Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik programista
  • Kwalifikacja: INF.04 - Projektowanie, programowanie i testowanie aplikacji
  • Data rozpoczęcia: 13 stycznia 2025 11:12
  • Data zakończenia: 13 stycznia 2025 11:26

Egzamin zdany!

Wynik: 29/40 punktów (72,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Jaki rodzaj licencji umożliwia dowolne zmienianie oraz rozpowszechnianie kodu źródłowego?

A. Licencja GNU GPL
B. Licencja shareware
C. Licencja OEM
D. Licencja komercyjna
Licencja GNU GPL (General Public License) pozwala na swobodne modyfikowanie i rozpowszechnianie kodu źródłowego, pod warunkiem, że wszelkie zmiany i modyfikacje są również udostępniane na tych samych zasadach. Jest to jedna z najbardziej znanych licencji open-source, która gwarantuje wolność użytkownikom oprogramowania w zakresie jego analizy, modyfikacji oraz redystrybucji. Licencja ta promuje współpracę i transparentność w świecie oprogramowania, umożliwiając społeczności wspólny rozwój projektów i eliminując ograniczenia wynikające z licencji zamkniętych.

Pytanie 2

Wskaż fragment kodu, który stanowi realizację przedstawionego algorytmu w języku C++

Ilustracja do pytania
A. kod 1
B. kod 3
C. kod 2
D. kod 4
Jak się przyjrzysz innym opcjom, można zauważyć sporo problemów, które mogą wprowadzać w błąd przy implementacji algorytmu związanym z schematem blokowym. Opcja Kod 2 stosuje instrukcję if-else, co już jest dużym błędem. W związku z tym operacje dodawania i zwiększania zmiennej `i` wykonają się tylko raz, jeśli początkowy warunek jest spełniony. Z tego wynika brak powtarzalności, co ważne w algorytmach, gdzie trzeba coś robić wielokrotnie, aż warunek będzie spełniony. Z kolei Kod 3 używa pętli for, która lepiej nadaje się do przypadków, gdzie liczba powtórzeń jest znana. Ale tutaj zmienna `i` jest źle umiejscowiona i nie pasuje do logiki algorytmu. Dodatkowo, sama konstrukcja pętli for nie pokazuje, że musimy coś zrobić przynajmniej raz, zanim sprawdzimy warunek. Kod 4 chociaż używa pętli while, to i tak nie spełnia warunku, że operacja musi się wykonać przynajmniej raz przed sprawdzeniem tego warunku. Pętla while najpierw weryfikuje warunek, więc jeśli na początku jest nieprawdziwy, to nie wejdzie w żadną iterację, co jest sprzeczne z logiką algorytmu. Dlatego tylko Kod 1 jest naprawdę zgodny z wymaganiami algorytmu i może być traktowany jako poprawna implementacja według tego schematu.

Pytanie 3

Które z wymienionych praw autorskich nie wygasa po pewnym czasie?

A. Autorskie prawa osobiste
B. Autorskie prawa majątkowe
C. Licencje wolnego oprogramowania
D. Prawa pokrewne
Autorskie prawa majątkowe wygasają zazwyczaj po 70 latach od śmierci autora, co oznacza, że po tym czasie utwory przechodzą do domeny publicznej. Prawa pokrewne, które dotyczą m.in. artystów wykonawców i producentów fonogramów, mają ograniczony czas trwania (zwykle 50 lat od publikacji). Licencje wolnego oprogramowania, takie jak GNU GPL, również podlegają określonym warunkom czasowym i mogą wygasnąć lub zostać zmienione, jeśli autor zdecyduje się na aktualizację licencji.

Pytanie 4

Który z wymienionych składników jest charakterystyczny dla środowiska IDE przeznaczonego do tworzenia aplikacji mobilnych?

A. Narzędzia do analizy danych, serwer webowy, przeglądarka internetowa
B. Edytor graficzny, narzędzia analityczne, klient FTP
C. Kompilator, debugger, emulator urządzenia mobilnego
D. Edytor tekstowy, przeglądarka internetowa, system kontroli wersji
Kompilator, debugger i emulator urządzenia mobilnego to podstawowe narzędzia w każdym środowisku IDE przeznaczonym do tworzenia aplikacji mobilnych. Kompilator jest odpowiedzialny za przekształcenie kodu źródłowego na plik wykonywalny, co pozwala na uruchomienie aplikacji na urządzeniu. Debugger umożliwia wykrywanie i eliminowanie błędów, co jest kluczowe dla prawidłowego działania aplikacji. Emulator pozwala na symulowanie działania aplikacji na różnych urządzeniach i systemach, co ułatwia testowanie bez potrzeby fizycznego dostępu do wielu modeli telefonów czy tabletów. Taki zestaw narzędzi jest standardem w Android Studio, XCode oraz Visual Studio, co umożliwia pełen cykl tworzenia aplikacji mobilnych – od kodowania, przez testowanie, aż po wdrażanie.

