Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik mechanizacji rolnictwa i agrotroniki
  • Kwalifikacja: ROL.02 - Eksploatacja pojazdów, maszyn, urządzeń i narzędzi stosowanych w rolnictwie
  • Data rozpoczęcia: 18 maja 2025 21:57
  • Data zakończenia: 18 maja 2025 22:24

Egzamin zdany!

Wynik: 20/40 punktów (50,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 2

Przygotowując jednostkę napędową do przeprowadzenia testu szczelności cylindrów metodą względnego spadku ciśnienia powietrza wprowadzonego do cylindra przez wtryskiwacz, należy umieścić tłok w odpowiedniej pozycji, a następnie

A. usunąć kolektor wydechowy
B. zdemontować kolektor ssący
C. odkręcić pasek napędu pompy wodnej
D. zablokować wał poprzez włączenie 1 biegu
Unieruchomienie wału przez włączenie 1 biegu jest kluczowym krokiem w procesie oceny szczelności cylindrów silnika. W tym etapie, chcemy upewnić się, że tłok znajduje się w odpowiedniej pozycji, zazwyczaj w punkcie, gdzie zawory są zamknięte, co pozwala na dokładne pomiary ciśnienia. Włączenie biegu, gdy silnik jest wyłączony, blokuje wałek napędowy, co zapobiega niezamierzonym ruchom tłoka. W praktyce, to podejście jest często stosowane w warsztatach samochodowych, gdzie technicy muszą przeprowadzić diagnostykę cylinderków. Dzięki temu, można skupić się na pomiarze ciśnienia, unikając sytuacji, w której tłok przesuwa się w trakcie testu, co mogłoby prowadzić do błędnych wyników. Ważne jest, aby przestrzegać odpowiednich procedur, zgodnych z zaleceniami producentów i normami branżowymi, aby zapewnić dokładność i wiarygodność testów. Ponadto, unieruchomienie wału jest powszechną praktyką w różnych operacjach konserwacyjnych, co czyni tę umiejętność istotną dla każdego mechanika.

Pytanie 3

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 4

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 5

Do filtrów cząstek stałych w mokrych układach wydechowych silników diesla powinno się używać

A. oleju opałowego
B. płynu AdBlue
C. oleju silnikowego
D. specjalnych płynów
Płyn AdBlue, olej silnikowy oraz olej opałowy to substancje, które nie powinny być stosowane w mokrych filtrach cząstek stałych. AdBlue, choć jest używane w systemach selektywnej redukcji katalitycznej (SCR) do redukcji emisji tlenków azotu, nie ma zastosowania w usuwaniu cząstek stałych. Jego funkcja polega na reakcji z NOx, co jest zupełnie innym procesem niż regeneracja filtra cząstek stałych. Olej silnikowy natomiast jest przeznaczony do smarowania silnika i nie ma właściwości, które mogłyby wspierać proces oczyszczania filtra. Jego użycie w układzie wydechowym mogłoby prowadzić do poważnych zanieczyszczeń i uszkodzenia elementów systemu. Olej opałowy, stosowany głównie w piecach grzewczych, zawiera szereg zanieczyszczeń, które mogłyby pogorszyć wydajność filtra, prowadząc do awarii i zwiększenia emisji. Wybór niewłaściwych substancji do układu wydechowego często wynika z niepełnego zrozumienia funkcji, jakie pełnią różne elementy w systemie emisji spalin. Kluczem do skutecznego działania filtrów cząstek stałych jest stosowanie dedykowanych płynów, które zostały opracowane zgodnie z normami branżowymi oraz które spełniają określone wymagania techniczne.

Pytanie 6

W jakim typie silnika spalinowego mieszanka powietrzno-paliwowa jest tworzona na zewnątrz cylindra, a cykl jego pracy realizowany jest podczas jednego obrotu wału korbowego?

A. Czterosuwowym z ZS
B. Czterosuwowym z ZI
C. Dwusuwowym z ZI
D. Dwusuwowym z ZS
No to odpowiedź "Dwusuwowy z ZI" jest absolutnie trafna. W silnikach dwusuwowych z zapłonem iskrowym, cała magia dzieje się na zewnątrz cylindra, co jest dość ciekawe. W takich silnikach jeden cykl pracy to po prostu jeden obrót wału korbowego, co sprawia, że wszystko jest prostsze. Mniej ruchomych części to mniej problemów, prawda? Takie silniki można znaleźć w różnych małych sprzętach, jak kosiarki czy piły łańcuchowe, a nawet w skuterach. Chociaż w samochodach ich nie widać za często, to motorowery i skutery na pewno korzystają z ich zalet, bo są lekkie i proste w budowie. Z mojego doświadczenia, dobrze zaprojektowany silnik dwusuwowy z ZI potrafi naprawdę nieźle namieszać, jeśli chodzi o moc przy niewielkich rozmiarach, co jest super ważne, gdy miejsce jest na wagę złota.

