Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik logistyk
  • Kwalifikacja: SPL.01 - Obsługa magazynów
  • Data rozpoczęcia: 25 maja 2025 22:42
  • Data zakończenia: 25 maja 2025 23:10

Egzamin zdany!

Wynik: 24/40 punktów (60,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Jaką jednostką organizacyjną zajmującą się normalizacją jest w Polsce?

A. Europejski Komitet Normalizacyjny.
B. Polski Komitet Normalizacyjny.
C. Międzynarodowy Komitet Norm.
D. Polski Komitet Miar i Wag.
Polski Komitet Normalizacyjny (PKN) jest kluczową jednostką organizacyjną w zakresie normalizacji w Polsce. Jego głównym zadaniem jest opracowywanie, wprowadzanie i koordynowanie standardów technicznych w różnych dziedzinach, co ma za zadanie zapewnienie jakości, bezpieczeństwa oraz interoperacyjności produktów i usług. PKN działa na rzecz promocji norm w przemyśle oraz ich implementacji w praktyce, co jest istotne dla podnoszenia konkurencyjności polskich firm na rynkach międzynarodowych. Przykładowo, przy wprowadzaniu nowego produktu na rynek, producent musi często dostosować się do odpowiednich norm, co gwarantuje, że wyroby spełniają określone wymagania jakościowe. PKN jest także członkiem Międzynarodowej Organizacji Normalizacyjnej (ISO) oraz Europejskiego Komitetu Normalizacyjnego (CEN), co umożliwia harmonizację norm na poziomie globalnym i europejskim. Dzięki tej współpracy, polskie normy są zgodne z międzynarodowymi standardami, co ułatwia przedsiębiorstwom ekspansję na rynki zagraniczne.

Pytanie 2

Przedsiębiorstwo pakuje wytwarzane wyroby do puszek stalowych. W ciągu jednego roku wprowadziło na rynek 248 ton opakowań stalowych. Korzystając z tabeli, w której zamieszczono fragment ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi ustal, ile kilogramów opakowań ze stali powinno przedsiębiorstwo poddać recyklingowi.

Ustawa z dnia 13 czerwca 2013 r. o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi
Załącznik nr 1 docelowy poziom odzysku i recyklingu odpadów opakowaniowych
Poz.Odpady opakowaniowe powstałe z/
rodzaj opakowań
Poziom w %
odzyskrecykling
1.opakowań razem6156
2.opakowań z tworzyw sztucznych23,5
3.opakowań z aluminium51
4.opakowań ze stali, w tym z blachy stalowej51
5.opakowań z papieru i tektury61
6.opakowań ze szkła61
7.opakowań z drewna16

A. 39 680 kg
B. 126 480 kg
C. 138 880 kg
D. 58 280 kg
Odpowiedź 126 480 kg jest poprawna, ponieważ zgodnie z ustawą o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi przedsiębiorstwa są zobowiązane do recyklingu 51% masy wprowadzonych na rynek opakowań stalowych. W analizowanym przypadku, przedsiębiorstwo wprowadziło na rynek 248 ton opakowań stalowych, co odpowiada 248 000 kg. Aby obliczyć, ile kilogramów opakowań powinno być poddanych recyklingowi, wystarczy pomnożyć całkowitą masę opakowań przez 0,51: 248 000 kg * 0,51 = 126 480 kg. Tego typu obliczenia są kluczowe dla przedsiębiorstw, które chcą przestrzegać przepisów dotyczących ochrony środowiska oraz dbać o zrównoważony rozwój. W praktyce oznacza to, że firmy powinny mieć przygotowane systemy zbierania i segregacji opakowań, aby skutecznie i efektywnie poddać je recyklingowi. Przykłady dobrych praktyk obejmują współpracę z lokalnymi punktami zbiórki oraz angażowanie pracowników w proces segregacji odpadów, co przyczynia się do zwiększenia efektywności recyklingu oraz minimalizacji negatywnego wpływu na środowisko.

Pytanie 3

Korzystając z informacji zamieszczonych w tabelach, określ którego dnia Centrum dystrybucji I powinno złożyć zamówienie na dostawę.

Informacje dotyczące sieci dostaw
WyszczególnienieZapas początkowy [szt.]Wielkość dostawy [szt.]Czas dostawy [dzień]
Centrum dystrybucji I2301002
Centrum dystrybucji II130501
Magazyn centralny2003004


Informacje dotyczące zapotrzebowania brutto w Centrum dystrybucji i
WyszczególnienieDzień
1011121314151617
Potrzeby brutto [szt.]3050402050302040

A. 10-go dnia.
B. 16-go dnia.
C. 17-go dnia.
D. 14-go dnia.
Wybór niewłaściwego dnia na złożenie zamówienia, jak na przykład 10-go, 16-go czy 17-go dnia, wynika często z błędnej analizy potrzeb zapasowych oraz zignorowania kluczowych wskaźników dotyczących zapotrzebowania. Złożenie zamówienia 10-go dnia skutkuje niewystarczającym czasem na dostawę potrzebnych towarów. Po pierwsze, nie uwzględnia to rzeczywistego zapotrzebowania na produkty, które wzrastają w nadchodzących dniach. Z kolei, zamówienie złożone 16-go dnia prowadziłoby do natychmiastowego braku zapasu, ponieważ zapas na ten dzień jest już ujemny. Takie podejście jest sprzeczne z zasadami zarządzania zapasami i optymalizacji łańcucha dostaw, które podkreślają znaczenie przewidywania potrzeb oraz planowania z wyprzedzeniem. Nieprzemyślane decyzje mogą prowadzić do przestojów w produkcji, co w ostateczności negatywnie wpływa na zadowolenie klientów i reputację firmy. Typowym błędem jest także zignorowanie czasu realizacji zamówień oraz brak uwzględnienia zmienności popytu. W związku z tym, kluczowe jest, aby menedżerowie łańcucha dostaw posiadali umiejętności analizy danych oraz prognozowania, co pozwoli im podejmować świadome decyzje w zakresie zarządzania zapasami.

Pytanie 4

Podmioty transportowe o ograniczonym zasięgu, działające w sposób ciągły, które są stosowane w transporcie wewnętrznym do przenoszenia ładunków oraz osób w pionie, poziomie i pod kątem, określamy mianem

A. suwnicami.
B. żurawi.
C. przenośnikami.
D. wózkami.
Przenośniki są kluczowymi elementami w systemach transportu wewnętrznego, które umożliwiają efektywne przemieszczanie ładunków i osób w różnych kierunkach: pionowo, poziomo oraz pod kątem. W odróżnieniu od innych środków transportowych, takich jak żurawie czy suwnice, przenośniki charakteryzują się ciągłym ruchem, co zwiększa ich wydajność i elastyczność w złożonych procesach logistycznych. Przykłady zastosowania przenośników obejmują linie produkcyjne w fabrykach, magazyny, a także centra dystrybucyjne, gdzie transport elementów wymaga dużej precyzji i szybkości. W praktyce przenośniki mogą być dostosowywane do specyficznych potrzeb, co czyni je niezwykle wszechstronnymi narzędziami. Warto również zauważyć, że zgodnie z normami ISO 9001 oraz innymi standardami jakości, prawidłowa eksploatacja i konserwacja przenośników są kluczowe dla zapewnienia ich niezawodności oraz minimalizacji ryzyka awarii, co przekłada się na bezpieczeństwo pracy w zakładzie.

Pytanie 5

Korzystając z podanego wzoru, oblicz wskaźnik rotacji zapasu w dniach, jeżeli w ciągu roku (360 dni) popyt wyniósł 42 000 kg, a średni zapas wynosił 2 100 kg

Wrzd = Wz / Sp * 360

gdzie:

Wrzd - wskaźnik rotacji zapasu w dniach,

Wz - średni poziom zapasu,

Sp - popyt na zapas.