Pytanie 5

Który z poniższych procesów jest wyłącznie związany z kompilowaniem kodu?

A. Generating an executable file
B. Executing code step by step
C. Real-time translation of instructions
D. Detection of logical errors during program execution
Tłumaczenie instrukcji w czasie rzeczywistym to coś, co robi interpreter, a nie kompilator. Jeśli chodzi o błędy logiczne, to są one wykrywane podczas debugowania albo testów – nie podczas samego wykonywania kodu. Debugger zajmuje się wykonywaniem kodu krok po kroku, a kompilacja to coś zupełnie innego, bo nie dzieje się na żywo. Kompilacja przetwarza kod przed jego uruchomieniem, co różni ją od interpretacji. Takie podejście ma swoje plusy i minusy, ale na pewno warto je znać.

Pytanie 6

Jakie informacje przedstawia diagram Gantta?

A. Relacje między różnymi projektami
B. Strukturę plików w projekcie
C. Model przepływu danych
D. Plan działań w projekcie
Hierarchia plików w projekcie to struktura katalogów i plików organizująca kod źródłowy, ale nie przedstawia harmonogramu zadań. Powiązania między różnymi projektami mogą być zarządzane na poziomie systemów ERP lub narzędzi do zarządzania portfelami projektów, ale diagram Gantta skupia się na pojedynczym projekcie. Schemat przepływu danych to narzędzie inżynierii oprogramowania, które opisuje sposób przesyłania informacji między komponentami systemu, ale nie pełni funkcji harmonogramu projektowego.

Pytanie 7

Który z wymienionych poniżej wzorców projektowych można zakwalifikować jako wzorzec strukturalny?

A. Fasada (Facade)
B. Obserwator (Observer)
C. Fabryka abstrakcyjna (Abstract Factory)
D. Metoda szablonowa (Template method)
Fasada (Facade) to wzorzec projektowy, który jest przykładem wzorca strukturalnego. Umożliwia on tworzenie uproszczonego interfejsu dla bardziej złożonego systemu, integrując wiele podsystemów i dostarczając jednolity punkt dostępu. Strukturalne wzorce projektowe skupiają się na organizacji klas i obiektów, a Fasada doskonale wpisuje się w tę kategorię, redukując złożoność i zwiększając czytelność kodu. Wzorzec ten jest szeroko stosowany w architekturze aplikacji, gdzie występuje potrzeba uproszczenia dostępu do skomplikowanych bibliotek lub systemów wewnętrznych.

Pytanie 8

Czym jest klasa w programowaniu obiektowym?

A. zmienna
B. wskaźnik
C. typ danych
D. instrukcja
Zmienna to jednostka przechowująca dane, ale nie definiuje struktury obiektu. Wskaźnik przechowuje adresy pamięci, lecz sam w sobie nie jest typem danych wyższego poziomu. Instrukcja to pojedyncze polecenie wykonywane przez komputer, które nie opisuje ani nie reprezentuje klasy obiektowej.

Pytanie 9

Jakie z następujących skutków może wystąpić w przypadku naruszenia prawa autorskiego?

A. Obowiązek zamieszczenia publicznych przeprosin
B. Zakaz korzystania z oprogramowania open-source
C. Unieważnienie umowy licencyjnej użytkownika końcowego
D. Nałożenie grzywny lub kary więzienia
Naruszenie prawa autorskiego może skutkować nałożeniem grzywny lub karą więzienia. W zależności od skali naruszenia oraz obowiązujących przepisów, osoba odpowiedzialna za naruszenie może zostać pociągnięta do odpowiedzialności karnej lub cywilnej. Kary mogą obejmować nie tylko grzywny finansowe, ale także konieczność wypłaty odszkodowań na rzecz twórcy lub właściciela praw autorskich. W niektórych przypadkach naruszenie praw autorskich na dużą skalę może prowadzić do kary pozbawienia wolności, co podkreśla wagę przestrzegania przepisów o ochronie własności intelektualnej.