Pytanie 7

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 8

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 9

Jaki będzie koszt naprawy pompy hydroforu z uwzględnieniem rabatów, jeżeli zakup części i wykonanie usługi zlecimy zakładowi naprawczemu?

Tabela: Cennik usług zakładu naprawczego
Nazwa zespołuCena części bez rabatu
[zł]
Robocizna bez
rabatu
[zł]
Rabat na zakup
części
[%]
Rabat na
robociznę
[%]
Rabat na zakup
części i robociznę
[%]
Zbiornik hydroforu5002004410
Pompa hydroforu2001004410
Zawór zwrotny501004410

A. 288 zł
B. 270 zł
C. 258 zł
D. 276 zł
Odpowiedź 270 zł jest prawidłowa, ponieważ uwzględnia zarówno koszt części, jak i robocizny po zastosowaniu 10% rabatu. Cena części przed rabatem wynosi 200 zł, a robocizna to 100 zł, co daje łącznie 300 zł. Po nałożeniu rabatu, cena części spada do 180 zł, a robocizna do 90 zł, co w sumie daje 270 zł. Obliczenia te są zgodne z praktykami stosowanymi w zakładach naprawczych, gdzie rabaty są powszechnie stosowane dla klientów, co obniża całkowity koszt usług. Przy rozmowach z serwisem warto zawsze zapytać o dostępne zniżki, ponieważ mogą one znacznie wpłynąć na ostateczną kwotę do zapłaty. Przykładem zastosowania tej wiedzy jest planowanie budżetu na konserwację sprzętu, gdzie znajomość cen części i usług oraz potencjalnych rabatów pozwala na lepsze zarządzanie kosztami eksploatacji.

Pytanie 10

Jakiego rodzaju klucza należy użyć do rozłączenia połączenia śrubowego w miejscu o utrudnionym dostępie, które ogranicza dużą rotację klucza?

A. Klucz oczkowy dwunastokątny
B. Klucz oczkowy sześciokątny
C. Klucz nasadowy sześciokątny
D. Klucz płaski zwykły
Płaski zwykły klucz nie jest odpowiednim rozwiązaniem w przypadku, gdy konieczne jest demontaż połączenia w trudno dostępnym miejscu. Głównym problemem związanym z używaniem klucza płaskiego jest jego ograniczona powierzchnia kontaktu z łbem śruby, co prowadzi do ryzyka poślizgu i uszkodzenia zarówno klucza, jak i śruby. Klucze płaskie są najbardziej efektywne w sytuacjach, gdy dostęp do śrub jest swobodny i nie występują ograniczenia w zakresie ruchu. Z kolei klucze oczkowe sześciokątne, choć oferujące lepsze dopasowanie niż płaskie, nadal charakteryzują się mniejszą liczbą punktów kontaktowych w porównaniu do kluczy dwunastokątnych, co ogranicza ich skuteczność w ciasnych przestrzeniach. Dodatkowo, ich użytkowanie w takich warunkach może prowadzić do nieefektywnego dokręcania lub odkręcania, co zwiększa ryzyko uszkodzenia elementów montażowych. W przypadku kluczy nasadowych sześciokątnych, również istnieje ryzyko ograniczonego ruchu kątowego, co czyni je mniej odpowiednimi do pracy w trudnych lokalizacjach. Klucze te, mimo że oferują możliwość użycia z przedłużeniem, mogą nie zapewniać wystarczającej siły na trudno dostępnych śrubach. Biorąc pod uwagę te czynniki, klucze oczkowe dwunastokątne są zalecane w przypadku, gdy dostęp do śruby jest ograniczony i wymagana jest precyzyjna praca z minimalnym ruchem kątowym.