A. 16 dni.
B. 24 dni.
C. 20 dni.
D. 18 dni.
Licząc wskaźnik rotacji zapasu w dniach, użyliśmy wzoru, który potrzebuje dwóch ważnych rzeczy: średniego poziomu zapasu i popytu na ten zapas. W naszym przypadku średni zapas to 2100 kg, a roczny popyt wynosi 42 000 kg. Żeby obliczyć ten wskaźnik, dzielimy średni zapas przez popyt roczny i mnożymy przez 360 dni. W naszym przykładzie to wychodzi: (2100 kg / 42000 kg) * 360 dni = 18 dni. To znaczy, że zapas odnawia się co 18 dni, co jest ważne, bo pomaga w zarządzaniu zapasami. Wiedza na ten temat może być naprawdę praktyczna w logistyce, bo pozwala lepiej planować zakupy i utrzymywać zapasy na odpowiednim poziomie, co w rezultacie jest dobre dla kosztów i unika przeterminowania towarów.

Pytanie 6

Wybór środka transportu, zabezpieczenie ładunku oraz przygotowanie dokumentacji przewozowej to działania

A. operacyjne realizowane w trakcie procesu transportowego
B. zarządzające zachodzące w trakcie procesu transportowego
C. zarządzające odbywające się przed przewozem
D. operacyjne mające miejsce przed przewozem
Odpowiedź wskazująca na to, że wybór środka transportu, ubezpieczenie ładunku oraz sporządzenie dokumentów przewozowych są czynnościami organizacyjnymi występującymi przed przewozem jest prawidłowa. W procesie transportowym planowanie i organizacja są kluczowe dla zapewnienia efektywności oraz bezpieczeństwa operacji. Wybór odpowiedniego środka transportu zależy od wielu czynników, takich jak rodzaj ładunku, odległość, a także wymagania dotyczące czasu dostawy. Ubezpieczenie ładunku jest również kluczowym krokiem, który ma na celu minimalizację ryzyka strat finansowych wynikających z uszkodzenia lub zaginięcia towaru podczas transportu. Sporządzenie dokumentów przewozowych, takich jak listy przewozowe, faktury czy certyfikaty, jest niezbędne do prawidłowego udokumentowania transakcji oraz zgodności z przepisami prawnymi. Te działania są zgodne z dobrą praktyką w logistyce, która podkreśla znaczenie planowania i przygotowania przed realizacją przewozu. Właściwe przygotowanie pozwala na uniknięcie problemów i opóźnień, co jest kluczowe w branży transportowej.

Pytanie 7

Jan Kowalski 26 kwietnia 2020 r. kupił telewizor. Sprzedawca dostarczył kupującemu telewizor 07 maja 2020 r. Określ, na podstawie fragmentu Kodeksu Cywilnego, do kiedy nabyty telewizor będzie podlegał gwarancji.

Fragment Kodeksu Cywilnego
DZIAŁ III
Gwarancja przy sprzedaży
§ 4. Jeżeli nie zastrzeżono innego terminu, termin gwarancji wynosi dwa lata licząc od dnia, kiedy rzecz została kupującemu wydana.

A. Do 27 kwietnia 2021 r.
B. Do 27 kwietnia 2022 r.
C. Do 7 maja 2022 r.
D. Do 7 maja 2021 r.
Poprawną odpowiedzią jest do 7 maja 2022 r., ponieważ zgodnie z Kodeksem Cywilnym standardowy okres gwarancji na towar wynosi dwa lata od daty wydania. W tym przypadku telewizor został wydany Janowi Kowalskiemu 7 maja 2020 r. Oznacza to, że dwa lata później, czyli 7 maja 2022 r., upływa okres gwarancji. Przykładowo, jeśli w tym czasie telewizor uległby awarii, kupujący miałby prawo do zgłoszenia reklamacji w ramach gwarancji. Warto również zaznaczyć, że sprzedawca ma obowiązek informować nabywców o warunkach gwarancji, co może obejmować szczegółowe informacje na temat ewentualnych wyłączeń oraz procedur zgłaszania reklamacji. Zrozumienie tych zasad jest kluczowe dla konsumentów, ponieważ pozwala im skutecznie dochodzić swoich praw i zabezpiecza ich interesy. Przestrzeganie standardów gwarancyjnych jest istotnym elementem w budowaniu zaufania między sprzedawcą a kupującym, co wpływa na reputację firmy oraz satysfakcję klientów.

Pytanie 8

Skrót oznaczający system informatyczny wspierający procesy związane z planowaniem pracy to

A. CAE (Computer Aided Engineering)
B. CAD (Computer Aided Design)
C. CAQ (Computer Aided Quality Assurance)
D. CAP (Computer Aided Planning)
Odpowiedź 'CAP (Computer Aided Planning)' jest prawidłowa, ponieważ odnosi się do systemów informatycznych zaprojektowanych w celu wspierania procesu planowania. Systemy te umożliwiają organizacjom efektywniejsze zarządzanie zasobami i harmonogramami, co jest kluczowe w wielu branżach, takich jak budownictwo czy produkcja. Dzięki zastosowaniu zaawansowanych algorytmów i technologii informatycznych, CAP pozwala na symulację różnych scenariuszy planowania, co umożliwia optymalizację procesów i minimalizację kosztów. Przykładem może być wykorzystanie systemów CAP w zarządzaniu projektami budowlanymi, gdzie możliwe jest analizowanie różnych opcji harmonogramów oraz alokacji zasobów w celu zredukowania ryzyka opóźnień. Zgodnie z najlepszymi praktykami w zarządzaniu projektami, takie systemy są nieocenionym narzędziem, które wspierają podejmowanie decyzji i zwiększają efektywność operacyjną organizacji.

Pytanie 9

Gospodarkę opakowaniami (a także ich odpadami) w krajach Unii Europejskiej porządkuje Dyrektywa Rady 94/62/WE. Dyrektywa nie obejmuje

Do celów niniejszej dyrektywy:

1) „Opakowania" oznaczają wszystkie wyroby wykonane z jakichkolwiek materiałów, przeznaczone do przechowywania, ochrony, przewozu, dostarczania i prezentacji wszelkich towarów, od surowców do produktów przetworzonych, od producenta do użytkownika lub konsumenta.

Wyroby „niezwrotne" przeznaczone do tych samych celów uważa się również za opakowania.