Pytanie 10

Modyfikator dostępu znajdujący się przed definicją metody Dodaj() w klasie Kalkulator sprawia, że:

Ilustracja do pytania
A. nie jest ona dostępna z poziomu klas, które są zaprzyjaźnione z klasą Kalkulator
B. jest ona dostępna zarówno w samej klasie, jak i w klasach dziedziczących po klasie Kalkulator
C. nie jest ona osiągalna w klasach, które dziedziczą po klasie Kalkulator
D. jest ona możliwa do wykorzystania w programie głównym i można ją wywołać na instancji klasy Kalkulator
Modyfikator dostępu w C# to taki fajny element, który pozwala, żeby metoda Dodaj() była dostępna nie tylko w klasie Kalkulator, ale też w klasach, które dziedziczą po niej. To naprawdę ważne w programowaniu obiektowym, bo dzięki temu możesz rozbudowywać funkcje klasy bazowej, nie grzebiąc w jej kodzie. To w sumie daje większą elastyczność i ułatwia ponowne wykorzystywanie fragmentów kodu w różnych częściach aplikacji.

Pytanie 11

Które z poniżej wymienionych afirmacji najtrafniej charakteryzuje proces interpretacji kodu?

A. Tłumaczenie kodu źródłowego na język maszynowy w czasie rzeczywistym
B. Generowanie bibliotek dynamicznych dla programu
C. Analiza struktury kodu przed tłumaczeniem
D. Tworzenie pliku wykonywalnego
Interpretacja kodu to proces tłumaczenia kodu źródłowego na język maszynowy w czasie rzeczywistym, instrukcja po instrukcji. Jest to charakterystyczne dla języków takich jak Python, JavaScript i Ruby, które używają interpreterów. Dzięki temu program jest wykonywany od razu, bez konieczności wcześniejszego generowania pliku wykonywalnego. Zaletą interpretacji jest szybka analiza i możliwość natychmiastowego testowania kodu, co przyspiesza proces debugowania i prototypowania aplikacji.

Pytanie 12

Podczas programowania kontrolki stepper przedstawionej na ilustracji w aplikacji mobilnej, należy zarządzać zmienną, która zawsze przechowuje jej bieżącą wartość. Jakie zdarzenie można wykorzystać do osiągnięcia tej funkcjonalności?

Ilustracja do pytania
A. DescendantAdded
B. Unfocused
C. SizeChanged
D. ValueChanged
Zdarzenie ValueChanged jest kluczowe w kontekście programowania kontrolek takich jak stepper w aplikacjach mobilnych. To zdarzenie jest wywoływane zawsze, gdy wartość kontrolki zostaje zmieniona przez użytkownika, co umożliwia natychmiastowe przetwarzanie tej zmiany i aktualizację interfejsu użytkownika lub innych powiązanych komponentów. W praktyce, użycie zdarzenia ValueChanged to dobry przykład reaktywnego programowania, gdzie aplikacja reaguje na akcje użytkownika w czasie rzeczywistym. Przy implementacji takiego zdarzenia należy zadbać o poprawne sprawdzanie zakresu wartości, aby uniknąć błędów logicznych. Warto również pamiętać o optymalizacji wydajności takiej obsługi, zwłaszcza w aplikacjach złożonych z wielu komponentów zależnych od wartości steppera. Praktyczne zastosowanie tego zdarzenia można znaleźć w aplikacjach e-commerce, gdzie steppery mogą być używane do wyboru ilości produktów w koszyku, a zmiana wartości natychmiast wpływa na obliczenie ceny całkowitej. Używanie zdarzeń takich jak ValueChanged jest zgodne z dobrymi praktykami projektowania interfejsów użytkownika, poprawiając ich responsywność i interaktywność.

Pytanie 13

Wzorzec projektowy "Metoda szablonowa" (Template method) stosuje się do:

A. gromadzenia obiektów w jednorodnej kolekcji
B. centralizacji zarządzania wieloma instancjami obiektów
C. określenia szkieletu algorytmu i pozostawienia szczegółów implementacji dla podklas
D. organizowania obiektów w hierarchiczne struktury drzewiaste
Wzorzec Metoda Szablonowa (Template Method) umożliwia zdefiniowanie szkieletu algorytmu w klasie bazowej, natomiast szczegółowa implementacja poszczególnych kroków jest pozostawiona podklasom. Dzięki temu wzorzec promuje zasadę ponownego użycia kodu i zapewnia spójność w strukturze algorytmów. Template Method jest często stosowany w przypadku procesów, które mają stałą strukturę, ale mogą wymagać różnej implementacji w zależności od specyficznych potrzeb. Przykładem może być klasa obsługująca różne formaty dokumentów, gdzie metody parsowania lub walidacji są różne, ale ogólny proces ich przetwarzania pozostaje taki sam.