Pytanie 11

Podstawowe środki transportu zewnętrznego w gospodarstwie rolnym to

A. przenośniki mechaniczne i pneumatyczne.
B. przenośniki oraz wózki z napędem.
C. dmuchawy i wózki ręczne.
D. samochody oraz ciągniki z przyczepami.
Podstawowe środki transportu zewnętrznego w gospodarstwie powinny być dostosowane do specyfiki działalności rolniczej, a odpowiedzi, które wskazują na inne elementy, nie uwzględniają kluczowych funkcji transportowych. Przenośniki i wózki napędzane, choć użyteczne w niektórych kontekstach (np. w magazynach), nie są odpowiednie do transportu na dużą skalę czy na zewnątrz gospodarstwa. Dmuchawy, które są stosowane do transportu powietrza, również nie spełniają roli transportowej, jaką pełnią samochody czy ciągniki, ponieważ nie transportują materiałów w tradycyjnym sensie. Wózki ręczne, mimo że mogą być przydatne w małych gospodarstwach do przenoszenia niewielkich ładunków, są ograniczone przez swoją ładowność i nieefektywność na dłuższych trasach. Z kolei przenośniki mechaniczne i pneumatyczne są zazwyczaj stosowane w zamkniętych przestrzeniach, takich jak silosy czy młyny, a nie w kontekście transportu zewnętrznego. Dobrą praktyką jest zrozumienie, że skuteczny transport w gospodarstwie wymaga zastosowania odpowiednich narzędzi i pojazdów, które są przystosowane do zewnętrznych warunków oraz do przewozu różnorodnych ładunków, a nie jedynie do operacji wewnętrznych.

Pytanie 12

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 13

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 14

Jaką metodę wykorzystuje się do naprawy tulei cylindrowych oraz czopów wałów korbowych?

A. Obróbki na wymiary naprawcze
B. Naprawy przy użyciu metod takich jak skrobanie i docieranie
C. Naprawy z zastosowaniem obróbki plastycznej
D. Używania elementów uzupełniających
Stosowanie elementów uzupełniających w kontekście naprawy tulei cylindrowych oraz czopów wałów korbowych może wydawać się kuszącą alternatywą, jednak w rzeczywistości jest to podejście, które nie zapewnia długotrwałych rezultatów. Elementy uzupełniające, takie jak wkłady lub nakładki, mogą być stosowane w sytuacjach, gdy uszkodzenia są niewielkie, ale w przypadku poważniejszych uszkodzeń, jak te często występujące w tulejach cylindrowych czy czopach wałów, takie rozwiązanie może prowadzić do dalszego zużycia i niestabilności. Przykładowo, gdy stosuje się elementy uzupełniające, ryzyko nieprawidłowego osadzenia jest znaczne, co może wpłynąć na szczelność oraz ciśnienie w cylindrze. Podobnie, metody naprawy poprzez skrobanie i docieranie, choć mogą być użyteczne w niektórych aplikacjach, nie są zalecane jako główna metoda naprawy w kontekście elementów silnika, ze względu na ryzyko niewłaściwego wymiarowania i utraty integralności materiału. Zastosowanie obróbki plastycznej w naprawach nie jest również standardem dla tulei cylindrowych czy czopów, ponieważ te elementy wymagają precyzyjnych tolerancji geometrycznych, które można uzyskać jedynie poprzez odpowiednie obróbki na wymiar. Ogólnie rzecz biorąc, stosowanie niewłaściwych metod naprawczych może prowadzić do poważnych konsekwencji, w tym zwiększonego zużycia paliwa, obniżonej wydajności silnika oraz potencjalnych awarii mechanicznych.

Pytanie 15

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 16

Aby ułatwić demontaż opony z felgi koła, krawędzie opony można

A. podgrzać za pomocą dmuchawy
B. zwilżyć wodą
C. nasmarować używanym olejem
D. pokryć naftą
Podgrzewanie dmuchawą obrzeża opony jest niebezpiecznym działaniem, które może prowadzić do deformacji materiału opony. Opony na ogół wykonane są z kompozytów gumowych, które w wyniku nadmiernego ciepła mogą tracić swoje właściwości mechaniczne, co z kolei powoduje ryzyko ich uszkodzenia. Ponadto, podgrzewanie może prowadzić do zjawiska zwanej „wulkanizacją” w przypadku niektórych guma, co sprawi, że opona stanie się jeszcze bardziej sztywna. Zastosowanie nafty również jest niewłaściwe; nafta jest substancją chemiczną, która może osłabiać strukturę gumy i w konsekwencji prowadzić do przyspieszenia degradacji opony. Dodatkowo, nafta jest substancją łatwopalną, co podnosi ryzyko pożaru w warsztacie. Smarowanie zużytym olejem to kolejny błąd, który może prowadzić do poważnych problemów z zachowaniem opony. Tego typu oleje mogą zawierać zanieczyszczenia i szkodliwe substancje, które mogą wnikać w gumę i powodować jej deteriorację. W przypadku zwilżenia wodą, mamy do czynienia z najbezpieczniejszą oraz najbardziej efektywną metodą, która nie wpływa negatywnie na materiały opony ani na sam proces demontażu. Właściwe podejście do obsługi opon może znacznie wydłużyć ich żywotność oraz zwiększyć bezpieczeństwo użytkowników pojazdów.

Pytanie 17

W trakcie orki ciągnik jest "ściągany" w taki sposób, że przednie koło opuszcza bruzdę. Jak można rozwiązać ten problem?