„Opakowania" obejmują wyłącznie:

a) opakowania handlowe lub opakowania podstawowe tj. mające stanowić towar jednostkowy, sprzedawany użytkownikowi końcowemu lub konsumentowi w miejscu zakupu;

b) opakowania zbiorcze lub opakowania drugorzędne tj. stanowiące w miejscu zakupu zestaw określonej liczby towarów jednostkowych, niezależnie od tego czy są one sprzedawane w takiej postaci użytkownikowi końcowemu czy konsumentowi, czy też służą zaopatrywaniu punktów sprzedaży; można je zdjąć ze sprzedawanego produktu bez naruszania jego cech;

c) opakowania transportowe lub opakowania trzeciorzędne tj. mające ułatwić przenoszenie i transport pewnej liczby towarów jednostkowych lub opakowań zbiorczych, zapobiegając powstaniu uszkodzeń przy przenoszeniu i transporcie. Opakowanie transportowe nie obejmuje kontenerów do transportu drogowego, kolejowego, wodnego i lotniczego;

A. opakowań transportowych, służących do transportu produktów w opakowaniach jednostkowych lub zbiorczych.
B. opakowań jakimi są kontenery, do transportu drogowego, kolejowego, wodnego i lotniczego.
C. opakowań zbiorczych, zawierających wielokrotność opakowań jednostkowych produktów.
D. opakowań jednostkowych, służących do przekazywania produktu użytkownikowi w miejscu zakupu.
Odpowiedzi dotyczące opakowań transportowych są mylące, ponieważ nie uwzględniają kluczowego rozróżnienia między rodzajami opakowań objętymi dyrektywą a tymi, które są z niej wyłączone. Opakowania transportowe, takie jak opakowania zbiorcze lub jednostkowe, są ważne z punktu widzenia przepisów, ponieważ mają na celu ułatwienie przemieszczania towarów. W przypadku opakowań zbiorczych, zawierających wielokrotność opakowań jednostkowych, wiele osób może myśleć, że również one są wyłączone z regulacji, co jest błędne. Opakowania jednostkowe, które bezpośrednio służą do przekazania produktu użytkownikowi, są również niezbędnym elementem łańcucha dostaw i podlegają regulacjom, aby zminimalizować ich wpływ na środowisko. Typowym błędem myślowym jest założenie, że wszystkie opakowania transportowe są traktowane jednakowo pod kątem przepisów. W rzeczywistości, różne rodzaje opakowań mają różne cele i zastosowania, co jest kluczowe dla ich klasyfikacji w kontekście dyrektywy. Dlatego ważne jest, aby dokładnie zrozumieć kontekst i zastosowanie przepisów, aby uniknąć takich nieporozumień.

Pytanie 10

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 11

Jakie zestawienie pokazuje właściwą sekwencję procesów w łańcuchu dostaw?

A. Zaopatrzenie — produkcja — dystrybucja — konsumpcja
B. Dystrybucja — konsumpcja — zaopatrzenie — produkcja
C. Konsumpcja — zaopatrzenie — produkcja — dystrybucja
D. Produkcja — dystrybucja — konsumpcja — zaopatrzenie
Właściwa kolejność procesów w łańcuchu dostaw to zaopatrzenie, produkcja, dystrybucja i na końcu konsumpcja. Zaopatrzenie obejmuje pozyskiwanie surowców oraz komponentów niezbędnych do produkcji. Następnie, w procesie produkcji, surowce te są przekształcane w gotowe produkty. Dystrybucja to proces dostarczania tych produktów do klientów lub punktów sprzedaży, a konsumpcja to ostateczne wykorzystanie produktów przez klientów. Zrozumienie tej sekwencji jest kluczowe dla efektywnego zarządzania łańcuchem dostaw, ponieważ niewłaściwe zrozumienie poszczególnych etapów może prowadzić do opóźnień, nadmiarów zapasów, a nawet utraty klientów. Przykład zastosowania tej wiedzy można zobaczyć w praktyce w firmach zajmujących się produkcją, które muszą dokładnie planować swoje zakupy surowców w odpowiedzi na przewidywaną produkcję i popyt rynkowy, co jest zgodne z zasadami planowania zasobów przedsiębiorstwa (ERP).

Pytanie 12

Osoba pracująca w magazynie podczas załadunku elementów meblowych wykonanych z surowego drewna w celu ich transportu na halę produkcyjną powinna być wyposażona w rękawice chroniące przed różnymi czynnikami

A. termicznymi
B. biologicznymi
C. chemicznymi
D. mechanicznymi
Wybór rękawic chroniących przed czynnikami mechanicznymi jest kluczowy w kontekście pracy w magazynie, szczególnie podczas obsługi surowego drewna. Elementy meblowe z drewna mogą mieć ostre krawędzie, a ich ciężar może powodować urazy, jeśli nie są odpowiednio zabezpieczone. Rękawice ochronne powinny być wykonane z materiałów odpornych na przebicie i rozdarcie, co zapewnia ochronę dłoni przed ewentualnymi kontuzjami. Przykładem mogą być rękawice z materiałów takich jak kevlar, które oferują wysoką odporność na uszkodzenia mechaniczne. Ponadto, dobrym rozwiązaniem są rękawice z gumowymi wstawkami, które poprawiają chwyt, co jest istotne przy przenoszeniu ciężkich przedmiotów. Zgodnie z normami BHP, pracownicy powinni być odpowiednio przeszkoleni w zakresie używania sprzętu ochronnego, aby zminimalizować ryzyko urazów w miejscu pracy. Wybór poprawnych rękawic jest integralnym elementem kultury bezpieczeństwa w każdej firmie zajmującej się obróbką drewna.

Pytanie 13

W zakładzie zajmującym się produkcją napojów, surowce na linię produkcyjną z zbiorników magazynowych powinny być dostarczane przy pomocy

A. transportu przesyłowego
B. transportu szynowego
C. wózków widłowych
D. transportu bimodalnego
Wybór transportu szynowego, wózków widłowych czy transportu bimodalnego dla dostarczania surowców w zakładzie produkcyjnym wytwarzającym napoje może wydawać się na pierwszy rzut oka logiczny, jednak każdy z tych sposobów ma swoje ograniczenia w kontekście efektywności i bezpieczeństwa. Transport szynowy jest najczęściej wykorzystywany w dużych zakładach przemysłowych do przewozu ciężkich ładunków na długich dystansach, co w przypadku dostaw surowców do linii produkcyjnej może prowadzić do nieefektywności. Wózki widłowe mogą być użyteczne w transportowaniu surowców w obrębie magazynu, ale w przypadku cieczy, ich zastosowanie może być trudne, a ryzyko wycieków i zanieczyszczenia znacznie wzrasta. Transport bimodalny, łączący różne metody transportu, wymaga skomplikowanej logistyki i nie zawsze jest uzasadniony w przypadku płynnych surowców, co może prowadzić do zwiększenia czasu transportu i ryzyka uszkodzenia towarów. Wybór niewłaściwej metody transportu może skutkować nie tylko zwiększonymi kosztami operacyjnymi, ale również wpływem na jakość finalnych produktów, co jest absolutnie nieakceptowalne w przemyśle, w którym standardy jakości są kluczowe.

Pytanie 14

W tabeli podano korzyści użytkowania systemu informatycznego

Korzyści wynikające z użytkowania systemu informatycznego
Użytkowanie tego systemu usprawnia działanie wielu obszarów przedsiębiorstwa takich jak finanse, logistyka, produkcja, zasoby ludzkie czy obsługa klienta. Do najistotniejszych korzyści związanych z zastosowaniem tego systemu zaliczyć można: wzrost efektywności procesów gospodarczych poprzez zmniejszenie ilości zapasów oraz lepsze wykorzystanie zasobów, ulepszenie procesów zarządzania dzięki połączeniu posiadanych zasobów informacyjnych pochodzących ze wszystkich obszarów działalności oraz sprawne ich przetwarzanie, usprawnienie procesów związanych ze zbieraniem i przetwarzaniem informacji oraz wzrost poziomu ich wiarygodności oraz doskonalenie procesów logistycznych i produkcyjnych.