Pytanie 14

Aby tworzyć aplikacje desktopowe w języku Java, można wybrać jedno z poniższych środowisk

A. NetBeans
B. SharpDevelop
C. Ms Visual Studio
D. PyCharm
SharpDevelop – Jest to narzędzie do programowania w C#. PyCharm – IDE dedykowane językowi Python, nie Java. Visual Studio – Obsługuje wiele języków, ale Java nie jest natywnie wspierana przez to środowisko.

Pytanie 15

Zaprezentowany symbol odnosi się do

Ilustracja do pytania
A. Creative Commons
B. prawa cytatu
C. domeny publicznej
D. praw autorskich
Przedstawiony symbol reprezentuje domenę publiczną, co oznacza, że utwór nie jest objęty prawami autorskimi i może być swobodnie używany przez każdego. Takie oznaczenie jest często stosowane do dzieł, które przeszły do domeny publicznej po wygaśnięciu ochrony prawnej.

Pytanie 16

Jaki framework umożliwia tworzenie interaktywnych interfejsów użytkownika w języku TypeScript?

A. Angular
B. Django
C. jQuery
D. ASP.NET Core
Angular to popularny framework oparty na TypeScript, który umożliwia tworzenie dynamicznych i rozbudowanych interfejsów użytkownika. Jest rozwijany przez Google i używany do budowy aplikacji typu Single Page Applications (SPA), które cechują się płynnością działania i interaktywnością. Angular oferuje bogaty ekosystem narzędzi wspierających programistów, takich jak Angular CLI, który pozwala na szybkie generowanie komponentów, serwisów i modułów. Wsparcie dla TypeScript oznacza, że Angular pozwala na wykorzystywanie typów, interfejsów oraz zaawansowanych narzędzi do refaktoryzacji kodu, co przekłada się na większą czytelność i bezpieczeństwo aplikacji. Dzięki modularnej architekturze Angular wspiera tworzenie aplikacji, które są łatwe w utrzymaniu i skalowaniu. Jego dwukierunkowe wiązanie danych (two-way data binding) oraz możliwość dynamicznej aktualizacji widoków czynią go jednym z liderów na rynku frameworków frontendowych.

Pytanie 17

Wskaż algorytm sortowania, który nie jest stabilny?

A. sortowanie bąbelkowe
B. sortowanie szybkie
C. sortowanie przez zliczanie
D. sortowanie przez wstawianie
Sortowanie szybkie (QuickSort) jest algorytmem niestabilnym, co oznacza, że nie zachowuje kolejności elementów o tej samej wartości. Jego główną zaletą jest efektywność, jednak brak stabilności może być istotny w aplikacjach wymagających zachowania oryginalnej kolejności danych.

Pytanie 18

Początkowym celem środowisk IDE takich jak: lntellij IDEA, Eclipse, NetBeans jest programowanie w języku

A. Java
B. C#
C. Python
D. C++
Środowiska IDE, takie jak IntelliJ IDEA, Eclipse oraz NetBeans, zostały zaprojektowane z myślą o programowaniu w języku Java, który jest jednym z najpopularniejszych języków programowania na świecie. Te zintegrowane środowiska deweloperskie oferują szereg narzędzi i funkcji, które znacznie ułatwiają proces tworzenia aplikacji w Java. Przykładowo, IntelliJ IDEA, stworzony przez firmę JetBrains, dostarcza wsparcie dla automatycznego uzupełniania kodu, refaktoryzacji oraz analizy statycznej, co przyspiesza cykl rozwoju oprogramowania. Eclipse, będący otwartym oprogramowaniem, umożliwia rozszerzanie swoich funkcji poprzez wtyczki, co czyni go elastycznym narzędziem dla programistów. NetBeans, z kolei, zapewnia łatwe w użyciu interfejsy oraz wsparcie dla wielu technologii związanych z Java, takich jak JavaFX czy Java EE, co czyni go idealnym wyborem dla rozwoju aplikacji webowych i desktopowych. Zgodnie z przyjętymi standardami w branży, Java jest językiem obiektowym, który charakteryzuje się wysoką przenośnością oraz bezpieczeństwem, co czyni go atrakcyjnym wyborem dla wielu projektów komercyjnych oraz edukacyjnych.

Pytanie 19

Aby wykorzystać framework Django, należy pisać w języku

A. Java
B. C#
C. JavaScript
D. Python
C# – To język Microsoftu, wykorzystywany głównie w ASP.NET. JavaScript – Stosowany głównie po stronie klienta lub w Node.js, ale nie w Django. Java – Służy do tworzenia aplikacji enterprise, ale Django jest związane z Pythonem.