A. odpowiednie ustawienie linii ciągu
B. wyrównanie poprzeczne pługa prawym wieszakiem ciągnika
C. zamontowanie łącznika górnego w podłużnych otworach ramy pługa
D. wyrównanie wzdłużne pługa za pomocą łącznika górnego ciągnika
Wypoziomowanie poprzeczne pługa prawym wieszakiem ciągnika oraz wypoziomowanie wzdłużne pługa łącznikiem górnym ciągnika to działania, które mogą wydawać się sensowne w kontekście regulacji pługa, jednak nie rozwiązują one problemu związanego z wyjeżdżaniem przedniego koła z bruzdy. W rzeczywistości, te metody skupiają się na dostosowaniu poziomu roboczego pługa, co niekoniecznie wpływa na jego prowadzenie w linii prostej. Doświadczenie pokazuje, że brak odpowiedniego ustawienia linii ciągu często prowadzi do konieczności częstych korekt, co wydłuża czas pracy i zmniejsza efektywność. Warto również zauważyć, że zamontowanie łącznika górnego w podłużnych otworach ramy pługa ma na celu jedynie dostosowanie wysokości roboczej narzędzia, a nie poprawne prowadzenie pługa. Niezrozumienie znaczenia linii ciągu często prowadzi do sytuacji, w której operatorzy koncentrują się na nieodpowiednich aspektach ustawienia pługa. Wszystkie te podejścia mogą prowadzić do dalszych problemów, takich jak nierównomierne orki, co może negatywnie wpływać na późniejsze procesy agrotechniczne oraz plonowanie. Kluczowe jest zrozumienie, że każde narzędzie w rolnictwie działa w określonym kontekście, i właściwe ustawienie linii ciągu jest fundamentem efektywnej pracy. Bez tego, nawet najbardziej precyzyjnie wypoziomowany sprzęt będzie miał trudności z osiągnięciem zamierzonych rezultatów.

Pytanie 18

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 19

Jaką metodę używa się do naprawy tulei cylindrowych oraz czopów wałów korbowych?

A. Obróbki na wymiary naprawcze
B. Naprawy z zastosowaniem obróbki plastycznej
C. Wykorzystania komponentów uzupełniających
D. Naprawy przy użyciu takich technik, jak skrobanie i docieranie
W kontekście naprawy tulei cylindrowych oraz czopów wałów korbowych, wybór nieodpowiednich metod regeneracji może prowadzić do poważnych problemów z funkcjonalnością silnika. Takie podejścia jak skrobanie i docieranie, choć mogą być stosowane w niektórych przypadkach, nie zapewniają wystarczającej precyzji, jaką wymaga obróbka na wymiary naprawcze. Skrobanie polega na usuwaniu materiału za pomocą narzędzi skrobiących, co może skutkować nierównomiernym usunięciem materiału i nieodpowiednim wykończeniem powierzchni. Z kolei docieranie, które jest formą szlifowania, także może nie zapewnić wymaganej gładkości i tolerancji, co wpływa na trwałość oraz efektywność współpracy elementów silnika. Stosowanie elementów uzupełniających może w pewnych sytuacjach wydawać się praktycznym rozwiązaniem, jednak w kontekście silników i ich komponentów, często prowadzi do problemów z dopasowaniem oraz zniszczeniem istniejących części. Naprawy z zastosowaniem obróbki plastycznej, mimo że są użyteczne w innych obszarach, tutaj nie gwarantują odpowiedniej precyzji, co może skutkować awarią silnika. Dlatego unaprzeczenie wybranie technik, które umożliwiają precyzyjne dopasowanie do wymiarów nominalnych, jak obróbka na wymiary naprawcze, jest kluczowe dla uzyskania niezawodności i efektywności mechanicznych komponentów.

Pytanie 20

Rolnik nabył kombajn za sumę 800 000 zł. Jakie będą roczne wydatki związane z przechowywaniem, konserwacją oraz ubezpieczeniem, jeśli całkowity roczny koszt garażowania i konserwacji wynosi 2% wartości maszyny, a roczny koszt ubezpieczenia to 0,5% wartości maszyny?