A. EDI
B. MRP
C. MRP II
D. ERP
Wybór odpowiedzi spośród MRP, MRP II, czy EDI nie uwzględnia istoty systemu ERP, który jest znacznie bardziej złożonym i wszechstronnym narzędziem. System MRP (Material Requirements Planning) koncentruje się głównie na planowaniu potrzeb materiałowych, co jest tylko jednym z aspektów zarządzania, jakie oferują systemy ERP. MRP II, będący rozwinięciem MRP, dodaje elementy zarządzania produkcją, ale nadal nie obejmuje pełnej integracji wszystkich obszarów działalności, takich jak finanse i HR. Z kolei EDI (Electronic Data Interchange) to technologia wymiany danych, a nie kompleksowy system zarządzania. Typowe błędy myślowe prowadzące do takich niepoprawnych wniosków to mylenie zakresu funkcjonalności systemów informatycznych oraz niewłaściwe rozumienie złożoności procesów zachodzących w przedsiębiorstwie. Aby właściwie ocenić korzyści płynące z wdrożenia konkretnego systemu, istotne jest zrozumienie, że system ERP integruje i automatyzuje różnorodne procesy w organizacji, co nie jest celem ani funkcjonalnością wymienionych systemów. Wybór odpowiednich narzędzi do zarządzania zasobami powinien być oparty na kompleksowej analizie potrzeb organizacji oraz zrozumieniu, jakie funkcje są kluczowe dla efektywności i konkurencyjności na rynku.

Pytanie 15

Huta stali w ramach optymalizacji gospodarki surowcami rozpoczęła działania mające na celu stworzenie projektu

A. przepływu informacji
B. wykorzystania materiałów
C. eksploatacji hałdy z odpadami
D. przepływu dokumentów
Wybór odpowiedzi dotyczących obiegu dokumentacji, zagospodarowania materiałów oraz obiegu informacji odzwierciedla pewne nieporozumienia dotyczące kluczowych aspektów zarządzania odpadami w przemyśle stalowym. Obieg dokumentacji, choć istotny w kontekście zarządzania procesami, nie odnosi się bezpośrednio do kwestii fizycznego zarządzania odpadami. Sposoby archiwizacji i przepływu informacji w przedsiębiorstwie są ważne, jednak to nie one przyczyniają się do efektywnego zagospodarowania odpadów i surowców wtórnych. Z kolei zagospodarowanie materiałów jest zbyt ogólnym pojęciem, które nie wskazuje na konkretne działania związane z recyklingiem odpadów stalowych. W kontekście huty stali, kluczowe jest skoncentrowanie się na konkretnych technologiach i metodach, które umożliwiają skuteczną eksploatację hałd z odpadami. Ostatnia propozycja, dotycząca obiegu informacji, również nie odnosi się bezpośrednio do praktycznych działań związanych z odzyskiem materiałów. Wszystkie te odpowiedzi mogą prowadzić do mylnego wniosku, że zarządzanie odpadami jest tylko kwestią administracyjną, podczas gdy w rzeczywistości kluczowe są konkretne działania mające na celu minimalizację odpadów oraz wykorzystanie ich potencjału. Efektywne zarządzanie odpadami w hucie stali wymaga zatem konkretnego podejścia do eksploatacji hałd, by zrealizować cele zrównoważonego rozwoju i promować efektywność materiałową.

Pytanie 16

Pojazd dostarczający 84 skrzyniopalety jabłek został podstawiony do rozładunku o godzinie 10:50. Wózek widłowy może zabrać 2 skrzyniopalety jednocześnie. Czas trwania jednego cyklu pracy wózka wynosi 3 minuty, przeprowadzenie kontroli jakościowej oraz ilościowej całej dostawy zajmuje 20 minut, a sporządzenie dokumentów przyjęcia dostawy trwa 15 minut. O której godzinie zakończy się przyjęcie jabłek do magazynu?

A. O godzinie 12:09
B. O godzinie 13:31
C. O godzinie 12:11
D. O godzinie 13:37
Odpowiedzi, które wskazują na godziny zakończenia o 12:11, 12:09 i 13:37, zawierają istotne błędy w obliczeniach czasu potrzebnego na rozładunek i przyjęcie dostawy. W przypadku obliczeń związanych z operacjami magazynowymi, niezwykle istotne jest uwzględnienie każdego etapu procesu, od rozładunku po kontrolę jakości i dokumentację, co wielu osobom może sprawić trudność. Często przyczyną pomyłek jest nieuwzględnienie całkowitego czasu potrzebnego na wykonanie wszystkich czynności, a także błędne założenia dotyczące liczby skrzyniopalet, które można załadować na raz. Warto również zwrócić uwagę na fakt, że po dodaniu 161 minut do godziny rozpoczęcia, wynik powinien być dokładnie przeliczyć, co w tym przypadku prowadzi do godziny 13:31. Pomijanie elementów takich jak kontrola jakości czy czas na sporządzanie dokumentacji przyjęcia prowadzi do znacznie wcześniejszych czasów zakończenia, co jest niezgodne z rzeczywistością procesów logistycznych. Aby poprawnie przeprowadzać analizy czasowe w logistyce, kluczowe jest zrozumienie całego łańcucha dostaw oraz efektywne zarządzanie czasem operacyjnym, co jest kluczowe dla zwiększenia wydajności i obniżenia kosztów.

Pytanie 17

Jakie jest zastosowanie listu przewozowego CIM w transporcie?

A. morskim
B. lotniczym
C. żeglugowym
D. kolejowym
Zastosowanie listu przewozowego w transporcie morskim, żeglugowym czy lotniczym jest mylnym założeniem, które wynika z niepełnego zrozumienia różnic między różnymi rodzajami transportu. Każdy z tych rodzajów transportu ma swoje unikalne regulacje i dokumenty właściwe dla danej branży. Na przykład, w transporcie morskim stosuje się konosament, który jest specyficznym dokumentem potwierdzającym przyjęcie ładunku na statek oraz umowę przewozu. W przypadku transportu lotniczego, z kolei używa się listu przewozowego AWB (Air Waybill), który pełni podobną rolę, ale odnosi się wyłącznie do przewozu lotniczego. Zrozumienie, że każdy z tych dokumentów jest dostosowany do specyfiki danego rodzaju transportu, jest kluczowe dla prawidłowego funkcjonowania łańcucha dostaw. Warto również zauważyć, że każdy z tych dokumentów zawiera inne informacje oraz regulacje dotyczące odpowiedzialności przewoźników, wymagań celnych i ubezpieczenia. Błędem jest utożsamianie dokumentów transportowych bez zrozumienia kontekstu, w którym są one stosowane, co może prowadzić do nieporozumień i błędów w procesach logistycznych. Dlatego kluczowe jest, aby zrozumieć, że list przewozowy CIM jest narzędziem specyficznym dla transportu kolejowego i nie ma zastosowania w innych formach transportu, co powinno być podstawą dla każdego profesjonalisty w branży transportowej.

Pytanie 18

W firmie zajmującej się produkcją, która działa 200 dni w roku, roczna sprzedaż wyniosła 8 000 sztuk. Średni stan zapasów w tym okresie wynosił 400 sztuk. Jak obliczyć wskaźnik rotacji zapasów?

A. 5 razy
B. 20 razy
C. 2 razy
D. 40 razy
Wskaźnik rotacji zapasów to dosyć istotne narzędzie do oceny, jak efektywnie zarządzamy zapasami. W tej sytuacji, żeby go obliczyć, trzeba podzielić roczną sprzedaż przez średni zapas. Jak więc ktoś podaje rotację niewłaściwie, na przykład jako 5, 2 czy 40 razy, to znaczy, że coś jest nie tak z jego rozumieniem obliczeń albo zasad zarządzania zapasami. Dość często zdarza się, że mylimy jednostki, co może prowadzić do nieprawidłowych wniosków, że wyższa rotacja to zawsze lepsze efekty, ale kluczowe jest, żeby zrozumieć kontekst danej firmy. Kiedy rotacja jest za niska, może to powodować problemy z kosztami przechowywania i zalegającymi towarami, co w efekcie przynosi straty. A z kolei jak rotacja jest za wysoka, to firma może mieć problem z zaspokojeniem popytu, co może wpłynąć na relacje z klientami. Dlatego w zarządzaniu zapasami warto patrzeć na dane i regularnie monitorować ten wskaźnik, biorąc pod uwagę rynek i to, co oferujemy.