Pytanie 20

Który algorytm sortowania opiera się na metodzie "dziel i zwyciężaj"?

A. Sortowanie przez wstawianie
B. Sortowanie bąbelkowe
C. Sortowanie szybkie (QuickSort)
D. Sortowanie przez wybór
QuickSort to algorytm sortowania wykorzystujący podejście 'dziel i zwyciężaj', co oznacza, że dzieli tablicę na mniejsze części wokół elementu zwanego pivotem, a następnie rekurencyjnie sortuje każdą z tych części. Ta strategia pozwala na efektywne sortowanie dużych zbiorów danych w czasie O(n log n) w większości przypadków. Dziel i zwyciężaj to potężne narzędzie algorytmiczne, które znajduje zastosowanie w wielu innych algorytmach, takich jak Merge Sort i algorytmy wyszukiwania binarnego. QuickSort jest często używany w aplikacjach wymagających szybkiego przetwarzania dużych ilości danych.

Pytanie 21

Która z właściwości przycisków typu Radio-button opisanych w przedstawionym fragmencie dokumentacji jest poprawna?

Ilustracja do pytania
A. Przyciski radio-button są organizowane w elemencie o nazwie
B. Właściwość labelPosition może przyjmować jedną z dwóch opcji
C. Etykieta (label) może być umieszczona wyłącznie po przycisku radio-button
D. Wartość właściwości value grupy radio przechowuje tekst etykiety dla każdego radio-button
Właściwość 'labelPosition' przyjmuje jedną z dwóch wartości, co pozwala na ustawienie pozycji etykiety po lewej lub prawej stronie przycisku radio-button. Jest to kluczowa funkcjonalność, która wpływa na układ i dostępność interfejsu użytkownika.

Pytanie 22

Jakie jest główne zadanie portali społecznościowych?

A. Tworzenie kopii zapasowych plików
B. Udostępnianie informacji i interakcja między użytkownikami
C. Analiza rezultatów działalności gospodarczej
D. Zarządzanie handlem produktami i usługami
Główna funkcja portali społecznościowych polega na umożliwieniu użytkownikom tworzenia, udostępniania oraz wymiany treści, a także komunikacji w czasie rzeczywistym. Portale takie jak Facebook, Twitter czy Instagram pozwalają na interakcję poprzez posty, komentarze, polubienia oraz wiadomości prywatne. Użytkownicy mogą dzielić się zdjęciami, filmami, artykułami lub osobistymi przemyśleniami, co sprzyja budowaniu społeczności i nawiązywaniu relacji. Funkcjonalności te są zgodne z najlepszymi praktykami UX/UI, które kładą nacisk na intuicyjność i łatwość obsługi. W kontekście SEO, portale społecznościowe są także ważne ze względu na możliwość generowania ruchu na zewnętrzne strony internetowe poprzez linki i udostępnienia. Przykładem może być wykorzystanie platformy Instagram do promocji produktów, gdzie użytkownicy mogą kliknąć w linki do sklepu. Takie działania zwiększają widoczność marki w Internecie oraz angażują odbiorców, co jest kluczowe dla efektywnej strategii marketingowej.

Pytanie 23

W zamieszczonej ramce znajdują się notatki testera dotyczące przeprowadzanych testów aplikacji. Jakiego typu testy planuje przeprowadzić tester?

Ilustracja do pytania
A. Jednostkowe
B. Interfejsu
C. Bezpieczeństwa
D. Wydajnościowe
Testy wydajnościowe są kluczowe dla zapewnienia, że system działa sprawnie pod różnym obciążeniem. Są one wykonywane, aby zrozumieć, jak aplikacja zachowuje się w warunkach rzeczywistych, kiedy wiele użytkowników korzysta z niej jednocześnie. W pytaniu wymienione zostały zadania takie jak mierzenie czasu logowania się użytkowników oraz sprawdzanie, czy czas ten wzrasta wraz ze wzrostem liczby użytkowników. To typowe aspekty testów wydajnościowych. Takie testy pomagają określić limity skalowalności i zapewniają, że aplikacja może obsługiwać oczekiwaną liczbę użytkowników bez spadku wydajności. Standardy branżowe, takie jak ISO/IEC 25010, zwracają uwagę na konieczność testowania wydajności, by zidentyfikować potencjalne wąskie gardła i zapewnić satysfakcjonujące doświadczenia użytkownikom. Dobrymi praktykami są używanie narzędzi takich jak JMeter czy LoadRunner, które umożliwiają symulację obciążenia i analizę wyników w celu optymalizacji kodu i infrastruktury. Tego typu testy są nieodzowne przed wdrożeniem aplikacji produkcyjnej, aby zapewnić jej niezawodne działanie.