A. 32 000 zł
B. 20 000 zł
C. 36 000 zł
D. 16 000 zł
Analizując niepoprawne odpowiedzi, można zauważyć, że wiele z nich wynika z nieścisłości w obliczeniach oraz z braku uwzględnienia wszystkich kosztów związanych z utrzymaniem maszyny. Na przykład, odpowiedzi takie jak 16 000 zł mogą pomijać istotny element kosztów ubezpieczenia, który wynosi 4 000 zł. Koncentracja tylko na jednym aspekcie, takim jak garażowanie i konserwacja, prowadzi do niepełnego obrazu całkowitych wydatków. Z kolei kwoty takie jak 32 000 zł czy 36 000 zł mogą wskazywać na nieprawidłowe dodawanie lub niewłaściwe założenie procentowe przy obliczeniach. Warto również wspomnieć, że wiele osób może pomylić procenty lub zignorować fakt, że koszty ubezpieczenia i konserwacji to różne kategorie wydatków. Dlatego ważne jest, aby przy analizie kosztów brać pod uwagę wszystkie aspekty finansowe związane z posiadaniem sprzętu rolniczego. Przykład ten pokazuje, jak istotne jest całościowe podejście do zarządzania kosztami operacyjnymi w gospodarstwie, co jest niezbędne dla finansowej stabilności oraz wydajności operacyjnej w długim okresie.

Pytanie 21

Przygotowując ciągnik C-360 do wymiany hydraulicznej pompy podnośnika, powinno się odessać olej

A. z mostu napędowego i skrzyni biegów
B. z obudów zwolnic
C. z siłownika hydraulicznego
D. z misy olejowej
Spuszczenie oleju z obudów zwolnic jest nieodpowiednie, ponieważ te obudowy nie mają bezpośredniego związku z wymianą pompy podnośnika hydraulicznego. Olej w obudowach zwolnic służy do smarowania przekładni, a nie układu hydraulicznego. Ponadto, spuszczanie oleju z siłownika hydraulicznego jest również błędne, ponieważ w tym przypadku nie tylko nie eliminujemy problemu z pompą, ale możemy także uszkodzić siłownik w wyniku jego odwodnienia. Wymiana oleju w misie olejowej dotyczy silnika i nie ma związku z układem hydraulicznym. Prawidłowe podejście do konserwacji ciągnika wymaga zrozumienia, że różne systemy mają swoje specyficzne potrzeby i nie można ich ze sobą mylić. Typowym błędem jest zakładanie, że wszystkie oleje w maszynie są wymienne, co może prowadzić do nieprawidłowego funkcjonowania różnych układów i skrócenia ich żywotności. Dlatego ważne jest, aby podczas pracy z ciągnikiem rozumieć zasady funkcjonowania poszczególnych układów oraz ich wzajemne interakcje.

Pytanie 22

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 23

Agregowanie narzędzi polega na zestawieniu różnych narzędzi uprawowych w jedną konfigurację w takiej kolejności, aby najpierw działały narzędzia

A. o większej szerokości roboczej a za nimi o mniejszej i tej samej głębokości
B. płycej a za nimi głębiej spulchniające glebę, o tej samej szerokości roboczej
C. o mniejszej szerokości roboczej a za nimi o większej i tej samej głębokości
D. głębiej a za nimi płycej spulchniające glebę, o tej samej szerokości roboczej
Odpowiedź 'głębiej a za nimi płycej spulchniające glebę, o tej samej szerokości roboczej' jest prawidłowa, ponieważ skuteczne agregatowanie narzędzi uprawowych opiera się na zasadzie, że narzędzia pracujące na różnych głębokościach mogą optymalizować proces obróbki gleby. Narzędzia działające głębiej, jak np. brony talerzowe, najlepiej wykonują swoje zadanie, gdy rozluźniają glebę w dolnych warstwach, co z kolei sprzyja lepszemu wchłanianiu wody i składników odżywczych. Gdy za nimi podążają narzędzia pracujące płycej, jak np. kultywatory, mogą rozluźniać górne warstwy gleby, co sprzyja poprawie struktury gleby, lepszemu przewietrzaniu oraz ułatwia wzrost roślin. Utrzymanie tej samej szerokości roboczej pozwala na równomierne pokrycie obszaru upraw, co jest zgodne z zaleceniami agrotechnicznymi, które sugerują, aby unikać nadmiernych strat gleby oraz poprawić efektywność działań uprawowych. Przykład zastosowania tej techniki można odnotować w nowoczesnych systemach uprawy roślin, gdzie zarówno głębokie, jak i płytkie zabiegi są niezbędne do uzyskania zdrowej gleby i wysokich plonów.

Pytanie 24

Po zakończeniu żniw, co należy zrobić z pasami napędowymi kombajnu zbożowego?