Pytanie 19

Który rodzaj dystrybucji należy zastosować do towarów przedstawionych na ilustracjach?

Ilustracja do pytania
A. Selektywną.
B. Wyłączną.
C. Intensywną.
D. Zintegrowaną.
Wybrałeś słowo "wyłączna" i to jest jak najbardziej odpowiednie. Mówi ono o tym, jak się sprzedaje luksusowe dobra. Wiesz, to trochę tak, jak z drogimi samochodami czy markowymi zegarkami – nie znajdziesz ich w każdym sklepie. Właśnie o to chodzi z dystrybucją wyłączną – mało punktów sprzedaży, dzięki czemu produkt robi większe wrażenie i wygląda na bardziej ekskluzywny. Przykład? No, weźmy np. eleganckie zegarki, które sprzedają tylko w wybranych butikach. Takie podejście nie tylko podnosi postrzeganą wartość produktu, ale także pozwala lepiej zadbać o klientów. Czasem trzeba ich bardziej edukować na temat towaru, a to można zrobić przez odpowiednie kampanie w wybranych miejscach. Wydaje mi się, że to dość ciekawa strategia.

Pytanie 20

Proces rozładowania środków transportu zewnętrznego, identyfikacja przesyłki, kontrola ilości i jakości towarów oraz ich rejestracja w stanach magazynowych to czynności realizowane w obszarze

A. kompletacji
B. wydań
C. składowania
D. przyjęć
Zaczynając od strefy przyjęć, to ona jest kluczowa w zarządzaniu łańcuchem dostaw. To tam rozładowujemy towary z transportu, więc to pierwszy krok, żeby przyjąć towar. Trzeba też dobrze zidentyfikować dostawę, żeby upewnić się, że wszystko się zgadza z dokumentami. Potem robimy kontrolę ilościowo-jakościową,żeby sprawdzić, czy towar jest zgodny z normami jakościowymi i ile go mamy. Ewidencjonowanie towarów to też ważna sprawa, bo dzięki temu mamy aktualne dane w systemie magazynowym. To przydaje się potem przy składowaniu i kompletacji. W logistyce, jeśli coś się nie zgadza w przyjęciu, to trzeba uruchomić procedury reklamacyjne, więc pracownicy muszą być na bieżąco z standardami i procedurami jakości. Fajnie jest również dokumentować wszystkie operacje przyjęć, bo to potem wspiera audyty i kontrole.

Pytanie 21

Jakie argumenty sugerują konieczność zastosowania metody maksymalnej dostawy przy ustalaniu rozmiaru zamówienia?

A. Niskie koszty wysyłki, wysokie koszty składowania oraz długi czas realizacji zamówienia
B. Bardzo wysokie wydatki na dostawy, niskie koszty składowania oraz długi czas realizacji zamówienia
C. Niskie koszty przesyłek, wysokie wydatki na utrzymanie zapasów oraz pewny dostawca
D. Wysokie wydatki na dostawy, krótki czas realizacji zamówienia oraz brak własnych magazynów
Wybranie odpowiedzi wskazującej na bardzo wysokie koszty dostaw, niskie koszty magazynowania oraz długi czas realizacji zamówienia jest zgodne z zasadami efektywnego zarządzania zapasami. W sytuacji, gdy koszty dostaw są znaczące, organizacje powinny dążyć do maksymalizacji wielkości zamówienia, aby zminimalizować częstotliwość dostaw, co w konsekwencji prowadzi do zmniejszenia całkowitych kosztów logistycznych. Niskie koszty magazynowania sprzyjają utrzymaniu większych zapasów, co pozwala na skorzystanie z oszczędności skali przy zakupach. Długi czas realizacji zamówienia wskazuje na konieczność wcześniejszego planowania i zamawiania większych ilości, aby zminimalizować ryzyko braku towaru. Przykładem może być branża produkcyjna, gdzie firmy często decydują się na zakup dużych partii surowców, aby zapewnić ciągłość produkcji i uniknąć przestojów wynikających z opóźnień w dostawie.

Pytanie 22

Czas wyładunku pięciu kolejnych dostaw wynosił odpowiednio: 1 h 15 min, 1 h 30 min, 1 h 45 min, 1 h 15 min, 1 h 45 min. Jak długi był średni czas wyładunku?

A. 1 h 45 min
B. 1 h 10 min
C. 1 h 30 min
D. 1 h 15 min
Średni czas wyładunku obliczamy tak, że dodajemy wszystkie czasy wyładunku i dzielimy przez liczbę dostaw. W przypadku naszych czasów: 1 h 15 min (75 min), 1 h 30 min (90 min), 1 h 45 min (105 min), 1 h 15 min (75 min) i 1 h 45 min (105 min), najpierw sumujemy te wszystkie czasy, co daje nam 450 minut. Potem dzielimy przez 5, bo tyle mamy dostaw. Czyli 450 minut podzielone przez 5 to 90 minut, co się zamienia na 1 godzinę i 30 minut. Takie obliczenia są bardzo ważne w logistyce, bo pozwalają na lepsze monitorowanie czasów. Można dzięki temu optymalizować procesy wyładunkowe, a to z kolei pozwala na oszczędności i zwiększenie efektywności. Wiedząc, jakie są średnie czasy wyładunku, można lepiej planować dostawy i przydzielać zasoby, co w zarządzaniu łańcuchem dostaw jest kluczowe.

Pytanie 23

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 24

Który z dokumentów stanowi wniosek o wszczęcie postępowania celnego?

A. CMR
B. SAD
C. PIT
D. CIT
Wybór PIT, CMR lub CIT jako wniosku o rozpoczęcie postępowania celnego jest nieprawidłowy, ponieważ każdy z tych dokumentów ma inne przeznaczenie i funkcję. PIT, czyli Personal Income Tax, to formularz służący do rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych, a więc nie ma związku z procesem celnym. CMR, czyli międzynarodowy list przewozowy, jest dokumentem transportowym, który potwierdza przyjęcie towarów do przewozu, ale nie jest związany z odprawą celną. Natomiast CIT, czyli Corporate Income Tax, to dokument związany z rozliczeniem podatku dochodowego od osób prawnych, co również nie ma zastosowania w kontekście postępowania celnego. Wiele osób może mylić te pojęcia, co prowadzi do błędnych wniosków. Kluczowe jest zrozumienie, że proces celny wymaga specyficznych dokumentów, takich jak SAD, które są zaprojektowane zgodnie z obowiązującymi regulacjami celnymi. Typowym błędem jest utożsamianie dokumentów podatkowych i transportowych z procedurami celnymi, co skutkuje nieprawidłowym przygotowaniem do odprawy. Dobrą praktyką jest poszerzanie wiedzy na temat regulacji celnych, co może pomóc w uniknięciu podobnych nieporozumień w przyszłości.