Pytanie 24

Jakie są różnice między konstruktorem a zwykłą metodą w klasie?

A. Konstruktor powinien zwracać jakąś wartość
B. Konstruktor zawsze nosi tę samą nazwę co klasa i nie zwraca wartości
C. Konstruktor można wywołać bez konieczności tworzenia obiektu
D. Konstruktor jest uruchamiany jedynie przez destruktor
Konstruktor różni się od zwykłych metod klasy tym, że nosi taką samą nazwę jak klasa i nie zwraca żadnej wartości, nawet `void`. Konstruktor jest wywoływany automatycznie podczas tworzenia obiektu i nie można go wywołać ręcznie jak zwykłą metodę. Jego zadaniem jest inicjalizacja pól obiektu i przygotowanie go do działania. Przykład w C++: `class Samochod { public: Samochod() { marka = "Ford"; } }`. W przeciwieństwie do innych metod konstruktor nie wymaga deklaracji typu zwracanego, co jest jedną z jego najbardziej charakterystycznych cech.

Pytanie 25

Mobilna aplikacja przedstawia listę, w której każdy element można dotknąć palcem, aby zobaczyć jego detale. Zdarzenie, które odpowiada tej czynności, to

A. button clicked.
B. value changed.
C. toggled.
D. tapped.
Zdarzenie 'tapped' oznacza, że stuknęliśmy w coś na liście na naszym telefonie. To takie podstawowe zdarzenie, które przydaje się w aplikacjach mobilnych. Dzięki temu możemy wchodzić w interakcje z różnymi elementami, na przykład, gdy klikniemy na coś w liście, pojawią się dodatkowe szczegóły. Ta obsługa zdarzeń 'tap' jest naprawdę ważna w aplikacjach mobilnych, bo to w zasadzie główny sposób, w jaki poruszamy się po interfejsie.

Pytanie 26

Kod w bibliotece React.js oraz w frameworku Angular, który został zaprezentowany, ma na celu wyświetlenie

Ilustracja do pytania
A. tylko napisu BTN_1
B. wartości 0 po naciśnięciu przycisku
C. wyłącznie przycisku oraz obsłużenie zdarzenia click, które ono generuje
D. liczby kliknięć przycisku
Kod w bibliotece React.js i Angular wyświetla liczbę kliknięć przycisku. Każde kliknięcie zwiększa wartość licznika, co jest standardowym przypadkiem użycia w interaktywnych aplikacjach webowych.

Pytanie 27

Która z niżej wymienionych pozycji jest ekwiwalentem biblioteki jQuery?

A. Lodash
B. TypeScript
C. Express.js
D. Bootstrap
Lodash to popularna biblioteka JavaScript, która dostarcza gotowe funkcje umożliwiające manipulację tablicami, obiektami oraz danymi. Lodash upraszcza wiele złożonych operacji, takich jak filtrowanie, mapowanie, sortowanie i grupowanie danych. Dzięki Lodash programiści mogą efektywnie zarządzać złożonymi strukturami danych, co prowadzi do zwiększenia czytelności i efektywności kodu. Biblioteka jest szeroko stosowana w aplikacjach frontendowych i backendowych, a jej funkcje są zoptymalizowane pod kątem wydajności, co czyni ją nieocenionym narzędziem w dużych projektach. Lodash często bywa porównywany do jQuery, jednak jego głównym celem jest manipulacja danymi, a nie elementami DOM. Dzięki swojej wszechstronności Lodash znajduje zastosowanie w niemal każdym projekcie JavaScript, zarówno w prostych aplikacjach webowych, jak i dużych projektach korporacyjnych.

Pytanie 28

Co to jest framework?

A. zbiór procedur, danych oraz złożonych typów danych używanych w kodzie źródłowym aplikacji
B. oprogramowanie, które za pomocą metody drag and drop pozwala na stworzenie interfejsu aplikacji
C. narzędzie przeznaczone do opracowywania, edytowania, testowania i uruchamiania oprogramowania
D. platforma programistyczna oferująca określone komponenty oraz narzucająca szkielet lub metodologię tworzenia aplikacji
Framework to platforma programistyczna, która dostarcza gotowe komponenty i narzuca określony sposób tworzenia aplikacji. Ułatwia rozwój oprogramowania, eliminując potrzebę pisania kodu od zera.

Pytanie 29

W jakim celu wykorzystuje się diagram Gantta?