A. poluzować i zabezpieczyć cienką warstwą wazeliny technicznej
B. oczyścić, naprężyć oraz nałożyć warstwę środka konserwującego
C. zdjąć, oczyścić i przechowywać w suchym oraz chłodnym miejscu
D. oczyścić, naprężyć i chronić przed deszczem oraz słońcem
Fajnie, że wybrałeś poprawną opcję. To, co napisałeś, pokazuje, że wiesz, jak dbać o pasy napędowe w kombajnie. Zdejmowanie, czyszczenie i trzymanie ich w suchym, chłodnym miejscu to naprawdę ważne kroki. Dzięki temu pasy nie tylko będą dłużej działać, ale i będą mniej narażone na różne uszkodzenia. Z mojego doświadczenia, jeśli pasy przechowujemy w wysokiej temperaturze lub wilgotności, to mogą się szybciej psuć. Te resztki zboża, które zostaną po sezonie, jeśli ich nie wyczyścimy, mogą zrobić sporo złego i doprowadzić do korozji. Jak będą schowane w odpowiednich warunkach, zachowają swoją elastyczność i wytrzymałość, co na pewno przyda się w przyszłym sezonie. Naprawdę dobre praktyki konserwacyjne są kluczowe, żeby pasy służyły jak najdłużej i działały skutecznie.

Pytanie 25

Korzystając z danych zawartych w tabeli, określ koszt wymiany oleju w pompach wozów asenizacyjnych Meprozet 6000 i Joskin 6000, jeżeli wymiana oleju w jednym wozie zajmuje 0,5 godziny, a cena zaroboczogodzinę to 30 zł.

Typ/model wozu asenizacyjnegoPojemność zbiornika oleju [l]Cena oleju [zł/l]
Meprozet 20000,820,00
Joskin 60001,020,00
Joskin 30001,050,00
Meprozet 60001,550,00

A. 125,00 zł
B. 155,00 zł
C. 110,00 zł
D. 90,00 zł
Wybierając odpowiedzi 90,00 zł, 155,00 zł czy 110,00 zł, można zauważyć różne błędy w obliczeniach i ocenie kosztów. Koszt 90,00 zł sugeruje, że uwzględniono tylko część kosztów eksploatacyjnych, co świadczy o pominięciu istotnych wydatków, takich jak koszt oleju lub robocizny. Z kolei odpowiedź 155,00 zł zawyża całkowity koszt, co może sugerować nieprawidłowe dodawanie kosztów lub uwzględnienie dodatkowych, nieistniejących elementów. Odpowiedź 110,00 zł również wskazuje na nieprawidłowe oszacowanie kosztów robocizny lub oleju. Typowe błędy, które prowadzą do takich wyników, to nieprawidłowe założenia dotyczące czasu pracy i kosztów materiałów eksploatacyjnych. W praktyce, aby uniknąć takich pomyłek, kluczowe jest staranne zbieranie danych oraz ich właściwa analiza w kontekście całkowitych kosztów operacyjnych. Warto zwrócić uwagę, że w branży serwisowej dokładność w obliczeniach przekłada się na transparentność kosztów oraz zaufanie klientów. Właściwe obliczenia nie tylko pomagają w zarządzaniu finansami, ale także w optymalizacji procesów serwisowych, co jest niezbędne do osiągnięcia sukcesu w branży.

Pytanie 26

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 27

Podczas weryfikacji kąta wyprzedzenia wtrysku paliwa z wykorzystaniem momentoskopu, w silniku wyposażonym w sekcyjną pompę wtryskową, rurkę z kapilarą należy zamontować na

A. króćcu pompy wtryskowej pierwszego cylindra
B. przewodzie wysokiego ciśnienia zamiast wtryskiwacza
C. króćcu pompy wtryskowej dowolnego z cylindrów
D. przewodzie doprowadzającym paliwo do pompy wtryskowej
Montaż rurki z kapilarą w niewłaściwych miejscach, takich jak przewód wysokiego ciśnienia w miejsce wtryskiwacza, króciec pompy wtryskowej dowolnego cylindra czy przewód doprowadzający paliwo do pompy wtryskowej, prowadzi do nieprawidłowych odczytów oraz może skutkować uszkodzeniem systemu wtrysku. Rurkę montując na przewodzie wysokiego ciśnienia, pomijamy kluczowy element procesu wtrysku – moment, w którym to paliwo rzeczywiście wtryskuje się do cylindra, co skutkuje brakiem odpowiednich danych na temat kąta wyprzedzenia. Króciec pompy wtryskowej dowolnego cylindra nie zapewnia precyzyjnych informacji, ponieważ każdy cylinder może mieć inne wymagania dotyczące momentu wtrysku. W przypadku przewodu doprowadzającego paliwo do pompy wtryskowej, pomiar nie odnosi się do realnych warunków pracy silnika w momencie wtrysku. Takie podejścia są niezgodne z najlepszymi praktykami w zakresie diagnostyki silników. Właściwe ustawienie kąta wtrysku paliwa jest kluczowe dla osiągnięcia optymalnych osiągów silnika oraz minimalizacji emisji spalin. Często spotykanym błędem jest przekonanie, że jakikolwiek pomiar związany z układem wtryskowym jest wystarczający, co prowadzi do nieprawidłowej kalibracji i potencjalnych problemów z niezawodnością silnika.