Pytanie 25

Do działań przedtransakcyjnych w systemie dystrybucji zaliczamy

A. uregulowanie zobowiązań
B. promocję produktów
C. analizę poziomu satysfakcji klientów
D. usługi serwisowe
Promocja produktów jest kluczowym elementem strategii marketingowej w systemie dystrybucji, którego celem jest zwiększenie świadomości marki oraz stymulowanie popytu na oferowane towary. W kontekście funkcji przedtransakcyjnych, promocja odgrywa istotną rolę, gdyż ma na celu dotarcie do potencjalnych klientów już na etapie ich decyzji zakupowych. Przykłady skutecznych działań promocyjnych obejmują kampanie reklamowe, organizowanie eventów, czy wykorzystanie mediów społecznościowych do angażowania użytkowników. W branży sprzedaży detalicznej, techniki takie jak 'buy one get one free' lub zniżki czasowe są powszechnie stosowane, by zachęcić klientów do zakupu. Zgodnie z zasadami marketingu mix, promocja jest jednym z czterech kluczowych elementów, obok produktu, ceny i miejsca. Dobrze zaplanowane działania promocyjne mogą znacząco wpłynąć na wyniki sprzedaży oraz lojalność klientów. Efektywne wykorzystanie promocji w systemie dystrybucji nie tylko przyciąga nowych klientów, ale również utrzymuje stałych, co jest niezbędne do budowy trwałej pozycji na rynku.

Pytanie 26

W pojemnikach przechowywane są substancje

A. ciekłe w opakowaniach
B. ciekłe luzem
C. sypkie w opakowaniach
D. stałe luzem
Chociaż sypkie materiały w opakowaniach oraz stałe luzem mogą być przechowywane w zbiornikach, nie są one odpowiednie do klasyfikacji jako materiały przechowywane w zbiornikach, które są dedykowane dla cieczy luzem. Sypkie materiały w opakowaniach, takie jak cukier czy ziarno, zazwyczaj przechowuje się w workach lub pojemnikach, co ogranicza ich objętość i zwiększa ryzyko uszkodzeń mechanicznych. Z kolei stałe materiały luzem, takie jak piasek czy żwir, wymagają specjalnych pojemników lub silosów, które różnią się od zbiorników przeznaczonych do cieczy. Ciekłe w opakowaniach, takie jak chemikalia w butelkach czy beczkach, również nie są klasyfikowane jako materiały przechowywane luzem, ponieważ opakowania te są zazwyczaj stosowane w celu ochrony cieczy przed zanieczyszczeniem oraz ułatwienia transportu. Wybór odpowiedniej metody magazynowania zależy nie tylko od właściwości fizycznych materiałów, ale także od przepisów dotyczących bezpieczeństwa i ochrony środowiska. Typowe błędy myślowe wynikają z braku zrozumienia różnic między różnymi metodami składowania oraz ich zastosowaniem w praktyce. Przy wyborze metody magazynowania kluczowe jest zrozumienie specyfiki przechowywanych substancji oraz ich interakcji z materiałami stosowanymi do budowy zbiorników.

Pytanie 27

W zakładzie szlifierskim przetwarzane są tuleje cylindryczne. Na wyprodukowanie 100 sztuk produktów potrzebne jest 192 roboczo-godzin. Ile dni roboczych należy zaplanować na wykonanie 100 sztuk tulei, jeśli dysponujemy 2 szlifierkami, a praca odbywa się na dwie zmiany po 8 godzin każda?

A. 8 dni
B. 7 dni
C. 6 dni
D. 5 dni
Błędne odpowiedzi opierają się na niewłaściwych kalkulacjach oraz niepełnym zrozumieniu problemu. Na przykład, odpowiedzi sugerujące 5, 7 czy 8 dni roboczych mogą wynikać z niepoprawnego oszacowania czasu potrzebnego na wykonanie zlecenia. Typowym błędem jest pominięcie faktu, że produkcja odbywa się na 2 maszynach. Nie uwzględniając tego, można błędnie zakładać, że wszystkie roboczo-godziny można zrealizować tylko na jednej szlifierce, co wydłużałoby czas produkcji. Inny błąd to nieodpowiednie zrozumienie zasad organizacji zmian roboczych; niektórzy mogą błędnie przyjąć, że połączenie dwóch zmian nie zwiększa efektywności pracy. W praktyce, aby prawidłowo oszacować czas produkcji, należy uwzględnić zarówno dostępność maszyn, jak i czas ich pracy w kontekście zmienności procesów produkcyjnych. Ważne jest, aby odwoływać się do standardów produkcyjnych oraz analizować wszelkie aspekty związane z cyklem życia produktu. Niezrozumienie tych zasad prowadzi do niepoprawnych wniosków i nieefektywnego planowania produkcji, co jest szczególnie szkodliwe w dynamicznych środowiskach przemysłowych.

Pytanie 28

System ERP w informatyce odnosi się do planowania

A. struktury sprzedaży
B. rozliczeń wynagrodzeń
C. zasobów przedsiębiorstwa
D. poziomu zatrudnienia
Niepoprawne odpowiedzi dotyczą aspektów, które nie są kluczowe w kontekście systemów ERP. Na przykład, poziom zatrudnienia jest często zarządzany poprzez systemy HR, które mogą być zintegrowane z ERP, ale nie jest to główny obszar, na którym koncentrują się systemy ERP. Rozliczenia wynagrodzeń również są ważne, ale są częścią szerszego zarządzania zasobami ludzkimi, a nie bezpośrednio związane z planowaniem zasobów przedsiębiorstwa. W zakresie struktury sprzedaży, podczas gdy systemy ERP mogą wspierać zarządzanie relacjami z klientami (CRM) i procesami sprzedaży, to jednak nie są one dedykowane do planowania w kontekście całościowych zasobów przedsiębiorstwa. Typowym błędem myślowym jest mylenie funkcji systemu ERP z innymi, wyspecjalizowanymi systemami, co prowadzi do niedostatecznego zrozumienia ich roli w organizacji. W praktyce, aby właściwie zrozumieć, jak system ERP przekształca zasoby przedsiębiorstwa, kluczowe jest zauważenie, że jego głównym celem jest integracja i koordynacja procesów, a nie wąskie zarządzanie poszczególnymi obszarami działalności.

Pytanie 29

Pracownik magazynu otrzymał wykaz pozycji asortymentowych oraz ilości do pobrania wraz z pick by light w celu

A. przyjęcia i rozlokowania towaru
B. ustawienia jednostek ładunkowych
C. przygotowania zamówienia
D. kompletowania zamówienia
Odpowiedź "kompletowania zamówienia" jest prawidłowa, ponieważ proces ten odnosi się do zbierania odpowiednich pozycji z magazynu w odpowiednich ilościach, aby zrealizować zamówienie klienta. System pick by light, który jest często stosowany w magazynach, umożliwia pracownikom efektywne i szybkie zlokalizowanie oraz pobranie towaru. Dzięki tej technologii pracownicy otrzymują wizualne wskazówki, które prowadzą ich do odpowiednich lokalizacji magazynowych, co minimalizuje czas potrzebny na identyfikację i zbieranie produktów. W kontekście dobrych praktyk magazynowych, zastosowanie systemów pick by light wspiera dokładność zbierania zamówień oraz zwiększa wydajność. Na przykład, w środowiskach o dużym natężeniu pracy, takich jak centra dystrybucyjne, efektywność procesów kompletacji ma kluczowe znaczenie dla terminowej realizacji zamówień. Pracownicy, korzystając z takich systemów, są w stanie zminimalizować błędy ludzkie, co przekłada się na wyższą jakość obsługi klienta oraz redukcję kosztów związanych z błędami w zamówieniach.