A. do planowania i zarządzania projektem
B. do dokładnej analizy czasowo-kosztowej projektu
C. do przedstawiania funkcjonalności systemu
D. do wizualizacji powiązań między elementami systemów
Obrazowanie funkcjonalności – To domena diagramów UML, nie Gantta. Analiza kosztów – Gantt nie zajmuje się szczegółową analizą kosztów. Wizualizacja zależności – Do tego celu stosuje się diagramy sieciowe, nie Gantta.

Pytanie 30

W jakiej sytuacji należy umieścić poszkodowanego w bezpiecznej pozycji bocznej?

A. gdy osoba omdleje, ale oddycha
B. w sytuacji omdlenia i braku tętna
C. w przypadku urazu pleców, gdy osoba jest przytomna
D. gdy wystąpi uszkodzenie kręgosłupa
Osobę po omdleniu, która oddycha, należy ułożyć w pozycji bocznej bezpiecznej. Taka pozycja zapobiega zadławieniu i zapewnia drożność dróg oddechowych, co jest kluczowe dla bezpieczeństwa poszkodowanego.

Pytanie 31

Na jakim etapie cyklu życia projektu tworzony jest szczegółowy opis wymagań funkcjonalnych oraz niefunkcjonalnych?

A. Planowanie
B. Weryfikacja
C. Wdrożenie
D. Analiza
Implementacja to proces tworzenia kodu na podstawie wymagań, ale same wymagania powstają w fazie analizy. Testowanie to etap weryfikacji poprawności aplikacji, a nie moment zbierania wymagań. Planowanie koncentruje się na budżecie i harmonogramie, ale nie obejmuje dogłębnego opisu funkcjonalności i niefunkcjonalnych aspektów produktu.

Pytanie 32

Jakie określenie w programowaniu obiektowym odnosi się do "zmiennej klasy"?

A. Metoda
B. Obiekt
C. Konstruktor
D. Pole
Pole (ang. field) to zmienna należąca do klasy, która przechowuje dane opisujące stan obiektu. Jest to integralna część definicji klasy, a każde wystąpienie klasy (obiekt) ma swoje własne kopie pól. Przykład w C++: `class Osoba { public: string imie; int wiek; }`. W tym przypadku `imie` i `wiek` to pola klasy `Osoba`, które opisują właściwości każdej osoby. Pola mogą mieć różne poziomy dostępu (`public`, `private`, `protected`), co umożliwia kontrolowanie, które części programu mają do nich dostęp. Dzięki polom obiekty przechowują swój stan i mogą zmieniać go podczas działania programu.

Pytanie 33

Który z operatorów w języku C++ służy do pobierania adresu zmiennej?

A. *
B. >
C. delete
D. &
Hmmm, operator '*' rzeczywiście jest do dereferencji wskaźnika, ale nie myl go z innymi operatorami. '>' to operator do porównania, ale nie ma nic wspólnego z adresami czy wskaźnikami. A delete służy do zwalniania pamięci, a nie do uzyskiwania adresów zmiennych. Każdy z tych operatorów ma swoje miejsce w C++, ale jak się pomyli, to może być ciężko, no nie? Warto się przyjrzeć jeszcze raz tym pojęciom.

Pytanie 34

Jakie aspekty powinny być brane pod uwagę przy tworzeniu zestawów danych?

A. Ilość linii kodu programu
B. Typ zastosowanego kompilatora
C. Narzędzia do analizy błędów
D. Metoda alokacji pamięci dla danych
Sposób alokacji pamięci dla danych to kluczowy element projektowania zestawów danych, ponieważ wpływa na wydajność i efektywność programu. Dynamiczna alokacja pamięci pozwala na tworzenie struktur, których rozmiar jest zmienny i dostosowuje się w trakcie działania aplikacji. Dzięki temu programiści mogą optymalnie zarządzać zasobami systemowymi, unikając marnowania pamięci lub jej niedoboru. Wybór odpowiedniej metody alokacji, np. stosowanie wskaźników, dynamicznych tablic lub struktur danych takich jak lista czy mapa, pozwala na budowanie bardziej skalowalnych i elastycznych aplikacji.

Pytanie 35

W jaki sposób definiuje się konstruktor kopiujący w ramach klasy?

A. Generuje nowy obiekt klasy bez przypisywania wartości
B. Generuje nowy obiekt i usuwa wcześniejszy
C. Inicjuje obiekt klasy na podstawie klasy dziedziczącej
D. Tworzy nowy obiekt jako wierną kopię innego obiektu
Tworzenie nowego obiektu bez przypisania wartości to zadanie domyślnego konstruktora, który inicjalizuje obiekt, ale nie kopiuje stanu innego obiektu. Tworzenie obiektu na podstawie klasy pochodnej to proces dziedziczenia, a nie kopiowania – w tym przypadku tworzona jest nowa instancja klasy dziedziczącej, ale nie kopiowany jest stan innego obiektu. Usunięcie obiektu i stworzenie nowego nie jest zadaniem konstruktora kopiującego – za usuwanie odpowiada destruktor, który działa automatycznie podczas niszczenia obiektów.