Pytanie 28

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 29

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 30

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 31

Który zakład naprawczy oferuje najlepszą ofertę regeneracji wału korbowego silnika?

WyszczególnienieZakład
A.B.C.D.
Cena regeneracji [zł]400,00650,00600,00450,00
Gwarancja [miesiące]9241812

A. B.
B. C.
C. D.
D. A.
Wybór odpowiedzi, która nie jest zakładem B, może wynikać z kilku błędnych założeń dotyczących analizy ofert regeneracji wału korbowego. Wielu użytkowników może kierować się jedynie ceną usługi, co jest nieoptymalnym podejściem w kontekście długoterminowej eksploatacji pojazdu. Taniej oferty, takie jak A, mogą w krótkim okresie wydawać się atrakcyjne, ale są często związane z niższą jakością używanych materiałów i technologii, co prowadzi do potencjalnych problemów w przyszłości. Regeneracja wału korbowego to skomplikowany proces, który wymaga nie tylko odpowiedniego sprzętu, ale także doświadczenia specjalistów. Niestety, tanie usługi mogą wiązać się z brakiem odpowiednich certyfikacji lub standardów, co może skutkować niską jakością wykonania. Dodatkowo, krótszy okres gwarancji, jak w przypadku niektórych innych zakładów, jest sygnałem, że wykonawca nie ma pełnego zaufania do jakości swojej pracy. W branży motoryzacyjnej, szczególnie w kontekście regeneracji podzespołów silnika, wybór wykonawcy powinien być oparty na analizie jakości, a nie tylko ceny. Pamiętaj, że wał korbowy odgrywa kluczową rolę w prawidłowym funkcjonowaniu silnika, a jego regeneracja powinna być traktowana jako inwestycja w przyszłość pojazdu, co czyni ofertę z dłuższą gwarancją bardziej opłacalną w dłuższym okresie.

Pytanie 32

Silnik, który pracuje na oleju napędowym i w którym jeden cykl pracy odbywa się przy jednym obrocie wału korbowego, to silnik

A. dwusuwowy z ZS
B. dwusuwowy z ZI
C. czterosuwowy z ZS
D. czterosuwowy z ZI
Odpowiedzi "dwusuwowy z ZI", "czterosuwowy z ZS" oraz "czterosuwowy z ZI" nie są poprawne i to z kilku powodów. Silnik dwusuwowy z zapłonem iskrowym (ZI) nie może być uznawany za silnik na olej napędowy, bo używa benzyny i ma zapłon. Choć cykl jego pracy wygląda podobnie do ZS, to zapłon i paliwo to już inna bajka. Z kolei silniki czterosuwowe, zarówno te z ZS, jak i z ZI, potrzebują czterech suwaków tłoka, żeby wykonać pełny cykl roboczy, więc jedna rotacja wału korbowego to za mało, żeby wszystko zadziałało. To właśnie dlatego czterosuwowe silniki z ZS też nie pasują do opisanego przypadku. Typowe błędy w myśleniu, które mogą prowadzić do takich odpowiedzi, to mylenie typów silników w zależności od paliwa. W praktyce silniki z zapłonem samoczynnym to najczęściej diesle, które działają na zasadzie czterosuwowego cyklu. Ważne, by zrozumieć różnice między tymi technologiami i ich cyklami pracy, bo to ma spore znaczenie w różnych branżach przemysłowych.

Pytanie 33

Jaki będzie całkowity koszt naprawy układu chłodzenia ciągnika rolniczego polegający na wymianie pompy wodnej, termostatu i płynu chłodzącego? Pojemność układu chłodzenia wynosi 8 litrów, a naprawę wykona jeden mechanik w ciągu dwóch godzin.

L.p.WyszczególnienieCena [zł]
1Pompa wodna150,00
2Termostat50,00
3Płyn chłodzący (1 litr)10,00
4Roboczogodzina50,00

A. 380 zł
B. 330 zł
C. 280 zł
D. 430 zł
Odpowiedź 380 zł jest poprawna i dokładnie odzwierciedla całkowity koszt naprawy układu chłodzenia ciągnika rolniczego. Koszty składają się z kilku elementów: wymiana pompy wodnej kosztuje 150 zł, a termostatu 50 zł. Dodatkowo, koszt płynu chłodzącego wynosi 80 zł, ponieważ przy pojemności układu 8 litrów i cenie 10 zł za litr, otrzymujemy 8 x 10 zł = 80 zł. Warto również uwzględnić koszt pracy mechanika, który wykonuje naprawę przez 2 godziny. Przy stawce 50 zł za godzinę, całkowity koszt pracy wynosi 100 zł (2 x 50 zł). Sumując te koszty: 150 zł + 50 zł + 80 zł + 100 zł, otrzymujemy 380 zł. Takie podejście do obliczeń jest zgodne z dobrymi praktykami w branży, gdzie dokładne wyceny i przejrzystość kosztów są kluczowe dla utrzymania zaufania klientów oraz efektywności w zarządzaniu finansami warsztatu.