Pytanie 30

Wózki transportowe, które są używane głównie w zamkniętych obiektach magazynowych do rozmieszczania produktów w systemach składowania przeznaczonych do składowania na wysokości, określane są mianem wózków

A. podnośnikowych
B. pchających
C. unoszących
D. naładownych
Wózki podnośnikowe to specjalistyczne urządzenia transportowe, które są kluczowe w logistyce i magazynowaniu, szczególnie w obiektach, gdzie składowanie odbywa się na dużych wysokościach. Są one zaprojektowane tak, aby podnosić i transportować towary do różnorodnych systemów składowania, takich jak regały wysokiego składowania. Dzięki swojej konstrukcji, wózki podnośnikowe mogą efektywnie operować w ograniczonej przestrzeni, co sprawia, że są niezwykle użyteczne w magazynach i centrach dystrybucyjnych. Przykładowo, wózki te mogą być wykorzystywane do przenoszenia palet z towarami na poziomy regałów, co nie tylko przyspiesza proces załadunku i rozładunku, ale również zwiększa bezpieczeństwo pracy. Ich stosowanie jest zgodne z normami branżowymi, takimi jak ISO 9001, co zapewnia, że operacje są przeprowadzane w sposób efektywny i bezpieczny, minimalizując ryzyko uszkodzeń towarów oraz kontuzji pracowników.

Pytanie 31

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 32

W jakim rodzaju produkcji można spotkać uniwersalny park maszynowy?

A. Produkcji jednostkowej
B. Produkcji masowej
C. Produkcji seryjnej
D. Produkcji wielkoseryjnej
Ciekawie, jak różne są typy produkcji. Przy produkcji seryjnej mamy zautomatyzowane linie montażowe, które są super do wytwarzania większych ilości, ale przez to tracimy na elastyczności. W masowej produkcji liczymy na to, żeby produkować identyczne rzeczy i w tym przypadku maszyny są dostosowane do jednego zadania, jak na przykład na liniach w fabrykach samochodów. W wielkoseryjnej produkcji też często stosuje się automatyzację, ale to ogranicza uniwersalność parku maszynowego. Moim zdaniem, ważne jest, aby nie mylić elastyczności produkcji z wydajnością. Uniwersalny park maszynowy, mimo że droższy w utrzymaniu, jest kluczowy w produkcji jednostkowej, bo pozwala dostosować się do różnych wymagań klientów, co jest inne niż w masowej produkcji, gdzie liczy się bardziej standaryzacja.

Pytanie 33

Oznakowanie i pakowanie produktów gotowych to procesy

A. organizacyjne w obszarze logistyki dystrybucji
B. wykonawcze w obszarze logistyki zaopatrzenia
C. wykonawcze w obszarze logistyki dystrybucji
D. kontrolne w obszarze logistyki zaopatrzenia
Pakowanie i oznakowanie gotowych produktów to mega ważne sprawy w logistyce dystrybucji. Dobre przygotowanie towarów do transportu naprawdę ma wpływ na ich bezpieczeństwo i na to, jak sprawnie dotrą do klienta. Jeśli dobrze zapakujemy rzeczy, to unikniemy uszkodzeń, które mogą się zdarzyć w trakcie przewozu, a także ochronimy je przed deszczem czy zanieczyszczeniami. Oznakowanie według norm ISO 780 i różnych kodów kreskowych pomaga łatwo zidentyfikować produkty i śledzić je w łańcuchu dostaw. Na przykład w branży spożywczej musimy być szczególnie ostrożni z pakowaniem, żeby jedzenie było świeże, a etykiety zawierały wszystkie potrzebne informacje, jak skład i datę ważności. Dobre praktyki to także używanie ekologicznych materiałów i optymalizacja rozmiarów paczek, co pomaga zaoszczędzić na transport i mniej szkodzi środowisku.

Pytanie 34

Palety jednostkowe, heterogeniczne, składające się z różnych rodzajów towarów, w magazynach dystrybucyjnych są tworzone w obszarze

A. przechowywania
B. wydawania
C. kompletacji
D. przyjęcia
Odpowiedź "kompletacji" jest prawidłowa, ponieważ w strefie kompletacji dokonuje się zestawiania różnych asortymentów towarowych w jednostki ładunkowe paletowe. Proces ten polega na zbieraniu towarów z różnych lokalizacji w magazynie, aby stworzyć zróżnicowane zestawy produktów, które następnie są przygotowywane do wysyłki. Kompletacja jest kluczowym etapem w zarządzaniu łańcuchem dostaw, umożliwiając efektywne zaspokajanie potrzeb klientów, poprzez dostarczanie zamówień skompletowanych zgodnie z ich wymaganiami. W dobrych praktykach magazynowych stosuje się różne techniki, takie jak kompletacja jednostkowa, zbiorcza czy też z użyciem systemów automatyzacji, co przyspiesza proces i zwiększa dokładność. Ponadto, efektywna kompletacja wpływa na optymalizację powierzchni magazynowej oraz redukcję czasu przetwarzania zamówień, co jest niezbędne w dynamicznie zmieniającym się środowisku rynkowym.

Pytanie 35

W dniu 10.01.2020 r. wydano z magazynu na podstawie dokumentu WZ 1 400 sztuk zeszytów 60 kartkowych w kratkę. Na podstawie przedstawionej w tabeli ilościowo-wartościowej kartoteki magazynowej oblicz, ile zeszytów 60 kartkowych w kratkę zostało w magazynie po wydaniu.

ILOŚCIOWO-WARTOŚCIOWA KARTOTEKA MAGAZYNOWA
Hurtownia PAPIEREK
ul. Mickiewicza 11
75-004 Koszalin
NIP 669-23-10-085
Nazwa: zeszyt 60 kartkowy w kratkę
Indeks: ZK/60
Jednostka miary: szt.
Lp.DataSymbol i nr dokumentuJednostkowa cena ewidencyjna [zł]Ilość [szt.]Wartość [zł]
PrzychódRozchódZapasPrzychódRozchódZapas
102.01.2020PZ 1/20200,502 0002 0001 000,001 000,00
203.01.2020PZ 2/20200,452 5004 5001 125,002 125,00
308.01.2020WZ 14/20200,50-1 8002 700-900,001 225,00
409.01.2020PZ 18/20200,551 5004 200825,002 050,00

A. 100 sztuk zeszytów.
B. 2 225 sztuk zeszytów.
C. 650 sztuk zeszytów.
D. 2 800 sztuk zeszytów.
Analizując dostępne odpowiedzi, można zauważyć, że wszystkie są niepoprawne, co może wynikać z nieprecyzyjnego zrozumienia zasad prowadzenia ewidencji magazynowej. Często zdarza się, że osoby pracujące z dokumentacją magazynową popełniają błąd przy obliczaniach związanych z ilością towaru po wydaniach. Podstawowym błędem jest nieprawidłowe odjęcie wydanych sztuk od ich początkowej ilości. W przypadku tego pytania, istotne jest, aby najpierw dokładnie ustalić, ile zeszytów znajdowało się w magazynie przed wydaniem. W tym przykładzie, było to 5 700 sztuk. Po wydaniu 400 sztuk, właściwe obliczenie powinno uwzględniać, że w magazynie pozostało 5 300 sztuk. Błędne odpowiedzi mogą wynikać z założenia, że z magazynu wydana została inna ilość lub z pomyłki przy odjęciu liczby wydanych zeszytów. Warto również podkreślić znaczenie dokładności w ewidencji, co jest kluczowe dla prawidłowego funkcjonowania każdego przedsiębiorstwa zajmującego się handlem lub dystrybucją. Niezrozumienie zasad prowadzenia kartotek magazynowych może prowadzić do poważnych problemów, takich jak niewłaściwe zarządzanie zapasami, co w dłuższej perspektywie skutkuje zwiększonymi kosztami oraz niewłaściwym zaspokajaniem potrzeb klientów.

Pytanie 36

Jakie urządzenie nie wchodzi w skład transportu technologicznego?