Pytanie 36

Czym jest ochrona własności intelektualnej?

A. Zestaw przepisów dotyczących ochrony prywatności
B. Rejestr plików przechowywanych w chmurze
C. Zbiór informacji osobowych
D. Koncepcja prawa zabezpieczającego twórczość i innowacje
Własność intelektualna to zbiór praw chroniących twórczość i wynalazki, obejmujący patenty, prawa autorskie, znaki towarowe i wzory przemysłowe. Własność intelektualna pozwala twórcom na zarabianie na swoich dziełach oraz kontrolowanie, kto i w jaki sposób może z nich korzystać. W wielu krajach naruszenie praw własności intelektualnej wiąże się z poważnymi konsekwencjami prawnymi. Dla przedsiębiorstw i innowatorów ochrona własności intelektualnej jest kluczowa dla zabezpieczenia ich inwestycji oraz rozwijania nowych technologii.

Pytanie 37

Jakie są cechy testów interfejsu?

A. Sprawdzają prawidłowość pracy elementów graficznych oraz interakcji użytkownika z aplikacją
B. Weryfikują zgodność aplikacji z przepisami prawnymi
C. Analizują wydajność aplikacji w czasie rzeczywistym
D. Ulepszają kod aplikacji
Testy interfejsu użytkownika (UI) mają na celu sprawdzenie, czy elementy graficzne aplikacji są prawidłowo wyświetlane i czy interakcje użytkownika z aplikacją przebiegają zgodnie z założeniami. Testy UI pozwalają na wykrycie błędów w układzie, responsywności oraz dostępności aplikacji. Dzięki tym testom możliwe jest zapewnienie, że aplikacja jest intuicyjna i estetyczna, co bezpośrednio wpływa na satysfakcję użytkownika.

Pytanie 38

W środowisku IDE przeznaczonym do tworzenia aplikacji okienkowych zdefiniowano okno Form1. Aby wprowadzić zmiany w ustawieniach, w kolejności: tytuł okna na górnym pasku, standardowy kursor na strzałkę oraz kolor tła okna, należy dostosować następujące pola w oknie Properties:

Ilustracja do pytania
A. (Name), UseWaitCursor, BackgroundImage
B. Text, UseWaitCursor, BackColor
C. Text, Cursor, BackColor
D. (Name), Cursor, BackgroundImage
Jak chcesz zmienić nazwę okna, kursor czy kolor tła w IDE, to trzeba popracować nad polami, czyli 'Text' (to jest nazwa), 'Cursor' (czyli kursor) i 'BackColor' (to kolor tła). Te ustawienia są kluczowe, bo dzięki nim możesz nadać swojemu oknu wygląd, który ci odpowiada, albo taki, który pasuje do wymagań projektu.

Pytanie 39

Która z metod zarządzania projektami jest najbardziej odpowiednia, gdy w początkowej fazie projektu zakres nie jest w pełni określony, wymagania mogą zmieniać się podczas realizacji, a także mogą wystąpić nowe potrzeby?

A. Model kaskadowy
B. Agile
C. PRINCE2
D. Model V
Metodyka Agile jest najbardziej optymalna w przypadku niejasnych wymagań na początku projektu. Agile pozwala na iteracyjne wprowadzanie zmian, dostosowując się do nowych wymagań w trakcie trwania projektu. Jest to elastyczne podejście, które sprzyja szybkiemu reagowaniu na potrzeby klienta.

Pytanie 40

Który z wymienionych przykładów przedstawia typ rekordowy?

A. float w języku C
B. bool w języku Java
C. struct w języku C++
D. int w języku Python
Typ 'struct' w języku C++ jest przykładem typu rekordowego, który pozwala na grupowanie zmiennych różnego typu pod jedną nazwą. Struktury pozwalają na przechowywanie powiązanych danych, np. informacji o pracowniku (imię, nazwisko, wiek) w jednym obiekcie. Struktury są kluczowe w programowaniu proceduralnym i obiektowym, umożliwiając efektywne zarządzanie danymi złożonymi. Typy rekordowe pozwalają na budowanie bardziej złożonych i zorganizowanych aplikacji, co zwiększa ich czytelność i ułatwia zarządzanie kodem.