Pytanie 34

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 35

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 36

W przypadku napotkania problemów przy rozkładaniu połączenia śrubowego należy

A. schłodzić połączenie
B. podgrzać połączenie
C. użyć klucza zaciskowego
D. zmniejszyć stosowany moment
Podgrzewanie połączenia śrubowego jest skuteczną metodą na pokonanie oporu, który może wystąpić w wyniku korozji, naprężeń lub osadów. Wysoka temperatura rozszerza materiał śruby oraz nakrętki, co może pomóc w jego łatwiejszym demontażu. Jest to standardowa praktyka w wielu branżach, w tym motoryzacyjnej i przemysłowej, gdzie często spotykane są mocno zardzewiałe lub zablokowane połączenia. Przykładowo, w przypadku demontażu elementów silnika, które były eksploatowane przez długi czas, podgrzewanie połączenia może przyczynić się do zmniejszenia ryzyka uszkodzenia gwintów. Ważne jest jednak, aby stosować odpowiednie techniki, aby nie uszkodzić materiału, a także zachować ostrożność wobec potencjalnych zagrożeń związanych z wysoką temperaturą. Dobrze jest również znać właściwości materiałów, aby uniknąć ich przegrzania, co mogłoby prowadzić do zmiany struktury materiału.

Pytanie 37

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 38

Sprawnie działająca pompa w opryskiwaczu polowym powinna zapewniać przy standardowych obrotach WOM, z włączonymi wszystkimi rozpylaczami i mieszadłem osiągnięcie ciśnienia na poziomie

A. 2,0 MPa
B. 0,5 MPa
C. 0,1 MPa
D. 2,5 MPa
Odpowiedź 0,5 MPa jest prawidłowa, ponieważ efektywne działanie pompy opryskiwacza polowego w warunkach pracy z pełnym obciążeniem i przy nominalnych obrotach WOM powinno generować ciśnienie w tym zakresie. Standardowe zasady dotyczące pracy opryskiwaczy sugerują, że ciśnienie robocze w zakresie 0,5 MPa (5 bar) jest wystarczające do efektywnego atomizowania cieczy, co przekłada się na równomierne pokrycie cieczy na powierzchni roślin. Tego rodzaju ciśnienie umożliwia również optymalne działanie rozpylaczy, zapewniając ich właściwą wydajność oraz minimalizując ryzyko zjawiska drapania powłoki roślinnej. W praktyce, ciśnienie w tym zakresie pozwala na wykorzystanie różnych typów rozpylaczy, przyczyniając się do lepszego rozprzestrzenienia substancji czynnych oraz zmniejszenia strat cieczy w postaci parowania czy zjawiska spływania. Specjalistyczne normy, takie jak ISO 9906, podkreślają znaczenie ciśnienia roboczego dla efektywności systemów opryskowych, co czyni tę odpowiedź kluczowym elementem w procesie nawadniania i ochrony roślin.

Pytanie 39

Wyraźny wzrost "dymienia" silnika traktora przy równoczesnym zauważalnym podwyższeniu poziomu oleju w misie olejowej jest spowodowany

A. uszkodzeniem wtryskiwaczy
B. zużyciem łożysk głównych wału korbowego
C. nieprawidłową regulacją zaworów
D. nieszczelnością zaworów
Uszkodzenie wtryskiwaczy w silniku ciągnikowym może prowadzić do wyraźnego wzrostu dymienia oraz zwiększenia poziomu oleju w misie olejowej. Wtryskiwacze odpowiedzialne są za precyzyjne dawkowanie paliwa do komory spalania. W przypadku ich uszkodzenia, może dojść do nadmiernego wtrysku paliwa, co skutkuje niepełnym spalaniem i występowaniem dużej ilości dymu. Dodatkowo, nadmiar paliwa dostającego się do cylindrów może przedostawać się do miski olejowej, co z kolei podnosi poziom oleju. Przykładowo, w praktyce rolniczej, regularne kontrole wtryskiwaczy i ich kalibracja są kluczowe dla zapewnienia optymalnej pracy silnika, co przekłada się na efektywność paliwową oraz emisję spalin. Warto również pamiętać o standardach takich jak ISO 50001, które promują efektywność energetyczną i mogą obejmować dla ciągników również aspekty związane z emisją i spalaniem.

Pytanie 40

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.