A. Kontener ładunkowy
B. Dźwignica
C. Przenośnik
D. Ładowarka
Kontener ładunkowy nie jest urządzeniem transportu technologicznego, ponieważ jego główną funkcją jest przechowywanie i zabezpieczanie ładunków, a nie ich przemieszczanie. Kontenery są wykorzystywane w transporcie morskim, drogowym i kolejowym, gdzie pełnią rolę pojemników, które ułatwiają załadunek i rozładunek towarów. W praktyce, kontenery są standardowymi jednostkami ładunkowymi, które zapewniają ochronę przewożonych produktów przed uszkodzeniem oraz wpływem warunków atmosferycznych. Warto zaznaczyć, że kontenery są projektowane zgodnie z międzynarodowymi standardami, takimi jak ISO 668, które definiują wymiary oraz specyfikacje techniczne kontenerów transportowych. W odróżnieniu od urządzeń transportu technologicznego, takich jak dźwignice, ładowarki czy przenośniki, które są aktywnie wykorzystywane do przemieszczania materiałów i ładunków w obrębie zakładów produkcyjnych czy magazynów, kontenery stanowią pasywne elementy transportowe. Ich zastosowanie w łańcuchu dostaw przyczynia się do zwiększenia efektywności logistyki oraz redukcji kosztów operacyjnych.

Pytanie 37

Logistyczne centra, które oferują dostęp do infrastruktury transportowej związanej z co najmniej dwoma kategoriami transportu, to centra

A. monotransportowe
B. rozproszone
C. intermodalne
D. modułowe
Odpowiedź "intermodalne" jest prawidłowa, ponieważ centra intermodalne to obiekty, które umożliwiają korzystanie z różnych gałęzi transportu, takich jak transport drogowy, kolejowy i wodny, w celu efektywnego przemieszczania towarów. W praktyce centra te stanowią kluczowe elementy nowoczesnych łańcuchów dostaw, umożliwiając optymalizację procesów logistycznych poprzez redukcję kosztów oraz czasu transportu. Przy zastosowaniu strategii intermodalnych można zminimalizować wpływ transportu na środowisko, wykorzystując bardziej ekologiczne środki transportu w odpowiednich segmentach trasy. Dobre praktyki branżowe, takie jak standardy ISO 9001 dotyczące zarządzania jakością, czy inicjatywy z zakresu zrównoważonego rozwoju, podkreślają znaczenie centrów intermodalnych w kontekście zwiększania efektywności i poprawy jakości usług logistycznych. Przykładem zastosowania centrów intermodalnych mogą być porty kontenerowe, które łączą transport morski z drogowym i kolejowym, co pozwala na sprawne i szybkie przeładunki oraz dalszą dystrybucję towarów.

Pytanie 38

Firma odzieżowa przekazała do produkcji garniturów 2 500 mb tkaniny wełnianej. Jaki dokument został wystawiony w magazynie w momencie wydania materiałów do użycia?

A. Pw
B. Wz
C. Rw
D. Pz
Dokumentem, który jest wystawiany w magazynie w momencie wydania materiałów do produkcji, jest dokument RW (Rozchód Wewnętrzny). Ten dokument stanowi potwierdzenie, że określona ilość materiałów została wydana do wykorzystania w procesie produkcyjnym, co w tym przypadku dotyczy 2500 mb tkaniny wełnianej. W praktyce, RW jest kluczowym elementem zarządzania zapasami, ponieważ umożliwia ścisłe monitorowanie zużycia materiałów oraz kontrolę nad stanami magazynowymi. Wystawienie dokumentu RW jest zgodne z dobrymi praktykami branżowymi, które wymagają transparentności w procesie wydawania surowców do produkcji. Umożliwia to również skuteczne raportowanie kosztów produkcji oraz analizę jego efektywności. Przykładem zastosowania dokumentu RW w przedsiębiorstwie odzieżowym może być sytuacja, w której na podstawie tego dokumentu kontrola jakości ocenia, czy ilość zużytych materiałów zgadza się z zamówieniami produkcyjnymi oraz czy nie wystąpiły nieprawidłowości w procesie produkcji.

Pytanie 39

Przedsiębiorca swoje produkty pakuje do plastikowych kubeczków, które następnie umieszcza w tekturowym pudle. Zgodnie z przedstawionym fragmentem Ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi przedsiębiorca powinien wykazać poziom recyklingu odpadów opakowaniowych na poziomie

Ustawa z dnia 13 czerwca 2013 r. o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi
Załącznik nr 1 docelowy poziom odzysku i recyklingu odpadów opakowaniowych
Poz.Odpady opakowaniowe powstałe zPoziom w %
rodzaj opakowańodzyskrecykling
1opakowań razem6156
2opakowań z tworzyw sztucznych23,5
3opakowań z aluminium51
4opakowań ze stali, w tym z blachy stalowej51
5opakowań z papieru i tektury61
6opakowań ze szkła61
7opakowań z drewna16

A. 61,0% dla opakowań z plastiku i 16,0% dla opakowań z tektury.
B. 23,5% dla opakowań z plastiku i 61,0% dla opakowań z tektury.
C. 23,5% dla opakowań z plastiku i 51,0% dla opakowań z tektury.
D. 61,0% dla opakowań z plastiku i 51,0% dla opakowań z tektury.
Twoja odpowiedź jest poprawna, ponieważ zgodnie z Ustawą o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi, wymagane poziomy recyklingu dla opakowań z plastiku i tektury są jasno określone. W tym przypadku przedsiębiorca, który pakuje swoje produkty do plastikowych kubeczków i tekturowych pudełek, powinien wykazać poziom recyklingu na poziomie 23,5% dla opakowań z plastiku oraz 61,0% dla opakowań z tektury. Zastosowanie tych standardów jest kluczowe dla zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska. Przykładem praktycznym może być sytuacja, w której przedsiębiorca wdraża system zbiórki i recyklingu opakowań, co nie tylko spełnia wymogi prawne, ale także może przyczynić się do poprawy wizerunku firmy w oczach konsumentów. Dodatkowo, działania te mogą zwiększać konkurencyjność przedsiębiorstwa, które jest postrzegane jako odpowiedzialne ekologicznie, co jest coraz bardziej doceniane przez rynek.

Pytanie 40

Zespół jednostek handlowych, stworzony w celu magazynowania, przewozu oraz dla identyfikacji i monitorowania w łańcuchu dostaw, to jednostka

A. logistyczna
B. handlowa
C. ładunkowa
D. produkcyjna
Odpowiedzi "ładunkowa", "handlowa" oraz "produkcyjna" są niepoprawne, ponieważ nie oddają one istoty zarządzania jednostkami w logistyce. Termin "ładunkowa" może sugerować jednostki związane z przewozem, ale nie obejmuje on pełnego zakresu działań logistycznych, które są skoordynowane w łańcuchu dostaw. Termin ten nie odnosi się bezpośrednio do strukturyzacji i zarządzania procesami, co jest kluczowe w logistyce. Podobnie, odpowiedź "handlowa" koncentruje się na aspektach sprzedaży i dystrybucji, które nie uwzględniają logistyki transportu i przechowywania, co czyni tę odpowiedź niewłaściwą w kontekście pytania. Z kolei "produkcyjna" sugeruje związki z wytwarzaniem towarów, co jest osobnym procesem od logistyki; produkcja i logistyka są ze sobą powiązane, ale dotyczą różnych aspektów operacyjnych. Właściwe rozumienie terminów w logistyce jest kluczowe, aby unikać typowych pułapek myślowych, takich jak utożsamianie procesów transportu i produkcji. W kontekście zarządzania łańcuchem dostaw, zrozumienie roli jednostek logistycznych jest fundamentalne dla osiągnięcia efektywności oraz optymalizacji procesów dostawczych.