagrzewnicy
B. termostatu
C. głowicy silnika
D. pompy wody
Odpowiedzi dotyczące nagrzewnicy, termostatu oraz pompy wody jako potencjalnych źródeł pęcherzyków powietrza w układzie chłodzenia są nieprawidłowe z kilku powodów. Nagrzewnica, pomimo że jest istotnym elementem układu chłodzenia, działa jako wymiennik ciepła, który nie jest bezpośrednio odpowiedzialny za wprowadzanie powietrza do obiegu. Jej uszkodzenie może prowadzić do wycieków płynu chłodzącego, ale nie generuje pęcherzyków powietrza z powodu nieszczelności. Z kolei termostat, który reguluje przepływ płynu chłodzącego w układzie, również nie jest bezpośrednio związany z pojawianiem się pęcherzyków powietrza. Jego uszkodzenie może prowadzić do nieprawidłowego działania układu chłodzenia, jednak nie wprowadza powietrza do obiegu. Pompa wody, na której zadaniem jest cyrkulacja płynu chłodzącego, może powodować problemy w przypadku awarii, ale pęcherzyki powietrza nie są jej typowym symptomem. Typowym błędem myślowym jest utożsamianie problemów z układem chłodzenia z niesprawnością wszystkich jego elementów, podczas gdy kluczowe jest zrozumienie, że każdy z tych komponentów ma specyficzne funkcje i usterki, które nie zawsze są ze sobą powiązane. Aby skutecznie diagnozować problemy związane z układem chłodzenia, ważne jest przeprowadzenie szczegółowej analizy stanu technicznego poszczególnych elementów, zaczynając od najczęstszych przyczyn, jak właśnie uszkodzenia głowicy silnika.

Pytanie 40

Jakie jest zastosowanie użebrowania cylindrów w silniku, który jest chłodzony bezpośrednio?

A. wzmocnienie struktury cylindra, który jest chłodzony cieczą
B. wzmocnienie struktury cylindra, który jest chłodzony powietrzem
C. odprowadzanie ciepła z cylindrów, które są chłodzone cieczą
D. odprowadzanie ciepła z cylindrów, które są chłodzone powietrzem
Pojęcia dotyczące silników chłodzonych cieczą oraz błędne przypisanie konstrukcji cylindra do użebrowania w tym kontekście często prowadzą do nieporozumień. Silniki chłodzone cieczą korzystają z systemu chłodzenia, w którym ciecz przepływa przez kanały w blokach silnika, odprowadzając ciepło z cylindrów do chłodnicy. W tym przypadku zastosowanie użebrowania nie jest kluczowe, ponieważ mechanizm transportu ciepła odbywa się przez ciecz, a nie przez powietrze. Chociaż konstrukcja cylindra może być wzmacniana dla zwiększenia trwałości, to nie jest to bezpośrednio związane z odprowadzaniem ciepła. W silnikach chłodzonych powietrzem, z drugiej strony, to właśnie użebrowanie pełni istotną rolę w odprowadzaniu ciepła, co wyjaśnia, dlaczego odpowiedzi dotyczące konstrukcji cylindra w kontekście chłodzenia cieczą są mylące. Kolejnym błędem jest założenie, że każda forma użebrowania ma być przeznaczona wyłącznie do wzmocnienia konstrukcji, co zubaża zrozumienie wielofunkcyjności tego elementu. Dobrze zaprojektowane żebra mają za zadanie nie tylko wzmocnienie, ale przede wszystkim efektywne zarządzanie temperaturą, co w silnikach chłodzonych cieczą nie jest ich główną funkcją. Zrozumienie różnic między tymi dwoma systemami chłodzenia jest kluczowe dla inżynierów i projektantów, aby zapewnić odpowiednie rozwiązania w zakresie chłodzenia silników, które są niezbędne dla ich efektywności i niezawodności.